Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo heb ik het nu ook zitten. Dat werkt inderdaad goed.

In het BIOS staan 6 SATA poorten. De zesde is de e-SATA poort aan de achterkant. nr. 3 en 4 zijn nu ongebruikt. Dat zijn dus de lichtblauwe en de e_SATA. Zal ze eens uit zetten.

Dacht er aan om het BIOS te flashen. Zie ik denk ik toch maar vanaf. Ik heb nu versie 1.6 dus redelijk recent. Ik heb ook geen floppy en via liveupdate heb ik erg slechte berichten over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In de startpost staat uitgelegd hoe je zonder diskettestation toch je BIOS kunt flashen. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Admiral Freebee op 31-07-2008 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de tip. De link werkt alleen niet.

Dus toch maar wel het BIOS flashen?

Edit:
Heb inmiddels een link naar het forum van MSI gevonden waar je een speciaal tooltje kan downloaden om een USB boot device met BIOS update te maken.
http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=116721.0

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2008 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik heb de link even aangepast. Ik zou je BIOS even flashen ja. Maar probeer eerst de niet gebruikte S-ATA poorten eens uit te schakelen zodat het systeem er geen harde schijf op probeert te detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 21:16:

Klein minpuntje: bij het booten verschijnt na de POST melding de melding van het starten van de Marvell 88SE61xx controller. Dat duurt ruim een minuut. Had ik daarvoor nooit. Is natuurlijk geen showstopper maar wel irritant als je net gewend bent aan een snel bootend systeem.
Probleem opgelost!

Bleek aan het initialiseren van de IDE schijven te liggen. Ik was even vergeten dat ik tegelijkertijd mijn tweede IDE schijf uit het systeem had gehaald om hem ergens anders voor te gebruiken. Op het MSI forum vondt ik verschillende berichten met hetzelfde probleem. Blijkt dat het probleem zich voordoet als er slechts één device op de IDE controller zit. Bij twee geen probleem en bij niks geen probleem.

Oplossing: de enige overgebleven IDE schijf op SLAVE zetten!

Vreemde oplossing maar het werkt wel. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de P35 NEO2-FIR met een Core 2 duo E8200.
Overige specs:
Antec Sonata III EC | SONATA III EC met 500watt voeding
Kingston 2 x 1Gb DDR2 667Mhz
Arctic Cooling Freezer 7 Pro
MSI GeForce 7300LE
3 x WD harddisk SATA2
1 x WD harddisk IDE100

Ik had al een paar keer geprobeert dit systeem over te clocken via het Dual Core Center.
Na installatie van de laaste versie draaide dit ook stabiel op Vista

Regelmatig de FSB op 400 gezet en draaide stabiel op 3.2Mhz. Temp niet hoger dan zo'n 50graden

Enige probleem was dat na elke reboot de waardes weer op default gezet werden.

Gisteren even geprobeer de FSB op 450 te zetten maar kreeg toen vrijwel meteen een blauw scherm.

Na opstarten stond alles weer op default.
Vanwege het steeds terugzetten toch maar geprobeerd via het BIOS over te clocken. Ook daar de FSB op 400 gezet. Was geen succes. Al snel weer een blauw scherm. Over en sluiten.
Alles weer teruggezet maar het systeem bleef ontzettend instabiel.
Zowel onder Vista als XP (dualboot). Liep uiteindelijk weer vast.
Na een CMOS clear en een veilige modus reboot uiteindelijk wel weer stabiel.

Ik zat wel even te zweten toen het systeem zo instabiel was na het terugzetten van de FSB.
Hopen dat het nu wel stabiel blijft. Laat het overclocken maar even voor wat het is......

Misschien eens proberen om de snelheid van het geheugen ook hoger te zetten zodat dat weer meer in de pas loopt met de snelheid van de processor.
Ik heb overigens niets aan de voltages gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Een aantal vragen:
• Heb je je PCI-E bus op 100MHz en je PCI bus op 33.3MHz gelockt?
• Hoe draait je geheugen?

Als je je FSB op 400MHz instelt, gaat je geheugen bij dit moederbord minimaal op 400MHz meedraaien wat resulteert in een DDR snelheid van 800MHz. Met Kingston ValueRAM kan je dit misschien halen met een hogere spanning als je geluk hebt (er waren een aantal batches waarmee dit goed ging) maar het is gewoon standaard geheugen wat niet bedoelt is om hoger dan 333MHz te draaien (dat is een effectieve snelheid van 667MHz).

Grote kans dat daar je probleem ligt. Probeer gewoon stapje per stapje te overklokken en als het onstabiel wordt moet je bepalen waar het aan ligt. Als je hem gewoon ineens op 400MHz knalt, dan kan ik het goed geloven dat het niet werkt. Mijn gok is dat je geheugen het niet trekt dus probeer eens eerst een lage multiplier in te stellen en overklok dan eens je FSB (en dus ook gelijk je geheugen) om te zien tot waar het geheugen meewil. Stel eventueel een hogere geheugenspanning in maar hoger dan 2.0V zou ik niet direct gaan met dat geheugen. Maar doe het met kleine stappen tegelijk en test de stabiliteit ook met programma's zoals Orthos aangezien het booten van Windows geen garantie op stabiliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Als ik mn pc opstart, dan zie ik heel snel.. No hardisk detected... Alleen ik kan niet lezen wat er nog meer staat. Kan je op een of andere manier die schermpjes op pauze zetten?

En weet iemand misschien wat het betekend ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 14ReD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 09:38

14ReD

Who is General Failure?

Dat is de ROM voor je E-Sata aansluiting. Als je hier niets op aangesloten hebt krijg je deze melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

14ReD schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 14:55:
Dat is de ROM voor je E-Sata aansluiting. Als je hier niets op aangesloten hebt krijg je deze melding.
Dat kan verder geen kwaad?

Want bij het uitpakken van grote bestanden wordt mijn pc heel erg langzaam en ik heb laatst 3 vastlopers gehad waarbij mijn windows niet meer wilde opstarten (verholpen door met windows xp cd naar dos te gaan en checkdisk uit te voeren)

Maar dit kan ook door toedoen van spyware zijn gekomen, wat ik reeds heb verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Normaal kan het geen kwaad nee. Als je die controller niet gebruikt kan je hem echter beter uitschakelen in het BIOS zodat de opstarttijd weer wat korter is en je minder drivers moet laden in Windows :)

Ik heb een user review geschreven over de P35 Neo2-FR :) Als iemand nog tips heeft voor prestatietesten...

Bij de Neo2-F(I)R is er blijkbaar een geheime pagina in het Cell menu. Gewoon op F4 duwen. Dit ga ik later nog toevoegen aan de startpost met uitleg over de opties als ik kan :)

[ Voor 18% gewijzigd door Admiral Freebee op 07-08-2008 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat verklaart al een boel.
De foutmeldingen in het blauwe scherm hadden inderdaad met het geheugen te maken.

Ik heb nog niet heel veel ervaring met overclocken. Heb het altijd vrij direct op de doelsnelheid gezet en nooit via stappen.

Via het Dual Core Center zie je inderdaad het verhogen langzaam in stappen gaan. Via het BIOS knalt ie dan direct naar 400.

De PCI bussen had ik ook niet gelocked.
Ik dacht dat je het geheugen handmatig in lijn moest zetten met de snelheid van de FSB maar blijkbaar gaat dat automatisch. Heeft misschien ook met de verhouding te maken die ik standaard op 1:1 heb laten staan?

In ieder geval duidelijk dat het geheugen bij mij de bottleneck zal zijn bij overclocken.
Overclocken was ook niet het belangrijkste punt bij de aanschaf van het systeem. Ik heb het systeem samengesteld n.a.v. de best buy guide van mei.
Wel leuk dat ze dan een betere CPU koeler adviseren wat met name nut heeft bij overclocken maar het value ram dat dan weer beperkt.
Had ik kunnen weten, maar we blijven natuurlijk zuinige hollanders. :)

In ieder geval bedankt voor de tips. Ik ga het nog eens in kleine stapjes proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Als je verhouding op 1:1 staat, dan is de geheugenkloksnelheid altijd gelijk aan de FSB. Zet je hem op bijvoorbeeld 1:1,5 dan is je geheugenkloksnelheid 1,5x je FSB.

Om dus je geheugen zo weinig mogelijk de bottleneck te laten zijn, kan je best op 1:1 draaien want minder kan je niet selecteren op een P35. Helaas draait je geheugen zonder overklokken al op zijn gespecificeerde maximum dus hoever je zal geraken met het overklokken zal vooral van de overklokcapaciteiten van je RAM hangen.

