Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Topicstarter
Nou ik ben er klaar mee hoor. Potverdikkie zeg..Al dat gezever over blowen. Ik zal het nu eens en voor altijd uit de doeken doen! Ik ben nu 22 ik blow van 22 jaar dik 8 jaar intensief. zeker 3 joints op een dag. Het is mentaal zeer verslavend. Ik voel me rond uit beroerd als ik niet kan blowen. Ik word humeurig en als ik niet snel wiet krijg sla ik alles kort en klein als ik een ruzietje krijg ofzo.
Uit een topic van 2003. Wat ik noem; een rasechte verslaving en niet zo zuinig.
Het karakter van de persoon is danig aangetast dat een opname op de hoek zit.
Jellinek zou er wel raad mee weten.

Goed, ik ben bijna 33 en ik blow één joint per dag. Dit doe ik al vele jaren en in de dagen dat ik niet kan blowen heb ik er geen moeite mee. Wat bovenstaande ervaart heb ik totaal niet. Overdag voel ik me goed en nuchter en pas na het werk (nu) zit ik aan m'n joint.

Goed, maar sommige mensen mopperen op het blowen zelf. Om die reden ben ik gaan twijfelen aan topictitel en heb de Jellinek een eerlijke en ruime mail gestuurd. het antwoord dat ik terugkreeg is even verbazend als snel.
Ze zeiden letterlijk dat één joint per dag (mits < 1/3 gram) niet gevaarlijk is en ik geloof daar ook in want mijn geheugen is prima en ook het korte termijngeheugen mankeerd na 127 jaar helemaal niets. Mijn functioneren is gewoon goed en verder stoor ik er niemand mee.

PS: Ik rook altijd *knip* en zelfs na 17 jaar ben ik nog na een halve joint al behoorlijk high.

Bij café's en discotheken is vaak heibel. Dat komt door de pillen en alcohol en zeker een combinatie daarvan is gevaarlijk voor het emphatisch vermogen dat bij jongeren al sowiezo wat lager is dan bij ouderen. Alcohol zou dus meer kwaad verrichten als mensen die high en/of stoned zijn.

Hoe komt dat?

Volgens mijn tante (verslavingsarts)

-Alcohol is maatschappelijk getolereerd. Cannabis is niet maatschappelijk getolereerd.
Cannabis is een plant dat de mens euforisch maakt als ze gerookt/verdampt of gekookt word in een vettige substantie zoals volle melk.
-Alcohol is een harddrug en behoorlijk 'lichamelijk' verslavend en louter door de acceptatie in de maatschappij zijn er zoveel leden bij de AA.

Ja, daar heb ik over nagedacht en ik geloof daar dus ook in.

Nu de maatschappij nog en als alle mensen van Alcohol naar Cannabis gaan zou de wereld er vrediger uitzien en zou geen enkele bureaucratische partij stand houden door het relaxte regime.

De politie is hard op zoek naar kwekerijen en vooral Oss (N-Br) staat vaak in het nieuws. *knip*
================
Kan iemand mij uitleggen hoe dit zo gelopen is de laatste decennia's?
Zijn er meer matige blowers hier of ben ik een uitzondering?
Is blowen zo erg? Ik kan het niet beredeneneren of onderbouwen.

[ Voor 9% gewijzigd door Confusion op 06-02-2008 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Er wordt vaak verondersteld dat langdurig (meer dan 2 jaar) cannabisgebruik de aanzet kan geven tot psychoses en schizofrenie bij mensen met "aanleg" voor deze ziekten (voor zover er een aanleg voor deze ziekte bestaat, er is veel onduidelijkheid over de mogelijke oorzaken van schizofrenie; er kunnen door het gebruik verschillende psychotische verschijnselen ontstaan, maar het is onwaarschijnlijk dat het ook de oorzaak van schizofrenie is).

Cannabis is niet dodelijk, zelfs niet bij inname van hoge doses. In geval van onwel worden is een flinke dosis vitamine C en of suikerhoudende dranken en snoep de beste remedie om de ongewenste effecten snel te reduceren. Na 3 uur is het meeste effect van cannabis verdwenen. Space cakes of eetbare producten die hasj of wiet bevatten hebben een veel langere werking dan wanneer het wordt gerookt. Het effect treed na consumptie na ongeveer 45 min tot 1,5 uur op. Het effect houdt in dit geval (afhankelijk van de hoeveelheid) 6 tot 18 uur aan.

Mogelijke onbewezen chronische neveneffecten zijn kanker, ademhalingsproblemen (specifiek voor het roken van cannabis, afwezig bij orale toediening) en geestelijke afhankelijkheid bij regelmatig gebruik. Het verslavendste element is de tabak waarmee de cannabis vermengd wordt. Cannabis heeft ook vele medicinale toepassingen. Het vermindert bijvoorbeeld de oogboldruk bij glaucoom (zie bij Medicinaal gebruik). Het versterkt de eetlust en is een prima slaapmiddel.
Wikipedia: Marihuana
Whilst some studies and tests have proven inconclusive,[45]a recent study by the Canadian government found cannabis contained more toxic substances than tobacco smoke. It contained 20 times more ammonia, (a carcinogen) and five times more of hydrogen cyanide (which can cause heart disease) and of nitrogen oxides, (which can cause lung damage) than tobacco smoke.[46] Cannabis use has been linked to psychosis by several peer-reviewed studies. A 1987 Swedish study claiming a link between cannabis use and schizophrenia was criticized for not differentiating between cannabis use and the use of other narcotics, and its results have not been verified by other studies. More recently, the Dunedin Multidisciplinary Health and Development Study published research showing an increased risk of psychosis for cannabis users with a certain genetic predisposition, held by 25% of the population.[47] In 2007, a study published in The Lancet and a poll of mental health experts showed that a growing number of medical health practitioners are convinced that cannabis use increases susceptibility to mental illness, accounting for 14% of United Kingdom psychosis cases; however, the risk to an individual smoking cannabis is only increased by 2%
Wikipedia: Cannabis (drug) - Wikipedia, the free encyclopedia
Het menselijk lichaam is een bijzonder complex evenwicht van chemische reacties. Wiet en alle andere medicijnen/drugs veranderen dat evenwicht in een prettige manier (niet prettige manieren zijn niet populair). Maar behalve dat men wel die positieve effecten waarneemt kan men onmogelijk alle neveneffecten in kaart brengen, vooral voor de lange termijn. Maar het is zeeeer goed mogelijk (en bij wiet vooral) dat er permanente bijeffecten plaatsvinden die lang doch onvermijdelijk ontstaan en niet prettig zijn. Want zo'n moeilijk evenwicht is niet zomaar iets....en if it ain't broke, don't fix it.

Ook 'gezonde' rokers van 60 herken je moeiteloos aan de oude huid en vergeelde vingers.

[ Voor 22% gewijzigd door Delerium op 05-02-2008 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een zeer goede onderbouwing en waterdicht, maar waarom blow ik dan?

Iedereen is op de hoogte van mijn blowen

Roken is slecht en dat weet ik. Ik kan nu wel hard gaan roepen van "ik moet stoppen", maar laat ik eerst maar eens mijn therapie afmaken en ja, ik ga ook stoppen, maar niet dit jaar.

Waarom niet?

Eerst met mezelf in het reine komen door therapie en vanuit dat vermogen dat je meekrijgt door de therapie de keuze te maken. Ik weet dat ik het kan, maar nu nog niet.
En het blowen dan?
Ik heb bij een coffeeshop een prachtige verdamper gezien voor 100 euro die compact is en het leuke van verdampen is dat je geen teer en andere rotzooi binnenkrijgt. Wat ik nu doe is de wiet verbranden en de rook opzuigen (zeker niet gezond, volledig mee eens). De punt van een joint is 800-900 graden en bij verdampen is de temperatuur exact 200 graden zodat alleen de THC en Cannabidoïden vrij komen uit de smeltende hars. Teer en koolmonoxide komen bij 200 graden niet vrij.
Dus stoppen met roken is het probleem niet.

*Mijn moeder en stiefvader zijn al 18 maanden gestopt , respect :$

[ Voor 9% gewijzigd door Confusion op 06-02-2008 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-05 14:13

mace

Sapere Aude

Matig blowen lijkt me net zo schadelijk als het roken van tabak, er zit immers meer teer in, en de meeste mensen draaien shag door de joint. Daarom is blowen ook slecht.

De nadelige geestelijke effecten treden op bij langdurig zwaar gebruik.
Ik denk persoonlijk dat als je 3 dagen doet met een gram, je wel goed zit. Maar als het meer wordt moet je er geen gewoonte van maken.

Cannabis kan net zo goed verslavend zijn als elke andere drug, het is lichamelijk niet verslavend, maar dat is cocaïne ook niet, en je ziet dat veel mensen daar ook aan verslaafd raken. Nu wil ik niet de verslavende kracht van coke vergelijken met die van wiet, maar de mechanismen zullen vergelijkbaar zijn.

Kortom: Pas goed op jezelf, maak afspraken omtrent je gebruik, zoals: "Ik koop 1x per week 4 gram, en als het op is, is het op." Dit is maar een voorbeeld, maar ik denk dat dit soort afspraken erg belangrijk zijn. Als je met je eigen afspraak breekt weet je ook meteen dat je iets verkeerd doet, een soort van "stok achter de deur" voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TafkaP
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-05 14:25
Als ik elke dag blow scoor ik vieren.
Als ik kap met blowen, scoor ik nooit lager dan een zeven.
Op de uni.

Duidelijk zat voor mij persoonlijk. Ook al zou het niets doen met je geheugen (waar ik niet in geloof) zorgt het er bij mij voor dat ik nog makkelijker denk over alles, nog vaker niks wil doen, en uiteindelijk minder studeer. Van die mindere studietijd kan ik ook nog eens minder onthouden is mijn ervaring.

Dus alleen op vrijdag voor mij.

King of Cod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
  • Laatst online: 24-04 22:07
Voor mijn gevoel schakelt cannabis je korte termijn geheugen deels uit en opent het lange termijn geheugen. Het roken is schadelijk, alhoewel ik betwijfel of het veel schadelijker is dan de chemisch bewerkte tabak die tegenwoordig bijna alle merken sigaretten en shag te vinden is (behalve american spirit). Beter is om thee te zetten van cannabis. Mensen roken liever vanwege het instant effect. De combinatie met tabak maakt het nog schadelijker en verslavender en verandert ook de werking. Van tabak + wiet word je stoned, van alleen wiet word je high, daar zit een groot verschil tussen. Tabak an sich heeft ook al een sterke werking op je geest.

Ik heb ook het idee dat er momenteel een hetze gestart is tegen cannabis. Steeds vaker komt er negatieve berichten over cannabis. Binnenkort is er weer internationaal overleg over drugs en ik denk dat cannabis daar hard aangepakt gaat worden. Alcohol staat echter nog steeds niet op het programma, terwijl dat toch de drug is die de meeste ellende veroorzaakt.

Ik ben zelf vorig jaar van 10-15 joints per dag naar 1 puur jointje per avond gegaan. Geen tabak meer voor mij. Mijn reden om 's avonds voor het slapen nog te roken waren de nachtmerries en de slechte nachtrust waardoor ik overdag bijna niet meer kon functioneren. met 1 jointje per avond kon ik weer slapen en normaal m'n werk doen. Toch blowde ik ook voor het relaxte effect en om meer van het leven te kunnen genieten.

Onlangs ben ik helemaal gestopt, omdat ik wil bewijzen voor mezelf dat ik me ook op mijn gemak moet kunnen voelen zonder iets te gebruiken. Ook voel ik dat ik die dromen maar eens onder ogen moet zien, het is ook een vorm van verwerking.

In mijn ogen is cannabis een heilige plant, een medicijn, een hulpmiddel voor spirituele ontwikkeling waar je respectvol mee om moet gaan, dus je niet dagelijks hogere sferen inblazen om je maar anders te voelen.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
KaMiKaZe schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 21:11:
Beter is om thee te zetten van cannabis.
Wellicht wat offtopic, maar voor zover ik weet heeft dat weinig zin, omdat er (bijna?) geen werkzame stoffen door het water opgenomen worden; THC lost namelijk op in vet en niet in water. Zie ook de door de TS aangehaalde tekst:
gekookt word in een vettige substantie zoals volle melk.
Ontopic, kort door de bocht genomen ben ik het er mee eens dat je beter kan blowen dan alcohol drinken. Dit dan voornamelijk in geval van 'teveel gebruik', want bij matig gebruik zie ik ook geen problemen met alcohol. Sowieso kan ik heerlijk genieten van een wijntje of een goed glas bier, al heeft dat niet zoveel met de alcohol te maken. Maar van aangeschoten zijn kan ik óók genieten, net zoals ik kan genieten van een joint.

Bij incidenteel teveel gebruik van alcohol zie je helaas wel heel veel problemen ontstaan, veel meer dan bij excessief blowen; waarbij ik dan voornamelijk doel op de ellende die je elk weekend tegenkomt. Ruzies, vechtpartijen... en van achter de ramen van de koffieshop wordt het allemaal rustig gadegeslagen. Want ook als de blower iets teveel wietjes opheeft zal hij geen ruzie gaan maken, hij valt hooguit in slaap.

Lange termijn misbruik van een drug, of het nu wiet of alcohol is... maakt meer kapot dan je lief is. Ik heb het zien gebeuren and it was not a pretty sight. Mijn kort-door-de-bocht stelling van hierboven behoeft dus wel enige nuancering waar het lange termijn effecten van excessief gebruik betreft: in dat geval kan je altijd beter sober blijven. Drink, en blow, met mate, dus.

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de informatie. Ik vind dat het topic mooi loopt :)
Ik ben zelf vorig jaar van 10-15 joints per dag naar 1 puur jointje per avond gegaan. Geen tabak meer voor mij. Mijn reden om 's avonds voor het slapen nog te roken waren de nachtmerries en de slechte nachtrust waardoor ik overdag bijna niet meer kon functioneren. met 1 jointje per avond kon ik weer slapen en normaal m'n werk doen. Toch blowde ik ook voor het relaxte effect en om meer van het leven te kunnen genieten.
Dus puur en 10-15 joints per dag lijkt me behoorlijk heftig. Echt nog nooit gehaald. Mijn record staat op 4 en dat is al even geleden. Hoe voel je je dan? Ga je dan niet out?

Ik heb een keer een pure op "madam jeanettes" noemen we ze. Gewoon shaggies met wiet in plaats van shag. Is mij behoorlijk heftig en alleen met *knip* doe ik zoiets. Met *knip* ga ik dat maar niet proberen.

Mensen hebben gelijk en het is slecht. Dat ga ik niet ontkennen en ik ben blij dat er onderbouwing wordt gegeven in plaats van de boel af te kraken.

Zoals je al las wilik stoppen met roken en dan ga ik over op verdampen. Of je nu kattekruid, eucalyptus of weed verdamp, schadelijk is het niet.
Bron? http://www.de-verdamper.nl/pag1n.html
Niet dat internet altijd gelijk heeft, maar ik heb dit vaker gelezen en lijkt me een mooie aanvulling op het stoppen met roken want ik ben als eens 2 jaar gestopt en toen lukte het ook, dus waarom niet weer na een goede voorbereiding.

[ Voor 1% gewijzigd door Confusion op 06-02-2008 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-05 12:44
Punksmurf schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 22:51:
Bij incidenteel teveel gebruik van alcohol zie je helaas wel heel veel problemen ontstaan, veel meer dan bij excessief blowen; waarbij ik dan voornamelijk doel op de ellende die je elk weekend tegenkomt. Ruzies, vechtpartijen... en van achter de ramen van de koffieshop wordt het allemaal rustig gadegeslagen. Want ook als de blower iets teveel wietjes opheeft zal hij geen ruzie gaan maken, hij valt hooguit in slaap.
Dit is wel interesant wat je zegt.

Ik kan mensen die worden niet agresief bij Drinken maar als ze een joint op hebben door het lint gaan. Dat zelfde is ook bij Drank gebruik.

Echter omdat in discotheken/clubs/baretjes geen wiet gerookt mag worden, is er vrijwel altijd alchol in het spel. de 1 wordt agresief, de ander geeft geen overlast.

Daarnaast heb ik nooit last van tuig. en ik ga op vrijdag avond altijd stappen in rotterdam eer dat ik mijn bedje zie is het ook 7 uur in de ochtend.. Tuurlijk zie je af en toe wat ruzie's voor bij komen maar om nou te zeggen dat ik elke weet spanned op stadhuis plein gaat kijken welke gekken er nou weer afgevoerd worden maak in nagenoeg nooit mee.

Ik vind persoonlijk mensen die wiet roken, voor meer overlast zorgen dan mensen die iets te veel naar binnen hebben gegoten. Ik heb het dan voornamenlijk over de geur. Ik vind het afgrijselijk. Maar nogmaals dat is een persoonlijke reden..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:17

13art

Moderator Mobile
Even korte en snelle reply die ik eventueel later nog wel verder zal toelichten.
Ik werk in de psychiatrie en juist cannabis staat er om bekend dat mensen flink paranoïde van kunnen worden. Meer dan bijvoorbeeld XTC (wat dus een harddrug is).

Maar goed nu niet zoveel tijd dus toelichting komt later. Maar misschien dat dat er mee te maken heeft dat het als 'slecht' gezien wordt.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 13:11
DjWannaB2002 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 23:13:
Even korte en snelle reply die ik eventueel later nog wel verder zal toelichten.
Ik werk in de psychiatrie en juist cannabis staat er om bekend dat mensen flink paranoïde van kunnen worden. Meer dan bijvoorbeeld XTC (wat dus een harddrug is).

Maar goed nu niet zoveel tijd dus toelichting komt later. Maar misschien dat dat er mee te maken heeft dat het als 'slecht' gezien wordt.
Het zou interessant zijn als je dat toelicht? Zijn die mensen paranoide vanwege de wiet of waren ze paranoide en gebruikten ze toen wiet? Vooral bij de schizofrenen is bekend dat er veel cannabismisbruik is, puur omdat het de ergste symptomen van de stoornis wat beteugelt. (Om even een voorbeeldje te noemen die mijn retoriek ondersteunt.)

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:57
nou van blowen ga je vaak dingen doen zonder na te denken omdat je in je eige wereldje zit of je vergeet dingen omdat je "stoned" bent (of je hebt nergens zin in).

maarja mijn Theorie voor de auto heb ik 0 fouten gehaald zonder het boek te leren (ode aan de *knip*) die uit *knip* is toch wel nice:P

*knip*

[ Voor 22% gewijzigd door Confusion op 06-02-2008 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
To_Tall schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 23:06:
Dit is wel interesant wat je zegt.

Ik kan mensen die worden niet agresief bij Drinken maar als ze een joint op hebben door het lint gaan. Dat zelfde is ook bij Drank gebruik.
offtopic:
je kent mensen :)

Dit is echt voor het eerst dat ik dat hoor. Niet dat er mensen zijn die niet aggresief worden van alochol, die zijn er zeker (ik ben blij dat ik mij tot die groep mag rekenen), maar mensen die aggresief worden van teveel wiet is echt een compleet nieuw fenomeen voor mij.
Daarnaast heb ik nooit last van tuig. en ik ga op vrijdag avond altijd stappen in rotterdam eer dat ik mijn bedje zie is het ook 7 uur in de ochtend.. Tuurlijk zie je af en toe wat ruzie's voor bij komen maar om nou te zeggen dat ik elke weet spanned op stadhuis plein gaat kijken welke gekken er nou weer afgevoerd worden maak in nagenoeg nooit mee.
Alas, ik was enigszins aan het chargeren. Natuurlijk is het niet overal altijd raak (in de omgeving waar ik opgegroeid ben helaas wel, maar dat is niet overal).
Ik vind persoonlijk mensen die wiet roken, voor meer overlast zorgen dan mensen die iets te veel naar binnen hebben gegoten. Ik heb het dan voornamenlijk over de geur. Ik vind het afgrijselijk. Maar nogmaals dat is een persoonlijke reden..
Dat vind ik ook van mensen die roken, maar ook dronken lui op straat en van die sjappies die met een biertje in de trein zitten kan ik niet echt waarderen eigenlijk.

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:17

13art

Moderator Mobile
RobertJ schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 23:18:
[...]

Het zou interessant zijn als je dat toelicht? Zijn die mensen paranoide vanwege de wiet of waren ze paranoide en gebruikten ze toen wiet? Vooral bij de schizofrenen is bekend dat er veel cannabismisbruik is, puur omdat het de ergste symptomen van de stoornis wat beteugelt. (Om even een voorbeeldje te noemen die mijn retoriek ondersteunt.)
Het komt er op neer, dat als mensen al gevoelig zijn voor psychiatrische stoornissen, dat cannabis dit alleen maar extra triggert. Veel schizofrenen gebruiken het om even rust te ervaren, maar daarna komen de klachten veelal dubbel terug. Natuurlijk is het een beetje het kip en het ei verhaal. Wat is er eerst, de aanleg of het blowen. Maar tegenwoordig is de stelling dat de aanleg er al is. Maar hoe die onderzoeken verlopen en wat de uitslagen zijn heb ik nu niet paraat. Wel weet ik dat bij ons in de psychiatrie blowen ten zeerste wordt afgeraden omdat het mensen echt gigantisch paranoïde maakt.
Ga maar eens aan mensen in de verslavingszorg of psychiatrie vragen wat er eerder verboden zou moeten worden, cannabis of bijv XTC dan zal je veelal als antwoord cannabis krijgen. Maar goed hier in nederland wordt juist cannabis getolereerd en XTC juist verbannen.

Natuurlijk zijn er ook legio voorbeelden van mensen die het jaren lang gebruiken en waarbij het wel goed blijft gaan. Maar ja dat is het zelfde als dat roken slecht voor je is, maar er ook mensen zijn die er 90 mee worden.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
DjWannaB2002 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 00:39:
[...]

Het komt er op neer, dat als mensen al gevoelig zijn voor psychiatrische stoornissen, dat cannabis dit alleen maar extra triggert. Veel schizofrenen gebruiken het om even rust te ervaren, maar daarna komen de klachten veelal dubbel terug. Natuurlijk is het een beetje het kip en het ei verhaal. Wat is er eerst, de aanleg of het blowen. Maar tegenwoordig is de stelling dat de aanleg er al is.
Mwah, dat is de vraag. Zonder dat blowen uit die aanleg zich in sommige gevallen wellicht niet. Het is prima om een slag om de arm te houden bij de twijfel tussen kip en ei. Die stelligheid hoef je helemaal niet om te zetten in zekerheden. Tenzij jij dat natuurlijk kunt staven met bronnen.
Maar hoe die onderzoeken verlopen en wat de uitslagen zijn heb ik nu niet paraat. Wel weet ik dat bij ons in de psychiatrie blowen ten zeerste wordt afgeraden omdat het mensen echt gigantisch paranoïde maakt.
Duidelijke taal. Mensen zitten niet voor niets in de psychiatrie en naast alle andere drugs (want medicatie in overvloed) die ze krijgen wil je niet nog meer rotzooi in the brains van die mensen.
Ga maar eens aan mensen in de verslavingszorg of psychiatrie vragen wat er eerder verboden zou moeten worden, cannabis of bijv XTC dan zal je veelal als antwoord cannabis krijgen. Maar goed hier in nederland wordt juist cannabis getolereerd en XTC juist verbannen.
Tsja, volslagen belachelijk natuurlijk. Deugdelijk onderzoek omtrent het gebruik van cannabis is er simpelweg (nog) niet. Daar komt bij dat cannabis net als vele andere drugs ook met mate, zonder enige vorm van problemen, kan worden ervaren. Maar goed, voor het dilemma gesteld met een keuze tussen een verbod op xtc en cannabis kan ik me dat ergens nog wel voorstellen.
Natuurlijk zijn er ook legio voorbeelden van mensen die het jaren lang gebruiken en waarbij het wel goed blijft gaan. Maar ja dat is het zelfde als dat roken slecht voor je is, maar er ook mensen zijn die er 90 mee worden.
Tsja, alles is tegenwoordig slecht voor je hé. ;) Van ademen krijg je al kanker tegenwoordig, dus in die zin moet je dingen wel met een korrel zout nemen. Dat de risico's aanwezig zijn is klip en klaar, maar dat sluit niet uit dat je gemiddeld genomen zonder noemenswaardige gezondheidsrisico's zo nu en dan gebruik kunt maken van cannabis.

[ Voor 10% gewijzigd door RobertJ op 06-02-2008 02:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BurnerT schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 23:25:
nou van blowen ga je vaak dingen doen zonder na te denken omdat je in je eige wereldje zit of je vergeet dingen omdat je "stoned" bent (of je hebt nergens zin in).

maarja mijn Theorie voor de auto heb ik 0 fouten gehaald zonder het boek te leren (ode aan de*knip*) die uit *knip* is toch wel nice:P

*knip*
*knip*

Maar hoe heb ik mijn HBO dan gehaald zonder onvoldoendes?

Overdag was ik voor de school en na school maakte ik meteen mijn huiswerk. Op het moment dat ik huiswerkt maakte zit ik het verst vandaan van mijn laatste joint die ik rond 18 uur rook, Het huiswerk deed ik dus voor 18 uur en in de avond liet ik het rusten.

Dus Cannabis werkt voor de een anders als de ander en dat moge duidelijk zijn. Zelf wordt ik niet neerslachtig van Cannabis, maar ik waag het ook niet om meer te blowen dan die ene per dag. Zodra de trek toeneemt stel ik mezelf een ultimatum waar ik niet onderuit kan komen. (ben vrij disciplinair van karakter en dat is mijn geluk). Ik tolereer geen overmatig gebruik want dan hoef ik maar even aan iemand te denken 5 kilometer verderop die zijn warme maaltijd inruild voor de zoveelste joint op die dag en dan ga je de richting op zoals de aangehaalde tekst in TS. (Ik weet zonder terug te lezen exact wat er in stond).

Goed alle excuses en smoesjes ten spijt zal ik die opmerking nu wel krijgen.
Edoch ligt een goed onderhoud blowschema heel gevoelig. De een zal het totaal niet lukken en rookt 2,5 gram per dag weg na 3 weken en de ander ziet het niet zitten met een per dag en kapt er maar helemaal mee (2 tegenpolen dus). Het is dus wat je zelf wilt!

Ik ga eens per 2 weken naar Nijmegen en verder denk ik er niet zoveel aan. Ik doe mijn dagelijkse dingetjes gewoon en pas na het avondeten is er de zin in die joint en mijn persoonlijke ervaring is dat één joint per dag heel goed zijn werk doet en inderdaad 4 uur werkt eer je je nuchter voelt.
Dat is dus het grote nadeel van teveel blowen en daraom kan ik er zo goed mee omgaan. Als ik er meer rook werken ze minder en dat is al helemaal zonde van het verdiende geld...Dat is dus dat ultimatum waar ik het over had.

Edoch geloof ik louter dat blowen alleen in de hand kan worden gehouden als je er zelf helemaal achter staat en je de dingen op papier zet. Je maakt een regel met jezelf en als je daar vanaf wijkt wordt je depressief omdat je het zelfvertrouwen in je eigen afspraken verliest. Dus daarom is het bij óf één joint per dag of helemaal niet.

Dus, je moet streng voor jezelf zijn of er niet aan beginnen en de neefjes en nichtjes waar ik oom van ben raad ik het roken dan ook sowiezo af. dat werp felle discussies, maar na 17 jaar roken weet ik wat die verslaving inhoud, en ja, dat roken is een ordinaire verslaving (onken ik niet), maar het blowen kan ook via verdampen als ik stop met roken zoals ik eerder aanhaalde ;)

Fijn topic _/-\o_

Al staan er hele confronterende dingen in over Cannabis wat mij treft, het is de waarheid die jullie spreken en ik ben echt ontzetten blij dat we een serieuze discussie kunnen voeren.
Het werkt wel want ik denk dat ik per 2009 echt helemaal stop met roken want ik moet ineens aan mijn oudjes denken die het maar mooi al 18 maanden volhouden zonder te brommen, respect, echt :|

Belangrijke add:

Blowen wordt in de psychiatrie ten zeerste ontraden zoals iemand hier zeer correct aanhaald en ik denk dat ik weet waarom?

1. Mensen in de psychiatrie hebben vaak te maken met psychosen en schizofrenie en dat werkt blowen zeker in de hand.
2. 99% van de mensen in de psychiatrie reageert slecht op blowen en voor die ene 1% maakt men geen uitzondering. Logisch want dat is geldverspilling.(snap ik ook nog wel)
3. Er moeten 99 man vallen voor de ene die opstaat, dus ik zou blowen zelfs vanuit mijn hart helemaal verbieden op het terrein.

Zit zelf op therapie en in die tijd denk ik er nog niet aan. Laat ik stellen dat ik het met die regelgeving volstrekt eens ben. Dat ik nu 'goed' reageer op blowen is ook zuiver geluk want zodra ik ook maar 'iets' merk van psychose achtige beelden of schizofrenie quit ik het subiet, maar in al die jaren is dat niet voorgekomen.
Hoor je stemmen na het blowen of wordt je angstig: quit it!

Vraag: Heb ik dan zoveel geluk of?

[ Voor 24% gewijzigd door Confusion op 06-02-2008 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Modbreak:Het is niet de bedoeling dat we hier coffeeshops gaan beoordelen of de kwaliteit van bepaalde soorten marihuana (bij bepaalde coffeeshops) gaan bespreken. Dit topic mag alleen gaan over de (wetenschappelijke aspecten van de) gezondheidsrisico's van marihuanagebruik.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
Dat voegt niets aan de discussie toe

[ Voor 89% gewijzigd door Confusion op 06-02-2008 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140111

Tja, ik heb zelf jarenlang ontzettend veel geblowed, 14-20 dagelijks en veel, ik heb er nooit echt veel last van gehad, tot ik op een gegeven moment begon te merken dat ik me niet op m'n gemak begon te voelen als ik stoned was. Als ik bijvoorbeeld naar huis fietste had ik het gevoel dat er iemand achter me fietste en dat soort dingen. Eenmaal op bed kon ik niet meer slapen en lag ik te piekeren. Dat was ik zo spuugzat dat ik van de een op andere dag compleet gestopt ben voor een jaar of anderhalf, nu rook ik zo nu en dan wel eens mee met een jointje, maar lang niet elk weekend, maar eens in de zoveel tijd. Ik heb totaal geen last gehad van psychische effecten van het niet blowen.

Dat stoppen is gewoon goed gegaan, geen rare neiging om toch te roken. In die tijd hing ik nog vaak buiten, maar ook als er om me heen geblowed werd kon ik gewoon makkelijk nee zeggen (en op een gegeven moment begint het gewoon op een wedstrijd met jezelf te lijken om zo vaak mogelijk nee te zeggen, wat opzich best een goed gevoel geeft).

Aan de andere kant ken ik een jongen die écht gek werd wanneer hij niet kon blowen. Ik zal niet in detail treden, maar dat was echt heel nasty. Waarschijnlijk heeft had hij al een psychische stoornis, maar zijn blowgedrag zal het niet veel beter hebben gemaakt.

Ik geloof er niets van dat (weinig) blowen onschadelijk is en alleen maar om het feit dat je het (over het algemeen) rookt. Je krijgt dus automagisch teer en andere bijproducten in je longen.
Of het psychisch schadelijk is in beperkte mate weet ik niet en daar zijn de meningen erg over verdeeld

Of alcohol en wiet samen jongeren aggressiever maakt betwijfel ik. XTC lijkt me ook sterk, omdat je door de stoffen die je aanmaakt door XTC inname júist meer empathie met je omgeving krijgt. Coke en alcohol daarintegen wekt wel aggressiviteit op doordat coke en alcohol samen een nare verbinding maken. Speed is ook aggressieverhogend, maar daar heb ik niet veel ervaring mee.
Het komt er op neer, dat als mensen al gevoelig zijn voor psychiatrische stoornissen, dat cannabis dit alleen maar extra triggert.
Dat lijkt me een zeer juiste stelling.

offtopic:
Confusion, het is: marihuana :)
Thanks, aangepast.

[ Voor 1% gewijzigd door Confusion op 10-02-2008 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205192

Ik rook al wiet een jaartje of 5. Voor of tijdens werk niet, daarna meestal in de avond een jointje met oude vrienden, ook nieuwe uiteraard, en dan hebben we het dolgezzelig altijd. Ik blow nu 5 jaar, *knip*

Ik heb zo m'n tijden gehad in het begin gehad, maar ik heb nergens last van als ik geen wiet heb. Ik kan normaal functioneren, en als ik wel blow stoor niemand.. aangezien we het in huis doen.

Kort gesloten: het is voor mij een prettige ervaring, en ben er niet van plan mee te stoppen.

[ Voor 66% gewijzigd door Confusion op 06-02-2008 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:05
Heb jarenlang dagelijks gerookt.
Begon tegen de middag en stopte voordat ik ging slapen.
Op het laatste merkte ik dat ik er niets meer van voelde en toen ben ik maar gestopt, roken voor de smaak zegt me niets.

Nu rook ik zo om de week a 2 weken, als ik bij vrienden ben en een lachfilm bekijk, amuseer me kostelijk !

Kan soms wel moeilijk slapen ervan, lig ik te piekeren en voel ik mijn eigen hartslag.

Wat is het verschil in beleving tussen gewoon roken en dat nieuwe systeem waar het opgewarmd wordt ? moet je ook meer lachen ?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
C00P schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 16:31:
Heb jarenlang dagelijks gerookt.
Begon tegen de middag en stopte voordat ik ging slapen.
Op het laatste merkte ik dat ik er niets meer van voelde en toen ben ik maar gestopt, roken voor de smaak zegt me niets.

Nu rook ik zo om de week a 2 weken, als ik bij vrienden ben en een lachfilm bekijk, amuseer me kostelijk !

Kan soms wel moeilijk slapen ervan, lig ik te piekeren en voel ik mijn eigen hartslag.

Wat is het verschil in beleving tussen gewoon roken en dat nieuwe systeem waar het opgewarmd wordt ? moet je ook meer lachen ?
Als je hart tekeer gaat heb je teveel weed in je joint geduwt of heb je te maken met een goedkoop weedje waar mee gerommeld is.

Dat is dus een der reden dat ik louter de duurdere Haze soorten neem. Mijn hart is gewoon rustig en ik ben dan gewoon rustig high en wat euforisch.
Mijn vriendin zegt redelijk vaak dat ze niets aan me merkt als ik high ben, alleen kan ik een enorme lachkick krijgen. Als mijn vriendin dan zegt van "ik zie je veel liever zo dan huilend op de bank" heeft ze wel gelijk.

Juist omdat mijn lichamelijke conditie nog in orde is denk ik er nu serieus over na om een datum te prikken om het roken maar voor eens en altijd de das om te doen. Ik zou me rotschamen als de arts bij mij longkanker constatteerd door mijn eigen fout. Dan zak je even diep in de grond.
Ik maak me nu dus meer zorgen over dat roken dan over dat blowen. Mijn longen zijn laatst beluisterd en schoon bevonden. Ik heb geen hoest in de ochtend en heb het nooit benauwd.
Dus juist een mooie reden om te kappen en 1-1-2009 lijkt me een mooie prikdatum want dan wil ik meedoen aan zo'n actie. Dan ga ik er dus ook voor en dan heb ik de tijd me goed voor te bereiden.
Die verdamper heb ik na 2 maanden al terugverdient en high worden zonder shag schijnt veel prettiger te zijn.

Dit topic geeft me een goede inzicht :)

PS: Ik voel het echt wel, bij mij werkt het na 17 jaar nog prachtig en dat komt omdat ik niet overmaats blow. Gewoon één per dag en dat is de afspraak die ik met mezelf heb.
Als ik deze afspraak met mezelf breek zou ik een watje zijn. Ik zeg het zelf.

Even het mes in de tafel prikken:
Volgens mijn tante (verslavingsarts) heb je een blowprobleem als je meer dan 1/3 gram weed per dag opsmookt. Voor verdampen is dat 1/4 gram. Dus ik zie hier wel mensen komen die een blowprobleem hebben. dat gaat je opbreken vroeg of laat, dus ik heb hierbij een goed advies:
http://www.jellinek.nl/zelfhulp/cannabis/

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 10-02-2008 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
Haha, als jij nu die beslissing om te stoppen uitstelt tot 1-1-2009 kan ik je wel garanderen dat het niets gaat worden. Je stoppen is niet afhankelijk van acties of van data, je moet WILLEN stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RobertJ schreef op zondag 10 februari 2008 @ 15:23:
Haha, als jij nu die beslissing om te stoppen uitstelt tot 1-1-2009 kan ik je wel garanderen dat het niets gaat worden. Je stoppen is niet afhankelijk van acties of van data, je moet WILLEN stoppen.
Dit ligt aan de persoon zelf. Zo hield ik het ook 2 jaar vol. Stoppen op 1-1-2001 met een stok achter de deur, maar principieel heb je gelijk. Voor vveel mensen werkt dat zo inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Anoniem: 146043 schreef op zondag 10 februari 2008 @ 18:33:
Dit ligt aan de persoon zelf. Zo hield ik het ook 2 jaar vol. Stoppen op 1-1-2001 met een stok achter de deur, maar principieel heb je gelijk. Voor vveel mensen werkt dat zo inderdaad niet.
Je bedoelt dat het iets lager duurde voordat je terugviel. Je bent namelijk niet gestopt.
Anoniem: 146043 schreef op zondag 10 februari 2008 @ 11:39:
Even het mes in de tafel prikken:
Volgens mijn tante (verslavingsarts) heb je een blowprobleem als je meer dan 1/3 gram weed per dag opsmookt. Voor verdampen is dat 1/4 gram. Dus ik zie hier wel mensen komen die een blowprobleem hebben. dat gaat je opbreken vroeg of laat, dus ik heb hierbij een goed advies:
http://www.jellinek.nl/zelfhulp/cannabis/
Das knap.. Want zelden worden verslavingen in dit soort getallen uitgedrukt. Of is gokken pas een probleem als het meer als bedrag X is? Of cocaine pas als het meer XX gram is?

[ Voor 45% gewijzigd door Cyberpope op 10-02-2008 19:13 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250260

Ik rook nu al bijna 10 jaar wiet, dagelijks.... nu ik wat volwassener ben kan ik niet meer de hele dag op straat hangen zoals ik dat vroeger deed.... ik heb een baan en rekeningen om te betalen, ik rook nu dus veel minder dan vroeger (1, 2 joins per dag, 's avonds bij het gamen) en ik heb nergens last van, ik merk wel dat wiet toch een paar dagen in je systeem blijft hangen, nadat ik een week gestopt was was het echt zo van "I can see clearly now, the rain has goooone" :) maar voor de rest heb ik er niet écht last van... het is slecht, ja.... net als sigaretten of shag... hoe slecht het is is een een beetje onduidelijk.

Iedereen reageert trouwens anders op wiet, ik ken ook mensen die er helemaal wappie van worden en bijna paranoide worden ervan.... ik vind het lekker relaxed, filmpje met een jointje erbij.... daarna lekker mijn bed in en om 6 uur gaat de wekker weer.... ik weet het dus wel goed te combineren met werk, OP HET WERK NIET BLOWEN <<< dat is mijn gouden regel, daar komt allleen maar gezeik van en je wordt gaar, ongeinteresseerd, lui en dromerig.... geen goed idee, tzelfde had ik met school...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Anoniem: 250260 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 11:06:
ik weet het dus wel goed te combineren met werk, OP HET WERK NIET BLOWEN <<< dat is mijn gouden regel, daar komt allleen maar gezeik van en je wordt gaar, ongeinteresseerd, lui en dromerig....
Ja, me dunkt.. Als ik een wietlucht ruikt bij mijn medewerker is dat einde verhaal!

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
TafkaP schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 18:20:
Als ik elke dag blow scoor ik vieren.
Als ik kap met blowen, scoor ik nooit lager dan een zeven.
Op de uni.

Duidelijk zat voor mij persoonlijk. Ook al zou het niets doen met je geheugen (waar ik niet in geloof) zorgt het er bij mij voor dat ik nog makkelijker denk over alles, nog vaker niks wil doen, en uiteindelijk minder studeer. Van die mindere studietijd kan ik ook nog eens minder onthouden is mijn ervaring.

Dus alleen op vrijdag voor mij.
Ligt ook een beetje aan hoeveel je rookt. Als ik een hele snaak er doorheen jaag dan ben ik de volgende dag nog licht peigers...Kan wel tot 12 uur duren voor dat de THC-spiegel dermate laag is dat je niet meer beinvloed bent...

Dus meestal rook ik niet meer dan een halve oid
KaMiKaZe schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 21:11:
Onlangs ben ik helemaal gestopt, omdat ik wil bewijzen voor mezelf dat ik me ook op mijn gemak moet kunnen voelen zonder iets te gebruiken. Ook voel ik dat ik die dromen maar eens onder ogen moet zien, het is ook een vorm van verwerking.

In mijn ogen is cannabis een heilige plant, een medicijn, een hulpmiddel voor spirituele ontwikkeling waar je respectvol mee om moet gaan, dus je niet dagelijks hogere sferen inblazen om je maar anders te voelen.
Ik noem 10 joints op een dag nauwelijks respectvol :X Dat is sick veel 8)7

Als ik ze rook, dan is 't bijna puur. Tabak verhoogt de brandbaarheid, maar je kan um ook gewoon opnieuw aansteken..dan brandt je kostbare wiet ook niet helemaal weg als je even geen hijs neemt. Voordeel is ook dat 't 'gezonder' is omdat je geen overtollige tabak verbrandt..nadeel is dat je vaak na een paar hijsen al compleet peigers bent en je een 2/3e joint overhoudt.
Als je hart tekeer gaat heb je teveel weed in je joint geduwt of heb je te maken met een goedkoop weedje waar mee gerommeld is.

Dat is dus een der reden dat ik louter de duurdere Haze soorten neem. Mijn hart is gewoon rustig en ik ben dan gewoon rustig high en wat euforisch.
Mijn vriendin zegt redelijk vaak dat ze niets aan me merkt als ik high ben, alleen kan ik een enorme lachkick krijgen. Als mijn vriendin dan zegt van "ik zie je veel liever zo dan huilend op de bank" heeft ze wel gelijk.
Ik denk dat het niet veel uitmaakt welke wiet/hasj je gebruikt. Ik krijg hoe dan ook hartkloppingen, vertraagde ademhaling en een licht paniekend gevoel kort na 't roken...ook bij de haze soorten die je vermeld. Ik denk dat 't (over)gevoeligheid voor THC is of gewoon teveel in te weinig tijd. Als ik 't rustig rook dan valt 't gewoon mee namelijk.
Dus juist een mooie reden om te kappen en 1-1-2009 lijkt me een mooie prikdatum want dan wil ik meedoen aan zo'n actie. Dan ga ik er dus ook voor en dan heb ik de tijd me goed voor te bereiden.
Die verdamper heb ik na 2 maanden al terugverdient en high worden zonder shag schijnt veel prettiger te zijn.
Waarom dan, waarom niet gewoon nu? Als je een speciale datum nodig hebt om te stoppen dan gaat 't sowieos niet werken...

En betreffende verdampen, men zégt dat het onschadelijk is, maar ís dat ook zo? komt er 0,0% schadelijke meuk bij vrij?
Cyberpope schreef op zondag 10 februari 2008 @ 19:09:
Das knap.. Want zelden worden verslavingen in dit soort getallen uitgedrukt. Of is gokken pas een probleem als het meer als bedrag X is? Of cocaine pas als het meer XX gram is?
Je bent ook pas alcoholist als je een bepaald aantal glazen drinkt en het problemen oplevert met werk, vrienden of familie..dus waarom kan zoiets niet gezegd worden van wiet?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Rey Nemaattori schreef op maandag 11 februari 2008 @ 12:53:
Je bent ook pas alcoholist als je een bepaald aantal glazen drinkt en het problemen oplevert met werk, vrienden of familie..dus waarom kan zoiets niet gezegd worden van wiet?
Hoho.. dit zal ook nergens op deze manier gesteld worden(voor geen enkele verslaving). Dat is dus een groot misverstand.

Het is slechts een indicatie, maar geen criterium. Je bent verslaaf als je aan minimaal 3 van de onderstaande criteria voldoet:

- meer gebruiken dan je dan je wil.
- willen minderen maar niet kunnen.
- gebruik en herstel (kater) kost veel tijd.
- vervelende gevolgen voor school/werk/hobby’s en vrienden.
- gebruiken terwijl je weet dat het schade oplevert.
- tolerantie (meer nodig hebben om het effect nog te voelen).
- onthoudingsverschijnselen (ziek worden bij minderen of stoppen)

Of korter: Als je het wel of niet gebruiken van het middel een inpakt heeft op je normaal sociaal te funktioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even een notitie voor de verheldering.

het is nu 13 uur gelden dat ik een joint op heb en ik heb net al wat voorwerk gedaan en dat ging prima. Ik voel me nu normaal nuchter en helder. Je kunt dat wel ontkennen, maar als ik opsta voel ik niets meer van de joint van gisteravond.
Wat CyberPope zegt "als ik op het werk een weedlucht ruik is het over", tuurlijk, snap ik ook nog wel alhoewel mijn baas weet dat ik smoke.

Ik zit onder een therapie en als eerste doelkstelling ga ik daar mijn energie instoppen en daarom komt het stoppen met roken later wel. Kan als uitstel is afstel klinken, maar meestal ben ik aardig voet bij stuk.
Dat is dan ook exact wat die mensen zeggen
"Eerst jezelf construeren en dan pas de goede voornemens van kracht laten gaan, niet alles tegelijk want als ik faal schiet ik er nog minder mee op"

Teveel hooi op je hooivork; kent iemand deze? Dat is dus het geval als ik mijn peuk nu uitdruk en mijn shag weggooi.

En ja, mijn tante noemt wel getallen en die zullen dan ook heus wel kloppen. Zelfs Jellinek geeft een maat aan. Wat is er aan jou de eer, Cyberpope dit te ontkrachten?

Edit:

Ik krijg nogal eens commentaar hierop en dat was laatst met een collega. Blowen dit, blowen zo, blowen dat. En maar mopperen totdat ik zei van
"Zolang jij stelselmatig te hard rijdt mag je niets zeggen en de spiegel is eerlijk"
Het was dan ook meteen afgelopen. Wie heeft heir een grotere kans op een ongeluk?? En dus de hele rompslomp voor je baas die een ander moet regelen.

Conclusie: het is dus precies hoe je normen en waarden liggen en daarom vind ik het nog steeds een goed topic. Ik krijg kritiek, maar kom maar op, ik ben bereid het te lezen en voel me ook niet aangevallen.
Als ik na het eten mijn snaak in de brand zet stoor ik daar niemand mee en mijn vriendin neemt er ook trekjes van en die is 43 jaar, dus blowen is niet leeftijdsgebonden.
Als je een hardrijder bent en/of bumperklever dan krijg je een vette prent of aggresie, maar 5 gram weed in huis wordt niet aktief opgespoort. Het gaat naar mate van overlast?

Nee, ik rij niet te hard, nooit. Boetegeld is zo zonde.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 12-02-2008 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Anoniem: 146043 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 07:32:
En ja, mijn tante noemt wel getallen en die zullen dan ook heus wel kloppen. Zelfs Jellinek geeft een maat aan. Wat is er aan jou de eer, Cyberpope dit te ontkrachten?
Kun je me een link geven naar waar het staat op de jellinek site. Ik kan het niet vinden namelijk.

En ik vind het opmerkelijk omdat we (ik werk in de hulpverleningssector) dit meestal niet doen. Dit omdat wat voor de een schadelijk is, voor de ander niet. Elk mens reageert uniek en je moet naar de draagkracht en draaglast kijken. Dus wanneer heeft iemand er last van en wanneer niet. (die de criteria hierboven genoemd).

Een vriend van mij die kan op vakantie roken als een ketter. 1 a 1,5 pakje per dag. Toch kan ik hem niet verslaafd noemen, want op het moment dat hij weer thuis is flikker hij de sigaretten weg en raakt hij 11 maanden geen sigaret aan. Een andere vriend is het gelukt om terug te gaan tot 2 sigaretten per dag, maar moet die dan ook hebben. Al moet hij er voor in de zeikende regen gaan staan, hij zal ze oproken. Deze vriend is met 2 sigaretten duidelijk WEL verslaafd.

Ga je puur uit van het aantal sigaretten, is het net andersom (als je meet op een moment dat vriend 1 vakantie heeft).
Nee, ik geloofde hem eerst ook niet, maar ik heb het toen zelf gezien. Flikkert gewoon zijn sigaretten weg en rookt 11 maanden niet (of 24 maanden als hij een keer niet op vakantie gaat).

Ik heb in de hulpverlening mensen mee gemaakt die behoorlijk wat cocaine gebruikte, maar er gewoon mee stopten omdat ze er geen "zin meer in hadden". Van de een op de andere dag. Die zijn dus niet verslaaft. Terwijl sommige mensen maar heel weinig gebruiken, maar het wel moeten en zijn dus wel verslaafd.

Laat de gemiddelde student een test over alcohol invullen en elke alarmbel gaat af. In hoeveelheden duidelijk verslaafd en bijna dagelijkse regelmaat. Echter 97% houd hier mee op, op het moment dat ze afstuderen en hun levenspatroon veranderd. Deze zijn duidelijk niet verslaafd.
Plattelandsjongeren die moeten drinken in het weekend omdat ze anders niet functioneren, zijn wel verslaafd.

Ik gok daarom dat de gestelde grens meer een medische is, als een verslavingsgrens. Want iemand die b.v. zijn jointje per dag moet hebben. En dus gaat staan blowen terwijl hij moet overwerkent en daardoor zijn ontslag krijgt is verslaafd. Iemand die 3 blowtjes per dag doet, maar als de situatie dat vraagt makkelijk kan laten is in elk geval minder verslaaft.

(overigens heb je wel gelijk dat als je nu therapie hebt en daar al je energie voor nodig hebt, je niet op andere vlakken moet gaan rommelen. Tenzij je voelt dat je er aan toe bent).

[ Voor 19% gewijzigd door Cyberpope op 12-02-2008 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
Ik denk dat je hier gewoon verschil moet maken wat men tegen een leek zegt (noem maar een getal, om wat duidelijkheid te verschaffen) en wat men in de praktijk doet (het hanteren van DSM criteria bijv.). Dat is ws. de discrepantie tussen de uitspraken van Cyberpope en de tante van Rogresalor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

RobertJ schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:34:
Ik denk dat je hier gewoon verschil moet maken wat men tegen een leek zegt (noem maar een getal, om wat duidelijkheid te verschaffen) en wat men in de praktijk doet (het hanteren van DSM criteria bijv.). Dat is ws. de discrepantie tussen de uitspraken van Cyberpope en de tante van Rogresalor.
Ben ik niet met je eens. Ook tegen een leek doe je dit soort uitspraken niet. Anders krijg je reacties.
Dus als ik 1 biertje minder neem, ben ik niet meer verslaafd?
Of als ik 10 gram minder snuif ben ik beter?
Dus als ik wat minder in mijn joint doe, is er geen probleem meer?

Nou ja, je kunt ze zelf wel verzinnen. Geef mensen een grens en ze denken dat ze goed bezig zijn als ze er onder blijven. En dat is dus niet (altijd).

Wel is het zo dat je afweegt wat een gezondhiedsrisico met zich meebrengt of niet. Maar dat is een heel andere norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Cyberpope schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 07:44:
[...]

Kun je me een link geven naar waar het staat op de jellinek site. Ik kan het niet vinden namelijk.
http://www.jellinek.nl/contact/ Stel deze stichting de vraag van wat als maximum wordt opgegeven. Ik ga niet de inhoud van mijn mails van Jellinek hier tentoonstellen. Het kan inderdaad zijn dat ze 1/3 gram op mijn situatie titeren en dat kan voor jou 1 gram zijn of 0,1 gram.
Op de site zelf staan geen getallen. Bij alcohol wordt ook gekeken naar de promillage en deze wijkt per persoon af. Ik durf met mijn bouw rustig een liter bier te drinken om dan te gaan rijden en ik blaas een P (niet dat ik dan rijd, maar ik mocht ook blazen terwijl mijn vriendin de bob was), ze waren verbaast naar mijn verhaal van ik heb toch echt een hele liter op). mijn moeder zal na een glaasje al een A blazen. Dit is dus evenmin eerlijk.
Ze hebben het in het antwoord verwerkt en er werd over 1/3 gram gesproken net als mijn tante zei en waarom is dit zo'n raar getal dan?

http://www.jellinek.nl/vraagenantwoord/full-story.php?q=501&id=3
Alles over weed
Ben ik niet met je eens. Ook tegen een leek doe je dit soort uitspraken niet. Anders krijg je reacties.
Dus als ik 1 biertje minder neem, ben ik niet meer verslaafd?
Of als ik 10 gram minder snuif ben ik beter?
Dus als ik wat minder in mijn joint doe, is er geen probleem meer?
Dus omdat jij bijvoorbeeld 1 glaasje per dag drink ben je minder verslaafd als een iemand die 3 liter wegwerkt volgens jou.
Ik betwijfel dat. Ik kan moeilijk mijn tante nu opbellen om te zeggen dat ze niet moet lullen over een dosis, maar zij noemde kriteria.

Mijn tante legde dus ook uit en dat zal ik maar hier neerzetten van "als je meer rookt dan zoveel mg THC/mol dat je dan over een kritische grens komt dat weed niet meer verder werkt zodat verslaving optreed. Volgens haar is het zo dat als je een tweede joint achter die ene rookt dat je die vaak niet voelt. Ook melde ze dat de tijd tussen 2 joints minimaal 16 uur moet zijn en hier weer een getal.
Zou ze me antwoorden om me om de tuin te leiden?

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 12-02-2008 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Anoniem: 146043 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 16:11:
Dus omdat jij bijvoorbeeld 1 glaasje per dag drink ben je minder verslaafd als een iemand die 3 liter wegwerkt volgens jou.
Ik betwijfel dat. Ik kan moeilijk mijn tante nu opbellen om te zeggen dat ze niet moet lullen over een dosis, maar zij noemde kriteria.
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat we meestal geen grens noemen omdat mensen dan denken dat ze goed zitten als ze aan die kant van de grens blijven. Terwijl het probleem gedrag in stand kan blijven. Stel iemand drinkt 10 bier per dag. De grens ligt op 7. Denkt hij. Oke, 3 glazen minder en in ben van mijn verslaving af. Zo werkt dat dus niet. Je kunt met 7 glazen net zo verslaafd zijn als met 10. Sterker nog, je kunt zwaarder verslaafd zijn met 7 ivm 10. Tenzij je de grenzen enorm maakt. Als ik uitga van 1 biertje in de week, dan heb je een veilige ondergrens. Maar dagelijks gebruik met een veilige norm wil er bij mij niet in. (Sorry)
Mijn tante legde dus ook uit en dat zal ik maar hier neerzetten van "als je meer rookt dan zoveel mg THC/mol dat je dan over een kritische grens komt dat weed niet meer verder werkt zodat verslaving optreed. Volgens haar is het zo dat als je een tweede joint achter die ene rookt dat je die vaak niet voelt. Ook melde ze dat de tijd tussen 2 joints minimaal 16 uur moet zijn en hier weer een getal.
Ik weet niet waarom ze het zegt, dat zou je haar moeten vragen. Ik zeg ook niet dat ze liegt of het niet klopt. Ik geef aan dat ik het zeer opmerkelijk klinkt zoals jij het verwoord. En dat ik het knap vind.

Want bij geen enkele stof is een kritische grens voor verslaving weer te geven (zover ik weet). Dat is van zo veel factoren afhankelijk. Zo zegt een promillage in het bloed niets, maar dan ook niets over verslaving. Ik heb in mijn studietijd promilages bereikt waar je een auto op had kunnen laten lopen. Was ik verslaaft? Nope, want ten tijden van examens of andere situaties dronk ik niet en ook later ben ik zeer gematigd gaan drinken (denk niet dat ik het gemiddelde van 1 glas per week haal).

Volgens mij is ook niet zo "als je meer als x gram <vul in> gebruikt, ben je gegarandeerd verslaaft" Zo werkt het niet (helaas). Want dan zou het allemaal veel gemakkelijker worden, ook in de voorlichting en verkoop van alles.

Want wat doe je dan met sex-verslaving? game-verslaving?

Natuurlijk zegt een dosis wel iets. Zo kun je redelijk veilig stellen dat iemand die 1 glas bier in het jaar drinkt, waarschijnlijk geen verslaafde is. Ook kun je stellen dat mensen die dosis X kunnen hebben zonder dood te gaan, waarschijnlijk een getrainde gebruiker is

En ja, boven een bepaalde dosis is de werkzaamheid niet meer groter en kun je dus beter minder of op die grens gaan zitten. En ja, 2 joints achter elkaar is vaak nutteloos, omdat meer van iets niet altijd meer werkzaam is. Kortom bieden dingen kun je voor zowel je portemonnee als voor je longen beter om het niet te doen.

Maar zeggen dat er beneden een bepaalde dosis geen risico op verslaving is of dat je bij minder als x gram niet meer verslaafd bent, wil er bij mij niet in. Dus je kunt volgens mij ook een blowprobleem hebben beneden een 1/3 gram.

Wat er wel bij mij in wil, is dat als je beneden 1/3 gram blijft, de gezondheidsrisico's fors afnemen. Dat wil ik geloven en zal waarschijnlijk wel kloppen.
Maar niet dat je dan geen blowprobleem meer hebt. Want dat is een gedragsaspect, meer als een fysiek aspect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vast niet, maar er zijn echt wel (vakantie)dagen geweest waarin ik letterlijk de een na de andere opstak en eerder aan de 16 joints in 2 uur zaten dan omgedraaid. Nog heb ik geen enkel probleem met niet roken.
Verslavingsgevoeligheid is geheel persoonsafhankelijk, ik ken een aantal mensen die zwaar aan de speed hebben gezeten, maar van de een op de andere dag gestopt zijn (trouwen, een dood). Ik ken ook een jongen die weinig coke snuift qua hoeveelheid (niet meer dan een gram op een uitgaansavond), maar wel áltijd, wanneer er ook maar een paar flesjes bier in zitten.
Het is onmogelijk om een sluitende hoeveelheid te stellen voor de verslaving.

Wel kunnen ze stellen dat je bij een bepaalde hoeveelheid als probleemgebruiker gezien kan worden. Maar gebruik en verslaving staan best ver uit elkaar er is maar een zeer beperkt deel van de mensen die coke snuift die daadwerkelijk verslaafd raakt. Hetzelfde geldt voor andere drugs.

Gebruik van (synthetische) drugs is hoe dan ook schadelijk, lichamelijk of geestelijk, maar gebruik van drugs is inherent aan het 'mens zijn' en zal ook nooit verdwijnen.
Ik raad alleen van harte aan het niet te doen als je in een dip zit, gebruiken om te vergeten is funest.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 140111 op 12-02-2008 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Cyberpope schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 18:33:
[...]

Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat we meestal geen grens noemen omdat mensen dan denken dat ze goed zitten als ze aan die kant van de grens blijven. Terwijl het probleem gedrag in stand kan blijven. Stel iemand drinkt 10 bier per dag. De grens ligt op 7. Denkt hij. Oke, 3 glazen minder en in ben van mijn verslaving af. Zo werkt dat dus niet. Je kunt met 7 glazen net zo verslaafd zijn als met 10. Sterker nog, je kunt zwaarder verslaafd zijn met 7 ivm 10. Tenzij je de grenzen enorm maakt. Als ik uitga van 1 biertje in de week, dan heb je een veilige ondergrens. Maar dagelijks gebruik met een veilige norm wil er bij mij niet in. (Sorry)

[...]

Ik weet niet waarom ze het zegt, dat zou je haar moeten vragen. Ik zeg ook niet dat ze liegt of het niet klopt. Ik geef aan dat ik het zeer opmerkelijk klinkt zoals jij het verwoord. En dat ik het knap vind.

Want bij geen enkele stof is een kritische grens voor verslaving weer te geven (zover ik weet). Dat is van zo veel factoren afhankelijk. Zo zegt een promillage in het bloed niets, maar dan ook niets over verslaving. Ik heb in mijn studietijd promilages bereikt waar je een auto op had kunnen laten lopen. Was ik verslaaft? Nope, want ten tijden van examens of andere situaties dronk ik niet en ook later ben ik zeer gematigd gaan drinken (denk niet dat ik het gemiddelde van 1 glas per week haal).

Volgens mij is ook niet zo "als je meer als x gram <vul in> gebruikt, ben je gegarandeerd verslaaft" Zo werkt het niet (helaas). Want dan zou het allemaal veel gemakkelijker worden, ook in de voorlichting en verkoop van alles.

Want wat doe je dan met sex-verslaving? game-verslaving?

Natuurlijk zegt een dosis wel iets. Zo kun je redelijk veilig stellen dat iemand die 1 glas bier in het jaar drinkt, waarschijnlijk geen verslaafde is. Ook kun je stellen dat mensen die dosis X kunnen hebben zonder dood te gaan, waarschijnlijk een getrainde gebruiker is

En ja, boven een bepaalde dosis is de werkzaamheid niet meer groter en kun je dus beter minder of op die grens gaan zitten. En ja, 2 joints achter elkaar is vaak nutteloos, omdat meer van iets niet altijd meer werkzaam is. Kortom bieden dingen kun je voor zowel je portemonnee als voor je longen beter om het niet te doen.

Maar zeggen dat er beneden een bepaalde dosis geen risico op verslaving is of dat je bij minder als x gram niet meer verslaafd bent, wil er bij mij niet in. Dus je kunt volgens mij ook een blowprobleem hebben beneden een 1/3 gram.

Wat er wel bij mij in wil, is dat als je beneden 1/3 gram blijft, de gezondheidsrisico's fors afnemen. Dat wil ik geloven en zal waarschijnlijk wel kloppen.
Maar niet dat je dan geen blowprobleem meer hebt. Want dat is een gedragsaspect, meer als een fysiek aspect.
Goede reactie, bedankt ;)

Ik snap dat je zelf in de gezondheidszorg werkt (meende ik eerder te lezen) en ik vind jouw visie heel helder en duidelijk.
Zo zal ze het ook bedoeld hebben met die 1/3 gram. Ze weet dat ik er 3 uit een gram haal en met verkapte woorden zegt ze dan eerder van "blijf bij die ene joint per dag". Gezond is het niet en daar knijp ik niet onderuit, maar, ja, prima reactie, echt.

Jij doelt op tolerantie van THC in de hersenen. Ja, dat bestaat inderdaad (aangehaalde tekst in TT).
Ik geloof niet dat het gebeurt bij 1 joint per dag, maar als men meer gaat roken geloof ik daar wel degelijk in en dan ben je verslaafd.

Tot zover zou ik dit als verslaving noemen in plaats van wat de GGZ ons voorlegt.
1. Je kunt niet van de weed afblijven en je rook niet matig
2. Je in de stromende regen naar die coffeeshop moet om je stuff te halen
3. Je kritiek krijgt op andere mensen terwijl de schuld bewezen door jou is.
4. Tekst in topictitel.

Wanneer ontraad ik het blowen
1. Geschiedenis met schizofrenie en/of psychosen. Een dwangneurose valt daar raar genoeg niet onder.
2. Mensen met een sterk agressief karakter
3. Mensen die L.I.V. opgenomen zijn
4. Mensen met foute vrienden (kans op recividerent gedrag)

Ik weet dat we hier praten over een deliquent onderwerp. Hard drugs zijn in mijn ogen altijdfout en in het begin had mijn moeder de angst dat op weed zwaarder materiaal volgt, harddrugs dus. Dat is nog niet gebeurt en ik ben het niet van plan want ik heb een baan en verantwoordelijkheden over mijn eigen afdeling. Daarom pas na het werk blowen en nooit, en dan ook nooit ervoor.

Ik ben een keer stoned op mijn werk geweesten mijn baas riep me bij me en was behoorlijk pissig op me, maar ik zat met een probleem in die tijd en kon het even niet laten. Als maatregel stelde hij voor mij een verplichte opname van 5 verlofdagen om mezelf aan te sterken en dat heeft geholpen.
Op geen enkele werkplek wordt blowen getolereerd en een drankorgel vliegt er even hard uit.

De vette tekst is eerlijk en waar want 99% van de mensen houd het ook niet vol met een per dag, maar nu ga ik iets opbiechten want dat moet wel om het uit te leggen.

Mijn weed ligt niet in mijn huis. Mijn weed ligt bij mijn moeder en daar kan ik er een per dag komen halen en als ik eroverheen ga is het kappen zonder genade. Dat ultimatum is mij ook gesteld.

Zou ik het zelf in huis hebben dan gaat het harder, ik kan daar wel omheen lullen, maar daarin heb je volstrekt gelijk :)
@Woretltaart:
Vast niet, maar er zijn echt wel (vakantie)dagen geweest waarin ik letterlijk de een na de andere opstak en eerder aan de 16 joints in 2 uur zaten dan omgedraaid. Nog heb ik geen enkel probleem met niet roken.
Dit is nog een voorbeeld van geen discipline (ik zeg niet dat je verslaaft ben, maar kijk er asjeblieft mee uit. Weed van nu is geen misselijk spul meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 12-02-2008 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136983

Ik spring er toch maar even tussenin.. Ik doe het ook wel eens, soms een paar weken niet soms een paar keer in de week. Gewoon wanneer het uit komt. Ik vind het gevoel af en toe gewoon heerlijk en je kan er zo'n lol mee hebben.

Meestal bevalt het goed maar ik heb soms ook van die keren dat ik er helemaal gek van word. Mijn lichaam trilt dan bijvoorbeeld heel hevig, of zelfs een keer met space cake gehad dat ik bijna neer ging en een enorm vervelende ervaring had. Had totaal geen controle over mezelf en ben maar naar een vriend gegaan (vraag niet hoe ik er gekomen ben) en daar na 6 uur vagen een beetje bijgekomen.

Mijn ervaring er mee over het algemeen is dat het lekker is, ook kan werken voor creatieve dips en dat het gewoon enorm gezellig is met je maten. De regel is dan voor mij ook: doe het nooit alleen, maar altijd samen met mensen waar je het leuk mee hebt.

Ik heb zelf wel een rare maatstaf, een goeie vriend van mij doet het namelijk erg vaak (4/5 per dag) en daardoor denk ik altijd: och wat ik doe valt wel mee. Dat gevoel heb ik weer als ik hier van alles lees. Terwijl mijn ervaring is toch dat 3 keer per week veel is, te veel zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Als je al heel slechte ervaringen hebt gehad, waarom stop je er dan niet mee?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Meestal bevalt het goed maar ik heb soms ook van die keren dat ik er helemaal gek van word. Mijn lichaam trilt dan bijvoorbeeld heel hevig, of zelfs een keer met space cake gehad dat ik bijna neer ging en een enorm vervelende ervaring had. Had totaal geen controle over mezelf en ben maar naar een vriend gegaan (vraag niet hoe ik er gekomen ben) en daar na 6 uur vagen een beetje bijgekomen.
Waarschijnlijk een allergie voor Cannabis. Zelf heb ik deze ervaringen nog nooit gehad en ik kan me eerlijk gezegt ook niet herinneren wanneer mijn laatste bad-trip was als ik er ooit een heb gehad.
Het wordt me steeds duidelijker dat weinig mensen tegen blowen kunnen en dan doel ik hierop:
Verkeerde weed, probeer een duurder weedje en doe er minder in (uiteindelijk even duur).
De spacecake die jij op hebt zal waarschijnlijk door een lijp zijn gemaakt die niet kan doseren. Voor mijn weedmelk heb ik slechts 1/4 gram nodig. Ik rook nu niet want ik heb nu koorts (kwam gisteravond opzetten) en nu drink ik het.

Vraag: Slik je medicijnen?

Slechte reaganten met weed zijn ao
Depakine
Doxicycline
Haldol
Alcohol
oude a-typische anti-psychotica
medicijnen voor hartritmestoornissen zoals een adrenaline regulator
of een protonenpompremmer.

Toleranten (dus medicatie die samen kán gaan met weed. Ik zeg: 'kán')
->Paroxetine
->Risperdal
->Oxazepam
->Pretnison?
->Koffie

En dan heb ik een hele goede tip voor je als je toch wilt blowen zonder gek te worden.
Rol je joint, ga rustig zitten en drink heel veel water. Een liter per joint is niet veel en als
ik blow krijg ik altijd gigantische dorst en dan smaakt water als wijn.

Of je stuff halen bij een andere shop, misschien gaat dat wel goed.
Zo niet, asjeblieft en stop ermee. Ikm mag helemaal niets zeggen, maar
ik wordt er niet akelig of beverig van. Wat ik merk is een prettige high en
niet stoned zijn.

Misschien heb je voor het blowen te vet gegeten of verkeerd. Vetten laten weed extra
sterk werken en glucose heeft geen relatie met THC (dacht ik)

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 13-02-2008 03:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 190625

kansloos topic ... O-)
En dit zeg ik als voormalige blower die vanaf zijn 16de tot aan z'n 26 geblowd heeft en in die laatste 6 jaar onsjes dealde om z'n gebruik gratis te houden... 10 tot 12 bijna pure joints per dag ..
Een klaplong heeft me "gered" ... En ik moet er niks meer van hebben ..
Neemt niet weg wie nog rookt geniet er van ... met mate(n) ...

En met onderstaande in mijn achterhoofd :
Confusion schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 12:50:
[modbreak]Het is niet de bedoeling dat we hier coffeeshops gaan beoordelen of de kwaliteit van bepaalde soorten marihuana (bij bepaalde coffeeshops) gaan bespreken. Dit topic mag alleen gaan over de (wetenschappelijke aspecten van de) gezondheidsrisico's van marihuanagebruik.[/modbreak]
http://www.forbes.com/hea...7/04/17/hscout603764.html

Marijuana Compound May Fight Lung Cancer

04.17.07, 12:00 AM ET

TUESDAY, April 17 (HealthDay News) -- While smoking marijuana is never good for the lungs, the active ingredient in pot may help fight lung cancer, new research shows.

Harvard University researchers have found that, in both laboratory and mouse studies, delta-tetrahydrocannabinol (THC) cuts tumor growth in half in common lung cancer while impeding the cancer's ability to spread.

The compound "seems to have a suppressive effect on certain lines of cancer cells," explained Dr. Len Horovitz, a pulmonary specialist at Lenox Hill Hospital in New York City.

According to the researchers, THC fights lung cancer by curbing epidermal growth factor (EGF), a molecule that promotes the growth and spread of particularly aggressive non-small cell lung cancers. "It seems to go to (EGF) receptor sites on cells and inhibit growth," said Horovitz, who was not involved in the study.

The findings are preliminary, however, and other outside experts urged caution.

"It's an interesting laboratory study (but) you have to have enough additional animal studies to make sure the effect is reproducible and to make sure that there are no overt toxic effects," said Dr. Norman Edelman, chief medical officer of the American Lung Association. "It's a little more than tantalizing because it's a compound that we know has been in humans and has not caused major problems."

The findings were to be presented this week at the annual meeting of the American Association for Cancer Research (AACR) in Los Angeles.

Lung cancer is the number one cancer killer in the world. Lung tumors that over-produce the EGF receptor tend to be extra-aggressive and don't respond well to chemotherapy.

THC is the main active ingredient of Cannabis sativa --marijuana. It has been shown to inhibit tumor growth in cancer, but specific information on its action against lung cancer has so far been limited.

In the new study, the researchers first showed that two different lung cancer lines, as well as samples from patient lung tumors, produced the cannabinoid receptors CB1 and CB2.

Endocannabinoids -- cannabinoids produced naturally in the body -- are thought to have an effect on pain, anxiety and inflammation when they bind to cannabinoid receptors.

Next, the researchers injected standard doses of THC into mice implanted with human lung cancer cells. After three weeks of treatment, tumors shrank by about 50 percent in animals treated with THC, compared to those in an untreated control group, the researchers reported.

The findings may shed light on a question that has been puzzling Horovitz: Why hasn't there been a spike in lung cancer in the generation that smoked a lot of marijuana in the 1960s.

"I find it fascinating, wondering if the reasons we're not seeing this spike is that THC inhibits lung cancer cells," he said. "It would be very ironic, although you certainly wouldn't tell somebody who smoked cigarettes to add marijuana."

A second set of findings presented at AACR suggested that a viral-based gene therapy could target both primary and distant tumors, while ignoring healthy cells.

When injected into 15 mice with prostate cancer, this "smart bomb" therapy eliminated all signs of cancer -- effectively curing the rodents. Researchers at Columbia University, in New York City, said the therapy also worked in animals with breast cancer and melanomas.

And in a third hopeful trial reported at the meeting, German researchers at University Children's Hospital, in Ulm, said they've used measles viruses to treat brain tumors. In mouse experiments, the virus attached to the tumor from the inside out, the team said.

More information

For more on lung cancer, head to the American Lung Association.
Leuke website : Marijuana Uses - Dr. Lester Grinspoon
Cannabis is the only plant that produces chemicals called cannabinoids,
however, with gene splicing and genetic engineering, it is only a matter
of time until cannabinoids are added to other plants.
Cannabinoids are ingredients unique to cannabis; the psychoactive cannabinoids are
responsible for the mind-bending effects of marijuana.
Some cannabinoids get you high.
Around 40 cannabinoids have been confirmed to exist, but most are not psychoactive.
Here is a short rundown on the six most prominent cannabinoids.
D9 THC, the main ingredient that gets you high, is called: D9-trans-tetrahydrocannabinol.
All cannabis, whether industrial hemp or drug marijuana, contains some D9 THC.
Industrial hemp cannabis contains infinitesimal amounts while dried flower tops (buds) of potent marijuana can contain up to 25 percent D9 THC.
In potent varieties of marijuana, perhaps all of the mind-bending effects are derived from D9 THC.
D8 THC is found in very low concentrations in cannabis.
It also gets you high, but there is so little D8 THC in most cannabis that researchers, breeders and growers concentrate on the more abundant and potent D9 THC.
To simplify matters we will refer to both D9 THC and D8 THC as THC.
Cannabidiol, known as CBD, also appears in virtually all varieties of cannabis.
The amount of CBD varies enormously, from a trace to more than 95 percent of all cannabinoids present in a plant.
CBD generally has a sedative effect regarding the high you experience.
CBD, when combined with THC, tends to postpone the beginning of the high, but, the good part is that CBD can make it last twice as long.
Whether CBD increases or decreases the force of the high is subjective and must be discerned by each smoker.
Cannabinol, or CBN, is produced as THC oxidizes or degrades.
Only a trace of CBN exists in fresh bud.
Stored and cured tops or hashish have higher levels of CBN, that has converted from THC.
Marijuana with high levels of CBN generally make the toker feel disoriented and often sleepy
or groggy, often referred to as a stupefying high.
At best CBN contains only 10 percent of the psychoactive potency of the original THC.
Tetrahydrocnnabivarin, called THCV, is the shorter three-carbon propyl that replaces the five-carbon pentyl chain.
This compound is associated with the fragrance of the plant. In other words, very pungent smelling
marijuana normally contains THCV.
Warmer temperatures bring out more smell.
THCV is found in very potent marijuana that originated in Southeast and Central Asia as well as regions in Africa.
Concentrations of THCV usually make the high come on quicker and disappear sooner.
There is still much research to do on this cannabinoid.
Cannabichromene, or CBC, may make up to 20 percent of the cannabinoid profile in a plant.
Little study has been done on this cannabinoid.
So far, researchers believe that it may interact with THC to make the high more intense.
Nu even in het Nederlands :
Afbeeldingslocatie: http://www.sharemation.com/ties/img001.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.sharemation.com/ties/img002.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.sharemation.com/ties/img003.jpg

Oh ennuh :

Algemene Info vernevelaars med cannabis.pdf of size 73.938 KB
http://www.filefactory.com/file/c0018a/

# cannabis myths and facts.pdf of size 984.32 KB
http://www.filefactory.com/file/cac138/

# HighTimes.Nov.2002.Stoned_Again.Weedshop.ShareReactor.pdf of size 30.859 MB
http://www.filefactory.com/file/9c8a7d/

# Medicinale Cannabis_Nov3.pdf of size 229.46 KB
http://www.filefactory.com/file/85acdf/

# Verkenning_medicinale_cannabis.pdf of size 1001.2 KB
http://www.filefactory.com/file/61a414/

# verslavingzorg o.a Cannabis en Psychose relatie.pdf of size 165.368 KB
http://www.filefactory.com/file/9d52a9/

# The_Joint_Rollers_Handbook.Stoned_Again.Weedshop.ShareReactor.pdf of size 10.101 MB
http://www.filefactory.com/file/52c9b9/

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 190625 op 13-02-2008 03:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 03:01:
[...]

Toleranten (dus medicatie die samen kán gaan met weed. Ik zeg: 'kán')
->Paroxetine
->Risperdal
->Oxazepam Lijkt me verstandiger ..
->Pretnison?
->Koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik heb zelf 12 jaar geblowed (ben nu 26) en ben sinds 6 weken helemaal gestopt met blowen en roken.
Ik heb het blowen al die jaren met plezier gedaan. Iedere dag 1 of 2 jointjes na het werk. In het weekend waren het er wel wat meer per dag.
Maar ik was het helemaal zat om afhankelijk ervan te zijn en wilde zowieso stoppen met roken en dan niet zo halfslachtig zoals vrienden van mij steeds doen; wel stoppen met roken maar niet met blowen met als resultaat dat ze 3x zoveel gaan blowen.
Tot nu toe gaat het goed, maar ik merk wel dat ik veel slechter slaap nu ik gestopt ben, maar dat zou over een tijdje over moeten zijn. Voordeel ervan is dat ik nu veel meer tijd heb. :)

Ik heb blowen en roken altijd als iets tijdelijks gezien in m'n leven, iets wat je gewoon niet je hele leven kan blijven volhouden. Voor mij is nu die tijd aangebroken vindt ik en ik heb er vrede mee en heb er goeie herinneringen aan.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 216171

De stof die bij blowen in je lichaam komt blijft er ongeveer een half jaar inzitten.
Als deze stof reageert op een andere stof die in het lichaam is kan er wel iets gebeuren.

Dus blowen is niet zonder risico's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136983

Anoniem: 146043 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 03:01:
[...]

Waarschijnlijk een allergie voor Cannabis. ......
geen idee, het gaat vaker goed dan slech hoor 8)7. Meestal komt het ook omdat ik of te veel gebruik denk ik of omdat het goedkope troep is. Medicijnen slik ik niet.

Zo lang ik niet al te veel slechte ervaringen heb blijf ik het leuk vinden. Daarbij gebruik ik liever Hasj dan Wiet omdat je zo suf word van wiet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
Cyberpope schreef op maandag 11 februari 2008 @ 13:22:
Hoho.. dit zal ook nergens op deze manier gesteld worden(voor geen enkele verslaving). Dat is dus een groot misverstand.

Het is slechts een indicatie, maar geen criterium. Je bent verslaaf als je aan minimaal 3 van de onderstaande criteria voldoet:

- meer gebruiken dan je dan je wil.
- willen minderen maar niet kunnen.
- gebruik en herstel (kater) kost veel tijd.
- vervelende gevolgen voor school/werk/hobby’s en vrienden.
- gebruiken terwijl je weet dat het schade oplevert.
- tolerantie (meer nodig hebben om het effect nog te voelen).
- onthoudingsverschijnselen (ziek worden bij minderen of stoppen)

Of korter: Als je het wel of niet gebruiken van het middel een inpakt heeft op je normaal sociaal te funktioneren.
D'r zal evengoed een minimale dosis nodig zijn om uberhaupt invloed te hebben? Als je gemiddeld 0,027 gram weed per dag rookt dan zal dat geen invloed hebben op je leven...bij 10 gram echter wel(denk ik ;) ). Dat die grens per persoon enorm kan verschillen snap ik ook wel, maar dat neemt niet weg dat zo'n grens niet bestaat en niet gehanteerd kan worden. Je moet natuurlijk niet naar dagen kijken, maar eerder naar langdurig gebruik...iemand die elke dag rookt

En "- gebruiken terwijl je weet dat het schade oplevert" vind ik een dubieus argument. Zelfs al drink je 1 glas bier per jaar, je weet dat alcohol schadelijk is, ook in kleine hoeveelheden..ben je dan al verslaafd :P

Ik ben blijkbaar verslaafd aan alcohol aangezien ik aan 3 van die criteria voldoe...en dat terwijl ik gemiddeld rond 1 glas in de week naar binnen werk...maar daar de volgende dag wel een kater brakheid aan overhoudt en dat heeft gevolgen voor 't sociale leven(nl. dattik niet te genieten ben deie dag tenzij ik gewoon lang kan uitslapen :+ )
Cyberpope schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 18:33:
Dus zou je ook kunnen kunnen stellen dat iemand die gemiddeld minder dan 1/365e glas per dag drinkt niet verslaafd is en heb je toch een dagelijkse grens.

Da's absurd laag ja, maar even goed een grens die te hanteren is...en dat kun je ook voor wiet doen over meerdere maanden of jaren meten. Tuurlijk kun je ook kilo's weg smoken in een jaar zonder echt te móeten blowen of zonder tolerant te worden, maar dat betekent niet noiet dat 't geheel zonder problemen is...

[ Voor 3% gewijzigd door Rey Nemaattori op 13-02-2008 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Hoewel het op deze manier een kinderachtige discussie wordt zal ik toch even reageren.
Rey Nemaattori schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 11:36:
D'r zal evengoed een minimale dosis nodig zijn om uberhaupt invloed te hebben? Als je gemiddeld 0,027 gram weed per dag rookt dan zal dat geen invloed hebben op je leven...bij 10 gram echter wel(denk ik ;) ). Dat die grens per persoon enorm kan verschillen snap ik ook wel, maar dat neemt niet weg dat zo'n grens niet bestaat en niet gehanteerd kan worden.
Ja een dergelijke hypothetische grens bestaat er. Dat klopt. Als jij 0,00001 miligram cocaine in mijn koffie doet elke morgen zal ik hier niet verslaaft aan raken. Maar ik zal er ook niets van merken. Daarom is deze discussie nutteloos en geneuzel in de vierkante milimeter. Een stof moet namelijk ook voldoende aanwezig zijn om effect te hebben. Dat effect is mede de basis voor de verslaving. geen effect dan ook geen kans op verslaving. Maar zo weinig drugs gebruiken, dat je het zelf het effect niet merkt is ook nutteloos, dus waarom zou je het dan gebruiken?
Je moet natuurlijk niet naar dagen kijken, maar eerder naar langdurig gebruik...iemand die elke dag rookt
Nee, hoeft niet. Iemand die 2 jaar cocaine snuift, maar zonder zijn sociale patroon te onderbreken of enige ander gevolg van vandaag op morgen kan stoppen is duidelijk niet verslaafd. Iemand die 2 dagen crack gebruikt, en zijn moeder wil vermoorden om een shot te scoren voor de derde dag mag je rustig verslaaft noemen.
En "- gebruiken terwijl je weet dat het schade oplevert" vind ik een dubieus argument. Zelfs al drink je 1 glas bier per jaar, je weet dat alcohol schadelijk is, ook in kleine hoeveelheden..ben je dan al verslaafd :P
Nee, de schade van 1 glas alcohol is er niet. Sterker nog 1 glas alcohol met regelmaat (niet direct dagelijks) kan gezond zijn.
Ik ben blijkbaar verslaafd aan alcohol aangezien ik aan 3 van die criteria voldoe...en dat terwijl ik gemiddeld rond 1 glas in de week naar binnen werk...maar daar de volgende dag wel een kater brakheid aan overhoudt en dat heeft gevolgen voor 't sociale leven(nl. dattik niet te genieten ben deie dag tenzij ik gewoon lang kan uitslapen :+ )
Hierboven staan er nog maar 2. Dus vraag me af of je aan 3 komt. Daarbij is het nogal erg flauw om een woordspelletje te gaan spelen met iets dat algemeen geaccepteerd wordt en door de nodige deskundige in elkaar is gezet. Mocht je echt kritiek hebben dan kan dat altijd (de DSM IV mag de nodige kritiek hebben) maar dit is onzin.
En een dag niet te genieten is zijn geen invloed op je sociale leven. Als jij echter weet dat jou vriendin van jou wegloopt op het moment dat je dit nog 1x overkomt en je drinkt toch dat ene glas bier, dan heb je dus een probleem (of je wil van je vriendin af, dat kan ook).
Dus zou je ook kunnen kunnen stellen dat iemand die gemiddeld minder dan 1/365e glas per dag drinkt niet verslaafd is en heb je toch een dagelijkse grens.
Dan heb je de hele problematiek niet begrepen. Als iets dagelijks wordt, wordt het gedrag. Als het een gewoonte wordt, waarmee je moeilijk kunt stoppen kan het een verslaving worden. De essentie van het jaar is, dat het niet snel een gewoonte wordt, als de periode ertussen aardig lang wordt (geen garantie).
Da's absurd laag ja, maar even goed een grens die te hanteren is...en dat kun je ook voor wiet doen over meerdere maanden of jaren meten. Tuurlijk kun je ook kilo's weg smoken in een jaar zonder echt te móeten blowen of zonder tolerant te worden, maar dat betekent niet noiet dat 't geheel zonder problemen is...
Een nutteloze grens, die je in een kinderachtige discussie aanvoert. Een beetje van het niveau
"Kun je als je 1 mililiter aanmaak in een zwembad gooit zeggen dat je een zwembad met aanmaak limonade hebt??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
Cyberpope schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 18:50:
Hoewel het op deze manier een kinderachtige discussie wordt zal ik toch even reageren.
Als je direct zulke oordelen velt, dan hoef je eigenlijk al niet meer te discussiëren?
Je schijft me nl. af als discussiepartner, dus 't maakt niet eens uit wát ik er tegen in breng...

[ Voor 14% gewijzigd door Rey Nemaattori op 13-02-2008 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Rey Nemaattori schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 19:36:
Als je direct zulke oordelen velt, dan hoef je eigenlijk al niet meer te discussiëren?
Je schijft me nl. af als discussiepartner, dus 't maakt niet eens uit wát ik er tegen in breng...
Klopt. Ik schijf op dat ook minder voor jou als wel voor anderen die hier lezen.
Maar daar heb je gelijk in. In mijn ogen diskwalificeer je jezelf als discussie partner als ze zaken brengt zoals jij ze brengt.

Je kunt dan voor kiezen om niet te reageren of in elk geval reageren zodat ook anderen die hier lezen in elk geval weten dat een post incorrect is. Als het een pure mail wisseling of persoonlijk gesprek geweest was, had ik je waarschijnlijk genegeerd of niet meer geantwoord. Was dit een discussie geweest in een volle zaal, had je bovenstaand antwoord gekregen.

Dan kun hierna ingaan op "maar hij neemt mij niet serieus" en daarover de discussie gaan voeren.
Dat doe ik hier 1x, maar mijn punt is duidelijk dus doe ik vanaf hier niet meer doen.

Ik vind het helemaal lullig omdat ik je verder van hier op het forum ken als iemand die wel inhoudelijk reageert en meestal nuttige dingen toevoegt. Dus waarom dan hier met limit van 1/365 glas komen, of te wel 0,5 mililiter wat 1 druppel is, is onzinnig en dat weet jij ook. Dus vraag ik me af waarom je het doet in een behoorlijk serieus topic zoals dit.

Topicstarter
En "- gebruiken terwijl je weet dat het schade oplevert" vind ik een dubieus argument. Zelfs al drink je 1 glas bier per jaar, je weet dat alcohol schadelijk is, ook in kleine hoeveelheden..ben je dan al verslaafd

*Hmmm, fermentatie uitgesloten of eet je nooit fruit :P

Come on, laten we het gezellig houden. Als je een aversie hebt tegen blowen onderbouw dat volwassen en laat elkaar in elkaars waarde, just a hint my side

Nochtans is een onderzoek nooit van toepassing op alle mensen. Daar steekt men hier geen argument mee en een argument moet uit jezelf komen. Die scans zijn niet relevant en/of inherent aan dit topic :?

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 14-02-2008 02:14 ]

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Andere zienswijze:

Wat is slechter? Iedere dag een jointje roken omdat je je daar lekker bij voelt, het leuk vindt, of niet blowen terwijl je eigenlijk wel zou willen blowen, maar dit laat vanwege de zogezegde risico's. Deze laatste twee zijn in strijd met elkaar en leveren dus een mate van stress op.

Daarbij, van leven ga je nu eenmaal dood. Vis is gezond, spinazie ook, maar wanneer je deze 2 voedingsmiddelen tegelijkertijd nuttigt, kan er een potentieel gevaarlijke stof vrijkomen.
Een glas wijn per dag is gezond, terwijl alcohol hersencellen afbreekt omdat het uitdroging veroorzaakt.

Ik vind dit daarom een onzinnige discussie. Want alles is relatief, uiteindelijk (ja, uitzonderingen blabla, maar daar heb ik het niet over, want het zijn niet voor niets uitzonderingen).

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Anoniem: 146043 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 02:12:
Come on, laten we het gezellig houden. Als je een aversie hebt tegen blowen onderbouw dat volwassen en laat elkaar in elkaars waarde, just a hint my side

Nochtans is een onderzoek nooit van toepassing op alle mensen. Daar steekt men hier geen argument mee en een argument moet uit jezelf komen. Die scans zijn niet relevant en/of inherent aan dit topic :?
Ik vraag mij af of je met dit topic niet aan conformation bias doet? Van bv iPod gebruikers is bekend dat ze na aanschaf alleen de positieve dingen benadrukken want het staat anders weinig stoer om zo'n duur ding te kopen en dat niets te vinden. Want in dit topic lijkt het ook dat de eindconclusie al bij voorbaat vast dient te staan (weed = goed) terwijl de vraag 'waarom zou je niet stoppen' een legale vraag blijft. Er zijn namelijk echt wel dikke nadelen te vinden in blowen en die leiden vaak tot psychische en psychotische klachten. Iets wat met 1 biertje niet snel naar voren komt.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

dawg schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 12:18:
Wat is slechter? Iedere dag een jointje roken omdat je je daar lekker bij voelt, het leuk vindt, of niet blowen terwijl je eigenlijk wel zou willen blowen, maar dit laat vanwege de zogezegde risico's. Deze laatste twee zijn in strijd met elkaar en leveren dus een mate van stress op.
Als een keertje niet blowen je al stress oplevert, ben je al verkeert bezig. Maar ik zal niet zeggen dat blowen (mits gematigd en ik noem elke dag in geen enkel opzicht gematigd) per definitie verkeerd is. Maar kleven nogal wat risico's aan. Voordat je de eerste keer gebruikt weet je niet of je een aanleg hebt om psychotisch of ander schizofreen te worden. Dus zou ik zeggen doe het niet en je mist het niet.
Daarbij, van leven ga je nu eenmaal dood. Vis is gezond, spinazie ook, maar wanneer je deze 2 voedingsmiddelen tegelijkertijd nuttigt, kan er een potentieel gevaarlijke stof vrijkomen.
Een glas wijn per dag is gezond, terwijl alcohol hersencellen afbreekt omdat het uitdroging veroorzaakt.
Pak een pistool en schiet jezelf door je kop.. Immers van leven ga je dood... 8)7
En nee, elke dag een glas wijn is niet gezond. Onderzoek heeft uitgewezen dat z'n 4 a 6 glazen per week gezond is, ga je richting de 7 a 8 glazen is het weer ongezonder. (onderzoek Philippe Presles en Catherine Solano, prévenir (Alzheimer, cancers, infarctus et vivre en forme plus longtemps)). Sorry geen online bron kunnen vinden.

En voordat mensen hier gaan roepen. Dat onderzoek is niet op mij van toepassing, zou ik zeggen om eens na te gaan hoe een onderzoek in elkaar zit en hoe het met externe validiteit zit.
Ik vind dit daarom een onzinnige discussie. Want alles is relatief, uiteindelijk (ja, uitzonderingen blabla, maar daar heb ik het niet over, want het zijn niet voor niets uitzonderingen).
ik snap niet wat jij hier nog doet. Als toch alles relatief is hoe je ergens meer een discussie over aan te gaan. Sterker nog, het hele leven is relatief, dus laten we maar niets meer doen. Want alles wat je doet is ook relatief. Dat is elke discussie doodslaan.

Maar om terug te komen bij d TS. Ik vind elke dag gebruikt (alcohol of wiet) geen gematigd gebruikt.
Gematigd gebruik, is onregelmatig gebruik (lees meestal met variabele tussenpozen van minimaal meerdere dagen) in (meestal) kleine hoeveelheden.

Elke dag, omdat je er afhankelijk van bent (en dat lees ik wel uit de antwoorden van de TS) is geen gematigd gebruikt.

Ja, TS heeft zijn gebruik nu gematigd ten opzicht van wat hij eerste gebruikte. En dat is zeker gezonder als meer gebruiken. Maar het is nogal ongezonder als niet gebruiken. En heeft het risico in zich dat het erg snel fout kan gaan als TS tegenslagen in zijn leven tegenkomt. (en dat is een heel reeel gevaar. Meestal zijn b.v. alcohol verslaafde regelmatige drinkers geweest, die bij tegenslag doorslaan)

TS is dus goed bezig en heeft belangrijke stappen gezet. Hij heeft zijn controle extern gelegd (ouders) en dat is ook erg verstandig.

Maar op de vraag "is gematigd blowen gevaarlijk" moet je 2 dingen duidelijk hebben.
1) Wat versta je onder gematigd gebruik?
2) Welke gezondheidsrisico vind je gevaarlijk?

1) Ik vind gematigd blowen niet dagelijks roken, ook al is het maar een halve joint of 0.25 gram. Ook dit staat natuurlijk weer open voor eigen interpretatie en inzicht, maar ik vind gematigd meer iets als eens in de week, of iets dergelijks, een jointje doen.
2) In het dagelijks leven sta ik over het algemeen bijzonder weinig stil bij potentiele gezondheidsrisico's van bepaalde acties. Als ik dat wel zou dan zou ik nog maar weinig buiten komen en zeker verhuizen uit de Randstad. Bier is gevaarlijk, frituur is gevaarlijk, autorijden is gevaarlijk, fietsen in de buurt van rijkswegen is gevaarlijk, geen '1 ons groente en 2 stuks fruit' eten is gevaarlijk. Ik denk dat mensen gezondheidsoverwegingen pas serieus in overweging gaan nemen, ten koste van iets wat ze graag (willen) doen, het toch echt over een acuut verschil tussen leven en dood moet gaan.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Waarbij je bij vraag 2 eigenlijk ook nog de beschermingsfactoren in ogenschouw zou moeten nemen.
Dus dat is een complexe vraag.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Cyberpope schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:42:
[...]

Als een keertje niet blowen je al stress oplevert, ben je al verkeert bezig. Maar ik zal niet zeggen dat blowen (mits gematigd en ik noem elke dag in geen enkel opzicht gematigd) per definitie verkeerd is. Maar kleven nogal wat risico's aan. Voordat je de eerste keer gebruikt weet je niet of je een aanleg hebt om psychotisch of ander schizofreen te worden. Dus zou ik zeggen doe het niet en je mist het niet.
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het bijvoorbeeld weleens een keer zouden willen proberen, maar het niet doen vanwege alle indianenverhalen die de ronde doen. Dan zeg ik dus: doe het dan wel een keer, dan ben je van dat gestress af. Want als er iets slecht is, is het stress.

Nog een voorbeeld: Er zijn mensen die stoppen met blowen (of roken/drinken/andere drugs) vanwege de risico's, verhalen, adviezen, etc etc. Dat terwijl ze er zelf niet 100% achter staan. Ook dat levert stress op, dus dan zeg ik weer: beter wacht je even totdat je er wel 100% achter staat. Is veel gezonder. Want iemand die met de gedachte speelt te stoppen met wat dan ook, ondergaat vaak een proces waardoor hij of zij uiteindelijk er zelf ook 100% achterstaat.

En over het psychose/schizofrenieverhaal: onderzoek heeft recentelijk nog uitgewezen dat migratie een grote risicofactor is voor psychoses/schizofrenie. Ook maar niet meer migreren dan? Ik persoonlijk vind dat ieder voor zich uit moet maken of hij/zij de eventuele risico's aanvaardbaar vind, of niet.
Pak een pistool en schiet jezelf door je kop.. Immers van leven ga je dood... 8)7
En nee, elke dag een glas wijn is niet gezond. Onderzoek heeft uitgewezen dat z'n 4 a 6 glazen per week gezond is, ga je richting de 7 a 8 glazen is het weer ongezonder. (onderzoek Philippe Presles en Catherine Solano, prévenir (Alzheimer, cancers, infarctus et vivre en forme plus longtemps)). Sorry geen online bron kunnen vinden.
Lees even niet alles zo letterlijk, wil je. Ik neem aan dat je pienter genoeg bent om te begrijpen waar ik op doelde. Zo niet, dan begrijp ik niet wat jij in deze discussie doet. NOFI.
ik snap niet wat jij hier nog doet. Als toch alles relatief is hoe je ergens meer een discussie over aan te gaan. Sterker nog, het hele leven is relatief, dus laten we maar niets meer doen. Want alles wat je doet is ook relatief. Dat is elke discussie doodslaan.
Nee, laten we elkaar in elkaars waarde laten, en niet alles zo letterlijk nemen. Het is zo, ik heb het (weliswaar in een ander opzicht) aan den lijve ondervonden hoe relatief het leven is, en dat geldt dan automatisch voor de dingen die je wel of niet wenst te doen.

Want als we zo gaan beginnen moet je toch even in de spiegel kijken, en dan concluderen dat jouw post ook niets meer dan relativistisch is. Zoals iemand in dit topic al aanhaalde, de ene persoon is dronken na 2 biertjes, de ander na 20.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

dawg schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 16:50:
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het bijvoorbeeld weleens een keer zouden willen proberen, maar het niet doen vanwege alle indianenverhalen die de ronde doen. Dan zeg ik dus: doe het dan wel een keer, dan ben je van dat gestress af. Want als er iets slecht is, is het stress.
Voordurende stress is slecht. Korte stress daar is niets verkeerd mee. Sterker nog kortdurende stess is goed voor je lijf en pyscho-sociale gezondheid. Langdurige stress is zeer schadelijk, omdat je lijf zich daarvan niet kan herstellen.
Nog een voorbeeld: Er zijn mensen die stoppen met blowen (of roken/drinken/andere drugs) vanwege de risico's, verhalen, adviezen, etc etc. Dat terwijl ze er zelf niet 100% achter staan. Ook dat levert stress op, dus dan zeg ik weer: beter wacht je even totdat je er wel 100% achter staat. Is veel gezonder. Want iemand die met de gedachte speelt te stoppen met wat dan ook, ondergaat vaak een proces waardoor hij of zij uiteindelijk er zelf ook 100% achterstaat.
Aan de andere kant, kan stoppen de ervaring opleveren dat het leven een stuk fijner is als je gestopt bent, waarna de motivatie wel naar de 100% doorslaat. Soms moet je gewoon die stap nemen. Als je wacht tot de motivatie 100% is, heb je altijd wel een excuus om te zeggen dat het nu niet uitkomt. Dis is verschillend en sommige mensen vallen vaker terug.
En over het psychose/schizofrenieverhaal: onderzoek heeft recentelijk nog uitgewezen dat migratie een grote risicofactor is voor psychoses/schizofrenie. Ook maar niet meer migreren dan? Ik persoonlijk vind dat ieder voor zich uit moet maken of hij/zij de eventuele risico's aanvaardbaar vind, of niet.
Stress verhoogt het risico op schizofrenie. Dat is zeker. Echter in het geval van migratie kun je beschermde factoren aanbrengen die de stress verminderen. Dit gaat niet bij het introduceren van een stof in je lichaam. Fundamenteel verschil.

En risico's zijn er altijd. Maar die hangen ook af van de beloning. En die is bij migratie waarschijnlijk groter en meer structureel als een keer een joint proberen.

Ik ben het met je eens dat iedereen zelf moet bepalen of hij een risico neemt of niet. Maar laten we hier niet de risico's bagatelliseren en doen alsof ze klein zijn. Want dat zijn ze niet. Gebruik van cannabis is risicovol. Zeker heden ten dagen, waar de gehaltes van THC enorm gestegen zijn. Op dit moment zou cannabis meer richting de harddrugs gaan als ooit tevoren.
Lees even niet alles zo letterlijk, wil je. Ik neem aan dat je pienter genoeg bent om te begrijpen waar ik op doelde. Zo niet, dan begrijp ik niet wat jij in deze discussie doet. NOFI.
[...]
Nee, laten we elkaar in elkaars waarde laten, en niet alles zo letterlijk nemen. Het is zo, ik heb het (weliswaar in een ander opzicht) aan den lijve ondervonden hoe relatief het leven is, en dat geldt dan automatisch voor de dingen die je wel of niet wenst te doen.
Nee, ik snap wat jij bedoelt, maar je stelt het wel erg stellig, zonder enige onderbouwing. Vergis je niet, ik weet uit persoonlijke ervaring hoe kwetsbaar het leven is en hoe snel het voorbij kan zijn. Te vaak zelfs. Echter dat is geen enkele reden om maar volledig door te slaan en het leven en je gezondheid als wegwerp artikel te gebruiken. En zo liet je het wel klinken.

Stress omdat je het niet mag, is NOOIT zo schadelijk als het een keer doen. Tenzij je als ernstig verslaafd bent. Maar dan nog weegt de stress van die paar maanden niet op tegen de gezondheidsschade van het gebruik op langere termijn.(en je kunt het nodige doen om de effecten van stress op je lijf drastisch te verminderen) Dat is een fabel (of indianen verhaal zoals je wilt). Tenzij je reeds erg ver bent. Zo moet je opa van 70 niet meer laten stoppen met roken. Of iemand die terminale kanker heeft lastig vallen dat hij niet moet blowen.

Ik ben volledig ervoor als mensen bewust kiezen wat ze doen en daarbij de risico's aanvaarden. Ik gun daarbij mensen hun volledige vrijheid, want ze ook willen doen, zolang ze daar geen anderen mee kwaad doen. Maar dan wel heel bewust en de risico's wetend. En waarvoor ze dat risico nemen. Want zoals er indianen verhalen over de risico's zijn, zijn er net zo veel indianen verhalen over het plezier en de onschadelijkheid. Zeker in een periode van pubertijd, waarbij pubers leven van met de persoonlijke fabel, en een groter risico lopen op verslaving omdat hun hersenen nog in ontwikkeling zijn, zijn de risico's behoorlijk fors.

Want roken van een joint is schadelijk. Linksom of rechtsom. Je neemt tevens een redelijk risico op een psychose. Daarbij loop je een forse kans op een verslaving als je het regelmatig doet (groter als bij alcohol). Een verslaving die sneller kan resulteren in sociale uitsluiting en maatschappelijke gevolgen als bij alcohol. Dit omdat het maatschappelijk veel minder geaccepteerd is (of je dit nu rechtvaardig vind of niet is niet ter zake)

En als je het toch over de kwetsbaarheid van het leven hebt. Ja, dat is er. En het is verdomd oneerlijk als je neefje van nog geen jaar naar het kerkhof mag brengen en als een goede vriendin op 31 (met 3 mnd oude baby) zelfmoord pleegt mede omdat de verpleging niet oplet. Ook is het klote om je beste vriend te mogen begraven naar een auto-ongeluk. En ook is het zeker niet prettig om te horen dat je een chronische ziekte hebt, waardoor je altijd beperkt blijft.

Maar wat mij dat geleerd heeft is niet alleen dat het leven kwetsbaar is en je leven morgen totaal op zijn kop kan staan en niet meer is zoals het is (en op die manier relatief). Maar ook dat ik de plicht heb om bewust te leven en kansen die ik krijg niet moet gaan vergooien omdat alles toch maar relatief is en het dus toch niets uitmaakt wat je doet en dus maar voor de snelle behoefte kick te gaan. Dat juist op mij er een plicht ligt om er van te maken wat er van te maken is en wat ik goed afwegen tussen wat het me oplevert en wat het me kost en niet achteloos mijn leven mag verspelen. Anders zouden zij waarschijnlijk graag met mij geruild hebben.
Want als we zo gaan beginnen moet je toch even in de spiegel kijken, en dan concluderen dat jouw post ook niets meer dan relativistisch is. Zoals iemand in dit topic al aanhaalde, de ene persoon is dronken na 2 biertjes, de ander na 20.
Dat laatste doet niets af aan de schadelijkheid van alcohol. Dronken is geen criterium voor verslaving of de problemen die je met het gebruik van alcohol kunt krijgen. Daarbij is het stuk dat ik heb aangehaald niet mijn persoonlijke mening. Als ik wel een mening geef kun je dat eruit halen en ben ik niet zo super stelling.

Topicstarter
Goed,
TS is dus goed bezig en heeft belangrijke stappen gezet. Hij heeft zijn controle extern gelegd (ouders) en dat is ook erg verstandig.
ja, nou, zeker heb ik dit gedaan want in het begin liep het hier ook uit op 3 a 4 per dag en dat is gewoon, way too much.

Ik heb al vaker aangehaald dat blowen niet gezond is en ik doe het toch, maar waarom zou ik er niet meteen mee kappen?

Dat heeft met mijn persoon te maken en niet met jullie. Als ik jullie posts lees kan ik aleen maar 'ja' knikken. Ik vind cat Cyberpope hier hele goede dingen neerzet en mij ermee confronteerd en ik zie dit nu niet als kritiek. Iedereen zal zeggen "kap ermee, stommeling", maar men weet niet waarom ik het doe.

Bij mij is in 2003 een indicatie voor medicinaal gebruik uitgegeven, maar ik heb het nooit gedaan want het spul in de apotheek kost 12,50 de gram en dan heb je niets speciaals. Door dus naar Nijmegen te gaan ontdekte ik wat mij lag en nu ik beijvoorbeeld de griep te pakken heb is balen, maar ook geen probleem want via de Rokersclub heb ik het on-line besteld en is het morgen in huis. Ik kan nu de deur niet uit en ik ga niet met 38,7 de stad in.
Bij deze club kun je dus ook Hasj bestellen (mits je een indicatie hebt voor medicinaal gebruik)
Hier is het: http://www.rokersclub.nl/...4f551648fc21c4224&linkid=

2 vragen:

1. Waarom knikkerd de overheid niet meteen een slot op deze site?
2. Waarom komt het louter van Nederlandse bodem, terwijl....

Ik heb er vaker besteld en nooit problemen mee gehad. Ze zijn eerlijk en snel, klopt.

Over dat stoppen kom ik even terug. Ik heb namelijk al eerder in dit topic aangegeven dat zodra ik stop met roken ik de weed verdamp en dan ook Eucalyptus wil gaan gebruiken.
Of kattekruid (leuk voor mensen die moeite hebben met stoppen met roken).
Nogmaals lieve mensen; stoppen met roken is de issue niet.

Hier helpt Cannabis wel tegen de klachten en mijn vriendin is fel tegen blowen, maar zoals ik het doe heeft ze er geen last van en ze neemt zelf ook wel eens een diepe hijs, dus mevrouw moet niet kletsen ;) Zelf kopen doet ze niet. Hier staat elke dag een opengebroken fles wijn op het aanrecht en ik drink daar niet van want ik lust geen wijn, maar mijn vriendin blijkbaar wel :P

Dus de pot verwijt de ketel totdat hij zwart ziet of? [dit aan mijn vriendin vragend en niet aan jullie gericht]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je geeft nu aan wiet medicinaal te gebruiken, in dat geval vind ik het eigenlijk stom dat je het rookt, want dan ben je beter af door er thee van te trekken. Op die manier heb je wel de nuttige werking van de THC, maar niet de schadelijke gevolgen van het roken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 140111 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 12:35:
Je geeft nu aan wiet medicinaal te gebruiken, in dat geval vind ik het eigenlijk stom dat je het rookt, want dan ben je beter af door er thee van te trekken. Op die manier heb je wel de nuttige werking van de THC, maar niet de schadelijke gevolgen van het roken.
Ja, klopt.
Nee, fout

Je hebt gelijk want zoals ik al diverse malen aangaf is het roken van weed mijn issue niet. Er bestaat verdampen en ik heb al her en der gekeken.
Medicinaal betekend dat het aangeraden wordt om THC te nemen omdat het ziektebeeld dan verzwakt, maar dat laat ik prive graag.

Nee, weedthee bestaat eigenlijk niet en het beetje dat zich aan het looizuur bind is verwaarlossbaar. Derest van je THC zit dan tegen je kopje vast :Y _O- ;)

De beste ervaringen heb ik met weedmelk
Een mok volle melk, honing en 1/4 gram verkruimelde weed. De bereidingswijze mag ik denk ik niet hier neerzetten, dus wil je die weten? Zat te vinden daarover :)

*Goede on-line shop, is nu netjes binnen, maar ik heb al bijna geen koorts meer *O* Lang leve mijn dagelijkse 1000mg Vitamine C. Werkt blijkbaar toch goed. 2 koortsstuipen, 2 dagen ziek en veel mensen liggen 2 weken plat. Ik ben alweer bijna beter (90%) [vandaag weer gewerkt en dat is toch beter als thuiszitten]
Vitamine C is door mijn arts geadviseerd voor mensen die blootstaan aan vrije radicalen zoals rook en de stad. 2 keer per dag 500mg en dat voelt goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 15-02-2008 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
THC lost wel degelijk op in water, alleen heel slecht. Je krijgt dan dus een hele lichte thee. In Jamaica drinken veel mensen 's ochtends cannabis thee. Als je de thee met een beetje melk maakt dan neemt het vet de thc op (net als met een cake) en dan heb je zeker effect. Roken is een excuus voor snel effect en ontzettend slecht voor je longen.

Je had overigens gelijk dat ik heel onrespectvol was in die tijd dat ik nog 15 joints per dag rookte. Ik verstopte me achter een muur van smoesjes. Nu heb ik gisteren 1 klein pufje genomen, maar het roken staat me niet meer aan. Daarom zit ik eraan te denken om zelf een paar lekkere koekjes te gaan bakken. Palmvet met zaden, noten en vruchtjes. Werkt veel subtieler dan roken.
Mensen zijn ongeduldig, ze willen zich van het een op het andere moment anders voelen. Roken is de kortste weg naar de high, maar je kunt dit heilig kruid zoveel beter gebruiken. Met een klein beetje geduld en controle over jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Daar zal de term van het soort weedje ook vanaf komen, nooit zulke licht zut geproeft.

Goed, ze vermoeden atherosclerose in mijn rechterbeen want ik heb al lange tijd pijnklachten en ik zal waarschijnlijk gedottert moeten worden in het been.
Mocht dat zo zijn (weet ik binnen 2 weken) dan zal het roken ook wel over zijn.
Dan zal het niet tot 2009 duren eer ik de streep door het roken zet en als ik stop bedoel ik ook helemaal stoppen en niet 1 of 2 per dag/week/maand/jaar/leven.

Dan zal het toch de vaporizer worden. Ik ga dan ook meteen aan catmint en eucalyptus en natuurlijk mijn SSH. Dat is namelijk geen roken want bij 200 graden komen alleen etherische oliën vrij en die reinigen de longen (eucalyptus en catmint staan daar om bekend). dan heb ik toch mijn tuig en kan ik tevreden verder. Ik zal heel het roken dan hopelijk niet eens missen.

*Ik ben bij de arts geweest en erg blij was die niet }:|
Nu schaam ik me wel een beetje. Kutroken! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
Atherosclerose krijgen op jouw leeftijd is niet echt normaal. Hoe staat het met je gewicht ? eet je veel (dierlijke) vetten en (vooral witte) suikers ?. De vreetbuien die je krijgt van weed roken kunnen hier ook een rol in spelen. Dan maakt het weinig uit of je nu door vaporizer rookt of normaal rookt. Als ik jou was zou ik m'n levensstijl maar eens grondig aanpakken.

Geen smoesjes, gewoon stoppen met blowen, minder vette en zoete dingen eten en meer bewegen. Knap je binnen no-time weer op. Soms moet je gewoon hard zijn voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
KaMiKaZe schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 18:18:
Atherosclerose krijgen op jouw leeftijd is niet echt normaal. Hoe staat het met je gewicht ? eet je veel (dierlijke) vetten en (vooral witte) suikers ?. De vreetbuien die je krijgt van weed roken kunnen hier ook een rol in spelen. Dan maakt het weinig uit of je nu door vaporizer rookt of normaal rookt. Als ik jou was zou ik m'n levensstijl maar eens grondig aanpakken.

Geen smoesjes, gewoon stoppen met blowen, minder vette en zoete dingen eten en meer bewegen. Knap je binnen no-time weer op. Soms moet je gewoon hard zijn voor jezelf.
Aardig bericht van je ;)

Is dat Miyato van The Karate Kid?

Mijn levensstijl is toch nog niet zo beroerd. Goed, jullie weten dat ik rook en blow, maar een alcoholprobleem heb ik totaal niet en ik eet niet expliciet dierlijke vetten. Hier bestaat het uit:

Ochtend: 1 volkoren boterham met kaas of dunne hazelnootpasta en 500 mg Ascorbinezuur (Vitmine C bruis, lekker als je het mengt met aanmaak vruchtensiroop)

Middag: 2 volkoren boterham met hetzelfde en een stuk fruit

Avond: Vanavond bijvoorbeeld wortelenstamp met een halve rookworst. en weer vitamine C.

Geen chips of zoutjes en alleen ik kan bepalen of ik stop met blowen en met blowen stop ik zeker, maar niet met THC inname. Het is medisch (dus zolang jij geen arts bent lieve kerel kan ik je advies niet aannnemen, wel proberen het anders te doen, edoch) , dus ik heb er baad bij, maar de apotheek zegt dus niet dat je het moet roken... Lees mijn posts en lief dat je me een kickje geeft, maar dat kickje heb ik mezelf al gegeven.

Wat me wel opvalt: vanavond was FietsNED hier voor mijn scooter en heb ik 60 minuten gestaan en gelopen en in het begin een helse pijn, maar die ging weer weg en nu ik zit voel ik er niets meer van. Ik dacht dat je bij een verstopping echt moest stoppen met lopen op ten duur, maar dat heb ik nog niet meegemaakt en ik zou het de arts kwalijk nemen als hij het mis heeft want mijn moeder gelooft het niet zo van die ziekte. Ik ben afgelopen jaar nog kerngezond verklaard, dus dat lijkt me sterk en mijn cholestorol is ook niet bijzonder.

Ik loop er gewoon doorheen en ik heb schijt aan pijn. Ik heb geleerd om juist pijnlijke benen of andere ledematen te gebruiken en als je stilzit verstijft het alleen maar, dus morgen ga ik fietsen.
Mocht het dus echt atherosclerose zijn dan had ik toch zwaardere klachten want het is aan een zijde van het been en niet heel het been. Het slaapt ook niet dus. Dus het kan niet de slagader zijn.

Dus deze jongen gaat op zoek naar een Vaporizer want ik begin steeds meer in te zien dat roken je ondergang is en ik schijn zo slim te zijn, niet op dit front dus :/

PS: Heb nooit last van vreetbuien, eerder andersom. De Risperdal is hier de dikmaker. ik weeg 96 kilo en ben 1 meter 74. Ik ben bij een diëtiste en we zijn al op weg naar de 75 kilo :)

Witte suiker :/ Heb het niet eens in huis en als ik iets zoet doe ik het met zoetstof of bloemenhoning (fructosen zijn niet direct dikmakend). Honing in je koffi eis echte heel lekker
en ik drink Kardemomkoffie en dat is turkse koffie met kardemom en bloemenhoning. Kan geen senseo tegenop >:)
Kardemom is creepy duur.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 22-02-2008 19:40 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
Ah Risperdal®, dat verklaart een hoop. Mag ik vragen waarom je dit "medicijn" gebruikt ?
Van wiet roken kan je psychotisch worden en Risperdal® is een anti-psychotica duzz :?

Kunstmatige zoetstoffen zijn rotzooi. Honing is OK maar ook in beperkte mate, fructose is gewoon fruitsuiker, maar het maakt je even dik als normale suiker. Het is wel iets gezonder. Als je zoetstof wil die niet zo schadelijk is voor je, probeer dan aan stevia te komen. De aspartaam lobby zegt dat het schadelijk is, maar basseren zich op een onderzoek uit 1985 met waardes waarmee zelfs water kankerverwekkend zou zijn. In Japan wordt in de meeste light producten Stevia toepast.

En misschien is dit hoe je nu leeft, ik weet zeker dat het voor die dieetiste wel anders was.

En dude ik probeer je alleen te helpen. Ik ben dan wel geen arts, maar een arts is ook niet zaligmakend. Anders zou iedereen in de westerse wereld wel kerngezond zijn. Artsen zijn vaak goed in "medicijnen" voorschrijven om symptomen aan te pakken, maar ze vergeten vaak op zoek te gaan naar de oorzaak. En ze vragen ook nooit: Wat eet u nou eigenlijk. En toch is heel je lichaam opgebouwd uit al het voedsel wat je heel je leven hebt geconsumeerd. tsja...

Ik ben misschien een beetje een rare knakker. Ik heb namelijk het idee dat mijn lichaam een natuurproduct is, waar dingen uit de natuur het beste bij passen. Dus zonder kunstmatige stoffen, pesticiden, antibiotica etc. Net als lego steentjes die op elkaar passen. En als je er dingen in gooit die niet geheel compatible zijn, je lichaam daarvan in onbalans raakt. Mensen gooien zonder erbij na te denken gewoon van alles in hun biomechanische machine, vooral omdat het lekker is. Gezond komt wel als je je ziek voelt, dan mikken we er wel een aantal vitamine tabletten in. Toch ??

Wat is trouwens Badeïnekoffie ? Ik drink zelf bamboekoffie met een scheutje ahornsiroop, van caffeine krijg ik hoofdpijn en word ik onrustig. And yeah it's Mr Miyagi ;)

[ Voor 3% gewijzigd door KaMiKaZe op 22-02-2008 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ho, ik bekritiseer je niet ;)

Ik gebruik Risperdal voor stemmingswisselingen en ik las de link. Laat ik zeggen dat ik het daar roerend mee eens ben zonder maar.
Ik heb het geluk dat ik dan nog op een hele lage dosis zit van 1 mg/dag terwijl een normale titatie op 6 mg per dag zit, dus ik slik het heel licht en in mijn dossier staat zover ik weet niets over psychosen, maar daar werkt het ook tegen, maar als je psychosegevoelig bent is 1 mg per dag niet genoeg. Voor mij is het om mijn stemming/humeur gelijkmatiger te houden.

Gelukkig ben ik er ook nog en ik heb gedoken in die stof. Ik weet exact hoe Risperdal werkt en ik weet wat het doet en dat het ook dikmaakt want ik ben misschien wel veel, maar niet lui!.

Als cannabis bij mij een psychose zou uitlokken zou een arts dat niet voorschrijven anders heeft hi zo schadeclaims aan zijn broekspijp hangen, dus ik neem zelf aan dat mijn arts dat weloverwogen doet.

Hebt mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
Ik heb je mail gelezen, mijn dank hiervoor. het verklaart een hoop. Ik kom er snel nog op terug (per mail). Ik geloof namelijk dat er alternatieven zijn die je echt kunnen helpen en niet slecht zijn voor je lichaam. En je hoeft dan niet te stoppen met blowen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 04:06

TNW

Beetje late eerste reactie in dit topic, maar toch...

Ik denk dat er weinig mis is met eens een keer een jointje op te steken. Alleen is het zo dat er tegenwoordig behoorlijk wat mensen zijn die gewoon te veel roken.
Ik heb talloze verhalen gehoord over mensen die negatieve ervaringen hebben met cannabis. Sterker nog, ik heb de negatieve effecten bij mensen in mijn buurt gezien en heb ze zelfs persoonlijk ervaren.

Bij een collega zie ik de typische onrust die onstaat bij een THC tekort. Hij is overdag op het werk chagrijnig en soms ronduit onredelijk. Hij zegt 3 gram per dag te roken, maar volgensmij is het veel meer. Afgelopen weekend met wat collega's de stad in geweest en de joints gingen er letterlijk achter elkaar in.

Een andere collega rookt nog wel maar onderkent de nadelen en heeft toegegeven jaren te hebben "weggeblowd", dwz alleen maar op de bank gezeten en gerookt.

