Toon posts:

Elektrisch rijden; is dat milieuvriendelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 11.453 views

• Anoniem: 146043
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hallo, ik wil een nieuwe topic aanmaken als een parodie op "duurzame energie".

"Het gaat er niet om hoe we vervuilen, maar over de niche markt achter al deze import van
elektrische scootertjes, electrische fietsen en ander zogenaamde goedkope duurzame producten die zogenaamd het milieu moeten ontlasten."

Ik zal een paar aannames doen die ik heb uitgezocht en aangezien het een eigen visie is is dit een discussie en geen standpunt ansich.

1. Imitatiemodellen uit China roesten snel weg en het apparaat is na 1 a 2 jaar zo rot als een mispel. Wat kost het om het apparaat te recyclen inclusief accu's? Hoeveel milieuschade doet dit?

2. Omdat alles om geld gaat zitten we nog met loodaccu's om onze nek. Wat wel een feit is is het feit dat deze accu's niet altijd even zorgvuldig gerecycled worden en zitten we alsnog met de milieuvraag waar het uiteindelijk om gaat, duurzaamheid.
(artikel van de Staten-Generaal der Nederlanden)

Hoofdsite: De Staten/Genaraal der Nederlanden
Onderwerp: Deeplink werkt niet. Zoek op ACCU en er is één hit, de goede.
3. Jan koopt een brandstofscooter van een goed merk en doet daar 6 jaar mee en Piet koopt een electrische scooter die na 2 jaar afgeschreven is. Dat zijn 3 producten om het ene en wat is dan milieuontlastender? De fijne koolstofdeeltjes uit een benzinde scooter of 120 kilo aan niet milieu-
vriendelijk materiaal dat verwerkt moet worden inclusief accu's? Dat is 360 kilo aan verwerking voor
het Chinese model tegen 75 kilo verwerking om de 6 jaar.

4. De accu's gaan kort mee en geven grote overlast bij de verwerking. Li-ion LiFePo batterijen, de enigste batterij die geschikt zou zijn voor electrisch rijden kost erg duur en dat si de strop van vele,
vele burgers. Voor 1 kWh betaal je nu nog zo'n slordige 1000 euro aan Li-ion cellen en dan heb je een oplossing die 600 keer herlaadbaar is, dus meer dan een euro per lading aan kosten. Is benzine dan duurder?

5. Emissietechnisch is het triest want van aargas in de centrale tot wandcontactdoos gaat er 70% rendement verloren en benzine heeft dan een zelfde renedement tegen 8,48 kWh de liter. Ik neem de laadverliezen van de lader en het wiel NIET mee in de berekening want dan gaat dit topic direct dicht vanwege de ernstige waarheid en ongeloofwaardige getallen die de waarheid zijn. Dus of het 5x schoner is lijkt me een leugen die regeert en ik ben er bijna zeker van dat het een leugen is.

6. Goedkoper? Nee, duurder, het is een kwestie van total cost of ownership en hier een voorbeeld van mijn scooter (ja, ik dispromoot hem nu even)
10.000 km is een batterijpack en 20.000 km is het einde van het goedkope materiaal, dus voor
20.000 km betalen we het volgende:
20.000 * 0,7 cent aan elektra (werkelijke kosten inclusief lasten)
20.000 * 4,2 cent afschrijving aan loodaccu's (prijs geïndiceert via FIAMM)
20.000 kilometer staat tot 1600 euro

Dus 1600+(20.000*,7)+(20.000*4,2) maakt 2580 euro per 20.000 km en voor 2 jaar mag je 120 euro aan onderhoud vlot rekenen dus een slordige 2700 euro. Dat is 13,5 ct/km. Voor het gemak even mee te nemen. Een stoere herenbrommer die goed wordt onderhouden en die niet opgefgokt wordt kan zelfs goedkoper zijn in de TCO.

Wat die Chinese imitaters doen is een objectieve berekening maken van de emissiekosten en dat is rechtvaardig, maar niet kompleet namelijk. Ik rteken altijd in (total cost of ownership). Dat is het geld dat van jouw bankrekening afgaat in die kilometrage. Mijn Nissan Micra kost 21,3 ct/km in TCO en dat is lelijk goedkoop, maar als je zorgvuldig met je materiaal omgaat is dat haalbaar, echt.

Een elektrisch voertuig is dus niet duurzaam voor hetgeen je krijgt en hiermee tracht ik het te dispromoten. Wat als iedereen massaal in de nacht zijn EV gaat opladen. gaat Tennet leuk vinden.

Nu wil ik van jullie weten wat jullie ervan vinden als (vrijgevochten) burger.
Ik zou graag een objectieve mening willen over het onderwerp.

Waarom die onzin, elektrisch rijden is goed!
ALs je die vraag niet kunt beantwoorden, lees nog eens en besef dat zolang in de wereld het crediet regeert zullen er fossiele voertuigen blijven. Ik 'denk' dat we pas over 30 jaar échte problemen krijgen, maar dan is iedereen blut aan de stroomrekening, toch?

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 04-04-2008 18:17]

• Niet online
Zeer goede stof voor de problematiek:

http://rypkezeilmaker.nl/typo/index.php

Wil je echt iets goeds lezen en wil je meer inzicht krijgen in kamervraagstukken en technische wetenschap dan zul je uren zoet zijn.

Ga naar linksboven, onder profs-verhalen staat een informatie die zijn weerga niet kent, even serieus.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat je doet is niet nieuw. Zo is er ook een onderzoek dat aantoond dat een Hummer minder milieu vervuilend is dan een Toyota Prius.

Wat electrisch rijden wel doet is de vervuiling uit de grote stad halen (waar dit het grootste probleem is). Verder vraag ik me af waarom je Chinese rommel pakt voor de electroscoot en een gerenomeerd merk voor de benzineversie. Je hebt goede en slechte benzinescooters en je hebt goede en slechte electrische scooters.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Anoniem: 4629
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Marzman schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 18:39:
Wat je doet is niet nieuw. Zo is er ook een onderzoek dat aantoond dat een Hummer minder milieu vervuilend is dan een Toyota Prius.
Ja en dat is ook weer onderuitgehaald. De waarheid ligt ergens in het midden, en is totaal afhankelijk van welke variabelen je aan zaken als levensduur toekent.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:38

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Je eigen stroom meenemen vind ik een dom idee. Dat kan toch net zoals met de trein/tram/trolley/botsauto? Dan kan je met veel lichtere vervoersmiddelen toe en je zit met veel minder moeilijk verwerkbaar afval (accu's). Overal bovenleidingen ophangen is even wat werk, ziet er ook niet supermooi uit, maar geluidswallen doen dat ook niet. Als je mooi wilt ga je maar wandelen in het bos.

Blijft het opwekken van stroom. Ja natuurlijk is dat niet milieuvriendelijk als je dat met olie/gas/atomen doet. Maar met een combinatie van zon en wind lijkt me nog altijd goed te doen. Voor piekverbruik moet je dan nog stroom op weten te slaan, maar als je dat over de hele EU verdeelt is dat vast ook te doen.

Mannen... aan het werk!

Gras groeit niet door eraan te trekken.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Inderdaad zal de realiteit ongetwijfeld ergens in het midden liggen. Iedereen die zich serieus bezighoudt met duurzame energie, daar gaat het hier toch ook om, zal weten dat er erg veel goed bedoelde lariekoek wordt verkocht. Echter ook minder goed bedoelde.
Bij de laatste categorie worden b.v. heel doelbewust bepaalde aspecten buiten beschouwing gelaten. En aangezien de politiek zich meestal wel, maar niet in alle gevallen, zorgvuldig laat voorlichten is er voor gewiekste zakenlui een dik belegde boterham te verdienen uit de subsidies van Europa of van onze eigen overheid. Ons gemeenschapsgeld waar ze schaterlachend mee vandoor gaan.

Versta me goed, ik sta honderd procent achter de echte onderzoeken en toepassingen van de resultaten er van. En ik verwacht ook dat men steeds verder komt. Maar ik laat in alle discussies nooit na te benadrukken om alle aspecten in de onderzoeken mee te nemen en de verleiding te weerstaan om sommige maar te bagatelliseren.
Neem zoals hier electriciteit voor electrische aandrijving. Niet alleen voor scooters, maar geleidelijk aan ook voor auto's. Natuurlijk dient die energie dan wel groene stroom te zijn, want anders is het nuttige effect heel klein of nihil. Uitstekend streven.

Groene stroom dus, zo milieuvriendelijk als het maar kan. Dus wind, zon, waterkracht, biomassa etc. Het streven is om op termijn een heel groot percentage op die manier op te wekken. Goed streven, maar alles heeft, dat weet iedereen, twee kanten.
Neem windenergie. Vroeger had je de energetische terugverdientijd, een probleem dat naar verluidt nauwelijks een rol meer speelt. Maar al die kolossale masten zijn nog steeds van staal gemaakt. Een product dat nou juist uit één van de meest vervuilende industrieën afkomstig is, tevens één van de meest energieslurpende processen. En juist daar vraag ik mij meer dan eens af of dat voldoende wordt gerealiseerd met al die mooie cijfers.

Er zijn nog veel meer aspecten, ook technische, maar daarmee wordt het verhaal te lang, komt later misschien nog wel ter sprake. Ik wil duidelijk maken dat ook hier niet alles goud is wat er blinkt.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anoniem: 4629 schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 18:41:
[...]

Ja en dat is ook weer onderuitgehaald. De waarheid ligt ergens in het midden, en is totaal afhankelijk van welke variabelen je aan zaken als levensduur toekent.
idd, dat is een minstens net zo sterke leugen die regeerd.

* GoldenSample weet zich daar mateloos over op te winden..

Inderdaad is het zo dat veel mensen vergeten dat stroom ook ergens vandaan moet komen.
bij dit soort dingen valt en staat het ongeveer bij die stroom, In de SP hebben we 't al over relatief 'schoon' verbrandende aardgas (jij 'vergeet' dat dit schoner verbrand dan je benzine in je auto), maar stel dat 't ergens gebruikt word waar de stroom van een kolen centrale komt :X
Of aan de andere kant de nog weer schonere waterkracht :) (Noorwegen bijv.)

• Anoniem: 4629
  • Niet online
Mja, waterkracht. Dat ligt ook aan de topografie van je land. Regio zelfs. Als je stuwdammen moet bouwen waarmee je duizenden hectare land onder water zet ben je ook niet echt vriendelijk bezig. Mensen moeten verhuizen, en je vernield mogelijk hele plant- en diersoorten. Complete ecosystemen gaan verloren. Stroomafwaarts veranderd ook de hele natuur door de nieuwe situatie. En als je het dan de opgewekte stroom honderden kilometers transporteert gaat je rendement ook omlaag. Om de kosten van dat netwerk en de dam maar niet te verzwijgen in niet alleen geld maar ook uitstoot. Als je dan toch compleet wilt zijn.

Anoniem: 9942

Het is jammer dat je een punt dat op zich valide kan zijn met goede argumenten, met drogredenen en rekentruuks volkomen ongeloofwaardig maakt.
1. Imitatiemodellen uit China roesten snel weg en het apparaat is na 1 a 2 jaar zo rot als een mispel. Wat kost het om het apparaat te recyclen inclusief accu's? Hoeveel milieuschade doet dit?

[...]

3. Jan koopt een brandstofscooter van een goed merk en doet daar 6 jaar mee en Piet koopt een electrische scooter die na 2 jaar afgeschreven is. Dat zijn 3 producten om het ene en wat is dan milieuontlastender? De fijne koolstofdeeltjes uit een benzinde scooter of 120 kilo aan niet milieu-
vriendelijk materiaal dat verwerkt moet worden inclusief accu's? Dat is 360 kilo aan verwerking voor
het Chinese model tegen 75 kilo verwerking om de 6 jaar.
Foute argumenten, want je vergelijkt een slechte kwaliteit electrische brommer met een goede kwaliteit benzinebrommer. Doe dat andersom en ik garandeer je dat de benzinebrommer er slechter uitkomt. Die slechte benzinebrommers worden hier niet eens op de weg toegelaten. Dat electrische brommers dat wel worden heeft ermee te maken dat de overheid zich (terecht) vooral zorgen maakt over vervuiling in steden en veel minder over vervuiling in electriciteitscentrales, die veel schoner zijn (qua zwavel/stikstofoxiden etc) dan verbrandingsmotoren in brommers en niet in binnensteden staan. Zo bezien is zelfs een slechte electrobrommer beter voor de luchtkwaliteit in steden dan een goede benzinebrommer, omdat de vervuiling van de electrobrommer niet in de steden plaatsvindt maar in China of in een gecontroleerde omgeving (electriciteitscentrale).
2. Omdat alles om geld gaat zitten we nog met loodaccu's om onze nek. Wat wel een feit is is het feit dat deze accu's niet altijd even zorgvuldig gerecycled worden en zitten we alsnog met de milieuvraag waar het uiteindelijk om gaat, duurzaamheid.
(artikel van de Staten-Generaal der Nederlanden)
Is het dan niet logischer de problemen bij de recycling aan te pakken dan de hele technologie als problematisch te beschouwen? Want de recycling is geen technisch probleem maar een bestuurskundig/sociaal probleem.
4. De accu's gaan kort mee en geven grote overlast bij de verwerking. Li-ion LiFePo batterijen, de enigste batterij die geschikt zou zijn voor electrisch rijden kost erg duur en dat si de strop van vele,
vele burgers. Voor 1 kWh betaal je nu nog zo'n slordige 1000 euro aan Li-ion cellen en dan heb je een oplossing die 600 keer herlaadbaar is, dus meer dan een euro per lading aan kosten. Is benzine dan duurder?
Allereerst is dit een kostenargument en geen milieuargument. Rekensommetje: Een kWh electriciteit kost effectief rond de 20 cent, een liter benzine levert maximaal 8.6kWh en bij 20% rendement, een goede brommer dus, dus ongeveer 1.7kWh voor 1.42 euro, is ongeveer 80 cent per kWh. Ongeveer 2x zo goedkoop als de electrobrommer dus. Daar staat tegenover dat een electrische brommer minder vermogen nodig heeft omdat een electromotor bij een grotere range van toerentallen efficient loopt en dat de hele brommer wat goedkoper etc kan zijn, dus heel veel zal het elkaar niet ontlopen.
5. Emissietechnisch is het triest want van aargas in de centrale tot wandcontactdoos gaat er 70% rendement verloren en benzine heeft dan een zelfde renedement tegen 8,48 kWh de liter. Ik neem de laadverliezen van de lader en het wiel NIET mee in de berekening want dan gaat dit topic direct dicht vanwege de ernstige waarheid en ongeloofwaardige getallen die de waarheid zijn. Dus of het 5x schoner is lijkt me een leugen die regeert en ik ben er bijna zeker van dat het een leugen is.
Een benzinemotor in een auto wellicht - in een brommer is dat een ander verhaal. Bovendien reken je in de benzinekosten voor het gemak ook de raffinage en transportkosten niet mee, terwijl je voor electriciteit wel de hele keten meepakt. Daar komt bij dat electriciteit niet van fossiele brandstoffen af hoeft te komen. Met 20% duurzame energie in 2020 en wellicht daarna kernenergie wordt electriciteit snel schoner.
6. Goedkoper? Nee, duurder, het is een kwestie van total cost of ownership en hier een voorbeeld van mijn scooter (ja, ik dispromoot hem nu even)
10.000 km is een batterijpack en 20.000 km is het einde van het goedkope materiaal, dus voor
20.000 km betalen we het volgende:
20.000 * 0,7 cent aan elektra (werkelijke kosten inclusief lasten)
20.000 * 4,2 cent afschrijving aan loodaccu's (prijs geïndiceert via FIAMM)
20.000 kilometer staat tot 1600 euro

Dus 1600+(20.000*,7)+(20.000*4,2) maakt 2580 euro per 20.000 km en voor 2 jaar mag je 120 euro aan onderhoud vlot rekenen dus een slordige 2700 euro. Dat is 13,5 ct/km. Voor het gemak even mee te nemen. Een stoere herenbrommer die goed wordt onderhouden en die niet opgefgokt wordt kan zelfs goedkoper zijn in de TCO.
Hier geldt ook weer dat je appels met peren vergelijkt. Zet er eens een fatsoenlijke scooter naast in plaats van een chinees wanproduct.
Een elektrisch voertuig is dus niet duurzaam voor hetgeen je krijgt en hiermee tracht ik het te dispromoten. Wat als iedereen massaal in de nacht zijn EV gaat opladen. gaat Tennet leuk vinden.
Vinden ze eigenlijk wel best, aangezien de electriciteitscentrales 's nachts niet stil (kunnen) staan. De EV's zullen niet snel opkunnen tegen alle kantoren en fabrieken die overdag draaien en alle huishoudens die 's avonds electriciteit gebruiken.

• Niet online
Pffeww, goed onderbouwd materiaal allemaal :)

* GoldenSample weet zich daar mateloos over op te winden..
* Rogresalor weet zich daar ook mateloos over op te winden..

Ik ga eens onderbouwen en als laatst mijn oplossing voor dit probleem :)

1. De Hummer zou schoner zijn dan de Toyota Prius.

Dat geloof ik meteen. Als je ziet hoe technisch een Prius is en hoe simpel een Hummer. Een Hummer is een ijzeren bak met een overmaatse 6 liter motor. Kan vriendelijker zijn, maar geen burger durft deze wagen te berijden of hij moet rijk zijn.
Ik kan heel gedetailleerd ingaan over Vluchtige Organische Stoffen (VOS) of over alle nanoparticles die de lucht inkomen bij de verwerking van Li-Ion cellen (over de recycling kom ik terug).
Toch verdient de Prius de voorkeur want met deze auto kom ik graag aanzetten (persoonlijk)
Het gaat naar de voorkeur uit van de mens denk ik op dit punt. Je kunt rekenen hoe je wilt, maar zo stom is de benzinemotor nog niet behalve dat hij het milieu belast, maar met 3-weg geregelde katalysatoren en een uitgekiend motormanagement systeem valt dit per kilo nog mee (kom ik op terug). Mijn Nissan Micra is een bonk electronica en 2 jaar geleden had ik hier stukken mee. Dan ben je niet blij. Ik rijd dan 1 op 19 met het ding en ik trek best pittig op, maar rij niet te hard. Snelheid is energie en de Prius gaat sneller dan de Hummer want dit is een legervoertuig van origine.

2. Het trolleysysteem.

Goed punt en dan is elektrisch rijden in een keer zeer milieuontlastend. Prima punt van Varienaja, maar zolang de mens de mens is gaan we niet eerst investeren om dan verlies te maken op grote industrieën en patenten zoals Li-Ion. Die mensen zien geld met EV's, heel veel geld en dat laten zij zich niet voorbij gaan zonder te vechten. Jij bent mijn man, echt heel goed idee, maar irrealistisch economisch gezien. Denk maar niet dat J.P. Balkenende hier blij mee is. Dat kost knaken :o Dan is de werkeloosheid voor midden opgeleiden ook van de baan. Ga in de politiek, ik stem op je.
Dan maakt de economie een draai van 180 graden om haar as denk ik.

