[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic - Deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 30.119 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 20:28
mad_max234 schreef op maandag 21 april 2008 @ 14:58:
De Nehalem word al gevreest en voordat hij op het toneel verschijnt, wie weet word de Nehalem wel helemaal niet zo een beest in het begin, vraag me ook af of ze hem ook op snelheid krijgen in het begin. Kan best zijn namelijk dat de Penryn de Nehalem in eerste instantie voorbij gaan, en zeker als je beetje aan overklokken doet. Nehalem is een van de complexe chips die intel genaakt heeft, en ze heeft veel hooi op haar vork hangen op dit moment, hoop dat het erop blijft liggen en dat het niet teveel is.

En voor de Nehalem hoeft de Phenom voorlopige niets te vrezen dacht ik, zal eerst naar de server markt gaan en als ultra high end desktop cpu verkocht worden. En laatst was er een onderzoek geweest en 96% van alle cpu die verkocht worden voor de desktop markt zitten onder de 200 dollar, nou dan loopt AMD 4% van de markt mis door geen high end cpu's te maken voor de desktop markt. (server markt is een ander verhaal, en daar kosten de barcelona's dan ook veel meer dan die 200 dollar)
Vind je het raar ? Penryn nu en dan alle dingen die nog niet goed waren verbeterd: Zoals FSB er uit, on die memory controller, native 8 core ontwerp.

In verhouding hebben ze dit keer veel risico genomen maar AMD heeft met K10 meer risico gelopen door meteen naar native quad te gaan en ook elke core te verbeteren. En 65nm te gebruiken wat al niet al te lekker werkte.

Maar wie weet.....

En over die 200 dollar. Voorlopig verkoopt intel zijn chips met dikke dikke winst. AMD maar amper met winst. + Intel kan er veel meer maken en verkoopt er ook veel meer dan AMD. Dus dan is het nog maar de vraag of AMD niets mis loopt:
KneoK schreef op maandag 21 april 2008 @ 14:59:
[...]

Precies wat ik zeg, toch ? De situatie verandert dus niet, op dit moment is Intel 2xC2D en AMD 1xX4 en straks wordt dat 3xC2D (even snel gezegd) tegenover 1xX6.

Waarom hoop je overigens op een bottleneck ?
Ik gok dat die bottelnek er al is. Alleen in sommige apps zoals databases. En rekenkundige applicaties. Andere komen tegen een FSB bottelnek aan waardoor de cores niet vol benut kunnen worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Astennu op 21-04-2008 15:46 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-05 22:40

KneoK

Not in a million lightyears

mad_max234 schreef op maandag 21 april 2008 @ 15:03:
[...]

Straks heb je ook AMD 2x3 en 2x4, amd gaat ook MCM doen. En natuurlijk hun 1x4 die ze al hadden, en daar komt dacht ik ook een native 6 core bij.

En de Nehalem word 1x4 1x8. ;) (toch?) En daar komen ongetwijfeld ook MCM's van. :)

Edit/
De 2x8 is dacht ik ook al bekent onder de naam Nehalem EX .
Ah, oke, er komen dus twee lijnen multicores ? Een lijn gebaseerd op het Intel principe en een lijn die geheel dedicated multicore is. Dan begrijp ik dat dat inderdaad het melden waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Astennu schreef op maandag 21 april 2008 @ 15:09:
[...]

Vind je het raar ? Penryn nu en dan alle dingen die nog niet goed waren verbeterd: Zoals FSB er uit, on die memory controller, native 8 core ontwerp.

In verhouding hebben ze dit keer veel risico genomen maar AMD heeft met K10 meer risico gelopen door meteen naar native quad te gaan en ook elke core te verbeteren. En 65nm te gebruiken wat al niet al te lekker werkte.

Maar wie weet.....
Vind ik raar ja, na noch geen enige resultaten te hebben gezien, op papier heeft in het verleden wel meer iets helemaal de pan in gehakt en bleek in de praktijk iets anders te liggen. ;) Eerst zien dan geloven, de C2D zou ook 60 tot 80% zo snel zijn dan de Athlon X2 van dat moment, bleek toch iets anders te liggen na de introductie, hij was snel dat zeker, maar niet zoals ze ons deden geloven, voor amd geldt het zelfde verhaal met de Phenom. ;)

Kan dus best zijn dat de Nehalem niet hoog klokt, en dat de Penryn op 4GHz hem voorbij loopt. :)

En de 65nm + 300mm wafel is inderdaad niet van een leien dakje gegaan, maar die doet het nu best aardig, 45w op 2500Mhz en 89w op 3GHz is nog niet goed te noemen maar er zit wel degelijk vooruitgang in.
KneoK schreef op maandag 21 april 2008 @ 15:14:
[...]

Ah, oke, er komen dus twee lijnen multicores ? Een lijn gebaseerd op het Intel principe en een lijn die geheel dedicated multicore is. Dan begrijp ik dat dat inderdaad het melden waard is.
Gisteren op de frontpage. :)

nieuws: 'AMD stort zich op multicore-race'

[ Voor 18% gewijzigd door mad_max234 op 21-04-2008 15:52 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 20:28
mad_max234 schreef op maandag 21 april 2008 @ 15:29:
[...]

