Toon posts:

Elektrisch rijden; is dat milieuvriendelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 11.463 views

• Anoniem: 146043
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Paide22 schreef op maandag 21 april 2008 @ 17:47:
...gevaarlijk ding...

Ok ok, je hebt wat problemen met je voorrem, dat is goed balen voor je en ik snap de frustratie dat je voor de hoofdprijs een chinese scooter hebt, maar ik vond de discussie over accucapaciteit en de voordelen en nadelen van elektrisch rijden toch interessanter.
Je hebt er al 5000KM mee gereden, ik vind het wel reel om dan een keer een reparetie te verwachten. Menig benzine-bromscooter-eigenaar zal jaloers zijn op deze score! En je drivetrain (accu-controller-motor) is nog 100%! Wat ik wel schandalig vind is dat het niet goed gerepareerd wordt, zeker zoiets belangrijks als je remmen.

Goed dat je motor stiekem 1KW blijkt te zijn. Het verklaart ook wel waarom je >40km/u haalt, dat zul je met 500W niet halen (zie duitse link in een van mijn vorige posts).

Tuurlijk kun je nu een benzinescooter aanschaffen, maar dan ga je er toch behoorlijk terug in de tijd...

Uitstoot benzinescooter: Niet alleen CO2 (2,4 kilo per liter), maar ook alle koolwaterstoffen, NOx, fijnstof etc, aangezien er geen katalisator in een brommer zit.

Brandstofkosten: 1 op 30 als je zuinig rijdt
Onderhoud: Olie vervangen, filter, bougie, veel meer bewegende onderdelen (ketting, tandwielen en automaat bij een scooter) wat allemaal kapot kan (en ook gaat...).

Herrie, geen leuke opmerkingen meer bij stoplichten, etc etc....

Heb je trouwens al een offerte gekregen van je LiFoPO pack?
Ik vind je post aardig gemaakt :) en ik ga ook liever verder over waar het over ging; in principe de accu is een heikel punt.

Ik mag inderdaad dan in mijn handen klappen want de voortrein mag dan wel wat goedkoop zijn, maar het emissietechnische gedeelte heeft nog geen hik gegeven. Nooit ingehouden of wat ook (dan de ene keer in het begin dat ik 200 meter van huis met een lege accu stond en ik de reserve kon aanspreken (5 kilometer met maximaal 10 km/h). Hij moest toen 5,5 uu rladen, dus ik heb toen 5,5/6 aan kapaciteit gebruikt die dag en de normale laadcyclus is voor 60 V 18 Ah 6 uur exact. (dus wél een current limited lader.. De opgave is 72 volt 2,5 Ah. Dat is 180 Wh aan oplaadvermogen en dat maal 6 is exact 1080 watt in de accu.

Vandaan had ik de wind in de flank en ik heb hem strak op 30 km/h gehouden (langs middenpeelweg) over een afstand van exact 22 km. Om hiervan bij te laden koste het de lader 3 uur en 20 minuten exact, dus ik heb 10 Ah verbruikt van de 18 Ah. Dus dat is 55,5%. Dan spreken we nog niet van diepontlading. Ik zou dan denk ik nog zo'n 35 km halen en misschien 40 kilometer hinkend. Het was best koud vanmorgen en dan zijn de accu's ook niet 100%. Toen hij net nieuw was kon ik in augustus zo'n 45 kilometer halen met dezelfde rijstijl als nu. Het is nu april en geen augustus toen het 20-25 graden was, dus de accu's zullen goed zijn.
Als ik na 22 kilometer aankom in Venhorst en ik geef op het terrein dan even vol gas zakt de meter nog niet in het rood, maar net in geel, dus de accu's hebben niet het high current low capacity probleem en eerder het high current good capacity probleem.

Nogmaals merk ik hierbij op dat mijn achterband op een waanzinnige 4 bar staat in plaats van 2,5 bar, maar klappen doet hij niet en ook niet augustus vorig jaar toen ik hem kocht.
Wat je nu aan roest ziet zijn de schroeven en bouten door het strooizout, maar niet het frame. Dat rot niet zo snel door.

Echter zoals jij correct opmerkt haal je nooit 100% van de capaciteit en ik denk dat de controller hem afknijpt bij 10% restlading. Als je dan nog 5 kilometer kunt rijden als maximum voor de draining (totale staat van ontlading; molesteerd accu in enkele keren!) is dat zo'n 10%.
Beneden de 70% ontlading komt je in de rode zone terecht op mijn meter en voor de accu's ook. Elke meter die je verder gaar kost onevenredig laadcycli.

Hier een plaatje van de laadcycli van mijn accu's :)
http://i31.tinypic.com/uwjm8.png

Beneden de 50% ontlading moet je al gaan opletten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 146043
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Prachtig verhaal, las met genot want ik herken alles wat je schrijft, Paide22 :)

Bij mij is het zo:

Als de accu's vol zijn staat de meter tegen de H aan (foto)

Dit is een schema van een SLA, een normale SLA van FIAMM-GS (de beste accu's!) (dus gelaccu's!)

Even 10 minuten een pic bouwen en een foto zegt meer dan 1000 woorden :)

http://i25.tinypic.com/2nkrnma.png

Duidelijker en PNG op compressie level 9
Met lijnen bij de procenten

http://i31.tinypic.com/25tgcqb.png

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 11-05-2008 10:46]

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

mux schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 09:48:
je vriest niet helemaal stuk in koud weer, want je beweegt een beetje. Niet genoeg om vies aan te komen op het werk, maar wel genoeg om niet drie jassen te moeten dragen als het onder 5 graden wordt buiten.

Zo zit zo'n beetje iedereen hier op de electrische scooter. _/-\o_
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee