Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-05 23:21
Wat zijn jullie ervaringen met het atos sprint plan? Ik als ex-siemens medewerker ga hieraan meedoen en wil graag weten wat de behaalde resultaten in het verleden zijn zodat ik wat garanties heb voor de toekomst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

[ behaalde resultaten in het verleden zijn zodat ik wat garanties heb voor de toekomst ]

ze zeggen niet voor niets "Behaalde Resultaten In Het Verleden Zijn GEEN Garantie voor de Toekomst 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 09:41
Dat is grofweg wel het idee achter beleggen natuurlijk :). Maar als ik het goed begreep heb je 1 plan waarbij je minstens je inzet weer terug krijgt en er dus nooit op achteruit gaat. Het andere plan is meer risicovol maar levert daarom mogelijk ook meer winst op.

Als je echt goed winst wil maken met beleggen moet je dat waarschijnlijk op andere manieren doen. Aan de andere kant kun je bij de banken op het moment ook weinig halen, dus wat ga je er op achteruit. Feitelijk steek je in op goede resultaten in 2013. Als de markt dan weer aantrekt, dan zouden je aandelen het wel eens leuk kunnen doen.

Update: sterker nog, het secure plan geeft sowieso 3%. Dat is meer dan de rente bij de meeste banken op het moment.

[ Voor 8% gewijzigd door jsiegmund op 14-09-2012 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:33

TVL

Voor Atos is het een hele goedkope mannier om aan geld te komen. Daarom doen ze het. De plannen in het verleden waren niet allemaal even goed (2006 en 2007). Het laatste plan van 2011 is wel aardig goed maar dat komt natuurlijk omdat de koers redelijk gestegen is. Bovendien loopt dit plan nog.
Voor meer informatie moet je eens hier kijken https://source.myatos.net...CHEMES/Pages/default.aspx
Houdt er rekening mee dat je maar een beperkt bedrag kan inleggen en dat het 5 jaar vast staat. Bovendien is de koers op het moment historisch hoog. Persoonlijk doe ik er niet aan mee.

[ Voor 7% gewijzigd door TVL op 14-09-2012 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Vaak geldt voor beleggingen met een vaste looptijd dat de "tweedehands" markt interessanter kan zijn dan de nieuwe emissies. Je hebt een kortere resterende periode, ontloopt eventuele emissiekosten en bij sommige (wat minder courante) stukken kun je best een leuk rendement maken.
Misschien zijn er wel collega's die hun optierechten willen verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:47
Is het verstandig om aandelen te kopen van een bedrijf waar het niet zo goed mee gaat? In de hele ICT-sector gaat het momenteel nogal slecht en ook over Atos hoor ik toch wel negatieve verhalen om mij heen. En de verwachting is dan ook nog dat het de komende jaren slecht blijft gaan... Ik heb er dan ook een hard hoofd in dat je er meer aan verdient dan de gegarandeerde inleg. En vijf jaar lang niet bij je eigen geld kunnen, dat spreekt mij zelf persoonlijk ook niet aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Koos Werkloos schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 17:54:
Is het verstandig om aandelen te kopen van een bedrijf waar het niet zo goed mee gaat? In de hele ICT-sector gaat het momenteel nogal slecht en ook over Atos hoor ik toch wel negatieve verhalen om mij heen. En de verwachting is dan ook nog dat het de komende jaren slecht blijft gaan... Ik heb er dan ook een hard hoofd in dat je er meer aan verdient dan de gegarandeerde inleg. En vijf jaar lang niet bij je eigen geld kunnen, dat spreekt mij zelf persoonlijk ook niet aan...
Dat is eigenlijk ook beleggen, je stopt daar geld in wat je de komende tijd niet direct nodig hebt (en wat je kunt missen). Volgens mij gaat het met Atos best goed (pas door Gartner verkozen als leader in de categorie Data Center Outsourcing).

[ Voor 10% gewijzigd door Turdie op 14-09-2012 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
shadowman12 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 18:07:
[...]
Volgens mij gaat het met Atos best goed (pas door Gartner verkozen als leader in de categorie Data Center Outsourcing).
Ze zullen ongetwijfeld zo hun succesjes boeken, maar via via krijg ik toch wel de indruk dat het overall zo goed niet gaat met dat bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Koos Werkloos schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 20:13:
[...]

Ze zullen ongetwijfeld zo hun succesjes boeken, maar via via krijg ik toch wel de indruk dat het overall zo goed niet gaat met dat bedrijf.
Waaraan zie je dat?

• Koos Werkloos
Ik draai al wat langer dan vandaag mee in het IT-wereldje en van meerdere mensen die bij Atos werken hoor ik dat er nogal wat serieuze problemen en onvrede zijn binnen dat bedrijf door de crisis. Als het echt goed zou gaan met Atos, dan zouden medewerkers van Atos dat soort dingen natuurlijk niet zeggen...

Ik zeg hiermee overigens niet dat Atos een slecht bedrijf is (sterker nog, ik heb van het bedrijf op zich een vrij positieve indruk) of meer onder de crisis lijdt dan de andere partijen. Maar dat het minder goed gaat met Atos dan dat Atos de buitenwereld graag wil doen geloven, lijkt me zo klaar als een klontje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Klopt het dat source eruit ligt?

Doet het alweer :)

[ Voor 31% gewijzigd door Turdie op 17-09-2012 05:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Koos Werkloos schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 09:45:
[...]

Ik draai al wat langer dan vandaag mee in het IT-wereldje en van [i]meerdere[/i] mensen die bij Atos werken hoor ik dat er nogal wat serieuze problemen en onvrede zijn binnen dat bedrijf door de crisis. Als het echt goed zou gaan met Atos, dan zouden medewerkers van Atos dat soort dingen natuurlijk niet zeggen...

Ik zeg hiermee overigens niet dat Atos een slecht bedrijf is (sterker nog, ik heb van het bedrijf op zich een vrij positieve indruk) of meer onder de crisis lijdt dan de andere partijen. Maar dat het minder goed gaat met Atos dan dat Atos de buitenwereld graag wil doen geloven, lijkt me zo klaar als een klontje.
Wat "sommige mensen" zeggen is maar relatief wanneer je het hebt over een bedrijf met 74.000+ werknemers. Als jij net de mensen spreekt van een bepaalde unit of practice waar het niet zo lekker loopt, dan kun je een heel ander beeld krijgen als wanneer je bijvoorbeeld mij spreekt (net nieuw).

Ik heb overigens ook wel wat signalen van onvrede meegekregen, maar dat is heel makkelijk verklaarbaar. Ze gaan op management niveau e.e.a. veranderen; dingen samenvoegen, kosten efficiënter maken. En waar verandering is, is onvrede, dat heb ik inmiddels wel geleerd. Het gros van de mensen denkt bij dat soort dingen altijd dat het slechter gaat worden dan dat het is. Mensen zijn gewoon van nature angstig als het op veranderingen aankomt. Dat steekt elkaar weer aan en dus krijg je geroddel op de werkvloer. Storm gaat wel weer liggen wanneer het voorbij is.

Ik vind het persoonlijk juist goed dat een bedrijf durft te snijden in management i.p.v. maar gewoon de tijdelijke contracten niet te verlengen en dat soort standaard maatregelen. Laten we eerlijk zijn: in dit soort tijden wordt er overal gesneden, dus het zou onrealistisch zijn om te denken dat dat (juist) bij Atos niet zou gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Heb je een linkje? Ik vind op tripadvisor helemaal niks voor dat hotel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:58
ik denk dat het vooral per practice/contract (in BE dan) verschilt. Bij sommige gaat het heel goed en is de sfeer er dan ook naar, bij sommige gaat het slecht (contracten dat verdwijnen enz.) en daar merk je het dan ook aan bij de sfeer. Bij ons is het helaas het laatste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
iCe01 schreef op maandag 17 september 2012 @ 08:29:
[...]

Heb je een linkje? Ik vind op tripadvisor helemaal niks voor dat hotel.
Astu (ik heb op de naam van het Hotel gezocht)

http://www.zoover.nl/fran...s/vaujany/letendard/hotel

[ Voor 7% gewijzigd door Turdie op 17-09-2012 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Ja, die heb ik ook gevonden; maar volgens mij is dat niet het hotel waar we zitten. Dat staat namelijk in St. Sorlin D'Arves, niet in Vaujany?

Heb het even nagevraagd bij de PV: de meeste mensen die alleen reizen gaan mee in het lange weekend; de week zijn voornamelijk stelletjes. Verder verdeeld de groep zich als vanzelf in mensen met een beetje hetzelfde niveau en kun je altijd wel ergens aansluiten. Ik ken het gebied dus ga zeer waarschijnlijk mee met het lange weekend.

[ Voor 30% gewijzigd door jsiegmund op 17-09-2012 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
iCe01 schreef op maandag 17 september 2012 @ 13:14:
[...]

Ja, die heb ik ook gevonden; maar volgens mij is dat niet het hotel waar we zitten. Dat staat namelijk in St. Sorlin D'Arves, niet in Vaujany?

Heb het even nagevraagd bij de PV: de meeste mensen die alleen reizen gaan mee in het lange weekend; de week zijn voornamelijk stelletjes. Verder verdeeld de groep zich als vanzelf in mensen met een beetje hetzelfde niveau en kun je altijd wel ergens aansluiten. Ik ken het gebied dus ga zeer waarschijnlijk mee met het lange weekend.
Klopt, dat is scherp van je. Had niet verwacht dat er twee Hotels in Frankrijk zijn met exact dezelfde naam, in Nederland zou dat niet kunnen. Dat Hotel in St. Sorlin d'Arves heeft inderdaad wat meer goede reviews dan die andere in Vaujany.Sorry voor de verwarring die ik veroorzaakt heb :).

Ik ben er niet eerder geweest, maar ben wel een ervaren skier (ben zelfs skileraar geweest), dus ga denk ik ook maar mee met het lange weekend ;), als ik ga.

[ Voor 16% gewijzigd door Turdie op 17-09-2012 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Gezelligheid, dan zie ik je daar :) Ik schrijf me bij deze in!

• Xiquena
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Volgens mij staat er iets te gebeuren bij Atos. De aandelen koers is afgelopen maand onevenredig gestegen. In het laatste verslag van de halfjaarscijfers stond een buiten gewone cashflow positie. Nu hoor ik ook van verschillende kanten dat ze geld aan het oppotten zijn. Zal me niets verbazen als ze binnenkort een grote overname gaan doen. Hoorde ook dat er binnenkort een belangrijke meeting is waar de top van het bedrijf naar toe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-05 12:40

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Xiquena schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 16:23:
Volgens mij staat er iets te gebeuren bij Atos. De aandelen koers is afgelopen maand onevenredig gestegen. In het laatste verslag van de halfjaarscijfers stond een buiten gewone cashflow positie. Nu hoor ik ook van verschillende kanten dat ze geld aan het oppotten zijn. Zal me niets verbazen als ze binnenkort een grote overname gaan doen. Hoorde ook dat er binnenkort een belangrijke meeting is waar de top van het bedrijf naar toe gaat.
Atos is inderdaad financieel goed af vergeleken met veel concurenten en er zijn dit jaar een aantal grote nieuwe klanten bij gekomen in EU en USA. Dat Atos wil groeien is al jaren duidelijk, de overname van SIS (van Siemens) was zeker niet de laatste actie. Over geruchten ga ik hier (op een openbaar forum) uiteraard niets zeggen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-05 20:05
Xiquena schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 16:23:
Interessant verhaal, maar die management meeting is gewoon de top 700 meeting. Die vindt elk kwartaal plaats. Daar hoef je niets achter te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 15:29
Hmm ik probeer mn Asus Nexus 7 te verbinden met de wifi.
Hij komt niet verder dan connecten. Iemand enig idee welke settings ik moet pakken?
Kan niks vinden in de wiki.
Welke wifi sowieso? Benelux of mobile?

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

Dit topic is voor ervaringen met het werken bij AO en geen alternatief voor de AO helpdesk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkoenen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-04 17:24
Great Place To Work enquete : Prima initiatief, ook niet vervelend om in te vullen (10 minuutjes). Wel in het achterhoofd houden; als je bij een klant zit waar de kantoortuin niet echt "great" is, kan Atos daar niet heel erg veel aan doen. Je bent er dan zelf bij om ook van zo'n omgeving iets leuks te maken...

Ik heb dan ook de kantoren van Atos in het achterhoofd gehouden bij het invullen van de enquete. Met name Zoetermeer (geweldig, die lounge-hoek bij de koffie automaat :)). En natuurlijk de andere dingen die Atos je biedt om lol in het werk te hebben. Prima telefoon, goede PC, in sommige gevallen zelfs een auto. Ook : Contact met je manager, sfeer tussen collega's, de compentence lines, Yammer en straks BlueKiwi, etc. Volgens mij dingen om trots op te zijn... Om in de lijst te komen van Great Places to Work moet de enquete massaal worden ingevuld. Ik denk dat het de moeite waard is.

Workwise : Op dit moment veel bezig met een ontwikkelteam in India (Agile Scrum project). Superinteressant en een heel andere dynamiek! #genietengeblazen

En ja. Ik doe ook weer mee met SPRINT. Ik heb begrepen dat het koersdoel 100 euro is. Vul dat maar eens in met de simulatie-sheet ;)

[ Voor 24% gewijzigd door kkoenen op 06-11-2012 10:24 ]

Work at Red Hat - views are my own. Let's connect on Twitter (@keeskoenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 12:46
@KKoenen
Ik reageer niet snel, maar nu moet het toch even.
Natuurlijk moet iedereen die enquete invullen. En dat naar eerlijkheid ook nog. Ik vind AtoS op dit moment een prima werkgever, maar om nu zo de loftrompet af te steken gaat me iets te ver. Mijn ervaring leert dat contact met je manager en sfeer tussen collega's veelal bepalend zijn voor het gevoel, ik weet ook dat dit in een heel groot deel van AtoS duidelijk minder is op dit moment. En dat is zeker iets waar ook aandacht voor moet zijn. De door jou genoemde secundaire zaken zijn leuk (PC is een discussiepuntje, tijd voor meer keuze lijkt me) maar zeker niet zaligmakend.

Verbaasd me eigenlijk dat er hier op het forum er niet meer postings over zijn

Workwise: 3 months sabbatical (all payed due to "landurig verlof sparen"), dec. 1st weer beschikbaar!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399306

willem9503 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 09:42:
Verbaasd me eigenlijk dat er hier op het forum er niet meer postings over zijn
een idee waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 12:46
- Angst voor ...?
- te druk met klus dus geen tijd?
- Geen zin, helpt toch niet?
- Kennen dit forum niet?
Je zegt het maar........ >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Dat vind ik sowieso nog een groot gemis: interactie. De koffieautomaat is echt dé plaats om met mensen af te spreken en anno 2012 zou dat toch niet meer het geval moeten zijn. Ik werk zelf ook veel samen via OCS (wanneer komt Lync?) en gebruik Yammer actief. Hopelijk brengt BlueKiwi hier meer structuur in. Zeker expertise groepen die over het land verspreid zitten (ik ben zelf community lead voor SharePoint geworden) kunnen hier echt bij baten.

Wat dat betreft moet ik zeggen dat de indeling van het bedrijf me verbaasde. Ik begrijp dat het vroeger meer competence gebaseerd was, nu meer gericht op de markt. Hoewel de roadmap voor 2.0 (van TS) daar misschien weer verandering in brengt? Voor sommige werkzaamheden (consultancy) is dat ongetwijfeld goed. Maar een .NET developer heeft niet zoveel van doen met de markt waarin hij opereert mijns inziens. Natuurlijk is het een pre om ervaring te hebben in een bepaalde markt, maar in een ontwikkelproces is het toch de consultant of requirements engineer die hier het meeste over na moet denken. Soms heb ik het idee dat dit het matchingproces in de weg zit, wat natuurlijk niet de bedoeling kan zijn.

Afijn, ruimte voor verbetering dus, maar ook ik heb de great place to work grotendeels positief ingevuld. En dan hebben we op HTC niet eens een lounge hoek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkoenen
Heb een filmpje gemaakt voor de TS Roadshow. Vraag me af wat jullie ervan vinden en How would you translate the final 'soundbite' to English ? : "Op deze manier werk je niet alleen VOOR Atos, maar ook AAN Atos!" Thanks!

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=K4-1HQL1Kvg]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkoenen
Hopelijk brengt BlueKiwi hier meer structuur in.
Ik gebruik bK nu een week of 5 en ben erg positief. Natuurlijk hier en daar nog dingen die voor verbetering vatbaar zijn, maar het lijkt een heel aardige manier om met elkaar samen te werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Ik zag een stukje van je filmpje voorbij komen bij de roadshow en dacht meteen "huh, is dat niet die gast die ook op Tweakers zit?". Bij deze beantwoord :)

Leuk gedaan hoor, duidelijk aandacht in gestoken.

Je soundbyte zou ik als volgt vertalen: "It's not just about working at Atos, it's working at improving Atos." Ofzo :)

Voor wat betreft BlueKiwi; ik ben nog altijd erg benieuwd, maar heb nog steeds geen toegang. Ik hoopte als community leader misschien voorrang te krijgen, maar ook dat valt tegen. Jammer, want op deze manier gaat een hoop buzz verloren omdat mensen er niet op kunnen. Wat mij betreft hadden ze het dan beter nog even stil kunnen houden, achter de schermen mensen de omgeving laten vullen (zoals community sites) en het daarna full-blown lanceren voor iedereen.

On the plus side: ik heb afgelopen week wel mijn SharePoint toegang geactiveerd en een MySite aan kunnen maken in de nieuwe omgeving. Ook die ziet er op het eerste oog goed uit, hoewel er nu natuurlijk nog vrij weinig content in staat. Ook daar dus werk aan de winkel, kan niet wachten totdat ik mijn community content mag overzetten vanuit LiveLink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Afgelopen dagen bezig geweest met autokeuze, het wordt er niet makkelijker op. Mijn mijn budget kan ik net een 1-serie leasen, of een goed aangeklede Megane. De 1-serie vind ik vet, de Megane vind ik redelijk saai. De 3-deurs gaat nog wel, maar dat is echt heel onpraktisch (en die is nog kleiner).

Nu heb ik bij de BMW dealer een offerte laten maken, gek genoeg komt de BMW leaseprijs heel erg dicht in de buurt bij de Leaseplan leaseprijs. Nou ja, gek... dat betekent dus dat wij in ieder geval niet profiteren van de 'korting' die Atos krijg door het 5-merken beleid.

Kak. Keuzes keuzes. Ik weet prima wat ik wil, alleen loopt de portemonnee te zeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkoenen
autokeuze
Eén van de belangrijker keuzes in het leven, haha.. I see what you mean. Ik ben zelf voor een Prius gegaan. Echt een leuke wagen met veel opties voor een vriendelijke prijs. Kon er ook nog voor iets meer dan één euro per dag (uitgerekend ;) ) lederen bekleding in krijgen.

Het ligt volledig aan je thuissituatie en verwachtingen voor de toekomst, uiteraard. Toen ik een jaar of 22 was en nog geen zicht had op kinderen was het een vette VW Passat... Later werden voor mij andere dingen belangrijk; nu die Prius en misschien op termijn zelfs een Prius Wagon (je weet nooit waar de ooievaar blijkt te zitten ;)).

Succes met je keuze, erg benieuwd wat het wordt!

Trouwens; in het cafetaria model (keuzeplanner) kun je toch eea schuiven met budgetten? Volgens mij zit de auto daar ook tussen? Niet bereid om een paar vakantiedagen in te leveren in ruil voor een grotere bak? Of kan dat ni?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Haha inderdaad, het houd me bezig! Voorlopig ben ik nog sub-30, heb ik op korte termijn geen plannen voor kinderen en is sportief rijden een wens. Verantwoord en degelijk rijden komt een volgende keer wel ;-) Een Prius zal je me niet zo snel in zien, maar ieder z'n smaak (en financieel gezien een zeer logische keuze uiteraard).

Je tip van de keuzeplanner is zo gek nog niet, daar had ik zelf nog helemaal niet aan gedacht. Heb ik vanavond weer wat te puzzelen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

willem9503 schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 09:22:
[...]

- Angst voor ...?
- te druk met klus dus geen tijd?
- Geen zin, helpt toch niet?
- Kennen dit forum niet?
Je zegt het maar........ >:)
Zoiets zal het wel zijn ja. Op mijn afdeling is de sfeer bedrukt, de manager komt alleen nog zijn kamer uit om te zeggen dat er meer uren geschreven moeten worden en dat er meer productie gemaakt moet worden. Ik heb er een boel zien afdruipen die iets aan de sfeer wilden doen. Als je zelf leuk zit, geniet er lekker van het kan snel voorbij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
iCe01 schreef op maandag 10 december 2012 @ 21:04:

Nu heb ik bij de BMW dealer een offerte laten maken, gek genoeg komt de BMW leaseprijs heel erg dicht in de buurt bij de Leaseplan leaseprijs. Nou ja, gek... dat betekent dus dat wij in ieder geval niet profiteren van de 'korting' die Atos krijg door het 5-merken beleid.
Heb je wel rekening gehouden met de BTW-correctie?

Naast de leaseprijs (ex BTW) betaalt een werkgever namelijk ook nog 2.7% van de cataloguswaarde per jaar aan BTW correctie indien een leaseauto ook prive wordt gebruikt. Deze BTW correctie is in feite de BTW over het privegebruik van de auto; normaal gesproken is prive autorijden immers BTW-plichtig. Op een auto van 30k consumentenprijs heb je het over een bedrag van 67 euro per maand.

Dat bedrag moet wel in de "Atos leaseprijs" zitten; op je offerte van BMW zal hij niet staan.

• jsiegmund
Geen rekening mee gehouden inderdaad.

Ik zit nu met een ander rekenprobleem waarvan ik niet helemaal snap hoe of wat. Op dit moment rijd ik een Seat Leon. Dat kost me 539 euro per maand (fiscale waarde * 25% / 12 maanden) +/- normoverschrijving +/- vaste eigen bijdrage. Die berekening is me voorgeschoteld door Fleetsupport en lijkt aannemelijk.

Nu heb ik op e-plan een berekening ingevoerd voor de BMW, die in fiscale waarde bijna 5000 euro duurder is. Ik kom via e-plan uit op ongeveer 340 euro in de kolom 'netto maandlasten'. Dat snap ik niet, hoe kan die auto nu zoveel goedkoper zijn? Hij is weliswaar 20% ipv 25%, maar dat kan m.i. nooit zoveel schelen.

De MRB zou ik niet hoeven op te voeren, op source staat voor deze auto dat MRB meeberekend is in het leasebedrag.

Ik zie vast ergens iets over het hoofd, maar wat?

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(fiscale waarde * 25% / 12 maanden)
...en dan de loonbelasting daarover, ik denk dat die 539 dan ineens een stuk lager wordt.

• t_captain
iCe01 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 09:00:
Geen rekening mee gehouden inderdaad.

Ik zit nu met een ander rekenprobleem waarvan ik niet helemaal snap hoe of wat. Op dit moment rijd ik een Seat Leon. Dat kost me 539 euro per maand (fiscale waarde * 25% / 12 maanden) +/- normoverschrijving +/- vaste eigen bijdrage. Die berekening is me voorgeschoteld door Fleetsupport en lijkt aannemelijk.

Nu heb ik op e-plan een berekening ingevoerd voor de BMW, die in fiscale waarde bijna 5000 euro duurder is. Ik kom via e-plan uit op ongeveer 340 euro in de kolom 'netto maandlasten'. Dat snap ik niet, hoe kan die auto nu zoveel goedkoper zijn? Hij is weliswaar 20% ipv 25%, maar dat kan m.i. nooit zoveel schelen.

De MRB zou ik niet hoeven op te voeren, op source staat voor deze auto dat MRB meeberekend is in het leasebedrag.

Ik zie vast ergens iets over het hoofd, maar wat?
Mijn eerste gedachte: een Leon voor >500 euro nettolasten? Dat moet wel een Cupra zijn.

Even narekenen.
* fiscale waarde, gokje 25.000. 25% = 6250.
* normoverschrijding bij een gemiddelde Leon en een gemiddeld IT consultant leasebudget, euro of 100
* vaste eigen bijdrage voor privegebruik, meestal iets tussen de 50 en 100 (afhankelijk van het bedrijf).

Dan komt je bijtelling grofweg uit op een bedrag van 3800 a 4400 euro per jaar. Bij 42% IB is dat netto een euro of 1800 per jaar, 150 per maand. Tel daarbij de eigen bijdrage en dan zijn de totale nettokosten van de Leon zo ongeveer 300 a 350 euro.

Ik denk dat de hele bijtelling in de 539 euro zit, in plaats van de belasting over de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Die 539 is het bedrag wat ik iedere maand moet betalen voor de auto. Dat wordt van het netto salaris afgetrokken ergens onderaan de berekening. Daar zal inderdaad alles inzitten.

Het is geen cupra maar wel n 1.9 DSG, fiscale waarde ergens rond de 28k, bijtelling 25% en belastingschaal 52%. M'n vaste eigen bijdrage is 90 euro en met die Leon blijf ik onder het normbedrag, met de BMW niet.

Hoe bereken ik dan nu wat het totaal is van de BMW? Het in e-plan aangegeven bedrag "netto maandlasten" leek mij hetgeen wat je per maand kwijt bent aan je auto, maar dat is het dus niet? Het zal aan de vrijdag liggen, maar ik snap er op het moment weinig meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
iCe01 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 09:14:
Die 539 is het bedrag wat ik iedere maand moet betalen voor de auto. Dat wordt van het netto salaris afgetrokken ergens onderaan de berekening. Daar zal inderdaad alles inzitten.

Het is geen cupra maar wel n 1.9 DSG, fiscale waarde ergens rond de 28k, bijtelling 25% en belastingschaal 52%. M'n vaste eigen bijdrage is 90 euro en met die Leon blijf ik onder het normbedrag, met de BMW niet.
Op een loonstrook zie je de bijtelling niet als alleen maar in de kolom "fiscaal" of "tabel" staan, niet als inhouding bij de kolom "uitbetaling". In die kolom zit de bijtelling namelijk versleuteld in de ingehouden loonheffing, samen met de loonheffing over de rest van je belastbaar inkomen.
Hoe je dan op een inhouding van 539 euro komt is me een raadsel. Tenzij je het hele leasebudget als + in je loonstrook hebt staan en het hele leasebedrag als - (i.p.v. alleen de eigen bijdrage).

Ik kom op de volgende berekening van netto kosten:

Bijtelling: 25% * 28000 euro = 7000 euro - eigen bijdrage privegebruik (12*90) --> 5920
Belasting over de bijtelling (52%) -> 3080 / jaar = 255/maand
Eigen bijdrage privegebruik: 90/maand
Totale netto kosten: 345 per maand.

Ik hou geen rekening met een eventuele uitkering van ongebruikt leasebudget (je gaf immers aan dat de Leon binnen budget valt, sommige werkgevers keren het verschil uit). Als dat ook bij jou het geval is, kun je 48% van het ongebruikte leasebudget netto in je zak steken, dat gaat dus van bovengenoemde 345.- af.

Bij de BMW is de bijtelling 33.000 * 20% - 12*90 eigen bijdrage privegrbruik - 12x?? eigen bijdrage normoverschrijding. Stel dat de auto 100,- per maand boven je leasebudget zit, dan is de bijtelling 4300,-
Kost je 2250,- netto, plus 90 en 100 euro eigen bijdrage = 380 netto.
Als de BMW 50 euro boven de leasenorm zit, komen je netto kost en in deze berekening op 355,-.

Al met al scheelt 20 of 25% nog best veel; de BMW is nauwelijks duurder dan je Seat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Ok, het wordt me al iets duidelijker. Van de cijfers op de salarisstrook kan ik weinig maken, dat is op de een of andere manier nooit een duidelijk rijtje van + en - bedragen wat je kunt optellen om aan het eindtotaal te komen. Op ons keuzesysteem heb ik wel zo'n rijtje. Dat ziet er als volgt uit:

- Bruto salaris

- Allerlei belastingen
- Bijtelling leaseauto (539)

- Netto salaris

- Onkostenvergoeding
- Bijtelling lease-auto (-539)
- Bijdrage eigen gebruik leaseauto (-59)

- Netto uit te betalen

Kortom, zoals ik het lees: eerst wordt de bijtelling bij het bruto salaris opgeteld en betaal je daar dus belasting over. Vervolgens wordt de bijtelling weer van het netto salaris afgetrokken. Maar dan zou ik het logischer hebben gevonden als hier die (ongeveer) 350 euro had gestaan, zodat je daar belasting over betaald en dat dat bedrag uiteindelijk netto wordt afgetrokken? Hebben ze nu een fout gemaakt, of maak ik nog steeds een fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
iCe01 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 10:55:
Ok, het wordt me al iets duidelijker. Van de cijfers op de salarisstrook kan ik weinig maken, dat is op de een of andere manier nooit een duidelijk rijtje van + en - bedragen wat je kunt optellen om aan het eindtotaal te komen. Op ons keuzesysteem heb ik wel zo'n rijtje. Dat ziet er als volgt uit:

- Bruto salaris

- Allerlei belastingen
- Bijtelling leaseauto (539)

- Netto salaris

- Onkostenvergoeding
- Bijtelling lease-auto (-539)
- Bijdrage eigen gebruik leaseauto (-59)

- Netto uit te betalen

Kortom, zoals ik het lees: eerst wordt de bijtelling bij het bruto salaris opgeteld en betaal je daar dus belasting over. Vervolgens wordt de bijtelling weer van het netto salaris afgetrokken. Maar dan zou ik het logischer hebben gevonden als hier die (ongeveer) 350 euro had gestaan, zodat je daar belasting over betaald en dat dat bedrag uiteindelijk netto wordt afgetrokken? Hebben ze nu een fout gemaakt, of maak ik nog steeds een fout?
Dat klopt niet.

Voor het bepalen van je belastbaar inkomen moet inderdaad de bijtelling bij je brutoloon worden geteld (net als bv de compensatie voor de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW en eventuele bruto vergoedingen zoals een werkgeversbijdrage in een collectieve verzekering).

Vervolgens wordt er o.b.v. je belastbaar inkomen een loonheffing berekend.

In de kolom voor uitbetaling moet deze loonheffing terugkomen als inhouding. De bijtelling heeft niets te zoeken in deze kolom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Juist, dan klinkt het logisch maar dat komt dus niet overeen met wat ik op mijn scherm zie staan. Ik heb nog maar een mailtje naar HR gestuurd, hoop dat iemand het me goed kan / wil uitleggen.

Excuus voor de topicvervuiling, want zo wordt het toch een beetje helpdeks ipv ervaring met het werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Het kost even, maar nu snap ik toch precies wat er gebeurd. De berekening klopt wel, en die -539 hoort daar wel te staan.

De bijtelling wordt bij je bruto salaris geteld, zodat daar belasting over wordt geheven. Voor 539 euro bijtelling tegen 52% komt dat uit op ongeveer 285 euro. Maar nu heb je virtueel dus 539 euro extra salaris ontvangen, en dat is uiteraard niet de bedoeling. Dus die 539 wordt er onderaan de streep netto weer vanaf gehaald. Die streep je tegen elkaar weg en dan blijft er dus 285 euro netto lasten over. En voor de nieuwe auto zou dat dus netto ongeveer 70 euro per maand schelen.

Ik ga geheel verlicht het weekend in, nu nog kiezen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
Atos heeft betalingsachterstand bij pensioenfonds. Pensioenfonds start juridische procedure.

[ Voor 17% gewijzigd door jobr op 11-01-2013 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 497084

;w Atos heeft momenteel 1,6 miljard in de Pensioenkas en er wordt ongeveer 10,9 miljoen verwacht van Atos wat ze nog zouden moeten storten. Daar hebben ze geen trek meer in dus moet dat voor de rechtbank worden beslist. Om iedereen wat meer bewust te maken omtrent de status van hun pensioenfonds en hun beleggingen adviseer ik: http://www.pensioenfonds.nl.atosorigin.com/
Zou het afstempelen gaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• molekuul
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-01-2024
Tja mijn pensioen overdracht duurt dan ook al bijna 6 jaar, vanwege de te lage dekkingsgraad. Er wordt gezegd dat pensioenoverdracht niet mogelijk is. Dit is niet geheel juist, de overdracht is niet verplicht bij een dekkingsgraad van minder dan 100 %. Het is wel degelijk mogelijk om deze uit te voeren, maar dan zal het AO pensioen dit op basis van vrijwilligheid moet doen.
zie dit topic..
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=108842

Ik begin nu echter te vrezen voor mijn geld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Molekuul, dat is een bekend verhaal. Als namelijk een waardeoverdracht plaats vind op het moment dat de dekkingsgraad beneden de 100% is kost ze dat te veel geld richting andere pensioengerechtigden.
Stel je koopt aandelen ter waarde van € 100,- koers € 5,- Dan heb je dus 20 aandelen
Als de waarde daalt naar € 50,- dan zijn die 20 aandelen geen 5 euro maar 2,50 waard.
Zou jij dan toch je 100 euro willen hebben moeten ze een overdracht doen van 30 aandelen i.p.v. 20.
Snap je hem?
Dan worden de achterblijvers dus een oor aangenaaid als het ware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het gaat niet alleen om de waarde van de activa (de aandelen in je post) maar ook om de passiva (de contante waarde van de toekomstige verplichtingen).

Een afkoop of overdracht wordt altijd uitgevoerd tegen de contante waarde van de toekomstige verplichtingen aan betreffende deelnemer. Daarvoor is precies een dekkingsgraad van 1 nodig. Stel dat de dekkingsgraad precies 100% is en iedereen tegelijk zijn pensioenrechten overdraagt. Dan zou je in theorie eindigen met 0 verpichtingen en 0 in kas. Heb je een dekkingsgraad <1, dan zou er een tekort resteren. Boven de 1 een overschot.

Al met al is het gewoon een bescherming tegen een soort van bank run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Loonoffer gevraagd bij Logica
Who's next?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje paniek om niks. Nee, ook Atos draait geen geweldige cijfers, maar dat doen de concurrenten ook niet. De markt staat onder druk en dus wordt er gezocht naar manieren om geld te besparen. Kantoren sluiten, leasebeleid, etc.

Als je het verhaal goed leest wil Atos niet volledig opdraaien voor de bijgestelde levensverwachting, daar kan ik zelfs als werknemer best wel inkomen. Pensioenberekeningen worden nu eenmaal met formules gedaan en de levensverwachting is nu niet iets waar Atos direct invloed op heeft. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het er zomaar mee eens ben, maar ik snap het standpunt wel.

Blijkbaar heeft het pensioenfonds overleg gehad met Atos en kunnen de partijen niet tot een oplossing komen. Laat ons ook niet vergeten dat de pensioenfondsen de afgelopen jaren heel veel geld verspeeld hebben met allerlei beleggingen en toestanden. Dat waren de fondsen, niet de werkgevers! Goed, geen oplossing en dus rechtgang en tot die tijd betalen ze niets. Als er een uitspraak komt (die best wel eens in het voordeel van werkgever zou kunnen zijn) zal Atos alsnog het resterende bedrag betalen, daar hebben ze geen keuze in lijkt me.

En voor wat betreft overdracht: dat zijn gewoon regeltjes die gelden. Ook daar kan Atos in principe weinig aan doen, het pensioenfonds beheert de centen (of in dit geval: laat dat doen) en daar zijn er dus euro's kwijtgeraakt. Vergeet ook zeker niet dat er genoeg werkgevers zijn die de tekorten van pensioenfondsen in het geheel niet aanvullen. Dan ligt het probleem 100% bij de werknemers.

Kortom: eerst maar eens rustig de uitspraak afwachten en dan weer verder zien. Als je overstapt omdat je denkt dat dit soort zaken bij de concurrenten niet spelen, dan vind ik dat redelijk naief. Zou ik meteen ook maar een offer bij Cap aanvragen.

Ik slaap er voorlopig niet minder door. Maar goed, mijn pensioen is dan ook voorlopig nog niet in zicht.

En even een compleet ander onderwerp: de PV wintersport was de moeite waard! Leuke club mensen, prima weekend gehad in Frankrijk. Aanrader wat mij betreft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
iCe01 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 18:30:
[...]

En voor wat betreft overdracht: dat zijn gewoon regeltjes die gelden. Ook daar kan Atos in principe weinig aan doen, het pensioenfonds beheert de centen (of in dit geval: laat dat doen) en daar zijn er dus euro's kwijtgeraakt. Vergeet ook zeker niet dat er genoeg werkgevers zijn die de tekorten van pensioenfondsen in het geheel niet aanvullen. Dan ligt het probleem 100% bij de werknemers.

Kortom: eerst maar eens rustig de uitspraak afwachten en dan weer verder zien. Als je overstapt omdat je denkt dat dit soort zaken bij de concurrenten niet spelen, dan vind ik dat redelijk naief. Zou ik meteen ook maar een offer bij Cap aanvragen.
Het feit dat iets bij een concurrent slechter is, betekent toch nog niet dat je als werknemer een verslechtering van je huidige arbeidsvoorwaarden zou moeten toejuichen?

