Hi-fi uit China vs. de bekende commerciele Hi-fi. deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 97.283 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eh... ik weet niet of dit 'vloeken in de kerk' is in deze forum, maar hoe zit het met de betere aziatische AV-Receivers?

Qua design/grootte ben ik namelijk op zoek naar iets wat nog het meest in de buurt komt van een Cambridge Audio Azure 340R of 540R (v3).

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Ik denk dat voor de receivers een beetje het zelfde geld als voor tuners. Als je hem alleen gebruikt als versterker zit je wel safe denk ik. Maar wil je de tuner ook gebruiken dan kan dat wel eens problematisch worden. De chinese tuners schijnen het niet zo goed te doen in Nederland.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk38
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:30
Ze zijn weer aan het rommelen op Ebay, ben ik lekker aan het bieden bij "Photo shop shop" is opeens het hele item verdwenen, krijg ik later dit mailtje van Ebay.

Please be aware that the following listing:

280222573195 - (FREE shipping) XS 728A Classic A Tube Pre Amplifier

has been removed by eBay for violating of one or more of our policies. Any offers or bids placed on this listing are now null and void. Because the auction was ended, you as a bidder are not required to complete the transaction.

For information about eBay's listing policies and user agreement go to:

http://pages.ebay.com.au/help/sell/policies.html
http://pages.ebay.com.au/help/policies/user-agreement.html

We're sorry for the inconvenience and thank you for your understanding.

Regards,

eBay Trust & Safety

Blijft toch een vreemde zaak met die chinese audio aanbieders. 8)7

Edit: toch nog een XIANG SHENG 728A pre amp gewonnen bij "apple1917"

@Koifarm hoe ben jij gevaren met het aanpassen van de Amp ?. las dat je bezig was er een afstandsbediening in te bouwen en andere buisjes, oa de 6N6P daar heb ik er ook nog een paar van liggen. misschien is een losse DAC inbouwen nog een idee ?, zoiets als deze
http://cgi.ebay.nl/96KHz-...Q_trksidZp1742.m153.l1262 :9

[ Voor 22% gewijzigd door dirk38 op 05-05-2008 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 08:03

silitek

Tubes Only

^^..klopt, maar wel een waarschuwings mailtje. Ebay begint het te leren ;) ..In artszeto zijn ze ook aan het snijden. :/

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jeep..ik heb alle onderdelen voor de voltmod gekregen van Koifarm dus die wilde ik ook graag doen. Overigens hoorde ik dat het verstandig zou zijn om over de Diodes een rattelcondensator te zetten van 100nF, 250V. Heeft iemand daar ervaring mee?

en verdomd ik zit nog steeds zonder internet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemaworst
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-03-2022
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 21:29:
@jeep..ik heb alle onderdelen voor de voltmod gekregen van Koifarm dus die wilde ik ook graag doen. Overigens hoorde ik dat het verstandig zou zijn om over de Diodes een rattelcondensator te zetten van 100nF, 250V. Heeft iemand daar ervaring mee?

Dan heb je vast te goedkope UTP kabels. Heb je ze wel de zilveren kabels? Anders vallen er bitjes om. >:) (Oei wat flauw)Maareh, hoe kan je nou zonder internet posten op tweakers?

[ Voor 6% gewijzigd door hemaworst op 05-05-2008 21:45 ]

Hans Dorrestijn: "Want, de worstjes van de Hema zijn niet te hard of slap...De Hemaworst, hoera hoera, zit barstens vol met sap.Baby's die nu juichen aan de moederborst...Zouden harder zuigen aan de Hemaworst"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Kan het kwaad als een buis op de lange zijde opgloeid :?...

Afbeeldingslocatie: http://s1.screenshots.cc/upload/612810b5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silitek schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 10:25:
Kan het kwaad als een buis op de lange zijde opgloeid :?...
Ik heb dit ook gehad. Goed voor de buis is het volgens mij niet. Mijn eindbuis heeft er toch wel schade van opgelopen. Hij meet nu aanzienlijk slechter dan de rest... Ik heb daarom maar een andere set gekocht.

Achteraf bleek het aan een storing op de eindbuisvoeten zelf te liggen en lag het dus niet aan de buis. Ook kon ik het niet oplossen door de mA waarde omlaag te draaien d.m.v. de potmeters. De eindbuisvoeten zijn destijds allemaal vervangen door betere en toen was dit vervelende euvel verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Triple M audioshop is idd de winkel van Mattijs (en Clemens). Hier verkopen ze naast Pink faun ook andere merken. Leuke winkel. Moet je zeker een keer heengaan als je in de buurt bent.

@Koifarm
Nieuw Amsterdam is even rijden. Ik denk dat ik toch al besloten heb. Maar mocht je zaterdag naar Jeep gaan en de Audioromy meenemen, dan mag je wel een uurtje (of 2) eerder gaan en een tussenstop in Apeldoorn maken. Luisteren is altijd leuk.

Overigens heb ik de Arcam als voorversterker aangekoppeld. Het geluidsbeeld werd wel iets exacter, maar ook iets kleiner en minder diep. Al met al een goede optie voor het gewone gebruik. Wil je echt luisteren dan kan je altijd ompluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simsim
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-02 13:30
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 09:57:
Eh... ik weet niet of dit 'vloeken in de kerk' is in deze forum, maar hoe zit het met de betere aziatische AV-Receivers?

Qua design/grootte ben ik namelijk op zoek naar iets wat nog het meest in de buurt komt van een Cambridge Audio Azure 340R of 540R (v3).

Thx
Daar ben ik dus ook erg nieuwsgierig naar. Dus als er ook mooie kwaliteit AV receivers (met de laatste decoderingsmogelijkheden) van chinese makelij te vinden zijn dan hou ik me van harte aanbevolen.

Ik heb toch vaak het idee dat we allemaal veel te veel betalen voor het merkje dat er opgeplakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dirk38 schreef op maandag 05 mei 2008 @ 17:08:

Edit: toch nog een XIANG SHENG 728A pre amp gewonnen bij "apple1917"

@Koifarm hoe ben jij gevaren met het aanpassen van de Amp ?. las dat je bezig was er een afstandsbediening in te bouwen en andere buisjes, oa de 6N6P daar heb ik er ook nog een paar van liggen. misschien is een losse DAC inbouwen nog een idee ?, zoiets als deze
http://cgi.ebay.nl/96KHz-...Q_trksidZp1742.m153.l1262 :9
Bedoel je in de xiang sheng 728a of de audioromy FU 13?

De xiang sheng 728a heb ik niet meer omdat op de audioromy FU 13 al twee ingangen heeft en mijn UCD 180 had dat niet. Ik had bendix 2c51 buizen op de plek van de 6N3( in de 728a) en vond dit veel meer detail geven. Verder had ik alle condensatoren in de audioweg vervangen voor sovjet PIO's, dit gaf geen hoorbare verbetering. Het inbouwen van de AB ben ik niet aan toegekomen.

De audioromy FU13 heb ik JJ ECC803s en Telefunken ECC85 in zitten. De JJ als vervanger voor de slisserige philips buisjes en de telefunken voor de 6DJ8 maar het geluid is niet veel anders.

Als je de schottky diode's gebruikt hoef je niet de condensatoren hierover te plaatsen. Een schottky diode doet het zelfde als een normale diode met een condensator hierover.
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 12:32:
@Koifarm
Nieuw Amsterdam is even rijden. Ik denk dat ik toch al besloten heb. Maar mocht je zaterdag naar Jeep gaan en de Audioromy meenemen, dan mag je wel een uurtje (of 2) eerder gaan en een tussenstop in Apeldoorn maken. Luisteren is altijd leuk.
Ik kom zaterdag op de motor dus een versterker meenemen zal niet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk38
@koifarm: bedoelde inderdaad de De xiang sheng 728a, kan ik daar de 6N6P ook in gebruiken als vervanger voor de 6N11 buisjes?. veder heb ik nog 2 GE jan 5670 of russische 6N3Ps. als vervanger voor de 6N3.

[ Voor 18% gewijzigd door dirk38 op 06-05-2008 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@koifarm..Okee duidelijk..ik ga af op jouw woord. Die vriend van me zei dat een schottky diode alleen sneller schakeld en daardoor mogelijk meer brom zou kunnen geven. Vandaar dat hij dacht aan een cons.

By the way koif..zou je mogelijk nog een 5k6 weerstand voor me ter vervanging van de ene die ik toen bij jouw mod-sessie per ongeluk toen ook doorsneed?

