Toon posts:

Elektrisch rijden; is dat milieuvriendelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 11.462 views

• Anoniem: 146043
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hallo, ik wil een nieuwe topic aanmaken als een parodie op "duurzame energie".

"Het gaat er niet om hoe we vervuilen, maar over de niche markt achter al deze import van
elektrische scootertjes, electrische fietsen en ander zogenaamde goedkope duurzame producten die zogenaamd het milieu moeten ontlasten."

Ik zal een paar aannames doen die ik heb uitgezocht en aangezien het een eigen visie is is dit een discussie en geen standpunt ansich.

1. Imitatiemodellen uit China roesten snel weg en het apparaat is na 1 a 2 jaar zo rot als een mispel. Wat kost het om het apparaat te recyclen inclusief accu's? Hoeveel milieuschade doet dit?

2. Omdat alles om geld gaat zitten we nog met loodaccu's om onze nek. Wat wel een feit is is het feit dat deze accu's niet altijd even zorgvuldig gerecycled worden en zitten we alsnog met de milieuvraag waar het uiteindelijk om gaat, duurzaamheid.
(artikel van de Staten-Generaal der Nederlanden)

Hoofdsite: De Staten/Genaraal der Nederlanden
Onderwerp: Deeplink werkt niet. Zoek op ACCU en er is één hit, de goede.
3. Jan koopt een brandstofscooter van een goed merk en doet daar 6 jaar mee en Piet koopt een electrische scooter die na 2 jaar afgeschreven is. Dat zijn 3 producten om het ene en wat is dan milieuontlastender? De fijne koolstofdeeltjes uit een benzinde scooter of 120 kilo aan niet milieu-
vriendelijk materiaal dat verwerkt moet worden inclusief accu's? Dat is 360 kilo aan verwerking voor
het Chinese model tegen 75 kilo verwerking om de 6 jaar.

4. De accu's gaan kort mee en geven grote overlast bij de verwerking. Li-ion LiFePo batterijen, de enigste batterij die geschikt zou zijn voor electrisch rijden kost erg duur en dat si de strop van vele,
vele burgers. Voor 1 kWh betaal je nu nog zo'n slordige 1000 euro aan Li-ion cellen en dan heb je een oplossing die 600 keer herlaadbaar is, dus meer dan een euro per lading aan kosten. Is benzine dan duurder?

5. Emissietechnisch is het triest want van aargas in de centrale tot wandcontactdoos gaat er 70% rendement verloren en benzine heeft dan een zelfde renedement tegen 8,48 kWh de liter. Ik neem de laadverliezen van de lader en het wiel NIET mee in de berekening want dan gaat dit topic direct dicht vanwege de ernstige waarheid en ongeloofwaardige getallen die de waarheid zijn. Dus of het 5x schoner is lijkt me een leugen die regeert en ik ben er bijna zeker van dat het een leugen is.

6. Goedkoper? Nee, duurder, het is een kwestie van total cost of ownership en hier een voorbeeld van mijn scooter (ja, ik dispromoot hem nu even)
10.000 km is een batterijpack en 20.000 km is het einde van het goedkope materiaal, dus voor
20.000 km betalen we het volgende:
20.000 * 0,7 cent aan elektra (werkelijke kosten inclusief lasten)
20.000 * 4,2 cent afschrijving aan loodaccu's (prijs geïndiceert via FIAMM)
20.000 kilometer staat tot 1600 euro

Dus 1600+(20.000*,7)+(20.000*4,2) maakt 2580 euro per 20.000 km en voor 2 jaar mag je 120 euro aan onderhoud vlot rekenen dus een slordige 2700 euro. Dat is 13,5 ct/km. Voor het gemak even mee te nemen. Een stoere herenbrommer die goed wordt onderhouden en die niet opgefgokt wordt kan zelfs goedkoper zijn in de TCO.

Wat die Chinese imitaters doen is een objectieve berekening maken van de emissiekosten en dat is rechtvaardig, maar niet kompleet namelijk. Ik rteken altijd in (total cost of ownership). Dat is het geld dat van jouw bankrekening afgaat in die kilometrage. Mijn Nissan Micra kost 21,3 ct/km in TCO en dat is lelijk goedkoop, maar als je zorgvuldig met je materiaal omgaat is dat haalbaar, echt.

Een elektrisch voertuig is dus niet duurzaam voor hetgeen je krijgt en hiermee tracht ik het te dispromoten. Wat als iedereen massaal in de nacht zijn EV gaat opladen. gaat Tennet leuk vinden.

Nu wil ik van jullie weten wat jullie ervan vinden als (vrijgevochten) burger.
Ik zou graag een objectieve mening willen over het onderwerp.

Waarom die onzin, elektrisch rijden is goed!
ALs je die vraag niet kunt beantwoorden, lees nog eens en besef dat zolang in de wereld het crediet regeert zullen er fossiele voertuigen blijven. Ik 'denk' dat we pas over 30 jaar échte problemen krijgen, maar dan is iedereen blut aan de stroomrekening, toch?

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 04-04-2008 18:17]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee