Leuk!! Heb je de businessline of niet? 't is echt een hele fijne wagen. Tot nu toe heeft Skoda mij echt 200% verrast. Het enige wat me een beetje tegenvalt is de rechtuit stabiliteit. Ging m'n Golf altijd op rails rechtdoor bij 160, bij Skoda is dat toch wat minder; je kan duidelijk merken dat er op dit gebied at consessies gedaan zijn. Desalniettemin ben ook ik nog steeds een erg gelukkig man met m'n auto. Nu hopen dat ze die Columbus d'r niet uit jattenloewie1984 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 19:53:
ben ik weer...
Voor mij is de dag aangebroken, de offertes zijn opgevraagd bij de leasemaatschappijen en zoals het er nu naar uitziet valt de auto een heel stuk gunstiger uit dan ik had verwacht.
Ik ga voor een Skoda Octavia Combi 1.2 DSG Elegance, black magic pearl metallic met zilveren/chromen daklijsten, verder pak ik nog bediening op het stuur de mobile device interface en winterbanden, ik ben een gelukkig man atm. Ben benieuwd naar de levertijden zal wel ergens eind januari begin februari worden. Bluetooth telefoonvoorbereiding ga ik net als navi aftermarket inbouwen, scheelt me bpm en belasting
HENG HENG
Misschien moet je eens naar je banden laten kijken of beter uitlijnen.
[ Voor 22% gewijzigd door Jazzy op 20-10-2010 23:28 ]
Nee geen businessline, dat scheelde me 50 eu per maand in de lease en op een looptijd van 48 maanden is dat best flink. Het enige wat ik dan mis zijn: xenon koplampen, de columbus en de parkeersensoren voor. Daar kom ik wel overheen. En volgens mij wordt de Octavia Elegance nu standaard afgeleverd met de admunsen ook een navi alleen niet zo uitgebreid. Dit heb ik nu al van 2 dealers te horen gekregen dat deze er standaard in zit. En wat je aangeeft over dat rechtdoor rijden, ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook niet herken tijdens de proefrit die ik gemaakt heb.Spacecowboy schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 23:14:
[...]
Leuk!! Heb je de businessline of niet? 't is echt een hele fijne wagen. Tot nu toe heeft Skoda mij echt 200% verrast. Het enige wat me een beetje tegenvalt is de rechtuit stabiliteit. Ging m'n Golf altijd op rails rechtdoor bij 160, bij Skoda is dat toch wat minder; je kan duidelijk merken dat er op dit gebied at consessies gedaan zijn. Desalniettemin ben ook ik nog steeds een erg gelukkig man met m'n auto. Nu hopen dat ze die Columbus d'r niet uit jatten.
@jazzy, klopt de dealer heeft mij al kenbaar gemaakt dat ze me hiervan zullen voorzien als een stukje service. (de kaarten op sd kopieren)
[ Voor 5% gewijzigd door loewie1984 op 21-10-2010 08:50 ]
Ik heb z'n beetje alle opties er op genomen. Black Magic Pearl, 17" velgen, Schuifdak, MDI, Sunset, ESP, mObridge bluetooth en een afneembare trekhaak.
Ik heb proef gereden met de 1.2 TSI DSG. Er zit echt genoeg power in de motor voor deze auto. Zeker als ik het vergelijk met mijn huidige 1.6 benzine in de peug. ga ik er zeker op vooruit.
Ik heb niet gekozen voor DSG. Ik vond het niet echt prettig rijden. Misschien ook omdat ik het niet gewend ben.
Ook moest ik wennen dat de auto (voor mijn gevoel) laat in actie kwam door de DSG bak.
Money for nothin' and your chicks for free
Verder is de O2 een top wagen, en het niet rechtdoor blijven rijden herken ik niet. Wel is de O2 gevoeligere voor de juiste bandenspanning.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
De dealer gaf bij mij aan dat het niet echt meer nodig is.Falcon schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 09:32:
Mag ik jullie erop wijzen dat zodra je een trekhaak neemt, hulpveren geen overbodige luxe is op een Octavia? Kan altijd later nog toegevoegt worden. Een tip.
Maar dat het inderdaad altijd nog achteraf kan.
Money for nothin' and your chicks for free
Goede tip! Daar heb ik bij mijn Superb ook last van namelijk. Zodra er maar een beetje gewicht op de trekhaak leunt, komt hij op de grond als je over een drempel rijdt. Heel irritant.Falcon schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 09:32:
Mag ik jullie erop wijzen dat zodra je een trekhaak neemt, hulpveren geen overbodige luxe is op een Octavia? Kan altijd later nog toegevoegt worden. Een tip.
Toch wel apart dat een dealer gaat meewerken aan illegale softwareJazzy schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 08:38:
Let wel even op bij de Amundsen, daar zit standaard geen kaart bij. Maar je dealer heeft de DVD's wel liggen en kan ze op je SD kaartje kopiëren.

We leven nu eenmaal niet in een perfecte wereld, vriend. De dealer ziet zelf ook wel in dat hij niet aan kan komen met 150 euro per land.Erkens schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 10:17:
[...]
Toch wel apart dat een dealer gaat meewerken aan illegale software
€150 per land? Waar haal je dat vandaan? Ik moest €125,- betalen voor de Benelux. Als een behoorlijke dealer hebt geeft hij in ieder geval aan dat je los nog een kaart moet kopen. Toevallig had ik de smerige mazzel dat ik de DVD voor heel West-Europa in m'n auto had liggen. Paar dagen later werd ik gebeld door de leasemaatschappij. Of ik de DVD even terug wilde sturen, want dat was niet de bedoeling. Sure. Nadat ik de vollegdige DVD op m'n HDD in de auto heb gekopieerdJazzy schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 18:11:
[...]
We leven nu eenmaal niet in een perfecte wereld, vriend. De dealer ziet zelf ook wel in dat hij niet aan kan komen met 150 euro per land.
Wat betreft rechtuitstabilitiet: Ik bedoel niet dat 'ie zwabbert, maar dat het niet het op-rails-gevoel is wat ik in verschillende Audi's en Volkswagens wel ervaar.
HENG HENG
keilbouten FTW!
Dacht dat het 150 euro was, vraag maar eens aan je dealer wat Duitsland of Frankrijk moet kosten. Maar jij hebt het blijkbaar niet over de Amundsen want die heeft geen HDD.Spacecowboy schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 18:22:
[...]
€150 per land? Waar haal je dat vandaan? Ik moest €125,- betalen voor de Benelux. Als een behoorlijke dealer hebt geeft hij in ieder geval aan dat je los nog een kaart moet kopen. Toevallig had ik de smerige mazzel dat ik de DVD voor heel West-Europa in m'n auto had liggen. Paar dagen later werd ik gebeld door de leasemaatschappij. Of ik de DVD even terug wilde sturen, want dat was niet de bedoeling. Sure. Nadat ik de vollegdige DVD op m'n HDD in de auto heb gekopieerd. Voor €125 euro rij ik dus rond met heel West-Europa op detailniveau (was wel verrekte handig in Rome).
Wat behoorlijke dealer betreft, ik was de eerste die een Amundsen kreeg en de dealer had het apparaat nog niet eens gezien. Dealer vertelde me dat je de kaarten niet naar SD kon kopiëren dus moest kiezen tussen navigeren of iets van cd luisteren.
En toen ik mijn Amundsen kreeg zonder kaart heb ik bij de dealer aangeklopt, die stuurde vervolgens een Benelux-kaart na omdat hij ook niet goed wist hoe het zat. Nu staat in de showroom op die bordjes met specs een opmerking dat bij de Amundsen geen kaarten inbegrepen zijn.
Ziet er wel solide uit, maar ik ben eigenlijk meer benieuwd hoe de bevestiging er uitziet. Als het een beetje subtiel kan wil ik wel de moeite nemen iedere keer dat ding er op/af te halen.loewie1984 schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 20:20:
Ondertussen is er voor de mensen met een RNS510 / Columbus een beschermkap. Dit valt te lezen op vagcommunity en het ding kost een ongelofelijk bedrag van 200 eu. Dankje de koekoek! en het ziet er ook nog eens niet uit.
[afbeelding]
keilbouten FTW!
edit:
Mwaaah. Wordt ik niet gelijk warm van. Als mijn auto voor een beurt moet zal ik het wel eens navragen bij de Skoda dealer. Ben ook benieuwd wat de leasemaatschappij er van zegt.
[ Voor 16% gewijzigd door Spacecowboy op 21-10-2010 23:25 ]
HENG HENG
This footer is intentionally left blank
ajhaverkamp schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 09:00:
En dat kunnen ze niet zien aan de buitenkant,

HENG HENG
Het ging om de borg moeren aan de achterkant!Spacecowboy schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 00:13:
[...]
Dan moeten ze toch een paar fucking oogkleppen ophebben van heb ik jou daar:
[afbeelding]
Sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik heb een tijdje geleden een mail gestuurd naar de leasemaatschappij t.a.v. dit issue, maar niks op teruggehoord. Waarschijnlijk boeit het ze geen ruk als m'n Columbus/RNS510 gejat wordt.loewie1984 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 00:39:
[...]
Het ging om de borg moeren aan de achterkant!
HENG HENG
[ Voor 32% gewijzigd door Jazzy op 31-10-2010 14:31 ]
Afgelopen jaar ben ik gewoon op zomerbanden doorgereden, maar dat was een-en-al geglibber. Ik ben alleen nog niet uit welke winterbanden in ga nemen (zal ook wel een financiele kwestie worden vrees ik).
Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H'ghar
Yep. sterker nog: Morgenochtend 10:00 sta ik bij de dealer. Omdat ik deze auto waarschijnlijk 3 tot 4 jar moet rijden, heb ik gewoon een extra setje lichtmetalo's besteld. In mijn optiek is het geen porum om met van die zwart stalen velgen of doppen te gaan rondrijden.LordMorgoth schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 14:57:
Heel wat anders, gaan jullie je Skoda/Seat nog voorzien van winterbanden dit jaar?
Afgelopen jaar ben ik gewoon op zomerbanden doorgereden, maar dat was een-en-al geglibber. Ik ben alleen nog niet uit welke winterbanden in ga nemen (zal ook wel een financiele kwestie worden vrees ik).
Momenteel heb ik 16" met 205 breedte, volgens mij wordt dat morgen 15" met 195 breedte. Afgelopen jaar heb ik enorm veel profijt gehad van min winterbanden, dus in mijn optiek is het een gegronde investering.
Ik denk dat iedereen voor zichzelf die afweging moet maken, het is een redelijke som geld die je moet betalen, en als je er weinig mee rijdt, is het misschien niet de moeite.
HENG HENG
Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H'ghar
Mijn auto is duur genoeg en ik wil dus gewoon altijd goed contact hebben met de weg, dus dan kan je maar beter wat geld opzij leggen voor goede banden. Wat overigens ook meteen de reden is waarom ik voor stalen velgen heb gekozen ipv LM: kosten. Je kan natuurlijk ook je banden steeds over laten zetten, maar dat gaat dan uiteindelijk ten koste van je velgen + de kosten voor het steeds (de)monteren.
Maar tegen de tijd dat de auto geleverd wordt, verwacht ik dat het al maart is.
Op mijn auto kan ik via de setup aangeven of ik al dan niet winterbanden heb. er wordt dan automatisch rekening gehouden met een kleinere wielomtrek.Erkens schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 21:01:
Ik laat er ook winterbandjes onder zetten, overigens wel met stalen velgen en daar gooi ik dan gewoon wieldoppen op. Er komen Michelin Alpin A4 XL 215/60/16 onder, dat is dezelfde maat als mijn zomerbanden. Heb je tenminste niet het probleem dat je snelheidsmeter iets anders aangeeft dan je gewend bent.
Mijn auto is duur genoeg en ik wil dus gewoon altijd goed contact hebben met de weg, dus dan kan je maar beter wat geld opzij leggen voor goede banden. Wat overigens ook meteen de reden is waarom ik voor stalen velgen heb gekozen ipv LM: kosten. Je kan natuurlijk ook je banden steeds over laten zetten, maar dat gaat dan uiteindelijk ten koste van je velgen + de kosten voor het steeds (de)monteren.
HENG HENG
Weet je het zeker? Voor zover ik weet geeft die functie alleen maar een seintje bij een vooraf ingestelde maximum snelheid.Spacecowboy schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 21:39:
[...]
Op mijn auto kan ik via de setup aangeven of ik al dan niet winterbanden heb. er wordt dan automatisch rekening gehouden met een kleinere wielomtrek.
Ja. Ik kan aangeven + of - een handmatig ingestelde snelheid. (d.w.z. 5km/h er bij, of juist 5 km/h er af.Jazzy schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 21:46:
[...]
Weet je het zeker? Voor zover ik weet geeft die functie alleen maar een seintje bij een vooraf ingestelde maximum snelheid.
HENG HENG
Volgens mij was die functie inderdaad daarvoor, maar als ik er aan denk kijk ik vanmiddag nog eens in de handleiding.Jazzy schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 21:46:
[...]
Weet je het zeker? Voor zover ik weet geeft die functie alleen maar een seintje bij een vooraf ingestelde maximum snelheid.
Ik heb de conti's ts830 eronder. Perfecte winterband. Afgelopen Zaterdag zijn ze er weer ondergelegd. En gewoon op de LM's. Want waarom koop ik dan 17" lichtmetaal om vervolgens bijna een half jaar met wieldoppen te gaan rijdenErkens schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 21:01:
Ik laat er ook winterbandjes onder zetten, overigens wel met stalen velgen en daar gooi ik dan gewoon wieldoppen op. Er komen Michelin Alpin A4 XL 215/60/16 onder, dat is dezelfde maat als mijn zomerbanden. Heb je tenminste niet het probleem dat je snelheidsmeter iets anders aangeeft dan je gewend bent.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Omdat je anders ieder half jaar weer 75 euro kan aftikken om de banden te wissellen, en als dan stalen velgen 60 euro kosten heb je dat in 2 jaar terug verdiend.Tylen schreef op maandag 01 november 2010 @ 08:38:
Ik heb de conti's ts830 eronder. Perfecte winterband. Afgelopen Zaterdag zijn ze er weer ondergelegd. En gewoon op de LM's. Want waarom koop ik dan 17" lichtmetaal om vervolgens bijna een half jaar met wieldoppen te gaan rijdenIk snap dat nooit.
Omdat ze makkelijk kunnen beschadigen.En waarom zou het wisselen van je banden ten koste gaan van je velgen???
Daarnaast, kunnen de meeste lm velgen niet goed tegen pekel. Ze worden er niet mooier van in ieder geval.
Dat bedoel ik ook eigenlijk_Chris_ schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:50:
Wisselen van banden gaat niet ten kosten van je velg, maar van je band. De band wordt er ook niet beter van, als deze een aantal keer op en van een velg gehaald wordt.
Daarnaast, kunnen de meeste lm velgen niet goed tegen pekel. Ze worden er niet mooier van in ieder geval.

HENG HENG
Ik merk trouwens dat mijn auto nog steeds wat zuiniger gaat rijden. Ik zit nu zo'n beetje op 4,3 liter/100 km volgens de boordcomputer. Er staat nu zo'n 45.000 op de teller maar in het begin kwam ik maar net onder de 5 liter/100 km.
Tja dat is jullie mening. Als de bandenboer mijn velg zou beschadigen dan kost hem dat gewoon een nieuwe. En een band kan heus wel tegen 2 keer opleggen. Maarja als jullie liever een groot deel van de tijd op lelijke stalen velgen rijden om zo een paar euro's te sparen.... Maar ik rijd 72.000 per jaar. En dat is dus 2sets banden. 1 set wintrbanden en 1 set gewone banden._Chris_ schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:50:
Wisselen van banden gaat niet ten kosten van je velg, maar van je band. De band wordt er ook niet beter van, als deze een aantal keer op en van een velg gehaald wordt.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Momenteel een Dacia Logan MCV 1.6 LPG en ben toe aan een nieuwe (lease)auto. Zat eerst te denken aan een Skoda Fabia Combi Greenline maar die ziet er naast een Seat Ibiza ST toch erg "ielig" uit.
Als de motor goed bevalt, word de auto dinsdag besteld.
Hoe slecht het voor een band is om meerdere malen van/op een velg gedaan te worden weet ik niet, maar ik heb toch gewoon een extra setje lichtmetaal gedaan. De meerprijs van lichtmetaal t.o.v. gewoon staal was op het setje wat ik had 130 euro. Dat is nou ook niet een bedrag waar ik wakker van kan liggen. Anders heb je mooi lichtmetaal, ga je nog het halve jaar met doppen rijden. Geen porumTylen schreef op maandag 01 november 2010 @ 18:18:
[...]
Tja dat is jullie mening. Als de bandenboer mijn velg zou beschadigen dan kost hem dat gewoon een nieuwe. En een band kan heus wel tegen 2 keer opleggen. Maarja als jullie liever een groot deel van de tijd op lelijke stalen velgen rijden om zo een paar euro's te sparen.... Maar ik rijd 72.000 per jaar. En dat is dus 2sets banden. 1 set wintrbanden en 1 set gewone banden.

HENG HENG
130 per velg neem ik aan? Tenzij je lichtmetalen velgen hebt voor +/- 70 euro, dat lijkt me een beetje erg goedkoop, zal dan geen superkwaliteit zijn...Spacecowboy schreef op donderdag 11 november 2010 @ 12:38:
De meerprijs van lichtmetaal t.o.v. gewoon staal was op het setje wat ik had 130 euro. Dat is nou ook niet een bedrag waar ik wakker van kan liggen.
Tenzij je natuurlijk een leuke aanbieding hebt gehad natuurlijk, maar ik ben voor mijn banden+stalenvelgen al 900 euro kwijt, vond ik al duur zat
Mij boeit dat niet, ik zie het zelf niet. LM heb ik toch alleen maar omdat dit standaard was bij de uitvoering van mijn autoAnders heb je mooi lichtmetaal, ga je nog het halve jaar met doppen rijden. Geen porum
Net dat beetje ruimte meer dan onze huidige Ibiza voor onze duikspullen.
We hebben ook gekeken naar de Fabia Combi maar vanwege het uiterlijk toch voor de ST gekozen.
Sparen dus....
Kwestie van smaak uiteraard, maar persoonlijk zou ik liever skoda rijden (doe ik ook) dan seat. Het dashboard van de seat's is vaak echt heel veel plastic, met name de middenconsole.Magic666 schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 20:27:
We hebben ook gekeken naar de Fabia Combi maar vanwege het uiterlijk toch voor de ST gekozen.
Sparen dus....

Dan wat betreft de ibiza st, ik vind het persoonlijk een beetje tegenvallen dat beetje extra ruimte

Als ik beide modellen op autoweek vergelijk, en dan de goedkoopste modellen tegen elkaar wegzet is het prijsverschil alleen al 3500 eu in het voordeel van de skoda. Dat de seat dan wat luxer is uitgerust, en ietsje sneller is daargelaten. Maargoed zoals ik al zei, ik rij skoda wellicht ben ik bevooroordeeld.
Mijn 1.2 TSI Octavia Combi Elegance met DSG is inmiddels besteld. Als ie er is, verwacht foto's
Uiteindelijk gekozen voor:
Sunset (getinte ramen achter)
Bluetooth carkit
Bediening op het stuur
Metallic Lak
Winterbanden pakket
en geen typeaanduiding

Deze is van een ST:

