Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
_Dune_ schreef op woensdag 02 december 2009 @ 23:36:
[...]
Het gaat niet om een "batch" het gaat om alle IGP/GPU's gebasseerd op de G84 en G86 serie, sterker nog in de nieuwere G92 serie komen dezelfde problemen voor. Nvidia heeft tot op heden nooit iets gewijzigd aan het produktie proces. Tenminste ik heb dit nergens terug kunnen vinden en ik heb hier veel tijd in gestoken om het te achterhalen, omdat ik meerder XPS M1330 laptopjes heb aangekocht.
Daarom ga ik dus de koop ontbinden. Ik ben begonnen aan een brief waarin ik eis dat Dell het volledige aankoopbedrag vergoedt. Die van mij is reeds 10x gerepareerd en heeft nu alweer een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dat klinkt wel heel ernstig 10x gerepareerd. Ik heb de mijne al meer dan een jaar (en geen garantie meer) en heeft nooit gerepareerd moeten worden. Wel heb ik de copper mod uitgevoerd. Ik weet niet of het hierdoor komt, dat ik zoveel "geluk" dat hij het nog niet begeven heeft. Als ik al die horror verhalen hier lees, lijkt het me misschien toch verstandig om alsnog extra garantie erbij te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Nou even hier een complimentje voor de service van Dell. Geheel kostenloos hebben ze een nieuwe adapter opgestuurd, terwijl mijn garantie echt verlopen is.

Godzijdank bleek hier inderdaad het probleem in te zitten, want anders was ik mooi de klos geweest met een nieuw moederbord.

Hier dan ook een blije M1330 bezitter ookal zit er zo'n tikkende tijdbom van nvidia in...

[ Voor 5% gewijzigd door PaT op 04-12-2009 08:30 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-01 02:24
Ben blij dat ik er een intel-graka in heb zitten :D
Heb voor de zekerheid m'n garantie toch maar verlengt met 3 jaar. Kostte me 200 euro, maar dan heb je 3 jaar langer plezier van de service van Dell (next-business-day).

Ik heb nu al 3 x gebruikt gemaakt van de garantie en als je problemen hebt en hij valt niet meer onder de garantie ben je ook (minimaal) 200 euro armer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Laatste tijd werk ik nauwelijks meer op de accu (haal hem los), maar als ik toch op de accu ga werken merk ik dat de slijtage elke keer flink toeneemt. Ondertussen is de slijtage al 69 %. Ik zie nu ook constant een kruisje rechtsonder en het geeft niet meer aan, hoeveel uren en minuten er nog rest. Er staat nu de hele tijd "Overweeg de accu te vervangen."
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/12/06/1260121520-420.jpg
Accu gaat nu van 100% lading naar 50 % in ongeveer een half uur ofzo. En na de lage accuniveau melding bij 10 %, gaat hij bijna direct in sluimerstand. Terwijl de kritieke accuniveau op 6 % staat (die ik niet lager krijg). En eenmaal weer opgestart staat dat er nog 7 % resterend is, waarschijnlijk gaat de laptop heel snel van 10 % naar 7 %. Maar nu opgestart zonder adapter, blijft het wel aardig lang op 7 % staan. Eigenlijk gaat laptop dus te vroeg in sluimerstand, maar krijg dit dus niet veranderd. Ik laat hem wel weer helemaal leeg gaan, de vorige keren heeft dit wel een klein beetje geholpen om de slijtageniveau te verlagen.

[ Voor 35% gewijzigd door xileS op 06-12-2009 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epitome
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 15:13
Ik heb mijn M1330 nu bijna twee jaar, dus bijna een jaar uit de garantie.

Nu vertoont ie vertikale lijnen na het booten en herinstallatie lukt ook niet wanneer hij de videokaart wil gebruiken heb ik een zwart scherm met witte lijnen die steeds feller worden.

Nu weet ik dat Dell hiervan op de hoogte is:

http://en.community.dell.com/blogs/direct2dell/archive/2008/08/18/nvidia-gpu-update-dell-to-offer-warranty-enhancement-to-all-affected-customers-worldwide.aspx
Vandaag gebeld met de support, wel immens irritant dat je steeds iemand uit het verre oosten aan de telefoon krijgt, terwijl je Amsterdam belt...

In gebrekkig Engels mij uitgelegd dat er drie opties zijn:
  • Garantie verlengen met een jaar ca. € 140,-
  • Monteur betalen die het moederbord vervangt € 106,-
  • Zelf repareren, ze sturen het moederbord op: gratis
Volgens het Nederlands consumentenrecht heb ik echter recht op een deugdelijk product. Dit betekent ook dat Dell het probleem kosteloos moet herstellen en dat ik het niet zelf hoef te repareren. Wie Kassa zaterdag heeft gezien, probeert Apple ook aan het Nederlandse consumentenrecht te ontlopen en Dell doet dat dus ook. Moeilijk alleen om aan een supportmedewerker in India om dat uit te leggen, erg vervelend dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Moet je morgen nog een keer bellen voor 5 uur, dan krijg je wel gewoon een nederlandse medewerker aan de lijn. En voor zover ik weet, heb je gewoon 1 jaar extra garantie op je videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

xileS schreef op zondag 06 december 2009 @ 23:05:
Moet je morgen nog een keer bellen voor 5 uur, dan krijg je wel gewoon een nederlandse medewerker aan de lijn. En voor zover ik weet, heb je gewoon 1 jaar extra garantie op je videokaart.
Inderdaad, bellen op werkdagen tot 5 uur = nederlandse medewerkers.

Laat je inderdaad niet f#cken over je garantie. Jouw verhaal klinkt enorm als een nvidia probleem (vooropgesteld dat je die wel heb natuurlijk) en daar heb je dus een jaar extra garantie op. Als het dus BIJNA 2 jaar geleden is, zou ik wel opschieten met je claim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vigor
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-05-2024
Beste topiclezers!

Inmiddels alweer dik twee jaartjes verder maak ik nog steeds gebruik van mijn Dell XPS 1330. Voor zover ik weet was mijn XPS de eerste die in NL werd uitgeleverd. Foto's van mijn lapper staan in de startpost (pics van Vigor).
Mijn ervaringen met de laptop zijn op zich redelijk. Ik heb nog geen ducktape hoeven te gebruiken ondanks daily use van gemiddeld 4 uur. Ik gebruik 'm twee keer per week op avondcollege en ik kan nog steeds +/- 5 uur Worddocus tikken op de originele 9 cell batterij.

De problemen die ik heb gehad zijn de bekende videokaartissues, tot twee maal toe. In augustus 2008 heb ik binnen mijn 1 jaar onsite garantie het moederbord en scherm laten vervangen. Vorige maand kreeg ik
dezelfde problemen en ondanks dat ik officieel geen garantie meer had hebben ze mij een voorstel tot
reparatie gedaan. Ik moest totaal 35 euro betalen en dan werd het moederbord onsite vervangen, als coulance.
Op zich was ik daar wel tevreden over, want formeel was de garantietermijn verlopen.

Verder heb ik nog een periode een lichte streep over mijn beeldscherm gehad, maar die was nauwelijks te zien en nu weer verdwenen.

Mijn kernoverweging om deze laptop aan te schaffen (en geen macbook (pro)) was de gebruiksduur op de batterij voor avondcollege. Volgend jaar is deze laptop afgeschreven voor de belasting en verwacht dan toch over te stappen op een macbook pro, mits ook hun vid kaart problemen zijn opgelost.

