Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
MSI P35 Platinum / NEO2-FR / FIR ervaringen topic
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/admiralfreebee/msits.jpg
Inhoud

Inleiding
Intel P35
MSI P35 Platinum en zijn broertjes
BIOS releases
Eigenaardigheden
Reviews
Links
To Do
Inleiding
De laatste tijd zijn het vooral de moederborden van Asus en Gigabyte die in de belangstelling staan van overklokkers en andere computerfreaks. Toen ik onlangs naar een nieuw moederbord aan het uitkijken was, kwam ik echter de P35 reeks van MSI tegen en die is zeer interessant voor een scherpe prijs. Het doel van dit topic is ervaringen met elkaar te delen, in het bijzonder over het overklokken van deze mooie moederborden.
Intel P35
Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/sites/sitewide/pix/badges/chipset/p35_62.gif

De MSI P35 Platinum en zijn broertjes zijn, zoals de naam al doet vermoeden, op de Intel P35 'Bearlake' chipset gebaseerd die midden mei 2007 uitkwam. De P35 northbridge biedt een aantal verbeteringen tegenover zijn voorganger, de Intel 965P. De belangrijkste hiervan zijn:
• 1333MHz FSB
• DDR2 en DDR3 ondersteuning
• 12 USB poorten

Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/products/chipsets/P35/P35_Block_Diagram.jpg

Geen spectaculaire verbeteringen aangezien DDR3 nog altijd zeer duur is en de 965P onofficieel ook met gemak een FSB van 1333MHz haalt. Het belangrijkste is echter dat de P35 chipset net zo goed overklokt als zijn voorganger :9

MSI heeft ervoor gekozen om de P35 northbridge met de Intel ICH9R te combineren. Het grootste voordeel hiervan is dat je beschikking krijgt over een fatsoenlijke RAID optie. Meestal wordt een ICH9 wel gecombineerd met een aparte chip die ook RAID kan maar de prestaties hiervan zijn om te huilen.

Meer informatie over de Intel P35 northbridge
MSI P35 Platinum en zijn broertjes

De MSI P35 Platinum is het meest uitgebreide moederbord van deze serie maar de verschillen zijn eigenlijk miniem. De Platinum versie heeft een uitgebreider koelsysteem, firewire en een SPDIF uitgang op de backplate. De Neo2-FIR heeft echter ook firewire en moet dus alleen maar de circulaire heatpipes en de SPDIF out op de backplate missen. De Neo2-FR is gelijk aan zijn FIR broertje maar moet, logischerwijze, de firewire chip missen.

De P35 Platinum

Afbeeldingslocatie: http://global.msi.com.tw/uploads/prod_cc8c66ab86b5482f3a76641a4321f8ff.jpg

De P35 Neo2-FIR

Afbeeldingslocatie: http://global.msi.com.tw/uploads/prod_15eed7805071a2382ad882c9741c549a.jpg

Zoals je ziet zijn beide moederborden vrijwel gelijk aan elkaar :9 Mijn Neo2-FR heeft zelfs hetzelfde BIOS als zijn duurdere broertje en onder het rode stickertje staat netjes P35 Platinum.
BIOS releases

In dit gedeelte zal ik proberen een overzicht te bewaren van recente BIOS versies. Let op dat beta BIOS files niet stabiel kunnen zijn. Als er bekende problemen zijn, zal ik deze ook proberen te posten. De BIOS bestanden voor een P35 platinum zijn dezelfde als voor de Neo2-FR/FIR.

Stable releases:
v1.10
Opmerking: Met deze versie geraakte ik niet meer in mijn BIOS. Nu had dit exemplaar wel problemen met een bepaalde videokaart dus misschien lag het aan het bord zelf.
v1.9
v1.8
v1.7
v1.6
v1.5
v1.4
v1.3
v1.1
v1.0

Beta releases:
v1.94b
v1.91b
v1.85b Voegt de optie om C1E in of uit te schakelen toe

Sommige mensen hebben nog wat problemen met het flashen van hun moederbord. MSI levert wel een optie om te flashen vanuit Windows maar dit brengt behoorlijk wat extra risico's met zich mee. Zeker als je je BIOS wil flashen wegens stabiliteitsproblemen. De voor de hand liggende optie is dan om te flashen met behulp van een opstartdiskette. Helaas heeft niet iedereen maar een floppy drive. Daarom zal ik hier kort beschrijven hoe je kan flashen met behulp van een USB stick.

Allereerst moet je je USB stick bootable maken. Er zijn meerdere manieren maar ik gebruik altijd de HP USB Disk Storage Tool. Om deze tool te gebruiken moet je nog eerst de boot files downloaden of kopiëren van een opstartdiskette. Deze kan je via Google gemakkelijk vinden of je laat op een andere computer eerst een opstartdiskette maken. Daarna kopiëer je de gewenste BIOS image en het flashprogramma van MSI naar de USB stick.

Nu moet je alleen je BIOS nog instellen om te booten van die USB stick. Reboot en druk herhaaldelijk op DEL om in je BIOS te geraken. Bij de harde schijf bootvolgorde zet je nu de USB stick als eerste.

Gedetailleerdere instructies volgen nog :)
Eigenaardigheden

• Ik geraak niet in mijn BIOS?
Sommige mensen geven aan niet in het BIOS te geraken met een USB toetsenbord. Allereerst moet je zien dat USB Keyboard Support op [enabled] staat in je BIOS. Standaard is dit echter al het geval. Wat ook goed helpt is herhaaldelijk op 'Del' duwen. Ergens tijdens de POST werkt het dan wel. Hierop is echter één uitzondering. Als je uit S4 slaapstand komt, dan kan je blijkbaar niet in het BIOS geraken totdat je een reboot doet of de computer helemaal uitgezet hebt.
Reviews

MSI P35 Platinum
Hardwaresecrets
Tweaktown
Hothardware
Anandtech

MSI P35 Neo2-FR/FIR
Anandtech
Userreview door Verwijderd
Userreview door Admiral Freebee
Links

Productpagina van de MSI P35 Neo2-FR/FIR
Productpagina van de MSI P35 Platinum
To Do

• Informatie over BIOS toevoegen
• Layout opschonen
• Informatie over de verschillende revisies toevoegen
• Eventuele eigenaardigheden vermelden
• Andere gelijkaardige modellen toevoegen
• Suggesties?