Zo plastic vind ik dat niet, maar idd smaken verschillen
En wat de extra ruimte betreft: dit is juist het extra beetje ruimte wat we nodig hebben voor onze hobby (duiken). De Skoda is meer een "echte" station; te groot (in mijn ogen.)
Heb vandaag stiekem ook naar de Kia Cee'd SW zitten kijken... opzich ook een "echte" station natuurlijk maar ik vind hem mooier dan de Skoda, niet mooier dan de Seat
Zaterdag nog maar eens langs de dealers gaan
[ Voor 11% gewijzigd door Magic666 op 17-11-2010 21:01 ]
Vergeleken met de Seat ST een veel ruimere auto! Met name achterin heb je nog zeeën van ruimte als de voorstoelen goed naar achter staan. Ook qua laadruimte een slag groter, maar daar is het een echte station voor natuurlijk.
Qua interieur en aankleding redelijk gelijkopgaand, ook qua prijs ontlopen ze elkaar niet zoveel.
Wat wel een nadeel is, is dat de Cee'd een stuk zwaarder is dan de ST: 1217 om 1050 Kg... meer wegenbelasting dus. Ook heeft de Seat een sterkere motor: 105 PK (de TSI versie) om 90 PK (kan 126 PK worden maar dan is de prijs gelijk 2000 euro hoger).
Qua verbruik scoort ook de Seat beter, theoretisch dan, maar als ik de myreviews op autoweek.nl mag geloven lust de Kia wel een aardig slokje.
Ook is het start/stop systeem van de Kia niet het ei van Columbus, werkt niet als het kouder is dan 3°C en als je airco aan hebt b.v. Nu weet ik niet of dat ook voor de ST geldt... iemand daar ervaring mee?
Al met al dus de keus gemaakt om definitief voor de Seat ST te gaan
Eh? Heb jij dan een andere boordcomputer dan wij allemaal?Spacecowboy schreef op maandag 01 november 2010 @ 07:45:
[...]
Ja. Ik kan aangeven + of - een handmatig ingestelde snelheid. (d.w.z. 5km/h er bij, of juist 5 km/h er af.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Ik mag binnenkort een lease auto uit gaan zoeken en in het leasebudget wat tot nu toe is voorgesteld en de eisen die ik heb aan een auto lijkt de Skoda Octavia Combi perfect aan te sluiten bij wat ik wil
Om even een idee te geven, ik rij nu in een (eigen) Ford Focus Station uit 2004 (oude model) met o.a. climate control. Gezien mijn hobby drummen heb ik nogal een ruime auto nodig (ivm drumstel vervoeren) dus een station is een pré. Mijn Fordje heeft inmiddels ruim 207.000 km gelopen maar rijdt nog erg fijn.
Ik heb gekozen voor Skoda omdat ik heb vernomen dat deze fijn rijden (en de Ford Focus nieuwe model is in de bagage een stuk kleiner dan het oude model), ze zijn relatief goedkoop in de lease en ik vind het mooie auto's om te zien.
Nou vraag ik mij alleen af wie mij de verschillen kan aangeven van een Ambiente, Comfort, Elegance en Bussiness line.
Overigens kies ik sowieso voor de DSG-7 automaat
HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.
Congrats, de mijne wordt in april geleverdWHiZZi schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 12:58:
Schop omhoog.....
Ik mag binnenkort een lease auto uit gaan zoeken en in het leasebudget wat tot nu toe is voorgesteld en de eisen die ik heb aan een auto lijkt de Skoda Octavia Combi perfect aan te sluiten bij wat ik wil
Ik zou zeggen dat je dan bij skoda bij het rechte eind bent, de station heeft vooral een gigantische kofferruimteOm even een idee te geven, ik rij nu in een (eigen) Ford Focus Station uit 2004 (oude model) met o.a. climate control. Gezien mijn hobby drummen heb ik nogal een ruime auto nodig (ivm drumstel vervoeren) dus een station is een pré. Mijn Fordje heeft inmiddels ruim 207.000 km gelopen maar rijdt nog erg fijn.
Volkswagen 2/3de van de prijsIk heb gekozen voor Skoda omdat ik heb vernomen dat deze fijn rijden (en de Ford Focus nieuwe model is in de bagage een stuk kleiner dan het oude model), ze zijn relatief goedkoop in de lease en ik vind het mooie auto's om te zien.
Prima op te zoeken in de productfolder hier en de prijslijst daar en voor de BL daarNou vraag ik mij alleen af wie mij de verschillen kan aangeven van een Ambiente, Comfort, Elegance en Bussiness line.
Verstandige keuze heb ik ook gedaan.Overigens kies ik sowieso voor de DSG-7 automaat
En nu even over de rest: Ik heb gekozen voor een Skoda Octavia Combi Elegance 1.2 DSG Black Magic Pearl Metallic. Voordeel: auto zit in de 20% bijtelling en rijd met een 1.2 best goed, vooral de 2de en 3de versnelling verbaasde mij in trekkracht.
Ik heb daarnaast bijbesteld:
Extra getinte ramen
Mobile Device Interface
Stoelverwarming
3 Spaaks MF stuurwiel met schakelpaddels, telefoon voorbereiding en bluetooth carkit
De volgorde die je aangeeft in de modellen, is ook de volgorde van basic - kaal naar super compleet.
De reden waarom ik geen BL gekozen heb, was omdat deze voor mij 40 eu duurder per maand in de lease lag, en slechts 1750 eu scheelde tussen de cataloguswaarde van de normale elegance en de elegance BL.
In mijn geval met een looptijd van 48 maanden betaal ik dus 2000 eu op 4 jaar tijd voor een pakket wat 1750 kost, plus bijtelling. De xenon kopverlichting is leuk maar niet essentieel, en heb je al nagevraagd aan je leasemij of ze je ook de columbus leveren? Het komt nog wel eens voor dat die navi van 2000 eu niet geplaatst wordt in leasebakken op verzoek van de leasemij omdat ze zo diefstalgevoelig zijn. Als laatste dan nog de parkeersensoren voor, die zitten dan wel in de BL en niet in de standaard elegance. Tja als je niet in een grote auto kan rijden moet je een kleiner model leasen.
Succes ermee en alvast veel plezier, houd wel rekening met een levertijd van ca. 4 tot 6 maanden, DSG, 1.2, en parkeersensoren zijn niet aan te slepen volgens de dealer dus dat zijn de vertragende factoren.
Kijk ook eens op het skoda forum, daar is ook veel info te vinden en kun je ook met je vragen terecht.
Parkeersensoren vind ik persoonlijk ook onnodig. Ik rij nu ook een relatief lange station en hiervoor heb ik een grote bestelbus gehad. Ik kan wel normaal parkeren
Navi vind ik in principe overbodig gezien ik dat al op mijn telefoon heb. Als het erbij zit, is het natuurlijk fijn.
HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.
Ik heb hem besteld, zonder er in te rijden
Skoda Octavia 1.2 TSi Ambition DSG-7
- Non-metallic "Pacific Blue"
- Variety Onyx bekleding (stof)
Extra's:
- Audio Pack III "Bolero" (12 speakers)
- Mobile Device Interface
- Electrische raambediening achter
- Multifunctioneel 4 spaaks stuurwil
- Bluetooth handsfree voorbereiding met microfoon
Hiermee kon ik net iets over het max budget maar volgens mij heb ik hier een hele mooie auto voor. Hopelijk snelle levering. Volgens een dealer zou deze in week 20 geleverd gaan worden...

Als jij nu pas besteld hebt, en ik al in november en bij mij leverweek 14 was aangegeven, dan moet ik hem toch snel gaan krijgen. Want bij jou is dat dan half mei? en je besteld half februari. Terwijl de mijne al half november besteld is geworden. Ik krijg er ook geen duidelijkheid over, enige wat ik weet is dat die auto zo immens populair is dat ie niet aan te slepen is, en ook dat sommige onderdelen leveringsproblemen hebben: parkeersensors, dsg, 1.2 tsi motor, 15" velgen. Ik heb maar eens een mail naar de dealer en naar PON gestuurd in de hoop meer info te ontvangen. Vetste zou zijn is gewoon ergens over 2 weken een onverwacht telefoontje dat ie er isWHiZZi schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 11:22:
Hiermee kon ik net iets over het max budget maar volgens mij heb ik hier een hele mooie auto voor. Hopelijk snelle levering. Volgens een dealer zou deze in week 20 geleverd gaan worden...
Een Fabia (Kroontjespen)
Twee YETI's (Erkens) en mijn 1.2 DSG 16"LM velgen + toeters en bellen.
Ik vind de Octavia wel goedkoop t.o.v. de YETI.
[ Voor 12% gewijzigd door Guardian Angel op 17-02-2011 10:21 ]
ARME AOW’er
Ik zoek nog een Yeti voor een proefrit met de 1.2TSI in combi met DSG-7.
Je kunt me natuurlijk vragen om een proefrit maar uitlenen is niet mijn favoriete idee daarbij.
ARME AOW’er
En de dealer kan niet aan een dergelijke wagen komen?Falcon schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 10:47:
Welke versie van de Yeti heb je gekozen Guardian Angel? Ambition?
Ik zoek nog een Yeti voor een proefrit met de 1.2TSI in combi met DSG-7.
* Erkens heeft een handgeschakelde Ambition 1.2TSI
Heb inmiddels al 3 x iemand aan de deur gehad die even een stukje mee wilde rijden. Ze zijn meestal wel onder de indruk als ik de DSG in de S-stand zet en ik dan gas geef. Voor de rest mogen ze er niet in rijden, dat gevoel krijg je ook wel met een schakelbak.
ARME AOW’er
Mijn dealer had een wagen uit Almere laten komen, aangezien hij toen nog geen demo Yeti had. Dat was alleen wel de 1.8 (4x4) want de 1.2 was nog nauwelijks in NL. Echt vergelijken met de 1.2 kon ik natuurlijk niet, dus toen mocht ik even met zijn eigen auto rijden (octavia 1.4) voor het verschil.Guardian Angel schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 00:03:
Het is moeilijk hoor. Ik heb het in al die jaren maar 1 keer meegemaakt dat een dealer iets kon regelen. Vaak maakt men gebruik van een aardige klant die wel bereid is om zijn wagen even af te staan.
Heb inmiddels al 3 x iemand aan de deur gehad die even een stukje mee wilde rijden. Ze zijn meestal wel onder de indruk als ik de DSG in de S-stand zet en ik dan gas geef. Voor de rest mogen ze er niet in rijden, dat gevoel krijg je ook wel met een schakelbak.
Zo heeft mijn pa wederom gekozen voor een Touran (2011) met DSG, en dat is gewoon een ware verademing. Daarnaast heb ik ooit eens gereden in een scirocco 1.4 160pk met DSG en ben ik gaan proefrijden in een 1.2 6-bak octavia. Een collega van me kwam ooit aan met een yeti 1.2 handgeschakeld als tijdelijke leenauto. Daar heb ik ook eens een ritje mee gemaakt. Ik viel gewoon steil achterover van de performance. De eerste versnelling stelt geen fuck voor, maar de 2de en 3de versnelling hebben gewoon power. 140 rijden met 2200 touren in de 7 is ook gewoon een verademing.
Ik durf te stellen dat iemand die zich beklaagt over zowel de 1.2 of dsg dan ook niet snel tevreden is met iets anders. Het is gewoon een hoop rijplezier die je ervoor terugkrijgt met een gunstige bijtelling.
Meteen daarna een proefrit gemaakt in een nieuwe Kia Sportage 2.0 vvti, maar dat was uitermate teleurstellend qua moterisering. De Kia heeft 163 pk maar je bent constant vol gas aan het rijden om maar enigsinds bij te blijven bij het overige verkeer. Wordt hem zeker niet.
Nu heb ik de aandacht verlegd naar een VW Tiguan, maar daar betaal je heel fors voor. Wat me verder een beetje tegenstaat is het wel erg conservatieve interieur. Maar goed, eerst maar eens een stukkie mee rijden.
En een SuperB II.Guardian Angel schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 10:19:
Ojee, zie ik straks op het Skodaforum bekende namen. Er zitten al wat tweakers.
Een Fabia (Kroontjespen)
Twee YETI's (Erkens) en mijn 1.2 DSG 16"LM velgen + toeters en bellen.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Dat is nog het voordeel wat de Europese merken hebben t.o.v. dit soort concurrenten, die verschrikkelijke motoren. Allemaal oude techniek, toeren apparaten zonder souplesse. Brr. Dan kan je beter de TSI, TCE en alle andere geblazen machientjes hebbentollo71 schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 07:33:
Meteen daarna een proefrit gemaakt in een nieuwe Kia Sportage 2.0 vvti, maar dat was uitermate teleurstellend qua moterisering. De Kia heeft 163 pk maar je bent constant vol gas aan het rijden om maar enigsinds bij te blijven bij het overige verkeer. Wordt hem zeker niet.
Hier wel. Audi en tenslotte ook VAG.kazuka schreef op maandag 21 februari 2011 @ 17:01:
En nog een O2Maar eind maart een A3, dan mag ik hier niet meer komen.
Ik zal mijn VAG eens showen. Ik heb een Golf Cabrio uit '86 gekocht met kapotte motor.

Dus dat blok er maar uitgehaald:

En een donor gekocht:

Die er nu zo bij staat:

Zijn er trouwens mensen die nog onderdelen zoeken van een eerste generatie Toledo? Ik heb er zat
D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

leuk he die voorpret?loewie1984 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:10:
Nog focking 4 uur en dan ga ik mijn splinternieuwe O2 Elegance Combi afhalen met 1.2 TSI en DSG met 20% bijtelling![]()
![]()
![]()
![]()
Rijdt heerlijk. Ik cross al sinds oktober in dezelfde bak rond.loewie1984 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:10:
Nog focking 4 uur en dan ga ik mijn splinternieuwe O2 Elegance Combi afhalen met 1.2 TSI en DSG met 20% bijtelling![]()
![]()
![]()
![]()
Vind alleen dat voorkant wat minder grip heeft.
Denk zelf dat dit komt door minder gewicht op de voorbanden en ontbreken sport onderstel.
Mijn vrouw heeft een ibiza st met 1.2 tsi dsg sport. En die heeft echt veel meer grip in de bochten.

p.s. een stem/beoordeling en reactie aldaar zou leuk zijn
@onder, dank
[ Voor 14% gewijzigd door loewie1984 op 03-03-2011 11:32 ]
Ik zit trouwens ook op het skodaforum, maar daar onder de naam LammeHond.
@loewie1984 Leuke review!
Hoe bevalt de MDI je?
Ik ben zelf maar matig tevreden over de implementatie. Eerste irritatie is dat de iPod stekker niet goed klemt op mijn iPhone, zodat ik een houtje-touwtje oplossing met een elastiek heb geknutseld om te voorkomen dat hij steeds losschiet.
Ander zwak punt is dat het soms lang duurt voordat de iPhone wordt herkend, soms niet werkt en je dan helemaal opnieuw moet starten om de verbinding opnieuw te maken.
Herken je dat? (Ik heb zelf een VW RCD510 met MDI ingebouwd ter vervanging van de Stream die erin zat)
MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP
Leuke review. Denk alleen niet dat je 800 km op een tank gaat halen.loewie1984 schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 09:51:
Voor de geïnteresseerden er is een review verschenen van mijn auto, deze heb ik op autoweek gepubliceerd. Mind the azijnzeikers, die hebben volgens mij nog nooit een review op t.net gezien. Men vindt dat je geen beoordeling kan schrijven na 500km, en het is te verhalend geschreven.
p.s. een stem/beoordeling en reactie aldaar zou leuk zijn
@onder, dankIk zit ook op het skodaforum, zelfde nick als hier
Ik zit nu rond de 12.000 km en haal rond de 650 -700 op een tank..
En ik moet eerlijk zijn, vind dat een heel goed bereik voor een benzine motor.
Let wel, als heel zuinig gaat rijden, 90 a 100 km/u op de snelweg, dan gaat dat misschien wel lukken...
Waarom heb je trouwens niet de business line genomen?
Heeft weer een boel extra's (bv de rns en xenon)..
En scheelt niet zoveel in de prijs.
Ik heb de hoop dat ik op vakantie op de autoweg bij 120/130 p/u toch echt wel 750 a 800 km ga rijden, met mijn fabia haalde ik op vakantie al 650km en die had maar een tankinhoud van 45 liter.
Bedankt @ allen voor de comments op de autoweek review
Dat zal toch wel moeten lukken? Ik kan nu met mijn 1.6 MPI DSG van 2005 als ik de cc op 110 zet 750a 800 km uit een tank halen. De nieuwe motoren zijn als het goed is een stukje zuiniger, dus moet je met een iets hogere snelheid dat verbruik toch ook wel kunnen halen!loewie1984 schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 08:00:
Ik heb de hoop dat ik op vakantie op de autoweg bij 120/130 p/u toch echt wel 750 a 800 km ga rijden, met mijn fabia haalde ik op vakantie al 650km en die had maar een tankinhoud van 45 liter.
Ik anticipeer wel, dus vertraag zoveel mogelijk door op tijd van mijn gas te gaan.
En rijd ook altijd netjes de motor warm...
- Binnenkant is echt heel erg lelijk, simpel en goedkoop...
- Een half uur na de eerste zit voelde ik het al in mijn rug...
- Gekraak en uitbreken bij het bochten nemen...
Ik was redelijk verwend. Ik had een Volvo C30 Sport, met alles erop en eraan en onder andere de lederen zetels van Volvo. Voor mensen die ooit in die stoelen hebben gezeten hoef ik niets uit te leggen... Ik ben nog geen betere stoelen tegen gekomen.
De binnenkant van de Volvo was erg straks en alles was solide en van goede kwaliteit...
De wegligging van de C30 is echt stukken beter dan de Seat. De Volvo is EN comfortabeler EN ligt stakker op de weg in de bochten.
Maar goed, het is niet een VAG afgeleide afzeikpost, dus even de toekomst:
Dit is een tijdelijke wagen en in augustus verwacht ik een Fabia Combi Greenline. Maar ik heb nu al spijt van het wegdoen van de Volvo, na één dag. Wegens gezinsuitbreiding kon ik echter niet anders...
Van wat de proefritten betreft ben ik positiever over de Fabia dan de Leon. Ligt het aan mij of zijn het geen fijne stoelen? Het is trouwens de Stylance uitvoering.
Ik probeer echt iets positiefs over de Leon te verzinnen:
- Ziet er wel mooi uit aan de buitenkant en hij komt goed mee in het verkeer. Buiten het geluid om (tdi) is het best een fijn blok.
[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 30-03-2011 15:12 ]
Ik deel je mening over de afwerking van het interieur. We hebben eerder dit jaar gekeken naar een Polo GTI en een Ibiza FR. Hoewel de Ibiza best een mooie auto is, is de afwerking van het interieur een wereld van verschil. De materialen van het dashboard bijvoorbeeld, bij VW eigenlijk van dezelfde orde als in mijn BMW maar bij Seat voelde het echt alsof je moest merken dat je in een goedkoper merk binnen de VAG groep zat.dfrenner schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:09:
Ik ben sinds gisteren berijder van een Leon... Ik moet zeggen dat hij er van buiten best okee uitziet, maar daar is dan ook echt alles mee gezegd.
Een Fabia Greenline combi is niet alleen een grotere auto (iig grotere kofferbak) dan een C30, het is ook een veel goedkopere auto. Scheelt gauw een bedrag tussen de 5000 en 10000 euro op de catalogusprijs. Om die reden vind ik het niet helemaal een eerlijke vergelijking.Ik was redelijk verwend. Ik had een Volvo C30 Sport, met alles erop en eraan en onder andere de lederen zetels van Volvo. Voor mensen die ooit in die stoelen hebben gezeten hoef ik niets uit te leggen... Ik ben nog geen betere stoelen tegen gekomen.
De binnenkant van de Volvo was erg straks en alles was solide en van goede kwaliteit...
De wegligging van de C30 is echt stukken beter dan de Seat. De Volvo is EN comfortabeler EN ligt stakker op de weg in de bochten.
Dit is een tijdelijke wagen en in augustus verwacht ik een Fabia Combi Greenline. Maar ik heb nu al spijt van het wegdoen van de Volvo, na één dag. Wegens gezinsuitbreiding kon ik echter niet anders...
Zelf zou ik misschien naar een eenvoudig uitgevoerde V50 hebben gekeken, misschien de Driv-E. (weet niet wat die kost maar het zal in dezelfde orde liggen als een goed uitgevoerde C30)
Terwijl de Polo in verschillende testen toch echt heel slecht uit de test komt. Hij laat alleen de Ibiza achter zich.t_captain schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:52:
Ik deel je mening over de afwerking van het interieur. We hebben eerder dit jaar gekeken naar een Polo GTI en een Ibiza FR. Hoewel de Ibiza best een mooie auto is, is de afwerking van het interieur een wereld van verschil. De materialen van het dashboard bijvoorbeeld, bij VW eigenlijk van dezelfde orde als in mijn BMW maar bij Seat voelde het echt alsof je moest merken dat je in een goedkoper merk binnen de VAG groep zat.
Maar VW is zeker niet van dezelfde orde als BMW, dat weet ik wel.
Mijn oude Volvo zat een stuk beter in elkaar dan bijvoorbeeld een A3. Afwerking was strakker en veel beter gebruik van materialen.
Dan neem ik als voorbeeld de deur. Die voelt stukken sterker aan en ook zwaarder en degelijker. MAar ook de hendel om de deur van binnen te openen. Een soort aluminium, maar dan heel stevig en het voelt "zacht" aan. Heel aangenaam.
Of de draaiwieltjes om de toevoer van lucht door een inlaat uit te schakelen. Geen hard plastic, maar zeer zacht rubber, met enige weerstand, waardoor het gewoon heel fijn en aangenaam aanvoelt.
Dat soort kleine dingen heb ik bij Audi (a3) niet kunnen ontdekken en ik neem aan dat Audi toch nog iets beter in elkaar zit dan VW.
Daar naast is mijn aanname dat BMW beter in elkaar zit dan Volvo, waardoor ik de conclusie trek dat VW niet op hetzelfde niveau als BMW zit
De enige reden dat ik over stap, is dat ik de staatskas nu wel genoeg gespekt heb en 250 euro per maand gewoon zonde geld vind. Dat ga ik lekker terugbrengen naar 90 euro per maand en daarnaast krijg ik ht verschil in leasebedrag ook nog eens bruto uitgekeerd. Daarnaast ga ik voor 2 jaar leasen ipv 4... En meer ruimte...Een Fabia Greenline combi is niet alleen een grotere auto (iig grotere kofferbak) dan een C30, het is ook een veel goedkopere auto. Scheelt gauw een bedrag tussen de 5000 en 10000 euro op de catalogusprijs. Om die reden vind ik het niet helemaal een eerlijke vergelijking.
Klopt maar ik wil echt de bijtelling omlaag brengen. Daarnaast heeft de Fabia combi meer bagage ruimte dan een a4 avant, dus zeker meer dan een v50.Zelf zou ik misschien naar een eenvoudig uitgevoerde V50 hebben gekeken, misschien de Driv-E. (weet niet wat die kost maar het zal in dezelfde orde liggen als een goed uitgevoerde C30)
Enige nadeel is vermogen en status...
Voor 250 euro per maand netto, heb ik het er voor over om een mindere auto ter rijden met minder vermogen...
Ik denk niet dat BMW beter in elkaar zit dan Volvo. BMW heeft best degelijke interieurs, maar sommige elementen kan ik niet zo van onder de indruk zijn. Bijvoorbeeld een strip alu-gekleurd kunststof die prominent van links aar rechts over het dahboard loopt. Echt aluminium was cool geweestdfrenner schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 09:45:
[...]
Terwijl de Polo in verschillende testen toch echt heel slecht uit de test komt. Hij laat alleen de Ibiza achter zich.
[...]Daar naast is mijn aanname dat BMW beter in elkaar zit dan Volvo, waardoor ik de conclusie trek dat VW niet op hetzelfde niveau als BMW zit
In december heb ik twee weken met een nieuwe Polo (huurauto) rondgereden en daar vond ik de onderdelen van bv. het dashboard ook goed op elkaar aansluiten en ook de gebruikte materialenwaren dik in orde. Voor z'n klasse vond ik het een goed afgewerkt autootje.
Aanzienlijk beter dan de 2009 Clio die we thuis als 2e auto hebben. Daar vind ik vooral de deurgrepen nogal fragiel (alu-kleurig kunststof, wat zou het kosten om er dan een stukje alu of rvs in te zetten??) en de versnellingshendel is niet mooi geintegreerd in de middenconsole. Lange pook die gewoon ergens uit de vloer komt, vrij minimaal ingepakt in een kunstof kastje. Dat stuk van de auto komt ronduit gedateerd over.
En zoals gezegd qua materiaalgebruik aanzienlijk beter dan de Ibiza.
Ik kan je geen ongelijk geven. Vermogen is net wat je gewend bent. Ooit was er een tijd dat ik aardig onder de indruk zou zijn geweest van de auto's die ik nu rij (doordeweeks 170 pk en in het weekend 190). Maar het went. Nu zou ik waarschijnlijk wel een lekker gevoel krijgen van 250pk. Maar als ik die auto koop, dan moeten het er volgend jaar toch weer 350 zijn[...]
Enige nadeel is vermogen en status...
Voor 250 euro per maand netto, heb ik het er voor over om een mindere auto ter rijden met minder vermogen...
En status, dat is bij voorbaat een verloren strijd. Je kunt een E320 leasen voor 1800 euro per maand of kopen voor 70.000 euro, maar er zal altijd iemand op je tennisvereniging komen aanrijden met een nieuwe S420.
hmm, als de leon je tegenvalt, dan zal de fabia greenline je waarschijnlijk ook tegenvallen.dfrenner schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:09:
Ik ben sinds gisteren berijder van een Leon... Ik moet zeggen dat hij er van buiten best okee uitziet, maar daar is dan ook echt alles mee gezegd.
Ik was redelijk verwend. Ik had een Volvo C30 Sport, met alles erop en eraan en onder andere de lederen zetels van Volvo. Voor mensen die ooit in die stoelen hebben gezeten hoef ik niets uit te leggen... Ik ben nog geen betere stoelen tegen gekomen.
Van wat de proefritten betreft ben ik positiever over de Fabia dan de Leon. Ligt het aan mij of zijn het geen fijne stoelen? Het is trouwens de Stylance uitvoering.
Ik probeer echt iets positiefs over de Leon te verzinnen:
- Ziet er wel mooi uit aan de buitenkant en hij komt goed mee in het verkeer. Buiten het geluid om (tdi) is het best een fijn blok.
De diesel motor is erg onrustig en heeft niet echt veel vermogen.
Heb een proefrit gedaan erin, maar viel echt tegen.
Verder zal een leon in principe beter uitgerust zijn dan een fabia..
Of je moet nu echt de basis uitvoering hebben...
De basis uitvoering vallen meestal erg tegen bij VAG.
Hoop dat je erg geen spijt van krijgt
Vermogen is iets waar ik inderdaad op ga inleveren. Maar dat is nu net het punt wat ik bij de vreselijke 1.9 tdi ook niet erg vind. Tja hij trekt niet echt lekker door bij de 120+DarkChylde schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 20:27:
hmm, als de leon je tegenvalt, dan zal de fabia greenline je waarschijnlijk ook tegenvallen.
De diesel motor is erg onrustig en heeft niet echt veel vermogen.
Heb een proefrit gedaan erin, maar viel echt tegen.
Verder zal een leon in principe beter uitgerust zijn dan een fabia..
Of je moet nu echt de basis uitvoering hebben...
De basis uitvoering vallen meestal erg tegen bij VAG.
Hoop dat je erg geen spijt van krijgt
In ieder geval voor het gevoel niet...
Waar je bij het volvo blok (common rail) lekker kon terugschakelen naar zijn 4 met diesel op de snelweg, is dat hier totaal nutteloos. Dat zal inderdaad nog erger worden... Maar ik moet toch rustiger gaan rijden met een kleine straks aan boord.
De uitrusting van de door mij gekozen Fabia is helemaal volgeladen met alles wat mogelijk was. Buiten het feit dat de Leon een heel erg lelijk dash heeft, wat helemaal kaal is en knopjes op de raarste plekken, zit er niet eens telefoon en navigatie in, voor een bedrag van 28.500 euro fiscale waarde... Ik verklaar iedereen die dit hok nieuw uitkiest met deze opties, voor deze prijs voor gek... Daar had mijn volvo alles voor op en aan zitten! En dan ligt ie ook nog eens een stuk slechter op de weg.
Ik dacht altijd dat een Leon toch wel een sportief onderstel had, maar de C30 ligt een stuk strakker in de bochten. Ook na een flinke drempel, met flinke snelheid deint de Leon nog na, waar de C30 zichzelf direct corrigeerde. (betere schokbrekers?)
Maar goed het wordt allemaal wel wat behapbaarder met de tijd. Het is nu de derde dag en het went. Ik had het van te voren niet verwacht. Dat is het grote verschil!
Daarnaast staat er bij de Fabia 250 euro per maand netto tegenover... En van C30 naar Leon, 8 euro minder fiscale waarde.... That's it... En ik heb er veel comfort voor moeten inleveren.
- Lederen bekleding
- Parkeer sensoren
- Navigatie
- Telefoon
- High performance sound system
- Strakke, comfortabele wegligging
- Mooi afgewerkt interieur, met goede materiaalkeuze
- Sportief uiterlijk (T5 bodykit en dubbele uitlaat)
- Imago
Hier zie ik niets voor terug...
Straks bij de Fabia, zie ik een aantal van deze opties weer terug en het levert me een leuk bedrag extra op...
De Leon kost me evenveel als de C30...
De Leon copa business heeft navi en bluetooth voor 25195.dfrenner schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 08:18:
[...]
Buiten het feit dat de Leon een heel erg lelijk dash heeft, wat helemaal kaal is en knopjes op de raarste plekken, zit er niet eens telefoon en navigatie in, voor een bedrag van 28.500 euro fiscale waarde.
Diesels zijn gewoon heel erg duur in verhouding tot benzine versies die is er voor 20595 (4600 euro verschil)
Iha zal een sportieve C30 een stukje duurder zijn dan een Leon. De 5C diesels beginnen bijvoorbeeld bij de 30.000.bouwfraude schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 08:29:
[...]
De Leon copa business heeft navi en bluetooth voor 25195.
Diesels zijn gewoon heel erg duur in verhouding tot benzine versies die is er voor 20595 (4600 euro verschil)
Kan wel zijn dat de Volvo in 20% valt en de Seat in 25%.
Dat is nu!bouwfraude schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 08:29:
De Leon copa business heeft navi en bluetooth voor 25195.
3,5 jaar geleden, was dit hok 28.500 euro... Helaas kijkt de belastingdienst niet naar de huidige prijzen
Nee, de cataloguswaarde van de C30 was precies 8 euro duurder. In ieder geval de fiscale waarde.t_captain schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 09:05:
Iha zal een sportieve C30 een stukje duurder zijn dan een Leon. De 5C diesels beginnen bijvoorbeeld bij de 30.000.
Voor wat er bij de C30 allemaal meer op zit is het echt belachelijk, hoe kaal de Stylance is...
Nee beide zijn 25%Kan wel zijn dat de Volvo in 20% valt en de Seat in 25%.
Dat is één ding wat zeker is! Alleen misschien moet VAG de term budget nog eens onder de loep nemen!Jazzy schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 14:15:
Ik vind dat je een premium-merk als Volvo niet goed kunt vergelijken met Seat wat meer het budgetmerk van VAG is.
Zo budget is deze auto dus niet.
Maar goed zoals eerder gezegd, het went wel.
Maar gisteren eens in de CT200H van mijn buurman gezeten en dan krijg ik wel weer heimwee naar die lederen stoelen van Volvo.
Maar goed de 5 deuren en achterbak maken wel weer iets goed!
Van wanneer is die Volvo? Volgens mij heb je gewoon een slecht exemplaar te pakken, want deinen in een Leon?dfrenner schreef op maandag 04 april 2011 @ 07:51:
[...]
Dat is nu!
3,5 jaar geleden, was dit hok 28.500 euro... Helaas kijkt de belastingdienst niet naar de huidige prijzen
De Volvo is 2,5 jaar oud, maar vangt de drempels gewoon erg goed op. Als ik met 80 km/u een drempel pak, kom je na de drempel "neer" en kom je direct terug op je goede hoogte.J0YR1D3R schreef op maandag 04 april 2011 @ 10:00:
Van wanneer is die Volvo? Volgens mij heb je gewoon een slecht exemplaar te pakken, want deinen in een Leon?
Nu bij de Leon veert hij minimaal nog een keer door...
Ook in de bochten helt hij meer over...
Misschien wel, er staat nu 87.000 op de teller en met 93.000 moet hij een beurtje hebben... Moet wel wat meer laten controleren. Bij en scherpe bocht naar links klinkt het alsof de bumper over de grond schaaft. Lagers versleten!?t_captain schreef op maandag 04 april 2011 @ 10:10:
Schokdempers versleten?
Wel erg vlot allemaal bij 87.000 km. Maar goed, het is een leaseauto...
[ Voor 31% gewijzigd door BlakHawk op 04-04-2011 10:14 ]
Hoelang rij je er nog in? Mijn Leon staat op 110k, eerste setje remmen en veren/dempers en stuurt nog steeds superstrak. Deinen is mij echt compleet vreemd, hij is eerder te stug dan te soft maar ik heb ook een sportonderstel.dfrenner schreef op maandag 04 april 2011 @ 10:07:
[...]
Misschien wel, er staat nu 87.000 op de teller en met 93.000 moet hij een beurtje hebben... Moet wel wat meer laten controleren. Bij en scherpe bocht naar links klinkt het alsof de bumper over de grond schaaft. Lagers versleten!?
Wel erg vlot allemaal bij 87.000 km. Maar goed, het is een leaseauto...
Mijn voorloopauto was een Reference, dat is de basisuitvoering, waar de Stylance de meest luxe uitvoering is met gescheiden airco, 4 elektrische ramen etc. Een auto uit 2006 van deze klasse zal standaard geen lederen bekleding hebben of navigatie, ook niet voor 28500 euro. Pas de Business Line die later kwam heeft standaard navigatie, de Business Line High die nog een jaartje later kwam heeft ook lederen bekleding
Het deinen kan trouwens ook heel goed komen door te weinig druk in de banden. (2.4 bar volgens mij)
Moet nog tot augustus, dan mag die weg. Maar dit is geen luxe. Misschien was het 4 jaar geleden heel wat...J0YR1D3R schreef op maandag 04 april 2011 @ 10:19:
Hoelang rij je er nog in? Mijn Leon staat op 110k, eerste setje remmen en veren/dempers en stuurt nog steeds superstrak. Deinen is mij echt compleet vreemd, hij is eerder te stug dan te soft maar ik heb ook een sportonderstel.
Mijn voorloopauto was een Reference, dat is de basisuitvoering, waar de Stylance de meest luxe uitvoering is met gescheiden airco, 4 elektrische ramen etc. Een auto uit 2006 van deze klasse zal standaard geen lederen bekleding hebben of navigatie, ook niet voor 28500 euro. Pas de Business Line die later kwam heeft standaard navigatie, de Business Line High die nog een jaartje later kwam heeft ook lederen bekleding
De C30 stuurt strakker. Hij zal ook iets breder en lager zijn.J0YR1D3R schreef op maandag 04 april 2011 @ 10:46:
De Reference die ik heb gereden (13000km lang) had ook die deining niet en was met sturen ook niet wollig ondanks 205/55/16 bandjes in plaats van 225/45/17 wat ik nu heb. Een C30 stuurt ook goed, maar is daarbij (veel) softer dan een Leon, sportonderstel of niet
Helpt een stabilisator achter nog mee?
Hij helt in ieder geval minder over dan de Leon. Wel had ik 205/50R 17 onder de Volvo zitten en nu onder de Leon zit 205/55R 16
Zou toch maar eens horen of er wat mis is dan, want de zaken die jij omschrijft horen niet bij een Leondfrenner schreef op maandag 04 april 2011 @ 12:09:
[...]
Moet nog tot augustus, dan mag die weg. Maar dit is geen luxe. Misschien was het 4 jaar geleden heel wat...