Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mijn batterij is nu een maandje of 16 oud, en volgens mij is hij ruim 50% dood:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
eamelink@link:~$ cat /proc/acpi/battery/BAT0/info
present:                 yes
design capacity:         5200 mAh
last full capacity:      2470 mAh
battery technology:      rechargeable
design voltage:          11100 mV
design capacity warning: 520 mAh
design capacity low:     157 mAh
capacity granularity 1:  52 mAh
capacity granularity 2:  52 mAh
model number:            DELL FW3027
serial number:           275
battery type:            LION
OEM info:                Sanyo

Binnenkort koop ik maar eens een nieuwe :)

Ik heb overigens vorige week op Ebay een WWAN kaartje gekocht. Die hoop ik deze week binnen te krijgen; eens kijken of ik daarmee kan internetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Philflow schreef op maandag 01 juni 2009 @ 10:05:
[...]

Wat nog weleens wil helpen is twee deep cycles maken. Helemaal naar 0% op gebruiken (waarschuwingen uitzetten dus) en dan helemaal naar 100% opladen.
net 1tje gedaan en het is naar 22 % gegaan, heeft dus een klein beetje geholpen. Accu gaat nu voor de 2e keer helemaal leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

xileS schreef op maandag 01 juni 2009 @ 19:10:
[...]
net 1tje gedaan en het is naar 22 % gegaan, heeft dus een klein beetje geholpen. Accu gaat nu voor de 2e keer helemaal leeg.
Mooi werk. Als het de 2e keer weer resultaat heeft zou ik ook voor de 3e keer gaan trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:31
xileS schreef op zondag 31 mei 2009 @ 00:22:
[...]

Wow, dat is toch wel een groot verschil. Haal jij de accu eruit ofzo, als de adapter erin zit?
ik laad hem op tot 100 procent dan stroom eraf en wanneer ik er nog ongeveer 10min mee kan werken gaat de stroom er weer in en laad hij hem normaal gesproken weer helemaal op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Philflow schreef op maandag 01 juni 2009 @ 19:17:
[...]

Mooi werk. Als het de 2e keer weer resultaat heeft zou ik ook voor de 3e keer gaan trouwens.
Hmm hij is nu naar de 25 % gegaan ;s

Maar ik begrijp dus, dat je de laptop niet te vaak aan de oplader moet hangen? Want ik doe hem meestal gewoon in de oplader als er stroom in de buurt is, of als ik weet dat hij een lange tijd aan gaat staan.

Volgens mij is het niet normaal toch dat slijtage niveau nu al 25 % is, vraag me af of hier garantie op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

xileS schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 00:41:
[...]
Maar ik begrijp dus, dat je de laptop niet te vaak aan de oplader moet hangen? Want ik doe hem meestal gewoon in de oplader als er stroom in de buurt is, of als ik weet dat hij een lange tijd aan gaat staan.
Het best kun je je accu zo min mogelijk gebruiken. Als er stroom is op stroom werken, accu er uit halen.

De slijtage van Li-ion gaat het minst snel bij 5 gr. C. Vandaar dat het kan helpen om hem op 40% op te laden en in de koelkast te bewaren. Bron.
Volgens mij is het niet normaal toch dat slijtage niveau nu al 25 % is, vraag me af of hier garantie op zit.
Is vrij veel ja. Je zou eens kunnen bellen met Dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:48
Netstroom alleen gebruiken wanneer de accu leeg is. Accu gewoon laten zitten en wanneer deze weer volgeladen is de stroom er weer af. Zo min mogelijk netstroom gebruiken dus.

In mijn oude dell had ik binnen het jaar een nieuwe accu nodig. In de handleiding stond duidelijk dat de accu er nooit uit mocht. Oorzaak van kapotte accu volgens Dell: Ik gebruikte vrijwel altijd netstroom zonder de accu er uit te halen. Nieuwe accu aangeschaft en deze zoals hierboven vermeld gebruikt. Resultaat: De accu werkt nu nog steeds voor enkele uren (4 jaar in gebruik. De capaciteit is wel minder dan in het begin, maar veel beter dan bij gebruik volgens de handleiding)

Bij mijn XPS doe ik dus precies hetzelfde in de hoop dat deze accu dan ook lang goed blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Malandro schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 10:02:
Netstroom alleen gebruiken wanneer de accu leeg is. Accu gewoon laten zitten en wanneer deze weer volgeladen is de stroom er weer af. Zo min mogelijk netstroom gebruiken dus.
Een Lithium Ion accu heeft een beperkt aantal cycles. Op deze manier ga je dus zo snel mogelijk door je cycles heen.

Edit: De aanbeveling om de accu er nooit uit te halen komt uit de VS, waar stroom ondebrekingen vaker voor komen dan hier. Op die manier dient de accu als UPS.

[ Voor 16% gewijzigd door Philflow op 02-06-2009 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b3ta
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 08:06

b3ta

Hallo

Ik twijfel tussen drie laptops:

Studio XPS 13
Studio XPS 16
Studio 15

In de XPS 13 zit een 256 MB nVidia® 9500m grafische kaart
In de studio 15 zit een 512 MB ATI HD 4570
en in de XPS 16 zit een 512MB ATI HD 3670

Nu wil ik ook wel een spelletje kunnen spelen op de laptop maar weet ik niet welke van deze drie videokaarten in staat is een spel enigszins fatsoenlijk te kunnen laten draaien. Op welke van deze drie kaarten kan je bijvoorbeeld CS:S of L4D een beetje goed spelen (lees: normale framerate). Graphics hoeven niet top of the bill te zijn aangezien je dit ook niet mag verwachten van een laptop.

Ik ben mij bewust dat de XPS 13 kleiner in formaat is dus mobieler; maar nu kijk ik puur gericht naar de kracht van de videokaart.

Wie kan mij hier een toelichting op geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

@ b3ta
In deze review worden de game prestaties van de Studio 15 kort belicht.

Hier crysis op de S15: http://www.youtube.com/wa...n2dY&feature=channel_page
Studio 15 schijnt 4300 in 3dmarks 06 te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:23
@b3ta

Af en toe speel ik wel een potje CSS op mijn XPS 13". Dat gaat prima, geen overdreven hoge details, maar ook niet beroerd. Met L4D geen ervaring.

Mijn advies trouwens: ga voor een ATI kaart, geen idee of de 9500 dezelfde problemen heeft als de huidige 9400, maar NVidia heeft het wat mij betreft een beetje verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb misschien nog wat interessants gevonden voor de mensen met het bekende GPU-probleem (en ik zag er hier zo snel niks over staan), want Dell schijnt de garantie, maar alleen voor dit probleem, met een jaar te verlengen. En dat geldt wereldwijd. Zie hier:

http://en.community.dell....-enhancement-details.aspx

Ik hoop in ieder geval dat ze niet moeilijk gaan doen als ik morgen bel... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maloney
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-10 23:30
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 22:46:
Ik heb misschien nog wat interessants gevonden voor de mensen met het bekende GPU-probleem (en ik zag er hier zo snel niks over staan), want Dell schijnt de garantie, maar alleen voor dit probleem, met een jaar te verlengen. En dat geldt wereldwijd. Zie hier:

http://en.community.dell....-enhancement-details.aspx

Ik hoop in ieder geval dat ze niet moeilijk gaan doen als ik morgen bel... ;)
Dan heb je wel heel snel gekeken ;) Het grootste deel van de voorgaande pagina's gaat over crashende GPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 22:46:
Ik heb misschien nog wat interessants gevonden voor de mensen met het bekende GPU-probleem (en ik zag er hier zo snel niks over staan), want Dell schijnt de garantie, maar alleen voor dit probleem, met een jaar te verlengen.
Wat Dell zegt doet er niet toe, het product is sowieso non-conform. Ook buiten garantie zal Dell het dus moeten repareren.

Ik heb zojuist mijn scherm laten vervangen. Er zat een dode subpixel in linksboven, heel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Philflow schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 07:24:
[...]

Het best kun je je accu zo min mogelijk gebruiken. Als er stroom is op stroom werken, accu er uit halen.

De slijtage van Li-ion gaat het minst snel bij 5 gr. C. Vandaar dat het kan helpen om hem op 40% op te laden en in de koelkast te bewaren. Bron.

[...]

Is vrij veel ja. Je zou eens kunnen bellen met Dell.
Als accu 100% opgeladen is en de adapter zit erin, wordt de accu dan nog steeds gebruikt (gaat er dan nog steeds stroom van de accu?)? Leek me logisch dat hij dan automatisch stroom vanaf de adapter pakt.
Ik ben ook niet van plan, om elke keer de accu eruit te gaan halen, als ik aan het stroomnet hang.
1. ik heb 9-cell accu, dus laptop komt lager te liggen en is niet goed voor de airflow en wordt dan nog warmer.
2. typt minder fijn
3. als kabel er perongeluk eruit gaat, valt laptop direct uit.
en het is ook nog eens lastig om accu steeds uit en in te doen.

Vraag me trouwens af of die Slijtage niveau in Everest wel zo nauwkeurig is. Hij staat nu namelijk weer op 24 %. Ik heb dit niet bekeken toen ik me laptop pas binnenhad, maar heb een kleine vermoeden dat hij toen al een stuk hoger was dan 0 %. Anders is het wel heel hard gegaan, als ik het vergelijk met de andere mensen hier. Ik denk als er binnen deze garantiejaar nog veel verder achteruit gaat maar even belletje ga wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

xileS schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 00:36:
[...]
Als accu 100% opgeladen is en de adapter zit erin, wordt de accu dan nog steeds gebruikt (gaat er dan nog steeds stroom van de accu?)? Leek me logisch dat hij dan automatisch stroom vanaf de adapter pakt.
Inderdaad, dan pakt ie stroom van het net. Totdat de accu weer zakt naar 96% (bijvoorbeeld) dan begint ie weer met laden.

En zoals je kunt zien op de pagina die ik eerder linkte slijt een accu vrij hard als op 100% opgeladen en 20-25 gr C. (20% loss after 1 year)
Vraag me trouwens af of die Slijtage niveau in Everest wel zo nauwkeurig is.
Zo nauwkeurig als de electronica die het uitleest. Voor de aardigheid zou je het eens kunnen uitlezen met RM Clock, kijken of die hetzelfde zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Ok, dus snelle slijtage komt vooral, doordat hij 100 % opgeladen is. Is er dan niet toevallig een programma, dat je ervoor kan kiezen dat hij je laptop bijvoorbeeld niet hoger dan 60 % laadt ofzo, voor in gevallen dat je lang aan het stroomnet zit. Om zo het slijtage te verminderen.

net ook even in RM Clock geken, er staat geen slijtage niveau, maar de rest van de waarden komen idd wel overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

xileS schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 00:58:
Ok, dus snelle slijtage komt vooral, doordat hij 100 % opgeladen is. Is er dan niet toevallig een programma, dat je ervoor kan kiezen dat hij je laptop bijvoorbeeld niet hoger dan 60 % laadt ofzo, voor in gevallen dat je lang aan het stroomnet zit. Om zo het slijtage te verminderen.
Ja die bestaan wel en zijn standaard op o.a. betere Lenovo modellen. Je BIOS moet het wel ondersteunen. Volgens mij zijn er geen universele programma's die het kunnen
xileS schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 00:58:
net ook even in RM Clock geken, er staat geen slijtage niveau, maar de rest van de waarden komen idd wel overeen.
RMClock geeft de 'Designed capacity' en 'Fully charged capacity' waarmee je de slijtage kunt berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JitzeB
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-01-2021
vanmiddag Dell gebeld over het verlengen van mn garantie (die al verlopen is). Dat kan alleen nadat er eerst een monteur langs is gekomen om de laptop volledig te checken a 195 euro. 1 jaar garantie verlengen kost hiermee dus al >300 euro vertelde de verkoper me. Dat ga ik dus lekker niet doen.

Nu alleen hopen dat mn GPU voor de kerst doodgaat.

Mn laptop word de laatste tijd ook steeds warmer (en dat terwijl de fan altijd volgas aanstaat).
Op dit moment komt mn CPU verbruik gemiddeld nog niet boven de 10% uit. GPU hoeft ook geen fluit te doen met een beetje internetten en er staan wat downloads aan van totaal <80kb/s.
Toch zit ik met een GPU van 80 graden en cores van 60 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

JitzeB schreef op maandag 15 juni 2009 @ 16:51:
Mn laptop word de laatste tijd ook steeds warmer (en dat terwijl de fan altijd volgas aanstaat).
Op dit moment komt mn CPU verbruik gemiddeld nog niet boven de 10% uit. GPU hoeft ook geen fluit te doen met een beetje internetten en er staan wat downloads aan van totaal <80kb/s.
Toch zit ik met een GPU van 80 graden en cores van 60 graden...
Dan zit er waarschijnlijk stof in je heatsink :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JitzeB
eamelink schreef op maandag 15 juni 2009 @ 17:08:
[...]
Dan zit er waarschijnlijk stof in je heatsink :)
Dat wil k wel geloven na 2 jaar. Heb je ook enig idee hoe ik dit eruit krijg? Liefst zonder mn laptop open te halen natuurlijk...
Gewoon met de compressor even alle openingen doorblazen? (met wat beleid natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Nu alleen hopen dat mn GPU voor de kerst doodgaat.
Daar kan voor gezorgd worden :p
Rthdribl, OCCT, RivaTuner, 3DMark, FurMark, gewoon wat laten stressen :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
JitzeB schreef op maandag 15 juni 2009 @ 19:32:
[...]

Dat wil k wel geloven na 2 jaar. Heb je ook enig idee hoe ik dit eruit krijg? Liefst zonder mn laptop open te halen natuurlijk...
Gewoon met de compressor even alle openingen doorblazen? (met wat beleid natuurlijk)
Beste is toch gewoon om hem open te maken denk ik. Is vrij makkelijk. Gewoon aan de onderkant dat klepje bij de fan 4 schroeven eruit schroeven. En dan zie je waarschijnlijk al waar de stof zit. zal wel voornamelijk bij de fan zijn en daarachter. Beetje eruit blazen of zuigen en je bent klaar. Er kan vrij weinig gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Flying Bobman schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 22:57:
Ik heb een lichte ronde vlek op mijn beeldscherm precies op de plaats waar op de achterkant het Dell logo zit. De pixels doen het nog wel, maar zijn heel licht verkleurd :? Ik heb een goede, zachte foam sleeve en doe altijd een laagje stof tussen het toetsenbord en het scherm... Dit hoort toch niet?
Daar heb ik opeens toevallig ook last van. Alleen het valt nu nog niet echt op. Het is maar 1 klein puntje nog en ik kan het alleen goed zien, als ik er vanaf de zijkanten, boven/onderkant bekijk. Als ik er gewoon recht voor zit, valt het eigenlijk niet echt op. Dus denk niet dat ze het nog willen vervangen zo, maar was het bij jullie ook zo begonnen?

En ik heb ook last van verkleuring van mijn toetsenbord. De esc en ' ` '-knop zijn een beetje koperachtig van kleur geworden, net alsof er een klein beetje van geschuurd is ofzo. Ik weet niet of meer mensen hier last van hebben.

Deze dingen verbasen me toch een beetje, want ik verzorg me laptop aardig goed. Ik doe ook altijd het doekje tussen mijn toetsenbord en scherm en ziet er verder nog als nieuw uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Bobman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05-2023
xileS schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 15:59:
[...]

Daar heb ik opeens toevallig ook last van. Alleen het valt nu nog niet echt op. Het is maar 1 klein puntje nog en ik kan het alleen goed zien, als ik er vanaf de zijkanten, boven/onderkant bekijk. Als ik er gewoon recht voor zit, valt het eigenlijk niet echt op. Dus denk niet dat ze het nog willen vervangen zo, maar was het bij jullie ook zo begonnen? (...)
Ja, ik zie het ook alleen goed als ik van de zij- of bovenkant kijk. Tegen de tijd dat mijn garantie gaat verlopen bel ik Dell wel even, want ik heb het idee dat het gewoon aan het dunne beeldscherm ligt (wat als je je laptop in je tas stopt al snel verbuigt, en dan drukt het Dell-logo het beeldscherm van achteren zodanig in dat de kleuren gaan verlopen). Inmiddels stop ik ook altijd een doekje tussen het beeldscherm en het tobo, nadat er serieus afdrukken van de toetsen op het scherm te zien waren. Ook de randen van het touchpad staan in in de rand van het scherm... Toch doe ik er heel voorzichtig mee, ik stop de laptop altijd in een stevige sleeve als ik hem ergens mee naartoe neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JitzeB
xileS schreef op maandag 15 juni 2009 @ 23:36:
[...]
Beste is toch gewoon om hem open te maken denk ik. Is vrij makkelijk. Gewoon aan de onderkant dat klepje bij de fan 4 schroeven eruit schroeven. En dan zie je waarschijnlijk al waar de stof zit. zal wel voornamelijk bij de fan zijn en daarachter. Beetje eruit blazen of zuigen en je bent klaar. Er kan vrij weinig gebeuren.
Dankje voor de uitleg!
Inmiddels heb ik het gedaan. Er kwam ongeveer een theelepeltje stof uit. Het temperatuurverschil van de GPU is ook significant: hij draait gemiddeld zo'n 10 graden koeler schat ik.

(helaas komt hij niet onder de 50 graden en blijft de fan dus continu volgas staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Flying Bobman schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 21:12:
[...]

Ook de randen van het touchpad staan in in de rand van het scherm... Toch doe ik er heel voorzichtig mee, ik stop de laptop altijd in een stevige sleeve als ik hem ergens mee naartoe neem.
Hey dat heb ik ook, maar dat valt alleen op als er licht op schijnt. Had niet eens door dat het de afdruk van het touchpad is.
Denk dat ik binnenkort, voordat de garantie verloopt ook maar even bel voor een aantal dingen. Had ook Accidental damage care aangeschaft, waarmee ik nog niks heb gedaan. Ik heb wel een keer per ongeluk een beetje frisdrank over mijn toetsenbord gemorst. Waardoor soms 1 toets een beetje plakt. Ik kan vast wel minmaal een nieuwe toetsenbord krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben eens nieuwsgierig naar welke drivers jullie gebruiken vor de 8400M GS. Ik heb onlangs een clean install uitgevoerd van windows vista 64 bit, en gewoon de drivers van de dell site geplukt. Sinds een tijdje kan je ook de laptopdrivers downloaden van de nvidia site. Is dit beter of niet? Ik heb altijd horen zeggen dat de notebookmakers vaak kleine speficieke aanpassingen doorvoeren aan hun drivers. Iemand hier ervaring mee? De meest recente nvidia driver is versie 186.03, de meest recente driver van dell is 176.44 (ik spreek hier dus over de vista 64bit drivers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:48
Gewoon die van NVIDIA downloaden, werken goed en Dell heeft volgens mij geen extra's in de Drivers die zij aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Malandro schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 20:30:
Gewoon die van NVIDIA downloaden, werken goed en Dell heeft volgens mij geen extra's in de Drivers die zij aanbieden.
Ok, ik zal ze eens uitproberen!

Edit: Wow, die nieuwe drivers zijn wel goed: de GPU versnelling in Photoshop CS4 64bit werkt nu eindelijk! Als ik later tijd heb zal ik ook eens CoreAVC codec testen of CUDA werkt.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2009 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
De laatste paar weken heb ik behoorlijk last van hoge temperaturen van mijn GPU. Na het bekijken van wat simpele youtube filmpjes kwam ik net bijvoorbeeld tot 97 graden Celsius. (GPU-Z)

Wat denken jullie? Is dit te veel? Moet ik bij Dell aan de bel gaan trekken?

Systeem werkt namelijk helemaal niet meer fijn bij zulke hoge temperaturen. Bijzonder traag en dit verdwijnt weer als de temperaturen wat gezakt zijn :S... Maar ja, ben eigenlijk van mening dat ik hiervoor geen laptop met 4 gb geheugen en een T9300 aangeschaft heb...

Edit: ow ja, er is geen sprake van ophoping van stof. Ik heb 2 weken geleden de laptop open gehaald en schoongemaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Jannibal23 op 26-06-2009 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
Aangezien ik met Futuremark Benchmark software tot 107 graden kwam, maar eens eventjes gebeld: donderdag komen ze de boel vervangen: nieuw mobo, nieuwe heatsink + fans. Ben benieuwd.

Toch wel een strakke service die Dell! Petje af.

[ Voor 25% gewijzigd door Jannibal23 op 30-06-2009 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Jannibal23 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 13:13:
De laatste paar weken heb ik behoorlijk last van hoge temperaturen van mijn GPU. Na het bekijken van wat simpele youtube filmpjes kwam ik net bijvoorbeeld tot 97 graden Celsius. (GPU-Z)
Wel apart omdat youtube/flash 100% op de CPU draait en niet op de GPU volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Philflow schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 17:19:
[...]

Wel apart omdat youtube/flash 100% op de CPU draait en niet op de GPU volgens mij.
Niet helemaal, volgens mij maakt een browser ook gebruik van Direct3D als dat beschikbaar is.
Maar ik zou je laptop eens grondig stofzuigen, helpt meestal al een hele hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:57
Ik zat laatst in de zon in de tuin met m'n 1330 en toen viel mij opeens iets op. De zwarte rand aan de onderkant van m'n scherm (bij het Dell logo) stond bol en begon los te laten. Ik zit eigenlijk te twijfelen of ik hier een RMA gevalletje van moet maken. Geen idee of alle vuiligheid die erin komt kwaad kan namelijk.

Iemand ervaring hiermee? Zo ja, hoe lang had je de laptop voordat het gebeurde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
Vanmorgen monteur langs geweest met nieuwe heatsink en mobo. Helaas bleek mobo defect, maar vooralsnog lijkt de temperatuur beter met de nieuwe heatsink. Ook voelt de laptop een stuk minder warm dan hiervoor. Vanmiddag even uitgebreid testen en als het zo blijft bel ik de afspraak voor morgen (vervangen mobo) af. We'll see.

Strakke service, btw.

[ Voor 8% gewijzigd door Jannibal23 op 02-07-2009 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

The Realone schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 21:01:
Ik zat laatst in de zon in de tuin met m'n 1330 en toen viel mij opeens iets op. De zwarte rand aan de onderkant van m'n scherm (bij het Dell logo) stond bol en begon los te laten. Ik zit eigenlijk te twijfelen of ik hier een RMA gevalletje van moet maken. Geen idee of alle vuiligheid die erin komt kwaad kan namelijk.

Iemand ervaring hiermee? Zo ja, hoe lang had je de laptop voordat het gebeurde?
Kan je dat niet gewoon vast klikken? Die hele rand rond het scherm zit in feite vast geklikt.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Bobman
Welk programma gebruiken jullie om temperaturen uit te lezen? Ik gebruik nu everest, alleen die ziet alleen de CPU en de HDD. Mijn CPU is idle 30 graden boven omgevingstemperatuur... In mijn PC is dat maar 10 graden (met stock P4 koeler). Ik wil graag de temp van m'n GPU weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sta op het punt een tweedehands XPS 1330 te kopen, echter gaf de verkoper aan dat zijn laptop de bekende problemen heeft met de videokaart/moederboard. Nu twijfel ik heel sterk om deze laptop te kopen ivm deze problemen en de normale garantie is verlopen.

Als 'n dergelijk probleem zich bij mij voordoet, valt dit dan onder de garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Bobman
Ja, dat valt onder de garantie. Dell doet niet moeilijk over problemen met de GPU. En het is verder een fantastische laptop ;) (op dit forum lees je bijna alleen maar problemen natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 10:03:
Als 'n dergelijk probleem zich bij mij voordoet, valt dit dan onder de garantie?
Ik dacht dat Dell 1 jaar extra garantie geeft op de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maloney
Philflow schreef op zondag 05 juli 2009 @ 10:09:
[...]

Ik dacht dat Dell 1 jaar extra garantie geeft op de GPU.
Precies, 1 jaar extra bovenop de afgesproken garantie. Dus als de verkoper er 2 jaar garantie bij gekocht heeft, krijg je in totaal 3 jaar op de GPU. Had hij alleen het ene jaar normale garantie, dan krijg je 2 jaar op de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke, dat maakt dat er nu nog 1 jaar garantie opzit. Lees dat om dergelijke problemen te voorkomen, Nvidea drivers moet installeren. Hoe is jullie ervaring hiermee? Zijn er andere dingen waarmee je het risico kan beperken?

Ik ga deze laptop gebruiken voor internetten, downloaden en films kijken (720p max)

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 10:44:
Zijn er andere dingen waarmee je het risico kan beperken?
Ja, undervolten van je CPU zorgt voor een lagere temperatuur van je laptop en minder fan geluid.
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=235824

Niet gamen zou ook goed zijn :P

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 05-07-2009 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
Flying Bobman schreef op zondag 05 juli 2009 @ 02:23:
Welk programma gebruiken jullie om temperaturen uit te lezen? Ik gebruik nu everest, alleen die ziet alleen de CPU en de HDD. Mijn CPU is idle 30 graden boven omgevingstemperatuur... In mijn PC is dat maar 10 graden (met stock P4 koeler). Ik wil graag de temp van m'n GPU weten.
GPU-Z (http://www.techpowerup.com/downloads/SysInfo/GPU-Z/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
vandaag dell gebeld ivm een probleem met de hdd.
ook gelijk maar doorgegeven dat ik toetsafdrukken op mijn scherm terug kan zien (Letter g,h,j zitten deels in het scherm gedrukt) ze willen dat ik er een foto van maak maar dat gaat dus niet lukken icm een reflecterend scherm :S iemand hier met het zelfde probleem die er wel een fatsoenlijke fotot van heeft kunnen maken ?
ook ter hoogte van de webcam is beschadigd alsof de lak er gewoon van af is geschuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-09 15:33

pim

Kunnen jullie een Youtube-HD filmpje vloeiend afspelen? Bij mij schokt dit filmpje in Chrome en Firefox en IE:
http://www.youtube.com/watch?v=u7deClndzQw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 09:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Heb je Adobe Flash ook al geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

En staat je laptop in max. performance profiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim
  • Laatst online: 28-09 15:33

pim

Het profiel op High Performance zetten was de oplossing! Damn, dat had ik eerder mogen weten... Merk dat ineens meer dingen sneller zijn.

• patrieckske
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-03 14:30
Zucht het is weer zover...

GPU heeft het weer begeven en zal dus voor 3e keer vervangen moeten gaan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Iemand nog meer ervaringen met Windows 7 op dit beestje? Heb er sinds een paar dagen x64 Pro (final) op draaien en het loopt geweldig. Stukken beter dan Vista hoewel ik daar ook erg tevreden over was.

Echte problemen ben ik nog niet tegen gekomen, de meeste drivers werken out-of-the-box behalve onder andere de touchpad. Deze werkt wel, maar het scrollen via de zijkanten niet. Er zijn helaas ook nog geen Windows 7 drivers beschikbaar, en de Vista drivers werken niet lekker. Met enige regelmaat werkt het scrollen plotseling niet meer en dat de drivers/het progje onderuit gaan is ook uitzondering.

Afgezien van de videokaart (drivers moet je even van nVidia.com halen) en eventueel Turbo Memory zijn alle drivers geinstalleerd (ja, ook de bluetooth module, fingerprint reader en webcam).

Best een aanrader dus, zeker als Synaptics binnenkort de touchpad drivers uit brengt voor 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
The Realone schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 13:17:
Iemand nog meer ervaringen met Windows 7 op dit beestje? Heb er sinds een paar dagen x64 Pro (final) op draaien en het loopt geweldig. Stukken beter dan Vista hoewel ik daar ook erg tevreden over was.

Echte problemen ben ik nog niet tegen gekomen, de meeste drivers werken out-of-the-box behalve onder andere de touchpad. Deze werkt wel, maar het scrollen via de zijkanten niet. Er zijn helaas ook nog geen Windows 7 drivers beschikbaar, en de Vista drivers werken niet lekker. Met enige regelmaat werkt het scrollen plotseling niet meer en dat de drivers/het progje onderuit gaan is ook uitzondering.

Afgezien van de videokaart (drivers moet je even van nVidia.com halen) en eventueel Turbo Memory zijn alle drivers geinstalleerd (ja, ook de bluetooth module, fingerprint reader en webcam).

Best een aanrader dus, zeker als Synaptics binnenkort de touchpad drivers uit brengt voor 7.
Dat van die Synaptics drivers is inderdaad waar. Ik heb het ook constant, je bent aan het scrollen, of zelfs bij gewoon gebruik van het TouchPad, krijg je ineens de melding "Synaptics TouchPad Enhancements werkt niet meer".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Laatst online: 14-09 11:46
inderdaad, hier ook scrollproblemen; al lijkt de executable hier niet te crashen; het werkt gewoon niet meer (icoontje verandert wel, maar scrolled niet)
maar dat is ook het enige. Onlangs ene upgarde uitgevoerd naar 4 GB geheugen, een vertex en Windows 7, en ik ben werkelijk héél tevreden. Windows 7 lijkt nog meer uit de XPS te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Goed om te horen dat Windows 7 goed draait hierop, was toevallig van plan om binnekort een format te doen naar Win 7 64 bit. Zoals ik hier lees hoef ik alleen maar te zorgen voor de videokaart drivers en touchpad drivers en wordt de rest al herkend. Ik heb momenteel Win XP draaien, de installatie hiervan was toch een stuk lastiger :P.

Over de slijtage van me accu had ik ook pas gebeld naar xps support, maar de meneer aan de lijn kon niks voor me betekenen. Accu zou alleen vervangen worden, als hij helemaal niet meer werkt. Ik heb nu een slijtage niveau van 34%, maar dat verschilt nogal wel eens per dag, had ook een tijdje dat het 48% was ;s en gister was het nog 29%. Ik merk ook dat de accu nu veel minder lang mee gaat. Helaas is nu wel me 1 jaar garantie voorbij, maar de medewerker heeft als het goed is wel een notitie gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Accu in het vriesgedeelte van de ijskast leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Trommelrem schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 19:16:
Geintje? Volgens mij mag Lithium Ion nooit op 0 graden of minder bewaard worden.

Wat nog weleens wil helpen is een deep cycle uitvoeren: Accu gebruiken tot 0% en opladen tot 100%.

[ Voor 17% gewijzigd door Philflow op 31-08-2009 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Philflow schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 19:19:
[...]

Geintje? Volgens mij mag Lithium Ion nooit op 0 graden of minder bewaard worden.

Wat nog weleens wil helpen is een deep cycle uitvoeren: Accu gebruiken tot 0% en opladen tot 100%.
Accu zou alleen vervangen worden, als hij helemaal niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ah ik heb hem :) Ik zou eerst een deep cycle maken, misschien helpt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Ja heb wel vaker deep cycles gedaan, soms wordt het slijtagepercentage iets beter, maar soms ook slechter. Net weer 1 gedaan, eerst helemaal naar 0% toen naar 100%, maar was niks veranderd. Toen weer helemaal naar 0% laten gaan en nu is het slijtageniveau van 34 % naar 47 % gegaan :(. Het slijtageniveau verieert een beetje veel bij mij, het zou me niet verbazen als het morgen weer 29 % is ofzo. Probeer laatst nu ook zo vaak mogelijk de accu eruit te halen, als ik aan het net zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Slijtage is slijtage en dat los je echt niet op met een deep cycle. Al die chemicalieen in de accu gaan echt niet beter presteren als je ze volledig gebruikt. Sterker nog, het slijt er alleen maar van.

Net als mensen die beweren dat het goed is voor je auto om af en toe even lekker te blazen. Ja, het is inderdaad goed voor de slijtage en de autoverkopers ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FezzFest
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Gewoon om even te vermelden dat Windows 7 64bit perfect op de M1330 draait. Ik heb enkel de drivers voor de Sigmatelaudiokaart (de Vista 64bit drivers van de Dell-site) en voor de 8400M GS (van nvidia.com) moeten downloaden en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Gisteravond heb ik ook Windows 7 Ultimate 64 bit geïnstalleerd. Me geluid deed het al na de installatie, dus heb geen sounddrivers meer geïnstalleerd, hebben die Dell drivers nog voordelen dan? Ik heb tot nu toe ook alleen de nvidia drivers geïnstalleerd. Maar het begint toch te irriteren dat ik niet kan scrollen met de touchpad en die tab to click vind ik ook irritant, dus binnenkort toch maar de drivers voor de touchpad opzoeken/installeren. En hopelijk werkt QuickSet ook nog op Windows 7. Maar had vandaag wel het gevoel, dat de accu wel heel snel leeg ging, had juist verwacht dat Windows 7 zuiniger daarmee zou omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
xileS schreef op zondag 06 september 2009 @ 01:53:
Gisteravond heb ik ook Windows 7 Ultimate 64 bit geïnstalleerd. Me geluid deed het al na de installatie, dus heb geen sounddrivers meer geïnstalleerd, hebben die Dell drivers nog voordelen dan? Ik heb tot nu toe ook alleen de nvidia drivers geïnstalleerd. Maar het begint toch te irriteren dat ik niet kan scrollen met de touchpad en die tab to click vind ik ook irritant, dus binnenkort toch maar de drivers voor de touchpad opzoeken/installeren. En hopelijk werkt QuickSet ook nog op Windows 7. Maar had vandaag wel het gevoel, dat de accu wel heel snel leeg ging, had juist verwacht dat Windows 7 zuiniger daarmee zou omgaan.
Het heeft altijd voordeel om de nieuwste drivers te installeren. Verder: staat je energieplan op "Energy-saving" ofzoiets ?

Op dit moment zou ik gewoon de Synaptics drivers voor Vista installeren, en als er een nieuwe driver uit is, die installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fout, een accu mag nooit onder de 0 graden komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zondag 06 september 2009 @ 11:39:
[...]
fout, een accu mag nooit onder de 0 graden komen
Als je de drie posts onder die post leest zie je misschien wat Trommelrem bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Petervanakelyen schreef op zondag 06 september 2009 @ 11:18:
[...]

Het heeft altijd voordeel om de nieuwste drivers te installeren. Verder: staat je energieplan op "Energy-saving" ofzoiets ?

Op dit moment zou ik gewoon de Synaptics drivers voor Vista installeren, en als er een nieuwe driver uit is, die installeren.
Volgens mij zijn de drivers die windows 7 standaard installeerd voor de soundcard nieuwer, dan die op de dell site staat. De drivers van dell stammen nog uit 2008 en deze van Windows 7 uit juli 2009.
Ik heb me energieplan meestal gewoon op gebalanceerd staan, merkte namelijk geen verschil op energiebesparingstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Sinds ik Windows 7 64 bit draai, crasht mijn internet explorer wel heel vaak. Gelukking, kan ik meestal wel altijd de meest recente sessies herstellen. Hier had ik met XP geen last van. Vaak krijg ik ook crash meldingen terwijl niks aan de hand is. Dus kan vaak melding wegklikken en verder browsen.
Hebben jullie ook problemen met IE? Want lees in de Windows 7 ervaringen helemaal geen klachten hierover.

/edit
Het kwam dus door de skype add-on, nadat ik het verwijderd heb geen crashes meer gehad.

[ Voor 19% gewijzigd door xileS op 10-09-2009 03:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FezzFest
  • Niet online
xileS schreef op zondag 06 september 2009 @ 01:53:
Installeer de drivers voor je Touchpad van de Dell supportsite (kies vista 64bit), werkt hier perfect.
Hoewel de standaarddrivers van Windows 7 de geluidskaart herkennen, heb ik toch geopteerd om de vista 64bit drivers van de Dell supportsite te installeren. Het enige verschil dat ik gemerkt heb tot op heden is dat de naam van de geluidskaart nu correct weergegeven wordt en dat het geluid zuiverder klinkt (minder ruis in hoofdtelefoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FezzFest
  • Niet online
xileS schreef op maandag 07 september 2009 @ 01:48:
[...]

Volgens mij zijn de drivers die windows 7 standaard installeerd voor de soundcard nieuwer, dan die op de dell site staat. De drivers van dell stammen nog uit 2008 en deze van Windows 7 uit juli 2009.
Ik heb me energieplan meestal gewoon op gebalanceerd staan, merkte namelijk geen verschil op energiebesparingstand.
Je moet niet op data checken, maar op de driverversie. Hoewel de audiodrivers al langer op de Dellsite staan, betreft het toch een nieuwere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
FezzFest schreef op woensdag 09 september 2009 @ 15:07:
[...]

Installeer de drivers voor je Touchpad van de Dell supportsite (kies vista 64bit), werkt hier perfect.
Hoewel de standaarddrivers van Windows 7 de geluidskaart herkennen, heb ik toch geopteerd om de vista 64bit drivers van de Dell supportsite te installeren. Het enige verschil dat ik gemerkt heb tot op heden is dat de naam van de geluidskaart nu correct weergegeven wordt en dat het geluid zuiverder klinkt (minder ruis in hoofdtelefoon).
Ja ik had idd al de vista 64 bit drivers van Dell gedownload/geïnstalleerd voor de touchpad en heb daarnaast ook QuickSet geïnstalleerd, dat is toch wel handig om de brightness/soundbalk te weergeven.
Ik heb net ook maar de sounddrivers van Dell gedownload, maar de installatiebestand gaf wat foutmeldingen, dus heb het uiteindelijk maar geupdate via het apparaatbeheer. De namen worden nu idd beter weergeven. Over die ruis, daar heb ik altijd al last van gehad, alleen met sommige hoofdtelefoons minder. Met de meegeleverde oordopjes heb ik toch heel veel last van die ruis. Driverupdate heeft geloof ik nooit verschil uitgemaakt, maar dit probleem is meer hardwarematig lijkt me.

/edit
Dus uiteindelijk maar 3 dingen van de Dell site geïnstalleerd voor Windows 7:
Touchpad drivers
Sound drivers
en Quickset

En daarnaast de drivers van Nvidia.

[ Voor 6% gewijzigd door xileS op 09-09-2009 16:21 ]

• macuz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-09 12:45

macuz

Dance!

Hallo,

Ik ben sinds een maandje ook een trotste eigenaar van de 1330, en moet zeggen, wat een heerlijke laptop!
Er zijn wel een paar dingetjes die ik me afvraag:

Gisteravond had ik de laptop gewoon los van adapter, en vond ik het led backlight scherm een duidelijk hoorbaar zoomend geluid maken, als in een TL-balk die brand. Ervaren jullie (led scherm gebruikers) dit ook?

Ook heb ik de laptop vaak gekoppeld aan mijn LCD tv via de ingebouwde HDMI, maar wat mij opvalt is de omslachtige manier om het geluid te schakelen naar de hdmi uitgang. Weet iemand hoe je dit snel kunt wijzigen? Ik moet nu elke keer naar configuratiescherm, geluid, en weer geluid om deze op hdmi en terug te zetten.

Naast deze kleine opvallendheden heb ik mij zwaar geërgerd aan het feit dat de wifi schakeling erg verstopt zit (ik zat er enige tijd mee te kloten toen ik het per ongeluk uit had gezet). Verder vind ik de laptop helemaal fantastisch! Complimenten aan Dell (maar ach, daar betaal je eigenlijk ook voor ;) )

Ik heb overigens de 2,5 ghz versie met 4gb geheugen en de 9cells accu, en draai windows 7 (super besturingssysteem!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FezzFest
  • Niet online
macuz schreef op donderdag 17 september 2009 @ 16:30:
Hallo,

Ik ben sinds een maandje ook een trotste eigenaar van de 1330, en moet zeggen, wat een heerlijke laptop!
Er zijn wel een paar dingetjes die ik me afvraag:

Gisteravond had ik de laptop gewoon los van adapter, en vond ik het led backlight scherm een duidelijk hoorbaar zoomend geluid maken, als in een TL-balk die brand. Ervaren jullie (led scherm gebruikers) dit ook?

Ook heb ik de laptop vaak gekoppeld aan mijn LCD tv via de ingebouwde HDMI, maar wat mij opvalt is de omslachtige manier om het geluid te schakelen naar de hdmi uitgang. Weet iemand hoe je dit snel kunt wijzigen? Ik moet nu elke keer naar configuratiescherm, geluid, en weer geluid om deze op hdmi en terug te zetten.

