Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Beste tweakers,

Sinds gisteren wilt mijn computer niet meer booten. De ventilators gaan draaien, de harde schijf spint op maar er komt geen beeld op het scherm. De diagnostische LEDs van het moederbord blijven hangen op het volgende item:
Initializing Video Interface
This will start detecting CPU clock,
checking type of video onboard. Then,
detect and initialize the video adapter
Na het gebruikelijke geprobeerd te hebben zoals de stroom eraf halen, de reststroom verwijderen en het BIOS te resetten heb ik naar aanleiding van die boodschap de videokaart vervangen door een GeForce 6600. Hiermee start de computer wel op. Probleem opgelost, defecte videokaart!

Dat dacht ik ook eerst maar het gekke is dat die videokaart het gewoon perfect doet in een ander systeem. 8)7

Even de relevante specs van mijn computer:
Intel Core 2 Duo E6420
MSI P35 Neo2-FR
Asus HD4670 512MB
2 x 1GB + 2 x 512MB OCZ Platinum rev2 PC-6400
Antec Smartpower 2.0 400W
400GB Samsung harde schijf (Spinpoint T133)

De specs van mijn vader zijn computer (waar de kaart dus wel in werkt):
Intel Core 2 Duo E4500
Asus P5B
Asus HD4670 512MB
2 x 1GB OCZ Gold PC-6400
Aopen 300W voeding
320GB Samsung harde schijf (Spinpoint T166)

Wat heb ik al geprobeerd:
• Andere videokaart (die werkt, dat is getest)
• De HD4670 in het tweede PCI-E 16x slot gestoken van mijn computer wat resulteert in deze error:
Memory Detection T est
T esting onboard memory size. The
D-LED will hang if the memory mod-
ule is damaged or not installed
properly.
• De kaart goed aandrukken in het slot
• CMOS reset met het knopje én door de batterij langdurig te verwijderen

Wat misschien nog relevant is, is dat ik sinds de installatie van de HD4670 af en toe een BSOD kreeg. Deze verwezen echter naar een driverfout en deden zich alleen voor tijdens het opstarten uit hibernate dus ik denk niet dat deze relevant zijn voor dit probleem maar het is toch handig het te vermelden.

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-08 21:44

Iska

In case of fire, use stairs!

Je kan probernen je Onboard uitzetten in BIOS/PCIe als primary

-- All science is either physics or stamp collecting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Toch weer gewoon de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er bij pakken en daar de dingen uit gaan testen die je nog niet getest hebt.

Verder zou je eerst een bios-flash kunnen proberen alvorens je oude kaart om te wisselen met je 4670 en weer te kijken of het werkt. Ook handmatig in je bios instellen dat je primary display adapter pci-e is alvorens je kaart om te wisselen kan ook nog wel eens helpen. Eventueel je PCI-e bus op 105MHz zetten ipv de stock 100MHz kan ook werken, en kaal opstarten, dus geen harde schijven, 1 reepje geheugen en dan booten.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Mja, de meeste elementen uit die troubleshooter heb ik al doornomen. Dat is bij mij standaard kost maar misschien had ik het moeten vermelden :)

Het moederbord heeft geen onboard videokaart (hoewel de POST code anders doet vermoeden) en de primary adapter staat/stond al op PCI-E. Nu zal dit waarschijnlijk PCI zijn door de reset.

BIOSflash is een goed idee. Ik heb gezien dat er een nieuwe versie is (v1.9) dus zal ik die morgen eens proberen. Het blijft wel gek dat de kaart eerst weken goed werkt en dan ineens dit doet.

Bedankt voor de suggesties in ieder geval wiethoofd. Ik zal er mij morgen(avond) eens aan zetten :) Morgen een hele dag colleges dus geen tijd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 16:57

Joran

<3 natalee

Memory Detection T est
T esting onboard memory size. The
D-LED will hang if the memory mod-
ule is damaged or not installed
properly.
memtest86+ maar eens een paar uurtjes laten lopen? Check ook of er geen stof in je eerste pci-e slot zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Joran op 09-12-2008 16:28 ]

Send me your gameboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik heb net het BIOS geüpdated van v1.8 naar v1.10 maar zonder resultaat. Ook heb ik eens zo kaal mogelijk opgestart (geen optisch station, kaartlezer, één latje RAM Kingston ValueRAM PC5300). Zelfs eens zonder harde schijf geprobeerd.

