Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Met de volgende settings:
Vcore: 1,4
Memory: 2,10
NB: 1.325
Temp: 43 graden.
Wat kan er hier nog hoger, om toch die 4GHz te halen?
Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Post anders even een cpuz screenshot, van de cpu pagina en de memory pagina.
[ Voor 40% gewijzigd door Mod_Aap op 10-07-2008 16:02 ]
Verwijderd
ligt eraan waarop je fouten krijgt in prime... als je bij stressen van geheugen een fout krijgt, kun je je voltage van je geheugen verhogen of je timings losser.Deorgere schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 15:42:
3870MHz is de max.
Met de volgende settings:
Vcore: 1,4
Memory: 2,10
NB: 1.325
Temp: 43 graden.
Wat kan er hier nog hoger, om toch die 4GHz te halen?
Als je fouten krijgt bij cpu stress kun je je vcore nog wel wat hoger zetten, mits je temps dat toelaten...
Northbridge heb ik zelf niet zoveel mee gedaan met een p35 platinum, volgens mij stond die standaard al vrij hoog...
Voor de rest had het wel handig geweest als je je fsb, multiplier en geheugen timings en speeds had gepost
Succes ermee

Klopt inderdaad, maar andere strap schijnt niet heel veel te helpen. En je cpu zal wel met een hogere fsb starten.Admiral Freebee schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 16:16:
Op het moederbord zelf zitten ook een aantal FSB jumpers. Sommigen beweren dat je door die te veranderen, betere overklokresultaten kunt halen omdat de chipsettimings dan wat aangepast worden.
Probeer je mem eens op 1:1 te zetten, en timings op spd in je bios en fsb op 400.
Je kan eventueel met je mem op 1:2 proberen of dat niet je bottleneck is.
Edit: Wat voor geheugen heb je trouwens?
[ Voor 3% gewijzigd door Mod_Aap op 10-07-2008 16:32 ]
Het heeft dus miesschien wel zin om de jumpers te veranderen?Snot_Aap schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 16:29:
[...]
Klopt inderdaad, maar andere strap schijnt niet heel veel te helpen. En je cpu zal wel met een hogere fsb starten.![]()
Probeer je mem eens op 1:1 te zetten, en timings op spd in je bios en fsb op 400.
Je kan eventueel met je mem op 1:2 proberen of dat niet je bottleneck is.
Edit: Wat voor geheugen heb je trouwens?
Het geheugen loopt normaal ook 1:1, fsb op 400 is dan 3,6ghz (stabiel).
Geheugen 1:1 444 fsb (888mhz ddr) = geen windows xp booten.
Het geheugen is nvidia ocz pc 6400. Ik heb hier nog een pc staan met een e6750 en een gigabyte p35-ds4 moederboard. Hier loopt de e6750 moeiteloos op 444, zelfs 500.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het board niet over de 444fsb komt.
Betreffende E6750 ook al in het gigabyte board geprobeerd te testen?
En FSB VTT al geprobeerd te verhogen?
[ Voor 30% gewijzigd door Mod_Aap op 10-07-2008 16:52 ]
Het geheugen draait op dat gigabyte bord dus 888mhz (444) of 1000 (500).Snot_Aap schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 16:51:
En wat doet het geheugen in het gigabyte board?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het board niet over de 444fsb komt.
Betreffende E6750 ook al in het gigabyte board geprobeerd te testen?
En FSB VTT al geprobeerd te verhogen?
Betreffende e6750 zit in het gigabyte bord.
Verwijderd
Hoi,Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 21:07:
Dag, ik heb dit bordje met Vista business x64.
Echter geeft hij best vaak een BSOD, met de vermelding DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL met onderin dat het van rtlh64.sys vandaan komt met 0x0000001D als parameter.
Als ik zit te downloaden lijkt de frequency van crashen hoger te liggen.
rtlh64.sys is de driver van de realtek netwerkkaart functie van dit bordje, updaten van de driver heeft echter weinig effect. (update gedaan via safe mode, deinstall, reboot, safemode, install nieuwste versie)
Ik heb identiek hetzeldfe probleem met Vista Ultimate x64 en zelfde mainboard. Frequentie valt wel iets beter mee (1 keer elke 2 à 3 weken), maar het is toch knap vervelend. Vooral omdat na zo'n crash mijn RAID volledig gerebuild moet worden (en dat vergt toch aardig wat disk-activiteit).
