Toch heb ik veel gelezen over backups die corrupt raken omdat het allemaal niet helemaal werkt zoals het zou moeten. En juist bij backups vind ik betrouwbaarheid toch wel een belangrijk puntZoefff schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 23:43:
Het lijkt er op dat ze de NAS somehow mounten als 'lokale' schijf waardoor je dus geen last hebt van de NAS-restrictie van Time Machine.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Nu heb ik al begrepen dat de eerdere versies dus geen server grade HDD hadden, maar dat deze een erg lange levensduur hadden. Is het nu wel zo dat de 2TB versie een servergrade drive is en dat de 1TB versie een gewoon schijfje is?De schijf is verkrijgbaar in een grote uitvoering van 1 TB en een serveruitvoering van 2 TB, zodat u meer dan voldoende opslagcapaciteit tot uw beschikking hebt om een back-up te maken van al uw Macs.
NAS met Timemachine support bestaat wel: de ReadyNAS met firmware 4.1.6.Exirion schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 22:07:
[...]
Die bestaan dus niet. Met een simpele hack kun je wel een network disk van een willekeurige NAS geschikt maken voor gebruik met Time Machine.
Sterker nog: heb hem hier nu draaien, met 2x 1Tb SATA2 schijven er in, aangesloten op gigabit ethernet poort
Dan zijn mijn backups van Timemachine ook gelijk opgeslagen op een RAID-1 systeem
[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 26-08-2009 20:21 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
In dat geval kun je helemaal niets over de TC zeggen omdat beide pc's ook de beperkende factor kunnen zijn. Als ik je snelheden zo zie en me bedenk dat ik met mijn laptop schijfje (een Fujitsu 120 GB 5400 rpm) rond de 30 MB/s via mijn gigabit netwerk haal (waarbij ik gebruik maak van cat6 bekabeling en een HP Procurve 1800-24 switch) dan lijkt die 23 MB/s eerder op een trage disk te wijzen (rekening houdende met meetfouten en andere kleine afwijkingen). Nou is dat niet met 100% zekerheid te zeggen omdat een component als de TC ook mee kan spelen in het geheel. Als je het test met iperf test je de pure netwerk snelheid en blijven de harde schijven volledig buiten beeld. Dan komt alles aan op de computers en de TC en kun je ook veel beter zeggen of het ook echt daar ergens mis gaat.ShaneV schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:59:
[...]
Zowel naar de interne als pc naar pc, raak ik niet boven de 23,25MB/s maximum. Gemiddeld zit ik nog niet eens aan die snelheid. Feit is en blijft, de TC is traag.
Voor zover ik het nu kan beoordelen is er niets mis met die TC en heb je gewoon trage disks. Probeer het gewoon nog eens met iperf.
Ik las dus een stukje terug dat iemand 23 MB/s haalde. Dat was lezen van de TC schijf? Verder kan ik in dit topic geen recente meetresultaten vinden.
Hier stond achterhaalde informatie…
Met gigabit LAN zit ik tussen de 20-23MB/s schrijven en lezen , naar een USB harde schijf schrijven lezen zit ongeveer op het zelfde. Helemaal niet slecht imho.Digistorm schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:07:
Ik zou toch eigenlijk wel willen weten hoe snel de interne schijf van de TC is en hoe snel ik erop kan lezen/schrijven. En dan dus niet (alleen) voor Time Machine, maar ook gewoon als netwerkvolume. Als dat enkel met abominabele snelheden kan dan ga ik toch liever voor een NAS
Ik las dus een stukje terug dat iemand 23 MB/s haalde. Dat was lezen van de TC schijf? Verder kan ik in dit topic geen recente meetresultaten vinden.
Verwijderd
maar time machine kaapt meteen de hele schijf?
Ik was van plan naast TM backups ook losse bestanden zoals films op te slaan, is dat nog wel mogelijk?
Maak een partitie aan die je voor time machine wil hebbenVerwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:08:
Ik gebruik een goedkoper alternatief, een externe usb hdd van 1TB,
maar time machine kaapt meteen de hele schijf?
Ik was van plan naast TM backups ook losse bestanden zoals films op te slaan, is dat nog wel mogelijk?
Je kan zelf je voorkeuren instellen van wat hij moet opslaan!
Verwijderd
Yes werkt toppie, 300 Gb voor TM gereserveerd
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2009 22:39 ]
Verwijderd
toch wel, bv de "drobo"Exirion schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 22:07:
[...]
Die bestaan dus niet. Met een simpele hack kun je wel een network disk van een willekeurige NAS geschikt maken voor gebruik met Time Machine.
Zie dat de 500GB nu 200 euro is. De airport extreme 169,- Dus voor die 31 euro een mooie extra functie. of zie ik iets over het hoofd??
als je wel de meest recente versie (dualband) van alle 3 de TC's naast elkaar zet, verschilt inderdaad alleen de opslagcapaciteit voor zover ik weet.dries77 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 16:03:
Is het verschil tussen de 500Gb, 1-en 2-Tb alleen de opslag?
Zie dat de 500GB nu 200 euro is. De airport extreme 169,- Dus voor die 31 euro een mooie extra functie. of zie ik iets over het hoofd??
Nu ben ik aan het kijken voor misschien een HDD upgrade (er zit nu een 500 Gb Schijf in)
Ik kan alleen nergens terug vinden wat het limiet is wat de controller aan kan!
een 2 Tb Disk zou de TC dat nog slikken is een 1,5 Tb disk echt het max?
A Soldiers manual and a pair of boots.
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
Wat dat betreft is een TC gewoon een Airport Extreme, en die is enorm stabiel. En snelZoefff schreef op donderdag 17 september 2009 @ 23:59:
Ik meen me te herinneren ooit ergens in een review gelezen te hebben dat de routing kwaliteiten van de TC uitstekend zijn
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Hoe kan ik zien of het apparaat dual band is? Op de doos staat erg weinig info... En de winkel heeft nog minder info......Nerpissad schreef op donderdag 17 september 2009 @ 16:12:
[...]
als je wel de meest recente versie (dualband) van alle 3 de TC's naast elkaar zet, verschilt inderdaad alleen de opslagcapaciteit voor zover ik weet.
Sowieso aan de Apple produktcode die op de verpakking staat vermeld. Ik meen dat ook in de beschrijving (op de website iig wel) te lezen is dat het simultaan 2.4 en 5GHz kan zijn.dries77 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 09:03:
Hoe kan ik zien of het apparaat dual band is?
Zit ook te kijken naar een TC.
Maar lees echt veel verschillinde dingen over de snelheid naar de hardeschijf.
Is het snel genoeg om videos af te spelen op mijn macbook via het netwerk?
Heb het verder nog nergens terug gevonden.
Kan je ook de TC via het internet benaderen en soort van dowload drive van maken net als een nas?
Natuurlijk, anders zou het wel dramatisch zijn. Ik haal grofweg tussen de 8 en 10MB/s via wireless op 5GHz. Dat is minimaal 60mbit/s, wat veel hoger is dan films. Ook in HD.The Fatal schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 08:21:
Ik zit ook in het zelfde schuitje..
Zit ook te kijken naar een TC.
Maar lees echt veel verschillinde dingen over de snelheid naar de hardeschijf.
Is het snel genoeg om videos af te spelen op mijn macbook via het netwerk?
Nee, je kunt er zelf niks op installeren. Dan moet je echt een NAS kopen, en die had ik zelf al voordat ik de TC kocht.Heb het verder nog nergens terug gevonden.
Kan je ook de TC via het internet benaderen en soort van dowload drive van maken net als een nas?
Dus dat zou ook voldoende moeten zijn.
hoe heb je dat gedaan,, kan het namelijk niet terug vinden?Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:31:
Bedankt voor de tip, ik ga even partitioneren en kijken hoe het bevalt.
Yes werkt toppie, 300 Gb voor TM gereserveerd
Ik heb nog de 'oude' Extreme en Time Capsule 500gb... en sta op het punt om deze te koppelen (bridgen) om zo een dual-band setup te creëren. Maar in mijn achterhoofd zit ik ook te denken aan een nieuwe Time Capsule en Extreme. Weet alleen niet hoe de interne antennesterkte is, voldoet deze? Of is het beter om met mijn oude setup aan de slag te gaan?
Apple | Marantz | B&W
Je oude setup zal net zo goed werken als de nieuw TC. De nieuwe TC heeft alleen 2 aparte module's 1 voor A/B/G en 1 voor N networking.massari schreef op maandag 21 september 2009 @ 09:21:
Hoe bevalt de dual-band, ook wat betreft signaal- en antennesterkte?
Ik heb nog de 'oude' Extreme en Time Capsule 500gb... en sta op het punt om deze te koppelen (bridgen) om zo een dual-band setup te creëren. Maar in mijn achterhoofd zit ik ook te denken aan een nieuwe Time Capsule en Extreme. Weet alleen niet hoe de interne antennesterkte is, voldoet deze? Of is het beter om met mijn oude setup aan de slag te gaan?
Instellen van de nieuw TC zal iets minder werk zijn ;-)
(1) Configure the Time Capsule to create the 802.11n only signal.
(2) Connect the WAN port of the AirPort Extreme base station (AEBS) to one of the LAN ports on the Time Capsule.
(3) Configure the AEBS to (a) act as a bridge (not sharing a single IP address) and (b) create a wireless network.
Lijkt me qua werk wel meevallen. Ik ga het vanavond even uitproberen!
Apple | Marantz | B&W
De Extreme moet je via een lanpoort van de TC koppelen aan de WAN van de Extreme... klinkt logies!! anders krijgt de extreme geen IP adressmassari schreef op maandag 21 september 2009 @ 12:26:
Raar is alleen dat de handleiding van Apple zegt dat je de twee wireless devices (Extreme en TC) moet koppelen via een van de LAN poorten en dus niet op een van de WAN poorten.
Wie weet raad?
Maar moet je eens kijken op: http://manuals.info.apple...Networks_10.5-Windows.pdfTo_Tall schreef op maandag 21 september 2009 @ 13:05:
[...]
De Extreme moet je via een lanpoort van de TC koppelen aan de WAN van de Extreme... klinkt logies!! anders krijgt de extreme geen IP adress
Bladzijde 48.
Daar zie je echt dat ze verbonden moeten worden op de LAN poorten!
Apple | Marantz | B&W
De koppeling van beide devices via LAN (de Apple manier) kreeg ik helaas niet aan de praat.
Apple | Marantz | B&W
Vind alleen wel dat i vaak backups maakt wat je niet in kan stellen...
[ Voor 88% gewijzigd door Kettingspanner op 26-09-2009 11:23 ]
Verwijderd
dat kan wel met programma's als time machine editor etc. of via de terminal:dries77 schreef op donderdag 24 september 2009 @ 15:36:
Geweldig apparaat die TC. Kon nog een 500GB voor €200 krijgen.
Vind alleen wel dat i vaak backups maakt wat je niet in kan stellen...
1
| sudo defaults write /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.backupd-auto StartInterval -int 7200 |
het 7200-getal aan het einde is het aantal seconden waarna een backup gemaakt wordt. in dit geval dus 2 uur.
volgens mij kun je de 'oudere' 500GB versies alleen nog in winkels kopen waar ze die versie nog over hebben.bij apple zelf kun je vanaf nu alleen de grotere 1 en 2TB varianten kopen.Verwijderd schreef op zondag 27 september 2009 @ 19:22:
Is de nieuwe TC met dual band alleenn in 1TB en 2TB verkrijgbaar? Ik zoek eigenlijk een 500GB, maar die zie ik niet op de Apple site?
[ Voor 28% gewijzigd door Nerpissad op 27-09-2009 19:38 ]
Verwijderd
Dan nog met een windows laptop(draadloos) zonder problemen ziet hij de harde schijf van de TC.
Nu heb ik hier nog een windows PC aangesloten met een kabel aan de TC.Internet werkt prima maar hoe kan ik gebruiken maken van de harde schijf van de TC met de windows PC.Dit lukt me niet.
mvg
Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790
* AjDuLion denkt aan bv een server met share x gedeelt zodat daar de backups komen.
moet hier iets voor geinstalleerd worden ?
ik had al gemerkt dat via shares geen backups gemaakt kunnen worden dus ik gok op stukje software..
Verwijderd
Want het is ook een Wi-Fi station
Euh een externe voeding...Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 19:28:
Is er iets wat de Airport Extreme wel heeft en de TimeCapsule niet?
Want het is ook een Wi-Fi station
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Er staat wel overal 1Gbit Lan maar wat voor type is het..
Heb beneden in de woonkamer een UPC kabelmodem staan met een Linksys wireless router.
Boven staat Windows PC (wireless aangesloten), externe HD en printer.
Nu wil ik voor de Macbook een Timecapsule aanschaffen. De bedoeling is om deze ook boven te zetten en daar de externe HD en printer op aan te sluiten.
Nu wil ik weten hoe belangrijk het is om de TC wel of niet met de kabelmodem beneden te verbinden.
Ik heb nl niet zoveel zin om een ethernet kabel van beneden door het plafond naar boven te moeten trekken. Ik hoef de TC dus niet perse te gebruiken als router, omdat ik die al een heb en dat werkt opzich prima.
Het idee is meer om de TC als backup en opslag te gebruiken, zodat ik bv (HD) films etc kan opslaan en die beneden op de Macbook kan afspelen.
De volgende vraag is of ik de printer en externe HD ook nog op mijn PC (boven) kan benaderen omdat die dan aangesloten zijn op de TC..
Heeft de TC verder dezelfde functionaliteit als de Airport Extreme? Als ik die beschrijving lees op de Apple website is dat precies wat ik zoek maar daar zit volgens mij die backup functie niet op..
EDIT: Ik zie dat er maar 1 USB poort op zit, dus zowel externe HD als printer zal niet gaan lukken, maar externe HD is toch al minder belangrijk omdat 1 TB intern voorlopig wel genoeg is..
[ Voor 12% gewijzigd door Jeroenit op 22-10-2009 11:53 ]
GigabyteX670GamingX-Ryzen7800X3D-DeepcoolLT720-32GB CorsairDominator DDR5-6000-GigabyteRTX4070-Logitech G513/G903/+PowerplayZ-5500-ProX Wireless-GTOmegaRacing-T300+Ferrrari+F1 Wheel-TH8A Shifter-Fanatec Clubsport V2-Moza HBP-AOC U3277FWQ-HP Reverb G2 V2
Dan moet je deze wel self powerd zijn!!!kloos2 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 12:27:
Op die ene USB poort kun je dacht ik wel een hubje zetten, zodat er toch een HD en printer kan worden aangesloten.
Ben benieuwd of deze al in de schappen ligt.
Apple | Marantz | B&W
En juist daarom is het oppassen als je de nieuwe variant wilt aanschaffen. Qua prijs moet je nog steeds evenveel betalen en kom je mogelijk thuis met een oude variant... altijd goed informeren dus!Ibix schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 15:24:
Tja, Ik wil graag de nieuwe time capsule hebben! Heb gebeld met een aantal resellers en geen enkele reseller was op de hoogte dat ze geupdate zijn. Schandalig eigenlijk!
Apple | Marantz | B&W
Verwijderd
Weet je zeker dat je de nieuwe krijgt.
Of je neemt het productnummer; MC343Z voor de 1TB en MC344Z voor de 2TB versie, mee naar een APR ter controle...
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2009 18:17 ]
Nu krijg ik me publieke ip adres op me fritzbox maar ik wil me TC hebben..
Iemand een idee?
Wanneer je in airport utility voor "Manual Setup" kiest kun je op de "Internet" pagina kiezen voor "Connect using: PPPoE". Daar kun je username en password invoeren.Samplex schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 12:34:
Weet iemand hoe ik de TC als router kan gebruiken met Xs4all only. Ik zie namelijk geen PPTP ondersteuning voor je naam en wachtwoord in te voeren van xs4all.
Ik weet niet zeker of dat is wat je bedoelt, maar het lijkt er wel op.
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Ik heb mijn Airport Express in mijn TimeCapsule geprikt via een draadje, dus dat is inderdaad zeker mogelijkmassari schreef op maandag 21 september 2009 @ 12:26:
Raar is alleen dat de handleiding van Apple zegt dat je de twee wireless devices (Extreme en TC) moet koppelen via een van de LAN poorten en dus niet op een van de WAN poorten.
Wie weet raad?
ja dat is PPPoE en xs4all heeft PPPoA.Gerco schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 12:56:
[...]
Wanneer je in airport utility voor "Manual Setup" kiest kun je op de "Internet" pagina kiezen voor "Connect using: PPPoE". Daar kun je username en password invoeren.
Ik weet niet zeker of dat is wat je bedoelt, maar het lijkt er wel op.
PPPoA gaat niet over ethernet, maar over ATM. Aangezien de time capsule alleen een ethernet aansluiting heeft kan deze dat dus niet doen. Je zult een ADSL modem in bridge mode de PPPoA voor zijn rekening moeten laten nemen en dan kun je met de time capsule gewoon "Connect using: Ethernet" kiezen.Samplex schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 14:19:
ja dat is PPPoE en xs4all heeft PPPoA.
Dat is wat ik ook doe met mijn time capsule, al gebruikt mijn ISP ENET ENCAP ipv PPPoA. Helaas hebben niet alle ADSL modems de mogelijkheid om te bridgen, in veel modellen is het tegenwoordig uitgeschakeld door de ISP.
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Oke, ja ik heb een adsl only met fritzbox en bellen via xs4all. bellen moet het nog wel blijven doen daarnaGerco schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 14:47:
[...]
PPPoA gaat niet over ethernet, maar over ATM. Aangezien de time capsule alleen een ethernet aansluiting heeft kan deze dat dus niet doen. Je zult een ADSL modem in bridge mode de PPPoA voor zijn rekening moeten laten nemen en dan kun je met de time capsule gewoon "Connect using: Ethernet" kiezen.
Dat is wat ik ook doe met mijn time capsule, al gebruikt mijn ISP ENET ENCAP ipv PPPoA. Helaas hebben niet alle ADSL modems de mogelijkheid om te bridgen, in veel modellen is het tegenwoordig uitgeschakeld door de ISP.
Afhankelijk van hoe ze dat bellen geregeld hebben (VoDSL of VoIP) is het wel of niet mogelijk om bellen te behouden in bridge mode. Met VoIP is het niet mogelijk, dan zul je je externe ip adres op de modem moeten laten zitten en is je time capsule alleen een access point en nas.Samplex schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 15:13:
Oke, ja ik heb een adsl only met fritzbox en bellen via xs4all. bellen moet het nog wel blijven doen daarna
Echter, de laatste tijd hebben we wat problemen met het draadloze netwerk. Althans, de iMac en de laptop van mijn werk dan. Daar valt zeer regelmatig het netwerk volledig weg. Aan de afstand kan het niet liggen. De TC staat in de meterkast en de iMac op de 1e verdieping, globale afstand is denk ik 9 meter. Hebben er meer hier last van? Ik kan nog niet achterhalen waar het probleem precies zit.
To be determined...
Heeft iemand in de buurt toevallig een AP aangezet, die zou kunnen storen op jouw TC.MaNdM schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 22:53:
Echter, de laatste tijd hebben we wat problemen met het draadloze netwerk. Althans, de iMac en de laptop van mijn werk dan. Daar valt zeer regelmatig het netwerk volledig weg. Aan de afstand kan het niet liggen. De TC staat in de meterkast en de iMac op de 1e verdieping, globale afstand is denk ik 9 meter. Hebben er meer hier last van? Ik kan nog niet achterhalen waar het probleem precies zit.
In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...
Edit:
Gekke vraag misschien, maar het valt me nu pas op dat ik geen 802.11n kan kiezen? Hij is nu versie 7.4.2.
[ Voor 12% gewijzigd door MaNdM op 26-10-2009 23:23 ]
To be determined...
Nu heb ik een 1TB TC. maar ik wil dus niet dat de TM die volledige 1TB gaat gebruiken voor back ups.
We werken thuis met 2 macbooks. Dus ik zat te denken als ik bv 200 gig voor back ups heb zou het voldoende moeten zijn. Voor beide laptops in totaal.
Weet dat ik bij de laptops bv het bestands systeem etc allemaal kan uitsluiten van Backup.
Aangezien de meeste data etc toch op de TC opgeslagen staat en niet op de laptop zelf.
Hoe kan je daar een limiet aan geven dat TC de 200 gig niet overschrijd en is 200 gig vol dat hij dan begint met het weg gooien/overschrijven van de eerste backups.
Heb hier al een boel naar lopen zoeken, maar kan het echt niet vinden.
je kan natuurlijk een andere partitie maken op je TC en die voor andere doeleinden gebruiken. verder kwam ik net ook het volgende tegen:The Fatal schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 23:24:
Heb hier laatst eens wat gelezen over de maximum grote instellen voor Time Machine.
Nu heb ik een 1TB TC. maar ik wil dus niet dat de TM die volledige 1TB gaat gebruiken voor back ups.
We werken thuis met 2 macbooks. Dus ik zat te denken als ik bv 200 gig voor back ups heb zou het voldoende moeten zijn. Voor beide laptops in totaal.
Weet dat ik bij de laptops bv het bestands systeem etc allemaal kan uitsluiten van Backup.
Aangezien de meeste data etc toch op de TC opgeslagen staat en niet op de laptop zelf.
Hoe kan je daar een limiet aan geven dat TC de 200 gig niet overschrijd en is 200 gig vol dat hij dan begint met het weg gooien/overschrijven van de eerste backups.
Heb hier al een boel naar lopen zoeken, maar kan het echt niet vinden.
First mount your Time Machine drive to make the backup file visible. Use hdiutil to limit the maximum size of the .sparesebundle image itself. e.g. to prevent the file from growing past 300 Gbytes:
hdiutil resize -size 300g -shrinkonly /Volumes/Network_Drive_Name/path/to/myTimemachineSparseimage
The file path can be filled in by dragging the .sparsebundle file into Terminal, of course; the filename being munged from your computer's name and ethernet address (I think) is a chore to type.
probeer de alt/option key eens ingedrukt te houdenMaNdM schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 23:12:
Gekke vraag misschien, maar het valt me nu pas op dat ik geen 802.11n kan kiezen? Hij is nu versie 7.4.2.
Held! Dank je. Wat is de meest stabiele optie om te kiezen uit deze lijst?Nerpissad schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 23:37:
[...]
probeer de alt/option key eens ingedrukt te houden
To be determined...
geld dat dan voor alle computers die TC gebruiken of moet je dat op elke macbook apart doen?Nerpissad schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 23:37:
[...]
je kan natuurlijk een andere partitie maken op je TC en die voor andere doeleinden gebruiken. verder kwam ik net ook het volgende tegen:
dat ligt er maar net aan welke apparaten er allemaal van je netwerk gebruik gaan maken.MaNdM schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 23:44:
[...]
Held! Dank je. Wat is de meest stabiele optie om te kiezen uit deze lijst?
in mijn situatie is het zo dat mijn vriendin d'r macbook en onze iphones alleen met een g netwerk overweg kunnen. daarom heb ik een 2.4Ghz g netwerk en deze uitgebreid met een 5Ghz netwerk voor de mini en mijn MB.
zoals je ziet is e.e.a. afhankelijk van je eigen situatie
je doelt op de grootte van de sparsebundle inperken? die sparsebundle bevindt zich op de TC, dus dat hoef je maar één keer te doen.The Fatal schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 23:49:
[...]
geld dat dan voor alle computers die TC gebruiken of moet je dat op elke macbook apart doen?
trouwens, een partitie maken doe je ook op de TC, dus in beide gevallen is het antwoord ja
Ik heb hem nu staan op: Alleen 802.11n (5Ghz) - 802.11b/g/n
Dit leek mij een instelling waarmee alles in principe geaccepteerd wordt, maar de voorkeur ligt bij de N-verbindingen. Correct me if I'm wrong.
To be determined...
volgens mij is het zo dat wanneer je op een n capabel netwerk g apparaten aansluit, je de snelheid van het n netwerk 'halveert'. daarom is het juist een goed idee om in de wireless options een 2e netwerk aan te maken (alleen n) en die te gebruiken voor je n capabele apparaten. de dell, iphone en HTC maken dan alleen gebruik van de eerste.MaNdM schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 00:00:
In onze situatie komt het voor dat er twee telefoons (iPhone en HTC) verbinden met het netwerk en een Dell-laptop die geen N aankan. Mijn voorkeur gaat er naar uit dat het netwerk vooral stabiel is en niet zoals nu in het geval van de iMac, constant wegvalt. Ook mijn iPhone heeft soms moeite om het netwerk op te komen.
Ik heb hem nu staan op: Alleen 802.11n (5Ghz) - 802.11b/g/n
Dit leek mij een instelling waarmee alles in principe geaccepteerd wordt, maar de voorkeur ligt bij de N-verbindingen. Correct me if I'm wrong.
mijne staat trouwens ingesteld op: Alleen 802.11n (5Ghz) - 802.11b/g
dan ga ik als ik weer in NL ben eens proberen om parties aan te maken, de vorige keer dat ik dat probeerde zag schijf beheer de TC niet.Nerpissad schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 23:51:
[...]
je doelt op de grootte van de sparsebundle inperken? die sparsebundle bevindt zich op de TC, dus dat hoef je maar één keer te doen.
trouwens, een partitie maken doe je ook op de TC, dus in beide gevallen is het antwoord ja
Eenige manier die ik toen had gevonden was de TC open schroeven en de HD in een andere computer hangen. Maar die heb ik thuis niet, en voel er eigenlijk ook niks voor om de TC open te schroeven.
Met andere woorden, gebruik maken van de optie gastnetwerk in de TC. Is het zo dat bij de snelheidsopties de linkerwaarde geldig is voor het hoofdnetwerk en de tweede optie voor het gastnetwerk?Nerpissad schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 00:25:
[...]
volgens mij is het zo dat wanneer je op een n capabel netwerk g apparaten aansluit, je de snelheid van het n netwerk 'halveert'. daarom is het juist een goed idee om in de wireless options een 2e netwerk aan te maken (alleen n) en die te gebruiken voor je n capabele apparaten. de dell, iphone en HTC maken dan alleen gebruik van de eerste.
mijne staat trouwens ingesteld op: Alleen 802.11n (5Ghz) - 802.11b/g
To be determined...
nee hoor, gastnetwerk staat bij mij uit. onderaan het draadloos menu heb je een button voor draadloze opties, daarin kun je (mits je een TC met dualband hebt) je simultane netwerk aanmaken.MaNdM schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 09:34:
[...]
Met andere woorden, gebruik maken van de optie gastnetwerk in de TC. Is het zo dat bij de snelheidsopties de linkerwaarde geldig is voor het hoofdnetwerk en de tweede optie voor het gastnetwerk?
Liege, liege, liegebeest!
To be determined...
Jammer wel dat de sjieke apparatuur dan op 5ghz alleen draait, dan is het bereik wel minder als op 2,4ghzcailin_coilleach schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 13:55:
Gastnetwerk? Waarom? Ik heb mijn Extreme zo ingesteld dat ie twee aparte netwerken maakt: Kilala en Kilala5G. Verschillende namen en verschillende frequentiebanden. M'n b/g apparatuur gaat op de 2.4GHz oude standaard en m'n sjieke apparatuur gebruikt het andere netwerk op de 5GHz band. Netjes gescheiden en ze kunnen toch ook allemaal met elkander communiceren.
Aan de ene kant heb ik geen storing van alle andere netwerken in de buurt en aan de andere kant reikt mijn 5GHz netwerk -wel- tot aan zolder en m'n 2.4GHz netwerk niet.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je de grootte van je sparsebundel kunt bepalen als je deze aanmaakt met en terminal commando. Wat dit terminal commando precies is en hoe dit nou precies moet weet ik zelf ook niet meer, zal nog eens kijken. Maar als iemand dit weet houd ik mij ook aanbevolenNerpissad schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 23:51:
[...]
je doelt op de grootte van de sparsebundle inperken? die sparsebundle bevindt zich op de TC, dus dat hoef je maar één keer te doen.
Edit: Even gezocht, en hier wel wat interessants gevonden
[ Voor 9% gewijzigd door Follie op 27-10-2009 16:47 ]
30 x JaSolar JAM66S30-495 (15 east, 15 west) on SMA STP10.0-3SE-40
Mijn ervaring is hetzelfde. Iedereen roept wel dat 5GHz minder is vanwege de hogere frequentie, maar het verlies dat je op 2.4GHz hebt door alle troep die in het lucht zit, is veel groter.cailin_coilleach schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 16:30:
Euh, niet in mijn ervaring.
Aan de ene kant heb ik geen storing van alle andere netwerken in de buurt en aan de andere kant reikt mijn 5GHz netwerk -wel- tot aan zolder en m'n 2.4GHz netwerk niet.
Alles van Apple
Wat helaas niet voor 10.6 geldt, hiervoor zijn wel guides te vinden om een sparsebundle op een server aan te leggen, maar om je TC sparsebundle een size limit te geven helaas niet, althans door mij nog nietFollie schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 16:38:
[...]
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je de grootte van je sparsebundel kunt bepalen als je deze aanmaakt met en terminal commando. Wat dit terminal commando precies is en hoe dit nou precies moet weet ik zelf ook niet meer, zal nog eens kijken. Maar als iemand dit weet houd ik mij ook aanbevolen
Edit: Even gezocht, en hier wel wat interessants gevonden
Het wordt alleen maar gekker. Ik heb deze optie (TC is nog maar 2 maanden oud) en zojuist ook aangezet. De eerste keer kwam ik mijn 5G netwerk ook op, verbindingssnelheid was 108Mbit dus het zag er positief uit. Maar nu kom ik er niet meer op en mijn klinglink5G netwerk is ook niet altijd aanwezig in de lijst van draadloze netwerken. De iMac (een na nieuwste generatie en nog maar 3 maanden oud) komt er met geen mogelijkheid op. Sterker nog, die ziet hem niet eens. Schiet mij maar lek, maar ik begrijp er helemaal niks meer van.Nerpissad schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 13:41:
[...]
nee hoor, gastnetwerk staat bij mij uit. onderaan het draadloos menu heb je een button voor draadloze opties, daarin kun je (mits je een TC met dualband hebt) je simultane netwerk aanmaken.
To be determined...
om hier echt werk van te maken, lijkt het me een beter idee om echt precies te zien wat je precies aan je instellingen hebt gedaan. anders blijft het koffiedik kijken natuurlijk..
kun je niet een paar screenshots posten zodat we een duidelijk beeld van je configuratie kunnen krijgen?
Klopt, ik zal vanavond voor screenshots zorgen. Nu ben ik aan het werk aan de andere kant van nederland dus dat maakt het voor nu even lastig.Nerpissad schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 01:18:
[...]
om hier echt werk van te maken, lijkt het me een beter idee om echt precies te zien wat je precies aan je instellingen hebt gedaan. anders blijft het koffiedik kijken natuurlijk..
kun je niet een paar screenshots posten zodat we een duidelijk beeld van je configuratie kunnen krijgen?
Wat ik wel kan zeggen is dat ik eerst de TC heb gereset naar de fabrieksinstellingen. Toen heb ik hem een naam gegeven en ingesteld hoe het draadloze netwerk moet heten: "klinglink" (incl. wachtwoord). De snelheidsinstelling gezet op "Alleen 802.11n (5Ghz) - 802.11b/g" en via de opties van het draadloze netwerk het 5Ghz netwerk een andere naam gegeven: "klinglink5G".
Dat zijn de enige instellingen die ik aangepast heb, de rest is allemaal default op het moment.
To be determined...
De transmit rates zijn dramatisch zodra ik een 1m van de time capsule sta met mijn laptop. Heb alles geprobeerd maar niets helpt! Het is dat ik meer opslag ruimte nodig had want anders was die metteen teruggegaan.
Heb je die gekocht bij de apple store of een retailer (en zoja, welke)?Ibix schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 22:19:
Ik heb sinds vandaag de nieuwe time capsule(20-10 release). Ik was verheugd door het feit dat apple een betere antena had aangekondigd in de time capsules. Maar het is nog steeds huilen met de pet op als het om 5ghz netwerk gaat.
De transmit rates zijn dramatisch zodra ik een 1m van de time capsule sta met mijn laptop. Heb alles geprobeerd maar niets helpt! Het is dat ik meer opslag ruimte nodig had want anders was die metteen teruggegaan.
Alles van Apple

Rara, hoe komt het? Ik ga ondertussen wat met de kanaalkeuzes spelen.
To be determined...
ik heb het even vergeleken met m'n eigen instellingen en de enige verschillen die ik zie, zijn de volgende:MaNdM schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 23:04:
Zoals afgesproken heb ik wat screenshotjes gemaakt van mijn instellingen. Nagenoeg alles staat op default, alleen de broodnodige instellingen zijn gedaan. Het 5Ghz netwerk is voor de iMac niet eens zichtbaar, voor de MacBook wel.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Rara, hoe komt het? Ik ga ondertussen wat met de kanaalkeuzes spelen.
in het draadloos-menu heb ik de optie sta uitbreiding netwerk toe aan staan.
in het draadloze opties-menu heb ik de multicastsnelheid op hoog staan.
dit zijn alleen beide niet echt verschillen die relevant lijken voor jou probleem.
verder heb ik radiokanaal kiezen handmatig ingesteld, want de verbindingssnelheid zou een stuk hoger moeten dan jouw 108Mbit. bij mij is deze meestal 270Mbit.
Met behulp van iStumbler heb ik gekeken welke kanalen er allemaal in gebruik zijn door netwerken om ons heen. Voor zover ik kan zien zit niemand op de 5Ghz band. Het vreemde is wel dat mijn MacBook beduidend betere ontvangst heeft dan de iMac. Ook als ik mijn MB naast de iMac zet. Gisteravond ben ik met iStumbler aan op mijn MB vanaf de TC naar boven gelopen en het signaalverval was echt dramatisch te noemen. Op de eerste plaats was de signaalsterkte maar ongeveer 82% toen ik naast de TC stond, maar toen ik wegliep (hij stond even in de gang toen) en om de toiletruimte heen ging, was de signaalsterkte nog maar maximaal 60% en eenmaal boven viel het al snel onder de 50. Op dit moment is het 2,4Ghz netwerk op 42% sterkte te ontvangen, het 5Ghz netwerk is met 29% zelden zichtbaar.Nerpissad schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:35:
[...]
ik heb het even vergeleken met m'n eigen instellingen en de enige verschillen die ik zie, zijn de volgende:
in het draadloos-menu heb ik de optie sta uitbreiding netwerk toe aan staan.
in het draadloze opties-menu heb ik de multicastsnelheid op hoog staan.
dit zijn alleen beide niet echt verschillen die relevant lijken voor jou probleem.
verder heb ik radiokanaal kiezen handmatig ingesteld, want de verbindingssnelheid zou een stuk hoger moeten dan jouw 108Mbit. bij mij is deze meestal 270Mbit.
Ik weet dat nieuwbouwhuizen vaker problemen geven met draadloze netwerken, maar ik had van de TC toch eigenlijk wel beter verwacht. Dat neemt niet weg dat het raar is dat de iMac heel anders ontvangt dan de MacBook.
To be determined...
We hadden hiervoor een LinkSys WRT160N geval, die had een betere signaalsterkte dan de TC. Ok hij was minder stabiel in algemene zin, hij viel regelmatiger helemaal weg en kwam dan weer terug (kwam door torrents trouwens), maar de doorvoer was verder prima.
Edit:
Mijn werklaptop (Dell D610) komt het draadloze netwerk dus niet meer op. Ik snap er steeds minder van.
Edit 2:
Na het aanpassen van het kanaal voor het 2,4Ghz netwerk werkt deze beter. Het netwerk is al de hele dag stabiel. De 5Ghz verbinding is gewoon slecht, hier zal ik waarschijnlijk ook een ander kanaal voor moeten uitproberen.
[ Voor 24% gewijzigd door MaNdM op 29-10-2009 23:51 ]
To be determined...
Alles van Apple
Vandaag koop ik een Extreme erbij, die bridge ik met de TC, koppel ik via ethernet zo dat er een roaming netwerk gaat ontstaan. Vandaar maar even een ethernetkabeltje trekken naar boven en een Extreme kopen.
Apple | Marantz | B&W
Klinkt misschien raar, maar ik ben blij dat ik dus kennelijk niet de enige ben met deze problemen. Ik was al bang dat het aan de TC zou liggen.massari schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 07:45:
Ik woon ook in een nieuwbouwhuis. De TC staat buiten de meterkast de 5ghz signaal te zenden, ik zit boven op de eerste verdieping, niet eens zo heel ver van de TC vandaan en toch heb ik totaal geen bereik. Als ik een Express in dezelfde kamer plaatst ontvangt deze niet eens signaal. Ik moet de Express echt in de overloop plaatsen wil het lampje op groen komen en ik dus kan werken met mijn MBP op de gehele eerste verdieping.
Vandaag koop ik een Extreme erbij, die bridge ik met de TC, koppel ik via ethernet zo dat er een roaming netwerk gaat ontstaan. Vandaar maar even een ethernetkabeltje trekken naar boven en een Extreme kopen.
To be determined...
Follie schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 18:44:
[...]
Wat helaas niet voor 10.6 geldt, hiervoor zijn wel guides te vinden om een sparsebundle op een server aan te leggen, maar om je TC sparsebundle een size limit te geven helaas niet, althans door mij nog niet
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
| #!/bin/bash # A bash script to create a time machine disk image suitable for # backups with OS X 10.6 (Snow Leopard) # This script probably only works for me, so try it at your own peril! # Use, distribute, and modify as you see fit but leave this header intact. # (R) sunkid - September 5, 2009 usage () { echo ${errmsg}"\n" echo "makeImage.sh" echo " usage: makeImage.sh size [directory]" echo " Create a disk image with a max storage size of <size> and copy it" echo " to your backup volume (if specified)" } # test if we have two arguments on the command line if [ $# -lt 1 ] then usage exit fi # see if there are two arguments and we can write to the directory if [ $# == 2 ] then if [ ! -d $2 ] then errmsg=${2}": No such directory" usage exit fi if [ ! -w $2 ] then errmsg="Cannot write to "${2} usage exit fi fi SIZE=$1 DIR=$2 NAME=`scutil --get ComputerName`; UUID=`system_profiler | grep 'Hardware UUID' | awk '{print $3}'` # get busy echo -n "Generating disk image ${NAME}.sparsebundle with size ${SIZE}GB ... " hdiutil create -size ${SIZE}G -fs HFS+J -type SPARSEBUNDLE \ -volname 'Time Machine Backups' "${NAME}.sparsebundle" >> /dev/null 2>&1 echo "done!" echo -n "Generating property list file with uuid $UUID ... " PLIST=$(cat <<EOFPLIST <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <!DOCTYPE plist PUBLIC "-//Apple//DTD PLIST 1.0//EN" "http://www.apple.com/DTDs/PropertyList-1.0.dtd"> <plist version="1.0"> <dict> <key>com.apple.backupd.HostUUID</key> <string>$UUID</string> </dict> </plist> EOFPLIST) echo $PLIST > "${NAME}.sparsebundle"/com.apple.TimeMachine.MachineID.plist echo "done!" if [ $# == 2 ] then echo -n "Copying ${NAME}.sparsebundle to $DIR ... " cp -pfr "${NAME}.sparsebundle" $DIR/"${NAME}.sparsebundle" echo "done" fi echo "Finished! Happy backups!" |
zoiets...
deze werkt bij mij onder snow leopard
Kan in de code wel bekende stukken vinden die ook op het inet worden verteld, maar hoe voor ik zo'n stuk code/script uit?
Het grote verschil dat ik tussen jouw en mijn Airport instellingen zie is dat ik m'n AExtreme op "automatisch" heb staan qua "Radio mode". Ik heb dus niet apart iets gekozen van 802.11b/g enz...
1. opslaan als bijvoorbeeld makeimage.shFollie schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 14:28:
Sow, zie er leuk uit
.
Kan in de code wel bekende stukken vinden die ook op het inet worden verteld, maar hoe voor ik zo'n stuk code/script uit?
in terminal:
2. sh ./makeImage.sh 600 /Volumes/Timemachine
dit maakt een time machine ready disk image met de naam van jouw computer met een max size van 600 GB...
om er achter te komen hoe jouw timemachine heet kan je m mounten en in /Volumes kijken
Maar nog ff voor de zekerheid dan
1
| hdiutil create -size 250G -fs HFS+J -type SPARSEBUNDLE -volname 'Backup van Sven' MBP\ van\ Sven_001f5becc5a3.sparsebundle |
lijkt me wel duidelijk welke parameters je moet verandere; laatste cijfers zijn je mac adres zonder ":" (pak gewoon die van je eth0)
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.