Binnen de IT detacheringswereld was juist het ouderwetse pensioenfonds een unique selling point van Atos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropman
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-11-2020
Toch nog 100 euro erbij weten te krijgen bij mijn beoordeling. Viel me toch nog wel mee na al die moeilijke verhalen de laatst tijd. Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
dropman schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 19:06:
Toch nog 100 euro erbij weten te krijgen bij mijn beoordeling. Viel me toch nog wel mee na al die moeilijke verhalen de laatst tijd. Wat zijn jullie ervaringen?
Nog geen beoordeling gehad. Maar aangezien ik pas sinds september in dienst ben verwacht (en hoef ik eerlijk gezegd ook) niks extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:17
dropman schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 19:06:
Dat is niet verkeerd, welk beoordelingscijfer lag hieraan ten grondslag? (1-5) Krijg je deze verhoging direct of volgt die pas tijdens de loonronde in april?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:08
Heb misschien interesse om te gaan werken bij Atos, zou iemand misschien zo vriendelijk willen zijn salarisschalen/arbiedsvoorwaarden te mailen naar me ? :) ( ik weet, brutaal.. maar niet geschoten ... )

realbase @ gmail.com

Dank !

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier hebben een paar er wat bij gehad, die moesten het stil houden zeiden ze. De meeste ook ik kregen de oude HR marketingpraat - Helaas geen loonruimte, Volgend jaar wordt een bijzonder jaar en Samen gaan we de uitdaging aan.! En toen moest mijn manager naar de wintersport wat eerder weg dus verder niet meer gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:55

avotar

P0werd by Black Coffee

Anoniem: 399306 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 23:37:
Hier hebben een paar er wat bij gehad, die moesten het stil houden zeiden ze. De meeste ook ik kregen de oude HR marketingpraat - Helaas geen loonruimte, Volgend jaar wordt een bijzonder jaar en Samen gaan we de uitdaging aan.! En toen moest mijn manager naar de wintersport wat eerder weg dus verder niet meer gesproken.
Je vraagt je af wat erger is.. weer een jaar niets... of dat anderen er heel stiekum wel wat bijkrijgen en het er niet over mogen hebben.
Je kan je afvragen hoe volwassen het management dan is... :X

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160821

Waarom zou je werkgever je iets 'geven', lijkt me naïef wanneer je anno 2013 denkt dat je er zomaar geld bijkrijgt. Atos is geen filantropische instelling, maar een bedrijf met een winstdoelstelling. Wanneer je denkt dat je salarisverhoging verdient, kun je daar om vragen, waarmee je je werkgever de gelegenheid geeft je verzoek beleefd af te wijzen.

Een salaris verhoging moet je afdwingen: Maak keiharde afspraken zoals:
-Wanneer ik zoveel declarabele uren maak, dan krijg ik...
-Wanneer we die deal binnenhalen krijg ik...
-Wanneer het project op tijd af is, krijg ik...

Biedt je manager niets, lach hem dan uit, en vraag, nog na-lachend waarom je dan je best zou doen.

Btw: welkom in de 21e eeuw ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kunt best keiharde afspraken maken, maar als Atos zijn deel van de deal moet uitvoeren, komt er altijd wat tussen. Crisis, of er moet nog over worden vergaderd want de afspraken met de vorige manager zijn zoek, of er is een opleidingsstop of als je volgend jaar nou een extra tandje zet, ja dan misschien, en ga zo maar door. Dus ik ga niet hard hollen want dat heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Laatst online: 08-05 19:38
De beste manier om ''er iets bij te krijgen'' is jobhoppen. Als je goed genoeg bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja, als je leefsituatie het toelaat. Er zit vaak meer aan vast.

Waar het om gaat, "harde" afspraken hebben alleen zit als de andere kant hun deel van de afspraak ook nakomt. Dat is bij andere grote ICT klubs, Centric, Ordina (ken ik toevallig) en noem maar op, hetzelfde probleem. Daarheen hoppen heeft dus alvast niet veel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 428098

"... als de andere kant hun deel van de afspraak ook nakomt."
Precies.
Heb ik het een keer gepost en nu nog een: Hopeloos management. Bezig met oppoetsen van negatieve cijfertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Leuke club

Atos verlaagt niveau Nederlandse medewerkers.

Zou dat trouwens ook voor de directie gelden?

[ Voor 29% gewijzigd door Alarmnummer op 24-06-2013 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Niet online
"Volgens vakbond De Unie is voor veel Atos-medewerkers de brief met het besluit keihard binnen gekomen."

Dit is natuurlijk populistisch geleuter. We weten al maandenlang dat dit er aan kwam en dat het nagenoeg iedereen zou raken. Uiteraard is het niet leuk als het definitieve besluit dan wordt medegedeeld en zul je eventjes in de put een putje zitten, maar als dat "keihard binnen komt" heb je je de laatste tijd kennelijk niet bezig gehouden met de (zichtbare) ontwikkelingen binnen Atos.

Wat het achterliggende doel is, daadwerkelijk in lijn brengen met de rest van Europa of een andere achterliggende (financiele) reden die ons niet nader wordt uitgelegd, zal de komende jaren wel blijken. De laatste reden is in ieder geval niet direct zichtbaar, met het loskoppelen van salarisbanden, maar misschien komt daar ook nog eens een zogeheten "herijking" op. Overigens zijn er ook collega's die in skilllevel gelijk blijven en een salarisband omhoog gaan.

Dat er zo hier en daar een skilllevelcorrectie (scrabble!) plaats vindt is wat mij betreft overigens niet zo verkeerd, echter wordt dit nu misschien iets te rigoreus aangepakt. Ik en diverse collega's zien al tijden dat promoties/skilllevels behoorlijk afhankelijk (kunnen) zijn van bedrijfsonderdeel/regio/manager en regelmatig niets te maken hebben met daadwerkelijke competentie. Mensen met dezelfde competenties die 2 of 3 skilllevels uit elkaar liggen, promoveren "omdat je al zo lang op dit skilllevel zit" zonder verdere onderbouwing. Ja, daar moet iets aan gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

"Dit is natuurlijk populistisch geleuter. We weten al maandenlang dat dit er aan kwam en dat het nagenoeg iedereen zou raken."
Eigenlijk niet... Misschien wisten sommige managers maar veel mensen - niet. Slechte communicatie dus!

"... heb je je de laatste tijd kennelijk niet bezig gehouden met de (zichtbare) ontwikkelingen binnen Atos."
Lees boven.

"Overigens zijn er ook collega's die in skilllevel gelijk blijven en een salarisband omhoog gaan."2% tot 10%.
Salarisband wijzigingen passen niet bij het bericht:
"Atos geeft volgens De Unie aan dat deze herindeling geen financiële aanpassingen tot doel heeft."

"Dat er zo hier en daar een skilllevelcorrectie (scrabble!) plaats vindt is wat mij betreft overigens niet zo verkeerd"
Ja zeg, voor 90%-98%

"Mensen met dezelfde competenties die 2 of 3 skilllevels uit elkaar liggen, promoveren "omdat je al zo lang op dit skilllevel zit" zonder verdere onderbouwing."
Ja zeg, voor 90%-98%.
Maar over: "Ja, daar moet iets aan gedaan worden." ben ik helemaal mee eens - wat denk je over opleidingen bijv. (in tegenstelling van degradatie omdat je een lagere level voor billability moest invullen)?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 428098 op 25-06-2013 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Niet online
Anoniem: 428098 schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 13:55:
Eigenlijk niet... Misschien wisten sommige managers maar veel mensen - niet. Slechte communicatie dus!
Hier kan ik me niks bij voorstellen. De afgelopen maanden is het gecommuniceerd via Source (en dus Dutch news wekelijks), nieuwsbrieven van COR en divisie OR-en, mailings van de directie specifiek over skilllevelcorrectie, practice/unit meetings, 1-op-1 gesprekken met managers. Die laatste twee zijn natuurlijk afhankelijk van de manager.
Ja zeg, voor 90%-98%
Ik zei al, iets te rigoreus op deze manier ;)
Maar over: "Ja, daar moet iets aan gedaan worden." ben ik helemaal mee eens - wat denk je over opleidingen bijv. (in tegenstelling van degradatie omdat je een lagere level voor billability moest invullen)?
Opleidingen ben ik heel simpel in: daar moet ongelimiteerd in geinvesteerd worden. Probleem hierbij is echter dat er mensen zijn die best de mogelijkheid hebben om een opleiding te volgen (en dit misschien ook hard nodig hebben) op hun luie reet blijven zitten (lekker makkelijk toch) totdat ze met een pistool in hun rug gedwongen worden een cursus te gaan volgen. Velen roepen ook altijd dat er nooit iets aan opleidingen wordt uitgegeven, het grootste deel van deze mensen heeft ook nooit om een opleiding gevraagd. Hierbij geldt heel simpel, die niet vragen, worden overgeslagen. Mogelijkheden zijn er echt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

"De afgelopen maanden is het gecommuniceerd via Source (en dus Dutch news wekelijks), nieuwsbrieven van COR en divisie OR-en, mailings van de directie specifiek over skilllevelcorrectie, ..."
Dit is waar.

" ... practice/unit meetings, 1-op-1 gesprekken met managers. Die laatste twee zijn natuurlijk afhankelijk van de manager."
Deze managers zijn Atos vertegenwoordigers.

"op hun luie reet blijven zitten (lekker makkelijk toch)"
Dit mag je echt niet zeggen.

"... totdat ze met een pistool in hun rug gedwongen worden een cursus te gaan volgen."
nooit gemerkt.

"Velen roepen ook altijd dat er nooit iets aan opleidingen wordt uitgegeven, het grootste deel van deze mensen heeft ook nooit om een opleiding gevraagd."

Mag je ook niet zeggen...

Mijn opmerking was dat mensen gestraft zijn omdat ze billable zijn geweest. En probeer niet verhaaltjes over afspraken te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Wow, ik werk niet voor Atos verder... maar voor mij dat als buitenstaander lijkt het ... dat het gewoon voor de standaard medewerker van Atos redelijk uitzichtloos de komende jaren als het gaat om promoties en verhogingen?

[ Voor 8% gewijzigd door avotar op 25-06-2013 17:39 ]

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Laatst online: 08-05 19:38
Na Atos wordt alles beter, geloof mij.

Die GCM slaat kant noch wal. De skilllevels zijn een aanfluiting, hebben ze nu dus ook zelf bewezen :)

Atos is pas goed als je een keer vertrekt en dan terugkomt, dan kan je eisen stellen. Ik zou het alleen niet willen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160821

Anoniem: 399306 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 07:33:
Je kunt best keiharde afspraken maken, maar als Atos zijn deel van de deal moet uitvoeren, komt er altijd wat tussen. Crisis, of er moet nog over worden vergaderd want de afspraken met de vorige manager zijn zoek, of er is een opleidingsstop of als je volgend jaar nou een extra tandje zet, ja dan misschien, en ga zo maar door. Dus ik ga niet hard hollen want dat heeft geen zin.
Volgende methode heeft zich in de praktijk meerdere keren bewezen !!!!

Uiteraard moet je dit soort afspraken over email maken. Wanneer je het zwart op wit hebt, en de werkgever houdt zich er niet aan, stuur je namens een advocaat een aangetekende brief aan HR in Utrecht. In de brief verordonneer je Atos om de gemaakte afspraken na te komen, zo niet, betrek je ze in rechten en claim je ook de gerechtskosten en de wettelijke rente.
Aangezien dit een open en shut case is, zal de HR man/vrouw niets anders kunnen dan terstond je salaris er op aanpassen. Vervolgens gaat er een mail naar de HR functionaris van je unit, die er niets mee zal doen, hooguit je manager op aanspreken.

Dit heeft zelfs een aantal keer gewerkt met medeweten van de manager. Manager vond dat medewerker recht had op verhoging, kreeg geen toestemming en deed het op deze wijze.

Believe U me, dit werkt !
Ipv een advocaat kun je de brief ook zelf fabriceren. Wel ff de betreffende wetsartikelen erbij googelen en veel gewichtige en oubollige taal gebruiken...

In deze tijd hebben we binnen Atos creatieve mensen met een go-get mentaliteit nodig. Het gebruik van deze methode spreekt er uit dat je geen type bent dat bij de pakken gaat neerzitten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister P
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-04 19:24
@avotar: True, alhoewel er vandaag een mail rondging over een collectieve salarisverhoging. :)
Als ik echter op het forum van CGI kijk is het daar nou niet echt beter. Iedereen is daar maar vurig aan het hopen dat het nieuwe arbeidsvoorwaarden pakket dat nu middenin de sanering is opgesteld dé verbetering gaat brengen om de opgelopen achterstand van de laatste jaren in te halen.... :/
No offense ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Mister P schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 18:27:
@avotar: True, alhoewel er vandaag een mail rondging over een collectieve salarisverhoging. :)
Als ik echter op het forum van CGI kijk is het daar nou niet echt beter. Iedereen is daar maar vurig aan het hopen dat het nieuwe arbeidsvoorwaarden pakket dat nu middenin de sanering is opgesteld dé verbetering gaat brengen om de opgelopen achterstand van de laatste jaren in te halen.... :/
No offense ;)
Non taken.
Maar bij Logica was het al behoorlijk los gelaten de laatste jaren, ik had Atos wat dat betreft wat anders ingeschat...
Eigenlijk gaat het ook overal hetzelfde he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Voor de Atossers: op Yammer loopt ook een discussie rondom dit topic.

Hoi kkoenen! :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkoenen
LOL!

hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160821 schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 21:48:
[...]

Volgende methode heeft zich in de praktijk meerdere keren bewezen !!!!
Ja dat werkt inderdaad. Alleen als de boel op schrift staat! Die situatie is er lang niet altijd. Het is mij vroeger wel een keer gelukt. Maar daarna kreeg ik nooit meer iets op papier natuurlijk. Dan ga ik niet meer hollen.

Ik was een keer per ongeluk bij een training waar managers leren hoe je onder beloften wegkomt. Je kijkt je ogen uit.

Wel blij verrast met de loonronde #zeldzaamnatuurverschijnsel
Toch weer hollen dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 12:49

Shunt

Boe

Ik werk nu al weer een jaar en negen maanden voor Atos TS, Binnen gekomen via een masterclass (stelde niet veel voor maar wel mooi wat certificaten gehaald). Ben daarna een half jaar onder de pannen geweest bij een klant in Eindhoven(helpdesk werk). Na een half jaar daar echt genoeg van dus met de manager duidelijke afspraken gemaakt dat ik naar iets anders ging kijken. Vanaf dat moment is het eigenlijk mis gegaan zou beginnen bij een groot migratie project maar dat was afgekapt omdat de klant zelf niets op orde had. Zou beginnen bij een andere grote klant maar die zijn op het laatste moment toch maar met een MS'er aan de slag gegaan. Uit eindelijk wat opdrachtjes kunnen doen bij blauw fruit. En nu eindelijk weer 40 uur aan de slag bij de eerste werkgever maar dan op AD / beheer / migratie.

Ik kwam binnen toen de oude schaal nog net bestond en zat toen op het nieuwe skill level 2 binnen een jaar over gestapt naar 3. En met de huidige verlaging ben ik op 3 blijven zitten dus eigenlijk nog een skill level omhoog gegaan.

Mijn enige hekelpunt op het moment is mijn salaris. Ik zit nu op 2434 na een keer 70 euro en een keer een plus van 120 euro. Geen slecht salaris maar collega's die een jaartje ervaring hebben komen al snel binnen op 2500/2600 euro. Vooral het fijt dat ik dus 2 skill levels ben gestegen binnen 2 jaar verwacht ik toch wel een beetje meer dan 70 of 120 euro. Iemand enige ervaring hoe ik dit een beetje leuk kan aanpakken om ook de salaris schaal wat om hoog te trappen? Als mijn vriendin niet in een onrustige periode zou zitten qua werk had ik al lang meer gesolliciteerd en bij een beoordeling aangegeven dat als we langer met elkaar willen werken er aan de financiën wat moet veranderen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkoenen
Voor mij weer een voorbeeldje waarom het werken bij Atos vaak echt een genot is;

Met 5 collega's vonden we dat een bepaald stukje proces in onze organisatie niet echt goed ondersteund wordt door IT. We hebben 'gewoon' een scrum-team opgezet, repository gemaakt, database in het leven geroepen en we gaan nu echt ontwikkelen aan een dingetje. Het is geen raket-chirurgie en we komen tijdens het project er vast achter dat een heleboel dingen anders kan... maarr... we werken aan iets dat echt tastbaar is, we kunnen straks deze mooie ervaring bijschrijven op onze CVs en wie weet wat er nog uit voort komt.

Vanuit management krijgen we de ruimte om dit te doen (mits het niet knabbelt aan de billability). Voorlopig is dat denk ik ook prima. Als blijkt dat onze applicatie een bodem biedt voor meer, dan kunnen we altijd bekijken hoe we daarmee verder gaan.

Loving it.

//edit oh ja; het allermooiste (vind ik).. door dingen als blueKiwi en Lync, kan iedereen aansluiten, is de kennis openbaar en krijgen we strakjes van alle kanten ideeen toegeschoven.

[ Voor 9% gewijzigd door kkoenen op 23-07-2013 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

kkoenen schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 13:16:
Voor mij weer een voorbeeldje waarom het werken bij Atos vaak echt een genot is;

Met 5 collega's vonden we dat een bepaald stukje proces in onze organisatie niet echt goed ondersteund wordt door IT. We hebben 'gewoon' een scrum-team opgezet, repository gemaakt, database in het leven geroepen en we gaan nu echt ontwikkelen aan een dingetje. Het is geen raket-chirurgie en we komen tijdens het project er vast achter dat een heleboel dingen anders kan... maarr... we werken aan iets dat echt tastbaar is, we kunnen straks deze mooie ervaring bijschrijven op onze CVs en wie weet wat er nog uit voort komt.

Vanuit management krijgen we de ruimte om dit te doen (mits het niet knabbelt aan de billability). Voorlopig is dat denk ik ook prima. Als blijkt dat onze applicatie een bodem biedt voor meer, dan kunnen we altijd bekijken hoe we daarmee verder gaan.

Loving it.

//edit oh ja; het allermooiste (vind ik).. door dingen als blueKiwi en Lync, kan iedereen aansluiten, is de kennis openbaar en krijgen we strakjes van alle kanten ideeen toegeschoven.
Dus je bent lekker met anderen in je vrije / idle tijd aan iets voor en dus ook van Atos aan het bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Shunt schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 15:12:
Iemand enige ervaring hoe ik dit een beetje leuk kan aanpakken om ook de salaris schaal wat om hoog te trappen?
Je kunt het zelf invullen, zie boven. De laatste verhoging krijg je meestal bij binnenkomst, dus als jij er 2 keer al wat bij kreeg ben je al koploper! Atos betaalt niet heel ruim, bij kleinere clubs ben je vaak beter af. Maar je kunt het proberen, een prestatie bovendenorm hard afspreken. Dat zal dan voor extra betaalde uren bij de klant moeten zijn, want geld is wat telt, niets anders. Dus richt je op billable uren. Zie ook de post van meneer Comment uit september 2011 op Werken bij Ordina. Ook goed vastleggen dat je manager na afloop niet komt zeggen dat je de bij behorende verhoging al eerder hebt gehad ("Kijk maar, hij staat er duidelijk!`'). Je zal niet de eerste zijn. Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkoenen
Dus je bent lekker met anderen in je vrije / idle tijd aan iets voor en dus ook van Atos aan het bouwen?
Ja, dat klopt! Ik hoop dat het iets bijdraagt en dat we uiteindelijk misschien zelfs funding (WBS) krijgen om extra functionaliteit te bouwen...

Mocht dat niet gebeuren, dan hebben we ons doel al bereikt ; Voor 5 mensen (!) een ervaring voor op het CV (SCRUM, SQL, Java, .NET), in plaats van 'nutteloze' bank-tijd.

Een andere optie tijdens idle uren is het volgen van opleidingen. Dat kan ook nog steeds, vooral via Skillport and such.

Daarnaast heb ik echt het gevoel dat ik ook een stukkie van de company 'bezit', doordat ik toch wel flink heb geinvesteerd in de aandelen. Dat geeft me echt een stukje ownership en nog meer plezier in het ontplooien van zulk soort initiatieven. Koersdoel is 100 euro, aan mij zal het niet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

kkoenen schreef op zondag 28 juli 2013 @ 22:40:
[...]

Ja, dat klopt! Ik hoop dat het iets bijdraagt en dat we uiteindelijk misschien zelfs funding (WBS) krijgen om extra functionaliteit te bouwen...

Mocht dat niet gebeuren, dan hebben we ons doel al bereikt ; Voor 5 mensen (!) een ervaring voor op het CV (SCRUM, SQL, Java, .NET), in plaats van 'nutteloze' bank-tijd.
^^^
Dat.

Ik zie dat liever dan de 'pay peanuts, get monkey' attitude.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

kkoenen schreef op zondag 28 juli 2013 @ 22:40:
[...]

Een andere optie tijdens idle uren is het volgen van opleidingen. Dat kan ook nog steeds, vooral via Skillport and such.

Daarnaast heb ik echt het gevoel dat ik ook een stukkie van de company 'bezit', doordat ik toch wel flink heb geinvesteerd in de aandelen. Dat geeft me echt een stukje ownership en nog meer plezier in het ontplooien van zulk soort initiatieven. Koersdoel is 100 euro, aan mij zal het niet liggen.
Ah, daar zit je nuance. Ik las het stukje dat het geen billability mocht kosten en zie gelijk avonden met pizzadozen in een uitgestorven kantoor. Dit gaat om een idleness project.
Dan is het niet eens zozeer te roemen als meer een normale manier van het doorbrengen van je tijd.
Toegegeven, niet iedereen benut die tijd dermate nuttig, maar dan nog.
Zijn er niet meer van dit soort standaard initiatieven binnen Atos om je idle tijd nuttig door te brengen dan? (ben zelf geen Atosser, maar hou wel mijn ogen open).

Het investeren in aandelen is een leuk idee, maar ik snap het op je borst kloppen wat je erover doet niet. Goed dat je het kan in jouw situatie, ik zou in de mijne niet weten waar ik het kapitaal vandaan moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkoenen
.. kapitaal vandaan moet halen ..
Atos biedt mogelijkheden om in een beschermde formule (geen verlies) een deel van je bruto salaris in te leggen. Daarnaat kun je natuurlijk gewoon aandelen kopen op de beurs.

En waar het kapitaal vandaan komt? Tja, ik ga bijvoorbeeld niet op vakantie. Hooguit stedentripje tussendoor. Weet niet wat voor vakanties jij doet, maar dat scheelt me best veel geld. Ik zie het dan ook niet als borst-kloppen, maar als een keuze om ook op die manier te delen in de resultaten die je samen behaalt. Het is een kans.

Wat betreft de initiatieven die je benoemt; die zul je zelf moeten creeeren. Niet in de ' zeg maar wat ik moet doen ' modus, maar meer 'ik heb dit idee, wat vinden jullie ervan?'. Vanuit de competence lines bij Atos kan er heel veel. En natuurlijk (zoals overal) is billability belangrijk. Zonder dat immers ook geen competence lines.

Misschien stukje discussie? Ik zei ook altijd aat het goed is om je ogen open te houden. Maar nu vraag ik me af waarom je dat eigenlijk zou doen? In een perfecte relatie blijf je toch ook niet je ogen open houden voor een nog betere vriendin? Ben er nog niet helemaal uit zelf, hoor.. Het is natuurlijk niet slecht een paar keer pr jaar je 'marktwaarde' te meten. /edit ; nog eens met wat mensen over gesproken. echte waardering ontstaat vanuit een basis van wederzijds vertrouwen. loyaliteit hoort daarbij.. dus misschien alleen je ogen open houden als je echt ontevreden bent, waar dan ook(?)

// PS : En ook interesse ; waar werk jij nu? En waarom? (denk dat het wel on-topic moet blijven hier, dus PM is ook prima)

[ Voor 12% gewijzigd door kkoenen op 31-07-2013 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

wvkreg schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 21:22:
Na Atos wordt alles beter, geloof mij.

Die GCM slaat kant noch wal. De skilllevels zijn een aanfluiting, hebben ze nu dus ook zelf bewezen :)

Atos is pas goed als je een keer vertrekt en dan terugkomt, dan kan je eisen stellen. Ik zou het alleen niet willen!
Dat is nogal afhankelijk van de afdeling. Ik zit zelf bij MS en heb zit behoorlijk goed als storage engineer maar ik hoor vanuit ts en de detachering mindere verhalen. Echte salarisverhogingen krijg je altijd bij het wisselen van jobs. dat is toch algemeen bekend? Misschien kun je ergens meer verdienen maar het is ook belangrijk dat je elke dag goed kunt opstaan zonder tegenzin. Als je dat hebt, doe je toch iets niet goed.
De GCM kan ik wel iets in vinden. Natuurlijk worden er mensen benadeeld en het is niet ok dat je ons Nederlanders gaat vergelijken met incompetente Fransen maar toch is het ook wel nodig. Ik spreek regelmatig project managers waarvan ik weet dat ze een GCM van boven de 4 of 5 hebben en nog de meest simpele dingen niet weten. Het is wel zo dat door deze schoonmaak altijd collateral damage is.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Werk doen zonder WBS is niet verstandig. Vroeg of laat kost ook een gratis project geld, links of rechtsom. Dan gaat het knijpen.

Een collega hier werd weggehaald naar een betaalde klus. Toen bleek het loslopende project blijkt ineens toch een projecteigenaar te hebben. Die was niet blij. Eenmaal raden hoe de beoordeling uitpakte. Een andere collega werd op een onbetaalde klus gehouden toen er betaald werk opdook. Het betaalde werk ging naar een ander. Zo kan de manager naar boven uitstralen dat iedereen lekker aan de slag is maar de medewerker, die is de dupe. Aan het eind van het jaar kwam zijn manager ook nog vertellen dat hij te weinig billable werk had gedaan.

Om me heen zien gebeuren en daarvan geleerd Je wordt een speelbal van anderen zonder WBS. Dat kun je je in een politieke omgeving als deze niet veroorloven.

@wvkreg: ik ben inderdaad maar eens om me heen kijken. Het gebrek aan visie bij Atos begint een beetje zorgelijk te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:16

mphilipp

Romanes eunt domus

Anoniem: 399306 schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 23:59:
Het gebrek aan visie bij Atos begint een beetje zorgelijk te worden.
Dat is al jaren hun grote probleem. Alles kan zogenaamd, als het maar geen geld kost. Investeren in kennis kan alleen als het gratis is en als je op de bank zit, praten ze je aan dat het jouw probleem is. Ballentent. De grootste fout in mijn carrière om daar ooit te gaan werken. Gelukkig heeft het maar 1.5 jaar geduurd, maar het was echt de grootste desillusie uit mijn leven.

Leuk voor een schoolverlater om via zo'n instroomproject je certificaten te halen, maar daarna moet je er gewoon weg. Naar een echt bedrijf, een met visie en durf.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Anoniem: 399306 schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 23:59:
Werk doen zonder WBS is niet verstandig. Vroeg of laat kost ook een gratis project geld, links of rechtsom. Dan gaat het knijpen.

Een collega hier werd weggehaald naar een betaalde klus. Toen bleek het loslopende project blijkt ineens toch een projecteigenaar te hebben. Die was niet blij. Eenmaal raden hoe de beoordeling uitpakte.
Als een projectleider iemand zonder WBS inhuurt, dan weet hij/zij heel goed dat die persoon elk moment het project kan verlaten voor een betaalde opdracht. Daartegenover staat dan wel dat de projectleider tot die tijd iemand maar mooi gratis heeft kunnen inhuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkoenen
Inzicht over 'op de bank terecht komen'...

Op een terras, onder het genot van, besprak ik met vrienden (ook detachering) het op-de-bank-terecht-komen. Na ampele overwegingen en een prettige discussie, kwam ik tot de conclusie dat het proces opdracht einde en naar de bank eigenlijk gemodelleerd kan worden als een klassieke verlieservaring. En dat is fijn! Dat geeft namelijk handvatten om met die ervaring om te gaan.

Zoals je misschien wel weet, heeft mevrouw Kübler-Ross al in de jaren '60 beschreven hoe mensen wat dit betreft inelkaar zitten. Mensen zijn immers veel voorspelbaarder dan je soms zou denken.

1. Ontkenning - Het kán niet zo zijn dat ze me niet meer nodig hebben bij mijn opdrachtgever! Mijn opdracht / project was nog lang niet klaar! Soms zelfs : Misschien is er een administratieve fout gemaakt?!

2. Woede - Spreekt voor zich en uit zich mogelijk door sjacherijnigheid jegens de collega's die als taak hebben opdrachten voor je te vinden. Ook : blame it on the crisis.

3. Onderhandeling - Wat nou als mijn tarief wordt aangepast? Kan ik misschien intern projecten doen, zodat ik niet idle ben? Welke andere afdelingen bij mijn ex-opdrachtgever zijn er? Kan ik daar geintroduceerd worden?

4. Depressie - Verdriet. Iets anders dan woede. Ken ik niet heel goed, maar misschien weten jullie voorbeelden.

5. Acceptatie - Het is okee. Onze processen en systemen zijn goed. Er komt vast weer een opdracht langs waarin ik minstens net zo blij ben als de vorige. Het is mijn taak daarop zo goed mogelijk voorbereid te zijn.

Bij sommige professionals duurt het doorlopen van deze 5 stappen slechts een uurtje. Bij anderen een dag. En bij een paar misschien twee weken.

Nu we dit weten, kunnen we ook inschatten in welke fase de professional zich bevindt. Het heeft geen zin om iemand te vragen om een netjes, afgepast CV in fase 2. Natuurlijk kun je stellen dat het de taak is van de werknemer om dat op orde te hebben. Werknemers zijn echter ook net mensen, daar kun je rekening mee houden.

Ben benieuwd naar jullie ideeen hierover. Is dit herkenbaar? Hoe lang kost het jou om de 5 stappen te doorlopen? Gaat dat sneller naarmate je meer ervaring opdoet? Wat zou nog meer kunnen helpen?

jm2c. Your thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Dit herken ik zelf toch niet helemaal bij mezelf in het op de bank komen. Immers, je weet dat je inzet altijd tijdelijk is en dat je daarna weer voor de zoveelste keer op de bank komt als het project voorbij of het budget op is.

Die fases zou ik denk ik wel doorlopen als mijn baas me vertelt dat ik ontslagen word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Koos Werkloos schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 19:38:
[...]

Als een projectleider iemand zonder WBS inhuurt, dan weet hij/zij heel goed dat die persoon elk moment het project kan verlaten voor een betaalde opdracht. Daartegenover staat dan wel dat de projectleider tot die tijd iemand maar mooi gratis heeft kunnen inhuren...
Inderdaad, en, inderdaad. Maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkoenen
Getting ready to SPRINT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:16

mphilipp

Romanes eunt domus

kkoenen schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 17:25:
[knip]
Ben benieuwd naar jullie ideeen hierover. Is dit herkenbaar? Hoe lang kost het jou om de 5 stappen te doorlopen? Gaat dat sneller naarmate je meer ervaring opdoet? Wat zou nog meer kunnen helpen?
Herken ik totaal niet. Ik zie het niet als een verlies. Opdrachten lopen nu eenmaal af, en het is de taak van mijn pimp om een nieuwe klus te zoeken. Meestal lukt dat aardig, maar een heel enkel keertje duurt het wat langer. Je kunt de vraagkant ook niet sturen natuurlijk. Je zult ook altijd zien dat de 'droomopdrachten' langs komen als je een klus hebt. Maar ik trek het me zeer zeker niet persoonlijk aan als het even wat langer duurt.

Toen ik bij Atos werkte, wat de keer dat ik een weekje op de bank zat wel een hele bijzondere ervaring. Het lijkt wel of het je eigen schuld is dat je geen klus hebt, en dat je vooral zelf in actie moet komen om aan de slag te raken. Heel apart. En toen kwamen ze ook nog een keer aan met een of ander intern klusje waarvan me de haren ten berge rezen. Dit was ergens in 2005 ofzo. Ze kwamen met een stapel formulieren aan die ingevuld waren (met de hand!) als mensen in dienst kwamen en een laptop/telefoon e.d. kregen. Of we die in Excel wilden overtypen...
Nou ja, buiten het feit dat ik niet kon geloven dat een dergelijke tent (een van de grootste ict bedrijven ter wereld) dit nog op papier deed, snapte ik niet dat ze het lef hebben om aan mensen met weetikhoeveel ervaring dit soort klerkenwerk laten doen. Dat je ze op cursus stuurt kan ik me voorstellen, of laat ze nadenken over belangrijke zaken, meedoen in een project. Maar nee, je laat ze het werk van een Randstad tiepgeit doen. Da's goed gebruik maken van je resources.

Nee, Atos hàd toen al voor me afgedaan, maar dit was de genadeslag. Hoewel er nog een ergere zou komen, maar die was meer naar klanten toe. Dat gaf aan hoe zij met klanten omgaan en hoezeer ze hen minachten. Alhoewel dat al was gedemonstreerd in mijn eerste maand bij dit bedrijf. Een totale minachting voor de klant en het belangrijkste is om zoveel mogelijk cash uit die klant te trekken en vooral signalen te negeren dat die klant het niet zo prettig vindt om in de bips gepakt te worden (zonder vaseline nota bene!).
Gelukkig is die laatste actie van ze bij mijn laatste Atos klus in hun gezicht geklapt en heeft het ze juist extra geld gekost.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:41
kkoenen schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 17:25:

Op een terras, onder het genot van, besprak ik met vrienden (ook detachering) het op-de-bank-terecht-komen.

...

jm2c. Your thoughts?
Dat 'onder het genot van' zal wel een aanzienlijk aandeel hebben gehad in de totstandkoming van het hele verhaal vermoed ik zo :+

Ik zie geen enkele overeenkomst met de realiteit, integendeel :D Ik herken daar alleen iemand in die a) z'n werk veel te persoonlijk neemt, b) doodsbenauwd is om op de bank terecht te komen en c) om gezondsheidsredenen beter een baan kan zoeken buiten de detachering :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
mphilipp schreef op woensdag 04 september 2013 @ 18:18:
[...]

En toen kwamen ze ook nog een keer aan met een of ander intern klusje waarvan me de haren ten berge rezen. Dit was ergens in 2005 ofzo. Ze kwamen met een stapel formulieren aan die ingevuld waren (met de hand!) als mensen in dienst kwamen en een laptop/telefoon e.d. kregen. Of we die in Excel wilden overtypen...
Nou ja, buiten het feit dat ik niet kon geloven dat een dergelijke tent (een van de grootste ict bedrijven ter wereld) dit nog op papier deed, snapte ik niet dat ze het lef hebben om aan mensen met weetikhoeveel ervaring dit soort klerkenwerk laten doen. Dat je ze op cursus stuurt kan ik me voorstellen, of laat ze nadenken over belangrijke zaken, meedoen in een project. Maar nee, je laat ze het werk van een Randstad tiepgeit doen. Da's goed gebruik maken van je resources.
Hoh, het lef van je werkgever, je werk te geven. Stel je voor.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-05 07:48
Werk hoort gewoon op niveau te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkoenen
Een hersenchirurg dweilt niet zelf de vloer, maar wijst de ziekenhuisdirectie wel op de gevaren van een vieze OK.*

Je cirkel van betrokkenheid mag best wat groter zijn dan je cirkel van invloed, denk ik zo. Uitdaging is om terechte kritiek met bijbehorende oplossingsrichting te hebben. Azijnzeiken is te makkelijk.

Wat vinden jullie hiervan? http://www.linkedin.com/today/post/article/20130903150203-5799319-don-t-be-a-perfectionist

* //edit ; als er lange tijd geen patiënten zijn, verandert dat. Denk nazorgdiensten, invallen etc. Tijdens bank-tijd pak je dus andere klusjes ook op. (bij voorkeur een project dat je leuk vindt. Bij gebrek daaraan maak je het project leuk door bijv. contact met je collega's of het trainen van je doorzettingsvermogen.)

[ Voor 71% gewijzigd door kkoenen op 08-09-2013 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister P
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-04 19:24
Bankzitten is inherent aan detacheringswerk, want een bedrijf moet nou eenmaal een pool hebben met inzetbare medewerkers. Als het trouwens langer dan een maand duurt wordt het wel vervelend.
Maargoed, als er wat loopwerk binnen het bedrijf te doen is, waarom zou je dan iemand tijdelijk gaan inhuren als je (hetzij overgekwalificeerde) mensen stil hebt zitten? Ja, dan ben je een hele dure Excelsheet-ridder, so what? Ik weet ook dat project- en business managers wel eens kabeltjes trekken in een datacenter als er vlug-vlug wat verhuisd moet worden. In een bedrijf gaat het om de klus geklaard te krijgen en soms moet je dan even uithelpen. Om daar nou meteen je neus voor op te halen vind ik, met alle respect, een beetje arrogant.
Uiteraard heb ik het dan wel over tijdelijke klussen van hooguit een week of misschien heel soms twee. Een opdracht wat minder ver onder je niveau (bijv. een software designer laten programmeren) kan wat langer duren, maar op het eind van de dag is het ook de taak van het bedrijf om je werk op niveau aan te bieden, anders loop je gewoon schade in je CV op.
Eigenlijk is het gewoon een kwestie van geven en nemen. Het bedrijf moet zorgen voor goede opdrachten en het platform om die uit te kunnen voeren en de werknemer helpt het bedrijf dan ook uit als het nodig is. Het gaat pas fout als dit 'informele contract' naar mening van de ene partij door de andere geschonden is en mphilipp geeft in zijn post aan dat dat bij hem al reeds het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De afgelopen zomer heb ik gekeken naar die Atos aandelen. Ik zag er eerst wel wat in. Tot een financiele fluisteraar me uitlegde dat een werknemer die in aandelen van zijn eigen werkgever stapt, eigenlijk in derivaathandel stapt. Voor Atos zelf is het weer wel gunstig, die dekken er hun risico mee af.
Pagina: 1 ... 15 ... 26 Laatste

Let op:
Dit topic is voor ervaringen met het werken bij AO en geen alternatief voor de AO helpdesk!