Is het bij jou intussen opgelost (vb. met gebruik van het E-tech kaartje)? Laat 'ns wat horen. Thanks!
groetjes
Overigens is BIOS versie 1.9 onlangs uitgekomen.
De changelog volgens MSI:
- Update CPU Micro Code.
- Update Marvell LAN ROM version.
- Fixed system fan cannot work properly after resume from S3.
Ik heb hem ook even aan de startpost toegevoegd.
Bovendien loopt m'n hele pc vast als ik een DVD brander op de IDE poort aansluit (zie eind pagina 6 bij iemand anders ook). Ik heb een MSI Platinum P35.
Verder heb ik 2/3x aanuit cold boot gedoe ook.
Er zijn inderdaad maar 2 headers te regelen met software.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik kan je alleen maar het advies geven om een nieuwer BIOS te flashen en probeer ook eens de seek floppy on boot (oid) optie aan te zetten. Zorg er ook voor dat het juiste type diskettestation geselecteerd is in het BIOS.
Over de DVD brander: staan je master/slave instellingen wel juist?
[ Voor 8% gewijzigd door Admiral Freebee op 18-07-2008 18:36 ]
Hij wil ook niet vanaf floppy booten, maar die controller is gewoon kapot volgens mij (al in andere topic op GoT besproken). De DVD staat op master, hij is in zn eentje.
Volgens mij heb ik gewoon een kapot moederbord..
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Hangt je brander aan het uiteinde van de kabel? Heb je overigens al een andere kabel geprobeerd? En wat gebeurt er als je met Cable Select probeert te werken in plaats van master? Probeer ook eens andere chipsetdrivers of eventueel de standaard drivers van Windows.
Ik heb alles al geprobeerd, andere DVD brander, andere kabel, BIOS standaard.
Ik ga opzoek naar een andere moederbord, ik ben ervan overtuigd namelijk dat ie stuk is
Genoeg geprutst aan dat ding
Bedankt in ieder geval.
Ik heb een Scythe Kama FLEX (SA0825FDB12L ) 80mm en zit op fan 4, maar ik krijg het niet voor elkaar om hem zachter te laten draaien. Of ondersteunt deze fan dat niet?Admiral Freebee schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 14:13:
De CPU fan en System fan 1 en 4 zijn normaal gezien regelbaar via software en/of het BIOS. Ik geloof wel dat 1 en 4 tezamen dezelfde instelling gebruiken maar dat weet ik niet zeker aangezien ik gewoon twee PWM ventilators op de CPU aansluiting heb.
Overigens is BIOS versie 1.9 onlangs uitgekomen.
De changelog volgens MSI:
- Update CPU Micro Code.
- Update Marvell LAN ROM version.
- Fixed system fan cannot work properly after resume from S3.
Ik heb hem ook even aan de startpost toegevoegd.
[ Voor 112% gewijzigd door AOC op 22-07-2008 23:39 ]
in mijn bios kan ik alleen mn cpu regelen en fan 1... verder niksAdmiral Freebee schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 23:43:
Probeer je hem te regelen vanuit je BIOS of vanuit Windows? Ik geloof dat je het alleen in je BIOS kan instellen.
via software lukt het ook niet
Verwijderd
Bevalt uitstekend. Er zit een E8400 op. Gewoon op 2.6Mhz.
Twee keer 1Gb geheugen op 667Mhz dual channel.
Dual boot met Vista en XP. Draaien beide probleemloos en snel.
Ik heb er 4 schijven in zitten 2 x 500Gb SATA, 1 x 250Gb IDE en 1 x 250Gb SATA.
Een SATA DVD writer. Een simpele NVidia 7300 kaart.
Onder Vista het dualcore centre geinstalleerd. Was geen succes. Op een gegeven moment begon het spontaan zelf met overklokken. Bleef maar doorgaan tot over de 4Ghz toen het systeem vast liep. Dualcore center er maar afgegooid en netjes standaard blijven draaien.
Nu had ik ergens in een review gelezen dat de 5e SATA poort (niet nr. 5 maar de lichtblauwe) specifiek was bedoeld of beter was voor het aansluiten van de DVD speler. Ik had de 4 standaard SATA poorten in gebruik.
Ik dacht laat ik het even proberen. Nooit slim natuurlijk als alles werkt.
Ging op zich goed. Onder Vista werd de DVD speler als nieuwe hardware herkend, kreeg een andere driveletter en het leek goed te gaan.
