[Ervaringen] Dell XPS M1530 - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 20 Laatste
Acties:
  • 172.361 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:43

Fjeze

AllesPerfect!

Terror schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 00:25:
Vista partitie kan je gewoon resizen met gparted. Bij een eerste boot zal Vista een Filesystem check doen en daarna booten. ALs je de filesystemcheck niet doet dan faalt het hele OS.

Als ik het goed heb is je Dell Utilparitie essentieel voor het booten van Vista / Media Direct. Als je die hebt geresized kan dat je problemen verklaren. Ik kom iig niet meer aan die partitie...

Even reclame maken voor eigen site: Advanced partioneren: http://home.casema.nl/v.akerboom/Multibooting.html
Terror, hoe staat het trouwens met OSx op de M1530? heb je het al beter werkend?
want begreep dat je er nog niet heel veel mee kon?
Ik ben toch wel erg nieuwsgierig, aangezien ik graag een dual boot wil maken met OSx ernaast.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05:50
Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 12:10:
[...]

Gaat dat installeren van SP1 zonder problemen op de M1530? Ik las op internet namelijk dat veel mensen over het algemeen problemen hadden met de installatie van SP1.
Heb er ook geen problemen mee gehad, gewoon downloaden, installeren, reboot en klaar :)

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@barchettanl

Ik weet niet niet of jij nog in het topic zit, maar ik zag dat jij een paar weken geleden(mis wel maanden) een turbo memory hebt geëinstalleerd.
Op het begin had het geen effect.
maar merk je er nu wel wat van?
of is er nog iemand anders die dit ook heeft gedaan, en merkt die er wat van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:30
N-E-R-D schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 17:55:
[...]

Terror, hoe staat het trouwens met OSx op de M1530? heb je het al beter werkend?
want begreep dat je er nog niet heel veel mee kon?
Ik ben toch wel erg nieuwsgierig, aangezien ik graag een dual boot wil maken met OSx ernaast.
Heb de Gafische kaart nu in volle glorie werkend on Leopard. Netjes 1440*900 met transparantie en vergrootglas optie van het dock. Kan er nu iig met iWorks en of Office 2008 goed mee aan het werk. Mijn windows Data partitie is standaard gemount, dus kan data gewoon daarheen wegschrijven.

Geluid, Wifi, Lan, Bluetooth ben ik nog steeds mee aan het prutsen. Dit topic is een grote hulp.

Onder vista: Heb het trouwens vandaag voor elkaar gekregen om mijn HTC TyTn (= smartphone met UMTS), via bluetooth, internet over een Personal Area Network naar mijn laptop te laten sturen. Draadloos internetten in heel NL, geweldig :) Daarnaast is mijn bluetooth headset (bij telefoon destijds gekregen) nu gepaired met met mijn laptop. Heb nu dus een draadloze headset voor mijn laptop _/-\o_

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Tralapo schreef op donderdag 17 april 2008 @ 20:16:
Ik heb een paar probleempjes met mijn microfoon, ben nu 2 dagen bezig geweest, de driver zei steeds dat er geen eens eentje in zat blabla, nou, nu ziet hij hem wel weer, maar moet keihard schreeuwen wil ie het opnemen. Maar ik kan nergens vinden waar ik dat kan aanpassen? Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 22:06
Conf scherm > Geluiden > Tabblad opnemen > eigenschappen.

Daar kan je volume aanpassen op het 2e tabblad en op het 3e tabblad staat onderaan een vinkje om de extra versterking uit te schakelen. Dat vinkje moet dus uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Comp-Freak schreef op zondag 20 april 2008 @ 10:49:
Conf scherm > Geluiden > Tabblad opnemen > eigenschappen.

Daar kan je volume aanpassen op het 2e tabblad en op het 3e tabblad staat onderaan een vinkje om de extra versterking uit te schakelen. Dat vinkje moet dus uit staan.
Dat dacht ik dus ook, en die microfoon staat helemaal op 100, maar als ik bijvoorbeeld bij MSN op opnemen druk en ik zeg wat, hoor je echt niks.... moet ik echt heel hard schreeuwen.
En dat van dat 3de tabblad snap ik niet helemaal.

Afbeeldingslocatie: http://i194.photobucket.com/albums/z276/Boboko92/Knipsel-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
Net Vista SP1 NL geïnstalleerd. Duurt gewoon 50 minuten!! Geen driver problemen, draait soepel. Heb het idee dat de snelheid gelijk is gebleven.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kreeg geweldige fout meldings rapport in Vista.
Klik hier om oplossing te lezen op uw probleem (alleen in engels beschikbaar).
Dit stond er in als oplossing uw probleem wordt veroorzaakt door windows Vista wat een product is van microsoft _O- . Of wel ik moet zeker andere OS instaleren om probleem op te lossen, haha ha dniet verwacht dat microsoft er ook zelf mee zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm-Jan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-09 15:18
fryskmantsje schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 21:54:
[...]

Er staat met grote letters op "Japan Only". Vandaar dat ik denk dat het een "japanse" accu was.
Ik heb de 9-cell accu ook besteld op eBay bij black-cat2 ;) schrok wel een beetje toen ik dit las van Japan Only 8)7 maar keek even onder mijn 6-cell en wat denk je, staat ook groot op "Japan Only" zijn dus gewone orginele accu's die ook in europa geleverd worden door Dell

[ Voor 5% gewijzigd door Harm-Jan op 20-04-2008 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
Tralapo schreef op zondag 20 april 2008 @ 11:29:
[...]

Dat dacht ik dus ook, en die microfoon staat helemaal op 100, maar als ik bijvoorbeeld bij MSN op opnemen druk en ik zeg wat, hoor je echt niks.... moet ik echt heel hard schreeuwen.
En dat van dat 3de tabblad snap ik niet helemaal.
Ik heb 4 tabbladen daar, blijkbaar heb jij dus andere stuurprogramma's. Ik heb gewoon de standaard drivers die er af fabriek op staan. Heb jij bij geluid > tabblad opnemen ook 2 apparaten staan? Microfoon/lijningang en Microfoonmatrix? In ieder geval moet je Microfoonmatrix hebben.

Tabblad 3 van de 4:
Afbeeldingslocatie: http://whoei.net/crap/tweakers/tabblad3.gif

Op tabblad 2 staat het bij mij trouwens maximaal, op 0,0dB ipv 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Dat kan geen standaard stuurprogramma zijn, hij staat ook niet op de Driver cd, en had hem zelf ook niet voor de schone installatie, dus geen idee hoe jij daar dan aan komt. Maar goed, bedankt voor je hulp, en ik pruts wel even verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou het veel zin hebben om te wachten met kopen totdat er een 9*** kaartje in de xps m1530 zit?
Zullen de prestaties veel beter worden en weet iemand wanneer het zou komen?
Het lijkt mij dat de prijs dan ook omhoog gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
Voor mensen die meer willen weten over Ubuntu op de M1530: 64-bit Ubuntu 8.04 werkt erg goed, zonder grote problemen. Zie mijn pagina hier: Ubuntu op de Dell XPS M1530.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey jongens,

Dat is lang geleden..

Ik ga op 2 mei naar Amerika en vroeg me af wat voor soort (zo goedkoop mogelijke) omvormer ik het best mee kan nemen om mijn 1530 te kunnen gebruiken?

Ik heb hier niet zoveel verstand van, maar een paar van de forumbezoekers dus wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens op adapter, staat verschijnlijk 100 t/m 250 volt 50/60hz. Zoja dan kan je hem ook gebruiken in amerika, enige wat je nodig heb is een verloop stekker.

Jardjee,
Bij de XPS m1530 zit de video kaart op de moederbord gesoldeerd, ik denk dat dell de nieuwere videokaarten pas op een nieuwe model gaan plaatsen. Of wel dat wordt wachten op nieuwe modellen van Dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
Verwijderd schreef op zondag 20 april 2008 @ 23:26:
Ik ga op 2 mei naar Amerika en vroeg me af wat voor soort (zo goedkoop mogelijke) omvormer ik het best mee kan nemen om mijn 1530 te kunnen gebruiken?
Je hebt geen omvormer nodig, alleen maar een verloopstekker.

[ Voor 10% gewijzigd door jj71 op 21-04-2008 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben ook in het bezit van een XPS M 1530, ik heb een vraag over de videokaart: is er een recente driver voor de videokaart, Nvidea 8600 M GT?
Want bij Test Drive Unlimited krijg ik bij het opstarten van dat spel onder VISTA een blue screen en ik denk dat het aan de driver van de videokaart ligt.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mudi
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 00:54
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 11:54:
Hallo,

Ik ben ook in het bezit van een XPS M 1530, ik heb een vraag over de videokaart: is er een recente driver voor de videokaart, Nvidea 8600 M GT?
Want bij Test Drive Unlimited krijg ik bij het opstarten van dat spel onder VISTA een blue screen en ik denk dat het aan de driver van de videokaart ligt.

Bedankt!
Download de 174.31 van dell op de website. Ik heb een 3dMark score van ongeveer 4700 en alles loopt zeer soepel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar zijn die dan te downloaden bij dell ?
Want op dell website kom ik alleen maar nvidia drivers tegen uit november 2007 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terror schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 00:25:

Als ik het goed heb is je Dell Utilparitie essentieel voor het booten van Vista / Media Direct. Als je die hebt geresized kan dat je problemen verklaren. Ik kom iig niet meer aan die partitie...
Dat heb je niet goed :) Ik heb die Utilpartitie er gewoon af gemikt. Vista werkt prima. Media direct weet ik niet, want die heb ik er ook gedelete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mudi
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 14:15:
Waar zijn die dan te downloaden bij dell ?
Want op dell website kom ik alleen maar nvidia drivers tegen uit november 2007 :(
Kijk eens bij de M1330 daar vind je de nieuwere driver, ik denk van ergens maart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mudi schreef op maandag 21 april 2008 @ 13:41:
[...]

Download de 174.31 van dell op de website. Ik heb een 3dMark score van ongeveer 4700 en alles loopt zeer soepel
Ik heb gezocht naar de drivers op dell.com en dell.nl alleen kan ik de driver: 174.31 voor mijn 8600 M GT videokaart niet vinden!
Heb je een link naar de site waar ik hem van kan downloaden??
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 15:09:
[...]

Ik heb gezocht naar de drivers op dell.com en dell.nl alleen kan ik de driver: 174.31 voor mijn 8600 M GT videokaart niet vinden!
Heb je een link naar de site waar ik hem van kan downloaden??
Alvast bedankt.
Officeel zijn dit de drivers voor de: nVidia GeForce 8400M zijn deze drivers ook geschikt voor de 8600 M GT???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1987
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 23:34
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 15:17:
[...]

Officeel zijn dit de drivers voor de: nVidia GeForce 8400M zijn deze drivers ook geschikt voor de 8600 M GT???
Video: nVidia GeForce 8400M, GeForce 8400M GS, GeForce 8600M, Driver, Windows Vista 32-bit, Multi Language, Multi System, v.174.31 V32, A06

HTTP driver download
FTP driver download

is voor de m1330 maar zoals je ziet staat er ook 8600m

[ Voor 13% gewijzigd door Paul1987 op 21-04-2008 18:16 ]

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hee dankje :D
Ik had ook al gekeken bij de m1730 maar wiste niet dat je juist bij de m1330 moest kijken.

Ik heb BTW probleem met de standby stand :|
Wanneer ik op de standby knop druk (FN+F1) gebeurt er helemaal niks op mijn laptop, en wanneer ik hem op standby heb gezet via start menu staat mijn laptop S'ochtends weer aan (terwijl ik hem echt op standby had gezet).
Heeft iemand hier voor een oplosing (vooral laatse want voor eerste heb ik me aan/uit knop maar ingesteld als standby knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er hier mensen die ontzettend veel rundll32 errors krijgen als de laptop uit de slaapstand gehaald wordt? Regelmatig is de situatie dan echt onwerkbaar en moet ik de laptop opnieuw opstarten. Schiet ook niet echt op, kan ik hem net zo goed elke keer uitzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc68
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:26
Eens zitten zoeken waarom ik geen draadloze verbinding kon krijgen in batterystand, het blijkt dat bij energiebeheer en dan bij de specifieke instellingen de draadloze verbinding wordt afgeknepen, door hem op maximaal te zetten heb ik nu geen problemen meer met draadloos internet, misschien een tip voor anderen.

marc68

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm-Jan
_/-\o_ 9-cell accu is er :X 95 euro inc voor betaald op eBay :D ipv 245 excl bij dell 8)7

Hij past gelukkig nog in het tasje van Dell al is er nu niet veel ruimte meer ;) maar zal wel normaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Harm-Jan schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 12:37:
_/-\o_ 9-cell accu is er :X 95 euro inc voor betaald op eBay :D ipv 245 excl bij dell 8)7

Hij past gelukkig nog in het tasje van Dell al is er nu niet veel ruimte meer ;) maar zal wel normaal zijn.
245 euro exclusief btw???? Wowh!!! waar zijn die batterijen zo duur link????
Ik heb zelf mijn XPS M 1530 batterij 9 cell gekocht voor 30 euro extra, 30 euro extra dan een 6 cell batterij!
Gewoon op Dell.nl in de maand December.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 22:43
Hoelang ga je ong. mee op met zo'n 9cell batterij , bij enkel inet verbruik ?

ps. Zit nu lekker buiten in ht zonnetje met mn M1530. en wow eerst maakte ik me zorgen over het " slechtere " AU optronics scherm. maar wow dit is gewoon zeer zeer goed te noemen, Zit nu buiten midden in de felle zon. en hb gewoon zeer goed zicht, scerm is stukken beter dan mijn room mate met zn toshiba A200 :9

ben zeer tevreden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Sparkie_
  • Laatst online: 30-08 22:00
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 12:52:
[...]
Ik heb zelf mijn XPS M 1530 batterij 9 cell gekocht voor 30 euro extra, 30 euro extra dan een 6 cell batterij!
Net even gekeken maar Als je van de goedkoopste versie uit gaat met een T5500 cpu dan kost een 9 cell 142 euro meer.
BlowFish schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 13:12:
Hoelang ga je ong. mee op met zo'n 9cell batterij , bij enkel inet verbruik ?

ps. Zit nu lekker buiten in ht zonnetje met mn M1530. en wow eerst maakte ik me zorgen over het " slechtere " AU optronics scherm. maar wow dit is gewoon zeer zeer goed te noemen, Zit nu buiten midden in de felle zon. en hb gewoon zeer goed zicht, scerm is stukken beter dan mijn room mate met zn toshiba A200 :9

ben zeer tevreden !
Als toekomstige gebruiker zou ik dat ook wel graag willen weten. De standaard opgegeven gegevens vertrouw ik nooit zo. Dus hoelang hij mee gaat met enkel internet gebruik enzo en hoe fel het scherm dan staat ben ik zeer benieuwd naar.