Vind ik raar ja, na noch geen enige resultaten te hebben gezien, op papier heeft in het verleden wel meer iets helemaal de pan in gehakt en bleek in de praktijk iets anders te liggen. ;) Eerst zien dan geloven, de C2D zou ook 60 tot 80% zo snel zijn dan de Athlon X2 van dat moment, bleek toch iets anders te liggen na de introductie, hij was snel dat zeker, maar niet zoals ze ons deden geloven, voor amd geldt het zelfde verhaal met de Phenom. ;)

Kan dus best zijn dat de Nehalem niet hoog klokt, en dat de Penryn op 4GHz hem voorbij loopt. :)

En de 65nm + 300mm wafel is inderdaad niet van een leien dakje gegaan, maar die doet het nu best aardig, 45w op 2500Mhz en 89w op 3GHz is nog niet goed te noemen maar er zit wel degelijk vooruitgang in.
Penryn op 4GHz lukt niet met de huidige stepping. Die dingen gaan dood boven de 1.4v v-core. Zie anandtech die 2 kapotte cpu's heeft. En sommige cpu's hebben dat nodig om de 4 GHz te halen.

En 45 watt vind ik best veel. Zie intel die al veel lager zit met meer performance per watt in hun notebook lijn. Als 65nm goed had gewerkt bij AMD hadden ze al 25 watt cpu;s gehad die 2200 haalde en 2500+ op 35 Watt net als intel nu heeft.

45w met 2500 is niet slecht maar met een goede 65nm techniek had het beter gekunt hopelijk voor AMD lukt 45nm veel beter. En hebben we straks een quad core laptop cpu van 25 watt.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat zijn desktop cpu's waar ik het over heb, 4850e 45w en de 5600+ 3Ghz brisbane core. (5600+ staat nog niet in de PW)

Weet niet wat de nieuwe Turion ultra gaan doen maar denk dat die net nog iets beter doen qua TDP dan deze desktop cpu's. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Hallo, cpu's worden gebakken op een wafer en geen wafel hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Anoniem: 58485 schreef op maandag 21 april 2008 @ 15:57:
Hallo, cpu's worden gebakken op een wafer en geen wafel hoor :+
Dat wist ik echt nog niet, zo heb ik weer iets geleerd. :X Jongen moest je voor die typo helemaal een berichtje typen om het even duidelijk te maken dat ik dyslectici heb en dus soms fouten maak. :P

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-05 22:40

KneoK

Not in a million lightyears

Aah, interessant nieuws inderdaad. Ik had wel iets gehoord over HT3.0 maar me er nog niet echt in verdiept, maar ze kunnen dus gewoon dedicated multicores gaan maken en die stoppen ze vervolgens weer in een paartje op een die en zorgen met HT3.0 ervoor dat de interne communicatie geregeld wordt en je effectief weer twee keer zoveel cores hebt, hetzij niet geheel dedicated.
mad_max234 schreef op maandag 21 april 2008 @ 16:02:
[...]

Dat wist ik echt nog niet, zo heb ik weer iets geleerd. :X Jongen moest je voor die typo helemaal een berichtje typen om het even duidelijk te maken dat ik dyslectici heb en dus soms fouten maak. :P
Strooi jij soms poedersuiker op je cpu ? ;)

[ Voor 21% gewijzigd door KneoK op 21-04-2008 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

[...]

offtopic:
Of je zet het ff in je sig zodat mensen het kunnen weten en geen commentaar meer geven op (voor niet-dyslectici) maffe fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

[...]

Excuse moi :) Geeft niet. Maar ik stoor me er aan wanneer men wafel ipv wafer plaatst/typed/post :P

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~sar00143/pictures/Brusselswafel-1.JPG

Maken ze van dat processors ja? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Kom op zeg, hebben jullie poedersuiker als hersens? :P Dat je niet even na kan denken wat ik wel bedoel, en het is nog wel zo logisch wat er wel had moeten staan. :+

@KneoK
En nog iets ik vind deze fout best grappig (en ik kan wel tegen een stootje :+ ), maar let wel op meestal is het niet de bedoeling om iemand zijn handicap te gaan uitlachen, je gaat toch ook niet voor iemand staan in een rolstoel en hem uitlachen omdat hij niet goed kan lopen, zie deze handicap ook maar op die manier en bedenk dan even wat je nu aan het doen ben. En je moedigt zo aan om het niet meer te proberen en er zijn mensen die er wel moeite mee hebben en zich er voor schamen.

Heb respect voor anderen, en wie weet ben je zelf ook ergens niet goed in en vind je het ook niet leuk als ze je dan gaan uitlachen of iets dergelijks.

[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 21-04-2008 16:20 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:05

Thandor

SilverStreak

Zie ^^ :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.