[ Voor 42% gewijzigd door Admiral Freebee op 13-12-2008 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Gereserveerd :)

Als er nog enige suggesties zijn, gelieve ze te posten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
Heb dit bordje ook.
Zijn er ondertussen nog problemen met het bios?
Toen ik het mijne kocht, was 1.1 goed, 1.2 slecht en 1.3 al iets beter (maar nog steeds niet goed).
Daarom ben ik nogal terughoudend qua updaten van het bios :)

Verder ben ik er heel tevreden over, zeer goede prijs/features verhouding :D

[ Voor 7% gewijzigd door ComBax op 05-04-2008 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik had 1.4 bij het kopen en heb vrijwel direct een upgrade gedaan naar 1.8. Alles draait vooralsnog perfect en ik heb nog geen enkele crash gehad met een FSB van 375MHz (niet spectaculair, ik weet het ;))

Het enige wat ik niet 100% zeker weet is of de temperatuuruitlezing van de processor wel zo accuraat is. Ik heb een andere, veel betere, koeler dan toen met mijn vorig moederbord maar mijn cores zijn nu idle 29°C en 27°C bij 375*6=2250MHz (EIST staat aan). Onder load zijn ze maximum 50°C omdat ik dat als target heb ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:49
Heb nog niks met mijn bios gedaan kwa flashen, heb zelf de P35 Neo2-FIR
FSB Staat op 402, hoogste was 420 tot nu toe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struukduuker
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-03-2023
Heb dit bordje ook al een tijdje (p35 platinum) en loopt al paar maanden op 400x8 icm een q6600 g0 @ 1.225 vcore (stock in bios).
Nog 0 crashes gehad :). (run de 1.8 bios)

[ Voor 10% gewijzigd door struukduuker op 05-04-2008 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Heeft iedereen overigens ook last van het dubbel (eigenlijk driedubbel) booten bij een koude start, dus als de PC van de stroom af is geweest?

Ik weet dat het een P35 kwaal (of "feature") is maar sommige moederborden schijnen er meer of minder last van te hebben. Als ik de stroom erop laat boot hij dubbel, wel met een overklok in het BIOS ingesteld. Op sommige fora las ik dat de positie van de FSB jumper hier een invloed op kan hebben maar aangezien mijn PC op een vervelende plek staat, heb ik niet veel zin om alles weer uit te bouwen en het te testen. Mijn jumper staat op 266MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 17:38
ik heb een platinum combo en bij mij boot hij ook een 2/3 tal keer na het afhalen van de spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
Heb ik ook.
2 keer booten als hij even zonder stroom heeft gezeten (anders doet hij dat niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struukduuker
Staat gewoon beschreven op de website van msi dat dit hoort te gebeuren. http://global.msi.com.tw/...no=1&cat2_no=170&cat3_no=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ja, maar hier lees ik dan weer dat het double boot fenomeen zich niet zou voordoen bij de jumper op een andere setting. Dan zou het alleen nog maar gebeuren bij een koude boot waarbij de spanning van de computer is geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door Admiral Freebee op 06-04-2008 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie topicstart, was al aan het wachten op zoiets :P

Normaal heb ik morge of overmorge mijn neo2-fir en de rest van mijn nieuwe pc ^^
Als hij in elkaar zit en ik heb wat kunnen proberen post ik nog wel iets.

grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:47

Zenix

BOE!

Dat vaker rebooten komt ook vaak voor bij de Gigabyte bordjes is redelijk vaak voorkomend probleem niks om je zorgen over te maken iig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Voor het moederbord maak ik mij geen zorgen maar ik vind het vervelend dat hierbij de voeding moet uitslaan, waardoor de harde schijf twee keer opspint bij het opstarten. Aangezien ik niet iemand ben die zijn PC op laat staan heel de dag, krijgt mijn harde schijf het wel veel harder te verduren bij het booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook een p35 platinum... dat booten schijnt te komen, doordat je voedingkabel niet direct in het stopcontact zit, maar eerst in een stekkerdoos oid (weet niet of het waar is, kwam wel ergens langs op got)

Ben voor de rest erg tevreden over dit mobo, ziet er wel strak uit en overclockt ook wel redelijk. Draai er momenteel crossfire op met 2x3870... wel beetje jammer dat het 2e pci-e slot maar 4x is.

Mijn e6750 draait momenteel 8x460 = 3,68ghz. Fsb kan wel hoger... maar had het nu even laag gehouden, omdat ik even wilde uitsluiten dat cf goed werkte en dat het niet aan iets anders lag... vandaar even voor zekerheid. Tof topic, deze blijf ik checken... eindelijk msi p35 topic <3

/edit
overigens nog de eerste bios... durfde het ook niet aan om te flashen, omdat ik daar al slechte dingen over gelezen had. Tot nu toe werkt v1.0 best goed eigenlijk :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whimbrel46
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-08 21:29

whimbrel46

Don't ask why

P35 NEO-2 FIR (en ook FR) heeft vijf 3 pins fan aansluitingen + 1 vier pins aansluiting voor de CPU fan.
Van de 5 fan headers zijn er 2 regelbaar: system fan 1 en 4. Had het wel fijn gevonden als dit er meer geweest zouden zijn. Ook lijkt de regeling van sys fan 4 meer een drie standen (hoog-laag-uit) regeling te zijn dan een traploze.

Heb het bord pas een week of twee, dus moet nog e.e.a. uitzoeken.

Als ik handmatig voorzichtige overclock instellingen maak in het bios voor FSB en multiplier, krijg ik bij het opstarten de mededeling dat "overclocking failed" en als ik dan het bios in ga, dan staan daar waarden die ik helemaal niet ingesteld heb. Ook dit moet ik nog uitzoeken.

- MSI P35 NEO-2 FIR (bios 1.8)
- C2D E8400
- Corsair TWIN2X4096-6400C5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
whimbrel46 schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:41:
P35 NEO-2 FIR (en ook FR) heeft vijf 3 pins fan aansluitingen + 1 vier pins aansluiting voor de CPU fan.
Van de 5 fan headers zijn er 2 regelbaar: system fan 1 en 4. Had het wel fijn gevonden als dit er meer geweest zouden zijn. Ook lijkt de regeling van sys fan 4 meer een drie standen (hoog-laag-uit) regeling te zijn dan een traploze.
Inderdaad, overigens kunnen de niet regelbare aansluitingen ook niet het toerental van de ventilator uitlezen. Of sysfan4 slecht regelbaar is weet ik niet aangezien ik die aansluiting niet gebruik maar als ik mijn kast nog eens moet openen zal ik eens kijken :)
Als ik handmatig voorzichtige overclock instellingen maak in het bios voor FSB en multiplier, krijg ik bij het opstarten de mededeling dat "overclocking failed" en als ik dan het bios in ga, dan staan daar waarden die ik helemaal niet ingesteld heb. Ook dit moet ik nog uitzoeken.
Heb je je geheugen handmatig ingesteld met de juiste instellingen (inclusief spanning)? Ook moet je misschien eens naar de FSB jumper kijken op je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastercard
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 19:46
ik heb nu sinds een maandje ofzo de Neo2 FR en hij bevalt me zeer goed, ben met mijn nieuwe setup voor het eerst een beetje gaan OC-en en lukte wel aardig..