3. Waterkracht is een prima optie en de hectaren die je daarmee verliest kun je terugwinnen. je zou ook waterplanten kunnen leren eten of insecten. Hoezo voedselprobleem? We zijn te kieskeurig.

4. Iemand zei dat mijn vergelijking verkeerd was? dat geloof ik bij 50% twijfel, maar het marktaandeel van goedkope Chinese imitatiezooi is zeker 80%, dus ik kan voor 80% gelijk hebben. Wil je echt elektrisch rijden, koop de Vectrix, dé elekrische motor. Dat is een goed ding en vlug bij te laden aan 230. Het ding rijdt op NiMH accu's en die vallen qua belasting erg mee en zeker per kilometer.
Nikkel is 100% recyclebaar tegen een schappelijke prijs en de Kathode is een Hybride ofwel waterstofhydroxide in plaats van Cadmium. Het is dus eigenlijk gewoon een verbeterde NiCD accu.
Loodaccu's zitten in 80% van de EV's en als je een smerige accu wilt , neem loodzuur en vooral de extreem lage energiedichtheid per kilo is triest te noemen met onze huidige kennis. In een scooter huizen 30-50 kilo aan loodzuur of 25 kg NiMH of 10 kilo aan Li-ion LiFePo accu's. De meest groene Li-ion cel. vergeet MangaanOxide.

Mijn berekening klopt ook nog want ik rijd zo'n ding en ik zie alleen maar 'Chinees' op straat. Ik ga ook geen vergelijking maken met een Rolls Royce en een Lagune want weinigen rijden een Rolls.
Bekijk de cijfers van de import en leg die naast de cijfers van de verkoop in Europa en val niet van je stoel :o "De Leugen" heeft ook jouw aangetast en ik probeer deze leugen onderuit te halen met de kennis die ik heb. Iemand moet het toch doen?? Alleen heeft de markt voor elektrisch niet de kunst mij te manipuleren (ik zeg niet dat jij dat deed ;) )

5. Mijn Oplossing.

Vergeet geld en maakt kleine personenvoertuigen die 250 kg wegen. Voorzie die van een 500 cc Brandstofmotor en de voorraden gaan veel minder hard leeg of stabiliseren.
Het probleem? We consumeren te veel en té is zelden goed.

Edit:
Ik weet niet of iemand hier toevallig 'Van Duren' kent uit Reek, maar deze oppositiezitter in de gemeenteraad is wel mijn beste maat. Hij heeft boeken geschreven die je onder zijn auteursnaam kunt vinden in de handel. Weinigen mogen hem, maar als je hem goed kent....
De site van Rypke Zeilmaker die ik aanhaalde is ook zo'n persoon.
We hebben de neiging af te wijken van het modaal en het systeem op haar grondvesten te laten schudden door het te bombarderen met waarheden.
PS: Daarom kan ik exorbitant slecht tegen liegen en iemand die tegen me liegt (zoals de media) krijgt me echt tegen zich.

[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 05-04-2008 12:10]

Anoniem: 144949

Iedereen op iets als een CBF250 of gelijkaardige motorscooter met simpele 4-takt benzine motor die een beetje wordt doorgeoptimaliseerd naar uitstoot en Euro-normen. Véél goedkoper en veel milieuvriedelijker dan nu het geval is (wat niet gezegd kan worden van elektrische alternatieven).

De mensen willen gewoonweg niet afstappen van de luxueuze, grote wagen (vaak ook als statussymbool) en daar blijft het schoentje wringen volgens mij.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:19

mux

99% efficient!

Is dit niet de meest fundamentele vraag die je uberhaupt moet stellen overal waar je de kreet 'milieuvriendelijk' ziet?

"Hoe definieer je milieuvriendelijk/duurzaam?". Helemaal afhankelijk van alles. Als blijkt dat CO2 een insignificante invloed heeft op het klimaat, gaan we dan met zijn allen proberen om zoveel mogelijk schoon stokende kolencentrales te bouwen? Immers, kolen hebben we voorlopig nog genoeg, dus duurzaam is het dan opeens wel. Schadelijke emissies beperken et voilà, je hebt "schone energie". Zo komt in een ander framework iets voorheen milieu-onvriendelijks/onduurzaams als heel milieuvriendelijks/duurzaams bekend te staan.

Als we elektrische voertuigen willen gaan gebruiken komen we sowieso met een groot probleem te staan: waar halen we voldoende energie daarvoor vandaan? In vervoer gaat minstens een orde van grootte meer energie zitten dan in elektriciteit, en uit momenteel als duurzaam bekende bronnen is het nog maar nauwelijks economisch verantwoord om zelfs maar de elektrische behoefte te voorzien. Als we dan ook nog eens elektriciteit voor voertuigen moeten maken...

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-08 10:23
Ik was gisteren bij ons op school naar een lezing van de heer Wubbo Ockels over dit onderwerp. Was erg interessant, het kwam er op neer dat het op alle gebieden (economisch, technisch, etc.) goed mogelijk is om over te gaan op schone/duurzame energiebronnen zoals bijv. zonne energie. (zonnecellen krijgen zoals ook op tweakers.net te lezen is een steeds hogere rendement.)

Mocht deze lezing ook nog online komen (er stonden camera's), dan raad ik iedereen hier aan om deze te gaan zien.

edit: overigens is stroom uit het stopcontact nog beter dan direct op brandstof rijden. (en het probleem met de accu's valt waarschijnlijk ook wel wat mee, daar valt nog meer in te ontwikkelen dan in de brandstof motor)

[Voor 18% gewijzigd door warcow op 05-04-2008 13:25]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 146043 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 11:56:
Dat geloof ik meteen. Als je ziet hoe technisch een Prius is en hoe simpel een Hummer.
Je bent een goedgelovige sukkel. Je weet overigens dat 'goedgelovig' niet in de Van Dale staat?

Ik geef je 1 punt uit het CNW-rapport:
The CNW report contains many obvious errors. In one case, they came up with a total of $344,128 by multiplying 11,763 gallons of gas by $3.00 a gallon. Even a rough calculation in your head will tell you that the correct total should be around $34,000, a tenth of CNW’s total. Mistakes like this do not inspire confidence in CNW’s conclusions.
De rest mag je zelf bij elkaar googlen, maar ik waarschuw je alvast dat het niveau van het werk van CNW niet zal stijgen. Foute assumpties, rekenfouten, foute redeneringen, kortom, het is gewoon prutswerk.
PS: Daarom kan ik exorbitant slecht tegen liegen en iemand die tegen me liegt (zoals de media) krijgt me echt tegen zich.
Eens kijken wat je nu met CNW gaat doen.

[Voor 8% gewijzigd door burne op 05-04-2008 13:33]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:21

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

geconcentreerde energie-omzetting en opslag is altijd efficienter dan verdelen over vele kleinere capaciteiten. Voor zover ik weet heeft een kolencentrale tegenwoordig een efficientie van 98% en zijn de transportverliezen via elektriciteitsmasten enorm laag. Daarentegen kan een aggregaat of benzine motor nog geen efficientie van meer dan 30% halen. Hoewel je dus toch wel vervuiling hebt, en zult blijven hebben, is een energieopwekking op 1 plek altijd schoner en efficienter dan het te verdelen: hoe groter de getalen, hoe efficienter het word. (een trein die aangedreven wordt door elektriciteit; daarvan heeft de motor een efficientie van bijna 99%).

Opslag in individuele apparaten en machines (Prius etc) is wel een probleem en in mijn optiek moet er eerst een goed medium ontwikkelt worden (waterstof, gelaccus, whatever) dat elektriciteit kan opslaan vanuit het centrale punt en opgevraagd kan worden in vermogens die je voor een bepaalde toepassing nodig hebt.

Overigens is het opwekken van energie altijd schadelijk voor het milieu; zoals aangegeven zijn stuwdammen van enorme invloed op de vegetatie voor en na de dam, zijn windmolens enorm luidruchtig etc etc; je kunt geen energieopwekken zonder de omgeving te beinvloeden. De vraag is echter of een stuwdam van formaat Hooverdam evenveel overlast creeert dan een kolencentrale met het verwarmde koelwater, CO2 uitstoot en het afgraven van de coke's. Ik zou best 10km2 willen opofferen om 2 miljoen huishoudens te kunnen onderhouden, dag en nacht zonder afval stoffen en een gecontroleerde stroom van water achter de dam.

Mij lijkt nog het minst "vervuilende" centrales die gebruik maken van tijdebewegingen op zee; de zee is zo enorm groot dat 1000 hectare energie centrale die door getijde en golf bewegingen van de zee die vissen echt niet uitroeit, maar hooguit dwingt om 25km verderop een beetje te gaan ronddobberen.

Energie is nooit schoon; maar is wel acceptabel te maken naar onze maatstaven.

T60P Widescreen

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Een doodnormale NiCD-accu zonder speciale toeters en bellen 'doet' 60-70%. Regeneratief remmen bespaart 40%. (dat zijn de rendementen die je nog mist..)

De Prius komt met omgerekend 4.7l/100km goed weg in vergelijking met de gemiddelde Amerikaanse auto die op 7.2l/100km blijft steken.

Lopen verbruikt omgerekend 1l/100km en fietsen 0.4l/100km.

Als je met z'n vijven in een Prius zit, is het even duur (in energiegebruik) als lopen maar wel een stuk sneller.

[Voor 4% gewijzigd door burne op 05-04-2008 14:13]

Seesar schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 13:41:
Voor zover ik weet heeft een kolencentrale tegenwoordig een efficientie van 98%
Huuuu ???

Als je het rendement van de verbrandingskamer op zich beschouwt wel ja, maar bekijk eens het rendement van kolen tot elektriciteit?

• mux

mux

99% efficient!

WAAR HALEN JULLIE DIE RENDEMENTEN VANDAAN!!

Het is onzin! Een kolencentrale is iets dat turbines aandrijft en met de beste drukverhoudingen zijn turbines maximaal 50-60% efficient, dus reken op 50% overall efficiëntie maximaal. Energietransport is verder juist weer veel meer dan 30% efficient, waar haal je dat nou weer vandaan. Een elektromotor is inderdaad erg efficient, maar dat bepaalt de efficientie van de trein niet... damn, wat een troep wordt hier verteld.

Een NiCd-batterij is heel efficient (hoewel niet in de buurt van de >99% van lithiumchemieën) maar de inefficientie wordt veroorzaakt door zelfontlading. BOL [beginning-of-life] zijn nikkelchemieën zelfs >95% efficient. Naarmate kristalvorming meer en meer plaatsvindt in de cel gaat de efficientie omlaag naar in de buurt van 80% en zelfontlading richting 0.5C/mnd. Een kapotte batterij is meestal eentje die zn volledige lading in een maand of minder verliest.

Regeneratief remmen bespaart 40%? Ligt eraan waar die 40% aan is gerelateerd. Als jij één keer remt en optrekt op 1 km en je auto gebruikt gemiddeld 12 kW en rijdt gemiddeld 60 km/h, weegt verder 1 ton, dan kun je het volgende uitrekenen:

op 1 km gebruik je 12/60=0.2 kWh. Je auto heeft dan een kinetische energie van .5*1000*(50/3.6)^2=1e5 J=27 Wh. Met regeneratief remmen haal je op zijn best momenteel 40% van de energie terug (als je wil kan ik uitleggen waar dat vandaan komt) dus zeg dat je 10 Wh terugverdient op 200 Wh. Het is helemaal niet zo'n onwereldlijke aanname dat je ongeveer ééns in de kilometer een volledig rem-equivalent hebt in stadsverkeer, een kilometer is niet zo veel en je remt vrij vaak maar vrijwel nooit volledig. Bovendien heb je veiligheidseisen die vereisen dat het remmen ook gedeeltelijk op mechanische remmen gebeurt.

Dit is niet eens een educated guess, dit zijn zelfs meetresultaten zoals we die hebben bekeken met het ontwikkelen van regeneratief remmen op een universiteitsproject. Een paar procent winst, hoogstens. Hoe kun je dat zodanig positief inschatten dat dat 40% wordt?

@warcow: Je wordt niet blij van Wubbo's colleges kan ik je vertellen... Wat een zelfverheerlijkende blaatverhalen hangt die man op. Gelukkig is J. A. Melkert er om de boel iets concreter en realistischer te maken :)

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

burne schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 14:12:
[...]

Een doodnormale NiCD-accu zonder speciale toeters en bellen 'doet' 60-70%. Regeneratief remmen bespaart 40%. (dat zijn de rendementen die je nog mist..)

De Prius komt met omgerekend 4.7l/100km goed weg in vergelijking met de gemiddelde Amerikaanse auto die op 7.2l/100km blijft steken.

Lopen verbruikt omgerekend 1l/100km en fietsen 0.4l/100km.

Als je met z'n vijven in een Prius zit, is het even duur (in energiegebruik) als lopen maar wel een stuk sneller.
motoren kleiner dan 1kw komen nie thoger dan 60%, tussen de 1kw en 10kw zo'n 85% en motoren groter dan 10kw komen al aardig in de buurt van 90% en hele grote motoren (locs etc) raken 98% aan.

Ik geef alleen maar aan dat je zo groot mogelijk moet proberen te zijn, zodat de efficienties groter worden, maar het moet indd niet te koste gaan dat 1 bus met efficientie van 98% maar 1 passagier vervoert; desalniettemin zou bij wijze van spreke alle auto's als botsauto's gevoed moeten worden, waarbij niet alleen de energieomzetting enorm efficient is, maar ook het gebruik van deze energie.

Maar dit is uiteraard niet haalbaar, dat snap ik ook wel.

Ik denk dan ook dat er meer te behalen valt in de verbruikers (de motoren en actuatoren) dan de opwekkers/omzetters, maar juist dit lijkt erg moeilijk en te praktiseren te zijn.

Overigens heb ik wat naslagwerk gedaan op de centrale; een Steg centrale heeft een rendement van boven de 80%, een "normale" kolencentrale indd tussen de 50 en 60%, lichtelijk overdreven door mij dus. Desalniettimin nog steeds een groter rendement dan alle losse generatoren en ander grut die individueel energie opwekken.

[Voor 16% gewijzigd door Seesar op 05-04-2008 14:42]

T60P Widescreen

• Techneut
  • Niet online
Seesar schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 13:41:
geconcentreerde energie-omzetting en opslag is altijd efficienter dan verdelen over vele kleinere capaciteiten. Voor zover ik weet heeft een kolencentrale tegenwoordig een efficientie van 98% .....
Dit is echt lariekoek. In meer dan één opzicht.
Een dergelijk harde uitspraak roept natuurlijk onvermijdelijk de vraag op van "hoezo en waarom?"
Welnu, als dit zo zijn, dan zou allereerst er geen warmte via het koelwater afvloeien, maar alle opgewekte hitte worden benut. Als dit wordt gerealiseerd, heb je gelijk. Dit geldt natuurlijk voor welke brandstof dan ook. Alle niet te vermijden restwarmte van de machine zou dan voor andere toepassing moeten worden herbenut.

Voorts de algemene wetten van de mechanica, die leren dat warmte-energie nooit volledig omgezet kan worden in mechanische energie. Elk systeem dat gebruik maakt van verhitting heeft een zo hoog mogelijk temperatuur verschil nodig. Door verbranding van wat dan ook wordt b.v. stoom verhit en daarna wordt de energie in die hitte afgedragen aan de aan te drijven turbine of zuigermachine, waardoor uiteraard de stoom weer afkoelt. De hitte is omgezet in mechanische energie. Ongeacht of daarna nog één of meer keren hergebruik volgt zoals bij triple expansie machines moet de overgebleven stoom tenslotte door het koelwater in de condensor worden afgekoeld tot water. Vanuit die condensor wordt het water weer teruggepompt naar de ketel.

Al met al heeft het hele systeem een laagste temperatuur T1 en een hoogste. Het hoogst haalbare rendement volgens Carnot is dan n= (T2-T1)/T2
Uit deze formule mag het duidelijk zijn dat men streeft naar een zo hoog mogelijk verschil tussen hoog en laag. De hoogste temp. wordt uiteraard begrensd door de grenzen van het materiaal, de laagste door het praktisch bereikbare. Een rendement van 100% zou theoretisch mogelijk zijn als de laagste temp zou liggen op het absolute nulpunt, maar dat wordt nooit bereikt en voor temperaturen die er dichtbij liggen is een heleboel extra energie nodig die het totaal rendement weer lager maakt.
Ongeacht of je nu op kolen, olie of gas stookt, de rendementen liggen bij moderne machines tegenwoordig op iets meer dan 50%, maar hoe je het ook wendt of keert, hoger dan het "Carnot rendement" kom je niet. En ja, wat is de hoogste en laagste te realiseren temp? Neem pakweg 800 en 20°C (omgevingstemperatuur) wat overeenkomt met 293 en 1073K. Het hoogste theoretische rendement zou dan (1073-293)/1073 = 0,73 zijn, ofwel 73%. Een mooie uitdaging voor de technici om dat te benaderen.

Daarna kun je het totaalrendement natuurlijk nog wel wat omhoog halen door benutting van de restwarmte van het koelwater, zodat in het meest ideale geval dit weer op begintemperatuur in het oppervlakte water terecht komt. Maar mede rekening houdend met een heel machinepark aan pompen en andere hulpwerktuigen die ook het nodige van de opbrengst afsnoepen kom je toch echt heel veel lager uit dan die (was het maar waar!) 98%.

Edit:
Voordat ik op "verstuur" drukte, waren er een paar andere berichten bij gekomen. Eén daarvan vermeldt een steg-centrale. Uiteraard ook een manier om het rendement aanmerkelijk te verhogen.

[Voor 3% gewijzigd door Techneut op 05-04-2008 15:50]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ssj3gohan schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 14:36:
Een NiCd-batterij is heel efficient (hoewel niet in de buurt van de >99% van lithiumchemieën) maar de inefficientie wordt veroorzaakt door zelfontlading.
Voor een auto niet van belang. Tussen laden en ontladen zit minuten, geen weken. En het laadrendement van een NiCD is 70%. Of, anders gezegd, om een NiCD op te laden tot 1C moet je er 1.4C aan lading instoppen. Vervolgens kun je er weer 95-98% van de energie uithalen.
Regeneratief remmen bespaart 40%? Ligt eraan waar die 40% aan is gerelateerd.
Siemens Combino, na 5 jaar trammetje spelen in Berlijn, dus aardig representatief voor personenvervoer in de stad.

• Niet online
Ik vind het klasse hoe men het interpreteerd.
Ik ben onder de indruk van de goede inzetten want ik was bang dat ik met de openningspost de munt helemaal mis zou slaan. Ik ben gewoon oprecht blij dat ik begrepen wordt. Valt niet mee om zo'n grote leugen de das om te doen. Ik heb echt heel wat mensen tegen me met deze visie.

