[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic - Deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 30.111 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Anoniem: 91868 schreef op zondag 13 april 2008 @ 18:44:
[...]

Doe maar niet.
Je mobo gaat 125 watt cpu's niet tof vinden.
dus ander moederbord of gewoon geen phenom erop zetten? want de 6000+ schijnt 125watt te trekken bij full load.
echter heb ik qua geld echt nihil aan speling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

mschol schreef op zondag 13 april 2008 @ 18:56:
[...]

dus ander moederbord of gewoon geen phenom erop zetten? want de 6000+ schijnt 125watt te trekken bij full load.
echter heb ik qua geld echt nihil aan speling..
Ander moederbord, of geen 125w Phenom, 95w kan gewoon namelijk daar is geen probleem mee gevonden, ook de opgeblazen 780G bordjes kun 95w cpu's aan.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Ander mobo.
Let vooral op hoeveel phases het powerdesign heeft.
Daar ging ik de mist in; dus maak mijn fout niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
mad_max234 schreef op zondag 13 april 2008 @ 18:55:
Ik kijk wat er te koop is op dit moment, als ik nu een cpu wil kopen. De 9500 b2's staan nog gewoon te koop, en zijn aantrekkelijker dan de 8450 op dit moment. Is een feit, en kunnen er wel weer ding bij gehaald worden, maar die zaken zijn nu nog niet van toepassing.
Dat is goed voor jou, maar daar ging het helemaal niet over. Het begon hier:
Zie dat de Phenom x3 ook in de PW staan, alleen is de x3 8450 nog veel te duur, zelfs duurder dan de Phenom x4.
De Phenom X4 = het hele aanbod. Hierop wou ik je verbeteren, want op de 9500 na is geen enkele quad core goedkoper dan de X3.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woembah
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-05 09:57

Woembah

YNWA

Anoniem: 91868 schreef op zondag 13 april 2008 @ 18:44:
[...]

Doe maar niet.
Je mobo gaat 125 watt cpu's niet tof vinden.
Volgens de support list werken de phenoms anders gewoon, alleen de 9850 heeft geen officiële support.

[ Voor 8% gewijzigd door Woembah op 13-04-2008 19:10 ]

Check out my photography on Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hacku schreef op zondag 13 april 2008 @ 18:59:

De Phenom X4 = het hele aanbod. Hierop wou ik je verbeteren, want op de 9500 na is geen enkele quad core goedkoper dan de X3.
Lol gaan we weer mieren neuken, je weet toch wel wat ik bedoel als we er al aantal posten over hebben gehad. 8)7 De Phenom x4 9500 natuurlijk. :P

[ Voor 42% gewijzigd door mad_max234 op 13-04-2008 19:25 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Als ik de posts voor jouw bericht bekijk, kan ik helemaal geen 9500 vinden ;) Eerste wat je denkt is dat je het over de hele quad core line up hebt, vandaar heb ik er ook op gereageerd.
En 8450 is altijd nog goedkoper dan de hele Phenom x4 serie, als we dan toch gaan mieren neuken, want dat staat er namelijk
Nope, ik zie de 9500 goedkoper staan dan de 8450 ;)

[ Voor 13% gewijzigd door XWB op 13-04-2008 19:27 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hacku schreef op zondag 13 april 2008 @ 19:25:
Als ik de posts voor jouw bericht bekijk, kan ik helemaal geen 9500 vinden ;) Eerste wat je denkt is dat je het over de hele quad core line up hebt.
Ja en daar kom je paar posten later mee, na dat je vrolijk heb mee gepraat over de 9500 tegen mijn. ;)

Ruikt toch naar .... ;)

Edit/

En dit bericht geeft ik toch al aan dat ik het met een 9500 vergelijk, je wist het al voordat je het laatste bericht post, was het vergeten te vermelden in het eerdere bericht, maar je snapt zelf toch wel dat ik niet de hele Phenom x4 line up bedoel, is toch onlogisch. Ik vermeld dat ook nergens dat het wel om de hele line up gaat, en de 9500 is ook een Phenom x4, dus zo fout is het vergeten van het model nr. toch ook niet?

Maar vind het weer te persoonlijk worden, laten we het maar over hardware hebben en niet over dingen die je met beetje verstand ook wel kan inzien. ;) (no offence)
Nope, ik zie de 9500 goedkoper staan dan de 8450 ;)
Ja foutje, was er even niet bij, ben te veel dingen te gelijk aan het doen. :P

[ Voor 35% gewijzigd door mad_max234 op 13-04-2008 19:44 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Het start hier: mad_max234 in "[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic ..."
En mijn reactie erop: Hacku in "[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic ..."

Toen ik op jouw post in ging kon niemand weten dat je het over de 9500 had. Enige wat daar staat is:
Zie dat de Phenom x3 ook in de PW staan, alleen is de x3 8450 nog veel te duur, zelfs duurder dan de Phenom x4.
Daarop had ik gereageerd en zo is de discussie ontstaan, dat jij met de 9500 aangevuld hebt ;)

[ Voor 31% gewijzigd door XWB op 13-04-2008 19:48 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hacku schreef op zondag 13 april 2008 @ 19:47:
Het start hier: mad_max234 in "[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic ..."
En mijn reactie erop: Hacku in "[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic ..."

Toen ik op jouw post in ging kon niemand weten dat je het over de 9500 had. Enige wat daar staat is:

[...]

Daarop had ik gereageerd en zo is de discussie ontstaan, dat jij met de 9500 aangevuld hebt ;)
Ik heb het over deze post toen wist je wel degelijk dat ik het over de 8450 en de 9500 had. ;)
Hacku in "[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic ..."

Even min heb ik vermeld dat het om de hele line up ging, dus wat wil je hier mee bereiken?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Je begrijpt het niet. Lees nu even goed. Het begint met jouw post:
Zie dat de Phenom x3 ook in de PW staan, alleen is de x3 8450 nog veel te duur, zelfs duurder dan de Phenom x4. Zal wel snel gaan zakken anders raken ze de slechte cores nog niet kwijt.
Dat komt uit mad_max234 in "[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic ..."

Hieruit kan je opmaken dat je het over de hele X4 line up hebt. Als je de berichten daarvoor gaat lezen is er nergens een 9500 te vinden. Daarop heb ik gereageerd:
De enige Phenom die ik goedkoper zie dan de 8450 is de 9500. En dat komt omdat AMD haar B2 aan het dumpen is. Vergelijk hem eens met de 9550

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hacku schreef op zondag 13 april 2008 @ 20:01:
Je begrijpt het niet. Lees nu even goed. Het begint met jouw post:

[...]

Dat komt uit mad_max234 in "[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic ..."

Hieruit kan je opmaken dat je het over de hele X4 line up hebt. Als je de berichten daarvoor gaat lezen is er nergens een 9500 te vinden. Daarop heb ik gereageerd:

[...]
Vriend de 9500 = een ook een Phenom x4.

Zeker niet als je er even over na denkt, dan is de hele line up wel heel verdacht onlogisch. :+ Ik geef je er zelfs een link bij, dus had je het ook kunnen zien.

En die onderste quote is niet van mijn, wat wil je daar mee zeggen?

[ Voor 17% gewijzigd door mad_max234 op 13-04-2008 20:14 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Het ging erover dat je de hele quad core line up goedkoper zou vinden dan de X3. Dat kon je iig opmaken uit dit stukje:
Zie dat de Phenom x3 ook in de PW staan, alleen is de x3 8450 nog veel te duur, zelfs duurder dan de Phenom x4. Zal wel snel gaan zakken anders raken ze de slechte cores nog niet kwijt.
Uiteraard zou het onlogisch zijn te zeggen dat de hele X4 goedkoper is, maar ik ben niet op de hoogte van jouw cpu kennis aangezien ik je niet ken.

[ Voor 19% gewijzigd door XWB op 13-04-2008 20:14 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hacku schreef op zondag 13 april 2008 @ 20:13:
Het ging erover dat je de hele quad core line up goedkoper zou vinden dan de X3. Dat kon je iig opmaken uit dit stukje:

Uiteraard zou het onlogisch zijn te zeggen dat de hele X4 goedkoper is, maar ik ben niet op de hoogte van jouw cpu kennis aangezien ik je niet ken.
Laten we stoppen, ik heb het nooit zo bedoeld, dus pech als het er verkeerd stond. Al is de 9500 ook een Phenom x4 en de link naar de PW stond erbij, dus even in de PW kijken en je had het geweten dat het niet de hele line up was. ;) (links geven heeft dus geen nut bij jou, dan had je geweten dat mijn cpu kennis op de hoogte was van de prijzen die ik te notebene zelf voordraag in de zelfde post)

Laten we maar weer verder gaan met amd, ipv van mijn schrijf kunsten te bekogelen. Je weet nu wat ik wel bedoelde. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door mad_max234 op 13-04-2008 20:31 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 15:45

EaS

Wouter Tinus schreef op zondag 13 april 2008 @ 15:24:
[...]

Lijkt me niet. Direct van AMD zelf:

[...]

Het enige wat dat nieuwe specificatiedocument aangeeft is welk bitje softwareontwikkelaars moeten checken om te zien of een processor SSE5 ondersteunt. Dat dit nu al vastgelegd wordt is handig voor ontwikkelaars en de emulator die ongetwijfeld nog verschijnt, maar betekent niet dat de instructieset dan ook meteen in het eerstvolgende nieuwe product zit.
Nuchter bekeken klopt dit. Ware het niet dat de cpuid functie voor SSE5 natuurlijk al lang bekend was, en SimNow ook al lang SSE5 (en SSE4.1) aan boord heeft. Deze cpuid functie an sich is dan ook niets bijzonders.

Wel is het zo dat het documentje waarin het nu opduikt een "traditie" heeft om specs vrij te geven van CPU's die "om de hoek" liggen, en niet van "iets" wat nog een paar jaar in de toekomst ligt. Als we in die lijn doordenken zou het aannemelijk zijn dat SSSE3, SSE4.1 en SSE5 in K10@45nm verschijnen.

Maar daar blijft het dan ook bij, pure speculatie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Als ik zo naar die review kijk op Legit hardware krijg ik het idee dat B3 minsten 30 watt meer zuigt dan B2 ...... Zou ook verklaren waarom die 780 bordjes wel kaopt gaan met een Phenom en niet met een 125 watt Athlon... AMD moet z'n huiswerk nodig beter gaan doen }:O

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Omdat, zoals Wouter zei, voor SSE5 "vrij ingrijpende aanpassingen" nodig zijn. Voor SSE3 was dat vast niet het geval.
In SSE3 ligt de nadruk op wat efficiëntere manieren om te werken met vectoren. Weinig nieuwe functionaliteit, wel een paar slimmere manieren om de bestaande hardware te gebruiken. AMD kan zoiets relatief makkelijk in de microcode implementeren met wat kleine aanpassingen aan het ontwerp (ook dat heeft nog ruim twee jaar geduurd, maar goed, SSE3 was dan ook sowieso niet echt boeiend, dus ik kan me voorstellen dat het geen prioriteit had).

SSE5 daarentegen heeft sowieso de FMAC en IMAC, wat betekent dat zowel de FPU als de ALU er op voorbereid moeten zijn. Het brengt ook een nieuw instructieformaat met zich mee met extra prefixes en operands, wat de decoders aan moeten kunnen. Dat zijn geen onderdelen waar halverwege het project nog mee gerommeld wordt, laat staan dat die er even in een nieuwe stepping ingebouwd worden.

Als je de theorie wil aanhangen dat Shanghai van het begin af aan SSE5-ondersteuning heeft gehad dan zou dat betekenen dat AMD - terwijl het onder grote druk stond om Barcelona zo snel mogelijk uit te brengen, maar er nog wel vanuit ging dat Bulldozer op tijd zou zijn - besloten heeft om van Shanghai een veel ingewikkelder project te maken dan strikt noodzakelijk. En dat ze daar vervolgens in het openbaar misleidende informatie over hebben verspreid. Ik vind die theorie zelf een beetje vergezocht, zeker met als enige concrete hint het feit dat er een CPUID-bitje is gedocumenteerd.

Van SSE4.1 zou ik me trouwens nog wel kunnen voorstellen dat het "Venice style" geïmplementeerd is in Shanghai.

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter Tinus op 13-04-2008 23:25 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Nou dan is sse5 ook van de baan voorlopig, de bulldozer gaat er voorlopig niet komen namelijk. Niet in 2009 en moet maar zien of het in 2010 gaat gebeuren. Ik denk dat AMD een andere weg in is geslagen en daar dus nu al tijdje aan werkt. Of het gaat gewoon niet gebeuren de komende tijd en is sse5 mee met de bulldozer verschoven naar een onbekende datum. Ben benieuwd, wellicht gaat amd ons verrassen met iets leuks. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:36
Ik vraag me serieus af hoe het verder moet als ze die veel belovende Bulldozer gedropt hebben. Want wat willen ze dan tegen nehalem inbrengen ? Shanghai met 15% meer performance per clock als barcelona is niet genoeg om nehalem te pakken. Dan moet je naar de 40%+ toe.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
The Source schreef op donderdag 10 april 2008 @ 20:17:
[...]

Volgens de recent verschenen RD790 en RS790GX designguides is 140W nog steeds een go. Ook de laatste AMD roadmap heeft deze 140W CPU er ook nog op staan.
Volgens Fudzilla komt die er binnenkort aan:
We’ve learned that soon to launch Phenom 9950 will dissipate 140W. The motherboard manufacturers are currently testing their boards to see if they can take it, but most of the boards that can cope with 125W will be able to take care of 140W.

Once you overclock your 125W TDB Phenom 9850 your TDP jumps up anyway and the board that will let Phenom 9850 overclock will also take good care of Phenom 9950.

Phenom 9950 will be the last quad core consumer CPU with the highest clock manufactured in 65nm and the next step will come as soon as AMD gets the 45nm parts ready.

As we reported previously the 45nm Deneb and later Propus quad cores are aiming for 2.8GHz and faster speeds but don’t be surprised if you see K10.5 Deneb at some lower frequencies as with 45nm AMD should get much better TDP than with its current 65nm Phenom parts.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Jammer dat 2.6 De max was en dat 140w nodig is maar goed...

Ik heb hier ook 2 pc's met problemen. Gigabyte borden met 690G en 6400+ CPu's PWM gedeelte werd inderdaad loei heet. Maar ook met een 5600+ liep het niet stabiel. Die gebruikt volgens mij alleen ook 125w zeker weet ik het niet. Maar hij gebruikt wel 1.35v standaard. Een 6400+ zit maar iets hoger met 1.4 maar dat kan wel weer 10 watt schelen.

Ik krijg deze week een Asus kijken of dat beter werkt. Heb nog wel een single core liggen dus als het dan nog niet werkt ga ik die eens testen.

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 14-04-2008 11:03 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Welke 5600+ heb je? De ADA5600CZBOX is max. 89W.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hacku schreef op maandag 14 april 2008 @ 11:01:
Welke 5600+ heb je? De ADA5600CZBOX is max. 89W.
Moet ik eens bekijken weet ik echt niet uit me hooft. Ding is denk ik toch wel een jaar oud of zo. Kwam uit mijn oude pc. Maar voeding mem cpu enz heb ik dus allemaal al gewisseld alleen moederbord niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 14-04-2008 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
5600+ met 125W bestaat niet zo te zien.
http://products.amd.com/en-us/QuickSearch.aspx?q=5600+

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Zag net in een review dat het bijna 50 watt kan schelen. Maar meestal is v-core verhogen met 0.05 maar iets van 10 watt. Nu komt er ook wel 400 MHz bij maar dan zit je nog niet aan de 50. Maar goed ik ga wel het een en ander testen. Die pc's moeten toch goed gaan werken. Ik heb dit nog niet eerder mee gemaakt. Dus het zal me niets verbazen als het met het Asus plankje straks wel goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120552

Phenom X4 9850 overklokt tot 2.93Ghz
linkje:
http://www.watch.impress....80412/etc_phenomx4oc.html

op naar de 3 ghz :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H004
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-03 11:54
wow, wel 17% erbij... Met een Black Edition...

Met overdrive heb je toch de mogelijkheid om per core te OC-en? Misschien dat cores afzonderlijk mogelijk veel verder komen dan deze 17%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Inderdaad niet indrukwekkend vergeleken met de Intel Quads die 4600 doen. Er zijn zelfs al 3200+ MHz met een 9850 geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Astennu schreef op maandag 14 april 2008 @ 19:15:
[...]

Inderdaad niet indrukwekkend vergeleken met de Intel Quads die 4600 doen. Er zijn zelfs al 3200+ MHz met een 9850 geweest.
2.93Ghz is inderdaad niet indrukwekkend, 3.25Ghz is al met lucht gehaald (was met een 9600 BE dacht ik), en 3.5Ghz is ook al gehaald maar dan met water. Op naar de 4Ghz zou ik zeggen, misschien met dry ice of LN2, of anders wachten op de 45nm die zal hopelijk wel de 4+Ghz halen. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

The Phenom X4 9850 really is a nice processor, and for $230-$245 US it is a great buy. I personally would not have a problem running one in my own system. The problem is I purchased a Q6600 nearly a year ago and at 3.5GHz it is easily able to outclass the Phenom X4 9850. If AMD were able to reach 3GHz with the Phenom architecture then they really would be able to take it to Intel, but for now they will have to make do with the Phenom X4 9850.
Legion Hardware is vrij enthousiast over de Phenom X4 9850.

Bron: http://www.legionhardware.com/document.php?id=735&p=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Jejking schreef op woensdag 16 april 2008 @ 00:41:
[...]

Legion Hardware is vrij enthousiast over de Phenom X4 9850.

Bron: http://www.legionhardware.com/document.php?id=735&p=0
Hij laat pressies het probleem zien. Veel mensen die een quad willen hebben al een Q6600 gekocht. En dan is het geen upgrade omdat de de clockspeeds niet hoger dan 2.6 komen en overclocked net boven de 3.0.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 16-04-2008 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Toch waren ze niet eens al te negatief over de prestaties, die vielen me alleszins mee. Maar feit blijft dat een Q6600 ongelofelijk veel meer kans heeft om naar de 3.5GHz te clocken, en dan veegt hij de vloer aan met alles en iedereen, inclusief de X4 9850.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Jejking schreef op woensdag 16 april 2008 @ 10:22:
Toch waren ze niet eens al te negatief over de prestaties, die vielen me alleszins mee. Maar feit blijft dat een Q6600 ongelofelijk veel meer kans heeft om naar de 3.5GHz te clocken, en dan veegt hij de vloer aan met alles en iedereen, inclusief de X4 9850.
Mja overclockers zijn maar een kleine groep. Een Q6600 over de 3.2 clocken is ook niet echt de moeite waard als je naar het verbruik kijkt want dat verdubelt.

Bij een 9850 zal de max zonder v-core verhoging op 2800-2900 liggen. Dus nog steeds 300-400 MHz verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Astennu schreef op woensdag 16 april 2008 @ 10:54:
[...]

Mja overclockers zijn maar een kleine groep. Een Q6600 over de 3.2 clocken is ook niet echt de moeite waard als je naar het verbruik kijkt want dat verdubelt.

Bij een 9850 zal de max zonder v-core verhoging op 2800-2900 liggen. Dus nog steeds 300-400 MHz verschil.
Er zijn sowieso al zat Q6600's die zonder vcore-verandering de 3GHz+ halen. In dat geval blijft het verbruik ook redelijk binnen de perken, maar vanaf 3.4GHz begint het hard op te lopen ja.

Enne...

Intel gooit z'n 65nm-range in de uitverkoop, zie ook:
nieuws: Intel verlaagt prijzen desktopchips op 20 april

45nm blijft onveranderd, maar zo kan Intel nog ietsje langer doorcashen en 45nm de winkels insluizen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Jejking schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:25:
[...]

Er zijn sowieso al zat Q6600's die zonder vcore-verandering de 3GHz+ halen. In dat geval blijft het verbruik ook redelijk binnen de perken, maar vanaf 3.4GHz begint het hard op te lopen ja.

Enne...

Intel gooit z'n 65nm-range in de uitverkoop, zie ook:
nieuws: Intel verlaagt prijzen desktopchips op 20 april

45nm blijft onveranderd, maar zo kan Intel nog ietsje langer doorcashen en 45nm de winkels insluizen :)
Bij mij zelf is 3200 echt de max op stock volts. Als ik hoger ga dan kan hij instabiel worden als de temp oploopt. Dus daar na begint het al hard op te lopen voor 3500 had ik al 1.4-1.45v nodig en verbruik werd toen al 80 watt hoger voor 300 mhz. Dus echt niet de moeite waard.

En intel heeft het mooie bekeken goedkopere chips voor hogere prijzen. Nu zie je weer waarom concurrentie belangrijk is.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 16-04-2008 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:06
AMD 790GX Chipset gespot:

Artikeltje
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/amd790gx1.jpg

Volgens mij grofweg een combo van de 790X en de 780G: Crossfire icm Hybrid Crossfire om zo energie te besparen wanneer er geen zware eisen aan het video gebeuren worden geëist. AMD timmert lekker door.

En ook deze natuurlijk, 45nm Deneb op 3GHz:
nieuws: AMD's Deneb quadcore-cpu behaalt 3GHz in testlab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Naast HP levert Dell nu eindelijk ook servers met AMD Quad-Core processoren;

Dell PowerEdge Server Performance Accelerates With Quad-Core AMD Opteron Processors:
Round Rock, Texas, April 14, 2008
DellTM PowerEdgeTM servers have taken performance to new levels with the launch of Quad-core AMD OpteronTM processors. The PowerEdge SC1435, 2970, M605 and 6950 platforms now offer AMD’s new quad-core processors, supporting Dell’s strategy to drive more complete and cost-effective enterprise technologies across various customer environments. Dell provides customers who use these PowerEdge platforms with investment protection and long term server value by offering a simple and seamless upgrade path to the new Quad-Core AMD Opteron processor. Equipped with Quad-Core AMD Opteron processors, Dell’s ....

Afbeeldingslocatie: http://i.dell.com/resize.aspx/pe_m605_front_right_500/149Afbeeldingslocatie: http://i.dell.com/resize.aspx/pedge_6950/149Afbeeldingslocatie: http://i.dell.com/resize.aspx/pedge_2970/149Afbeeldingslocatie: http://i.dell.com/resize.aspx/pedge_sc1435/149

[ Voor 14% gewijzigd door EaS op 16-04-2008 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
GENETX schreef op woensdag 16 april 2008 @ 17:05:

Artikeltje
[afbeelding]

Volgens mij grofweg een combo van de 790X en de 780G: Crossfire icm Hybrid Crossfire om zo energie te besparen wanneer er geen zware eisen aan het video gebeuren worden geëist. AMD timmert lekker door.

Eindelijk 3 GHz+ Stock. Hopelijk gaat dit naar 3400 MHz waar nog wat OC headroom in zit maar ik verwacht eigenlijk dat we niet veel meer dan 3200 te zien krijgen. Ik hoop dat ik ongelijk heb.

En leuk dat Dell nu ook AMD servers levert. Dit maakt het plaatje wel compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-04 10:33

Crp

Astennu schreef op woensdag 16 april 2008 @ 18:01:
[...]

Eindelijk 3 GHz+ Stock. Hopelijk gaat dit naar 3400 MHz waar nog wat OC headroom in zit maar ik verwacht eigenlijk dat we niet veel meer dan 3200 te zien krijgen. Ik hoop dat ik ongelijk heb.

En leuk dat Dell nu ook AMD servers levert. Dit maakt het plaatje wel compleet.
Ik ga iig nog niet van die 3Ghz stock uit. Want je weet maar nooit wat je kan verwachten. De eerste phenoms die werden vertoond draaiden ook op 3Ghz, maar het uiteindelijke product komt daar niet in de buurt (stock iig niet :P ) Daarnaast denk ik dat die 3Ghz stock wel haalbaar is omdat een ES meestal lager is geclocked dan het uiteindelijke product..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:46
GENETX schreef op woensdag 16 april 2008 @ 17:05:

Artikeltje
[afbeelding]

Zeker een mooi bordje, hoop dat hij ook de sb700 southbridge (of beter) heeft.
Zit al een tijdje te wachten op die 790FX + sb700 mobo's maar dit is nog beter.
Alleen jammer van dat 8x slot 8)7.

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Ach, en Alienware kon natuurlijk ook niet achterblijven:

DAWNING OF A NEW DAY AURORA DESKTOP RETURNS TO ALIENWARE
Alienware Re-launches the Popular Aurora Desktop Computer Featuring the AMD Phenom 9850 CPU and Dual ATI Radeon 3870X2 GPUs
MIAMI, FL - April 15, 2008 - Alienware® - the leading manufacturer of desktop, notebook and entertainment systems - announces the triumphant return of the Aurora to its award-winning line of desktop computers. The returning Aurora will feature some impressively stacked tech specs and an attractive, new starting price point.

Fully-equipped, the Alienware Aurora desktop boasts a quad core AMD® Phenom™ 9850 Black Edition CPU and dual ATI™ Radeon™ 3870X2 GPUs with 2GB of combined, dedicated graphics memory. A fully-integrated AMD Spider/ASUS 790FX-based platform, the Aurora offers users a perfectly balanced environment honed for more efficient, more extreme, performance. Additional features include up to 4TB of hard drive capacity plus 4GB of DDR2 memory.

