Leuke kritiek op m'n kraanfoto, bedankt iedereen. Snel nog even mijn gevoel bij de nieuwe foto's:
@silencedead: Mijn eerste indruk is vrij positief. Het witte hekje heeft wat maar door de diagonale lijnen zou ik die wat meer naar links gekadreerd hebben en zeker niet in het midden. De reflectie op het water is zeer aardig. De blauwe lucht wat contrastrijker maken.. en misschien de volgende keer een groter formaat linkje toevoegen. Nu heb ik het gevoel dat door de jpeg compressie de foto in waarde verliest. Ook zie ik hier en daar blur verschijnselen. Lijkt me wel een gezellige lokatie
@jspr: Hierop kan ik weinig kritiek geven. Te weinig ervaring met dergelijke foto's. Ik zie wel dat er bij zo'n foto's enorm wordt nagedacht over de compositie. Het lijkt eenvoudig maar dat is het nu nèt niet

De schaduwen op de linker muur dragen veel bij tot uw foto. Spijtig dat je m'n kraanbewerking lelijk vindt maar jah, smaken verschillen nu eenmaal en dat maakt het zoveel te leuker
@Nedra: Past kwa concept bij de foto van jspr alleen vind ik deze een stuk minder geslaagd. Wat wou je precies in beeld nemen? Ik mis de brug zelf wat en de manier waarop je hebt gekadreerd stoort mij een klein beetje. Denk dat je er de volgende keer wel een leuk plaatje kan van maken. Kan je me vertellen wat je met cccp bedoelt?

Heb in ieder geval een 20MB NEFje van 12.3Mpixels.
@Waailap68: De foto doet me niet veel. En dat komt omdat ik gevoelig ben aan lage kwaliteitsfoto's. In de grotere versie heb je een poging gedaan om deze serieus te verscherpen maar vind dit niet zo mooi. De compositie op zich vind ik dan wel weer behoorlijk goed. Let erop dat de horizon perfect recht is. Ik tracht daar zelf enorm op te letten want fotografen moeten een kritisch oog hebben en zien dit onmiddellijk bij het beoordelen van uw foto. btw: uw kleurfoto is stukken mooier dan b&w.
@blue_funk: haha, vind uw eigen commentaar bij uw foto wel leuk. Had net hetzelfde gevoel toen ik afgelopen weekend met m'n camera door de stad wandelde. Wat onzeker om foto's te nemen, veel te veel onbekende ogen op uw gear gericht.. moet er zelf nog wat aan wennen maar dit mag je op zich niet beletten om foto's te nemen zolang je geen hindernis wordt (in paracommando stijl plat op de grond, bovenop een verkeerspaal klauteren enz.. wordt allemaal als paranoia aanzien

)
Uw foto vind ik zeker geslaagd. Verbeteringen: misschien links onder fietsjes iets te donker? DOF vind ik goed.
@Ethirty: Je hebt gelet op uw kadrering, dat is alvast positief als beginnende fotograaf. Welcome to the club

Vele groothoeklensjes trekken wel veel krom en dit valt vooral op bij architecturale foto's waar lijnen belangrijk zijn. Uw foto heeft dus nog wat nabewerking nodig. Grijze waas wegdoen etc.. Een mooie heldere hemel was natuurlijk prettiger geweest. Bij grauwe wolkjes tracht ik deze telkens contrastrijker te maken zodat ik hun karakter wat benadruk, mss een tip tenzij je er niet van houdt..
@NLxAROSA: Doet me spontaan zin krijgen in een tas koffie. Typisch senseo ding

Niet onknappe belichting. De vignetting rechts stoort me een beetje.
@Hahn: Krijg een misterieus gevoel bij uw foto. Ik zie een levendige achtergrond door de mensen in de zee en de vele vliegertjes en dan op de voorgrond plots 4 jonge dames helemaal alleen op stap. De foto heeft iets.
Na m'n lange nieuwsjaarsbrief terug afsluiten met een eigen foto getiteld: "In Remembrance". Opnieuw nabewerking troef! Gelieve te oordelen op de grote versie en 30sec stilte bij het bekijken van m'n foto voor de herdenking van de 2de wereldoorlog slachtoffers. Kritiek zeer zeker welkom!
(click voor grotere versie)