[ Voor 45% gewijzigd door _Sparkie_ op 22-04-2008 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
Ik doe er ongeveer 3,5 uur mee > Hoge prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm-Jan
[...]

Excl verzending :o

mijn fout, had ik erbij moeten zetten :+

eBay: http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=370043073984
Dell: http://accessories.euro.d...s&cs=nldhs1&sku=451-10529

[ Voor 19% gewijzigd door Harm-Jan op 22-04-2008 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik heb 2 weken geleden mijn batterij ( 9 cell ) gebruikt voor alleen internet en ik haalde op max helderheid want je hebt maar één paar ogen: 4 uur en 40 minuten.
IK zat op msn te chatten, zat op forum mail en soms een spel.
Ik moet wel zeggen draadloos internet duurt ongeveer 30 minuten korter van de 4 uur en 40 minuten.
Dus draadloos ongeveer 4 uur!
Wel lekkere tijd.

Maar ik vraag me nu af wat is beter, heel de tijd op de stroom werken, of moet je ook elke week je accu op gebruiken tot hij leeg is, dat je anders luie stroom in die batterij krijgt??? Omdat het er te lang in zit!
Ik gebruik mijn accu nu ongeveer 1 keer in de maand van 100% tot 5%!
Wat raden jullie aan?? In boekje staat ook dat batterij circa 300 keer kan opgeladen worden niet echt veel vindt ik als je de batterij elke dag zou gebruiken.
Graag jullie raad hierover.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met spel bedoel ik een spelletje op internet, en ik had de prestaties op gebalanceerd staan is snel genoeg.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 13:52:
[...]

Ik heb 2 weken geleden mijn batterij ( 9 cell ) gebruikt voor alleen internet en ik haalde op max helderheid want je hebt maar één paar ogen: 4 uur en 40 minuten.
Ik moet wel zeggen draadloos internet duurt ongeveer 30 minuten korter van de 4 uur en 40 minuten.
Wel lekkere tijd.

Maar ik vraag me nu af wat is beter, heel de tijd op de stroom werken, of moet je ook elke week je accu op gebruiken tot hij leeg is, dat je anders luie stroom in die batterij krijgt??? Omdat het er te lang in zit!
Wat raden jullie aan?? In boekje staat ook dat batterij circa 300 keer kan opgeladen worden niet echt veel vindt ik als je de batterij elke dag zou gebruiken.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm-Jan
Zie net ook dat dell 3 weken nodig heeft voor verzending :P gast op eBay had 3 uur nodig.
Vrijdag 14:00 betaald met Paypal en om 17:00 kreeg ik een email dat ie al verzonden was, en vandaag dus geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks voor the info!

Van de week even een paar verloopstekkers kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 22:43
[...]

Wel lekkere tijd.

Bedankt.
slechts 300x , ik heb laad hem iedere dag wel volledig op als ik terug kom van college. 4uur + is overigens wel lekker met een 9cell batterij, Ik ga der ook maar eens achteraan als de prijzen weer een beetje zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik laad hem er gewoon in. Zorgt ook voor betere koeling ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat raden jullie aan?? In boekje staat ook dat batterij circa 300 keer kan opgeladen worden niet
Het klopt dat Lithium-ion accu’s maar beperkt aantal keren opgeladen/ontladen kunnen worden voordat capaciteit dramatische achteruit gaat. Maar 300 keer is wel beetje overdreven, hangt namelijk af van meerdere factoren.
Vandaar dat verstandig is om zoveel mogelijk onnodig opladen te verkomen (dus laad hem niet meteen weer op na uurtje te hebben gebruikt op de accu, maar haal de accu er uit wanneer je door gaat op netstroom en laad pas op wanneer die onder 20% is).

Eigenschappen van Lithium-ion accu:
Beperkte laad cyclus mogelijk (volkom onnodig opladen)
Heeft geen memory effect, luie accu’s is zo iets uit de jaren '90.
Kan erg slecht tegen diep ontladen, dus ga niet proberen om de accu tot maximum te ontladen. (bijv bijvoorkeur niet regelmatig onder de 10% laten komen).
Kan slecht tegen hitte (laad hem daarom niet onnodig in hete laptop zitten wanneer accu vol is).

Bij mijn Insperion 6400 had ik 9 cell accu die gebruik op deze manier nog 80% van zijn capaciteit heeft na 2 jaar gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2008 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
Ik denk dat je er met elke laptop tegenwoordig rekening mee moet houden dat je na 2 jaar vaak een nieuwe batterij mag kopen omdat de oude versleten is. Zeker als je hem elke dag gebruikt. 300 keer maximaal op en ontladen lijkt me idd wat extreem.

@ JC Ken: thnx voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Is het niet gewoon dat ze de capaciteit kunnen garanderen voor 300 cycles. Na die 300 speelt er een verlies op per laadt beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli469
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-10-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 15:44:
[...]

Het klopt dat Lithium-ion accu’s maar beperkt aantal keren opgeladen/ontladen kunnen worden voordat capaciteit dramatische achteruit gaat. Maar 300 keer is wel beetje overdreven, hangt namelijk af van meerdere factoren.
Vandaar dat verstandig is om zoveel mogelijk onnodig opladen te verkomen (dus laad hem niet meteen weer op na uurtje te hebben gebruikt op de accu, maar haal de accu er uit wanneer je door gaat op netstroom en laad pas op wanneer die onder 20% is).
De Microsoft Vista help and support center beweert juist het tegengestelde van wat je hierboven beweert. Ik citeer even:

If you frequently drain and then recharge a lithium-ion battery, it can quickly lose its ability to hold a charge. The practice of completely draining and then fully charging a battery is advice that applied to nickel cadmium (NiCd) batteries and, to a lesser extent, nickel metal hydride (NiMH) batteries. Lithium-ion batteries last longer if you charge them often, a little at a time, to maintain a minimum charge of about 40 percent capacity.

Heb de Engelse Vista, maar ben even te lui om te vertalen. Ik veronderstel dat iedereen hier wel wijs uit raakt... 8)

Kort samengevat (volgens Microsoft): regelmatig je (Li-ion)-accu bijladen, liefst in zo klein mogelijke hoeveelheden tegelijkertijd. Dus na een uurtje werken, als je de kans hebt, onmiddellijk opladen. Misschien kan iemand anders met verstand betreffende accu's verheldering brengen van wie nu eigelijk gelijk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm-Jan
Wikipedia: Lithium-ion-accu

ivm met diepontlading dus niet helemaal leeg laten lopen.

Klasgenoot had ook een li-on accu die niet meer zo best was, heeft ie in de vriezer gedaan en nu doet ie het beter dan toen ie nieuw was 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli469
Harm-Jan schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 18:15:
Wikipedia: Lithium-ion-accu

ivm met diepontlading dus niet helemaal leeg laten lopen.

Klasgenoot had ook een li-on accu die niet meer zo best was, heeft ie in de vriezer gedaan en nu doet ie het beter dan toen ie nieuw was 8)7
Had ook al op Wikipedia gekeken, maar de Engelse versie is in dit geval wel een stuk vollediger.

Wikipedia: Lithium-ion battery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
Vandaag een telefoontje van Dell gehad als reactie op een mail van mij; ze kunnen consumenten geen 64 bits versie leveren van Vista, aldus de dame van de klantenservice. Maar eens kijken of ik dan inderdaad met zo'n Dell key toch zelf een 64 bits versie kan installeren als in de nieuwe laptop binnen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 22:42
Comp-Freak schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 19:05:
Vandaag een telefoontje van Dell gehad als reactie op een mail van mij; ze kunnen consumenten geen 64 bits versie leveren van Vista, aldus de dame van de klantenservice. Maar eens kijken of ik dan inderdaad met zo'n Dell key toch zelf een 64 bits versie kan installeren als in de nieuwe laptop binnen heb.
Wat is bij normaal gebruik eigenlijk het voordeel van 64bit. Er van uitgaande dat de meeste mensen standaard programma's gebruiken als office, internet, mail en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli469
mlevd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 19:50:
[...]

Wat is bij normaal gebruik eigenlijk het voordeel van 64bit. Er van uitgaande dat de meeste mensen standaard programma's gebruiken als office, internet, mail en dergelijke.
4GB ram kunnen adresseren ipv "slechts" 3.5GB. Volgens mij worden berekeningen in 64 bits applicaties ook sneller uitgevoerd dan in 32 bits applicaties. Toch is het IMO nog wat vroeg om over te schakelen naar 64 bits, ik denk dat de grote prestatiewinsten slechts over enkele jaren te realiseren vallen als 64 bits al wat meer gestandariseerd zal zijn. Nu is het slechts interessant als je meer dan 4GB ram wil gebruiken in je laptop, en op het moment van schrijven is dit nog niet mogelijk.

Persoonlijk denk ik dat je alleen maar last op je nek haalt met nu over te schakelen naar 64 bits. (niet compatibele software bedoel ik hiermee) Misschien zijn er wel mensen die hier anders over denken, maar ik zou (nu) zeker nog niet de overschakeling maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 22:42
Dat denk ik namelijk ook. Dan heb je een 64bits OS en voor de rest 32bits applicaties. Maar goed we gaan een beetje off topic.
Ik hoop de mijne morgen binnen te krijgen als UPS een beetrje mee wil werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barchettanl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-08 23:15
Ik heb 4 jaar met een Inspiron 8600 gewerkt en altijd aan het lichtnet gehouden als ik niet mobiel was (hetgeen de meeste tijd zo was). Echter, als ik mobiel ging, liet ik m'n lappie op de batterij werken tot hij bijna leeg was (10%) voordat ik weer ging opladen.

En moet zeggen: dat is altijd wel goed gegaan. Ik ken mensen die na een goed jaar al een luie accu hebben die het na een uurtje al opgeven (= accountmanagers die een laptop van de baas krijgen en het geen zak kan schelen hoe en wat want ze krijgen toch wel weer een nieuwe omdat ze niet zonder laptop kunnen functioneren ......)

Zelfbouw mini-ITX | i7-3770T
Fossil Carlyle HR Gen.5
Philips 55PUS6412
Sony Xperia 5 III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:41
Hey jongens er is een onderzoek geweest naar die batterij duur en hoe je hem het beste kan opladen maar ik ben ff te lui die link te zoeken. Dus als iemand anders zo vrij wilt zijn :]? Anders doe ik het wel morgen of donderdag.
Maar uit het onderzoek kwam dus dat je hem zovaak mogelijk moest opladen.(Was een vergelijking tussen eentje die alleen opgeladen werd als die bijna leeg was en de ander op elk gelegen moment)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli469
Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 18:48:
@barchettanl

Ik weet niet niet of jij nog in het topic zit, maar ik zag dat jij een paar weken geleden(mis wel maanden) een turbo memory hebt geëinstalleerd.
Op het begin had het geen effect.
maar merk je er nu wel wat van?
of is er nog iemand anders die dit ook heeft gedaan, en merkt die er wat van?
@barchettanl

Ik zie dat je idd nog op het topic zit, daarom schotel ik je de vraag van Jardjee nog even voor: je zou er mij ook immers een groot plezier mee doen door erop te antwoorden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barchettanl
Ja, nu mijn XPSje lekker draait kom ik hier wat minder vaak ...

Het zijn trouwens geen máánden hoor, zo lang levert Dell nog geen M1530 met T9300 :)

Enfin, ja, ik merk wel iets, denk ik: mijn harddisk valt heel vaak in slaap. Blijkbaar worden dan schijfbewerkingen gecachet door de Turbo Memory en kan hij dus even tot rust komen. Juist bij Vista, die de hele tijd zit te indexeren zou je geen slapende harddisk verwachten.
Het effect is niet heel erg opzienbarend, want na enkele seconden wordt hij meestal wel weer wakker. Maar het is wel lekker stil op die momenten.

Ik draai nu SP1 en dat zou kunnen betekenen dat ik m'n Turbo Memory weer opnieuw moet gaan trainen: volgens de docs schijnt iets dergelijks ook met Hyperboost (of hoe heet dat bij Vista) het geval te zijn.

Ik kan niet zeggen dat alles stukken sneller is geworden (zoals Intel claimde), maar een negatieve invloed heeft het volgens mij ook niet (zoals op enkele fora werd gemeld).
Ik heb nog wel een paar keer een BSOD gehad, maar .. euh ... moest de driver opnieuw installeren of zo? (beetje vergeetachtig ;))

Kortom: die 26 euro kan je de kop niet kosten, maar je mist 't ook niet als je het niet hebt :D

[ Voor 3% gewijzigd door barchettanl op 22-04-2008 22:34 ]

Fossil Carlyle HR Gen.5
Philips 55PUS6412
Sony Xperia 5 III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mudi
Ik heb een vraag voor al diegene die al hun XPS hebben ontvangen. Ben ik de enige die erg veel last heeft van dat voordurend piepend geluid tussen je touchpad en je kaartlezer. Het is zeer sterk als ik niet op stroom zit en erg irritant als ik in de bieb aan het werken ben waar het muisstil moet zijn.
De krakende geluid van de hd is zo goed als weg, doet het niet meer zovaak en zal binnen een aantal dagen wel weggaan maar die "CPU whine" is een nog groter probleem. Is er enig oplossing voor dit gigantisch probleem of moet ik gewoon dell weer bellen en alles uitleggen

Edit: ik heb hier nog een ander vista business OEM van dell liggen, ik ga eens in de loop van de week eens testen als het mogelijk is om het te activeren met dezelfde key. Als dit mogelijk is, dan hoeft men niet meer Ultimate te kopen, gewoon van iemand lenen die het al heeft en dan heb je ook een ultimate.

[ Voor 21% gewijzigd door Mudi op 22-04-2008 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mudi schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 22:50:
Ik heb een vraag voor al diegene die al hun XPS hebben ontvangen. Ben ik de enige die erg veel last heeft van dat voordurend piepend geluid tussen je touchpad en je kaartlezer. Het is zeer sterk als ik niet op stroom zit en erg irritant als ik in de bieb aan het werken ben waar het muisstil moet zijn.
De krakende geluid van de hd is zo goed als weg, doet het niet meer zovaak en zal binnen een aantal dagen wel weggaan maar die "CPU whine" is een nog groter probleem. Is er enig oplossing voor dit gigantisch probleem of moet ik gewoon dell weer bellen en alles uitleggen

Edit: ik heb hier nog een ander vista business OEM van dell liggen, ik ga eens in de loop van de week eens testen als het mogelijk is om het te activeren met dezelfde key. Als dit mogelijk is, dan hoeft men niet meer Ultimate te kopen, gewoon van iemand lenen die het al heeft en dan heb je ook een ultimate.
Bekijk volgende link eens: http://forum.notebookrevi...hread.php?t=165029&page=4
Ik heb er ook last van, maar heb die truc nog niet geprobeerd. Mij irriteert het niet zofel aangezien ik het amper hoor door andere geluiden. Als het stil is, kan het idd irritant zijn ...
Hij doet het bovendien niet altijd.

Welke HD heb je trouwens? Ik heb de 200GB, maar hij kraakt af en toe nog. Wel niet meer zo vaak als vroeger.

*edit* wat betreft die batterijen:
Unlike Ni-Cd batteries, lithium-ion batteries should be charged early and often. However, if they are not used for a long time, they should be brought to a charge level of around 40% - 60%.

Lithium-ion batteries should not be frequently fully discharged and recharged ("deep-cycled") like Ni-Cd batteries, but this is necessary after about every 30th recharge to recalibrate any external electronic "fuel gauge" (e.g. State Of Charge meter). This prevents the fuel gauge from showing an incorrect battery charge.[14]

Lithium-ion batteries should never be depleted to below their minimum voltage, 2.4v to 3.0v per cell.
Li-ion batteries should be kept cool. Ideally they are stored in a refrigerator. Aging will take its toll much faster at high temperatures. The high temperatures found in cars cause lithium-ion batteries to degrade rapidly.

According to one book,[34] lithium-ion batteries should not be frozen (most lithium-ion battery electrolytes freeze at approximately −40 °C; however, this is much colder than the lowest temperature reached by household freezers).

Li-ion batteries should be bought only when needed, because the aging process begins as soon as the battery is manufactured.[14]

When using a notebook computer running from fixed line power over extended periods, the battery should be removed,[35] and stored in a cool place so that it is not affected by the heat produced by the computer.
Het is dus beter om hem zo vaak mogelijk op te laden, MAAR na 30 keer laat je hem best eens ontladen. Je kan hem ook eventueel in de koelkast of diepvriezer zetten als je hem even niet gebruikt.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2008 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
Voor meer informatie over batterijen en wat nu wel en niet goed is, zie: http://www.batteryuniversity.com/
Kijk bijvoorbeeld naar: Do and don't battery table

Ik heb ook 4 GB in mijn M1530 en Windows Vista 32-bit ziet ongeveer 3,5 GB. Ik vind het niet de moeite en het gedoe met drivers vinden en installeren waard om over te stappen naar 64-bit Vista. De meeste software voor Windows is 32-bit en het heeft niet zoveel zin om een 64-bit OS te hebben als het grootste deel van je software 32-bit is. Dus volgens mij is het nog te vroeg voor 64-bit Windows.

Ik gebruik overigens het grootste deel van de tijd 64-bit Ubuntu in plaats van Windows. De situatie met Linux voor wat betreft 64-bit is anders dan op Windows; omdat (bijna) alles open source is, bestaat er een 64-bit versie van bijna alle software en drivers (als je de source code hebt is 't een kwestie van compileren voor 64-bit) en daarom heb je er op Linux dus meer voordelen van. 64-bit Ubuntu 8.04 draait heel goed op mijn M1530.

Voor achtergrondinformatie over 64-bit op Intel en AMD processors, zie Wikipedia: x86-64.

[ Voor 4% gewijzigd door jj71 op 23-04-2008 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werkt die Intel 4965 AGN WiFi trouwens goed?
Enig idee of die geïnstalleerd kan worden ipv de ABG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 15:44:
[...]

Eigenschappen van Lithium-ion accu:
Beperkte laad cyclus mogelijk (volkom onnodig opladen)
Heeft geen memory effect, luie accu’s is zo iets uit de jaren '90.
Kan erg slecht tegen diep ontladen, dus ga niet proberen om de accu tot maximum te ontladen. (bijv bijvoorkeur niet regelmatig onder de 10% laten komen).
Kan slecht tegen hitte (laad hem daarom niet onnodig in hete laptop zitten wanneer accu vol is).

Bij mijn Insperion 6400 had ik 9 cell accu die gebruik op deze manier nog 80% van zijn capaciteit heeft na 2 jaar gebruik.
Moet je dan steeds als je op de netstroom zit je accu er uit halen denk ik dat dat ook niet zo goed ervoor is!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een laptop in de vriezer leggen lijkt een strak plan :-) Collega van me heeft dat ooit gedaan. Ging goed tot hij het ding ging ontdooien en de boel vol condens zat... vervolgens was hij jammerlijk overleden. (de laptop, niet de collega)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is dan ook de bedoeling dat je de batterij uit je laptop haalt en enkel die batterij in de vriezer stopt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

barchettanl schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 23:19:
De Intel Turbo Memory Card

Gisteren besteld, vandaag in huis, 26 euro, geen verzendkosten.
[afbeelding]
Waar heb jij hem voor zo lage prijs kunnen bestellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 10:18:
Werkt die Intel 4965 AGN WiFi trouwens goed?
Enig idee of die geïnstalleerd kan worden ipv de ABG?
Ja. Volgens mij heb je bij de M1530 de keuze uit een Dell of een Intel WiFi kaart, en de Intel is de 4965 AGN. (Neem niet de Dell!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corvo
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:51
Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 12:32:
[...]

Waar heb jij hem voor zo lage prijs kunnen bestellen ?
Hij had het Intel Turbo kaartje besteld bij Aces Direct.
...wat ik inmiddels ook gedaan heb. Hopelijk morgen in huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jj71 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 12:40:
[...]

Ja. Volgens mij heb je bij de M1530 de keuze uit een Dell of een Intel WiFi kaart, en de Intel is de 4965 AGN. (Neem niet de Dell!).
Toen ik de mijne bestelde, had ik geen keus. Op dat moment had enkel de Product Red de N-kaart. Dus het is dus wel mogelijk om achteraf een betere te steken? Is dit moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
Kaartje vervangen is geen probleem. Op diverse fora zijn er mensen die dit succesvol gedaan hebben. Je zou er zelfs een wifi kaart bij kunnen plaatsen. Voorwaardes: je wifi kaart moet in het UWB slot passen. Je moet de interne wifi antennes aansluiten. Waar je dan weer een UWB wifi kaartje vandaan haalt zou ik niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1987
Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 12:48:
[...]

Toen ik de mijne bestelde, had ik geen keus. Op dat moment had enkel de Product Red de N-kaart. Dus het is dus wel mogelijk om achteraf een betere te steken? Is dit moeilijk?
heb je de tutorial gezien waarin iemand een torbo memory card in de laptop bouwt? (deze staat in dit topic). het is zeer eenvoudig, oude kaart er uit nieuwe kaart er in drivertje installeren en klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 10:26
jj71 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 09:22:
Voor meer informatie over batterijen en wat nu wel en niet goed is, zie: http://www.batteryuniversity.com/
Kijk bijvoorbeeld naar: Do and don't battery table

Ik heb ook 4 GB in mijn M1530 en Windows Vista 32-bit ziet ongeveer 3,5 GB. Ik vind het niet de moeite en het gedoe met drivers vinden en installeren waard om over te stappen naar 64-bit Vista. De meeste software voor Windows is 32-bit en het heeft niet zoveel zin om een 64-bit OS te hebben als het grootste deel van je software 32-bit is. Dus volgens mij is het nog te vroeg voor 64-bit Windows.

Ik gebruik overigens het grootste deel van de tijd 64-bit Ubuntu in plaats van Windows. De situatie met Linux voor wat betreft 64-bit is anders dan op Windows; omdat (bijna) alles open source is, bestaat er een 64-bit versie van bijna alle software en drivers (als je de source code hebt is 't een kwestie van compileren voor 64-bit) en daarom heb je er op Linux dus meer voordelen van. 64-bit Ubuntu 8.04 draait heel goed op mijn M1530.

Voor achtergrondinformatie over 64-bit op Intel en AMD processors, zie Wikipedia: x86-64.
Bij Vista 64 Bit kan je ook gewoon werken met 32 bit drivers...Ik heb Vista Home premium 64 bit op mn pc gehad en moet zeggen dat het veel stabieler werkte als de 32 bit versie. Ik ga daarom ook in korte tijd de 64 bit versie op mn M1530 gooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mudi
Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 07:46:
[...]

Bekijk volgende link eens: http://forum.notebookrevi...hread.php?t=165029&page=4
Ik heb er ook last van, maar heb die truc nog niet geprobeerd. Mij irriteert het niet zofel aangezien ik het amper hoor door andere geluiden. Als het stil is, kan het idd irritant zijn ...
Hij doet het bovendien niet altijd.

Welke HD heb je trouwens? Ik heb de 200GB, maar hij kraakt af en toe nog. Wel niet meer zo vaak als vroeger.
Ik heb een hd van hitachi HTS722020K9A30 en ja hij maakt nog altijd geluid, niet zo veel als eerst maar genoeg. Ik wil gewoon even zien of het gekraak weggaat na een week ofzo omdat sommige zeggen dat het door vista zelf komt. Hij doet het in ieder geval minder als in het begin.

En over die RMclock, ik lees ook nog eens slechte verhalen erover. Dell moet toch een oplossing vinden voor dit probleem. Anders gaan ze meer verlies maken dan winst als iedereen zijn laptop terug stuurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barchettanl
Corvo schreef op woensdag 23 april 2008 @ 12:40:
Hij had het Intel Turbo kaartje besteld bij Aces Direct.
...wat ik inmiddels ook gedaan heb. Hopelijk morgen in huis :)
Inderdaad, goed opgelet :)
Artikelnummer 202116, nog zo'n 80 op voorraad.

Fossil Carlyle HR Gen.5
Philips 55PUS6412
Sony Xperia 5 III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barchettanl
jj71 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 12:40:
[...]
Als je OSX wilt gaan draaien, kies dan voor de Dell, die wordt door het OS herkend.

Mijn Inspiron 8600 (zie sig) was een Centrino, d.w.z. een Intel Pentium M, Intel chipset en Intel wifi-kaartje (A/B). Bij het opstarten zag ik dan ook netjes een Centrino logo op het scherm.

Na het verwisselen van dat ding met een Dell kaartje (A/B/G en OSX compatible) - op eBay gekocht voor weinig - was het logo op het opstartscherm ineens die van een Pentium M want niet meer volgens de Centrino specs!

Fossil Carlyle HR Gen.5
Philips 55PUS6412
Sony Xperia 5 III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barchettanl
Mudi schreef op woensdag 23 april 2008 @ 14:15:
Ik heb een hd van hitachi HTS722020K9A30 en ja hij maakt nog altijd geluid, niet zo veel als eerst maar genoeg. Ik wil gewoon even zien of het gekraak weggaat na een week ofzo omdat sommige zeggen dat het door vista zelf komt. Hij doet het in ieder geval minder als in het begin.
Ik had een Hitachi 200Gb 7200rpm schijf. Maar kwam toch wat ruimte te kort en via internet (Pricewatch) een 320Gb ding gekocht. Iets van € 120 (MediaMarkt: € 299, "ik ben toch niet gek?").

Opvallend dat het schijfje er zó in zit. Bij m'n Inspiron (komt 'ie weer!) zat het in een bracket met een verloopje voor de aansluiting; dat laatste is met SATA ook niet meer nodig. De harddisk zit nu gewoon met 4 schroefjes direct op het chassis van de laptop.

Fossil Carlyle HR Gen.5
Philips 55PUS6412
Sony Xperia 5 III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barchettanl
Net een software consultant over de vloer gehad met zijn M1530 (zwart). Daarbij zit met een 2-polige voeding en vrijwel geen tinteling te voelen. Niet geheel toevallig had ik mijn rode M1530 bij me en even geprobeerd - ik voelde 220 Volt in 50 cycli door m'n vingers weg vloeien :o . Damn, waarom die van hem niet?!

(Bij de MediaMarkt hebben ze weer Apple Macbook Pro's. En ja, die tintelen ook...)

[ Voor 12% gewijzigd door barchettanl op 23-04-2008 14:56 ]

Fossil Carlyle HR Gen.5
Philips 55PUS6412
Sony Xperia 5 III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barchettanl
jj71 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 09:22:
Ik heb ook 4 GB in mijn M1530 en Windows Vista 32-bit ziet ongeveer 3,5 GB.
Dat zou met Service Pack 1 verholpen moeten zijn :)

(nee, niet dat het werkt, maar je ziet het tenminste)

Fossil Carlyle HR Gen.5
Philips 55PUS6412
Sony Xperia 5 III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
Ik heb Vista SP1 geïnstalleerd en dan ziet 'ie bij het computereigenschappen scherm inderdaad 4,00 GB, maar dat betekent niet dat 'ie ook daadwerkelijk de hele 4 GB kan gebruiken! In taakbeheer / prestaties zie je dat 'ie nog steeds maar 3582 MB RAM gebruikt.

Dus de beperking is helemaal niet verholpen met Vista SP1 - dat lijkt maar zo... :/
(Voor mij niet zo belangrijk aangezien 64-bit Ubuntu gewoon de hele 4 GB gebruikt).
barchettanl schreef op woensdag 23 april 2008 @ 14:47:
Als je OSX wilt gaan draaien, kies dan voor de Dell, die wordt door het OS herkend.
En als je Linux wilt gaan draaien, neem dan niet de Dell WiFi, want daarop zit een Broadcom WiFi chip waarvoor geen goede Linux drivers zijn - een Intel WiFi werkt veel beter onder Linux.

[ Voor 30% gewijzigd door jj71 op 23-04-2008 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1987
jj71 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 16:17:
Ik heb Vista SP1 geïnstalleerd en dan ziet 'ie bij het computereigenschappen scherm inderdaad 4,00 GB, maar dat betekent niet dat 'ie ook daadwerkelijk de hele 4 GB kan gebruiken! In taakbeheer / prestaties zie je dat 'ie nog steeds maar 3582 MB RAM gebruikt.

Dus de beperking is helemaal niet verholpen met Vista SP1 - dat lijkt maar zo... :/
(Voor mij niet zo belangrijk aangezien 64-bit Ubuntu gewoon de hele 4 GB gebruikt).

[...]

En als je Linux wilt gaan draaien, neem dan niet de Dell WiFi, want daarop zit een Broadcom WiFi chip waarvoor geen goede Linux drivers zijn - een Intel WiFi werkt veel beter onder Linux.
uit eigen ervaring kan ik zeggen (ik weet niet of het met de huidige lijn ook nog zo is) dat de kwaliteit van de intel kaartjes beter tot veel beter is ten opzichte van de dell kaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul1987 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 13:49:
[...]

heb je de tutorial gezien waarin iemand een torbo memory card in de laptop bouwt? (deze staat in dit topic). het is zeer eenvoudig, oude kaart er uit nieuwe kaart er in drivertje installeren en klaar
Dus eigenlijk is het zo'n beetje "Plug 'n Play"? (buiten een paar schroefjes dan ...)
Hoe zit dat eigenlijk met die garantie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1987
Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2008 @ 07:28:
[...]

Dus eigenlijk is het zo'n beetje "Plug 'n Play"? (buiten een paar schroefjes dan ...)
Hoe zit dat eigenlijk met die garantie dan?
volgens mij zijn dit zaken die je van dell zelf mag vervangen zonder dat de garantie vervalt..

customer replacable heet dat.

[ Voor 6% gewijzigd door Paul1987 op 24-04-2008 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
Je hoeft maar 1 klepje los te schroeven welke niet verzegeld is. Is makkelijker dan ram vervangen omdat je minder schroefjes hoeft los te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
Heeft iemand enig idee in welke driver package de drivers voor je afstandsbediening zitten. Sinds SP1 doet deze het bij mij niet meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSideX
  • Laatst online: 16-09 17:50
De afstandsbediening werkt gewoon zonder drivers, ik heb XP SP2 en met de juiste software werkt dat

24 x Phono Solar 410W Oost-West - SMA Tripower 10kW - Sunny Home Manager 2.0 - Alfen Eve Single Pro-Line - EQB 250+ 74kWh - WP Nibe S1255 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
DarkSideX schreef op donderdag 24 april 2008 @ 13:55:
De afstandsbediening werkt gewoon zonder drivers, ik heb XP SP2 en met de juiste software werkt dat
Beetje tegenstrijdig dit. Naar mijn weten heeft elk stukje randapparatuur drivers /software nodig. Onder XP werkt mijn afstandsbediening zonder problemen. Onder vista reageerd ie sinds SP 1 niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corvo
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:51
Terror schreef op donderdag 24 april 2008 @ 12:06:
Heeft iemand enig idee in welke driver package de drivers voor je afstandsbediening zitten. Sinds SP1 doet deze het bij mij niet meer....
Ik heb even gekeken op de download-site van Dell.

En ik denk dat je dit nodig hebt: Link naar Dell: Thomson Dell Premium Remote Control
..hoort blijkbaar tot de categorie "Video".

Edit:
Blijkbaar is dat niet de standaard remote die erbij zit, maar een andere (zie volgende reactie van Terror).

[ Voor 8% gewijzigd door Corvo op 24-04-2008 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
Hmmz, had iets beter moeten testen voor ik ging posten. Batterij maakte slecht contact... Werkt nu perfect. Die thomson afstandsbediening is trouwens een andere dan er standaard bij geleverd word...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSideX
  • Laatst online: 16-09 17:50
met de juiste software bedoelde ik de media player die je gebruikt, ik gebruik GOM Player en voor Winamp is er een plugin

24 x Phono Solar 410W Oost-West - SMA Tripower 10kW - Sunny Home Manager 2.0 - Alfen Eve Single Pro-Line - EQB 250+ 74kWh - WP Nibe S1255 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
Terror schreef op donderdag 24 april 2008 @ 14:08:
Beetje tegenstrijdig dit. Naar mijn weten heeft elk stukje randapparatuur drivers /software nodig. Onder XP werkt mijn afstandsbediening zonder problemen. Onder vista reageerd ie sinds SP 1 niet meer.
Onder Ubuntu werkt de afstandsbediening zonder dat ik er speciale software voor hoefde te installeren. Ik heb gelezen dat de afstandsbediening op één of andere manier toetsen van het toetsenbord emuleert. Dus voor de programma's op je computer is het waarschijnlijk net zoiets als de speciale media-toetsen op je computer, die ook werken als extra toetsen op het toetsenbord. Je hebt er dus geen driver voor nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door jj71 op 24-04-2008 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

barchettanl schreef op woensdag 23 april 2008 @ 14:55:
Net een software consultant over de vloer gehad met zijn M1530 (zwart). Daarbij zit met een 2-polige voeding en vrijwel geen tinteling te voelen. Niet geheel toevallig had ik mijn rode M1530 bij me en even geprobeerd - ik voelde 220 Volt in 50 cycli door m'n vingers weg vloeien :o . Damn, waarom die van hem niet?!

(Bij de MediaMarkt hebben ze weer Apple Macbook Pro's. En ja, die tintelen ook...)
Hallo,

Ik had eerst ook tintelingen als ik aliminium van laptop aanraakte, heb vervolgens een contactdoos met lampje op aangesloten als tussen stuk. (Geaard)
Is nu verholpen, eigenlijk zou Dell gratis de twee polige stekker moeten vervangen naar 3, is hun fout niet ons!!!

Groeten X-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2008 @ 18:23:

Is nu verholpen, eigenlijk zou Dell gratis de twee polige stekker moeten vervangen naar 3, is hun fout niet ons!!!
Dell vervangt gratis de 2polige stekker voor een 3polige. Dit doen ze al 3 maanden. En ze worden nu al meer dan een maand standaard geleverd met een 3polige stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 21:00
Als jouw probleem daarmee opgelost was wil dat zeggen dat je al een driepolige stekker hebt, ik begrijp ook niet goed wat je duidelijk wil maken met je post. Bedoel je dat Dell jouw dat geaarde verlengsnoer had moeten leveren? Dat lijkt me onmogelijk want als je geen geaard net hebt thuis (zoals ik, behalve in de douche enzo natuurlijk) zou dat betekenen dat jij zegt dat Dell moet zorgen voor de aarding van je netwerk :o . Het lijkt me dat als je die tintelingsproblemen een onoverkomelijk probleem vind je deze laptop gewoon niet moet kopen. En in pirncipe zou Dell deze laptop gewoon beter moeten ontwerpen, maar nu het eenmaal zo is zul je het moeten accepteren bij je koop, of je moet deze laptop gewoon niet kopen.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silmaril8 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 18:33:
[...]

Dell vervangt gratis de 2polige stekker voor een 3polige. Dit doen ze al 3 maanden. En ze worden nu al meer dan een maand standaard geleverd met een 3polige stekker.
O ja?? Waar kan ik dat dan aan vragen een 3 polige stekker???URL???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

boaty schreef op donderdag 24 april 2008 @ 18:35:
Als jouw probleem daarmee opgelost was wil dat zeggen dat je al een driepolige stekker hebt, ik begrijp ook niet goed wat je duidelijk wil maken met je post. Bedoel je dat Dell jouw dat geaarde verlengsnoer had moeten leveren? Dat lijkt me onmogelijk want als je geen geaard net hebt thuis (zoals ik, behalve in de douche enzo natuurlijk) zou dat betekenen dat jij zegt dat Dell moet zorgen voor de aarding van je netwerk :o . Het lijkt me dat als je die tintelingsproblemen een onoverkomelijk probleem vind je deze laptop gewoon niet moet kopen. En in pirncipe zou Dell deze laptop gewoon beter moeten ontwerpen, maar nu het eenmaal zo is zul je het moeten accepteren bij je koop, of je moet deze laptop gewoon niet kopen.
Ik wil alleen zeggen, dat het bij mij via een geaarde stekker is opgelost!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2008 @ 18:39:
[...]

O ja?? Waar kan ik dat dan aan vragen een 3 polige stekker???URL???
Eh bellen met Dell? Staat in dit topic maar ook in het vorige topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barchettanl
Toen ik schreef dat die consultant een 2-polige trafo had en bij hem geen- en bij mij wel tintelingen te voelen waren, was ik vergeten te vermelden dat bij mijn laptop wel een 3-polige trafo zat.
Dus op zich is het probleem bij mij opgelost; ik vraag me enkel af waarom die van hem niet tintelt en die van mij wel, op een 2-polige trafo.

Fossil Carlyle HR Gen.5
Philips 55PUS6412
Sony Xperia 5 III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
barchettanl schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 09:08:
Toen ik schreef dat die consultant een 2-polige trafo had en bij hem geen- en bij mij wel tintelingen te voelen waren, was ik vergeten te vermelden dat bij mijn laptop wel een 3-polige trafo zat.
Dus op zich is het probleem bij mij opgelost; ik vraag me enkel af waarom die van hem niet tintelt en die van mij wel, op een 2-polige trafo.
Omdat je adapter wel op een geaard stopcontact moet zijn aangesloten (in de meeste huizen is dit alleen in de keuken en in de badkamer). Anders werkt die 3-polige natuurlijk gewoon als een 2-polige stekker.

En niet iedere laptop heeft last van tintelingen. Dus dan heb je uiteraard geen 3-polige nodig en werkt een 2-polige dus ook gewoon goed.

[ Voor 9% gewijzigd door silmaril8 op 25-04-2008 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Sparkie_
  • Laatst online: 30-08 22:00
Mischien een hele rare vraag om te stellen aangezien deze XPS zo bekend is en er heel erg straks uit ziet. Maar komt er binnen kort een nieuwe versie uit van deze XPS? Ben van plan om er eentje te bestellen begin juni en het is ene beetje lullig als er net een nieuwe versie uit komt die wat duurder is of niet meer aan mijn wensen voldoet. zoals een week terug met die Vostro modellen. Wou dus een 14'' model halen.. tja die is er nu niet meer...:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
_Sparkie_ schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 10:31:
Mischien een hele rare vraag om te stellen aangezien deze XPS zo bekend is en er heel erg straks uit ziet. Maar komt er binnen kort een nieuwe versie uit van deze XPS? Ben van plan om er eentje te bestellen begin juni en het is ene beetje lullig als er net een nieuwe versie uit komt die wat duurder is of niet meer aan mijn wensen voldoet. zoals een week terug met die Vostro modellen. Wou dus een 14'' model halen.. tja die is er nu niet meer...:(
Dat weet helaas niemand. De enige die dat weet is Dell :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 09:50
Ik heb gisteren de nieuwe Ubuntu 8.04 'hardy Heron' geinstalleerd. Mijn m1530 had ik daarvoor al voorzien van bios A08, waardoor het touchpad niet goed werkt in 8.04, maar daar is een fix voor. Alles werkt overigens 'out of the box': wifi, lan, vga, geluid, webcam, etc. Bluetooth en fingerprint reader heb ik niet geprobeerd, want die gebruik ik niet.

Zie http://jesperdj.pbwiki.com/Ubuntu-on-the-Dell-XPS-M1530 voor de touchpad fix.

Overigens heb ik de 32bit versie geïnstalleerd.

Ik heb nu Windows XP Pro (voornamelijk voor games) en Ubuntu 8.04 draaien...

[ Voor 7% gewijzigd door estorino op 25-04-2008 11:08 ]

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
Hee leuk, mensen gaan al linken naar mijn pagina. :) Ik had 'm zelf eerder in het topic ook al genoemd. Ik draai de 64-bit versie en die werkt ook erg goed. Bluetooth werkt gewoon (ik heb 'n Logitech V470 bluetooth muis) en de fingerprint reader werkt ook (zie mijn pagina voor details).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gebruiken jullie nou om het aluminium gedeete schoon te maken?
Het begint aardig vies te worden, en de linkerkant (waar me handpalm zit) is al helemaal wit verkleurd :S

Meer mensen die daar last van hebben? en is dat iets om dell te bellen? het lijkt wel goedkoop chinees speelgoed.

Was er trouwens al wat bekend voor een Nederlandse xps support?
Pagina: 1 ... 12 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een Dell XPS 1530 ervaringen topic. Gelieve géén 1330 gerelateerde zaken hier plaatsen! Tevens zijn meldingen over 'Ik heb 'm ook besteld! Hoelang moet ik nog wachten?' helemaal niet interessant, het product komt echt wel; posten daarover in dit topic zal de levertijd echt niet doen verkorten ;).