“We are thrilled to offer the Aurora once again,” says Marc Diana, Product Marketing Manager for Alienware. “Not only do Aurora users have access to intense speed and power from the new AMD Phenom processor, Alienware also delivers this performance for under $1,000.”

Afbeeldingslocatie: http://common.ziffdavisinternet.com/util_get_image/13/0,1425,i=139821,00.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 19:07

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Weet niet of het al gepost is, maareuh ....

Phenom 9850BE aan 3.5GHz met ambient water koeling! Met deftige luchtkoeling mag het niet zoveel verschil maken denk ik zo.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=183025
Max voltages used were 1.5V bios for 3.5GHZ, 3.2 and 3.4 used between 1.3 and 1.45V

[ Voor 18% gewijzigd door RuddyMysterious op 16-04-2008 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:40
DevilsProphet schreef op woensdag 16 april 2008 @ 20:29:

Phenom 9850BE aan 3.5GHz met ambient water koeling! Met deftige luchtkoeling mag het niet zoveel verschil maken denk ik zo.

[...]
kijk gewoon een paar posten terug ;)

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
martijnve schreef op woensdag 16 april 2008 @ 18:26:
[...]

Zeker een mooi bordje, hoop dat hij ook de sb700 southbridge (of beter) heeft.
Zit al een tijdje te wachten op die 790FX + sb700 mobo's maar dit is nog beter.
Alleen jammer van dat 8x slot 8)7.
Je moet het zo zien

790FX
Quad-Crossfire

790X
Crossfire (8x)
790GX = 790X + IGP

770
Budget
780G = 770 + IGP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DevilsProphet schreef op woensdag 16 april 2008 @ 20:29:

[...]
Die heeft een goede te pakken. 1.5v lijkt op wat de Q6600 nodig hebben voor 3600-3700. Dus zo slecht is dat nog niet. Ben wel benieuwd naar het verbruik ik gok dat de 200+ gehaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Astennu schreef op woensdag 16 april 2008 @ 22:34:
[...]

Die heeft een goede te pakken. 1.5v lijkt op wat de Q6600 nodig hebben voor 3600-3700. Dus zo slecht is dat nog niet. Ben wel benieuwd naar het verbruik ik gok dat de 200+ gehaald is.
Vraag me al een tijdje af, hoelang heb jij je pc aanstaan? :P want je zit zo op het verbruik. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

mad_max234 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 00:36:
[...]

Vraag me al een tijdje af, hoelang heb jij je pc aanstaan? :P want je zit zo op het verbruik. :)
Psst... Astennu doet aan Rosetta@Home en dergelijke energieverzuipende projecten, ik kan ermee inkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Jejking schreef op donderdag 17 april 2008 @ 01:02:
[...]

Psst... Astennu doet aan Rosetta@Home en dergelijke energieverzuipende projecten, ik kan ermee inkomen ;)
Ja dan snap ik het volkomen, maar daar heb je toch een dedicated bak voor neem ik aan, ik vouw nu zins kort voor DPC folding@home en doe dat ook op een ondervolt Athlon x2. Voor de andere 3 pc's maak ik me echt niet druk om 50w meer of minder.

En vouw ook op mijn 5600+ systeem maar ik gebruik dan de HD 3870 die in dat systeem zit om het vouwen te doen, gaat stuk sneller dan op de cpu. Maar dit wil ik niet 24/7 draaien gaat beetje in de kosten lopen einde van het jaar. :)

Zit te denken om een Phenom 9550 (natuurlijk zoveel mogelijk ondervolten :) ) te halen met een 780G, en linux vanaf een usbstick als HDD, en die dan 24/7 te laten vouwen, dan kom ik denk net onder de 125 watt te zitten. Dat is wel te doen en draag ik ook mijn beetje bij aan de wetenschap. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Struikelde zojuist ergens over een link naar de blog pagina van AMD. Nu zijn er veel bedrijven die er publieke blogs op na houden, waaronder Intel, maar AMD was er nooit een van (althans niet publiekelijk).

Vanaf nu dus wel: http://blogs.amd.com/nigeldessau/default.aspx

Soms is daar best wel interessante informatie te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mad_max234 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 03:09:
[...]

Ja dan snap ik het volkomen, maar daar heb je toch een dedicated bak voor neem ik aan, ik vouw nu zins kort voor DPC folding@home en doe dat ook op een ondervolt Athlon x2. Voor de andere 3 pc's maak ik me echt niet druk om 50w meer of minder.

En vouw ook op mijn 5600+ systeem maar ik gebruik dan de HD 3870 die in dat systeem zit om het vouwen te doen, gaat stuk sneller dan op de cpu. Maar dit wil ik niet 24/7 draaien gaat beetje in de kosten lopen einde van het jaar. :)

Zit te denken om een Phenom 9550 (natuurlijk zoveel mogelijk ondervolten :) ) te halen met een 780G, en linux vanaf een usbstick als HDD, en die dan 24/7 te laten vouwen, dan kom ik denk net onder de 125 watt te zitten. Dat is wel te doen en draag ik ook mijn beetje bij aan de wetenschap. :)
Al mijn pc's doen mee aan rosetta ook de laptop. Dus als ik dan continu 80 watt meer verbruik voor nog geen 10% winst is dat niet rendabel. Mijn PC staat toch wel een uurtje of 6 als niet meer per dag aan. Als ik game mag rosetta gewoon door draaien op de cores die niets doen. Dus alle beetjes helpen. full load gebruikt het systeem 480 watt inc speakers en 24"scherm. Dus dat is behoorlijk wat. En daar zou dan 80 watt bij komen door alleen de 300 MHz extra oc :)

Ik moet trouwens zeggen dat ik best graag met een 9850 BE aan de slag wil om te tweaken. Na wat tony heeft laten zien ben ik wel onder de indruk. Hij had alleen wel super water cooling. Hij had gewoon een giga bak water er naast staan. En het duurde 8 uur met alles full load dus ook vga om het water 6c warmer te laten worden. Die cpu was ook 45c stressed op 3200 mhz 1.3v. Dus de cooling is dik in orde. Met lucht zit je toch wel een stuk hoger. Ik denk 60c net als die Q6600's. Dus dan kom je denk ik ook niet zo ver.

Edit:

Trouwens leuke blog. Leuk om te zien dat AMD ook echt wat voor mensen doet zonder dat winst een rol speelt. Ik denk alleen dat gezien hun huidige financiële situatie dit wel minder gaat worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 17-04-2008 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Astennu schreef op woensdag 16 april 2008 @ 10:54:
[...]

En dat verdubbelen moet je misschien nog maar eens een keer nameten.
Bron? En is elke CPU hetzelfde qua overklokken ofzo? Ik heb mijn B3 namelijk undervolted op 3GHz, dus hij verbruikt minder stroom dan op stock speeds én hij is nog eens koeler + sneller ook!
Right, en elke 9850 haalt zonder Vcore verhoging 2900MHz?
Astennu schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:30:
[...]

Bij mij zelf is 3200 echt de max op stock volts. Als ik hoger ga dan kan hij instabiel worden als de temp oploopt. Dus daar na begint het al hard op te lopen voor 3500 had ik al 1.4-1.45v nodig en verbruik werd toen al 80 watt hoger voor 300 mhz. Dus echt niet de moeite waard.
Erg leuk allemaal, maar wat wil je hier nou mee zeggen? Je doet alsof elke CPU zo 'slecht' overklokt omdat de jouwe het ook niet goed doet. :X :? Je zal wel gewoon een maandagochtend geval hebben, dus hou alsjeblieft op met conclusies voor anderen trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door MensionXL op 17-04-2008 11:39 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

MensionXL schreef op donderdag 17 april 2008 @ 11:36:
[...]

Bron? En is elke CPU hetzelfde qua overklokken ofzo? Ik heb mijn B3 namelijk undervolted op 3GHz, dus hij verbruikt minder stroom dan op stock speeds én hij is nog eens koeler + sneller ook!
Je heb een Phenom B3 en die doet 3Ghz en undervolted?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

mad_max234 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 13:10:
[...]

Je heb een Phenom B3 en die doet 3Ghz en undervolted?
Q6600 B3 :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
MensionXL schreef op donderdag 17 april 2008 @ 11:36:
[...]

[...]

Right, en elke 9850 haalt zonder Vcore verhoging 2900MHz?

[...]

Erg leuk allemaal, maar wat wil je hier nou mee zeggen? Je doet alsof elke CPU zo 'slecht' overklokt omdat de jouwe het ook niet goed doet. :X :? Je zal wel gewoon een maandagochtend geval hebben, dus hou alsjeblieft op met conclusies voor anderen trekken.
Zo je hebt mijn post wel negatief bekeken zeg :D

Ik zeg helemaal niet dat elke cpu even hard gaat. Integendeel ik ben al zo lang tweaker dat ik weet dat verschillen van 500 Mhz makkelijk mogelijk zijn en dan met cpu's uit de zelfde stepping met zelfde voltages en cooling.

Mijn CPU doet het niet heel slecht (Q6600 overigens) ik wou alleen aangeven dat zodra je aan die v-core moet komen om hoger te komen. Je verbruik giga gaat stijgen zonder dat de performance veel beter wordt. Dus dat ik tegenwoordig gewoon de max zoek met stock v-core of een lagere v-core.

Maar mijn cpu kan ook best wel op een lagere v-core 3.0 doen. Echter heb ik voor 3.2 gewoon stock nodig. Met een Scyte Infinity cooler dus niet echt een hele slechte of zo. Temp zitten max rond de 54 geloof ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Astennu op 17-04-2008 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dacht al, maar voor een Q6600 is dat ook best netjes, waren nogal heet hoofden die B3 steppings, 70 graden met stock koeling is geen uitzondering na lichte overklok.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

De gebruikelijke kwartaalcijfer presentatie met vragen van analisten. Misschien dat er nog wat interessante info voorbij komt. Start: 23.00 uur.

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/25ip6o3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:16
EaS schreef op donderdag 17 april 2008 @ 21:24:
De gebruikelijke kwartaalcijfer presentatie met vragen van analisten. Misschien dat er nog wat interessante info voorbij komt. Start: 23.00 uur.

- 45nm ship in Q4 (dus in market in Q1 zoals ik eerder al vermoede)
- bulldozer 45nm samples in 2009 (op bobcat werd niet geantwoord.. denk dood?)

[ Voor 9% gewijzigd door The Source op 18-04-2008 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

In Q 1 wel van 25 % barcelona's naar 50 % productie gegaan *O*
De vorige keer praten ze echter nog over eind Q2 *break even* maar dat gaan ze niet halen schijnbaar.

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
The Source schreef op donderdag 17 april 2008 @ 23:21:
[...]

- 45nm ship in Q4 (dus in market in Q1 zoals ik eerder al vermoede)
- bulldozer 45nm samples in 2009 (op bobcat werd niet geantwoord.. denk dood?)
Bobcat was toch de op volger van Puma ?

Dat Bulldozer is dus niet geschrapt. En samples 2009 ja leuk maar als die eind 2009 komen dus pas 2010 het product is intel al weer bij de evolutie van nehalem aan gekomen. Sandy bridge ? (echt weer totaal nieuwe architectuur net als dat Nehalem een nieuwe architactuur heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

AMD engineers reveal details about the company's upcoming 45nm processor roadmap:
  • native six-core 'Istanbul'
  • twin-die per package (MCM)
  • HT3.0 voor inter-CPU communicatie
  • quad-channel memory 'emulatie'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
EaS schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 11:58:
AMD engineers reveal details about the company's upcoming 45nm processor roadmap:
  • native six-core 'Istanbul'
  • twin-die per package (MCM)
  • HT3.0 voor inter-CPU communicatie
  • quad-channel memory 'emulatie'
Uhmm interessant. DIe Twin Die MCM is toch wat intel nu ook doet ? En ik heb echt geen idee wat ik me moet voorstellen bij quad channel memory emulatie. Met die Dual die NUMA doen of zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Twee die's in 1 package levert ook 2 controllers op, dus 4 channels, maar 1 controller zit dus altijd in de 2de cpu en die moet dus via de 2de cpu benaderd worden, wellicht noemen ze dat emulatie quad channel.

Nu kunnen de Opterons ook al de geheugen controllers bundelen, wellicht willen ze dat nu intern gaan doen.
Astennu schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 09:57:
[...]

Bobcat was toch de op volger van Puma ?

Dat Bulldozer is dus niet geschrapt. En samples 2009 ja leuk maar als die eind 2009 komen dus pas 2010 het product is intel al weer bij de evolutie van nehalem aan gekomen. Sandy bridge ? (echt weer totaal nieuwe architectuur net als dat Nehalem een nieuwe architactuur heeft)
Wat zeggen ze altijd ook alweer over hardlopers? Iets van doodlopers :)

Ik vraag me af wat intel wilt gaan doen als ze de 22nm hebben bereikt? Er is dan niet veel meer om de Tick (misschien nog 18nm of zo?) uit te voeren, dus hoe harder je gaat des te sneller (meer geld erin pompt) ben je klaar met de ticks en dat lijkt me niet best als je concurrent dan nog leeft

[ Voor 56% gewijzigd door mad_max234 op 18-04-2008 13:09 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:07
mad_max234 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 13:03:

Ik vraag me af wat intel wilt gaan doen als ze de 22nm hebben bereikt? Er is dan niet veel meer om de Tick (misschien nog 18nm of zo?) uit te voeren, dus hoe harder je gaat des te sneller (meer geld erin pompt) ben je klaar met de ticks en dat lijkt me niet best als je concurrent dan nog leeft
Iets heel anders waarschijnlijk, dan werken we allang niet meer met silicium en transistors :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

leonpwner1 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 14:23:
[...]

Iets heel anders waarschijnlijk, dan werken we allang niet meer met silicium en transistors :P
Dat is al over 5 jaar of zo, het gaat hard, en minder dan paar atomen isolatie kan volgens mijn niet want bij geen een soort martiaal, en DNA gebaseerde cpu zie ik ook niet echt zitten :P , dus wat moet intel dan gaan doen, de hoogte in? (Intel heeft ooit gesproken van 3d chips)

Edit/
nieuws: Intel overweegt 'driedimensionale' 32nm-chips

Misschien is dan 18nm nog mogelijk of zelfs nog kleiner, maar het houd wel binnenkort een keer op, ze kunnen niet veel langer meer doorgaan op deze weg, die is namelijk doodlopend en het einde is al inzicht

[ Voor 23% gewijzigd door mad_max234 op 18-04-2008 15:22 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Iets met lasers ofzo :P Optische verbindingen die een 1 of een 0 doen in plaats van een transistor die dat doet, geen idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Interessant review, en zeker als je je pc 24/7 wilt aan laten staan. ;)

IGP Power Consumption - 780G, GF8200, and G35

Load
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/780power_04160870438/16834.png

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/780power_04160870438/16840.png

Idle

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/780power_04160870438/16838.png

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/780power_04160870438/16839.png

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

Vaag. Nvidia chipsets scoorden eigenlijk nooit zo goed opstroom verbruik en Intel die altijd vrij zuinig was verliest hier dik ondanks dat hun quadcore een klap zuiniger is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Intel chipsets zijn dacht ik juist niet zuinig tov AMD chipsets, de geheugen controller zit bij intel nog in de NB. ;) En Nvidia lijkt met deze chipset heel wat goed gemaakt te hebben qua verbruik.

Wou eerst een AMD 780v halen met een 9500 voor mijn server/folding@home bak maar de Nvidia 8200 is misschien wel een betere keuzen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik vraag me ook wel af hoe het met de performance zit.

Die 780G kan meer dan 2x zo hoog geclockt worden volgens mij had het voltage dus flink omlaag gekunt.

En voor folding kun je veel beter de AMD 780g nemen want die chipset kan je inzetten voor folding. Athans dat lijkt me aangezien de desktop chips het ook kunnen.

[ Voor 34% gewijzigd door Astennu op 18-04-2008 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

Ja dat zou dikke lol zijn. Een IGP chippie van 10 wat die de Core 2 van Astenu pownt wat folding betreft _/-\o_ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

mad_max234 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 14:42:
We hebben de langste tijd gehad, maar de roadmap die er nu ligt is loopt nog helemaal door tot 2018, dus nog ruimte voor vier volledige tick-tocks ná Sandy Bridge (22nm, 16nm, 11nm en 8nm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Wouter Tinus schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 22:38:
[...]