Naast deze kleine opvallendheden heb ik mij zwaar geërgerd aan het feit dat de wifi schakeling erg verstopt zit (ik zat er enige tijd mee te kloten toen ik het per ongeluk uit had gezet). Verder vind ik de laptop helemaal fantastisch! Complimenten aan Dell (maar ach, daar betaal je eigenlijk ook voor ;) )

Ik heb overigens de 2,5 ghz versie met 4gb geheugen en de 9cells accu, en draai windows 7 (super besturingssysteem!)
Het enige dat ik hoor is de fan en de harde schijf. Ik heb er eens speciaal op gelet, maar mijn beeldscherm maakt geen geluid. Bij mijn weten heb ik goede oren :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-09 14:24
Mijn M1330 heb ik nu 1 jaar en ongeveer 3 maanden.

Vandaag is het de allereerste keer dat ik een BSOD kreeg met kort daarop als gevolg dat ik de beruchte witte/gekleurde strepen te zien kreeg. En ik maar denken dat het alleen maar andere overkomt en dat ik wel veilig zit met mijn lappie. Not!

Natuurlijk gelijk de videokaart de schuld gegeven, want zelfs in het bios kreeg je zulke strepen te zien.
Alleen..

Ik heb de batterij verwijderd en de laptop een half uur met rust gelaten. Batterij erin en opgestart. So far so good, geen streep te zien. Vlak voordat ik het inlogscherm te zien kreeg begon het weer te strepen. Voor de gein maar eens mijn vinger aan de reader geveegd en ik hoorde het login geluidje. Het systeem is dus dit keer gewoon bezig op de achtergrond. Na een paar keer herstarten kreeg ik mijn bureaublad (heel even) streepvrij. Snel de NVIDIA drivers verwijderd en opnieuw gestart. Daarna heb ik geen vage strepen meer gezien.

De nieuwste drivers gedownload en toen begon het weer! Weer verwijderd en opgelost..
Dit lijkt mij dan toch een driver issue dan een hardware issue, toch? Of is dit een combinatie van?

Ik wist trouwens niet eens dat er een SIM slot verborgen zat in de XPS achter de batterij 8)7

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Aurora1110 schreef op zondag 20 september 2009 @ 17:28:
Dit lijkt mij dan toch een driver issue dan een hardware issue, toch? Of is dit een combinatie van?

Ik wist trouwens niet eens dat er een SIM slot verborgen zat in de XPS achter de batterij 8)7
Toch zal het wellicht een hardware issue zijn. Je gaat het vaker tegenkomen.

Dat SIM slot is om te internetten. Als je een data abonnement neemt bij een HSDPA aanbieder dan kun je overal waar netwerk is internetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:06
Aurora1110 schreef op zondag 20 september 2009 @ 17:28:
Mijn M1330 heb ik nu 1 jaar en ongeveer 3 maanden.

Vandaag is het de allereerste keer dat ik een BSOD kreeg met kort daarop als gevolg dat ik de beruchte witte/gekleurde strepen te zien kreeg. En ik maar denken dat het alleen maar andere overkomt en dat ik wel veilig zit met mijn lappie. Not!

Natuurlijk gelijk de videokaart de schuld gegeven, want zelfs in het bios kreeg je zulke strepen te zien.
Alleen..

Ik heb de batterij verwijderd en de laptop een half uur met rust gelaten. Batterij erin en opgestart. So far so good, geen streep te zien. Vlak voordat ik het inlogscherm te zien kreeg begon het weer te strepen. Voor de gein maar eens mijn vinger aan de reader geveegd en ik hoorde het login geluidje. Het systeem is dus dit keer gewoon bezig op de achtergrond. Na een paar keer herstarten kreeg ik mijn bureaublad (heel even) streepvrij. Snel de NVIDIA drivers verwijderd en opnieuw gestart. Daarna heb ik geen vage strepen meer gezien.

De nieuwste drivers gedownload en toen begon het weer! Weer verwijderd en opgelost..

Klinkt als verrotte shaders van je grafische kaart. Dikke kans dan in windows XP alles er normaal uit ziet. Vista geeft artefacts ivm Aero interface die net als 3D games wat meer van je grafische kaart vraagt. Ik ozu dus zeggen, hardware defect.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 16:49
Trommelrem schreef op zondag 20 september 2009 @ 17:37:
[...]
Dat SIM slot is om te internetten. Als je een data abonnement neemt bij een HSDPA aanbieder dan kun je overal waar netwerk is internetten.
volgens mij ook afhankelijk van je wirelesskaart die in je laptop is ingebouwd?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
Terror schreef op zondag 20 september 2009 @ 17:41:
[...]

Klinkt als verrotte shaders van je grafische kaart. Dikke kans dan in windows XP alles er normaal uit ziet. Vista geeft artefacts ivm Aero interface die net als 3D games wat meer van je grafische kaart vraagt. Ik ozu dus zeggen, hardware defect.
De helpdesk gebeld. Mijn garantie is verlopen, maar omdat het een GPU probleem betreft, treedt de extra garantie in werking. Ik zou mijn laptop 15 dagen kwijt zijn! Dat kan ik mij niet permitteren.

Ik kreeg de mogelijkheid om mijn volledige garantie te verlengen en dan kon een monteur bij mij langskomen. 1 jaar kost €140,-. Dat heb ik maar geaccepteerd. Het is echt een pain in the ass, serieus.

Kan iemand trouwens de huidige aankoopwaarde schatten van het moederbord en dus ook de videokaart?

[ Voor 6% gewijzigd door Aurora op 20-09-2009 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
koentjuh1987 schreef op zondag 20 september 2009 @ 18:54:
[...]

volgens mij ook afhankelijk van je wirelesskaart die in je laptop is ingebouwd?
Klopt, je laptop moet wel uitgerust zijn met de Dell Wireless 5520.
Aurora1110 schreef op zondag 20 september 2009 @ 21:04:
[...]

Ik kreeg de mogelijkheid om mijn volledige garantie te verlengen en dan kon een monteur bij mij langskomen. 1 jaar kost €140,-. Dat heb ik maar geaccepteerd. Het is echt een pain in the ass, serieus.
Als je meerdere jaren garantie neemt dan krijg je doorgaans dikke kortingen waardoor je per jaar veel minder betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
Trommelrem schreef op zondag 20 september 2009 @ 21:20:
Als je meerdere jaren garantie neemt dan krijg je doorgaans dikke kortingen waardoor je per jaar veel minder betaalt.
Ja klopt, dat vermeldde de vriendelijke meneer aan de telefoon ook. Maar ik wou liever op dit moment zo min mogelijk betalen. Maar er werd inderdaad een flinke korting aangeboden bij een tweede jaar erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:06
Kosten voor een nieuw laptop moederbordje zijn over het algemeen erg hoog, als je er al aan kan komen. Wordt rustig meer dan €150 voor gevraagd:

http://www.nextag.com/laptop-motherboard/stores-html
http://www.parts-people.c...x.php?action=item&id=4722 < Specifiek 1330
http://www.discountelectr...p?l=product_detail&p=4285 < Specifiek 1330

[ Voor 28% gewijzigd door Terror op 20-09-2009 23:02 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Helaas heeft mijn videokaart besloten er, na 14 maanden trouwe dienst, gedeeltelijk mee te kappen. Ongeveer een half jaar nadat mijn moederbord vervangen is (totaal ander probleem overigens). Een verticale baan in het midden van mijn scherm heeft moeite met de weergave. Hier even wat pics van de Dell Diagnostic Utility. Nu maar hopen dat Dell het weer snel op lost, kan hem eigenlijk niet missen i.v.m. studie.

Defect M1330 - 1
Defect M1330 - 2
Defect M1330 - 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Terror schreef op zondag 20 september 2009 @ 22:58:
Kosten voor een nieuw laptop moederbordje zijn over het algemeen erg hoog, als je er al aan kan komen. Wordt rustig meer dan €150 voor gevraagd:

http://www.nextag.com/laptop-motherboard/stores-html
http://www.parts-people.c...x.php?action=item&id=4722 < Specifiek 1330
http://www.discountelectr...p?l=product_detail&p=4285 < Specifiek 1330
Je kunt ze ook op ebay krijgen. Prijzen op ebay varieren enorm.
The Realone schreef op maandag 21 september 2009 @ 12:58:
Helaas heeft mijn videokaart besloten er, na 14 maanden trouwe dienst, gedeeltelijk mee te kappen.
14 maanden d:)b
Mijn moederbordjes houden het doorgaans 4 maanden vol. De monteur kent inmiddels de weg in het pand.
M'n huidige moederbordje heb ik inmiddels ook alweer bijna 4 maanden geloof ik. Wellicht komt er een moment dat ik Dell gewoon preventief ga opbellen en gewoon elke keer een afspraak maak voor over 4 maanden :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Nu ik er nog eens over na denk, een half jaartje geleden is mijn moederbord dus vervangen, maar daarbij ook de videokaart natuurlijk. Dus al met al mag ik niet eens spreken van 14 maanden, meer van 6. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
The Realone schreef op maandag 21 september 2009 @ 13:57:
Nu ik er nog eens over na denk, een half jaartje geleden is mijn moederbord dus vervangen, maar daarbij ook de videokaart natuurlijk. Dus al met al mag ik niet eens spreken van 14 maanden, meer van 6. ;)
ik heb tot nu toe nog geen last van een videokaart issue laptop is vandaag 12 maanden oud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:45

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

RenaldoNiels schreef op maandag 21 september 2009 @ 20:31:
[...]

ik heb tot nu toe nog geen last van een videokaart issue laptop is vandaag 12 maanden oud :)
Wacht maar, bij mij duurde het 13 maanden :)

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
6 maanden, 12 maanden, 13 maanden... waarom doet mijne het elke keer slechts 4 maanden? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
Trommelrem schreef op maandag 21 september 2009 @ 22:24:
6 maanden, 12 maanden, 13 maanden... waarom doet mijne het elke keer slechts 4 maanden? :(
ik denk dat het voornamelijk te maken heeft met het gebruik van de laptop.

mijn laptop wordt gemiddeld 5 uur per dag gebruikt voor tekstverwerking/internetten. spellen worden er niet op gespeeld. reparaties die tot nu toe zijn uitgevoerd:

Harddisk 2 maal
keyboard 1 maal
lcd display 2 maal eerste scherm zat kapot in de doos

[ Voor 14% gewijzigd door RenaldoN op 21-09-2009 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
RenaldoNiels schreef op maandag 21 september 2009 @ 23:12:
[...]

mijn laptop wordt gemiddeld 5 uur per dag gebruikt voor tekstverwerking/internetten. spellen worden er niet op gespeeld. reparaties die tot nu toe zijn uitgevoerd:

Harddisk 2 maal
keyboard 1 maal
Grappig, het enige wat ik doe is een beetje internetten en werken op Terminal Servers. Je zou dus zeggen dat ik niet veel rekenkracht vraag. Ik draai zelfs Windows XP x64 omdat ik Vista niet begrijp. Ik heb de M1330 destijds gekocht vanwege de UMTS mogelijkheid. Dat bestond nog niet echt in andere laptops.

Inmiddels bijna twee jaar verder en ik heb al 5 moederborden, 2 LCD schermen, 2 scharnieren en 1 batterij laten vervangen. Grappig dat jij nog geen enkele moederbord vervanging hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Bij mij is ook nog niks vervangen (Oh, heb wel 1 keer zelf de tikkende HDD vervangen). Ondertussen is mijn M1330 ook al bijna 14 maanden oud denk ik (12 maanden garantie, maar is het niet zo dat de garantie in Europa altijd minimaal 2 jaar is?). Waar ik nu last van heb is dat een paar knoppen van me toetsenbord: Esc, `~-knop, Delete en Home knop versleten/verkleurd zijn, beetje bruin/brons achtig geworden. Terwijl ik altijd een doekje tussen me toetsenbord en beeldscherm leg, dus een beetje weird imho en hoor hier ook niemand anders over klagen. En heb een gigantische accu slijtage van 55 % ondertussen. Doe de laatste tijd ook vaak accu eruit halen als ik op netstroom zit, maar slijtage gaat toch hard door, laatste week van 44 % naar 55 % gegaan dus. Toen ik nog net binnen de garantieperiode zat al hierover gebeld, maar kwam niet in aanmerking voor een vervanging. Hopelijk hebben ze dit goed genoteerd en als hij binnenkort alsnog stuk gaat wel gewoon vervangen wordt. @ Trommelrem, hoe ben jij eigenlijk in aanmerking gekomen voor een batterij vervanging? Accu functioneerde helemaal niet meer?

Lees hier veel verhalen over defecte videokaarten, maar ik verwacht eigenlijk niet dat die van mij het binnenkort gaat begeven. Wel merk ik af en toe dat laptop aardig heet kan worden, vooral tijdens games. Maar dit is het afgelopen jaar niet erger geworden. Ik heb dan ook de copper mod uitgevoerd en ontstof de fan ook regelmatig, misschien is het daarom dat mijn videokaart het nog steeds niet begeven heeft.

De mensen hier die zo veel vervangingen hebben gehad, komen jullie dan niet in aanmerking voor een omruiling voor een nieuwer type laptop, die niet al deze problemen heeft? Want lees wel eens verhalen dat men met zo veel problemen een XPS 1340 krijgen aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Garantie is niet twee jaar in Europa. Garantie is 6 maanden. Daarna moet je bewijzen dat het aan het product lag. Maar al zou je laptop na 5 jaar kapot gaan door de videokaart, dan zou je theoretisch gezien nog aanspraak kunnen maken op de garantie.

De batterij is vervangen omdat de wear 100% was. Apparaat functioneerde helemaal niet meer. Toen kreeg ik een nieuwe batterij en toen is m'n hele laptop vervangen omdat het moederbord alweer defect was. Ik heb dus nu twee batterijen. Eentje gebruik ik alleen maar als het vliegtuig geen EM-socket heeft. Die batterij wordt dus altijd volledig ontladen voordat hij weer volledig wordt opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Volgens mij is er ook nog zoiets als dat een product redelijkerwijs een bepaalde periode mee moet gaan (afhankelijk van het product) en bij een laptop zal dat meer dan 6 maanden zijn om maar wat te noemen.

Als er al zo vaak reparaties uitgevoerd worden kun je volgens mij aanspraak maken op een volledig nieuw product. Althans, daar staat mij iets van bij. Correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maloney
Nadat Dell drie keer een reparatie heeft verprutst, krijg je idd een nieuwe. Weet alleen niet of dat het dan steeds om hetzelfde probleem moet gaan. Ik kreeg in ieder geval een nieuwe na drie tevergeefse pogingen om mijn videokaart/moederbord te vervangen.

• patrieckske
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-03 14:30
xileS schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 02:25:
De mensen hier die zo veel vervangingen hebben gehad, komen jullie dan niet in aanmerking voor een omruiling voor een nieuwer type laptop, die niet al deze problemen heeft? Want lees wel eens verhalen dat men met zo veel problemen een XPS 1340 krijgen aangeboden.
Nou volgens helpdesk medewerker heb je recht op vervanging als je 3 keer dezelfde reparatie hebt in 1 week...

Moederbord+Koelgeval laatst al voor de 4e keer vervangen...

• xileS
  • Niet online
Trommelrem schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 12:03:
Garantie is niet twee jaar in Europa. Garantie is 6 maanden. Daarna moet je bewijzen dat het aan het product lag. Maar al zou je laptop na 5 jaar kapot gaan door de videokaart, dan zou je theoretisch gezien nog aanspraak kunnen maken op de garantie.

De batterij is vervangen omdat de wear 100% was. Apparaat functioneerde helemaal niet meer. Toen kreeg ik een nieuwe batterij en toen is m'n hele laptop vervangen omdat het moederbord alweer defect was. Ik heb dus nu twee batterijen. Eentje gebruik ik alleen maar als het vliegtuig geen EM-socket heeft. Die batterij wordt dus altijd volledig ontladen voordat hij weer volledig wordt opgeladen.
Ik doelde eigenlijk op de Europese wettelijke garantietermijn. Die is toch echt 2 jaar.
So je batterij is dus 100 % versleten in 1 jaar :o ?
patrieckske schreef op woensdag 23 september 2009 @ 13:59:
[...]

Nou volgens helpdesk medewerker heb je recht op vervanging als je 3 keer dezelfde reparatie hebt in 1 week...

Moederbord+Koelgeval laatst al voor de 4e keer vervangen...
lol 3 keer dezelfde reparatie in 1 week en er zijn maar 5 werkdagen, dus laptop moet zowat elke dag kapot gaan, gelijk na de reparatie als je in aanmerking wilt komen voor een vervanging. Dit klinkt niet echt reëel. Ik zou als ik jou was toch wat moeilijker tegen Dell gaan doen. Wat nou als je laptop weer kapot gaat, net na het garantie termijn. Daarvoor heb je niet zoveel betaald en voor zo'n bedrag mag je wel verwachten dat de laptop niet zo vaak gerepareerd hoeft te worden.

• FezzFest
  • Niet online
Dell m1330 (met nvidia 8400m gs) van 13/02/2008 in mijn bezit. Dagelijks gebruikt en tot op heden geen problemen!

• Trommelrem
xileS schreef op woensdag 23 september 2009 @ 14:47:
[...]

Ik doelde eigenlijk op de Europese wettelijke garantietermijn. Die is toch echt 2 jaar.
So je batterij is dus 100 % versleten in 1 jaar :o ?
Neehoor. Garantie is 6 maanden:
Art. 7:18 lid 2 BW:
Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet
Na 6 maanden moet je bewijzen dat het product niet deugdelijk is, dus als het product na 3 jaar kapot gaat kun je je alsnog beroepen op non conformiteit. In het geval van de nvidia kaart zou je je theoretisch zelfs na 5 jaar nog kunnen beroepen op non conformiteit.
lol 3 keer dezelfde reparatie in 1 week en er zijn maar 5 werkdagen, dus laptop moet zowat elke dag kapot gaan, gelijk na de reparatie als je in aanmerking wilt komen voor een vervanging. Dit klinkt niet echt reëel. Ik zou als ik jou was toch wat moeilijker tegen Dell gaan doen. Wat nou als je laptop weer kapot gaat, net na het garantie termijn. Daarvoor heb je niet zoveel betaald en voor zo'n bedrag mag je wel verwachten dat de laptop niet zo vaak gerepareerd hoeft te worden.
Bij Dell geldt dat als je laptop drie keer dezelfde reparatie krijgt, ongeacht de termijn, mits binnen het servicecontract, dat je gewoon een nieuwe krijgt. Ik ben bijna aan een nieuwe swap toe, heb de eerste swap al achter de rug.

Dat van drie reparaties in een week is onzin. Als je na 3 jaar drie keer dezelfde reparatie hebt gehad dan krijg je gewoon een nieuwe.

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 23-09-2009 15:54 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:08

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@Trommelrem en xileS, de twee jaar garantie waar xileS op doelt is het advies van de Europese commisie naar de lidstaten. Iedere lidstaat kan hier zijn eigen interpetatie aangeven. Voor Nederland betekend dat, dat in het eerste half jaar de bewijslast bij de leverancier ligt, na het eerste half jaar ligt de bewijs last bij de koper/consument. Vervolgens kan je van de verwachte levensduur uitgaan en kun je afhankelijk van de verwachte levensduur in meer of mindere maten een beroep doen op garantie.

Alleen in het geval van de "corrupte" GPU's heb je NIETS te maken met garantie perioden. Het is leuk dat Dell aangeeft 1 jaar extra garantie te geven bovenop de garantie periode die je standaard bij de laptop koopt, maar dit is niet relevant. Het gaat hier om een bekende (al twee jaar!, alleen Nvidia geeft het pas sinds julie 2008 toe) produktie fout. In principe zou dit probleem ook buiten elke garantie periode verholpen dan wel vergoed moeten worden. Helaas is het niet altijd mogelijk je recht te halen tegenover dergelijke grote ondernemingen.

De enige oplossing welke Nvidia tot op heden en waarschijnlijk alleen heeft geboden is het advies over te gaan op de nieuwere generatie GPU's, daarmee hun oem partners en de consument volledig in de kou laten staan. Dit is dan ook de reden dat er bij mij persoonlijk geen enkel Nvidia produkt meer in huis komt.

Het komt er opneer dat er geen enkele GPU in de G84, G86 en G92 range geheel vrij is van mogelijke problemen. Fabrikanten als Dell enm Apple proberen de schade beperkt te houden door aanpassingen in het BIOS en drivers, zodat de fan eerder en langer op hogere toerentallen gaat draaien. Tevens wordt vaak bij problemen de heatsink vervangen voor een betere uitvoering. Dit allemaal om de temperatuur zo constant mogelijk te houden, want oververhitting is niet zozeer het probleem, maar juiste de warmte/hitte fluctuaties.

Naar mijn idee is HP de enige die het enigszins goed heeft aangepakt. HP bied in veel gevallen de mogelijkheid een ander moederbord te plaatsen met een vergelijkbare ATi GPU. Nvidia heeft zoals gezegd het bij mij wel geheel afgedaan. Helaas heeft Dell er niet voor gekozen voor de M1330 serie ook een moederbord met ATi GPU op de markt te brengen. Ondanks dat ik nu nog geen problemen heb ondervonden met de twee M1330's die ik hier heb had ik graag de moederborden vervangen. Overigens ontstaan de meeste problemen na ongeveer een jaar tot anderhalf, dit is een beetje afhankelijk van het gebruik van de laptop.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Trommelrem
_Dune_ schreef op donderdag 24 september 2009 @ 00:21:
@Trommelrem en xileS, de twee jaar garantie waar xileS op doelt is het advies van de Europese commisie naar de lidstaten. Iedere lidstaat kan hier zijn eigen interpetatie aangeven. Voor Nederland betekend dat, dat in het eerste half jaar de bewijslast bij de leverancier ligt, na het eerste half jaar ligt de bewijs last bij de koper/consument. Vervolgens kan je van de verwachte levensduur uitgaan en kun je afhankelijk van de verwachte levensduur in meer of mindere maten een beroep doen op garantie.
Dat is wat ik zei :+
Alleen in het geval van de "corrupte" GPU's heb je NIETS te maken met garantie perioden. Het is leuk dat Dell aangeeft 1 jaar extra garantie te geven bovenop de garantie periode die je standaard bij de laptop koopt, maar dit is niet relevant. Het gaat hier om een bekende (al twee jaar!, alleen Nvidia geeft het pas sinds julie 2008 toe) produktie fout. In principe zou dit probleem ook buiten elke garantie periode verholpen dan wel vergoed moeten worden. Helaas is het niet altijd mogelijk je recht te halen tegenover dergelijke grote ondernemingen.
Mwah, bij Dell krijg ik bijna altijd m'n zin wel. Ik zit er zelfs aan te denken om de koop gewoon helemaal te laten ontbinden vanwege wanprestatie. Dell kan het probleem namelijk niet repareren (bijv. door een ATI te plaatsen) dus ze kunnen ook gewoon niet nakomen.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

RenaldoNiels schreef op maandag 21 september 2009 @ 23:12:
[...]

Harddisk 2 maal
keyboard 1 maal
Hier nog iemand die inmiddels een maand of 12 probleemloos draait. Het gebruik is bij mij hetzelfde als van RenaldoNiels. Mijn Mobo is na een maand ofzo al vervangen (had 1 van de eerste 1330's)
Fanprobleem is helaas wel aanwezig. Het blijft af en toe wat weg hebben van een stofzuiger. Laptopje heeft ook de neiging om redelijk warm te worden.

Ik heb dus inmiddels besloten om een eventuele vervanger niet meer van Dell te laten zijn...

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Pagina: 1 ... 13 ... 18 Laatste

Let op:
De CSL policy geldt ook voor ervaringen topics zoals deze! Dat wil dus zeggen dat de zogenaamde 'welke moet ik nemen?'-vragen hier niet gewenst zijn. Dit is vaak uitzoekwerk en met een beetje nazoeken is het meeste snel genoeg gevonden; uiteindelijk moet je de keuze dus zélf maken.