MSI P35 Platinum / NEO2-FR / FIR ervaringen topic |
![]() |
Inhoud |
• Inleiding • Intel P35 • MSI P35 Platinum en zijn broertjes • BIOS releases • Eigenaardigheden • Reviews • Links • To Do |
Inleiding |
De laatste tijd zijn het vooral de moederborden van Asus en Gigabyte die in de belangstelling staan van overklokkers en andere computerfreaks. Toen ik onlangs naar een nieuw moederbord aan het uitkijken was, kwam ik echter de P35 reeks van MSI tegen en die is zeer interessant voor een scherpe prijs. Het doel van dit topic is ervaringen met elkaar te delen, in het bijzonder over het overklokken van deze mooie moederborden. |
Intel P35 |
![]() De MSI P35 Platinum en zijn broertjes zijn, zoals de naam al doet vermoeden, op de Intel P35 'Bearlake' chipset gebaseerd die midden mei 2007 uitkwam. De P35 northbridge biedt een aantal verbeteringen tegenover zijn voorganger, de Intel 965P. De belangrijkste hiervan zijn: • 1333MHz FSB • DDR2 en DDR3 ondersteuning • 12 USB poorten ![]() Geen spectaculaire verbeteringen aangezien DDR3 nog altijd zeer duur is en de 965P onofficieel ook met gemak een FSB van 1333MHz haalt. Het belangrijkste is echter dat de P35 chipset net zo goed overklokt als zijn voorganger MSI heeft ervoor gekozen om de P35 northbridge met de Intel ICH9R te combineren. Het grootste voordeel hiervan is dat je beschikking krijgt over een fatsoenlijke RAID optie. Meestal wordt een ICH9 wel gecombineerd met een aparte chip die ook RAID kan maar de prestaties hiervan zijn om te huilen. Meer informatie over de Intel P35 northbridge |
MSI P35 Platinum en zijn broertjes |
De MSI P35 Platinum is het meest uitgebreide moederbord van deze serie maar de verschillen zijn eigenlijk miniem. De Platinum versie heeft een uitgebreider koelsysteem, firewire en een SPDIF uitgang op de backplate. De Neo2-FIR heeft echter ook firewire en moet dus alleen maar de circulaire heatpipes en de SPDIF out op de backplate missen. De Neo2-FR is gelijk aan zijn FIR broertje maar moet, logischerwijze, de firewire chip missen. De P35 Platinum ![]() De P35 Neo2-FIR ![]() Zoals je ziet zijn beide moederborden vrijwel gelijk aan elkaar |
BIOS releases |
In dit gedeelte zal ik proberen een overzicht te bewaren van recente BIOS versies. Let op dat beta BIOS files niet stabiel kunnen zijn. Als er bekende problemen zijn, zal ik deze ook proberen te posten. De BIOS bestanden voor een P35 platinum zijn dezelfde als voor de Neo2-FR/FIR. Stable releases: • v1.10 Opmerking: Met deze versie geraakte ik niet meer in mijn BIOS. Nu had dit exemplaar wel problemen met een bepaalde videokaart dus misschien lag het aan het bord zelf. • v1.9 • v1.8 • v1.7 • v1.6 • v1.5 • v1.4 • v1.3 • v1.1 • v1.0 Beta releases: • v1.94b • v1.91b • v1.85b Voegt de optie om C1E in of uit te schakelen toe Sommige mensen hebben nog wat problemen met het flashen van hun moederbord. MSI levert wel een optie om te flashen vanuit Windows maar dit brengt behoorlijk wat extra risico's met zich mee. Zeker als je je BIOS wil flashen wegens stabiliteitsproblemen. De voor de hand liggende optie is dan om te flashen met behulp van een opstartdiskette. Helaas heeft niet iedereen maar een floppy drive. Daarom zal ik hier kort beschrijven hoe je kan flashen met behulp van een USB stick. Allereerst moet je je USB stick bootable maken. Er zijn meerdere manieren maar ik gebruik altijd de HP USB Disk Storage Tool. Om deze tool te gebruiken moet je nog eerst de boot files downloaden of kopiëren van een opstartdiskette. Deze kan je via Google gemakkelijk vinden of je laat op een andere computer eerst een opstartdiskette maken. Daarna kopiëer je de gewenste BIOS image en het flashprogramma van MSI naar de USB stick. Nu moet je alleen je BIOS nog instellen om te booten van die USB stick. Reboot en druk herhaaldelijk op DEL om in je BIOS te geraken. Bij de harde schijf bootvolgorde zet je nu de USB stick als eerste. Gedetailleerdere instructies volgen nog |
Eigenaardigheden |
• Ik geraak niet in mijn BIOS? Sommige mensen geven aan niet in het BIOS te geraken met een USB toetsenbord. Allereerst moet je zien dat USB Keyboard Support op [enabled] staat in je BIOS. Standaard is dit echter al het geval. Wat ook goed helpt is herhaaldelijk op 'Del' duwen. Ergens tijdens de POST werkt het dan wel. Hierop is echter één uitzondering. Als je uit S4 slaapstand komt, dan kan je blijkbaar niet in het BIOS geraken totdat je een reboot doet of de computer helemaal uitgezet hebt. |
Reviews |
MSI P35 Platinum • Hardwaresecrets • Tweaktown • Hothardware • Anandtech MSI P35 Neo2-FR/FIR • Anandtech • Userreview door Verwijderd • Userreview door Admiral Freebee |
Links |
• Productpagina van de MSI P35 Neo2-FR/FIR • Productpagina van de MSI P35 Platinum |
To Do |
• Informatie over BIOS toevoegen • Layout opschonen • Informatie over de verschillende revisies toevoegen • Eventuele eigenaardigheden vermelden • Andere gelijkaardige modellen toevoegen • Suggesties? |
[ Voor 42% gewijzigd door Admiral Freebee op 13-12-2008 21:13 ]