Klein minpuntje: bij het booten verschijnt na de POST melding de melding van het starten van de Marvell 88SE61xx controller. Dat duurt ruim een minuut. Had ik daarvoor nooit. Is natuurlijk geen showstopper maar wel irritant als je net gewend bent aan een snel bootend systeem.
Heb ook ergens gelezen dat die 5e SATA poort niet tegelijk werkt met de IDE poort. Leek bij mij wel te werken.
Toch maar weer de DVD op de standaard SATA poort gezet maar de melding bij het booten blijft.
Ik krijg hem wel weg alsik de extra IDE controller in het BIOS uit zet. Maar dan werkt ook de IDE schijf niet meer.
Edit: Ik dacht dat ik de E8400 had op 2.66Mhz maar dat is natuurlijk de E8200
Over het detectieprobleem. Probeer eens in je BIOS alle niet gebruikte poorten op "none" te zetten.
Verwijderd
In het BIOS staan 6 SATA poorten. De zesde is de e-SATA poort aan de achterkant. nr. 3 en 4 zijn nu ongebruikt. Dat zijn dus de lichtblauwe en de e_SATA. Zal ze eens uit zetten.
Dacht er aan om het BIOS te flashen. Zie ik denk ik toch maar vanaf. Ik heb nu versie 1.6 dus redelijk recent. Ik heb ook geen floppy en via liveupdate heb ik erg slechte berichten over gelezen.
[ Voor 19% gewijzigd door Admiral Freebee op 31-07-2008 13:37 ]
Verwijderd
Dus toch maar wel het BIOS flashen?
Edit:
Heb inmiddels een link naar het forum van MSI gevonden waar je een speciaal tooltje kan downloaden om een USB boot device met BIOS update te maken.
http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=116721.0
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2008 13:52 ]
Verwijderd
Probleem opgelost!Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 21:16:
Klein minpuntje: bij het booten verschijnt na de POST melding de melding van het starten van de Marvell 88SE61xx controller. Dat duurt ruim een minuut. Had ik daarvoor nooit. Is natuurlijk geen showstopper maar wel irritant als je net gewend bent aan een snel bootend systeem.
Bleek aan het initialiseren van de IDE schijven te liggen. Ik was even vergeten dat ik tegelijkertijd mijn tweede IDE schijf uit het systeem had gehaald om hem ergens anders voor te gebruiken. Op het MSI forum vondt ik verschillende berichten met hetzelfde probleem. Blijkt dat het probleem zich voordoet als er slechts één device op de IDE controller zit. Bij twee geen probleem en bij niks geen probleem.
Oplossing: de enige overgebleven IDE schijf op SLAVE zetten!
Vreemde oplossing maar het werkt wel.
Verwijderd
Overige specs:
Antec Sonata III EC | SONATA III EC met 500watt voeding
Kingston 2 x 1Gb DDR2 667Mhz
Arctic Cooling Freezer 7 Pro
MSI GeForce 7300LE
3 x WD harddisk SATA2
1 x WD harddisk IDE100
Ik had al een paar keer geprobeert dit systeem over te clocken via het Dual Core Center.
Na installatie van de laaste versie draaide dit ook stabiel op Vista
Regelmatig de FSB op 400 gezet en draaide stabiel op 3.2Mhz. Temp niet hoger dan zo'n 50graden
Enige probleem was dat na elke reboot de waardes weer op default gezet werden.
Gisteren even geprobeer de FSB op 450 te zetten maar kreeg toen vrijwel meteen een blauw scherm.
Na opstarten stond alles weer op default.
Vanwege het steeds terugzetten toch maar geprobeerd via het BIOS over te clocken. Ook daar de FSB op 400 gezet. Was geen succes. Al snel weer een blauw scherm. Over en sluiten.
Alles weer teruggezet maar het systeem bleef ontzettend instabiel.
Zowel onder Vista als XP (dualboot). Liep uiteindelijk weer vast.
Na een CMOS clear en een veilige modus reboot uiteindelijk wel weer stabiel.
Ik zat wel even te zweten toen het systeem zo instabiel was na het terugzetten van de FSB.
Hopen dat het nu wel stabiel blijft. Laat het overclocken maar even voor wat het is......
Misschien eens proberen om de snelheid van het geheugen ook hoger te zetten zodat dat weer meer in de pas loopt met de snelheid van de processor.
Ik heb overigens niets aan de voltages gewijzigd.
