Mijne is krap, wilde eigenlijk een 2de radiator, maar in de antec 900 is niet echt plaats. Misschien dati k hem onder de grote koeler kan schroeven.PilatuS schreef op maandag 09 juni 2008 @ 13:03:
[...]
De nieuwste Coolermaster schijnen nog wel aardig stil te zijn idd. Ik weet zelf dat zowel Zalman als Corsair voedingen echt stil zijn uit ervaring. Zalman heeft ook echt leuke voedingen met heatpipes er in en ook nog een modulair, zijn alleen wel wat duurder dan Coolermaster denk ik.
[...]
Tnx
Mijn vorige PC kast was wat kleiner maar daar had ik geen zin meer in met een nieuwe PC. Ik heb er op zich geen last van dat ie echt groot is maar het werkt zo enorm fijn als je met waterkoeling alle ruimte hebt ipv dat het krap is.
Verwijderd
M'n moederbord is voorzien van een elegante heatpipeconstructie. Met de afmetingen van de chipjes in m'n hand ben ik op het google pad gegaan. De bedoeling was degelijke blokjes te kunnen vinden, maar is tot niets uit gelopen. Mijn plan nu is, met een spuitje wamte geleidende lijm de blokjes op de heatsinks te plakken. In mijn ogen moet dat geen bezwaar geven, behalve dan dat je een verminderend effect hebt op de feitelijk afgenomen temperatuur lijkt me. Maar hoe denken jullie hierover?
Welk moederbord heb je dan precies ? Volgens mij is er voor elk moederbord wel iets te vinden.Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 15:00:
M'n moederbord is voorzien van een elegante heatpipeconstructie. Met de afmetingen van de chipjes in m'n hand ben ik op het google pad gegaan. De bedoeling was degelijke blokjes te kunnen vinden, maar is tot niets uit gelopen. Mijn plan nu is, met een spuitje wamte geleidende lijm de blokjes op de heatsinks te plakken. In mijn ogen moet dat geen bezwaar geven, behalve dan dat je een verminderend effect hebt op de feitelijk afgenomen temperatuur lijkt me. Maar hoe denken jullie hierover?
Extra heatsinks op de bestaande heatsinks plakken geeft denk ik wel wat verbetering, maar ik denk dat je met airflow veel meer kan bereiken. Ook heeft veel meer koeloppervlakte niet veel zin zonder goede airflow. De warmte kan wel makkelijker weg maar als het vervolgens nog in de kast blijft hangen schiet het niet echt op.
Jaaa ik ga nu al uitbreiden, ik wil een 2de rad. Vind mijn temps nog niet echt geweldig, 30 idle..
Wil dan misschien een Thermochill PA120.1 halen maar 70 euro is nog best prijzig. Iemand nog tips
Als het goed is moet mijn pomp dit nog wel trekken. Hij pompt 400L/H.. mogelijk of niet?

*Heel slecht gephotoshopt.. maar zoiets bedoel ik
Wil dan misschien een Thermochill PA120.1 halen maar 70 euro is nog best prijzig. Iemand nog tips
Als het goed is moet mijn pomp dit nog wel trekken. Hij pompt 400L/H.. mogelijk of niet?

[ Voor 14% gewijzigd door tiswat op 09-06-2008 18:34 ]
30 idle is vrij normaal hoor. Ik denk niet dat het met een extra rad veel beter wordt. Als je stressed temp niet te hoog is heb je er denk ik vrij weinig aan. Ik vind 70 euro voor een 1x120mm rad trouwens erg duur. Qua pomp moet het denk ik geen probleem zijn.tiswat schreef op maandag 09 juni 2008 @ 18:21:
Jaaa ik ga nu al uitbreiden, ik wil een 2de rad. Vind mijn temps nog niet echt geweldig, 30 idle..
[afbeelding]
Ik heb zelf laatst de volgende 1x120mm rad er bij gezet.
http://shop.freezinghardw...Pagina=00003&i=5163&c=211
Scheelt toch heel veel geld en qua prestaties merk je het denk ik alleen met meer onderdelen die je waterkoeld.
Als je nou je GPU er bij gaat pakken heeft een extra rad nog wel veel nut maar nu denk ik dat je er weinig aan hebt. Misschien dat het idle 28 of 29 wordt maar veel lager zal het echt niet worden. Als je een 3x120mm rad pakt voor alleen CPU ga je misschien naar 26 idle.
[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 09-06-2008 18:48 ]
Verwijderd
Kan prima!
Zelf zou ik als ik jou was voor een 2x120mm rad gaan.
En die dan lekker achterop hangen en dat 1x120mm rad voorin.
Denk je dat het qua temps echt veel verschil zal maken ? 30 idle is toch best netjes en met een kamertemp van zeg 23 is 25 idle denk ik de max. Al betwijfel is of idle 25 al te halen is.Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 18:47:
Kan prima!
Als de CPU stessed echt heet wordt en de rad is dan ook warm/heet dan heb je er wel wat aan.
[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 09-06-2008 18:50 ]
Verwijderd
Denk idd dat voor idle zowiezo niet zo heel veel uitmaakt...
Zeker als de proc niet super overgeclocked is...
Ach beter teveel dan te weinig koeling toch?
Mijn CPU is draait nu op 3.5ghz (E6750) maar in de zomer word het een e8400, en een maximus formula mobo en de nieuwe Ati kaart. Dus dan natuurlijk weer zo hard mogelijk overclocken. Maar misschien pak ik dan wel die 2x 120mm achteraan
Al had ik natuurlijk het liefst alles in de kast. Maar daar is sowieso de Antec 900 te klein voor. Mijn CPU idle is nu 32 op een kamer temp 26c.
Stressed kan ie wel is uitlopen tot 60c..
Beter te veel dan te weinig iddVerwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 18:58:
Denk idd dat voor idle zowiezo niet zo heel veel uitmaakt...
Ga je dan weer alleen de CPU koelen of ook nog de videokaart/moederbord ? Als je het bij de CPU houd kan een extra nog wel prima zijn hoor, maar met meer onderdelen heb je er natuurlijk veel meer aan.tiswat schreef op maandag 09 juni 2008 @ 19:01:
Mijn CPU is draait nu op 3.5ghz (E6750) maar in de zomer word het een e8400, en een maximus formula mobo en de nieuwe Ati kaart. Dus dan natuurlijk weer zo hard mogelijk overclocken. Maar misschien pak ik dan wel die 2x 120mm achteraanAl had ik natuurlijk het liefst alles in de kast. Maar daar is sowieso de Antec 900 te klein voor. Mijn CPU idle is nu 32 op een kamer temp 26c.
Als je CPU 60 stressed is hoe heet voelt de rad dan aan ? Daarmee kan je goed zien of het wel of geen nut heeft. Is je CPU 60 en je rad lauw schiet een extra rad niet echt op. Is je rad best warm of zelfs heet dan heb je wel wat aan een extra rad. Daar zou ik eerst een goed naar kijken voordat je iets gaat kopen.
Als je trouwens een 2x120mm rad voor in de kast zou zetten hou je nog 3 bays over als het goed is. Dan zou het moeten passen als je de HDD's boven in doet samen met de brander. Dan zou je zelfs totaal 3x120mm in de kast kunnen hebben met je huidige rad.
Met een beetje passen en meten kunnen de HDD's misschien zelfs boven de voeding achter die blauwe fan, dan moet een 2x120mm rad al helemaal zonder problemen voor in de kast passen.
Als je trouwens een rad voor in de kast zet doe de aansluitingen dan boven en niet onder zoals op het plaatje. Als je ze onder doet gaat alle lucht er boven in hangen en dat krijg je er moeilijk uit. Anders om heb je dat probleem helemaal niet.
[ Voor 19% gewijzigd door PilatuS op 09-06-2008 19:13 ]
Verwijderd
Om er even tussen te vallen, ik heb een DFI lp ut 790Fx moederbord. Op de southbridge chip kom ik niet in de problemen met een blokje, deze is universeel en dus goed passend. Het gaat me om het Nb-blokje. Tussen de mountingholes is het 50mm afstand van elkaar. (Op de foto lijkt de heatsink wat groter te zijn uitgevallen).hier zit het hem wat in, die maten kan ik niet vinden. En wat er ook bij komt is dat de Nb omringt ligt van condensatortjes waardoor het hele lichaam van een eventueel blok er last van zou kunnnen gaan hebben. Mijn idee daarom er een blokje op te plakken met lijm. Ferm heet die chip nu dus zoek ik een oplossing...PilatuS schreef op maandag 09 juni 2008 @ 17:22:
[...]
Welk moederbord heb je dan precies ? Volgens mij is er voor elk moederbord wel iets te vinden.
Extra heatsinks op de bestaande heatsinks plakken geeft denk ik wel wat verbetering, maar ik denk dat je met airflow veel meer kan bereiken. Ook heeft veel meer koeloppervlakte niet veel zin zonder goede airflow. De warmte kan wel makkelijker weg maar als het vervolgens nog in de kast blijft hangen schiet het niet echt op.

Ah oke, nou het is een complete bay van de antec voor de hdd's dan zou ik opzich wel zelf wat kunnen knutselen. Nu ziet het er ongv zo uit.. *spijt van dat ik de slangen kort heb gemaakt* weet nou niet precies welke maat het is van de slangPilatuS schreef op maandag 09 juni 2008 @ 19:06:
[...]
Beter te veel dan te weinig iddMaarja 3x120mm voor alleen CPU is gewoon niet nodig en best zonde van het geld. Je weet wat ik tijden lang met 3x120mm gekoeld heb
(Om even aan te geven waar een 3x120mm rad nog voor voldoet en dat het overkill is voor alleen CPU)
[...]
Ga je dan weer alleen de CPU koelen of ook nog de videokaart/moederbord ? Als je het bij de CPU houd kan een extra nog wel prima zijn hoor, maar met meer onderdelen heb je er natuurlijk veel meer aan.
Als je CPU 60 stressed is hoe heet voelt de rad dan aan ? Daarmee kan je goed zien of het wel of geen nut heeft. Is je CPU 60 en je rad lauw schiet een extra rad niet echt op. Is je rad best warm of zelfs heet dan heb je wel wat aan een extra rad. Daar zou ik eerst een goed naar kijken voordat je iets gaat kopen.
Als je trouwens een 2x120mm rad voor in de kast zou zetten hou je nog 3 bays over als het goed is. Dan zou het moeten passen als je de HDD's boven in doet samen met de brander. Dan zou je zelfs totaal 3x120mm in de kast kunnen hebben met je huidige rad.
Met een beetje passen en meten kunnen de HDD's misschien zelfs boven de voeding achter die blauwe fan, dan moet een 2x120mm rad al helemaal zonder problemen voor in de kast passen.
Als je trouwens een rad voor in de kast zet doe de aansluitingen dan boven en niet onder zoals op het plaatje. Als je ze onder doet gaat alle lucht er boven in hangen en dat krijg je er moeilijk uit. Anders om heb je dat probleem helemaal niet.

Zoals je al ziet, zijn er 7 plekken vrij. 120mm koeler heeft er dus 4 nodig, dat haalt ie dus niet
[ Voor 3% gewijzigd door tiswat op 09-06-2008 20:21 ]
In dit geval denk ik dat een extra heatsink zeker wel wat kan helpen. Ik heb zelf een ECS K7S5A moederbord gehad met een bagger NB heatsink en daar heb ik toen ook een extra blokje op geplakt.Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 20:01:
[...]
Om er even tussen te vallen, ik heb een DFI lp ut 790Fx moederbord. Op de southbridge chip kom ik niet in de problemen met een blokje, deze is universeel en dus goed passend. Het gaat me om het Nb-blokje. Tussen de mountingholes is het 50mm afstand van elkaar. (Op de foto lijkt de heatsink wat groter te zijn uitgevallen).hier zit het hem wat in, die maten kan ik niet vinden. En wat er ook bij komt is dat de Nb omringt ligt van condensatortjes waardoor het hele lichaam van een eventueel blok er last van zou kunnnen gaan hebben. Mijn idee daarom er een blokje op te plakken met lijm. Ferm heet die chip nu dus zoek ik een oplossing...
[afbeelding]
Hier onder de oude situatie.

En wat het geworden is.

Die heatsink is van een Asus moederbord die ook nu nog te vinden zijn. Ik heb het vast gemaakt met Artic Silver Thermal Adhesive.
Volgens mij heb je gewoon 8x1 slangen, dus 10mm buiten en 8mm binnendiameter.tiswat schreef op maandag 09 juni 2008 @ 20:14:
[...]
Ah oke, nou het is een complete bay van de antec voor de hdd's dan zou ik opzich wel zelf wat kunnen knutselen. Nu ziet het er ongv zo uit.. *spijt van dat ik de slangen kort heb gemaakt* weet nou niet precies welke maat het is van de slangDat moet ik allemaal nog echt goed leren
trouwens let niet op de kabels, binnen kort toch modulaire voeding en dan is alles gesleeved
![]()
Zoals je al ziet, zijn er 7 plekken vrij. 120mm koeler heeft er dus 4 nodig, dat haalt ie dus nietvandaar de 80cm.. of 2x 92mm. Ik wil dan waarschijnlijk het moederbord ook nog waterkoelen. Of ie dat haalt hmm im not sure, en anders moet het een sterker pompje worden.
Dat laaste wat je zegt snap ik niet helemaal. In die bays past toch wel een 120mm fan en rad ?
Edit: Ow ok, ik snap het. Een 120mm fan heeft geen 4 maar 3 plekken nodig. Een 120mm fan is minder breed dan bijvoorbeeld een DVD speler.
Een paar pagina's terug kan je zien hoe ik een 120mm rad in die bays gekregen heb. Moet je alleen wel opletten met de maten van de rad.
Een 2x120mm rad zal denk ik moeilijk worden in jouw geval ivm de HDD's en dvd speler. Hoewel 7 bays genoeg zouden moeten zijn. De rad zelf is iets meer dan 6 bays.
Edit: Als je de HDD's zou verplaatsen moet het sowieso passen. Je zou zelfs de HDD's op de zelfde plek als de rad kunnen plaatsen, dan steken ze alleen een stukje meer de kast in maar worden dan wel gekoeld door de fans van de rad. Dit heb ik wel eens vaker gezien en dat schijnt goed te werken.
Dan kan je gewoon een 2x120mm rad kwijt en je HDD's worden dan netjes gekoeld.
[ Voor 40% gewijzigd door PilatuS op 09-06-2008 20:35 ]
Had net mijn post ge-edit haha. Had het zelf al opgemeten, ik wil minimaal 2.. dus dan 2x92.. 2x 120 gaat niet. Als ik hem dan er net iets onder pak, dan past het sowieso. En dat meer met de reden dat bijv 2x120mm fan er gewoon niet past, als ik die er gewoon even neerzet. Dan haalt ie het niet ivm de brander.
[ Voor 30% gewijzigd door tiswat op 09-06-2008 20:27 ]
Ik zoek even wat advies, na het doorlezen van dit topic ben ik al heel wat wijzer maar wil toch even graag jullie mening weten.
ik wil (wellicht) een waterkoel setje voor mijn systeem aanschaffen, maar weet nog niet wat.
de standaard dingetjes weet ik wel, alleen nog heb ik nog wat advies nodig wat betreft koelblokken voor 't mobo (north, southbridge en die dingen rond mn proc) en de 2 grafische kaarten, welke ik daar het beste voor kan aanschaffen.
Ruimte in de kast heb ik genoeg (coolermaster cosmos 1000)
waar ik ook nog over twijfel is om de hele hap in te bouwen in mijn kast (wat wellicht wat stiller is) of juist uit te bouwen (wat weer koeler is) ik heb 2 uit/in -gangen voor WC slangen in mijn kast zitten.
mijn specs:
EVGA nForce 780i SLi mobo (LGA 775)
Intel C2Q Q6600 (B3)
2x 8800 GTS 512 (G92 core) (in SLi)
Coolermaster Cosmos 1000
alvast bedankt
ik wil (wellicht) een waterkoel setje voor mijn systeem aanschaffen, maar weet nog niet wat.
de standaard dingetjes weet ik wel, alleen nog heb ik nog wat advies nodig wat betreft koelblokken voor 't mobo (north, southbridge en die dingen rond mn proc) en de 2 grafische kaarten, welke ik daar het beste voor kan aanschaffen.
waar ik ook nog over twijfel is om de hele hap in te bouwen in mijn kast (wat wellicht wat stiller is) of juist uit te bouwen (wat weer koeler is) ik heb 2 uit/in -gangen voor WC slangen in mijn kast zitten.
mijn specs:
Intel C2Q Q6600 (B3)
Coolermaster Cosmos 1000
alvast bedankt
Met alles dat je wilt koelen heb je sowieso 4x120mm aan rad's nodig. 3x120mm zou genoeg zijn maar die 2e videokaart doet het em. Als je het wel met 3x120mm wilt doen reken dan op behoorlijk hoge temps, zeker als je ook nog eens wilt OC'en.SamStar schreef op maandag 09 juni 2008 @ 20:27:
Ik zoek even wat advies, na het doorlezen van dit topic ben ik al heel wat wijzer maar wil toch even graag jullie mening weten.
mijn specs:
Intel C2Q Q6600 (B3)
Coolermaster Cosmos 1000
alvast bedankt
Ik heb zelf een EK blok voor mijn 8800GT die past ook prima op jouw kaarten. Verder een leuke D-tek Fuzion oid voor je CPU.
Voor het moederbord zijn vast wel complete setjes te vinden met blokken voor NB/SB en mosfets. Dan nog een mooie Laing en reservoir er bij.
Lees mijn edit nog even van de vorige post over de HDD's.tiswat schreef op maandag 09 juni 2008 @ 20:23:
Had net mijn post ge-edit haha. Had het zelf al opgemeten, ik wil minimaal 2.. dus dan 2x92.. 2x 120 gaat niet. Als ik hem dan er net iets onder pak, dan past het sowieso. En dat meer met de reden dat bijv 2x120mm fan er gewoon niet past, als ik die er gewoon even neerzet. Dan haalt ie het niet ivm de brander.
[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 09-06-2008 20:41 ]
Ik heb de oplossing al, jouw oplossing had ook gekunt. Maar kan ook zo'n setje kopen dat je je hd ophangt in 1 drivebay zet. Nu kunnen er 3 hardeschijven in mijn 'rack' en heb er 2 inzitten want 1 is extern. Dus dan hang ik 2 schijven dus wat hoger, brander 1 omhoog. Voila, dan heb ik 26 cm vrij.PilatuS schreef op maandag 09 juni 2008 @ 20:37:
[...]
Met alles dat je wilt koelen heb je sowieso 4x120mm aan rad's nodig. 3x120mm zou genoeg zijn maar die 2e videokaart doet het em. Als je het wel met 3x120mm wilt doen reken dan op behoorlijk hoge temps, zeker als je ook nog eens wilt OC'en.
Ik heb zelf een EK blok voor mijn 8800GT die past ook prima op jouw kaarten. Verder een leuke D-tek Fuzion oid voor je CPU.
Voor het moederbord zijn vast wel complete setjes te vinden met blokken voor NB/SB en mosfets. Dan nog een mooie Laing en reservoir er bij.
[...]
Lees mijn edit nog even van de vorige post over de HDD's.
Dit gaat het worden.