400 mhz fsb geen probleem, wilde niet hoger gaan omdat ik geen zin had mn geheugen over te klokken

verder tot nu toe stabiel, ik heb geupgrade naar nieuwste bios (1.8 dacht ik) omdat de bios die er na aankoop op stond mijn proc (E2200) niet zou ondersteunen, echter bootte het bord er wel gewoon mee _/-\o_

3.2 ghz (8 * 400)
http://img405.imageshack.us/img405/4944/32ghzvu8.jpg
niet langer getest omdat ik dit niet 24/7 wilde gaan draaien

2.93 ghz (11 * 266)
http://img296.imageshack.us/my.php?image=293ghzyi7.jpg
dit draai ik nu werkt perfect, is snel genoeg voor mij en met speedstep aan lekker zuinig, 1600 mhz in idle

Nog wat over het bord zelf:

http://img399.imageshack....7/inhoudverpakkingqf8.jpg
Inhoud van de verpakking, bevat al het nodige maar geen spectaculaire extra's..

http://img166.imageshack.us/img166/843/layoutmn6.jpg
De layout is wat mij betreft in orde, alles zit op een logische plek zodat de betreffende kabels er makkelijk bij kunnen komen

http://img406.imageshack.us/img406/4062/ingebruikcf4.jpg
Zo ziet het er eenmaal in gebruik uit.. mooie ledjes :P

http://img149.imageshack.us/img149/9972/biosxn9.jpg
De bios is wat mij betreft uitgebreid genoeg maar ik weet niet hoe dat voor de diehard oc-ers zit.. Allerlei frequenties en voltages zijn makkelijk in te stellen, ook worden de cpu fan en systeem fans geregeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
mastercard schreef op maandag 07 april 2008 @ 23:07:
http://img399.imageshack....7/inhoudverpakkingqf8.jpg
Inhoud van de verpakking, bevat al het nodige maar geen spectaculaire extra's..
Ik kan het niet goed zien maar er zit precies zo'n blokje bij voor op de aansluitingen van het voorpaneel? Zoiets als de Q-connector van Asus?

Zat er bij jou trouwens een verlengstukje voor de P4 stekker bij? De handleiding zei van wel maar ik heb niets gekregen.

Ook geen casebadge trouwens maar dat is persoonlijke voorkeur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struukduuker
Dan krijg je bij de platinum editie toch iets meer kabeltjes etc erbij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastercard
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 19:46
Admiral Freebee schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 10:05:
[...]

Ik kan het niet goed zien maar er zit precies zo'n blokje bij voor op de aansluitingen van het voorpaneel? Zoiets als de Q-connector van Asus?

Zat er bij jou trouwens een verlengstukje voor de P4 stekker bij? De handleiding zei van wel maar ik heb niets gekregen.

Ook geen casebadge trouwens maar dat is persoonlijke voorkeur :+
wel zoiets als de Q-connector geloof ik maar het zijn meerdere losse verlengblokjes niet 1 ofzo, ik had trouwens wel wat problemen met al die aansluitingen.. toen ik mn pc voor de eerste keer aan wilde zetten, gebeurde dus helemaal niks, zat aansluiting van de aan knop niet goed blijkbaar 8)7

Verlengstuk voor P4 stekker zat er bij mij ook niet tussen geloof ik, niet gezien iig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:34
P7n Sli Platinum
P35 Platinum
P7n Diamond

Allemaal heb ik ze of gehad echt top bordjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimm9mm
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-04-2019
Idd een heerlijk bordje, die Neo2-FR
Heb em in Raid-0 draaien met 4GB geheugen op 9x333Mhz. Heb nog nooit zon snelheid gezien! Ik moest voor mijn E2160 wel het voltage op 1,475V zetten,
Wat ik wel apart vond is dat 400x6 ook wel werkte, en 400x8 start ook wel op, maar bij 400x7 blijft hij rebooten totdat hij zegt dat het overklokken mislukt is. Alhoewel dat ook aan de cpu kan liggen ben ik wel benieuwd of anderen ook problemen hebben met de 7x multiplier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik ook een P35 Platinum, bevalt me echt geweldig tot nu toe :). En als tweaker zijnde, wil ik ook even kijken wat mijn Q6600 aankan. Ik heb hem al op 3,2GHz gekregen maar het was niet echt waard om hem daar op te houden, games lopen nu al snel dus de extra snelheid was niet zichtbaar. Op 3DMark na natuurlijk, morgen ga ik weer even een begin maken met overclocken, kijken of hij verder wil met de nieuwe koelers :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
mastercard schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 15:27:
wel zoiets als de Q-connector geloof ik maar het zijn meerdere losse verlengblokjes niet 1 ofzo, ik had trouwens wel wat problemen met al die aansluitingen.. toen ik mn pc voor de eerste keer aan wilde zetten, gebeurde dus helemaal niks, zat aansluiting van de aan knop niet goed blijkbaar 8)7

Verlengstuk voor P4 stekker zat er bij mij ook niet tussen geloof ik, niet gezien iig..
Bij mij stak er niets van dat alles bij in ieder geval. Het staat ook niet op de sticker met het serienummer en het model op de zijkant terwijl alle andere accessoires er wel opstaan dus ik neem aan dat ze die in België niet meeleveren of zoiets.

Overigens heb ik hier nog een vDroop mod gevonden. Zelf ga ik hem niet doen aangezien mijn processor nog mooi op standaard spanning draait maar het is misschien handig voor anderen.

Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/9216/dsc08574ds8np5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
Admiral Freebee schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 20:50:
[...]

Bij mij stak er niets van dat alles bij in ieder geval. Het staat ook niet op de sticker met het serienummer en het model op de zijkant terwijl alle andere accessoires er wel opstaan dus ik neem aan dat ze die in België niet meeleveren of zoiets.
Vreemd, want bij mij zat dat er wel allemaal bij, dus ook die MSI-q-connector dingen en een 'verlengstuk' voor de extra power-aansluiting (zat gewoon standaard al op het moederbord).
(ook in België gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een probleem met een IDE harde schijf (Western Digital WD2500JB). Deze schijf heb ik meegenomen van mijn oude pc. Het probleem is dat deze schijf niet herkend wordt door Windows (XP SP2) en ook niet in de bios van mijn Neo2 P35 FR. Wanneer ik echter een instelling wijzig in de bios en daarna opstart, wordt mijn schijf wel herkend. Dit werkt dan totdat de stroom van mijn pc af gaat, daarna wordt mijn schijf weer niet herkend. Als ik vervolgens weer de bios open en iets wijzig en opsla, dan wordt mijn schijf weer herkend.

Ik weet genoeg van pc's om te weten dat het bovenstaande niet echt logisch klinkt, maar ik heb het zo al wel meerdere keren kunnen oplossen, maar het is niet echt lekker werken zo. Ik maak mijn pc redelijk vaak open en dan gaat dus iedere keer de stroom er ook af en treedt het probleem weer op.