Ik wil juist duurzaam zijn, maar alleen niet op een leugenachtige manier en ook niet op een manier waar een ander profijt trekt van mijn besparing.

Op school heb ik economie altijd best goed begrepen (ook een 'vrij' exact vak).

1. Er zijn zelf brommers en scooters met een 'best goede' katalysator op de markt en dat blijkt best te helpen. Tomos kwam met het idee.

2. Wat niet vermeld wordt is dat als je Shell Pura tankt en geen TTX olie gebruikt dat een brommer niet zo schadelijk is als wordt beweert en weet een issue om de boel op te jagen, maar testen met Euro95 kan ik ook. Heb je geen Shell in de buurt? Bijna elk merk heeft superbenzine. Als je dat ding niet opfokt en je rijdt normaal betwijfel ik nu nog steeds wat goedkoper is. Ik meen het serieus.
Ik zal geen EV meer kopen of alleen nog de Vectrix want ik kan overal bijladen waar ik kom, dus dat is geen issue en je kunt met één uur laden met de Vectrix weer 30 km rijden. Als ik naar Gemert moet is dat 24 kilometer per enkel en de Vectrix zal dan weer in een uur vol zijn en ik werk daar 4 uur. Mijn scooter met loodaccu's heeft die 4 uur dan ook meer dan nodig om bij te laden (6 uur van 0% naar 100%, dus dan is hij echt voor 66% ontladen wat tegen 'deep discharge' aanzit mits hij 100% vol was bij vertrek en dat betwijfel ik met deze temperaturen, zal het geen 90% discharge zijn? Meter zakt diep in het rood bij optrekken.). Het hangt erom of het lampje groen is bij vertrek. Soms wel soms niet. Wind tegen niet bijvoorbeeld.

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 05-04-2008 19:26]

Seesar schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 14:37:
Overigens heb ik wat naslagwerk gedaan op de centrale; een Steg centrale heeft een rendement van boven de 80%, een "normale" kolencentrale indd tussen de 50 en 60%, lichtelijk overdreven door mij dus. Desalniettimin nog steeds een groter rendement dan alle losse generatoren en ander grut die individueel energie opwekken.
Huuu ???
Gaan de ontwikkelingen nu echt zo snel dat ik, met de <60% rendement voor een STEG centrale, er achterhaalde getalletjes op na houd?

Voordeel van ipv gecentraliseerd groter te werken, eerder kleiner en verspreid te werken, is dat je de restwarmte gegenereerd bij het opwekken van elektriciteit, lokaal als warmtebron kan gaan gebruiken ipv deze te lozen (wat dus pure verspilling is).

• Niet online
Mensen vergeten massaal dat er draadjes lopen waardoor 380 kV vliegt en dat wordt omgezet in 10 kV en daarna nog eens in 3x500 Volt of 3x230 Volt. Zolang we magnetisme nodig hebben om spanning om te zetten gaat er in dit deel het een en ander verloren en niet zo weinig.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Anoniem: 146043 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 22:26:
Mensen vergeten massaal dat er draadjes lopen waardoor 380 kV vliegt en dat wordt omgezet in 10 kV en daarna nog eens in 3x500 Volt of 3x230 Volt. Zolang we magnetisme nodig hebben om spanning om te zetten gaat er in dit deel het een en ander verloren en niet zo weinig.
Bron ?

Naast de vele stinkende 2-Takt scooters kan je tegenwoordig ook voordelige Chinese 4-Takt scooters kopen die dus in principe geen olie de uitlaat uit blaast. Voor € 800 koop je ze nieuw en verbruiken in het boekje 1 liter per 50 km. Hoeveel (kilo)meter je ermee kan rijden vraag ik me alleen af :o

[Voor 27% gewijzigd door Dre op 05-04-2008 22:55]

• Techneut
  • Niet online
Eén vraagje over die een paar berichten eerder genoemde Pura van Shell. Zou dus ietsje schoner zijn dan gewoon loodvrij 95. Schoner betekent dat bij het raffineren er nog iets meer voor het milieu schadelijke stoffen worden uitgehaald. Goede zaak zou men zeggen. Maar nou hoorde ik onlangs, wie het echt weet mag het bevestigen of (hoop ik!) ontkennen, dat Shell de rommel gewoon door de zware stookolie gooit voor de scheepvaart. Wereldwijd effect in dat geval op het milieu dus nul, alleen positief effect op de portemonnaie van de aandeelhouders.

Techneut schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 23:25:
Eén vraagje over die een paar berichten eerder genoemde Pura van Shell. Zou dus ietsje schoner zijn dan gewoon loodvrij 95. Schoner betekent dat bij het raffineren er nog iets meer voor het milieu schadelijke stoffen worden uitgehaald. Goede zaak zou men zeggen. Maar nou hoorde ik onlangs, wie het echt weet mag het bevestigen of (hoop ik!) ontkennen, dat Shell de rommel gewoon door de zware stookolie gooit voor de scheepvaart. Wereldwijd effect in dat geval op het milieu dus nul, alleen positief effect op de portemonnaie van de aandeelhouders.
Het verschil tussen premium brandstoffen en de gewone brandstoffen is niet het raffineren maar het toevoegen van dopes in de tankwagen.
Als Shell Pura een premium brandstof is.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 146043 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 22:26:
Typische rendementen voor hoog-vermogen transformatoren liggen tussen de 96 en 99.9%. Hoe groter de transformator, hoe hoger het rendement. Van centrale tot stopcontact is het totale verlies van die keten van transformatoren, kabels en verdeelpunten iets van 8-15%. (8 procent in Europa, 15% in Amerika, omdat Amerikanen veel meer kleine transformatortjes dicht bij de afnemer hebben, en in Europa de veel grotere wijktransformator en de hogere netspanning voor minder verlies zorgen..)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:17

Croga

The Unreasonable Man

Anoniem: 146043 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 11:56:
1. De Hummer zou schoner zijn dan de Toyota Prius.
Dat geloof ik meteen.
Als je de "documentaire" gezien hebt geloof je er geen woord meer van....

Onder de aannames die gedaan worden:
- De Prius haalt helemaal geen 4.7l/100km maar hooguit 6l/100km. Feitelijk onjuist zo verteld mijn Prius mij. 4.3l/100km is zonder meer haalbaar en bij kortere afstanden kom je zelfs onder de 4l/100km.
- De Prius gaat maximaal 150'000 km mee aangezien de electromotor dan op is. De hummer haalt makkelijk 600'000 km. Onderzoek heeft echter aangetoond dat een electromotor langer mee gaat dan een verbrandingsmotor. Daarnaast wordt de verbrandingsmotor van de prius minder belast dan in een auto met alleen verbrandingsmotor waardoor ook die langer mee zal gaan.
- Toyota koop zijn grondstoffen alleen van de meest vervuilende bronnen. Ook al lang achterhaald. Daarnaast wordt er niet in gegaan op waar Hummer zijn grondstoffen vandaan haalt....

Het hele "onderzoek" (als je het zo kunt noemen...) werd gesponsord door de firma Hummer. En ik zou zeggen: "Wij van WC Eend adviseren.... WC Eend!"

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Croga schreef op maandag 07 april 2008 @ 08:27:
- Toyota koop zijn grondstoffen alleen van de meest vervuilende bronnen. Ook al lang achterhaald. Daarnaast wordt er niet in gegaan op waar Hummer zijn grondstoffen vandaan haalt....
Niet achterhaald, maar ontmaskert als aperte leugen. CNW noemt een specifieke nikkelmijn in Canada waar enorme milieu-schade aangericht zou zijn. Toyota koopt daar pas sinds een paar jaar nikkel, en sinds een jaar of 10 is de mijn zo milieuvriendelijk als het maar kan. Dat er 80 jaar geleden een bende gemaakt is van het winnen van nikkel is iets wat je de huidige mijn en z'n klanten niet kan verwijten. Al helemaal niet omdat (een deel van) de winst van de mijn gebruikt wordt om de schade van tientallen jaren terug te herstellen. Als je er op staat om schade van vroeger als argument te gebruiken moet je de Hummer de milieuschade van 100 jaar oliewinning ook aanwrijven, en dat doet CNW dan weer niet. :>

• Niet online
burne schreef op maandag 07 april 2008 @ 07:48:
[...]

Typische rendementen voor hoog-vermogen transformatoren liggen tussen de 96 en 99.9%. Hoe groter de transformator, hoe hoger het rendement. Van centrale tot stopcontact is het totale verlies van die keten van transformatoren, kabels en verdeelpunten iets van 8-15%. (8 procent in Europa, 15% in Amerika, omdat Amerikanen veel meer kleine transformatortjes dicht bij de afnemer hebben, en in Europa de veel grotere wijktransformator en de hogere netspanning voor minder verlies zorgen..)
Dit is intressant. Ik nam hoogelijk aan dat het rendement van brandstof centrale in, wandcontactdoos uit slechts 35% was als je geluk hebt.
In een eerdere topic nbam iemand een heel andere aanname aan en die had ook unbiversiteit achter zijn kaken. Wat is nu de waarheid?
Ik kan wel HBO OOAA hebben, maar ben geen duurzaam technisch deskundige dus op dat gebied kan men mij alles wijsmaken en ben ik inderdaad een goedgelovige sukkel (ik vat het niet eens verkeerd op) ik vind het doordacht, maar kun je mij asjblieft uitleggen waar je die getallen vandaan haalt. Als ik de therorie van de andere poster in (zoek het nog op) aanname neem kostr gas per kuub 3 cent bruto en dat geloof ik niet, dus jouw 90%+ is aannemelijker.
Tennet laat zich niet in detail uit want daar heb ik ook even een mail aan gericht omtrend dit onderwerp, maar die werken al helemaal niet mee. Stel je voor, tennet, dat ik teveel weet over jullie.

Zolang een elektromotor vanaf 0 in beweging moet komen gaat er energie verloren, des te lager het toerental, des te meer energie er verloren gaat (dacht iets met 'flux'). Zou je een grote motor bouwen en daarin weer kleinere motoren met een andere overbrenging dan trek je een auto die zo'n moter heeft met piepende banden weg op 10 kWh kracht. De binnenste ring met magneten draait dus sneller als de buitenste ring en ik kan niet gevonden krijgen hoe die motor heet, maar ik zoek het artikel op over deze motor met 99,6% efficiëntie. Elektrische scooters zouden met hetzelfde vermogen niet harder kunnen, maar wel 6x sneller aan de top zitten.
Door het vermogen tijdens de acceleratie te dimmen door het zeer hoge koppel te compenseren, dan kun je sneller toekomen met accutechnologieën. 1 kWh uit de batterij kan een mens verder brengen dan nu het geval is omdat we maar 1 motordiameter hebben mey magneten.

Waar ik zo op tegen ben, mensen, zijn niet zozeer de getallen, maar de mate waarin de mens zich inzet om dit probleem op te lossen. Zolang we nog goedkope toei toelaten zal dit beeld niet veranderen. Mijn volgende voertuig wordt zeer hoogwaarschijnlijk een Vectrix! Daar lees ik veel goeds over en die is nog te betalen met 11.990 dollar (2008). Dus als de dollar 1,7 doet per euro dan betaal ik 7052 euro en dat is noig heel goed te doen en ik heb er ook nog 10.000 euro voor over inclusief goede helm, pak en assecoires.
Ik heb ze al gemaild en van hun krijg ik wél een eerlijk antwoord terug.

Ik heb de gruwelijke fout gemaakt dit Chinese materiaal destijds te kopen want met dat onderhoud valt het niet mee en dan wel onderhoud aan de carrosserie wat uit China komt en geen problemen met het Italiaanse gedeelte (motor controller en accu's). Dit vind ik wel heel typisch want het ding staat in de schuur hier ;)
Het rijdt zalig, maar als ik hier 20.000 km mee ga halen klap ik in mijn handen.
met de Vectrix is de opgave 160.000 km/levensduur en dat is toch andere talk!

Dus wéér het geld en de TCO van deze prachtige motorfiets in vergelijking met mijn ECO -lectric 909 is goedkoper per jaar. Ik weet het nu wel, beslist.
Weer een spaardoel erbij :)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-07 17:07
Elektrisch rijden is in ieder geval wel goed voor het lokale leefmilieu! En minder rook in de directe leefomgeving (lees: stad) heeft veel meer zinnig effect op de gezondheid dan weer een miljoen ton minder CO2-uitstoot...

• RemcoDelft
Croga schreef op maandag 07 april 2008 @ 08:27:
[...]
- De Prius haalt helemaal geen 4.7l/100km maar hooguit 6l/100km. Feitelijk onjuist zo verteld mijn Prius mij. 4.3l/100km is zonder meer haalbaar en bij kortere afstanden kom je zelfs onder de 4l/100km.
Voor de korte afstanden zal voornamelijk je elektro-motor gebruikt worden, dus je accu raakt leger, dus op deze manier verbruik berekenen is niet geheel eerlijk.

Om de Prius-discussie een op te loeien: In de VS verkoopt Toyota momenteel meer pickups dan Ford, omdat ze kwalitatief goed zijn en zo lekker lang meegaan!
Dat ze in Europe de hybride Prius verkopen heeft meer te maken met de politiek/benzineprijzen hier, dan dat het milieu Toyota iets kan schelen...

• Niet online
Ik koop geen Prius en waarom niet?
Als ik naar mijn werk moet en ik rijd met de scooter op de ventweg van de autoweg ben ik vlugger en het is korter ook nog. Met de motor kan ik deze route dus aanhouden en win ik heel veel tijd tov de auto. Ik heb rijbeijs A al 9 jaar samen met B en met de motor is Reek-Oss (13,5 km) precies 15 minuten en met de scooter heb ik toch 29 minuten nodig wil ik het goed doen. Op de ventweg ben ik om 08:30 stukke vlugger per motor dan per auto in de rij en ik lach ze elke dag uit ;) het staat élke werkdag muurvast op knooppunt Paalgraven richting Oss (check it out). Ik vlieg er lachend omheen >:) Geen files voor mij :)

Edit: ventweg is afgesloten voor auto's met een regeldrempel. kansloze snijroute voor de automobilist en soms is de drempel gezakt en komen ze langs, maar vele verbijten zich aan een drempelblok en moeten omdraaien. Scooter/motor en fiets kunnen door. Tunnel onder de A50 is ook geblokkeerd. Is pas enkele maanden zo en dat scheeld!

[Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 09-04-2008 13:26]

• mux

mux

99% efficient!

Dat speelt inderdaad in op het feit dat men de auto *overal* voor neigt te gebruiken in plaats van het juiste vervoersmiddel uit te kiezen voor een bepaalde reis. Puur personenvervoer in een auto is imho ook not done.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:29

CyBeRSPiN

sinds 2001

RemcoDelft schreef op woensdag 09 april 2008 @ 13:07:
Elektrisch rijden is in ieder geval wel goed voor het lokale leefmilieu! En minder rook in de directe leefomgeving (lees: stad) heeft veel meer zinnig effect op de gezondheid dan weer een miljoen ton minder CO2-uitstoot...
Denk ik ook! Een accu (of waterstoftank) is een mooie buffer voor energie, die opgewekt kan worden op een locatie waar geen direct omwonenden zijn, of waar een efficiëntere en per eenheid goedkopere reiniging van afvalstoffen kan plaatsvinden.

De feitelijke "probleemverplaatsing" kan dus m.i. wel een vermindering van de milieudruk opleveren.

• Niet online
Zou men elektrisch rijden echt aantrekkelijk willen maken dan zullen er 2 dingen moeten gebeuren en die ook op de agenda staan, maar wel verlaat, namelijk

1. Battery density: De loodaccu doet 30 Wh/Kg en LiFePo Li-ion doet 90 Wh/Kg. Je zou dan al volstaan met 1/4 van het gewicht (geen rekenfout) omdat Li-ion efficiënter ontladen worden. Als je 1C current trekt uit een loodaccu is de helft dissipatiewarmte en de andere helft voor jou, dus heb je maar 0,5 C ter beschikking en dan heb je nog maar 15 Wh/Kg, effectief.
De LiFePo trekt op 1C nog 97% rendement en dan volstaat het ineens om met de oude stroomvoorraad te volstaan. heb je 1 kWh aan loodaccu's, dan heb je genoeg aan 800 Wh aan Li-Ion om zelfs nog verder te komen. Je bespaard gewicht en Li_ion LiFePo is de schoonste Li-ion cel die er is (Lithium Ijzerfosfaat). MangaanOxide is niet goed net zoals NiCD.

Dat de Nikkelmijnen vervuild zijn is geen lokaal issue. De batterijen zijn al op de markt en dat maak je niet ongedaan door te leren van de fouten.
Laatst werd hier tussen de compost een accu aangetroffen van 12v 200Ah in de graspeel. Dit is toch wel ernstig te noemen en dit gewicht (+- 75 kg) is genoeg om een heel weiland met vee te doden. Zou die gek dat vermogen aan Li-ion cellen dumpen dan is er minder aan de hand dan wat veel fosfaat vorming, maar geen loodvergiftiging.
Ik zit in de gemeenteraad, dus dit kwam me te oren laatst.

Ik dispromoot elektrisch rijden zolang mensen niet op een volwassen manier de technolgie toepassen. Wat ik leerde op het HBO is dat je niet altijd moet gaan voor de nobelprijs en het geld, maar voor de effectiviteit en duurzaamheid van je inzet/onderzoek. De eer komt later wel. Bewijs je eerst maar eens en dan de complimenten, iets wat ik niet zie gebeuren in een Neoliberaal rijk.
1. Eerst correct kiezen
2. Dan het plan
3. Dan de inzet en voorbereiding
4. Dan de bewerkstelliging
5. Dan de winst en het voorbeeld
6. En dan complimenten en effect/rapport
7. Investeren met de winst die je boekt (van CanonG1)

Punt 7 en economie gaan niet goed samen, maar het is wel bitter noodzakelijk.

Natuurlijk snap ik dat ze met de importmodellen uit China een zet doen die de markt een andere kijk geeft en de inzet is fantastisch, maar binnen nu en 2 jaar zitten we met een afvalberg die zijn weerga niet kent. Duurzaamheis is in mijn ogen consiminderen en degelijke producten kopen en omdat je met betere producten langer doet kun je ook langer sparen voor een nieuw vervangend 'goed' produkt!
Als ik de Vectrix neem doe ik met die motor zo'n 8 jaar voordat ik dat kilometrage haal wat ze opgeven en met de accu's doe ik dan 4 jaar. Echter zijn die accu's na 60.000 km al merkbaar zwakker en is vervanging gewenst. Mensen gaan vaak niet door totdat de accu echt geen millivolt meer geeft.

->Een goed punt zijn de apparaten die loodaccu's kunnen recoveren. Als de accu nog >65% kapaciteit heeft kan de sulfidelaag vaak eraf 'geblazen' worden door speciale apparaten zonder dat de accu kapot is. Dit kan overigens maar eenmalig omdat het lood langzaam verteerd en de accu ooit echt dood is. Loodaccu's kunnen 150% langer mee als je deze speciale apparaatjes in huis hebt. Ook kun je scooters op natte loodaccu's laten rijden en deze hebben een hogere dichtheid dan SLA accu's ofwel de bekende Gelaccu.

Dus geen ideeën, maar daadkracht, echte daadkracht zonder leugens aan Jan Modaal.

• mux

mux

99% efficient!

Mijn LiFePO4-accu's slaan 150 Wh op in een batterij van 12 cellen, dat is dus 400 gram :) Ze zijn ruwweg 300-400 (prismatisch vs. cilindrisch) Wh/kg. De cellen schelen gigantisch onderling, sommigen halen 90% efficientie op 1C, anderen ontladen nog 85% efficient bij 15C. De efficientie wordt volledig bepaald door barrièreweerstand.

Ik spui hier later nog wel wat ideeën over elektrische wagens. Mijns inziens is het prima mogelijk om die dingen te maken en zie ik niet in waarom het nog niet allang door allerlei vage bedrijven wordt gedaan.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Anoniem: 146043 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 13:04:
[...]

Zolang een elektromotor vanaf 0 in beweging moet komen gaat er energie verloren, des te lager het toerental, des te meer energie er verloren gaat (dacht iets met 'flux'). Zou je een grote motor bouwen en daarin weer kleinere motoren met een andere overbrenging dan trek je een auto die zo'n moter heeft met piepende banden weg op 10 kWh kracht. De binnenste ring met magneten draait dus sneller als de buitenste ring en ik kan niet gevonden krijgen hoe die motor heet, maar ik zoek het artikel op over deze motor met 99,6% efficiëntie.
een asynchrone motor: het magnetisch draaiveld wordt veroorzaakt door de draaistroom (3 fase meestal) in de stator, die de rotor (permanente magneten of gevoed via de borstels) probeert mee te trekken; zo lang er verschil in snelheid is tussen draaiveld en rotor dan wordt er door de opgewekte flux een moment of kracht uit geoefend op de stator: als ze gelijke snelheid hebben dan stroom er geen flux (ontbreken van Delta Magnetisch veld) en dus zakt het koppel; totdat het verschil in snelheid groot genoeg is om weer kracht op te wekken: een balans dus tussen het draaiveld en de rotor en wordt ook wel slip genoemd; meestal is de slip tussen de 0.88 en 0.95.

bij stilstand is de aanloop stroom heel erg groot door de lage magnetische weerstand. Je verbrand dus letterlijk de motor tenzij hij op toeren komt en dus de stroom lager wordt: daarom kan een motor nooit geblokkeerd gevoed blijven omdat de stroom dan je wikkelingen verbrand/smelt.

Hoewel met een softstarter en/of een frequentieregelara dit omzeilt kan worden, hebben asynchrone motoren dus inderdaad een lage efficientie op laag toerengebied, maar elektromotoren hebben sowieso een nominaal toerental wat dus wil zeggen dat ze gebouwd zijn voor een specifiek toerental tenzij van buitenaf gestuurd (en dus niet belast).

[Voor 19% gewijzigd door Seesar op 10-04-2008 03:26]

T60P Widescreen

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:44
OK, een electrische scooter is misschien niet het perfecte vervoermiddel, maar ik denk dat het zeker een goede stap vooruit kan zijn in het mobiliteitsvraagstuk. Zelf rijd ik ook een "made in china" scooter met het oog op duurzaamheid. Ik ben het dan ook niet eens met de stelling van Rogresalor dat electrisch scootergebruik ontmoedigd moet worden. Hieronder wat punten:

Gebruik scooter vs auto
Voor veel ritten is een e-scooter een stuk efficienter transport dan een auto. De verhouding tussen totaal gewicht wat verplaats moet worden tov gewicht van het te vervoeren object (de bestuurder dus) is veel gunstiger voor een scooter dan voor een auto. Hierdoor hoeft er minder massa versneld en vertraagd te worden, waardoor er veel minder energie nodig is om van a naar b te komen. Daarom scheur je met een een vectrix van 4KW een dikke auto met 100+ pk (ong. 80KW) vrolijk voorbij bij het stoplicht. Om 25 km te rijden heb ik op mijn scooter ongeveer 4.5 MJ nodig (25Ah*48V*3600), met de auto 53 MJ (1:15, 32 MJ/l). 12x minder energie dus. Dat is een goed uitgangspunt en kun je je best wel wat transportverlies e.d. permitteren om veel beter uit te komen dan een benzineauto (zie ook hieronder bij well-to-wheel).

Accu type
Inderdaad zijn loodzuur/loodgel accus erg zwaar tov de energie die ze meenemen. Vaak is het echter genoeg voor de toepassing in een scooter. Waarom zou een scooter een actieradius moeten hebben van meer dan 50 km? Wanneer je zo'n lange ritten wilt maken zijn er meer comfortabele en snellere mogelijkheden. Inderdaad zijn lifepo4 accus een technisch mooiere oplossing, en je sleept inderdaad 30-50 kilo minder gewicht mee, maar dat wil niet zeggen dat loodgel daarmee per definitie slecht is. Wel is het zo dat je accupack zo ontworpen moet zijn dat het de gevraagde stroom kan leveren zonder hard in te leveren op de levensduur. In de praktijk betekent dit genoeg Ah, zodat de stroom geleverd kan worden door genoeg/grote cellen. Netjes recyclen is wel een voorwaarde inderdaad.
LiFePO4 batterijen worden trouwens goed betaalbaar, kijk maar eens op ebay.

Well-to-wheel effiency
Deze discussie is enorm complex. Wat neem je mee in je berekening, wat niet? Opboren van olie, transport met tankwagens, energie nodig voor raffinage etc. Hoe ver wil je terug gaan in de keten? Energie die nodig is om kolen af te graven, slijtage van machines die nodig zijn om de kolen af te graven? Brandstof die nodig is voor de machines die nodig zijn om de kolen af te graven, machines die nodig zijn om de brandstof die nodig is voor...etc, etc.
Onderaan de streep ben ik ervan overtuigd dat duurzaam opgewekte electriciteit altijd een veel schonere bron is dan fossiele of bio brandstof omdat de bron schoon is.

Verwachte levensduur & made in china
Tot nu toe heb ik geen problemen met mijn scooter. Het is inderdaad zo dat sommige onderdelen goedkoop/basis uitgevoerd zijn. De "beplating" is gewoon kunststof in plaats van metaal, er zit geen chroom op, wat van plastic kan is van plastic en overbodige zaken zitten er niet op. Ikzelf heb hier geen problemen mee zolang hij doet wat hij moet doen: goedkoop en groen kortere ritjes maken.
Nu is het lekker makkelijk om goed te gaan hakken dat deze scooters binnen een paar maanden versleten zouden zijn, maar ik ben benieuwd naar verhalen van eigenaren of dat ook echt zo is. Daarnaast is het zo dat iets wat kapot is, gerepareerd kan worden en niet meteen de hele scooter weggegooid moet worden. Dit gebeurt met een auto ook niet. Wel is het hier denk ik van belang om te zorgen dat de verwachting van de koper overeen komt met de geboden kwaliteit. Hier ben ik het met Rogressor eens dat de huidige marketing van scooterbedrijven meer kwaad dan goed doet (zie ook hieronder). Zo lang er scooters met 20Ah accupakket geadverteerd worden met actieradius van 70km en scooters met een 500w motor een topsnelheid opgegeven wordt van 45 km/u maak je de markt kapot en creer je teleurgestelde gebruikers die de scooter laten verstoffen en uiteindelijk wegdoen.

Nederlands aanbod scooters
Waar ik me zelf aan stoor is het feit dat er eigenlijk maar twee type aanbieders zijn in Nederland van e-scooters: de "premium" merken, in europa/vs geproduceerd, gebruik van zware en luxe materialen maar erg hoge prijzen, meestal vanaf 2500-3000 euro tot dik 10k voor de vectrix. Daarnaast zijn er veel bedrijven die scooters importeren vanuit china. Deze worden daar verkocht voor 300-500 dollar. Met wat transport, invoeren etc. heb je ze in Nederland voor een kostprijs van zo'n 500 euro. Toch worden deze doodleuk verkocht voor prijzen rond de 1500-2000 euro. Op deze manier maak je de markt en de naam van electrische scooters kapot omdat je simpelweg geen waar voor je geld krijgt. Wanneer deze verkocht zouden worden voor pak 'm beet 750 euro, zou de acceptatie veel sneller gaan en is het ook redelijk te verwachten dat er af en toe een defect aan zit.

Kortom, zolang je weet wat je koopt (er dus eerlijk geadverteerd wordt), je er duurzaam mee omgaat (repareren ipv weggooien) en je scooter laadt met groene stroom, is het volgens mij een van de duurzaamste aangedreven transportmiddelen.

• Techneut
  • Niet online
Paide22 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 11:54:

Well-to-wheel effiency
.........Onderaan de streep ben ik ervan overtuigd dat duurzaam opgewekte electriciteit altijd een veel schonere bron is dan fossiele of bio brandstof omdat de bron schoon is.
........
Ben ik het mee eens. Alleen is er één aspect dat wel eens wordt vergeten, en dat is het maken van de installatie voor die duurzame energie. Dus voordat die er staat en helemaal gereed is.
Men zegt dat men tegenwoordig over dat break-even punt heen is, maar niettemin onderschat dit niet.
Denk b.v. aan die enorme stalen masten die voor windmolens moeten worden gemaakt: IJzererts delven, hoogovens (bijna de meest vuile industrie die er is), staalwalserijen etc.

• Niet online
Techneut schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:35:
[...]
Ben ik het mee eens. Alleen is er één aspect dat wel eens wordt vergeten, en dat is het maken van de installatie voor die duurzame energie. Dus voordat die er staat en helemaal gereed is.
Men zegt dat men tegenwoordig over dat break-even punt heen is, maar niettemin onderschat dit niet.
Denk b.v. aan die enorme stalen masten die voor windmolens moeten worden gemaakt: IJzererts delven, hoogovens (bijna de meest vuile industrie die er is), staalwalserijen etc.
Ik ben het daar zeker te weten ook mee eens, maar niet op de manier waarop het gebeurt. Omdat onze neoliberalische instelling zo hoog is zullen we niet ver komen.

Nu op dit very moment (even heel serieus) is FietsNed bezig met de scooter en hij neemt hem even mee voor een nieuwe achterband, een normale scooterband ipv die goedkope dingetjes. Hij zij dat hij een klant in Roosendaal had met dezelfde kilometrage van 5.000 km en die had al nieuwe accu's in bestelling. De mijne doen het dan nog heel aardig, maar de capaciteit neemt wel iets af, of ik raak in de war met het koude weer? Als ik verder wil rijden dan 25 km dan moet ik mijn rijstijl echt aanpassen. Eerst was dat 30 km, maar nogmaals, het is erg koud voor de tijd van het jaar en de lader laad met te weinig spanning voor 0 graden. Hij is ingesteld op 15 graden Celsius en dan krijg je te maken met onderlading (hij krijgt hem niet meer vol). Dat zie ik aan het feit dat de meter minder optimistisch is bij een volle verse lading bij optrekken. Hij zakt iets dieper in als het heel jkoud is.
Ik wacht dus nog even af. Echter had die man uit Roosendaal wel een aanlopende voorrem en ik niet en hij reed hem altijd tot op de bodem leeg en ik niet. Ik ga nooit zover dat hij inhoud en ik zak zelden diep het rode gebied in. Dus ik schat dat ik op 70% ontlading hem weer oplaad. ik laad het apparaat altijd direct op na het rijden, dus leegstaan doet hij geen minuut!
Mijn dealer is om 19 uur terug met de gemaakte scooter want dit is de grote onderhoudsbeurt en hij lost meteen even de speling op in de stuurballager. Mijn lagers zijn dus niet kapot, waar bang voor was.

ik kan dus 25 km vol gas rijden of 35-40 km rustig (25-30 km/h). Dat is de opgave ook.
Maar nu de maar want mijn achterband staat op 4 bar ipv de aanbevolen 2,5 bar en mijn voorband is 2,0 bar ipv 2,5 bar en dat is comfortabel.
PS: Waarom doet de 'del' toets het niet hier in het tekstscherm en wél in notepad??

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 10-04-2008 17:32]

• Techneut
  • Niet online
Je betoog heb ik niet zo veel aan toe te voegen. Maar mijn oog viel nog even op de enigszins offtopic vraag op het end over de DEL-toets.
Even uitgeprobeerd, en bij mij functioneert dit gewoon. Moet dus iets in je keyboard-instellingen zijn. In elk geval geen GOT-beperking.

• Niet online
Techneut schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 13:00:
Je betoog heb ik niet zo veel aan toe te voegen. Maar mijn oog viel nog even op de enigszins offtopic vraag op het end over de DEL-toets.
Even uitgeprobeerd, en bij mij functioneert dit gewoon. Moet dus iets in je keyboard-instellingen zijn. In elk geval geen GOT-beperking.
Je mag gerust meegaan met mijn betoog. Juist leer ik ervan als men kritiek heeft.
De scooter is dus nog niet terug want er was meer mee aan de hand dan ik dacht. Ik ben blij met zo'n eerlijke FietsNed monteur, klasse, vanavond terug, gemaakt en wel voor 0,00 euro. De pechpas van 50 euro per jaar (normaal 25) huist een gratis grote beurt per jaar :). Alleen de achterband kost me iets. Duur is het helemaal niet en daarom focus ik me zo op de Vectrix en geen elektrische bromscooter meer in de toekomst. Net met mijn Nissan Micra Nijmegen ingeweest en ik vraag me af waarom ik geniet van het feit dat het rustig was.
Ik zal toch nog een goede 2 jaar moeten sparen voor de Vectrix en dan hoop dit dat model 2010 wel LiFePo4 accu's aan boord zal hebben :) dat ding wordt ook verbeterd, maar voor dit soort investeer ik graag als burger omdat het zeker goedkoper is als mijn oude motor. Alleen emissietechnisch al omdat motorfietsen per kilo zeker niet zuinig zijn en harder als 100 km/h is voor mij wel verstandig want zo braaf was ik niet met een bullebeest onder mijn gat van 1200cc. Ik wordt ouder en doe het graag wat rustiger aan. Als ik niet harder kan als 100 zou dat heel goed voor me zijn.

De Toyota Prius is puur een oplossing voor de hoge accijns hoorde ik iemand zeggen hier. Ik ben het daar niet mee eens en de Prius zou juist gepromoot moeten worden omdat mensen die wagen wel zien staan en als de accu zich moet opladen gebeurt dat op een constant toerental van de benzinemotor en ik beloof je er zeker 1 op 25 mee te rijden. Handig als je al een jaar rijervaring hebt met elektrische voertuigen.
Hard optrekken met elektra mag, doe dat, dat is goed voor de accu, maar stop op 80 km/h en laat hem uitrollen voor het stoplicht in de verte en anticiperen is een heel goede eigenschap met elektrisch rijden waarbij je met goede anticipatie dubbel winst haalt!
En nee, niemand toetert er ooit naar mij met mijn "het nieuwe rijden" waarvan ik een cursus heb gehad.
Met mijn Nissan Micra kan ik 55 in de 5 rijden en ik rij er gemiddeld 1 op 19 mee en dat is zuiniger dan de opgave van de fabrikant voor dat model uit 2001.

Maar weer waar het eigenlijk over gaat en waarom ze het elektrisch rijden niet moeten doorzetten is het feit dat mensen niet kunnen anticiperen of er te lui voor zijn. 'het horkerige gedrag'.
Elektrisch rijden zal denk ik voor de komende 5 jaar nog een passie blijven voor de paaionist. :)

En ja, ik ben passionist want ik kan wel anticiperen en dat merk ik aan de range en het verbruik :)

Ik ben achter de gehimzinnige Del-toets; dit doet hij alleen na de slaapstand en zodra notpad open was geweest deed hij het weer gewoon. Iets met het toetsenbord en de slaapstand van Vista.

• Niet online
Van school :)

Mijn accu's waren vandaag weer iets fitter als afgelopen weken. Het wordt toch langzaam warmer, dus ze zijn nog niet dood want de range komt weer in de buurt van zoals het was toen hij nieuw was en ik heb zeker 300 laadcycli gehad over deze loodaccu's (hun maximaal opgegeven cyclus).
Als ik rustig rij trek ik hem na 31 km nog niet het rood in en als hij in het rood gaat heb je nog zeker 5 km over. Ben wel even opgelucht. De man uit Roosendaal met hetzelfde kilometrage is dus de sigaar en 400 euro lichter. Die kan nog maar 8 km rijden :o

het verschil, zijn voorrem heeft al die tijd aangelopen en hij reed hem altijd diep leeg. Ik doe dat niet en mijn gemiddelde kilometrage per laadbeurt is 22 km.

Dus als het straks afgelopen is met de accu heb ik hier 36 kilo aan loodzuuraccu's staan. De milieustraat zal vast benieuwd zijn waar ik die vandaan haal :> 5 stuks a 6 kilo aan de haak.

Milieuvriendelijk na (schat ik ) 8000 km?

Lees niet over de post van Paide22 heen, goed stuk werk, kerel ;)
Welke scooter rij jij :)

En Paide22, mijn voorwiellaqgers zijn wel aan gort, dus dat kost 6 euro aan nieuwe lagers :) Donderdag krijg ik ze en dan europese lagers en geen uit China. Dat heb ik geregeld met mijn FietsNED dealer (echt toffe gast) die bij mij ook een state of the art achterband heeft gemonteerd. Ik merk het gelijk aan de rijeigenschappen, beter, veel beter. De balhoofdspeling heeft hij eruit weten te krijgen en geen geklonkt meer op klinkers, maar stilte over klinkers :)

Die 500w scooter van mij komt anders aardig goed weg. Kwestie van harde achterband (4 bar) en een normaal harde voorband omdat het meeste gewicht op achteren zit. Scheeld ook.

"Die is gek, 4 bar", nog nooit klapband gehad in 5000 km.

Hier mijn filmpje van een acceleratie met slechts 500 watt.
http://nl.youtube.com/watch?v=xFfZIX_t-BQ

[Voor 107% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 13-04-2008 10:31]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-03 11:44
Anoniem: 146043 schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 22:13:
[...]

Die 500w scooter van mij komt anders aardig goed weg. Kwestie van harde achterband (4 bar) en een normaal harde voorband omdat het meeste gewicht op achteren zit. Scheeld ook.

"Die is gek, 4 bar", nog nooit klapband gehad in 5000 km.

