Kan wel zijn, maar vind jij dat deze wetgeving logisch is? (ik beweer daarom niet dat ze maar niet toegepast moet worden, dus niet weer die discussie aub...) Gewoon de zin en onzin van deze regel.
Stel, ik ga in een fysieke winkel een product kopen, een scheerapparaat bvb. In de meeste gevallen mag ik dan ook de doos NIET openen, en moet ik het ook zo aan de hand van de tekst en afbeeldingen op de doos (en eventueel een uitgestald demo-exemplaar) meenemen. Andere apparaten zullen meestal ook
door de verkoper *op een
DEMO-model** verduidelijkt worden, maar ik mag alsnog niet midden in de winkel de doos van een lcd scherm beginnen openen en alles bepotelen.
*Verkoper: ge-autoriseerd persoon die met de gepaste handigheid een product kan openen en terug inpakken zonder dat het opvalt. Zal ook wel verzekerd zijn en de nodige contract clausules kennen.
** demo-exemplaar: Eén exemplaar dat tientallen keer kan dienen om een persoon uitleg te verschaffen. Vaak ook meteen afgeschreven.
Bij internetverkopen kan elke individuele koper dus over een 'demo-exemplaar' beschikken en is elke koper dus een mogelijk onhandige kluns die het apparaat slordig uitpakt. Waarna het een welles nietes spelletje is, de winkel meestal het onderspit delft, en het apparaat gewoon gereduceerd zal moeten verkocht worden.
In het voorbeeld van het scheerapparaat. Stel ik gebruik dat ding 5 dagen om m'n ballen mee te scheren, spoel het af en laat het terug opsturen. Uiterlijk niets aan te merken, maar wel al gebruikt. Wil jij een product dat misschien al 5 dagen door iemand anders is gebruikt? Want daar stem je dus OOK mee in, als je heel die wetgeving maar ok vindt. Het gaat om het gevoel.
Hetzelfde geldt ook met apple producten, vaak bij de gebruikelijke updates. Daar wordt zelfs gewoon aangeraden om gebruik te maken van die 7 dagen regeling, om zo toch maar de ge-update versie te kunnen ontvangen. Terwijl ze eerder zijn akkoord gegaan met een koopovereenkomst en dus in feite niets te klagen hebben. Wordt als standaard truukje aangeraden in APL, en dus gewoon misbruik van die regeling. En dan heb je alsnog de kans dat je een 'spiksplinternieuwe' macbook ontvangt waar iemand anders al vijf dagen op heeft zitten typen. Wil ik niet! Maar er is geen manier om dit te controleren als het apparaat door de winkel terug netjes is ingepakt. En dat recht heeft de zaak dan ook wel weer.
Wat mij betreft mag er een onderscheid gemaakt worden tussen online kopers en fysieke kopers. Waarbij de fysieke kopers dus de meeste rechten hebben. Online kopers hebben wat mij betreft niet het recht op dezelfde afhandeling, al was het maar omwille van misbruik en mogelijke discussies achteraf. Willen ze cheap zijn? Prima, maar dan moeten ze zich maar aan andere regels houden.
Dus ONGEOPEND en ONGEBRUIKT is dus nog zo gek niet. (ook al is het misschien niet zo) Het zou wel de meest logische aanpassing van de wet zijn. Het kan altijd dat je online iets koopt en je je vergist hebt (of dubbel besteld, of per ongeluk bevestigd). Dan kan je dus de ongeopende doos terugsturen en is er niets aan het handje. Dat je dat ding eerst moet testen gaat er bij mij niet in.
Als je bvb een gpu koopt die niet aan de verwachtingen voldoet is dat toch echt je eigen probleem. Met dat argument hoef je bij een fysieke winkel ook niet aan te kloppen. Dan had je maar wat beter je huiswerk moeten doen. Dat is dus wat mij betreft géén argument om het terug te sturen. Want bij een fysieke winkel kan je ook niet zomaar even je pc meenemen, doosje openmaken en de kaart testen.
Als het niet werkt bij het openmaken (maar je wil het toch houden) valt het ook niet onder die zeven dagen regeling, dan is het gewoon rma of doa, dus andere regels.
Rukapul schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 17:36:
[...]
Als het in de voorwaarden staat dan mag dat. In de praktijk kun je het altijd op een akkoordje gooien met de webshop of het voor jezelf optimaliseren door het wel af te nemen maar te retourneren door een beroep te doen op de wet kopen op afstand
na levering (kost je dan slechts verzendkosten voor retoursturen).
En kijk, zelfs de moderator stuurt aan op misbruik van die regeling? Trouwens, wat zeurt die kerel nu? 13 euro tov 2x 5 euro voor het verzenden. Spaar je 8 (of drie) euro uit, whoop te doo...

Er zijn grenzen hoor. Ik zou noooooooit handelaar willen zijn in Nederland, de markt is daar echt té erg. Mensen die voor 3 euro minder naar een ander dorp zouden rijden, alleen maar uit principe, enz...
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 27-05-2008 17:51
]