Wat mij ook behoorlijk ergert is de verering van deze drugs door sommige gebruikers (heilig kruid?) en de negatieve houding t.o.v. alcohol, wat veel en veel slechter zou zijn.
Voor mij is het duidelijk, overdaad schaadt en dit geldt voor cannabis net zo hard als voor alcohol, al zullen de effecten anders zijn.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
Wat mij ook behoorlijk ergert is de verering van deze drugs door sommige gebruikers (heilig kruid?) en de negatieve houding t.o.v. alcohol, wat veel en veel slechter zou zijn.
Voor mij is het duidelijk, overdaad schaadt en dit geldt voor cannabis net zo hard als voor alcohol, al zullen de effecten anders zijn.
Ja dat viel mij ook op, de zogenaamde spirituele houding tov. cannabisgebruik. Volgens mij valt dat onder de noemer 'cognitieve dissonantie'. Mensen weten zelf ook wel dat het nooit gezond of onschadelijk is wat ze doen, maar ze doen allerlei pogingen om dat voor zichzelf te rechtvaardigen. Nu veroordeel ik dat niet, want het is een heel normaal menselijk verschijnsel waar we allemaal last van hebben. Maar toch, een realistische houding tov. het spul zou niet verkeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
'cognitieve dissonantie' staat in mijn thesaurus bekend als zijnde "maatschappelijk aanvaarding", "oordeel of vooroordelen kunnen veilen".

Niet dat jij dat doet, maar dat is de term van het mooie woord.

Teveel roken is een van de klachten die vaak voorkomt en als ik het zelf ik huis zou hebben ga ik er ook aan. Zoals Jellinek schrijf, van Cannabis kan men niet afblijven; te lekker.

Daarom is het ook een drug, het maakt lekker en je wilt voortdurend meer, meer, meer.'

Maar ik heb de afspraak van "het ligt 950 meter verderop" en ik kan er één keer per dag in.
Ik heb mijn Cannabis zelf niet in huis liggen, als mensen daarop zeggen van, "dat kan ook niet" dan klopt dat helemaal.

Had ik dus geen plekje gehad voor de weed bij moeders in de medicijnkast dan had ik het een stuk moeilijker gehad met één per dag want de ochtend zoals de zondagochtend vroeg is dé gelegenheid een joint op te steken, maar nee, nu pas.
Als ik haal moet ik daar moeite voor doen (2x15 km scooteren of het ná mijn werk halen (4 km extra om in totaal is goed te doen) en als ik haal draai ik ze allemaal voor zodat mijn moeder er meteen zicht op heeft hoeveel erin zitten.
Stiekem bijhalen doe ik niet want mijn moeder heeft mij hoog in het vaandel en dat zou ze zo doorhebben.

Dus alles onder 'strenge' controle

Ik schrijf dat rustig want Cannabis is heel erg lekker en ik zou op zondagochtend 05:00 uur zo verkocht zijn, maar ik heb het niet in huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThemNuts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-04 16:16
las dit topic en dacht dat ik toch ook maar mijn ervaringen deel.

Eerst wat achtergrondinfo. 'K ben 25, heb een mooie (gezonde) dochter van 5 en een lieve vrouw.
Ik smoor een jaar of 6 heel intensief (25gr./4-5 dagen) en 3 jaar daarvoor enkel wanneer ik het toevallig tegenkwam. De familie langs vaders' kant smoort bijna allemaal.

Toen ik ermee begon (en alles was nog cool) had ik er een duidelijke visie op: viva la vida verde en "smoren is toch beter of drinken" mooie excuses om meer te gaan smoren lijkt mij nu...
Door het vele smoren van de laatste jaren word ik dan ook niet stoned meer. Ik kan gerust een joint of 5 roken voor mijn ogen het wat gaan voelen (nog niks in het hoofdje dus) Dit vind ik dan ook een spijtige zaak. Weed in belgie is heel duur geworden en meestal is het nog vuiligheid ook. Nu, geld vind ik niet zo belangrijk dus ging ik kijken naar de voor en nadelen van (matig of niet) smoren.

Na 9 jaar:
- ben ik zo paranoia als maar zijn kan (en 10 keer erger als ik stop)
- word ik helemaal niet stoned meer
- kost het massa's geld
- vervuild het mijn lichaam
- slaap minstens 12u per nacht (nooit voor 12u wakker ook nie)
- Geen korttermijngeheugen meer, langtermijngeheugen heeft ook al gaten

Wil ik stoppen (wat ik toch al een aantal keren geprobeerd heb) volgen de volgende dingen
- niet slapen of uuuren liggen piekeren (nog meer dan wanneer ik smoor)
- als ik dan slaap heb ik de ergste nachtmerries (en dan bedoel ik echt erge,bv. men kind dat vermoord word maar ik sta aan de grond genageld etc etc)
- Word ik zeker niet prettig om mee samen te wonen (agressief, paranoia)

Niet echt een prettige balans als je het zo bekijkt.
Er zijn ook positieve kanten, maar spijtig genoeg zijn die het noemen niet waard...
Ik heb altijd gezegt, mocht ik mogen kiezen wat mijn dochter uitsteekt later, zou ik 100keer liever
hebben dat ze een joint rookt dan een biertje drinkt. Hier sta ik nog altijd achter maar het is nu wel heel wat uitgebreid. mocht ik mogen kiezen wat mijn dochter uitsteekt later,zou ik 100 keer liever hebben da ze niks uitsteekt, 10 keer liever hebben dat ze één joint rookt en helemaal niet graag hebben dat ze drinkt. Ik wil niet naif zijn en denken dat ze helemaal niks gaat doen, maar wil ook echt niet dat ze zo word als ik.

Wat mij betreft, ik wil echt stoppen maar heb er de ballen niet voor, of zoek nog teveel naar uitvluchten. Nu de laatste maanden begint het meer en meer door te dringen en ik denk dat de tijd er bijna is dat ik door die zure appel kan bijten.

Voor al de rest en de TS heb ik maar een boodschap: alles is slecht in overdaad. Had ik het karakter 1 joint in de week te roken, zou ik waarschijnlijk nooit stoppen maar zoals het nu is heb ik geen andere keus. Een zwart gat van 6 jaar is al erg, een van 26 (zoals men pa) zou ik mij niet willen voorstellen. Heb je karakter, rook er gerust 1 op een weekend, samen met de vrienden etc etc
maar laat het daarbij. Niets zo goed als het gevoel van die eerste joint ieder weekend te herbeleven.
Vanaf 2 per week mag je dit al vergeten...

GL aan iedereen die ervan af wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Smoren? Is dat nou "gewoon" roken of wiet roken? Vreemde Belgen (neem ik aan?)?

ThemNuts, je eigen situatie klinkt niet best. Heb je al professionele hulp gezocht? Wanneer je niet afkickt ga je alleen maar verder kapot. Afkicken thuis in een vertrouwde omgeving is slechts voor heel weinigen weggelegd. Zeker gezien het feit dat je niet alleenstaand bent, kun je haast zeker niet op eigen benen cold-turkey'en. Dus, nogmaals, neem van deze vreemde over het internet aan: zoek professionele hulp.

En als je het voor jezelf al niet meer hoeft, doe het dan voor je dochter. Je bent nog altijd een voorbeeld voor je kind en je moet je afvragen of dit een voorbeeld is dat je moet stellen. (Niet beledigend bedoeld, wel als kritiek. :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThemNuts
Dat is inderdaad iets waar ik meer en meer op zit na te denken.
Aan de andere kant, mijn mening is zo veel veranderd op korte tijd dat het er veel beter uitziet dan een tijd geleden. Mijn dochter is dan ook de enige reden zijn waarom ik wil stoppen, ik vind het gevoel prima en heb geen schrik voor men geld. Ik heb altijd gezegt ik stop voor mijn 30ste en dat ben ik van plan ook. We zullen wel zien of het via de "professionele" weg is of homemade. Time will tell.

En smoren = weed, roken = sigaretten in belgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
Anoniem: 146043 schreef op zondag 24 februari 2008 @ 18:56:
'cognitieve dissonantie' staat in mijn thesaurus bekend als zijnde "maatschappelijk aanvaarding", "oordeel of vooroordelen kunnen veilen".

Niet dat jij dat doet, maar dat is de term van het mooie woord.
Cognitieve dissonantie refereert aan de theorie die Festinger al in '57 introduceerde. Even van de wikipedia geplukt:
Cognitieve dissonantie is een psychologische term die de onaangename spanning aanduidt die ontstaat bij het kennis nemen van een feit dat (of opvatting die) strijdig is met een eigen overtuiging of mening, of van het deelnemen aan gedrag dat strijdig is met iemands overtuiging(en). Meer precies geformuleerd is het de perceptie van onverenigbaarheid tussen twee "cognities", waarbij een cognitie moet worden gezien als elk element van kennis, inclusief houding, emotie, geloof of gedrag. De theorie van cognitieve dissonantie stelt dat tegenstrijdige feiten als een drijvende kracht fungeren die de geest dwingen om nieuwe ideeën of gedachten te onderzoeken, of om de aanwezige overtuiging aan te passen, dus om de hoeveelheid dissonantie (tegenstrijdigheid) tussen cognities te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
ThemNuts schreef op zondag 24 februari 2008 @ 19:33:
- kost het massa's geld
- vervuild het mijn lichaam
Je hebt een vrouw én kinderen, en toch presteer je 't om dagelijks pas om 12 uur uit je nest te rollen 8)7 htf verklaar je dat aan de baas?(of aan je vrouw...of aan je dochter fot that matter)
KaMiKaZe schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 20:00:
Ik heb namelijk het idee dat mijn lichaam een natuurproduct is, waar dingen uit de natuur het beste bij passen. Dus zonder kunstmatige stoffen, pesticiden, antibiotica etc.
De mens is ene natuurproduct, dus alles wattie produceert ook(om nog maar te zwijgen van 't feit dat sommige pesticiden buiten de mens om voorkomen, denk aan caffeine en THC...zelfde geld voor sommige antibiotice(penicilline)...
KaMiKaZe schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 20:00: Net als lego steentjes die op elkaar passen. En als je er dingen in gooit die niet geheel compatible zijn, je lichaam daarvan in onbalans raakt. Mensen gooien zonder erbij na te denken gewoon van alles in hun biomechanische machine, vooral omdat het lekker is.
Trust me, als je de hele dag rauwe bladgroeten en vlees moet eten word je daar alles behalve vrolijk van....zaken als rijst, aardappel, mais en graan zijn niet echt voedigsstoffen die we van nature in grote hoeveelheden consumeren(iig niet in de hoeveelheden waarin we dat nu doen)...immers sinds het paleolithicum is ons lichaam niet veel veranderd, onze omgeving en voedsel echter wél...

Ik wordt altijd kriegeling van dit soort stellingen...vooral omdat hier nogal offtopic zijn en omdat 'natuurlijk' nogal relatief is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 04:06

TNW

RobertJ schreef op zondag 24 februari 2008 @ 16:05:
[...]

Ja dat viel mij ook op, de zogenaamde spirituele houding tov. cannabisgebruik. Volgens mij valt dat onder de noemer 'cognitieve dissonantie'. Mensen weten zelf ook wel dat het nooit gezond of onschadelijk is wat ze doen, maar ze doen allerlei pogingen om dat voor zichzelf te rechtvaardigen. Nu veroordeel ik dat niet, want het is een heel normaal menselijk verschijnsel waar we allemaal last van hebben. Maar toch, een realistische houding tov. het spul zou niet verkeerd zijn.
Yep. Het is niet zo dat ik an sich iets heb tegen gebruik van cannabis, maar al dat vage gedoe er om heen snap ik niet zo. Dan zijn gebruikers van alcohol realistischer. Die weten over het algemeen wel dat de "lol" die je hebt een prijs heeft die in de ochtend betaald moet worden, en weten ook dat dat dan hun eigen schuld is. Al zijn er natuurlijk voldoende alcoholisten die dit ontkennen :)

Waar ik ook zo mijn twijfels aan heb is het "medicinale" gebruik van cannabis. Het zal mij persoonlijk weinig interesseren dat mensen met echte chronische ziekten cannabis gebruiken om zich prettiger te voelen.
Maar cannabis wordt wederom opgehemeld als een magische "cure-all" en ik heb op diverse fora en IRL al de nodige gevallen gezien van mensen die beweren cannabis medicinaal te gebruiken. Als er dan wordt gevraagd wat ze precies hebben kan men dat niet duidelijk uitleggen.
Ik weet dat ik me nu op glad ijs begeef, maar een hoop van deze figuren komen op mij over als onverbeterlijke blowhoofden die alles proberen om hun levensstijl te rechtvaardigen.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

TNW schreef op maandag 25 februari 2008 @ 02:35:

Ik weet dat ik me nu op glad ijs begeef, maar een hoop van deze figuren komen op mij over als onverbeterlijke blowhoofden die alles proberen om hun levensstijl te rechtvaardigen.
Door gebruik van canabisch op basis van medische voorschriften :?

Medische canabis schijnt een stuk schoner te zijn dan canabis wat je in een coffeeshop haalt. Immers is er bij de groei & stimulans van een wietplant zelf, een hoop extra stoffen toegediend om zo de groei van de plant te verbeteren. Ook wel bepaalde stoffen, die je dus ook meekrijgt met het roken of innemen van canabis.

Er zijn mensen die inderdaad 'rust' hiervan ervaren, of zelfs niet zonder meer kunnen (geestelijke verslaving). Bij kankerpatienten schijnt het overigens de pijn te 'zachten' met het gebruik van canabis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Anoniem: 58485 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 02:43:
Door gebruik van canabisch op basis van medische voorschriften :?

Medische canabis schijnt een stuk schoner te zijn dan canabis wat je in een coffeeshop haalt. Immers is er bij de groei & stimulans van een wietplant zelf, een hoop extra stoffen toegediend om zo de groei van de plant te verbeteren. Ook wel bepaalde stoffen, die je dus ook meekrijgt met het roken of innemen van canabis.

Er zijn mensen die inderdaad 'rust' hiervan ervaren, of zelfs niet zonder meer kunnen (geestelijke verslaving). Bij kankerpatienten schijnt het overigens de pijn te 'zachten' met het gebruik van canabis.
Als het echt op medisch voorschrift is wel ja. Dus daadwerkelijk voorgeschreven door een arts en dan verstrekt door een apotheek.

Dus niet iemand die wel eens gehoord heeft dat het medisch goed kan zijn en daarom zelf de overtuiging heeft dat hij het nodig heeft en daarmee rechtvaardigt en het medisch gebruik noemt.

Gok dat de laatste groep 10x (of meer) groter is als de eerste groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar cannabis wordt wederom opgehemeld als een magische "cure-all" en ik heb op diverse fora en IRL al de nodige gevallen gezien van mensen die beweren cannabis medicinaal te gebruiken. Als er dan wordt gevraagd wat ze precies hebben kan men dat niet duidelijk uitleggen.
Tja, cannibis is pijn verlichtend bij een hoop dingen als spierziekten (MS) en gaat misselijkheid bij chemo tegen. Het zal ongetwijfeld niet goed/gezond voor je zijn, maar opiaten als morfine zijn natuurlijk ook alles behalve fris voor je gestel.

Er zijn overigens niet erg veel mensen die cannabis écht voorgeschreven krijgen. Ik ken er welgeteld 1 van en die rookt niet, die trekt er thee van. Deze persoon heeft MS en last van verschrikkelijke gewrichtspijn en het helpt er, redelijk, tegen. Om deze nu direct af te schilderen als 'blowhoofd die zijn levensstijl wil rechtvaardigen' vind ik een beetje cru, maar ik kan me je reactie voorstellen als ik ThemNuts's of Rogresalor's verhaal lees.
Gok dat de laatste groep 10x (of meer) groter is als de eerste groep.
idd.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 140111 op 25-02-2008 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThemNuts
even ter verduidelijking. Mijn verhaal is niet om mijn levensstijl te verdedigen, dat hoef ik op dit forum niet te doen. Waar het dan wel voor was, is om aan te tonen aan al de 'nieuwe' of 'matige' blowers dat overdaad echt wel schaad en je er niet meer stoned van word. Ik ben heel realistisch hierin.
Toch ben ik nog steeds van de mening dat één joint beter is dan één pint. Ieder zijn mening natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22

Mfpower

In dubio

Ik heb ook het topic maar even doorgelezen. Ik mis toch een zekere kant aan dit verhaal: afhankelijkheid. Zelf blow ik helemaal niet, rook niet, en alcohol gebruik ik nauwelijks (af en toe een flesje rode wijn in het weekend samen met mijn vriendin). Ik hoop dat ik toch mag meepraten ;)

In mijn omgeving ken ik wel mensen die blowen, en algemener, ik ken mensen van nabij die worstelen met verslavingsproblematiek in het algemeen. Daarmee bedoel ik roken, gokken, seks(verslaving), blowen (of andere drugs), alcohol of een combinatie van deze dingen.

In de meeste posts wordt gekeken naar bepaalde (extreme) gezondsheidsrisico's van blowen, of een (lijstjes)definitie van verslaving met een paar normeringen. Een van de posts ging over iemand die iedere dag 1 jointje rookt, maar nooit op zijn werk en verder prima functioneert. Ik geloof (en zie) dat dat kan. Maar wat ik zo'n persoon eens voor wil houden: als je elke avond blowt dan betekent dat dat je eigenlijk je gehele vrije tijd stoned/high bent. Ja, je functioneert; een diagnose van gezondheidsproblemen is er niet. Maar wat is de kwaliteit van je leven? Waarom ben je daarvan afhankelijk, van die joint iedere dag? Wil je het, of moet je het stiekum?

OM maar eens te confronteren: werk is (ook voor mij) een grote afleider; maar 's avonds thuis word je toch een beetje op jezelf teruggeworpen. Kun je dat aan? Waarom die drive? In die zin wil ik de discussie ook al breder trekken: als je elke avond de hele avond porno moet kijken om je lekker te voelen dan is dat hetzelfde probleem: je bent ervan afhankelijk geworden. En het kost niets, en er zijn geen directe medische gevolgen aan het kijken van porno. Je leeft je leven dan in een schijnwerkelijkheid - wat je ook voor dingen doet waar je afhankelijk van bent (behalve eten dan ;)).

Wanneer we kijken naar de (extreme) gezondheidsrisicos dan lijkt het dat deze afhankelijkheid al een brug te ver is, en afhankelijk van de persoon in kwestie met hele vervelende gezondheids of geestelijke problemen. Waarom dat risico nemen? En wat vertellen we onze kinderen...

Wat is verslaving? Is dat een lijstje van kenmerken om jezelf binnen of buiten deze groep te diagnosticeren of kijk je eens goed naar jezelf - kun je echt zonder?. Ik hoorde eens iets over stoppen met roken. Eigenlijk zou je niet moeten stoppen met roken, je zou een niet-roker moeten worden. Stoppen is een 'state of suspension' - de gedachte dat je het weer zou kunnen doen houd je op de been. Op die manier kun je dus (geestelijk) afhankelijk zijn van iets wat je in de praktijk (een tijd) niet meer doet. De angst voor het stoppen ligt niet in het missen van een enkele joint maar in het feit dat je het je hele leven niet meer mag/kunt doen. En wat is dan je alternatief? Kun je je nog lekker voelen zonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThemNuts
Dat is inderdaad iets wat ik mij ook afvraag. Het brengt dan ook weer direct de andere vraag: heeft niet iedereen een verslaving?
Ikzelf ben de laatste jaren niet echt nuchter geweest en begin mij af te vragen wat het zou zijn, of ik het leven nog wel even prettig ga vinden en wat ik (met mijn geest dan) allemaal heb gemist.
Denk dat het tijd word dat ik mij stop afvragen en er gewoon voor ga. risico is dan wel, wat gaat de weed vervangen en moet er echt iets zijn om het te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Mfpower schreef op maandag 25 februari 2008 @ 18:38:
k hoorde eens iets over stoppen met roken. Eigenlijk zou je niet moeten stoppen met roken, je zou een niet-roker moeten worden.
Dit is dus onmogelijk gezien de fysieke veranderingen die plaats vinden bij een verslaving of regelmatig gebruik van een genotsmiddel.

Jij laat het klinken of het puur een "state of mind" is of te wel een geestelijke knop die je kunt omzetten. Dit idee is de afgelopen decennia aardig de grond in geboord. Verslaving zorgt door een daadwerkelijk fysiek verandering in de hersenen. Een verandering die bij niet gebruiken wel weer wat normaliseert, maar nooit meer naar de oorspronkelijke toestand terug zal keren. Het is net als ontmaagden. Na de eerste keer kun je het niet meer ongedaan maken.

Tuurlijk is er een stuk bewuste keuze. Er is een keuze om te beginnen en het proberen. En er is een keuze om de strijd tegen jezelf aan te gaan om te stoppen. Maar dat is vergelijkbaar als iemand die na een ongeluk moet knokken om gezond te worden. Het is niet gemakkelijk noch vanzelf sprekend.

En natuurlijk is het gemakkelijk om te zeggen zeker voor pubers die in die fase last hebben van imaginair publiek en de persoonlijke fabel (termen uit de psychologie, wat er op neer komt dat je veel druk uit de omgeving voelt en aan de andere jezelf onkwetsbaar voelt). Dus dat is niet vanzelfs sprekend.

Daarbij weet je ook niet hoe vatbaar je bent voordat je het geprobeerd hebt.
ThemNuts schreef op maandag 25 februari 2008 @ 18:50:
Dat is inderdaad iets wat ik mij ook afvraag. Het brengt dan ook weer direct de andere vraag: heeft niet iedereen een verslaving?
Nee, niet iedereen heeft een verslaving. Sterker nog, gezien de biologische component zijn er zelfs mensen die niet verslaafd kunnen raken.
Ikzelf ben de laatste jaren niet echt nuchter geweest en begin mij af te vragen wat het zou zijn, of ik het leven nog wel even prettig ga vinden en wat ik (met mijn geest dan) allemaal heb gemist.
Denk dat het tijd word dat ik mij stop afvragen en er gewoon voor ga. risico is dan wel, wat gaat de weed vervangen en moet er echt iets zijn om het te vervangen?
Nee, wiet hoef je niet te vervangen. Het is niet nodig om je verslaving te vervangen door een andere verslaving. Stilstaan bij wat je gemist hebt is onzinnig, tenzij je daar zoveel last van hebt dat je er iets mee moet doen. Anders is het gewoon vanaf nu weer beginnen (wellicht met vallen en opstaan).
ThemNuts schreef op maandag 25 februari 2008 @ 15:10:
Toch ben ik nog steeds van de mening dat één joint beter is dan één pint. Ieder zijn mening natuurlijk.
Deze mening mag je hebben (toevallig in je omgeving ervaring met alcoholverslaving???)

Echter hij is om meerdere redenen aantoonbaar onjuist.

- Een joint richt directe, onomkeerbare gezondheidsschade zonder een positieve bijdrage. De beschadigingen bij alcohol zijn kleiner en tot 4 glazen per week zijn de netto gezondheidseffecten positief.
- De kans op verslaving is bij alcohol kleiner als bij een joint
- De kans op maatschappelijke uitsluiting bij wietverslaving is groter als bij alcoholverslaving (of je dit nu terecht vindt of niet).
- Bij dezelfde mate over overmatig gebruik, is blowen een stuk schadelijker als het gebruik van alcohol.

[ Voor 39% gewijzigd door Cyberpope op 25-02-2008 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02:50
ThemNuts schreef op maandag 25 februari 2008 @ 18:50:
Ja er moet iets zijn om het te vervangen, ik noem maar een hobby, sport hardlopen, of schrijven oid. In ieder geval een of meerdere dingen die je gaat doen ipv blowen, ook als het je echt te gek wordt, en ze dan ook daadwerkelijk doen ipv een joint opsteken. (Kost veel zelfdiscipline)

En je zult iets of meerdere dingen op moeten geven bij het stoppen (de reden waarom je rookt, het gevoel ervoor en/of erna, wat je doet tijdens stoned zijn en/of hoe je het ervaart). Allemaal persoonlijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22

Mfpower

In dubio

Cyberpope schreef op maandag 25 februari 2008 @ 18:51:
[...]

Dit is dus onmogelijk gezien de fysieke veranderingen die plaats vinden bij een verslaving of regelmatig gebruik van een genotsmiddel.

Jij laat het klinken of het puur een "state of mind" is of te wel een geestelijke knop die je kunt omzetten. Dit idee is de afgelopen decennia aardig de grond in geboord. Verslaving zorgt door een daadwerkelijk fysiek verandering in de hersenen. Een verandering die bij niet gebruiken wel weer wat normaliseert, maar nooit meer naar de oorspronkelijke toestand terug zal keren. Het is net als ontmaagden. Na de eerste keer kun je het niet meer ongedaan maken.
Dat snap ik wel; ik ontken die fysieke veranderingen en de lichamelijke component niet. Maar ik wil ook de 'geestelijke' kant niet ontkennen. Wat begint als een vlucht uit de werkelijkheid mondt uit in een aantoonbare fysieke verslaving. Mijn standpunt is dat veel mensen die (veel) blowen vluchten. En daarmee bedoel ik dat high zijn natuurlijk een prettig alternatief is voor je klote voelen. En dan word je afhankelijk en verslaafd.
Tuurlijk is er een stuk bewuste keuze. Er is een keuze om te beginnen en het proberen.
Klopt ook. Maar zo'n bewuste keuze is een stuk makkelijker op het moment dat andere dingen in je leven niet zo aantrekkelijk zijn. Alleen al om die reden zou ik ervoor zijn om de beschikbaarheid (vooral voor de jeugdigen onder ons) van dergelijke genotsmiddelen sterk in te perken. De 18 jaar grens van de coffee shops is in die zin niet geheel geslaagd (kijk maar in dit forum hoeveel mensen 14 waren toen ze begonnen). Maar de grote aantallen (zichtbare) shops in ons land geven wel het signaal af dat blowen in alle gevallen maar heel normaal is, en voor iedereen een bewuste keuze is. Dat laatste betwijfel ik in het geval dat je er afhankelijk van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 14:20:
Daar zal de term van het soort weedje ook vanaf komen, nooit zulke licht zut geproeft.

Goed, ze vermoeden atherosclerose in mijn rechterbeen want ik heb al lange tijd pijnklachten en ik zal waarschijnlijk gedottert moeten worden in het been.
Zeg ben je wel is bij een Fysio geweest ?!
Misschien is er een zenuw beklemming in het spel ?!
Neem maar van mij aan dat ook zoiets helse pijnen kan veroorzaken in een been .. van bovenbeen tot grote teen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cyberpope schreef op maandag 25 februari 2008 @ 18:51:
[...]

Jij laat het klinken of het puur een "state of mind" is of te wel een geestelijke knop die je kunt omzetten.
Dit idee is de afgelopen decennia aardig de grond in geboord.
Verslaving zorgt door een daadwerkelijk fysiek verandering in de hersenen.
Een verandering die bij niet gebruiken wel weer wat normaliseert, maar nooit meer naar de oorspronkelijke toestand terug zal keren.
Uhm heb het onderzoek rapport hier niet direct bij de hand maar Cannabis veroorzaakt géén fysieke veranderingen in de hersenen.
Nicotine daarentegen zeker wel !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Anoniem: 190625 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 02:08:
Uhm heb het onderzoek rapport hier niet direct bij de hand maar Cannabis veroorzaakt géén fysieke veranderingen in de hersenen.
Elke verslaving heeft fysieke veranderingen tot gevolg. Zelfs gokverslaving, gameverslaving en sexverslaving (waarbij je geen externe stof in je lijf duwt).

Het gebied in je hersenen (genotscentrum of te wel nucleus accumbens) wordt vergroot en actiever en hoeft daardoor meer stimulans. Receptoren nemen in aantal toe, waardoor er meer van dezelfde neurotransmitter nodig is om deze "tevreden te stellen". Deze neurotransmitter is een lichaamseigen stof die onder de invloed van de verslaving gemaakt wordt. Dus als je geen drug meer neemt, heb je er last van omdat je relatief te weinig neurotransmitters aanmaakt. Het duurt erg lang voordat het ontvankelijk gebied voor deze neurotransmittters en de nucleus accumbens weer in grote en activiteit afnemen. Dit is jaren en jaren nadat je verslaaft bent geweest.

Maar als je dat rapport nog vind, zou ik het graag willen lezen (linkje? of ander de titel)

[ Voor 24% gewijzigd door Cyberpope op 26-02-2008 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183094

http://www.zorgkrant.nl/read.html?id=5661

een bericht over een onderzoek dat een correlatie heeft gevonden tussen blowen, krimpend hersenvolume en schizofrenie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

Anoniem: 183094 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 12:28:
http://www.zorgkrant.nl/read.html?id=5661
een bericht over een onderzoek dat een correlatie heeft gevonden tussen blowen, krimpend hersenvolume en schizofrenie.
Ze zijn er alleen nog niet uit of dat hersenvolume en schizo nou veroorzaakt worden door het blowen of dat mensen met een klein hersenvolume danwel schizofrenie makkelijker aan de softdrugs gaan.
Tsja, als je dat niet weer is het onderzoek ook weinig waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
Ze zijn een controle groep vergeten, de groep schizofrenen die geen wiet/hasj gebruikt... Nu kan je niet uitsluiten dat schizofrenie op zichzelf al een krimpend brein veroorzaakt...

Daar komt bij dat een correlatie niet noodzakelijkerwijs op een causaal verband berust.

[ Voor 20% gewijzigd door RobertJ op 26-02-2008 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ThemNuts schreef op zondag 24 februari 2008 @ 19:33:
Eerst wat achtergrondinfo. 'K ben 25, heb een mooie (gezonde) dochter van 5 en een lieve vrouw.
Ik smoor een jaar of 6 heel intensief (25gr./4-5 dagen) en 3 jaar daarvoor enkel wanneer ik het toevallig tegenkwam. De familie langs vaders' kant smoort bijna allemaal.

Na 9 jaar:
- kost het massa's geld- vervuild het mijn lichaam

Wil ik stoppen (wat ik toch al een aantal keren geprobeerd heb) volgen de volgende dingen
- niet slapen of uuuren liggen piekeren (nog meer dan wanneer ik smoor)
- als ik dan slaap heb ik de ergste nachtmerries (en dan bedoel ik echt erge,bv. men kind dat vermoord word maar ik sta aan de grond genageld etc etc)
- Word ik zeker niet prettig om mee samen te wonen (agressief, paranoia)
Schizofreen dus.

Eerst: Dit topic is louter ter wetenschappelijke onderbouwing van Cannabis en niet hoe een verslaafde leeft. Ik geloof dat jullie het moeilijk hebben, maar de vraag was of 'matig' blowen gevaar kon en niet structureel want als je jouw post bij de psychiater op tafel legt krijg je opname.

->Paranoïa wijst op de eerste tekenen van Schizofrenie en je zit waarschijnlijk al in een psychose
->Massa's geld? Hier 20 euro in de week. Sigaretten roken is in mijn geval duurder.
->Dat slaapprobleem moet je kwijt anders lig je er zo uit in de maatschappij. Je vereenzaamt en een vader moet in mijn ogen alle verantwoordelijk voor zijn kind kunnen nemen en schiet dat er bij in; kappen!

De onthoudingsverschijnselen heb ik niet. Overdag ben ik gewoon nuchter en voel ik me verder gewoon okay. Als ik dan zoals nu een lekker snaak ik brand zet voel je hem tenminste ook en hier voel ik hem goed.

Dit na 18 jaar structureel elke dag 1 joint. dat is langer dan 9 jaar en mijn geheugen moet goed zijn want ik krijg daar tenminst nooit commentaar op.

Overdaad schaad, kerel :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 190625 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 02:08:
[...]
Voor cocaine hebben ze al wat meer biologische verklaring voor de verslaving gevonden:
Cocaïneverslaving heeft biologische basis

De hersenactiviteit van mensen die verslaafd zijn aan cocaïne is anders dan die van niet-verslaafde proefpersonen. Onderzoekers ontdekten een soort gebrek aan wilskracht in de hersenen van cocaïnegebruikers.

Dit kan verklaren waarom sommige mensen langdurig verslaafd raken aan de drug terwijl anderen het alleen af en toe op een feestje gebruiken. De resultaten van het onderzoek werden 26 februari gepresenteerd op een congres in Engeland.

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 27-02-2008 09:24 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Linkje is een klein beetje off-topic ;)
Ik kom uit bij een groot topic over back-uppen :)

Wilskracht??!!

Daar zeg je me wat en dat is niets biologisch, maar een gebrek aan discipline.
Nu heb ik geen joint en ik snak er ook totaal niet naar overdag. Ik moet straks weg en ik sta juist heel vroeg op om nog wat te rommelen en wat muziek te luisteren. Ik koppel mijn blowen aan de avond na het avondeten en ook geen enkel ander tijdstip want dat werkt verslaving ook in de hand en het woord wat jij zoekt is: gewenning/gewoonte

gewenning: als je teveel smorrt, blowt, hijst of hoe het ook heet dan kom je in de problemen want je lichaam went aan de structuur van tijdstip)pen) waarop je blowt. Blow je er 5 per dag dan zal je lichaam op ten duur ook 5x om de drugs vragen.

gewoonte: iemand die overmatig blowt ziet de schade er niet meer van in want het verdoezeld de geest en als je geest de ganse dag verdoezeld is snap ik goed dat je een groot probleem te pakken hebt. Het is dus zo gewoon om in de ochtend om 7 uur een snaak te pakken, om 11 uur weer een en om 13 uur weer een en dan voor het eten nog en als totje na het eten ook nog en misschien zelf later in de avond ook nog.

Klopt niet want als ik om 18:00 uur een snaak in de brand zet voel ik hem 4 uur lang. Nou euh, 4 uur van de 24 is genoeg.

Ja, ook hier is blowen om 18:00 een gewoonte geworden, maar mijn lichaam vraagt er overdag totaal niet naar en vaak denk ik er niet eens aan (op het werk enzo)

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 27-02-2008 06:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 146043 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 06:28:
[...]
Linkje is een klein beetje off-topic ;)
Ik kom uit bij een groot topic over back-uppen :)
Oeps, linkje aangepast :D

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
:)

.....

Gelezen, dus het is een puur emphatische kwestie dus. Dat verklaart ook dat jongeren gevoeliger zijn voor drugs en dat geld voor alle drugs vermoed ik, waaronder alcohol.
Geld overigens ook voor sommige volwassenen }:| Agressie tegen hulpverleners, schreeuwen, en klappen uitdelen zijn emphatische kwesties en het is een goed stuk dat je aanhaald!
Als ik met pech sta of er gebeurt mij iets vreselijks dan zal ik juist blij zijn als de ambulance komt. Of ik zou blij zijn als de wegenwacht arriveerde toen ik nog auto reed.

Nu met de elektrische scooter is het FietsNED die uitrukt en ja, mijn FietsNED dealer heeft al agressie meegemaakt in zijn jonge bestaan. Maak het nou :/ zei ik. Ik kan daar niet bij want ik vind het een heel aardige vakkundige man.

Jeugd heeft een lager (ik zeg niet iedereen en ook niet 'laag') emphatisch vermogen en dan de combinatie van oppeppers en alcohol, dat gaat een beestenfeest worden.

Nee, ik vind Cannabis al erg genoeg en een andere drug wil ik er niet bij hebben :/ echt niet }:|

Cannabis en alcohol zijn al lelijk. Een zuivere rustige high is echt het beste en daarvoor moet je nuchter zijn anders gaat het ook fout met cannabis, net zo goed, dus daarom alle drugs!

[ Voor 121% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 27-02-2008 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205192

Nee, ik vind Cannabis al erg genoeg en een andere drug wil ik er niet bij hebben :/ echt niet }:|
Hoezo erg? Aan cannabis is weinig om erg aan te vinde. Als je af-en-toe (2 x per week) Cannabis gebruikt heb je geen schadelijke gevolgen, of andere ongewenste symptonen. Je behoud natuurlijk de nicotine/teer van de sigaret die je er in doet, maar dat lijkt me vrij logisch.

Als je nou elke dag 2 joints rookt (zoals ik dus) kan je last gaan krijgen van bepaalde dingen. Ik weet zelf geen goede voorbeelden, omdat ik nooit ergens last van heb. Het enigste wat ik kan bedenken is dat mensen vergeet-achtig worden, of chagarijnig worden als ze een langere tijd geen THC hebbe binnen gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 205192 op 27-02-2008 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThemNuts
Anoniem: 146043 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 17:31:
[...]

Schizofreen dus.

Eerst: Dit topic is louter ter wetenschappelijke onderbouwing van Cannabis en niet hoe een verslaafde leeft. Ik geloof dat jullie het moeilijk hebben, maar de vraag was of 'matig' blowen gevaar kon en niet structureel ...
Lees je het einde van men post staat er dus ook een (volgens mijn ervaringen verkregen) antwoord.
En ik weet ook dat veel van de jongere mensen snel van 'matig' naar 'niet meer zo matig' gaan.
Mijn verhaal was dus enkel om aan te tonen waar je kan eindigen...

Leg je mijn verhaal voor aan wie dan ook, lijkt het idd dat een psychose niet ver van de deur is, toch hoef ik niet 'veroordeeld' worden door iemand op een forum, welk verhaal ik ook post.
Mijn dochter heeft niets te kort, staat voor op leeftijdsgenoten en heeft er verder geen last van. Ik rook dan ook meestal 's nachts. Toch heb ik besloten te stoppen. Makkelijk word het niet maar dat hoeft ook niet, gemakkelijk is ook niet altijd goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127902

Ik blow ook al een aantal jaar stevig, en ik denk op het moment dat ik het nog erg lang wiet zal gebruiken. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat ik er mee ben opgegroeit, want allebij mijn ouders roken elke dag meerdere joints. Ik zelf heb op op me 14de voorzichtig me eerste paar jointjes geprobeert en sinds me 15de verjaardag blow ik bijna elke dag, veel te vroeg natuurlijk maar wat wil je als al je vrienden ineens blown en jij de enige was die er oud genoeg uitzag om de meeste shops binnen te komen.

Ik merk soms wel dat ik er minder zin in heb om bepaalde dingen te doen als ik me eerste joint van de dag naar binnen zuig, maar verder ga ik gewoon elke dag naar me werk en slaap ik doordeweeks maximaal 7 uur (in het weekend kan het soms wel oplopen tot 12 uur). Ik voel ook elke joint die ik rook en vindt het elke keer weer een geweldig gevoel.

Waar ik wel mee wil stoppen is shag. Dat is eigenlijk het schadelijkste (fysiek dan) van het roken. Ik ben dan ook van plan een vaporizer te kopen/inelkaar knutselen en te stoppen met shag roken. Een vaporizer verdampt namelijk de weed en het blijkt dat de damp die er vanaf komt heel weinig schadelijke stoffen bevat, maar de werkzame stoffen zitten er wel in.

Ik ken trouwens mensen die vroeger geblowt hebben maar die kunnen het nu eigenlijk niet meer doen omdat ze dan gewoon helemaal doordraaien. Maar ik ken ook weer iemand die blowt om te voorkomen dat een psychose krijgt. Hij heeft namelijk aanleg voor een psychose maar als hij blowt kan hij het voorkomen(net als zijn vader trouwens).

Edit: Ik ben laatst naar oostenrijk geweest om wandelen over de bergen, toen heb ik express geen wiet meegenomen(en shag). Ik merkte dat ik direkt minder goed kon slapen in de ene week, ik had ook nachtmerries. Voor dat ik begon met blowen had ik ook altijd slaap problemen, en ook als ik tussen door een paar dagen niet blowde. Dus volgens mij is de wiet voor mij ook een goed slaap middel. _/-\o_

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 127902 op 29-02-2008 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

Anoniem: 127902 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 06:51:
Edit: Ik ben laatst naar oostenrijk geweest om wandelen over de bergen, toen heb ik express geen wiet meegenomen(en shag). Ik merkte dat ik direkt minder goed kon slapen in de ene week, ik had ook nachtmerries. Voor dat ik begon met blowen had ik ook altijd slaap problemen, en ook als ik tussen door een paar dagen niet blowde. Dus volgens mij is de wiet voor mij ook een goed slaap middel. _/-\o_
Ten eerste lijkt het me heel verstandig om naar het buitenland geen wiet mee te nemen aangezien ze je oppakken en weg stoppen.

Ten tweede en veel meer on-topic: De vraag blijft dan nog altijd: Helpt de wiet je te slapen of is de wiet er de oorzaak van dat je niet kunt slapen. Dat laatste klinkt mij veel aannemelijker.
Pagina: 1 2 3 Laatste