GENETX schreef op maandag 21 april 2008 @ 14:51:
De Phenom X4 is een native Quadcore Nu al, straks ook itt Core 2 Quad, de Core 2 Quad is 2 Core 2 Duo's.
De Istanbul Phenom X6 zal ook Native zijn, de Dunningtoen Core 2 "6" zal echter bestaan uit 3 Core 2 Duo's. Ik hoop bij die laatste eens een bottleneck te zien tussen die cores in die "3 CPU's".
Precies wat ik zeg, toch ? De situatie verandert dus niet, op dit moment is Intel 2xC2D en AMD 1xX4 en straks wordt dat 3xC2D (even snel gezegd) tegenover 1xX6.
Waarom hoop je overigens op een bottleneck ?
Wat ik me overigens afvraag bij sexcores (zeg ik dat goed ?) en straks ook octacores, de discussie bestaat nu nog steeds of het rendabel is om een quadcore voor desktop gebruik te nemen want nog steeds kun je met een quadcore bij normaal gebruik (office, games, internet) rekenen op 2 tot 3 cores die in minstens 50% van de tijd helemaal niets te doen hebben. Krijgen we straks niet weer precies hetzelfde ? Alleen verschuift het "probleem" een paar cores. Nu zit je met dualcore tegenover quadcore maar straks zit je dus waarschijnlijk met quadcore tegenover
xcore.
Wordt er niet teveel geinvesteerd in de hoeveelheid cores ? Ik bedoel, het is ontzettend fijn dat je straks 8 octacores naast elkaar kan laten draaien ipv 16 quadcores in een server, maar hoeveel ga je nog hebben aan meer dan 4 of 6 cores in je desktopje ? We komen op dit moment nog niet eens aan de 4 cores die benut worden maar we gaan wel in sprongen vooruit wat betreft het aantal inzetbare cores de laatste jaren en dan zal er vanuit de softwarewereld wel zo'n gigantische impuls moeten komen om ineens massaal multithreaded te gaan schrijven voordat we die cores ook echt kunnen gaan inzetten.
De vraag om rauwe snelheid blijft bestaan, zeker in de gameswereld en je ziet bij de stap van single naar dual en van dual naar quad elke keer het punt van kloksnelheid naar voren komen. De eerste duals waren het overwegen waard maar werden vaak aan de kant geschoven voor snellere singles omdat die nog beter presteerden in spellen. Hetzelfde met de quads, die nu pas echt kunnen meekomen vind ik (overklokken daargelaten).
Ik heb geen moment spijt van mijn quadje, maar moet echt wel erkennen dat ik alleen met intensief renderen met Maya het meeste profijt heb van de cores maar dat maakt het in mijn geval meer dan waard.
[
Voor 59% gewijzigd door
KneoK op 21-04-2008 15:12
]