Heeft iemand misschien ervaring met IDE schijven in combinatie met dit moederbord of heeft iemand tips hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Welke instelling wijzig je en welke BIOS versie draai je? Ik heb mijn IDE controller uitstaan aangezien ik een SATA schijf en optical heb :)

[ Voor 12% gewijzigd door Admiral Freebee op 09-04-2008 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whimbrel46

whimbrel46

Don't ask why

De hardware compatibility list van MSI (zie "test reports" tab op de P35 NEO-2 FR/FIR page) laat jouw harddisk specifiek zien:

WD2500JB UDMA5; 250GB OK OK OK OK OK

Moet dus eigenlijk wel kunnen werken.
Welke bios versie gebruik je? (in 1.3 is de Marvell boot rom ge-update, maar ik denk dat je al een nieuwere versie hebt)
Klok je over? Staan PCI frequenties gelocked?
Welke melding geeft de Marvell boot rom tijdens het opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

whimbrel46 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 10:40:
De hardware compatibility list van MSI (zie "test reports" tab op de P35 NEO-2 FR/FIR page) laat jouw harddisk specifiek zien:

WD2500JB UDMA5; 250GB OK OK OK OK OK

Moet dus eigenlijk wel kunnen werken.
Welke bios versie gebruik je? (in 1.3 is de Marvell boot rom ge-update, maar ik denk dat je al een nieuwere versie hebt)
Klok je over? Staan PCI frequenties gelocked?
Welke melding geeft de Marvell boot rom tijdens het opstarten?
Ik zal vanavond even kijken welke bios versie ik heb, zit nu op mijn werk. Mijn moederbord is 2 weken oud, dus ik denk dat de bios wel redelijk recent is. Wat betreft het booten, de IDE schijf is mijn 2e harde schijf, ik heb ook nog een SATA waarvan ik boot. Het booten zelf is dus geen probleem.

Verder klok ik niet over. Ik weet niet of mijn PCI frequenties zijn gelocked, waarschijnlijk staat deze instelling nog op default want ik heb er niets aan veranderd.
Admiral Freebee schreef op woensdag 09 april 2008 @ 21:07:
Welke instelling wijzig je en welke BIOS versie draai je? Ik heb mijn IDE controller uitstaan aangezien ik een SATA schijf en optical heb :)
De instelling die ik wijzig is meestal gewoon de boot sequence. Zodra ik dat heb gedaan en reboot, dan wordt de IDE schijf dus wel herkend. De IDE controller staat verder gewoon aan.

Nog wat aanvullende info, gister heb ik bij toeval even een andere voedingskabel (netstroom) gebruikt voor mijn pc en toen zag ik voor het eerst mijn IDE schijf in de bios verschijnen. Ik kon hem nu zeg maar selecteren bij de boot sequence terwijl die daar tot gisteren nog nooit tussen had gestaan. Heeft iemand enig idee wat een voedingskabel hier voor verschil zou kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Niet online
Weten jullie hoe het komt dat mijn 12cm 0.18A fan constant op 100% draait? Ook al staat er in de bios dat smartfan aanstaat, met target alle target degrees en fan percentages, blijft het 100% draaien. :S

Ik heb een Neo2 FR V1.1 met bios 1.2. en met live update staat er niet dat er hogere versies zijn dan bios 1.2, terwijl op de site 1.8 staat :s

[ Voor 3% gewijzigd door ReseT op 11-04-2008 11:28 ]

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
ReseT schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 11:27:
Weten jullie hoe het komt dat mijn 12cm 0.18A fan constant op 100% draait? Ook al staat er in de bios dat smartfan aanstaat, met target alle target degrees en fan percentages, blijft het 100% draaien. :S

Ik heb een Neo2 FR V1.1 met bios 1.2. en met live update staat er niet dat er hogere versies zijn dan bios 1.2, terwijl op de site 1.8 staat :s
Is ie aangesloten met een molex? Zo nee, gebruik speedfan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
tiswat schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 11:30:
[...]

Is ie aangesloten met een molex? Zo nee, gebruik speedfan. ;)
En nog belangrijker: op welke ventilatoraansluiting is hij aangesloten? Alleen de CPU fan, Systemfan1 en Systemfan4 aansluitingen kunnen geregeld worden. De eerste werkt alleen met een PWM fan, de twee systemfan aansluitingen ook met een gewone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Dit geheugen zou goed overclock-baar moeten zijn.
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=IBIEL6

Maarrrrr op de msi site staat 1066(OC) dus is het dan eigenlijk wel mogelijk?
Heb nu http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=IBIE8P
Maar die is zoooooooo slecht overclock-baar, haal het max 410 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
tiswat schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 13:10:
Dit geheugen zou goed overclock-baar moeten zijn.
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=IBIEL6

Maarrrrr op de msi site staat 1066(OC) dus is het dan eigenlijk wel mogelijk?
Heb nu http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=IBIE8P
Maar die is zoooooooo slecht overclock-baar, haal het max 410 :/
Volgens mij wil dit zeggen dat MSI garandeert dat het werkt maar dat het buiten de officiële specificaties van de chipset valt.

Net zoals je 965P borden hebt die de E8xxx CPU's ondersteunen hoewel de chipset officieel geen 1333MHz FSB ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Admiral Freebee schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 13:18:
[...]

Volgens mij wil dit zeggen dat MSI garandeert dat het werkt maar dat het buiten de officiële specificaties van de chipset valt.

Net zoals je 965P borden hebt die de E8xxx CPU's ondersteunen hoewel de chipset officieel geen 1333MHz FSB ondersteunt.
Dan ga ik ze gewoon bestellen, en dan vertel ik wel of het werkt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Niet online
Denken jullie dat er in latere bios'en ook een PAE functie komt? (zoals bij de Asus P5K) Dat scheelt weer 64bit installaties.

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimm9mm
  • Laatst online: 08-04-2019
ReseT schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 09:37:
Denken jullie dat er in latere bios'en ook een PAE functie komt? (zoals bij de Asus P5K) Dat scheelt weer 64bit installaties.
Dat zou me inderdaad ook wel aanspreken! Dan wordt die laatste 0,75GB van mijn 4GB geheugen ook eens gebruikt :)
Ik zag al ergens dat er wel beta 1.91 en 1.92 biossen zijn, maar daar durfde ik nog niet aan te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Vorige week heb ik mijn onderdelen toegestuurd gekregen.

E8200 (batch Q806A262)
Coolermaster hyper 212
Msi P35 neo2 fir
2gb cellshock pc6400 CL4 (d9)
Msi 8800gt 512mb
2*seagate Barracuda 7200.10 250gb (410s)
x-fi xtreme music
Corsair HX520W
Aerocool Aeroengine 2

Mijn 2 hd's staan in RAID 0. Hij werkt sinds vorige vrijdag en ik heb er nog geen enkel probleem mee gehad. :)
De ram werkte meteen op 800mhz maar de timings stonden wel op 6-6-6-6-15. Deze staan nu al op CL5.
De temperaturen van men processor zijn wel ok denk ik. Core temp leest wel heel anders uit dan het mobo.

