[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 81 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 39.007 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
(overleden)
Voor DX10 games is het moeilijker om multi-GPU drivers te schrijven. Ondanks dat Vista (en dus DX10) de pre-renderlimiet weg haalt van 3 frames, is men nu op andere zaken gebotst die de boel bottlenecken. Het wegvallen van de pre-renderlimiet is voornamelijk zeer voordelig voor DX9 games onder Vista. Dit zie je dan ook in de scaling. Maar wanneer het aankomt op DX10 games, is AMD (en ongetwijfeld ook nV) tegen andere problemen aangebotst.

** WARNING: WALL OF TEXT INCOMING **

DX10 is zeer efficient met resources, wat ideaal is voor Multi-GPU in de meeste gevallen... maar niet wanneer je die resources persistent wilt houden... als elke keer de command buffers leeg gemaakt worden (om immers efficient met de resources om te gaan) kan dit juist voor een averechts effect zorgen op Multi-GPU scaling, terwijl dit op single-GPUs juist geen enkel effect heeft.

Verder zijn er een aantal nieuwe functies binnen DX10, zoals streamout naar de geometry shader, die voor nieuwe problemen hebben gezorgd. Resources worden vaak geschreven binnen 1 frame om gebruikt te worden door andere frames. Gebruik je meerdere GPUs dan is het dus taak om die resources te behouden en ze naar de juiste GPU toe te wijzen. Dat vergt enorm veel van het driverteam om die balancing goed te doen.

Daarnaast is de CPU vaak ook de beperkende factor. Als de CPU niet snel genoeg is om data aan 4 GPUs te leveren, dan heb je vaak weinig aan CrossFireX4. Loadbalancing is dus ook hier weer enorm belangrijk.

Onder DX9 zijn de drivers van AMD trouwens multi-threaded. Dit zijn ze echter niet onder DX10! De reden is dat Microsoft had verwacht dat er steeds meer applicaties zouden komen die van huis uit multi-threaded waren... AMD is er echter achter gekomen dat veel applicaties helemaal niet zo multi-threaded zijn als MS had verwacht. De graphicsdriver multi-threaded maken onder DX10 is niet mogelijk, omdat de driver callbacks moet maken via de DX10 runtime naar de OS kernel. En deze callbacks gaan via de hoofd-thread. MS vond het namelijk niet nodig om een extra thread hiervoor aan te maken.

Omdat deze beperking dus niet via multi-threading op te lossen is, moet AMD hard werken om de CPU limitations weg te werken. Een van de manieren hoe ze dit hebben opgelost is een wachtrij via de drivers creeeren waarin commandbuffers onthouden worden als ook welke frames er gerendered moeten worden.

De driver zorgt er normaal gesproken dat in deze buffer tot 3 frames van te voren worden onthouden. Het operatingsystem (dus Vista) kan er voor zorgen dat applicaties (dus niet de drivers van AMD!) deze limiet ophogen naar maximaal 10. De graphicsdriver heeft hier dus weinig over te zeggen... dit is helemaal afhankelijk van het OS!

Microsoft heeft deze beperking ingebouwd omdat een bepaalde fabrikant van GPUs (niet AMD!) vaak meer frames in de wachtrij zette dan de applicaties aan konden, wat resulteerde in gigantische mouse-lag. Gamedevelopers hebben hierover geklaagd, dus bouwde MS de limiet in.

AMD maakt dus nu voornamelijk gebruik van AFR als loadbalancingsysteem. De drivers blijven dus de pre-renderlimiet van 3 frames houden, waardoor in sommige applicaties de vierde GPU weinig nut heeft... tenzij de applicatie toestemming heeft gegeven om meer dan 3 frames te renderen. Dit zie je bij sommige games want die schalen vrij goed mee met 4 GPUs (zie bv Call of Duty4 (DX9) en CoJ (DX10)). Voor de games die tegen de limiet aanlopen van maximaal 3 frames, bouwt ook AMD een alternatief in om toch gebruik te maken van de 4de GPU net zoals NV dat deed met hun Quad SLI. AMD is ook bezig met een combinatie van SFR met AFR voor deze gevallen. En... AMD is zelfs bezig met een nieuwe techniek... maar die is nog in ontwikkeling en zal misschien later dit jaar gebruikt worden.

Oh en voor de mensen die vinden dat AMD te weinig doet aan performanceboosts... Check deze slide eens:

Afbeeldingslocatie: http://www.elitebastards.com/hanners/ati/cat83/Slide34.jpg

Omdat de Catalyst drivers elke maand gereleased worden valt een boost minder snel op... vaak gaat het maandelijks een klein beetje omhoog (of omlaag). Neem je een paar maanden, dan tikt het soms toch nog best leuk aan.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107626

CJ schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 10:12:
[knip]

AMD is ook bezig met een combinatie van SFR met AFR voor deze gevallen. En... AMD is zelfs bezig met een nieuwe techniek... maar die is nog in ontwikkeling en zal misschien later dit jaar gebruikt worden.
Ik hoop dat die 'nieuwe techniek' een soort hardware based manier van renderen (knippen plakken van frames) omvat. Dat zou daadwerkelijk nog eens een vooruitgang zijn.

PS interessante info overigens d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vigilante888
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-12-2023

vigilante888

The truth is out there.....

Volgende week zou ik weer wat confidential info te horen krijgen, want ik ga naar een AMD conference meeting in Thailand. Ik hou jullie op de hoogte

[ Voor 10% gewijzigd door vigilante888 op 14-03-2008 10:57 ]

Specs PS3 PSN ID: Vigilante888 (Azie)- VigilanteUSA (USA) - JusticeFreedom (Euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Catalyst 8.3 Hotfix for AGP Users

Mensen met AGP kaarten die DX niet aan de gang kunnen krijgen, worden aangeraden om de hotfix drivers te downloaden die gebaseerd is op Cat 8.3. Je kan 'm hier vinden:

http://support.ati.com/ic...nowledge&questionID=31542

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Voor DX10 games is het moeilijker om multi-GPU drivers te schrijven. Ondanks dat Vista (en dus DX10) de pre-renderlimiet weg haalt van 3 frames, is men nu op andere zaken gebotst die de boel bottlenecken. Het wegvallen van de pre-renderlimiet is voornamelijk zeer voordelig voor DX9 games onder Vista. Dit zie je dan ook in de scaling. Maar wanneer het aankomt op DX10 games, is AMD (en ongetwijfeld ook nV) tegen andere problemen aangebotst.

** WARNING: WALL OF TEXT INCOMING **

DX10 is zeer efficient met resources, wat ideaal is voor Multi-GPU in de meeste gevallen... maar niet wanneer je die resources persistent wilt houden... als elke keer de command buffers leeg gemaakt worden (om immers efficient met de resources om te gaan) kan dit juist voor een averechts effect zorgen op Multi-GPU scaling, terwijl dit op single-GPUs juist geen enkel effect heeft.

Verder zijn er een aantal nieuwe functies binnen DX10, zoals streamout naar de geometry shader, die voor nieuwe problemen hebben gezorgd. Resources worden vaak geschreven binnen 1 frame om gebruikt te worden door andere frames. Gebruik je meerdere GPUs dan is het dus taak om die resources te behouden en ze naar de juiste GPU toe te wijzen. Dat vergt enorm veel van het driverteam om die balancing goed te doen.

Daarnaast is de CPU vaak ook de beperkende factor. Als de CPU niet snel genoeg is om data aan 4 GPUs te leveren, dan heb je vaak weinig aan CrossFireX4. Loadbalancing is dus ook hier weer enorm belangrijk.

Onder DX9 zijn de drivers van AMD trouwens multi-threaded. Dit zijn ze echter niet onder DX10! De reden is dat Microsoft had verwacht dat er steeds meer applicaties zouden komen die van huis uit multi-threaded waren... AMD is er echter achter gekomen dat veel applicaties helemaal niet zo multi-threaded zijn als MS had verwacht. De graphicsdriver multi-threaded maken onder DX10 is niet mogelijk, omdat de driver callbacks moet maken via de DX10 runtime naar de OS kernel. En deze callbacks gaan via de hoofd-thread. MS vond het namelijk niet nodig om een extra thread hiervoor aan te maken.

Omdat deze beperking dus niet via multi-threading op te lossen is, moet AMD hard werken om de CPU limitations weg te werken. Een van de manieren hoe ze dit hebben opgelost is een wachtrij via de drivers creeeren waarin commandbuffers onthouden worden als ook welke frames er gerendered moeten worden.

De driver zorgt er normaal gesproken dat in deze buffer tot 3 frames van te voren worden onthouden. Het operatingsystem (dus Vista) kan er voor zorgen dat applicaties (dus niet de drivers van AMD!) deze limiet ophogen naar maximaal 10. De graphicsdriver heeft hier dus weinig over te zeggen... dit is helemaal afhankelijk van het OS!

Microsoft heeft deze beperking ingebouwd omdat een bepaalde fabrikant van GPUs (niet AMD!) vaak meer frames in de wachtrij zette dan de applicaties aan konden, wat resulteerde in gigantische mouse-lag. Gamedevelopers hebben hierover geklaagd, dus bouwde MS de limiet in.

AMD maakt dus nu voornamelijk gebruik van AFR als loadbalancingsysteem. De drivers blijven dus de pre-renderlimiet van 3 frames houden, waardoor in sommige applicaties de vierde GPU weinig nut heeft... tenzij de applicatie toestemming heeft gegeven om meer dan 3 frames te renderen. Dit zie je bij sommige games want die schalen vrij goed mee met 4 GPUs (zie bv Call of Duty4 (DX9) en CoJ (DX10)). Voor de games die tegen de limiet aanlopen van maximaal 3 frames, bouwt ook AMD een alternatief in om toch gebruik te maken van de 4de GPU net zoals NV dat deed met hun Quad SLI. AMD is ook bezig met een combinatie van SFR met AFR voor deze gevallen. En... AMD is zelfs bezig met een nieuwe techniek... maar die is nog in ontwikkeling en zal misschien later dit jaar gebruikt worden.

Oh en voor de mensen die vinden dat AMD te weinig doet aan performanceboosts... Check deze slide eens:

[afbeelding]

Omdat de Catalyst drivers elke maand gereleased worden valt een boost minder snel op... vaak gaat het maandelijks een klein beetje omhoog (of omlaag). Neem je een paar maanden, dan tikt het soms toch nog best leuk aan.
Mijn complimenten voor deze uitleg :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Is dit een probleem wat opgelost kan worden met de toekomstige multicore GPU's? Op dit moment hebben zowel de nVidia als de AMD gpu's elk een eigen geheugen nodig om de data in op te slaan. In de toekomst wil AMD echter naar een model toe waarbij het geheugen gedeeld wordt door alle GPU's. Valt hiermee het probleem met de command buffers dan weg of niet?

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/r700mcm.jpg
Zie meest rechtse afbeelding...
De graphicsdriver multi-threaded maken onder DX10 is niet mogelijk, omdat de driver callbacks moet maken via de DX10 runtime naar de OS kernel. En deze callbacks gaan via de hoofd-thread. MS vond het namelijk niet nodig om een extra thread hiervoor aan te maken.
Kan dit dan niet worden aangepast met een update van Vista of met een nieuwere versie van DirectX (11?) Ik neem aan dat AMD en ook nVidia meer druk op Microsoft zullen gaan leggen om het besturingssysteem te optimaliseren, nu zowel AMD als nVidia quad-gpu als serieuze optie gaan beschouwen.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
SirNobax schreef op maandag 10 maart 2008 @ 19:58:
Nu we het blijkbaar toch over grote e-penissen ( :? ) hebben:

Ik heb een nieuw koelertje voor mijn R600 gekocht. :)

Plaatjes werken atm niet...te weinig bandbreedte blijkbaar... :(
[The bandwidth or page view limit for this site has been exceeded and the page cannot be viewed at this time. Once the site is below the limit, it will once again begin serving as normal.]

http://sirnobaxphotos.googlepages.com/IMGP5001_duim.JPG

http://sirnobaxphotos.googlepages.com/IMGP5004_duim.JPG

http://sirnobaxphotos.googlepages.com/IMGP5005_duim.JPG

De reden kan elke HD2900(XT) eigenaar natuurlijk wel verzinnen; de stock cooler maakt meer lawaai dan een willekeurige 2000Watt stofzuiger.

Zolang je niet aan de voltages ga klooien valt alles nog enigzins mee, maar nu mijn kaartje tijdens spellen 1.275V op zijn donder krijg wil de fan nog wel eens boven de 50% komen, met alle straalmotor-achtige geluiden van dien.

Tja, ik heb hem nog niet echt goed kunnen testen, maar het apperaatje heeft wat pluspunten, maar ook wat minpuntjes.

Voordelen:
  • Heel stil, ik merk niet eens dat die 3 fans sneller gaan draaien, aangezien mijn cpu-fan onder load luider is.
  • Koelt net zo goed als dat het eruit ziet. Op 60% ofzo, waar hij net hoorbaar is, kom mijn op 1.275V draaiend R600'tje niet boven de 60 graden.
  • Ziet er kixx ass uit. :9
Nadelen:
  • Groot, hij komt met zijn backplate tegen mijn Ram-klemmetjes aan, die worden nu hardhandig naar boven gedrukt. Ook ben je 2,5 PCI-sloten eraan kwijt.
  • VRM's worden niet zo goed gekoeld als de stock koeling :( , die worden nu ~80'c (fan op ~60-70% ofzo)
  • De drie 80mm Fan's spinnen pas op na 50%, zodra ze zijn opgespint kunnen ze wel onder de 50% komen.
En dan het grootste nadeel: Hij blaast de warme lucht direct de kast in, ipv naar buiten zoals de stock koeling. De temperatuur van mijn Q6600 gaat nogal snel omhoog daardoor, en zit dan vrijwel constant boven de 40'c zodra de videokaart iets moet renderen.

Conclusie:
Iemand die zijn HD2900 te lawaaierig vind, en het zonde van zijn geld vind om de stillere HD3870 te kopen heeft voor ~30Euro toch een stille videokaart, met eventueel wat meer overclock potentieel. (nog niet getest)
Pff, ik heb hem nu dus ook, wat een gigantisch ding.
Ik moest alle kabels (ook voor de sata schijven), verplaatsen om dat ding er in te krijgen.
Wat ik wel moet zeggen is dat die echt superstil is, standaard gaat die pas harder draaien als die boven de 70 graden komt, maar ik heb er nu gezorgt dat die altijd onder de 50 graden blijft (ingesteld met atitool), op max komt die namelijk nog nergens bovenuit en ik wil hem ook gaan ocen 8) .

Maar al met al, het is echt een geweldig ding (als je er de ruimte voor hebt 8)7 ).

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Het zou kunnen dat een shared memory pool een gedeelte van de problemen ophevelt. Data hoeft in ieder geval niet meer dubbel in het geheugen te staan en de grote van de data is dan minder beperkt.

Of MS het multithreaded maken van de graphicsdrivers kan gaan ondersteunen in Vista via een update... Ongetwijfeld kunnen ze dat... maar ik denk dat ze liever de druk bij developers neer leggen zodat zij hun applicaties dan wel vanaf het begin dan wel via een patch optimaliseren voor multithreading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-06 13:17

Format-C

Tracing Rays

LOL. Leuk zo'n slide...

Pure reclame.

Als het nou een reviewsite was die dit zou zeggen OK, maar dat ze dit zélf nog gaan zeggen via een slide vind ik wel lachwekkend. Ze weerleggen ook nog eens niks. ;)

Tuurrlijk zullen ze performancewinst hebben, en dat is mooi d:)b , maar dat ze dit zelf zó zeggen vind ik wat "kijk ons eens goed zijn" overkomen. :P

Edit; als bepaalde games in Juni 2007 HELEMAAL geen CF ondersteunden, of als een game helemaal niet schaalde met CF is het duidelijk dat de te halen performancewinst ook heel hoog ligt natuurlijk... Ook is het natuurlijk van wezenlijk belang wat de framerates waren en nu zijn. Als je van 100 naar 110 FPS gaat (10% gain) is dit natuurlijk anders dan als je van 5FPS naar 15FPS gaat (200% gain)... Kortom; die slide zegt mij echt 3x niks. :)

[ Voor 45% gewijzigd door Format-C op 14-03-2008 15:11 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 18:00
wat verwacht je dan wel rappierappie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
RappieRappie schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 14:46:
Ook is het natuurlijk van wezenlijk belang wat de framerates waren en nu zijn. Als je van 100 naar 110 FPS gaat (10% gain) is dit natuurlijk anders dan als je van 5FPS naar 15FPS gaat (200% gain)... Kortom; die slide zegt mij echt 3x niks. :)
En van 5 naar 15 fps is natuurlijk geheel afhankelijk van welke resoluties en details je kiest. Kortom, fps zegt in deze nog minder dan percentages. Zelfs dan nog kan die slide je wel wat zeggen, mits je dat met een korrel zou neemt, natuurlijk.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-06 19:43
Hebben jullie die eerste 9800 GX2 vs HD3870 X2 scores gezien ? Die GX2 gaat echt ziek hard. Misschien is hij zijn vraagprijs nog wel waard ook als die scores kloppen 8)7 Maar eens afwachten wat de betrouw bare sites straks laten zien:

Afbeeldingslocatie: http://games.blogo.nl/image.asp?file=9800gx2%20review2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://games.blogo.nl/image.asp?file=9800gx2%20review3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://games.blogo.nl/image.asp?file=9800gx2%20review4.jpg

Verontrustende scores. Ik vraag me nu wel af hoeveel invloed die 2 GB van de GX2 heeft op die reso's.

Edit: Zie net dat de kaart toch 2x512 mb zou hebben op 600-1500 MHz en 2000 mhz voor het geheugen.

Even wat scores die die site waar ik de info van had achter heeft gehouden (die er wat beter uit zien):

Afbeeldingslocatie: http://img3.pconline.com.cn/pconline/0803/12/1241871_080312_9800GX2_COJ_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img3.pconline.com.cn/pconline/0803/12/1241871_080312_9800GX2_WIC_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img3.pconline.com.cn/pconline/0803/12/1241871_080312_9800GX2_UT3_thumb.jpg

Dus het valt nog mee... Maar toch even afwachten wat andere betrouwbaardere sites gaan zeggen.

[ Voor 35% gewijzigd door Astennu op 14-03-2008 16:42 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Je afbeeldingen doen het hier niet. De linkjes zelf ook niet.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

oeLangOetan schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 15:35:
wat verwacht je dan wel rappierappie??
Dat zoiets niet als waarheid wordt neergezet.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
RappieRappie schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 16:39:
[...]

Dat zoiets niet als waarheid wordt neergezet.
Tenzij jij het tegendeel gaat kunnen bewijzen denk ik dat de slide zelf geen onwaarheden hoeft te bevatten. Het kan best zijn dat in bepaalde omstandigheden de boel X% sneller geworden. Gezien ze de omstandigheden er niet bij vermelden is het inderdaad lastig controleerbaar, maar het lijkt mij stug dat ze de onwaarheden zouden publiceren als ze weg kunnen komen met halve of hele waarheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
kalizec schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 16:38:
Je afbeeldingen doen het hier niet. De linkjes zelf ook niet.
Hier doen ze het wel :S Andere ook dat probleem ?

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Astennu schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 16:43:
[...]

Hier doen ze het wel :S Andere ook dat probleem ?
Ik heb het alleen bij de eerste drie op games.blogo.nl
ADODB.Stream error '800a0bba'

File could not be opened.