Want, al was het maar voor mijn gevoel, af en toe kraakt de rechterkant en zit absoluut in de cd-speler en mogelijk dat de weerstand een rol speelt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Versterkertje achterop de motor? Nee, lijkt me niet. Veel plezier in ieder geval en je hoort de resultaten wel zodra ik er een binnen heb.

Zijn de 813 buizen trouwens makkelijk te vinden, of kan ik beter meteen een reservesetje bijbestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dirk38 schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 18:31:
@koifarm: bedoelde inderdaad de De xiang sheng 728a, kan ik daar de 6N6P ook in gebruiken als vervanger voor de 6N11 buisjes?. veder heb ik nog 2 GE jan 5670 of russische 6N3Ps. als vervanger voor de 6N3.
De 6n6p kan er niet in, deze gebruikt te veel gloeistroom. De 6n11 is te wisselen voor ECC88,6DJ8 of 6922 ( eventueel ECC85) maar mijn ervaring is dat de standaard 6N11 zeer goed presteerd. Voor de 6N3 is het de moeite waard om de GE jan 5670 of de 6N3P's te proberen.
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 19:58:
@koifarm..Okee duidelijk..ik ga af op jouw woord. Die vriend van me zei dat een schottky diode alleen sneller schakeld en daardoor mogelijk meer brom zou kunnen geven. Vandaar dat hij dacht aan een cons.

By the way koif..zou je mogelijk nog een 5k6 weerstand voor me ter vervanging van de ene die ik toen bij jouw mod-sessie per ongeluk toen ook doorsneed?

Want, al was het maar voor mijn gevoel, af en toe kraakt de rechterkant en zit absoluut in de cd-speler en mogelijk dat de weerstand een rol speelt??
Je kunt hem wisselen maar dan moet je er een kopen/bestellen want ik heb ze niet op voorrraad..( 5k6/1/4 Watt). Je kunt ze allebei ook overbruggen, geef iets meer uitgangssignaal.

Kraken kan ook van slechte kontakten van de buisvoetjes komen of geoxideerde buispinnen. Kontaktspray helpt hiervoor goed.
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 20:27:
Versterkertje achterop de motor? Nee, lijkt me niet. Veel plezier in ieder geval en je hoort de resultaten wel zodra ik er een binnen heb.

Zijn de 813 buizen trouwens makkelijk te vinden, of kan ik beter meteen een reservesetje bijbestellen?
Buizen zijn via Ebay makkelijk te bestellen.
http://cgi.ebay.com/Brand...Q_trksidZp1742.m153.l1262

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2008 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jiehaaaaa

Ik heb er een aangeschaft bij Leshelemart, een Audioromy FU13. Mooie prijs geloof ik toch: 160 GBP + 120 verzending via boot.

Thanx voor de link naar de buizen. Heb je een idee of RCA 813 buizen wat oplevert? Die staan er ook wel eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb intussen voor mhzscd33 de 5670 rca buisjes en voor de bewitch 6550 heb ik tungsol 6ns7gtb en sylvania 6sl7gt gewisseld voor de orginele chinese buisjes. Dat geeft een groot verchil. Het best merkbare was dat met de nos 6sl7gt sylvania (prachtig buisjes 35 dollar matched + shipping !!). Nu wil ik de rectifier 5Z3P verwisselen en mijn vraag is kan ik deze verwisselen voor een 5u4gb type? Ik lees hier verschillende meningen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk38
@H3D: weet je dat zeker, volgens mij weegt de amp meer dan 20 kilo en kan dan alleen via luchtpost ala 176 pond verzonden worden.

@silitek: dan hebben we beide geen geluk met die russische 6P3S buizen, nieuw setje buizen is imiddels onderweg naar mij, kijken of die het langer volhouden. anders wordt het nog duur als je om de paar weken een buis stuk heb.

[ Voor 47% gewijzigd door dirk38 op 07-05-2008 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

dirk38 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 17:01:
@H3D: weet je dat zeker, volgens mij weegt de amp meer dan 20 kilo en kan dan alleen via luchtpost ala 176 pond verzonden worden.
IDD..per luchtpost lijkt mij. 176 pond zit dan ook aan de ondergrens 8)
Komt vaak nog ongeveer 30 GBP verzekering bij

@pavlov

Buis was de boosdoener...Terug naar de 5881 (orginele) buizen. Verrek :+ ...klinken ineens een stuk beter. Maar dat komt door de mooie voorbuizen...

[ Voor 25% gewijzigd door silitek op 07-05-2008 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had samen met 0.22uF/250V wat (80 :P) 0.047uF 250V russische PiO's meebesteld. Op zich leuke overbruggingscaps leek mij zo. Maar ze zijn een beetje... ehh... groter dan ik dacht: 22x7 mm. 8)7
Dus schottky's zijn misschien niet zo'n slecht idee. Het is een beetje prutswerk in dat hoekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bazer

En nou?

silitek schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 17:42:
[...]

@pavlov

Buis was de boosdoener...Terug naar de 5881 (orginele) buizen. Verrek :+ ...klinken ineens een stuk beter. Maar dat komt door de mooie voorbuizen...
Haha, ik snap wat je bedoelt maar als ik het lees zoals het er staat zeg je doordat je de eindbuizen verwisselt het een stuk beter klinkt vanwege de voorbuizen. da's toch wel knap ;)

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan idd niet met de boot. Dan wordt het ietsje meer, maar ook sneller binnen. Ook weer niet erg.

Veel plezier met modden morgen!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modem nog immer stuk..maar toch ff een bericht van mij. Morgen? Zaterdag zul je bedoelen ;)

Ik heb er weer zin in..wel hoorde ik dat ik weer op 19.00 ergens moet verschijnen..jammer genoeg..ik neem op zaterdag in ieder geval mijn MultiM mee (de rest heb ik toch niet) :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2008 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo hehe, ik ben het eerst weer thuis na de modsessie :P

Het was een modsessie van hoog niveau. We hebben eigenlijk eerst een uur zitten kletsen op balkon 14 hoog met uitzicht over de Zuid-Veluwe en Utrechtse heuvelrug.
Eigenlijk alleen maar 4 MHZS CD33's gezien. We hebben ze mooi in verschillende stadia van verbetering kunnen beluisteren. Alhoewel ik zelf veel meer gewoon druk geweest ben met solderen en catering verzorgen. De anderen (behalve Koifarm) zorgden er vooral voor dat het allemaal wel goed ging (ze keken vooral toe dus). :w

Ik heb dus zelf niet echt veel kunnen vergelijken, maar de verschillen met de passieve mod was toch wel het grootst, ook de Sprague Caps vonden gretig aftrek (2e belangrijkste verschil) en de voorkeur voor de buisjes ging vooral richting RCA 5670, maar ook GE5670 en russiche 6N3PE hebben elk goede punten.

Wat wel erg vervelend was dat de speler van bronco.b ineens geen cd's meer kon lezen. 7(8)7 Gelukkig hadden we nog was spelers open liggen om organen te doneren... bleek ineens die van Hemaworst met de PCB's van brnco het ook ineens te vertikken terwijl het dus niet aan die PCB's lag? :? Dus 2 spelers kaduuk? Koifarm kon ook nergens iets raars ontdekken zoals verdwaalde stukjes soldeer. Het was een uur lang zweten en zoeken. En hoe kon de hardware nou ineens kapot zijn? no-disc en no-disc. Terwijl die er dus echt wel in zat. Ze konden ze niet lezen.
Wat bleek nou? Het kwam door de cd er in te laten zitten met uitelkaar halen. Daar raakte de speler dermate van in de war dat hij niks meer bliefde te doen. Dus aanzetten en direct de cd eruithalen en opnieuw proberen bleek de oplossing te zijn.
Zo is de dag dus toch nog goed afgelopen. Alle spelers zijn zo volop gemod er uitgekomen in volledig werkende staat. En het geluid dat eruitkwam is na uitgebreid testen echt zeer goed bevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 22:48:

Het was een modsessie van hoog niveau.

Wat wel erg vervelend was dat de speler van bronco.b ineens geen cd's meer kon lezen. 7(8)7 Gelukkig hadden we nog was spelers open liggen om organen te doneren... bleek ineens die van Hemaworst met de PCB's van brnco het ook ineens te vertikken terwijl het dus niet aan die PCB's lag? :? Dus 2 spelers kaduuk? Koifarm kon ook nergens iets raars ontdekken zoals verdwaalde stukjes soldeer. Het was een uur lang zweten en zoeken. En hoe kon de hardware nou ineens kapot zijn? no-disc en no-disc. Terwijl die er dus echt wel in zat. Ze konden ze niet lezen.
Wat bleek nou? Het kwam door de cd er in te laten zitten met uitelkaar halen. Daar raakte de speler dermate van in de war dat hij niks meer bliefde te doen. Dus aanzetten en direct de cd eruithalen en opnieuw proberen bleek de oplossing te zijn.
Zo is de dag dus toch nog goed afgelopen. Alle spelers zijn zo volop gemod er uitgekomen in volledig werkende staat. En het geluid dat eruitkwam is na uitgebreid testen echt zeer goed bevonden.
Wat ik mij nu afvraag : ging bij jullie het ceedeetje eerst nog even draaien voordat het no-disc signaal verschijnt?

Bij mij krijg ik na het uitvoeren van veranderingen in het voedingsdeel van de speler ook het sein no-disc, maar normaliter "start" de ceedee eerst heel eventjes en komt dan tot stilstand. Thans is er totaal geen leven in het cd-motortje, slechts de mededeling: no-disc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemaworst
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-03-2022
Ik denk dat Koifarm als tweede thuis was, met zijn motor met raketmotor _/-\o_

ZO, dat was een erg leuke en vooral spannende Modsessie! Ik ben in één avond 10 jaar ouder geworden haha :D. De speler staat nu weer vrolijk te spelen.

Ik heb in de KT88 speler(die goedkoopste op Ebay) 6AC7 buisjes gedaan. Klinkt echt super goed! MAAR: de buisjes zijn echt supersupersupergevoelig voor beweging. Ik had gisteren de cdspeler even uit en liep door de kamer. Een soort van windgong geluiden door de kamer, "klink kloing, boing". Heeft iemand een tip om ze wat minder gevoelig te maken? Zelfs als ik op mijn tenen loop dan hoor ik het over de speakers. Ook als ik op de versterker tik dan hoor ik de geluiden(redelijk hard).

Net nog even getest: als ik het geluid hard zet, dan krijg ik de indruk dat de buizen zelfs gaan trillen door de speaker die er naast staat. Zodra ik namelijk hard speel, dan op pauze druk, dan hoor ik 1,5 seconde een soort galm.

Huh, dat lijkt wel mijn yaqin 300b voor 2000 dollar?!?!?
Afbeeldingslocatie: http://grantfidelity.com/shop/images/A-534top2.jpg

He, mijn phono pre-amp met een handig zeefje voor voor 560 dollar:
Afbeeldingslocatie: http://grantfidelity.com/shop/images/P307lf2half.jpg

Kijk op http://www.grantfidelity.com/ voor meer bekende yaqins

[ Voor 27% gewijzigd door hemaworst op 11-05-2008 11:45 ]

Hans Dorrestijn: "Want, de worstjes van de Hema zijn niet te hard of slap...De Hemaworst, hoera hoera, zit barstens vol met sap.Baby's die nu juichen aan de moederborst...Zouden harder zuigen aan de Hemaworst"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 15:40
Heren,

ik was reeds langere tijd op zoek naar een goedkope en goede DAC als pre-amp voor mijn Little-Dot mkII en ben uitgekomen op een Chinese nieuwkomer, de Zero 24/192. Meteen maar besloten om een opamp-roll uit te voeren naar de OPA627au van Burr Brown.

Het spulletje staat momenteel bij de douane, maar ik hoop dat dat niet al te lang meer gaat duren.
Omdat er in de TS wel iets word gezegd over DAC's, maar eigenlijk heel summier, zal ik zodra ik de Zero binnen heb even een zo uitgebreid mogelijke review schrijven. Zeker aangezien er zo gruwelijk veel moois te halen is op het gebied van DAC's uit China, lijkt het me handig als er wat meer info over beschikbaar is.

http://www.head-fi.org/fo...phone-amp-pre-amp-269458/

Op bovenstaande URL kun je er al heel wat over lezen en de reacties zijn enkel lovend (op enkele kleine uitzonderingen na)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Weet iemand trouwens of de chinezen ook beetje leuke buizentesters maken?
Niet direct audio, maar wel gerelateerd :).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 06:49:
Wat ik mij nu afvraag : ging bij jullie het ceedeetje eerst nog even draaien voordat het no-disc signaal verschijnt?

Bij mij krijg ik na het uitvoeren van veranderingen in het voedingsdeel van de speler ook het sein no-disc, maar normaliter "start" de ceedee eerst heel eventjes en komt dan tot stilstand. Thans is er totaal geen leven in het cd-motortje, slechts de mededeling: no-disc.
ja, zo te lezen precies hetzelfde! Je moet gewoon het cd-tje eruit halen voor je gaat modden. Hij gaat anders namelijk opstarten, gaat zoeken, klikt een paar keer voor de herkansing en gaat dan terug in de rest en geeft een no-disc error.

Voor het aanzetten je vinger al op de ejectknop.
hemaworst schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:16:
Ik heb in de KT88 speler(die goedkoopste op Ebay) 6AC7 buisjes gedaan. Klinkt echt super goed! MAAR: de buisjes zijn echt supersupersupergevoelig voor beweging. Ik had gisteren de cdspeler even uit en liep door de kamer. Een soort van windgong geluiden door de kamer, "klink kloing, boing". Heeft iemand een tip om ze wat minder gevoelig te maken? Zelfs als ik op mijn tenen loop dan hoor ik het over de speakers. Ook als ik op de versterker tik dan hoor ik de geluiden(redelijk hard).
Oh ja, dat waren die GE. Die zijn erg microfonisch ja. Maar wel mooi! Daar zijn tuberings voor, maar ik heb gi ook nog andere.

Die Yaqins zijn ineens ook weer lekker duur met een ander screening he? |:(
Prosje schreef op zondag 11 mei 2008 @ 17:45:
ben uitgekomen op een Chinese nieuwkomer, de Zero 24/192. Meteen maar besloten om een opamp-roll uit te voeren naar de OPA627au van Burr Brown.

Het spulletje staat momenteel bij de douane, maar ik hoop dat dat niet al te lang meer gaat duren.
Omdat er in de TS wel iets word gezegd over DAC's, maar eigenlijk heel summier, zal ik zodra ik de Zero binnen heb even een zo uitgebreid mogelijke review schrijven. Zeker aangezien er zo gruwelijk veel moois te halen is op het gebied van DAC's uit China, lijkt het me handig als er wat meer info over beschikbaar is.
super, want daar hadden we nog niet veel van. En ik kan ze nog niet zo goed uit elkaar houden.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2008 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 23:55:
[...]

ja, zo te lezen precies hetzelfde! Je moet gewoon het cd-tje eruit halen voor je gaat modden. Hij gaat anders namelijk opstarten, gaat zoeken, klikt een paar keer voor de herkansing en gaat dan terug in de rest en geeft een no-disc error.

Voor het aanzetten je vinger al op de ejectknop.
[...]
Ja, ja het leed is reeds geschied, maar wat nu? Hoe krijg ik een en ander weer aan de praat?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2008 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Prosje schreef op zondag 11 mei 2008 @ 17:45:
Heren,

ik was reeds langere tijd op zoek naar een goedkope en goede DAC als pre-amp voor mijn Little-Dot mkII en ben uitgekomen op een Chinese nieuwkomer, de Zero 24/192. Meteen maar besloten om een opamp-roll uit te voeren naar de OPA627au van Burr Brown.

http://www.head-fi.org/fo...phone-amp-pre-amp-269458/

Op bovenstaande URL kun je er al heel wat over lezen en de reacties zijn enkel lovend (op enkele kleine uitzonderingen na)
Bij welke chinees heb je het gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 15:40
vinz98 schreef op maandag 12 mei 2008 @ 08:35:
[...]

Bij welke chinees heb je het gehaald?
Het spul is gehaald bij Dhr Chan Lawrence op Ebay.

http://cgi.ebay.com/ws/eB...iewItem&item=230246091165

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazza
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-05 09:04
Ik zat er zelf over te denken om de Little Dot MKIII :9~ hoofdtelefoonversterker te kopen >:) .
Maar het hele importeren uit China maakt mij nog wat twijfelachtig om zoiets te bestellen.

Heeft iemand hier ervaring met Little Tube?

En wat zijn nou precies de exactie kosten qua importheffing bij buizenversterkers (belasting is toch gewoon 19%?), en komen er nog meer kosten bij kijken, behalve de verzendkosten natuurlijk?.