Later!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Vigor schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 11:42:
De problemen die ik heb gehad zijn de bekende videokaartissues, tot twee maal toe. In augustus 2008 heb ik binnen mijn 1 jaar onsite garantie het moederbord en scherm laten vervangen. Vorige maand kreeg ik
dezelfde problemen en ondanks dat ik officieel geen garantie meer had hebben ze mij een voorstel tot
reparatie gedaan. Ik moest totaal 35 euro betalen en dan werd het moederbord onsite vervangen, als coulance.
Op zich was ik daar wel tevreden over, want formeel was de garantietermijn verlopen.
Nogmaals coulance is onzin, het is een bekende produktie fout en heeft dan ook niets met garantie te maken. Dit zou ten allle tijden zonder reparatie kosten hersteld moeten worden. Dat Dell 35 euro vraagt om een monteur langs te sturen vindt ik netjes, dan ben je de laptop geen week/ twee weken kwijt. Maar de reparatie m.b.t. de Nvidia GPU mag de consument gewoon niets kosten.

Helaas worden oem fabrikanten door Nvidia behoorlijk in de koude gezet, met hun arrogante gedrag door absoluut geen juiste vergoeding of vervanging te verzorgen. Het is dan ook geen wonder dat je de laatste twee jaar steeds meer alternatieven in laptops tegen komt van met name AMD/ATi. Ik heb iemand binnen HP gesproken over feit het dat bewust gekozen is voor bepaalde series laptops uit te rusten met ATi chips i.p.v. Nvidia puur omdat Nvidia de laatste paar jaar krap leverd.

[ Voor 19% gewijzigd door _Dune_ op 12-12-2009 13:28 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amokjeeh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 08:09
amokjeeh schreef op woensdag 15 april 2009 @ 14:15:
Morgen een monteur op bezoek die voor de tweede keer mijn moederbord gaat vervangen. Is vorig jaar ook al een keer gebeurd en nu dus in de door Dell verlengde garantie. Zit er nu daadwerkelijk een nieuw (verbeterd) moederbord in of is het gewoon weer wachten tot die de geest geeft.
En hij is weer kapot, GPU 89 graden en at random BSOD's. Morgen maar weer bedelen voor moederbord nummer 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Weet iemand ook toevallig welke kleur antenne je moet gebruiken in combinatie met een WWAN module? Ik heb ergens een module opgescharreld en wilde kijken of deze in mijn M1330 zou werken, maar ik heb geen idee welke van de drie vrije antennes ik moet gebruiken. De kleuren die ik heb zijn blauw, zwart/wit en grijs.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
_Dune_ schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 19:04:
Weet iemand ook toevallig welke kleur antenne je moet gebruiken in combinatie met een WWAN module? Ik heb ergens een module opgescharreld en wilde kijken of deze in mijn M1330 zou werken, maar ik heb geen idee welke van de drie vrije antennes ik moet gebruiken. De kleuren die ik heb zijn blauw, zwart/wit en grijs.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/ff47e4a1cbed6277b222b166e0e8087b.jpg

Heb je hier wat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FezzFest
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
xileS schreef op zondag 06 december 2009 @ 20:29:
Laatste tijd werk ik nauwelijks meer op de accu (haal hem los), maar als ik toch op de accu ga werken merk ik dat de slijtage elke keer flink toeneemt. Ondertussen is de slijtage al 69 %. Ik zie nu ook constant een kruisje rechtsonder en het geeft niet meer aan, hoeveel uren en minuten er nog rest. Er staat nu de hele tijd "Overweeg de accu te vervangen."
[afbeelding]
Accu gaat nu van 100% lading naar 50 % in ongeveer een half uur ofzo. En na de lage accuniveau melding bij 10 %, gaat hij bijna direct in sluimerstand. Terwijl de kritieke accuniveau op 6 % staat (die ik niet lager krijg). En eenmaal weer opgestart staat dat er nog 7 % resterend is, waarschijnlijk gaat de laptop heel snel van 10 % naar 7 %. Maar nu opgestart zonder adapter, blijft het wel aardig lang op 7 % staan. Eigenlijk gaat laptop dus te vroeg in sluimerstand, maar krijg dit dus niet veranderd. Ik laat hem wel weer helemaal leeg gaan, de vorige keren heeft dit wel een klein beetje geholpen om de slijtageniveau te verlagen.
Ik had ook last van een brakke batterij. Door de batterij te kallibreren is mijn batterijcapaciteit van 71% naar 87% gestegen (6-cell, gemeten dmv hardwaremonitor: full capacity delen door designed capacity).

Om te kalliberen:
  1. batterij volledig opladen
  2. laptop aan een stuk door gebruiken totdat deze leeg is (stel in windows in dat de laptop zich pas bij 3% batterijcapaciteit uitschakeld)
  3. laptop met platte batterij minstens vijf uur laten staan
  4. batterij terug volledig opladen
Normaal zou de capaciteit gestegen moeten zijn. Je kan dit herhalen (ik heb dit proces 3 keer herhaald). Merk natuurlijk op dat dit truukje je capaciteit niet op magische wijze van 15% naar 90% brengt ;) .

In het slechtste geval is je batterij natuurlijk gewoon kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mmmm, het WWAN kaartje dat ik heb is voorzien van maar 1 antenne aansluiting. ik heb het er op gegokt en de zwart/witte antenne aangesloten. Zoveel kan er niet misgaan lijkt mij als het perongeluk wel de verkeerde is. Ik zal de drivers eens installeren nu en kijken of ik een netwerk kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
_Dune_ schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 21:33:
[...]

mmmm, het WWAN kaartje dat ik heb is voorzien van maar 1 antenne aansluiting. ik heb het er op gegokt en de zwart/witte antenne aangesloten. Zoveel kan er niet misgaan lijkt mij als het perongeluk wel de verkeerde is. Ik zal de drivers eens installeren nu en kijken of ik een netwerk kan vinden.
Hmm, die van mij is de Dell Wireless 5520. Wellicht heb je net een andere?
Ik weet wel dat de overgebleven antenne bedoeld is voor de GPS unit. Die optie is in EMEA echter nooit op de markt gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik weet niet meer welke ik aangesloten heb voor mijn WWAN kaartje, maar volgens mij was het allemaal op kleur gelabeld.

Wat er ook niet een draadje naar de SIM reader, of gaat dat via de pci-e aansluiting? :)

* eamelink heeft zojuist z'n linkerscharnier aangedraaid en daarbij bemerkt dat minstens de helft van de schroefjes aan de onderkant wel een aandraai kon gebruiken. Scharnier zit weer vast en de rest ook. Voortaan maar af en toe de boel even aandraaien :). Sinds de monteur mijn mobo heeft vervangen anderhalf jaar geleden is de fabrieks-loctite natuurlijk ook niet meer werkzaam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amokjeeh
amokjeeh schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 22:15:
[...]

En hij is weer kapot, GPU 89 graden en at random BSOD's. Morgen maar weer bedelen voor moederbord nummer 3 :)
Uiteindelijk besloten om toch de boel opnieuw te installeren voor de zekerheid, weinig verbeteringen alleen de bsod's hebben zich (nog) niet voorgedaan. Vervolgens met OCCT een check van de videokaart gedaan en daar kwam het volgende uit:

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/303cuoi.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/e1f89e.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2q81oy0.jpg

Kan ik er nog steeds vanuit gaan dat dit veroorzaakt wordt door de bekende Nvidia problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
amokjeeh schreef op zondag 27 december 2009 @ 19:09:
[...]

Uiteindelijk besloten om toch de boel opnieuw te installeren voor de zekerheid, weinig verbeteringen alleen de bsod's hebben zich (nog) niet voorgedaan. Vervolgens met OCCT een check van de videokaart gedaan en daar kwam het volgende uit:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Kan ik er nog steeds vanuit gaan dat dit veroorzaakt wordt door de bekende Nvidia problemen?
Ik weet niet juist of het daaraan ligt (kan ook koeler zijn die vol stof zit ofzo), maar ik weet redelijk zeker dat ze bij Dell hem zonder problemen zullen terugnemen vanwege het bekende Nvidia-probleem.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amokjeeh
Petervanakelyen schreef op zondag 27 december 2009 @ 20:16:
[...]

Ik weet niet juist of het daaraan ligt (kan ook koeler zijn die vol stof zit ofzo), maar ik weet redelijk zeker dat ze bij Dell hem zonder problemen zullen terugnemen vanwege het bekende Nvidia-probleem.
Ik heb hem open gehad, maar geen stof te bekennen in het systeem. Ga morgen bellen hopen dat Dell weer coulant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

amokjeeh schreef op zondag 27 december 2009 @ 20:31:
[...]
Ik heb hem open gehad, maar geen stof te bekennen in het systeem. Ga morgen bellen hopen dat Dell weer coulant is.
Wat bedoel je met coulant? Als het inderdaad met het Nvidia debakel te maken heeft, dan is er geen sprake van coulance Dell is verplicht de GPU (moederbord) te vervangen, aagezien het hier om een bekende produktiefout gaat. Volgens Dell's eigen policy geven zij ook tot een maximum van 5 jaar extra garantie op de GPU.

Ik heb het hier de opmerking wel vaker voorbij zien komen, ik snap niet dat mensen dit als coulance zien. In principe heeft het al niet eens met garantie termijnen te maken, ook buiten de garantie termijn zou Dell reparatie dan wel vervanging moeten aanbieden. Gelukkig doet Dell ook niet al te moeilijk als je naar het Nvidia debakel verwijst.

Dell had er namelijk ook voor kunnen kiezen voor de M1330 een nieuw moederbord op de markt te brengen met een AMD/ATi alternatief, zoals met name HP voor verschillende laptop series heeft gedaan.

De grootste fout ligt natuurlijk volledig bij Nvidia die zowel consument als oem volledig in de kou laat staan, door hun verantwoording te nemen en degelijke alternatieven te bieden. (ook voor oudere type laptops) Aangezien zij al lang op de hoogte waren, maar zo arrogant daar niet op te reageren/acteren.

[ Voor 24% gewijzigd door _Dune_ op 27-12-2009 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:40
_Dune_ schreef op zondag 27 december 2009 @ 20:39:
[...]

Wat bedoel je met coulant? Als het inderdaad met het Nvidia debakel te maken heeft, dan is er geen sprake van coulance Dell is verplicht de GPU (moederbord) te vervangen, aagezien het hier om een bekende produktiefout gaat. Volgens Dell's eigen policy geven zij ook tot een maximum van 5 jaar extra garantie op de GPU.

Ik heb het hier de opmerking wel vaker voorbij zien komen, ik snap niet dat mensen dit als coulance zien. In principe heeft het al niet eens met garantie termijnen te maken, ook buiten de garantie termijn zou Dell reparatie dan wel vervanging moeten aanbieden. Gelukkig doet Dell ook niet al te moeilijk als je naar het Nvidia debakel verwijst.

Dell had er namelijk ook voor kunnen kiezen voor de M1330 een nieuw moederbord op de markt te brengen met een AMD/ATi alternatief, zoals met name HP voor verschillende laptop series heeft gedaan.

De grootste fout ligt natuurlijk volledig bij Nvidia die zowel consument als oem volledig in de kou laat staan, door hun verantwoording te nemen en degelijke alternatieven te bieden. (ook voor oudere type laptops) Aangezien zij al lang op de hoogte waren, maar zo arrogant daar niet op te reageren/acteren.
als dell met een ati/amd alternatief gekomen zou zijn had ik dat nooit geaccepteerd. je koopt namelijk een laptop met een Intel/Nvidia combi dus een alternatief zou voor mij alleen maar acceptabel zijn als het een nieuwe Intel/Nvidia combi zou zijn of Intel/Ati combi en dan nog geld toe krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
RenaldoNiels schreef op zondag 27 december 2009 @ 22:27:
[...]

als dell met een ati/amd alternatief gekomen zou zijn had ik dat nooit geaccepteerd. je koopt namelijk een laptop met een Intel/Nvidia combi dus een alternatief zou voor mij alleen maar acceptabel zijn als het een nieuwe Intel/Nvidia combi zou zijn of Intel/Ati combi en dan nog geld toe krijgen :)
Dat mag jij dan misschien wel willen, als Dell een GPU van ATI meeleverd omdat Nvidia duidelijk toegegeven heeft in de fout te zijn, en die ATI GPU is van dezelfde waarde als die van Nvidia, heb je weinig grond om toch een Nvidia te willen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:40
Petervanakelyen schreef op zondag 27 december 2009 @ 22:31:
[...]

Dat mag jij dan misschien wel willen, als Dell een GPU van ATI meeleverd omdat Nvidia duidelijk toegegeven heeft in de fout te zijn, en die ATI GPU is van dezelfde waarde als die van Nvidia, heb je weinig grond om toch een Nvidia te willen ;)
daar heb je gelijk in en daarom ben ik ook blij dat mijn nvidia kaart nog geen problemen heeft gegeven naar 15 maanden in gebruik te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

RenaldoNiels schreef op zondag 27 december 2009 @ 22:27:
[...]
Als dell met een ati/amd alternatief gekomen zou zijn had ik dat nooit geaccepteerd. je koopt namelijk een laptop met een Intel/Nvidia combi dus een alternatief zou voor mij alleen maar acceptabel zijn als het een nieuwe Intel/Nvidia combi zou zijn of Intel/Ati combi en dan nog geld toe krijgen :)
Ik heb het over een gelijkwaardig AMD/ATi GPU en ik kan je verzekeren dat deze er zijn. Sterker nog op het moment doet AMD/ATi het een stuk beter dan Nvidia. Nvidia weet al bijna een jaar of twee gewoon geen degelijkheid af te leveren. Ik zou persoonlijk heel blij zijn met een ATi alternatief. Ik had bij voorbaat al 4 jaar NBD waranty bij gekocht, wat nu door Dell verlent is tot 5 jaar, dus zal naar melding de laptop de volgende dag worden hersteld op het adres dat ik (je) opgeeft. (het kunnen opgeven van een alternatief adres is overigens wel erg netjes van Dell)

Niet alleen de G84 en G86 is een debakel, nee Nvidia is stug door gegaan en de G92 kent dezelfde problemen, sterker nog de 8800 desktop serie begint nu ook om dezelfde reden bij bosjes uit te vallen getuigen topics hier op het forum, terwijl Nvidia al in ik meen eind 2007 al gewaarschuwd was door HP voor deze produktiefout, maar pas in Juni/Juli 2008 wil Nvidia het dan toch toegeven.

In plaats van dat Nvidia met een goed alternatief komt of wel juist geproduceerde G84, G86 en G92... Nee het enige advies is dat zij geven is aan oem's gewoon de nieuwe generatie GPU's te gaan gebruiken. Verder krijgen oem fabrikanten alleen de GPU vergoed door Nvidia, daarmee laat Nvidia helemaal links liggen dat veelal een kompleet moederbord vervangn dient te worden.

