Anoniem: 50825 schreef op maandag 22 december 2008 @ 14:17:
Die term hoor ik wel vaker. Maar dat lijkt altijd een eenrichtingsweg te zijn. Want je hoort nooit iets over loyaliteit van het bedrijf naar de medewerkers.
Als het even slecht gaat, dan gooit een bedrijf een paarhonder medewerkers op straat, en bevriest de salarissen van de rest.
Ik ben dan wel benieuwd hoe een bedrijf dan loyaal kan zijn naar jouw zin, buiten meer geld betalen. Verdiep je eens in de kosten die gemoeid gaan om 1 persoon te ontslaan.
En 'even slecht gaan', serieus raap eens een krant op. Getekende opdrachten met contracten worden gewoon opgezegd; "We zien jullie wel voor de rechter, we betalen liever 50% boete, dan dat we de 100% betalen in de opdracht."
Kijk eens op de langere termijn. Nu 350 plaatsen kan de banen van honderden meer redden, hoe meer loyaal wil je zijn? Dat Ordina nu aan het snijden is laat mij alleen maar zien dat ze de brains en flexibiliteit hebben om er vroeg bij te zijn. Je moet de trend voor zijn, niet erachter aan lopen, dat kost veel meer geld. Die 350 nu staan gelijk aan 500 over 6 maanden, die kosten stapelen zich gewoon op. De rest van de sector komt echt wel aan de beurt. Leuk dat vele andere nu nog werk hebben, maar dat zegt niets als de pijplijn leeg raakt.
zomertje schreef op maandag 22 december 2008 @ 13:17:
Over het algemeen werkt iedereen toch omdat je nou eenmaal inkomen nodig hebt om te leven. Ik ben aardig genezen van het 'loyaliteits'verhaal, want uiteindelijk blijkt het toch vaak maar om 1 ding te draaien in bedrijvenland en dat is niet de werknemer...
Inderdaad het draait om geld, dat is het primaire doel van alle commerciele bedrijven, niet om bomen te knuffelen of vissen te kussen. Maar meteen daarna zijn je mensen je kapitale goed, waar je meeste geld naartoe gaat, zie de jaarrapportages. Als je dat niet wilt, dan moet je naar de overheid gaan of non-profit, al draait het daar net zo goed om het geld en mag je even 20% van je salaris en je auto inleveren
Binnen nu en een paar maanden voelt een groot deel van de IT sector de crisis/recessie en dan is plots die 0% ineens niet meer zo belangrijk, maar wel dat papiertje dat zegt 'contract' en het feit dat je onder het Nederlandse ontslagrecht valt.