MikeyMan schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 23:04:
[...]
Das een leuke theorie, maar die is natuurlijk niet eeuwig houdbaar.
- Op een gegeven moment is de theoretische levensduur van de laptop verlopen. Dell zal dan niet meer verpicht zijn om de chip te vervangen. En dan zit je met de gebakken peren. Dat terwijl de intel lekker door blijft pruttelen.
- Aan de prestatie premium van de nVidia wordt ook met het jaar minder. Nieuwere spellen en dergelijken zul je ook met de nvidia niet kunnen spelen. Zodoende ben je dus niet veel beter af dan met de intel.
Persoonlijk heb ik 4 jaar NBD garantie wat voor de GPU tenminste 5 jaar is. De regel voor de Nvidia GPU's die Dell hanteerd is garantie + 1 jaar tot een max. van 5 jaar. Nu de laatste reacties gelezen te hebben lijkt het er op dat de 5 jaar voor iedereen is gaan gelden ongeacht de garantie die je had. Na 5 jaar is een laptop toch wel aan vervanging toe.
Overigens je/ik koop geen laptop met GPU (de Intel is een IGP) voor games die na zeg 3 - 4 jaar na aanschaf uitkomen. De laptop moet de dingen kunnen doen waarvoor ik hem gekocht heb en die ik er nu mee doe en daarvoor is de Intel IGP niet toereikend.
Mocht Dell om wat voor reden de Nvidia GPU (moederbord) niet meer kunnen vervangen (binnen die 5 haar), dan zijn ze verplicht je een andere aanbieding te doen. Het is vervalend voor een dergelijke bedrijf als Dell, maar als leverancier ben en blijf je verantwoordelijk voor het produkt.
Persoonlijk snap ik dan ook niet dat oem fabrikanten zoals Dell, HP en bijvoorbeeld Apple nooit iets serieus hebben ondernomen tegen Nvidia. Zoals ik al aangaf dat zou de kop van Nvidia kunnen kosten, maar dat is het risico dat zij zelf hebben genomen door op deze manier handel te drijfen.
In November 2006 was Nvidia al op de hoogte, in Juni/Juli 2008 hebben ze het toegegeven, maar nergens valt terug te vinden of zij in die tussentijd geprobeerd hebben om het produktieproces aan te passen, sterker nog waarschijnlijk hebben ze het niet geprobeerd. De enige oplossing die ze boden is het advies over te gaan op de nieuwe genratie GPU's wat op dat moment de G92 serie was, maar deze bleek algauw met dezelfde problemen te kampen.
Ik zelf adviseer regelmatig prive en zakelijk over hardware aankopen en raad alleen Nvidia aan wanneer om bepaalde features dit strikt noodzakelijk is. Puur om het fijt dat ik niet kan garanderen dat Nvidia dezelfde kwaliteit en degelijkheid kan leveren zoals anderen Intel, Matrox of AMD/ATi dat wel kunnen. Helemaal omdat nu ook de gerucht rond gaan dat de 2xx serie welke weer nieuwer is mogelijk ook dezelfde problemen ondervinden. Ik mag hopen dat Nvidia de fermi 4xx serie wel op een degelijke manier weet te produceren anders gaan ze echt grote problemen krijgen.
Trommelrem schreef op zondag 19 september 2010 @ 00:03:
[...]
Dell zal verplicht zijn de chip te vervangen, ook als deze over 20 jaar kapot gaat, mits aantoonbaar is dat het defect is ontstaan door de productiefout van nVidia. Theoretische levensduur (slijtage) staat daar los van.
Ik wilde het niet aanhalen, vanwege het mogelijke commetaar (ik heb het al eens eerder gedaan), maar je hebt hier inderdaad gelijk.
[
Voor 7% gewijzigd door
_Dune_ op 19-09-2010 00:13
]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/