Verder heb ik eens de andere uitgang op de kaart proberen te gebruiken en één keer zonder monitor. Allemaal zonder resultaat.

Tenslotte heb ik ook nog de voeding uitgemeten met een multimeter en daar kreeg ik de volgende resultaten:
+12V lijn: 12,34V met af en toe een schommeling naar 12,33V. OK dus
+5V lijn: 5,03V met af en toe een schommeling naar 5,02V. Ook OK

* Admiral Freebee wordt stilletjesaan hopeloos :/

@jorann: die fout geeft hij alleen als ik de videokaart in het secundaire PCI-E 16x slot steek wat mij doet vermoeden dat men iets anders bedoelt. Overigens heb ik het geheugen net uitgesloten door een ander latje te proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door Admiral Freebee op 09-12-2008 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Het lijkt me dat alle onderdelen van jouw pc en je vaders pc onderling uitwisselbaar zijn. Gewoon een voor een omwisselen, dan kom je er vanzelf achter welke onderdelen niet samen willen werken. Ik zou gokken dat het in het moederbord zit, dus probeer eerst eens alle onderdelen van jouw computer op je vaders moederbord en daarna andersom en het liefs in beide gevallen met beide videokaarten.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Tja, de enige verdachte onderdelen zijn nog:
• Het moederbord
• De voeding
• De CPU

Het eerste onderdeel is voor mij de grote verdachte. De voeding kan ik nog redelijk makkelijk uitwisselen maar in de CPU uitwisselen heb ik weinig zin aangezien ik een grote koeler heb die niet gemakkelijk te installeren valt maar als het moet, dan moet het.

Ik had nochtans een hersenspinsel daarjuist. De HD4670 is een PCI-E 2.0 videokaart terwijl de GeForce 6600 een PCI-E 1.x videokaart is. Ook de GeForce 8600GT (die ik daarnet probeerde en nu in mijn PC steekt) is een PCI-E 1.x videokaart. Misschien dat het moederbord op één of andere manier faalt op te starten met een PCI-E 2.0 videokaart. Jammer genoeg heb ik geen kaart in huis om dat te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Kleine update:
Ik geraak niet meer in mijn BIOS. Niet met een USB noch met een PS/2 toetsenbord. Heel gek.

Overigens heb ik vandaag contact gehad met Alternate en zij willen het moederbord wel omruilen. Wel voor hetzelfde model dus mocht het een echt probleem met dit moederbord en die kaart zijn zal het niet helpen maar ik vermoed niet dat dat het geval zal zijn.

In ieder geval nette service :) Wel jammer dat ik nu mijn CPU koeler er terug ga moeten afhalen en installeren (en dat is moeilijk wegens te weinig plaats en moeilijke pushpins :P)

[ Voor 10% gewijzigd door Admiral Freebee op 10-12-2008 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Admiral Freebee schreef op woensdag 10 december 2008 @ 18:35:
Wel jammer dat ik nu mijn CPU koeler er terug ga moeten afhalen en installeren (en dat is moeilijk wegens te weinig plaats en moeilijke pushpins :P)
Buiten je kast je cpu-koeler op je mobo monteren en vervolgens je mobo in je kast monteren werkt bij mijn thermalright Ultra-120 eXtreme altijd wel goed, dit is wel omdat ik nog genoeg ruimte om de koeler heen heb om de mobo-schroeven vast te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

van Wikipedia...

PCI-SIG announced the availability of the PCI Express Base 2.0 specification on 15 January 2007.[10] PCIe 2.0 doubles the bus standard's bandwidth from 0.25 GByte/s to 0.5 GByte/s, meaning a x32 connector can transfer data at up to 16 GByte/s for both videocards (SLI 2x etc). PCIe 2.0 have two 32 bits chanels for each GPU (2x16), while first version only 1x16 and operating at 2 GHz.

PCIe 2.0 is backward compatible with PCIe v1.x. Graphic cards and motherboards designed for v2.0 will be able to work with v1.1 and v1.0.

