Na heel lang nadenken (zo'n 5 jaar denk ik

) ben ik pasgeleden overstag gegaan, en ben ik aan de flatscreen TV gegaan. Mind you: ik heb hiervoor al zo'n 10 jaar geen TV gehad (oude ging kapot, raam uitgeflikkerd, nooit een nieuwe gehaald, internet was wel genoeg entertainment), dus dit is weer even wat nieuws. Natuurlijk moet er dan meteen wel mooi beeld & geluid bij, dus dan stel je een volledige setup samen. Laten we maar beginnen met waar het hier om draait: pics!!11elf:
Wat zien we hier:
Sony Bravia KDL-40X3500 40" LCD TV
Sony PlayStation 3 Game Console
Marantz SR5002 A/V Receiver
Mordaunt-Short Genie 5.1 Surround Set (4 surround speakers, center en subwoofer)
De keuze voor de TV was simpel: 40" was de max (goed te zien denk ik aan de ruimte die er over is), ik wilde zeker FullHD en beeldkwaliteit was een zeer belangrijk punt. Ik heb nooit zo vertrouwd op plasma (volledig ongefundeerde gevoelskwestie overigens), dus werd het LCD, en vervolgens bleek dat deze Sony toch wel een beetje topkwaliteit was op dit moment, en daarnaast vind ik het design ook fantastisch.
De keuze voor de PS3 was eigenlijk: iets met blu-ray dat ook nog wel op andere manieren media kan spelen. Dat er spelletjes op gespeeld kunnen worden: leuk, maar niet zo belangrijk.
De Marantz is gekozen voor het feit dat er 3 HDMI ingangen in zaten voor een redelijke prijs, en ook gezien het feit dat de reviews lovend waren. Ik had hier ook voor Onkyo, HK of Denon kunnen gaan, maar vooral 3 HDMI ingangen met de prijs samen was wel erg netjes.
De Mordaunt-Short Genie set heb ik gekozen op design, kwaliteit en prijs. Kwaliteit: het is natuurlijk geen 'echte' speakerset, met mooie grote vierkante dozen, maar je kan aan de aanwezige hoeveelheid ruimte wel zien waarom dat geen optie was. Dan waren er nog mooiere sets dan deze, vond ik zelf, maar die waren veel te duur, en dit was een betaalbare set, en kijkend naar het hele pakket is het ontzettend veel waar voor je geld. Natuurlijk had hier de combinatie Marantz - Mordaunt-Short nog een factor in moeten spelen, maar zo diep zit ik niet in de audio, en ik kon ook geen goede vergelijkende opstelling vinden in een showroom, dus maar een beetje op het gevoel gedaan (en ook aangezien iemand anders ergens meldde dat hij deze combinatie had, en daar erg tevreden over was). Overigens staat
hier nog wel wat te lezen over mijn weg naar de keuze voor de MS set.
Het resultaat? Super! Beeld is natuurlijk fantastisch, zeker met blu-ray films, geluid is wat mij betreft geweldig, maar ik ben absoluut geen audiofiel, dus ik zal vast van alles missen wat ik wel zou moeten horen, maar all in all ben ik erg tevreden. Ik moet nog wel erg wennen aan de bediening van de Marantz, maar daar zal ik gewoon wat tijd in moeten stoppen, anders is het wel veel werk. De afstandsbediening van de Marantz kan ook functies van andere AB's overnemen, dus dat zou ideaal zijn om iig de TV bediening op over te nemen. Overigens kan ik me voorstellen dat je denkt: hmm, kan je wel wat zien op dat scherm met zulke lichte gordijnen? Als je op de juiste viewingplek zit (op de chaise-longue dus

) is het zelfs met dit weer perfect te doen. Verder links op de bank zie je wel wat veel licht, maar het is nog wel prima te zien. 's Avonds is het natuurlijk geen enkel probleem, viewing angle is super.
Wat zie je niet op de foto's: mijn PC staat op een bureau waar je nog net een klein hoekje van kan zien op de tweede foto linksonder (zit net voor de rode stoel) en daarvandaan ligt een HDMI-kabel (aangesloten via DVI op de PC) naar de TV (zou eigenlijk naar de Marantz moeten, maar helaas detecteert de PC dan niet goed het aangesloten device), en er loopt ook een audio verbinding naar de Marantz. Vervolgens lopen er weer speakerkabels terug naar het bureau, aangesloten op een stokoude Bose Acoustimass 3 set. Die zitten op de 'B' speakerset van de Marantz. Films vanaf PS3 en PC op de TV gaan dus op speakerset A, geluid van mediazaken die ik bekijk op de PC gaan op speakerset B, en als ik eens flink herrie wil maken met muziek, is het set A+B tegelijkertijd. Wat je ook niet ziet is dat de TV aan een
Vogel's EFW 6325 aan de muur hangt - draaibaar en kantelbaar. Niet zo heel spannend, maar wel net zo dat je er achter kunt en dat je hem de kamer in kan draaien zodat je bijvoorbeeld van de eettafel af de TV nog kan zien.
Wat moet er nog gebeuren: de front L+R speakers moeten nog op dezelfde standaards komen te staan als die achter, maar ze hadden maar 1 set standaards geleverd, helaas. Ik hoop dat dat deze week komt, dan kan ik de speakers iets verder uit elkaar zetten (en ze staan ook direct wat hoger), wat toch iets beter zal zijn voor de listening experience. Daarnaast moet er nog wat kabelwerk verricht worden: de zichtbare power- en audiokabel van/naar de sub moeten wat langer worden zodat ze uit het zich kunnen en de sub dichter richting de bank geschoven kan worden. De kabels van de TV af naar beneden moeten ook weggewerkt worden, daar komt een
Vogel's XCW 100 strip overheen. Ik had het liever in de muur gefreesd gehad, maar dat was me toch echt iets teveel werk. Daarnaast moeten ook de kabels van/naar de PC nog weggewerkt worden achter de plinten. Dat is ook nog wel een karwei, want de plinten zijn dik genoeg, maar de bestaande uitholling erin levert niet genoeg ruimte op voor de huidige bekabeling. Dat betekent dus dat ik ze wat verder moet uithollen - dat kan wel, maar ik ben benieuwd hoe ik dat ga aanpakken.

The easiest virtue to obtain, is that of never being wrong: simply agree with me. - Visit kryz.org