[HT Audio] Design speakerset

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76345

Topicstarter
Even om te beginnen: ik ben op zoek naar een mooie speakerset, iets met een beetje een strak design. Ik ben geen audiofiel, dus hoewel ik goede kwaliteit wil, ben ik daar niet anaal over. Die ene procent betere kwaliteit gaat bij mij dus niet het design geweld aan doen, het oog wil namelijk ook wat.

Wat vind ik wel cool: strak, kleine satellieten speakertjes met misschien een wat grotere center (basbox mag op zich wel wat groter), liefst van metaal of zo. De achterspeakers zou ik graag op staanders willen hebben, en ze mogen op zich wel bekabeld zijn, dus hoeft niet draadloos.

Wat vind ik niet cool: houten speakers, zwarte blokkendoosjes, zuilspeakers, zwart of wit of 'gekke kleurtjes' gelakte speakers...

Waar is het voor bedoeld: open woonkamer, zithoek is zo'n 3,5 bij 3 (maar de zijde van 3 loopt dus open verder naar de eethoek en keuken, is in totaal 10 meter lang). Er komt waarschijnlijk een Sony Bravia KDL-40X3500 televisie (40" LCD Full HD) met een PlayStation 3 als mediacenter / blu-ray speler.

Natuurlijk ben ik zelf eerst maar eens aan het zoeken geslagen, maar het valt me allemaal niet mee. Ik heb wel 2 voorbeelden van wat ik hele mooie speakers vind (en dan dus de RVS of titanium versies hiervan):

Orb Audio

Afbeeldingslocatie: http://www.orbaudio.com/images/600august066.gif

Bron: http://www.orbaudio.com/
Meer plaatjes: http://www.orbaudio.com/index.asp?PageAction=Custom&ID=4, http://www.orbaudio.com/P...roductID=32&GalleryItem=1

Anthony Gallo

Afbeeldingslocatie: http://www.music-matters.org/producten/images/producten/gallo/stainlessmicro.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.music-matters.org/producten/images/producten/gallo/micro-ti-silo.jpg

Bron: http://www.music-matters.org/ -> Gallo Accoustics (of www.roundsound.com, de officiele site, maar die site maakt mijn browser supertraag)

Op zich zijn alle hier genoemde sets speakers heel mooi, maar de prijs is er ook naar: je moet denken aan 2000e voor een 5.1 setup of zo (Orb Audio is theoretisch goedkoper, maar verzend- en invoerkosten gooien de prijs weer omhoog aangezien ze geen nederlandse retailer hebben). Nou is mijn budget op zich redelijk ruim, maar ik zou liever geen 2000 euro uitgeven, aangezien er ook nog een versterker bij moet komen, en de kans dan bestaat dat het audio-deel meer gaat kosten dan het video-deel van de HT setup. Da's misschien leuk, maar dat gaat me toch wat te ver. ;)

Nu ben ik vervolgens eens begonnen met deze lijst af te werken:

http://www.audiolinks.nl/ -> Nederlandse audiolinks

Daar staat echt ontzettend veel, en ik hoop daar ook wel wat leuks tegen te komen, alleen, dat is echt verrekte veel om doorheen te ploegen. ;) Mijn hoop was dus dat iemand hier ook bezig geweest is met een zoektocht naar esthetisch verantwoorde speakers, en dat er spontaan wat leuke tips naar boven komen.

Oh ja, kleine toevoeging: de links in de audio FAQ (AUD FAQ; Veelgestelde vragen) werken niet, en het eerste deel, over koopadvies, bestaat zelfs niet in de FAQ. Dat hielp dus ook niet. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 76345 op 02-05-2008 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:38
De verschillende versie van de KEF eitjes passen ook wel in dit beeld. Ik heb zelf de eerste serie voor bij mijn computer op de studeerkamer; voor HT zijn ze ok, maar als je er ook muziek mee wil luisteren zou ik elders kijken, de bijgeleverde sub is te traag daarvoor.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-05 17:27
Bovenstaande bolletjes zijn kostelijke, relatief schattig uitziende dingetjes goed voor wat achtergrondmuziek. Verwacht er niet (te) veel van.
Jouw ruimte is nogal groot en deze sub is nogal ondermaats om echt indruk na te laten tijdens films !

Als je een afgesloten kamertje van 3x3 zou hebben tot daar toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dr. Strangelove schreef op donderdag 24 april 2008 @ 08:53:
De verschillende versie van de KEF eitjes passen ook wel in dit beeld. Ik heb zelf de eerste serie voor bij mijn computer op de studeerkamer; voor HT zijn ze ok, maar als je er ook muziek mee wil luisteren zou ik elders kijken, de bijgeleverde sub is te traag daarvoor.
Ja, ik zal er toch ook wel muziek op willen luisteren, ik wil daar niet nog een aparte setup voor hebben. Nou heb ik straks bij mijn PC nog wel een Bose Accoustimass 3 setje van bijna 20 jaar oud staan, maar het lijkt me toch leuk als de nieuwe set de muziek ook verzorgt - je wilt niet voor niets een complete set.
jvanhambelgium schreef op donderdag 24 april 2008 @ 09:10:
Bovenstaande bolletjes zijn kostelijke, relatief schattig uitziende dingetjes goed voor wat achtergrondmuziek. Verwacht er niet (te) veel van.
Jouw ruimte is nogal groot en deze sub is nogal ondermaats om echt indruk na te laten tijdens films !

Als je een afgesloten kamertje van 3x3 zou hebben tot daar toe...
Ik doe even een situatieschets (fear my leet powerpoint skills; verhoudingen zijn niet helemaal correct):

Afbeeldingslocatie: http://kryz.org/sitepics/huis.gif

Die uitstulping links van de TV kast is een schouw, maar die is helemaal vlak/dicht. Dat ribbelige rechts is een gordijn. Van rechtsboven naar rechtsbeneden is dus 3.5 meter.

Als je dat zo ziet, wat denk je dan dat ik aan power nodig zou hebben? Ik zou in principe naar deze set kijken, als ik die Orb Audio zou kunnen betalen:

http://www.orbaudio.com/i...Action=VIEWPROD&ProdID=35

Dus links- en rechtsvoor zowel als center dubbele speakertjes, en achter enkele, en een subwoofer erbij. Ik kan me niet voorstellen dat dit niet genoeg power zou hebben. Zie wat reviews:

http://www.audioreview.co...o/PRD_300100_4282crx.aspx
http://www.orbaudio.com/i...p?PageAction=Custom&ID=22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 16:09

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 76345 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 08:20:
Oh ja, kleine toevoeging: de links in de audio FAQ (AUD FAQ; Veelgestelde vragen) werken niet, en het eerste deel, over koopadvies, bestaat zelfs niet in de FAQ. Dat hielp dus ook niet. :)
Gewoon even naar beneden scrollen, daar staat gewoon alles. Om de een of andere rede verneukt de browser alle linkjes :X

Anyway, wil je ook muziek luisteren zou ik je deze setjes niet aanraden. Zulke kleine speakertjes zijn simpelweg niet in staat om het lage midden goed weer te geven. Zorgt ervoor dat je een gat hebt tussen sub en bolletjes, of dat de sub erg goed hoorbaar is.

En in alle gevallen: koop nooit iets zonder dat je het eerst zelf hebt beluisterd!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Je wilt in dezelfde ruimte ook naar muziek luisteren ? Denk eraan dat die spulletjes erg directioneel zijn en de "wolk" waar het geluid goed is is klein en zal zich situeren waar uw zitbank staat.

Tja, wat VERWACHT je eigenlijk van deze set. Wil je echt film en concert-dvd's kunnen "beleven" ?Daar vrees ik voor....

Ik zit in een ruimte van (rechthoek) van 4.5m breedte x 12m lengte waar de "luisterhoek" eigenlijk zo'n 5m x 4,5m is van het geheel.
M'n monitors (DefTech ProMonitor 1000) kunnen het redelijk trekken SAMEN met m'n high-end SVS sub. (PB13)
Zowel voor film als muziek ben ik zeer tevreden! Kost dan ook wat centen...

In die Orb satellietjes zit slechts 1 x 3" drivertje wat toch een beetje ondermaats is vrees ik. Ik kan me niet voorstellen dat 1x3" drivertje een "vol" klankbeeld kan neerzetten.
Moet uiteraard aangevuld worden met een sub, da's logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
voodooless schreef op donderdag 24 april 2008 @ 11:10:
Gewoon even naar beneden scrollen, daar staat gewoon alles. Om de een of andere rede verneukt de browser alle linkjes :X
Niet alles staat er. "Welke Speakers / TV / geluidskaart / etc. moet ik kopen? De eerste kooptips, lees dit voor je een topic start." mist.
Anyway, wil je ook muziek luisteren zou ik je deze setjes niet aanraden. Zulke kleine speakertjes zijn simpelweg niet in staat om het lage midden goed weer te geven. Zorgt ervoor dat je een gat hebt tussen sub en bolletjes, of dat de sub erg goed hoorbaar is.

En in alle gevallen: koop nooit iets zonder dat je het eerst zelf hebt beluisterd!
Ik weet nog niet exact waar ik de sub ga plaatsen, dus dat zal mee moeten spelen. En over het beluisteren: daarom wil ik ook wat meer hints van andere sets, aangezien die Orb Audio dingen alleen in de VS te bestellen zijn, voor zover ik kan vinden.
jvanhambelgium schreef op donderdag 24 april 2008 @ 11:10:
Je wilt in dezelfde ruimte ook naar muziek luisteren ? Denk eraan dat die spulletjes erg directioneel zijn en de "wolk" waar het geluid goed is is klein en zal zich situeren waar uw zitbank staat.

Tja, wat VERWACHT je eigenlijk van deze set. Wil je echt film en concert-dvd's kunnen "beleven" ?Daar vrees ik voor....
Voor films wil ik inderdaad wel een prettige geluidservaring hebben. Ik zal overigens nu wel snel tevreden zijn - heb nu een aantal speakers staan (1x bose accoustimass 3 incl. sub, en daarnaast nog 2 zwaardere speakers, kwalitatief niet zo goed) links en rechts van mijn bureau, en ik kijk film vanaf de bank. Echte filmbeleving is er dus niet, qua audio.
Ik zit in een ruimte van (rechthoek) van 4.5m breedte x 12m lengte waar de "luisterhoek" eigenlijk zo'n 5m x 4,5m is van het geheel.
M'n monitors (DefTech ProMonitor 1000) kunnen het redelijk trekken SAMEN met m'n high-end SVS sub. (PB13)
Zowel voor film als muziek ben ik zeer tevreden! Kost dan ook wat centen...

In die Orb satellietjes zit slechts 1 x 3" drivertje wat toch een beetje ondermaats is vrees ik. Ik kan me niet voorstellen dat 1x3" drivertje een "vol" klankbeeld kan neerzetten.
Moet uiteraard aangevuld worden met een sub, da's logisch.
Sub moet er inderdaad sowieso bij. Toch lees ik in verschillende reviews dat die satellietjes zeer goed performen, ook voor muziekbeleving. Nogmaals, ik ben geen audiofiel he, maar het moet wel mooi zijn, zeker voor zo'n prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157535

Ik weet niet wat je budget is, maar als je niet al teveel wilt uitgeven zou ik gewoon een stel second life Beolab 4500's regelen :).

Afbeeldingslocatie: http://www.miloradio.dk/images/products_pics/P1020126.JPG

De Beolab 3 is leuk en klinkt ook best goed voor z'n omvang, maar die zijn een stuk prijziger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107284

Design, 'goed geluid' (sja... wat je is referentie?) en goedkoop. Wat past er niet in dit rijtje? ;)
Nu even serieus. Als je een opvallend design speaker wilt hebben, kan je ook kijken naar Glass Waterfall speakers (Iguascu EVO). Kost wel 2200 euro per paar. De satellieten en center zijn daarentegen wat betaalbaarder (uiteraard: wat is je referentie).
http://www.hifinesse.nl/waterfall_audio.htm voor meer info (en een prijslijst).

Shit... na dit te typen net gelezen dat je dus niet meer dan 2000 euro voor 5.1 set wilt uitgeven...
Dan zit er inderdaad niet veel anders op dan:
2e hands zoeken, of een KEF eitjes systeem.
Mijn bijdrage als voorbeelden voor demo modellen (volledige fabrieksgarantie)
Zilveren speakers: Elac Cinema XL III (http://www.hobo.nl/webwin...ons.php?s=9487&item=12386) het is wel onduidelijk of de prijs nou per set is...
Of een grappig uitziende (zwart, dat weer wel): Focal-JMLab Sib & Cub 5.1 set (http://www.hobo.nl/webwin...ons.php?s=9487&item=12347)
Nieuwe (niet-demo) speakerset: B&W VM1/AS1 set (ook in zilver verkrijgbaar) (http://www.hobo.nl/webwin...bab955fa777d21959a9f0b088)
Rondkijken of het elders goedkoper is, is zeker aan te raden. Bijv. in Duitsland.

Kijk, ik heb ze geselecteerd adhv je estitische criteria en er zullen vast veel meer voorbeelden bestaan. Je zult wel eerst moeten beluisteren of deze speakersets aan je verwachtingen voldoen mbt het geluid (en uitstraling: plaatjes zeggen imho he-le-maal niets, aangezien de meeste plaatjes gefotografeerd zijn met filters, gefotoshopt ed). Ze zullen allen een eigen klankkarakter hebben en ze moeten wel matchen met je te kopen versterker (en met je oren). Let daar dus op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Als ik even naar de specs kijk :

voor de sattelietjes :
80Hz - 20,000Hz
(120Hz-18,000Hz optimal)

voor de sub:
28-180hz
Adjustable Crossover (40-160hz)

De sattelietjes vallen snel af naar onderen toe, wat wil je met een 3". het 80Hz punt zal al -3 of zelfs -6db zijn (vandaar dat er staat "optimal" 120Hz tot ....)
Om geen "gaten" in het geluidsbeeld te krijgen moet je zorgen dat sub dan goed tot 120Hz doorgaat.
Omdat het "maar" een 8" subdriver is moet je geen "immersieve" bas verwachten.
28Hz tot 180Hz staat op papier, maar mogelijks is 28Hz al een -3db / -6dB punt... met minder output...
Je zou ook freq-respons graphs moeten zien te vinden .. blijft vb die sub linear tot 180Hz ?

Hieronder een stukje marketing fluff van hun website waar ik toch twijfels bij heb ;-)

HTIB subwoofers also suffer from many other inconvenient design compromises that you won't find with Orb. For starters, most other subwoofers are quite large. One way to create bass, albeit inaccurate, boomy bass, is to use a large enclosure instead of a quality amplifier and speaker driver. If you look at most advertisements for these systems, even the ones for the most popular systems that can be priced as high as $2,500, you will find very few pictures of the subwoofer. This is because they are typically gigantic and it is hard to sell small satellites when you are forcing your customers to put a two-foot long box somewhere in their room. Worse, many of these HTIB systems require you to wire your speakers to the subwoofer, and not to your amplifier/DVD player. This may not sound like a big deal, but it limits where you can place the subwoofer in the room due to long wire runs and other problems. Ask anyone who owns one of these systems -- it's usually the first thing they complain about and the last thing a sales associate at a store will mention.

Dus ik moet besluiten dan mijn 70kg zware subwoofer van 50cm x 50cm x 70cm dus eigenlijk speelgoed is 8)7 yeah right... Het is net als je een groter enclosure hebt kan je iets relaxer werken,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 107284 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 11:49:
Design, 'goed geluid' (sja... wat je is referentie?) en goedkoop. Wat past er niet in dit rijtje? ;) [...]
Shit... na dit te typen net gelezen dat je dus niet meer dan 2000 euro voor 5.1 set wilt uitgeven...
Haha, no offense, maar we zijn de kwalificatie "goedkoop" wat mij betreft boven de 1000 euro al lang kwijt hoor. Ik zeg ook niet dat ik perse goedkoop wil, maar ik denk dat een speakersysteem van 2000 euro, zonder versterker, bij een televisiesetup van bij elkaar 3000 euro, misschien ietwat onevenredig gedimensioneerd is, vanuit een financieel perspectief gezien dan. ;) Voor een audiofiel niet, uiteraard, maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen: dat ben ik niet. :)
Dan zit er inderdaad niet veel anders op dan:
2e hands zoeken, of een KEF eitjes systeem.
Mijn bijdrage als voorbeelden voor demo modellen (volledige fabrieksgarantie)
Zilveren speakers: Elac Cinema XL III (http://www.hobo.nl/webwin...ons.php?s=9487&item=12386) het is wel onduidelijk of de prijs nou per set is...
Of een grappig uitziende (zwart, dat weer wel): Focal-JMLab Sib & Cub 5.1 set (http://www.hobo.nl/webwin...ons.php?s=9487&item=12347)
Nieuwe (niet-demo) speakerset: B&W VM1/AS1 set (ook in zilver verkrijgbaar) (http://www.hobo.nl/webwin...bab955fa777d21959a9f0b088)
Rondkijken of het elders goedkoper is, is zeker aan te raden. Bijv. in Duitsland.

Kijk, ik heb ze geselecteerd adhv je estitische criteria en er zullen vast veel meer voorbeelden bestaan. Je zult wel eerst moeten beluisteren of deze speakersets aan je verwachtingen voldoen mbt het geluid (en uitstraling: plaatjes zeggen imho he-le-maal niets, aangezien de meeste plaatjes gefotografeerd zijn met filters, gefotoshopt ed). Ze zullen allen een eigen klankkarakter hebben en ze moeten wel matchen met je te kopen versterker (en met je oren). Let daar dus op.
Thanks voor de hints, erg nuttig. En ja, na een speakerset zal er inderdaad een bijpassende versterker moeten komen... En als ik ergens tegenop zie, en geen verstand van heb, dan is dat het wel. ;) En plaatjes zeggen inderdaad weinig, je moet ze ook in het echt zien.
jvanhambelgium schreef op donderdag 24 april 2008 @ 11:55:
Als ik even naar de specs kijk :

voor de sattelietjes :
80Hz - 20,000Hz
(120Hz-18,000Hz optimal)

voor de sub:
28-180hz
Adjustable Crossover (40-160hz)

De sattelietjes vallen snel af naar onderen toe, wat wil je met een 3". het 80Hz punt zal al -3 of zelfs -6db zijn (vandaar dat er staat "optimal" 120Hz tot ....)
Om geen "gaten" in het geluidsbeeld te krijgen moet je zorgen dat sub dan goed tot 120Hz doorgaat.
Omdat het "maar" een 8" subdriver is moet je geen "immersieve" bas verwachten.
28Hz tot 180Hz staat op papier, maar mogelijks is 28Hz al een -3db / -6dB punt... met minder output...
Je zou ook freq-respons graphs moeten zien te vinden .. blijft vb die sub linear tot 180Hz ?
toon volledige bericht
Okay, frequentie-respons grafieken zouden nuttig zijn hier, maar in principe overlappen de spectra van de satellieten vs. die van de subwoofer elkaar toch redelijk?
Hieronder een stukje marketing fluff van hun website waar ik toch twijfels bij heb ;-)

HTIB subwoofers also suffer from many other inconvenient design compromises that you won't find with Orb. For starters, most other subwoofers are quite large. One way to create bass, albeit inaccurate, boomy bass, is to use a large enclosure instead of a quality amplifier and speaker driver. If you look at most advertisements for these systems, even the ones for the most popular systems that can be priced as high as $2,500, you will find very few pictures of the subwoofer. This is because they are typically gigantic and it is hard to sell small satellites when you are forcing your customers to put a two-foot long box somewhere in their room. Worse, many of these HTIB systems require you to wire your speakers to the subwoofer, and not to your amplifier/DVD player. This may not sound like a big deal, but it limits where you can place the subwoofer in the room due to long wire runs and other problems. Ask anyone who owns one of these systems -- it's usually the first thing they complain about and the last thing a sales associate at a store will mention.

Dus ik moet besluiten dan mijn 70kg zware subwoofer van 50cm x 50cm x 70cm dus eigenlijk speelgoed is 8)7 yeah right... Het is net als je een groter enclosure hebt kan je iets relaxer werken,...
Volgens mij staat er niet dat jouw subwoofer speelgoed is. En als ik het zo lees, snap ik wel wat ze bedoelen - in plaats van een goede versterker en speakerdriver kan een grotere kast gebruikt worden, en ja, dat is denk ik inderdaad bad practice. Of het ook echt gebeurt weet ik niet. Als het echter gedaan wordt, dan is bovenstaande helemaal geen marketing fluff. Gebruik liever een goede versterker en een goede speakerdriver voor je sub dan een grote kast. Of ben je het daar niet mee eens?

Om nog even terug te komen op het bereik van de speakers, in een review (PDF) vind ik dit:
Yes, the Mod1 satellite uses a single 3-inch full-range driver--the tweeter sits out this dance-- but it's constructed with a neodymium magnet, which is smaller and more potent per ounce than the common ferrite or ceramic magnet.

The less bulky magnet, says Siegel, allows for more useable air space inside the cabinet. This, combined with the driver's increased excursion, enhances performance, including output capability in the low-midrange frequencies. That's how the Mod1 sounds: much bigger than its size.

[...]

Orb recommends the 5.1-channel Mod1 system for any room smaller than 14 by 20 feet. Any bigger, and you'll need more Mod1 satellites. [...] The basic Mod1 system was more than big enough for my 10-by-14-foot home theater.
Dan staat er in die review ook nog een freq-response graph, dus misschien kan je er met die gegevens nog iets meer over zeggen? Ik heb wel een idee, maar ben geen expert op dit gebied, verre van zelfs.

offtopic:
Overigens probeer ik niet hard die speakertjes te verdedigen, maar ik vraag me natuurlijk af waarom reviews er blijkbaar lyrisch over zijn, en er hier eigenlijk direct al op de omvang gezegd wordt dat het waarschijnlijk niet gebalanceerd is. Ik ben kritisch als ik iets wil kopen, en ook kritisch als ik wil besluiten iets niet te kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Dit is ook een leuke sub met sattelieten:

Afbeeldingslocatie: http://www.arduman.com/aa/Resimler/elgiz/elgiz3/syst.jpg

Maar valt helaas niet binnen het budget.

Ik zou eens kijken naar (nieuwe of 2e hands) Piega's, zien er gelikt uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.hifi.nl/gfx/p5ltdmkII_2_300304.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hifi.nl/gfx/PiegaP4XSMkII_270404.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
>Orb recommends the 5.1-channel Mod1 system for any room smaller than 14 by 20 feet. Any >bigger, and you'll need more Mod1 satellites. [...] The basic Mod1 system was more than big >enough for my 10-by-14-foot home theater.

10-by-14-foot home theater ?? Da's een kamertje van 3m x 4m en dan nog een gesloten volume ook waarschijnlijk.Tja, dan zal je wel voldoende "luid" kunnen spelen.

Als je review lees zijn ze vol lof over deze dingen.
Heb je al verschillende fora bezocht om te zien of er veel gebruikers zijn van deze dingetjes ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
heb hier een thread gevonden met links naar andere threads aangaande Orb Audio.
Mensen zijn precies toch tevreden, dus mischien valt het wel mee.

http://www.avsforum.com/a...e/index.php/t-658621.html

Maar toch ... zo'n dingen zou ik graag toch beluisteren voor ik een pak centen gaan neerleggen.
Mijn sub is het enige dat ik heb gekocht zonder luisteren, gewoon omdat SVS zich niet meer hoeft te bewijzen, de honderden en honderden threads op tientallen fora van hun nieuwe model spraken boekdelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 76345 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 13:22:
Dan staat er in die review ook nog een freq-response graph, dus misschien kan je er met die gegevens nog iets meer over zeggen? Ik heb wel een idee, maar ben geen expert op dit gebied, verre van zelfs.
Dat ziet er behoorlijk belabberd uit. Tussen de 1 en de 9 Khz veel teveel output, en boven de 9 Khz heb je bijna niets meer. Deze speakers zullen vast heel erg helder klinken, beetje zoals de melkpakjes van Bose.
offtopic:
Overigens probeer ik niet hard die speakertjes te verdedigen, maar ik vraag me natuurlijk af waarom reviews er blijkbaar lyrisch over zijn, en er hier eigenlijk direct al op de omvang gezegd wordt dat het waarschijnlijk niet gebalanceerd is. Ik ben kritisch als ik iets wil kopen, en ook kritisch als ik wil besluiten iets niet te kopen. :)
Reviews zijn altijd wel lyrisch... Die gasten verdienen daar hun geld mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Zoals je ziet zit er al 6dB verschil center <-> satteliet omdat de center is opgezet als 2 speakerstjes ipv 1. Qua "respons" lopen ze wel gelijk, enkel de center zit continu 6dB hoger (maar dat is af te regelen)
Alleen zie ik toch een "gat" tussen 100Hz en 200Hz.
Die sub begint af te vallen hoger als 100Hz terwijl de output van die bolletjes onder de 200Hz ook serieus weg begint te vallen.

-3dB punt rond de 170Hz voor de satelliet & center
-3dB punt rond de 111Hz voor de sub.

Meer ideaal zou zijn als die volledig zouden overlappen, dus de speakers met -3dB punt op 80Hz a 100Hz en dan is de sub er voor de lagere frequentie met een lineaire verloop.

Zoals eerder al gezegd hierboven zakt het boven de 9kHz ook terug in elkaar omdat er geen tweeter inzit. Een 3" driver is nu eenmaal geen echte tweeter... Boven 9kHz zit best ook wel aardig wat geluid hoor....

[ Voor 123% gewijzigd door een moderator op 24-04-2008 16:16 . Reden: foutje :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Uhm, voodooless, waarom heb jij jvanhambelgium's post voor 68% gewijzigd? ;) Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Hmm, indeed, waar is mijn bijdrage ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Sorry, verkeerde knopje :'( Alles staat er weer :)

[ Voor 29% gewijzigd door voodooless op 24-04-2008 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Waar je ook zeker eens naar moet gaan kijken is de Kef KHT 5005 speakerset. Ook te verkrijgen voor jouw budget en klinkt een stuk beter dan de eitjes die ook al niet slecht waren. Moet zeggen kwa geluid, ook met muziek klinken ze aardig goed. En dat hoor ik niet alleen zelf maar ook van andere personen die ineens opmerken dat de muziek wel goed klinkt zonder dat ik een opmerking maak over een speakerset.

Het is natuurlijk zo dat een zuilspeaker een groter frequentiebereik heeft, maar voor hetgeen wat ze kunnen doen ze het boven verwachting goed. Het geluid klinkt voor 90 % van de muziekstijlen meer dan goed. Dire straits sprankelt bijv. met deze speakerset, en zo nog bepaalde muzieksoorten. Het enige puntje van kritiek is dat de speakerset voor sommige trance platen net een kick mist. Maar dat is imo geen reden om voor die paar platen deze speakerset niet te nemen. Ik ben toen ik in hetzelfde pakket zat als jou blind een aantal (15 soorten) speakersetjes gaan beluitseren. Van Piega tot Infinity van Mordantshort tot Kef en zo nog verschillende maar deze sprongen er met muziekweergave bovenuit. Hoorde pas dat het deze kef was die ik het mooist vond klinken nadat ik het nummer van de remote doorgaf aan de verkoper. Hij wilde me zelfs vantevoren niet eens vertellen welk nummer welke speakerset was om te voorkomen dat ik met een vooroordeel ging luisteren.

Wel aangesloten op een Denon avr 3805 wat niet bepaald een budgetreceiver is.

Ik zal er nog een plaatje bijdoen zodat je weet waar ik het over heb. Vond ze zelf het mooiste setje wat ze toen beschikbaar hadden.

Afbeeldingslocatie: http://www.transtec.nl/images/kef/kht5005.2groep.jpg

En hieronder nog een linkje met wat info
http://www.transtec.nl/article.php?id=9144

http://raptr.com/Doppert/about

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beolab 4 is ook erg leuk icm de alumium beugels. Je kunt er nog een sub naar keuze aan toevoegen.
Afbeeldingslocatie: http://www.bang-olufsen-amersfoort.nl/gfx/products/beosound4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik heb ze zelf nooit gehoord maar wel eens lovende woorden over gehoord: Bowers en Wilkins heeft een kleine aluminium luidspreker met een 10 cm woofertje. Qua design zien ze er mooi uit en misschien qua kwaliteit van het geluid een stuk beter als de eerder genoemde bolletjes. Ook komen ze waarschijnlijk iets lager dan de bolletjes en zijn daardoor beter te integreren met een sub.

Als ik me niet vergis is het modelnummer "M 1" en is de prijs van de satelieten heel acceptabel.

http://www.bowers-wilkins.com/display.aspx?infid=803

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Afbeeldingslocatie: http://www.transtec.nl/images/kef/KHT5005LEGS.JPG

Moet deze foto op de transtec site voorstellen dat een vrouw opgewonden raakt van een HT set? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Ah ok, nu begrijp ik waarom m'n vriendin zo doet als ik m'n 13" laat flapperen _/-\o_ :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Fijn dat er een stapel mooie setjes voorbij komen. Ik heb Orb Audio gemaild gisteren, en had heel snel antwoord. Klinkt positief allemaal, maar kost een berg, moet geshipped worden, moet onbeluisterd besteld worden, en hoewel de reviews goed zijn, zijn volgens mij de kritische kanttekeningen uit dit topic bij dat setje niet uit de lucht gegrepen.

Ik ga sowieso nog eens even bij een zaak of 2/3 langs om wat luisterwerk te verrichten van sets die me wel aanspreken. Ik moet me direct ook orienteren op een versterker (daar wil ik dit topic overigens niet teveel mee lastig vallen, want dan worden de discussies helemaal complex, vooral omdat niet alleen de versterker zelf van belang is, maar ook nog eens in combinatie met de gekozen speakerset), en in de tussentijd koop ik alvast de TV en de PS3; ik kan dat toch allemaal niet in dezelfde maand betalen. ;) Dus eerst die 2 dingen, en dan de maand erop een speakerset met versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107284

Anoniem: 76345 schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 13:09:
...
Ik ga sowieso nog eens even bij een zaak of 2/3 langs om wat luisterwerk te verrichten van sets die me wel aanspreken. Ik moet me direct ook orienteren op een versterker (daar wil ik dit topic overigens niet teveel mee lastig vallen, want dan worden de discussies helemaal complex, vooral omdat niet alleen de versterker zelf van belang is, maar ook nog eens in combinatie met de gekozen speakerset), en in de tussentijd koop ik alvast de TV en de PS3; ik kan dat toch allemaal niet in dezelfde maand betalen. ;) Dus eerst die 2 dingen, en dan de maand erop een speakerset met versterker.
Neem de tijd! Het zijn toch spullen die je voor een langere tijd wilt gebruiken (er zijn altijd wel een paar uitzonderingen die om het half jaar exotische producten met nog exotischer prijzen kopen en verkopen).
Zelf heb ik voor mijn set er ook ruim 5 jaar over gedaan: stukjes bij beetjes kopen. Eerst een AV-amp, toen een dvd speler, daarna een cdspeler en daarna heel lang gespaard om gelijk een TV en 5 speakers en een Hifi-rack te kopen. Ongeveer een half jaar daarvoor een sub voor een redelijke prijs gekocht en (goed) opgeslagen. Pas weer later een stereoversterker bijgekocht+2e hifi rack. Ondertussen wel kabeltjes bijeen geharkt. Kortom: ik ben ook geen milionair en moet er ook voor sparen. Dat is dan ook de lol: steeds genieten van een nieuwe component en langzaamaan groeien in de geluidskwaliteit.
Ow wacht.. ik was het belangrijkste aanschaf vergeten (en dat is gelijk de reden dat ik de sub opgeslagen had): een huis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76345 schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 13:09:

Het leuke van de Beolabs is dat ze actief zijn, en je dus geen versterker nodig hebt. Maargoed, aangezien je er niet op gereageert had neem ik aan dat ze al zijn afgevallen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-06 22:54
Je zou ook eens kunnen kijken naar de Mordaunt Short - Genie serie. Denk dat dat ook redelijk in jou designe smaak valt.

Afbeeldingslocatie: http://www.projecthtpc.co.uk/Pictures/MordauntShortGenie.jpg

De prijs van dit systeem is ook nog wel te doen. Tussen de 700 en 1000 euro. Plus er zijn redelijk wat goede reviews van te vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door kippy op 25-04-2008 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 157535 schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 17:52:
Het leuke van de Beolabs is dat ze actief zijn, en je dus geen versterker nodig hebt. Maargoed, aangezien je er niet op gereageert had neem ik aan dat ze al zijn afgevallen ?
Nee hoor, die viel in de categorie "Fijn dat er een stapel mooie setjes voorbij komen." :) Als ik die set ergens kan beluisteren (dat moet wel lukken, volgens mij is Hobo reseller hiervan), dan ga ik dat zeker doen. En actief is idd interessant, dat scheelt een versterker!
kippy schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 18:57:
Je zou ook eens kunnen kijken naar de Mordaunt Short - Genie serie. Denk dat dat ook redelijk in jou designe smaak valt.

[afbeelding]

De prijs van dit systeem is ook nog wel te doen. Tussen de 700 en 1000 euro. Plus er zijn redelijk wat goede reviews van te vinden.
Dat ziet er best aardig uit idd, ga ik me ook eens in verdiepen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Heb je al iets van een shortlist gemaakt van speakers die allemaal interessant zijn om te beluisteren?
Ik weet niet uit welke buurt je komt, maar om eens een luisterafspraak te maken kan ik je Stassen uit tegelen wel aanraden! Die hebben een berg luisterkamers Met verschillende stijlen van woning inrichting. Ik geloof dat ze zelfs zover gaan dat wanneer je een plattegrond van je woonkamer stuurt ze dat dan zoveel mogelijk proberen na te bootsen.

offtopic:
Ben wel benieuwd of in de list, de set die ik heb voorgesteld een pagina terug, ook daarin voorkomt

http://raptr.com/Doppert/about

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ga anders eens op zoek naar pods :)
Niet zo duur, B&W onder de kap, en ziet er nog eens gelikt uit ook. Fleurt je huis ook op :)

Afbeeldingslocatie: http://www.urbanjunkie.co.uk/shopimages/products/normal/cinepod%20silver%20250.jpg

Tevens in rood, blauw en geel verkrijgbaar :Y)

zie http://www.podspeakers.com/

Edit: WTF :? er bestaat dus gewoon een website voor dit soort meuk: www.designspeakers.nl Doh :P

[ Voor 14% gewijzigd door The Eagle op 26-04-2008 01:44 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Doppert schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 01:17:
Heb je al iets van een shortlist gemaakt van speakers die allemaal interessant zijn om te beluisteren? Ik weet niet uit welke buurt je komt, maar om eens een luisterafspraak te maken kan ik je Stassen uit tegelen wel aanraden! Die hebben een berg luisterkamers Met verschillende stijlen van woning inrichting. Ik geloof dat ze zelfs zover gaan dat wanneer je een plattegrond van je woonkamer stuurt ze dat dan zoveel mogelijk proberen na te bootsen.
Da's een pokke--end weg van Amsterdam, maar misschien kan ik er een keer een dagje uit van maken. ;) Ik heb wel de Davis Club set van hun site even op de lijst gezet, ziet er geinig uit.
offtopic:
Ben wel benieuwd of in de list, de set die ik heb voorgesteld een pagina terug, ook daarin voorkomt
Op verzoek dan, een shortlist van sets waarin ik geinteresseerd ben, en dan een klein beetje op volgorde:

- Mordaunt-Short Genie
- Orb Audio
- Anthony Gallo
- KEF 2005/3005
- B&O Beolab 4
- Sifi Orb1
- Eclipse
- Davis Club F510
- B&W MT-XX

De KEF 5005 set die jij noemde vind ik niet zo heel mooi, dus die staat er niet tussen. Even nog een verantwoording van de volgorde: de Mordaun-Shorts vind ik er erg cool uitzien (goed ingeschat kippy) en de prijs is zeer okay (is zelfs voor 599 te koop, en dan nog 82 euro voor een set vloerstands voor achteren, is echt zeer netjes). De Orb en Gallo sets vind ik gewoon supermooi, dus die blijven hoog staan, ondanks de prijs en de terechte kritische noten hier. De KEF 2005/3005 sets vind ik er leuk uitzien en zijn prijstechnisch ook okay, en de rest is meer gekozen en gerangschikt op uiterlijk, daar heb ik me voor de rest nog niet in verdiept.

Let wel: ik heb me voor de meeste speakers nog nauwelijks in de kwaliteit verdiept, (zeker de onderste 4 van de lijst helemaal nog niet), dus er kunnen nog sets afvallen of in voorkeur stijgen.
The Eagle schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 01:43:
Niet zo duur, B&W onder de kap, en ziet er nog eens gelikt uit ook. Fleurt je huis ook op :)

[afbeelding]

Tevens in rood, blauw en geel verkrijgbaar :Y)

zie http://www.podspeakers.com/
Deze dingen waren de reden voor mijn opmerking "Wat vind ik niet cool: [...] zwart of wit of 'gekke kleurtjes' gelakte speakers". ;) Ik vind ze qua design ook niet mooi. Daarbij zou ik ze moeilijk kunnen plaatsen (op de grond is te weinig plek) en ik zie ze ook al overal, dat vind ik ook jammer.
Edit: WTF :? er bestaat dus gewoon een website voor dit soort meuk: www.designspeakers.nl Doh :P
Haha, goed gevonden! En die Eclipse en Sifi sets vind ik nog wel interessant om eens te bekijken (zoals in de voorkeuren lijst te zien is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 23:30
The Eagle schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 01:43:
B&W onder de kap? Vertel er eens wat meer over?

Overigens als je dát soort spul mooi vind (niet aan de TS gericht dus) kun je ook naar Everything But The Box kijken. Dat klinkt alleen best wel brak in mijn oren maar het blijft een smaakkwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76345 schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 00:26:
[...]

Nee hoor, die viel in de categorie "Fijn dat er een stapel mooie setjes voorbij komen." :) Als ik die set ergens kan beluisteren (dat moet wel lukken, volgens mij is Hobo reseller hiervan), dan ga ik dat zeker doen. En actief is idd interessant, dat scheelt een versterker!
De Hobo verkoopt geen B&O, dus je zal wel naar een gewone Bang & Olufsen zaak moeten. In Houten zit er één die ook veel second life verkoopt, want nieuw zijn de prijzen vrij hoog (Die beolabs 4 400ps en dan loopt het verder door tot in de duizenden euro's, vandaar dat ik second life aanraad). De blijvende service, de bezorging, installatie, bedrading, ophanging en natuurlijk de retehoge afwerking zitten bij de prijs in.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 157535 op 26-04-2008 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ben even naar de Hobo gegaan, en daar heb ik de KEF 3005 set beluisterd. Was wel aardig, maar ik vond het een beetje 'hol' klinken, ik was niet heel erg onder de indruk. Ik moet maar eens wat meer luistertests gaan doen, en kijken wat ik nou prettig vind klinken, want ik heb totaal geen frame of reference.

Edit: Nog een halve dag verder, en ik begin toch redelijk richting de Mordaunt-Short Genie te neigen. Ik vind het design mooi, de prijs is goed, en de reviews die ik er tot nu toe van gelezen heb zijn lovend.

Ik zou graag de Orbs kopen, maar daar betaal ik dan toch al gauw tegen de 2000 euro voor, en dan zit je nog met de onzekerheid van shipping. Daarbij zag ik dat sommigen problemen hadden met de sub, en jje hebt toch zeker geen zin om een sub terug te moeten sturen naar de VS als ie kapot is. Daarnaast nog het geluid: die Orbs gaan qua build-quality al richting audiofiel gebruik, maar in de frequency response graph zagen we al gaten tussen de 100 en 200Hz en boven de 9kHz.

Nou heb ik geen frequency response graphs gezien van de Genie set, maar de drivers van de satellieten zijn 4" ipv 3" bij de Orbs, dus de kans is groot dat daar minder een gat tussen de sub en de satellieten zit. Dan zitten er ook nog 1" tweeters in de satellieten, die het hoog voor hun rekening kunnen nemen, dus overall denk ik dat het best gebalanceerd is.

Dat klinkt allemaal leuk, maar het is natuurlijk wel speculatie - ik heb de set nog niet gehoord. Daarbij zou ik er ook nog een versterker bij nodig hebben, en dat is nog een hele andere ball-game. Maar ik denk dat ik al dichter bij mijn keuze ben, en voor een prijs van 681,- (inclusief 2 standaarden voor de speakers achter) denk ik dat ik me geen buil zal vallen.

[ Voor 69% gewijzigd door Anoniem: 76345 op 27-04-2008 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog even een final update voor dit topic: ik ben voor de Mordaunt-Short Genie set gegaan (vriendelijk bedankt voor de hint, kippy!), vanwege goede reviews, mooi design en goede prijs (549,- voor de set, en nog 162,- voor 2 sets aan standaarden). Daarnaast moest ik ook een versterker nemen, en ik heb de Marantz SR5002 gekozen. Heeft qua output power datgene wat de MS set nodig heeft, en heeft ook 3 hdmi inputs (en 1 output natuurlijk) wat erg nuttig is voor de toekomst.

Mijn TV (Sony 40X3500) hangt nu, mijn PS3 staat eronder, en ze zijn klaar voor het audio geweld! Ik ben benieuwd - vooral ook omdat het een verrassing zal zijn hoe het gaat klinken, ik heb namelijk noch de set, nog de versterker mogen beluisteren. ;) Ja, ik weet het, dat is tegen alle regels in natuurlijk, maar die MS set was nergens te beluisteren, en ik las er wel goeie reviews over (er was zelfs iemand die exact dezelfde combi versterker - speakerset had, en die schreef dingen die ik erg nuttig vond om te lezen). Ik hoop dat de spulleboel volgende week binnenkomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusty
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-06 15:28
Erg intressant topic aangezien ik op dit moment precies hetzelfde als jij aan het uitzoeken ben. Nieuwe versterker en speakers voor bij de 42PZ85 plasma en PS3. Qua design smaak zitten we op dezelfde lijn . Ik had mijn ook laten vallen op de 2005 omdat ik die mooi vind en goed vind klinken. Maar ga nu zeker de Mordaunt luisteren. Ook zal ik de SR5002 (neig op dit moment naar de Onkyo 606) aan mijn short list toevoegen (stond er nog niet bij.)

Ik zou het erg waarderen als je je bevindingen kan posten als je alles hebt staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Rusty op 27-05-2008 13:09 ]

3 x Marstek Venus 5.12KW V151. CT003 V114 en HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgets
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-05 22:13
Yeps! Ook voor mij ben precies met hetzelfde bezig:

Onkyo SR 605 of SR 606

En zoek ook nog speakers, zou je foto's willen posten zodat ik kan zien hoe groot de front speakers nu echt zijn ten opzichte van tv / meubel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gadgets schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 14:28:
En zoek ook nog speakers, zou je foto's willen posten zodat ik kan zien hoe groot de front speakers nu echt zijn ten opzichte van tv / meubel....
Dat is een goede vraag ja. Dit plaatje geeft je misschien al meer een idee:

Afbeeldingslocatie: http://www.mordauntshort.com/assets/page_pictures/20050722_134159_mounting-options.jpg

Bron: http://www.mordauntshort....15&Title=Mounting+options

De satellieten zijn wat groter dan ik verwacht had als ik de foto's bekeek, maar ik vind het er behoorlijk cool uit zien.

Overigens zal ik zeker een review posten als de spulleboel binnen is en aangesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 76345 op 28-05-2008 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou, het is binnen, en aangesloten! Zie hier een verhaaltje: Anoniem: 76345 in "Post hier pics en specs van je home cine..."

Ik wil dus wel even de tijd nemen om te reviewen, maar mijn audiofiliteit is nihil, en ik heb geen vergelijkingsmateriaal of referentiekader. Wat willen jullie weten? Misschien kan ik wat nuttigs vertellen. :)
Pagina: 1