[ Voor 22% gewijzigd door Admiral Freebee op 08-08-2008 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze vraag heb ik al eerder gesteld, maar nog steeds geen oplossing, wellicht nu meer gebruikerservaring aanwezig.

Ik heb een probleem met een IDE harde schijf (Western Digital WD2500JB). Deze schijf heb ik meegenomen van mijn oude pc. Het probleem is dat deze schijf niet herkend wordt door Windows (XP SP2 en Vista SP1) en ook niet in de bios van mijn Neo2 P35 FR. Wanneer de pc volledig uitgeschakeld is geweest, wordt de schijf niet herkend. Wanneer ik echter de pc dan weer opnieuw opstart, wordt de schijf wel herkend. Als ik vervolgens weer de pc afsluit en de pc weer opstart, is het weer hetzelfde verhaal en wordt mijn schijf niet herkend.

Voorlopige workaround is de pc zo min mogelijk uitschakelen, of wanneer ik mijn pc opstart wachten totdat het bios opstartscherm voorbij is geweest en de pc resetten dmv ctrl+alt+del. Het gaat er dus om dat de bios twee keer wordt opgestart vanaf het moment dat de stroom er weer opkomt.

Heeft iemand misschien ervaring met IDE schijven in combinatie met dit moederbord of heeft iemand tips hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Heb je al eens meerdere modi geprobeerd op de harde schijf? Vooral hem in slave zetten (ook al klinkt dit tegendraads) kan wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo1987
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-06-2024
De link met het tooltje om een usb stick bootable te maken werkt niet meer.
Heeft iemand de correcte link voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Probeer deze eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo1987
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-06-2024
Heej, Thanks _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Geen probleem :) Ik heb de startpost ook even aangepast.
Vanaf zaterdag moeten jullie het een aantal weekjes zonder mij doen want dan ga ik op vakantie *O*

• AOC
  • Niet online

AOC

Ik heb dus 2 poorten waarmee ik de fansnelheid kan regelen.. Degene van de cpu en fan header 1... maar er horen toch meer headers te zijn waar je de snelheid mee kan regelen?

is er msschien een bios fix oid wat het wel mogelijk maakt om alle headers werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klein probleempje , had een tijdje terug de bios v1.9 erop gezet , gaat allemaal leuk en aardig , alleen wordt volgens mij de temps van mij xeon x3210 niet goed uitgelezen , in de bios zegt hij idle 61 , terwijl in windows 100c aan tikt , hij freezed niet of niks , maar vind het wel raar iemand de ook toevallig hogere temps uitlezingen heeft? koeler zit er goed op , de cpu fan is bios geregeld , hij loopt op dit moment op 2,7ghz zonder vcore verhogingen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Met welk programma probeer je die temperaturen uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uitgelezen met, realtemp , heb inmiddels mijn cpu gelapt, maar toch zijn de temps te hoog, volgens realtemp, stressed nog steeds , rond 90c , kan bijna niet , eens proberen met een oudere bios , of mijn sensors zijn overleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoeperKees
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-09 16:36
Zit met het volgende probleem:

Ik wil xp opnieuw installeren op m'n neo2 fir.
Nu krijg ik de volgend melding als ik xp op c wil installeren:

To install windows xp on the partition you selected, Setup must write some startup ffiles to the following disk:

194475 MB Disk 0 at Id 0 on bus 0 on atapi [MBR]

However, this disk does not contain a windows xp comnpatible partition

Ligt dit aan dat hij drivers nodig heeft oid van mijn mobo/raid?

Zoja hoe doe ik dit als je geen floppy meer hebt. Heb al zitten prutsen met USB drive met daarop de drivers maar die wil hij niet pakken met F6 gedoe. Zoekt stug door de echte floppy.

Gaat trouwens om XP SP2 UK en XP SP3 NL, alle twee willen ze partitie niet pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoeperKees
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-09 16:36
Ok heb het opgelost! :) eindelijk

Je moet in de bios je schijf waarop je je OS wilt installeren als eerste in de boot sequence opgeven.
En dan pakt XP wel de juiste schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Mooi dat je het al hebt kunnen oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-09 18:42
Vraagje, duurt het bij jullie ook zolang voordat het board doorstart? Hij staat echt lang te scannen op auto detecting AHCI devices, dat is toch de ESATA detectie? Ik draai het board met raid aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik heb de AHCI modus niet aanstaan maar bij mij start het bord snel op. Ik zal straks even het BIOS induiken om een goede optie te vinden om aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_me
Admiral Freebee schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 11:12:
Ik heb de AHCI modus niet aanstaan maar bij mij start het bord snel op. Ik zal straks even het BIOS induiken om een goede optie te vinden om aan te passen.
Volgens mij gaat dit automatisch aan als je raid kiest.... Draai bios 1.9 trouwens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_me
Hoest ermee Freebee, nog wat kunnen ontdekken om dit te omzeilen??? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Sorry, ik heb het vrij druk gehad dus ik was het even vergeten :) Ik ga bijna door om te badmintonnen maar daarna wil ik wel even in het BIOS duiken om te kijken naar een aantal opties. Zelf mijn schijf in AHCI zetten zal moeilijk gaan want XP gaat daar nogal slecht mee om zonder een aantal vuile trucjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_me
Kijk maar eens of jij je raid controller kunt enablen zonder dat hij gaat scannen op de AHCI poorten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Weet iemand zo of dit bord nou wel of geen PCI-e 2.0 kaarten ondersteund? De site van MSI zegt dat er PCI-e 1.0a op zou zitten (en het dus niet zou werken), terwijl de P35 chipset een 1.1 versie zou hebben welke wel met 2.0 kaarten samenwerkt. Merk dat de nieuwste games toch net niet meer lekker draaien op mijn 7900, en zou dus graag naar een 9800 overstappen, maar vraag me af of het wel gaat werken :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn 9800gx2 werkt prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Kippenijzer schreef op woensdag 05 november 2008 @ 14:27:
Weet iemand zo of dit bord nou wel of geen PCI-e 2.0 kaarten ondersteund? De site van MSI zegt dat er PCI-e 1.0a op zou zitten (en het dus niet zou werken), terwijl de P35 chipset een 1.1 versie zou hebben welke wel met 2.0 kaarten samenwerkt. Merk dat de nieuwste games toch net niet meer lekker draaien op mijn 7900, en zou dus graag naar een 9800 overstappen, maar vraag me af of het wel gaat werken :'(
Dat zo genaamde probleem met PCIe 2.0 kaarten op een PCIe 1.0a moederbord komt alleen voor bij VIA chipsets. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

D'oh! Dan zal ik eens een leuke kaart uitzoeken, tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
martijn_me schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 20:02:
Kijk maar eens of jij je raid controller kunt enablen zonder dat hij gaat scannen op de AHCI poorten...
Ik durf niet goed de RAID controller aan te zetten omdat ik niet het risico wil lopen data te verliezen op mijn schijf. Ik heb geen zin in een herinstall van Windows :P

Je kan wel eens proberen in het BIOS je niet gebruikte SATA aansluitingen op "none" te zetten zodat hij ze niet gaat scannen voor schijven. Let er ook op dat quick boot aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_me
Admiral Freebee schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 13:44:
[...]

Ik durf niet goed de RAID controller aan te zetten omdat ik niet het risico wil lopen data te verliezen op mijn schijf. Ik heb geen zin in een herinstall van Windows :P

Je kan wel eens proberen in het BIOS je niet gebruikte SATA aansluitingen op "none" te zetten zodat hij ze niet gaat scannen voor schijven. Let er ook op dat quick boot aanstaat.
Ik snap je... niet doen dan maar.
Als je kijkt zie je alleen maar RAID staan als ik mijn raid controller wil gebruiken, als ik andere opties gebruik dan werkt de controller niet en kan ik dus niet booten.
Als hij op RAID staat kun je niet meer bij je schijf config.
Quick boot staat enabled...

Ben ik nu de enige met dit probleem ??? 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door martijn_me op 07-11-2008 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Heeft er iemand toevallig de titelfoto van in de TS bewaard? Mijn ISP vond het leuk om bij het veranderen van abonnement mijn webspace maar gelijk te deleten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Mijn Neo2-FR is enkele dagen geleden defect geraakt :/
Korte samenvatting: geen POST meer met mijn HD4670, wel met een andere videokaart maar de HD4670 werkte wel perfect in een andere PC. Wat is er dan stuk? :P

Moederbord omgeruild voor hetzelfde model en nu doet hij het ineens weer. Blijkbaar lag het dan toch aan het moederbord.

Overigens had ik om te testen mijn BIOS geüpdatet naar v1.10 (op het oude moederbord met het probleem) en toen geraakte ik ineens niet meer in het BIOS. Zelfs niet met een PS/2 toetsenbord. Hebben andere mensen dit probleem ook tegengekomen of was dat misschien deel van het probleem met het niet POSTen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

v 1.10 werkt hier prima ,

• martijn_me
Admiral Freebee schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 21:22:
Mijn Neo2-FR is enkele dagen geleden defect geraakt :/
Korte samenvatting: geen POST meer met mijn HD4670, wel met een andere videokaart maar de HD4670 werkte wel perfect in een andere PC. Wat is er dan stuk? :P

Moederbord omgeruild voor hetzelfde model en nu doet hij het ineens weer. Blijkbaar lag het dan toch aan het moederbord.

Overigens had ik om te testen mijn BIOS geüpdatet naar v1.10 (op het oude moederbord met het probleem) en toen geraakte ik ineens niet meer in het BIOS. Zelfs niet met een PS/2 toetsenbord. Hebben andere mensen dit probleem ook tegengekomen of was dat misschien deel van het probleem met het niet POSTen?
Hier hetzelfde, na wisselen processor niet meer doorstarten :( bordje defect! Heb nu een Asus bordje, loopt als een zonnetje...

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
martijn_me schreef op donderdag 25 december 2008 @ 08:56:
[...]

Hier hetzelfde, na wisselen processor niet meer doorstarten :( bordje defect! Heb nu een Asus bordje, loopt als een zonnetje...
Hoe bedoel je hetzelfde, deed de oude CPU het nog wel?
Als dat niet zo is, zou het dan niet kunnen dat de het mobo hebt gesloopt door ESD. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Admiral Freebee
  • Niet online
Of een pinnetje van de socket verbogen natuurlijk. Dat gaat makkelijker dan je denkt. Het is in ieder geval niet duidelijk dat het om hetzelfde probleem zou gaan.

Het enige waar ik nu nog "last" van heb is af en toe een soort artifacts als ik de PC in slaapstand zet. Van zodra het balkje van XP eropkomt dat volloopt voor hij uitschakelt komen er fijne streepjes in het beeld. Als ik de computer daarna terug aanzet heb ik nergens last van en ook in games of in Windows heb ik nog geen enkele artifact gezien. Het lijkt me sterk dat het dan aan het moederbord zou liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_me
-The_Mask- schreef op donderdag 25 december 2008 @ 10:21:
[...]

Hoe bedoel je hetzelfde, deed de oude CPU het nog wel?
Als dat niet zo is, zou het dan niet kunnen dat de het mobo hebt gesloopt door ESD. ;)
Hmm, nee, geen ESD, polsbandje en werkmatje hier, de oude CPU doet het nog gewoon, bordje starte niet meer door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3E3A37
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-08 05:19
Beste MSI P35 gebruikers,

Ik heb een P35 Neo2-FR, met daarop een nVidia 8500GT videokaart, ik wil hier nu graag een nVidia 9600GT bijplaatsen, aangezien ik 2 TFT schermen heb en een 32" LCD scherm. Dus in totaal 3 schermen.

De 9600 GT gebruik ik dan voor mijn 32" LCD scherm, om door middel van DVI -> HDMI, hierop HD materiaal wil bekijken.

Maar nu mijn vraag, kan ik deze 9600 GT wel aansluiten op mijn moederbord? Ik zie in de beschrijving dat ik 2 PCIe sloten heb waarvan 1x16 en 1x4. Maar kan dit überhaupt wel, 2 videokaarten op dit moederbord?

Het precieze type van deze kaart is MSI N9600GT-T2D512.

[ Voor 5% gewijzigd door 3E3A37 op 03-01-2009 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ja, het is mogelijk om twee videokaarten op dit moederbord te draaien. Wil je ze laten samenwerken dan kan dit alleen met Crossfire en niet met SLI maar twee kaarten apart zou gewoon moeten gaan.

Zet dan wel de 9600GT op het 16x slot en de 9500GT op het 4x slot zodat je geen last hebt van prestatieverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3E3A37
Bedankt voor je reactie, ik hoef ze niet te laten samenwerken.

Dit las ik net zojuist, maar dit bevestig je dus hierboven.
"Twee videokaarten aansturen kan wel, maar dit moet net zoals bij de P965-chipset: de primaire videokaart krijgt 16 lanes van de northbridge terwijl de secundaire videokaart het moet doen met 4 lanes van de southbridge."

Zou ik dan de LCD en één TFT op de 9600GT kunnen doen, en de andere TFT op de 8500GT?
Omdat ik mijn rechter TFT voor te gamen gebruik. De linker TFT voor MSN;) en de LCD voor HD.

Of snapt Windows het dan allemaal niet meer (ik draai Vista).

[ Voor 7% gewijzigd door 3E3A37 op 03-01-2009 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Zelf heb ik het nog nooit gedaan maar normaal gezien moet dit wel werken ja. Mogelijk moet je nog wat extra software installeren voor wat meer functionaliteit.

Let er wel op dat als je het tweede slot op 4x laat draaien, dat dan je 1x PCI-E sloten niet meer functioneel zijn. Wil je deze nog gebruiken zal je het tweede PCI-E 16x slot op 1x moeten laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3E3A37
Ik hoor net van iemand dat beide poorten dan naar 8x gaan? Kan iemand dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Sommige moederborden gaan dan inderdaad naar een 8x/8x configuratie maar bij dit moederbord is het 16x/4x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharrelkip
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-07 17:29
Sinds Bios update naar 1.10 start hij niet meer door :( .Het duurt lang voor ik het windowslogo te zien krijg .
Is er een manier om de bios te resetten naar fabrieksinstellingen ?
Of heeft iemansd een oplossing hiervoor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
BIOS resetten naar standaard kan gewoon door in het BIOS menu voor "optimized defaults" of eventueel "fail safe defaults" te kiezen. Als je niet meer in je BIOS kan komen is er ook een rood knopje op je moederbord of kan je het batterijtje een tijdje verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
Hier nog iemand met RMA-ervaringen van MSI?
Mijn P35 Neo2 FIR is ondertussen 2 maand weg, nog steeds niets :(
Hoe moeilijk kan het zijn om een moederbord om te wisselen |:(
Had ik het geweten, ik had wel leren leven met de defecte firewire-poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Gelukkig niet nee :) Toen mijn moederbord defect was heeft de winkel het direct geruild en gingen zij zorgen voor de RMA procedure met mijn defecte moederbord. Als het inderdaad zo lang duurt dan ben ik wel blij dat men het zo gedaan heeft.

Mijn Sapphire grafische kaart is langs de andere kant ook al 1,5 maand weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharrelkip
Admiral Freebee schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 14:10:
BIOS resetten naar standaard kan gewoon door in het BIOS menu voor "optimized defaults" of eventueel "fail safe defaults" te kiezen. Als je niet meer in je BIOS kan komen is er ook een rood knopje op je moederbord of kan je het batterijtje een tijdje verwijderen.
Bedankt ik heb dit gedaan en alles staat weer in fabrieksinstelling alleem de bios blijft de versie 1.10 en standaard was het de 1.8 en daar had ik geen problemen mee maar nu krijg ik een minuut een zwart scherm met wat engelse tekst dat hij bezig is met opstarten voor dat vista opstart. dus al met al duurt het nu 5x zo lang voor de pc is opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Op die manier wis je alleen het CMOS gedeelte van je BIOS. Hier staan de eigen gedefiniëerde instellingen in. Het BIOS zelf staat op een EEPROM en die laat zich zoals de naam doet vermoeden niet wissen of resetten door de stroom ervan af te halen. Je kan proberen om terug te downgraden naar een vroegere BIOS versie.

Weet je ook waar hij mee bezig is terwijl het zo lang duurt? Misschien probeert hij PATA schijven te detecteren die er niet zijn? In dat geval kan je de timeout veranderen of de PATA controller uitschakelen.

Probeer in elk geval eens het bootlogo uit te schakelen zodat je kan zien wat er tijdens de POST gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharrelkip
Admiral Freebee schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 18:20:
Op die manier wis je alleen het CMOS gedeelte van je BIOS. Hier staan de eigen gedefiniëerde instellingen in. Het BIOS zelf staat op een EEPROM en die laat zich zoals de naam doet vermoeden niet wissen of resetten door de stroom ervan af te halen. Je kan proberen om terug te downgraden naar een vroegere BIOS versie.

Weet je ook waar hij mee bezig is terwijl het zo lang duurt? Misschien probeert hij PATA schijven te detecteren die er niet zijn? In dat geval kan je de timeout veranderen of de PATA controller uitschakelen.

Probeer in elk geval eens het bootlogo uit te schakelen zodat je kan zien wat er tijdens de POST gebeurt.
Ik wil je hartelijk bedanken het is opgelost het was inderdaad dat hij de PATA schijven probeerde te detecteren ik heb deze functie uitgezet en nu is het weer zoals vanouds alleen nu heb ik er een probleem bij mij 2 stuks dvd brander en speler heb ik via IDE aangesloten en die werken nu niet meer. Hoe krijg ik die nu weer werkend ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ja, je moet de PATA controller wel laten aanstaan als je die drives wil gebruiken. Ik zal eens kijken naar de time out functie in het BIOS straks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharrelkip
Admiral Freebee schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 19:02:
Ja, je moet de PATA controller wel laten aanstaan als je die drives wil gebruiken. Ik zal eens kijken naar de time out functie in het BIOS straks :)
Heb je toevallig al eens gekeken naar de time out functie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ja, maar ik heb er geen gevonden :P Mogelijk dat je het kan instellen in het BIOS van de aparte PATA controller maar ik heb nog niet gevonden of je die überhaupt wel kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
ComBax schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 14:45:
Hier nog iemand met RMA-ervaringen van MSI?
Mijn P35 Neo2 FIR is ondertussen 2 maand weg, nog steeds niets :(
Hoe moeilijk kan het zijn om een moederbord om te wisselen |:(
Had ik het geweten, ik had wel leren leven met de defecte firewire-poort.
Nog steeds niets van mijn RMA gehoord, dus na overleg met de winkel overgestapt naar een Asus P5Q (met een kleine bijbetaling van mijn kant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:51
ComBax schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 16:46:
[...]

Nog steeds niets van mijn RMA gehoord, dus na overleg met de winkel overgestapt naar een Asus P5Q (met een kleine bijbetaling van mijn kant).
Helaas is het bij veel fabrikanten erg jammer kwa RMA, maar msi tot nu toe nooit problemen mee gehad

9/10x had ik het probleem dat de Winkel waar je em gekocht had hem nog gerust 4 weken op de plank had liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Ik heb dit bord via alternate voor een prikie op de kop getikt. Ik twijfelde sterk doordat ik hiervoor een msi p965 neo-f had en dit was het beroerdste mobo wat ik ooit heb gehad :P

Mijn oude E6400 (B2) heeft een nieuw leven gevonden en draaid prima op 3Ghz word max 52 grade met scyth ninja-2 koeler hoger dan 3Ghz gaat de temp helaas snel omhoog.
en mijn 4x1Gb ultra pc6400 GeiL op 900Mhz met 4-4-4-12

Voor de rest zit er nog een HD 4850 op
500GB Samsung HD
450watt Antec voeding

nu is mijn vraag alleen nog hoe ik de mobo voltages finetune? ik heb die nu letterlijk maar en beetje met natte vinger werk gezet.

Zoals ze nu staan:
Cpu voltage: 1,325 (dat is het minimum met dit mobo?)
Memory voltage: 2,1
VTT FSB Voltage: 1,3
NB Voltage: 1,4
SB I/O Power: 1,5
SB Core Power: 1,15

Kan iemand me zeggen of dit een beetje normale waardes zijn?

Exta info:
FSB:375 (stnd 266)
FSB/Mem 1:1.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Probeer gewoon je voltages zo laag mogelijk te halen, en telkens met stapjes testen of hij nog stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
CPU voltage kan niet lager ingesteld worden dan de VID van de processor op dit moederbord.
Ik heb met dit moederbord 375MHz FSB met een E6420 gehaald met VTT FSB voltage op 1.2V, dus op standaard. Ook mijn NB voltage stond op 1.250V (standaard). Misschien kan je dit nog proberen te verlagen?

Mijn geheugen liep bij die FSB wel langzamer waardoor de northbridge misschien minder belast werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
oke heb alle waardes aardig omlaag gekregen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-08 19:25
Hee, dit topic leeft nog.. :P

Ik heb ook dit bordje (Neo2-FR), al een tijdje, en heb een probleem waar ik maar niet uit kom. Misschien hebben jullie wel een idee/suggesties.

Ik heb nml ook een Western Digital Mybook externe HDD, welke onder andere e-sata heeft. Via Firewire en USB geen problemen met de snelheid van de HDD, echter, via e-sata is het om te janken. De externe disk is dan super traag. (firewire via een apart elcheapo firewire kaartje op het mobo) Bios updates, driver updates (via de MSI downloader) geprobeerd, maar niets zorgt ervoor dat de externe disk via e-sata vlotter wordt.. Ook firmware updates van de externe disk zelf niet. Enige idee wat ik nog over heb, is eigenlijk een interne sata naar e-sata bracket te kopen. Is alleen zo belachelijk omdat het mobo al e-sata poortjes heeft.

Iemand misschien suggesties? Is er misschien een magische e-sata driver welke ik nog niet heb kunnen vinden, speciaal voor dit mobo? Ik lees nml dat andere mobo fabrikanten aparte jmicron drivers aanbieden voor de e-sata controller die MSI ook gebruikt heeft.. Alleen biedt MSI schijnbaar deze losse driver niet ter download aan. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
De eSATA aansluitingen op dit moederbord worden geloof ik verzorgd door de Intel ICH9R controller van het moederbord. Dat zou normaal toch echt geen snelheidsproblemen mogen geven. Ik weet niet hoe je SATA controller in het BIOS ingesteld staat (legacy of AHCI), maar misschien kan je daar nog winst mee boeken.

Probeer ook eens je Intel chipsetdrivers te updaten. Welk OS gebruik je trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-08 19:25
Admiral Freebee schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 22:51:
De eSATA aansluitingen op dit moederbord worden geloof ik verzorgd door de Intel ICH9R controller van het moederbord. Dat zou normaal toch echt geen snelheidsproblemen mogen geven. Ik weet niet hoe je SATA controller in het BIOS ingesteld staat (legacy of AHCI), maar misschien kan je daar nog winst mee boeken.

Probeer ook eens je Intel chipsetdrivers te updaten. Welk OS gebruik je trouwens?
Windows XP, sp3.. AHCI optie staat inderdaad gewoonweg op IDE..(RAID modus is IDE dus, zitten ook 2 IDE disks in het systeem, 1 sata disk..)
Heb gelezen dat de snelheidswinst die te behalen valt met AHCI niet echt zo veel zoden aan de dijk zou zetten. Derhalve nooit aangezet. Kan volgens mij ook niet zomaar als XP reeds geïnstalleerd is. Tenminste, niet zonder vage registry hacks o.i.d.
Intel drivers heb ik een week geleden via de live utility van MSI ge-update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:21
Heb laatst ook een MSI P35 Platinum aangeschaft (voor 30 euro van een vriend overgenomen). Inmiddels in m'n mediacenter ingebouwd en draait als een zonnetje met een Celeron 420 op 2,8ghz (stock voltage) _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://i336.photobucket.com/albums/n329/michielberkhout/IMG_0828.jpg

Edit: Heb de MSI X300SE inmiddels vervangen door een MSI X850Pro

[ Voor 14% gewijzigd door MiBe op 24-05-2009 04:23 ]

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
30 euro zekker een nette prijs :D net mediacenter kom je nog een beetje voorruit met die cpu met HD content aangezien je het ook niet echt moet hebben van de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Crazyanz schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 23:09:
30 euro zekker een nette prijs :D net mediacenter kom je nog een beetje voorruit met die cpu met HD content aangezien je het ook niet echt moet hebben van de videokaart.
mocht dat niet gaan, kun je altijd nog een radeon 3450 of 4350 erin stoppen, voor die prijs doen de prestaties echt geen zeer

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Iemand ervaring met het overclocken van een Q9550 op dit bord? Ik krijg die van mij niet over de 3,8 ghz om een vage reden. Met een E6400 kon ik prima hoger dan 450fsb gaan maar met de Q9550 lijkt daar voor dit mobo de grens te liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Met quad cores geraak je vaak niet aan een net zo hoge FSB als met een dualcore. De belasting op het moederbord zal hoger liggen. Dit is met de meeste moederborden zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Weet iemand welke settings ik meot gebruiken voor een E8400...

Ik zie veel van die steppings dingen e.d. maar snap er niet zoveel van. IS er ergens een handleiding met de beste settings voor 8400, qua koeling e..d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
ik heb mijn bordje inmiddels helaas gesloopt maar overclocken is toch wel zo onwijs simpel met dit ding. FSB verhogen vcore iets verhogen en geheugen 1:1 zetten en klaar. Gewoon even googlen op inet wat andere halen met dezelfde stepping en vanuit daar kijken of dat stabiel draaid. Ook staat er geloof ik op het msi forum een faq om te overclocken en tevens zwerft er nog ergens een alternieve bios rond die beter overclocked (lees stabieler is)

[ Voor 22% gewijzigd door haakjesluiten op 01-12-2009 21:26 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste