ik wil helemaal geen nieuwe auto en het is inkomen, ik wil altijd voordeel opdoen met inkomen, niet kietdraaien. Ik werk niet om kiet te draaien.
Je werkt niet op quitte te draaien, dat klopt... Maar die auto die je krijgt is t.o.v. een autootje zoals mij minstens winstgevend...
400 euro is voor privé kilometers. De auto is er sowieso voor je werk. als je niet privé rijdt kost dat ding niks. Stel je rijdt 8000 kilometer per jaa privé (volgens mij wel een redelijk gemiddelde), meestal wordt 30 cent per kilometer qua kosten gerekend (wellicht dat de afschrijvingskosten van een 11 jaar oude swift iets hoger uitvallen overigens), dan kost dat dus 2400 euro per jaar is 200 euro per maand. Je krijgt dus inkomen in natura van zegmaar 200 euro en je betaald 400 euro alsof je inkomen in natura krijgt van iets van 850 euro. Je zou maar iets van 90 euro moeten betalen. [/goochelen met cijfers]
We laten de werkkilometers zitten, die worden namelijk in elk geval vergoed.
8000 km. privé is erg weinig. De gemiddelde Nederlandse auto rijdt 18000 km. per jaar. Laten we daar dan eens even vanuit gaan. Als je 400*12 (bijtelling) / 18000 km = 2.67 cent per kilometer. Maar, dat is niet eens heel relevant, omdat je een vast bedrag per maand kwijt bent: 400 euro. Rijd je meer, dan wordt het voor jou voordeliger.
Nu mijn autootje:
afschrijving+onderhoud: 150 euro / maand. Verzekering, APK toestand en belasting: 60 euro per maand. (APK omgerekend naar kosten / maand en afgerond naar het eerste mooie ronde getal). Tot op heden zitten we aan 210 euro per maand. Maar... dan heb ik nog geen kilometer gereden...
Momenteel lijk ik uit te komen op (jawel...) ongeveer 18000 km. Het aantal werkgerelateerde kilometers is bijna nihil (ik gebruik wel het OV

). Voor 18000 km. gebruikt mijn auto (ongeveer 1 op 15) ongeveer 1200 liter brandstof. We komen dan uit op 1000 liter brandstof per maand, dus ongeveer 150 euro per maand.
In totaal komen de kosten dan uit op 360 euro per maand... (ietsje minder dan de 400 die ik eerder inschatte). Delen we 360 euro door 1500 (aantal km per maand), dan zitten we op 24 cent per kilometer.
Dat is bijna een factor 10 verschil met de 2,67 die jij met je bijtelling krijgt... Daarbij komt nog dat ik een oud autootje heb en jij een gloednieuwe en een of twee klassen hoger... Dat is dus meer rijcomfort voor minder geld. Zouden we vergelijkbare modellen nemen (beide een golfje ofzo), dan zou het leasevoordeel nog veel groter worden vanwege de hogere belasting, premie, brandstofverbruik en onderhoud... Ofwel: je bent niet zielig, je bent eerder een geluksvogel met je leasebak!
maar nog even naar de 400 euro per maand, je hebt die auto voor 4,5 jaar, dus dat is een totaal van 21.600 wat je betaald aan inkomstenbelasting, dus 4,5 jaar autorijden is volgens de belastingdienst te zien als iets van 45000 euro loon in natura.
Uitgaande van mijn berekening kom ik met mijn autootje uit op: 4,5*12*360 = 19.440 euro aan kosten. Dat is inderdaad minder dan jij hebt, maar... jij hebt:
- een nieuwe auto en minstens een klasse hoger dan ik heb
- all risk verzekerd (deuk = reparatie of nieuwe)
- geen risico op dure reparaties
- gratis brandstof