Helaas was in mijn geval op het moment van aanschaf een vergelijkebare laptop met ATi GPU nog niet beschikbaar, ik heb er dan ook zo af en toe spijt van dat ik niet even een paar maand op een alternatief heb gewacht. Al hoe wel het verder een super laptop is welke nu krap ander half jaar oud is met reeds het eerste nieuw moederbord vanwege het Nvidia debakel.

Dankzij Nvidia is de bedrijfszekerheid/betrouwbaarheid van deze laptops gewoon drastisch gedaald, het blijven gewoon tikkende tijdbommen ook nadat het meoderbord (GPU) is vervangen, maar daar kunnen genoeg personen over meespreken hier in het topic.

Persoonlijk zal ik voorlopig geen Nvidia GPU's kopen of aanraden aan vrienden of zakelijke relaties, tenzij het echt nodigis voor specifieke doeleinden. Gelukkig bied AMD/ATi, zoals reeds aangegeven, nu heel goede alternatieven op elk gebied.

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 27-12-2009 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amokjeeh
_Dune_ schreef op zondag 27 december 2009 @ 20:39:
[...]

Dank, verhelderend. Ik heb de laptop sinds september 2007 en dacht eigenlijk dat ik een jaar extended garantie had. Dus tot september 2009. Vandaar dat ik hoopte op coulance, maar dat is dus niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amokjeeh
Gebeld met Dell, maar aangezien ik geen strepen in beeld krijg moet ik weer terugbellen als ik een BSOD krijg en daar de code van doorgeven.

Aangezien ik na een fresh install geen BSOD's meer krijg, maar de temperatuur wel hoog blijft (processor rond de 70 graden en de GPU schommelt tussen 80 en 100 graden) weet ik niet zo goed wat ik er mee aan moet.
Ik heb net in 3d Mark 06 een test gedraaid met een score van 684 en een CPU score van 961. Lijkt me aan de lage kant, iemand nog een idee wat ik kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tijdje op de verwarming zetten en wachten op een bsod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amokjeeh
MikeyMan schreef op maandag 28 december 2009 @ 16:02:
Tijdje op de verwarming zetten en wachten op een bsod?
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
amokjeeh schreef op maandag 28 december 2009 @ 15:53:

Aangezien ik na een fresh install geen BSOD's meer krijg, maar de temperatuur wel hoog blijft (processor rond de 70 graden en de GPU schommelt tussen 80 en 100 graden) weet ik niet zo goed wat ik er mee aan moet.
Eventjes stofzuigen bij de CPU. Daarna zal de temperatuur lager blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amokjeeh
Trommelrem schreef op maandag 28 december 2009 @ 20:44:
[...]

Ik heb de boel opengemaakt, heatpipe losgemaakt en alles nog is goed schoongemaakt. Op het eerste gezicht vrijwel geen stof, maar toch een immens verschil. Processor is nu 57 graden en de GPU rond de 70 graden. 3dmark score is ineens gestegen naar 1700.

Dit kan toch niet te maken hebben met echt een klein beetje stof rond de heatpipe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Trommelrem schreef op maandag 28 december 2009 @ 20:44:
[...]
Dat kun je inderdaad doen om je electronica volledig te vernietigen, is dit niet de bedoeling ga dan NOOIT met een stofzuiger een Pc, laptop of welke andere elctronica dan ook te lijf. Een stofzuiger zorgt er namelijk voor dat de lucht statisch geladen wordt, waardoor bij ontlading de hardware gegarandeerd defect zal raken.

Defecten door statische ontladingen kunnen direct optreden, maar ook voor vreemde klachten zorgen, omdat het defect intreed over een bepaalde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
_Dune_ schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 01:41:
[...]

Dat kun je inderdaad doen om je electronica volledig te vernietigen, is dit niet de bedoeling ga dan NOOIT met een stofzuiger een Pc, laptop of welke andere elctronica dan ook te lijf. Een stofzuiger zorgt er namelijk voor dat de lucht statisch geladen wordt, waardoor bij ontlading de hardware gegarandeerd defect zal raken.

Defecten door statische ontladingen kunnen direct optreden, maar ook voor vreemde klachten zorgen, omdat het defect intreed over een bepaalde tijd.
Vreemd. Ik doe het al jaren. Dell wees me onlangs zelfs nog op deze workaround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FezzFest
  • Niet online
_Dune_ schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 01:41:
[...]

Ik stofzuig ook al jaren zonder problemen mijn desktops. Ik zorg er wel voor dat het rubberen "mondstuk" op de buis zit, dit als beveiliging als ik per ongeluk tegen een component tits (wat me overigens nog nooit is overkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_W
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 11:36

J_W

En ja hoor, mijn xps 1330 heeft na 1 jaar 6 maanden en 15 dagen de geest gegeven. Ik vermoed dat het de videokaart is die me parten speelt. De laatste dagen mocht ik genieten van artifacts en al die ongein. Wanneer ik nu opstart is mijn scherm wit terwijl windows wel opstart. Wanneer dat laatste gebeurd is zie ik ook verticale strepen erbij.
Helaas heb ik geen garantie erbij gekocht. Nu is het wettelijk vastgelegd dat je als consument 2 jaar garantie hebt. Moet Dell mijn laptop kosteloos repareren?

Fuji X-T2|18-55 2.8-4|23mm 1.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Laatst online: 14:26
@dune: vreemde stofzuiger heb jij, ik stofzuig mijn electronica en computers al 30 jaar en nog nooit problemen.... Zolang ik mijn wollen trui maar uitdoe! :P (en o ja zet de stofzuiger niet te hard: lagers van fans kunnen niet zo goed tegen te hoge toeren)

Hier ook een XPS1330 van 26-12-2007 met 1 jaar garantie die na 2 jaar de geest gegeven heeft, toch maar even Dell verzoeken om een deugdelijke (desnoods refurbished) videokaart op te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grote probleem met stofzuigen is ook dat het nog weleens wat jumpers mee wil nemen... Das een beetje lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
  • Laatst online: 09-09 00:25
Wanneer ik een Dell M1330 heb van 1.5 jaar oud, echter zonder aankoop of garantiebewijs of iets dergelijks, kan ik dan nog gebruik maken van de regeling dat mijn moederbord (of in ieder geval de grafische chip) vervangen wordt door een Dell engineer? Ik neem aan dat men aan de hand van serienummers en dergelijke ook wel kunnen zien hou oud mijn laptop is.

Wettelijk gezien geldt er sowieso een garantie / coulanceperiode van 2 jaar. Zou Dell het in mijn geval kosteloos doen, een vergoeding vragen (bijvoorbeeld de helft van het bedrag, en hoeveel zou dit ongeveer zijn?), of moet ik dan het complete bedrag betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dell heeft iedereen met cpu-gerelateerde (productie-)fouten 1 jaar extra garantie gegeven

je hebt dus, inderdaad, garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 23:49:
dell heeft iedereen met cpu-gerelateerde (productie-)fouten 1 jaar extra garantie gegeven

je hebt dus, inderdaad, garantie
Ook wanneer ik geen bewijs heb van enige aangekochte garantie of datum van aanschaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

servicetag == garantie

garantie is zelfs overdraagbaar via de servicetag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 23:56:
servicetag == garantie

garantie is zelfs overdraagbaar via de servicetag
Hoe kan ik aan de servicetag zien of mijn laptop nog garantie heeft het grafische deel van de laptop? Waar zit die servicetag uberhaupt?

Ik heb de laptop namelijk nog niet hier liggen en wil graag controleren of ik hem kan laten maken. Of is het een gok die ik maar moet nemen?