Core temp ?
idle: core1: +-40 / core2: +-38
100% load(cod2, prime 95 en mediaplayer): core1: +-47 / core2: +- 41

Mijn moederbord(dual core center) geeft 31 graden weer bij idle en max 40 bij load.

Op welke van deze 2 baseer ik mij best? (Ik had al gelezen dat core temp soms slecht afleest bij de 8400)

In cell menu kan ik mijn voltages zien maar blijkbaar "nog" niet aanpassen. Waarschijnlijk is daar een zeer simpele oplossing voor... 8)7

Straks ga ik eens proberen te overclocken. Dat is dan ook de eerste keer :P

grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whimbrel46

whimbrel46

Don't ask why

Je kan Realtemp proberen:
Realtemp

[ Voor 6% gewijzigd door whimbrel46 op 18-04-2008 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de tip van Realtemp. Die neemt een TJmax van 95 graden ipv 105. (er zit dus exact 10 graden verschil tussen Core temp en Realtemp)

Ik heb nu overclocked tot 3.4ghz. (fsb 425) mijn max temp. met Core temp(hoogste temps) is tot nu toe 52 graden voor de warmste core.
In mijn bios heb ik een Vcore van 1.275V. Onder load valt deze wel trug naar +-1.25(volgens cpu-z) maar ik denk dat dat normaal is.
Mijn Ram draait nu op 2.1V. ; 4-4-4-12 ; 850mhz

Heb Orthos 30min laten lopen en alles leek prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2008 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oehoe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-09 18:44

oehoe

blije prutser, ouwe sok

Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben: wat voor OS wordt er door jullie zo al gebruikt op dit bordje? XP, XP 64 of Vista, Vista 64?

George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oehoe schreef op donderdag 24 april 2008 @ 22:52:
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben: wat voor OS wordt er door jullie zo al gebruikt op dit bordje? XP, XP 64 of Vista, Vista 64?
vista 64 hier, maar heb ook xp erop gedraaid... ging allebei goed. (zowel 32 als 64 bits)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2008 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 17:38
Ik draai er nu gwn een xp op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allemaal :$
Staat op dit moment XP 64-bit op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Gewoon XP en dat werkt perfect :) Ik heb de S-ATA controller wel in legacy modus staan dus ervaring met de AHCI drivers heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struukduuker
Allemaal hier, maar draai atm Vista 64 ultimate. Loopt verder precies het zelfde op al die andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Krijg die van mij echt niet meer verder geclockt, krijg een error met orthos met 0,4 nog wat. 3.2 ghz is zo'n beetje mijn limiet. Echt jammer, dacht dat het aan mijn geheugen lag. Dus had Crucial Ballistix geheugen gekocht. Helpt helemaal niks :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
tiswat schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 16:22:
Krijg die van mij echt niet meer verder geclockt, krijg een error met orthos met 0,4 nog wat. 3.2 ghz is zo'n beetje mijn limiet. Echt jammer, dacht dat het aan mijn geheugen lag. Dus had Crucial Ballistix geheugen gekocht. Helpt helemaal niks :(
Probeer eens een lagere multiplier in te stellen. Dan kan je zien of het aan je moederbord of processor ligt. Welke FSB draai je nu? En je geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
tiswat schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 16:22:
Waarom heb je nieuw geheugen gekocht als je gewoon kunt testen tot hoever je geheugen gaat door bijvoorbeeld een 1:2 divider in te stellen. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
-The_Mask- schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 18:29:
[...]

Waarom heb je nieuw geheugen gekocht als je gewoon kunt testen tot hoever je geheugen gaat door bijvoorbeeld een 1:2 divider in te stellen. ;)
Dat ga ik nu idd doen, maar dan moet ie op 2,2 volt draaien. En daar straks ging er iets vreemds fout. In de bios geeft ie hem dan rood aan, dat maakt geen reet uit of wel? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
tiswat schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 19:29:
[...]

Dat ga ik nu idd doen, maar dan moet ie op 2,2 volt draaien. En daar straks ging er iets vreemds fout. In de bios geeft ie hem dan rood aan, dat maakt geen reet uit of wel? :X
Rood betekend teveel volt ;)
Tenminste volgens de fabrikant van het moederbord, voor de fabrikant van je geheugen betekend 2,2 Volt standaard voltage. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
-The_Mask- schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 19:50:
[...]

Rood betekend teveel volt ;)
Tenminste volgens de fabrikant van het moederbord, voor de fabrikant van je geheugen betekend 2,2 Volt standaard voltage. ;)
Dusss hij kan gewoon op 2.2 volt lijkt mij? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Laatst online: 15-07 19:44
Dit wordt 99% zeker mijn nieuwe bord, heb alleen nog 1 ding wat me niet 100% duidelijk is...
Als ik de fsb jumper(s) niet gebruik (dus niet erop heb zitten) dan draait bijv een q6600 op 8x300 mhz gewoon standaard op 4x 2,4 ghz toch? Hoe moet ik het dan zien als je de jumpers op 200, 266 enz zet? telt hij dit er dan bij?, en kan je ook combinaties maken zoals bijv je stelt de jumpers in op 333 mhz dat je dan in het bios een overclock maakt naar 375 (wat dus met de jumpers niet standaard kan)?

Heb al research gedaan, dit topic ook wel doorgelezen en de handleiding (waar ik van dat laatste niet veel wijzer wordt though.)

Hopelijk kunnen jullie mijn (simpele?) vragen beantwoorden :)

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Voor zo ver ik weet geeft de jumper de basisklok aan. Dus een 200MHz FSB CPU kan je standaard al op 266MHz FSB laten draaien door de jumper te verplaatsen. Ik heb mijn jumper op 266MHz gezet maar volgens mij, misschien kan iemand dit nog bevestigen, had ik hem evengoed op 200MHz kunnen laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 19:08
Ik plaats hier maar een (ot) berichtje omdat in dit topic de meeste ervaringsdeskundigen langskomen.

Ik krijg met geen mogelijkheid de fanspeed van de casefans omlaag. Ik heb 2 120mm fans van Xilence aangesloten en ze draaien fullspeed. Als het goed is moet ik met mijn mobo (MSI P35 Neo F) toch een variabele fanspeed kunnen krijgen afhankelijk van de temperatuur in de case? In bios heb ik smartfan op enabled staan maar er gebeurd niets. Mijn casefans hebben 3pins connectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
GodDamage schreef op woensdag 30 april 2008 @ 12:58:
Ik plaats hier maar een (ot) berichtje omdat in dit topic de meeste ervaringsdeskundigen langskomen.