Ik las op de website van de douane dat je bestellingen uit het buitenland (buiten europa) moet opgeven bij de douane, maar dat TNT dit ook wel doet?

Ik weet in ieder geval dat Little Tube zijn spul via EMS verzend, ik weet niet of dit automatisch overgaat in TNT zodra dit pakket in Nederland arriveert?

Misschien zijn dit best wel veel vragen ;) , maar ik heb verder nog nooit iets uit het buitenland besteld en ik wil wel een beetje weten waar ik aan toe ben als ik iets uit China bestel :) .

Alvast bedankt 8) ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

20E inklaringskosten oid en 20% van de geschatte waarde van de amp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazza
20E inklaringskosten oid en 20% van de geschatte waarde van de amp.
Erm, geschatte waarde van de amp? :? straks schatten ze de waarde van de amp veel te hoog, kan ik nog meer gaan betalen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja klopt, kun je beklag maken bij ze, maar moet je wel eea kunnen bewijzen.
Ik heb meestal geluk, en word vrij laag aangeslagen.

Echter heb ik van de week ook 50E betaald aan douane kosten (ex inklaring) voor iets van 120$.
Kan gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazza
Ja klopt, kun je beklag maken bij ze, maar moet je wel eea kunnen bewijzen.
Ik heb meestal geluk, en word vrij laag aangeslagen.

Echter heb ik van de week ook 50E betaald aan douane kosten (ex inklaring) voor iets van 120$.
Kan gebeuren...
Hmm, komt een beetje onproffessioneel over 8)7, beetje bedragen gaan schatten over geimporteerde goederen, zo'n Chinese buizenversterker ziet er natuurlijk best wel duur uit, dus het zou me niet verbazen dat de geschatte prijs hoger ligt dan dat ie werkelijk is.
Maar moet je de exta importkosten betalen bij aflevering thuis, of moet je dit later betalen?
En hoe zit het nou met aangeven, moet je dit zelf doen, of word het al gedaan door de TNT, DHL etc.?

Wat ik me ook afvraag is, hoe dit gaat met terugsturen als er een defect is, op de Little Dot versterker zit een jaar garantie (en uit forum posts kan ik ook opmaken dat de service daar wel goed is) , als ie weer vanuit China teruggestuurd is na reparatie moet je dan weer die importkosten betalen ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja bij aflevering, anders krijg je hem niet mee.
Althans dat is mijn ervaring met zowel DHL als TPG.

Jep dan moet je weer die importkosten betalen :).
maar wss krijg je dan gewoon nieuw onderdeeltje hoor, en die zijn <45E dus vrijgesteld.

[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 12-05-2008 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazza
Jep dan moet je weer die importkosten betalen :).
maar wss krijg je dan gewoon nieuw onderdeeltje hoor, en die zijn <45E dus vrijgesteld.
Dat slaat eigenlijk nergens op, je hebt immers al die kosten betaald, beetje onzin om dan weer te moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@de modders van afgelopen zaterdag..ik heb even weer bezit genomen van de PC van de buren. De Sprague Caps zijn in mijn ogen de mooist klinkende van allemaal. Ik heb zowel de russische POI gehad als de CC SA cap. Maar de spraque is met name in het middengebied het mooist. De speler klinkt nu haast analoog (wat dat ook moge zijn).

En tja..jeep..je heb je wel zeer druk gemaakt met eten koken en solderen! Maar uiteraard mijn dank _/-\o_ daarvoor. De speler is nu zoals ik heb graag wil hebben!

echt een fijne speler! Een aanrader voor iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazza
Kan gebeuren...
Helpt het ook nog als je een factuur laat meeleveren? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Soms. Het is gewoon een risico, en soms betaal je te weinig en soms te veel.
Bedrijfsrisico :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Allemaal leuk en aardig de mod sessie bij ]eep. Maar!!..wat zijn nou de concrete verschillen in klank tussen een standaard MHZS en de ge-modificeerde spelers?. Dat vind ik nou weer interessant ;)
Waar ligt de definitie bij een mod?...

@Bronco.b De speler is naar je zin...maar wat moet ik voorstellen bij "klinkt haast analoog" :X
Geen idee ;)

Neem aan dat er verschillende smaken aan bod zijn gekomen. 8)

[ Voor 36% gewijzigd door silitek op 12-05-2008 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ koifarm en @jeep: heel erg bedankt voor het moden van mijn cd speler, is echt een klasse beter geworden, veel rustiger in het hoog, meer detail en ook de ruimtelijkheid van het geluid is enorm verbeterd! _/-\o_ Ik heb ook de spraque caps nu in de speler zitten en ben daar ook zeer over te spreken. Samen met de GE JAN buisjes krijg ik nu het mooiste resultaat.

Verder was het een gezellige en leerzame middag en avond met lekker eten door Jeep bereid! Alle andere aanwezigen ook bedankt voor de gezelligheid en het uitwisselen van ervaringen over de MHZS speler en chineese audio in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wazza schreef op maandag 12 mei 2008 @ 18:08:
Wat ik me ook afvraag is, hoe dit gaat met terugsturen als er een defect is, op de Little Dot versterker zit een jaar garantie (en uit forum posts kan ik ook opmaken dat de service daar wel goed is) , als ie weer vanuit China teruggestuurd is na reparatie moet je dan weer die importkosten betalen ? :?
Nee. Niet als je kunt bewijzen de eigenaar te zijn en dat het object al eerder door de douane is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bazer

En nou?

Het was een modsessie van hoog niveau. We hebben eigenlijk eerst een uur zitten kletsen op balkon 14 hoog met uitzicht over de Zuid-Veluwe en Utrechtse heuvelrug.
Eigenlijk alleen maar 4 MHZS CD33's gezien. We hebben ze mooi in verschillende stadia van verbetering kunnen beluisteren. Alhoewel ik zelf veel meer gewoon druk geweest ben met solderen en catering verzorgen. De anderen (behalve Koifarm) zorgden er vooral voor dat het allemaal wel goed ging (ze keken vooral toe dus). :w

Ik heb dus zelf niet echt veel kunnen vergelijken, maar de verschillen met de passieve mod was toch wel het grootst, ook de Sprague Caps vonden gretig aftrek (2e belangrijkste verschil) en de voorkeur voor de buisjes ging vooral richting RCA 5670, maar ook GE5670 en russiche 6N3PE hebben elk goede punten.

Fijn dat het goed verlopen is! Jammer dat ik er niet bij was bij deze sessie, bij de volgende hoop ik wel weer te kunnen.

Kan je aangeven wat nu het verschil in klankbeeld is met de verschillende mods? Hopelijk hebben jullie na de voltmod en andere mods ook nog even buisjes verwisseld en een luistertest gedaan. Daar ben ik namelijk heel benieuwd naar.

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Bazer schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 10:00:
[...]

Fijn dat het goed verlopen is! Jammer dat ik er niet bij was bij deze sessie, bij de volgende hoop ik wel weer te kunnen.

Kan je aangeven wat nu het verschil in klankbeeld is met de verschillende mods? Hopelijk hebben jullie na de voltmod en andere mods ook nog even buisjes verwisseld en een luistertest gedaan. Daar ben ik namelijk heel benieuwd naar.
Goed!!..lees ff terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@silitek. Lees het topic modificatie MHZS spelers. Wat koifarm aldaar heeft geschreven is treffend t.a.v. klankverschillen tussen de buisjes en Caps.

Het wordt anders, denk ik, een langdradig subjectief verhaal om de verschillen uit te leggen. En huh met analoog bedoel ik dat ik de speler nu vind klinken als een draaitafel.

wat is dat dan voor geluid? Zul je zeggen..kweet niet. :? is een 'gevoelsding' >:) Dus totaal onzinnig uitspraak ;)

opvallend is trouwens dat scherpe 's' klanken of slissen van zangers e.d. met de spraque-caps haast niet voorkomen. Zal te maken hebben, denk ik, met het afgeronde zijdezacht geluid van het hoog (en wat een analoog gevoel geeft)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2008 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wegblijven met je spam!

[ Voor 95% gewijzigd door voodooless op 13-05-2008 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nog wat leuks tegengekomen:
opvolger van de Timester amps. Op 6-moons staat er een verhaal over.
Single ended EL84 met 1 gewone en 1 USB ingang en hij is ook te koop via ebay voor een normaal bedrag (ipv $749 van de tecon site.
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1124/1196670173_c92e184bd5.jpg?v=0
De prijsstelling is alleen wel een beetje raar verhaal.