Sorry voor mijn vragen, heb wel wat gelezen in dit topic maar ben verder nog een redelijke XPS 1330 noob... Wel een mooie laptop buiten deze problemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Laatst online: 22:49

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Servicetag is een combo van 7 letters/cijfers en staat op een sticker aan de onderzijde. Deze tag kan je invullen op de site van Dell.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Laatst online: 12-09 11:21

Eijkb

Zo.

Mijn dell xps m1330 is er vandaag ook mee gestopt. Het beeld vertoond alleen maar verticale gekleurde lijnen. Tijdje uitgehad (om af te koelen) maar helaas. Inmiddels ticket ingediend, ik ben benieuwd. Hoop wel dat het nog gemaakt kan worden gezien het een erg fijne laptop is.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik word geloof ik met de dag blijer dat ik voor een intel chip ben gegaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
And another one bites the dust. Mijn laptop stopte er vorig weekend mee, 1 jaar garantie, 1½ jaar oud. Niet dagelijks gebruikt oid, dus vandaar nu 'pas'. Dell heeft 'm vandaag opgehaald en zou 'm over een ruime 2 weken weer terugsturen. Krijg net als iedereen een vernieuwd moederbord en hij wordt daar aan een stresstest onderworpen (en waarschijnlijk dus ook geformatteerd).
Heb nog geprobeerd ook zo'n intel chip te krijgen, maar "de regels zijn dat dat niet kan" dus dat deden ze niet :/

Maar een vernieuwd moederbord is geen garantie voor het voorkomen van het probleem geloof ik hè? In dat geval kan ik over weer 1½ jaar m'n laptop wel weggooien.. :(

Tip voor iedereen: via je VGA-poort kun je een externe (TFT-)monitor aansluiten en daarmee kun je nog gewoon bij de gegevens op je laptopje komen. Althans, omdat Windows niet meer opstartte ivm foutreparatie heb ik gelukkig alles via een DOS-schermpje naar een USB-stick kunnen schrijven, prima.
Andere tip om te checken dat het niet aan je scherm ligt (misschien allang bekend): de D-toets ingedrukt houden bij het opstarten. Het scherm kleurt dan achtereenvolgens wit, rood, groen, blauw en weer wit.

System Specs Desktop | System Specs Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Gullie007 schreef op maandag 25 januari 2010 @ 17:59:

Maar een vernieuwd moederbord is geen garantie voor het voorkomen van het probleem geloof ik hè? In dat geval kan ik over weer 1½ jaar m'n laptop wel weggooien.. :(
Neehoor, als je laptop bij een leeftijd van bijvoorbeeld 8 jaar alsnog defect zou gaan aan dit specifieke probleem dan kun je alsnog nakoming eisen van Dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Trommelrem schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 11:29:
[...]

Neehoor, als je laptop bij een leeftijd van bijvoorbeeld 8 jaar alsnog defect zou gaan aan dit specifieke probleem dan kun je alsnog nakoming eisen van Dell.
Vanwaar dan die beperking van maximaal 1 jaar extra garantie bovenop je normale garantie specifiek voor dit probleem?

System Specs Desktop | System Specs Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Gullie007 schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 18:36:
[...]

Vanwaar dan die beperking van maximaal 1 jaar extra garantie bovenop je normale garantie specifiek voor dit probleem?
Garantie is alleen maar een term voor het afkopen van gezeur. Wettelijk is je product non-conform want er zit een productiefout in. Als iets binnen 6 maanden kapot gaat dan moet de verkopende partij bewijzen dat de fout geen productiefout is, na 6 maanden moet de koper bewijzen dat de fout een productiefout is. Inmiddels is algemeen bekend dat het nvidia probleem een productiefout is, dat betekent dat Dell ook zal moeten nakomen als de betreffende chip na 8 jaar kapot zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Laatst online: 12-09 11:21

Eijkb

Zo.

Eijkb schreef op maandag 25 januari 2010 @ 15:13:
Mijn dell xps m1330 is er vandaag ook mee gestopt. Het beeld vertoond alleen maar verticale gekleurde lijnen. Tijdje uitgehad (om af te koelen) maar helaas. Inmiddels ticket ingediend, ik ben benieuwd. Hoop wel dat het nog gemaakt kan worden gezien het een erg fijne laptop is.
Vandaag bij mij thuis is het moederbord vervangen et voila: alles weer prima!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Sinds kort hang ik mijn M1330 via HDMI aan mijn tv. Hierbij krijg ik het niet voor elkaar dat windows 7 de opstelling als 2 schermen ziet. Het is of beeld klonen (laptop en tv hetzelfde beeld) of 1 van de twee gebruiken als scherm (waarbij het andere scherm is uitgeschakeld).

Op zich is dat nog niet zo'n ramp, ware het niet dat ik via HDMI de resolutie niet hoger krijg dan de maximale resolutie van het laptopscherm (1200 x 800 dacht ik).

Is dit nu een "driverprobleem" (ik heb volgens mij de standaard windows 7 drivers draaien) of moet ik ergens iets instellen zodat W7 mijn tv als secondair scherm ziet (nu probeert W7 namelijk via de vga poort alsnog naar een secondair scherm te zoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
[b][message=33285849,noline]
Hier ook een XPS1330 van 26-12-2007 met 1 jaar garantie die na 2 jaar de geest gegeven heeft, toch maar even Dell verzoeken om een deugdelijke (desnoods refurbished) videokaart op te sturen.
Klant heeft gebeld en jahoor ze komen maandag e.e.a. kosteloos repareren (moederbord vervangen geloof ik) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ook hier een dooie videokaart, deze is na melding bij Dell binnen een dag vervangen. Prima service :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Trommelrem schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 19:23:
Garantie is alleen maar een term voor het afkopen van gezeur. Wettelijk is je product non-conform want er zit een productiefout in. Als iets binnen 6 maanden kapot gaat dan moet de verkopende partij bewijzen dat de fout geen productiefout is, na 6 maanden moet de koper bewijzen dat de fout een productiefout is. Inmiddels is algemeen bekend dat het nvidia probleem een productiefout is, dat betekent dat Dell ook zal moeten nakomen als de betreffende chip na 8 jaar kapot zou gaan.
Mwoah, als hij het ondanks die 'productiefout' alsnog 8 jaar doet, dan denk ik dat Dell gemakkelijk kan betogen dat die laptop wél conform was, immers heeft hij het 8 jaar gedaan en dat is nog langer dan de te verwachten tijd dat een laptop mee moet gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:14
ppaddo schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 08:31:
Is dit nu een "driverprobleem" (ik heb volgens mij de standaard windows 7 drivers draaien) of moet ik ergens iets instellen zodat W7 mijn tv als secondair scherm ziet (nu probeert W7 namelijk via de vga poort alsnog naar een secondair scherm te zoeken).
Gewoon de drivers (nVidia?) download van de site van de fabrikant. Succes gegarandeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

The Realone schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 18:23:
[...]
Gewoon de drivers (nVidia?) download van de site van de fabrikant. Succes gegarandeerd!
Het zat toch iets anders in elkaar dan ik dacht. Ik heb dus al de nVidia drivers (dus toch!).

Ik ben er gisteren achter gekomen dat als ik met Fn + F8 van scherm wissel en de tv als enig scherm gebruik dat er een prima 1080p stream via de HDMI loopt. Blijkbaar verwachtte ik teveel van de 8400GS dat 'ie en 1200x800 op de laptop en tegelijk 1080p op het scherm kon toveren.

