Ik volg inmiddels al weken lang het m1530 draadje en vond het tijd worden om een steentje bij te dragen.
Waarschuwing, Wall-of-Text incoming!
Ter info: Deze bestelling heb ik niet via credit card betaald maar via een overboeking.
De geschatte levertijd van de order was gezet op 07-03-2008.
Na wat heen en weer emailen tot de conclusie gekomen dat Dell geen 64-bit versie van Windows Vista ondersteunt op de m1530.
Een Engels-talige versie in plaats van een Nederlands-talig was uiteindelijk geen probleem, maar vereiste dat mijn order werd geannuleerd en een nieuwe werd aangemaakt.
Hiervoor heb ik dan ook
niet gekozen, uit het m1530 draadje hierzo was mij al duidelijk dat de levertijd al kritisch genoeg is. (tijdens het bestellen op internet kon ik geen Engels-talige versie kiezen omdat dit problem zou geven met de kabel en handleidingen?

)
Nou goed, fast-forward, op 3-3-2008 stond de order plots op 'In Productie' en is zelfs die dag nog verzonden. De uiteindelijke verzenddatum was dus 3-3-2008 en ik heb de laptop mogen ontvangen op 5-3-2008 van UPS.
Dus, hulde aan Dell, ze hebben
voor de beloofde datum geleverd!
--
Bevindingen tot nu toe:
Eenmaal in Vista draait de laptop, met een T7250 cpu, als een zonnetje.
Helaas heb ik een 2-polige adapter erbij gekregen. De welbekende tinteling voel ik bijna niet als ik 'gewoon' met mijn laptop werk.
...maar de tinteling is zeer zeker wel te voelen als je bijvoorbeeld met de achterste van je hand erover heen gaat.
In ieder geval niet storend, maar gezien een 3-polige adapter beter is: toch maar met XPS support gebeld en na lang bellen (...wachten eigenlijk..) hebben ze mij beloofd dat ik een 3-polige adapter krijg toegestuurd.
Deze nieuwe adapter zal ik (als alles goed is) vandaag krijgen bezorgd.
Verder is de hardeschijf, 200GB 7200rpm, af en toe maar heel zachtjes te horen. Dat werkt dus ook prima.
Het toetsenbord lijkt een beetje bol, maar na een aantal keren kritisch te hebben gekeken zal het hooguit iets van 0,1mm ofzo zijn. Lijkt mij dus geen probleem.
Het toetsenord is fijn om mee te werken, de toetsen geven genoeg weerstand waardoor het geheel soepel doch solide aanvoelt.
De media-toetsen reageren meteen bij het aanraken, maar als je snel het volume omhoog (of omlaag) wilt zetten, dan gaat het toch wat langzaam.
Bij mij zat er geen bescherm-folie op (of is die echt zo slecht te zien??).
De webcam, de fingerprint-reader en de afstandsbediening heb ik maar kort gebruikt.
Maar deze leken allemaal prima te werken!
Last but not least, het scherm...
Je raadt het vast al, ook ik heb een 1680x1050 scherm van Samsung (SEC3350).
Het is inderdaad korrelig (grainy) maar gelukkig valt dat mee.
Tevens heeft het scherm onderaan ongeveer last van 0,5cm tot 1cm backlight-bleed.
De kleuren 'spatten' nou ook niet bepaald van het scherm af. Dit heb ik voorlopig gepoogd op te lossen door de instellingen in het nVidia control-panel te tweaken.
Ik heb trouwens een Nvidia m8600GT in de laptop.
Voor de volledigheid, momenteel heb ik deze kleur instellingen voor mijn bureuablad:- Helderheid: 42%
- Digital vibrance: 25%
- Contrast: 30%
- Beeldverscherping: Geen
|
Gamma heb ik per kleur kanaal ingesteld, namelijk:- Rood: 35%
- Groen: 42%
- Blauw: 24%
|
Na wat lcd calibratie sites te hebben bekeken zou dit het beste resultaat moeten geven.
En ja, het ziet dan al een heel stuk beter uit. 'Spatten' de kleuren dan? Nee. Maar ze zijn vele malen minder flets en zien dan ook gewoon goed uit.
--
Het scherm, het vervolg...
Gisteren maar eens XPS support gebeld om te klagen over mijn SEC3350 scherm.
Ik heb ze maar gezegd dat ik een vriend had die een m1530 had waarbij het scherm vele malen beter was als dat van mij.
Tevens uitgelegd wat mijn problemen met het scherm precies waren.
Dus, support medewerker moest met zijn hogere overleggen. Na nogmaals 8 minuten ofzo op mute te hebben gestaan krijg ik een reactie.
De reactie:
Blijkbaar vinden hij en zijn hogere dat mijn scherm aan alle kwaliteitseisen van Dell en industrie normen voldoen. Mocht ik toch niet tevreden zijn kon ik nog contact opnemen met de klantenservice en mijn geld terug vragen.
Gezien de laptop verder prima in orde is, geef ik het natuurlijk niet meteen op.
Ik de support medewerken maar onderbroken en hem vertelt dat een dergelijk backlight-bleed per-def aan geen enkele industrie norm voldoet.
Resultaat:
Hij stuurt mij een email, die ik dan moet beantwoorden met daaraan toegevoegd foto's van mijn scherm.
Ook nu weer: leuk is anders...
...een foto maken van Backlight-bleeding is nou niet bepaald makkelijk.
Maar na 30 pogingen waren uiteindelijk 2 foto's redelijk goed gelukt, deze heb ik dan ook (gisteren) naar Dell toegstuurd.
Vandaag maar eens afwachten op de reacie van Dell...
+ 3-polige adapter makkelijk te krijgen, alleen lang in de wacht staan alvorens je in het Engels wordt geholpen.
+ Hardeschijf is maar zachtjes te horen.
+ Vista draait als een zonnetje
+ Webcam, fingerprint-reader en afstandbediening werken prima en zijn leuke extra's
+ Goed verzorgd: aparte lederen XPS map voor handleiding en CD's en een sleeve voor de laptop.
- Minder mooi scherm, namelijk een SEC3350 scherm.
- Premium support is ruk, lang wachten, en dan ook nog eens in het Engels... en in het weekend doorverbonden worden met North-America *zucht*
[
Voor 0% gewijzigd door
Corvo op 11-03-2008 16:44
. Reden: Kleurinstellingen ]