Nagekomen bericht:
Omdat ik het nou eenmaal niet kan negeren heb ik er verder over na zitten denken en er over zitten lezen. Noem het voortschrijdend inzicht.
Ik ga je gelijk geven. Maar wel op mijn manier.
Blijkbaar zijn de regels van Popper een efficient wetenschappelijk systeem om wetenschappelijk niet onderzoekbare gedachten buiten de deur te houden. Dat zijn voor de wetenschap ook geen entiteiten omdat die het bestaan veronderstellen, wat de wetenschap dus ontkendt...op dit moment althans.
Dat is wat Rekcor bedoelt met het methodisch atheistische van de wetenschap. Niet pricipieel, maar wel actief door het gebruik van de methode zoals Popper die voorgesteld heeft. Ook niet persee voor altijd, maar wel op dit moment.
Dat zelfde kan je zeggen over kabouters. Wetenschap is ook methodisch tegen kabouters...tenminste, zolang niemand met een kabouter langs komt.
Deze stelling is alleen relevant om binnen de wetenschap het onderzoek opgang te houden. Buiten de wetenschap heeft deze stelling geen waarde omdat daar 'het falsifiseerbaar zijn' van dingen niet ter zake doet. Tenzij je dat weer als beginsel van je overtuiging aanneemt.
Om het eerlijk te houden zal ik mijn best doen om nog op deze discussie te reageren. Op andere onderwerpen ga ik niet meer in.
Omdat ik het nou eenmaal niet kan negeren heb ik er verder over na zitten denken en er over zitten lezen. Noem het voortschrijdend inzicht.
Ik ga je gelijk geven. Maar wel op mijn manier.
Dat wat vanuit mij perspectief een flauw spelletje is, is blijkbaar het wetenschappelijk onderzoekssysteem. Wanneer je het vanuit het wetenschappelijke perspectief ziet is het geen flauw spelletje.Dido schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:31:
[...]
Waar de stelling ook vandaan komt, de stelling "kabouters bestaan niet" is altijd te weerleggen door met 1 kabouter te komen.
Dan kun je hoog of laag springen, maar je zult toch echt met een stukl betere argumenten moeten komen om dat te ontkennen.
Blijkbaar zijn de regels van Popper een efficient wetenschappelijk systeem om wetenschappelijk niet onderzoekbare gedachten buiten de deur te houden. Dat zijn voor de wetenschap ook geen entiteiten omdat die het bestaan veronderstellen, wat de wetenschap dus ontkendt...op dit moment althans.
Dat is wat Rekcor bedoelt met het methodisch atheistische van de wetenschap. Niet pricipieel, maar wel actief door het gebruik van de methode zoals Popper die voorgesteld heeft. Ook niet persee voor altijd, maar wel op dit moment.
Dat zelfde kan je zeggen over kabouters. Wetenschap is ook methodisch tegen kabouters...tenminste, zolang niemand met een kabouter langs komt.
Deze stelling is alleen relevant om binnen de wetenschap het onderzoek opgang te houden. Buiten de wetenschap heeft deze stelling geen waarde omdat daar 'het falsifiseerbaar zijn' van dingen niet ter zake doet. Tenzij je dat weer als beginsel van je overtuiging aanneemt.
Precies, een stelling of een basiszin. Zegt nog niets over de waarheid buiten het wetenschappelijke systeem. Daar is de wetenschap ook helemaal niet mee bezig. Wel de mensen die hun overtuiging baseren op de wetenschap. Maar die is wetenschappelijk net zo relevant als de religies.Dido schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:31:
[...]
Erhm. Omdat jij (en toegegeven, genoeg anderen) het binnen een irrationeel systeem belangrijk vindt, mag ik binnen een rationeel systeem geen toetsbare, falsifieerbare stelling poneren? Ben je het er niet mee eens, ontkracht de stelling dan maar.
Stellen dat de stelling onzinnig is omdat een irrationeel systeem er niet vrolijk van wordt is een non-argument.
Om het eerlijk te houden zal ik mijn best doen om nog op deze discussie te reageren. Op andere onderwerpen ga ik niet meer in.
napel25