Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
Anoniem: 53610
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
Zo kun je de NAS van extern via PASSIVE benaderen en intern via ACTIVE.
Stappenplan:
1). Connect via telnet naar je NAS.
2). Maak een scriptje aan (mijne staat in de root en heet pasv-ftp)
vi /pasv-ftp
3). Nu zit je in de VI editor, we willen onderstaande code toevoegen.
Druk op de toets 'a'
Kopieer en plak onderstaande tekst (wel je IP + poorten veranderen
1
2
3
4
5
6
7
8
| #/bin/sh ip=127.0.0.1 # Vul hier jouw extern IP in port=60021 # FTP poort pbegin=61000 # FTP PASV portrange begin en eind pend=61100 killall pure-ftpd pure-ftpd -A -E -I 5 -K -S 0.0.0.0,$port -P $ip -p $pbegin:$pend & |
4). Als je klaar bent, druk op Escape, nu verlaat je de edit modus.
Om het bestand op te slaan toets je in: ' :qw! ' gevolgd door enter.
5). Zet de rechten van het scriptje nog goed:
chmod 770 /pasv-ftp
6). Nu kun je het scriptje starten, hij killed automatisch elke pure-ftpd instance en start met de settings van het scriptje op. Toets in:
./pasv-ftp
7). Als laatste moet je natuurlijk niet vergeten de FTP poort + Passive portrange toe te voegen in je router.
ik heb ook de ch3snas zonder de funplug, heb er heeeeel veel data op staan.
Ik wil graag rsync gebruiken om backups te maken van andere computers(dus niet intern van schijf naar schijf), kan ik veilig de fun_plug installeren of moet ik eerst een backup maken voordat ik dit ga doen?
heb eigenlijk alleen rsync nodig verder gebruik ik niets.
Damn it's good 2b a Tweaker!
Anoniem: 138293
Wat denk je zelf?rb338 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 09:50:
[...]
Misschien een open deur, maar... heb je unrar geïnstalleerd?
Zowel de free versie als de nonfree
Usergroup aangemaakt
User aangemaakt
1
| adduser -h /mnt/HD_a2/www -s /bin/false -H lighttpd -Gusergroup |
Lighttpd aangepast op de punten van username en usergroup
Map pages naar gebruiker gezet
Maar dan komt het probleem, lighttpd wil niet starten omdat volgens de log:
1
| (mod_fastcgi.c.904) bind failed for: unix:/tmp/php-cgi.socket-0 Permission denied |
Wat moet ik verder nog doen?
Bedankt!raven22 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 09:32:
Is er hier iemand die mij kan vertellen of volgende mogelijk is:
Het hele funplug(+transmission, lighttpd, enz.) op een stick te zetten en je torrents ook op je stick(8gb) te downloaden, zodat de drives spindown blijfen?
ja hoor dat kan, heb ik ook
Ik heb ondertussen funplug en de rest op stick gezet(gekopieerd) maar ik draai nog steeds clutch vanuit HDD. Kan jij(iemand) mij in het kort vertellen hoe ik clutch vanuit stick kan draaien?
Nederlands is niet mijn moedertaal!
Ik heb Clutch ook niet op de usb, want die gebruik ik toch niet zoveel. Dan moet je ook je lighttpd config aanpassen denk ik en je www directory verplaatsen. Zou niet zo moeilijk moeten zijn.K.P.A.X. schreef op maandag 07 juli 2008 @ 16:24:
[...]
Bedankt!
Ik heb ondertussen funplug en de rest op stick gezet(gekopieerd) maar ik draai nog steeds clutch vanuit HDD. Kan jij(iemand) mij in het kort vertellen hoe ik clutch vanuit stick kan draaien?
Dank je. Ben er al uit. Aanpassen werkte niet, heb gewoon opnieuw transmission en clutch op usb stick geïnstalleerd en het werkt nu. Ben nu nog aan het kijken of spindown (goed) werkt.raven22 schreef op maandag 07 juli 2008 @ 22:30:
[...]
Ik heb Clutch ook niet op de usb, want die gebruik ik toch niet zoveel. Dan moet je ook je lighttpd config aanpassen denk ik en je www directory verplaatsen. Zou niet zo moeilijk moeten zijn.
Hoe heb je clutch geinstalleerd dan? Het is toch gewoon een kwestie van uitpakken in de /www map?K.P.A.X. schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 13:01:
[...]
Dank je. Ben er al uit. Aanpassen werkte niet, heb gewoon opnieuw transmission en clutch op usb stick geïnstalleerd en het werkt nu. Ben nu nog aan het kijken of spindown (goed) werkt.
Kun je me vertellen hoe je alles op stick gekregen hebt?K.P.A.X. schreef op maandag 07 juli 2008 @ 16:24:
[...]
Bedankt!
PSN: DutchTrickle PVoutput
Ik heb sinds een week ook zo'n apparaat op de plank staan. Bevalt me tot nu toe erg goed, alleen loop ik tegen 1 probleem aan. Ik heb MediaTomb op de CH3SNAS geïnstalleerd, werkt allemaal prima. Tot dat ik mijn CH3SNAS wil uitzetten. Ik weet namelijk niet hoe ik op een nette manier MediaTomb kan afsluiten, via telnet # killall mediatomb lijkt me niet de juiste manier, tenminste als ik dit doe en ik wil MediaTomb weer starten dan geeft deze de melding dat libjs.so niet geladen kan worden (bestand corrupt?). De enige oplossing is MediaTomb opnieuw installeren (plus dat al mijn muziek weer geïndexeerd moet worden, wat erg tijdrovend is). Dit zelfde gebeurt als ik de NAS hard uit en aanzet (maar dat is dan ook wel weer logisch).
Weet iemand of je via commandline MediaTomb kan starten, her-starten, afsluiten en wat al niet meer? Ik heb google al geraadpleegd maar daar kom ik niet echt verder.
Alvast bedankt.
Ja in principe wel, maar het werkte vanuit usb bij mij niet, na het aanpassen van lighttpd.config werkte het niet helemaal(socket probleem). Had geen zin om uit te gaan zoeken waarom het niet werkte en vandaar dus opnieuw installen.raven22 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 13:06:
[...]
Hoe heb je clutch geinstalleerd dan? Het is toch gewoon een kwestie van uitpakken in de /www map?
Tip!: lees volgende topic goed door.(funplug op usp stick)Maverick schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 13:29:
[...]
Kun je me vertellen hoe je alles op stick gekregen hebt?
1. Usb stick geformatteerd volgens dit artikel(Duits). Ik had wel mijn stick in ext2 in windows geformatteerd(weet niet of Ch3snas/funplug FAT enzo direct snapt)
2.Usb stick mounten(als het goed is wordt het /mnt/HD_a2/sdc1)
3.ffp map kopieren naar je usb mount folder.(wel chmod'den)
4.Aangepaste funplug gepakt van meneer KyleK hier
5.Funplug aanpassen aan je eigen instellingen(bij mij was usb gemount op sdc1 en niet op sdb1)
Deze funplug valt terug op je HD-funplug als je je usb stick momenteel niet gebruikt. Wel fijn!
6. Transmission en Clutch opnieuw installeren op je usb-funplug.
Succes.
Bij stap 16 staat:
16. Chroot de zelfgemaakte Debian image
code:
1. # /mnt/HD_a2/lnx_bin/busybox3 chroot etch /bin/bash
2. root@CH3SNAS:/#
Ik krijg echter bij opdrachtregel 1 de melding "chroot: cannot execute \bin\bash : no such file or directory"
Wat is er dan mis? Heb alle voorgaande stappen uitgevoerd zonder ergens een foutmelding te hebben gekregen.
* Tallguy is geen linux/unix kenner dus hou het aub n00bsimpel plz
Probeer dit stappenplan eens, dat moet zelfs een noob kunnen, zolang je maar naukeurig de instructies opvolgt.Kensei schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 13:19:
Ik volg de stappen die The_DoubleU heeft geplaatst in Deel #1 van dit topic (het grote stappenplan om te funpluggen)
Bij stap 16 staat:
16. Chroot de zelfgemaakte Debian image
code:
1. # /mnt/HD_a2/lnx_bin/busybox3 chroot etch /bin/bash
2. root@CH3SNAS:/#
Ik krijg echter bij opdrachtregel 1 de melding "chroot: cannot execute \bin\bash : no such file or directory"
Wat is er dan mis? Heb alle voorgaande stappen uitgevoerd zonder ergens een foutmelding te hebben gekregen.
* raven22 is geen linux/unix kenner dus hou het aub n00bsimpel plz
welk stappenplan?raven22 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 13:26:
[...]
Probeer dit stappenplan eens, dat moet zelfs een noob kunnen, zolang je maar naukeurig de instructies opvolgt.
En het stappenplan van The_DoubleU gaat eigenlijk prima, totdat ik tegen deze melding aanlop.
Foutje ..... http://knowledge.forestblue.nl/ch3snas.htmlKensei schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 13:33:
[...]
welk stappenplan?volgens mij ben je wat vergeten haha.
Is het nog verstandig (omdat ik eerst met die van The_DoubleA bezig was) mijn NAS te resetten naar factory default of maakt dat niet zoveel uit?
EDIT: ook daar doet de chroot het niet
EDIT 2: nog een keer gedaan en nu werkt ie wel. Schijnbaar bitje omgevallen tijdens uitpakken of DL' en.
[ Voor 29% gewijzigd door Tallguy op 10-07-2008 14:14 ]
thanx ik heb Twonky zo aan de praat gekregen.. snap ook niet de ballen van Linux
Heb nu een Fonz funplug 0.4 gelood ik erop gezet en kan telnetten, en via verkenner benaderen. Twonky doet et ook.
heeft iemand hier nu een werkend script om de HD's uit te zetten + fans uit, of desnoods systeem op standby te zetten. Want ik heb de nas nu in testomgeving staan naast me maar hij gaat constant aan en uit. of iig de HD's spinnen constant op. Kan dat app niet op commando (netwerk benadering) aan en uit gaan? dit kost me constant stroom en de levensduur van me HD op den tijd
iets anders.. ik kan maar via Gbit opeens max 13/15MB per seconde halen .. ben ik nou gek aan het worden? 1000mbit/8 is toch 125MB per seconde? nou kan je HD dat misschien niet aan maar met 100mbit haal ik rond de 12.
[ Voor 19% gewijzigd door ApC_IcE op 10-07-2008 21:33 ]
Opeens? Deze dingen halen niet meer dan 12, 13 mbps, gewoon door de trage cpu. Gbit aansluiting is dus enigszins optimistisch.ApC_IcE schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 21:27:
iets anders.. ik kan maar via Gbit opeens max 13/15MB per seconde halen .. ben ik nou gek aan het worden? 1000mbit/8 is toch 125MB per seconde? nou kan je HD dat misschien niet aan maar met 100mbit haal ik rond de 12.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Ik bedoelde ik heb em pas omgeswitched van 100mbit naar Gbit. .. maar ok .. dan kan de 100mbit weer terugSeatRider schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 21:56:
[...]
Opeens? Deze dingen halen niet meer dan 12, 13 mbps, gewoon door de trage cpu. Gbit aansluiting is dus enigszins optimistisch.
Daarna ook Twonky geinstalleerd en werkt als een tierelier.
Alleen wil ik vandaag opnieuw de NAS opstarten en kan ik niet meer telnetten.
Na 10 keer rebooten en resetten en pc opstarten eindelijk weer aan de praat.
Tenminste telnet, maar twonky start niet op terwijl er toch duidelijk een verwijzing in de fun_plug staat alsmede het starttwonky.sh bestand.
Dan maar vanuit telnet opgestart en Twonky draait weer.
Echer na weer een reboot (of aan/uit) zelfde probleem.
Wordt er doodziek van, iemand een idee waar het probleem ligt, ik noem dit niet echt FUN pluggen
??
Mijn Fun_plug
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
| #!/bin/sh export VOL1=/mnt/HD_a2 export VOL2=/mnt/HD_b2 export FUNPLUGTAR=${VOL1}/fun_plug.tar export FUNPLUGDIR=${VOL1}/fun_plug.d export ETCDIR=${FUNPLUGDIR}/etc export BINDIR=${FUNPLUGDIR}/bin export SBINDIR=${FUNPLUGDIR}/sbin export LIBDIR=${FUNPLUGDIR}/lib export DATADIR=${FUNPLUGDIR}/share export LOGDIR=${FUNPLUGDIR}/log export LOGFILE=${LOGDIR}/fun_plug.log export PATH=${SBINDIR}:${BINDIR}:${PATH} export LD_LIBRARY_PATH=${LIBDIR} umask 022 mkdir -p ${FUNPLUGDIR} ${LOGDIR} echo "**** fun_plug script for DNS-323 (2007-09-16 tp@fonz.de) ****" >>${LOGFILE} date >>${LOGFILE} if [ -r "${FUNPLUGTAR}" ]; then echo "* Extracting ${FUNPLUGTAR}..." >>${LOGFILE} /bin/tar -xv -f ${FUNPLUGTAR} -C ${FUNPLUGDIR} 1>>${LOGFILE} 2>&1 echo "* Deleting ${FUNPLUGTAR}..." >>${LOGFILE} rm -f ${FUNPLUGTAR} fi # suid busybox if [ -e ${BINDIR}/busybox ]; then chown root.root ${BINDIR}/busybox chmod 0755 ${BINDIR}/busybox chmod u+s ${BINDIR}/busybox fi echo "${LIBDIR}" >>/etc/ld.so.conf ldconfig if [ -d "${FUNPLUGDIR}/start" ]; then for fun_plug_script in ${FUNPLUGDIR}/start/*.sh; do if [ -x "${fun_plug_script}" ]; then echo "* Running ${fun_plug_script} start ..." >>${LOGFILE} ${fun_plug_script} start 1>>${LOGFILE} 2>&1 else echo "* ${fun_plug_script} not executable..." >>${LOGFILE} fi done else echo "* ${FUNPLUGDIR}/start: Directory not found" fi echo "* Done" >>${LOGFILE} /mnt/HD_a2/starttwonky.sh |
Telnet werkt dus de helft van de tijd niet, vand de 10 keer dat ik opstart werkt het niet.sylvesterrr schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 09:10:
Staat starttwonky.sh wel in /mnt/HD_a2/ ? Dit kun je zien door met telnet even in die directory te kijken. Bij mij stonden al mijn bestanden namelijk opeens in /mnt/HD_b2/ nadat ik er een tweede hardeschijf in heb gedaan, ik moest alle verwijzingen aanpassen.
Heb altijd een probleem gehad als je die funplug en de funplug.tar erop had moest ik ooit wel 10 keer opstarten voordat de bestanden geinstalleerd werden en ja ik heb lang genoeg gewacht.
Het vreemde van het hele verhaal dat mijn /mnt/HD_a2/ gewoon Volume_2 heet, terwijl je toch zou verwachten dat het Volume_1 moet zijn....
Bij mij was probleem dat ik 2 HD er in hadharrytasker schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 11:38:
[...]
Telnet werkt dus de helft van de tijd niet, vand de 10 keer dat ik opstart werkt het niet.
Heb altijd een probleem gehad als je die funplug en de funplug.tar erop had moest ik ooit wel 10 keer opstarten voordat de bestanden geinstalleerd werden en ja ik heb lang genoeg gewacht.
Het vreemde van het hele verhaal dat mijn /mnt/HD_a2/ gewoon Volume_2 heet, terwijl je toch zou verwachten dat het Volume_1 moet zijn....
FF 1 verwijderen dan alles instaleren en dan kopieren naar je 2de en alles werkt
Bedankt voor de tip.0Burner0 schreef op zondag 13 juli 2008 @ 11:26:
[...]
Bij mij was probleem dat ik 2 HD er in had
FF 1 verwijderen dan alles instaleren en dan kopieren naar je 2de en alles werkt(bij mij)
Heb nu geinstalleerd met een schijf (in de rechter bay), fun_plug geinstalleerd en twonky.
Daarna de tweede schijf erbij geprikt.
Tot op heden lijkt het eindelijk te werken.
Straks nog eens een keer uitschakelen en opnieuw opstarten en kijken of telnet nog werkt en de twonky server.....i'll let u know
Anoniem: 267877
Ik ben een tijdje geleden toevallig op deze topic terechtgekomen, maar het heeft mij wel overtuigd een conceptronic CH3SNAS te kopen. Sinds het weekend ben ik er mee aan de slag, en ja, hier ben ik al met problemen.
Ik wil namelijk SABNZBplus installeren. Ik heb de HowTo van UTMachine erbij genomen, maar die gaat uit van een Debian installatie, wat ik wil vermijden gezien ik nauwelijks linux ken (en het helemaal niet mijn ding is). Heeft iemand SABNZBplus draaien zonder debian? Of iemand die gewoon weet hoe het moet? Ik vond alleszins nog niets hierover in dit omvangrijke topic.
Funplug en MLDonkey draaien wel al, maar met het easypakketje is daar ook niet zoveel kennis voor nodig :-)
Alle input is welkom.
Je kan dus overwegen om Debian chroot te installeren, moet met de howto's niet zo'n probleem zijn (ook al is Linux niet je ding)
Gebruik inderdaad een howto. Die van mij bijvoorbeeld. Als je alles netjes volgt, moet je geen problemen tegenkomen.Anoniem: 267877 schreef op maandag 14 juli 2008 @ 13:34:
Dag Tweakers,
Ik ben een tijdje geleden toevallig op deze topic terechtgekomen, maar het heeft mij wel overtuigd een conceptronic CH3SNAS te kopen. Sinds het weekend ben ik er mee aan de slag, en ja, hier ben ik al met problemen.
Ik wil namelijk SABNZBplus installeren. Ik heb de HowTo van UTMachine erbij genomen, maar die gaat uit van een Debian installatie, wat ik wil vermijden gezien ik nauwelijks linux ken (en het helemaal niet mijn ding is). Heeft iemand SABNZBplus draaien zonder debian? Of iemand die gewoon weet hoe het moet? Ik vond alleszins nog niets hierover in dit omvangrijke topic.
Funplug en MLDonkey draaien wel al, maar met het easypakketje is daar ook niet zoveel kennis voor nodig :-)
Alle input is welkom.
Anoniem: 267915
ik heb gelezen dat de CH3SNAS idle 14 watt verbruikt en actief tegen de 28 watt..GenetiX schreef op maandag 14 juli 2008 @ 14:16:
Heeft iemand wel eens gemeten hoeveel Watt de CH3SNAS trekt? Ben wel benieuwd namelijk. Even uitgaande van één schijf.
Anoniem: 267877
Klopt, even Googlen en je weet het.Anoniem: 267915 schreef op maandag 14 juli 2008 @ 14:28:
[...]
ik heb gelezen dat de CH3SNAS idle 14 watt verbruikt en actief tegen de 28 watt..
--> http://www.hardware.info/..._GrabnGO_NAS_Media_Store/
"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"
Ik raad nzget 0.4.1 aan, deze haalt je maximale downloadsnelheidAnoniem: 267877 schreef op maandag 14 juli 2008 @ 13:34:
Dag Tweakers,
Alle input is welkom.
Hier heb je toch ook debian voor nodig?UTMachine schreef op maandag 14 juli 2008 @ 18:46:
[...]
Ik raad nzget 0.4.1 aan, deze haalt je maximale downloadsnelheidZie wat info van mijn kant, eerder in deze thread.
Als in in de Debian chroot zit en ik ga met VI iets aanpassen, dan gebeurd het bijna altijd dat ik met de pijltjestoetsen letters (A B C D) krijg ipv dat de cursor verplaatst.
Dat heb ik niet buiten de Debian chroot om.
Hoe kan ik dit verhelpen?
het gebeurd trouwens zowel in een telnet sessie als via PuttY (weet niet of dat wat uitmaakt). Ben nl bezig geweest gistavond hellanzb erop te zetten en moet dan een conf file aanpassen.
EDIT: Laat maar..al op andere manier opgelost.
[ Voor 4% gewijzigd door Tallguy op 15-07-2008 14:11 ]
Als ik bovenstaande probeer vanuit de Debian krijg ik de melding terug:cd /var/tmp
wget http://www.rarlab.com/rar/unrar-arm.tar.bz2
cd /
tar xjvf /var/tmp/unrar-arm.tar.bz2
rm /var/tmp/unrar-arm.tar.bz2
root@CH3SNAS:/# tar xjvf /var/tmp/unrar-arm.tar.bz2
tar: bzip2: Cannot exec: No such file or directory
tar: Error is not recoverable: exiting now
tar: Child returned status 2
tar: Error exit delayed from previous errors
root@CH3SNAS:/#
die file unrar-arm.tar.bz2 is er wel. Wat is hier mis?
[ Voor 84% gewijzigd door Tallguy op 15-07-2008 17:25 ]
Ik zit even met een probleem..
ik wil me ch3snas chrooten, ik kom hier geloof ik vast
5. Bewerk je resolv.conf bestand. Deze dient om ervoor te zorgen dat je verbindingen naar je netwerk en internet juist gerouteerd worden. (In dit voorbeeld wordt vi als editor gebruikt, dit kan natuurlijk ook met notepad++ in /debian/etch/etc/ of Joe)
# vi /etc/resolv.conf
Zet in dit bestand het ip adres van je router, bijvoorbeeld:
>> search wan
>> nameserver 192.168.2.1
Bij een latere stap kan ik apt-get update niet uit voeren ik heb het vermoeden dat "linux" geen verbinding krijgt met het internet. (ik kan ook niet pingen van uit linux, van uit de telnet omgeving van de nas wel)
Ik schrijf in resolv.conf
>> search wan
>> 192.168.0.1
Moet toch goed zijn of zie ik iets over het hoofd?
Het is voor jou dan:Anoniem: 267915 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 23:48:
Hallo,
Ik zit even met een probleem..
ik wil me ch3snas chrooten, ik kom hier geloof ik vast
5. Bewerk je resolv.conf bestand. Deze dient om ervoor te zorgen dat je verbindingen naar je netwerk en internet juist gerouteerd worden. (In dit voorbeeld wordt vi als editor gebruikt, dit kan natuurlijk ook met notepad++ in /debian/etch/etc/ of Joe)
# vi /etc/resolv.conf
Zet in dit bestand het ip adres van je router, bijvoorbeeld:
>> search wan
>> nameserver 192.168.2.1
Bij een latere stap kan ik apt-get update niet uit voeren ik heb het vermoeden dat "linux" geen verbinding krijgt met het internet. (ik kan ook niet pingen van uit linux, van uit de telnet omgeving van de nas wel)
Ik schrijf in resolv.conf
>> search wan
>> 192.168.0.1
Moet toch goed zijn of zie ik iets over het hoofd?
search wan
nameserver 192.168.0.1
Het woord nameserver moet ervoor ik neem dan ook aan dat bij jou 192.168.0.1 je dns server is
"I see said the blind man, as he picked up his hammer and saw"
Moet dit in mijn resolv?
search wan
nameserver 194.135.5.5
het ip van mijn router is namelijk wel 192.168.1.1
Update:
Ik kan nu van uit linux alleen op ip pingen..
laatste update,
heb in mijn resolv alleen me nameserver neergezet en het ip van de router.
[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 267915 op 17-07-2008 01:07 ]
Kensei schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 14:11:
[...]
Als ik bovenstaande probeer vanuit de Debian krijg ik de melding terug:
root@CH3SNAS:/# tar xjvf /var/tmp/unrar-arm.tar.bz2
tar: bzip2: Cannot exec: No such file or directory
tar: Error is not recoverable: exiting now
tar: Child returned status 2
tar: Error exit delayed from previous errors
die file unrar-arm.tar.bz2 is er wel. Wat is hier mis?
Zegt dat ie bzip2 niet kan vinden.tar: bzip2: Cannot exec: No such file or directory
Nee, waarom? Zou raarder zijn als de Samsung na formatteren 160MB was geworden.Anoniem: 267915 schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 17:42:
Ik heb in mijn CH3SNAS 2 schijven zitten, 1x250 gb van Samsung en 1x160 gb van WD. Is het niet gek dat die schijf van WD na het formatteren 161056 MB is?
In de webinterface zie ik daar niks over terug. Hoe krijg je nu de FTP server met SSL aan de praat?Toegevoegd:
- PureFTP SSL ondersteuning
Ik vraag me af wat het verschil is tussen 'idle' en 'active' . Is dat met 1 HDD, HDD aan of uit, cpu use hoog of laag. Ietwat onduidelijk naar mijn idee. Heeft iemand het zelf wel eens gemeten?rb338 schreef op maandag 14 juli 2008 @ 14:40:
[...]
Klopt, even Googlen en je weet het.
--> http://www.hardware.info/..._GrabnGO_NAS_Media_Store/
Aangezien ik Linux beginner (wil niet zeggen NooB, want dat stadium ben ik wel voorbij) ben, vraag ik me het volgende af:
Klopt de volgende stelling?
Als ik de Fun_plugin en Debian installeer op een CH3SNAS, wil dat zeggen dat ik niets flash en dat ik daarmee mijn NAS dus niet om zeep kan helpen.
Graag jullie mening over of die stelling juist of onjuist is...
Je flasht in dit geval niet. Je schrijft alleen iets bij. Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met het ongedaan maken van een fun plug kopie actie. Misschien dat iemand anders dat kan vertellen. Ik denk dat op het moment dat je je harddisk eruit haalt en elders formatteert je van de fun plug af bent. Deze wordt daar immers op gezet.slash24 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 11:26:
Ik ben van plan om de CH3SNAS ook te gaan bestellen en heb dit topic (grotendeels) doorgelezen om wat vragen voor mezelf duidelijk te krijgen. Dat is grotendeels gelukt. Vooral de mogelijkheid om Debian te draaien op dit apparaat spreekt me erg aan.
Aangezien ik Linux beginner (wil niet zeggen NooB, want dat stadium ben ik wel voorbij) ben, vraag ik me het volgende af:
Klopt de volgende stelling?
Als ik de Fun_plugin en Debian installeer op een CH3SNAS, wil dat zeggen dat ik niets flash en dat ik daarmee mijn NAS dus niet om zeep kan helpen.
Graag jullie mening over of die stelling juist of onjuist is...
Als je de bekende howto's volgt, lijkt me het geen probleem.
Om de funplug ongedaan te maken en terug te gaan naar 'fabrieks' instellingen is het verwijderen van het funplug bestand van je harde schijf voldoende, daarna opnieuw opstarten en klaar is kees.GenetiX schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 14:10:
[...]
Je flasht in dit geval niet. Je schrijft alleen iets bij. Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met het ongedaan maken van een fun plug kopie actie. Misschien dat iemand anders dat kan vertellen. Ik denk dat op het moment dat je je harddisk eruit haalt en elders formatteert je van de fun plug af bent. Deze wordt daar immers op gezet.
Voor je dit doet is het verstandig eerst met telnet de funplug directory en eventueel andere bestanden te verwijderen omdat je ze via de windows verkenner niet kunt verwijderen (rechten kwestie) maar daarover staat genoeg in dit topic.
Cronjobs worden zo gestart dat de sbin (waar chroot staat ) niet in het path staat:
in je cron tab kan je een script aanroepen (zie ook editcron.sh):
echo "59 1 * * * sh /some/dir/script.sh"
Let Op dat editcron.sh executable is! zie ook chmod 422
script.sh:
#do some debug stuff
cd (de map waar je etch IN staat)
/mnt/HD_a2/fun_plug.d/sbin/chroot (naamv/d etchmap) sh /some/dir/script2.sh
#do some debug stuff
script2.sh
#chrooted enviroment
#do some debug stuff
#do your stuff
#do some debug stuff
voor de duidelijkheid is hier een script2 waar er al gechroot is, en een script1 waar dat nog niet het geval is. Dit is handig om om problemen uit te zoeken. Zo zie je waar cron raar doet, dan wel je script buggy is. Ik start in mijn script2.sh bijvoorbeeld mijn virusscanner 1x per dag en mijn backup systeem. Virus= clam Backup = rdiff-backup beide via apt-get commando te installeren.
Als je het absurde aanneemt, kan je het tegenover gestelde bewijzen ??
Ik heb de tutorial als de startpost gevolgd: The_DoubleU in "[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323"
Als ik nu via telnet (Putty onder Windows XP) inlog zie ik niet éénmaal een # maar twee keer een # staan:
# #
Als ik dan een commando uitvoer krijg ik eerst een lege regel te zien, dan de uitvoer van het uitgevoerde en dan weer de dubbele prompt:
# # ls etch lost+found # #
Huh
Als ik dan chroot naar Debian zie ik ook een dubbele prompt, maar dan onder elkaar:
root@CH3SNAS:/# root@CH3SNAS:/#
Voer ik nu bijv. ls uit dan zie ik:
root@CH3SNAS:/# root@CH3SNAS:/# ls bin dev home root@CH3SNAS:/# root@CH3SNAS:/#
Als ik /etc/apt/sources.list.d/etch.list open in nano zie ik dat het met de regeleindes ook niet helemaal lekker loopt.
Iemand die weet wat hier mis gaat?
Het mounten van je USB naar een map binnen Volume_1 is geniaal eenvoudig geworden met 0.5. Nu nog een manier zien te vinden om FFP geheel vanaf USB te draaien. Veel van de aangepaste fun_plug script die ik tegenkom zijn gebaseerd op 0.4.
/Edit: FFP vanaf USB stick is ook erg eenvoudig. Je moet de volgende wijzigingen aan fun_plug aanbrengen:
(regel 7)
1
2
| # real path to ffp #FFP_PATH=/mnt/HD_a2/ffp |
Wordt:
1
2
3
| # real path to ffp #FFP_PATH=/mnt/HD_a2/ffp FFP_PATH=/mnt/HD_a2/sdc1/ffp |
Oftewel: de FunPlug bevindt zich in de map /ffp op de USB stick (sdc1, kan ook sdb1 zijn afhankelijk van het aantal schijven in de CH3SNAS).
Dan moet de USB stick nog geladen worden en gemound naar sdc1:
Direct onder:
1
2
| echo "**** fun_plug script for DNS-323 (2008-04-13 tp@fonz.de) ****" date |
Heb ik toegevoegd:
1
2
3
| # PR: Mount USB echo "* Mounting USB" /mnt/HD_a2/mountusb.sh |
De inhoud van mountusb.sh:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| #!/bin/sh usbdisk_dev="sdc1" usbdisk_mountp="/mnt/HD_a2/$usbdisk_dev" usbdisk_mount_options="-t auto" insmod /mnt/HD_a2/lnx_bin/usb-storage.ko # wait for disk... sleep 15 # mount it mkdir -p $usbdisk_mountp echo "Mounting /dev/$usbdisk_dev on $usbdisk_mountp" mount $usbdisk_mount_options /dev/$usbdisk_dev $usbdisk_mountp >$usbdisk_mountp/mount-error.txt 2>&1 if [ $? -ne 0 ]; then echo "Failed" cat $usbdisk_mountp/mount-error.txt fi |
Dit op basis van ffp/start/usbdisk.sh. Waar ik het gedeelte van de 60 seconden time-out uit heb gehaald, want om de een of andere reden wilde dat niet werken tijdens het booten. Voerde ik dezelfde code later vanaf de prompt uit dan werkte het wel

Let op: ffp/start/usbdisk.sh moet dus niet meer opgestart worden tijdens het booten!
Als je nu voor de eerste keer opnieuw opstart zal FFP zichzelf installeren. fun_plug.tgz zal zich dan uitpakken in /ffp in de root van de usb stick.
't is ff een uitzoekwerk, maar uiteindelijk is het met 0.5 best gemakkelijk
[ Voor 129% gewijzigd door Priet op 20-07-2008 16:47 ]
Een vraag waarmee ik nog zit is of met deze NAS ook QoS is in te stellen, dus reserveren/begrenzen van bandbreedte voor applicaties, zowel in upload als download. Ook zou ik een overall maximum willen aan kunnen geven om te voorkomen dat het NAS mijn internetverbinding dichttrekt.
Omdat ik geen Linux-guru ben, hoop ik dat dit mogelijk is zonder ingewikkelde debian installatie/aanpassingen etc, maar gewoon met de funplug en misschien een add-on applicatie. Wie kan hierover duidelijkheid geven?
mount --bind /mnt/HD_a2/Data/Muziek /mnt/HD_a2/Datagb/sdc1/etch/muziek
Nu wil ik een start/stop script schrijven maar ik krijg het niet voor elkaar om deze mount ongedaan te maken. Hoe doe ik dat?
CH3SNAS met 1.03 final firmware en 2 x 1TB samsung F1 schijven opgedeeld in Raid 1 en JBOD.
USB hub met canon printer en 2 GB usb stick.
Op de stick draait funplug 0.4 en etch met hellanzb alles werkt naar behoren, behalve spin-down van de schijven. Ik heb nog niet gemerkt dat deze het ooit gedaan heeft.
Nu staat er regelmatig op het topic, dat er nog een bug is met spin-down van de schijven.
Is er iemand die het al wel op een of andere manier voor elkaar heeft (met andere firmware oid)?
Heeft het ook te maken met de Raid 1 config?
Ik heb die bug tot op de laatste dag gehad in welke config en met welke fun-plug-hack dan ook.TSS_Droopy schreef op maandag 21 juli 2008 @ 20:05:
Mijn config:
CH3SNAS met 1.03 final firmware en 2 x 1TB samsung F1 schijven opgedeeld in Raid 1 en JBOD.
USB hub met canon printer en 2 GB usb stick.
Op de stick draait funplug 0.4 en etch met hellanzb alles werkt naar behoren, behalve spin-down van de schijven. Ik heb nog niet gemerkt dat deze het ooit gedaan heeft.
Nu staat er regelmatig op het topic, dat er nog een bug is met spin-down van de schijven.
Is er iemand die het al wel op een of andere manier voor elkaar heeft (met andere firmware oid)?
Heeft het ook te maken met de Raid 1 config?
Erg vervelend en heb mijn CH3SNAS verkocht (zonder disks) omdat de lol er gewoon vanaf was.
Daarnaast was de support van Conceptronic verre van klantvriendelijk en probeerde ze me nog even mijn garantie te ontnemen omdat ik de Fun-plug er op had gezet (had gelukkig een mailtje waarin ze zelf vroegen dit te doen ivm. bug-testing).
Wees dus voorzichtig met claimen van garantie en het vermelden dat je gehackt hebt met bv. de Fun-plug!
Maandag komt mijn QNAP TS-209 II 256MB Turbo Station
Nu blijven de schijven uit, maar blijft de fan wel draaien.
Het stoort me niet zoveel omdat ik het apparaat toch ergens heb staan waar ik 'm niet kan horen, maar vreemd is het wel.
Ik wil met e2fchk (ofzoiets) m'n schijven controleren, maar dan mogen ze niet gemount zijn. Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Beetje offtopic maar probeer eens:raven22 schreef op maandag 21 juli 2008 @ 09:25:
Even een vraag voor de linux kenners. Ik gebruik het volgende command om mijn muziek directory te mounten in de chrooted debian environment om slimserver deze muziek te kunnen laten afspelen:
mount --bind /mnt/HD_a2/Data/Muziek /mnt/HD_a2/Datagb/sdc1/etch/muziek
Nu wil ik een start/stop script schrijven maar ik krijg het niet voor elkaar om deze mount ongedaan te maken. Hoe doe ik dat?
1
| man umount |
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het is umount, niet uNmountPriet schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 12:36:
unmount bestaat niet in de omgeving van de NASOf kan dat ook vanuit de Debian chroot?
Heeft iemand dit ook gehad? Heb alles ook al verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar zelfs met de standaard waarden werkt het niet meer...
Op mijn linux bak werkte dit probleemloos en heb nog nooit gehad, daar bleef de webinterface probleemloos werken...
Iemand ideeën? Ik heb alleen de funplug (v0.5) en het spul van de link hierboven geinstalleerd
hmm, ben nog even verder bezig geweest en heb ook de songs3.db verwijderd en nog weer wat in de mt-daapd.conf aangepast en nu werkt het ineens wel!, terwijl ik het wachtwoord niet heb aangepast...
[ Voor 13% gewijzigd door JustSomeone op 23-07-2008 19:36 ]
Meeuuuhhh

Als ik dmesg krijg ik de melding 'EXT2-fs warning: mounting unchecked fs: running e2fsck is recommended.
e2fsck mag niet op een mounted schijf. Kan ik nu gewoon eerst umount /mnt/HD_a2 uitvoeren en daarna e2fsck /dev/md0? Ik draai Funplug (dus ook 2fsck) vanaf USB stick. Zou het dan goed moeten gaan of slaat alles dicht zodra ik de 'hoofdschijf' (RAID 1) uitzet?
Bij mij staat hij ook niet op een plaats waar ik er last van heb, maar het kost natuurlijk een hoop meer energie, en je schijven gaan sneller stuk.Priet schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 11:24:
Bij mij hebben de schijven (ik heb er twee inzetten als RAID 1) de hele nacht door staan loeien/schrijven/lezen/knipperen. De volgende dag was het apparaat weer stil....
Nu blijven de schijven uit, maar blijft de fan wel draaien.
Het stoort me niet zoveel omdat ik het apparaat toch ergens heb staan waar ik 'm niet kan horen, maar vreemd is het wel.
Ik wil met e2fchk (ofzoiets) m'n schijven controleren, maar dan mogen ze niet gemount zijn. Hoe krijg ik dat voor elkaar?
P.S. voor de liefhebbers: http://www.aroundmyroom.c.../ch3snas-104rc5-firmware/
Zo te zien is er niks gedaan aan de spin-down issue, maar er wordt in ieder geval aan gewerkt.
Ik ben wel benieuwd op welke manier ze je de garantie kunnen ontnemen met het installeren van de funplug, er wordt niets aan het apparaat zelf gewijzigd. Dan kunnen ze net zo goed zeggen, tja, had je er maar geen MP3tjes op moeten storeni2Paq schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 11:06:
[...]
Ik heb die bug tot op de laatste dag gehad in welke config en met welke fun-plug-hack dan ook.
Erg vervelend en heb mijn CH3SNAS verkocht (zonder disks) omdat de lol er gewoon vanaf was.
Daarnaast was de support van Conceptronic verre van klantvriendelijk en probeerde ze me nog even mijn garantie te ontnemen omdat ik de Fun-plug er op had gezet (had gelukkig een mailtje waarin ze zelf vroegen dit te doen ivm. bug-testing).
Wees dus voorzichtig met claimen van garantie en het vermelden dat je gehackt hebt met bv. de Fun-plug!
Maandag komt mijn QNAP TS-209 II 256MB Turbo Station
Succes met je Turbo Station iig
Ik vind die Turbo Station best duur voor wat je ervoor terugkrijgtTSS_Droopy schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 21:06:
[...]
Ik ben wel benieuwd op welke manier ze je de garantie kunnen ontnemen met het installeren van de funplug, er wordt niets aan het apparaat zelf gewijzigd. Dan kunnen ze net zo goed zeggen, tja, had je er maar geen MP3tjes op moeten storen![]()
Succes met je Turbo Station iig
Is dat zo?SeatRider schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 08:50:
[...]
Ik vind die Turbo Station best duur voor wat je ervoor terugkrijgt
Na 7 maanden ploeteren met de CH3SNAS en dan nog geen goed werkend systeem hebben kan het alleen maar meevallen.
7 maanden ploeteren? Ik wilde zelf eigenlijk ook de CH3SNAS gaan kopen, maar dit klinkt niet positief.i2Paq schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 09:07:
Is dat zo?
Na 7 maanden ploeteren met de CH3SNAS en dan nog geen goed werkend systeem hebben kan het alleen maar meevallen.
Heb je bepaalde eisen? Werkt een feature niet? Of het is gewoon een pokkeding?
of moet ik gewoon het hele topic eerst doorlezen?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gebruik gewoon FunPlug 0.5 en de rest is een eitje. Het is zelfs mij geluktGonadan schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 10:13:
[...]
7 maanden ploeteren? Ik wilde zelf eigenlijk ook de CH3SNAS gaan kopen, maar dit klinkt niet positief.
(..)
Problemen met het laden van de fun-plug, spin-off die niet werkt (schijven gaan in spin-off en na 5 min weer on) Twonky die niet wilde draaien, behuizing de resoneerd, 2x netgear mp101 die op elk ander uPnP server goed werken doen het hier niet op, uPnP server die geen goede tags doorgeeft etc. ect. Klap op de vuurpijl de support en hun opmerking dat doordat de Fun-plug er op was gezet ik geen garantie kon claimen en dat het feit dat er brakke firmware was en het apparaat niet deed wat de fabrikant beloofde ik het niet kon terugsturen cq. omruilen.Gonadan schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 10:13:
[...]
7 maanden ploeteren? Ik wilde zelf eigenlijk ook de CH3SNAS gaan kopen, maar dit klinkt niet positief.
Ik zeg niet dat het een pokkeding is, alleen als je iets zoekt wat "makkelijk" is te (her) configurern cq. aan te passen dan zou ik iets meer uitgeven. Helemaal omdat de firmware gewoon brak is en er geen enkel zicht is op een goed werkende versie is, het feit dat we nog steeds (al ruim 5 maanden) zitten op 1.03 zegt mij genoeg.
Ik kan me hier totaal niet bij aansluiten, ik draai zonder problemen, zonder resonantie, met spinoff en heb alleen een funplug voor het gebruik van NFS. Ding draait prima en gebruik hem met veel plezier met mijn popcornhour.i2Paq schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:19:
[...]
Problemen met het laden van de fun-plug, spin-off die niet werkt (schijven gaan in spin-off en na 5 min weer on) Twonky die niet wilde draaien, behuizing de resoneerd, 2x netgear mp101 die op elk ander uPnP server goed werken doen het hier niet op, uPnP server die geen goede tags doorgeeft etc. ect. Klap op de vuurpijl de support en hun opmerking dat doordat de Fun-plug er op was gezet ik geen garantie kon claimen en dat het feit dat er brakke firmware was en het apparaat niet deed wat de fabrikant beloofde ik het niet kon terugsturen cq. omruilen.
Ik zeg niet dat het een pokkeding is, alleen als je iets zoekt wat "makkelijk" is te (her) configurern cq. aan te passen dan zou ik iets meer uitgeven. Helemaal omdat de firmware gewoon brak is en er geen enkel zicht is op een goed werkende versie is, het feit dat we nog steeds (al ruim 5 maanden) zitten op 1.03 zegt mij genoeg.
Als je meer vrijheid wilt ben je wat mij betreft beter af met een linux fileserver.
Het is absoluut geen pokkeding, met funplug 0.5 erop, heb ik twonky, webserver, automatische backup, slimserver, bittorrent enz erop draaien. Het meeste vanaf usb stick. Dit alles zonder enige problemen. Spindown werkt prima en ik heb hem nog nooit hoeven resetten.Gonadan schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 10:13:
[...]
Toch denk ik erover om de mijne te verkopen omdat ik graag squeezecenter wil draaien en dan moet ik toch iets hebben met minimaal 256mb geheugen. Dus dat wordt zelfbouw of toch een qnap 209 pro II?
Dus doe een goed bod en wie weet.
[ Voor 5% gewijzigd door raven22 op 25-07-2008 12:01 ]
Vandaar dat ik vroeg om een RMA, omdat ik denk dat het systeem gewoon andere problemen had.sander- schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:43:
[...]
Ik kan me hier totaal niet bij aansluiten, ik draai zonder problemen, zonder resonantie, met spinoff en heb alleen een funplug voor het gebruik van NFS. Ding draait prima en gebruik hem met veel plezier met mijn popcornhour.
Als je meer vrijheid wilt ben je wat mij betreft beter af met een linux fileserver.
Na bijna 2 maanden discusieren of een RMA wel kon/mocht en of er wel/niet sprake was van garantie etc. heb ik hem maar verkocht.
Erg nice van je, een product met veel problemen en dat je zelf als defect hebt verklaard verkopen...i2Paq schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 12:26:
[...]
Vandaar dat ik vroeg om een RMA, omdat ik denk dat het systeem gewoon andere problemen had.
Na bijna 2 maanden discusieren of een RMA wel kon/mocht en of er wel/niet sprake was van garantie etc. heb ik hem maar verkocht.
Ik heb iig nooit ergens last van gehad, enige wat even schrikken was was toen ik de 2e schijf van 1TB erbij plaatste. Dan gaat ie die formateren en daarna zag hij eventjes beide schijven als leeg. na reboot was alles weer normaal.
de fan van de ch3snas gaat maar niet uit!
De WD green 1TB's gaan wel uit maar de fan blijft draaien....
ligt dat aan de max temp die ik heb ingesteld?
temp is nu 42-43 graden maar dat zijn absoluut de hD's niet, dus een temp sensor ergens anders die behoed die fan stil te laten staan....
ik heb geen zin dat die fan straks helemaal versleten is.....
Damn it's good 2b a Tweaker!
Ik heb hem aan een bekende verkocht die hem alleen als dataopslag gebruikt en geen behoefte heeft aan alle andere functionaliteit. Hij weet van de problemen en vindt dat geen probleem.sander- schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 13:17:
[...]
Erg nice van je, een product met veel problemen en dat je zelf als defect hebt verklaard verkopen...
Nope, ik heb het deze week gedaan en hij vraagt of je de nieuwe schijf wilt formatteren. Hij laat de oude schijf met rust. Nadeel is dat het formatteren heel lang duurt en niet echt via een wizard te volgen is. Daarnaast moest ik hem na het formateren nog even handmatig herstarten. Maar nu werkt alles prima.Fevida schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 23:11:
Even een n00b-vraagje van mij. Ik heb al een schijf met een hoop data in mijn CH3SNAS zitten. Als ik er nou een schijf bij steek weet ik dat die dan geformateerd wordt, maar wordt de schijf die er al in zit ook geformateerd?
Het verstandigst is om eerst je bestaande schijf eruit te halen en alleen de nieuwe erin. Dan opnieuw opstarten en de nas vraagt zelf om te mogen formatteren. Als het klaar is de eerste schijf er weer bij zetten.sander- schreef op zondag 27 juli 2008 @ 00:43:
[...]
Nope, ik heb het deze week gedaan en hij vraagt of je de nieuwe schijf wilt formatteren. Hij laat de oude schijf met rust. Nadeel is dat het formatteren heel lang duurt en niet echt via een wizard te volgen is. Daarnaast moest ik hem na het formateren nog even handmatig herstarten. Maar nu werkt alles prima.
Heb ook nog een andere vraag. Is het hier iemand al gelukt AFP goed werkende te krijgen. Ik zou mijn nas namelijk ook voor timemachine willen gebruiken.
Ik ben met de info op de pagina aan de slag gegaan : http://wiki.dns323.info/howto:appletalk
Helaas loop ik vast. Bij de eerste methode krijg ik de installatie niet eens compleet en als ik eerst Debian installeer en daarna AFP krijg ik de service wel gestart maar loop ik vast met gebruikersrechten.
Is er misschien een simpelere manier om AFP aan de praat te krijgen?
Met wie lag je overhoop bij RMA, winkel of Conceptronic zelf?i2Paq schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 12:26:
[...]
Vandaar dat ik vroeg om een RMA, omdat ik denk dat het systeem gewoon andere problemen had.
Conceptronic.Vincentio schreef op zondag 27 juli 2008 @ 12:14:
[...]
Met wie lag je overhoop bij RMA, winkel of Conceptronic zelf?
Ben nu trouwens een HP thin client (T5720) welke ik goedkoop via marktplaats op de kop kon tikken aan het ombouwen tot een NAS, met het FreeNas besturingssysteem. 1Ghz processor, 512mb RAM en een stroomverbruik van <10W.
Das nog een stuk sneller en goedkoper dan een QNAP of Synology.
Ik heb AFP binnen een chrooted Debian geïnstalleerd en het werkt perfect. Netatalk gebruikt de users zoals die bekend zijn in het systeem (via adduser enzo). Misschien dat dit voor de Optware-package ook geldt? Probeer eens of je kunt inloggen als root, met het wachtwoord dat je ook voor de SSH-verbinding/telnet gebruikt.Fevida schreef op zondag 27 juli 2008 @ 11:48:
Ik heb inmiddels AFP aan de praat via een installatie met optware package. Als ik nu in Leopard connect met afp://ipadres vraagt hij om een gebruiker met wachtwoord. Volgens de documentatie zou ik dezelfde account kunnen gebruiken als voor de ftp server, maar deze worden niet geaccepteerd. Any thoughts?
Het is mij gelukt met de funplug versie van fonz:Anoniem: 53610 schreef op maandag 21 april 2008 @ 16:18:
Is het al iemand gelukt om nzbget in combinatie met nzbgetweb te installeren op de ch3snas?
Ik heb begrepen dat deze veel minder resources nodig heeft ten opzichte van hellanzb of sabnzb omdat nzbget in c++ geschreven is. In deze thread wordt een en ander uitgelegd voor de WD mybook world.
http://www.inreto.de/dns323/fun-plug/0.5/
Daar staat in de readme hoe je extra packages kunt downloaden:
Het commando funpkg -i *.tgz wel even vervangen door de nzbget package, anders installeer je alles. (iets van: funpkg -i nzbget*.tgz).cd /mnt/HD_a2
rsync -av inreto.de::dns323/fun-plug/0.5/packages .
cd packages
funpkg -i *.tgz
Enige nadeel hiervan is dat ik geen conf example file voor nzbget kon vinden. Deze kun je wel halen uit de zip van nzbget op sourceforge.
De web versie was een kwestie van uitpakken in de www/pages directory van lighttpd webserver en de settings.php aanpassen.
Ik ben namelijk aan het denken om met behulp van rsync bestanden op de nas te synchroniseren of kan ik dan beter gewoon ftp of smb kiezen als protocol. Dan heb je volgens mij de funplug nog niet eens nodig.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
funpluggen met ffp 0.5Gonadan schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 10:17:
Wat moet je doen om SSH werkend te krijgen? Funplug of helemaal chrooten?
Ik ben namelijk aan het denken om met behulp van rsync bestanden op de nas te synchroniseren of kan ik dan beter gewoon ftp of smb kiezen als protocol. Dan heb je volgens mij de funplug nog niet eens nodig.
lees dit maar eens door: http://wiki.dns323.info/howto:ffp
Maar ik heb nu toch een probleem waarbij de oplossing niet duidelijk is... Ik heb mijn nas met 2 500Gb schijven in mirror set draaien! (raid 1 dus). Mijn schijven gaan dus niet uit als er niets te doen is. De temperatuur blijft dus ook op 49 graden staan!
Ik zou het nu eindelijk voor elkaar willen hebben dat de spindown werkt... Wat ik allemaal zelf heb gedaan:
- [list]
- Poweroff instelling uit en daarna weer aan en op 5 minuten gezet
- Funplug verwijderd en geherstart
- Nieuwste firmware erop
- [/list]
Het kan toch niet waarzijn dat ik mijn 500Gb leeg moet halen en dan opnieuw de raid set opbouwen?? Dit heb ik in het begin van het topic gelezen....
De fan maakt me niet uit... al blijft ie volop draaien.... Hij staat toch in de meterkast!Priet schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 11:25:
Ik heb ze ook in RAID 1 draaien, maar mijn schijven gaan wel uit hoor? Alleen de fan blijft iets-harder-dan-zachtjes draaien.
Maar het gaat mij om de warmte!! De schijven gaan gewoon niet uit! Iemand eerder dit gehad?
[ Voor 3% gewijzigd door Smarty77 op 29-07-2008 12:16 ]
Ik herinner mij iets over een logfile die steeds geschreven werd waardoor de schijven niet down gingen.Smarty77 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 12:15:
De fan maakt me niet uit... al blijft ie volop draaien.... Hij staat toch in de meterkast!
Maar het gaat mij om de warmte!! De schijven gaan gewoon niet uit! Iemand eerder dit gehad?
Kan dat bij jou ook het geval zijn?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ga eens kijken bij logging van de nas software zelf.... misschien kan ik wat vinden.Gonadan schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 12:25:
[...]
Ik herinner mij iets over een logfile die steeds geschreven werd waardoor de schijven niet down gingen.
Kan dat bij jou ook het geval zijn?
edit: Geen logfile... funplug staat uit (underscore voor de funplug directory gezet)
[ Voor 11% gewijzigd door Smarty77 op 29-07-2008 13:01 ]
Ik heb trouwens het spinup probleem ook, dus ik ben reuze benieuwd of iemand hier nog verder mee komt. Bij mij spint 1 van de 2 drives om de paar minuten automatisch op en gaat daarna weer uit. Het lijkt mij voor de levensduur van de drive niet zo bevorderlijk. Ik heb (voor zover ik weet) de laatste firmware van aroundmyroom, heb poweroff uit en aan gezet, funplug disabled, printqueue geflushed, geen automatische copyjobs of mediaservers aan, maar hij houd het stug vol.
Is er misschien iemand die weet hoe ik de activiteit kan monitoren/loggen, zodat ik misschien iets verder kom?
Ik heb op mijn Windows 2008 server SABNZBd draaien, en waar heb ik die blackhole ingesteld... op mijn NAS. En wat doet die blackhole functie die checked om de paar seconden of er een nzb-tje in die map staat... En tja dan komt mijn nasje ook niet aan zijn benodigde rust toe!!
Ik heb het even omgegooid en zal het nu eens in de gaten houden!

Hmm, tijdens het aanmaken van de database werkt alles prima. Als het scannen even klaar is werkt het ook prima en daarna crasht ie...JustSomeone schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 18:54:
Sinds kort heb ik ook de CH3SNAS, heb hier firefly op geinstalleerd van http://files.hesse-n.com/ch3snas/. Toen ik het net had geinstalleerd werkte de webinterface nog wel met het opgegeven wachtwoord in de mt-daapd.conf, de volgende dag accepteerde de webinterface het juiste wachtwoord niet meer!
Heeft iemand dit ook gehad? Heb alles ook al verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar zelfs met de standaard waarden werkt het niet meer...
Op mijn linux bak werkte dit probleemloos en heb nog nooit gehad, daar bleef de webinterface probleemloos werken...
Iemand ideeën? Ik heb alleen de funplug (v0.5) en het spul van de link hierboven geinstalleerd
hmm, ben nog even verder bezig geweest en heb ook de songs3.db verwijderd en nog weer wat in de mt-daapd.conf aangepast en nu werkt het ineens wel!, terwijl ik het wachtwoord niet heb aangepast...
Echt vaag, de songs3.db verwijderen en opniew laten aanmaken helpt even. Heb geprobeerd een log file aan te maken in de mt-daapd.conf maar dat ding schrijft niets weg?
Niemand nog tips? De rechten voor songs3.db staan wel goed btw
Ik had ook problemen met de spin down van mijn hard disk. Ik draai ffp 0.5 vanaf een usb stick. Verder draait nzbget en transmission en lighttpd van af die stick. Alleen de download directories staan op de HD. Logs e.d. staan op de stick. Toch bleef de HD draaien. Met lsof gekeken wat er open bleef staan op de HD, dit bleek veel te maken te hebben met de fun_plug.log.Smarty77 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 14:34:
Waarschijnlijk ben ik er al achter!!!!
Ik heb op mijn Windows 2008 server SABNZBd draaien, en waar heb ik die blackhole ingesteld... op mijn NAS. En wat doet die blackhole functie die checked om de paar seconden of er een nzb-tje in die map staat... En tja dan komt mijn nasje ook niet aan zijn benodigde rust toe!!
Ik heb het even omgegooid en zal het nu eens in de gaten houden!
![]()
![]()
Uiteindelijk heb ik het fun_plug script aan gepast. Voor de regel waar mijn samba wordt gereset (voor extra shares) heb ik een cd / toe gevoegd. Anders worden alle volgende programma's gestart vanuit /mnt/HD_a2/. De logging van fun_plug heb ik ook aangepast en schrijft nu naar /dev/null ipv /mnt/HD_a2/fun_plug.log.
Mijn HD valt nu weer lekker in slaap na 5 minuten.
Dit topic is gesloten.