[ Voor 3% gewijzigd door tiswat op 09-06-2008 23:06 ]
GEEN pur slang neem PVC tygon masterkleer.tiswat schreef op maandag 09 juni 2008 @ 22:52:
[...]
Ik heb de oplossing al, jouw oplossing had ook gekunt. Maar kan ook zo'n setje kopen dat je je hd ophangt in 1 drivebay zet. Nu kunnen er 3 hardeschijven in mijn 'rack' en heb er 2 inzitten want 1 is extern. Dus dan hang ik 2 schijven dus wat hoger, brander 1 omhoog. Voila, dan heb ik 26 cm vrij.Bedankt voor de ideeen, het word dus een 2x120mm rad
Dit gaat het worden.![]()
[afbeelding]
Verwijderd
ik ben toen eens met wat begonnen, het was niet m'n eerst setje, dat was een 1a cooler met echt heel goed materiaal...Bij een tt had je ook de indruk van memmelaaa, dat viel gewoon wat op dankzij een script inzage...ik zie dat gewoon wat terug in de huidige blokken, rond de oren soms, maar lieuwe had wel gelijk..je muil generatie!!!wel wat filterachtigs tijdens de flow in de kuipbocht...wat meer maar zo een a1 blokjezat toen toch qua bouw erg dicht bij dangerden van toen 1/2, moet je zien hoe ver je bent...
Ja ik wist niet of die PVC goed waren en bij Freezinghardware is er geen Tygon 8x1.. anders had ik dit idd wel gedaan.
Ik vraag me af hoe jullie die mooie blauwe gloed in het water krijgen zoals hier van Roamer:

Ligt dat aan de gebruikte slangen of aan het toevoegen van kleurstof?
Ik heb de volgende set-up voor ogen trouwens:
CPU: D-Tek Fuzion V2
Pomp: Eheim 1048
Rad: Aqua-Computer Airplex EVO 240
Slangen: PVC Helder
Reservoir: Simpel no-name
Ik ga hiermee proberen een CPU (45Watt) en een Pelt (170Watt) te koelen heb ik daar het vermogen voor en zal de Pelt dan nog wel nuttig zijn? Of is het slimmer om dan te gaan voor een grotere radiator of een tweede van 2x120?

Ligt dat aan de gebruikte slangen of aan het toevoegen van kleurstof?
Ik heb de volgende set-up voor ogen trouwens:
CPU: D-Tek Fuzion V2
Pomp: Eheim 1048
Rad: Aqua-Computer Airplex EVO 240
Slangen: PVC Helder
Reservoir: Simpel no-name
Ik ga hiermee proberen een CPU (45Watt) en een Pelt (170Watt) te koelen heb ik daar het vermogen voor en zal de Pelt dan nog wel nuttig zijn? Of is het slimmer om dan te gaan voor een grotere radiator of een tweede van 2x120?
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Ik wil een case mod misschien gaan waterkoelen. Het 360 rad komt dan aan de voorkant (ik heb toch genoeg aan één drive bay). Omdat hij uitsteekt moet hij zo dun mogelijk zijn. Ik hed daarom de Black Ice® GT Stealth 360 op het oog.

Hier wil ik dan drie keer Arctic Fan 12 op zetten.

Nu is het probleem dat die fan alleen aan de achterkant vast te maken is (officieel is hij alleen als outtake te gebruiken). Kan ik een draadeind dwars door deze radiator doen om de fan vast te maken? Kan ik evt. ook door de lamellen heen boren op die plek? of loopt daar net een leiding? Laatste vraagje, gaan deze fans wel werken? Of heeft het rad zo veel luchtweerstand dat alle lucht langs de fan gaat? (ipv. door de rad.)

Hier wil ik dan drie keer Arctic Fan 12 op zetten.

Nu is het probleem dat die fan alleen aan de achterkant vast te maken is (officieel is hij alleen als outtake te gebruiken). Kan ik een draadeind dwars door deze radiator doen om de fan vast te maken? Kan ik evt. ook door de lamellen heen boren op die plek? of loopt daar net een leiding? Laatste vraagje, gaan deze fans wel werken? Of heeft het rad zo veel luchtweerstand dat alle lucht langs de fan gaat? (ipv. door de rad.)
Ik snap niet zo goed waarom je voor precies die fans zou willen kiezen juist om de reden die je zelf geeft: ze zuigen niet alleen lucht aan vanaf "boven" maar ook vanaf de zijkanten en aangezien dingen als lucht en water de weg van de minste weerstand kiezen zal het idd minder efficient werken als fans met een gesloten zijkant.
Dat en dan nog het nadeel dat je je radiator zal moeten bewerken om deze dingen er aan te hangen. Ik zie het niet zitten iig.
Als je de lucht door de radiator heen wil drukken zal het wel werken (zij het nog steeds minder efficient) wil je het er doorheen aanzuigen wordt het lastiger.
Dat en dan nog het nadeel dat je je radiator zal moeten bewerken om deze dingen er aan te hangen. Ik zie het niet zitten iig.
Als je de lucht door de radiator heen wil drukken zal het wel werken (zij het nog steeds minder efficient) wil je het er doorheen aanzuigen wordt het lastiger.
[ Voor 15% gewijzigd door bokkow op 10-06-2008 13:39 ]
Ze zuigen niet aan, ze kunnen het alleen door het rad heen drukken. (ze zijn eigelijk net omgekeerd als normale fans) Waarom ik deze wil, vanwege de looks. performance alleen is ook niet alles
Het rad zit voorop de pc, waar normaal de drive bays ed. zitten dus. Een normale fan staat dan gewoon niet mooi naar mijn mening. Het lijkt me nest wer wreed staan als er drie eigelijk open fans voorop de case zitten. (lekker gevaalrijk als je er een andere cd in wil doen, de dvd drive komt naleijk helemaal onderin, onder het rad en de fans dus.) En natuurlijk omdat iedereen al een normale fan heeft, ik heb dit nog nooit gezien (waarschijnlijk om de redenen die jij zegt
) Ik kan natuurlijk normale fans doen, en die er dan achter zetten (dus tussen case en rad) alleen zit ik dan met de lelijke bevestigingsgaten van eht rad die vol in het zicht staan.
[ Voor 46% gewijzigd door jdm8 op 10-06-2008 13:55 ]
Hmmmm daar zit iets in, het deel dan dat nooit iemand het heeft gedaan
Haha nee als jij het mooi vind moet je dat zeker doen ik vind bijvoorbeeld alleen radiator voorop en de fans er achter eventueel met ledjes voor een leuke gloed die dan door de radiator heen valt een gaaf idee hoor. En for what it's worth: efficient
Ik zat er ook al aan te denken om led fans achter het rad te doen. dus van zijkant gezien:
fans---wand voorkant case---rad. Dat dan met één draadeind. Maar dan blijf ik dus, zoals ik al zei, met die lelijke gaten zitten. Bovendien passen die fans eigelijk niet in de case omdat die nogal klein is en de HDD's op de een of adnere manier nog dwars achter het rad moeten. wat ook kan:
wand voorkant case---fans---rad. Echet zit je dan nog steeds met lelijke gaten en ziet het er van de zijkant niet erg mooi uit.
Wat me net te binnen schiet: kleine stikjes draadeind of kleine asjes met een beetje schroefdraar in de gaten draaien. Daar dan wat lijm op en de fans er gewoon op drukken (er zit waarschijnlijk toch geen voorgetapt schroefdraad in). Het nadeel hier van is dan weer dat ik de hele fan moet slopen als die er af moet.
fans---wand voorkant case---rad. Dat dan met één draadeind. Maar dan blijf ik dus, zoals ik al zei, met die lelijke gaten zitten. Bovendien passen die fans eigelijk niet in de case omdat die nogal klein is en de HDD's op de een of adnere manier nog dwars achter het rad moeten. wat ook kan:
wand voorkant case---fans---rad. Echet zit je dan nog steeds met lelijke gaten en ziet het er van de zijkant niet erg mooi uit.
Wat me net te binnen schiet: kleine stikjes draadeind of kleine asjes met een beetje schroefdraar in de gaten draaien. Daar dan wat lijm op en de fans er gewoon op drukken (er zit waarschijnlijk toch geen voorgetapt schroefdraad in). Het nadeel hier van is dan weer dat ik de hele fan moet slopen als die er af moet.
[ Voor 23% gewijzigd door jdm8 op 10-06-2008 14:15 ]
Zijn van die geluidsdempende fanbevestigingsdingen geen optie anders?

Kun je misschien uitleggen hoe die werken? Want ik zie het zo ff niet
Moeten die dingen door de fan en de behuizing getrokken worden? Want in die arctic fans zitten geen doorlopende gaten. Het duurde even voordat ik doorhad hoe je ze moet bevestigen, want ze zijn nogal anders dan gewone fans.
Bedankt voor het meedenken iig
Bedankt voor het meedenken iig
[ Voor 64% gewijzigd door jdm8 op 10-06-2008 16:41 ]
Tuurlijk kan dat wel, maar dat staat toch niet?
Deze zijn trouwens lekker goedkoop en toch stil : 
Ik denk dat lijmen de enige oplossing is. Of misschien nylon busjes maken die met schroefdraad in het rad vast zitten en dan de fans er op klemmen. Ik denk alleen dat dat neit erg vast zit en om nou elke keer je fans op te moeten rapen als je je pc verplaatst.
Ik denk dat lijmen de enige oplossing is. Of misschien nylon busjes maken die met schroefdraad in het rad vast zitten en dan de fans er op klemmen. Ik denk alleen dat dat neit erg vast zit en om nou elke keer je fans op te moeten rapen als je je pc verplaatst.
[ Voor 57% gewijzigd door jdm8 op 10-06-2008 17:32 ]
kan je dat plastiekje er niet afhalen en gwn de fan zelf (fangrill + rotor) aan je rad hangen mss komen de gaten dan beter uit kan het niet goed zien op de foto..
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
Ook al aan gedacht, maar die gaatjes zijn veel kleiner, bovendiel komt de rotor dan tegen de red aan. (wel een idee als je de fan als gewone intake wil gebruiken)

sorry voor de grote plaatjes

[ Voor 50% gewijzigd door jdm8 op 10-06-2008 17:51 ]
Verwijderd
deze heb ik zelf ook op mijn waterkoelings rad gehad, ik heb ze gewoon met zoon dun mogelijk dubbelzuidige tape vastgemaakt, werkte goed, deze kon mijn QX3210 op idle 40 graden houden ,en 61 full load alle 4 de cores, het betreft hier een kentsfield best een heethoofd dus,
Verwijderd
Ik trek die dingen dus ook niet door een filter > kastwand (plexi toen) > fan heeft de aanwezigheid van een platte egal ansicht? ozid.
Hallo.
Ik ben al een tijdje opzoek naar het volgende setje.
Swiftech h2o Compact 220

Echter kan ik hem nergens in een nederlandse webshop vinden. Ik vindt het een mooi setje die mijn cpu prima zou kunnen koelen zonder dat ik een gehele installatie moet installeren.
Iemand enig idee waar deze te verkrijgen zijn?
Ik ben al een tijdje opzoek naar het volgende setje.
Swiftech h2o Compact 220

Echter kan ik hem nergens in een nederlandse webshop vinden. Ik vindt het een mooi setje die mijn cpu prima zou kunnen koelen zonder dat ik een gehele installatie moet installeren.
Iemand enig idee waar deze te verkrijgen zijn?
Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje
Verwijderd
Als je net begint met waterkoelen is het wel een leuk instapsetje, ik weet alleen niet of het geheel zoals je op het plaatje ziet voldoet aan je verwachtingen bij deze winkel.
klik
klik
kan je die bevestiging die nu op het eerste zicht lijkt op rubberen nippels (jdm8 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 17:48:
Ook al aan gedacht, maar die gaatjes zijn veel kleiner, bovendiel komt de rotor dan tegen de red aan. (wel een idee als je de fan als gewone intake wil gebruiken)
[afbeelding]
[afbeelding]

Ofwel door iets van rubbers (elastiekachtig) tegen de rad gespannenn houden? Maar daarvoor staat ie waarschijnlijk iets te veel in het zicht
Kijk met plakken (en andere mogelijkheden) wel uit dat je rad niet gaat resoneren met je fan.. Als dit gebeurt kan je er net zo goed een grasmachiene inzetten ipv fan's
[ Voor 11% gewijzigd door msicaron op 11-06-2008 17:19 ]
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
Misschien sloop ik ook wel de hele fan, zodat alleen de bladen en de motor over is. Deze lijm ik dan op een zelf gemaakt UV reactive acryl frame. Zo is het tenminste echt uniek en die fans kosten toch geen drol (4 euro).
Nu zat ik wat rond te kijken naar een ander rad, omdat ik leiver eentje wil met rechte zijkanten. Zo kwam ik de Black ICE Radiator GTS–Lite 360 tegen bij B&G computers. Dit rad kost echt helemaal niks vergeleken met andere rads. (32 euro) Ook is hij lekker klein. Betekent dit nou dat hij voor geen meter presteert? Ik kan er helemaal geen reviews of informatie over vinden
Ik heb nog geen idee wat voor hardware ik wil gebruiken maar ik wil als proc wss een E8400 met een of andere vga die tussen mid en high end in zit. Nieuwe serie van ATI misschien als ik eentje met zwart PCB kan vinden.

(als dit het goeie plaatje is, webshops zetten wel vaker een verkeerd plaatje bij dingen)
Dit word (nogal schematisch) mijn setup. de pomp en het reservoir komen naast elkaar ipv. voor elkaar en het rad is groter. Nu vraag ik mij af hoe ik de pomp het beste kan zetten. Is het beter als de pomp het water op het cpu blok blaast en dus het water, via de rad. uit het reservoir zuigt? Of gaat dit problemen geven door het en kan ik beter de pomp water uit het reservoir laten zuigen via het cpu blok, dus zodat er water het cpu blok ingezogen wordt vanuit het res. Dus, rode of gele pijl? (voor de duidelijkheid, de aansluitingen van de radiator zitten hoger als het reservoir, waardoor er waarschijnlijk lucht bovenin in de rad komt.) Of kan het misschien beter helemaal anders? (de aansluitingen van de rad kunnen alleen maar boven zitten)

Dit blok vanwege de kleur en de redelijke prijs van 50 euro.
Nu zat ik wat rond te kijken naar een ander rad, omdat ik leiver eentje wil met rechte zijkanten. Zo kwam ik de Black ICE Radiator GTS–Lite 360 tegen bij B&G computers. Dit rad kost echt helemaal niks vergeleken met andere rads. (32 euro) Ook is hij lekker klein. Betekent dit nou dat hij voor geen meter presteert? Ik kan er helemaal geen reviews of informatie over vinden

(als dit het goeie plaatje is, webshops zetten wel vaker een verkeerd plaatje bij dingen)
Dit word (nogal schematisch) mijn setup. de pomp en het reservoir komen naast elkaar ipv. voor elkaar en het rad is groter. Nu vraag ik mij af hoe ik de pomp het beste kan zetten. Is het beter als de pomp het water op het cpu blok blaast en dus het water, via de rad. uit het reservoir zuigt? Of gaat dit problemen geven door het en kan ik beter de pomp water uit het reservoir laten zuigen via het cpu blok, dus zodat er water het cpu blok ingezogen wordt vanuit het res. Dus, rode of gele pijl? (voor de duidelijkheid, de aansluitingen van de radiator zitten hoger als het reservoir, waardoor er waarschijnlijk lucht bovenin in de rad komt.) Of kan het misschien beter helemaal anders? (de aansluitingen van de rad kunnen alleen maar boven zitten)

[ Voor 103% gewijzigd door jdm8 op 12-06-2008 16:53 ]
Dat Black Ice rad is gewoon een prima radiator hoor en zal jouw toekomstige setup zeker wel koel genoeg houden. Eventueel kan je ook nog voor een Black ICE Radiator GT Stealth 240 gaan. Deze zal waarschijnlijk even goed koelen.. hij is alleen 10 euro duurder. Ook het cpu blok is een goede keuze (heb hem zelf ookjdm8 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 21:14:
Misschien sloop ik ook wel de hele fan, zodat alleen de bladen en de motor over is. Deze lijm ik dan op een zelf gemaakt UV reactive acryl frame. Zo is het tenminste echt uniek en die fans kosten toch geen drol (4 euro).
Nu zat ik wat rond te kijken naar een ander rad, omdat ik leiver eentje wil met rechte zijkanten. Zo kwam ik de Black ICE Radiator GTS–Lite 360 tegen bij B&G computers. Dit rad kost echt helemaal niks vergeleken met andere rads. (32 euro) Ook is hij lekker klein. Betekent dit nou dat hij voor geen meter presteert? Ik kan er helemaal geen reviews of informatie over vindenIk heb nog geen idee wat voor hardware ik wil gebruiken maar ik wil als proc wss een E8400 met een of andere vga die tussen mid en high end in zit. Nieuwe serie van ATI misschien als ik eentje met zwart PCB kan vinden.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Over jouw schema:
Het best is om de pomp achter het reservoir te plaatsen zodat hij het water uit het reservoir zuigt en doorpompt naar de cpu of rad. Je moet de pomp dan wel onder het reservoir plaatsen zodat er altijd water in de pomp zit (zelfs als de pomp uit staat). Doe je dit niet dan heb je kans op luchtbellen in je loop.
Daar was ik dus ook bang voor, voor luchtbellen. Ik had dit zo omdat het en de pomp dan naast elkaar kunnen. (staat mooier omdat er twee slangen buiten, over de bovenkant van de kast lopen en de ingangen dan naast elkaar kunnen. Ik heb al iets anders bedacht, maar dan moet ik een nogal complex resevoir zelf in elkaar gaan zetten. Het probleem is dus dat de pomp neit echt onder het reservoir kan, maar zolang de pomp maar onder het waterniveau zit is het ook goed toch?_TP_ schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 10:14:
[...]
Dat Black Ice rad is gewoon een prima radiator hoor en zal jouw toekomstige setup zeker wel koel genoeg houden. Eventueel kan je ook nog voor een Black ICE Radiator GT Stealth 240 gaan. Deze zal waarschijnlijk even goed koelen.. hij is alleen 10 euro duurder. Ook het cpu blok is een goede keuze (heb hem zelf ook).
Over jouw schema:
Het best is om de pomp achter het reservoir te plaatsen zodat hij het water uit het reservoir zuigt en doorpompt naar de cpu of rad. Je moet de pomp dan wel onder het reservoir plaatsen zodat er altijd water in de pomp zit (zelfs als de pomp uit staat). Doe je dit niet dan heb je kans op luchtbellen in je loop.
Dit had ik in gedachte. een zelf gemaakt reservoir van RVS. . Blauw is koppeling ingang van res (van rad naar res). Rood is een buisje, gelast in het res. Het is eigelijk een soort doorgang van cpu, door het reservoir heen, naar het rad. (voor het uiterlijk) Dat zwarte is de pomp. Die rechtstreeks uit het reservoier pompt en naar de cpu toe.