Nu alleen nog een beetje klooien met de instellingen, want het beeld was behoorlijk donker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-08 20:57
En ik denk nog een videokaart naar de klote. Dit zou dan al de 2e zijn die kapot gaat. Ik heb al eerder een vervanging gehad en nu ik dit zo bekijk denk ik videokaart kaduuk. wat denken jullie?
Laptop scherm werkt slecht/niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
@darkshadow: ik denk dat inderdaad de GPU kapot is, gewoon Dell support bellen en even aangeven dat het waarschijnlijk de bekende GPU productiefout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Misschien is het een beetje overbodig gezien de doelgroep van Tweakers, maar liever voor niets dan dat er 1 grafische kaart er het loodje door legt.

Gisteren zat ik wat te hannesen met de panelen aan de onderkant van mijn M1330. De afdekking van wat bleek de ventilatie en het geheugen zat (waar het Windows stickertje op zit) niet helemaal lekker. Toen ik de boel toch open had, leek me een schoonmaakbeurtje wel handig. De ventilator zag er eigenlijk best schoon uit. Een klein beetje stof op de bladen, maar niets om mij zorgen om te maken.

Zodra ik de stofzuiger voorzichtig zijn werk liet doen verschenen langzaam maar zeker stofproppen die in eerste instantie niet te zien waren. Precies tussen de fan en de uitblaas openingen.
Na het dichtschroeven van de boel bleek dat de M1330 hier toch aardig ademnood door had gehad. eerst hoorde ik de fan nog zachtjes blazen, maar na de grote schoonmaak was hij echt weer zo stil als toen ik hem nieuw kreeg. Ook voelde alles beduidend koeler aan. Hopelijk heb ik hiermee de levensduur weer een beetje gerekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
@paddo: dat is inderdaad iets wat vaak vergeten wordt: het meeste stof zit meestal vooral in de fijnste gaten en roosters en niet op de fan, bij de meeste notebooks is dit dus inderdaad tussen de roosters in de lucht in-/uitlaten, verder maak ik persoonlijke ieder jaar/half jaar de fans van mijn laptop schoon om de levensduur en de gebruikerservaring optimaal te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beste mensen,

heb een grote vraag en zou erg gehopen zijn als iemand me kan helpen.
het gaat om een dell inspiron 9400 iets oudere laptop maar prima voor mijn gebruik.
sinds 1 week doet hij alleen moeilijk dit bericht typen kost dubbel zoveel tijd omdat de laptop mijn typsnelheid niet kan volgen en letters overslaat die ik acteraf nogmaals typ.

ik vermoed dat de batterij vervangen moet worden want dat lampje knippert non-stop.
kan iemand mij vertellenof het idd de oorzaak is en of me een oplossing kan geven??? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Tja, test alles wat je kan testen zou ik zeggen? Start de Dell Diagnostic Utility eens op, start eens op met een Linux LiveCD, kijk voorzichtig je toetsenbord eens na? Wat gebeurd er als je de batterij er gewoon uit laat en de laptop opstart dmv. de lader? Dat moet geen problemen geven als het aan de batterij ligt.

Anyway, wat heeft dat eigenlijk met de M1330 te maken ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja sorry

maar ik kon geen mooi forum vinden om het anders in te zetten, en wat druk bezocht word ;)
bedankt ga het proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Misschien een rare vraag, maar het volgende houdt mij al een tijdje bezig.

Zou het mogelijk zijn om (achteraf) een Blu-ray drive in te bouwen in de M1330?
Ik ben eigenlijk hartstikke tevreden met dit machientje, maar zou graag Blu-ray functionaliteit willen toevoegen om er een volwaardig htpc'tje van te maken.

Zowiezo kan ik bij Dell maar weinig Blu-Ray spelers ontdekken die ook nog eens in en stijlvolle behuizing zitten. Alleen bij de bakbeesten (groter dan 16 inch) heb ik ze gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppaddo schreef op zondag 28 februari 2010 @ 14:32:
Zowiezo kan ik bij Dell maar weinig Blu-Ray spelers ontdekken die ook nog eens in en stijlvolle behuizing zitten. Alleen bij de bakbeesten (groter dan 16 inch) heb ik ze gezien...
mijn studio 15 heeft een blu ray drive

indien de xps 13 een slot-in drive heeft (kan niet goed zien in de startpost), zijn ze gewoon vervangbaar (that is, het zou me heel erg verbazen als dat niet zo was, gewoon standaardonderdelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Het zou op zich best kunnen, alleen moet dan wel het display en de palmrest eraf om de drive te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

MarElo schreef op zondag 28 februari 2010 @ 15:07:
Het zou op zich best kunnen, alleen moet dan wel het display en de palmrest eraf om de drive te vervangen.
Hmzz... daar heb je een punt...
Misschien toch nog maar naar wat andere opties kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitteKoffieMok
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-06-2024
Binnenkort komt er een Dell monteur langs om mijn moederbord en harddisk te vervangen van mij 1 jaar oude m1330. Weet hier iemand toevallig of je de 'oude' / 'vervangen' apparatuur mag houden. Dus of ik mijn oude harddisk en moederbord mag houden na vervanging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
WitteKoffieMok schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 14:12:
Binnenkort komt er een Dell monteur langs om mijn moederbord en harddisk te vervangen van mij 1 jaar oude m1330. Weet hier iemand toevallig of je de 'oude' / 'vervangen' apparatuur mag houden. Dus of ik mijn oude harddisk en moederbord mag houden na vervanging?
Heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt: sterker nog, het zou me niks verbazen als ze de oude componenten refurbishen (zeker moederbord met defecte GPU's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitteKoffieMok
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-06-2024
Dat zou vervelend zijn. Het is niet eens het moederbord wat ik wil houden eigenlijk, maar mijn harddisk daarentegen... Natuurlijk zorg ik dat ik daar alles vanaf heb gehaald, met de gutmann method oid, maar het liefst hou ik die schijf zelf ook al staat die op het punt te overlijden. Daar heeft van alles op gestaan wat zowel zakelijk als privé niet voor anderen bedoelt is.

Antwoord gevonden:

"How can I keep my Hard Drive?

Dell's Hardware Warranty does not allow customers to keep their old hard drives when they are receiving new hard drive replacements. For this reason, Dell recommends that you back up the information from your old hard drive before contacting Dell technical support. Dell has also implemented an additional service in which you can keep your old hard drive. Link

[ Voor 44% gewijzigd door WitteKoffieMok op 06-03-2010 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:06
Tijdje terug is van mijn XPS 1530 de harddrive kapot gegaan. Moest €7,95 betalen voor de keep your harddrive service. Op een grauwe zaterdagmiddag naar mijn keuze kon ik vervolgens alle data er met zijn laatste adem rustig vanaf halen.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Ik heb al een tijd dat, als ik mijn laptop linksonder vastpak en optil, de hele scherm wit wordt. Als ik het loslaat is het weer normaal. Heeft iemand anders dit ook (gehad)? Is dit een teken, dat binnenkort iets kapot gaat ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FezzFest
  • Niet online
xileS schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 20:31:
Ik heb al een tijd dat, als ik mijn laptop linksonder vastpak en optil, de hele scherm wit wordt. Als ik het loslaat is het weer normaal. Heeft iemand anders dit ook (gehad)? Is dit een teken, dat binnenkort iets kapot gaat ofzo?
Klinkt als een slecht contact. Als je laptop gewoon op de tafel staat, heb je dan een normaal beeld (ook tijdens GPU intensieve taken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Mja, dat is het rare. Ik heb verder nergens last van. Alleen als ik me laptop linksonder met 1 hand optil krijg ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FezzFest
  • Niet online
Als je laptop nog in garantie is => contact opnemen met Dell.