Ik krijg met geen mogelijkheid de fanspeed van de casefans omlaag. Ik heb 2 120mm fans van Xilence aangesloten en ze draaien fullspeed. Als het goed is moet ik met mijn mobo (MSI P35 Neo F) toch een variabele fanspeed kunnen krijgen afhankelijk van de temperatuur in de case? In bios heb ik smartfan op enabled staan maar er gebeurd niets. Mijn casefans hebben 3pins connectors.
Speedfan al geprobeerd want volgens mij zijn niet alle fanheaders met Smartfan te besturen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valigarmanda
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 14:57
Ik ben zojuist aan de gang gegaan met dit moederbord. In de bios kan ik de voltages aanpassen met pageup en pagedown, maar dan is het minimum 1.3 volt! Dit is veel meer dan mijn Q6600 nodig heeft (op mijn oude P5K liep deze na een flinke OC nog prima op 1.2875).

Weet iemand of en hoe ik het CPU voltage lager in kan stellen? "Gewoon" cijfertjes intikken werkt ook al niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Volgens mij kan je met het BIOS van dit bord (nog) niet undervolten. Welke versie heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valigarmanda
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 14:57
Ik had hem eerst op bios 1.6 maar inmiddels geupgrade naar 1.8

Helaas op beide niet de mogelijkheid lager dan 1.3v te gaan. Hopelijk komt de mogelijkheid binnenkort dan!

edit: 1.94 beta bios heeft ook de optie niet... :|

[ Voor 14% gewijzigd door Valigarmanda op 03-05-2008 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Laatst online: 15-07 19:44
Na veel gelezen te hebben over een aantal cpu's, zie ik toch vaak dat mensen de multiplier verlagen. Hierdoor moet je een hogere FSB gebruiken om iig op stock speeds van een (intel) cpu te blijven. Wat zijn eigenlijk de voordelen verder van het verlagen van de multiplier?
En heeft iemand opgemerkt of er een fsb wall op de Platinum zit?(bij 500 ofzo?)

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 10:47
*delete*

[ Voor 97% gewijzigd door toastingnow op 05-05-2008 14:30 . Reden: verkeerde topic, mijn excuses ]

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit topic is eigenlijk bedoeld voor p35 chipset, jij hebt een 750i chipset zegt google... Denk dat je beter ander topic kunt proberen ;)

/edit
dit gaat specifiek over de p7n platinum: Ervaringen MSI P7N Platinum

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2008 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Heeft er iemand al meegemaakt dat EIST ineens niet meer werkt?

Ik heb onlangs een geluidskaart toegevoegd (Creative Audigy). Hiervoor had ik mijn overklok (E6420 @ 3GHz) teruggezet naar standaard en hierna bleek dat EIST niet meer werkt, ondanks dat het aanstaat in het BIOS.

De multiplier springt niet meer terug naar 6 en de spanning blijft een hele tijd rond de 1,3V schommelen. Ik heb al eens een volledige reset gedaan naar standaardwaarden maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ok, probleem bleek dus te liggen bij software die de energiebeheerinstellingen van Windows helemaal om zeep geholpen had :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren samen met de andere onderdelen van mijn nieuwe pc de Neo2-FIR besteld. Hopelijk wordt het pakket later deze week of begin volgende week bezorgd, en zal ik dan eens kunnen zien hoe mijn Q6600 presteert in combinatie met dit bord.
Als beginnend tweaker is dit allemaal wel een beetje nieuw voor mij, het wordt namelijk mijn eerste eigen systeem (:o), en ook de eerste keer dat ik ga oc'en, dus ik ben erg blij dit topic te zien, bedankt daarvoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 01:35:
Gisteren samen met de andere onderdelen van mijn nieuwe pc de Neo2-FIR besteld. Hopelijk wordt het pakket later deze week of begin volgende week bezorgd, en zal ik dan eens kunnen zien hoe mijn Q6600 presteert in combinatie met dit bord.
Als beginnend tweaker is dit allemaal wel een beetje nieuw voor mij, het wordt namelijk mijn eerste eigen systeem (:o), en ook de eerste keer dat ik ga oc'en, dus ik ben erg blij dit topic te zien, bedankt daarvoor. :)
Voor mij ongeveer hetzelfde :o Maar ik heb m'n pc al een tijdje ;)

Ik heb echter een probleem om in het BIOS te komen, want als er press <del> to enter bios setup (oid) staat, is mijn tobo nog niet herkend en kan ik niet op del drukken 8)7 Iemand een idee? Ik heb gewoon een standaard dell tobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik heb soms dat probleem ook maar meestal als ik gewoon heel snel achter elkaar op "del" blijf duwen, werkt het wel. De nodige opties ter ondersteuning van een USB toetsenbord en muis staan natuurlijk aan in het BIOS bij mij. Misschie is dat bij jou niet het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 13:48:
Ik heb soms dat probleem ook maar meestal als ik gewoon heel snel achter elkaar op "del" blijf duwen, werkt het wel. De nodige opties ter ondersteuning van een USB toetsenbord en muis staan natuurlijk aan in het BIOS bij mij. Misschie is dat bij jou niet het geval?
En hoe kan ik dat bekijken als ik niet in het BIOS kan komen? |:( Maar ik zal eens proberen om eens heel vaak op del te drukken :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
PS/2 toetsenbord regelen? :P
Zo heb ik mijn BIOS moeten instellen toen na een flash de USB keyboard support uitstond (op mijn vorige moederbord)

In ieder geval heb ik ook een USB toetsenbord (Microsoft Comfort Curve 2000) aangesloten op een interne header en die werkt meestal wel maar het is me inderdaad opgevallen dat het soms niet reageert. Ik heb ook wel een cardreader die het opstartproces van het BIOS vertraagt aangezien er dan 4 mass storage devices herkend worden.

[ Voor 123% gewijzigd door Admiral Freebee op 15-05-2008 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
Hmm dan moet ik dat vieze stoffige plankje van m'n oude pc maar eens gebruiken >.< Ik zal later de resultaten posten.

Met heel vaak del drukken is het nu gelukt *O* Nu eens even wat met de clocks spelen enz. :9~

Ik heb nu echter een vraagje over de auto disable dimm/pci frequency. Want ik heb gelezen dat je bij overclocken de pci en de pci-e bussen moet locken. Gaat dat via die auto disable dimm/pci dan? en hoe lock je de pci-e dan?

Alvast bedankt _/-\o_

[ Voor 69% gewijzigd door wimjongil op 15-05-2008 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Auto disable dimm/pci frequency zet de ongebruikte sloten uit om zo EMI te verminderen. Je PCI-E bus locken doe je in het Cell Menu waar je hem op 100 of 101MHz zet.