Hier mijn filmpje van een acceleratie met slechts 500 watt.
http://nl.youtube.com/watch?v=xFfZIX_t-BQ
Wel bizar om te zien dat je accelereert en gewoon NIKS hoort. Wel heel bijzonder :D

• RemcoDelft
Techneut schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:35:
[...]
De energetische terugverdientijd voor moderne windturbines is 3-6 maanden... Voor zonnepanelen (PV) is het 2-4 jaar... Dus dat valt wel mee :)

• Techneut
  • Niet online
Dat is me bekend ja. Alleen wat er bij komt is het milieu-aspect. Best mogelijk dat men ook daar inmiddels al lang over dat punt heen is, maar de punten op het gebied van vuile industrie die ik noemde in verband met de productie van al dat ijzer en staal zijn niet gering. Juist onze hoogovens behoren tot de meest vervuilende industrieën.

Verder vertrouw ik er maar op dat met die huidige energetische terugverdientijd ook letterlijk alles in de berekeningen is meegenomen, want anders zijn deze alsnog geflatteerd. Dus vanaf het delven van ijzererts en het vervoer daarvan enz. enz.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:56

Makkelijk

Ik zie het nut ook niet

Het voordeel van electrisch rijden:
- Je haalt de vervuiling uit dichtbevolkt gebied, dit is een groot voordeel aangezien luchtvervuiling in de steden onze levensduur nogal verkort.

Het nadeel van electrisch rijden:
- Je gaat sneller door je fossiele brandstoffen heen. Electrischiteit moet ook worden opgewekt en alle electriciteit die we nu extra opwekken komt uit kolenenergie.

Ik ben ook een klant

• Niet online
Makkelijk schreef op zondag 13 april 2008 @ 14:19:
Het voordeel van electrisch rijden:
- Je haalt de vervuiling uit dichtbevolkt gebied, dit is een groot voordeel aangezien luchtvervuiling in de steden onze levensduur nogal verkort.

Het nadeel van electrisch rijden:
- Je gaat sneller door je fossiele brandstoffen heen. Electrischiteit moet ook worden opgewekt en alle electriciteit die we nu extra opwekken komt uit kolenenergie.
Ai, juist niet :)

Ik kan 40 kilometer rijden op 1 kWh en 1 liter benzine doet 8,48 kWh dus zou mijn scooter 1 op 340. Haalt jouw voertuig dat of komt het misschien in de buurt van een kwart daarvan? ;)
25Ah*48V*3600
Ik heb dus 18Ah*60V*3600=3,888MJ en jouw situatie is 25Ah*48V*3600=4,32MJ. Net iets meer dus, maar welke range heb jij met je scooter?
Ik zou je graag een paar vraagjes willen stellen nu ik jouw waarden heb:
Zou je zo aardig willen zijn om ze asjeblieft te beantwoorden want zo kan ik mijn accu's peilen (rekenwerk doe ik wel)
1. Wat is de capaciteit van de motor min/max (hier 500/970 Wh)?
2. Welke bandenspanning gebruik je voor beide banden?
3. Range en rijstijl
4. Omgeving, stad/streek

[Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 13-04-2008 21:58]

• Techneut
  • Niet online
Ik kan 40 kilometer rijden op 1 kWh en 1 liter benzine doet 8,48 kWh dus zou mijn scooter 1 op 340. Haalt jouw voertuig dat of komt het misschien in de buurt van een kwart daarvan?
Even in mijn technisch zakboekje gespiekt. Bij 100% rendement geeft benzine ca. 10500 kcal/kg. Soortelijk gewicht benzine is ca. 0,7, dus stookwaarde bij 100% rendement ongeveer 0,7 x 10500 = 7350 kcal/l. 1kWh = 864 Kcal, dus 1 liter benzine geeft (wederom bij 100% rendement) 8,5 kWh.
Die waarde die je vermeldt komt daar precies mee overeen.
Alleen zal een verbrandingsmotor natuurlijk nooit zo'n hoog rendement halen, zelfs niet een waarde die maar enigszins in de buurt komt, hooguit 20 tot 25%. Is inherent aan elke verbrandingsmotor waarvan de koeling de warmte gewoon afvoert zonder enige vorm van nuttig gebruik hiervan.

En als je dan even realiseert dat die electriciteit zeker niet met 100% rendement bij je komt, verschillen de eindresultaten niet zo veel. Kan ook haast niet anders, want de uiteindelijke netto energie om voort te bewegen zal bij beide voertuigen niet zo veel verschillen. Het enige is dat je het millieu-aspect verlegt naar de energieopwekking.

• Niet online
Wacht even.

Een normale benzinescooter heeft een vermogen van 2,5 kWh max. Mijn scooter 970 Wh max.
Een elektrosccoter met een 4 kWh motor zal wel met jouw profiel overeenkomen, maar ik denk zeker dat mijn ECE-lectric 909 zuiniger is dan een normale benzinescooter.
Buiten het technische verhaal om het feit dat 70% van de scooters opgevoerd wordt en onevenredig meer vervuilen bij elke 1 km/h erbij.
Het feit alleen al dat een centrale veel efficiënter is dan die 2-takt troep haalt je verhaal er al onderuit. het feit dat het energiebedrijf mijn verbruik moet compenseren met groene energie weegt ook mee. Dat is namelijk geen leugen.
Nog het feit erbij dat een elektroscooter zeker minder vervuilend is bij ritten <3km omdat de benzinemotor de zeer nare eigenschap heeft eerst warm te moeten worden. Ik kan meteen volgas weg. Dat doe ik dan ook, heerlijk, geen gepruttel meer. Daar win je al afstand mee tov de benzinescooter die de eerste kilometer maximaal 30 km/h mag omdat het anders het cylindertje mishandeld wat uiteindelijk in hoge kosten resulteerd.
Mijn Nissan Micra moet ook warmgereden worden, maar ik doe dat nooit. Ik begin in een 30 km/h zone en daar houdt eik me aan en dan een 50 km/h zone en pas na 1 km moet de auto toch wel de 80 km/h kunnen halen en dat altijd zonder problemen. Ik start en rijd direct weg. (het nieuwe rijden).
Gewoon oppassen met hoge toeren de eerste 10 km en daarom spaar ik voor de Vectrix!
Als ik die weg opga wil ik meteen aan de 80-100 km/h zitten en ben ik niet flauw. Heerlijk om meteen volgas te geven op deze regionale weg (hij kan maar 100 km/h). Dat schiet toch beter op dan dat voorzichtige acceleren met koude motor.
Elektra motoren hebben geen last van een koude motor en laat staan een automatische shoke of een CP gestuurde inspuitregelaar die gretig met brandstof omspring de eerste 10 km. (rijk mengsel)
Wat nou, choke? Planken ;)

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 14-04-2008 15:21]

• Techneut
  • Niet online
Een normale benzinescooter heeft een vermogen van 2,5 kWh max. Mijn scooter 970 Wh max.
Dat is verbruik gedurende een bepaalde tijd (vermoedelijk bedoel je in een uur), geen vermogen. Vermogen druk je uit in kW.
Het feit alleen al dat een centrale veel efficiënter is dan die 2-takt troep haalt je verhaal er al onderuit.
Dat klinkt alsof ik je aanval. Als je goed leest is, zie je dat beslist niet het geval is. Nergens zeg ik dat je leugens vertelt, integendeel. Ik rekende alleen even 8,48kWh per liter even na, en kwam tot de conclusie dat dit netjes was berekend. Alleen ten overvloede met de vermelding erbij dat dit de bruto stookwaarde is. En dat een verbrandingsmotor maar een rendement haalt van hooguit 20 tot 25%. Wat je wellicht verkeerd opvatte was mijn laatste zin:
Het enige is dat je het milieu-aspect verlegt naar de energieopwekking
Dat is gewoon waar, onafhankelijk of dit meer of minder vervuilend is (best mogelijk dat dit laatste waar is).

Jij vervuilt inderdaad met die electrische scooter niet direct, maar de energieopwekking doet dat wel in meer of mindere mate. Je neemt die stroom af van het openbare net, betaalt weliswaar voor groene stroom, maar het aandeel van groene stroom op het totaal is nog maar gering. Wat je gebruikt is gewoon stroom. En die is momenteel zelfs voor een toenemend aandeel afkomstig van kolencentrales die een groot deel van alle gunstige effecten van groene energie teniet doen.

Verder vind ik dat je een prima verhaal hebt met je verdediging van die electrische scooter. Al die neveneffecten zijn heel relevant vind ik.

• Niet online
Dat klinkt alsof ik je aanval.

Nee hoor :) Ik ben gewoon fel van karakter :)
Ik ben juist blij met je deelname.

[Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 15-04-2008 18:40]

• Paide22
Anoniem: 146043 schreef op zondag 13 april 2008 @ 21:52:
[...]
Ik heb dus 18Ah*60V*3600=3,888MJ en jouw situatie is 25Ah*48V*3600=4,32MJ. Net iets meer dus, maar welke range heb jij met je scooter?
Ik zou je graag een paar vraagjes willen stellen nu ik jouw waarden heb:
Zou je zo aardig willen zijn om ze asjeblieft te beantwoorden want zo kan ik mijn accu's peilen (rekenwerk doe ik wel)
1. Wat is de capaciteit van de motor min/max (hier 500/970 Wh)?
2. Welke bandenspanning gebruik je voor beide banden?
3. Range en rijstijl
4. Omgeving, stad/streek
1:
Hmm... hoe kom je aan die max? Het is een 500w motortje, heb er verder weinig metingen aan gedaan. Ik ben nog wel van plan om eens met een multimeter wat rondjes te rijden om te peilen wat het verbruik bij constante snelheid is. Persoonlijk vind ik de accelleratie maar redelijk, ik heb inmiddels een 1500w scootertje op het oog, om wat sneller weg te komen bij de stoplichten (en een veel mooiere look :-) ). Nu heb ik een redelijk merkloos chinees eec scootertje ergens uit de binnenlanden met de bekende 13-in-een-dozijn look.
2:
Ja, hier val ik een beetje door de mand, ik pomp ze op met een simpele fietspomp, totdat ik er nog een klein beetje in kan drukken met mijn duim. In plaats van een compressortje ga ik mijn geld uitgeven aan losse acculaders (zie hieronder).
Een leuke link om wat berekeningen mee te doen is deze: http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

3:
Zoals ik in mijn vorige post ook al aangaf vind ik dat ik al aardig groen bezig ben, dus ik probeer niet ook nog eens zo zuinig mogelijk te rijden (wel met de auto uiteraard), maar cross lekker vol gas en op topsnelheid (tegen de 40) waar het kan.

4:
Meestal gebruik ik de scooter voor woon/werk, dat is zo'n 16 km enkele reis. Op mijn werk kan ik 'm inpluggen, de meter staat dan ongeveer op de helft. In theorie zou ik dus op en neer moeten kunnen en zo'n 30 km moeten halen. Het is ongeveer voor de helft vlak en recht en voor de helft door de stad met een stoplicht of 10. Langere ritten maak ik eigenlijk niet en ik laad de accus zo vaak mogelijk op om diepontlading te voorkomen.

Wat je zeker interessant zult vinden is het forum visforvoltage.com. Hier lopen erg interessante en ook vrij technische discussies over accu-gebruik. Ook zijn er een paar uitgebreide posts over de vectrix. Supergave bike inderdaad, maar als ik het daar zo lees zitten er nog een paar kinderziektes in. Range is inderdaad nog maar zeer matig en de betrouwbaarheid is nog niet altijd even goed. De prijs is toch nog een orde van grote hoger dan een scootertje (plus de kosten van een motorrijbewijs :-( )

Maargoed, accus, een kleine samenvatting van wat VisforVoltage:
- Het grootste probleem met het slijten van accus ontstaat door het laden van de accus in serie.
48v, ofwel 4 accus van 12v in serie (voor jou 5x uiteraard) worden geladen door een enkele lader van 48v. Door verschil in de interne weerstand van de accus onderling ontstaat er ook een verschil in laadvoltage per accu. Sommige accus krijgen een te hoog voltage en raken beschadigd, anderen worden te weinig geladen en worden de zwakke schakel tijdens het rijden. De lader monitort alleen het voltage over all accus heen om te bepalen of ie overschakelt op druppelladen en mist dus de verschillen tussen de individuele accus.

Het grote probleem is dat dit probleem met elke laadbeurt erger wordt. Volgens het forum is dit veruit de grootste oorzaak van teruglopende range. Dit verschil zou ook verklaren waarom de een veel langer met zijn accupakket doet dan een ander. Er zijn twee oplossingen:
-Laadstroomverdelers tussen de accus, dit zijn kleine apparaatjes van ongeveer $50 die de laadstroom verdelen.
-"Bank charging". Dit wil dus zeggen dat je elke 12v accu apart oplaadt aan een intelligente lader, zodat elke accu optimaal geladen wordt. Op het forum wordt lekker gemod met stekkers e.d. om een mooie oplossing te maken, zodat je niet met accuklemmen in de weer moet.
Ik moet zeggen dat ik het zeer goed onderbouwd vind allemaal en ben ook van plan om dit toe te gaan passen op mijn nieuwe scooter. Het is wel weer een investering, maar dat is accus vervangen uiteindelijk ook.

[Voor 5% gewijzigd door Paide22 op 16-04-2008 10:37]

• Niet online
De max staat in het boekje, maar of dat klopt? Volgens mij klopt er van heel eco-movement niets.

Ik ben blij met je post, maar ik wordt er wel beroerd van.
In plaats van nieuwe accu's. Samen een lekkere 400 euro ga ik maar even kijken voor een 2e hands herenbrommer. Daar kun je overal mee overheen en het is oerdegelijk materiaal (ik heb er vroeger ook een gehad en die beviel me uitstekend) of een 2e hand motorfiets.

Als dat in serie laden zo extreme vormen aanneemt ga ik nu alvast even voorpret doen (rondkijken).
Gelukkig heb ik verstand van barndstofmotoren en hoe heerlijk is het om er zo'n 5 liter in te gooien en dan zo'n 200 km te kunnen knallen.

Die scooter rijdt maar mooi door totdat de accu's dood gaan (zal ook niet lang meer duren) en ik koop een mooie herenbrommer. Ik betwijfel nu al helemaal het kostenverschil tussen beide. Emissietechnisch is een herenbrommer niet goedkoop, maar als je zelf sleuteld aan het ding en je kunt het dan weet ik niet of een goede MTX per 8000km ook 400 euro kost.....................

Ik kijk even niet naar het milieutechnisch aspect want ik ben belazerd (niet door jullie) en daar kan ik niet tegen. Ik kijk wel over een 5tal jaar weer hoe het ervoor staat.

[Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 16-04-2008 13:20]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 146043 schreef op woensdag 16 april 2008 @ 13:17:
De max staat in het boekje, maar of dat klopt? Volgens mij klopt er van heel eco-movement niets.

Ik ben blij met je post, maar ik wordt er wel beroerd van.
In plaats van nieuwe accu's. Samen een lekkere 400 euro ga ik maar even kijken voor een 2e hands herenbrommer. Daar kun je overal mee overheen en het is oerdegelijk materiaal (ik heb er vroeger ook een gehad en die beviel me uitstekend) of een 2e hand motorfiets.

Als dat in serie laden zo extreme vormen aanneemt ga ik nu alvast even voorpret doen (rondkijken).
Gelukkig heb ik verstand van barndstofmotoren en hoe heerlijk is het om er zo'n 5 liter in te gooien en dan zo'n 200 km te kunnen knallen.

Die scooter rijdt maar mooi door totdat de accu's dood gaan (zal ook niet lang meer duren) en ik koop een mooie herenbrommer. Ik betwijfel nu al helemaal het kostenverschil tussen beide. Emissietechnisch is een herenbrommer niet goedkoop, maar als je zelf sleuteld aan het ding en je kunt het dan weet ik niet of een goede MTX per 8000km ook 400 euro kost.....................

Ik kijk even niet naar het milieutechnisch aspect want ik ben belazerd (niet door jullie) en daar kan ik niet tegen. Ik kijk wel over een 5tal jaar weer hoe het ervoor staat.
Ik heb wat posts van je gelezen en vind het opmerkelijk dat het van een benzine/electrisch discussie die je leek te willen opstarten is gegaan naar een rant op je eigen (chinese?) electroscooter. Het ene moment zeg je ook dat je accu's nog als nieuw en volgens de specs functioneren en heb je het over de voordelen van meteen vol gas kunnen gaan en nu ben je opeens belazerd en zoek je een benzinebrommer? Ik vraag me alleen af waarom je je bekocht voelt. Valt de bouwkwaliteit tegen? Of het beperkte van afhankelijk zijn van laadstations?

/▌

• Techneut
  • Niet online
Zoekt Rogresalor misschien hiermee juist de discussie, en is hij zich wellicht heel bewust dat hij af en toe zich zelf tegenspreekt?

• Niet online
Marzman schreef op woensdag 16 april 2008 @ 20:53:
[...]
Ik heb wat posts van je gelezen en vind het opmerkelijk dat het van een benzine/electrisch discussie die je leek te willen opstarten is gegaan naar een rant op je eigen (chinese?) electroscooter. Het ene moment zeg je ook dat je accu's nog als nieuw en volgens de specs functioneren en heb je het over de voordelen van meteen vol gas kunnen gaan en nu ben je opeens belazerd en zoek je een benzinebrommer? Ik vraag me alleen af waarom je je bekocht voelt. Valt de bouwkwaliteit tegen? Of het beperkte van afhankelijk zijn van laadstations?
ja, de accu's doen het prima, maar de bouwkwaliteit valt me inderdaad vies tegen.
Na 5000 km mag de hele voortrein vervangen worden. Wat vind je daarvan?
+Accu's zijn nog goed en ook een uur na het laden is de klemspanning goed
+Meteen vol gas wegrijden, maar hier in het dorp op klinkers doe ik dat niet
+Het is stil

-Voorlagers, kilometerteller, balhoofdspeling, vering zijn niet in orde en worden vanavond vervangen.
-Achterwiel bevat slag in het wiel en eco-movement wil dit niet oplossen (filmpje op aanvraag)
-Achterband na 5000 km al zo dun als spijkerstof en geen profiel meer. Nu goede en dure band laten monteren.

Ik heb gisteren de voorkap eraf gehaald (4 schroefjes en wat klikwerk) en de draden tikten tegen de kap aan wat een rotgeluid veroorzaakt over klinkers, nu heb ik de draden netjes weggewerkt.
Ik heb de balhoofdlager ingevet en dat scheeld ook. vanavond nog even het scharnierpunt van het anti-duik systeem smeren (kun je haast niet bij)

Afhankelijkheid laadstations is geen issue want overal waar ik kom mag ik hem erin prikken en de lader weegt bijna niets in de rugzak.

Moet ik dit toejuichen??

