Die 19 cent dekt op zich wel de volledige variabele autokosten (brandstof, onderhoud, banden etc), zij het niet riant. Voor een bescheiden auto, klasse Corsa bijvoorbeeld, is het wel dekkend.Reneuh schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 15:47:
[...]
Maar je punt is volgens mij als volgt: ik krijg nu 0,19 ct/km. Dit is puur en alleen voor de kilometers die ik maak. Andere dingen als slijtage, afschrijving en reparaties vallen hier buiten. Als ik een lease auto zou hebben, dan zou dit niet het geval zijn, want dat zit inbegrepen bij het contract. Dus wat je bedoeld is dus een extra vergoeding te vragen voor het feit dat dit soort kosten voor eigen rekening zijn?
[...]
Wat jij misloopt met je kilometervergoeding, is dus niet zozeer een deel van de zakelijke autokosten. Het zit juist in de "loon" component van de leaseauto, namelijk dat je die ook prive kan gebruiken. Jij ontvangt alleen maar een vergoeding voor zakelijke / woon-werk kilometers en geen cent voor je prive kilometers. Zou je een leaseauto hebben dan zijn die ook meteen betaald.
Mijn tip zou zijn om de 19 cent uit te breiden naar een bepaalde mobiliteitsvergoeding waarin ook een stukje compensatie zit voor dit gemis.
Nog en punt van aandacht: zometeen ben je een half jaar verder en krijg je een vast contract. Dan wil je natuurlijk graag en salarisverhoging, maar je baas zegt "je krijgt al een auto dus je gaat er al fors op vooruit". Dat is moeilijk te weerleggen, maar bedenk wel dat de mogelijkheid tot privegebruik van een leaseauto door de belastingdienst wordt gezien als belastbaar inkomen en daarover wordt loonbelasting afgedragen (dit is bekend als "bijtelling"). Je nettoloon zal dan dus achteruit gaan.
Aan de andere kant heb je dan zelf geen autokosten meer (heb je nu een auto?).
De vraag is natuurlijk of dit bij jou past.
Zelf heb ik ook een leaseauto en voor mij is die heel waardevol (had ik die niet dan zou ik ook een vrij dure auto prive rijden). Maar een ander is net zo gelukkig met een 12 jaar oude Alto om af en toe naar de winkel te rijden en kan dus veel beter een stukje cash salaris gebruiken dan een leaseauto.