• Heb je je PCI-E bus op 100MHz en je PCI bus op 33.3MHz gelockt?
• Hoe draait je geheugen?
Als je je FSB op 400MHz instelt, gaat je geheugen bij dit moederbord minimaal op 400MHz meedraaien wat resulteert in een DDR snelheid van 800MHz. Met Kingston ValueRAM kan je dit misschien halen met een hogere spanning als je geluk hebt (er waren een aantal batches waarmee dit goed ging) maar het is gewoon standaard geheugen wat niet bedoelt is om hoger dan 333MHz te draaien (dat is een effectieve snelheid van 667MHz).
Grote kans dat daar je probleem ligt. Probeer gewoon stapje per stapje te overklokken en als het onstabiel wordt moet je bepalen waar het aan ligt. Als je hem gewoon ineens op 400MHz knalt, dan kan ik het goed geloven dat het niet werkt. Mijn gok is dat je geheugen het niet trekt dus probeer eens eerst een lage multiplier in te stellen en overklok dan eens je FSB (en dus ook gelijk je geheugen) om te zien tot waar het geheugen meewil. Stel eventueel een hogere geheugenspanning in maar hoger dan 2.0V zou ik niet direct gaan met dat geheugen. Maar doe het met kleine stappen tegelijk en test de stabiliteit ook met programma's zoals Orthos aangezien het booten van Windows geen garantie op stabiliteit is.
En weet iemand misschien wat het betekend ?
Dat kan verder geen kwaad?14ReD schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 14:55:
Dat is de ROM voor je E-Sata aansluiting. Als je hier niets op aangesloten hebt krijg je deze melding.
Want bij het uitpakken van grote bestanden wordt mijn pc heel erg langzaam en ik heb laatst 3 vastlopers gehad waarbij mijn windows niet meer wilde opstarten (verholpen door met windows xp cd naar dos te gaan en checkdisk uit te voeren)
Maar dit kan ook door toedoen van spyware zijn gekomen, wat ik reeds heb verwijderd
Ik heb een user review geschreven over de P35 Neo2-FR
Bij de Neo2-F(I)R is er blijkbaar een geheime pagina in het Cell menu. Gewoon op F4 duwen. Dit ga ik later nog toevoegen aan de startpost met uitleg over de opties als ik kan
[ Voor 18% gewijzigd door Admiral Freebee op 07-08-2008 19:19 ]
Verwijderd
De foutmeldingen in het blauwe scherm hadden inderdaad met het geheugen te maken.
Ik heb nog niet heel veel ervaring met overclocken. Heb het altijd vrij direct op de doelsnelheid gezet en nooit via stappen.
Via het Dual Core Center zie je inderdaad het verhogen langzaam in stappen gaan. Via het BIOS knalt ie dan direct naar 400.
De PCI bussen had ik ook niet gelocked.
Ik dacht dat je het geheugen handmatig in lijn moest zetten met de snelheid van de FSB maar blijkbaar gaat dat automatisch. Heeft misschien ook met de verhouding te maken die ik standaard op 1:1 heb laten staan?
In ieder geval duidelijk dat het geheugen bij mij de bottleneck zal zijn bij overclocken.
Overclocken was ook niet het belangrijkste punt bij de aanschaf van het systeem. Ik heb het systeem samengesteld n.a.v. de best buy guide van mei.
Wel leuk dat ze dan een betere CPU koeler adviseren wat met name nut heeft bij overclocken maar het value ram dat dan weer beperkt.
Had ik kunnen weten, maar we blijven natuurlijk zuinige hollanders.
In ieder geval bedankt voor de tips. Ik ga het nog eens in kleine stapjes proberen.
Om dus je geheugen zo weinig mogelijk de bottleneck te laten zijn, kan je best op 1:1 draaien want minder kan je niet selecteren op een P35. Helaas draait je geheugen zonder overklokken al op zijn gespecificeerde maximum dus hoever je zal geraken met het overklokken zal vooral van de overklokcapaciteiten van je RAM hangen.
[ Voor 22% gewijzigd door Admiral Freebee op 08-08-2008 11:38 ]
Verwijderd
Ik heb een probleem met een IDE harde schijf (Western Digital WD2500JB). Deze schijf heb ik meegenomen van mijn oude pc. Het probleem is dat deze schijf niet herkend wordt door Windows (XP SP2 en Vista SP1) en ook niet in de bios van mijn Neo2 P35 FR. Wanneer de pc volledig uitgeschakeld is geweest, wordt de schijf niet herkend. Wanneer ik echter de pc dan weer opnieuw opstart, wordt de schijf wel herkend. Als ik vervolgens weer de pc afsluit en de pc weer opstart, is het weer hetzelfde verhaal en wordt mijn schijf niet herkend.
Voorlopige workaround is de pc zo min mogelijk uitschakelen, of wanneer ik mijn pc opstart wachten totdat het bios opstartscherm voorbij is geweest en de pc resetten dmv ctrl+alt+del. Het gaat er dus om dat de bios twee keer wordt opgestart vanaf het moment dat de stroom er weer opkomt.
Heeft iemand misschien ervaring met IDE schijven in combinatie met dit moederbord of heeft iemand tips hoe ik dit kan oplossen?
Heeft iemand de correcte link voor me?
Vanaf zaterdag moeten jullie het een aantal weekjes zonder mij doen want dan ga ik op vakantie
is er msschien een bios fix oid wat het wel mogelijk maakt om alle headers werkend te krijgen?
Verwijderd
Verwijderd
Ik wil xp opnieuw installeren op m'n neo2 fir.
Nu krijg ik de volgend melding als ik xp op c wil installeren:
To install windows xp on the partition you selected, Setup must write some startup ffiles to the following disk:
194475 MB Disk 0 at Id 0 on bus 0 on atapi [MBR]
However, this disk does not contain a windows xp comnpatible partition
Ligt dit aan dat hij drivers nodig heeft oid van mijn mobo/raid?
Zoja hoe doe ik dit als je geen floppy meer hebt. Heb al zitten prutsen met USB drive met daarop de drivers maar die wil hij niet pakken met F6 gedoe. Zoekt stug door de echte floppy.
Gaat trouwens om XP SP2 UK en XP SP3 NL, alle twee willen ze partitie niet pakken.
Je moet in de bios je schijf waarop je je OS wilt installeren als eerste in de boot sequence opgeven.
En dan pakt XP wel de juiste schijf.
Volgens mij gaat dit automatisch aan als je raid kiest.... Draai bios 1.9 trouwens...Admiral Freebee schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 11:12:
Ik heb de AHCI modus niet aanstaan maar bij mij start het bord snel op. Ik zal straks even het BIOS induiken om een goede optie te vinden om aan te passen.
Dat zo genaamde probleem met PCIe 2.0 kaarten op een PCIe 1.0a moederbord komt alleen voor bij VIA chipsets.Kippenijzer schreef op woensdag 05 november 2008 @ 14:27:
Weet iemand zo of dit bord nou wel of geen PCI-e 2.0 kaarten ondersteund? De site van MSI zegt dat er PCI-e 1.0a op zou zitten (en het dus niet zou werken), terwijl de P35 chipset een 1.1 versie zou hebben welke wel met 2.0 kaarten samenwerkt. Merk dat de nieuwste games toch net niet meer lekker draaien op mijn 7900, en zou dus graag naar een 9800 overstappen, maar vraag me af of het wel gaat werken
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Ik durf niet goed de RAID controller aan te zetten omdat ik niet het risico wil lopen data te verliezen op mijn schijf. Ik heb geen zin in een herinstall van Windowsmartijn_me schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 20:02:
Kijk maar eens of jij je raid controller kunt enablen zonder dat hij gaat scannen op de AHCI poorten...
Je kan wel eens proberen in het BIOS je niet gebruikte SATA aansluitingen op "none" te zetten zodat hij ze niet gaat scannen voor schijven. Let er ook op dat quick boot aanstaat.
Ik snap je... niet doen dan maar.Admiral Freebee schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 13:44:
[...]
Ik durf niet goed de RAID controller aan te zetten omdat ik niet het risico wil lopen data te verliezen op mijn schijf. Ik heb geen zin in een herinstall van Windows
Je kan wel eens proberen in het BIOS je niet gebruikte SATA aansluitingen op "none" te zetten zodat hij ze niet gaat scannen voor schijven. Let er ook op dat quick boot aanstaat.
Als je kijkt zie je alleen maar RAID staan als ik mijn raid controller wil gebruiken, als ik andere opties gebruik dan werkt de controller niet en kan ik dus niet booten.
Als hij op RAID staat kun je niet meer bij je schijf config.
Quick boot staat enabled...
Ben ik nu de enige met dit probleem ???