Ik ben tweestrijdig inderdaad en het voeld aan of ik dat ding off the road gebruik, maar ik ben helemaal niet ruig met dat ding en daarom valt het me zo tegen. Een jeugdigde zou na 1000 km al aanspraak op garantie kunnen doen want dit is wel garantie (voor de duidelijkheid)

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 17-04-2008 08:24]

• Techneut
  • Niet online
Nog een puntje waar ik bij het doorbladeren van dit topic over viel is het volgende:
Je berekent op een bepaald moment de energie-inhoud van je accu:
Ik heb dus 18Ah*60V*3600=3,888MJ
Dus zomaar de capaciteit in Ah vermenigvuldigen met de spanning en die waarde te vermenigvuldigen om de uitkomst MJ te krijgen.
Je vergeet echter één ding, overigens een heel veel gemaakte vergissing, dat de spanning terugloopt. Je kan voor de energie-inhoud dus nooit de volle spanning nemen, maar slechts de gemiddelde gedurende de hele ontlaadtijd. M.a.w. de halve nominale spanning. De werkelijke energieinhoud is dus maar half zo veel.

Overigens (niet zo heel belangrijk) geef ik zelf voor practisch gebruik de voorkeur om energie in plaats van Joule in Wh of kWh uit te drukken. Dus die x3600 achterwege te laten. Dan wordt je berekening 18Ah*60V=1080Wh of 1,08kWh. Met dien verstande dat je die waarde (zie bovenstaand betoog) nog moet delen door 2. Wordt dus 540Wh.
(Of is die 60V al de halve nominale spanning?)

• Niet online
Dit klopt als je dissipatiewarmte meeneemt. De loodaccu start met 12,6 volt klemspanning die zakt naar 10 volt om dan ineens omlaag te vallen. Dus de delta is 2,6 volt, dus de waarde bij de opgave van de accu's is gebaseert op dat exacte getal. 1080 Wh.
Nu komt de truuk. Mijn scooter trekt een hoog vermogen uit de accu's want de meest efficiënte ontlaadgraad is 0,05C ofwel 20 uur om die 100% te halen.

Kijk maar even op mijn hompage voor een leuk handwerk over loodaccu's (profiel). Met grafieken en chemische formules erbij. Pak daarbij even http://www.batteryuniversity.com/ en je bent heel wat wijzer ;)

De scooter kan de accu's in 40 minuten leegtrekken, dus het vermogen van de scooter is dus te achterhalen met dat handwerk. De opname is dus méér dan 540 Wh uit de accu's.
Op dat vermogen levert de accu nog maar 55% van zijn inhoud effectief aan de controller en 45% gaat over in warmte en chemisch verval/sulfatering.

Li-ion is nog duur vind ik, maar als ik zo reken kan ik af met een 10 Ah Li-ion oplossing en dan wordt het een beter verhaal. Meer dan 23km hoef ik niet te rijden en ik laad hem bij en de scooter weegt dan lichter wat ook scheeld, dus dubbelop.

Welke Li-ion? http://www.yesa.com.cn/index.asp

Meteen een offerte de deur uit gedaan naar hun. ben benieuwd wat het kost, een 10Ah oplossing. Ik verlies nu ook al 45%, dus qua range blijft het hetzelfde :)

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 17-04-2008 13:55]

• Techneut
  • Niet online
O.k., het scheikundige proces van een loodaccu is studiestof die ik bij mijn opleiding electrotechniek erg lang geleden heb gehad, en jij bent aan je profiel te zien meer gespecialiseerd in chemie, dus ik geloof je meteen dat delta-U (verschil tussen vol en leeg) bij een 12V accu 2,6V is.
Goed betoog verder, op één belangrijk punt na, je haalt nog steeds de grootheden energie en vermogen door elkaar, en daardoor is het af en toe nodig om een bericht een paar keer door te lezen om het te begrijpen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 146043 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 07:57:
[...]

ja, de accu's doen het prima, maar de bouwkwaliteit valt me inderdaad vies tegen.
Na 5000 km mag de hele voortrein vervangen worden. Wat vind je daarvan?
+Accu's zijn nog goed en ook een uur na het laden is de klemspanning goed
+Meteen vol gas wegrijden, maar hier in het dorp op klinkers doe ik dat niet
+Het is stil

-Voorlagers, kilometerteller, balhoofdspeling, vering zijn niet in orde en worden vanavond vervangen.
-Achterwiel bevat slag in het wiel en eco-movement wil dit niet oplossen (filmpje op aanvraag)
-Achterband na 5000 km al zo dun als spijkerstof en geen profiel meer. Nu goede en dure band laten monteren.

Ik heb gisteren de voorkap eraf gehaald (4 schroefjes en wat klikwerk) en de draden tikten tegen de kap aan wat een rotgeluid veroorzaakt over klinkers, nu heb ik de draden netjes weggewerkt.
Ik heb de balhoofdlager ingevet en dat scheeld ook. vanavond nog even het scharnierpunt van het anti-duik systeem smeren (kun je haast niet bij)

Afhankelijkheid laadstations is geen issue want overal waar ik kom mag ik hem erin prikken en de lader weegt bijna niets in de rugzak.

Moet ik dit toejuichen??

Ik ben tweestrijdig inderdaad en het voeld aan of ik dat ding off the road gebruik, maar ik ben helemaal niet ruig met dat ding en daarom valt het me zo tegen. Een jeugdigde zou na 1000 km al aanspraak op garantie kunnen doen want dit is wel garantie (voor de duidelijkheid)
Na 5000 km een voortrein vervangen dat is inderdaad slecht. Maar is het zo'n scooter die een tijdje geleden voor 888 euro bij 1dayfly stond? (die heb ik toen zelf nog willen kopen, maar ik heb geen plek om hem te kunnen laden en stallen). Want op zich kun je dan wel verwachten dat het allemaal een wat slechtere kwaliteit is. Ik denk dat de Chinese benzinemodellen (die viertakt dingen) net zo slecht zijn (maar dat zoek je ook niet als vervanger, ik noem het alleen ivm de benzine/electrisch discussie).

Het grootste probleem met Chinese producten is dat ze niks om merken/namen geven. Ze gebruiken elkaars namen en merken en plakken er ook gerust westerse merken op hun producten. Daarom hoeven ze ook niks te investeren in kwaliteitscontrole 's (het is toch niet hun merk wat aanzien kan verliezen) en richten ze zich puur op het zo goedkoop mogelijk produceren. Soms kun je geluk hebben, ik heb een Chinese telefoon die (met Apple iPhone logo) nog steeds goed functioneert en ik heb ook een mediaspeler (Popcornhour, misschien een uitzondering omdat ze wel hun best doen tegemoet te komen aan wensen van de consument) die vooralsnog geen problemen heeft. Nu zit er bij jou een partij als eco-movement tussen, maar die kan ook geen wonderen verrichten en de scooter beter maken dan hij is (dat maakt je klachten niet minder terecht, want ze leveren een scooter in Nederland en hebben dan te maken met een Nederlandse consument).

/▌

• Niet online
Ik weet meer :)

Accu 1 vol 12,87 Volt
Accu 2 vol 12,86 Volt
Accu 3 vol 12.85 Volt
Accu 4 vol 12.86 Volt
Accu 5 vol 12.86 Volt

Meter meet over totaal 64,4 Volt

Ik kan dus bevestigen dat de afwijking <1% is na 250+ ladingen en de conditie is tov 25 graden Celsius 89% van de kapaciteit, maar het verschil tussen 10 graden nu en 25 graden is 9%, dus ik heb een verlies van 2%. Dan zit ik op 40-60% van de levensduur (schatting)
Dat valt me erg mee :)
Voortrein is gemaakt;
Lager voorwiel was zo rot als een mispel (ik was bij de reparatie en heb meegeholpen) en nu heb ik weer een km-teller en goede voorrem.. Alle kabels weggewerkt en ik merk duidelijk verschil in gladheid tijdens het rijden. Meer gladjes en geen zoekend wiel meer (even wennen met sturen, veel directer).

Binnenwerk en metalen delen zagen er nog goed uit. Ze hebben het helemaal gepekt zag ik! Dat is opzich wel heel goed.

• Paide22
Anoniem: 146043 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 18:24:
Ik weet meer :)

Accu 1 vol 12,87 Volt
Accu 2 vol 12,86 Volt
Accu 3 vol 12.85 Volt
Accu 4 vol 12.86 Volt
Accu 5 vol 12.86 Volt

Meter meet over totaal 64,4 Volt

Ik kan dus bevestigen dat de afwijking <1% is na 250+ ladingen en de conditie is tov 25 graden Celsius 89% van de kapaciteit, maar het verschil tussen 10 graden nu en 25 graden is 9%, dus ik heb een verlies van 2%. Dan zit ik op 40-60% van de levensduur (schatting)
Dat valt me erg mee :)
Dit ziet er goed uit. Het lijkt erop dat jij een zeer goed gebalanceerd pack hebt. Zou je ook het volgende eens willen doen: Wat zijn de waardes als de accus bijna leeg zijn, en als je dan na een paar uur zonder laden nog eens meet? Als je weer identieke waardes krijgt, ziet het er helemaal goed uit.
Hoewel ik je redenatie wat betreft levensduur wel kan volgen, vraag ik me af of je het wel op deze manier kunt bepalen? Slijtage/veroudering merk je toch met name door hoe snel het voltage inzakt tijdens gebruik ipv het voltage na laden? Ook een zwaar versleten batterij geeft na een tijdje aan de lader toch 12,8V?

Je had dezelfde Lifepo-producent gevonden als ik. Op visforvoltage wordt er nog een genoemd die ook goed bezig schijnt te zijn.
Let goed op de discharge rate van een evt. nieuw pack. Als je zegt dat je je pack in 40 minuten leegtrekt en we houden die 500W even aan, kun je het volgende sommetje maken:

(nominale) capaciteit van 1 accu uit je pack: 18Ah
vermogen motor: 500W
Stroom door motor: 500W/60V= 8,3 A
Leeg in 40 minuten: 0.66h * 8.3A = 5.5 Ah werkelijke capaciteit accu? Of.... stroom door motor: 18Ah*0.66h= 27A (27A*60V=1600W)
Dit ligt wel erg ver uit elkaar.
Als we die 970W die je noemt eens als piekvermogen van het motortje nemen, dan wordt het sommetje: 970/60=16A en zou je werkelijke accucapaciteit: .66*16=10.5Ah. Dit laatste klinkt wel redelijk aannemelijk, aangezien accucapaciteit gespecificeerd wordt op 20 uur ontlading. Ook begreep ik dat wel meer mensen hun scooter opvoeren door een 500W 48V motortje op 60V te laten lopen. Het kan goed zijn dat dit standaard gedaan is voor jouw type scooter.
Maargoed, jij hebt een pack nodig dat dus rustig 16A kan leveren. Dat 10Ah lifepo pack (weliswaar de 48V, maar neem aan dat dit gelijk is voor de 60V) heeft een discharge rate van 5-10A. Kortom, dit pack is niet gemaakt om constant de benodigde 16A te leveren (zeker als je meeneemt hoe makkelijk de specs opgerekt worden (zie actieradius... en het dus waarschijnlijk dichter bij de 5 als de 10 zal zitten) Ofwel, je scooter trekt dan minder en/of je dure hippe batterijpack is zo naar de filistijnen. Als je dan toch goed wilt gaan, kun je beter het 20Ah pack nemen. Die heeft een rating van 10-20A discharge, wat goed zou moeten zijn, en je gaat een stuk verder komen op 1 lading. Waarschijnlijk rijdt je scooter ook een stuk beter, aangezien je waarschijnlijk zo'n 30-40kg minder gewicht mee hoeft te nemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

lifepo dat een discharge rate heeft van minder dan 2C? das raar... Dat is dan een oude generatie of gewoon heel goedkope kwaliteit.

De meeste (recente) LiFePO4-cellen kunnen discharge rates van minstens 2.5C en max ~10-15C aan.

Edit: ik snap niet wat die site bedoelt met 'normal, quick en max discharging'. Een cel heeft een max discharge rate waarbij hij 500 cycli haalt met 80% eindcapaciteit, dat is de enige statistiek die enigszins van toepassing is....

[Voor 33% gewijzigd door mux op 18-04-2008 18:32]

• Niet online
Beide goede posts :)

De 10Ah LiFePo oplossing is intressanter omdat mijn bereden afstand nimmer groter is als 22-25 km met een uitzondering op 30km, maar nooit meer.

Nu ga ik even diep, dus neem heel even de moeite. Jullie allebei hebben het fout, maar daar is een discussie voor ;)

1. 12V 18Ah brengt mij 30km ver op vol gas (dus ontlading in 45 minuten waar ik op terug kom)

2. Ik heb het een en ander uitgezocht wat jullie niet kunnen weten omdat ik de specificaties van de fabrikant zelf heb. (Lijn 1 0-15 km/h = 0,97 kWh en van 16-40 = 0,5 kWh motorvermogen en de motor is een 1 kWh model (staat erop).
Dat verklaard dat de accumeter uit stilstand eerst diep inzakt (2 mm) en daarna omhoog komt tijdens de acceleratie omdat hij overgaat op 0,5 kWh.
De controller is (schat ik) 95% effectief (anders zou hij smelten zo klein hij is :o ). Neem een ouderwetse Walkman en je weet dus hoed groot. Schat 200x100x40mm
Om meteen de discharge current erbij te nemen.
Acceleratie is 1C opname waarbij deze accu 50% efficiënt is en dit 30 minuten kan volhouden tot 100% depth of discharge (kom ik op terug). Bij maximale snelheid is de opname 0,5 C wat de accu krap 80 minuten kan leveren. Ook grijpt de controller in bij scherpe tegenwind door het vermogen te verhogen als hij de 35 km/h niet meer kan halen. (lichte duwtje erbij, zoemend geluid en de meter zakt iets dieper in. Hij probeert hem op de 40 km/h te houden koste wat het kost.
Als ik wind tegen heb (Windkracht 4 vol tegen) dan is de range dus 27 km bij volgas en anders meer, maar ik meet met Hollandse staven en het waait hier vaak. Netto factor is dat je meer current nodig hebt wat onevenredig invloed heeft op de accu, snap je?
Ga ik nu rekenen dan heb ik dus voor 30 kilometer langzaam of 20 kilometer snel 70% lading nodig en dat is in het meest optimistische geval gelijk aan 0,70*1080/1000= 0,76 kWh, in theorie.
Nu ga ik er vanuit dat tijdens mijn rit ongeveer 40% verloren gaat (optimistisch) aan dissipatie en nu komt hij: 0,76*0,6= 0,46 kWh wat de scooter opneemt voor 20 kilometer !!
Dit is gelijk aan 60 Volt 7,66 Ah ! Bij 97% efficientie van LiFePo4 houd ik nog over.

Amai, moeilijk

3. Ik rij de accu's nooit helemaal leeg. In het ergste geval kom ik tot op 75% ontlading en dat is wel het record want ze zijn zeker nog in orde. Dat merkte ik vandaag wel, maar ik merk wel dat ze ouder worden omdat hij wat dieper inzakt bij acceleren toen dat hij nieuw was, maar de range is nog netjes.

En ja, ik heb de site doorgespit en het 10Ah pack kan mijn scooter trekken. Opname is maximaal 5C en met een 10Ah oplossing trek ik maximaall 1,6C en dat is geen enkel issue meer. Rendement is 96,9% bij 1,6C en check die site maar goed na en vind ;) :Y

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 18-04-2008 19:56]

• Techneut
  • Niet online
Anoniem: 146043 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 19:47:
..........
2. Ik heb het een en ander uitgezocht wat jullie niet kunnen weten omdat ik de specificaties van de fabrikant zelf heb. (Lijn 1 0-15 km/h = 0,97 kWh en van 16-40 = 0,5 kWh motorvermogen
kWh is niet vermogen, maar verbruik, is echt een heel groot verschil.
en de motor is een 1 kWh model (staat erop).
Hier wordt ongetwijfeld wel vermogen bedoeld, maar dan is het 1 kW, dus zonder die h.

• Niet online
Goed, de h's of geen h's krijg ik niet begrepen omdat iedereen iets andeers noemt, dus die term gebruik ik niet meer. Megabytes en Gigabytes zijn mij meer bekend.

Het is zo dat ik een procedure ga opstarten om het apparaat kwijt te raken. De voorrem doet nu al bijna niets mee en erzit een tik in het wiel die zelfs FietsNed er niet uit krijgt.

1. Leuk scootertje, maar is het verstandig medling te maken aan de politie? Dit in verband met een waardeloze voorrem die niet goed te krijgen is en slechte vering? Hoe gevaarlijk is het rijden op een rem? Mag dat wel van de wet? De voorrem heeft het 3x goed gedaan en bijstellen helpt niets. Ook een irritant tik/piepgeluid bij elke wielomwenteling.
2. Ik spuit dat wiel vol met olie zodat de voortrein soepel gaat lopen, maar de voorrem verneuk ik hiermee, mede dat deze al verneukt is, dus wat verneuk ik ermee?
3. Balhoofdschroef zit alweer los en ik vraag me af wat verstandiger is? Met 25 km/h over klinkers of met 40 km/h over klinkers, rammelen doet hij als zijn best.

Ik ben het aardig zat aan het worden. Is het verstandig een 2e hands Sparta Ion te kopen en deze te voorzien van Yesa accu's? Chinees komt er niet meer in.
Dan maar een deugdelijke electrische fiets! :(

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 146043 schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 06:47:
Goed, de h's of geen h's krijg ik niet begrepen omdat iedereen iets andeers noemt, dus die term gebruik ik niet meer. Megabytes en Gigabytes zijn mij meer bekend.

Het is zo dat ik een procedure ga opstarten om het apparaat kwijt te raken. De voorrem doet nu al bijna niets mee en erzit een tik in het wiel die zelfs FietsNed er niet uit krijgt.

1. Leuk scootertje, maar is het verstandig medling te maken aan de politie? Dit in verband met een waardeloze voorrem die niet goed te krijgen is en slechte vering? Hoe gevaarlijk is het rijden op een rem? Mag dat wel van de wet? De voorrem heeft het 3x goed gedaan en bijstellen helpt niets. Ook een irritant tik/piepgeluid bij elke wielomwenteling.
Alleen een achterrem? Dat is vrij desastreus voor je remweg omdat je voor het grootste deel met je voorwiel hoort te remmen (achterrem is voornamelijk voor de stabiliteit en remt nauwelijks af vergeleken met de voorrem).
2. Ik spuit dat wiel vol met olie zodat de voortrein soepel gaat lopen, maar de voorrem verneuk ik hiermee, mede dat deze al verneukt is, dus wat verneuk ik ermee?
Een rem die vol zit met olie doet natuurlijk helemaal niks (nou ja niet wat hij hoort te doen).
3. Balhoofdschroef zit alweer los en ik vraag me af wat verstandiger is? Met 25 km/h over klinkers of met 40 km/h over klinkers, rammelen doet hij als zijn best.