Met deze pomp

Sorry voor alle vragen, maar dit is mijn eerste waterkoeling setup en het is allemaal nogal duur, zou dus zonde zijn als ik iets verkeerds bestel
[ Voor 26% gewijzigd door jdm8 op 13-06-2008 11:22 ]
Verwijderd
Na een aantal jaartjes nauwelijks meer met pc's bezig te zijn geweest door werk en ander hobbies (motoren vooral). Heb ik eindelijk het waterkoelen eens opgepakt.
Systeem komt in een CM690. Hierin heb ik in over de afgelopen paar weken al een HWLabs420 Stealth radiator in gelepeld. (weet dat de stealths n iet de best radiatoren zijn maar ik heb nogal een beperking in dikte boven in en dit was de grootste die ik kon vinden).

Hierbij komen voorlopig waarschijnlijk de volgende spullen:
Laing D5-Pumpe 12V D5-Vario 1/2" (Swiftech MCP655 Variante
Schlauch Tygon R3603 19,1/12,7mm klar
D-Tek FuZion v2 universal
EK-Backplate LGA 775
13mm (1/2") Schlauchanschluss G1/4 mit O-Ring (High-Flow)
13mm (16/13mm = 1/2") T Schlauchverbinder (klar)
Fillport Black POM Universal
Wärmeleitpaste Silver Grease
Schlauchschelle 17 - 19mm Kunststoff
3x Sharkoon S1402515P-3 in Pull config, trekken dus lucht uit de kast. 1x 120 intake bij de schijven origineel, 1x 120 boven de cpu en 1 of 2 140's in het sidepanel.
Zit ik hier een beetje goed mee? Aan de hand hiervan ga ik bekijken of ook de 8800GTX op deze radiator komt of dat ik ook de voorkant ga vullen met een radiator. Ik wil alles wel intern houden in deze kast. Als Het waterkoelen me blijft bevallen ga ik wel eens voor een externe tripple loop oid.
Systeem komt in een CM690. Hierin heb ik in over de afgelopen paar weken al een HWLabs420 Stealth radiator in gelepeld. (weet dat de stealths n iet de best radiatoren zijn maar ik heb nogal een beperking in dikte boven in en dit was de grootste die ik kon vinden).

EK-Backplate LGA 775
3x Sharkoon S1402515P-3 in Pull config, trekken dus lucht uit de kast. 1x 120 intake bij de schijven origineel, 1x 120 boven de cpu en 1 of 2 140's in het sidepanel.
Zit ik hier een beetje goed mee? Aan de hand hiervan ga ik bekijken of ook de 8800GTX op deze radiator komt of dat ik ook de voorkant ga vullen met een radiator. Ik wil alles wel intern houden in deze kast. Als Het waterkoelen me blijft bevallen ga ik wel eens voor een externe tripple loop oid.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2008 19:13 ]
Beste members,
Ik zit pas net in de waterkoeling scene maar ik kom er niet helemaal eruit. Ik heb een koolance exos II en die ben ik aan het ombouwen zodat ie heel veel betere performance gaat krijgen. Ik heb de pomp al vervangen want die was kapot en deed het dus niet meer. Deze is vervangen voor de upgrade pomp met pomp regelaar. De pomp is het zelfde als de laing DDC pomp dus. Het pomp probleem is helemaal oplost. Maar ik zit nou met een radiator probleem. Niet alle radiatoren passen erin kwa omvang. De TFC X-changer, Thermochill, Black ICe gt extreme past ook niet. Ik heb zelf al zitten zoeken welke er wel erin zouden passen. Het enige wat ik graag zou willen weten welke radiator die ik post is de beste, of het rad weinig flow restrictie heeft en in welke categorie het rad valt (waarmee het te vergelijken is. Ik heb de keuze uit:
Komen van freezinghardware.nl
Black Ice GT Xtreme Lite 240
Alphacool NexXxoS Pro II rev. 2
Black Ice GT Stealth 240
UV-radiator 240 - 1/4" (volgens mij van XSPC) (of Magicool)
Van Aquatuning.de
MagiCool SLIM DUAL 240 Radiator
MagiCool SLIM DUAL 240 Elegant Plexi Serie Radiator
Swiftech MCR220 240mm Radiator
De vraag is, welke is de beste rad van beide webshops?
Welke rad is het beste van Freezinghardware.nl
Welke rad is het beste van Aquatuning.de.
Zouden jullie de rads van goed naar slecht willen plaatsen? En welke rad heeft de minste weerstand?
Prijs is niet belangrijk. Prestaties wel.
Ik zit pas net in de waterkoeling scene maar ik kom er niet helemaal eruit. Ik heb een koolance exos II en die ben ik aan het ombouwen zodat ie heel veel betere performance gaat krijgen. Ik heb de pomp al vervangen want die was kapot en deed het dus niet meer. Deze is vervangen voor de upgrade pomp met pomp regelaar. De pomp is het zelfde als de laing DDC pomp dus. Het pomp probleem is helemaal oplost. Maar ik zit nou met een radiator probleem. Niet alle radiatoren passen erin kwa omvang. De TFC X-changer, Thermochill, Black ICe gt extreme past ook niet. Ik heb zelf al zitten zoeken welke er wel erin zouden passen. Het enige wat ik graag zou willen weten welke radiator die ik post is de beste, of het rad weinig flow restrictie heeft en in welke categorie het rad valt (waarmee het te vergelijken is. Ik heb de keuze uit:
Black Ice GT Stealth 240
Van Aquatuning.de
Zouden jullie de rads van goed naar slecht willen plaatsen? En welke rad heeft de minste weerstand?
http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.
Ik denk dat rad vragen al meerdere keren is langs geweest, en ook welke rads de casemodders meestal nemen... Dus je zou bijna antwoord kunnen bepalen voor jezelf door even dit topic rustig door te nemen en goede opties met redenen opschrijven op papier. Na lezen van topic heb je zo overzicht op papier en kan je keuze maken.
Kijk naar casemods welke rads ze gebruiken. Het zijn vrijwel altijd goede exemplaren.
Kijk naar casemods welke rads ze gebruiken. Het zijn vrijwel altijd goede exemplaren.
Oh waar vind ik dan een mega test van 120.2 radiatoren, ik ben er amper geen tegen gekomen. Alleen een test van 120.3 radiatoren, maar dat vind ik geen vergelijking met de 120.2 exemplaren.
En daarnaast vind ik ook niet veel over de Black Ice GT Xtreme Lite 240 dan krijg ik eventueel alleen maar antwoorden en reviews over de grote broer. Ik zit gewoon vast.....
Ik weet wel dat die swiftech MCR220 een van de betere is, maar daar houd het ook echt mee op.
Best Buy Guide Waterkoeling- discussie
Heb ik ook al bekeken, maar word er niet echt veel wijzer van.
En daarnaast denk ik dat jullie meer weten aangezien jullie veel langer in de waterkoeling scene zitten. Ik ben pas begonnen.
Zou erg stom zijn dat ik over de 500 euro aan radiatoren moet aanschaffen en ook ze nog eens zelf zou moeten testen om te zien welke de beste is, terwijl wat hulp eigenlijk me vraag al doet oplossen.. En daarnaast zoveel vraag ik toch niet van jullie?
En daarnaast vind ik ook niet veel over de Black Ice GT Xtreme Lite 240 dan krijg ik eventueel alleen maar antwoorden en reviews over de grote broer. Ik zit gewoon vast.....
Ik weet wel dat die swiftech MCR220 een van de betere is, maar daar houd het ook echt mee op.
En daarnaast denk ik dat jullie meer weten aangezien jullie veel langer in de waterkoeling scene zitten. Ik ben pas begonnen.
Zou erg stom zijn dat ik over de 500 euro aan radiatoren moet aanschaffen en ook ze nog eens zelf zou moeten testen om te zien welke de beste is, terwijl wat hulp eigenlijk me vraag al doet oplossen.. En daarnaast zoveel vraag ik toch niet van jullie?