[ Voor 4% gewijzigd door martijn_me op 07-11-2008 19:40 ]
Korte samenvatting: geen POST meer met mijn HD4670, wel met een andere videokaart maar de HD4670 werkte wel perfect in een andere PC. Wat is er dan stuk?
Moederbord omgeruild voor hetzelfde model en nu doet hij het ineens weer. Blijkbaar lag het dan toch aan het moederbord.
Overigens had ik om te testen mijn BIOS geüpdatet naar v1.10 (op het oude moederbord met het probleem) en toen geraakte ik ineens niet meer in het BIOS. Zelfs niet met een PS/2 toetsenbord. Hebben andere mensen dit probleem ook tegengekomen of was dat misschien deel van het probleem met het niet POSTen?
Hier hetzelfde, na wisselen processor niet meer doorstartenAdmiral Freebee schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 21:22:
Mijn Neo2-FR is enkele dagen geleden defect geraakt
Korte samenvatting: geen POST meer met mijn HD4670, wel met een andere videokaart maar de HD4670 werkte wel perfect in een andere PC. Wat is er dan stuk?
Moederbord omgeruild voor hetzelfde model en nu doet hij het ineens weer. Blijkbaar lag het dan toch aan het moederbord.
Overigens had ik om te testen mijn BIOS geüpdatet naar v1.10 (op het oude moederbord met het probleem) en toen geraakte ik ineens niet meer in het BIOS. Zelfs niet met een PS/2 toetsenbord. Hebben andere mensen dit probleem ook tegengekomen of was dat misschien deel van het probleem met het niet POSTen?
Hoe bedoel je hetzelfde, deed de oude CPU het nog wel?martijn_me schreef op donderdag 25 december 2008 @ 08:56:
[...]
Hier hetzelfde, na wisselen processor niet meer doorstartenbordje defect! Heb nu een Asus bordje, loopt als een zonnetje...
Als dat niet zo is, zou het dan niet kunnen dat de het mobo hebt gesloopt door ESD.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Het enige waar ik nu nog "last" van heb is af en toe een soort artifacts als ik de PC in slaapstand zet. Van zodra het balkje van XP eropkomt dat volloopt voor hij uitschakelt komen er fijne streepjes in het beeld. Als ik de computer daarna terug aanzet heb ik nergens last van en ook in games of in Windows heb ik nog geen enkele artifact gezien. Het lijkt me sterk dat het dan aan het moederbord zou liggen
Hmm, nee, geen ESD, polsbandje en werkmatje hier, de oude CPU doet het nog gewoon, bordje starte niet meer door...-The_Mask- schreef op donderdag 25 december 2008 @ 10:21:
[...]
Hoe bedoel je hetzelfde, deed de oude CPU het nog wel?
Als dat niet zo is, zou het dan niet kunnen dat de het mobo hebt gesloopt door ESD.
Ik heb een P35 Neo2-FR, met daarop een nVidia 8500GT videokaart, ik wil hier nu graag een nVidia 9600GT bijplaatsen, aangezien ik 2 TFT schermen heb en een 32" LCD scherm. Dus in totaal 3 schermen.
De 9600 GT gebruik ik dan voor mijn 32" LCD scherm, om door middel van DVI -> HDMI, hierop HD materiaal wil bekijken.
Maar nu mijn vraag, kan ik deze 9600 GT wel aansluiten op mijn moederbord? Ik zie in de beschrijving dat ik 2 PCIe sloten heb waarvan 1x16 en 1x4. Maar kan dit überhaupt wel, 2 videokaarten op dit moederbord?
Het precieze type van deze kaart is MSI N9600GT-T2D512.
[ Voor 5% gewijzigd door 3E3A37 op 03-01-2009 13:32 ]
Zet dan wel de 9600GT op het 16x slot en de 9500GT op het 4x slot zodat je geen last hebt van prestatieverlies.
Dit las ik net zojuist, maar dit bevestig je dus hierboven.
"Twee videokaarten aansturen kan wel, maar dit moet net zoals bij de P965-chipset: de primaire videokaart krijgt 16 lanes van de northbridge terwijl de secundaire videokaart het moet doen met 4 lanes van de southbridge."
Zou ik dan de LCD en één TFT op de 9600GT kunnen doen, en de andere TFT op de 8500GT?
Omdat ik mijn rechter TFT voor te gamen gebruik. De linker TFT voor MSN;) en de LCD voor HD.
Of snapt Windows het dan allemaal niet meer (ik draai Vista).
[ Voor 7% gewijzigd door 3E3A37 op 03-01-2009 14:12 ]
Let er wel op dat als je het tweede slot op 4x laat draaien, dat dan je 1x PCI-E sloten niet meer functioneel zijn. Wil je deze nog gebruiken zal je het tweede PCI-E 16x slot op 1x moeten laten draaien.
Is er een manier om de bios te resetten naar fabrieksinstellingen ?
Of heeft iemansd een oplossing hiervoor ?
Mijn P35 Neo2 FIR is ondertussen 2 maand weg, nog steeds niets
Hoe moeilijk kan het zijn om een moederbord om te wisselen
Had ik het geweten, ik had wel leren leven met de defecte firewire-poort.
Mijn Sapphire grafische kaart is langs de andere kant ook al 1,5 maand weg
Bedankt ik heb dit gedaan en alles staat weer in fabrieksinstelling alleem de bios blijft de versie 1.10 en standaard was het de 1.8 en daar had ik geen problemen mee maar nu krijg ik een minuut een zwart scherm met wat engelse tekst dat hij bezig is met opstarten voor dat vista opstart. dus al met al duurt het nu 5x zo lang voor de pc is opgestart.Admiral Freebee schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 14:10:
BIOS resetten naar standaard kan gewoon door in het BIOS menu voor "optimized defaults" of eventueel "fail safe defaults" te kiezen. Als je niet meer in je BIOS kan komen is er ook een rood knopje op je moederbord of kan je het batterijtje een tijdje verwijderen.
Weet je ook waar hij mee bezig is terwijl het zo lang duurt? Misschien probeert hij PATA schijven te detecteren die er niet zijn? In dat geval kan je de timeout veranderen of de PATA controller uitschakelen.
Probeer in elk geval eens het bootlogo uit te schakelen zodat je kan zien wat er tijdens de POST gebeurt.
Ik wil je hartelijk bedanken het is opgelost het was inderdaad dat hij de PATA schijven probeerde te detecteren ik heb deze functie uitgezet en nu is het weer zoals vanouds alleen nu heb ik er een probleem bij mij 2 stuks dvd brander en speler heb ik via IDE aangesloten en die werken nu niet meer. Hoe krijg ik die nu weer werkend ?Admiral Freebee schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 18:20:
Op die manier wis je alleen het CMOS gedeelte van je BIOS. Hier staan de eigen gedefiniëerde instellingen in. Het BIOS zelf staat op een EEPROM en die laat zich zoals de naam doet vermoeden niet wissen of resetten door de stroom ervan af te halen. Je kan proberen om terug te downgraden naar een vroegere BIOS versie.
Weet je ook waar hij mee bezig is terwijl het zo lang duurt? Misschien probeert hij PATA schijven te detecteren die er niet zijn? In dat geval kan je de timeout veranderen of de PATA controller uitschakelen.
Probeer in elk geval eens het bootlogo uit te schakelen zodat je kan zien wat er tijdens de POST gebeurt.
Heb je toevallig al eens gekeken naar de time out functie ?Admiral Freebee schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 19:02:
Ja, je moet de PATA controller wel laten aanstaan als je die drives wil gebruiken. Ik zal eens kijken naar de time out functie in het BIOS straks
Nog steeds niets van mijn RMA gehoord, dus na overleg met de winkel overgestapt naar een Asus P5Q (met een kleine bijbetaling van mijn kant).ComBax schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 14:45:
Hier nog iemand met RMA-ervaringen van MSI?
Mijn P35 Neo2 FIR is ondertussen 2 maand weg, nog steeds niets![]()
Hoe moeilijk kan het zijn om een moederbord om te wisselen
Had ik het geweten, ik had wel leren leven met de defecte firewire-poort.
Helaas is het bij veel fabrikanten erg jammer kwa RMA, maar msi tot nu toe nooit problemen mee gehadComBax schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 16:46:
[...]
Nog steeds niets van mijn RMA gehoord, dus na overleg met de winkel overgestapt naar een Asus P5Q (met een kleine bijbetaling van mijn kant).
9/10x had ik het probleem dat de Winkel waar je em gekocht had hem nog gerust 4 weken op de plank had liggen
Mijn oude E6400 (B2) heeft een nieuw leven gevonden en draaid prima op 3Ghz word max 52 grade met scyth ninja-2 koeler hoger dan 3Ghz gaat de temp helaas snel omhoog.
en mijn 4x1Gb ultra pc6400 GeiL op 900Mhz met 4-4-4-12
Voor de rest zit er nog een HD 4850 op
500GB Samsung HD
450watt Antec voeding
nu is mijn vraag alleen nog hoe ik de mobo voltages finetune? ik heb die nu letterlijk maar en beetje met natte vinger werk gezet.
Zoals ze nu staan:
Cpu voltage: 1,325 (dat is het minimum met dit mobo?)
Memory voltage: 2,1
VTT FSB Voltage: 1,3
NB Voltage: 1,4
SB I/O Power: 1,5
SB Core Power: 1,15
Kan iemand me zeggen of dit een beetje normale waardes zijn?
Exta info:
FSB:375 (stnd 266)
FSB/Mem 1:1.2
Ik heb met dit moederbord 375MHz FSB met een E6420 gehaald met VTT FSB voltage op 1.2V, dus op standaard. Ook mijn NB voltage stond op 1.250V (standaard). Misschien kan je dit nog proberen te verlagen?
Mijn geheugen liep bij die FSB wel langzamer waardoor de northbridge misschien minder belast werd.
Ik heb ook dit bordje (Neo2-FR), al een tijdje, en heb een probleem waar ik maar niet uit kom. Misschien hebben jullie wel een idee/suggesties.
Ik heb nml ook een Western Digital Mybook externe HDD, welke onder andere e-sata heeft. Via Firewire en USB geen problemen met de snelheid van de HDD, echter, via e-sata is het om te janken. De externe disk is dan super traag. (firewire via een apart elcheapo firewire kaartje op het mobo) Bios updates, driver updates (via de MSI downloader) geprobeerd, maar niets zorgt ervoor dat de externe disk via e-sata vlotter wordt.. Ook firmware updates van de externe disk zelf niet. Enige idee wat ik nog over heb, is eigenlijk een interne sata naar e-sata bracket te kopen. Is alleen zo belachelijk omdat het mobo al e-sata poortjes heeft.
Iemand misschien suggesties? Is er misschien een magische e-sata driver welke ik nog niet heb kunnen vinden, speciaal voor dit mobo? Ik lees nml dat andere mobo fabrikanten aparte jmicron drivers aanbieden voor de e-sata controller die MSI ook gebruikt heeft.. Alleen biedt MSI schijnbaar deze losse driver niet ter download aan.
Probeer ook eens je Intel chipsetdrivers te updaten. Welk OS gebruik je trouwens?
Windows XP, sp3.. AHCI optie staat inderdaad gewoonweg op IDE..(RAID modus is IDE dus, zitten ook 2 IDE disks in het systeem, 1 sata disk..)Admiral Freebee schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 22:51:
De eSATA aansluitingen op dit moederbord worden geloof ik verzorgd door de Intel ICH9R controller van het moederbord. Dat zou normaal toch echt geen snelheidsproblemen mogen geven. Ik weet niet hoe je SATA controller in het BIOS ingesteld staat (legacy of AHCI), maar misschien kan je daar nog winst mee boeken.
Probeer ook eens je Intel chipsetdrivers te updaten. Welk OS gebruik je trouwens?
Heb gelezen dat de snelheidswinst die te behalen valt met AHCI niet echt zo veel zoden aan de dijk zou zetten. Derhalve nooit aangezet. Kan volgens mij ook niet zomaar als XP reeds geïnstalleerd is. Tenminste, niet zonder vage registry hacks o.i.d.
Intel drivers heb ik een week geleden via de live utility van MSI ge-update.

Edit: Heb de MSI X300SE inmiddels vervangen door een MSI X850Pro
[ Voor 14% gewijzigd door MiBe op 24-05-2009 04:23 ]
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
mocht dat niet gaan, kun je altijd nog een radeon 3450 of 4350 erin stoppen, voor die prijs doen de prestaties echt geen zeerCrazyanz schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 23:09:
30 euro zekker een nette prijsnet mediacenter kom je nog een beetje voorruit met die cpu met HD content aangezien je het ook niet echt moet hebben van de videokaart.
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Ik zie veel van die steppings dingen e.d. maar snap er niet zoveel van. IS er ergens een handleiding met de beste settings voor 8400, qua koeling e..d
[ Voor 22% gewijzigd door haakjesluiten op 01-12-2009 21:26 ]