Ik ben het aardig zat aan het worden. Is het verstandig een 2e hands Sparta Ion te kopen en deze te voorzien van Yesa accu's? Chinees komt er niet meer in.
Dan maar een deugdelijke electrische fiets! :(
Klinkt als een gevaarlijk ding. Er zal wel meer controle gaan komen denk ik in de toekomst (aangezien die dingen tegenwoordig ook een kenteken krijgen.

/▌

• Techneut
  • Niet online
Anoniem: 146043 schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 06:47:
Je bent niet de enige, journalisten kunnen er ook wat van. Lezers die er geen verstand van hebben, lezen over de getallen heen en zeggen: "Het zal allemaal wel". Als technicus daarentegen zit je vaak met de ogen te knipperen bij hun gewrochten van berichten zoals: "De nieuwe installatie levert 1000 mW (zo staat het er!) voltstroom per jaar". Zo'n krantenartikel wekt bij mij alleen maar de lachlust op, maar ik kan er niets mee. Hooguit inschatten, die mW waarschijnlijk MW (subtiel verschil van een factor miljard) en laat dat "per jaar" maar weg. En negeer dat voltstroom maar als brabbeltaal.

Maar zo heel moeilijk is dit echt niet. Het enige is dat je vermogen en verbruik door elkaar haalt. Met andere woorden het paard en het eten voor het paard of de verrichte arbeid die op dat voedsel wordt verricht. Het ene is zonder h, het andere met. Een machine met een vermogen van 1 kW levert/verbruikt per uur 1 kWh, in 24 uren 24 kWh enz. Dat is alles.
En als je de voorkeur geeft aan de joule, daar is de basis gewoon 1 seconde in plaats van 1 uur, dus 1 J = 1 Ws. Dus de energie bij een vermogen van 1 W gedurende 1 seconde. Staat dus open voor de zelfde verwarring.

PS: Ongetwijfeld weet je dit al lang, maar het schijnt niet overal bekend te zijn, die h is gewoon de afkorting van het Engelse hour (of het Franse heure).

[Voor 5% gewijzigd door Techneut op 19-04-2008 11:23]

• Niet online
Maar zo heel moeilijk is dit echt niet. Het enige is dat je vermogen en verbruik door elkaar haalt. Met andere woorden het paard en het eten voor het paard of de verrichte arbeid die op dat voedsel wordt verricht. Het ene is zonder h, het andere met. Een machine met een vermogen van 1 kW levert/verbruikt per uur 1 kWh, in 24 uren 24 kWh enz. Dat is alles.
En als je de voorkeur geeft aan de joule, daar is de basis gewoon 1 seconde in plaats van 1 uur, dus 1 J = 1 Ws. Dus de energie bij een vermogen van 1 W gedurende 1 seconde. Staat dus open voor de zelfde verwarring.

Ja, dat klopt. ik begrijp het wel, maar mensen brengen mij in de war.

....gevaarlijk ding

Best wel en daarom beperk ik mijn snelheid op 30 km/h maximaal. De achterrem werkt heel goed en daar is nog nooit iets mee geweest, de voorrem is alleen maar ellende.
Aangezien ik niet weet hoe k dit moet aanpakken kan ik het beste een crash afwachten want ik heb all-risk en ik krijg zo geld terug of een andere scooter. Nu wil niemand een crash natuurlijk, maar ik denk dat het de enigste manier is om geld terug te halen voor een benzinescooter en danwel een goede Kymco of een Peugeot Vivacity (schijnen het goed te doen).
Het is dat ik heel goedvooruit kan kijken, maar bij een ongeluk stel ik eco-movement verantwoordelijk voor gebrekkig onderhoud of wie ook want dit mag natuurlijk niet. Mijn FietsNed dealer krijgt klamme handen als hij mijn naam hoort want dan kan hij echt gaan priegelen.

Er zit een nieuwe voorrem in, maar die werkt maar 10% ofzo hoe ik hem ook afstel. Ik heb geen olie op de remvoering gespoten, maar op de kantelaar. Dat helpt wel tegen het piepen, maar verandert aan remkracht niets.
45 km/h is levensgevaarlijk op dat ding en ik doop hem naar snorscooter om ongelukken te voorkomen. Ik heb wel eens een aanrijding gehad met 25 km/h en dat doet al pijn (niet mijn schuld, automobilist zag me niet), dus ik denk er niet aan om boven de 30 km/h te komen puur om dit feit.

Hoe meld je dit aan de politie want ik kan wel een mail sturen, maar ze reageren gewoon nooit en hier zie ik ze nooit rijden. Op Nova was laatst een aflevering over jeugdoverlast in A'dam west en oost en daar rijden ze vaak rond, maar hier nooit. Ik zie ze echt helemaal nooit.
Die keer dat ik op de rollerbank moest was in Nijmegen, maar in deze regio kun je je scooter met gerust hart zeer wreed opvoeren zonder bang te zijn om gepakt te worden :)

Mijn volgende scooter wordt dan geen Vectrix, maar een snelle Vivacity die zo'n 60 km/h loopt, dat is beter werk en niet mouwen want ik heb motorrijbewijs, dus 60 is peanuts.

Jij had het over controle, moet een beetje lachen. Contrôle in Reek staat er in de Telegraaf...forget it hard.
Dit gat ligt helemaal achteraf en in de omringende steden is genoeg te doen voor de politie, maar de mannen die de auto's hebben uitgebrand lopen nog op vrije voeten. Reek?; easy pickings, boys!
Hier is de plek van illegale autoraces, motorraces en quadraces omdat het hier vrijelijk kan. Is trouwens ook een pijnlijk punt in Gemeente en dan zelfs lult de politie zich eronderuit, dus hoe vind ik een manier om dit kenbaar te krijgen? Moet ik een filmpje maken en deze opsturen naar eco-movement? Moet ik filmen hoe het ding klapperd op de weg?

Onthoud goed; forget eco-movement en ga alleen voor EVT. Ik heb spijt als alle haren op mijn hoofd dat ik het ding ooit gekocht heb. Dit is Chinees materiaal en het is echt ziekelijk waardeloos te noemen. dat ze dit spul verkopen? Het moet verboden worden.

Medetweakers snappen wel dat ik een 'klein beetje' link aan het worden ben en dan mag eco-movement zich bergen, echt geen geintje.

• Paide22
...gevaarlijk ding...

Ok ok, je hebt wat problemen met je voorrem, dat is goed balen voor je en ik snap de frustratie dat je voor de hoofdprijs een chinese scooter hebt, maar ik vond de discussie over accucapaciteit en de voordelen en nadelen van elektrisch rijden toch interessanter.
Je hebt er al 5000KM mee gereden, ik vind het wel reel om dan een keer een reparetie te verwachten. Menig benzine-bromscooter-eigenaar zal jaloers zijn op deze score! En je drivetrain (accu-controller-motor) is nog 100%! Wat ik wel schandalig vind is dat het niet goed gerepareerd wordt, zeker zoiets belangrijks als je remmen.

Goed dat je motor stiekem 1KW blijkt te zijn. Het verklaart ook wel waarom je >40km/u haalt, dat zul je met 500W niet halen (zie duitse link in een van mijn vorige posts).

Tuurlijk kun je nu een benzinescooter aanschaffen, maar dan ga je er toch behoorlijk terug in de tijd...

Uitstoot benzinescooter: Niet alleen CO2 (2,4 kilo per liter), maar ook alle koolwaterstoffen, NOx, fijnstof etc, aangezien er geen katalisator in een brommer zit.

Brandstofkosten: 1 op 30 als je zuinig rijdt
Onderhoud: Olie vervangen, filter, bougie, veel meer bewegende onderdelen (ketting, tandwielen en automaat bij een scooter) wat allemaal kapot kan (en ook gaat...).

Herrie, geen leuke opmerkingen meer bij stoplichten, etc etc....

Heb je trouwens al een offerte gekregen van je LiFoPO pack?

• Niet online
Paide22 schreef op maandag 21 april 2008 @ 17:47:
...gevaarlijk ding...

Ok ok, je hebt wat problemen met je voorrem, dat is goed balen voor je en ik snap de frustratie dat je voor de hoofdprijs een chinese scooter hebt, maar ik vond de discussie over accucapaciteit en de voordelen en nadelen van elektrisch rijden toch interessanter.
Je hebt er al 5000KM mee gereden, ik vind het wel reel om dan een keer een reparetie te verwachten. Menig benzine-bromscooter-eigenaar zal jaloers zijn op deze score! En je drivetrain (accu-controller-motor) is nog 100%! Wat ik wel schandalig vind is dat het niet goed gerepareerd wordt, zeker zoiets belangrijks als je remmen.

Goed dat je motor stiekem 1KW blijkt te zijn. Het verklaart ook wel waarom je >40km/u haalt, dat zul je met 500W niet halen (zie duitse link in een van mijn vorige posts).

Tuurlijk kun je nu een benzinescooter aanschaffen, maar dan ga je er toch behoorlijk terug in de tijd...

Uitstoot benzinescooter: Niet alleen CO2 (2,4 kilo per liter), maar ook alle koolwaterstoffen, NOx, fijnstof etc, aangezien er geen katalisator in een brommer zit.

Brandstofkosten: 1 op 30 als je zuinig rijdt
Onderhoud: Olie vervangen, filter, bougie, veel meer bewegende onderdelen (ketting, tandwielen en automaat bij een scooter) wat allemaal kapot kan (en ook gaat...).

Herrie, geen leuke opmerkingen meer bij stoplichten, etc etc....

Ik vind je post aardig gemaakt :) en ik ga ook liever verder over waar het over ging; in principe de accu is een heikel punt.

Ik mag inderdaad dan in mijn handen klappen want de voortrein mag dan wel wat goedkoop zijn, maar het emissietechnische gedeelte heeft nog geen hik gegeven. Nooit ingehouden of wat ook (dan de ene keer in het begin dat ik 200 meter van huis met een lege accu stond en ik de reserve kon aanspreken (5 kilometer met maximaal 10 km/h). Hij moest toen 5,5 uu rladen, dus ik heb toen 5,5/6 aan kapaciteit gebruikt die dag en de normale laadcyclus is voor 60 V 18 Ah 6 uur exact. (dus wél een current limited lader.. De opgave is 72 volt 2,5 Ah. Dat is 180 Wh aan oplaadvermogen en dat maal 6 is exact 1080 watt in de accu.

Vandaan had ik de wind in de flank en ik heb hem strak op 30 km/h gehouden (langs middenpeelweg) over een afstand van exact 22 km. Om hiervan bij te laden koste het de lader 3 uur en 20 minuten exact, dus ik heb 10 Ah verbruikt van de 18 Ah. Dus dat is 55,5%. Dan spreken we nog niet van diepontlading. Ik zou dan denk ik nog zo'n 35 km halen en misschien 40 kilometer hinkend. Het was best koud vanmorgen en dan zijn de accu's ook niet 100%. Toen hij net nieuw was kon ik in augustus zo'n 45 kilometer halen met dezelfde rijstijl als nu. Het is nu april en geen augustus toen het 20-25 graden was, dus de accu's zullen goed zijn.
Als ik na 22 kilometer aankom in Venhorst en ik geef op het terrein dan even vol gas zakt de meter nog niet in het rood, maar net in geel, dus de accu's hebben niet het high current low capacity probleem en eerder het high current good capacity probleem.

Nogmaals merk ik hierbij op dat mijn achterband op een waanzinnige 4 bar staat in plaats van 2,5 bar, maar klappen doet hij niet en ook niet augustus vorig jaar toen ik hem kocht.
Wat je nu aan roest ziet zijn de schroeven en bouten door het strooizout, maar niet het frame. Dat rot niet zo snel door.

Echter zoals jij correct opmerkt haal je nooit 100% van de capaciteit en ik denk dat de controller hem afknijpt bij 10% restlading. Als je dan nog 5 kilometer kunt rijden als maximum voor de draining (totale staat van ontlading; molesteerd accu in enkele keren!) is dat zo'n 10%.
Beneden de 70% ontlading komt je in de rode zone terecht op mijn meter en voor de accu's ook. Elke meter die je verder gaar kost onevenredig laadcycli.

Hier een plaatje van de laadcycli van mijn accu's :)
http://i31.tinypic.com/uwjm8.png

Beneden de 50% ontlading moet je al gaan opletten.

• Niet online
Binnen:
Het 48 Volt 20Ah pack kost 1369 dollar en het 12 Volt pack 299 dollar

Dat is inclusief 2 laders 1369+299=1668 dollar ofwel grofweg 1000 euro en dat geld heb ik niet.
500 euro kan ik reserveren, maar meer wordt lastig.

Ik sta er dan toch aan te denken om de originele accu's weer te nemen en na een tijdje te kijken naar een nieuw scooter tzt met een Li-ion accu af fabriek.

Ik kijk even naar mijn buren. Die hadden vorige zomer alle 2 een Sparta-Ion gekocht en gisteren waren ze de schuur aan het uitmesten en op hun teller stoind "49 km" (totaal, ja).
Echter die Li-ion accu's zijn na 2 jaar rot, gebruikt of niet, zonde :N
Nieuw en ongebruikt met het idee van "als we hem eens nodig hebben, dan...". Ze hebben een auto en als ze alleen die gebruiken, tsja.
Als mijn accu's op zijn heb ik er wel alles uitgehaald wat erin zat :)

• Paide22
Mijn nieuwe scooter is binnen! Afgelopen weekend een aantal heerlijke ritjes gemaakt. De bouw en looks zijn een stuk beter dan de vorige en hij rijdt super. Een snorscooter had behoorlijk het nakijken bij een stoplicht :-).
Het is een 1500W met een 48V 25 Ah SLA accupakket. Het extra vermogen merk je jammergenoeg ook in het bereik. Na 25 km goed crossen (wel vol gas, 40-45 km/u volgens GPS) is het toch uit met de pret.
Zeker na het zien van het plaatje hierboven wat diepontlading doet met je accucapaciteit, probeer ik het toch een beetje rustiger aan te doen.

Ik worstel nog een beetje met het bepalen van de capaciteit van de accus. Als ze volledig opgeladen zijn meet ik 13,6V per accu. Na die 25 km stonden ze op 12,2. Na een rustiger ritje van 20 km was de stand 12,6. Ondertussen blijft de meter op het dashboard rustig op 3/4 staan als ik stilsta. Pas als ik optrek, trek ik het metertje in het rode kwart, tijdens constant rijden staat ie aan het eind van de rit op ongeveer 1/2. Een ding weet ik zeker, die accu is echt wel verder leeg dan driekwart vol. De vraag is alleen hoeveel?
Volgens het State of Charge (SoC) concept is de resterende capaciteit van een accu linear met de klemspanning van de accu.
Op batteryuniversity.com, staat voor normale loodaccus:
100% SoC : 12,65V
0% SoC: 11,9V
Voor SLAs kan de spanning 5%-8% hoger zijn door het toevoegen van bepaalde chemicalien. Dit lijkt ook bij mij het geval te zijn aangezien ik vertrek op 13,6V. Maar zou dat ook voor 0% gelden? Oftewel: waren de accus bij 12,2V echt leeg, of rond de 25%?
Mijn eerste gok is dat het meterje bedoeld is voor gewone loodaccus die een 100% SoC hebben op 12,65V, vandaar dat het meterje steeds zo hoog staat.

Met dat plaatje van acculevensduur in het achterhoofd lijkt het me het beste om niet onder de 25% SoC te komen. Alleen, wanneer zou dat zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Prachtig verhaal, las met genot want ik herken alles wat je schrijft, Paide22 :)

Bij mij is het zo:

Als de accu's vol zijn staat de meter tegen de H aan (foto)

Dit is een schema van een SLA, een normale SLA van FIAMM-GS (de beste accu's!) (dus gelaccu's!)

Even 10 minuten een pic bouwen en een foto zegt meer dan 1000 woorden :)

http://i25.tinypic.com/2nkrnma.png

Duidelijker en PNG op compressie level 9
Met lijnen bij de procenten

http://i31.tinypic.com/25tgcqb.png

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 11-05-2008 10:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 13:40
Anoniem: 144949 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 12:08:
De mensen willen gewoonweg niet afstappen van de luxueuze, grote wagen (vaak ook als statussymbool) en daar blijft het schoentje wringen volgens mij.
Ook een stukje veiligheid: Als iedereen hummers rijdt en jij een suziki alto, wil ik niet graag bij een ongeluk betrokken zijn :X

Grote auto is meet kreukelzone is meer veiligheid, hoewel de massa van zo'n wagen op zich natuurlijk oo keen gevaar kan zijn qua stabiliteit e.d.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Accuvraag

Zodra ik naar Oss reed vandaag begon de meter al wat somber en zakte al halverwege groen. Ik ken de meter door en door en hij was lager als normaal.
Normaal pak ik hem mee zodra hij al een tijdje lang is afgeladen.
Toen ik hem bij mijn moeder bij ging laden was hij maar 50% leeg na 20 km rijden en verbazend op de terugreis stond de meter veel optimistischer omdat hij zojuist klaar was met laden toen ik ging (sprong toevallig net uit)

Dus waarom zakt de meter dieper in bij optrekken op een accu die in rust heeft gestaan en vol is en waarom zakt de meter amper in zodra je hem nét van de lader haalt?

Het kan toch niet zijn dat de accu na 2 uur stilstand al 20% ontladen is want overnacht van de lader af gaat ook prima.

Ik voel aan mijn water dat het na 50x laden afgelopen is. Al sik naar de diagram kijk kom ik nu in de zone van de sterfperiode; de accu levert steeds minder, maar de topsnelheid blijft gelijk, ook bij een zwakkere accu is deze 40-45 km/h wind tegen.

Waar ik bang voo rben (want ik weeg zelf ook 95 kilo) dat als ik zwaardere accu's erin ga zetten dat de scooter hem zwicht. Het verschil in netto gewicht zal dus 12 kilo extra bedragen en het zit zo volgens hun:

Scooter met accu's: 100 kilo (kenteken 69 kilo + 31 kilo accu)
Mijn gewicht 95 kilo (afvallende) en met een rugzak vol boodschappen gauw 8 kilo erbij.
De scooter mag maximaal 110 kg ballast hebben en nu heb ik een marge van 15 kilo en met boodschappen dus nog maar 7 kilo. Met de accu's gaat dat er wel iets overheen.... Ik weet niet of dat erg is? Echt ruig rij ik nooit. Het is toch niet zo dat de scooter krak zegt?

Net 2 nieuwe banden erop en dat rijdt beter. Anti-lek dus :)
Ging vandaag per ongeluk vol door glas heen en na de rit (keihard, beide)
Achter 4 bar, voor 2 bar. dat rijdt het lekkerste. Al het gewicht rust op je achterwiel namelijk.

Ik denk dan aan 5x 12v 27Ah in plaats van 5x 12v 18Ah.

Het zijn deze 2:
De FIAMM-GS FG21803 6200 gram 12 volt 18 Ah
Of deze:
De FIAMM-GS FG22703 9000 gram 12 volt 27 Ah

Het laatste pack zal dus 2x zoveel range hebben. En in laadcycli en in range omdat als je minder current trekt over het geheel je onevenredig verder komt.