[ Voor 47% gewijzigd door Robin4 op 15-06-2008 12:08 ]
En als je een test van 120.3 radiator hebt gevonden neem je daarvan de 120.2 variantRobin4 schreef op zondag 15 juni 2008 @ 12:00:
Oh waar vind ik dan een mega test van 120.2 radiatoren, ik ben er amper geen tegen gekomen. Alleen een test van 120.3 radiatoren, maar dat vind ik geen vergelijking met de 120.2 exemplaren.
Ik zag dat je ook post had gemaakt op XS. Heb je toch genoeg antwoorden?
[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 15-06-2008 12:58 ]
Ziet er prima uit. Slangen kunnen eventueel wat kleiner maar dat is persoonlijk. Waarom die EK-backplate? Verder past dat rad. mooi in je kast zoVerwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 18:57:
[afbeelding]
[afbeelding]
EK-Backplate LGA 775
Ik heb zelf ervaring met verschillende: De NexXos van Alphacool is gewoon goed. Goedkoop, presteert goed voor dat geld en geen probleem verder. BlackIce heb ik nu. De kwaliteit is wel een stukje hoger, beter afgewerkt enz. en met mijn 480 Extreme rad. draai ik passief met een Q6600 en 8800GT. Maar een triple of dualrad zal ook prima zijn. Met de overige heb ik geen ervaring.Robin4 schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 15:31:
Beste members,
Ik zit pas net in de waterkoeling scene maar ik kom er niet helemaal eruit. Ik heb een koolance exos II en die ben ik aan het ombouwen zodat ie heel veel betere performance gaat krijgen. Ik heb de pomp al vervangen want die was kapot en deed het dus niet meer. Deze is vervangen voor de upgrade pomp met pomp regelaar. De pomp is het zelfd
e als de laing DDC pomp dus. Het pomp probleem is helemaal oplost. Maar ik zit nou met een radiator probleem. Niet alle radiatoren passen erin kwa omvang. De TFC X-changer, Thermochill, Black ICe gt extreme past ook niet. Ik heb zelf al zitten zoeken welke er wel erin zouden passen. Het enige wat ik graag zou willen weten welke radiator die ik post is de beste, of het rad weinig flow restrictie heeft en in welke categorie het rad valt (waarmee het te vergelijken is. Ik heb de keuze uit:
Black Ice GT Stealth 240
Van Aquatuning.de
Beste prestatie: Thermochill. Klaar. Ook een met de minste weerstand maar dat maakt opzich niet heel veel uit. Als je een Laing pompje hebt kun je dat toch wel hebben.
Overigens zou ik het anders aanpakken: Verkoop de set die je nu hebt en ga voor volledig custom. Nu ga je onderdeel voor onderdeel vervangen. Pomp heb je nu al, slangen ed. kosten geen vermogen en Alphacoolblokjes bieden een enrom goede prestatie/geld verhouding. Als geld geen probleem is kun je naar duurdere blokjes kijken. De pomp kun je vast wel intern kwijt: Een groot rad. kan achterop of bovenop. Met een grote kast ook gewoon intern.
Dat heb ik echt nog nooit eerder als advies gezienMrDummy schreef op zondag 15 juni 2008 @ 00:30:
Ik denk dat rad vragen al meerdere keren is langs geweest, en ook welke rads de casemodders meestal nemen... Dus je zou bijna antwoord kunnen bepalen voor jezelf door even dit topic rustig door te nemen en goede opties met redenen opschrijven op papier. Na lezen van topic heb je zo overzicht op papier en kan je keuze maken.
Wat een bagger advies word er weer gegeven.. Vind het niet erg dat je mij de Nexxos aanraad kwa prijs / prestatie. Maar ik vroeg een radiator die het beste is van die lijst die ik noem. Prijs is hier geheel niet belangrijk. Daarnaast past de Thermochill radiator niet. En daarnaast is de thermochill echt niet de beste. Volgens mij loop je nog een eeuw achter. De beste is momenteel de TFC Xchanger van feser.
Lekker advies om de exos II unit te verkopen. Ik weet niet of je een geld boom in de tuin hebt staan. Maar deze unit had ik al en kost nou verder niks. Er zit al een upgrade pomp in, dus lijkt me zoiezo al stom om hem nou te verkopen. En daarnaast gebruik ik de unit momenteel voor een OC compentitie en zit ik niet te wachten op een gehele nieuwe watersetup die ik helemaal niet nodig heb en het makkelijk af kan met de huidige spullen. Hoezo bedoel je duurdere blokjes? Ik heb al een D-tek Fuzion V2. Weet niet wat daar verkeerd aan is.
Ik bedank je voor je reactie (i.i.g dat je er nog de moeite voor genomen hebt, kan nog meer mensen van leren) Alleen wat je adviseerd kan ik me totaal niet in vinden. En ik vroeg ook alleen wat de beste radiator is van de lijst die ik opgenoemt heb. Want de rest gaat gewoon niet passen.
Lekker advies om de exos II unit te verkopen. Ik weet niet of je een geld boom in de tuin hebt staan. Maar deze unit had ik al en kost nou verder niks. Er zit al een upgrade pomp in, dus lijkt me zoiezo al stom om hem nou te verkopen. En daarnaast gebruik ik de unit momenteel voor een OC compentitie en zit ik niet te wachten op een gehele nieuwe watersetup die ik helemaal niet nodig heb en het makkelijk af kan met de huidige spullen. Hoezo bedoel je duurdere blokjes? Ik heb al een D-tek Fuzion V2. Weet niet wat daar verkeerd aan is.
Ik bedank je voor je reactie (i.i.g dat je er nog de moeite voor genomen hebt, kan nog meer mensen van leren) Alleen wat je adviseerd kan ik me totaal niet in vinden. En ik vroeg ook alleen wat de beste radiator is van de lijst die ik opgenoemt heb. Want de rest gaat gewoon niet passen.
Verwijderd
Neem de swifftech, daar heb je zekers geen miskoop aan.
Als 2e zou ik de stealth nemen...
De lite versie is geloof ik weer de cheap ass uitvoering... Dus de gewone nemen
CPU blok is top!
btw, toch niet de hardware.info oc contest... Me2
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2008 21:48 ]
Die stealh is volgens mij het laagste van het laagste. Leuke radiator als je alleen stilte wilt hebben in de pc. Persoonlijk zit ik nog te twijfelen tussen de swifttech MCR 220 en de BI GT Extreme Lite 240.
Ik denk dat de BI GT Extreme lite 240 het net iets beter doet, het is een kleinere versie van de 240GTX
Maar kan er kwa review er niks over vinden.
Betreft die magicool ben ik ook wel benieuwd naar hoe die presteren. Maar die schijnen alleen in duitsland verkocht te worden. Ben wel benieuwd naar de prestaties.
BTW hoi yozzman
Ik denk dat de BI GT Extreme lite 240 het net iets beter doet, het is een kleinere versie van de 240GTX
Betreft die magicool ben ik ook wel benieuwd naar hoe die presteren. Maar die schijnen alleen in duitsland verkocht te worden. Ben wel benieuwd naar de prestaties.
BTW hoi yozzman
Verwijderd
Idd, daar is de stealth ook voorRobin4 schreef op zondag 15 juni 2008 @ 21:51:
Die stealh is volgens mij het laagste van het laagste. Leuke radiator als je alleen stilte wilt hebben in de pc. Persoonlijk zit ik nog te twijfelen tussen de swifttech MCR 220 en de BI GT Extreme Lite 240.
BTW hoi yozzman
Denk dat je goed moet opletten met de GT dat je fatsoenlijke fans hebt, geen fans die niet veel druk kunnen leveren zoals bv noctua's... Nieuwe wel, oude niet...
Dit ivm met het heel dicht op elkaar zitten van de radiator fins. Heb ik namelijk gehad met mn BIX.
Swifftech rad is gewoon een rad wat zich al bewezen heeft
Vandaar dat ik die ook aanraad.
Hoi Yozzman, Jeroen van Diesen hier, jij gaat natuurlijk geen kans meer maken met die contest nu al je tactieken hier open bloot liggen en ik gewoon mee kan lezen
Verwijderd
Gaat zowiezo niet echt worden die contest...bokkow schreef op zondag 15 juni 2008 @ 22:24:
Hoi Yozzman, Jeroen van Diesen hier, jij gaat natuurlijk geen kans meer maken met die contest nu al je tactieken hier open bloot liggen en ik gewoon mee kan lezen
Heb niet echt veel geluk met mn proc

Krijg em niet eens op 3600, niet met mn TRUE en niet water...

Zal de swiftech het beter doen met hoge druk fans dan de BI xtreme lite 240?
Beetje minder aanvallend is ook niet erg hoor. Verder:Robin4 schreef op zondag 15 juni 2008 @ 21:37:
Wat een bagger advies word er weer gegeven.. Vind het niet erg dat je mij de Nexxos aanraad kwa prijs / prestatie. Maar ik vroeg een radiator die het beste is van die lijst die ik noem. Prijs is hier geheel niet belangrijk. Daarnaast past de Thermochill radiator niet. En daarnaast is de thermochill echt niet de beste. Volgens mij loop je nog een eeuw achter. De beste is momenteel de TFC Xchanger van feser.
Ik zeg alleen maar wat over de radiatoren wat ik zelf kan bevestigen. Ik zeg niet dat de Alphacool het beste is. Indirect zeg ik dat de BlackIce beter is. Een stukje verderop:Ik heb zelf ervaring met verschillende: De NexXos van Alphacool is gewoon goed. Goedkoop, presteert goed voor dat geld en geen probleem verder. BlackIce heb ik nu. De kwaliteit is wel een stukje hoger, beter afgewerkt enz. en met mijn 480 Extreme rad. draai ik passief met een Q6600 en 8800GT. Maar een triple of dualrad zal ook prima zijn. Met de overige heb ik geen ervaring.
Dat die ander beter is wist ik dan weer niet maar als je dat zelf al weet, waarom vraag je het dan? Dat meer ter zijde aangezien het je daar niet omging.Beste prestatie: Thermochill. Klaar. Ook een met de minste weerstand maar dat maakt opzich niet heel veel uit. Als je een Laing pompje hebt kun je dat toch wel hebben.
Mijn bedoeling was: Die pomp kun je gewoon houden, voor die unit geven ze toch wel geld. Het enige wat je dan nodig hebt is een radiator (die je toch al moest hebben) en slangen. Dat je aan een competitie meedoet en al een goed blokje hebt kan ik ook niet ruiken.Lekker advies om de exos II unit te verkopen. Ik weet niet of je een geld boom in de tuin hebt staan. Maar deze unit had ik al en kost nou verder niks. Er zit al een upgrade pomp in, dus lijkt me zoiezo al stom om hem nou te verkopen. En daarnaast gebruik ik de unit momenteel voor een OC compentitie en zit ik niet te wachten op een gehele nieuwe watersetup die ik helemaal niet nodig heb en het makkelijk af kan met de huidige spullen. Hoezo bedoel je duurdere blokjes? Ik heb al een D-tek Fuzion V2. Weet niet wat daar verkeerd aan is.
Als laatste: Je kunt ook gewoon een 2e rad. bij je loop inzetten. Heb je sowieso goede prestaties
Veel succes iig en ik hoop dat je er toch nog wat mee kan.
Tuurlijk weet ik dat thermochill een van de betere is(staat ook overal een review van en ja heb zelf ook zitten zoeken en het is eenmaal een bekend merk), maar dit past niet in die behuizing, en anders had ik hem er wel erbij gezet. En eventueel ook aangeschaft. De pomp is een nieuwe upgrade pomp en die doe ik niet weg, heeft me genoeg gekost en waarom los in de kast zitten? Ik hou hem liever extern zodat ik de waterkoeling overal voor zou kunnen gebruiken.TEAMIKKE schreef op maandag 16 juni 2008 @ 09:08:
[...]
Beetje minder aanvallend is ook niet erg hoor. Verder:
[...]
Ik zeg alleen maar wat over de radiatoren wat ik zelf kan bevestigen. Ik zeg niet dat de Alphacool het beste is. Indirect zeg ik dat de BlackIce beter is. Een stukje verderop:
[...]
Dat die ander beter is wist ik dan weer niet maar als je dat zelf al weet, waarom vraag je het dan? Dat meer ter zijde aangezien het je daar niet omging.
[...]
Mijn bedoeling was: Die pomp kun je gewoon houden, voor die unit geven ze toch wel geld. Het enige wat je dan nodig hebt is een radiator (die je toch al moest hebben) en slangen. Dat je aan een competitie meedoet en al een goed blokje hebt kan ik ook niet ruiken.
Als laatste: Je kunt ook gewoon een 2e rad. bij je loop inzetten. Heb je sowieso goede prestaties![]()
Veel succes iig en ik hoop dat je er toch nog wat mee kan.
Een 2de rad schiet niet erg op. Want dan is de stock rad van slechte kwaliteit. En de betere radiator neemt dan alleen maar extra plaats in wat ik zoiezo al niet heb. Maar i.i.g bedankt voor je reactie.
Verwijderd
Ik zit te kijken voor waterkoeling, heb al wat onderdelen gevonden maar weet niet of het wat is.
Dit heb ik gevonden.
D-TEK FuZion v2 - die is wel goed volgens mij
Thermochill PA120.2 - de 3 heeft meer opp. maar deze past beter in de kast.
Swiftech MCP355 12v DC - deze word wel aangeraden maar de meesten hebben een veel grotere pomp.
GPU koelblok moet ik nog even kijken.
Dit heb ik gevonden.
Swiftech MCP355 12v DC - deze word wel aangeraden maar de meesten hebben een veel grotere pomp.
CPU blok en radiator zijn beide gewoon heel erg goed, verder niets op aan te merken. Pomp is ook prima, maar misschien is een Laing beter, weet ik niet precies of dat veel uit maakt. Een 2x120mm rad is voor CPU en GPU ook prima, meer is niet echt nodig op zich.Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 19:33:
Ik zit te kijken voor waterkoeling, heb al wat onderdelen gevonden maar weet niet of het wat is.
Dit heb ik gevonden.
GPU blokken van EK vind ik persoonlijk erg goed en die zijn er voor vrijwel alle kaarten.
[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 18-06-2008 19:43 ]
Swiftech MCP355 is hetzelfde als een Liang alleen anders stickertje prima dus!PilatuS schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 19:42:
[...]
CPU blok en radiator zijn beide gewoon heel erg goed, verder niets op aan te merken. Pomp is ook prima, maar misschien is een Laing beter, weet ik niet precies of dat veel uit maakt. Een 2x120mm rad is voor CPU en GPU ook prima, meer is niet echt nodig op zich.
GPU blokken van EK vind ik persoonlijk erg goed en die zijn er voor vrijwel alle kaarten.
En voor GPU blokken full cover kan je nemen maar is wel duur
Ik zou eerder een Swiftech MCW60 nemen ofzo en dan wat heatsinks kan je lang mee voort.
[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 18-06-2008 22:51 ]
Dat van die pomp wist ik niet, in dat geval idd prima ja.Zenix schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 22:50:
[...]
Swiftech MCP355 is hetzelfde als een Liang alleen anders stickertje prima dus!
En voor GPU blokken full cover kan je nemen maar is wel duur
Ik zou eerder een Swiftech MCW60 nemen ofzo en dan wat heatsinks kan je lang mee voort.
Persoonlijk neem ik altijd een goed full-cover blok bij een nieuwe videokaart. Ik doe meestal wel een jaar of meer met een kaart dus dan valt het wel mee. Maar een MCW60 is op zich idd vele malen beter qua prijs/prestatie. Dat blok past volgens mij op wel 100 kaarten als het er niet meer zijn en daarom is ie erg future-proof voor weinig geld.
Met een laag budget is de MCW60 zeker meer aan te raden tegen over een full-cover blok. Met een wat hoger budget zou ik eerder voor een full-cover blok gaan. Voordeel aan een full-cover blok is wel dat airflow voor de videokaart niet meer nodig is, wat wel mooi is als je voor stilte gaat. Mits het een blok is met mosfet koeler.
Keuze tussen een full-cover blok of core-only blok blijft toch persoonlijk. Qua prijs/prestatie en hergebruik op nieuwere kaarten kan geen enkel op tegen de MCW60.
Ik heb ook 2x een fullcover blok gekocht maar het kan voor mij niet op tegen een core-only blokje. Het biedt gewoon geen extra voordelen. Het is duurder, lastiger om er goed op te krijgen en ik heb een keer gehad dat ie de mem-blokjes wel raakte maar de core zelf niet goed. Met mijn alphacool core-blokje doe ik nu ook alweer 2 generaties en dat gaat werkelijk perfect. Op m'n 8800GT houdt ie de core helemaal koel en het mem heeft geen airflow nodig. Die is er dan ook niet in mijn kast maar toch werkt het allemaal perfect.
Verwijderd
Is idd persoonlijk.... FC of core only...
Zelf vind ik zon FullCover gewoon een mooi ding
En dat monteren is eigenlijk niks moeilijker dan een core only.
Tenminste niet met de blokken van EK.
Zelf vind ik zon FullCover gewoon een mooi ding
En dat monteren is eigenlijk niks moeilijker dan een core only.
Tenminste niet met de blokken van EK.
Verwijderd
Als ik me er weer even mee mag bemoeien, dat core only blokje van alphacool doet het hier ook uber best. Moet wel zeggen dat ik een non game mental bezit vandaar dus co.
Verwijderd
Heb weer wat gevonden 
Een top voor montage op de Laing DDC pomp.
XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir
Er zit ook een blauwe led bij voor verlichting van onderaf, staat erg mooi.

Een top voor montage op de Laing DDC pomp.
XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir
Er zit ook een blauwe led bij voor verlichting van onderaf, staat erg mooi.