We hebben de langste tijd gehad, maar de roadmap die er nu ligt is loopt nog helemaal door tot 2018, dus nog ruimte voor vier volledige tick-tocks ná Sandy Bridge (22nm, 16nm, 11nm en 8nm).
Zal er nog een dusdanig verschil zijn tussen dergelijke kleine productie-procédé's dat het de moeite (en vooral al het geld) waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

leonpwner1 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 22:48:
Zal er nog een dusdanig verschil zijn tussen dergelijke kleine productie-procédé's dat het de moeite (en vooral al het geld) waard is?
De investeringen zullen inderdaad monsterlijk zijn (zeker als ze ook nog naar 450mm-wafers overstappen, zoals ze willen), waardoor alleen hele grote bedrijven het zullen kunnen betalen. Intel, Samsung en TSMC worden meestal als favorieten genoemd om de finishlijn te halen, omdat alleen die genoeg productie/omzet hebben om die miljarden terug te verdienen voor ze failliet gaan. De laatste jaren is al langzaam maar zeker duidelijk geworden dat alle kleinere spelers de keuze hebben tussen samenwerken of uit de race vallen, en dat zal alleen nog maar erger worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Wouter Tinus op 18-04-2008 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

nouja, na verloop van tijd worden die machines voor kleine processen ook betaalbaarder en echt hoge noodt voor kleinere procede's hebben alleen de CPU,GPU (RAM in mindere mate) fabrikanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Maar dan de vraag, zal het ook echt nut opleveren voor de enorme investeringen? Voor 45nm moest AMD al met IBM/FreeScale/Chartered/etc. samenwerken, en ik kan me voorstellen dat ze voor 16nm toch wel heel wat centjes moeten sparen :+ Maar wat ik me niet echt voor kan stellen is dat er een groot verschil zit tussen 11nm en 8nm qua stroomverbruik en productiekosten, vergeleken met 90nm <> 65nm is dat echt een miniem verschil...
Hekking schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 23:10:
nouja, na verloop van tijd worden die machines voor kleine processen ook betaalbaarder en echt hoge noodt voor kleinere procede's hebben alleen de CPU,GPU (RAM in mindere mate) fabrikanten
Het is niet zo dat er een aantal 'machines' van de lopende band rollen in massaproductie en dat die voor elke proces gebruikt kunnen worden, als het productie-procédé veel kleiner wordt heb je ook andere apparatuur nodig die vele malen precieser en geavanceerder is, die zullen alleen maar duurder worden.

[ Voor 41% gewijzigd door Avalaxy op 18-04-2008 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hekking schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 21:59:
Ja dat zou dikke lol zijn. Een IGP chippie van 10 wat die de Core 2 van Astenu pownt wat folding betreft _/-\o_ :+
Mijn folding bak/server gaat zeker een IGP krijgen, en een quad core, als je pc 24/7 aan heb staan en je speelt daar geen spellen op dan is een IGP al overkill, maar je heb toch beeld nodig en dit is dan de goedkoopste oplossing en het zuinigst.

Vind het sowieso stom om op je high end game pc te vouwen, die bak van Astenu verbruikt 400+ watt, daar kan je dus 4 Phenom's X4 9550 voor laten draaien, tel uit je winst. ;) Zelfs de HDD is overbodig en zal vervangen worden door een Compact Flash disk+sata converter of ik draai linux vanaf een usb stick of laad het in een ram drive, boot toch maar heel af en toe en zorg dat van de variabele data elke 5min een backup word maakt naar de usb stick of ander medium.

@Astenu
Folding GPU2 client werkt alleen op de HD 38x0 en de HD 2900. De HD 3650, HD 3450 en IGP's enzo worden niet herkent. Kan je wel zeggen dat mijn HD 3870 een +-1450 PPD heeft met de GPU2 client, daar kan niks tegenop ook de PS3 met de cell is langzamer en minder flexibel dan de GPU voor F@H. Ze zitten te denken aan nieuwe simulaties op de GPU die voorheen niet mogelijk waren op een CPU.

[ Voor 35% gewijzigd door mad_max234 op 19-04-2008 00:14 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hekking schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 21:59:
Zit er dik in die AMD gpu's hebben erg veel power.
mad_max234 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 23:29:
[...]

Mijn folding bak/server gaat zeker een IGP krijgen, en een quad core, als je pc 24/7 aan heb staan en je speelt daar geen spellen op dan is een IGP al overkill, maar je heb toch beeld nodig en dit is dan de goedkoopste oplossing en het zuinigst.

Vind het sowieso stom om op je high end game pc te vouwen, die bak van Astenu verbruikt 400+ watt, daar kan je dus 4 Phenom's X4 9550 voor laten draaien, tel uit je winst. ;) Zelfs de HDD is overbodig en zal vervangen worden door een Compact Flash disk+sata converter of ik draai linux vanaf een usb stick of laad het in een ram drive, boot toch maar heel af en toe en zorg dat van de variabele data elke 5min een backup word maakt naar de usb stick of ander medium.

@Astenu
Folding GPU2 client werkt alleen op de HD 38x0 en de HD 2900. De HD 3650, HD 3450 en IGP's enzo worden niet herkent. Kan je wel zeggen dat mijn HD 3870 een +-1450 PPD heeft met de GPU2 client, daar kan niks tegenop ook de PS3 met de cell is langzamer en minder flexibel dan de GPU voor F@H. Ze zitten te denken aan nieuwe simulaties op de GPU die voorheen niet mogelijk waren op een CPU.
vaag. HD2600 XT wordt wel ondersteunt. Heel veel mensen gebruiken die gewoon dus waarom de lagere modellen niet. Zo'n IGP kan nog best veel doen als je het mij vraagt ik denk toch wel een 200-300 PPD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je heb gelijk, heb het nog eens gelezen er zijn alleen wat mensen op het F@H forum die wel een HD 2600Pro draaien met de GPU2 client, maar zijn er ook waarvan hun HD 3650 niet herkend word, maar dat zal dan wel een bugje zijn, is tenslotte de eerste publieke beta. :)

Misschien is het een optie om de 780G in te zetten alle beetje helpen, zal eens het hele forum door spitten kijken wat ik kan vinden.

Vergeet niet dat er naast de GPU ook een CPu core ingezet moet worden om de CPU cleint aan het werk te houden, mijn 5600+ is de bottleneck vandaar die 1450 PPD, een Q6600 (1core nodig op 3.8Ghz+ HD3870 haalt 2100 PPD dat is niet mis.

[ Voor 22% gewijzigd door mad_max234 op 19-04-2008 01:58 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

leonpwner1 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 23:10:
Maar dan de vraag, zal het ook echt nut opleveren voor de enorme investeringen? Voor 45nm moest AMD al met IBM/FreeScale/Chartered/etc. samenwerken, en ik kan me voorstellen dat ze voor 16nm toch wel heel wat centjes moeten sparen :+ Maar wat ik me niet echt voor kan stellen is dat er een groot verschil zit tussen 11nm en 8nm qua stroomverbruik en productiekosten, vergeleken met 90nm <> 65nm is dat echt een miniem verschil...
Je moet het relatief bekijken: 90nm naar 65nm naar 45nm levert steeds grofweg dezelfde schaalfactor op als 11nm naar 8nm, namelijk ~0,7x. Dat betekent dat het voordeel potentieel even groot is. Stel je voor dat we deze discussie in 1990 hadden en iemand de stelling innam dat de stap van 65nm naar 45nm nauwelijks meer iets uit zou gaan maken, omdat het veel minder groot is dan die van 1500nm naar 1000nm (ook ~0.7x). Ik denk dat geen enkel bedrijf dat op 65nm blijft steken terwijl hun concurrenten naar 45nm gaan het met die stelling eens zou zijn ;).

Voor 11nm naar 8nm zou precies hetzelfde kunnen gelden, mits ze natuurlijk de hard benodigde doorbraken op het gebied van materialen en technieken kunnen realiseren.

[ Voor 14% gewijzigd door Wouter Tinus op 19-04-2008 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Eindelijk Positieve geluiden:
K10.5 in 45nm

We've had a chance to see what is planned for late 2008 or early 2009 and we were not that surprised to see a six-core on the latest roadmap.

Intel just announced its six-core Dunnington and in order to stay in the server / workstation game AMD has to have a competitor.

The main difference between Dunnington and AMD's six-core codenamed Istanbul is that K10.5, 45nm-based Istanbul is native six-core, while Dunnington is three dual-core Penryns stitched together.

If AMD makes this six-core product in time, Intel might get some competition in this particular area.

We suspect that this product is likely to show its face in early 2009.
Finally, the real deal

We know it will come late in the game, but there is at least something that AMD fans can hope for. K10.5 AMD's 45nm Deneb quad-core part can hit 3.2GHz.

This is at least what some internal data shows and this is possibly enough to match Intel's offerings in Q4 2008.

Intel plans to launch Nehalem and it will probably work around 3.0GHz or higher, and if this remains the case, AMD's 3.2GHz Deneb can actually fight for the performance crown.

It is likely that Nehalem might win this round, but AMD will be more competitive and at least close to Intel's highest-end offering.

Samples will be out in Q3, but you can expect to see these CPUs in Q4 time. Let’s hope that they do it in early rather in late Q4. Remember, this is the plan and it includes a best case scenario and it doesn’t have room for many mistakes.
Het is nog te vroeg om te zien of het echt zo is maar het is ook nog te vroeg om te zeggen dan nehalem meteen op 3.0 GHz loopt. Het is wel te verwachten gezien de de clocks van de huidige Penryn core maar het kan altijd tegen vallen zie ook de K10.

3.2 GHz K10.5 zorgt er voor dat AMD net zo snel is als de huidige intel cpu's dus nu maar hopen dat ze door kunnen naar 3400 en hoger om te concurreren met Nehalem.

[ Voor 11% gewijzigd door Astennu op 21-04-2008 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
En over de opvolger:
Dirk Mayer, President and Chief Operating Pfficer of AMD, has said to AMD's investors at its last week’s conference call that the new CPU architecture codenamed Buldozer will debut in 45nm; and according to current agenda this is supposed to happen in 2009.

From what we know AMD will sample Buldozer at late 2009, but the production parts are planned for 32nm. There is a possibility that AMD will launch Buldozer in 45nm, but it will try to quickly move to 32nm.

AMD didn’t even start its 45nm production, and it has to heavily plan to go to 32nm. If you have one and a half fabs, their transitions tend to become real headache.

Currently, fab 36 produces all the Athlon, Phenom, Sempron and Turion CPUs you can buy, and Fab 38 is quickly coming to the rescue.
Dus K10.5 is dus het beste wat we in 2009 krijgen eventueel samen met een desktop versie van Istanbul. Zou wel nice zijn als ze eind 09 begin 10 al met een 32nm bulldozer kunnen komen. Echter vraag ik me af of ze dit wel kunnen halen. Intel zal echter halverwege volgend jaar al over gaan op 32nm mits er niets fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:42

KneoK

Not in a million lightyears

Astennu schreef op maandag 21 april 2008 @ 10:08:
Eindelijk Positieve geluiden:

[...] The main difference between Dunnington and AMD's six-core codenamed Istanbul is that K10.5, 45nm-based Istanbul is native six-core, while Dunnington is three dual-core Penryns stitched together. [...]
Op dit moment is de situatie toch gelijk ? De quadcore van Intel zijn twee C2D's op 1 die, toch ? En de Phenom zou toch ook al native quadcore zijn ? Niets interessants, of mis ik iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
De Phenom X4 is een native Quadcore Nu al, straks ook itt Core 2 Quad, de Core 2 Quad is 2 Core 2 Duo's.

De Istanbul Phenom X6 zal ook Native zijn, de Dunningtoen Core 2 "6" zal echter bestaan uit 3 Core 2 Duo's. Ik hoop bij die laatste eens een bottleneck te zien tussen die cores in die "3 CPU's".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

De Nehalem word al gevreest en voordat hij op het toneel verschijnt, wie weet word de Nehalem wel helemaal niet zo een beest in het begin, vraag me ook af of ze hem ook op snelheid krijgen in het begin. Kan best zijn namelijk dat de Penryn de Nehalem in eerste instantie voorbij gaan, en zeker als je beetje aan overklokken doet. Nehalem is een van de complexe chips die intel genaakt heeft, en ze heeft veel hooi op haar vork hangen op dit moment, hoop dat het erop blijft liggen en dat het niet teveel is.

En voor de Nehalem hoeft de Phenom voorlopige niets te vrezen dacht ik, zal eerst naar de server markt gaan en als ultra high end desktop cpu verkocht worden. En laatst was er een onderzoek geweest en 96% van alle cpu die verkocht worden voor de desktop markt zitten onder de 200 dollar, nou dan loopt AMD 4% van de markt mis door geen high end cpu's te maken voor de desktop markt. (server markt is een ander verhaal, en daar kosten de barcelona's dan ook veel meer dan die 200 dollar)

[ Voor 9% gewijzigd door mad_max234 op 21-04-2008 15:00 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

GENETX schreef op maandag 21 april 2008 @ 14:51:
De Phenom X4 is een native Quadcore Nu al, straks ook itt Core 2 Quad, de Core 2 Quad is 2 Core 2 Duo's.

De Istanbul Phenom X6 zal ook Native zijn, de Dunningtoen Core 2 "6" zal echter bestaan uit 3 Core 2 Duo's. Ik hoop bij die laatste eens een bottleneck te zien tussen die cores in die "3 CPU's".
Precies wat ik zeg, toch ? De situatie verandert dus niet, op dit moment is Intel 2xC2D en AMD 1xX4 en straks wordt dat 3xC2D (even snel gezegd) tegenover 1xX6.

Waarom hoop je overigens op een bottleneck ?

Wat ik me overigens afvraag bij sexcores (zeg ik dat goed ?) en straks ook octacores, de discussie bestaat nu nog steeds of het rendabel is om een quadcore voor desktop gebruik te nemen want nog steeds kun je met een quadcore bij normaal gebruik (office, games, internet) rekenen op 2 tot 3 cores die in minstens 50% van de tijd helemaal niets te doen hebben. Krijgen we straks niet weer precies hetzelfde ? Alleen verschuift het "probleem" een paar cores. Nu zit je met dualcore tegenover quadcore maar straks zit je dus waarschijnlijk met quadcore tegenover xcore.

Wordt er niet teveel geinvesteerd in de hoeveelheid cores ? Ik bedoel, het is ontzettend fijn dat je straks 8 octacores naast elkaar kan laten draaien ipv 16 quadcores in een server, maar hoeveel ga je nog hebben aan meer dan 4 of 6 cores in je desktopje ? We komen op dit moment nog niet eens aan de 4 cores die benut worden maar we gaan wel in sprongen vooruit wat betreft het aantal inzetbare cores de laatste jaren en dan zal er vanuit de softwarewereld wel zo'n gigantische impuls moeten komen om ineens massaal multithreaded te gaan schrijven voordat we die cores ook echt kunnen gaan inzetten.

De vraag om rauwe snelheid blijft bestaan, zeker in de gameswereld en je ziet bij de stap van single naar dual en van dual naar quad elke keer het punt van kloksnelheid naar voren komen. De eerste duals waren het overwegen waard maar werden vaak aan de kant geschoven voor snellere singles omdat die nog beter presteerden in spellen. Hetzelfde met de quads, die nu pas echt kunnen meekomen vind ik (overklokken daargelaten).

Ik heb geen moment spijt van mijn quadje, maar moet echt wel erkennen dat ik alleen met intensief renderen met Maya het meeste profijt heb van de cores maar dat maakt het in mijn geval meer dan waard.

[ Voor 59% gewijzigd door KneoK op 21-04-2008 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

KneoK schreef op maandag 21 april 2008 @ 14:59:
[...]

Precies wat ik zeg, toch ? De situatie verandert dus niet, op dit moment is Intel 2xC2D en AMD 1xX4 en straks wordt dat 3xC2D (even snel gezegd) tegenover 1xX6.

Straks heb je ook AMD 2x3 en 2x4, amd gaat ook MCM doen. En natuurlijk hun 1x4 die ze al hadden, en daar komt dacht ik ook een native 6 core bij.

En de Nehalem word 1x4 1x8. ;) (toch?) En daar komen ongetwijfeld ook MCM's van. :)

Edit/
De 2x8 is dacht ik ook al bekent onder de naam Nehalem EX .

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 21-04-2008 15:07 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mad_max234 schreef op maandag 21 april 2008 @ 14:58:
De Nehalem word al gevreest en voordat hij op het toneel verschijnt, wie weet word de Nehalem wel helemaal niet zo een beest in het begin, vraag me ook af of ze hem ook op snelheid krijgen in het begin. Kan best zijn namelijk dat de Penryn de Nehalem in eerste instantie voorbij gaan, en zeker als je beetje aan overklokken doet. Nehalem is een van de complexe chips die intel genaakt heeft, en ze heeft veel hooi op haar vork hangen op dit moment, hoop dat het erop blijft liggen en dat het niet teveel is.

En voor de Nehalem hoeft de Phenom voorlopige niets te vrezen dacht ik, zal eerst naar de server markt gaan en als ultra high end desktop cpu verkocht worden. En laatst was er een onderzoek geweest en 96% van alle cpu die verkocht worden voor de desktop markt zitten onder de 200 dollar, nou dan loopt AMD 4% van de markt mis door geen high end cpu's te maken voor de desktop markt. (server markt is een ander verhaal, en daar kosten de barcelona's dan ook veel meer dan die 200 dollar)
Vind je het raar ? Penryn nu en dan alle dingen die nog niet goed waren verbeterd: Zoals FSB er uit, on die memory controller, native 8 core ontwerp.

In verhouding hebben ze dit keer veel risico genomen maar AMD heeft met K10 meer risico gelopen door meteen naar native quad te gaan en ook elke core te verbeteren. En 65nm te gebruiken wat al niet al te lekker werkte.

Maar wie weet.....

En over die 200 dollar. Voorlopig verkoopt intel zijn chips met dikke dikke winst. AMD maar amper met winst. + Intel kan er veel meer maken en verkoopt er ook veel meer dan AMD. Dus dan is het nog maar de vraag of AMD niets mis loopt:
KneoK schreef op maandag 21 april 2008 @ 14:59:
[...]

Ik gok dat die bottelnek er al is. Alleen in sommige apps zoals databases. En rekenkundige applicaties. Andere komen tegen een FSB bottelnek aan waardoor de cores niet vol benut kunnen worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Astennu op 21-04-2008 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

mad_max234 schreef op maandag 21 april 2008 @ 15:03:
[...]

Straks heb je ook AMD 2x3 en 2x4, amd gaat ook MCM doen. En natuurlijk hun 1x4 die ze al hadden, en daar komt dacht ik ook een native 6 core bij.

En de Nehalem word 1x4 1x8. ;) (toch?) En daar komen ongetwijfeld ook MCM's van. :)

Edit/
De 2x8 is dacht ik ook al bekent onder de naam Nehalem EX .
Ah, oke, er komen dus twee lijnen multicores ? Een lijn gebaseerd op het Intel principe en een lijn die geheel dedicated multicore is. Dan begrijp ik dat dat inderdaad het melden waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Astennu schreef op maandag 21 april 2008 @ 15:09:
[...]

Vind je het raar ? Penryn nu en dan alle dingen die nog niet goed waren verbeterd: Zoals FSB er uit, on die memory controller, native 8 core ontwerp.

In verhouding hebben ze dit keer veel risico genomen maar AMD heeft met K10 meer risico gelopen door meteen naar native quad te gaan en ook elke core te verbeteren. En 65nm te gebruiken wat al niet al te lekker werkte.

Maar wie weet.....
Vind ik raar ja, na noch geen enige resultaten te hebben gezien, op papier heeft in het verleden wel meer iets helemaal de pan in gehakt en bleek in de praktijk iets anders te liggen. ;) Eerst zien dan geloven, de C2D zou ook 60 tot 80% zo snel zijn dan de Athlon X2 van dat moment, bleek toch iets anders te liggen na de introductie, hij was snel dat zeker, maar niet zoals ze ons deden geloven, voor amd geldt het zelfde verhaal met de Phenom. ;)

Kan dus best zijn dat de Nehalem niet hoog klokt, en dat de Penryn op 4GHz hem voorbij loopt. :)

En de 65nm + 300mm wafel is inderdaad niet van een leien dakje gegaan, maar die doet het nu best aardig, 45w op 2500Mhz en 89w op 3GHz is nog niet goed te noemen maar er zit wel degelijk vooruitgang in.
KneoK schreef op maandag 21 april 2008 @ 15:14:
[...]

Ah, oke, er komen dus twee lijnen multicores ? Een lijn gebaseerd op het Intel principe en een lijn die geheel dedicated multicore is. Dan begrijp ik dat dat inderdaad het melden waard is.
Gisteren op de frontpage. :)

nieuws: 'AMD stort zich op multicore-race'

[ Voor 18% gewijzigd door mad_max234 op 21-04-2008 15:52 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mad_max234 schreef op maandag 21 april 2008 @ 15:29:
[...]

Vind ik raar ja, na noch geen enige resultaten te hebben gezien, op papier heeft in het verleden wel meer iets helemaal de pan in gehakt en bleek in de praktijk iets anders te liggen. ;) Eerst zien dan geloven, de C2D zou ook 60 tot 80% zo snel zijn dan de Athlon X2 van dat moment, bleek toch iets anders te liggen na de introductie, hij was snel dat zeker, maar niet zoals ze ons deden geloven, voor amd geldt het zelfde verhaal met de Phenom. ;)

Kan dus best zijn dat de Nehalem niet hoog klokt, en dat de Penryn op 4GHz hem voorbij loopt. :)

En de 65nm + 300mm wafel is inderdaad niet van een leien dakje gegaan, maar die doet het nu best aardig, 45w op 2500Mhz en 89w op 3GHz is nog niet goed te noemen maar er zit wel degelijk vooruitgang in.
Penryn op 4GHz lukt niet met de huidige stepping. Die dingen gaan dood boven de 1.4v v-core. Zie anandtech die 2 kapotte cpu's heeft. En sommige cpu's hebben dat nodig om de 4 GHz te halen.

En 45 watt vind ik best veel. Zie intel die al veel lager zit met meer performance per watt in hun notebook lijn. Als 65nm goed had gewerkt bij AMD hadden ze al 25 watt cpu;s gehad die 2200 haalde en 2500+ op 35 Watt net als intel nu heeft.

45w met 2500 is niet slecht maar met een goede 65nm techniek had het beter gekunt hopelijk voor AMD lukt 45nm veel beter. En hebben we straks een quad core laptop cpu van 25 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat zijn desktop cpu's waar ik het over heb, 4850e 45w en de 5600+ 3Ghz brisbane core. (5600+ staat nog niet in de PW)

Weet niet wat de nieuwe Turion ultra gaan doen maar denk dat die net nog iets beter doen qua TDP dan deze desktop cpu's. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Hallo, cpu's worden gebakken op een wafer en geen wafel hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Anoniem: 58485 schreef op maandag 21 april 2008 @ 15:57:
Hallo, cpu's worden gebakken op een wafer en geen wafel hoor :+
Dat wist ik echt nog niet, zo heb ik weer iets geleerd. :X Jongen moest je voor die typo helemaal een berichtje typen om het even duidelijk te maken dat ik dyslectici heb en dus soms fouten maak. :P

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Aah, interessant nieuws inderdaad. Ik had wel iets gehoord over HT3.0 maar me er nog niet echt in verdiept, maar ze kunnen dus gewoon dedicated multicores gaan maken en die stoppen ze vervolgens weer in een paartje op een die en zorgen met HT3.0 ervoor dat de interne communicatie geregeld wordt en je effectief weer twee keer zoveel cores hebt, hetzij niet geheel dedicated.
mad_max234 schreef op maandag 21 april 2008 @ 16:02:
[...]

Dat wist ik echt nog niet, zo heb ik weer iets geleerd. :X Jongen moest je voor die typo helemaal een berichtje typen om het even duidelijk te maken dat ik dyslectici heb en dus soms fouten maak. :P
Strooi jij soms poedersuiker op je cpu ? ;)

[ Voor 21% gewijzigd door KneoK op 21-04-2008 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

[...]

offtopic:
Of je zet het ff in je sig zodat mensen het kunnen weten en geen commentaar meer geven op (voor niet-dyslectici) maffe fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

[...]

Excuse moi :) Geeft niet. Maar ik stoor me er aan wanneer men wafel ipv wafer plaatst/typed/post :P

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~sar00143/pictures/Brusselswafel-1.JPG

Maken ze van dat processors ja? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Kom op zeg, hebben jullie poedersuiker als hersens? :P Dat je niet even na kan denken wat ik wel bedoel, en het is nog wel zo logisch wat er wel had moeten staan. :+

@KneoK
En nog iets ik vind deze fout best grappig (en ik kan wel tegen een stootje :+ ), maar let wel op meestal is het niet de bedoeling om iemand zijn handicap te gaan uitlachen, je gaat toch ook niet voor iemand staan in een rolstoel en hem uitlachen omdat hij niet goed kan lopen, zie deze handicap ook maar op die manier en bedenk dan even wat je nu aan het doen ben. En je moedigt zo aan om het niet meer te proberen en er zijn mensen die er wel moeite mee hebben en zich er voor schamen.

Heb respect voor anderen, en wie weet ben je zelf ook ergens niet goed in en vind je het ook niet leuk als ze je dan gaan uitlachen of iets dergelijks.

[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 21-04-2008 16:20 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56

Thandor

SilverStreak

Zie ^^ :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.