Ik sta er alleen nog aan te denken om misschien natte accu's te nemen, dan heb ik al 25 Ah bij 30 kilo totaal. Moet dan wel zelf een lader gaan bouwen/omnbouwen (kwestie van laadvoltage instellen, ofwel de laadcurve wijzigen, kan door een weerstand te vervangen of een potmetertje)

Voorbeeld: Bij een 90 minuten ontlading kan mijn huidige accu 11,86A leveren over die tijd. Dat is dus bij een opname van krap 8 Ah! Dus de accu is geen 12 volt 18Ah, maar 12 volt 18A ! Du seen valse vermelding. Bij een 90 minuten ontlading van de opgewaardeerde accu kan ik 17,98A trekken uit de accu en dat is 12 Ah in plaats van 8 Ah. Hiermee haal ik een veel hogere top voor langere tijd en als ik 8 Ah trek zal deze grotere accu dus meer dan 2 uur kunnen leveren en zover hoef ik nooit. Als ik bij een 70% ontlading 40 km heb gereden is het mij goed.

Li-ion is wel erg duur. Misschien gaat het langer mee, maar de accu waar ik op pin minstens even lang omdat je minder de accu belast bij dezelfde kilometrage en mijn werk is niet ineens 1.5x zo ver. Het prijsverschil is een nieuwe lader en als ik even mag spieken bij bouwman accu's

de FG21803 kost €74,99, dus 375 euro per 5.
de FG22703 kost €99.99, dus 500 euro per 5.
Wel een groot verschil.
LiFePo4 kost dus duurder

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Post aan John's weblog

Ik krijg maar geen reparatie aan de voorvork van de grond en ik hoop dat deze bekende man iets weet want we hebben al eerder goed contact gehad.

Meedenken mag altijd en meer dan graag zelfs.

===========
Te negatief vond ik
===========

[Voor 82% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 14-05-2008 09:35. Reden: Tekst weghalen]

• Niet online
Ik heb vandaag gebeld met eco-movement en ik mag alles zeggen, maar vriendelijk waren ze zeker.
Het probleem is dat de accu's van de scooter nu wel erg hard achteruit gaan en dat 20 km rijden al een risico is of 15 km met 45 km/h. FietsNED, die ik ook gebeld heb zal vanmiddag of morgenmiddag even komen kijken naar de scooter om de lader en de accu's nog eens door te meten want dat laat ik aan hem over als het garantie mocht zijn.
Echter zoals je op de grafiek ziet gaat het heel hard als ze achteruit gaan en ik acht het niet onmogelijk als de scooter volgende week al niet meer weg kan rijden.
Gisteren naar Boekel en ik heb het met de hakken over de sloot gehaald terwijl in de winter dit geen enkel probleem was. Dit enkeltje is 21 km. Zou ik wind tegen hebben dan vergeet die reis maar.

Ik heb een filmpje gemaakt over hoe de meter dan reageert en ik moet hem nog even on-line zetten voor jullie. Dit was na een rit van 20 km! Je ziet dat de meter onder het rood duikt bij gas geven. Toen de film stopte haperde de scooter meteen; accu helemaal leeg.
Ik aan de lader gezet, stopt hij na 1 uur laden al. Dus contact aan even gas en weer verder laden.

Een hitteprobleem lijkt het niet want ik heb na het rijden aan de accu's zelf gevoeld en die waren niet eens handwarm!

Ik denk dat ze aardig dood aan het gaan zijn.

• Niet online
Normaliter verwachtte ik wel een reactie van iemand, maar heb ik iets verkeerds gedaan?
(niet dat ik weet wat, echt niet).

Ik heb nieuwe accu's bij eco-movement besteld en wederom een gezellig gesprek. Zelfs met Falco van Vloten gesproken over vroeger.

De prijs van de accu's van fabriek tot in mijn schuur afgeleverd is €267,75. Dat valt me alles mee want ik had 350 euro begroot in mijn begroting. Gewoon de originele accu's, maar dan zonder FIAMM opdrukje. Scheeld 20 euro ex per accu! Laadcycli zijun hetzelfde als bij de FIAMM en nu even snel rekenen. Nu heb ik getallen.

6500 km gereden en wat kost dat nou op een elektrische scooter?

Aanschaf tel ik even niet mee.

Verzekering €128,40 full casco (gebied 5375) leeftijd 33 jaar.
2x lekke band a 12,50 is €25,00
2x nieuwe 'goede' bandjes + bandenspray kosten €82,50 inclusief montage en alles, aan huis. Dat is zonder uurloon want daar heb ik de pechpas voor. Kosten pechpas+beurt is €50,00
Voorvork afstellen (kosteloos)
6500 * 0,6 ct/km = 39 euro aan elektra inclusief heffingen en alles
268/6500 = 4 ct/km aan accu's, de duurste post.

Dus kost de scooter per kilometer

(m=6500) 268+129+25+50+82,50+39=593/m= 9 ct/km

Zou je benzinescooter dus 1 op 40 lopen (dat is strak, hoor) dan betaal je nog louter 3,5 ct/km aan brandstof plus 1 ct/km aan olie is 4,5 ct/km.
Onderhoud (heb zelf benzinescooters gehad) is 400 euro/jaar bij 8.000 km is toch 5ct/km aan onderhoud.

Dus beide zijn even duur, maar de elektrische scooter heeft 2 grote voordelen erbij:
1. Minder uitstoot. Dat is gewoon waar. Ik kom op 1 kWh zo'n 30 km ver en een scooter heeft 8,48 kWh nodig om 40 km te halen. Emissietechnisch een hoop warmte dus. Mijn scooter zou energietechnisch dus 1 op 300 halen! Doe dat maar na want mijn energie is in een centrale opgewekt en die halen meer joules uit een liter brandstof dan een tweetakt of welke motor ook + je hebt nauwelijks warmteverlies. Geen 1/10 van 6 kWh per 40 km in ieder geval.

2. Het is stil en veilig. Je hoort het overige verkeer zoals auto's van achteren ruim aankomen en je kunt rustig anticiperen en je hoeft niet ineens naar rechts te duiken bij die tuut. het is dus niet gejaagt rijden en elektrisch rijden is niet voor de jeugd want als ik ze zo zie rijden. Duw er dan maar 200 kilo aan Li-ion accu's in. Tegen zulke lompheid is geen enkele accuy opgewassen, dus je zult moeten anticiperen.

• Niet online
<double>

Ik ga door op V is for Voltage

[Voor 167% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 16-05-2008 09:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paide22
Zo Rogressalor,jij bent lekker aan het posten. Heb me al even niet geroerd in de discussie, maar hier een update van mijn kant. (Je hebt niks verkeerd gedaan :-), integendeel!)
Bedankt voor je plaatje, om te beginnen. Heel verhelderend. Nou moet ik zeggen dat je met zo'n metertje leert werken, maar het zou mooi zijn om ook een metertje te hebben die op 50% staat als je nog 50% capaciteit over hebt. Er schijnen Ah metertjes te zijn die tellen hoeveel Ah je verbruikt hebt en op die manier aangeven hoe ver je nog kunt. Leuk projectje om er eens op te klussen.

Wat mij opviel met het warme weer was dat ik zo'n 10% extra capaciteit had. Ook aan het eind van de middag als de accus goed op temperatuur waren, lag mijn top zo rond de 52 km/u, waar het anders rond de 47 ligt.

Je accu's klinken inderdaad redelijk op. Hoe veel cycli heb je er uit kunnen persen? Ik ben hier ook wel benieuwd naar om in te schatten hoever marketing en praktijk hier (weer eens) uit elkaar liggen.

Het probleem dat je beschrijft bij het kiezen van de capaciteit van je accu's staat bekend als het Peukert-effect. Komt er op neer dat hoe meer vermogen je trekt, hoe minder capaciteit de accu levert.
De opgegeven capaciteit in Ah haal je alleen als je een ontlading van 20 uur hebt. Voor een scooter is het eerder 2 uur, dus het kan best zijn dat een 20 Ah accu maar 10 Ah effectief levert.

Li-on heeft dit effect niet, of in ieder geval veel minder.
Een sommetje op je kleinste pakket (FG21803): EUR 75 voor 18 Ah, zeg 9 Ah effectief. 12*9= 100 Ah effectief.
Pingping levert tegen ongeveer eur 0.70 per Wh voor Li-on accus, waar ze op V wel redelijk over te spreken zijn.
Dat zou dus eur 70 zijn voor dezelfde effectieve capaciteit
Li-on is dus helemaal niet duurder, misschien zelfs wel goedkoper...
Het is nog wel een gok aangezien er geen levensduur beschikbaar is.

Het verbaast me dat je kostenvergelijking niet beter uitvalt in het voordeel van de electro scooter.
Je bespaart 4 ct/km aan brandstof/olie (haal je echt 1:40 op een benzine scooter?). Per 6500 km dus 260 euro. Dat valt inderdaad weg tegen je aanschafprijs van de accus. Als je 6500 km op je pakket haalde en je laadt per 25 km, dan heb je zo'n 260 cycli gehaald (klopt dit ongeveer?), wat aardig in de buurt komt van de opgegeven 300.
De verzekering tel je wel mee bij de electro scooter en niet bij de benzine scooter, die moet je buiten de vergelijking houden.

Dan wordt het per 6500 km:
Electro:
stroom+accu: 39+268
onderhoud: 25+82+50 (pechpas is discutabel, is eigenlijk extra service die je voor benzine niet had)
totaal: 464 / 6500 = 7,1 ct/km

Benzine:
benzine, olie: (1,50/l tegenwoordig, 1:40, plus 1ct/km olie): 4,75 ct/km
onderhoud 400/6500 = 6,1 ct/km
totaal: 10,85 ct/km

Je hebt dus wel degelijk 240 euro bespaart tov een benzine-scooter.

Voor mij valt het voordeel hoger uit omdat ik mijn scooter gebruik als alternatief voor de auto die ik toch heb staan. Elke km op de scooter bespaart me direct 11 ct aan benzine plus alle indirecte besparingen op onderhoud, afschrijving en overige km-gerelateerde kosten. En bij elke stijging in de benzineprijs wordt dit voordeel groter.

Maar voor mij is het vooral de hobby om geen uitstoot te hebben. (ik laad mijn scooter met groene stroom, dus ook geen verplaatste uitstoot). Als ik per jaar 4000 auto-KMs uitspaar, scheelt dat 285 liter benzine die ik half verbrand de lucht in blaas...

Inmiddels 300km op mijn nieuwe scooter gereden, met name woon-werk met het lekkere weer van de afgelopen tijd. Ideaal. Iedereen stond vast op de randweg rond Eindhoven, ik zag zelfs mensen met klapstoeltjes en koffiekannen langs de weg zitten. Heerlijk erlangs gezoemd en binnen een half uur was ik thuis, even snel als ik er zonder file met de auto over zou doen.

Benieuwd hoe je nieuwe accus bevallen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Ze komen maandag binnen hier en ik kan nog 15 km rijden op een lading.

Ik zou graag een slot willen op dit topic en Paide22, jouw laat ik het weten hoe ze bevallen, maar ik heb het idee dat ik hier op de muur aan het schrijven ben en daar verspil ik geen tijd aan.
Mensen zijn tegenwoordig zooo ongeïntresseerd naar elkaar, wat zal ik met de oude accu's gaan doen >:) Ik heb al rommel zat in huis.

[Insert: Op dit moment had ik er erg de nete in want het schoot maar niet op en ik kwam steeds minder verder]

[Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 31-05-2008 21:05]

• Niet online
Dit topic is een beetje stil, maar dat zal komen door mijn bombarisch optreden. Het heeft heel wat rompslomp opgeleverd, maar de accu's zijn binnen en ik heb ze zelf gemonteerd. Ben zelf ook maar een mens met emoties en geen koude kikker, juist temperamentvol en soms té.

Dat filmpje wat ik hostte: daar was de bedioeling van om te zien hoe groot het verschil in de meterstand is tussen accelereren of stilstand bij oude versleten accu's. Deze meter zakt ook nu ook in bij optrekken, maar het verschil tussen vol gas of stlstand is nu veel kleiner. Of technisch gezegt als ik 16 Ah van de accu vraag kan hij dat beter leveren met een hoger voltage.
Net 31 km gereden en geen vuiltje aan de lucht. :) :Y
het werd tijd dat de nieuwe accu's kwamen want de oude waren echt depleted volgens FietsNED. De kleimvoltage was 100% in orde, maar zodra hij 16 Ah ging trekken uit de accu met een tester zakte het voltage goed in; ook bij net afgeladen. Het apparaat gaf eind geel aan, dus bijna rood voor alle 5 de accu's. De beste gaf nog tegen groen aan, maar de slechtste tegen rood op het apparaat dat het test. De nieuwe zijn niet getest, maar als ik het zo zelf zie, een heel groot verschil.
Sowieze volgens hem geen dom plan ze te vervanegn en aldus gedaan. Wat een geëtter met schroefjes en je moet je kop er zo goed bijhouden want als je kortsluiting maakt op 30 kilo accu's zal het goed mis gaan, maar ik heb ze ZELF erin gezet en het rijdt prima

*Rogresalor is opgelucht, scootertje doet het weer prima.

*En neen, zoals ik al zei breng ik ze keurig naar de milieustraat de 3 doosjes waar de nieuwe mee kwamen (2-2-1). De pakketbezorger vroeg of het halters waren, ik lachen :)

@Paide22. ik wilde je op de hoogte brengen, maar geen mail in je profiel. Niet iedereen zal je spammen. Je mag mij ook mailen, maar even wachten want ik moet mijn mail aanpassen; heb een nieuw adres voor correspondentie. Oude adres, maar nu gmaildotcom in plaats van athomedotnl
Ik zet mijn mail in elk fora ter publiek open en ontvang toch maar heel erg weinig spam.

Nu LP accu's 5 stuks inclusief bezorging en BTW is 267,75 netto.

Paide22, hoe bevalt je scooter verder? ik ben wel benieuwd om eerlijk te zijn :)

[Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 01-06-2008 11:53]

Anoniem: 274118

Ik heb de Vectrix besteld, nog even wachten en dan genieten!

groetjes, Henk

• Niet online
Vectrix besteld, ben beetje jaloers :) Man, geniet ervan!

Deze accu's zijn ook al stervende en mijn profiel is inderdaad chemie. Ik was goed in Biologie, Scheikunde en Engels en derest kon me weinig schelen. Voor Wiskunde had ik een 5,8 en voor Scheikunde een 9,2, voor Engels een 9,8 en Biologie een 8; op VWO staatsexamen 1992.
Nederlands was ook maar een 7. Derest ook rond een 7. Geen held dus.

Ik was goed in medicijnleer en chemie en deel deze intresse met mijn zus.

---
Deze accu's begin ik door te krijgen. Ik denk dat het een kwestie is van een rot exemplaar en niet alle 5 want dat kan niet na 4000 km, niet hoe ik ze behandel.

Een goede accu-oplossing is Li-ion, maar erg duur, te duur om er een scooter mee uit te rusten want ik heb niet zomaar even 600 euro liggen (heb ik wel, maar niet voor dat doel).
Dus we moeten kijken naar de koeling van het pakket. Wat als ik de slechtste accu eruit haal en deze vervang en deze los monteer, dus optimale koeling? Moet beter gaan.

En even kom ik erop terug: 2.87 vs 2.84 volt 'klemspanning' is al een heel verschil. Dat scheeld al zo'n 10% in kapaciteit en de slechtste accu sterft het eerst.

Vandaag 32 km gereden en dat heeft hij ternauwernood gered, met de hakken over de sloot dus. En dan bedoel ik met 30 km/h... Wil niet weten hoe vlug ze leeg zijn als ik de hendel naar achteren haal en hem daar laat staan (volgas dus). Mijn benzinebrommer die ik heb gekocht moet nog even een opknapbeurt en het ding rijdt weer. Gaat veel vlugger dan dat getreuzel op 30 km/h want ik ben 33 en ben nog jong en snel.
Graag rijd ik gewoon 45 km/h waar dat mag zonder consessies te moeten doen op je energievoorraad want geen enkele elektrische scooter houdt de brommer bij qua range en uitputtingsvermogen.

De elektra scooter gaat er uit. Dat besluit heb ik vandaag genomen.
Het is voor mij niet voldoende en echt geschikt voor in de stad en niet erbuiten.

• Kevin111
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-12-2017
Je mag het forumbeleid nog eens doornemen.
Het algemeen beleid #verbodenspam

[Voor 87% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-12-2017 09:32]

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07 11:22
Kevin111 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:01:
[mbr] Je mag het forumbeleid nog eens doornemen. [/mbr]
Het algemeen beleid #verbodenspam
Wat een rare kick, zo negen jaar later. :-)

Inmiddels is het niet veel beter gesteld met de elecroscooter m.i. serieuze betaalbare alternatieven bestaan niet. Of het komt met vele kinderziekten die nooit genezen (Govecs). Men is wat dat betreft nog steeds aangewezen op Chinese meuk.

[Voor 30% gewijzigd door Bart2005 op 21-12-2017 23:21]

• mux

mux

99% efficient!

Ik was dit topic een beetje aan het doorlezen, en ondanks dat het een monsterkick is zo 9 jaar later op zich wel een leuke tijdscapsule.

Jezus, wat zijn batterijen goedkoop geworden. 1400 euro voor 1kWh in 2008... daar betaal je nu nog 250 euro voor, puur de cellen. Of tegen de 300 incl. BMS en kastje.

En m.i. zijn er zeker veel betere alternatieven beschikbaar gekomen, maar in een andere sector dan je zou verwachten: s-pedelecs. Dit is in zekere zin best logisch. Elektrische fietsen zijn bijna 100x populairder dan elektrische scooters, mede omdat scooters/brommers aardig energie-inefficient zijn door de kleine, dikke banden. Dan is het net zo comfortabel doch veel efficiënter om een fiets uit te rusten met 45km/h-motor en een dikke batterij. Plus, en dit is eigenlijk het meestgehoorde voordeel dat ik hoor van mensen die aan de s-pedelec zijn gegaan: je vriest niet helemaal stuk in koud weer, want je beweegt een beetje. Niet genoeg om vies aan te komen op het werk, maar wel genoeg om niet drie jassen te moeten dragen als het onder 5 graden wordt buiten.

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

mux schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 09:48:
je vriest niet helemaal stuk in koud weer, want je beweegt een beetje. Niet genoeg om vies aan te komen op het werk, maar wel genoeg om niet drie jassen te moeten dragen als het onder 5 graden wordt buiten.

Zo zit zo'n beetje iedereen hier op de electrische scooter. _/-\o_

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:56

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Goed, we hebben gewoon een elektrisch rijden topic in VV voor Elektrische auto's - Deel 2 en Elektrische scooters. Dit topic mag op het kerkhof blijven.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee