CanonG1 schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 09:43:
[...]
En dit is naar mijn mening één van de slimste dingen die hier gezegd zijn. Nederlanders (westerlingen in het algemeen eigenlijk) zijn verslaafd aan autorijden, kijk maar naar de benzineprijzen: hoe hoog die ook stijgen er wordt geen km minder gereden. Typisch junk-gedrag; hoe duur je shot ook is, je zorgt gewoon dat je het geld hebt om aan je verslaving te voldoen. Al wordt de benzine € 2 of zelfs € 3, wat volgens mij niet onmogelijk is, gereden zal er worden. Alleen wordt de kick met elk shot minder (filerijden is niet zo spannend).
Iedereen heeft zijn eigen excuus waarom OV, fiets, scooter of whatever voor hem/haar geen optie zou zijn, maar volgens mij is dat al een stap te ver. Waarom zitten we nog steeds in de belachelijke stuatie dat zoveel mensen zo ver van hun werk wonen? Waarom is verhuizen niet veel goedkoper (denk aan overdrachtsbelasting) zodat het makkelijk en zinvoller wordt om dichter bij je werk te gaan wonen?
Omdat, zoals PauseBreak terecht schrijft, er een verandering in denkpatroon moet komen. Maar zo lang wij én de mensen die wij kiezen om ons land te leiden die verandering niet kunnen maken verandert er niets. Een paar km meer snelweg, of een snelheidsverhoging of -verlaging pakken de kern van het probleem niet aan. Tot die verandering van denken er is kun je discussiëren tot je een ons weegt maar het helpt niets, nada, noppes. In dat opzicht is een topic als dit niet echt zinvol, de stelling zou beter iets kunnen luiden als "we zullen onze mobiliteitsvraag sterk moeten verkleinen voordat het fileprobleem echt opgelost kan worden.". Maar doordat hier nogal veel auto
junksliefhebbers zitten zal die stelling niet echt goed ontvangen worden.
(Overigens vind ik de auto een handig vervoermiddel, hoewel ik er slechts spaarzaam gebruik van maak. Omdat ik op slechts 1,5km van mijn werk woon doe ik dat met de fiets, evenals de boodschappen, en de meeste van mijn privé-ritten met fiets/OV. Omdat dat vrijwel altijd buiten de spits is ben ik dik tevreden over het OV.)
En dan mijn vraag aan jouw of jij iedere dag op je ligfiets met recyclebare banden en zonnepanelen naar je werkt gaat. Zo iemand die sussend nee knikkend over zijn stuur heen buigd als iemand net even iets harder rijdt dan 50, zijn knipperlicht niet gebruikt of wanneer men met zijn allen staat te dampen of te tanken........nou Tiger, wie denk jij die de economie draaiende houden?????
Ik wil wonen daar waar ik gelukkig ben; wonen is voor mij een van de belangrijkste dingen in het leven. Als ik daarvoor moet reizen so be it, en de auto is anno 2008 nog altijd een aanvaardbare optie. Dat jij dat als "junk-gedrag" bestempelt, mag je zelf weten, maar ik zou voor geen goud in de rotte wijken van Amsterdam of Rotterdam, of uberhaupt de verharde zakelijke randstad willen wonen; en al helemaal niet het 3 of 4 dubbele betalen voor hetzelfde kwaliteit huis en grond als in het oosten van het land. Ik mag dan wel opgegroeid izjn in het oosten, ik kan desondanks wel genoeg banen in de randstad vinden waar ik gelukkig mee zou kunnen zijn.
Je gaat er voor het gemak ook even aan voorbij dat zoveel mensen al proberen dichterbij de randstad te wonen...tja waarom de randstad? Omdat daar het financiele gebeuren is; DAAR moet je wezen voor je carriere, DAAR zijn de verkoopresultaten eenmaal hoger dan in het oosten, want daar is het een grote metropool...............als jij zodanig opgeleid bent je kwaliteiten daar optimaal te kunnen benutten, maar wonen in randstad is geen optie (lange wachtlijsten, torenhoge prijzen) dan vraag ik mij af wat je meer kunt doen dan 30km buiten randstad wonen. Maar ja 30km is niet zover, maar iedereen die in straal van 30km de randstad probeert in te komen veroorzaakt wel die file.........je kunt alle werknemers niet IN de randstad proppen; als dat had gekund hadden veel meer mensen dat allang gedaan...........dus uitwijken naar de randen en juist in de randen zit het verstopt........
Mij hoor je dan ook niet structureel klagen over file rijden, maar tevreden over het huidige beleid ben ik zeker niet. Ik bekritiseer hoe de staat nu met de problemen om gaat en dat ze korte termijn visie hebben (ongeveer 4 jaar lang is hun visie).
Om i.i.g. Greenpeace opmerking te nuanceren; er is meer dan "even" verhuizen voor je baan. Ik werk om te leven, niet leven om te werken; ik wil een leuke baan EN ik wil heerlijk wonen; als die 2 nou toevallig 200 km uit elkaar liggen (wat echt een klein stukje is in vergelijking met andere landen) wie ben jij dan om te zeggen dat de auto mijn verslaving is.........................
Daar komt bij dat in de andere landen van de "westerse wereld" 200km een peuleschil is. Hier in de VS reizen mensen 3 uur (per OV!!!) of 4 uur per auto heen en 4 uur terug om naar hun werk te komen. Ik ken forenzen die vanuit Allentown naar NY iedere dag reizen; normaal 2 uurtjes naar Manhatten, maar in ochtend avondspits 3.5 tot 4 uur.
Noem het verslaving, ik noem het noodzaak; er is meer dan maar even verhuizen, of even andere baan zoeken. Misschien dat jij niet je droombaan hebt gevonden, of je droomwoon plaats, maar als ik eenmaal gesettled zit is er nog maar weining wat mij van die plaats kan verslaan.
(overigens zou ik OV best willen overwegen, maar het voldoet gewoon niet aan mijn eisen; tis gewoon niet do-able om van een gemiddeld dorpje met bus, trein en dan weer met bus ergens te komen. Taxi's zijn niet zoals in andere landen; je kunt niet "even" een taxi pakken voor 2 euro, en een goed metro systeem in rest van het land ontbreekt helaas.
Daarnaast vraag ik me af hoeveel procent van het verkeer noodzaak is; vrachtwagens, vertegenwoordigers, onderhoudsbedrijven, post/pakket vervoer.
Maar ja we mogen niet klagen natuurlijk want we kiezen er zelf voor; hier discussieren over oplossingen en verwachtingen daaraan is natuurlijk uit den boze: pak toch de fiets in de regen; lekker oerhollands met de bakfiets of tandem, kun je nog fietspoolen ook!
Leuk bedacht dat autoverslaafd, maar je hebt een redelijk verdraait beeld van de gemiddelde zakenrijder voelt, die per dag zoveel uur in de file staat................mijn vader was zo iemand. Een vertegenwoordigers functie voor eigen zaak. Elke dag om 6 de auto in om van Nijmegen om 8 in amsterdam noord of Enschede etc te zijn. Elke dag 12 uur in een rijdend stinkhol (zoals me pa het noemt

) om savonds om half 8 weer thuis te komen; resultaat: 5 dealers bezocht: noodzaak jah, leuk? Nee; autoverslaafd? Nee, reden dat hij daarom o.a. met die activiteiten is gestopt. Had het anders gekund????? Nee....afspraken kun je niet plannen; dealers zijn klant = koning. Had hij op andere tijden gekund? Tja wanneer zijn dealers open?.................waarom ging hij niet in Enschede of Amsterdam Noord wonen? Omdat hij een familie heeft met kinderen (heeee, dat ben ik toevallig!) die vrienden en vriendinnen hebben. Samen met sportverenigingen, school activiteiten en natuurlijk gewoon het genestelde gevoel van waar wij opgegroeid zijn..........jij zou gewoon je spullen pakken; "kom kinderen, pappa verdient het geld en als jij een nieuwe Ipod voor je verjaardag wil dan moet je nu met mij naar de andere kant van het land verhzuien naar een half gezins appartement." Want pappa wil niet iedere dag in de file staan; pappa wil iederen dag door de regen en kou naar het werk fietsen"
PS ik voel me niet aangesproken, heb geen eigen auto (alleen old-timer) en heb altijd naar school gefietst, maar ik realiseer me wel dat er een dag kan komen dat mijn werk verder uit elkaar ligt dan doable is met fiets of bereikbaar met OV.
[
Voor 21% gewijzigd door
Seesar op 17-01-2008 14:49
]