• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:38

Japie.G

Colour Classic

- J.W. - schreef op woensdag 10 september 2008 @ 11:28:
Apart, de focus van de 450D zou stukken beter moeten zijn dan de 350D. Geen last van front/backfocus ofzo?
Gebruik dezelfde lenzen als op de 350d, heb alleen een nieuwe body gekocht. En merk het bij al mijn lenzen. Als ik van het weekend even tijd heb ga ik het eens goed/gestructureerd testen. Eventueel ga ik gewoon terug met de camera, hij is nog maar een paar weken oud!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn op Dpreview al ettelijke topics over geweest. Schijnen vooral problemen te zijn bij de gewone AF en f4 lenzen op 18mm. f2.8 lenzen zouden geen problemen met de focus hebben.

De AF in Liveview schijnt dan wel weer goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 23:31
Is het niet goed focussen van de 450D ook een probleem bij de nieuwste modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie al eens de Auto AF gewijzigd en alleen de Manual AF [center] gebruikt?

Werkt een stuk beter.

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Als je bedoelt dat het gebruik van uitsluitend het middelste AF-punt beter werkt dan het automatisch gebruiken van (c.q. de camera laten kiezen uit) alle AF-punten, dan geef ik je gelijk. Het middelste AF-punt is sowieso gevoeliger (en cross-type) dan de rest. Ook je lens presteert het beste in het centrum. Nog belangrijker naar mijn ervaring is de willekeur die je camera toepast bij het automatisch kiezen van een scherpstelpunt. Bij mij was dat te vaak nu net niet het punt waarop ik zelf wilde scherpstellen... 95% van de tijd gebruik ik danook uitsluitend het middelste AF-punt.

Verwijderd

Ben net terug uit China. Heb er 2 weken een trip gemaakt en mijn 450D 'heet' laten draaien.

Tot mijn grote schrik bleek bij thuiskomst dat 90% van mijn foto's echt te belicht zijn.... Daar waar ik bijv. de optie landscape gebruikte om de uitgestrekte chinese muur vast te leggen krijg ik als resultaat een te lichte afbeelding.

Oorzaak; 2 weken lang volop zon en straalblauwe hemel.

Heb mezelf net een beetje verder verdiept in die belichtingsstof en kom tot de conclusie dat ik deels de verkeerde lichtmeting heb gebruikt en ik deels de lichtinval had moeten beperken met bijv een zonnekap.

Leek als ik ben dacht ik genoeg te hebben aan een B+W MRC UV filter....

Vraag is nu: gebruiken jullie allen een zonnekap, en zo ja, welke kan ik het beste gebruiken voor mijn kitlens?

Probleem doet zich voornamelijk voor bij fotograferen van een object dichtbij, waarbij er heel veel achtergrond licht is. Resultaat is een te korte sluitertijd, en dus een donkere voorgrond (personen welke donker zijn) met een normale achtergrond.
Krijg je er dan standaart geen zonnekap bij?
Niet dat de zonnekap van een kitlens echt veel voor stelt.

Bij een scene instelling doet dat ding toch niet extra overbelichten maar gewoon de belichtingsmeter volgen. Wat de dus moet doet in opzoeken welk knopje is om over/onder te belichten en op je scherm kijken wanneer je je beliching moet aanpassen. Helemaal handig is het als je leert om histogrammen af te lezen en in Av gaat schieten (Hoef je zelf alleen t diafragma en eventuele belichtings correctie in te stellen, de camera doet de rest. Maar zelf heb je wel controle over de scherptediepte)

Als je achtergrond heel licht is en het onderwerp op de voorgrond heel donker is dan moet je inflitsen om alles netjes belicht te krijgen. Of anders lichtmeten op de voorgrond met spotmeting, of belichtingscompensatie toepassen (overbelichten). Maar dan wordt de achtergrond lelijk egaal wit. dus veruit de beste optie is flitsen. Wil je overdags minder snel tegen beperkingen aan lopen dan zal je moeten kijken naar een externe flitser die snelle synchronisatie kan en een hoger richtgetal als de onboardflitser heeft. (Canon's 430EX is geloof ik wel populair) (een reflectiescherm gebruiken kan natuurlijk ook maar is een stuk omslachtiger)

[ Voor 34% gewijzigd door martijn_tje op 17-09-2008 20:55 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

martijn_tje schreef op woensdag 17 september 2008 @ 20:46:
Krijg je er dan standaart geen zonnekap bij?
Niet dat de zonnekap van een kitlens echt veel voor stelt.

Bij een scene instelling doet dat ding toch niet extra overbelichten maar gewoon de belichtingsmeter volgen. Wat de dus moet doet in opzoeken welk knopje is om over/onder te belichten en op je scherm kijken wanneer je je beliching moet aanpassen. Helemaal handig is het als je leert om histogrammen af te lezen en in Av gaat schieten (Hoef je zelf alleen t diafragma en eventuele belichtings correctie in te stellen, de camera doet de rest. Maar zelf heb je wel controle over de scherptediepte)
Helaas geen standaard zonnekap bij gekregen.

Av schieten ben ik nog niet aan toegekomen. Heb eerst de stap gemaakt van automtisch naar P. Het beviel me namelijk totaal niet dat de camera zelf in het wilde weg zn 9 punten ging gebruiken. Hij pakte namelijk altijd dat wat ik niet wilde. Heb nu bij P standaard mn centerpoint aanstaan.

Overbelichten en onderbelichten lukt me al vwbt de stappen instellen, maar wil dit eigenlijk deels voorkomen met een zonnekap.
De zonnekap voorkomt alleen flare en contrastverlies bij tegenlicht. En die van een kitlens is zo klein dat het geen werelden van verschil gaat maken.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Toff

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2008 @ 20:28:
Ben net terug uit China. Heb er 2 weken een trip gemaakt en mijn 450D 'heet' laten draaien.

Tot mijn grote schrik bleek bij thuiskomst dat 90% van mijn foto's echt te belicht zijn.... Daar waar ik bijv. de optie landscape gebruikte om de uitgestrekte chinese muur vast te leggen krijg ik als resultaat een te lichte afbeelding.

Dan zou ik eerder onderbelichte foto's verwachten?

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:25
Toff schreef op donderdag 18 september 2008 @ 02:18:
[...]

Dan zou ik eerder onderbelichte foto's verwachten?
Denk dat de zon vaak in de rug van DolbySurround schijnt... Qua geografische hoogte (Chinese muur) zal daar de zon nooit het hoogste punt vd horizon bereiken, dus is het in meeste gevallen weerkaatst licht dat de camero oppakt.

@DolbySurround: geen Circumpolair Filter 58mm overwogen? Je schreef al dat je voornamelijk landschappen knipte...

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2008 @ 20:28:

Heb mezelf net een beetje verder verdiept in die belichtingsstof en kom tot de conclusie dat ik deels de verkeerde lichtmeting heb gebruikt en ik deels de lichtinval had moeten beperken met bijv een zonnekap.

Leek als ik ben dacht ik genoeg te hebben aan een B+W MRC UV filter....

Vraag is nu: gebruiken jullie allen een zonnekap, en zo ja, welke kan ik het beste gebruiken voor mijn kitlens?

Probleem doet zich voornamelijk voor bij fotograferen van een object dichtbij, waarbij er heel veel achtergrond licht is. Resultaat is een te korte sluitertijd, en dus een donkere voorgrond (personen welke donker zijn) met een normale achtergrond.
Een zonnekap gaat echt niet helpen bij over- dan wel onderbelichting, je moet gewoon de goede meetmethode kiezen (deel- of spotmeting) histogram bekijken en evenueel(nav histogram) compensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
BellySM schreef op donderdag 18 september 2008 @ 16:41:
[...]

Denk dat de zon vaak in de rug van DolbySurround schijnt... Qua geografische hoogte (Chinese muur) zal daar de zon nooit het hoogste punt vd horizon bereiken, dus is het in meeste gevallen weerkaatst licht dat de camero oppakt.
"Volop zon en een staalblauwe lucht" is waar DS het over heeft. Volgens mij levert dat nooit overbelichte foto's op, met moderne apparatuur, tenzij je de ISO op 1600 zet en je diafragma vol open ofzo. Dan moet je ook nog alle knipperende waarschuwingen negeren. Je kan natuurlijk ook gewoon de belichtingscompensatie op +2 instellen en er zijn vast nog wel andere manieren, maar waar het om gaat is dat de zon plus blauwe lucht op zichzelf niet de oorzaak van overbelichting kan zijn, zoals DS beweert, zelfs niet in de "P"mode.
Wat Flits flits hierboven zegt is wel waar, maar ook dat lijkt mij geen overbelichting te veroorzaken, tenzij je zeer bewust steeds spotmeting pleegt op de zwartste schaduwen. Maar in dat geval zou de fotograaf weten waar hij mee bezig was.

• Donnie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 07:57

Donnie

AKA DonCorleone

Ik krijg ook veelste overbelichte foto's. Ik hoop dat iemand me kan zeggen wat ik fout doe. Hier een voorbeeld van vandaag in Blijdorp.

Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/masurel/IMG_0318.jpg

F-stop 5 is gebruikt bij deze foto, gebruikte lens is de 70-300 (zie sig) Ik heb bijna al mijn foto's vandaag genomen in de AV stand. (behalve de f-stop heb ik dus niets gewijzigd)

Ik hoop dat iemand van jullie me kan zeggen wat ik verpest hier...

EDIT: (hier nog even de aangepaste versie in RAW, foto lijkt zelf dus verder niks mis mee)

Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/masurel/IMG_0318_edit.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Donnie op 20-09-2008 16:55 ]

Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

• -DG-
  • Laatst online: 31-07 16:31
Donnie schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 16:52:
Ik krijg ook veelste overbelichte foto's. Ik hoop dat iemand me kan zeggen wat ik fout doe. Hier een voorbeeld van vandaag in Blijdorp.

[afbeelding]

F-stop 5 is gebruikt bij deze foto, gebruikte lens is de 70-300 (zie sig) Ik heb bijna al mijn foto's vandaag genomen in de AV stand. (behalve de f-stop heb ik dus niets gewijzigd)

Als je nou de exif erin laat zitten dan kunnen we misschien wat meer zeggen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door -DG- op 20-09-2008 16:53 ]

• Donnie

Donnie

AKA DonCorleone

-DG- schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 16:53:
[...]

Als je nou de exif erin laat zitten dan kunnen we misschien wat meer zeggen. :)
Soz mate, ben echt nog noobie hierin, hoe doe ik dat ;) Zodra ik de foto in photoshop verklein is die info weg dan ofzo?

[ Voor 11% gewijzigd door Donnie op 20-09-2008 16:58 ]

Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat doe je door je bewerkingsprogramma zo in te stellen dat hij die gegevens in tact laat. Of een ander bewerkingsprogramma te gebruiken als je huidige dat niet toelaat.

Desnoods post je ff een fullsize jpeg (als linkje) als het er dan wel nog in zit.

[ Voor 20% gewijzigd door Orion84 op 20-09-2008 16:59 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Donnie

Donnie

AKA DonCorleone

Ben er al achter, als je save for web doet issie er uit, nu doe ik een normale save en nu staat het er wel in.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:50

sapphire

Die-hard pruts0r

Misschien heeft het er mee te maken dat je ISO 800 schiet :p

Gabriël AM5

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

En spotmetering op die donkere kop van de olifant zal ook niet bepaald geholpen hebben :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Donnie schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 16:52:

Heb je misschien de belichtingscompensatie in Av op EV+1 of zo gezet?

Edit: wat Sapphire zegt klinkt nog plausibeler, met iso800 is bij zonnig weer een sluitertijd van 1/4000sec niet kort genoeg.

[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 20-09-2008 17:13 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• -DG-
Donnie schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 17:02:
Ben er al achter, als je save for web doet issie er uit, nu doe ik een normale save en nu staat het er wel in.
Oke, dat is beter. :)
Je hebt spotmetering gebruikt. Dan meet die alleen het licht in het middelste rondje van je viewfinder. Als daar een donkere olifant staat, dan gaat die dat naar 18% grijs compenseren waardoor de plaat overbelicht wordt. Oplossing is Evaluative metering te gebruiken of te weer naar beneden te compenseren met de exposure compensation (of een combinatie van die twee).
universal creations schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 17:12:
[...]

Heb je misschien de belichtingscompensatie in Av op EV+1 of zo gezet?

Edit: wat Sapphire zegt klinkt nog plausibeler, met iso800 is bij zonnig weer een sluitertijd van 1/4000sec niet kort genoeg.
Hij heeft een sluitertijd van 1/125 dus ISO800 is echt geen verkeerde keuze. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door -DG- op 20-09-2008 17:15 ]

• Donnie

Donnie

AKA DonCorleone

Bedankt mannen, wist niet dat je aan zoveel dingen moest denken ;) Heb nu dus aardig wat bewerkingen te doen in raw, zodat de belichting in al mijn 180 fotos die ik vandaag heb geschoten, goed wordt ;) Thanks again! Evaluative it will be next time!

-DG- schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 17:13:
Hij heeft een sluitertijd van 1/125 dus ISO800 is echt geen verkeerde keuze. ;)
I see, ik had niet naar de exif gekeken omdat ik dacht dat die ontbrak.

Verwijderd

Mijn 2 problemen. Ben er inmiddels wel aardig achter wat er fout is gegaan. Ook voor mij geld dat ik nog te weinig op de hoogte was van de vele instellingen e.d. Maar toch nog graag jullie visie op de fouten hieronder!

[img=http://img384.imageshack.us/img384/2089/img3487lr3.th.jpg]

[img=http://img384.imageshack.us/img384/2659/img3722tu3.th.jpg]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:09

rapture

Zelfs daar netwerken?

Lichtmeter in een camera probeert middengrijs goed te belichten. Een donkere olifant is te donker, dus de camera zal meer belichten om het als middengrijs te belichten. Je kan dan wat minder belichten door bv -0,5 of -1 stop te draaien.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 18:04:
Mijn 2 problemen. Ben er inmiddels wel aardig achter wat er fout is gegaan. Ook voor mij geld dat ik nog te weinig op de hoogte was van de vele instellingen e.d. Maar toch nog graag jullie visie op de fouten hieronder!

Qua belichting is daar nog niet bijzonder veel mee mis? Hoogstens een tikkie contrastloos, maar dat zal eerder aan het feit liggen dat de lucht niet echt schoon is, maar wat heiig. De tweede foto had je misschien subtiel een flitsje kunnen geven, zodat de voorgrond wat minder donker is. Dat is niet echt een foute belichting zo. Als je de voorgrond correct belicht had, was de rest overbelicht geraakt.

Verwijderd

Orion84 schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 19:01:
[...]

Qua belichting is daar nog niet bijzonder veel mee mis? Hoogstens een tikkie contrastloos, maar dat zal eerder aan het feit liggen dat de lucht niet echt schoon is, maar wat heiig. De tweede foto had je misschien subtiel een flitsje kunnen geven, zodat de voorgrond wat minder donker is. Dat is niet echt een foute belichting zo. Als je de voorgrond correct belicht had, was de rest overbelicht geraakt.
Thanks voor de reactie.

Vwbt het contrast. Helemaal mee eens. Maar hoe zou ik daar vanuit de camera wat verbetering in kunnen aanbrengen? Of is dit shop werk achteraf?

Vwbt de 2de. Een spotmeting op de persoon zelf was dus geen goede oplossing geweest daar de achtergrond dan dus overbelicht raakte?

(Ik kom er trouwens net pas achter dat de 450D haar flitser in sterkte kan varieren.... 8)7 )

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 20:07:
[...]

Thanks voor de reactie.

Vwbt het contrast. Helemaal mee eens. Maar hoe zou ik daar vanuit de camera wat verbetering in kunnen aanbrengen? Of is dit shop werk achteraf?
Dat is best lastig. Misschien dat een polarisatie filter daar wat geholpen zou hebben. Achteraf kan je wel wat contrast toevoegen, maar het is lastig om dat echt mooi te krijgen.
Vwbt de 2de. Een spotmeting op de persoon zelf was dus geen goede oplossing geweest daar de achtergrond dan dus overbelicht raakte?
Correct :)
(Ik kom er trouwens net pas achter dat de 450D haar flitser in sterkte kan varieren.... 8)7 )
Gelukkig wel. En dat doet ie zelfs volautomatisch normaal gesproken, en je kan dat dan zelf nog beïnvloeden middels de flash exposure compensation.

Verwijderd

Orion84 schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 20:31:
[...]
Dat is best lastig. Misschien dat een polarisatie filter daar wat geholpen zou hebben. Achteraf kan je wel wat contrast toevoegen, maar het is lastig om dat echt mooi te krijgen.

[...]
Correct :)

[...]

Gelukkig wel. En dat doet ie zelfs volautomatisch normaal gesproken, en je kan dat dan zelf nog beïnvloeden middels de flash exposure compensation.
Wederom bedankt voor je snelle reactie!

Enige vraag welke mij resteert is in hoeverre het voor mij nuttig is om op mijn kitlens een zonnekap te kopen. Lees namelijk overal tegenstrijdige meningen. De een vindt het nutteloos voor deze lens, de ander zweert er bij en gebruikt hem continu, onder alle omstandigheden.

Begin er in ieder geval steeds meer plezier in te krijgen naarmate ik meer kennis op doe! :)

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
zou het juist bij lenzen doen die flare-gevoelig zijn, zoals kitlenzen..

op het moment dat de eerste zonnestralen doorkomen draai ik m'n zonnekap al erop (zit er altijd op trouwens, maar dan omgekeerd, zo `past` hij ook maar steekt hij niet uit, handig voor transploft in de tas)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mja, ik heb de zonnekap er ook eigenlijk gewoon altijd op zitten. Afgezien van de aanschafprijs zitten er geen nadelen aan. Ja, tenzij je de interne flitser wilt gebruiken, dan krijg je mogelijk een schaduw van de kap onder in je foto. Voordelen genoeg. Behalve bescherming tegen flares en contrastverlies door invallend zonlicht of andere felle lichtbronnen geeft het ook wat fysieke bescherming.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 14:25

Sick Nick

Drop the top!

De zonnekap op m'n 70-200 zit er permanent op, niet eens andersom voor transport want hij past met kap normaal erop en op m'n 40D precies in de tas. Ideaal in de regen, geen water op je frontelement :)

Verwijderd

Ik ben even aan het rondkijken voor een geschikte kap en kom al snel uit bij de, in dit topic al eerder besproken, Canon EW 60C

Afbeeldingslocatie: http://www.fotokonijnenberg.nl/images/content/middel/15420.jpg

Kan iemand mij vertellen waarom voor deze lens de kap relatief klein is en voor andere juist langer?

• rapture
  • Laatst online: 14:09

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 18:04:

Ik zou minder licht aan de Chinese muur geven. Bomen zijn in mijn ervaring donkere dingen zodat ik ze als donker in de scene plaats.

Als je de persoon inflitst, dan wordt alleen het voorgrond lichter van. Je flitser heeft een beperkt bereik zodat de achtergrond hetzelfde blijft.

Afbeeldingslocatie: http://www.digitalstreet.nl/images/Canon_EW60C.jpg
Hoe effectief is zo'n randje van een centimeter? Op mijn tele-objectieven zet ik wel een zonnekap.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 21:38:
Ik ben even aan het rondkijken voor een geschikte kap en kom al snel uit bij de, in dit topic al eerder besproken, Canon EW 60C

[afbeelding]

Kan iemand mij vertellen waarom voor deze lens de kap relatief klein is en voor andere juist langer?
De kitlens heeft op 18mm een behoorlijk grote beeldhoek, daarom kan die kap niet lang zijn.
Beter zou een bloemvormige kap zijn, maar dat kan niet omdat het voorste deel van de lens (waar ie aan vastzit) draait bij het scherpstellen.
Telezooms kunnen een veel diepere kap hebben wegens de veel kleinere beeldhoek.

Ik heb dat lensje (18-55 IS) ook en heb het opgelost met een rubberen zonnekap met 2 standen.
Op 18 tot 24 mm moet ie naar achteren gedrukt worden, anders krijg je vignettering, dat zie je ook duidelijk in de zoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 22:54:
[...]

Ik heb dat lensje (18-55 IS) ook en heb het opgelost met een rubberen zonnekap met 2 standen.
Op 18 tot 24 mm moet ie naar achteren gedrukt worden, anders krijg je vignettering, dat zie je ook duidelijk in de zoeker.
Heb je een voorbeeld van een dergelijke kap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenomenon1985
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 20:59
Ik ga deze camera eind oktober ook kopen na wat onderzoek te hebben gedaan. Aangezien deze camera alweer een aantal maanden op de markt is lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat deze camera binnen een niet al te lange termijn wordt opgevolgd.

Mijn vraag is dan ook, als er een opvolger komt.. hoelang zal deze camera bij de retailers nog te koop zijn?

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Phenomenon1985 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 14:47:
Ik ga deze camera eind oktober ook kopen na wat onderzoek te hebben gedaan. Aangezien deze camera alweer een aantal maanden op de markt is lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat deze camera binnen een niet al te lange termijn wordt opgevolgd.

Mijn vraag is dan ook, als er een opvolger komt.. hoelang zal deze camera bij de retailers nog te koop zijn?

Gr
Die opvolger laat minstens een half jaar, zoniet een jaar op zich wachten. De announcement van dit ding was in januari dit jaar, en de cycle die de Canon XX0D's doorgaans doorlopen is iets van 1,5 jaar. Dit was bij de X0D serie ook zo, totdat de 50D nu ineens na een jaar ipv 1,5 jaar kwam, maar dat is te verklaren door de druk die Canon voelde van de concurrentie (D300). Op gebied van de 450D is die druk op het moment een stuk minder, dus ik zie het nog niet zo snel gebeuren...

[ Voor 26% gewijzigd door Henk op 23-09-2008 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 19:04
(jarig!)
Zolang er geen opvolger is aangekondigd vind ik het wachten op een opvolger redelijk kansloos. Als je graag een camera wilt hebben, koop er lekker 1-tje en geniet ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenomenon1985
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 20:59
L-VIS schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 15:00:
Zolang er geen opvolger is aangekondigd vind ik het wachten op een opvolger redelijk kansloos. Als je graag een camera wilt hebben, koop er lekker 1-tje en geniet ervan.
Het is niet zozeer dat ik ga wachten op een opvolger :) Het is dat ik over een maand of twee deze camera nog kan kopen. Ik weet namelijk niet hoe snel deze camera's EOL gaan. Maar zo te lezen maak ik me zorgen om niks.

Tnx iig voor de info so far.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Gewoon kopen, ik heb mijn 400D nu 1,5 jaar en en ik heb er zeker wel 350 (= waardevermindering in die tijd) euro plezier mee gehad. De opvolger is er nog lang niet denk ik, duurt nog minstens een jaar.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phenomenon1985 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 14:47:

Gr
Tja, in oktober is tie al zwaar verouderd en kan echt niet meer......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 17:13:
[...]
Tja, in oktober is tie al zwaar verouderd en kan echt niet meer......
En dan stopt de camera ook onmiddelijk met foto's maken. :)
De enige feature die ze nog in een 450D opvolger zouden kunnen stoppen is de filmmode
van de 5DmII maar dat zal nog wel even duren.
Die eventuele paar megapixels meer zijn niet zo belangwekkend.
Het schermpje kan ook amper groter er kunnen nog wel meer pixels in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
En zelfs al verklaard Canon de 450D als eol, dan nog blijft ie nadien nog een tijd in het assortiment zitten van menig webwinkel/winkel. Er worden immers, zolang eol nog niet uitgegeven is, nog steeds exemplaren van geproduceerd. Kortom, er is nog steeds een voldoende voorraad aanwezig van de 450D. Dus wanneer de 450D vroeg of laat eol bestempeld wordt, dan nog zul je zien dat als je een beetje geduld hebt hem voor een leuke prijs op de kop kan tikken. En wanneer de 500D dan uitkomen zal... Als ik mij niet vergis is de 450D van januari dit jaar. Dus augustus volgend jaar en dan zou ie moeten arriveren (als je je inderdaad aan Canon zijn 1,5 jaar tussenpoze blijft houden)

Want uiteindelijk wordt er met de EOL verklaring alleen de productie gestopt/gestaakt, niet de verkoop ;) Ja, zodra de laatste van de stapel verkocht is. Maar tegen die tijd hebben winkeliers de 500D al binnengesleept. Verder blijft het een beetje 't kip en 't ei verhaal. Nu kopen en genieten of wachten en geld besparen (want naar gelang je geduld opbrengt zakt de prijs). Je kunt blijven wachten en maar geld besparen maar dan neigt het eerder naar van uitstel komt afstel. Dus wanneer jij een 450D een geschikte kandidaat voor jezelf vindt om mee te beginnen, zie hem ergens voor een leuk bedrag te ritselen en have fun.

• reddevil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-09 10:21
Ik zag net een filmpje dat je via een hack (tweakert dataghost!!! ;)) kan filmen met de LV op de 40D. Hoe zit dat met de 450D eigenlijk? Zou leuk zijn als het daar ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reddevil schreef op donderdag 25 september 2008 @ 16:32:
Ik zag net een filmpje dat je via een hack (tweakert dataghost!!! ;)) kan filmen met de LV op de 40D. Hoe zit dat met de 450D eigenlijk? Zou leuk zijn als het daar ook kan.
Niet bekend bij mij. Maar wil het niet eens proberen. Koop dan wel een filmcamera of gebruik mn Digital Ixus 950IS. :)

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Voor de duidelijkheid: Tweakers FP

In de post werd genoemd dat het voor de 50D waarschijnlijk niet zou werken omdat ie met Digic IV werkt. Zowel de 40D als de 450D werken op Digic III, dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Het is meer de vraag of je het wel moet willen met een max. resolutie van 320 bij 214.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:01

Emiel1984

Made in NL

Net een 450D kit bij MM aangeschaft. Ben nu ongeduldig aan het wachten op de lader. Het zal dus wel pas morgen worden voordat ik de camera ga opstarten. De prijs bij de MM was overigens niet veel meer dan bij de goedkoper webshops, vandaar dat ik hem maar meteen mee heb genomen :+ (met de nodige extra's).

Zat te twijfelen tussen een 40D en 450D maar vond de 40D uiteindelijk toch net te duur en te lomp. Ben in ieder geval blij dat ik ze beide in mijn handen heb gehad. Ik kon moeilijk een keuze maken na al die topics+reviews te hebben doorgelezen :) .

Zijn er overigens leuke\handige tutorials voor de 450D en is een cursus de moeite waard ? Denk zelf op dit moment nog maar eerst een beetje mijn gang te gaan en dit topic nog is goed door te nemen. Ik zou echter graag willen weten wat de ervaringen zijn met cursussen.

[ Voor 6% gewijzigd door Emiel1984 op 30-09-2008 21:47 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Emiel1984 schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 21:44:
Net een 450D kit bij MM aangeschaft. Ben nu ongeduldig aan het wachten op de lader. Het zal dus wel pas morgen worden voordat ik de camera ga opstarten. De prijs bij de MM was overigens niet veel meer dan bij de goedkoper webshops, vandaar dat ik hem maar meteen mee heb genomen :+ (met de nodige extra's).

Zat te twijfelen tussen een 40D en 450D maar vond de 40D uiteindelijk toch net te duur en te lomp. Ben in ieder geval blij dat ik ze beide in mijn handen heb gehad. Ik kon moeilijk een keuze maken na al die topics+reviews te hebben doorgelezen :) .

Zijn er overigens leuke\handige tutorials voor de 450D en is een cursus de moeite waard ? Denk zelf op dit moment nog maar eerst een beetje mijn gang te gaan en dit topic nog is goed door te nemen. Ik zou echter graag willen weten wat de ervaringen zijn met cursussen.
Ligt er maar net aan wat je al weet? Hoe groot is je basiskennis van fotografie?

Zelf was ik echt een rookie toen ik deze kocht 2 maanden geleden. Heb destijds daarom maar meteen een boek gekocht:

http://www.bol.com/nl/p/b...01004006043394/index.html

Uiteraard zijn er nog veel meer boeken specifiek voor deze camera. En anders uiteraard de vele algemene boeken welke de wereld van de digitale fotografie verder uitlichten.

Heb zelf geen behoefte gehad aan een cursus deelname. Meer ook omdat ik genoeg vrienden om mij heen heb welke al enkele jaren bezig zijn met fotografie en ik hun dus gebruik als vraagbaak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
je bedoelt dat je beter zilver kunt hebben omdat in warme gebieden dat koeler blijft dan zwart wat warmte en straling meer absorbeert.
shit oud

[ Voor 5% gewijzigd door Zandor op 30-09-2008 22:29 ]

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
De prijs bij de MM was overigens niet veel meer dan bij de goedkoper webshops, vandaar dat ik hem maar meteen mee heb genomen :+ (met de nodige extra's).
Dat is dus het probleem bij de Mediamarkt, de camera is niet te duur, maar alle extra's wel, dat kost je gewoon veel geld daar.. moet je voor de grap eens kijken wat ze voor utp kabeltjes vragen, te ziek voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 23:29

Eboman

Ondertitel

Hi,

Waarschijnlijk een n00bish vraag, maar ik heb soms problemen om foto's met een oneindige focus (voor landschappen of straatbeeld) te krijgen, is dat mogelijk met de 18-55is lens. Ik las net in een tutorial dat dit oa met het diafragma te maken zou kunnen hebben, is het een kwestie van de ring tot het uiteinde draaien en een zo hoog mogelijk diafragma getal..??

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Ik zou eens hier kijken als ik jou was: http://www.dofmaster.com/

Hier kan je verschillende waarden invullen voor focal lenght, f-stop en onderwerp afstand waarna de DOF (= Depth of field, zie FAQ) berekend wordt. Zo kan je zien wat je DOF is.

EDIT: Eboman is erg vette muziek, je hoor je niet veel meer van hem jammer genoeg

[ Voor 16% gewijzigd door Moby op 01-10-2008 16:26 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een zo hoog mogenlijk getal is door diffractie geen oplosing, maar f/8- f/11 wel. Als je dan ongeveer hyperfocaal scherpsteld dan optimaliseer je je scherptediepte. Dus diafragma tot f/11 knijpen en scherpstellen tussen de 2 meter (f/11 @18mm) en 6 meter (f/11 @ 35mm) werkt prima aan de wijde kant van je lens.

Daar kan je een beetje mee spelen of je kan er een hyperfocal chart voor printen.
http://www.dofmaster.com/files/charts/samplecharts.pdf (pagina 6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:25
...

Heb je bij aanschaf een voucher gekregen voor een 1-daags workshop t.w.v. €125,- voor €25,-? Volgens mij is dat een tijdelijke actie van Canon. :9

Edit:
Laat maar. Hier staat dat deze actie alleen via deelnemende dealers gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door BellySM op 01-10-2008 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eboman schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 15:55:
Hi,

Waarschijnlijk een n00bish vraag, maar ik heb soms problemen om foto's met een oneindige focus (voor landschappen of straatbeeld) te krijgen, is dat mogelijk met de 18-55is lens. Ik las net in een tutorial dat dit oa met het diafragma te maken zou kunnen hebben, is het een kwestie van de ring tot het uiteinde draaien en een zo hoog mogelijk diafragma getal..??
Die lens heeft geendiafragmaring.....
F11 of uiterlijk F16 gaat het doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie weinig in cameraspecifieke tutorials.
De bediening staat in de handleiding en verder is het essentieel dat je je wat kennis over de techniek en parameters eigen maakrt, dan kan je met iedere camera uit de voeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 02:37
Ik ben vandaag iets vreemds tegen gekomen met mijn 450D.
In de Auto standen piept de camera mooi als je de sluiter half indrukt en lichten de rode AF puntjes op in de zoeker.

Maar in de Creative standen gebeurt dit dus niet meer, hij focust wel maar geen idee waar want krijg de rode puntjes niet meer en ook die 2 piepjes zijn spoorloos.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoyPieters schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 19:20:
In de Auto standen piept de camera mooi als je de sluiter half indrukt en lichten de rode AF puntjes op in de zoeker.

Maar in de Creative standen gebeurt dit dus niet meer, hij focust wel maar geen idee waar want krijg de rode puntjes niet meer en ook die 2 piepjes zijn spoorloos.

RTFM of duik 'ns in het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welk snel genoeg geheugen kaartje kan ik het beste aanschaffen bij de Canon 450D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerns
  • Laatst online: 11-09 13:21

beerns

it is I, Leclerc

RoyPieters schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 19:20:

heb je 'm toevallig op AI Servo gezet? En heb je je focus op 9 punten gezet.
Dan krijg nl geen melding meer middels een rood puntje of een piepje. Zet 'm op centre focus en je rode lampje is terug. Zet 'm op AI focus en je piepjes zijn terug.

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 23:29

Eboman

Ondertitel

BellySM schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:46:
[...]

Heb je bij aanschaf een voucher gekregen voor een 1-daags workshop t.w.v. €125,- voor €25,-? Volgens mij is dat een tijdelijke actie van Canon. :9

Edit:
Laat maar. Hier staat dat deze actie alleen via deelnemende dealers gaat.
ppsssst die bonnen kun je op marktplaats vinden :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 15:23:
Welk snel genoeg geheugen kaartje kan ik het beste aanschaffen bij de Canon 450D?
Heb zelf de Sandisk 8 gig Extreme III

Uitstekende kaart, lekker snel.

Offtopic:

[quote]Eboman schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 17:46:
[...]
ppsssst die bonnen kun je op marktplaats vinden :)
[/quote]

O, ben jij degene die 20 Workshops vanuit Groningen aanbiedt a €20,- p.s. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2008 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Dat is enkel nodig als je in burst mode wilt shooten (3,5fps) anders is een gewone goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 02:37
beerns schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 16:01:
[...]

heb je 'm toevallig op AI Servo gezet? En heb je je focus op 9 punten gezet.
Idd zo staat hij ingesteld, dus dat is de dader _/-\o_ _/-\o_ bedankt

Maar hoe weet je nu in die stand waar hij op focust?

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerns

beerns

it is I, Leclerc

RoyPieters schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 19:06:
[...]

NIET! (volgens mij). Ik zet 'm op AI Servo (is volgens diverse fora ook beter dan AI Focus) en dan op AF op centre. Dan krijg je het beste resultaat.

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 12:07
Om terug te komen op een eerdere batterijlevensduurdiscussie (Leuk woord voor galgje). Ik ben net terug van 2 weken Alaska met bijna 1200 foto's op de teller. Dit allemaal ruim op 1 batterijlading. Aangezien het veel buitenfoto's zijn, natuurlijk een beperkte hoeveelheid met flits. Alleen de laatste 2 dagen ging veranderde het batterijlogotje en zou dus nu de helft of zo moeten overhebben volgens het logo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
RoyPieters schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 19:06:
[...]

Hij focust daarmee (alle focuspunten+AI Servo) eerst op het middelste punt en als je onderwerp naar een ander focuspunt verplaatst gaat die daarop focussen+ dat hij op het onderwerp blijft focussen als die dichterbij/verderweg komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 23:31
Nou lees ik over die 450D nogal eens dat ie last heeft van frontfocus :S Nou ben ik een leek op dat gebied. Stel, ik koop zo'n ding, hoe herken ik nou of dat ding daar last van heeft of dat ik zelf een verkeerde instelling maak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:43
-DG- schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 09:31:
[...]
Hij focust daarmee (alle focuspunten+AI Servo) eerst op het middelste punt en als je onderwerp naar een ander focuspunt verplaatst gaat die daarop focussen+ dat hij op het onderwerp blijft focussen als die dichterbij/verderweg komt.
Naar mijn weten gebruikt de xxxD-serie alleen het middelste focuspunt in de Servo-stand. De xxD-serie heeft dit wel en de 1D-serie natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerns

beerns

it is I, Leclerc

Morgion schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 00:23:
[...]

Naar mijn weten gebruikt de xxxD-serie alleen het middelste focuspunt in de Servo-stand. De xxD-serie heeft dit wel en de 1D-serie natuurlijk ook.
dit klopt volgens mij idd. Zo merk ik het in het gebruik van de 450d zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golflars
  • Laatst online: 13:46
Op internet lees ik een aantal berichten over mensen die oude flitsers (zoals een Metz 30BCT4) gebruiken op bijv. een 400d. Zou deze (deze ligt nog ergens in een vergeten la uit de tijd dat mijn vader veel fotografeerde) veilig werken op een 450d? Of het zinvol is t.o.v. bijvoorbeeld een 430EX ofzo is niet van belang (deze ben ik toch al van plan te kopen binnenkort), het gaat puur en alleen om de vraag óf deze werkt en zo ja met welke risico's. Als er ook maar een klein risico bestaat op doorbranden o.i.d. dan is het al not done natuurlijk, maar wie weet...

ps: Ik vond zojuist dat de 450d een maximale spanning over de flitsschoen kan hebben van 250V terwijl de Metz op +- 180V werkt. Betekent dit dat het werkt?

[ Voor 23% gewijzigd door golflars op 04-10-2008 20:06 ]

Canon EOS R | EF 16-35mm f/4.0L IS USM | RF 24-105mm f/4.0L IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF 70-300mm f/4.0-5.6 II IS USM | EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me is sinds vandaag trotse eigenaar van een Canon 450D!!! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
golflars schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 18:42:
Op internet lees ik een aantal berichten over mensen die oude flitsers (zoals een Metz 30BCT4) gebruiken op bijv. een 400d. Zou deze (deze ligt nog ergens in een vergeten la uit de tijd dat mijn vader veel fotografeerde) veilig werken op een 450d? Of het zinvol is t.o.v. bijvoorbeeld een 430EX ofzo is niet van belang (deze ben ik toch al van plan te kopen binnenkort), het gaat puur en alleen om de vraag óf deze werkt en zo ja met welke risico's. Als er ook maar een klein risico bestaat op doorbranden o.i.d. dan is het al not done natuurlijk, maar wie weet...

ps: Ik vond zojuist dat de 450d een maximale spanning over de flitsschoen kan hebben van 250V terwijl de Metz op +- 180V werkt. Betekent dit dat het werkt?
Ja, dat werkt! Ik ben ook in die verhalen getuind, maar sinds de 350D kunnen Canon DSLR's 250V aan. Leuk hoor, dat (e)TTL gedoe, maar gewoon je flitser instellen op een diafragma/iso en je camera overeenkomstig (met een minimale sluitertijd van 1/250 s), dan bepaalt de sensor van je flitser de hoeveelheid licht. Iets minder nauwkeurig dan "door-de-lens", maar goed bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golflars
  • Laatst online: 13:46
Toff schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 23:11:
[...]
Ja, dat werkt! Ik ben ook in die verhalen getuind, maar sinds de 350D kunnen Canon DSLR's 250V aan. Leuk hoor, dat (e)TTL gedoe, maar gewoon je flitser instellen op een diafragma/iso en je camera overeenkomstig (met een minimale sluitertijd van 1/250 s), dan bepaalt de sensor van je flitser de hoeveelheid licht. Iets minder nauwkeurig dan "door-de-lens", maar goed bruikbaar.
Ah mooi :) Heb het inmiddels getest, voor de nauwkeurigheid kun je idd beter de ingebouwde flash gebruiken, maar als ik een keer extra power nodig heb is de Metz een goede oplossing (totdat ik natuurlijk een "echte" externe flash heb, misschien is deze dan leuk voor experimenten met draadloos flitsen etc.). Bedankt.

Canon EOS R | EF 16-35mm f/4.0L IS USM | RF 24-105mm f/4.0L IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF 70-300mm f/4.0-5.6 II IS USM | EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn 450D sinds eergister, bevalt tot nu toe echt geweldig. Heb er nog niet zo heel veel mee gefotografeerd, wel gister voor een vriendin een foto van haar, d'r zusje en d'r broertje gemaakt om op canvas te laten drukken. Damn, wat een foto's maakt dat ding, niet normaal! Is wel íetsje verbetering tov m'n oude PowerShot A710IS. :9~

Het enige wat ik nog niet echt snap is het knopje naast de lens aan de linker kant, niet de flitser, niet dat ding om de lens los maken, maar dat ding daar onder. RTFM? Gedaan, maar wordt er niet veel wijzer uit, het doet "iets" wat met de scherptediepte te maken heeft, maar wat?

Verder is het gewoon elke keer als ik AF gebruik weer verassend hoe snel hij gaat, echt een wereld van verschil als je anders gewend bent.

En nog één (raar) vraagje; hoe krijg je de accu zsm leeg? Ga namelijk vanavond ergens foto's maken, maar accu is al half leeg, ben bang dat als ik er heen ga zonder op te laden ik met lege accu kom te staan. 8)7 En... Beste is toch om helemaal leeg te schieten vooral eerste paar keer?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2008 11:42 . Reden: x => keer ... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-09 19:08
Volgens mij bedoel je het knopje dat je diafragma toeknijpt op de ingestelde waarde. Zo kan je checken of je voldoende scherpte hebt.

Je moet het maar eens proberen, op F2.8 zetten, indrukken en dan op F11 en nog eens indrukken, zie je meteen het verschil tussen de dof's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:52

Tjark

DON'T PANIC

Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 11:41:
En nog één (raar) vraagje; hoe krijg je de accu zsm leeg? Ga namelijk vanavond ergens foto's maken, maar accu is al half leeg, ben bang dat als ik er heen ga zonder op te laden ik met lege accu kom te staan. 8)7 En... Beste is toch om helemaal leeg te schieten vooral eerste paar keer?
Hierboven lees je dat iemand (buiten) 1200 foto's heeft gemaakt met 1x herladen, maar wat belangrijker is: eigenlijk alle moderne accus zijn Li-Ion (of Li-poly) accus en daarbij is het dus _niet_ meer zo dat je ze leeg moet maken voor te herladen! Sterker nog een Li-x accu mag niet eens leeg raken (maar daar zit vaak intern een beveiliging voor in).

Dus gewoon aan de oplader hangen!

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 11:41:

Het enige wat ik nog niet echt snap is het knopje naast de lens aan de linker kant, niet de flitser, niet dat ding om de lens los maken, maar dat ding daar onder. RTFM? Gedaan, maar wordt er niet veel wijzer uit, het doet "iets" wat met de scherptediepte te maken heeft, maar wat?
Jup, is DoF preview. Zodra je die indrukt kun je door de viewfinder zien hoe je DoF (scherptediepte) gaat worden. Standaard kijk je door de viewfinder altijd met wide-open diafragma (dacht ik), en dus een kleine DoF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoo, had een probleempje met AEB (voor HDR's), dat hij af en toe bleef hangen (10 minuten aan laten staan, daarna accu eruit gehaald). Dus ik even kijken, was er een Firmware update die dat omschreef als:
"Fixes a phenomenon in which AEB (Auto Exposure Bracketing) shooting does not operate normally under specific conditions."

Is dus update van 1.0.4 naar 1.0.9. Misschien ook wel handig voor jullie? :D

/me Wacht nog een paar seconde tot hij klaar is met schieten...

En hij doet het weer perfect! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 03:12:
Zoo, had een probleempje met AEB (voor HDR's), dat hij af en toe bleef hangen (10 minuten aan laten staan, daarna accu eruit gehaald). Dus ik even kijken, was er een Firmware update die dat omschreef als:
"Fixes a phenomenon in which AEB (Auto Exposure Bracketing) shooting does not operate normally under specific conditions."

Heb de mijne vandaag terug gedaan voor een checkup, had @random vastlopers :( 1.09 hielp bij mij niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 18:33

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 03:12:

waar vind je deze update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier heb ik hem vandaan:
http://web.canon.jp/imagi...eosdigital4/firmware.html

meuk: Canon EOS 450D 1.09 :D

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2008 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 19:21
Wie heeft er ervaring met een alternatief van de standaard Canon accu?
Op ebay kom je ze al tegen voor 1,70 en via webwinkels komt je bij terecht bij een merk als Jupio (klik)
Of toch beter de echte accu voor 45,- ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
Ik heb er eentje van AQ4U voor m'n 450D en die akku gaat echter maar 1/3 tot de helft mee van een originele....

Heeft er iemand van jullie al meegemaakt dat plots je TTL van je flitser niet meer werkte. Eergisteren een feestje gedaan en op 2 of 3 momenten kon ik geen normale foto maken en waren ze allemaal overbelicht dat je niks meer van de persoon zag, dan heb ik em een paar keer uit en aan gezet (flitser 430ex II en toestel) en dan kon ik weer normale fotos nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb voor mijn 50D een accu bij Batteryking besteld. Dit was er een van GP. koste me 20 euro ipv 60 voor de originele. Of hij net zo lang meegaat durf ik nog geen uitspraak over te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
psychodweep schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 16:50:
Ik heb er eentje van AQ4U voor m'n 450D en die akku gaat echter maar 1/3 tot de helft mee van een originele....
Vreemd, ik heb er een bij dezelfde topleverancier gekocht voor mijn 40D, voor ongeveer een tientje, inclusief verzendkosten, die langer meegaat dan het origineel. Sterker: in mijn nieuwe 50D zit diezelfde accu, nu een jaar oud. Vorige week schoot ik 1050 foto's met m'n 50D en die accu en hij was nog lang niet leeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
Toff schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 23:53:
[...]

Vreemd, ik heb er een bij dezelfde topleverancier gekocht voor mijn 40D, voor ongeveer een tientje, inclusief verzendkosten, die langer meegaat dan het origineel. Sterker: in mijn nieuwe 50D zit diezelfde accu, nu een jaar oud. Vorige week schoot ik 1050 foto's met m'n 50D en die accu en hij was nog lang niet leeg!
Het model dat in een 40D zit is niet dezelfde als het model van een 450D he....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:07
psychodweep schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 16:50:
Hmm, dat probleem heb ik helemaal niet. Ik heb het idee dat het elkaar niet zoveel ontloopt..

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
psychodweep schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 00:27:
[...]
Het model dat in een 40D zit is niet dezelfde als het model van een 450D he....
Nee, maar je doet net of het aan de leverancier ligt, door AQ4U te noemen. Ik heb van dezelfde leverancier een PRIMA accu gekregen voor heel weinig en ik weet zeker dat jij, als je een echte klacht hebt, van deze leverancier probleemloos een nieuwe accu kunt krijgen. 1/3 van de capaciteit is niet normaal, zelfs niet voor een crappy accu voor een crappy camera ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
Nee, ik zeg niet dat het aan de leverancier ligt, ik zeg gewoon dat het vandaar komt, zodat ik ook kan vergelijken met andere mensen die em daar hebben gekocht, want op Ebay kan je natuurlijk ook batterijen krijgen, maar die kan je niet vergelijken met deze he....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-08 19:02
Mijn eerste setje 40D accu's (ioncell) waren ook bagger. Ik heb andere van aq4u (phottix)gekregen, die het wel goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
psychodweep schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 00:27:
Nee, ik zeg niet dat het aan de leverancier ligt, ik zeg gewoon dat het vandaar komt, zodat ik ook kan vergelijken met andere mensen die em daar hebben gekocht, want op Ebay kan je natuurlijk ook batterijen krijgen, maar die kan je niet vergelijken met deze he....
Maar wat heb je er zelf aan gedaan? Ik heb daar ook gekocht (net als héél véél tweakers), maar als ik je dat meld, ga je piepen dat het niet dezelfde accu is... Ieder merk accu's heeft soms een minder exemplaar (de mijne hebben niet eens een merk...).. Waar het om gaat is hoe je leverancier daarmee omgaat. Als je geen contact met je leverancier zoekt (of hier meldt), maar alleen hier komt uithuilen, dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. Je probeert nu, al of niet bewust, iemand zwart te maken die hier nu juist bekend staat als uiterst betrouwbaar. Kom je er met hem niet uit, dan heb je reden om hier melding te maken, maar ik durf er een nieuwe accu onder te verwedden dat dit niet zal gebeuren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
Ik ben helemaal niet ontevreden over AQ4U hoor, integendeel zelfs, het is een heel goede shop, ze verstuurden zelfs de akku voor dat ze m'n geld hadden. En nee, ik ben hier niet aan het uithuilen of de winkel zwart aan het maken. Ik weet best dat die shop een nieuwe zal sturen moest ik een klacht hebben, ik zal em eerst heel grondig testen vooraleer een mail te sturen.
Bij de fake zat m'n batterij nog op 1 streepje na 350 fotos, bij de canon original zit em nog steeds op 3 streepjes na 350 fotos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
psychodweep schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 18:05:
Bij de fake zat m'n batterij nog op 1 streepje na 350 fotos, bij de canon original zit em nog steeds op 3 streepjes na 350 fotos.
Begrijp ik nu dat je de capaciteit van een accu denkt te kunnen bepalen a.d.h.v. een paar "streepjes"?
Kan het niet zo zijn, dat een imitatieaccu misschien sneller zakt in voltage, maar daarna langer een bruikbare spanning levert? Voor mij is een accu pas "leeg" als ik er geen foto's meer mee kan maken, niet als er een streepje minder in een of andere vage display staat. Schiet, onder vergelijkbare omstandigheden, eens beide accu's leeg en geef je resultaten hier weer? Ik zeg niet dat je geen rotte accu hebt, maar je "bewijs"deugt niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Toff schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 23:17:
[...]

Begrijp ik nu dat je de capaciteit van een accu denkt te kunnen bepalen a.d.h.v. een paar "streepjes"?
Kan het niet zo zijn, dat een imitatieaccu misschien sneller zakt in voltage, maar daarna langer een bruikbare spanning levert? Voor mij is een accu pas "leeg" als ik er geen foto's meer mee kan maken, niet als er een streepje minder in een of andere vage display staat. Schiet, onder vergelijkbare omstandigheden, eens beide accu's leeg en geef je resultaten hier weer? Ik zeg niet dat je geen rotte accu hebt, maar je "bewijs"deugt niet!
Wat zeg je dat weer heerlijk vriendelijk... -O-

Srsly, dit kun je toch ook anders brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik wil wel een poging wagen.

De capaciteit van een accu is alleen te bepalen met, of goede meetapparatuur, of een deugdelijke real-life test. Deugdelijk wil zeggen dat de foto's onder dezelfde omstandigheden worden gemaakt. Je kunt met een accu makkelijk 1000+ foto's nemen als je alleen burst, geen flits gebruikt en nauwelijks de auto-focus gebruikt. Je kunt ook maar 100 foto's nemen op een volle accu, als het -5 graden celcius is, je in het donker met een sluitertijd van 1/200ste seconde op EV+2 schiet.

Kortom: een "test" door zomaar wat foto's te schieten en alleen maar naar een paar zeer onnauwkeurige streepjes kijken is niet echt deugdelijk bewijs voor de kwaliteit van een accu.

Pagina: 1 ... 9 ... 18 Laatste