Ik heb overigens gewoon auto disable dimm/pci frequency op enabled staan. Ik weet niet of het invloed heeft op de overklokprestaties maar een FSB van 375MHz zonder spanningsverhogingen is bij mij in ieder geval geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
Zo, mijn E2180 draait nu op 2,6Ghz, zonder enige aanpassingen (alleen het geheugen op 1:1,5 gezet). Gaat wel lekker makkelijk zeg! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Hey ik kom niet verder dan 3.2 ghz met mij E6750. Zal het aan mijn mobo liggen? Kom rond 400fsb +10 word ie al instabiel. Hoe kan dit, temps zijn niet hoog en verder krijg ik bij de stress test dat gedoe met 0.4 ofzo. Tip iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Kan echt aan vanalles liggen. Welke instellingen gebruik je? (Vcore, PCI-E lock, geheugendivider, Vmem, etc.)

Mijn E6420 draait nu weer op 3GHz :) (375x8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Admiral Freebee schreef op maandag 19 mei 2008 @ 10:33:
Kan echt aan vanalles liggen. Welke instellingen gebruik je? (Vcore, PCI-E lock, geheugendivider, Vmem, etc.)

Mijn E6420 draait nu weer op 3GHz :) (375x8)
Vcore staat op stock, PCI-E is gelockt op 100. Divider staat nu op 4:5, want ik heb BallistiX PC8500 2048MB geheugen. Maar kom echt gewoon niet hoger, mijn vmem staat op 2.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Mijn gok is dat je wat meer Vcore nodig hebt maar het zal sowieso wat spelen zijn met de verschillende spanningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Ja dat heb ik dus ook al is gedaan, heb hem tot 1.47 geloof ik verhoogd. En om de timings van het geheugen nog hoger te gooien? Of moet ik nog wat anders verhogen, nb ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
tiswat schreef op maandag 19 mei 2008 @ 11:26:
Ja dat heb ik dus ook al is gedaan, heb hem tot 1.47 geloof ik verhoogd. En om de timings van het geheugen nog hoger te gooien? Of moet ik nog wat anders verhogen, nb ofzo?
Misschien de divider van je geheugen op 1:1 zetten. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
1:1 is sowieso geen slecht idee. Je geheugen is misschien wel PC8500 maar zo sluit je alvast het geheugen uit als oorzaak.

Ik zou verder proberen de NB spanning een klein tikje te verhogen. Kijk ook even na of je geheugen en northbridge wel voldoende gekoeld worden. Zeker als je een torenheatsink hebt. Mijn chipset en geheugen worden gekoeld door een 120mm ventilator op mijn koelblok die naar beneden blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Ook dit bordje besteld. Alleen bij aankomst en na het uitpakken van de grote doos (complete systeem in onderdelen) kwam ik erachter dat ze mij een moederbord opgestuurd hadden die al gebruikt was :/.

De doos leek wel 10 jaar oud. Vol met deuken en scheuren en niet geseald. Moederbord zat er vrij los in. Dus ik heb alleen de moederbord teruggestuurd naar Azerty en na even wachten kreeg ik een mailtje met de bevestiging dat het moederbord inderdaad stuk is. Dan denk je echt van, Joh, erg verassend als de doos eruit ziet alsof er mee gevoetbald is.

In ieder geval mijn verzendkosten teruggestort gekregen en nu moet een nieuwe moederbord als het goed is onderweg zijn :p even afwachten nog en dan zien hoe het presteert met een E8400 processortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Admiral Freebee schreef op maandag 19 mei 2008 @ 11:39:
1:1 is sowieso geen slecht idee. Je geheugen is misschien wel PC8500 maar zo sluit je alvast het geheugen uit als oorzaak.

Ik zou verder proberen de NB spanning een klein tikje te verhogen. Kijk ook even na of je geheugen en northbridge wel voldoende gekoeld worden. Zeker als je een torenheatsink hebt. Mijn chipset en geheugen worden gekoeld door een 120mm ventilator op mijn koelblok die naar beneden blaast.
Ook 1:1 heb ik al is gebruikt, ook dan krijg ik die stress error. Ik heb een Antec 900 case, dus voldoende koeling lijkt mij zo? Ook in de zijkant heb ik de koeler blazen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
NB spanning een beetje verhogen lijkt me dan aangewezen. Bij het overklokken moet je vaak een beetje prutsen met allerlei instellingen. Probeer ook eens EIST uit te schakelen.

@Darkoz: dit bordje gaat je wel bevallen voor de prijs denk ik :9 Jammer dat je een beschadigd exemplaar kreeg.

Ik heb ondertussen links naar de verschillende BIOS revisies toegevoegd :)

[ Voor 11% gewijzigd door Admiral Freebee op 19-05-2008 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Admiral Freebee schreef op maandag 19 mei 2008 @ 13:08:
NB spanning een beetje verhogen lijkt me dan aangewezen. Bij het overklokken moet je vaak een beetje prutsen met allerlei instellingen. Probeer ook eens EIST uit te schakelen.

@Darkoz: dit bordje gaat je wel bevallen voor de prijs denk ik :9 Jammer dat je een beschadigd exemplaar kreeg.

Ik heb ondertussen links naar de verschillende BIOS revisies toegevoegd :)
Heb mijn bios ook geupdate tot 1.8 geloof ik? :) Ik ga het dan vanavond is proberen, lijkt mij gaaf als het toch echt lukt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 18:32
Dark0z schreef op maandag 19 mei 2008 @ 11:54:
In ieder geval mijn verzendkosten teruggestort gekregen en nu moet een nieuwe moederbord als het goed is onderweg zijn :p even afwachten nog en dan zien hoe het presteert met een E8400 processortje.
Ik ben benieuwd naar de resultaten :)

Ik wil binnenkort ook een grote upgrade doen. Daar zal waarschijnlijk een E8400 bijzitten. Qua moederbord twijfel ik nog heel erg, maar de MSI P35 Neo2-FIR lijkt me wel erg interessant. Ik kan alleen niet heel veel overclockresultaten vinden. Ik wil namelijk wel een E8400 stabiel proberen te krijgen op 4GHz, het liefst 24/7 (okee, m'n pc gaat 's nachts wel uit, maar ik bedoel ermee dat ik het niet wil om alleen even te benchen :P).
Van een Gigabyte EP35-DS3(R) is al wel wat meer te vinden, en daarmee lukt het volgens mij sowieso wel. Maar dit bordje wil ik ook wel een kans geven, iemand die al ervaring heeft met dit bord in combinatie met een E8400?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen ervaring...
Heb zelf net een Gigabyte P35C DS3R besteld. Cheap bij coolprices :)
RMA geval zonder alle rommel erbij, 30E!
Klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 18:27:
Geen ervaring...
Heb zelf net een Gigabyte P35C DS3R besteld. Cheap bij coolprices :)
RMA geval zonder alle rommel erbij, 30E!
Klik!
Waarom kom je dan in dit topic 7(8)7 Goede webshop trouwens, kreeg mijn bestelling al binnen een dag :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LOL idd :P Dacht ook dat ik bij het gigabyte topic zat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Leuk,

er zit dus een 8pins atx 12v connecter op de mobo maar ik heb een stekkertje met 4pins en eentje met 6 pins. Hoe moet ik dit aansluiten? De manual van de moederbord geeft dit niet duidelijk weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dark0z schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 22:00:
Leuk,

er zit dus een 8pins atx 12v connecter op de mobo maar ik heb een stekkertje met 4pins en eentje met 6 pins. Hoe moet ik dit aansluiten? De manual van de moederbord geeft dit niet duidelijk weer
Je hoeft alleen de 4 pins CPU power connector aansluiten dan moet het werken.
De 6 pins zou ik niet proberen die is namelijk voor je videokaart en heeft een andere pinout.
Als je die wel aansluit is het :w mobo. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
-The_Mask- schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 22:06:
[...]

