Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
Bluetooth car-kit Skoda Premium 649.- Euro
De auto heb ik genomen met het standaard bluetooth systeem, deze werkt volgens diverse bronnen sinds halverwege vorig jaar goed samen met o.a. de iPhone.
Verder vind ik het dashboard niet mooi en is er nog steeds geen fatsoenlijk groot navigatiesysteem. Het dashboard heeft meer iets weg van een oude Nokia telefoon dan van een nieuwe moderne auto.
De Octavia heeft een mooier uiterlijk (ingetogen, beetje klassiek), is veeeeel groter, rijd weliswaar niet zo lekker als een Focus (wat wel in deze klasse?) maar het zit er niet ver vanaf en de Octavia heeft daarbij wel een erg mooi interieur, zeker als je de lichte uitvoering pakt. Dat het model verouderd is merk je niet, ik althans niet
[ Voor 10% gewijzigd door Beaves op 11-10-2011 17:54 ]
Bij ontvangst waren er wat positieve punten en negatieve...
Positief:
- Schijven rondom, waar trommels achter in de lijn der verwachting lagen.
- Amundsen+, ipv Amundsen (RNS 315 ipv RNS 310)
Negatief:
- Geen PDC.
- Geen 12v in de koffer.
Buiten het feit dat ik het in principe niet zo'n punt vind, als het maar wordt opgelost, kost het mij minimaal 2 uur extra op zo'n dag.
De auto is dus terug geweest en er zit een mooie 12v aansluiting achterin en ik hoor piepjes. Nu mis ik alleen de afstandsindicatie in het beeldscherm. Na wat zoekwerk schijnt het dus zo te zijn dat daarvoor een extra apparaatje aan het navigatiesysteem gekoppeld dient te worden.
Is dit de moeite waard? Of moet ik het hierbij laten?
Ik zit in een tweestrijd, aan de ene kant vind ik nadat zij iets vergeten zijn, dat het helemaal in orde moet zijn en zich er niet makkelijk vanaf moeten maken. Aan de andere kant. Is het echt boeiend? Ik heb er wel gewoon voor betaald uiteraard.
Zijn er mensen aanwezig met de fabia (greenline) met PDC die mij het nut kunnen bevestigen?
[ Voor 3% gewijzigd door BlakHawk op 14-10-2011 09:15 ]
Ik heb het zitten in mijn octavia en ik kijk eigenlijk alleen maar op het display. Ik focus me nauwelijks op de piepjes. Daarnaast is het raar dat je het niet ziet. Ik heb gewoon een skoda swing radio, de goedkoopste telg van de hele serie en het zit er gewoon in.
Waarom 60%/40%?loewie1984 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:14:
Ik zou toch nog even aan je dealer/verkoper vragen dat je dit mist en wat zij eraan kunnen doen om ervoor te zorgen dat het wel gaat werken. Eventueel vragen wat de module kost en kijken of je er samen uitkomt zij 60% jij 40% oid.
Ik heb gewoon voor de optie betaald, dat ga ik uiteraard niet nog een keer doen.
Normaal gesproken was dit in de fabriek ingebouwd, echter doordat ze dit vergeten zijn, is dit later bij de dealer gedaan een week nadat ik de auto ontvangen had (dagje terug). Echter zijn ze dus een deel "vergeten".
Gezien het feit dat er op het afleveringsdocument wel vinkjes stonden bij de PDC en 12v aansluiting, terwijl ze er niet op zaten, ga ik uit van gemakzucht. (aanname ik weet het)
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Als je er recht op hebt moeten ze het er gewoon inzetten.
Dat begrijp ik, maar daar gaat het niet om.Falcon schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:20:
Gewoon onthouden.. als je piepjes 1 lang signaal word moet je remmen, want dan heb je nog 5cm speling met iets
Ja klopt, de reden dat ik twijfel is de locatie van de dealer. Dat kost me wéér 2 uur extra.loewie1984 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:25:
@dfrenner ik heb alleen je bovenstaande post gelezen voor de rest niets. Dan heb je er gewoon recht op en moeten ze het corrigeren. Dan snap ik niet waarom je in je post schrijft dat je twijfeld of je ook dit euvel weer moet aankaarten. Daaruit maakte ik iets anders op. Dus deed ik een suggestie.
Als je er recht op hebt moeten ze het er gewoon inzetten.
Als ze het nou in één keer goed deden. Ik denk dat ik ga proberen te regelen het bij een andere dealer, bij mijn werk af te handelen.
Ik had geen keuze voor de dealer, het is een leaseauto.
Maar aangezien ik maar voor 2 jaar lease, worden alle opties wel 1 op 1 doorberekend in de leaseprijs, die ik anders uitgekeerd had gekregen...
edit:
Nou ik heb de dealer even om uitleg gevraagd.
Dat wordt wel mooi: "Ja meneer dat klopt, want dat is het verschil tussen de af fabriek optie en achteraf in laten bouwen".
Mijn mond viel even open, ik kies toch niet voor de achteraf oplossing. Ik heb gekozen voor af fabriek en daar ook voor betaald.
Een collega van mij heeft met twee skoda's te maken gehad, waarbij de ene af fabriek PDC had en de huidige ook achteraf, maar hoe zeer hij over de af fabriek optie te spreken was, zo slecht spreekt hij over de achterafoplossing. Niet echt hoopgevend. Ik merkte soms al piepjes op terwijl er niets achter mij staat. Maar de af fabriek optie schijnt veel beter en fijner te werken.
Een aftermarket setje kost volgens mij ook geen 280 euro?
[ Voor 41% gewijzigd door BlakHawk op 14-10-2011 09:40 ]
www.google.nl
En toen heb je weer opgehangen ofzo???? Achteraf kan die visuele pdc ook gewoon gemonteerd worden.dfrenner schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:27:
[...]
Ja klopt, de reden dat ik twijfel is de locatie van de dealer. Dat kost me wéér 2 uur extra.
Als ze het nou in één keer goed deden. Ik denk dat ik ga proberen te regelen het bij een andere dealer, bij mijn werk af te handelen.
Ik had geen keuze voor de dealer, het is een leaseauto.
Maar aangezien ik maar voor 2 jaar lease, worden alle opties wel 1 op 1 doorberekend in de leaseprijs, die ik anders uitgekeerd had gekregen...
edit:
Nou ik heb de dealer even om uitleg gevraagd.
Dat wordt wel mooi: "Ja meneer dat klopt, want dat is het verschil tussen de af fabriek optie en achteraf in laten bouwen".
Mijn mond viel even open, ik kies toch niet voor de achteraf oplossing. Ik heb gekozen voor af fabriek en daar ook voor betaald.
Een collega van mij heeft met twee skoda's te maken gehad, waarbij de ene af fabriek PDC had en de huidige ook achteraf, maar hoe zeer hij over de af fabriek optie te spreken was, zo slecht spreekt hij over de achterafoplossing. Niet echt hoopgevend. Ik merkte soms al piepjes op terwijl er niets achter mij staat. Maar de af fabriek optie schijnt veel beter en fijner te werken.
Een aftermarket setje kost volgens mij ook geen 280 euro?
Gewoon de auto erheen brengen en niet eerder meenemen tot het is opgelost. Die 2 uur neem je maar voor lief. OF anders breng je hem op zaterdag, kan je er ook nog op blijven wachten
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Klopt idd panoramadak was niet moegelijkMisteRMeesteR schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 19:55:
[...]
Volgens mij heb ik gelezen/gehoord dat er op een greenline geen panoramadak te bestellen is.
Vraag het je dealer voor de zekerheid even..
Hoezo lul? Zo zijn de regels toch gewoon? Ze kunnen toch ook niet controleren of ik iedere dag 400 kilo cement achterin leg en dus ook nooit de fabrieksopgave haal... 18" zal ook wel niet mogen van jou dan?SeatRider schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 22:41:
Los van het feit dat je natuurlijk een lul bent als je een 20% auto terugchipped naar 25% niveau, vraag ik me oprecht af hoe gelukkig je gaat worden van een gekietelde 1.6 in een Superb. Doe je zelf toch een lol en knal er een 2 liter blok in (en tune die door naar 170pk). Speel je het nog volgens de regels ook.
Ik speel het spel prima volgens de regels, alle dingen na de importeur vallen buiten de bijtellingsregelingen. Dat heeft de overheid zelf zo krom opgezet. I don't make the rules...
ik neem dus geen 2 literblok met 170PK omdat ik geen zin heb ik 25% bijtelling daarover. In Nederland heb ik echt genoeg aan die 125PK
Ik zou de aflevering van de auto weigeren en ze de "fabrieks" oplossing laten monteren. Wettelijk heb je recht daarop. En bovendien is het ook niet onmogelijk om te herstellen op een bestaande auto. Een dealer kan best de bumpers vervangen voor exemplaren met PDC en een RNS systeem monteren met koppeling aan de achteruit-camera.dfrenner schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:27:
[...]
Ik zou vrijdag teruggebeld worden, niet gebeurd. Ga vandaag weer eens bellen...Tylen schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 11:03:
En toen heb je weer opgehangen ofzo???? Achteraf kan die visuele pdc ook gewoon gemonteerd worden.
Gewoon de auto erheen brengen en niet eerder meenemen tot het is opgelost. Die 2 uur neem je maar voor lief. OF anders breng je hem op zaterdag, kan je er ook nog op blijven wachten
Heb hem al mee... Ga vandaag weer eens bellen.t_captain schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 17:17:
Ik zou de aflevering van de auto weigeren en ze de "fabrieks" oplossing laten monteren. Wettelijk heb je recht daarop. En bovendien is het ook niet onmogelijk om te herstellen op een bestaande auto. Een dealer kan best de bumpers vervangen voor exemplaren met PDC en een RNS systeem monteren met koppeling aan de achteruit-camera.
Ik houd jullie op de hoogte...
Jep, ik kwam er thuis pas achter dat de PDC er niet op zat...t_captain schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:46:
Meenemen van de auto is een ding. Heb je ook getekend voor de aflevering?
Mochten er nog mensen zijn die twijfelen.Beaves schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 21:57:
Gisteren het fabrieksaf bluetooth systeem getest en het werkt goed met de iPhone, het telefoonboek was meteen beschikbaar en ook A2DP (het afspelen van muziek) werkte meteen. Dit met een 3GS en IOS 4. Ik was onder de indruk in ieder geval, mooi systeem en goed bedienbaar.
Ik heb eergisteren mijn Skoda Octavia opgehaald (11 km op de teller
En ja, de auto rijdt enorm fijn. De auto (1.2 TSi met DSG) rijdt heel ontspannen totdat je de kickdown doet, want dan komt er ook echt een beest los. In Duitsland in ieder geval een 3 serie voor weten te blijven (vanaf 125 naar 185 dmv kickdown).
HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.
Zefl heb ik een bod gedaan op een nieuwe Fabia 2, een combi met de driecylinder 1.2 met 70pk in de Fresh uitvoering. Vond eigenlijk dat ik wat teveel moest bijleggen op onze Fabia 1. Ik hoor maandag of we een nieuwe auto hebben of dat we nog even rond gaan kijken.
Verder ben ik er voor mezelf ook nog niet uit. Ik twijfel enorm tussen een Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance Businessline of een Mercedes C180 Estate in Avantgarde trim. De Benz is veel minder luxe en veel krapper dan de Superb maar wat betreft rijkwaliteit, comfort en afwerking staat hij toch echt op een hoger niveau.
Op dit moment neig ik naar de Benz maar vorige week zei ik het zelfde nog over de Skoda.
Zelfs een E90 316i heeft bijna 20pk extra en een 20km/u hogere top. Waarschijnlijk was deze chauffeur lekker aan het cruisen terwijl jij als een malle aan het 'kickdownen' was om hem voor te blijvenWHiZZi schreef op zondag 06 november 2011 @ 12:04:
[...]
En ja, de auto rijdt enorm fijn. De auto (1.2 TSi met DSG) rijdt heel ontspannen totdat je de kickdown doet, want dan komt er ook echt een beest los. In Duitsland in ieder geval een 3 serie voor weten te blijven (vanaf 125 naar 185 dmv kickdown).
Heb zelf ooit in een Leon 1.2TSi mogen rijden maar vond de pit wel meevallen, dat er 'een beest in loskomt' herken ik dan ook niet, wel vond ik hem vrij rumoerig bij hoge toeren maar dat zie ik niet als het beest. Maar ik weet niet of er nog verschil zit tussen het blok van Skoda en Seat.
[ Voor 4% gewijzigd door Het Fantoom op 06-11-2011 12:58 ]
Zou zonder twijfel voor de C180 gaan maar ik hecht ook veel meer waarde aan (rij)kwaliteit dan aan opties.Jazzy schreef op zondag 06 november 2011 @ 12:53:
Verder ben ik er voor mezelf ook nog niet uit. Ik twijfel enorm tussen een Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance Businessline of een Mercedes C180 Estate in Avantgarde trim. De Benz is veel minder luxe en veel krapper dan de Superb maar wat betreft rijkwaliteit, comfort en afwerking staat hij toch echt op een hoger niveau.
Op dit moment neig ik naar de Benz maar vorige week zei ik het zelfde nog over de Skoda.
Dat zal ook best wel hoor, maar voor mijn gevoel was het wel even fijnHet Fantoom schreef op zondag 06 november 2011 @ 12:57:
[...]
Zelfs een E90 316i heeft bijna 20pk extra en een 20km/u hogere top. Waarschijnlijk was deze chauffeur lekker aan het cruisen terwijl jij als een malle aan het 'kickdownen' was om hem voor te blijven
Heb zelf ooit in een Leon 1.2TSi mogen rijden maar vond de pit wel meevallen, dat er 'een beest in loskomt' herken ik dan ook niet, wel vond ik hem vrij rumoerig bij hoge toeren maar dat zie ik niet als het beest. Maar ik weet niet of er nog verschil zit tussen het blok van Skoda en Seat.
@Jazzy: Waarvoor ga je de auto gebruiken is de vraag. Wil je gewoon echt heel veel vervoeren, is de Superb de keus. Ga je echt voor 100% comfort, dan kun je voor de MB gaan
HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.
BMW valt voor mij helemaal af doordat de 3-serie echt te krap is voor ons gezin, ook omdat we nu al aan een Superb gewend zijn. Het zelfde geldt voor een A4 die echt klein is en de A5 die standaard niet eens 5 zitplaatsen heeft.
En dan nog even over opties. Het is ronduit frustrerend dat ik bij een Benz allerlei vanzelfsprekende zaken moet missen die ik al op mijn instapmodel Skoda (2009 Superb GreenLine Business Edition) heb zitten en het leven zo veel makkelijker maken. Denk aan automatisch dimmende binnenspiegel, inklapbare buitenspiegel, cruise control, opbergvakjes, bekerhouders, parkeersensoren, dat soort dingen. En dan vergelijk ik met mijn huidige instapper diesel van net 30k.
Als je dan een nieuwe Superb Combi neemt van pakweg 45k dan heb je ook nog eens elektrische stoelverstelling met geheugen (1720 euro bij Mercedes), stoelverwarming (1460 euro bij Mercedes), comfortstoelen (593 euro bij Mercedes), Bi-Xenon (1925 euro bij Mercedes), luxe naviagtie en radio (2500 bij Mercedes), leren bekleding (2263 bij Mercedes).
Het verschil in kwaliteit is kleiner dan je denkt, het verschil in standaarduitrusting groter.
Gewoon dagelijkse auto voor mijzelf, mijn vrouw en mijn kinderen van 7, 9 en 11 jaar. En ja, met de ruimte van een Superb zijn we al verwend dus iedere andere auto dan een Superb is een krappe auto. Voor de mensen die de Superb niet kennen, de ruimte in de Superb is groter dan in de A6/A8 en 5/7 serie.WHiZZi schreef op zondag 06 november 2011 @ 13:16:
[...]
@Jazzy: Waarvoor ga je de auto gebruiken is de vraag. Wil je gewoon echt heel veel vervoeren, is de Supurb de keus. Ga je echt voor 100% comfort, dan kun je voor de MB gaan
Net zoals dat ik altijd een beetje moet lachen om dure Audi's en BMW's zonder multifunctioneel stuurwiel...
(Is een Mondeo niet een mooie compromis tussen de C en de Superb? Veel ruimer dan de C, en ook ruimer in de opties, en afgaande op de verhalen rijdt ie fantastisch dus misschien biedt hij wat dat betreft qua rijden net wat je mist bij de superb)
[ Voor 18% gewijzigd door bear87 op 06-11-2011 13:34 ]

Om de buren maak ik me niet zo druk, ik rij nu ook al de dikste en grootste auto uit de straat.
[ Voor 4% gewijzigd door Jazzy op 06-11-2011 13:34 ]
Ik meen te herinneren dat de enige auto groter dan de superb een MB E-klasse is (en dan scheelt het nagenoeg niks). Met een laadruimte van bijna 1900 liter max (met banken plat) is de SuperB echt een slagschip.Jazzy schreef op zondag 06 november 2011 @ 13:27:
[...]
Gewoon dagelijkse auto voor mijzelf, mijn vrouw en mijn kinderen van 7, 9 en 11 jaar. En ja, met de ruimte van een Superb zijn we al verwend dus iedere andere auto dan een Superb is een krappe auto. Voor de mensen die de Superb niet kennen, de ruimte in de Superb is groter dan in de A6/A8 en 5/7 serie.
De Octavia is trouwens ook niet een kleine jongen. Ik heb voornamelijk gekeken op basis van maximale bagageruimte en Octavia is met > 1600 liter verreweg de grootste in het segment.
Hier sta ik naast een toch vrij grote Toyota; de neuzen staan gelijk (de mondeo ernaast staat verder naar achter in het vak):

Leaseauto zeker? 2 dagen oud en dan al voluit trappen naar de 185... Ben benieuwd of je (in het geval van een leaseauto) ook zo met je eigen gekochte Octavia om zou gaan...?WHiZZi schreef op zondag 06 november 2011 @ 12:04:
Ik heb eergisteren mijn Skoda Octavia opgehaald (11 km op de teller)
Ontopic,
Ik heb vorige week ook mijn Octavia opgehaald, een Elegance BusinessLine met nog wat losse opties, 2000km op de teller en natuurlijk nog steeds blij met mijn keuze en de ruimte aan boord. Ik heb ook het schuif-/kanteldak besteld icm. het Ivory interieur == veel licht binnen en daardoor oogt de auto nog ruimer.
Daarnaast natuurlijk de luxe en het gemak van de Columbus. Ook wat kleine dingen aan laten passen in VCDS en de auto is nu helemaal naar mijn zin, hard- en softwarematig
@MB/S2C discussie hierboven, zo te lezen heb je je keuze al gemaakt, bovendien is de 1.8TSi fantastisch
www.google.nl
Ja want zonder een multifunctioneel stuurwiel, ipod aansluiting en twitterfunctie op je display ben je een looser...bear87 schreef op zondag 06 november 2011 @ 13:29:
Word je blij van een kale Mercedes, of word je blij van ruimte en al die opties? Ik denk dat je je groen en geel zult ergeren als je buurman dadelijk zijn Superb of Octavia naast jouw Mercedes zet en hij veel dikker in de opties zit![]()
Net zoals dat ik altijd een beetje moet lachen om dure Audi's en BMW's zonder multifunctioneel stuurwiel...
Er zijn ook gewoon mensen die veel meer waarde hechten aan (rij)kwaliteit, RWD en een superieur blok dan aan nutteloze gadgets in een auto. De uitstraling van een C Estate is toch echt wel beter dan van een Superb, en over 10 jaar al helemaal. Prijs/kwaliteit verhouding van Skoda is inderdaad veel beter dan van Mercedes maar maar de laatstgenoemde biedt echt wel wat meer. De vraag is of je de meerprijs ervoor over hebt, jij blijkbaar niet.
[ Voor 10% gewijzigd door Het Fantoom op 06-11-2011 14:06 ]
Uhm. Ja en ja...Ik mag 4 jaar rijden met deze auto en als deze goed bevalt, zou het zomaar kunnen dat ik deze daarna uit de lease over koop dus het is ook eigen belang dat ik deze auto goed behandel.MisteRMeesteR schreef op zondag 06 november 2011 @ 13:49:
[...]
Leaseauto zeker? 2 dagen oud en dan al voluit trappen naar de 185... Ben benieuwd of je (in het geval van een leaseauto) ook zo met je eigen gekochte Octavia om zou gaan...?
Er zijn zoveel verschillende verhalen over inrijden. Rustig, juist niet rustig omdat het een aluminium motorblok is, verschillende toerentallen tot zelfs "geen D gebruiken maar in het begin vooral zelf schakelen". In ieder geval was de motortemperatuur al goed warm (90 graden oid) voordat ik deze actie heb gedaan (de auto had op dat moment al 200 km gereden). Het is niet zo dat ik de auto koud in de kickdown jaag... Ik behandel de auto iig alsof het mijn eigen auto is.
Met de Superb heb ik eigenlijk maar twee problemen: ik vind hem nogal lelijk en er is maar 1 snelle uitvoering leverbaar, de 3.6 4WD.Jazzy schreef op zondag 06 november 2011 @ 13:22:
Zo eenvoudig is het helaas niet, de kwaliteit van Skoda staat namelijk akelig dicht in de buurt van dat van de bekende premium merken. Bij Volvo sturen ze je doodleuk op pad met een splinternieuwe V70 met een rammel in het dashboard. De diesel waar ik een week eerder mee mocht rijden heeft een automaat uit de jaren 70 en het gebrom van een vrachtwagen. Rijkwaliteiten rechtuit zijn prima maar in de bochten stelt het niets voor.
BMW valt voor mij helemaal af doordat de 3-serie echt te krap is voor ons gezin, ook omdat we nu al aan een Superb gewend zijn. Het zelfde geldt voor een A4 die echt klein is en de A5 die standaard niet eens 5 zitplaatsen heeft.
Dat eerste is heel persoonlijk, ik hou meer van auto's met een lage daklijn. Maar dat tweede is wel een reden dat een Superb nog niet kan worden vergeleken met de dikke Duitsers. Als je een wat snellere diesel zoekt is er geen enkel model leverbaar wat ook maar in de buurt komt. Bij de BMW 5-serie begint de diesel bij 184 pk (520d) , bij Skoda eindigt hij bij 170. Ze hebben gewoon geen alternatief voor een 525d, 530d om maar te zwijgen van de 535d. Hoog tijd dat Skoda 's de 3.0TDI uit de A6 gaat monteren. Ik denk dat de auto verder wel het juiste niveau heeft.
en bouw meteen een Superb coupe
Maar als je auto in die 4 jaar wat motortechnische mankementen gaat vertonen door wellicht dit soort gedrag (??) dan koop jij die auto echt niet over
Qua inrijden.. Moet iedereen doen wat hem of haar goed lijkt, zo doe ik het ook...

www.google.nl
Ik heb het niet over nutteloze gadgets, maar ik zeg dat ik regelmatig dure auto's zie waarop vrij simpele opties als volumeregeling van de audio via het stuur ontbreekt. Dat vind ik dan raar ja, aangezien elke 15k kostende Fiat of Japanner dat standaard heeft. Over nutteloze gadgets heeft niemand het, vaak zijn het zelfs dergelijke basiszaken waar men dan niet voor bijbetaald heeft.Het Fantoom schreef op zondag 06 november 2011 @ 14:00:
[...]
Ja want zonder een multifunctioneel stuurwiel, ipod aansluiting en twitterfunctie op je display ben je een looser...
Er zijn ook gewoon mensen die veel meer waarde hechten aan (rij)kwaliteit, RWD en een superieur blok dan aan nutteloze gadgets in een auto. De uitstraling van een C Estate is toch echt wel beter dan van een Superb, en over 10 jaar al helemaal. Prijs/kwaliteit verhouding van Skoda is inderdaad veel beter dan van Mercedes maar maar de laatstgenoemde biedt echt wel wat meer. De vraag is of je de meerprijs ervoor over hebt, jij blijkbaar niet.
En dat een uitstraling van een C beter is dan een Superb is nogal subjectief, jij vindt de uitstraling van een C blijkbaar beter maar dat ligt voor iedereen anders.
[ Voor 15% gewijzigd door bear87 op 06-11-2011 15:36 ]
Wat ik ervan heb begrepen is dat het tegenwoordig met de zeer nauwe toleranties amper nog nodig is om erg rustig in te rijden, zolang je hem maar warm rijdt en dat heeft WHiZZi wel gedaan zo te horenMisteRMeesteR schreef op zondag 06 november 2011 @ 14:15:
@WHiZZi,
Maar als je auto in die 4 jaar wat motortechnische mankementen gaat vertonen door wellicht dit soort gedrag (??) dan koop jij die auto echt niet over. Btw, de olietemp kan ik uitlezen in mijn MaxiDot.
Qua inrijden.. Moet iedereen doen wat hem of haar goed lijkt, zo doe ik het ook...![]()
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Een Lamborghini heeft ook geen volumeknopjes op het stuur, lekker boeiend. Ik zie dat ook helemaal niet als basiszaken, basiszaken zijn het onderstel, de weglegging, het blok, de zithouding etc. Dat is veel belangrijker dan een volumeknopje of überhaupt een radio.bear87 schreef op zondag 06 november 2011 @ 15:28:
[...]
Ik heb het niet over nutteloze gadgets, maar ik zeg dat ik regelmatig dure auto's zie waarop vrij simpele opties als volumeregeling van de audio via het stuur ontbreekt. Dat vind ik dan raar ja, aangezien elke 15k kostende Fiat of Japanner dat standaard heeft. Over nutteloze gadgets heeft niemand het, vaak zijn het zelfs dergelijke basiszaken waar men dan niet voor bijbetaald heeft.
Wel grappig datje de Superb vergelijkt met de 5-serie. Wist je dat je al een Superb Combi rijdt voor onder de € 28.000? BMW 5-serie begint vanaf € 49.000 euro. Op basis van aanschaf- en leaseprijs dan kun je de Superb alleen vergelijken met de 3-serie.t_captain schreef op zondag 06 november 2011 @ 14:09:
[...]
Met de Superb heb ik eigenlijk maar twee problemen: ik vind hem nogal lelijk en er is maar 1 snelle uitvoering leverbaar, de 3.6 4WD.
Dat eerste is heel persoonlijk, ik hou meer van auto's met een lage daklijn. Maar dat tweede is wel een reden dat een Superb nog niet kan worden vergeleken met de dikke Duitsers. Als je een wat snellere diesel zoekt is er geen enkel model leverbaar wat ook maar in de buurt komt. Bij de BMW 5-serie begint de diesel bij 184 pk (520d) , bij Skoda eindigt hij bij 170. Ze hebben gewoon geen alternatief voor een 525d, 530d om maar te zwijgen van de 535d. Hoog tijd dat Skoda 's de 3.0TDI uit de A6 gaat monteren. Ik denk dat de auto verder wel het juiste niveau heeft.
en bouw meteen een Superb coupe![]()
Ik snap niet echt wat je probleem met de motorisering is eigenlijk. Afgelopen week heb ik nog even met de 2.0 TSI gereden en 200 pk is echt serieus vlot in zo'n auto. De motor die jij noemt heeft 260 pk en kost nog steeds maar € 56.000 euro.
Onzin. Ik bedoel, ik vind dat onzin.Het Fantoom schreef op zondag 06 november 2011 @ 21:32:
[...]
Een Lamborghini heeft ook geen volumeknopjes op het stuur, lekker boeiend. Ik zie dat ook helemaal niet als basiszaken, basiszaken zijn het onderstel, de weglegging, het blok, de zithouding etc. Dat is veel belangrijker dan een volumeknopje of überhaupt een radio.
Is dat zo... Hmm apart.Het Fantoom schreef op zondag 06 november 2011 @ 21:32:
[...]
Een Lamborghini heeft ook geen volumeknopjes op het stuur, lekker boeiend. Ik zie dat ook helemaal niet als basiszaken, basiszaken zijn het onderstel, de weglegging, het blok, de zithouding etc. Dat is veel belangrijker dan een volumeknopje of überhaupt een radio.
Dus je ziet liever in een auto zonder airco met een top onderstel dan in een auto met een goed onderstel met airco... ik vraag me af of al die mensen die op 'rijeigenschappen' geilen eigenlijk wel echt rijden.
Ik stap met een paar maanden over op de superb. Daar ga ik veel degelijke snelweg km's me maken. Daar voel ik niet of nauwelijks verschil tussen een mercedes, BMW of een Skoda. Aan het eind van de maand echter zie ik het verschil wel terug in de bijtelling, en van dat verschil kan ik iets rijden waar rijeigenschappen wel belangrijk van zijn... doe mij dat dan maar!
Heb ik helemaal niet gezegd, want in tegenstelling tot volumeknopjes op het stuur vind ik airco wel tot basisuitrusting behoren en dat is het ook gewoon bij Mercedes of BMW. Overigens zul je in een 911 GT2 ook geen volumeknopjes op het stuur vinden.911GT2 schreef op zondag 06 november 2011 @ 21:41:
[...]
Is dat zo... Hmm apart.
Dus je ziet liever in een auto zonder airco met een top onderstel dan in een auto met een goed onderstel met airco... ik vraag me af of al die mensen die op 'rijeigenschappen' geilen eigenlijk wel echt rijden.
Op de snelweg inderdaad niet, maar wel op klaverbladen of doordraaiers naar de snelweg of elke andere bocht. Dan rijdt rwd veel leuker. Overigens rij ik maar één auto, 2 auto's vind ik te duur.Ik stap met een paar maanden over op de superb. Daar ga ik veel degelijke snelweg km's me maken. Daar voel ik niet of nauwelijks verschil tussen een mercedes, BMW of een Skoda. Aan het eind van de maand echter zie ik het verschil wel terug in de bijtelling, en van dat verschil kan ik iets rijden waar rijeigenschappen wel belangrijk van zijn... doe mij dat dan maar!
Want jij gaat driftent over een klaverblad of doordraaiers? Sorry maar voor dagelijks gebruik (ik bekijk het vanuit mijn visie dus kan verschillend zijn) zie ik echt geen toegevoegde waarde bij RWD. Rijdt zelfs onhandiger. Zeker ik een 'kale' versie van een RWD dat betekend dat je de power niet hebt om het echte leuke rijden te doen met je RWD waardoor je er net zo veel aan hebt als een gieter in de sahara.Het Fantoom schreef op zondag 06 november 2011 @ 21:57:
[...]
Heb ik helemaal niet gezegd, want in tegenstelling tot volumeknopjes op het stuur vind ik airco wel tot basisuitrusting behoren en dat is het ook gewoon bij Mercedes of BMW. Overigens zul je in een 911 GT2 ook geen volumeknopjes op het stuur vinden.
[...]
Op de snelweg inderdaad niet, maar wel op klaverbladen of doordraaiers naar de snelweg of elke andere bocht. Dan rijdt rwd veel leuker. Overigens rij ik maar één auto, 2 auto's vind ik te duur.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb geraced en heb regelmatig nog hobby-auto's waarbij ik wel degelijk RWD als meerwaarde zie, maar als DD echt totaal niet.
Ik gooi wel een sportonderstel en 18" velgen om mijn superb, dan heb ik genoeg wegligging voor wat ik er mee wil.
185 is iets van 3800 toeren, dat is toch niet zo spannend veel? Als het blok goed warm is kan dat prima hoor, nieuw of niet.MisteRMeesteR schreef op zondag 06 november 2011 @ 13:49:
[...]
Leaseauto zeker? 2 dagen oud en dan al voluit trappen naar de 185... Ben benieuwd of je (in het geval van een leaseauto) ook zo met je eigen gekochte Octavia om zou gaan...?
Maar wat heeft dit nu allemaal met middenklasse gezinsauto's te maken?Het Fantoom schreef op zondag 06 november 2011 @ 22:29:
Ik drift niet op klaverbladen omdat ik dat niet aandurf ga er wel graag op de grens van overstuur doorheenMaar op rustigere wegen kun je er heerlijk mee bochten om hoeken, misschien niet eens sneller maar wel leuker als je de kont voelt draaien. Bij een fwd heb je dan alleen maar protesterende voorwielen als je halverwege de bocht het gas intrapt.
Ik vergelijk op afmeting omdat de maat erg belangrijk was (3 kinderen o.i.d.). Mijn conclusie is dat i.i.g. voor de dieselrijder de Superb geen volwaardig alternatief voor een 5 is, bij gebrek aan het 3.0TDI blok. Als je het geld hebt voor een 5 (en het ervoor over hebt natuurlijk), dan denk ik dat je daar de fijnere auto aan hebt. Maak een proefrit met een 530d met de nieuwe 8-traps automaat en je weet wat ik bedoelJazzy schreef op zondag 06 november 2011 @ 21:39:
[...]
Wel grappig datje de Superb vergelijkt met de 5-serie. Wist je dat je al een Superb Combi rijdt voor onder de € 28.000? BMW 5-serie begint vanaf € 49.000 euro. Op basis van aanschaf- en leaseprijs dan kun je de Superb alleen vergelijken met de 3-serie.
Ik snap niet echt wat je probleem met de motorisering is eigenlijk. Afgelopen week heb ik nog even met de 2.0 TSI gereden en 200 pk is echt serieus vlot in zo'n auto. De motor die jij noemt heeft 260 pk en kost nog steeds maar € 56.000 euro.
Als je gaat vergelijken op prijs, wordt het een ander verhaal. Dan kun je hooguit de vergelijking trekken van een tweedehands 5 (E60/E61 model) van een jaar of 3 oud tegen een nieuwe Skoda. Dat is echter een mogelijkheid die vervalt als je erg veel kilometers rijdt, het zou niet verstandig zijn om een auto met >100k op de teller te kopen als je bijvoorbeeld 60k per jaar rijdt.

Asus Zenbook i7 256gb
Om maar weer even ontopic te gaan, ik heb net een nieuwe Fabia 2 gekocht.
Maar een superb vergelijken met een 5 serie of audi a6/a8 vind ik wel een beetje overdreven
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik denk dat die wending komt omdat jij twijfelde tussen een Superb en een C-klasse.Jazzy schreef op maandag 07 november 2011 @ 13:04:
Ik ben op zich wel verbaasd over die wending in de discussie, ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat hij wel een Skoda zou willen als er maar motoren van meer dan 260 pk in leverbaar waren. Denk eigenlijk ook dat we nu een beetje discussieren om het discussieren, net als de discussie RWD/FWD die er vaak wordt bijgehaald door mensen die zichzelf als puristen willen profileren.
RWD heeft in veel situaties meer grip.911GT2 schreef op zondag 06 november 2011 @ 22:10:
Sorry maar voor dagelijks gebruik (ik bekijk het vanuit mijn visie dus kan verschillend zijn) zie ik echt geen toegevoegde waarde bij RWD.
Voorbeeldje uit dagelijks gebruik?
Rotonde joure (A7). Daar moet je dus ff flink invoegen (sturend), en als je een wat vlotte rijstijl hebt krijg je op je rechter voorwiel slip, of de tractiecontrole grijpt hard in zodat je erg veel tractie verliest (en dat wil je juist niet getuige de stand van het gaspedaal
contradictio in terminis....Jazzy schreef op zondag 06 november 2011 @ 21:41:
[...]
Dat hoort gewoon standaard te zijn, ook in een premium merk.
Premium=flink bijbetalen voor alles (je kan krijgen wat je wilt, zolang je beurs diep genoeg is)
[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 07-11-2011 20:07 ]
"man is not truly one, but truly two,"
vandaag de Superb meegekregen voor een lange proefrit. Ik moet zeggen ik vond nogal wat dingen tegenvallen.
De 1.6 met ABT tuning komt goed mee, maar is geen snelheidswonder Ik vraag me af of de SuperB met 125 PK sneller is dan mijn Octavia met 105. Maar goed dat is de prijs die je betaald voor 20% bijtelling daar kan ik nog wel mee leven. Verder is de SuperB meer vanhetzelfde als ik nu al heb. Degelijk betrouwbaar en overzichtelijk. Veel opties en natuurlijk erg groot! Veel waar voor je geld dus.
Echter er zijn nogal wat minpunten;
Geen lendensteun in de Superb (die ik reed), dat vind ik echt een misser. Dat is de kwaal van de elektrische stoel, meer niettemin een erg grote kwaal. De handmatige stoelen hebben blijkbaar wel een lendensteun, maar dan zit ik steeds weer mijn zitpositie aan te passen omdat mijn vrouw regelmatig rijdt in de SuperB
Zitting is hard. Kramp in je kont hard. Na een uur was ik blij dat ik er uit kon. Oei daar baal ik van, dat wil zeggen dat de SuperB dus niet ideaal is om lange stukken mee te toeren. Of dat komt door het gemis van de lendensteun of dat de stoel mij gewoon niet ligt ben ik nog niet uit.
Vering/ onderstel. Deze SuperB had 17"er onder. Hierdoor lag het ding als een blok op de weg, keerzijde is dat hobbels 1 op 1 worden doorgegeven. In combinatie met de stoel die ook al vrij hard is levert dat een stugge rij-ervaring op. En ik wil nog wel naar 18"...
Conclusie is dus dat ik niet meer 100% zeker ben van mijn keuze. Ik zit nu al weer over de 40K kilometers per jaar en ik vraag me sterk af of ik die afstanden in de SuperB zou willen rijden. Ik ga dus nog even shoppen bij de andere 20% kandidaten. En ik was er al helemaal uit.
Bovenaan mijn lijstje staat nu de 508SW Hybrid4. 200PK en 14% bijtelling.
Waarom wil je zo graag naar een grotere maat velgen? Wat mij betreft kan je beter een kleinere maat velgen nemen, zeker als het ook nog eens comfortabeler rijdt.911GT2 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 15:48:
Oei,
vandaag de Superb meegekregen voor een lange proefrit. Ik moet zeggen ik vond nogal wat dingen tegenvallen.
De 1.6 met ABT tuning komt goed mee, maar is geen snelheidswonder Ik vraag me af of de SuperB met 125 PK sneller is dan mijn Octavia met 105. Maar goed dat is de prijs die je betaald voor 20% bijtelling daar kan ik nog wel mee leven. Verder is de SuperB meer vanhetzelfde als ik nu al heb. Degelijk betrouwbaar en overzichtelijk. Veel opties en natuurlijk erg groot! Veel waar voor je geld dus.
Echter er zijn nogal wat minpunten;
Geen lendensteun in de Superb (die ik reed), dat vind ik echt een misser. Dat is de kwaal van de elektrische stoel, meer niettemin een erg grote kwaal. De handmatige stoelen hebben blijkbaar wel een lendensteun, maar dan zit ik steeds weer mijn zitpositie aan te passen omdat mijn vrouw regelmatig rijdt in de SuperB
Zitting is hard. Kramp in je kont hard. Na een uur was ik blij dat ik er uit kon. Oei daar baal ik van, dat wil zeggen dat de SuperB dus niet ideaal is om lange stukken mee te toeren. Of dat komt door het gemis van de lendensteun of dat de stoel mij gewoon niet ligt ben ik nog niet uit.
Vering/ onderstel. Deze SuperB had 17"er onder. Hierdoor lag het ding als een blok op de weg, keerzijde is dat hobbels 1 op 1 worden doorgegeven. In combinatie met de stoel die ook al vrij hard is levert dat een stugge rij-ervaring op. En ik wil nog wel naar 18"...
Conclusie is dus dat ik niet meer 100% zeker ben van mijn keuze. Ik zit nu al weer over de 40K kilometers per jaar en ik vraag me sterk af of ik die afstanden in de SuperB zou willen rijden. Ik ga dus nog even shoppen bij de andere 20% kandidaten. En ik was er al helemaal uit.
Bovenaan mijn lijstje staat nu de 508SW Hybrid4. 200PK en 14% bijtelling.
Bling jongenNapo schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 15:57:
[...]
Waarom wil je zo graag naar een grotere maat velgen? Wat mij betreft kan je beter een kleinere maat velgen nemen, zeker als het ook nog eens comfortabeler rijdt.
Een superb op 16"velgen ziet er imho echt niet uit.
Maar het is vooral de combinatie van al deze punten. Ik zou dan een concessie moeten doen op de stoel en op de velgen. En dan nog weet ik niet of de auto rijdt zoals ik nu gewent ben. Gek want de stoel van mijn Octavia is voortreffelijk

[ Voor 0% gewijzigd door 911GT2 op 11-11-2011 16:05 . Reden: typo ]
Vandaar dat de 508 dus een goed alternatief is.
Gefeliciteerd! Zelf rijd ik alweer 1 jaar en 5 maanden in de Fabia 2 Combi Greenline (naar volle tevredenheid overigens), maar die 'gewone' Fabia 2 ziet er toch net weer iets gelikter uit moet ik zeggen. Wat voor uitvoering heb je gekozen?Jazzy schreef op maandag 07 november 2011 @ 13:04:
wild mutant space hamsters
Tevens begint het bij Audi/BMW/Mercedes-Benz net met de catalogusprijs, met Skoda ben je al veel dichter bij het bedrag dat je uiteindelijk kwijt bent aan je aankoop.Jazzy schreef op zondag 06 november 2011 @ 21:39:
[...]
Alleen nu heb ik er rugpijn in als ik rij. Met een proefrit had ik geen last.
Maar nu heb ik al 1.5 week last, sinds ik de auto heb. Kan goed dat ik al last had en de skoda verergerd had.
Iemand ervaringen en hoe je dat opgelost hebt?
[This space is for rent]
Misschien even spelen met je lendesteun? Voor mij moet die altijd zo ver mogelijk naar achteren staan, anders sloopt het mijn rug. Worst case, een AAS of Scheel stoel erin laten zetten.PoweRoy schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 17:02:
Ik heb nu sinds 2 weken een nieuwe leaseauto een Skoda Octavia Combi 1.2 TSI. Mooie, ruime en rappe auto.
Alleen nu heb ik er rugpijn in als ik rij. Met een proefrit had ik geen last.
Maar nu heb ik al 1.5 week last, sinds ik de auto heb. Kan goed dat ik al last had en de skoda verergerd had.
Iemand ervaringen en hoe je dat opgelost hebt?
Nederlands is makkelijker als je denkt
Uit 2001, zilver, 2.0, station, climate control, PDC, stoelverwarming en een paar andere leuke opties
[ Voor 5% gewijzigd door bord4kop op 13-04-2012 10:15 ]
| Security Management |
Na 42 maanden * 750 euro kan ik hem overnemen voor 11.500 euro. Nieuwwaarde was 28.000... goeie business dat leasen.
Gelukkig wordt de volgende (Passat) gewoon gekocht door de zaak.
Maar als iemand nog een Octi 1.9TDI wil met 145.000 km op de teller. Voor 11,5K mag je hem hebben.
Wat je (baas) nu doet is met dat ding langs de Volkswagen dealer rijden en kijken wat hij bij inruil kan vangen. Dan kijken wat je aan korting krijg bij geen inruil en als het verschil groter dan 11.500 is dan ben je aan het verdienen. Ik hoor af en toe van mensen die hun auto overnemen na het contract en hem vervolgens zelf inruilen op bijvoorbeeld een nieuwe leaseauto.
Nee de leasewagen gaat er uit. En kopen gewoon een nieuwe. Een nieuwe kopen zonder inruil is altijd het voordeligste!Jazzy schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 16:19:
Leasen = financieel en operationeel risico bij een andere partij leggen, die daar vervolgens wat voor rekent en op moet verdienen. Wat had je verwacht, dat het goedkoper zou zijn dan zelf een auto kopen?
Wat je (baas) nu doet is met dat ding langs de Volkswagen dealer rijden en kijken wat hij bij inruil kan vangen. Dan kijken wat je aan korting krijg bij geen inruil en als het verschil groter dan 11.500 is dan ben je aan het verdienen. Ik hoor af en toe van mensen die hun auto overnemen na het contract en hem vervolgens zelf inruilen op bijvoorbeeld een nieuwe leaseauto.
750,- ex BTW incl brandstof?911GT2 schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 16:10:
LOL leaseplan heeft een overnamevoorstel voor mijn Octi gemaakt.
Na 42 maanden * 750 euro kan ik hem overnemen voor 11.500 euro. Nieuwwaarde was 28.000... goeie business dat leasen.
550,-- ex BTW ex brandstof. 425 ex BTW ex brandstof en verzekering (vergis je niet hoe duur verzekeringen zijn op leaseauto's, echt 3x zo duur als zelf vol casco). 375 a 400 nadat het onderhoud is betaald.
Inkoop 23.500 ex BW
Verkoop 9.600 ex BTW
42 maanden
Afschrijving 330 ex BTW per maand. Rente 5% over gemiddeld uitstaand bedrag van 16.500 ex BTW = 70 per maand.
De enige marge die ik nog zie is in de korting die ze op de nieuwe auto hebben bedongen. Great business?
Overigens vind ik dat 11.500 voor een auto van 28 nieuw en een leeftijd van 3.5 jaar best een goede prijs is.
Ex brandstof... reken nu nog maar een keert_captain schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 19:31:
[...]
750,- ex BTW incl brandstof?
550,-- ex BTW ex brandstof. 425 ex BTW ex brandstof en verzekering (vergis je niet hoe duur verzekeringen zijn op leaseauto's, echt 3x zo duur als zelf vol casco). 375 a 400 nadat het onderhoud is betaald.
Inkoop 23.500 ex BW
Verkoop 9.600 ex BTW
42 maanden
Afschrijving 330 ex BTW per maand. Rente 5% over gemiddeld uitstaand bedrag van 16.500 ex BTW = 70 per maand.
De enige marge die ik nog zie is in de korting die ze op de nieuwe auto hebben bedongen. Great business?
Overigens vind ik dat 11.500 voor een auto van 28 nieuw en een leeftijd van 3.5 jaar best een goede prijs is.
[ Voor 8% gewijzigd door 911GT2 op 14-04-2012 10:49 ]
Hierin zit dus verzekering, wegenbelasting, onderhoud, banden. Maar, ook de gehele backoffice, en ja, een winst deel. Onder de streep is het geen vetpot. De leaseboer die het het beste doet is Leaseplan. Zij maakten een record half jaar mee, met 130 miljoen winst. Dat lijkt een hele hoop, maar daarvoor hebben zij 1.300.000 auto's rondrijden. Een marge van 100,- per auto dus over 6 maanden.
Alle andere lease maatschappijen hebben minder marge per auto. Let dus wel, als Leaseplan zijn lease tarieven met 17,- per maand zou verlagen, maken ze al verlies.
[ Voor 6% gewijzigd door PWM op 14-04-2012 11:06 ]
Ik heb in het verleden een octavia gereden, kwam uit een japanner. Het heeft mij 2 maanden gekost om te wennen aan de stoelen + het onderstel. In het begin merkte ik het gewoon in de rug. Rij ongeveer 45 a 50k per jaar. Maar als je in 1x dag in dag uit anders in de auto zit went dit. Hierna weet je niet beter en is het een prima reisauto. Nu nog een passat cc in het bezit, de stoelen hierin vind ik erg slecht. Wel veel zijdelingse steun maar nog steeds hard en eigenlijk niet erg comfortabel.Jazzy schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:16:
Raar is dat, ik zie wel vaker klachten over de Superb stoelen. Zelf vind ik ze gewoon prima, net als de stoelen in de Octavia die ik hiervoor reed. De meeste mensen vinden de stoelen juist goed, maar af en toe zie je mensen die na een uurtje rugpijn hebben. De Super Elegance Businessline die ik overweeg/overwoog heeft andere stoelen, maar daar heb je niets aan denk ik.
Dan hebben ze een marge van plusminus 20%. Moeten ze hun hele organisatie van betalen en blijft er een paar procent winst over911GT2 schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 10:43:
[...]
Ex brandstof... reken nu nog maar een keerIk neem trouwens aan dat leaseboeren minder betalen voor verzekeringen dan particulieren ivm collectiviteit
Leaseboeren hebben wel collectiviteitskorting maar betalen desondanks veel en veel meer voor verzekering vanwege het grotere schaderisico.
Ik heb in het verleden een 307 (+- 26.000 euro cataloguswaarde) van de lease gereden. In het leasebedrag zat maar liefst 130,- aan verzekeringspremie. De werkgever leasde de auto's exclusief verzekering en sloot zelf een verzekering af, dat was voordeliger. Collectiviteit voor een stuk of 5000 auto's.
Ik verzeker nu prive een auto met meer vermogen en een nieuwwaarde van dik 40.000 euro voor een goede 50 euro per maand volledig casco zonder eigen risico (75% bonus, trede 17).
Dat is niet altijd het voordeligste, als de dealer jouw ex-leaseauto graag wil hebben dan zal hij er een mooie prijs voor betalen en aangezien jij hem voor een handelsprijs in je bezit hebt gekregen kan dat wel veel voordeliger zijn dan die paar procent korting.911GT2 schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 17:53:
[...]
Nee de leasewagen gaat er uit. En kopen gewoon een nieuwe. Een nieuwe kopen zonder inruil is altijd het voordeligste!
Grootste twijfel is de motor en DSG. Internet staat vol met horror verhalen van motorstoringen en kapotte koppelingen na zo'n 20k/30k kilometer. In Duitsland schrijft de media het ene na het andere horror verhaal en VW weigert te onderkennen dat er een probleem is. In Nederland lijken de dealers en de importeur een pappen en nahouden principe te hanteren door telkens onderdelen te vervangen. Soms onder garantie en soms niet. Na de garantie termijn ben je het haasje. Aangezien ik de auto particulier zou kopen houdt me dat tegen op dit moment.
Zover ik begrepen heb zijn er vooral problemen met de 6-DSG ipv de 7-DSG, dat heeft te maken met het feit dat in de 6 de koppelingsplaten olie gekoeld worden, in de 7 niet, die kan wel minder koppel aan:
De auto staat op de zaak, maar essentieel gezien betaal ik alles gewoon zelf (zzp). Mochten er problemen komen trek ik zeker aan de bel bij de dealer.The volume of oil contained within the gearbox has also been reduced by 75 per cent. The oil circuits are split into two in an effort to protect the lubrication’s purity. As with a conventional manual gearbox, one of the circuits is used for cooling and lubrication of the gear teeth, the second feeds oil to the gear actuators. Since the clutch does not require cooling the quantity of oil was reduced from seven litres in the six-speed DSG gearbox to only 1.7-litres in the new seven-speed system.
Verder rij ik er heel rustig mee
Ik kreeg 9,5% korting op een nieuwe passat combi executive line. Heb nog wel veel opties daarop gezet dus daar komt de ruime marge vandaan. En nee de VW dealer zat niet te wachten op een afgetrapte octi...Jazzy schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 17:10:
[...]
Dat is niet altijd het voordeligste, als de dealer jouw ex-leaseauto graag wil hebben dan zal hij er een mooie prijs voor betalen en aangezien jij hem voor een handelsprijs in je bezit hebt gekregen kan dat wel veel voordeliger zijn dan die paar procent korting.
Hij rijd netjes en ziet er verzorgt uit maar helaas bij de klink van de bijrijder is de lak er op een stukje helemaal af, echt kaal dus maar wel een heel klein stukje.
Volgens de verkoper stippen ze dat even aan en dan heb ik er nooit last van, ook zitten er wat kleine krasjes op het portier zelf.
Het is de originele lak en volgens de verkoper gaat dat niet roesten en kan ik er gewoon wat donkere poets voor gebruiken.
Zijn dit dingen om mij zorgen over te maken?
Zijn er nog specifieke dingen/kenmerken/gebreken van een toledo uit 2004 (oude versie) waar ik op moet letten?
De motor loopt goed en ook met schakelen voelt het goed, de auto heeft en tijdje terug niewe remschijven gehad en volgens de dealer kan ik er waarschijnlijk zo weer 100.00km tegenaan zonder grote kosten of ingrepen.
[ Voor 20% gewijzigd door Lennart_1337 op 16-04-2012 09:27 ]
Over de DSG zou ik me geen zorgen maken... Het is en blijft die motor; twin charged 1.4 van 180pk - nette vermogen en veel rijplezier, maar zoals eerder aangegeven, voor prive zou ik het persoonlijk niet doen.Viper® schreef op zondag 15 april 2012 @ 12:09:
Klopt, er zijn veel verhalen. Er zal zeker een kern van waarheid in zitten, want als er nooit problemen waren geweest had je er niks over gelezen.
Zover ik begrepen heb zijn er vooral problemen met de 6-DSG ipv de 7-DSG, dat heeft te maken met het feit dat in de 6 de koppelingsplaten olie gekoeld worden, in de 7 niet, die kan wel minder koppel aan:
[...]
De auto staat op de zaak, maar essentieel gezien betaal ik alles gewoon zelf (zzp). Mochten er problemen komen trek ik zeker aan de bel bij de dealer.
Verder rij ik er heel rustig mee
Voor dat soort vragen kun je het beste even rondneuzen in de Autoweek MyReviews. Daar lees je van andere eigenaren, die soms letterlijk tonnen met zo'n auto gereden hebben, wat hun ervaringen zijn. Kan geen kwaad om daar een half uurtje doorheen te bladeren, dan krijg je al snel door of er zwakke punten zijn en welke dat dan precies zijn.Lennart_1337 schreef op maandag 16 april 2012 @ 09:19:
Zijn er nog specifieke dingen/kenmerken/gebreken van een toledo uit 2004 (oude versie) waar ik op moet letten?
Als je wat meer technische georrienteerd bent kun je ook even op Problemcar.nl neuzen, daar plaatsen techneuten hun storingen en zie je vanzelf of 'jouw' type een vaste klant is.
Tot nu toe alleen goede verhalen tegengekomen dus ik hoop dat dat zo blijft.
Heb nog wel een andere vraag, de motor starte met de proefrit niet; de verklaring: hij staat al 2 weken stil
Volgens de verkoper heb je met alle nieuwe auto's dat ze na 4 weken niet meer starten door alle standby electra.
Ik snap ook wel dat met een auto die voor de verkoop is niet continue gereden wordt en dat 2weken geleden de accu ook niet volzat maar ik vraag me wel af of het normaal is dat na 2 a 3 weken je accu er helemaal doorheen zit.
Ze hebben beloofd de auto met een goede accu te leveren als deze niet goed meer is maar hoe weet je dat je nog een goede accu heb?
Is het ook reëel om boven de paar honderd die ze korting geven, de grote beurt, apk, vervangen van distributieriem en waterpomp en 3 maanden garantie nog 3 maanden extra garantie te vragen?
Drie maanden extra garantie is natuurlijk nooit weg, maar als je die garantie krijgt van een slechte dealer dan heb je er in de praktijk nog niets aan. Ik zou me daar niet teveel op blindstaren als ik jou was, want echte zekerheid krijg je toch nooit. Ga liever een beetje op je gevoel af, kent de dealer de vorige eigenaar van de auto bijvoorbeeld? Ken je mensen die een auto bij het bedrijf gekocht hebben? Komt de staat van de auto verder overeen met het verhaal? Vage typetjes die rondscharrelen op het bedrijf?
Viper® schreef op zondag 15 april 2012 @ 00:03:
Vandaag mijn handtekening gezet voor een zwarte polo GTI

Na 3 maanden en 5000 km moet ik zeggen: fijne auto. Comfortabel bij 120 op de cruise control, lekker snel als je wilt.
En, niet al te gekke cataloguswaarde met 20% bijtelling (tot 30-6).
Heb je nog paketten erop?
1.5 jaar geleden bij PON een proefrit gemaakt, moest via de importeur. Wat je zegt, een heerlijk autootje.t_captain schreef op maandag 16 april 2012 @ 17:47:
[...]
![]()
![]()
Na 3 maanden en 5000 km moet ik zeggen: fijne auto. Comfortabel bij 120 op de cruise control, lekker snel als je wilt.
En, niet al te gekke cataloguswaarde met 20% bijtelling (tot 30-6).
Heb je nog paketten erop?
Ik heb de meeste opties genomen.
executive plus
advance
17 detroit
parkeersensoren
De accu is idd wel te wisselen maar ik wilde weten of 2weken echt uitzonderlijk slecht is, anders kan ik namelijk dat als eis stellen dat die vervangen word voor ik de koop toezeg.Jazzy schreef op maandag 16 april 2012 @ 17:19:
Een lege accu en een kleine lakbeschadiging zijn geen wezenlijke zaken om een auto op te beoordelen. Het zou best kunnen dat deze accu niet zo best meer is maat het is voor de dealer geen probleem om die te verwisselen voor een andere, dat is een verbruiksartikel van pakweg 100 euro ofzo.
Drie maanden extra garantie is natuurlijk nooit weg, maar als je die garantie krijgt van een slechte dealer dan heb je er in de praktijk nog niets aan. Ik zou me daar niet teveel op blindstaren als ik jou was, want echte zekerheid krijg je toch nooit. Ga liever een beetje op je gevoel af, kent de dealer de vorige eigenaar van de auto bijvoorbeeld? Ken je mensen die een auto bij het bedrijf gekocht hebben? Komt de staat van de auto verder overeen met het verhaal? Vage typetjes die rondscharrelen op het bedrijf?Dat soort dingen. Bij twijfel gewoon lekker niet doen, of als je meer zekerheid wilt een aankoopkeuring uit laten voeren bij een ander bedrijf.
Dat van de lak wilde ik weten omdat ik niet weet in hoeverre je daar last mee kan krijgen met afbladeren en roest en dat soort dingen, het is nu echt een plekje van 5x5mm ofzo op de handgreep en wat ondiepere krasjes (maar wel 10cm lang) maar ik vind het zelf niet erg als het geen negatieve gevolgen heeft.
De dealer zelf komt over als een betrouwbaar bedrijf, ze bestaan al 30jaar en hij was over veel dingen heel eerlijk en wees mij ook op de steenslag en dat soort dingen.
Ik heb ook geen nare verhalen over de garage kunnen vinden en de auto zelf zag er ook goed uit en de remschijven enzo waren ook pas geleden vervangen dus hij werd wel bijgehouden en in 2007 is de distributie riem ook vervangen dus dat was nu wel nodig, ook al merkte ik er met rijden niks van.
Ze hadden mij ook zo de auto kunnen verkopen maar hij begon er zelf over dat ze die gingen vervangen samen met de waterpomp zodat ik een auto meekreeg waar ik de komende tijd geen grote kosten aan heb.
Ik heb er een goed gevoel over maar wilde even weten wat jullie mening was aangezien hij de lak en accu erg bagatelliseerde en ik daar later geen geknoei mee wil hebben.
RNS310 (of 315, weet niet welk nummer we hebben) werkt fijn. Bijbehorende bluetooth is een van de weinige carkits die ik goed verstaanbaar vind en de gesprekspartner aan de andere kant van de lijn ook. Prima systeem, ben er erg blij mee.Viper® schreef op maandag 16 april 2012 @ 21:50:
[...]
1.5 jaar geleden bij PON een proefrit gemaakt, moest via de importeur. Wat je zegt, een heerlijk autootje.
Ik heb de meeste opties genomen.
executive plus
Goede keuzeadvance
Een van de goedkoopste opties in de lijst, was geloof ik 135 euro. En maken de auto heel bijzonder, veel meer dan de standaard GTI wielen. Vind het goed bestede euro's.17 detroit
Die hebben we niet gekozen. Ik kan die gaatjes in je bumber niet erg mooi vinden, en ik heb de indruk dat ik meer kleine schades zie op auto's met parkeersensoren dan zonderparkeersensoren
Heb je de schakelflippers aan het stuur niet vergeten? Ik gebruik ze regelmatig. Als je bijvoorbeeld op de snelweg wil optrekken van 100 naar 120 en je hebt geen zin in de kickdown van de bak, een klikje op (+) en je gaat voor 30 seconden van D7 naar 7. Of twee tikjes op (-) als je wat wilt afremmen en geen zin hebt om meteen naar je rempedaal te grijpen. Ik denk dat je dit met flippers veel gauwer doet dan dat je de hendel van D naar manual drukt.
Ik heb vandaag mijn Golf V TDI op de zaak omgeruild voor een verse Octavia 1.2TSI Elegance.
Omdat ik een stuk minder km's ben gaan rijden en iets in de 20% cat. wilde, kwam de keuze al snel op de Skoda (na eerst getwijfeld te hebben over een opel astra)
De eerste indruk is erg goed, qua interieur erg compleet en doet niet veel onder voor mijn "oude" Golf.
Het sportonderstel, sunset en velgen maken hem naar mijn mening echt af en het rijd nog steeds comfortabel.

Morgen aan de slag met VCDS en even langs de audiozaak voor een passende audioset.
De extra achterspeakers zijn zeker een upgrade maar het kan nog wel iets beter
We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)
Verwijderd
Centrale deurvergrendeling laat het nog weleens afweten. De knopjes in de deur reageren wel maar komen niet helemaal omhoog zodat ze gewoon op slot blijven. Na een aantal keren proberen gaat het dan weer wel maar er komt een moment ben ik bang dat ze niet meer werken en dan heb ik een probleem bij de apk keuring.
Naar de dealer of garage wil ik eigenlijk niet.
Ik vond deze: http://www.fabia-vrs.com/technical-info/door-carrier-repair/
Verder interessante links:
http://www.briskoda.net/
http://www.fabia-vrs.com/technical-info/
Verwijderd
Ah kijk, daar schiet ik wat mee op. Er zijn zoveel termen waar je op kan zoeken dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Thanx!Jazzy schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 10:39:
Je zou het niet verwachten, maar er zijn vrij actieve Fabia I communities te vinden, dat komt vooral omdat de vRS in de UK heel populair is/was. Het kan dus geen kwaad om even te Googelen met Engelse termen.
Ik vond deze: http://www.fabia-vrs.com/technical-info/door-carrier-repair/
Verder interessante links:
http://www.briskoda.net/
http://www.fabia-vrs.com/technical-info/
Skodaforum.nl had ik al rondgekeken maar daar heb je een hoop niet complete info.