Geen garantie meer => contact opnemen met Dell om hem alsnog onder garantie te laten herstellen (proberen gaat mee ;) ).

Als geen van het bovenstaande lukt, zou ik het imho zo laten. Je hebt er immers geen last van (ik ga er vanuit dat je niet heel de dag je laptop langs de linkerzijde optilt als je ermee moet werken).

Als je wat vertrouwd bent met hardware/elektronica, kan je ook altijd je laptop eens openschroeven om te kijken of je nergens een slecht contact vindt. Hier vind je de service manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:58
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 23:08:
ja sorry

maar ik kon geen mooi forum vinden om het anders in te zetten, en wat druk bezocht word ;)
bedankt ga het proberen
hahaha, die's goed

maar goed, sta op het punt een tweedehands 1330 te kopen, maar schrik nogal van de Nvidia ellende die ik hier lees.

Vraag is dus: vanaf blijven of is er een specifieke test die ik doen om te kijken of de bewuste graka nog ok is?

Heeft de 1530 eigenlijk identieke problemen met de 8600GT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstudent
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2022
Frenz64 schreef op donderdag 01 april 2010 @ 14:13:
[...]

hahaha, die's goed

maar goed, sta op het punt een tweedehands 1330 te kopen, maar schrik nogal van de Nvidia ellende die ik hier lees.

Vraag is dus: vanaf blijven of is er een specifieke test die ik doen om te kijken of de bewuste graka nog ok is?

Ik zou het alleen doen als er nog een paar jaar garantie op zit. Ik heb zelf een M1530, deze serie heeft hetzelfde probleem met de nvidia kaart. Heb toen bewust 4 jaar garantie genomen, dan is het minder spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maloney
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:59
Frenz64 schreef op donderdag 01 april 2010 @ 14:13:
[...]

hahaha, die's goed

Alle Nvidia's van die serie hebben het probleem en zijn dus tijdbommetjes in je laptop. Ik zou er omheen lopen als ik jou was (of idd nog een paar jaar garantie erbij nemen voor zover dat gaat met een 2e hands laptop).

Je kan niet zien of een videokaart binnenkort kapot gaat. En als het zover is, merk je dat acuut aan de artefacten op je beeldscherm. Die staan er al in het opstartscherm dus dat is niet moeilijk te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
hmmm, omheen lopen..............maar dan zie ik weer dat het toch wel mooie apparaten zijn ;)

en garantie bijkopen is niet nodig, begrijp ik, gegeven het feit dat het een erkende productiefout is, heb je toch recht op reparatie (die monteur voor onder €50 of een nieuw moederboard om zelf in te bouwen)

helpt de fan regelmatig schoonmaken ook niet om problemen te voorkomen?

volgens mij ben ik mezelf aan het overtuigen om toch die 1330 voor €325 te kopen, terwijl ik het eigenlijk niet zou moeten doen.

Iemand anders wijze raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gewoon voor een Intel variant gaan joh... Die Nvidia chip heb je toch relatief weinig aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
de reden dat ik een tweedehandsie zoek is dat m'n MSI EX600 overleden is, althans hij is nu bij MSI en ik verwacht dat het een nieuw moederboard wordt, raad 's welke vidiokaart erin zit..............psies Nvidia 8400GS

maar uh, Intel variant is hard to come by en niet sterk genoeg voor m'n videobehoefte

begrijp ik hieruit dat ik met een boog om elke machine met een Nvidia uit de bewuste serie moet gaan, ook al zit in een pakweg Asus?

[edit] Elk probleem lost zichzelf uiteindelijk op: de M1330 is al verkocht.....

[ Voor 8% gewijzigd door Frenz64 op 01-04-2010 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
FezzFest schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 13:07:
Als je laptop nog in garantie is => contact opnemen met Dell.

Geen garantie meer => contact opnemen met Dell om hem alsnog onder garantie te laten herstellen (proberen gaat mee ;) ).

Als geen van het bovenstaande lukt, zou ik het imho zo laten. Je hebt er immers geen last van (ik ga er vanuit dat je niet heel de dag je laptop langs de linkerzijde optilt als je ermee moet werken).

Als je wat vertrouwd bent met hardware/elektronica, kan je ook altijd je laptop eens openschroeven om te kijken of je nergens een slecht contact vindt. Hier vind je de service manual.
Zonder garantie, dan moet de laptop opgestuurd worden. Dan ben ik hem waarschijnlijk 14 dagen kwijt. Kon ook voor € 136,- 2 jaar garantie kopen, zo heb ik Next Business Day garantie, dus gewoon monteur aan huis. Wel prijzig, maar toch maar mee akkoord gegaan, voorkomt denk ik wel een hoop problemen in de toekomst.
Iemand trouwens ervaring met copper-mod en monteur, die het moederbord komt vervangen? Het is zeker verstandiger om copper-mod eerst ongedaan te maken :P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Bobman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05-2023
Ik heb even gezocht en er zijn modellen van deze notebook die een Intel WiFi Link 5100 ingebouwd hebben. Punt is dat ik wireless N in mijn laptop wil hebben. Kan ik dit kaartje zonder problemen op de plaats van de huidige kaart installeren? De 2 aansluitingen voor de antenne zijn universeel neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
De XPS M1330 heeft enkel support voor full-sized MiniPCI-express kaartjes.
Die uit je link naar de Pricewatch kan je dus gewoon kopen en erin steken, dat is geen enkel probleem.

Let echter op, want van de 5100 is er ook een half-sized versie en die werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Bobman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05-2023
Bedankt voor je snelle reply ;) Bij Azerty is het kaartje 't goedkoopst en dat is de full-sized versie. Voor 18 euro een upgrade naar N vond ik niet verkeerd, vanavond maar eens bestellen dan.
*hoopt dat Ziggo snel het ai1-extra abo landelijk naar de 120mbit verhoogt*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Gister is mijn accu (eindelijk :D), scherm en moederbord vervangen. Accu gaat eindelijk weer +4 uur mee. Accu was anderhalf jaar oud, maar ik had toen ik nog binnen de jaar garantie zat al een belletje gedaan naar dell en ze hadden dit genoteerd, dat me accu heel snel aan het verslijten was. Dus een tip voor de mensen, als ze ook merken, dat accu te snel verslijt even naar dell bellen.
Ik heb een andere soort scherm gekregen dan ik eerst had. Heb nu een SEC5441 (volgens mij een Samsung scherm) gekregen. Deze scherm is echt veel feller dan wat ik eerst had, moet gewoon 2 standjes lager doen anders krijg ik pijn aan me ogen xD. En de kleuren zijn denk iets anders. Alles lijkt iets meer blauw ofzo, vooral de rode header van tweakers ziet er heel lelijk uit. Maar is volgens mij verder een prima scherm, mag niet klagen. Het zal vast wel wennen.
En het valt me opeens op, dat toetsenbord beetje hobbelig is. Waarschijnlijk niet goed terug gemonteerd ofzo door de monteur. Is dit makkelijk zelf op te lossen? Is verder niet heel storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xileS schreef op woensdag 07 april 2010 @ 23:42:
Ik heb een andere soort scherm gekregen dan ik eerst had. Heb nu een SEC5441 (volgens mij een Samsung scherm) gekregen. Deze scherm is echt veel feller dan wat ik eerst had, moet gewoon 2 standjes lager doen anders krijg ik pijn aan me ogen xD. En de kleuren zijn denk iets anders. Alles lijkt iets meer blauw ofzo, vooral de rode header van tweakers ziet er heel lelijk uit. Maar is volgens mij verder een prima scherm, mag niet klagen. Het zal vast wel wennen.
kalibreer m
En het valt me opeens op, dat toetsenbord beetje hobbelig is. Waarschijnlijk niet goed terug gemonteerd ofzo door de monteur. Is dit makkelijk zelf op te lossen? Is verder niet heel storend.
toetsenbord eruit halen, buigen,en weer monteren
maar ik denk dat dat iets te veel gedoe is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Laatst online: 22:49

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

xileS schreef op woensdag 07 april 2010 @ 23:42:
Gister is mijn accu (eindelijk :D), scherm en moederbord vervangen. Accu gaat eindelijk weer +4 uur mee. Accu was anderhalf jaar oud, maar ik had toen ik nog binnen de jaar garantie zat al een belletje gedaan naar dell en ze hadden dit genoteerd, dat me accu heel snel aan het verslijten was. Dus een tip voor de mensen, als ze ook merken, dat accu te snel verslijt even naar dell bellen.
Hmm, mijn laptop gaf gisteren aan dat de accu aan het overlijden was. De laptop is wel ruim 2 jaar oud, maar nog in de garantie. Zal de accu niet onder vallen zeker :), hij doet het nog ca 1,5uur op een lading? Of valt de accu onder de garantie van de laptop zolang je garantie hebt gekocht?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik hou zo van tijd tot tijd de Dell site in de gaten of de XPS serie al noemenswaardige nieuwe features heeft gekregen. Wat mij opviel is dat er eigenlijk nog maar 1 keuze is, met slechts enkele te configureren opties.

Zou dit betekenen dat er een nieuwe serie aan zit te komen met bijvoorbeeld I3 of I5 processors, eindelijk een Blu-ray drive en misschien nog wat andere leuke opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Lolhozer schreef op donderdag 08 april 2010 @ 07:51:
[...]

Hmm, mijn laptop gaf gisteren aan dat de accu aan het overlijden was. De laptop is wel ruim 2 jaar oud, maar nog in de garantie. Zal de accu niet onder vallen zeker :), hij doet het nog ca 1,5uur op een lading? Of valt de accu onder de garantie van de laptop zolang je garantie hebt gekocht?
Ik heb begrepen, dat op de accu 1 jaar garantie zit. Die van mij haalde niet eens een half uur meer xD (9-cell).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
xileS schreef op donderdag 08 april 2010 @ 11:18:
[...]

Ik heb begrepen, dat op de accu 1 jaar garantie zit. Die van mij haalde niet eens een half uur meer xD (9-cell).
Niet geheel waar. De accu heeft net zo lang garantie als de laptop, alleen de slijtagegevoelige chemicalien hebben geen garantie. Als de accu het in z'n geheel niet meer doet (bijv. defecte elektronica) dan valt dat onder garantie. Is de looptijd minder, dan valt dat niet onder garantie.

Bij een nieuwe auto krijg je ook garantie op de auto en niet op de meegeleverde olie en benzine.

Ik heb al drie nieuwe accu's gekregen omdat deze op 0% bleven en ook niet meer konden opladen. De elektronica van de accu was overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 23:45:
[...]
kalibreer m

[...]

toetsenbord eruit halen, buigen,en weer monteren
maar ik denk dat dat iets te veel gedoe is...
Hmm kalibreren met een laptopscherm, dat moet ik maar via de videokaart settings doen. Heb het nog niet uitgebreid getest, maar heb even snel contrast hoger gedaan en gamma omlaag en het ziet er gelijk al beter uit. Sluit me laptop wel vaak aan op een externe scherm via hdmi, even kijken of dat ook per scherm ingesteld kan worden. Anders gaat het met dualscreen nog steeds raar uitzien.

Voor de toetsenbord misschien nog een keer bellen dan, hoe dat opgelost kan worden, maar is verder niet heel storend. Zit meer in me hoofd, dat toetsenbord nu niet goed is gemonteerd.
Trommelrem schreef op donderdag 08 april 2010 @ 11:37:
[...]

Niet geheel waar. De accu heeft net zo lang garantie als de laptop, alleen de slijtagegevoelige chemicalien hebben geen garantie. Als de accu het in z'n geheel niet meer doet (bijv. defecte elektronica) dan valt dat onder garantie. Is de looptijd minder, dan valt dat niet onder garantie.

Bij een nieuwe auto krijg je ook garantie op de auto en niet op de meegeleverde olie en benzine.

Ik heb al drie nieuwe accu's gekregen omdat deze op 0% bleven en ook niet meer konden opladen. De elektronica van de accu was overleden.
Oh dan ben ik verkeerd geïnformeerd door de medewerker. Mij werd verteld, dat er 1 jaar garantie op de accu zit. En ik zou nu een refurbished exemplaar hebben gekregen en hier zou dan maar 3 maanden garantie op zitten. Maar ik begrijp dus als accu stopt met werken, nog wel onder garantie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
  • Laatst online: 20-08 14:54
ppaddo schreef op donderdag 08 april 2010 @ 08:06:

Zou dit betekenen dat er een nieuwe serie aan zit te komen met bijvoorbeeld I3 of I5 processors, eindelijk een Blu-ray drive en misschien nog wat andere leuke opties?
Ik kreeg net te horen van de Dell chat support, dat een blu-ray drive mogelijk is, maar niet via de online shop... Echter zou de levertijd langer bedragen omdat er een groot tekort is...
Blijkbaar kun je bij Dell telefonisch meer regelen dan online :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

AAAAAAAAAAAAARRRRRGGGHHHH!!!!

De Dell Studio XPS 13 is uit het assortiment van Dell verdwenen! De enige 13 inchers die ze hebben zijn de Adamo en de Inspirion 13z. Live Chat kon mij helaas niets vertellen over een eventuele opvolger van de XPS 13 serie....

Heb ik eindelijk een laptop die mij erg tevreden stelt, gooit Dell hem uit zijn programma! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Nou, dan zal er wel een nieuwe aan zitten te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

IMO is het ding nog aardig lang in het programma geweest. Niets over te klagen dus, lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Hmm, gisteren is mijn geswapte laptop inmiddels voor de 5e keer gerepareerd. Nieuw moederbord en nieuwe WWAN kaart. Totale aantal nieuwe moederborden is inmiddels 8.

Opmerkelijk is dat ik ineens een GPS optie heb die ik voorheen niet had. Wellicht hebben de voorgaande monteurs en ik zelf de WWAN kaart elke keer verkeerd aangesloten, want voorheen had ik ook de Dell Wireless 5520.

De optie is niet alleen aanwezig, maar hij werkt ook daadwerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Gaaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:37
ppaddo schreef op donderdag 22 april 2010 @ 11:28:
AAAAAAAAAAAAARRRRRGGGHHHH!!!!

De Dell Studio XPS 13 is uit het assortiment van Dell verdwenen! De enige 13 inchers die ze hebben zijn de Adamo en de Inspirion 13z.
Dell Vostro V13.......heerlijk apparaatje

Pagina: 1 ... 15 ... 18 Laatste

Let op:
De CSL policy geldt ook voor ervaringen topics zoals deze! Dat wil dus zeggen dat de zogenaamde 'welke moet ik nemen?'-vragen hier niet gewenst zijn. Dit is vaak uitzoekwerk en met een beetje nazoeken is het meeste snel genoeg gevonden; uiteindelijk moet je de keuze dus zélf maken.