Nog even een linkje voor wie bij mij was op de mod-sessie: de speakers die ik liet zien zijn dezelfde als de Konus Audio, "Essence" die door 47-labs gebruikt wordt. Ik dacht al dat ze me bekend voorkwamen.
Afbeeldingslocatie: http://www.6moons.com/audioreviews/ridge/hero.gif
En dat is weer ongeveer dezelfde als Robyatt Audio the Ridge. (review op 6-moons).

En ik heb ook nog een leuke link gevonden over een test van diverse caps op head-fi.
En deze maar die vind ik zelf niet zo zinnig.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2008 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
los probleem, losse post...
kom ik er gisteren ineens achter dat mijn Yarland het niet goed meer doet. Het linker kanaal geeft bijna geen signaal meer. De eindbuizen lichten ook niet gelijk op. De rechter gloeit echt met een beetje blauw aan de zijkant, maar de linker niet. De rechter (die het wel normaal doet) wordt wel behoorlijk heet (heter dan anders?), maar de linker wordt bijna niet heet. De binnenkant is bovenin ook ineens verkleurd tot kleur metallic zonnebril :? Wat is er aan de hand?

Ik moet ineens denken aan de term kathode vergiftiging. Alsof er iets losgeschoten is aan de linkerkant. Ik heb dus de versterker open gemaakt om te kijken maar ik zie niks bijzonders. Maar bij nader inzien meet nu wel ineens iets raars. Als ik de weerstand meet het en der, meet ik ineens dat de buitenkant van de koppelkondensator (Sprague) een waarde geeft die oploopt! :( Dus hij maakt contact met een condensator. Aargh! Nu zie ik ineens dat de naakte draden van de Sprague PiO tegen de buitenkant aankomen door het gebrek aan ruimte. Dus waarschijnlijk heb ik een tijdje gedraaid met een kortgesloten koppelcondensator! 8)7 Stom stom stom. |:(

Is er nu een mogelijkheid op blijvende schade (behalve een verknalde eindbuis)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is er nu een mogelijkheid op blijvende schade (behalve een verknalde eindbuis)?
meten is weten he... en ga dus de capaciteit van die cap maar eens checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb over de cap kortgesloten. Als er 1 ding niet kapot is dan is het dus juist die cap.

Maar er is dus ws wel gelekt, "met als gevolg een (bijna) gelijkspanning op het rooster van de eindbuis. Deze vindt dat heus niet lekker; het veroorzaakt een flinke toename van de anodestroom."
Dat is iets wat ik heb kunnen vinden. Dus een eindbuis verknald houd het dan mee op hoop ik? Ik kan de consequenties niet zo goed doorzien.

Ik heb de kortsluiting links wel opgeheven maar de eindbuis aan die kant wordt nog steeds veel minder warm en er komt bijna geen geluid uit, wel iets (nieuwe buizen).

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2008 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Meet dan eens je gloeispanning, is die uberhaupt nog wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik meet dingen die ik niet kan rijmen:
pinLiRe
1131
211
3294279
4296294
5-15-15
601
711
8131

Hier is de specsheet.
Links blijft lauw en geeft weinig versterking en de buis brand snel op, rechts wordt erg heet en doet het normaal.
Ik heb dus de zwarte draad aan de zwarte luidsprekerklem vastgemaakt (aarde). De 1 is gewoon een afrondingsfout. Maar hoe kan de gloeispanning dan over pin 2 en 7 0V zijn terwijl hij wel gewoon werkt? :?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2008 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk38
Multiemeter wel op AC bereik staan ?. gloeispanning is meestal wisselspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ZIjn dat voltages?
Waartegen gemeten?
AC, DC?
Waarmee gemeten?

Wss heb je AC gemeten terwijl je DC hebt, of DC terwijl je AC hebt bij die filamenten.
Wat voor meter heb je btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
Jeep, foei je doet volt mods bij spelers, en versterkers, maar een buisje meten ho maar.
Wees blij dat over punt 2 en 7 nul volt staat.
Als je over die 2 punten spanning meet, is de gloeidraad stuk.
Maar meet dit eens tov van de massa?
Meet ook die andere punten eens tov de massa?
Welke waarden krijg je dan?
Wel in DC meten he!!!
En op punt 2 en 7 je meter op AC zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
voltages DC denk ik he?
gewone multimeter gemeten aan aarde
Maar de gloeispanning is ws niks mis mee, want de draden wat ik erdoor zie piepen gloeien heel gewoon. Waar ik me wel druk om maak is die 13V op pin 1 (1=8)
Ik heb de weerstand gemeten die er voor zit, (staat op het PCB als 12 aangegeven) daarvoor zit een draad naar de voedingstrafo. De ene Li (rechts op het randje van het PCB naast Yarland audio) geeft 11V en de andere Re (zit onder de draad recht onder pin 1) geeft 1100 nogwat. Dat is dus de buis die zo heet wordt.
Afbeeldingslocatie: http://img511.imageshack.us/img511/1176/16yarlandfv34aiiiinsideft0.jpg
het plaatje is omgekeerd dus Li zit Re.

De gloeispanning ga ik nu ff niet meten want ik heb t PCB losliggen (draadjes eraf).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2008 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Oh je ziet wat dus is het goed.

Een tabel posten zonder:
Eenheid
Grootheid
Referentie
Meetmethode
Meetinstrument
en nog wat dingen...

Audiofiel verantwoord.

Ik wil je best helpen, maar pak het dan aub een beetje wetenschappelijk aan.

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 17-05-2008 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 20:05:

Ik heb dus de zwarte draad aan de zwarte luidsprekerklem vastgemaakt (aarde). De 1 is gewoon een afrondingsfout. Maar hoe kan de gloeispanning dan over pin 2 en 7 0V zijn terwijl hij wel gewoon werkt? :?
Jeep begin bij het begin en post het schema. Hier in kan ik aangeven waar en hoe je moet meten.
Als je massa bij de luidspreker klem weghaald voor het meten is dit al niet goed want je meet achter de uitgangstrafo. Op de print moet je de massa weghalen. Het is goed om een goed kanaal met het defekte kanaal te vergelijken, alleen je moet wel weten wat je meet. Dus regel het schema en post het liefst in een eigen thread.

Jeep wil je het niet systematisch aanpakken.Check de kathode weerstand en condensator die aan pin 8 zitten, jou metingen duiden op een defekt in die richting.

Ook kunnen we jouw versterker gebruiken voor een workshop buizenversterkers.

Ronny

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2008 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@koifarm..Dan ben ik uiteraard weer graag bij de sessie aanwezig!!

@jeep..balen joh..Succes met oplossen van het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jeep: Zo blijf je bezig he? 8)7. Gelukkig is hier genoeg hulp voor je. _/-\o_ Sterkte.

@Koifarm: In de Audioromy zitten 12AU7 en 6dj8 voorbuizen. Zijn de 12au7 gebruikt als fasescheiding zoals bij een Primaluna? Zo ja, dan heeft vervangen van deze buizen niet zoveel nut he? Dan zoek ik alleen leuke buizen voor de 6dj8's. Hoewel ik daar nog ECC88 cryo EH's en Siemensen voor heb liggen.
Als de 12AU7 meer doet dan fasescheiding heb je dan een tip voor tuberolling. Ik begrijp dat de 12au7 niet de beste buis is als voorbuis. Heb al iets gevonden over een RCA 5814 D-getter, maar dat was het dan ongeveer tot nu toe.

De amp is overigens nog niet binnen. Er zijn al wel RCA 813's onderweg. Kon het niet laten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat ik de zwarte draad van de multimeter aan de zwarte uitgangsklem heb vastgemaakt (die volgens mij aan de kast vastzit) is dus puur vanwege veiligheid: meten met 1 hand. Ik heb geen zin in een fatale opdoffer. Meten met 2 handen met hoge voltages is niet slim (je hart zit op de lijn tussen je 2 armen). Prutsen is leuk maar veiligheid komt eerst.

Ik zal eens kijken of ik een schema kan bemachtigen (kan nog lastig worden), ik had er al eerder om gevraagd bij Yarland. Anders heeft Crafty hem nu onderhand wel.
Maar het zit m denk ik idd in de onderdelen die voor de kathode zitten.
Boudewijn schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 00:11:
Oh je ziet wat dus is het goed.
Een tabel posten zonder:
bla bla
Ik wil je best helpen, maar pak het dan aub een beetje wetenschappelijk aan.
Erg bedankt voor je hulp. ;) Je was wel snel. Ik vond het net al knap dat ik zo'n net tabelletje had gemaakt. :/ Ik zie dus wel meer dan wat ik hier allemaal optyp hoor.
Dat de eenheden voltages tegen de aarde aan waren leek me nogal voor de hand liggend. En maakt het ook maar ene reet uit wat voor voltmeter ik gebruik (behalve dan AC/DC)?
Verwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 13:33:
@Jeep: Zo blijf je bezig he? 8)7. Gelukkig is hier genoeg hulp voor je. _/-\o_ Sterkte.
Tnx. En eigenlijk door m'n eigen schuld ook nog (terwijl ik altijd zo precies werk) :(
Gelukkig heb ik nog een reserve KT88 die het ook zeker niet slecht doet.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2008 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jeep: Dat is echt balen zeg van je Yarland, hoop dat je het snel gefixed krijgt!

@Koifar: een workshop buizen versterkers lijkt mij een goed idee. Ben ik ook graag van de partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 13:33:

@Koifarm: In de Audioromy zitten 12AU7 en 6dj8 voorbuizen. Zijn de 12au7 gebruikt als fasescheiding zoals bij een Primaluna? Zo ja, dan heeft vervangen van deze buizen niet zoveel nut he? Dan zoek ik alleen leuke buizen voor de 6dj8's. Hoewel ik daar nog ECC88 cryo EH's en Siemensen voor heb liggen.
Als de 12AU7 meer doet dan fasescheiding heb je dan een tip voor tuberolling. Ik begrijp dat de 12au7 niet de beste buis is als voorbuis. Heb al iets gevonden over een RCA 5814 D-getter, maar dat was het dan ongeveer tot nu toe.

De amp is overigens nog niet binnen. Er zijn al wel RCA 813's onderweg. Kon het niet laten 8)7
Ik had er philips JAN 6189w ipv 12au7 inzitten en deze klonken scherp in het hoog, deze vervangen voor JJ ECC803s na verschilende merken en typen te hebben geprobeerd. De standaard 6dj8 is een superbuis en ik heb hiervoor nog geen mooiere kunnen vinden. Heb amperex, philips,siemens,JJ en telefunken geprobeerd( ECC85,88 types). Dus mooi laten zitten.

Afbeeldingslocatie: http://www.ict-net.net/hick.jpg

Dit speeltje gekocht van de universiteit in Budapest en vandaag ontvangen.
Het is een buizen matcher/tester voor zeer veel soorten buizen. Test dubbel triode's en setjes eindbuizen zoals EL84 en EL34

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2008 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 13:34:

Erg bedankt voor je hulp. ;) Je was wel snel. Ik vond het net al knap dat ik zo'n net tabelletje had gemaakt. :/ Ik zie dus wel meer dan wat ik hier allemaal optyp hoor.
Dat de eenheden voltages tegen de aarde aan waren leek me nogal voor de hand liggend. En maakt het ook maar ene reet uit wat voor voltmeter ik gebruik (behalve dan AC/DC)?
Nou dat valt me dan weer van je tegen.
Als je geen zuivere sinus hebt is wisselspanning door een el-cheapo MM niet goed te meten.

Maar goed: je lijkt het allemaal heel goed te weten. Succes ermee :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@koifarm: heb je er ook een buizenboekje bij? En wat meet hij? Steilheid?

* Boudewijn heeft zijn EMC213 buizentestervan de week 'geupgrade' naar een Funke & BIttorf W10 uit 1942. Veel sockets, en het ubervette kaartjes-systeem :*)..

offtopic:
Die EMC213 staat in V&A te koop, hinthinthint

[ Voor 26% gewijzigd door Boudewijn op 17-05-2008 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
doe s ff niet zo hatelijk joh.
Ik hoef geen wisselstroom te meten, en als het al 30% afwijkt kan het me nog niet echt veel schelen (verschil sinus en blok). Het gaat me om afwijkingen tussen het ene en andere kanaal en dat zie je zelfs met een flinke systematische fout nog direct.
De gloeistroom staat trouwens buiten het audiopad en het lijkt me vreemd dat daar iets mee zou zijn gebeurd. Bovendien zie je dat direct aan het gloeien van de draad en daar is niks mis mee zoals ik al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zonder enige aanval te willen uitvoeren oid:
ik vind het grappig te zien dat mensen heel veel geld aan audiospul uitgeven, en dan op gereedschap en meters bezuinigen. Hierbij doel ik niet puur en alleen op jou trouwens hoor.

* Boudewijn heeft zelf dan mischien wat minder audio-spul, maar alleen A-kwaliteit meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die metertjes zijn maar een hulpmiddel en het gaat er echt niet beter mee klinken. Met mijn soldeerboutje van €5 van de Aldi kan ik heel netjes solderen hoor. En goedkope, of beter gezegd slechte prullen die met een high-end soldeerstation gesoldeerd zijn gaan echt niet beter klinken hoor. En wat valt er te meten aan een gekocht apparaat dat gewoon goed werkt? Gaat dat beter klinken als je het een keer doormeet met een A-kwaliteit meter?
Men besteed zijn geld duidelijk daar waar zijn prioriteiten liggen. Mijn hobbyprioriteit is duidelijk muziek luisteren, en bij jou is het blijkbaar meettechniek. Tja. Dan is wat ik doe idd niet te bevatten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True, maar ze bieden mij wel de mogelijkheid een wetenschappelijk onderbouwd antwoord op een vraag te komen. En daarmee tot een beter geluid :).

Sowieso: 0.1v hoor je al gewoon, en meet je niet 1-2-3 nauwkeurig met aldi spul.
Dat is een beetje mijn statement; ik geloof er namelijk wel in dat je op chinese hifi winst kunt maken qua geluid door een aantal dingen beter af te stellen (of je daarbij 'voodoo' gebruikt of niet buiten beschouwing latend).

Meters zijn geen doel maar een middel trouwens ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 18-05-2008 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@boudewijn....houdt toch op man..er is niets wetenschappenlijk aan. Tenzij je nieuwe buis weet uit te vinden. Dan is het wetenschap, rest van het gelul is techniek.

Heb je verstand van techniek dan weet je voldoende! That's it.

En nee..ik weet niets van techniek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bronco: Het is pure wetenschap. Zonder wetenschap zou er geen electriciteit bestaan en zou je ook de parameters van buizen niet uit kunnen rekenen. Verder kun je zonder wetenschap niet beredeneerd je problemen debuggen en eventuele optimalisaties uitvoeren (ik zou bijna in de verleiding komen te stellen dat jullie buizen-in-cd-speler gedoe zonder wetenschap gewoon geklooi is).

Sowieso : denk ik dat ]eep zonder wetenschap niet ver komt bij het repareren van zijn versterker.
Als jij het wil doen door er maar een nieuw zilverdraadje naast te liggen is dat jouw goed recht, alleen los je het er niet mee op.

[ Voor 23% gewijzigd door Boudewijn op 18-05-2008 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:44
Heren |:( ...

Zullen we het on-topic houden? Ik volg met veel plezier dit draadje maar vind het jammer dat het "vervuild" wordt door gehakketak over metertjes, zilveren draadjes en maanlicht gesmeede potmeters...

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik probeerde ]eep te helpen, daar gaat het mij om.
Vervolgens word ik aangevallen omdat ik wetenschappelijk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 22:49:
@koifarm: heb je er ook een buizenboekje bij? En wat meet hij? Steilheid?

* Boudewijn heeft zijn EMC213 buizentestervan de week 'geupgrade' naar een Funke & BIttorf W10 uit 1942. Veel sockets, en het ubervette kaartjes-systeem :*)..

offtopic:
Die EMC213 staat in V&A te koop, hinthinthint
Ik weet niet wat hij aangeeft,maar zie wel verschil per buis. Er zitten geen boekjes bij want het is een zelfbouw van de universiteit. Heb een korte beschrijving van de mogelijkheden gekregen van de verkoper en verder zoek ik het zelf wel uit.

Maar nu wat anders Boudewijn, ik weet dat het moeilijk is voor iemand die leeft in een wereld van eenen ,nullen en excate gegevens ( je cv gelezen ) maar de in deze thread aanwezige personen zijn gevoelsmensen die niet gaan voor de wetenschappelijke benadering want deze is saai en gevoelsloos. Wij gaan niet voor de spec's. Wij gaan voor het kippenvel en de opstaande nekharen, voor de klappen in het middenrif. Wij leven voor emoties en gevoel. In onze wereld voldoet een aldi multimeter en de probeer methode. Ik weet dat het hebben van de beste (meet)apparatuur en systematisch foutzoeken niet gelukkig maakt. Heb het zelf mee gemaakt. Maar het delen van kennis en de gezichten van degene die zelf iets gemodificeerd of hersteld hebben wat ze nog nooit van te voren hadden gedaan dit is een doel om voor te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

In onze wereld voldoet een aldi multimeter en de probeer methode.
Prachtig. Dat soort spul voldoet, maar de signaalweg moet massief zilver zijn.
Over bits en bytes:
Tsja maar is dan een IT forum (wat gewoon wetenschap\wiskunde is) als tweakers wel de plek voor jullie?
Verder: waarom dan een buizentester kopen, ipv gewoon luisteren naar je gevoel?
wmb einde van de offtopic discussie hier : aub verder per mail\dm\losse draad. Anders wordt dit niets meer hier.

@koifarm: zou je die meter eens openwillen schroeven, ik ben benieuwd wat er in zit.

Heb nu zowel een Avo in mijn handen gehad, als die EMC (mindere kwaliteit maar nog steeds goed) als die Funke (helaas nog niet binnen, ook pas vorige week gekocht).
Verkoopt die uni nog meer spullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op zondag 18 mei 2008 @ 19:32:
[...]
@koifarm: zou je die meter eens openwillen schroeven, ik ben benieuwd wat er in zit.
Ik heb hem al open gehad. Zit een voeding in 300V DC en 6,3 V AC. Verder heeft elk buisvoetje een setje weerstanden waarmee de buis vast wordt ingesteld. Met de schakelaars kies je de buisvoet( en) die word(t)(en) gebruikt . En zoals in er nu tegenaankijk meten de meters de anode stroom van of een dubbeltriode of van 2 triode's of pentode's. Maar ik wil nog een exact schema maken van de meter.

Ik hoef verder geen buisspec's met dit apparaat te meten als ik maar snel gelijkwaardige buizen kan uitzoeken. Het apparaat geeft grote verschillen aan tussen buizen met 5000 draai uren of meer en nieuwe buizen heb ik al gemerkt.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2008 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmm grappig ding.
maar je hebt dus ook het boekje met de schakelaar-standen per buis?

Bij mijn EMC213 ontbreken er wat... en ik hoop dat die Funke helemaal geen kaartjes mist (dat is echt een heel mooi systeem, met die ponskaarten) :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de door jouw genoemde buizentesters wel gezien en heel veel ook gebruikt. Maar heb niet de behoefte om deze aan te schaffen. Er zijn hele mooie buizentesters nog te koop alleen zijn ze vaak door hun leeftijd zeer kwetsbaar/storingsgevoelig of te duur, deze simpele buizenmatcher paste mij precies voor €30,-. De voetjes hebben nummers dezelfde als de knoppen. De verkoper heeft me een lijstje met buistype's gedaan die in elk voetje kunnen worden getest. Verder pas ik zelf het apparaat aan voor andere typen die ik wil testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nette prijs voor zo'n ding (btw Funke \AVO is alles behalve kwetsbaar, die dingen zijn loodzwaar en ziekelijk degelijk gebouwd.... duur idd wel een tikje).

Hebben ze nog meer spul wat ze verkopen? (ook leuk om mijn russisch (manual) wat op te vijzelen >:)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net gekeken op Ebay maar meer bieden ze niet aan.

Als een van de tweakers van het eerste uur( IBM PC, 4,77MHZ clock voorzien van 8 MHZ clock in 1983) vind ik deze thread ook niet op z'n plaats maar heeft hij z'n bestaansrecht dubbel en dwars verdient met nu al deel 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Klopt, maar het feit dat deze thread zijn bestaansrecht verident heeft (staat buiten kijf mi.) betekent niet dat ik niet wetenschappelijk mag zijn (en jullie niet niet-wetenschappelijk).

1 opmerking over 5E boutjes (]eep had er een); Niet doen, iets met ESD enzo.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 18-05-2008 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op zondag 18 mei 2008 @ 20:20:

1 opmerking over 5E boutjes (]eep had er een); Niet doen, iets met ESD enzo.
Het boutje van Jeep heeft geen spanning op zijn punt. Ik gebruik dezelfde en heb dit nagemeten voordat ik hem in gebruik nam. Meten is weten. Heb in mijn leven al kapitalen aan weller bouten uitgegeven. Heb verschillende bouten voor iedere klus het geschikte type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:24

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Kheb ook iets vaags met mijn Mhzs CD33, hij maakt bij het afspelen van de laatste 2-3-4 tracks van een cd een "aanslepend" / tikkend geluid. Heeft verder geen invloed op het geluid uit de speakers maar het lijkt me niet helemaal gezond. Ik weet eigenlijk niet of hij dit vanaf het begin gedaan heeft en of het bij alle cd's gebeurd.... heb het vanavond iig bij (volgens mij) alle cd's gehoord.

geluid is lastig te omschrijven, maar klinkt echt alsof de cd aansleept, of niet helemaal in balans is oid.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
Jeep op punt 3 staat 40 Volt te veel, en op punt 4 staat 30 Volt te veel.
En als je geen EL35 L type hebt, dan staat op punt 5 ook te veel.
Maar deze type zal je wel hebben, omdat deze alle 2 dezelfde spanning aangeven

Wat Coifarm al aangaf, vermoedelijk is de kathode weerstand te heet geweest waardoor deze een andere waarde heeft gekregen.
Ga deze vergelijken, en cq vervangen door eentje die meer vermogen kan souperen.
Doe dat aan zowel de linker als de rechter zijde.
Aan je metingen te zien, staan de beide lampen op hun tenen hun werk te doen.
Dat vinden ze echt niet fijn.

En Boudewijn, die funke meter die je laat zien op je site (versterker kasten bouwen) moet ik ook niet meer.
Dit zijn nu Philips types geworden, en deze kunnen bij lange na niet aan de oude avo types tippen, wat heel jammer is.
Heb er inmiddels al 2 versleten, maar m'en oude trouwe grote avo bak doet z'n werkt nog steeds naar volle tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
Chaoss schreef op zondag 18 mei 2008 @ 22:05:
Kheb ook iets vaags met mijn Mhzs CD33, hij maakt bij het afspelen van de laatste 2-3-4 tracks van een cd een "aanslepend" / tikkend geluid. Heeft verder geen invloed op het geluid uit de speakers maar het lijkt me niet helemaal gezond. Ik weet eigenlijk niet of hij dit vanaf het begin gedaan heeft en of het bij alle cd's gebeurd.... heb het vanavond iig bij (volgens mij) alle cd's gehoord.

geluid is lastig te omschrijven, maar klinkt echt alsof de cd aansleept, of niet helemaal in balans is oid.
Draai de deksel er af, en ga kijken.
Misschien dat er een kabeltje oid in de weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Antwan46 schreef op zondag 18 mei 2008 @ 23:10:
En Boudewijn, die funke meter die je laat zien op je site (versterker kasten bouwen) moet ik ook niet meer.
Dit zijn nu Philips types geworden, en deze kunnen bij lange na niet aan de oude avo types tippen, wat heel jammer is.
Heb er inmiddels al 2 versleten, maar m'en oude trouwe grote avo bak doet z'n werkt nog steeds naar volle tevredenheid.
Ik heb geen funke op mijn blogje staan.
Daar staat alleen een fluke multimeter (itt een buizentester).
Wel komisch dat je zoiets niet herkent als je er zoveel versleten hebt dat je ze niet meer moet :+.

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 19-05-2008 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Antwan: bedankt voor de zeer bruikbare tips.

Ik was al van plan beide weerstanden te vervangen. Volgende week ff naar de elektrowinkel. Ik weet alleen niet hoeveel W ze aanmogen. Het zijn wat grotere witte exemplaren van 12mm lang en 4 mm doorsnede (uit mn hoofd).
Als ik het als leek goed heb kan ik dus wel de waarde uit de kleurcode halen en de tolerantie (goud>5%) maar het vermogen zit m in ...? Maar aangezien alleen kleintjes tot 2W colourcoded zijn kan ik er niet veel naast zitten met 2W. Klopt?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2008 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou grote kunnen ook colorcoded zijn.

Zilver = 10% tol.
Goud = 5%.

En dan van de andere kant dan die 2 beginnnen met tellen:

Zwart = 0
Bruin =1
rood =2
oranje etc
geel etc
groen etc
blauw
paars
grijs
wit

Op vermogens weerstanden staat het idd meestal in decimaal schrift :).

Zorg je wel voor metaalfilm weerstanden?

Groot+ wit == Vermogensweerstandjes, ik gok idd >=1 watt.
Vermogen: pfff neem gewoon een 5W model, zit je altijd goed.

Als er geen externe factor was waarom hij stuk is gegaan, bestaat de kans dat de chinezen er een beetje op bezuinigd hebben en dan is vervangen wel zo slim.

[ Voor 21% gewijzigd door Boudewijn op 19-05-2008 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2008 @ 20:17:
Als een van de tweakers van het eerste uur( IBM PC, 4,77MHZ clock voorzien van 8 MHZ clock in 1983)
Tja, dat was 8088 eruit, V20 erin, en 1 crystal vervangen. Da's tweaken met 2 vingers in je neus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:24

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Antwan46 schreef op zondag 18 mei 2008 @ 23:14:
[...]

Draai de deksel er af, en ga kijken.
Misschien dat er een kabeltje oid in de weg zit.
Ben er achter gekomen dat als ik het laadje met m'n vinger zachtjes aanduw, dan gaat hij nog 1 mm verder de behuizing in en dan stopt het aanloop geluid. :?

Beetje wierd dat hij het geluid alleen bij de laatste 3 tracks maakt.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Best logisch, want dat is een van de extremen op de CD (binnenkant of buitenkant, weet ik niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chaoss schreef op maandag 19 mei 2008 @ 08:13:
[...]

Ben er achter gekomen dat als ik het laadje met m'n vinger zachtjes aanduw, dan gaat hij nog 1 mm verder de behuizing in en dan stopt het aanloop geluid. :?

Beetje wierd dat hij het geluid alleen bij de laatste 3 tracks maakt.
Dit heb ik ook gehad met mijn cd-33. Ook dat tikkende geluid wat toenam naar het eind vd cd. OP het laatst ging hij bij mij zelfs overslaan. Dit is overigens niet zo gek want als het laadje niet helemaal op z'n plaats zit dan is de positie van de lasserkop ook niet goed en gaat hij aan het eind vd cd moeite krijgen de gegevens uit te lezen, daar komt dat tikkende geluid van. Bij mij was het probleem dat een van de bevestigingspunten van het loop werk afgebroken was, waarschijnlijk door vervoer of gewoon stuk gedraaid bij montage in de fabriek. Heb dit met seconde lijm weer hersteld. Maak hem maar eens open en kijk wat er mechanisch gebeurt als je naar de laatste 3 tracks gaat. Bij mij kwam die speling van het laadje in iedergeval daar door. Succes!

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2008 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op zondag 18 mei 2008 @ 19:32:
[...]

Prachtig. Dat soort spul voldoet, maar de signaalweg moet massief zilver zijn.
O ja ? " de signaalweg moet massief zilver zijn" waar is dit op gebaseerd als ik vragen mag ?
De beste interlinks en speaker cables bestaan nog steeds uit de beste kopersoorten ! en deze zitten toch ook in de signaalweg of niet soms ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
[quote]Boudewijn schreef op zondag 18 mei 2008 @ 20:05:

Nette prijs voor zo'n ding (btw Funke \AVO is alles behalve kwetsbaar, die dingen zijn loodzwaar en ziekelijk degelijk gebouwd.... duur idd wel een tikje).

Dit schreef je zelf trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 00:06:
Antwan: bedankt voor de zeer bruikbare tips.

Ik was al van plan beide weerstanden te vervangen. Volgende week ff naar de elektrowinkel. Ik weet alleen niet hoeveel W ze aanmogen. Het zijn wat grotere witte exemplaren van 12mm lang en 4 mm doorsnede (uit mn hoofd).
Als ik het als leek goed heb kan ik dus wel de waarde uit de kleurcode halen en de tolerantie (goud>5%) maar het vermogen zit m in ...? Maar aangezien alleen kleintjes tot 2W colourcoded zijn kan ik er niet veel naast zitten met 2W. Klopt?
Een Half Watt weerstand is 4mm r en 16 mm lang zonder draadjes
Een 1 Watt 6 r 25 lang
Een 2 Watt 9 r 27 lang
r staat voor rond, en deze hebben allemaal kleurcodering.(doorsnee)

Nu zijn er ook 4W en 7W groene en bruine weerstanden met zilver tekst.
4W is 5mm r en 16mm lang
7W is 7mm r en 26 mm lang.
Bruin = 5% en groen = 10%

Als je die bruine soort kan krijgen zit je, wat de grote betreft wel goed.
En als je alleen maar 10% weerstanden kan krijgen, dan is dat ook geen probleem.

Jeep zijn dit de originele buizen die er in zaten?
Ik betwijfel dit nl, omdat die spanning veel te hoog is voor deze buizen.
En weet je toevallig ook wat je met die blauwe instel potmetertje tussen de 2 eind buizen op de printplaat kan instellen?

En nu nog iets voor alle knutselaars hier.

Kijk uit met het verwisselen van soortgelijke buizen.
Maakt niet uit als het triode of penthode buizen zijn.
Waarom? Enkele voorbeelden.

Bij een EL34 hoort een uitgangstrafo met een impedantie van 2K
Een EL33 heeft een imp van 7K nodig.
Een EL37 heeft een imp van 2,5K nodig.
Bij al deze 3 buizen staat op punt 3 en 4 verschillende spanningen.
Je kunt deze vervangen, maar het geluid zal er niet beter door worden.
En een goede buis instelling die lekker functioneert, kun je vergeten.
En de EL 33 blaas je langzaam op, door een te grote stuurrooster spanning op (punt 4)
De uitgang impedantie van de trafo's zijn zeer belangrijk.
Deze behoren samen met de eindbuis 1 geheel te zijn.

Een triode ECC 88 heeft op de anode punt 1 en 6 maar 90 volt nodig,
Heeft een afscherming naar massa op punt 9.
En 4 en 5 zijn gewoon de gloeidraad punten.

Een ECC 82 heeft op punt 1 en 6 250 Volt nodig.
En heeft GEEN afscherming.
En punt 4 / 5 doorverbonden en punt 9 zijn hierbij de gloeidraad punten.
De ECC 81 en ECC 83 kun je zonder meer zo verwisselen.
De ene heeft een groter versterking dan de andere.
Deze hebben een roosterspanning van -2Volt nodig
Maar de ECC 82 heeft een rooster spanning van -8.5Volt nodig.
Mag jij raden wat er gebeurd als je een ECC 82 met een ECC 83 verwisseld en al helemaal met een ECC 88 buis.

Sommige personen hier, hebben een buis verwisseld door een andere type, en dan kreeg je dat microfonie te horen.
Dit komt gewoon doordat er een te hoge roosterspanning op de aansluitpunt staat.
De negative roosterspanning kan hier ook nog invloed op hebben.
Zeg maar, zijn goede instelling is verziekt.

Willen jullie type verwisseling, ga dit terdege uitzoeken, en ga niet alleen op het gehoor af.

Buizen zijn heel goedmoedig, maar je kunt het geheel goed verzieken, en vernielen met alle kosten die daar bij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik had gemeten met de originele buizen (die had ik er weer ingedaan). Normaal gebruik ik de KT77, maar die zijn een drop-in replacement (zie specsheet JJ). Ze kunnen trouwens als max. Ug2 veel meer hebben (800V) dan de normaal optimale 250V, dus een beetje meer (20%) lijkt imho niet echt een probleem.
Inderdaad, als je buizentypen gaat wisselen moet je echt weten wat je doet. ECC83 voor 81 kan wel, en KT90 ipv KT88 of 6550, maar KT100 geeft vaak alweer problemen. Dus je moet echt wel weten hoe het ingesteld staat. Of het moeten echt equivalenten zijn ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

@Antwan46

Op zich een goede en terechte waarschuwing. Maar volgens mij is het wel zo dat de meeste mensen hier meestal echte drop-in replacements gebruiken en niet direct andere types erin gooien, zonder aanpassingen.

Ik heb zelf ook een aantal buizen vervangen, maar altijd door drop-in replacements. Een chinese 6j8p kun je 1 op 1 vervangen door een 6SJ7GT bijvoorbeeld. Totaal ander type buis, maar wel drop in replacement.

Maar evengoed: Een gewaarschuwd mens telt voor 2

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.