Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-06 09:20
Ik wil een Time Capsule 1TB gaan kopen maar ik begrijp niet goed of dit wel thuis bij mij gaat werken. Ik heb een ZyXEL Prestige H650 (weet het nummer niet 100% zeker) als modem. Er komen een aantal ethernet kabels uit, kan ik gewoon 1 van die aansluiten op de Time Capsule of moet het een speciale WAN kabel zijn? Ik heb hier niet zo veel verstand van helaas. Er zit wel een WLAN lampje op mijn ZyXEL maar die brand niet.

Verder hebben we al draadloos internet, die staat gewoon aangesloten op een ethernet kabel voor zover ik weet.

Verder werk ik met Macs.

Hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Zo ver ik weet kun je de Time Capsule gewoon op een van de ethernet poorten aansluiten, en tijdens de configuratie zeggen dat de Time Capsule als bridge of client moet werken en dus niet als router. Verder kun je de Time Capsule laten werken als draadloos toegangspunt maar dat hoeft niet. Ik zou wel even de tijd nemen om alles goed in te stellen, maar wat jij wilt is in principe mogelijk met de Time Capsule.

Hier stond achterhaalde informatie…

• FerdiV
Digistorm schreef op maandag 15 december 2008 @ 00:12:
Zo ver ik weet kun je de Time Capsule gewoon op een van de ethernet poorten aansluiten, en tijdens de configuratie zeggen dat de Time Capsule als bridge of client moet werken en dus niet als router. Verder kun je de Time Capsule laten werken als draadloos toegangspunt maar dat hoeft niet. Ik zou wel even de tijd nemen om alles goed in te stellen, maar wat jij wilt is in principe mogelijk met de Time Capsule.
Zo klopt. Heb hem. Het werkt!

Twee probleempjes echter.

Ik had namelijk op mijn kamer niet zo'n goede verbinding met mijn draadloos internet van een verdieping lager. Daarom heb ik nu de Time Capsule op mijn kamer staan. Nu is het alleen weer andersom, als ik nu uit mijn kamer ben wordt het slechter. Mijn kamer is sinds januari bedekt met te goede isolatie onder mijn laminaat vrees ik.

Verder doet mijn muis op de iMac raar, waarschijnlijk moet ik daarvoor de channel van de TC aanpassen.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 22:13

Zoefff

❤ 

Het lijkt me dat de muisproblemen niets te maken hebben met de TC, wifi v.s. bluetooth zou elkaar niet in de weg moeten kunnen zitten. Zet je muis eens uit en weer aan?

Het aanpassen van het channel zou misschien wel een oplossing kunnen zijn voor je verbindingsproblemen. Zeker als je ergens woont waar veel accesspoints bij elkaar staan kan het nog wel eens problemen opleveren als deze allemaal op hetzelfde channel zitten :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• FerdiV
Zoefff schreef op donderdag 25 december 2008 @ 23:06:
Het lijkt me dat de muisproblemen niets te maken hebben met de TC, wifi v.s. bluetooth zou elkaar niet in de weg moeten kunnen zitten. Zet je muis eens uit en weer aan?

Het aanpassen van het channel zou misschien wel een oplossing kunnen zijn voor je verbindingsproblemen. Zeker als je ergens woont waar veel accesspoints bij elkaar staan kan het nog wel eens problemen opleveren als deze allemaal op hetzelfde channel zitten :)
Dat had ik dus geprobeerd bij de oude access point, dat hielp niet. De muis problemen komen denk ik wel door de channel, heb de muis ook opnieuw aangezet en vond ook forums waar mensen dit probleem oplosten met een channel wijziging.

Toch klote dat als ik nu op mijn verbinding van boven zit de verbinding af en toe wegvalt en nu moet ik elke keer handmatig overschakelen tussen deze 2 als ik naar boven/beneden ga.

Ik heb dus eigenlijk 2 access point hier, beide zijn zowel boven als beneden te bereiken alleen valt de ene weg als ik boven zit en de ander als ik beneden zit :S Daarbij komt nog eens dat ik elke keer mijn wachtwoord opnieuw moet invullen. Hij logt wel automatisch in, maar als ik handmatig wissel moet ik het wachtwoord weer invullen.

Wat een gedoe allemaal.

[ Voor 15% gewijzigd door FerdiV op 25-12-2008 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:53

Proc

Grand Admiral

Heb je wide channels aangezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
Geen idee wat je bedoeld, mijn TC heeft nu 802.11n (802.11b/g compatible). Moet ik dat misschien op 802.11n only (2.4 GHz) zetten? Zonder b/g compatible?

Heb hem van channel 6 (automatic) nu op 11 gezet.

UPATE: De muis doet het nu beter tijdens het proces, als Time Machine weer een back-up update maakt. Geen problemen sinds channel 11.

Maar wel weer wat anders. Als mijn iMac nu uit Sleep komt en aan Time Machine begint krijg ik een error. Als ik daarna handmatig back-up gaat het goed. Het lijkt erop alsof hij eerder wil gaan back-uppen dan dat er verbinding is gemaakt met de TC.

[ Voor 33% gewijzigd door FerdiV op 26-12-2008 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
foutje

[ Voor 94% gewijzigd door FerdiV op 26-12-2008 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:53

Proc

Grand Admiral

Ik zou hem inderdaad op 802.11N only zetten (heb ik ook gedaan). Mijn ervaring was dat dit een stuk stabieler en sneller was (als er een apparaat op 802.11G gebruik maakt van de TC valt hij terug in G, mijn TC liep relatief vaak vast toen ik hem mixed gebruikte).

Ik zou een ander channel kiezen (verschillende proberen totdat het je bevalt).
Je kunt hier lezen over wide channels.

Post je resultaten in deze thread ajb zodat we weten of het heeft geholpen.
FerdiV schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 21:46:
[...]

Geen idee wat je bedoeld, mijn TC heeft nu 802.11n (802.11b/g compatible). Moet ik dat misschien op 802.11n only (2.4 GHz) zetten? Zonder b/g compatible?

Heb hem van channel 6 (automatic) nu op 11 gezet.

UPATE: De muis doet het nu beter tijdens het proces, als Time Machine weer een back-up update maakt. Geen problemen sinds channel 11.

Maar wel weer wat anders. Als mijn iMac nu uit Sleep komt en aan Time Machine begint krijg ik een error. Als ik daarna handmatig back-up gaat het goed. Het lijkt erop alsof hij eerder wil gaan back-uppen dan dat er verbinding is gemaakt met de TC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarBeast
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-08 18:13
Even een kleine vraag mbt. tot de draadloze instellingen van mijn Time Capsule die ik in New York heb gekocht. Hoe staat bij jullie het "land" ingesteld bij "Draadloze opties"? Ik kan daar alleen kiezen uit Verenigde Staten, Canada en en enkele Zuid-Amerikaanse landen. Gebruik ik nu wellicht de verkeerde kanalen oid. in Nederland?

Zou iemand voor mij eens kunnen kijken welke instellingen er bij een in Nederland gekochte TC staan?
De instelling is te vinden in het AirPort Configuratieprogramma, button AirPort, tabblad Draadloos en dan de knop Draadloze opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Dat staat hier wel ingesteld op "Nederland". Maar ik vraag me af of het heel belangrijk is om dit correct in te stellen? Voor zo ver ik weet worden er dan alleen andere "advies" kanalen gebruikt, maar werkt het ook prima als je het anders instelt. Het selecteren van een kanaal staat hier overigens gewoon op "Automatic" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:58

4POX

Everybody is wired

Hoe is de garantie met een timecapsule.