/image.asp, line 11
De andere drie doen het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

kalizec schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 16:42:
[...]

Tenzij jij het tegendeel gaat kunnen bewijzen denk ik dat de slide zelf geen onwaarheden hoeft te bevatten. Het kan best zijn dat in bepaalde omstandigheden de boel X% sneller geworden. Gezien ze de omstandigheden er niet bij vermelden is het inderdaad lastig controleerbaar, maar het lijkt mij stug dat ze de onwaarheden zouden publiceren als ze weg kunnen komen met halve of hele waarheden.
Aangezien niemand het controleert en sommigen het als zoete koek slikken hebben ze iig nu al hun doel bereikt. :P En dan maakt het al niet meer uit of het niet of wel waar is.

De slide heeft gewerkt. :) :+

@ Astennu: alleen de onderste drie doen het hier, de rest niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Format-C op 14-03-2008 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 20:28

Apoca

Array Technology Industry

TechPowerUp Radeon Bios Editor v1.07

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/downloads/screenshots/1013.jpg

http://www.techpowerup.co...on_Bios_Editor_v1.07.html

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Sapphire transforms RV670Pro into a budget card

Afbeeldingslocatie: http://en.expreview.com/img/2008/03/14/image001_1.jpg

The card’s only difference with HD 3850 256MB is the memory interface, limited in 128bit. The card is only available in China, as cheap as 126 USD. If the card can sell outside China, i believe it will be even cheaper.

http://en.expreview.com/2...o-a-budget-card/#more-302

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
[quote CJ :P]

Dit zie je bij sommige games want die schalen vrij goed mee met 4 GPUs (zie bv Call of Duty4 (DX9) en CoJ (DX10)). Voor de games die tegen de limiet aanlopen van maximaal 3 frames, bouwt ook AMD een alternatief in om toch gebruik te maken van de 4de GPU net zoals NV dat deed met hun Quad SLI.

* Powrskin snapt dit niet helemaal in dx9 kan je toch maar maximaal 3frames renderen wat heb je dan aan de 4e core?

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Jeuh, en nóg een tool waarbij de fancontrol niet werkt d:)b *O*

[/sarcasme]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:26
Powrskin schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 18:39:

Dit zie je bij sommige games want die schalen vrij goed mee met 4 GPUs (zie bv Call of Duty4 (DX9) en CoJ (DX10)). Voor de games die tegen de limiet aanlopen van maximaal 3 frames, bouwt ook AMD een alternatief in om toch gebruik te maken van de 4de GPU net zoals NV dat deed met hun Quad SLI.

* Powrskin snapt dit niet helemaal in dx9 kan je toch maar maximaal 3frames renderen wat heb je dan aan de 4e core?
GPU1: 1e helft frame 1
GPU2: 2e helft frame 1
GPU3: 1e helft frame 2
GPU4: 2e helft frame 2

Een frame laten renderen door 2 GPU's tegelijk is minder efficiënt zover ik weet, maar teveel pre-renderen kan weer mouselag opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeanor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 16:10
Astennu schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 16:33:
Hebben jullie die eerste 9800 GX2 vs HD3870 X2 scores gezien ? Die GX2 gaat echt ziek hard. Misschien is hij zijn vraagprijs nog wel waard ook als die scores kloppen 8)7 Maar eens afwachten wat de betrouw bare sites straks laten zien:

Dus het valt nog mee... Maar toch even afwachten wat andere betrouwbaardere sites gaan zeggen.
Onthoud dat die 9800GX2 dus minimaal 500 euro kost terwijl de 3870X2 al bijna voor 300 euro te krijgen is. Aan de hand van deze benchmarks zou ik dus nog steeds zeggen dat een 3870X2 meer "bang for the buck" is en vooral als je er 2 van in crossfire zet voor 'slechts' 600 euro. Als je echter gewoon het beste wil hebben dan is 2x 9800GX2 de enige optie, dat wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Jejking schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 18:41:
[...]
Voor een HD2900XT setup een geweldige tool, lekker je bios aanpassen zonder problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasib
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-09-2024
Astennu schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 16:33:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Verontrustende scores. Ik vraag me nu wel af hoeveel invloed die 2 GB van de GX2 heeft op die reso's.

Edit: Zie net dat de kaart toch 2x512 mb zou hebben op 600-1500 MHz en 2000 mhz voor het geheugen.

Even wat scores die die site waar ik de info van had achter heeft gehouden (die er wat beter uit zien):

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Imo zijn de resoulties voor 19/22 inch scherm interessanter.

Want hoeveel gamers heeft een 24 inch+ scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Hasib schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 19:30:
[...]

Imo zijn de resoulties voor 19/22 inch scherm interessanter.

Want hoeveel gamers heeft een 24 inch+ scherm.
Ik denk dat je goed gek moet zijn als je een GX2 aan gaat schaffen en je hebt/neemt er geen 24" of groter scherm bij. Denk je daadwerkelijk dat een 9800GTX op 19" resoluties nog zinnig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 18:00
Powrskin schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 18:39:

in dx9ex (vista versie) kan je wel 4 frames vooruit renderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

kalizec schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 19:38:
[...]

Ik denk dat je goed gek moet zijn als je een GX2 aan gaat schaffen en je hebt/neemt er geen 24" of groter scherm bij. Denk je daadwerkelijk dat een 9800GTX op 19" resoluties nog zinnig is?
Er zijn echt heel veel mensen met hele dikke kaarten en een 19" scherm. Zelf heb ik een dikke kaart gekocht omdat ik inderdaad een 24" scherm heb. Alleen ik koop er binnenkort nog een scherm bij omdat een refresh van 60HZ gewoon te weinig is. Dus het wordt of een TN scherm of gewoon weer een CRT :) ik wil het liefst 1600*1200 of hoger op 85HZ kunnen draaien, liefst zonder input lag ook nog. Het verschil tussen een 24" tft en een gewone CRT is goed te merken als je een shooter speelt :'(

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:30
Er was is een topic van iemand die CS speelde met een 8800gt op 640 x 480. Dusja het is net wat je gewend ben.

Als je een 9800gtx koopt weet je gewoon zeker dat het vlekkeloos werkt op 1280 x 1024 met alles max en ultra high en alle toeters en bellen. Al is het natuurlijk wel verstandiger om een 24" of iets wat hoge resoluties aan kan te halen bij een dergelijke kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Taenadar schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 20:57:
Er was is een topic van iemand die CS speelde met een 8800gt op 640 x 480. Dusja het is net wat je gewend ben.
Over onzin gesproken. CS draait al 100% soepel met een gemiddelde en maximum fps van 99 op een Geforce 2 GTS en dat op 1280x1024 en zelfs 1600x1200. (Ja, dat is een kaart uit Q2 2000, ofwel 8 jaar geleden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-06 10:44

Krizzie

Progressive Music \o/

R-O-Y schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 20:14:
[...]

Er zijn echt heel veel mensen met hele dikke kaarten en een 19" scherm. Zelf heb ik een dikke kaart gekocht omdat ik inderdaad een 24" scherm heb. Alleen ik koop er binnenkort nog een scherm bij omdat een refresh van 60HZ gewoon te weinig is. Dus het wordt of een TN scherm of gewoon weer een CRT :) ik wil het liefst 1600*1200 of hoger op 85HZ kunnen draaien, liefst zonder input lag ook nog. Het verschil tussen een 24" tft en een gewone CRT is goed te merken als je een shooter speelt :'(
LCD's refreshen niet. ;)

Ik heb zelf 5 jaar op een CRT gespeeld (Dell Trinitron 19" (sony scherm volgens mij) welke op 1600 1200 85hz draaide, zag er goed uit, toen een Benq 19" 8ms (TN panel) gekocht en het beeld was gewoon veel strakker dan op de CRT (Zowel via VGA als via DVI). In die tijd speelde ik actief MOHAA dus snelle response was zeker nodig. Ik heb nooit van die wissel last gehad. Als ik nu weer achter een CRT ga zitten dan krijg ik barstende koppijn (ongeacht de refresh rate).
Nu zit ik achter een Dell 24" welke zelfs 16ms is en Unreal 3 loopt als een tierelier, niks op aan te merken.

In de tijd dat lcd's nog niet zo super waren zou ik je gelijk gegeven hebben maar nu anno 2008 zijn die problemen allemaal opgelost. :)

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-07-2023
Precies, CRT''s werden door het beeldkanon belicht, waar 60hz betekend dat het beeld 60 keer per seconde aan en uit gaat, wat inderdaad voor hoofdpijn/zere ogen zorgd.
LCD's zijn backlit, . . met andere woorden er zit een TL-balk achter het semi-doorzichtige paneel. Deze balk blijft constant aan waardoor het dus 'rustiger' is dan een 100hz CRT.

....ik ga er dus ook maar vanuit dat R.O.Y. Ghosting bedoeld. ;)
In dat geval kan je een beetje spelen met de OVERDRIVE functie in het ATI CCC menu, dit kan ghosting softwarematig een beetje onderdrukken.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Ik heb een tijdje een oude HP 15" LCD (25ms) naast de 19" CRT gehad en daar was de ghosting een beetje waar tenemen, maar alleen als je als een maloot ging ronddraaien. Denk ook niet dat je ghosting nog veel tegen gaat komen op de hedendaagse LCD's. :)

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Jejking schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 18:41:
[...]

[/sarcasme]
Dude heb je die fan connector al na gekeken ? want als die maar twee draadjes heeft kan die fan niet geregeld worden daarvoor heb je een 3 of 4 polige fan voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Krizzie schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 00:05:
Denk ook niet dat je ghosting nog veel tegen gaat komen op de hedendaagse LCD's. :)
Buiten die cheap ass HD-ready tv's.

Die ghosten erger dan het 1ste generatie 15" 'consumer' tft scherm waar ik vroeger op werkte.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Krizzie schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 21:43:
[...]

LCD's refreshen niet. ;)

Ik heb zelf 5 jaar op een CRT gespeeld (Dell Trinitron 19" (sony scherm volgens mij) welke op 1600 1200 85hz draaide, zag er goed uit, toen een Benq 19" 8ms (TN panel) gekocht en het beeld was gewoon veel strakker dan op de CRT (Zowel via VGA als via DVI). In die tijd speelde ik actief MOHAA dus snelle response was zeker nodig. Ik heb nooit van die wissel last gehad. Als ik nu weer achter een CRT ga zitten dan krijg ik barstende koppijn (ongeacht de refresh rate).
Nu zit ik achter een Dell 24" welke zelfs 16ms is en Unreal 3 loopt als een tierelier, niks op aan te merken.

In de tijd dat lcd's nog niet zo super waren zou ik je gelijk gegeven hebben maar nu anno 2008 zijn die problemen allemaal opgelost. :)
Ze resfreshen niet nee, maar ze toveren ook niet meer dan 60x per seconde een vers beeld op het scherm. Ik heb wel een TFT met een PVA paneel, het valt mij gewoon op dat die niet zo snel reageren als een TN scherm. Op een samsung 245B is het al een stuk minder. Mijn scherm is 6ms maar dat zegt helemaal niet zoveel. 60 keer verversen is gewoon niet zoveel ;(

Het is trouwens echt relaxt dat je je device id kan veranderen van videokaarten. Mijn 1900GT wordt nu gezien als 1900XT, nu werkt dat ding wel met max osx :D :) Hulde aan de makers van bios-editors _/-\o_
Astennu schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 00:55:
[...]

Dude heb je die fan connector al na gekeken ? want als die maar twee draadjes heeft kan die fan niet geregeld worden daarvoor heb je een 3 of 4 polige fan voor nodig.
met een 2 polige kan het wel, spanning verhogen of verlagen doet de truuk al ;)

[ Voor 12% gewijzigd door R-O-Y op 15-03-2008 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
R-O-Y schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 14:23:
[...]

Ze resfreshen niet nee, maar ze toveren ook niet meer dan 60x per seconde een vers beeld op het scherm. Ik heb wel een TFT met een PVA paneel, het valt mij gewoon op dat die niet zo snel reageren als een TN scherm. Op een samsung 245B is het al een stuk minder.
Good luck, want 99% van de TN-Scherm werken ook 60hz. ;)

. . . btw, PVA schermen hebben wel eens last van input lag, is dat niet gewoon het probleem? Je kan mij namelijk er niet van overtuigen dat 60FPS gewoon te weinig is voor games.
Moderne fans worden geregeld via een PWM-signaal.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Ze resfreshen niet nee, maar ze toveren ook niet meer dan 60x per seconde een vers beeld op het scherm. Ik heb wel een TFT met een PVA paneel, het valt mij gewoon op dat die niet zo snel reageren als een TN scherm. Op een samsung 245B is het al een stuk minder. Mijn scherm is 6ms maar dat zegt helemaal niet zoveel. 60 keer verversen is gewoon niet zoveel ;(
De 60Hz lijkt me dus niet het probleem, gewoon de input lag, en dat is afhankelijk van scherm tot scherm.
Verder is normaal quasi elk TFT 60Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Deze preview van de GF9800GX2 op Tweaktown vergelijkt 'm met de HD3870X2. Een kaart van rond de €550 vergeleken met een kaart die nu voor rond de €320 te krijgen is.... ik had voor die €230 verschil toch wel een groter performanceverschil verwacht... nu wint de HD3870X2 het zelfs in verschillende benchmarks....

http://www.tweaktown.com/...gx2_early_test/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Anoniem: 144949 schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 15:29:
[...]

De 60Hz lijkt me dus niet het probleem, gewoon de input lag, en dat is afhankelijk van scherm tot scherm.
Verder is normaal quasi elk TFT 60Hz.
Ja daarom wil ik ook geen tft meer :o 60Hz is gewoon weinig, een CRT met 85Hz speelt veel lekkerder. Mijn TFT met Vsync aan werkt gewoon niet zo lekker, het is ook niet meetbaar. Tijdens het spelen lijkt het wel alsof er echt een hele lichte onscherpte over het beeld heerst. Terwijl ik mijn TFT normaal veel fijner vind om naar te kijken. Maar dit loopt een beetje uit op een verkeerde discussie ben ik bang. Het blijft een ATI topic :)

@sirnobax, ik vind 60fps echt weinig voor games, daarom had ik op mijn oude CRT scherm altijd de resolutie net zo laag tot ik de hoogste refreshrate had. Dat 40fps "speelbaar" moet zijn hoef je mij al helemaal niet te verkopen. Dan kan je de frames bijna tellen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Apoca schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 19:13:
[...]

Voor een HD2900XT setup een geweldige tool, lekker je bios aanpassen zonder problemen :)
Bedankt voor de tip :P Ik heb laatst al gezocht naar zoiets, maar heb niks gezien. (Of ik zocht niet goed :P)

Ik vond het overdreven om voor deze paar vraagjes een heel nieuw topic aan te maken, dus ik stel ze hier wel even. :)

Ik heb m'n HD2900XT nu op 150/150MHz in 2D mode lopen (origineel: 515/515) en het voltage heb ik verlaagd naar 0.800V (origineel: 1.000V). Alles lijkt stabiel, en het scheelt me ruim 20 graden(!!!) idle, en uiteraard ook een zooi energie. :Y) (R600 zit nu op 35 graden te idle'en :))

Zijn er nog andere mensen die ook zoiets hebben gedaan? En zitten hier nou nadelen aan? (Van een CPU weet ik dat het niks uit maakt, maar misschien is dit bij GPU's anders?)

En vallen MVDDC (= Core voltage of the memory chips) en MVDDQ (= Voltage of the memory output buffers) ook veilig te verlagen? Of kan ik hier beter vanaf blijven?

Mochten deze dingen allemaal veilig zijn, dan zou ik graag deze waarden in m'n kaart willen flashen. Of raden jullie dit af?

[ Voor 6% gewijzigd door MensionXL op 15-03-2008 17:34 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeanor
CJ schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 16:05:
Deze preview van de GF9800GX2 op Tweaktown vergelijkt 'm met de HD3870X2. Een kaart van rond de €550 vergeleken met een kaart die nu voor rond de €320 te krijgen is.... ik had voor die €230 verschil toch wel een groter performanceverschil verwacht... nu wint de HD3870X2 het zelfs in verschillende benchmarks....

http://www.tweaktown.com/...gx2_early_test/index.html
En dat terwijl, volgens mij, de 3870X2 nog niet echt 100% optimaal werkt in een hoop benchmarks. 3DMark is zo'n beetje het meest representatief voor wat de 3870X2 kan.

http://www.tweaktown.com/...ks_3dmark06_xp/index.html

Niet echt indrukwekkend dus, die 9800GX2. Ben benieuwd of er ergens betere scores dan dit zullen opduiken de komende week, als hij officieel uit is.

Conclusie: de 3870X2 schopt kont totdat Nvidia met een nieuwe generatie gaat komen of de 9800GX2 voor minder dan 400€ verkoopt, wat niet gaat gebeuren.

[ Voor 24% gewijzigd door Xeanor op 15-03-2008 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Nou in XP doet hij het veel beter dan in vista. Ut3 50% sneller dan de X2. En wat me nog meer verbaasde was dat hij max 356 watt verbruikte tegen 400 van de X2 :| uhmmmzzz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
[...]

[...]

Ja het kan wel ja maar de meeste werken niet op die manier. Fan control is bijna altijd 3 -4 polig. Dus die Power color PSC heeft dat gewoon niet. Tools werken waarschijnlijk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23009

nou ik heb eindelijk kans gekregen om foto's te maken van me Hercules 9700 Pro 128MB Prototype en Originele ATi HD 2900 XT 512MB :)

Hercules 3D Prophet 9700 Pro AGP 128MB DDR Rev.A0 0234 [jaar 2002 week 34] het met de hand in het rood beschreven getal van "128" duidt het aantal geheugen aan op de kaart hehe.
Afbeeldingslocatie: http://www.3dfx.ch/gallery/d/29355-2/Hercules+3D+Prophet+9700+Pro+Prototype+Rev_A0+0234+top.JPG Afbeeldingslocatie: http://www.3dfx.ch/gallery/d/29349-2/Hercules+3D+Prophet+9700+Pro+Prototype+Rev_A0+0234+back.JPG

hier vergeleken met een productie model van de Hercules 9700 Pro :) ik zou zegge zoek goed de verschillen qua PCB kleur, PCB datum, Condensatoren als resistors enzo als de layout van de PCB en chips daarop en de barcode stickers als de productie code 8)
Afbeeldingslocatie: http://www.3dfx.ch/gallery/d/29346-2/Herc+9700+Pro+proto+_amp_+porduction+top.JPG Afbeeldingslocatie: http://www.3dfx.ch/gallery/d/29343-2/Herc+9700+Pro+proto+_amp_+porduction+back.JPG

Originele ATi radeon HD 2900 XT 512MB GDDR3 Rev.A3 0717 [jaar 2007 week 17]
Afbeeldingslocatie: http://www.3dfx.ch/gallery/d/29394-2/Original+ATi+Radeon+HD+2900+XT+Rev_A3+0717+top.JPG Afbeeldingslocatie: http://www.3dfx.ch/gallery/d/29387-2/Original+ATi+Radeon+HD+2900+XT+Rev_A3+0717+back.JPG

hier de leuke revolutie te samen :) R600 boven R300 onder en wat een vershil he ! :D
Afbeeldingslocatie: http://www.3dfx.ch/gallery/d/29371-2/ATi+Radeon+HD+2900+XT+_+Hercules+Radeon+9700+Pro+Prototype+top.JPG Afbeeldingslocatie: http://www.3dfx.ch/gallery/d/29368-2/ATi+Radeon+HD+2900+XT+_+Hercules+Radeon+9700+Pro+Prototype+back.JPG

En toch vraag ik me af hoe de PCB layout van de HD 4870 X2 gaat worden zou dat net als de HD 3870 X2 worden of eerder als de HD 2900 XT een zeer complexe PCB layout?

wat denken jullie hiervan? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 16-03-2008 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Mooie foto's Obi-Wan, maar het hoort eigenlijk niet in een nieuwsdiscussietopic thuis. Hoe de R600 eruit ziet weten we inmiddels wel en de R300 is ook niet bepaald nieuw meer :P

Over de HD4800 serie... Ik verwacht dat deze nog gewoon 256 bits geheugenbus heeft. Met de nieuwe RV770 gaat AMD GDDR5 op de videokaarten introduceren, waardoor er nog meer bandbreedte uit dezelfde 256bit bus gehaald kan worden. En als ik kijk naar die afbeelding van die RV770 videokaart die Chiphell een tijdje geleden lekte, dan is die kaart zeker niet groter dan de huidige serie. De dual RV770 zal denk ik ook gewoon single-PCB zijn, maar zeker weten doen we het natuurlijk nooit. :+

Weet iemand al welke RV770 we zullen krijgen? Die met klassieke hw AA engine er weer in en 1+ GHz core clock of toch eentje met 640 stream processors...

Het valt me trouwens op dat AMD via de drivers toch wel veel extra performance uit de HD2900XT heeft gehaald. Toen ik afgelopen zomer TDU speelde (windows XP) op 1920x1080 met 4xAA en HDR haalde ik een framerate van 45-60. Nou speel ik weer TDU, maar dan onder Vista en met Catalyst 8.3 en nu is de framerate gewoon 70-80 (op 1920x1200). :)

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

frankknopers schreef op zondag 16 maart 2008 @ 00:56:
Mooie foto's Obi-Wan, maar het eigenlijk niet in een nieuwsdiscussietopic thuis. Hoe de R600 eruit ziet weten we inmiddels wel en de R300 is ook niet bepaald nieuw meer :P

Over de HD4800 serie... Ik verwacht dat deze nog gewoon 256 bits geheugenbus heeft. Met de nieuwe RV770 gaat AMD GDDR5 op de videokaarten introduceren, waardoor er nog meer bandbreedte uit dezelfde 256bit bus gehaald kan worden. En als ik kijk naar die afbeelding van die RV770 videokaart die Chiphell een tijdje geleden lekte, dan is die kaart zeker niet groter dan de huidige serie. De dual RV770 zal denk ik ook gewoon single-PCB zijn, maar zeker weten doen we het natuurlijk nooit. :+

Weet iemand al welke RV770 we zullen krijgen? Die met klassieke hw AA engine er weer in en 1+ GHz core clock of toch eentje met 640 stream processors...

Het valt me trouwens op dat AMD via de drivers toch wel veel extra performance uit de HD2900XT heeft gehaald. Toen ik afgelopen zomer TDU speelde (windows XP) op 1920x1080 met 4xAA en HDR haalde ik een framerate van 45-60. Nou speel ik weer TDU, maar dan onder Vista en met Catalyst 8.3 en nu is de framerate gewoon 70-80 (op 1920x1200). :)
dat is erg netjes dus Vista begint nu ook beter mee te werken toch wel iets in het bredere licht voor Vista zelfs als de ondersteuning voor ATi kaarten , ik denk dat er nog zat uit de R600 te persen is aangezien ook zijn 512Bit GDDR3 memory interface, over die 9700 Pro ik weet dat de R300 oud is maar een prototype er van en daar bezit van te zijn is voor mij wel nieuws heh wie heeft zo iets nou ;)

voor die 41 euro incl verzends kosten kon ik hem echt niet laten liggen hoor heh, gewoon iets bijzonders iig.

Maargoed ik denk dat de HD 4870 X2 ook 2x 256Bit ram interface krijgt maar of het GDDR5 wordt is me ook nog is de vraag.

maar wat de R700 gaat worden een superchip als R300 dat was in 2002? ik hoop het hoewel die mijlpaal zal zeer moeilijk haalbaar worden denk ik, aangezien dat R700 een uitgebreide R600 wordt wat ik wel van meerdere bronnen las.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Op basis van deze gegevens heb ik een grafiek gemaakt zodat het verbruik van de verschillende videokaarten duidelijk is (best te bekijken op native resolutie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
MensionXL schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 17:31:
Ik heb m'n HD2900XT nu op 150/150MHz in 2D mode lopen (origineel: 515/515) en het voltage heb ik verlaagd naar 0.800V (origineel: 1.000V). Alles lijkt stabiel, en het scheelt me ruim 20 graden(!!!) idle, en uiteraard ook een zooi energie. :Y) (R600 zit nu op 35 graden te idle'en :))

Zijn er nog andere mensen die ook zoiets hebben gedaan? En zitten hier nou nadelen aan? (Van een CPU weet ik dat het niks uit maakt, maar misschien is dit bij GPU's anders?)
Ja, ik :) .
Alleen heb ik het dan met een HEX-editor gedaan, maar dat zal niet uitmaken.

2D voltage = 0.85V @ 337 / 450 (900ddr).
En inderdaad, hij loopt nu op ~30'c te idlen. Ik heb enkel last van een paar oude spellen die mijn R600 niet op de 3D mode laat switchen, waardoor ik het dus op die lage clocksnelheden moet spelen, met als gevolg dat ik AA en AF wel kan vergeten. ;(

Maarja, dat zijn uitzonderingen, verder kan het geen kwaad.
MensionXL schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 17:31:
En vallen MVDDC (= Core voltage of the memory chips) en MVDDQ (= Voltage of the memory output buffers) ook veilig te verlagen? Of kan ik hier beter vanaf blijven?
Blijf daar maar van af :P. Het geheugen verbruikt zo goed als niets, en het is niet het risico waard om je kaart te verpesten door te lage MVDDC voltages.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ik ga dit binnenkort ook doen. Mijn HD3850 512MB is al ondergeklokt van 720/900 naar 170/370, maar omdat PowerPlay niet werkt op de kaart ga ik binnenkort over tot een biosmod om de voltages wat naar beneden te halen. Volgens dat grafiekje hierboven is m'n kaart al vrij zuinig (~8600GTS-niveau) in idle, maar omdat m'n pc vaak lang aanstaat per dag is alles mooi meegenomen!

Enne... geheugen undervolten gaat misschien 4-5w schelen, meer ook niet. Ik zou je die moeite besparen dus, tenzij je een échte bikkel bent voor wie ieder wattje telt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

SirNobax schreef op zondag 16 maart 2008 @ 11:19:
[...]

Ja, ik :) .
Alleen heb ik het dan met een HEX-editor gedaan, maar dat zal niet uitmaken.

2D voltage = 0.85V @ 337 / 450 (900ddr).
En inderdaad, hij loopt nu op ~30'c te idlen. Ik heb enkel last van een paar oude spellen die mijn R600 niet op de 3D mode laat switchen, waardoor ik het dus op die lage clocksnelheden moet spelen, met als gevolg dat ik AA en AF wel kan vergeten. ;(

Maarja, dat zijn uitzonderingen, verder kan het geen kwaad.

[...]

Blijf daar maar van af :P. Het geheugen verbruikt zo goed als niets, en het is niet het risico waard om je kaart te verpesten door te lage MVDDC voltages.
Ik heb hem geflashed met de nieuwe voltages. :)
Ik heb de snelheden gewoon hetzelfde gelaten, want ik merkte iets van een lag bij het switchen van windows op 150/150MHz.

Voor 3D heb ik ook het voltage verlaagd, en wel naar 1.1V. Dit scheelt zo'n 35/40W onder belasting en 5 tot 10 graden. (Gratis extra koeling dus, en hij is gewoon stabiel :)) Verder gewoon op stock speeds.
Een overklokje probeerde ik ook, maar om 1 of andere reden loopt m'n PC gewoon vast na een tijdje als ik de core speed verhoog, ik heb dit gehad bij 780MHz en hoger, maar hoezo dit is zou ik niet weten, misschien doordat ik 'maar' 2x 6-pins aansluitingen heb, en eigenlijk 1x 6-pin en 1x 8-pin nodig is voor ATi Overdrive.

2D draait op 510/510 @ 0.9V. Dit scheelt zo'n 10W idle in vergelijking met 1.0V.

De andere voltages heb ik gewoon standaard gelaten, je merkt er inderdaad nauwelijks wat van :P
Jejking schreef op zondag 16 maart 2008 @ 11:36:
Ik ga dit binnenkort ook doen. Mijn HD3850 512MB is al ondergeklokt van 720/900 naar 170/370, maar omdat PowerPlay niet werkt op de kaart ga ik binnenkort over tot een biosmod om de voltages wat naar beneden te halen. Volgens dat grafiekje hierboven is m'n kaart al vrij zuinig (~8600GTS-niveau) in idle, maar omdat m'n pc vaak lang aanstaat per dag is alles mooi meegenomen!

Enne... geheugen undervolten gaat misschien 4-5w schelen, meer ook niet. Ik zou je die moeite besparen dus, tenzij je een échte bikkel bent voor wie ieder wattje telt ;)
Mja, ik denk dat ik meer energie bespaar door het niet te doen dan door het te veranderen en te testen etc :P Daar gaat ook een hoop energie (elektrische :P) in zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door MensionXL op 16-03-2008 12:05 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 23009 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 01:39:
[...]

dat is erg netjes dus Vista begint nu ook beter mee te werken toch wel iets in het bredere licht voor Vista zelfs als de ondersteuning voor ATi kaarten , ik denk dat er nog zat uit de R600 te persen is aangezien ook zijn 512Bit GDDR3 memory interface, over die 9700 Pro ik weet dat de R300 oud is maar een prototype er van en daar bezit van te zijn is voor mij wel nieuws heh wie heeft zo iets nou ;)

voor die 41 euro incl verzends kosten kon ik hem echt niet laten liggen hoor heh, gewoon iets bijzonders iig.

Maargoed ik denk dat de HD 4870 X2 ook 2x 256Bit ram interface krijgt maar of het GDDR5 wordt is me ook nog is de vraag.

maar wat de R700 gaat worden een superchip als R300 dat was in 2002? ik hoop het hoewel die mijlpaal zal zeer moeilijk haalbaar worden denk ik, aangezien dat R700 een uitgebreide R600 wordt wat ik wel van meerdere bronnen las.
R300 kan hij niet evenaren want het is een opgevoerde R600. De R300 was een totaal nieuw ontwerp wat ze mee genomen hebben naar de R420 alleen dan weer een opgevoerde versie daar van.

En ik heb ook nog even met die bios lopen rommelen. Mijn X2 draait nu stock speeds alleen met 1.22v op de v-gpu. 2D staat op 0.9 echter zie ik dan geen verschil in verbruik. In 3D is het verschil ook maar klein. Ik Win maar 20 watt. Had meer verwacht.

Bij de HD3870 van me pa heb ik het 3D voltage ook iets omlaag gebracht van 1.327 naar 1.275. Alle beetje helpen...

Maar goed op een of andere manier is er niet al te veel winst te halen. BIj de HD2900 XT had ik er 50-60 watt van af gehaald met maar 40 MHz lagere core speeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Astennu schreef op maandag 17 maart 2008 @ 09:14:
[...]

R300 kan hij niet evenaren want het is een opgevoerde R600. De R300 was een totaal nieuw ontwerp wat ze mee genomen hebben naar de R420 alleen dan weer een opgevoerde versie daar van.

En ik heb ook nog even met die bios lopen rommelen. Mijn X2 draait nu stock speeds alleen met 1.22v op de v-gpu. 2D staat op 0.9 echter zie ik dan geen verschil in verbruik. In 3D is het verschil ook maar klein. Ik Win maar 20 watt. Had meer verwacht.

Bij de HD3870 van me pa heb ik het 3D voltage ook iets omlaag gebracht van 1.327 naar 1.275. Alle beetje helpen...

Maar goed op een of andere manier is er niet al te veel winst te halen. BIj de HD2900 XT had ik er 50-60 watt van af gehaald met maar 40 MHz lagere core speeds.
Wie zegt wat de R700 is? Hangt er helemaal vanaf wat de R700 precies wordt.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Phyxion schreef op maandag 17 maart 2008 @ 09:19:
[...]

2x RV770 als ik me niet vergis. ;)

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

HIS AGP 3850

HIS HD 3850 IceQ 3 Turbo (Full HD 1080p) HDMI 512MB (256bit) GDDR3 Dual DL-DVI & TV (HDCP) AGP

Afbeeldingslocatie: http://www.hisdigital.com/newimages/products/HD3850_IceQ3_AGP_250.jpg

http://www.hisdigital.com...ct_ov.php?id=373&view=yes

HIS HD 3850 (Full HD 1080p) HDMI 512MB (256bit) GDDR3 Dual DL-DVI & TV (HDCP) AGP

Afbeeldingslocatie: http://www.hisdigital.com/newimages/products/HD3850_Fan_AGP_250.jpg

http://www.hisdigital.com...ct_ov.php?id=374&view=yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Heeft die onderste nu een 8 pin pci-e connector? :?

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Phyxion schreef op maandag 17 maart 2008 @ 09:19:
[...]

90% zekerheid dat de R600 gewoon weer als basis wordt gebruikt. Ze zouden gek zijn als ze het hele R600 concept in een keer weer over boord gooien. De R300 is de Basis geweest van de R420. De R520 had er ook nog wel wat weg van. Dus vandaar verwacht ik dat de R7xx serie gewoon nog op de R600 gaat lijken met toevoegingen en tweaks. + Die kaart heeft waarschijnlijk nog geen DX11 ondersteuning. De R300 was toen de eerste kaart met DX9.0c support. De 8500 had namelijk DX8 met SM1.4 support.

[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 17-03-2008 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Astennu schreef op maandag 17 maart 2008 @ 11:22:
[...]
De 8500 had namelijk DX8 met SM1.4 support.
Oftewel DX8.1 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Klopt ja was even aan het twijfelen. Ik dacht al het was geen DX8.a of b het was iets anders maar wat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107626

Was de performance van 8500 dan wel voldoende voor dx8.1 games? Ik herinner me dat BF2 zo'n path had ingebouwd, maar om nou met die kaart BF2 te spelen.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Morrowind was geloof ik ook DX8.1 en daar deed de Radeon 8500 het geweldig in, mede ook dankzij de TruForm patch die alles er nog mooier uit deed zien. Latere games deden het natuurlijk minder, maar toen waren er al snellere kaarten uit die ook DX8.1 ondersteunden.... zoals de Radeon X800 en GeForce 6800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Ik zie net dat de X2 nu onder de 300 euro zit... Man wat een prijs voor een dergelijke kaart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Kwam net een leuk stukje tekst tegen van John Carmack. Ook de tessellation engine van ATi komt ff langs.

John Carmack on id Tech 6, Ray Tracing, Consoles, Physics and more

http://www.pcper.com/arti...aid=532&type=expert&pid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Apoca schreef op maandag 17 maart 2008 @ 19:28:
Ik zie net dat de X2 nu onder de 300 euro zit... Man wat een prijs voor een dergelijke kaart :)
Zie ook dat de 3870 ook in prijs verlaagt is, maar hoe komt het dat de x2 zo veel zakt in prijs?
Vanwege de 9800gtx?Of komt er een nieuwe revisie van de x2 uit,willen ze de oude lichting zo snel mogelijk op maken.... :?

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

De nieuwe rev zou toch pas eind volgende maand ergens komen als het mee zou zitten. Het zal wel gewoon prijsstelling tegenover de "nieuwe" GTX zijn, en de prijzen gaan altijd na verloop van tijd omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
Krizzie schreef op maandag 17 maart 2008 @ 11:16:
Heeft die onderste nu een 8 pin pci-e connector? :?
ja 8)7 .
Net alsof iemand met een agp systeem een 8pins pci-e connector op z'n voeding heeft zitten :+

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Bullus schreef op maandag 17 maart 2008 @ 21:32:
[...]

Zie ook dat de 3870 ook in prijs verlaagt is, maar hoe komt het dat de x2 zo veel zakt in prijs?
Vanwege de 9800gtx?Of komt er een nieuwe revisie van de x2 uit,willen ze de oude lichting zo snel mogelijk op maken.... :?
Heel simpel, de markt is veranderd en AMD moet daarop inspelen. Een lange tijd was het beeld RV670 versus G92, waarbij de 8800GT een stukje sneller en een stukje duurder was. Daarom hadden zowel de HD3870 als de 8800GT een voldoende grote doelgroep. En de HD3850 deed het uitstekend tegen de veel minder snelle maar even dure 8600 serie.

Sinds de introductie van de 9600GT heeft nVidia een videokaart die zowel qua prestatie als prijs in het vaarwater van de HD3850/3870 terecht kwam. En dat is nou juist een prijspunt waar veel omzet gedraaid wordt, en vanwege de goede yields en lage productiekosten kon en moest AMD prijsverlagingen voor de HD3800 serie aankondigen, om maar te voorkomen dat ze marktaandeel moesten afstaan aan nVidia.

Dat die HD3870X2 in prijs daalt is een logisch gevolg, want het is diezelfde RV670 en als een X2 kaart duurder is dan tweemaal een HD3870 kiezen mensen natuurlijk voor dat laatste..

Dat de HD3870X2 nu al voor 300 euro te koop is heeft denk ik ook veel te maken met die 'nieuwe' 9800GTX die op stapel staat. Voorzover ik weet gaat die kaart ook ongeveer 300 euro kosten, en dan zullen mensen die kaart gaan vergelijken met de HD3870 X2 voordat ze hun aankoop doen. En ik kan je vertellen dat de HD3870X2 gemiddeld genomen veel meer performance én features heeft tov de 9800GTX, wat eigenlijk oude wijn in nieuwe zakken is.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Kleine update gedaan in de Pricewatch:

PRICEWATCH

HD3K Series: http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc
  • Goedkoopste HD3450 256MB: €33
  • Goedkoopste HD3450 512MB:
    €40
  • Goedkoopste HD3470 256MB: n.a.
  • Goedkoopste HD3650 256MB: €57 <
  • Goedkoopste HD3650 512MB: €62 <<
  • Goedkoopste HD3690 256MB: n.a.
  • Goedkoopste HD3850 256MB:
    €118
  • Goedkoopste HD3850 512MB: €135 <<
  • Goedkoopste HD3870 512MB: €150 <<
  • Goedkoopste HD3870 X2 1GB: €299 <<
Voor €449 heb je dus een lekker snel 3Way CrossFire X3 opstelling. Da's nog goedkoper dan een GF9800GX2 kaartje.

[ Voor 4% gewijzigd door CJ op 18-03-2008 03:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
Nice.

Echter viel mij vanmiddag al iets op: De Sapphire HD 3870 512mb staat er 2x in. Volgens mij is er een soort nieuwere versie uitgekomen? Deze heeft ook een andere SKU (wat is dit?) De 1e Sapphire 3870 heeft SKU 21122-00-20R en de 'nieuwere' (die bij komplett op 150eu te koop staat maar pas over 2 weken leverbaar is) 11122-03-20R.

Ik vraag me af wat het verschil hierin is? Is er een nieuwe revisie oid?

Edit: SKU is fabrikantcode, of is het de vendor code?

Edit2: Ah, de 'nieuwere' versie is die met de blauwe PCB en single slot koeling. Gelukkig heb ik deze niet besteld gisteren :)

[ Voor 18% gewijzigd door peakaboo op 18-03-2008 03:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
SKU = Stock Keeping Unit

Sapphire heeft meerdere versies van de HD 3870 512MB. De versies waar jij het over hebt zijn waarschijnlijk de originele dualslot versie (die we gewend zijn vanaf de launch als reference design) en de single-slot versie die de laatste tijd steeds vaker geleverd wordt.

Daarnaast zijn er ook nog de silent versies en de Atomic en Toxic HD3870s van Sapphire zoals:

Afbeeldingslocatie: http://www.ewiz.com/newg/A/T/-/AT-3870TOX/AT-3870TOX_LG.GIF
Toxic

Afbeeldingslocatie: http://www.3dnews.ru/_imgdata/img/2008/01/25/72273.jpg
Atomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
CJ schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 03:32:
SKU = Stock Keeping Unit

Sapphire heeft meerdere versies van de HD 3870 512MB. De versies waar jij het over hebt zijn waarschijnlijk de originele dualslot versie (die we gewend zijn vanaf de launch als reference design) en de single-slot versie die de laatste tijd steeds vaker geleverd wordt.

Daarnaast zijn er ook nog de silent versies en de Atomic en Toxic HD3870s van Sapphire zoals:

[afbeelding]
Toxic

[afbeelding]
Atomic
Dat is duidelijk ja :)

Wat is eigenlijk het voordeel van de Atomic tov. de Toxic, zit er performance verschil in?

Zulke 1 slots zijn natuurlijk wel interessant om te gaan testen x3, aka Triple CF. Ik ben erg benieuwd hoe dat zou schalen tov. een X2 + een single 3870.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Geweldig die prijzen. Op die manier zorgen ze dat nVidia ook moeite moet blijven doen. GX2 zit er ook aan te komen dus hebben ze daar ook al mooi een zet voor gedaan. Nu maar hopen dat die RV770 snel genoeg wordt VS die GT200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-01 11:24
Ik zou wel eens een review willen zien van een 3way CF opstelling HD3870X2+HD3870 tegen een 9800GX2. Als je alleen naar de prijzen kijkt moeten die twee opstellingen met elkaar concurreren.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Depep schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 09:49:
Ik zou wel eens een review willen zien van een 3way CF opstelling HD3870X2+HD3870 tegen een 9800GX2. Als je alleen naar de prijzen kijkt moeten die twee opstellingen met elkaar concurreren.
Dan moet je even gaan zoeken, want die heb ik hier en daar al voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Depep schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 09:49:
Of VS Tripple SLI.

Edit:

K|ingp|n heeft het voor elkaar gekregen om een LN2 container voor de 9800 GX2 te maken resultaat 30K in 3Dmark 06 met een GX2. Dus ik vrees dat AMD dan alsnog van de troon wordt gestoten als het om max OC gaat.

[ Voor 25% gewijzigd door Astennu op 18-03-2008 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
@Frankknopers
Thanx

Wel nice die prijsverlagingen,maar elk voordeel heeft zijn nadeel voor kopers en verkopers.
Mensen die de kaart willen verkopen krijgen gewoon heel weinig voor terug of kunnen hem helemaal nie verkopen(2900xt)
Is maar goed dat ik de 3870 nog niet heb gekocht voor 170E, ik wacht nog ff,misschien gaan ze nog verder zakken?

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Bullus schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 11:47:
@Frankknopers
Thanx

Wel nice die prijsverlagingen,maar elk voordeel heeft zijn nadeel voor kopers en verkopers.
Mensen die de kaart willen verkopen krijgen gewoon heel weinig voor terug of kunnen hem helemaal nie verkopen(2900xt)
Is maar goed dat ik de 3870 nog niet heb gekocht voor 170E, ik wacht nog ff,misschien gaan ze nog verder zakken?
Misschien nog ietsjes maar dat wordt echt een paar euro. Een HD3870 voor minder dan 150 euro man koopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
Astennu schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 12:01:
[...]

Misschien nog ietsjes maar dat wordt echt een paar euro. Een HD3870 voor minder dan 150 euro man koopje.
Das wel die lelijke 1 slots koeler versie he :P Die staat bij komplett voor 150eu, over 2 weken leverbaar. Heb ik toch liever de dubbelslots koeler voor 163eu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
True,maar ik wil eigenlijk de MSI OC of de HIS IceQ3 Turbo, die prijs moeten ook nog omlaag.(denk makkelijker om deze over te klokken van 800 naar 850.)

[ Voor 8% gewijzigd door Bullus op 18-03-2008 12:17 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
Bullus schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 12:10:
True,maar ik wil eigenlijk de MSI OC of de HIS IceQ3 Turbo, die prijs moeten ook nog omlaag.(denk makkelijker om deze over te klokken van 800 naar 850.)
De HIS draait al op 850mhz, en geheugen op 2380 d8 ik. Maar denk je echt dat het zoveel uitmaakt? Ik heb liever een simpele Sapphire versie voor 160eu, mooi rood :)

Edit: Misschien krijg je die zonder BIOS flash al wel op wat leuke clock speeds. Ander kun je nog altijd flashen, circuleren genoeg sapphire biossen rond dus dat zal niet moeilijk zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door peakaboo op 18-03-2008 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CJ schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 03:06:
Kleine update gedaan in de Pricewatch:

PRICEWATCH

HD3K Series: http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc
  • Goedkoopste HD3450 256MB: €33
  • Goedkoopste HD3450 512MB:
    €40
  • Goedkoopste HD3470 256MB: n.a.
  • Goedkoopste HD3650 256MB: €57 <
  • Goedkoopste HD3650 512MB: €62 <<
  • Goedkoopste HD3690 256MB: n.a.
  • Goedkoopste HD3850 256MB:
    €118
  • Goedkoopste HD3850 512MB: €135 <<
  • Goedkoopste HD3870 512MB: €150 <<
  • Goedkoopste HD3870 X2 1GB: €299 <<
Voor €449 heb je dus een lekker snel 3Way CrossFire X3 opstelling. Da's nog goedkoper dan een GF9800GX2 kaartje.
en het leuke er aan is dat een 3 way CFX opstelling ook in de meeste gevallen sneller is dan een GX2, dus ik denk dat ATi nog steeds de performance crown heeft, aangezien dat de vorige quad SLI ook niet geniaal was denk ik dat een quad CFX setup ook veel beter schaalt.
http://legitreviews.com/article/679/1/

vooral op 1920 x 1200 pakken de CFX setusp de betere winst
Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/679/stalker.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/679/bioshock_quad.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/679/cod4.jpg

Dus ik denk dat de CFX setup van 3 RV670 VPU's het helemaal niet slecht doet voor die waardes.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 18-03-2008 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Anoniem: 23009 schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 15:28:
Dus ik denk dat de CFX setup van 3 RV670 VPU's het helemaal niet slecht doet voor die waardes.
Inderdaad. De 9800GX2 doet het vaak net wat beter dan de HD3870 X2, maar zodra je er nog een losse HD3870 bij hangt (wat kan bij zowel Intel als AMD chipsets) ga je er qua performance alsnog overheen terwijl je nog steeds een goede 50 euro goedkoper uit bent. Ik vind het toch wel knap dat AMD die triple-CF zo goed werkend heeft, want de scaling van die derde kaart overtreft echt mijn verwachtingen. :)

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeanor
En toch is de 3870X2 in synthetic benchmarks zoals 3DMark06 nog altijd sneller dan een 9800GX2.

Is dit nou een indicatie van wat beide kaarten écht kunnen en dat, indien we ooit perfecte drivers krijgen, de 3870X2 nog de andere voorbij zal streven of zuigt nvidia's driver voor 3dmark06?

[ Voor 6% gewijzigd door Xeanor op 18-03-2008 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Nou ik ben eens wat testen aan het lezen, die GX2 is echt kansloos gewoon. OK het zal best een mooi product zijn technisch gezien. Maar als ik zie dat een "oude" 8800GTX in SLI hem vaker dan 1 keer gewoon diep in het stof laat bijten. Dan denk ik echt dat een dergelijke kaart geen fatsoenlijk marktaandeel kan verwerven.

Met andere woorden, ATi heeft het aan elkaar plakken van chips beter onder de knie mogen we dan toch wel stellen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Apoca op 18-03-2008 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eolis
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-12-2021

Eolis

And the heavens shall tremble

Anoniem: 23009 schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 15:28:
[...]

en het leuke er aan is dat een 3 way CFX opstelling ook in de meeste gevallen sneller is dan een GX2, dus ik denk dat ATi nog steeds de performance crown heeft, aangezien dat de vorige quad SLI ook niet geniaal was denk ik dat een quad CFX setup ook veel beter schaalt.
http://legitreviews.com/article/679/1/

vooral op 1920 x 1200 pakken de CFX setusp de betere winst
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Nou, ik weet niet waar je die gegevens vandaan hebt, maar heb je deze (review van Anandtech) al gezien? Deze review laat anders precies het tegenovergestelde zien. De 9800 GX2 is op Obvilion na, het snelst. Dus zelfs sneller dan 3 X 3870.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Apoca schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 18:47:
Nou ik ben eens wat testen aan het lezen, die GX2 is echt kansloos gewoon. OK het zal best een mooi product zijn technisch gezien. Maar als ik zie dat een "oude" 8800GTX in SLI hem vaker dan 1 keer gewoon diep in het stof laat bijten. Dan denk ik echt dat een dergelijke kaart geen fatsoenlijk marktaandeel kan verwerven.

Met andere woorden, ATi heeft het aan elkaar plakken van chips beter onder de knie mogen we dan toch wel stellen :)
Nou dat weet ik niet hoor; de GX2 laat de X2 in bijna elke game achter zich. Edit; zelfs triple CF laat ie meestal achter zich. Maar eerlijkheidshalve dient gezegd te worden dat de prijs van de GX2 er ook naar is. Echter is het OOK duidelijk dat 2 8800GT's (of GTS'en) in SLi gewoon kont schoppen. Die heb je ook voor 350 a 360 eurie.
Xeanor schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 18:45:
En toch is de 3870X2 in synthetic benchmarks zoals 3DMark06 nog altijd sneller dan een 9800GX2.

Is dit nou een indicatie van wat beide kaarten écht kunnen en dat, indien we ooit perfecte drivers krijgen, de 3870X2 nog de andere voorbij zal streven of zuigt nvidia's driver voor 3dmark06?
3DMark zegt niks over real life gaming performance.

[ Voor 35% gewijzigd door Format-C op 18-03-2008 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

RappieRappie schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 19:05:
[...]
Nou dat weet ik niet hoor; de GX2 laat de X2 in bijna elke game achter zich. Edit; zelfs triple CF laat ie meestal achter zich.
Ik heb het toch nergens over de X2? Buiten over het feit op het einde op de manier hoe chips op een PCB samen werken. Daar zie ik gewoon dat AMD het in mijn ogen dan iets beter heeft gedaan. Dat de GX2 sneller is dat is toch zeker duidelijk, dat je daar flink aan de bak moet om het gat dicht te maken is duidelijk. Maar ja tegen welke prijs. Het is gewoon bull in mijn ogen dat deze kaart der is, al snap ik het wel.
Xeanor schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 18:45:

Ik haal 20K met mijn CF setup, en qua screenshots e.d. is dat natuurlijk mega fun :P Maar ja daar krijg ik Crysis niet speelbaar mee op 8XAA op een fatsoenlijk resolutie om maar een voorbeeld te noemen. Dus weet dergelijk dingen wel op waarde in te schatten.

[ Voor 33% gewijzigd door Apoca op 18-03-2008 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Tja, LOL. Ik hoef hem iig ook niet. Ik zie er ook geen enkele meerwaarde in. Zie "mijn PC". ;) Afgezien van het feit dat je hem op een Intel chipset kan draaien en dus niet op een nV chipset hoeft te draaien. Maar dat is ook het enige. Ik vind de X2 ook een mooier design hebben, EN het idee vind ik beter en ik vind het beter uitgevoerd. Alleen is de GX2 simpelweg sneller. En daar betaal je dan ook direkt 200 euro extra voor als je dat ervoor over hebt.

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de GX2 een hit wordt. Voor bijna de helft van de prijs heb je een X2. En die is ook best goed.

Edit; ditr vind ik wel opvallend:

Afbeeldingslocatie: http://images.tomshardware.com/2008/03/18/nvidia_9800_gx2/power.png

[ Voor 8% gewijzigd door Format-C op 18-03-2008 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237666

Even iets moois:
mensen zeuren altijd over ati drivers, zeker als het op linux aankomt.
Nu heb ik alweer jaren (1,5 jaar) GL accelerated windowmanagers genoten op mijn r300 9700 pro, respect, beste ati kaart ooit gemaakt, nooit meer zullen we zo'n boost de toekomst in krijgen, :'( , ik had de normale ati drivers, en nooit ergens last van.
Nu heb ik een 7900 GS, oke nvidia, maar er komt een 9 een 7 en 0 nullen in voor :+ , en die zou dus nog betere drivers moeten hebben. Niet dus. Wat blijkt: de ati drivers waren in mijn geval een stuk handiger. Maarja, nu zit ik dus met een 7900 GS en ik mis de r300 nogal.

Ik dacht, deel het even met de ati boys, fijne gedachte dat er nog mensen respect hebben voor ati dacht ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Ik denk we kunnen zeggen dat GX2 een beetje jammer is.
Haasje over met de R680.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Anoniem: 237666 schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 19:17:
Even iets moois:
mensen zeuren altijd over ati drivers, zeker als het op linux aankomt.
Nu heb ik alweer jaren (1,5 jaar) GL accelerated windowmanagers genoten op mijn r300 9700 pro, respect, beste ati kaart ooit gemaakt, nooit meer zullen we zo'n boost de toekomst in krijgen, :'( , ik had de normale ati drivers, en nooit ergens last van.
Nu heb ik een 7900 GS, oke nvidia, maar er komt een 9 een 7 en 0 nullen in voor :+ , en die zou dus nog betere drivers moeten hebben. Niet dus. Wat blijkt: de ati drivers waren in mijn geval een stuk handiger. Maarja, nu zit ik dus met een 7900 GS en ik mis de r300 nogal.

Ik dacht, deel het even met de ati boys, fijne gedachte dat er nog mensen respect hebben voor ati dacht ik zo :)
Ik heb nieuws voor je... er komen nog betere R300 drivers aan voor Linux.... :+

AMD heeft namelijk afgelopen week de R300 3D Register Guide vrij gegeven, net zoals ze dat al gedaan hadden voor de R5x0 serie en RV630/Mobility reeks.
AMD is going back and releasing this information for the pre-R500 GPUs in order to fix and fill in the existing areas of the R300 support in the xf86-video-ati driver and to help explain the programming differences compared to the R500 series. The R300 open-source support had largely been reverse-engineered and built upon the R200 open-source support, which came from documentation ATI had released to open-source developers under Non-Disclosure Agreements several years ago. The Radeon R300 series consists of such graphics cards as the Radeon 9500, 9800, X300, X550, and X600 -- both AGP and PCI Express parts.
http://www.phoronix.com/s...item=amd_r300_guide&num=1

Next up: R600.

Anyway, ik zie dat dit topic alweer vol zit. Wat gaat dat snel.... misschien vanavond al het nieuwe deel. Anders komt-ie morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237666

CJ schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 19:36:
[...]

Ik heb nieuws voor je... er komen nog betere R300 drivers aan voor Linux.... :+

AMD heeft namelijk afgelopen week de R300 3D Register Guide vrij gegeven, net zoals ze dat al gedaan hadden voor de R5x0 serie en RV630/Mobility reeks.

[...]

http://www.phoronix.com/s...item=amd_r300_guide&num=1

Next up: R600.

Anyway, ik zie dat dit topic alweer vol zit. Wat gaat dat snel.... misschien vanavond al het nieuwe deel. Anders komt-ie morgen.
Prachtig initiatief! Ik mis de r300 nu nog meer ... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:26

edward2

Schieten op de beesten

N0taFAma schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 19:25:
Ik denk we kunnen zeggen dat GX2 een beetje jammer is.
Haasje over met de R680.
Valt wel mee, toch, hij presteert mi gewoon naar verwachting. Wel zal de prijs nog ietsjes moeten dalen om het verschil met de X2 te verantwoorden.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 11:53
CJ schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 19:36:
semi-offtopic:
Misschien is het een idee om de topics iets te laten groeien naar 25 of 30 pagina's ofzo? Of is dat geen goed idee...?
Laatste paar maanden gaat het wel erg snel iig.

@hieronder, dat laat ik aan CJ over. Dat is niet lullig bedoelt, maar hij is degene die daar als eerste mee akkoord moet gaan, het is tenslotte zijn topic.

[ Voor 15% gewijzigd door Gurneyhck op 18-03-2008 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Gurneyhck schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 22:12:
[...]

semi-offtopic:
Misschien is het een idee om de topics iets te laten groeien naar 25 of 30 pagina's ofzo? Of is dat geen goed idee...?
Laatste paar maanden gaat het wel erg snel iig.
Lijkt me dat dat iets voor een ander forum is. Lieve Adjes , ook is het iets dat ik meen bepaald wordt door het beleid voor dit sub-forum. Dus wellicht is een DM naar een van de V&B mod ook wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
offtopic:
Deze topics gaan maar tot 500 posts omdat belangrijke informatie (lees: nieuwsposts en ontopic discussie) anders helemaal verloren gaat in de zee aan posts. Het maakt het zoeken binnen topics er ook niet gemakkelijker op (alhoewel je met de Search optie binnen topics een heel eind komt, maar helaas zijn velen te lui om daar gebruik van te maken).

De originele Radeon topics gingen tot 1000 posts, maar daar was vaak door de bomen het bos niet meer te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219166

edward2 schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 21:06:
[...]

Valt wel mee, toch, hij presteert mi gewoon naar verwachting. Wel zal de prijs nog ietsjes moeten dalen om het verschil met de X2 te verantwoorden.
inderdaad , ik vin de GX2 meestal toch ruim meer presteren. zeker als we naar crysis enzo kijken.(het begint redelijk speelbaar te worden met hoge instellingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-06 15:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

CJ schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 23:21:
offtopic:
Deze topics gaan maar tot 500 posts omdat belangrijke informatie (lees: nieuwsposts en ontopic discussie) anders helemaal verloren gaat in de zee aan posts. Het maakt het zoeken binnen topics er ook niet gemakkelijker op (alhoewel je met de Search optie binnen topics een heel eind komt, maar helaas zijn velen te lui om daar gebruik van te maken).

De originele Radeon topics gingen tot 1000 posts, maar daar was vaak door de bomen het bos niet meer te zien.
En we zijn inmiddels weer over de 'magische' 500 ;)
Dus een nieuw deel mag gespawned worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 19-03-2008 10:11 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Nieuw topic komt vanmiddag (als ik op m'n werk zit). :)

Ondertussen wat ander nieuws. AMD verlaagt met ingang van nu de prijs van de HD3870 naar $159 (van $189) en de HD3850 gaat naar $145 (van $155). In Europa is €150 voor de HD3870 dus nog lang niet de bodem. Performance in de mainstreamklasse is nog nooit zo hoog geweest als op dit moment met de G92/G94 en RV670 GPUs.

Edit: nieuw deeltje: [Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 82

[ Voor 12% gewijzigd door CJ op 19-03-2008 14:45 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.