Zullen we de flat earth society dan aanhalen als voorbeeld?
Of hele volksstammen (en kerken) die het idee dat de aarde bewoog niet zo zagen zitten? Een bewegende aarde wordt voorspeld en verklaart door Newtons wetten, kennelijk zijn er genoeg gewetensbezwaren tegen zwaartekracht te vinden.
Ik heb nooit een probleem gehad met de zwaartekracht.
Waarmee het een volslagen raadsel is en blijft (want verklaren lukt je nog steeds niet) waarom iets wat net zo duidelijk bestaat als zwaartekracht dan wel een probleem moet zijn.
Je verzet tegen evolutie is in de grond niet anders dan het verzet van eerdere kerkvaders tegen het idee dat de aarde rond de zon draait en niet andersom. Hoeveel wetenschappers ook naar de zon wijzen en aantonen dat geocentrisme absurd is, ze hebben ongelijk, ze geloven in onwaarheden.
Gelukkig heb jij altijd wel beter geweten - waar het dan de zwaartekracht betrof.
Je hebt aangetoond dat het vanuit wetenschappelijk oogpunt onhoudbaar is iets als God mee te nemen in wetenschappelijk onderzoek.
Sterker nog, op herhaling: de stelling "God bestaat niet" is
wel wetenschappelijk te noemen. Evenals "Elfjes bestaan niet". Het punt is dat er een oneindig aantal van dergelijk stellingen te formleren zijn, en ze allemaal academisch zijn. Daadwerkelijke waarde hebben ze niet, hoe wetenschappelijk verantwoord ze ook zijn.
Het wordt pas leuk voor de wetenschap als iemand zo'n open deur falsifieerd.
Daarmee is het vergelijken vanuit de wetenschap van mijn overtuiging met de evolutietheorie zinloos. Welk facet je ook neemt.
Wat dan de vraag oproept wat het nut is van het beschouwen van een wetenschappelijk evolutietheorie vanuit jouw overtuiging. Behoudens de ongetwijfeld leuke oefening kun je verduveld weinig concluderen over de wetenschappelijkheid van de theorie als je per se vanuit je eigen overtuiging zowel theorie als wetenschap herdefinieert.
Draai het eens om: in hoeverre hecht jij waarde aan het oordeel van een uitgesproken atheist dat jij een slecht christen zou zijn?
Omdat niemand moeite heeft met de zwaartekracht.
Er zijn er niet zo veel
meer, maar het is heel kort door de bocht om te ontkennen dat in de (vrij recente!) geschiedenis nog hele grote groepen mensen wel degelijk enorme bezwaren bleken te hebben tegen (de implicaties van) Newtons mechanica.
Overigens zijn er nog steeds mensen die pertinent niet geloven dat een zwaar en een licht object even snel vallen. Of dat een satelliet, eens in een baan, geen aandrijving meer nodig heeft.
En dan laat ik even buiten beschouwing dat Newton's zwaartekracht in de wetenschap natuurlijk al geruime tijd slechts wordt gezien als een prima benadering binnen beperkte grenzen.
Over de evolutie theorie wordt in examens op middelbare scholen gevraagd en wordt daarmee over gewaardeerd.
Pardon

Ik weet niet of in welke klas je natuurkunde hebt laten vallen of wanneer het examen natuurkunde is afgeschaft, maar in 1992 werd op het eindexamen VWO wel degelijk gevraagd naar de zwaartekracht en de implicaties ervan.
Volgens een voor mij onnavolgbare logica is daarmee zwaartekracht overgewaardeerd

Zeker zolang er weinig energie wordt gestoken in het zuiver houden van deze theorie. Er zijn mensen die denigrerend doen over religies door de evolutietheorie te poneren als levensovertuiging en als rechtvaardiging mee te liften op de geloofwaardigheid en neutraliteit van zuiver wetenschappelijk onderzoek.
Dat zaken misbruikt worden maakt ze an sich niet slecht. Stenen worden gebruikt om te stenigen, dus laten we er vooral geen huizen mee bouwen. Er is vast wel een bijbelspreuk die dergelijke kortzichtigheid veroordeelt
Ik denk echter dat er in die groep mensen waar jij op doelt er ook genoeg zijn die religie als naief afschilderen vanwege de veelal religieuze kruistocht tegen evolutie - iets wat niet verschilt van de eerdere en verloren kruistocht tegen heliocentriscme. En als ik heel eerlijk ben, is dat op zich geen slecht argument.
Iemand die, geconfronteerd met het tegendeel, volhoudt dat de aarde niet beweegt of dat evolutie onzin is, durf ik best naief te noemen. Dat verandert helemaal niets aan de evolutietheorie, trouwens.
Of de evolutietheorie is wetenschappelijk onderzoek en niet vergelijkbaar met scheppingsverhalen. Of de evolutietheorie is een levensovertuiging en even waardevol als elke andere levensovertuiging. Tijdens een discussie hoedjes wisselen om gelijk te krijgen is onzuiver.
Prima. Als dan de zelfverklaarde levensovertuigingen een sstoppen met zich tegen de evoultietheorie aan te bemoeien en gewoon accepteren dat het op school onderwezen wordt, samen met calculus en Newton's wetten?
Prop nou vooral "religie" niet in de slachtofferrol. Het zijn juist religieuze fanaten die te hoop lopen tegen wetenschappelijk verantwoord onderwijs, en die dat wetenschappelijk onderwijs willen vervuilen met wat jij zelf typeert als iets wat er geen donder mee te maken heeft.
Wanneer heeft er voor het laatst een evolutiebioloog staan roepen bij een kerk dat de dominee niet over de schepping mag vertellen?
En wanneer stond de laatste reliefanaat bij een school te protesteren tegen evolutie-onderwijs?
Wie gaat er dan zijn boekje te buiten, en wie goochelt er met hoedjes?
napel25 schreef op zondag 24 februari 2008 @ 13:56:
Wanneer in de biologie les heel duidelijk wordt gemaakt dat de evolutietheorie alleen binnen de wetenschap functioneert, is een groot deel van het probleem al opgelost. Dan is het zuiver wetenschappelijk onderwijs en dan is er geen probleem.
Maar dat is toch het meest absurde dat je kunt verlangen?
Moet de natuurkundeleraar gaan vertellen dat de zwaartekracht alleen binnen de wetenschap funcioneert?
Evolutie is iets dat simpelweg plaatsvindt en bestaat, of er nou een theorie over is of niet. Doen alsof het alleen een wetenschappelijk grapje is, is even belachelijk als stellen dat zwaartekracht buiten een laboratorium niet bestaat: in de echte wereld draait de zon wel om de aarde!
Je blijft hameren op "overtuiging" gebaseerd op evolutietheorie. Wat
is dat dan? Ik kan je verzekeren dat heel veel mensen hun wereldbeeld mede baseren op hun geloof in de zwaartekracht. Dat is dus ook verwerpelijk?
[
Voor 8% gewijzigd door
Dido op 24-02-2008 14:12
]