Beter laat dan nooit een review van (de aanschaf van) m'n 116i, gebouwd in januari en sinds februari bij mij op de stoep. Ik heb dit stukje niet speciaal voor BMW kenners geschreven, dus dat zul je af en toe wel merken als je het leest:
Overwegingen:
Begin november kon ik dan eindelijk (althans, zo voelde het) m’n eerste lease auto bestellen. De twee voorgaande maanden reed ik rond in een 1.5 diesel Renault Megane Stationwagon, die mij was toebedeeld. Wellicht een aardig vervoersmiddel, maar een auto is voor mij meer dan dat. Voor mij speelt emotie en gevoel een veel grotere rol dan praktische aspecten als hoeveel Ikea pakketten erin passen.
Ik ging dus op zoek naar een auto die bij mij past: Compact, redelijk vlot, enigszins sportief, goede wegligging, communicatief en veilig. Helaas heb je ook nog te maken met het financiele aspect. In mijn geval had ik het geluk ook benzine te mogen leasen, wat de keuze mogelijkheden aanzienlijk vergrootte. Verder had ik besloten wel iets boven het lease budget te willen bijbetalen als dat mij een auto zou opleveren waar mijn hart sneller van gaat kloppen
Een eerste selectie leverder op: Mini Cooper, Audi A3, BMW 1-serie, Volvo C30, Alfa 147, Ford Focus.
De Alfa viel het eerste af. Ik had de EuroNCAP filmpjes op internet bekeken en dat maakte me al heel wat minder enthousiast. De dealer kon vervolgens niet eens een proefrit regelen binnen een week en in de showroom leek de auto zo brak als wat, qua schakelen en qua afwerking. Alles piepte, schuurde en kraakte.
Hierna heb ik de A3, 1-serie en C30 met elkaar vergeleken. Wat me op viel bij de C30 was de relatief hoge prijs voor de opties, de ini-mini-bagageruimte en bijbehorend armoedig afdekzeiltje. Verder een prima auto, alleen wel jammer dat die bodykit 1400 euro kost… want in die uitvoering vind ik hem pas écht mooi.
De A3 vond ik altijd al mooi, vooral de Ambition. Ik heb een proefrit gemaakt met de 1.6 FSI (die nu geloof ik niet meer gevoerd wordt). Deze had wel genoeg bagageruimte en reed fijn… niet echt een snelheidsduivel maar wel ok. Wel vervelend vond ik het ontbreken van bekerhouders en de onprettige armsteun… waar je je al druk om kan maken!
De Mini beviel me ook behoorlijk goed. Lekker vlot karretje en een erg gaaf interieur. Maar met mijn lengte zou je daar dus nooit met z'n vieren in passen. De ruimte tussen voorstoel en achterbank... daar paste echt geen been meer tussen. Wat ook redelijk hinderlijk is, is de daklijn die ver naar voren doorloopt. Bij elk stoplicht moest ik helemaal naar voren hangen om te checken of groen werd.
De 1-serie vind ik eigenlijk pas mooi sinds de 3-deurs. Het lijnenspel van de 5-deurs durf ik zelfs lelijk te noemen, veel te opgepropt als je het mij vraagt. Met de komst van de drie deurs werd de 1-serie voor mij ineens een sportief ogende auto… wow! Ik heb dus proef gereden in de 116i, puur omdat de 118d een stuk duurder was. Dat was meteen al een feest. Ik vond het meteen een geweldige auto. Mooie materialen, goede afwerking, erg communicatief, lekker dik stuur, fijne zit en een geweldig onderstel: sportief maar niet stuiterend. Verder voldeed hij aan al mijn eisen, de één wat belangrijker dan de ander: je kunt er (iig voor binnenlandse ritjes) prima met z’n vieren in, genoeg bagageruimte om met m’n vriendin op vakantie te gaan en zowaar bekerhouders en een prettige middenarmsteun!?
Hoewel de samengestelde C30, A3 en 116i qua catalogusprijs vrij dicht bij elkaar lagen (in mijn samenstelling allen 29 á 30000), was de 116i in leaseprijs veruit het gunstigst. Dat scheelde meerdere tientjes in de maand in de netto maandlast. De A3 en C30 vielen hiermee definitief af, meer voor een A3 of C30 betalen dan voor een 1-serie was voor mij geen optie. Waren ze alle drie even duur geweest, dan was het wellicht spannender geworden.
Bleef over de Focus, die nog ergens in mijn achterhoofd zat. In zijn klasse veruit de beste, was mijn indruk. Dus ook daar maar een proefrit mee gemaakt. Reed prettig, voelde wel iets fragieler aan maar op zich ok. Wel veel rumoeriger, dat irriteerde me. De keuze werd dus: Een superdeluxe Ford Focus met alle opties die je zo’n beetje kan bedenken…. OF voor 3 á 4 tientjes in de maand meer een BMW 116i, niet met álle denkbare opties, maar wel met alles wat ik écht belangrijk vind. De keuze was snel gemaakt!
Uiteindelijk heb ik qua kleur nog redelijk lang getwijfeld tussen Alpin Weiss of Zwart met Chrome Line. Ik heb voor Alpin Weiss gekozen en heb er nog geen moment spijt van, hoewel ik met een zwarte + chrome line waarschijnlijk net zo gelukkig zou zijn. Wat ik me nog wel afgevraagd heb is of ik een proefrit had moeten maken met een 118d. De gewone 118d zat te ver boven mijn budget, maar de 118d corporate had ik misschien nog kunnen overwegen…
Exterieur
Ik vind de neus ronduit briljant, mooie lijnen die over de motorkap naar buiten buigen en iets uitstaande wielkasten… erg stoer. Aan de zijkant vallen de mooie lange deuren op met de stijlloze ramen (één van m’n favoriete kenmerken). De puntjes aan de achterlichten maken deze in het donker haast duivels en de hel witte verlichting vd kentekenplaat verlicht op een soort spaceship achtige wijze de achterbumper. Ik heb de 16” styling 222 velgen. Natuurlijk is een inch meer leuker, maar de 16” velgen vind ik niet te klein ogen. Ik heb nog getwijfeld de antenne te vervangen voor een korter exemplaar, maar heb dat nog even uitgesteld. De lange deuren maken in- en uitstappen in krappe plekjes soms wat lastig. Handig hierbij is dat je de ramen mbv de sleutel deels kan laten openen zodra je de deur open trekt. Dat vergemakkelijkt het instappen aanzienlijk en dat gebruik ik dan ook vrij vaak. Wat ook een mooi detail is, is dat de kentekenplaat aan de voorkant niet in zo’n lelijke plastic bak zit, maar een plaat is die met de bumper meegebogen is. En laat uiteraard de exterieurdelen meespuiten!!! Die 1-series met wieldoppen en zwarte stootstrips zijn echt een schande!
Interieur:
De stoelen zitten heerlijk en bieden voldoende steun. Er is me al meerdere malen gevraagd of het sportstoelen zijn. Hoewel het voor mij duidelijk is dat het geen sportstoelen zijn, zegt dat wel iets over hoe m’n vrienden en collega’s ze ervaren. Het leren sportstuur is een must, heerlijk dik en niet te groot. De middenarmsteun is lekker breed en zit voor mij op een ideale hoogte. Onder de middenarmsteun vind je een tweede 12V aansluiting en de aux-in voor je mp3 speler, het snoertje dat je daarvoor gebruikt kun je onopvallend onder de armsteun laten zitten. Heb je zoals ik geen iDrive, dan heb je midden op het dashboard een handig opbergvak met rubberen bekleding en een sfeerlichtje.
Het handschoenenkastje is me wat aan de krappe kant, zeker als je het mapje met de handleiding e.d. er in hebt liggen. De vakken in de deuren zijn echter wel ruim genoeg. Wat ik verder wat leuke details vind zijn de oranje sfeerverlichting en een opstaand randje bij het gaspedaal waar je goed je hak tegen schrap kan zetten. Leuk is ook dat alle instellingen die je doet in de boordcomputer, radio e.d. op de sleutel worden opgeslagen. Draai jij graag een cdtje van Slayer en luistert je partner liever naar Sky Radio, dan zal ook de laatst genoten muziekbron op basis van de gebruikte sleutel gekozen worden. Wat de binnenkant echter helemaal ‘af’ maakt is de donkere hemelbekleding uit de Individual line waar ik voor gekozen heb. Echt een aanrader! Ook de A-stijlen zijn dan van binnen donker bekleed.
Mocht je overwegen een 3rd party carkit in te laten bouwen, dan kan ik je de bluetooth carkit van Parrot aanraden. Deze past namelijk IN de asbak! Daarmee zit hij uit het zicht onder de asbakklep bij de versnellingspook en hoef je ‘m dus niet op het dashboard te laten monteren. Ook stuurbediening is mogelijk.
In de bagageruimte zitten in mijn uitvoering handige rubberen ‘snelbinders’ waar je dingen onder kan klemmen zodat die niet heen en weer vliegen.
Motor en rijden:
Het rijdt werkelijk briljant. De auto blijft altijd als een magneet aan de weg (zeker vergeleken met die zwabber van een Renault, hahaha) en bochten die je vroeger spannend vond om hard door heen te gaan, zijn nu ronduit saai. Begrijp me goed, dat is een goed teken! Het sturen is enorm communicatief en niet te licht. Vooraf had ik de angst dat de benzine motor bij lage toeren wat nerveus zou zijn, maar ook bij lage toeren pakt hij soepel op zodat je er relaxed mee kan cruisen. Als je echt vaart wil maken moet je echter het toerental flink opschroeven. Binnenkort is ‘ie ingereden en zal ik eens proberen hoe het is ‘m tot 6000 rpm te jagen, tot nu toe ben ik netjes tot maximaal 4500 gegaan.
In tegenstelling tot vorige auto’s waarin ik heb gereden is de auto echt een rustpuntje. Je merkt weinig van geluiden van buiten. Als je dat niet gewend bent is het echter verstandig de cruise control te gebruiken omdat je anders al snel 20 km/h te hard rijdt zonder het überhaupt door te hebben.
Voor mij nieuw: het oliepijl kan je niet meer met een pijlstok meten maar kan alleen via de boordcomputer. Deze vertelt je ook hoeveel je erbij moet gooien, als dat nodig zou zijn.
Wat ik wel een nadeel vind is dat je nergens de motor- / koelvloeistof-temperatuur kan zien.
Het milieu:
Tsja, het milieu is hip, dus ook hier een paar woorden over… Sinds vorig jaar kent BMW Efficient Dynamics; Sta je stil, zet je de auto in z’n vrij en laat je de koppeling opkomen, dan slaat de motor af. Deze start weer razendsnel zodra je de koppeling intrapt. Ik moet zeggen… het werkt perfect! Je hoeft echt niet bang te zijn dat de motor niet meer start of dat het lang duurt. De auto heeft hiervoor een soort krachtigere elektrische startmotor die het motorblok meteen naar een gebruiksklaar toerental slingert. Alleen moet je jezelf dan wel aanleren de auto in z’n vrij te zetten wanneer je stil staat… en dat is iets dat ik nog nauwelijks doe. Gelukkig is het wel een slim systeem zo kijkt het o.m. of de motor al warm is, of de accu vol genoeg is etc. Als de omstandigheden er niet zijn, slaat de motor dus niet af. Ook wordt bij het remmen energie opgeslagen waardoor de dynamo tijdens het rijden minder nodig is (althans zo begreep ik het) en dit dus ook brandstof bespaart. Verder zie je tussen de klokken een indicator die je adviseert wat de zuinigste versnelling is. Als je precies opvolgt dan rij je niet echt vlot, maar als je toch al in de drukte rijdt kan het op zich geen kwaad deze adviezen na te leven en wat sneller op te schakelen.