The PCI-SIG also said PCIe 2.0 also features improvements to the point-to-point data transfer protocol and its software architecture.[11]

In June 2007 Intel released the specification of the Intel P35 chipset which does not support PCIe 2.0 only PCIe 1.1.[12] Some people may be confused by the P35 block diagram[13] which states the Intel P35 has a PCIe x16 graphics link (8 GB/s) and 6 PCIe x1 links (500 MB/s each), for simple verification one can view the P965 block diagram which shows the same number of lanes and bandwidth but was released before PCIe 2.0 was finalized. Intel's first PCIe 2.0 capable chipset was the X38 and boards began to ship from various vendors (Abit, Asus, Gigabyte) as of October 21, 2007.[14] AMD started supporting PCIe 2.0 with its RD700 chipset series and nVidia started with the MCP72.[15] The specification of the Intel P45 chipset includes PCIe 2.0 .

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
@freak1982: ik wil wikipedia best geloven maar waarom zijn er dan zoveel mensen die een PCI-E 2.0 combineren met de (populaire) P35 chipset gebaseerde moederborden? :) Ook heeft het een maand perfect gewerkt.

Voor zo ver ik weet is alleen een bepaalde VIA chipset niet compatibel met PCI-E 2.0 kaarten. Sowieso zal ik er vanavond eens wat verder over opzoeken om te zien of er meer problemen zijn met de P35 chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Overzicht PCIe 1.0 en 1.1 Moederborden zou je door kunnen nemen.

Een vriend van me heeft een Gigabyte met een P35 chipset en een 4850 en heeft nergens last van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
freak1982 schreef op woensdag 10 december 2008 @ 18:52:
van Wikipedia...

PCI-SIG announced the availability of the PCI Express Base 2.0 specification on 15 January 2007.\[10] PCIe 2.0 doubles the bus standard's bandwidth from 0.25 GByte/s to 0.5 GByte/s, meaning a x32 connector can transfer data at up to 16 GByte/s for both videocards (SLI 2x etc). PCIe 2.0 have two 32 bits chanels for each GPU (2x16), while first version only 1x16 and operating at 2 GHz.

PCIe 2.0 is backward compatible with PCIe v1.x. Graphic cards and motherboards designed for v2.0 will be able to work with v1.1 and v1.0.
The PCI-SIG also said PCIe 2.0 also features improvements to the point-to-point data transfer protocol and its software architecture.\[11]

In June 2007 Intel released the specification of the Intel P35 chipset which does not support PCIe 2.0 only PCIe 1.1.[12] Some people may be confused by the P35 block diagram\[13] which states the Intel P35 has a PCIe x16 graphics link (8 GB/s) and 6 PCIe x1 links (500 MB/s each), for simple verification one can view the P965 block diagram which shows the same number of lanes and bandwidth but was released before PCIe 2.0 was finalized. Intel's first PCIe 2.0 capable chipset was the X38 and boards began to ship from various vendors (Abit, Asus, Gigabyte) as of October 21, 2007.\[14] AMD started supporting PCIe 2.0 with its RD700 chipset series and nVidia started with the MCP72.\[15] The specification of the Intel P45 chipset includes PCIe 2.0 .
Dat stukje had je dus ook wel even vet mogen maken, het moet dus gewoon werken :O , kwestie van lezen.

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Normaal zou het inderdaad moeten werken. Ik vind ook nergens een vermelding van speciale problemen met de P35 chipset. Overigens werkt de kaart wel op een moederbord met een Intel 965P chipset die zelfs nog ouder is.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Een update: vandaag ben ik langs Alternate geweest en zij hebben mijn moederbord omgeruild voor hetzelfde model. Deze heb ik net ingebouwd en alles werkt terug *O*

Schijnbaar ligt het dan inderdaad aan het moederbord tenzij mijn videokaart moederborden sloopt na een tijdje ofzo maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk :)

In ieder geval erg bedankt voor jullie input O+

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

We zien hier wel een update op het moment dat je MSI P35 Neo2-FR weer naar z'n grootje is ;)
Zelfde probs => blaim je 4670 :+

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Goed om te horen! Maar het blijft vreemd dat je moederbord wel werkte met een andere videokaart...

specs

• Admiral Freebee
  • Niet online
Heel vreemd ja. Ik kan er nog altijd niet aan uit. Maar goed, het werkt nu en ik hoop dat het blijft werken :P

@Wiethoofd: ik vind je post gemeen ;)

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Wie zegt, dat ik hoop dat de boel stuk gaat 8)

Pagina: 1