Stel iemand wil voor mij een timecapsule meenemen uit London en het apparaat gaat in Nederland stuk ? Heb ik dan in Nederland garantie ?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
Proc schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 04:52:
Ik zou hem inderdaad op 802.11N only zetten (heb ik ook gedaan). Mijn ervaring was dat dit een stuk stabieler en sneller was (als er een apparaat op 802.11G gebruik maakt van de TC valt hij terug in G, mijn TC liep relatief vaak vast toen ik hem mixed gebruikte).

Ik zou een ander channel kiezen (verschillende proberen totdat het je bevalt).
Je kunt hier lezen over wide channels.

Post je resultaten in deze thread ajb zodat we weten of het heeft geholpen.

[...]
Only N was geen optie, met mijn iPhone kan ik dan niet meer op wifi. Alles gaat goed sinds ik de channel heb aangepast.

Heb allee nog 1 probleem op zowel de iMac als MacBook Air. Als ze uit Sleep komen gaat Time Machine aan de gang en doet hij het niet omdat de TC zich niet op tijd mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:42
Ik heb nu een Zyxel Prestige 2000 series. Hierop is ook onze telefoon aangesloten. Dat kan toch niet op de TC? Hoe moet ik het dan anders doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

4POX schreef op zondag 04 januari 2009 @ 17:35:
Hoe is de garantie met een timecapsule.

Stel iemand wil voor mij een timecapsule meenemen uit London en het apparaat gaat in Nederland stuk ? Heb ik dan in Nederland garantie ?
In principe zou je voor garantie aan moeten kloppen bij de winkel waar je hem koopt, maar als je met de factuur aanklopt bij een AASP (Apple Authorized Service Provider) in de buurt komt het doorgaans wel goed. In het ergste geval vraagt de AASP een klein bedrag aan 'administratiekosten'.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
Mmm wel apart. Mijn wireless mighty mouse doet het niet echt super. Ik gebruik de iMac pas weer sinds ik de TC heb, maar af en toe schokt hij over het scherm. Ook als hij niet aan het syncen is met TM.

Kan dit hiermee te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan om geen nieuwe router aan te schaffen en een Macbook. Nu vind ik de Time machine echt super en ik zou het graag willen gebruiker. Echter, niet alle devices in huis werken met de N standaard en op 5 Ghz zoals mijn Playstation 3. Ik wil niet door deze langzamere appraten op lager snelheden surfen en media streamen. Daarom wil ik graag de Linksys WRT610N aanschaffen die met 2.4 Ghz en 5 Ghz tegelijkertijd kan werken. Maar dit mooie apparaat is natuurlijk niet van Apple en kent de Time Machine functionaliteit dus niet.
Wat is de manier om toch gebruik te maken van deze functionaliteit? Kanik een Time Capsule achter mijn router zetten of een Airport Extreme met een USB schijf? Of is het misschien mogelijk wanneer ik een externe schijf op de USB aanluiting zet van de WRT640 om deze als opslageenheid voor de Time Machine functionaliteit te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Een netwerkschijf voor TM anders dan de TimeCapsule wordt door Apple (officieel) niet ondersteund. Dat is dus geen goede optie.

Ik heb thuis ook een mix van apparaten. iMac, MacBooks ondersteunen wel .n, de printer, Nabaztag, Blik, andere laptops ondersteunen geen .n. Ik heb daarom gewoon 2 routers staan. Een Linksys voor de .g apparaten (niet het model dat jij noemt, maar dat zal verder weinig uitmaken) en de TimeCapsule voor de .n apparaten.

Beide routers zijn bedraad aan elkaar aangesloten (staan naast elkaar). De Linksys functioneert momenteel als router, de TimeCapsule is zo ingesteld dat hij alleen als bridge functioneert (kan je bij de configuratie aangeven). Dat zou je natuurlijk ook om kunnen draaien (TC als router, Linksys als bridge); het is in ieder geval gewoon mogelijk om beide apparaten naast elkaar te gebruiken zolang er maar 1 apparaat is dat de routing oppakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoefff schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 11:38:
Een netwerkschijf voor TM anders dan de TimeCapsule wordt door Apple (officieel) niet ondersteund. Dat is dus geen goede optie.
Oke maar het werkt dus wel.... Ik ga eens op zoek naar gebruikerservaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 12:50:
[...]

Oke maar het werkt dus wel.... Ik ga eens op zoek naar gebruikerservaringen :)
Nee, het werkt dus niet. Het schijnt dat je het met hacks wel aan de praat kan krijgen, maar je loopt daarbij ook een (grote) kans dat het na een firmware update voor je TC of update voor OS X niet meer werkt.

Oftwel, als je een betrouwbare netwerkschijf voor TimeMachine wilt hebben wordt je min of meer gedwongen om de TC aan te schaffen. Die werkt op zijn beurt overigens wel fantastisch, ben er erg blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Laatst online: 12-06 00:33
Ik heb zelf een timecapsule op N only geconfigureerd. Daaraan hangt een Airport Express die een G netwerk host. De Express doet geen NAT of DHCP.

[ Voor 4% gewijzigd door The - DDD op 09-01-2009 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 09:01
Ik heb sinds gisteren een TC aangeschaft. Ik wil deze in de meterkast plaatsen, omdat daar mijn ADSL modem zit. Ik heb alleen maar weinig ruimte en ik moet de TC verticaal plaatsen. Kan dat zonder problemen (i.v.m. de harde schijf).

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:38
Zoefff schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 12:59:
[...]

Nee, het werkt dus niet. Het schijnt dat je het met hacks wel aan de praat kan krijgen, maar je loopt daarbij ook een (grote) kans dat het na een firmware update voor je TC of update voor OS X niet meer werkt.
Het werkt dus wel, heb het op 2 macs in 2 verschillende situaties draaiend gekregen. Sterker nog, werkt al meer dan 3 kwart jaar perfect en probleemloos.

De eerste situatie is een Airport Extreme met externe USB schijf eraan, hieraan backupt een iMac. De tweede situatie is een Windows PC met een gedeelde externe USB schijf eraan, hieraan backupt een Macbook. Werkt probleemloos. Geen enkele OS X 10.5 update die daar ooit problemen mee heeft gehad.

code:
1
defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

in de console laat alle schijven zien, nu nog handmatig een sparse disk bundle image maken en erop plaatsen, klaar en geen omkijken meer naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Heb je dan ook al een keer je Mac geformatteerd en daarna een backup terug gezet van die Time Machine kloon? 't Is leuk dat je backups kan wegschrijven, maar je moet er wel op kunnen vertrouwen dat je er wat aan hebt op het moment dat het mis gaat. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:58

4POX

Everybody is wired

BugBoy schreef op zondag 11 januari 2009 @ 15:18:
Ik heb sinds gisteren een TC aangeschaft. Ik wil deze in de meterkast plaatsen, omdat daar mijn ADSL modem zit. Ik heb alleen maar weinig ruimte en ik moet de TC verticaal plaatsen. Kan dat zonder problemen (i.v.m. de harde schijf).
stille ongeschreven regel. Als je een schijf vertical plaats moet je hem de rest van zijn leven zo houden met als reden het inslijten. Ik weet niet of die regel klopt maar ik probeer me er wel aan te houden met mijn hardeschijven.

Er zijn situaties bekend van mensen die hun schijf van een desktop kast naar een miditower hebben verhuisd waardoor die van vertical naar horizontaal ging en daardoor heel snel stuk ging.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Digistorm schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:16:
Heb je dan ook al een keer je Mac geformatteerd en daarna een backup terug gezet van die Time Machine kloon? 't Is leuk dat je backups kan wegschrijven, maar je moet er wel op kunnen vertrouwen dat je er wat aan hebt op het moment dat het mis gaat. :o
Een niet bruikbare backup is inderdaad nutteloos, maar aangezien ik vlekkeloos de Time Machine in kan om bestanden terug te halen tot het moment waarop hij voor het eerst heeft gebackupt (schijf staat nog niet vol) neem ik aan dat hij het bij een complete backup terug zetten ook wel doet. Als hij het per klein bestandje doet, waarom dan niet voor een complete backup?
4POX schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:29:
[...]

stille ongeschreven regel. Als je een schijf vertical plaats moet je hem de rest van zijn leven zo houden met als reden het inslijten. Ik weet niet of die regel klopt maar ik probeer me er wel aan te houden met mijn hardeschijven.

Er zijn situaties bekend van mensen die hun schijf van een desktop kast naar een miditower hebben verhuisd waardoor die van vertical naar horizontaal ging en daardoor heel snel stuk ging.
Als het zo is maakt het nog niet veel uit aangezien hij hem net heeft. Afhankelijk van hoevaak je dat ding zou verplaatsen zou het geen probleem moeten zijn. Neem aan dat je hem niet elke 2 jaar een nieuw onderkomen geeft?

[ Voor 34% gewijzigd door thaan op 11-01-2009 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik wil een 1TB harddisk aan mijn TC hangen. Nu heb ik de harddisk aan mijn MBP (unibody) geknoopt, maar ik kan de schijf niet als 1 grote "Mac OS extended (journaled)" formatteren. Formatteren op FAT wil wel, maar dat wil ik niet, omdat ik dan vastzit aan de 4GB limiet.

Als ik de schijf opdeel in 2 partities van 500GB dan werkt het prima, maar ik vind een enkele partitie een stuk praktischer. Weet iemand wat er mis kan zijn? Ik neem toch aan dat HFS+ wel een 1TB partitie aan kan?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Mijn TC maakt geen back-ups meer. Ik had gisteren de initiële back-up klaar (duurde een nacht via ethernet). De TC is wel zichtbaar op de MBP, maar als die een back-up maakt dan zegt die 'preparing back-up' en daarna 'finishing back-up'. In de tussentijd heb ik flink wat data veranderd, maar die komt niet door op de TC. Ik vind 't wel eng, want het lijkt allemaal goed te zijn (geen warnings o.i.d.), maar de TC is niet up-to-date.

Het enige dat ik in de tussentijd heb veranderd zijn de IP adressen, maar de TC is nog wel te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ben ik de enige met het probleem dat Time Machine na de initiele backup geen backups meer maakt (zonder waarschuwing)? Ik heb mijn initiele backup opnieuw gemaakt en als ik nieuwe bestanden aanmaak op mijn MacBook dan wordt die niet gesynchroniseerd. Time Machine maakt netjes elk uur een backup, maar zet niets op de Time Capsule.

Ik heb een 500GB TC en mijn MBP heeft 260GB aan data. Dat zou toch voldoende moeten zijn. Als die het morgen nog niet goed doet (ik probeer nog maar weer eens een initiele backup) dan gaat die terug naar de winkel. Wat een waardeloos product (en dat ook nog eens voor die prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Hoe bepaal je dan dat er geen data op de schijf geschreven word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Zoefff schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 09:58:
Hoe bepaal je dan dat er geen data op de schijf geschreven word?
Ik snap niet precies wat je bedoeld. Ik maak een bestand aan in mijn 'Documents' folder op de MBP en daarna is er elk uur een synchronisatieslag. Als ik een dag later naar time machine ga, dan maakt die verbinding met de TC. Maar ik zie mijn bestand nergens terug. Ik ga er dus vanuit dat deze niet is weggeschreven.

Als ik een flink bestand maak op mijn MBP (zeg maar 200MB) en ik forceer een backup, dan krijg ik ook weer 'preparing backup', '0kb of 0kb' en 'finishing backup'. Ik ben er dus wel vrij zeker van dat het nooit bij de TC terecht komt.

Meestal werkt Apple spul goed, maar als het niet werkt dan heb je vrijwel geen mogelijkheid om te vinden wat er mis is. De kans is groot dat de TC niet het probleem is, maar mijn MBP zelf. Helaas heb ik geen spare disk om via time machine een backup te maken naar een USB disk. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Hm oke. En het controleren of een bestand bestaat doe je neem ik aan via de TM interface (je weet wel, met al die 'sterren')?

Check anders http://db.tidbits.com/article/9607. Daarmee kan je precies zien wat je TM doet :)

En heb je niet toevallig te veel in de 'exclude' lijst staan?

[ Voor 12% gewijzigd door Zoefff op 13-01-2009 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik heb niets op exclude staan en in de bestanden komen inderdaad niet naar voren in het "Star Wars" scherm :) Ik heb aardig wat Linux kennis, dus ik ga vanavond maar even kijken naar TMS om te zien wat er aan de hand is.

Kan het zijn dat een 500GB TC wellicht te klein is voor een MBP met 320GB? Ik had gehoopt dat het voldoende zou zijn voor een volledige backup met wat kleine delta's. Het gaat mij er eigenlijk alleen om dat bij een kapotte disk ik nog een backup heb. Of dat per ongeluk deleten niet al te rampzalig is.

Ik had gehoopt dat de TC een plug-and-play oplossing zou zijn, maar dat lijkt bij mij niet het geval te zijn. :(

EDIT: Ik zie dat hier ook nog wat tips staan om te zien wat er eigenlijk allemaal gebeurd.

[ Voor 10% gewijzigd door BugBoy op 13-01-2009 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maakt TC een real time backup? Wat bijvoorbeeld als ik een dvd aan het downloaden ben en ik die de volgende dag delete van mijn hd. Staat hij dan nog op de TC? En kan ik die evt terug halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

TimeMachine maakt om het uur een backup. Dus als je een DVD download, maximaal een uur wacht, en dan weg gooit, kan je hem weer uit de backup terughalen. Dat is toch het hele idee van backups? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
De TC maakt ongeveer elk uur een backup. Dus als jij een DVD heb gedownload en die staat op je laptop dan zal die ook door TC opgeslagen worden. Maar als je die na 5 minuten al weer weggooit dan is de kans groot dat TC die nooit ziet.

Time machine kijkt naar de delta's, maar je kunt je wel voorstellen dat een DVD nogal groot is en lang duurt om te backuppen. Ik heb geen idee wat time machine doet als je iets weggooit als hij al aan het backuppen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik heb weer een nieuwe initiële back-up gemaakt en het lijkt nu te werken. Wel een handige tip om te zien wat er nu allemaal gebeurd op de Time Console is door de console te bekijken (Applications/Utilities/Console). Zorg dat je de log list kunt zien aan de linkerkant (als dat niet zo is, dan op 'show log list' drukken). Selecteer 'system.log' en type 'backupd' als filter. Je krijgt dan alle meldingen te zien die gerelateerd zijn aan de back-up.

We zullen zien hoe lang het blijft werken. De vorige keer is het blijkbaar misgegaan toen ik een 33GB aan data op mijn MacBook had geplempt. Dat ging mis. De logfile zegt daar dit over "Indexing a file failed. Returned -1130 for: <pad naar bestand>". Daarna is het niet meer goed gekomen.

@Zoeff: Bedankt voor je hulp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garry
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-11-2023
Ik heb sinds een dag een iMac. Met Time Machine wil ik backups maken en deze op een Seagate 1.5 TB (ST315005FJA105-RK for Mac)externe schijf zetten (nog aan te schaffen).

Ik ben van plan om over een paar maanden een MacBook aan te schaffen. Ook hier wil ik backups van draaien. Maar is de Seagate schijf, die ik op mijn iMac wil aansluiten, automatisch te benaderen via het netwerk of via de iMac?

Nu is TC de gemakkelijkste oplossing, want deze ziet zowel de iMac als MacBook. Maar ik vind dit een dure oplossing en heb dan maar 1 TB ipv 1.5 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik ben erg gelukkig met mijn TimeCapsule. Het scheelt een hoop werk, maar ik vraag me af wat ik kan doen als mijn MacBook kapot gaat. Kan ik dan met een tool de bestanden toch nog van de TimeCapsule afkrijgen of moet ik dan een volledige harddisk restoren?

Kan ik op een speciale manier de TC benaderen, zodat ik toch nog toegang krijg tot alle gegevens? Het liefst ook vanaf een niet-Mac machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Garry schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 12:13:
Ik heb sinds een dag een iMac. Met Time Machine wil ik backups maken en deze op een Seagate 1.5 TB (ST315005FJA105-RK for Mac)externe schijf zetten (nog aan te schaffen).

Ik ben van plan om over een paar maanden een MacBook aan te schaffen. Ook hier wil ik backups van draaien. Maar is de Seagate schijf, die ik op mijn iMac wil aansluiten, automatisch te benaderen via het netwerk of via de iMac?

Nu is TC de gemakkelijkste oplossing, want deze ziet zowel de iMac als MacBook. Maar ik vind dit een dure oplossing en heb dan maar 1 TB ipv 1.5 TB.
Time Machine kan backups maken -zonder hacks oid- naar AFP shares op Leopard machines. Dus als je de disk aan je iMac laat hangen en daar vervolgens een AFP share maakt voor de disk (SysPrefs-Sharing-File Sharing), de share mount op de MacBook, en vervolgens een Time Machine disk kiest (SysPrefs-Time Machine), gaat het werken.

Voor de MacBook wordt dan een sparseimage gemaakt op basis van de naam en het MAC adres van de machine. Deze wordt gemount wanneer Time Machine wordt aangesproken (dus ook voor automatische backups).

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mellachi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-04 21:44
Heeft iemand al enig idee of de nieuwe timecapsules met dualband wifi (2,4 ghz en 5 ghz) fysiek echt anders zijn als de "oude" Timecapsules? Met andere woorden komt er een software update uit voor de vorige model die deze feature misschien enabled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Mellachi schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 11:40:
Heeft iemand al enig idee of de nieuwe timecapsules met dualband wifi (2,4 ghz en 5 ghz) fysiek echt anders zijn als de "oude" Timecapsules? Met andere woorden komt er een software update uit voor de vorige model die deze feature misschien enabled?
Ja, ze zijn fysiek anders. Er komt wel een firmware update voor de oude modellen, maar die voegt geen dualband wifi en guest logins toe. Zie ook http://www.appleinsider.c...leme_sharing_support.html :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Heeft iemand al een review gevonden van de nieuwe Time Capsule?

Op de Apple site vond ik met veel moeite de specificaties (die wel intressant zijn, gbit portjes etc). Je moet daar niet in de shop kijken, want daar staat het niet, maar klikken op Mac en dan naar beneden scrollen..... en dan vind je dit linkje:
http://www.apple.com/nl/timecapsule/

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pluisman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-06 13:45
Gisteren de nieuwe timecapsule 500gb gehaald. Paar dingen die me opvallen:

Snelheid:
Ik heb nu 1x een wireless verbinding op 5Ghz en 1x een wireless verbinding op 2.4Ghz. Ze zijn beide Wireless-N. (Daarnaast heb ik nog een speedtouch waar ik ook wireless op heb)

De 5Ghz verbinding werkt op 300Mbit, de 2,4Ghz doet 130Mbit.

Toch haal ik met de 5Ghz verbinding maar 6a7MB's per seconde. Dit moet toch sneller kunnen?

Backups:
Vanacht de eerste backup laten maken van me macbook pro (met gigabit natuurlijk). Dit is allemaal prima gegaan. Maar de manier van backuppen is niet meer zoals ik gewend was met een externe disk. Nu zie ik dat de sparseimage daadwerkelijk gemount wordt. Voorheen gebeurde het allemaal wat meer op de achtergrond. Wat is hiervoor de reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 14:38
pluisman schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 08:37:
Gisteren de nieuwe timecapsule 500gb gehaald. Paar dingen die me opvallen:

Snelheid:
Ik heb nu 1x een wireless verbinding op 5Ghz en 1x een wireless verbinding op 2.4Ghz. Ze zijn beide Wireless-N. (Daarnaast heb ik nog een speedtouch waar ik ook wireless op heb)

De 5Ghz verbinding werkt op 300Mbit, de 2,4Ghz doet 130Mbit.

Toch haal ik met de 5Ghz verbinding maar 6a7MB's per seconde. Dit moet toch sneller kunnen?

Backups:
Vanacht de eerste backup laten maken van me macbook pro (met gigabit natuurlijk). Dit is allemaal prima gegaan. Maar de manier van backuppen is niet meer zoals ik gewend was met een externe disk. Nu zie ik dat de sparseimage daadwerkelijk gemount wordt. Voorheen gebeurde het allemaal wat meer op de achtergrond. Wat is hiervoor de reden?
Ik dacht zelf dat je dat juist niet had met een TC, want dat heb je namelijk wel als je 'system.defaults.write.... show.networshares'. aanhebt staan om op een 'standaard' NAS te kunnen backuppen.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pluisman
ZpAz schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 08:56:
[...]

Ik dacht zelf dat je dat juist niet had met een TC, want dat heb je namelijk wel als je 'system.defaults.write.... show.networshares'. aanhebt staan om op een 'standaard' NAS te kunnen backuppen.
Ik heb in het verleden hier wel eens mee zitten klooien. Zou dus best kunnen dat dit de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Je kan hiermee uitzetten dat er 'Unsupported volumes' worden getoond in TM.
De waarde 1 is weer aanzetten.
defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pluisman
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3340/3344865492_bf8ec10488_o.png

Ik heb die instelling aangepast, toch zie ik geen verschil. Of is dit zoals het hoort te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 17:34

Korakal

Up up up!

Ik ben ook van plan om een Time Capsule aan te schaffen, maar ik ben nog even benieuwd naar de toegankelijkheid van de bestanden via Windows. Mijn MBP ligt meestal heerlijk te slapen als ik buitenshuis ben, terwijl de Windows 2003 server de externe toegang verzorgt (hier heb ik via VPN een remote desktop verbinding).
Hoe zit het met de toegang tot de bestanden op de TC? Is dat op de een of andere manier mogelijk vanuit Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:46
Korakal schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 23:23:
Ik ben ook van plan om een Time Capsule aan te schaffen, maar ik ben nog even benieuwd naar de toegankelijkheid van de bestanden via Windows. Mijn MBP ligt meestal heerlijk te slapen als ik buitenshuis ben, terwijl de Windows 2003 server de externe toegang verzorgt (hier heb ik via VPN een remote desktop verbinding).
Hoe zit het met de toegang tot de bestanden op de TC? Is dat op de een of andere manier mogelijk vanuit Windows?
Je kan via windows gewoon de shares benaderen hoor..
Wel zorgen voor voldoende rechten.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal

Korakal

Up up up!

Ok, ik had mijn vraag wat duidelijker moeten stellen: het gaat om de time machine backups. Zijn die op de een of andere manier in Windows te mounten voor view-only?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-06 11:24

RD

focus

Hi, ik denk eraan om een AEBS te kopen met een 1,5TB usb disk voor backup. Ik vind de 1TBTC namelijk erg duur. Goed los van dit punt, zijn er punten om juist te kiezen voor een TC dan AEBS met usb disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik denk niet dat het mogelijk is om de backups van Time Machine te benaderen van een Windows machine. De backup is namelijk een diskimage die wordt opgeslagen op de Time Capsule. Dit diskimage is een native Apple filesysteem en dat zul je niet zonder extra tooling kunnen inlezen. Wellicht dat je met HFSExplorer wat kunt beginnen, maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd. Out-of-the-box is het i.i.g. niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

RD schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 10:12:
Hi, ik denk eraan om een AEBS te kopen met een 1,5TB usb disk voor backup. Ik vind de 1TBTC namelijk erg duur. Goed los van dit punt, zijn er punten om juist te kiezen voor een TC dan AEBS met usb disk?
Je zou er een grotere schijf in kunnen zetten, filmpjes op youtube geven aan dat dat vrij gemakkelijk gaat. Nadeel is dat je garantie vervalt uiteraard.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal

Korakal

Up up up!

BugBoy schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 10:16:
Ik denk niet dat het mogelijk is om de backups van Time Machine te benaderen van een Windows machine. De backup is namelijk een diskimage die wordt opgeslagen op de Time Capsule. Dit diskimage is een native Apple filesysteem en dat zul je niet zonder extra tooling kunnen inlezen. Wellicht dat je met HFSExplorer wat kunt beginnen, maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd. Out-of-the-box is het i.i.g. niet mogelijk.
Zou iemand met een TC eens kunnen proberen of dat mogelijk is? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Hier een programma wat het kan, 15 dagen gratis, daaran $54

http://www.asy.com/scrtm.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal

Korakal

Up up up!

Thanks, dat klinkt goed!! Vrijwilliger om dat te proberen met een TC? Ik heb er (nog) geen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

Het lijkt erop dat de router in de Time Capsule RDP verbindingen niet doorlaat....
Meerdere machines geprobeerd en een kennis bij dezelfde provider kan wel normaal een RDP starten.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rob schreef op zondag 29 maart 2009 @ 12:45:
Het lijkt erop dat de router in de Time Capsule RDP verbindingen niet doorlaat....
Meerdere machines geprobeerd en een kennis bij dezelfde provider kan wel normaal een RDP starten.
juiste poortjes openzetten... google eens op ports rdp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2009 @ 15:37:
[...]

juiste poortjes openzetten... google eens op ports rdp :)
Als ik het naar binnen zou open willen zetten, dan zou dat inderdaad moeten werken (poortje 3389)
Alleen ik zit nu achter het NAT van de Time Capsule en probeer machines op het Internet te bereiken.
Met mijn vorige router had ik daar geen probleem mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:08

Quakie

quakelen

Ik heb sinds vorig jaar december een time capsule en ben op zich tevreden. Oke, snelheid is niet is extreem snel en helaas kom in net een half meter bereik te kort in mijn slaapkamer (2 buitenmuren, 2 andere muren).

Heel af en toe log ik in met mijn werkpc en deze heeft maar wireless "G". Nu kan ik wel gecombineerd gaan draaien maar dan verlies ik helft van mijn snelheid. Nu dacht ik mooi, er is een nieuwe versie uit. We verplaatsen oude naar mijn slaapkamer als extender en timemachine backup en of share. En kopen nieuwe versie voor de combi G en N wireless netwerk. Dan kan ik mijn werkpc gewoon gebruiken en in de toekomst ook een smartphone, of console via wireless G, zonder snelheid in te leveren op de N band.
Echter nu kan ik mijn config niet iets vinden over extend, of repeater, of.. waardoor ik me afvraag of het wel lukt. Ik gebruik de timecapsule puur als timemachine backup en wifi. Ik heb een modem/router en switch ervoor.
Kort gezegd, wil een dubbele N netwerk en een enkele G netwerk naast elkaar draaien + 2 timemachine backup van 1 MacBook.

Iemand een idee of dit gaat lukken?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijntjethf
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-08 20:48
Is die 1TB versie die boven dit topic staat naar de pricewatch nou de nieuwe versie of de oude? Aangezien de nieuwe op apple.com is aan te schaffen voor 500 dollar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dat is de MB277, dus de oude. De nieuwe heeft MB764 als productcode.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik wil graag mijn MBP upgraden met een 500GB schijf, maar ik verwacht problemen met mijn TC. Die is namelijk ook 500GB en ik vrees dat ik hier wel eens problemen mee kon krijgen. Ik zit er aan te denken om de TC te upgraden met een andere schijf. In dit topic wordt beschreven hoe je kunt downgraden. Nu wil ik juist upgraden en de Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS (1.5TB) lijkt me wel wat.

Toch nog wat vragen:
  • Weet iemand hoe de warmteontwikkeling is van de Seagate schijf?
  • Weet iemand of de TC ook schijven groter dan 1TB ondersteund?
  • Kan ik mijn huidige sparsefile gewoon overzetten?
  • Zijn er nog specifieke eisen aan de schijf of voldoet gewoon iedere 3.5" met een S-ATA aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:46
BugBoy schreef op donderdag 09 april 2009 @ 11:05:
Ik wil graag mijn MBP upgraden met een 500GB schijf, maar ik verwacht problemen met mijn TC. Die is namelijk ook 500GB en ik vrees dat ik hier wel eens problemen mee kon krijgen. Ik zit er aan te denken om de TC te upgraden met een andere schijf. In dit topic wordt beschreven hoe je kunt downgraden. Nu wil ik juist upgraden en de Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS (1.5TB) lijkt me wel wat.

Toch nog wat vragen:
  • Weet iemand hoe de warmteontwikkeling is van de Seagate schijf?
  • Weet iemand of de TC ook schijven groter dan 1TB ondersteund?
  • Kan ik mijn huidige sparsefile gewoon overzetten?
  • Zijn er nog specifieke eisen aan de schijf of voldoet gewoon iedere 3.5" met een S-ATA aansluiting?
Waarom zou je problemen krijgen?

Ik heb zelf de 320 GB hdd in mn MBP zitten en een 500 GB HDD in de TC.
• Heb jij in 1 klap 500 GB aan data op je MBP?
• Waarom zou je de hele HDD backuppen? ik Exclude de Download directory, Itunes Directory, Desktop en bepaalde mappen in de Applications

In downloads staan kortstondige bestanden die ik vaak weggooi na gebruik. maar kan toch al snel oplopen tot MBtje of 200 soms meer.

Desktop komen vaak MKV bestanden te staan en andere prulla ook voor temp gebruik Itune's directory is niet boeiend. op Mijn MBP staan alleen de meest beluisterde albums voor onderweg. en is een kopie van m'n server thuis. zo kan ik je nog wel meer directory's geven die je kan excluden.

Wat voor mij het aller belangrijkst is toch m'n Documents folder. plist directory is ook wel handig.

Ik heb trouwens een besparing van 100GB dat ik niet back-up. en nog 100 GB vrije ruimte op disk zelf.
Daarnaast er wordt maar 1x een full back-up gemaakt de rest is incremental.

Als je meerder macs aansluit en je zorgt er alleen voor dat de groots noodzakelijk data wordt bewaard kan je echt heel lang met die info doen.

compleete ISO's en films moet je of op een andere nas zetten of op CD/DVD
Gewoon goed afvragen wat vind ik belangrijk om te backuppen en wat is mijn capacitijd.

[ Voor 11% gewijzigd door To_Tall op 09-04-2009 14:58 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik heb inderdaad de download, virtual machines, ... in Time Machine uitgeschakeld. De ruimte wordt vooral ingenomen door muziek en foto's. Het voordeel van Time Machine is dat ik altijd een backup heb en ik per ongeluk verwijderde foto's altijd terug kan halen (ook na 3-4 maand). Een aparte NAS oplossing kan ook, maar dan heb ik onderweg niet alle foto's bij me. Voor iTunes vind ik het gewoon een stuk vlotter werken als de boel lokaal staat en ook daar wil ik een backup van. Het gaat me dus niet zozeer of het moet, maar of het kan :-)

Anders wellicht maar een 1TB TimeCapsule aanschaffen, want de gescheiden 802.11g en 802.11n netwerken spreken mij ook wel aan. Maar om nu alweer dik 400 euro te moeten aftikken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Als aanvulling op de post van To_Tall: http://ryanblock.com/2008...rom-time-machine-backups/

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een probleem met mijn Time Capsule als ik draadloos met mijn imac wil verbinden via 802.11 n 5Ghz.
Ik heb goed ontvangst volgens het icoontje rechtsboven in. Na een paar keer restarten heeft hij ook een minuut of 5 verbinding maar daarna valt de verbinding weg. De TC geeft geen fouten weer en ook de signaal sterkt lijkt goed. Wat kan het probleem zijn? Ook heb ik de laatste update gedowngrade want die wilde ook wel eens problemen geven.
Ook verschillende kanalen geprobeerd.

En het vreemde is... Ik heb een popcornhour via ethernetkabel verbonden aan mijn TC, en kan wel gewoon bestanden afspelen van mijn Imac die weer draadloos in verbinding staat met mijn time capsule maar waar het internet niet van werkt.
Mijn macbook werkt ook niet meer draadloos na het veranderen van de settings naar 5ghz. Ook de 2.4 werkt niet meer nu.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2009 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 12:11
Kun je met de Time Capsule ook onder Windows automatisch updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 12:11
Tester_-_ schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 18:45:
Overgestapt van windows naar leopard, nieuwe macbook, nieuwe time capsule 500GB.
Tevens Vista geinstalleerd middels boot camp en banaderbaar via parallels (beveiligd met het Parallels Intenet Security Powered bij Kasperki).

Time Capsule werkt, evenals internet in Leopard.
In Vista ("boot camp" modus), werkt internet ook.

De disc in de time capsule is hfs gefomatteerd geloof ik.
Als externe disc heb ik een maxtor aan gehangen (FAT32), met het idee om bestanden gemakkelijk uit te kunnen wisselen via deze schijf tussen Vista en Leopard.

Time Capsule naam: broodtrommel
naam externe schijf aangesloten middels USB op TC: essentials

Echter in vista krijg ik de melding dat de airport schijf broodtrommel tot beschikking is gekomen (geen melding van essentials), ik tik het wachtwoord in en krijg de melding onbekende gebruiker, onjuist wachtwoord of inloggen in uitgeschakeld... Deze melding krijg ik ook als ik " verbiden als gast" selecteer

In de airport config staat aan:
- bestandsindeling inschakelen
- gedeelde schijven beveiligen met apparaatwachtwoord
- gasttoegang airport: lezen en schrijven

Enig idee hoe is vanuit Vista in de essentials schijf kan komen/waar de foutmelding vandaan komt? Dank!
Ook ik heb dit probleem, maar dan op XP. Op de ene PC werkt het echter wél, op de tweede niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:24

YellowCube

Wait...what?

korte vraag:
zijn er meer mensen die merken dat TimeMachine af en toe tijdens een backup een zeer lange tijd in de 'preparing backup' stand staat alvorens daadwerkelijk te beginnen met de backup.
Uiteindelijk werkt het allemaal wel, maar ik vraag me een beetje af wat TimeMachine dan precies aan het doen is.
(het lijkt zo ongeveer alsof hij zaken bitje voor bitje aan het controleren is).

[edit]

had de post net af en zie een waarschijnlijke oorzaak: Spotlight is de Backup schijf (die gemount wordt door TimeMachine) aan het indexeren.

[ Voor 16% gewijzigd door YellowCube op 22-04-2009 22:10 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Vaak duurt de backup voorbereiding ook lang na een crash of als de schijf om een andere reden niet netjes verwijderd is. Mac OS X houdt namelijk intern bij welke directories veranderd zijn (zodat normaal gesproken niet de hele schijf gescand hoeft te worden) maar als die index om de een of andere reden niet meer klopt gaat ie dus wel de hele schijf scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
De Time Machine draait lokaal op de Mac en hij gebruikt de Time Capsule alleen maar als opslagmedium. Daarom kan TM ook werken met een andere router of een externe disk. Helaas slaat TM het hele zaakje op als een sparse-image (soort van disk image) als de schijf via het netwerk aangesloten is. Dat is niet de meest efficiente manier van opslag.

Het opruimen van oude backups gebeurt dus ook op dit image en dat heeft het nodige verkeer tot gevolg. Ik had liever gezien dat er een stukje software in de TC zat die zelf dit soort administratie voor z'n rekening zou nemen. Aangezien er ook een OS op de TC draait was dit technisch prima mogelijk geweest.

TM werkt erg handig, maar de implementatie kan een stuk efficienter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarNieser
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09 15:47

ElmarNieser

3dsmax gebruiker

Ik heb mijn 500gb Time Capsule nu zo'n 5 maanden en ben er echt ongelofelijk ontevreden over. Ik gebruik hem simpelweg niet als back-up device i.c.m. Time Machine, maar gewoon als netwerk opslagmedium. Het werkt gewoon rete langzaam. Nog geen 10mb/sec (door een goede CAT kabel ja!). Vanuit Windows is dat ding ongeloofelijk lastig te bereiken. Wat je ook qua sharing probeert in te stellen, het werkt gewoon niet zoals het hoort. Zelfs als je alles netjes via die Airpoort windows tool van Apple instelt.

Ik heb notabene 4 verschillende CAT kabels gekocht om het sneller proberen te maken, zelfs dit werkt niet. En als het wel zou werken zou het toch belachelijk zijn dat je van de klant gaat verwachten dat hij die verschillen weet van CAT etc.. en daar maar rekening mee moet houden. Dat is niet het "gebruiksvriendelijke Apple die ik ken".

Ik raad echt iedereen af dit ding te kopen! Apple zet netjes op zijn website dat hij te gebruiken is als opslagmedium die ook vis Windows te bereiken is. Via hele lastige omwegen krijg ik dit wel voorelkaar maar het werkt ook nog eens 10x langzamer dan ze adverteren. Echt een domper van Apple in mijn ogen.

Nou niet allemaal gaan flamen, ik deel gewoon mijn ervaringen |:(

[ Voor 21% gewijzigd door ElmarNieser op 06-05-2009 17:30 ]

Http://www.elmarnieser.nl Mijn Portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Follie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 10:25
Mensen, ik ben nu een tijdje in heb bezit van een TC 500 GB de nieuwe versie. Beetje mee zitten spelen een leuke mogelijkheden.

Ik heb nu reeds voor elkaar dat ik van buiten mijn eigen netwerk mijn TC kan benaderen door de optie 'share disk over WAN' aan te vinken en een poort open te zetten. Maar wat betekent de optie die daaronder staat: 'share disks over the internet using bonjour'? Is het hiermee mogelijk om vanaf een windows pc buiten je eigen netwerk je TC te benaderen? Voor zover ik weet kan dat namelijke niet.

En dan nog iets: Kun je met het volgende commando de grootje van je sparsebundle beperken, oftewel je TM backup's grootte limiteren, zodat ie niet de hele schijf volschrijft met TM backup's voordat de eerste gewist worden:

defaults write /Library/Preferences/com.apple.TimeMachine MaxSize 471859200

30 x JaSolar JAM66S30-495 (15 east, 15 west) on SMA STP10.0-3SE-40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 13:11

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

ik begrijp iets niet dat in het airport config tool te voorschijn komt:
bij radiomodus (deze staat op automatisch) heb ik alleen de mogelijkheid om ofwel automatisch te kiezen of voor 802.11a - 802.11b.
ik verwacht hier eigenlijk ook de mogelijkheid om "alleen 802.11n (5 GHz)" te kunnen kiezen.
zoals in de help staat:
Stel de radiomodus in op '802.11n (802.11b/g-compatibel)', 'Alleen 802.11n (2,4 GHz)', '802.11n (802.11a-compatibel)' of 'Alleen 802.11n (5 GHz)', afhankelijk van het basisstation en de clientcomputers die verbinding maken met het netwerk.
de verbinding is daarentegen niet extra traag. time machine back-ups gaan met 5 à 6 MB/s wat naar het schijnt redelijk standaard is voor de TC..

het gaat hier om de laatste versie van de TC 500GB.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Nerpissad schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 00:16:
ik begrijp iets niet dat in het airport config tool te voorschijn komt:
bij radiomodus (deze staat op automatisch) heb ik alleen de mogelijkheid om ofwel automatisch te kiezen of voor 802.11a - 802.11b.
ik verwacht hier eigenlijk ook de mogelijkheid om "alleen 802.11n (5 GHz)" te kunnen kiezen.
zoals in de help staat:

[...]

de verbinding is daarentegen niet extra traag. time machine back-ups gaan met 5 à 6 MB/s wat naar het schijnt redelijk standaard is voor de TC..

het gaat hier om de laatste versie van de TC 500GB.
Heb je nog andere netwerkapparatuur eraan hangen, bijvoorbeeld een 802.11g apparaat in WDS oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 13:11

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

thaan schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 00:44:
[...]

Heb je nog andere netwerkapparatuur eraan hangen, bijvoorbeeld een 802.11g apparaat in WDS oid?
jazeker, een oudere macbook die alleen een g airportkaart heeft, een nieuwe mac mini en 2 iphones. maar de nieuwe TC is een dualband dus zou daar geen 'last' van moeten hebben dat de snelheid vermindert door g apparaten aan het netwerk te hangen.

maar goed, ik ben er achter: de option / alt key doet 't 'm. als ik die ingedrukt houd en op de radiomodus klik krijg ik alle invoermogelijkheden te zien. probleem opgelost ;)

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitmanWVU
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 15:36
Volgens macrumors zijn de hard disks is de time capsules geugrade naar 1TB & 2TB.

De Nederlandse Apple Store geeft deze versies nog niet weer, maar de US Apple Store doet dit al wel. Hier kost de 1TB Time Capsule $299 en de 2TB variant $499

[ Voor 7% gewijzigd door HitmanWVU op 30-07-2009 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-09 09:40
Inmiddels is in de Nederlandse apple store ook de 2 tb geïntroduceerd met bijbehorende prijsverlaging

Alles van Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gapert86
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:55
Ik bestelde vorige week vrijdag een 500GB TC, op mijn orderbevestiging stond tevens een 500GB model vermeld. Toen ik afgelopen Zondag de verzendstatus bekeek zag ik dat er een 1TB model verzonden was en warempel heb ik nu ook een 1TB model ontvangen. Voor de prijs van een 500GB model dus.

Ik ga er vanuit dat de uitfasering van het 500GB model hiervan de oorzaak is. Ik zie op dit moment de 500GB versie ook niet meer in de store staan. Had ik mijn bestelling dus onbewust heel mooi getimed, scheelt toch zo'n 40 euro.

// Dan maar gelijk een klein stukje eerste indruk:

Het apparaat werkt prima en doet wat het moet doen. Ik kom nu enkel een ethernet poortje tekort omdat ik 4 poorten standaard achtte bij consumenten routers en er blindelings vanuit ging dat dit nu ook het geval was. Dit betekend dat ik voor mijn Xbox dan maar een wireless kaartje moet aanschaffen.

De instel mogelijkheden zijn voor persoonlijk gebruik voldoende uitgebreid. Ik kom er alleen nog niet achter hoe ik in het airport-configuratiepaneel terecht kom anders dan via de time machine interface, ook niet als ik de zoekfunctie in het configuratiepaneel van OSX gebruik. Hier moet ik dus nog even naar zoeken.

Ik heb het apparaat vrij dicht langs mijn bureaustoel staan dus ik hoor de interne HDD wel draaien. Dit is echter niets meer dan een heel zacht gezoem, in mijn ervaring totaal niet hinderlijk. Mijn vorige Freecom HDD maakte meer geluid.

Mijn Macbook Pro heb ik nu werkend via 802.11N radiomodus, zonder problemen. Je kunt het N netwerk via het configuratiepaneel een aparte SSID geven, je creëert dus echt een apart netwerk.

Ik ben nu bij mijn vriendin en dacht gelijk even de 'Back to my Mac' feature te proberen. Helaas hebben we hier een Orange Livebox router welke geen UnPP ondersteund, waardoor ik geen verbinding krijg met de TC. Jammer jammer... maar dit ligt niet aan de TC.

Als iemand twijfelt over de aanschaf van een TC en iets wilt weten over het apparaat, dan kan ik je misschien verder helpen door je vragen te beantwoorden.

[ Voor 59% gewijzigd door Gapert86 op 03-08-2009 23:51 . Reden: Toevoeging eerste ervaring ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Je kan via de 'Airport Utility' in het configuratiepaneel komen. Als je deze start (spotlight helpt je vinden) krijg je een overzicht van je netwerkapparaten, en kan je via 'Manual Setup' alle instellingen wijzigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gapert86
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:55
Zoefff schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 23:58:
Je kan via de 'Airport Utility' in het configuratiepaneel komen. Als je deze start (spotlight helpt je vinden) krijg je een overzicht van je netwerkapparaten, en kan je via 'Manual Setup' alle instellingen wijzigen :)
Ahja... spotlight _/-\o_ . Ik werk pas 4 weekjes op een Mac dus ben nog niet gewend om deze functie te gebruiken. Vreemd dat de Airport Utility niet via de Airport knop rechts bovenaan te bereiken is (dat wireless icoontje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Gapert86 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 00:18:
[...]

Ahja... spotlight _/-\o_ . Ik werk pas 4 weekjes op een Mac dus ben nog niet gewend om deze functie te gebruiken. Vreemd dat de Airport Utility niet via de Airport knop rechts bovenaan te bereiken is (dat wireless icoontje).
De Airport knop bovenin is bedoeld om de Airport op je Mac te regelen, niet je Airport Express/Extreme/Time Capsule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De nieuwe 1TB versie, is dat alleen een grotere harde schrijf of is hier ook nog wat anders aan veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:15:
De nieuwe 1TB versie, is dat alleen een grotere harde schrijf of is hier ook nog wat anders aan veranderd?
De 1 TB was er al en is dus de zelfde versie alleen goedkoper , de 2TB is alleen een grotere harddisk, voor de rest geen veranderingen.

Heb ze iig niet kunnen vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SaURoN schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 16:48:
[...]

De 1 TB was er al en is dus de zelfde versie alleen goedkoper , de 2TB is alleen een grotere harddisk, voor de rest geen veranderingen.

Heb ze iig niet kunnen vinden :)
Oké. Dacht dat dat Dual-band misschien nieuw was. :P

Mijne is onderweg, vervanging voor m'n oude Linksys routertje en nog een terabytje erbij. :) Maandag komt het UPS busje voorrijden als het goed is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 17:04:
[...]

Oké. Dacht dat dat Dual-band misschien nieuw was. :P

Mijne is onderweg, vervanging voor m'n oude Linksys routertje en nog een terabytje erbij. :) Maandag komt het UPS busje voorrijden als het goed is. :+
Dual Band is volgens mij in maart-april-mei ofzo gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:26
ElmarNieser schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 17:22:
Ik heb mijn 500gb Time Capsule nu zo'n 5 maanden en ben er echt ongelofelijk ontevreden over. Ik gebruik hem simpelweg niet als back-up device i.c.m. Time Machine, maar gewoon als netwerk opslagmedium. Het werkt gewoon rete langzaam. Nog geen 10mb/sec (door een goede CAT kabel ja!). Vanuit Windows is dat ding ongeloofelijk lastig te bereiken. Wat je ook qua sharing probeert in te stellen, het werkt gewoon niet zoals het hoort. Zelfs als je alles netjes via die Airpoort windows tool van Apple instelt.

Ik heb notabene 4 verschillende CAT kabels gekocht om het sneller proberen te maken, zelfs dit werkt niet. En als het wel zou werken zou het toch belachelijk zijn dat je van de klant gaat verwachten dat hij die verschillen weet van CAT etc.. en daar maar rekening mee moet houden. Dat is niet het "gebruiksvriendelijke Apple die ik ken".

Ik raad echt iedereen af dit ding te kopen! Apple zet netjes op zijn website dat hij te gebruiken is als opslagmedium die ook vis Windows te bereiken is. Via hele lastige omwegen krijg ik dit wel voorelkaar maar het werkt ook nog eens 10x langzamer dan ze adverteren. Echt een domper van Apple in mijn ogen.

Nou niet allemaal gaan flamen, ik deel gewoon mijn ervaringen |:(
Dat klopt volledig, de TM is niet snel. De ingebouwde switch is traag. Mijn record staat op 23MB/s naar de interne schijf. Helaas blijkt dit ook het maximum te zijn van de switch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ShaneV schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 01:06:
[...]

Dat klopt volledig, de TM is niet snel. De ingebouwde switch is traag. Mijn record staat op 23MB/s naar de interne schijf. Helaas blijkt dit ook het maximum te zijn van de switch...
Was die 23MB/s lezen of schrijven en van hoe grote bestanden? En is het een nieuwe of oude TC? En draadloos neem ik aan?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2009 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 02:20:
[...]

Was die 23MB/s lezen of schrijven en van hoe grote bestanden? En is het een nieuwe of oude TC? En draadloos neem ik aan?
Niet draadloos, cat6 kabel en dat was lezen. Schrijven is bijna het zelfde. Draadloos is het maximum dat ik gehaald heb 8MB/s naar de TC drive. Van macbook pro 17 inch naar men imac, 15MB/s. Spijtig genoeg haal ik niet meer uit de TC switch.

Ben daarin sterk teleurgesteld. Het is de dual band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schijnbaar wordt dit bij Snow Leopard wel een stuk sneller. Weet niet of dit veel invloed zal hebben op de Time Capsule daarentegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
ShaneV schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 01:06:
[...]

Heb je dat getest door een bestand er naartoe te kopieren of met iets wat puur alleen de netwerksnelheid meet zoals iperf? Dat laatste geeft namelijk veel eerder aan wat het maximum is van het netwerk, terwijl dat eerste aangeeft wat de max is van het wegschrijven van een file naar de interne harde schijf via het netwerk. Dat zijn echter wel 2 hele verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Time Capsule is binnen. Hij is mooi, minder hoog dan ik verwacht had, maar dat is alleen maar beter. :)

Het aansluiten is makkelijk, zoals 't bij de meeste routers e.d. wel het geval is. Eenmaal aangesloten zette ik mijn Macbook aan, kreeg gelijk een melding dat hij een nieuw netwerk gevonden had. Paar stappen doorlopen, en internetten maar! Het verschil tussen het normale netwerk en de 5GHz is duidelijk te merken, de 5GHz is een heel stuk sneller, ook met internetten scheelt het, bij speedtest scheelt het 8Mb/s. :*)

Zelfs het inloggen via internet werkte gelijk zoals het moest. Had even Airport uitgeschakeld en via de verbinding van m'n iPhone verbonden met het thuis ip, werkte in eerste instantie niet... Maar dat lag niet aan de TC, maar aan UPC die het leuk vond om ons ip weer eens te veranderen... Maar met het goede ip doet hij het perfect!! :D

Ik gebruik Time Machine nog niet, ik ga volgende maand als Snow Leopard er is een schone installatie doen, dan ga ik Time Machine gebruiken. Daar heb ik nog geen ervaring mee dus. Maar voor mensen die dat wel hebben, heb ik een vraagje: gebruiken jullie gewoon de Data map hier voor? :9

Het lijkt me handig om hier een aparte gebruiker voor aan te maken, dat lijkt zo wel te lukken, is er iemand die daar nog ervaring mee heeft? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
ppl schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:31:
[...]

Heb je dat getest door een bestand er naartoe te kopieren of met iets wat puur alleen de netwerksnelheid meet zoals iperf? Dat laatste geeft namelijk veel eerder aan wat het maximum is van het netwerk, terwijl dat eerste aangeeft wat de max is van het wegschrijven van een file naar de interne harde schijf via het netwerk. Dat zijn echter wel 2 hele verschillende dingen.
Zowel naar de interne als pc naar pc, raak ik niet boven de 23,25MB/s maximum. Gemiddeld zit ik nog niet eens aan die snelheid. Feit is en blijft, de TC is traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Hm, ik zit te denken om een Time Capsule te kopen, maar als ik dit allemaal lees neig ik er steeds meer naar om een NAS met Time Machine support te kopen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 17:23

Exirion

Gadgetfetisjist

Die bestaan dus niet. Met een simpele hack kun je wel een network disk van een willekeurige NAS geschikt maken voor gebruik met Time Machine.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Digistorm schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 20:49:
Hm, ik zit te denken om een Time Capsule te kopen, maar als ik dit allemaal lees neig ik er steeds meer naar om een NAS met Time Machine support te kopen :(
Het hangt er natuurlijk van af waar je de Time Capsule voor gebruikt. Gebruik je hem voornamelijk voor backup-doeleinden (in combinatie met TM) is 'ie echt meer dan snel genoeg. Ten eerste is de gemiddelde backup echt niet groter dan 40 MB tenzij je veel grote bestanden hebt toegevoegd zoals installaties of foto's / muziek / video. Maar dan nog gebeurt het backuppen achter je rug; het zal je echt een worst zijn hoe lang er over gedaan word.

Het zal hoogstens de eerste initiele backup zijn die wat lang duurt, die zal je dan bijvoorbeeld 's nachts moeten doen.
ShaneV schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:59:
[...]

Zowel naar de interne als pc naar pc, raak ik niet boven de 23,25MB/s maximum. Gemiddeld zit ik nog niet eens aan die snelheid. Feit is en blijft, de TC is traag.
Maar vergeleken waarmee? Als ik er willekeurige reviews van andere NAS oplossingen naast leg, zijn die soms even 'traag' of zelfs nog langzamer? Als gbit switch doet 'ie het hier bovendien prima; haal zonder problemen 40 tot 50 MB/sec.

On a sidenote: de backups onder Snow Leopard lijken een stuk sneller te gaan. Time Machine geeft tijdens het backuppen bovendien duidelijk aan *wat* er precies gebeurt, en per stap met percentages :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:41:
Ik gebruik Time Machine nog niet, ik ga volgende maand als Snow Leopard er is een schone installatie doen, dan ga ik Time Machine gebruiken. Daar heb ik nog geen ervaring mee dus. Maar voor mensen die dat wel hebben, heb ik een vraagje: gebruiken jullie gewoon de Data map hier voor? :9
Je kan, zoals ik tenminste uit je verhaal begrijp, gewoon een map op de TC aanmaken en daar je gebruikersprofiel naar kopiëren. In neem aan dat je dat wilt bewaren en de rest weggooien?

Waarom steek je de TC niet nu meteen al aan? Doe gewoon een upgrade naar Snow Leopard; schone installaties zijn echt nergens voor nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Exirion schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 22:07:
[...]

Die bestaan dus niet. Met een simpele hack kun je wel een network disk van een willekeurige NAS geschikt maken voor gebruik met Time Machine.
Hmmm, tja ik weet niet hoe officieel het allemaal is, maar er zijn diverse NASsen die adverteren met Time Machine compatibiliteit. Bijvoorbeeld deze. Weet niet of het veel meer doet dan de bekende terminal hack, maar ze zijn dan iig brutaal genoeg om ermee te adverteren.

Pagina: 1 ... 3 ... 9 Laatste

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.