Je hoeft alleen de 4 pins CPU power connector aansluiten dan moet het werken.
De 6 pins zou ik niet proberen die is namelijk voor je videokaart en heeft een andere pinout.
Als je die wel aansluit is het :w mobo. ;)
Had trouwens mijn FSB verhoogt, voltage verhoogt, norhtbridge voltage verhoogt. Niks helpt, jammer genoeg denk ik dat ik mijn limiet al heb bereikt. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
tiswat schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 22:14:
[...]

Had trouwens mijn FSB verhoogt, voltage verhoogt, norhtbridge voltage verhoogt. Niks helpt, jammer genoeg denk ik dat ik mijn limiet al heb bereikt. ;(
offtopic:
Waarom quote je mij hiervoor?

Wat is je maximale FSB dus met multiplier op 6?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
-The_Mask- schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 22:19:
[...]

offtopic:
Waarom quote je mij hiervoor?

Wat is je maximale FSB dus met multiplier op 6?
Heb op 7 geprobeert, dus zal het is proberen op 6. Gister mijn PC helemaal naar de klote, kom niet meer in Windows. Zie alleen nog een streepje, bios wel 5x gereset. Helpt echt niks, vanavond ook even ander geheugen proberen. ;(

Edit:
Wat een noob ben ik ook, boot volgorde stond niet goed meer. 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door tiswat op 21-05-2008 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zojuist de bios van mijn MSI P35 Neo2 FR proberen te updaten via MSI Live Update. Ik heb hierbij gekozen voor de optie om het via Windows te doen omdat ik geen floppy drive heb. Het process leek goed te gaan. Het erasen van de bios kwam tot 100%, daarna begon Live Update met het writen van de bios. Toen deze bij ongeveer 70% was, kreeg ik een zwart scherm en leek het alsof mijn pc ging rebooten. Daarna bleef mijn pc op een zwart scherm staan (geen input in mijn monitor) en krijg ik ongeveer om de 20 seconden een piep te horen. Verder doet mijn pc niets, ik hoor wel mijn fans draaien en de power led brandt ook. De numlock functie van mijn toetsenbord reageert niet.

Nu is mijn pc dus dood. Ik heb MSI support benaderd en die hebben aangegeven dat ik hem kan opsturen, maar ja dan ben ik hem waarschijnlijk wel een aardig tijdje kwijt. Weet iemand wat voor opties ik nog meer heb? Misschien iets met een rescue disk ofzo (ik heb nog wel ergens een floppy drive op de plank liggen namelijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Probeer eens een CMOS clear met de knop op het moederbord. Haal daarna ook eens de stroom van je voeding en druk een paar keer op de powerknop.

Een tip voor de volgende keer: als je geen floppy drive hebt kun je gewoon een opstartbare USB stick maken. Dit heb ik ook gedaan om mijn BIOS op dit bord te updaten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Admiral Freebee schreef op zondag 25 mei 2008 @ 18:08:
Probeer eens een CMOS clear met de knop op het moederbord. Haal daarna ook eens de stroom van je voeding en druk een paar keer op de powerknop.

Een tip voor de volgende keer: als je geen floppy drive hebt kun je gewoon een opstartbare USB stick maken. Dit heb ik ook gedaan om mijn BIOS op dit bord te updaten. :)
CMOS clear had ik al geprobeerd, maar zonder resultaat. Ik heb nu intussen mijn pc weer aan de praat. Ik heb uiteindelijk een AMI boot disk gemaakt en een floppy drive ergens in de garage opgeduikeld. Hier had ik bios 1.8 gezet maar dit werkte niet. Als laatste poging heb ik toen bios 1.1 (die ik aanvankelijk ook had) op de disk gezet en toen kreeg ik zowaar ineens beeld en werd mijn bios netjes geflashed d:)b . Mijn pc is nu dus weer volledig in oude staat, inclusief de problemen die ik eerst ook had, dat dan weer wel... :(

Het lijkt wel alsof bios versie 1.8 niet goed is ofzo, MSI Live Update ging daarmee verkeerd en ook de AMI boot disk werkt niet met 1.8. Iemand anders 1.8 al goed geflashed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Ook nooit die liveupdate rommel gebruiken. Gewoon via een floppy of cdrommetje opstarten in dos dat is altijd nog de veiligste manier.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:57:
CMOS clear had ik al geprobeerd, maar zonder resultaat. Ik heb nu intussen mijn pc weer aan de praat. Ik heb uiteindelijk een AMI boot disk gemaakt en een floppy drive ergens in de garage opgeduikeld. Hier had ik bios 1.8 gezet maar dit werkte niet. Als laatste poging heb ik toen bios 1.1 (die ik aanvankelijk ook had) op de disk gezet en toen kreeg ik zowaar ineens beeld en werd mijn bios netjes geflashed d:)b . Mijn pc is nu dus weer volledig in oude staat, inclusief de problemen die ik eerst ook had, dat dan weer wel... :(

Het lijkt wel alsof bios versie 1.8 niet goed is ofzo, MSI Live Update ging daarmee verkeerd en ook de AMI boot disk werkt niet met 1.8. Iemand anders 1.8 al goed geflashed?
Ik heb BIOS v1.8 geflasht met behulp van een opstartbare USB stick. Deze heb ik geformatteerd met behulp van een tooltje van HP (moet je wel even de opstartfiles van een diskette vinden/downloaden) en daarna het flashprogramma van MSI en de BIOS file er opgezet. Dit werkte perfect hoewel ik eerst wel een verkeerd commando te pakken en het flashen niet wou lukken.

Oh ja, leuk detail om te weten: als bootvolgorde moet je bij je harde schijven kijken waar de USB stick dan standaard achter je interne schijf staat. Gewoon even de USB stick voor je gewone schijf zetten en het werkt. Dingen zoals USB-HDD of USB-CDROM selecteren in de bootvolgorde werkt meestal niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Admiral Freebee op 26-05-2008 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
arbraxas schreef op maandag 26 mei 2008 @ 17:07:
Ook nooit die liveupdate rommel gebruiken. Gewoon via een floppy of cdrommetje opstarten in dos dat is altijd nog de veiligste manier.
Bij mij deed ie het gewoon. :)
Pagina: 1 2 3 Laatste