Verwijderd
Hier nog wat foto's in actie, voor de geintereseerden.
http://img174.imageshack.us/img174/9528/wc3lq7.jpg
http://img254.imageshack.us/img254/3999/redwitoutuvyq6.jpg
http://img366.imageshack.us/img366/3646/dsc00471px9.jpg
http://img257.imageshack.us/img257/3028/dsc00437yo5.jpg
http://img296.imageshack....trynandcomputer151ds0.jpg
Handig ding
Lijkt me wel wat voor een volgende keer.
Om te zien hoe de top/reservoir op de laing pomp moet worden gemonteerd, zie:
http://www.highflow.nl/forum/showthread.php?t=260
http://www.highflow.nl/forum/showthread.php?t=260
[ Voor 3% gewijzigd door Akuma2000 op 20-06-2008 23:40 ]
Plannen zijn gewijzigd. 360 rad krijg ik wel passend, maar dan kan ik mijn HDD's nergens kwijt. Daarom een intern 280 rad. Een sterke pomp omdat ik later waarschijnlijk ook VGA wil gaan koelen. Highflow slangen omdat die aansluiting nou eenmaal op de pomp zit en die aansluitingen goedkoper zijn bij BG. Dit budget blokje omdat ik een beetje op de centen moet letten en hij bijna net zo goed presteert als een D-tek fuzion (scheelt 1 a 2 graden). Eigelijk wil ik zwarte tygon slangen maar deze zijn asociaal duur en er staat in grote witte letters TYGON R-3400 op

Heeft iemand hier nog opmerkingen over? Het is namelijk een smak geld.
Nog een klein vraagje, zijn slangklemmen beslist nodig?

Heeft iemand hier nog opmerkingen over? Het is namelijk een smak geld.
Nog een klein vraagje, zijn slangklemmen beslist nodig?
[ Voor 28% gewijzigd door jdm8 op 21-06-2008 23:31 ]
Ik ga van de zomer overstappen op:
Intel Quadcore Q9450 die gekoeld wordt door Swifttech Apogee GT
Nforce 7XX moederbord met gekoelde north/south-bridge, is dit nodig voor een stevige overklok? Denk aan ~3.6 Ghz op de Quadcore.
Geforce 2X0 GTX, hangt af van prijs/prestatie verhouding van de 280/260 op het moment van aankoop. Is hier al en goede waterkoel-blok voor? Of is een aftermarket lucht koeler goed genoeg?
De pomp is een Laing DDC-Pumpe 12V Pro met softtop, op een Black ICE Radiator GT Stealth 360.
Is de Radiator sterk genoeg om de warmte van dit system voldoende af te voeren? Zelfde geldt voor de pomp. Of moet ik een stapje hoger te gaan als ik de 3 onderdelen voldoende wil koelen op een stevige overklok?
Intel Quadcore Q9450 die gekoeld wordt door Swifttech Apogee GT
Nforce 7XX moederbord met gekoelde north/south-bridge, is dit nodig voor een stevige overklok? Denk aan ~3.6 Ghz op de Quadcore.
Geforce 2X0 GTX, hangt af van prijs/prestatie verhouding van de 280/260 op het moment van aankoop. Is hier al en goede waterkoel-blok voor? Of is een aftermarket lucht koeler goed genoeg?
De pomp is een Laing DDC-Pumpe 12V Pro met softtop, op een Black ICE Radiator GT Stealth 360.
Is de Radiator sterk genoeg om de warmte van dit system voldoende af te voeren? Zelfde geldt voor de pomp. Of moet ik een stapje hoger te gaan als ik de 3 onderdelen voldoende wil koelen op een stevige overklok?
[ Voor 3% gewijzigd door Darkasantion op 21-06-2008 23:35 ]
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
@ jdm8
is goed spul
@ Darkasantion
Als je in je case een airflow over je moederbord hebt zou ik je moederbord niet koelen omdat het nu eenmaal al direct een smak geld is ervoor, voor je 2x0GTX zijn er nog geen blokken(water) op de markt normaal gezien zullen er wel een aantal luchtgekoelde blokken zijn die hierop passen. Ivm de radiator je zit zoiezo al met een toch wel kwaliteits radiator en een 360 dus dit is goed te doen
ivm met je pomp ik heb deze in mijn setup steken en deze is gewoonweg goed dus ik zou het bij die pomp houden.
is goed spul
@ Darkasantion
Als je in je case een airflow over je moederbord hebt zou ik je moederbord niet koelen omdat het nu eenmaal al direct een smak geld is ervoor, voor je 2x0GTX zijn er nog geen blokken(water) op de markt normaal gezien zullen er wel een aantal luchtgekoelde blokken zijn die hierop passen. Ivm de radiator je zit zoiezo al met een toch wel kwaliteits radiator en een 360 dus dit is goed te doen
De Swiftech MCW60 past misschien wel op de GTX2x0 serie.Nicklazzz schreef op zondag 22 juni 2008 @ 00:28:
@ jdm8
is goed spul
@ Darkasantion
Als je in je case een airflow over je moederbord hebt zou ik je moederbord niet koelen omdat het nu eenmaal al direct een smak geld is ervoor, voor je 2x0GTX zijn er nog geen blokken(water) op de markt normaal gezien zullen er wel een aantal luchtgekoelde blokken zijn die hierop passen. Ivm de radiator je zit zoiezo al met een toch wel kwaliteits radiator en een 360 dus dit is goed te doenivm met je pomp ik heb deze in mijn setup steken en deze is gewoonweg goed dus ik zou het bij die pomp houden.
@ Zenix
Dat kan goed zijn
ik dacht aan full-cover blokken:)
Dat kan goed zijn
Ik zoek naar een full cover block, wil gewoon de temperaturen op een wat "normaler" lniveau hebben, dus full cover is the way to go. Ga eens kijken wat er de volgende maand miss op de markt komt. Maar in elk geval bedankt voor de replies.
Moederbord wordt dus actief lucht, CPU wordt gekoeld door de Apogee GT en zo hou ook nog voldoende "koel"vermogen over voor de 2X0 GTX om die te koelen .
Moederbord wordt dus actief lucht, CPU wordt gekoeld door de Apogee GT en zo hou ook nog voldoende "koel"vermogen over voor de 2X0 GTX om die te koelen .
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Perfecte keuze;)Darkasantion schreef op zondag 22 juni 2008 @ 01:08:
Ik zoek naar een full cover block, wil gewoon de temperaturen op een wat "normaler" lniveau hebben, dus full cover is the way to go. Ga eens kijken wat er de volgende maand miss op de markt komt. Maar in elk geval bedankt voor de replies.
Omdat ik helemaal nieuw ben met waterkoeling leek mij het een goed idee om een alles in een set te kopen (dan heb ik gelijk alles compleet). Nu zag ik deze set staan: klik. Die leek me wel wat, kwalitatief goede onderdelen allemaal had ik in recensies gelezen. Ik neem hem met een Feser Single radiator (+20 e) en een HD3870 blok (+5,50) dus €374,50 totaal.
Het is nogal veel geld voor mij maar ik heb het er graag voor over, als ik maar zeker weet dat het een goede koop is.
Het is nogal veel geld voor mij maar ik heb het er graag voor over, als ik maar zeker weet dat het een goede koop is.
Dat is een hele goede set, mooie radiator (in ieder geval meer dan voldoende) mooi CPU blok (misschien wat restrictief maar met die pomp prima) en mooie GPU. Staat denk ik wel garant voor een goede eerste ervaring met waterkoeling.Maksvr schreef op zondag 22 juni 2008 @ 11:42:
Omdat ik helemaal nieuw ben met waterkoeling leek mij het een goed idee om een alles in een set te kopen (dan heb ik gelijk alles compleet). Nu zag ik deze set staan: klik. Die leek me wel wat, kwalitatief goede onderdelen allemaal had ik in recensies gelezen. Ik neem hem met een Feser Single radiator (+20 e) en een HD3870 blok (+5,50) dus €374,50 totaal.
Je neemt dus ipv. een 3x 120mm radiator een 1x 120mm mega overpriced radiator van feserMaksvr schreef op zondag 22 juni 2008 @ 11:42:

[ Voor 6% gewijzigd door Flythe op 22-06-2008 15:47 ]
Ja want dan kan ik het mooi in mijn midi-tower wegwerken. 36 cm kan ik niet kwijt (240 ook niet) dus was mijn idee om voor een goede 120 mm radiator te gaan waar ik mee vooruit kan. De Thermochill 120mm die ze bij HighFlow hebben is even duur als die van Feser alleen heeft die 3/8 aansluitingen waardoor ik van die koppelstukjes enzo nodig heb.Flythe schreef op zondag 22 juni 2008 @ 15:44:
[...]
Je neemt dus ipv. een 3x 120mm radiator een 1x 120mm mega overpriced radiator van feser. Als je die set neemt kies dan gewoon de black ice GT of als je nog wat betere prestaties wilt de thermochill, de feser triple radiator is nog eens €40,- duurder dan de thermochill, de prestaties van feser zijn dan wel wat beter maar het prijskaartje is echt belachelijk.
Maar de prestaties zijn toch wel beter dan die van een Black Ice GT Stealth? Wat raad jij dan aan om te pakken?
Edit\ En je kan alles natuurlijk relativeren he
[ Voor 11% gewijzigd door Maks op 22-06-2008 16:21 ]
In een miditower krijg je vaak nog wel een 240mm radiator, maar als je niet wil modden oid. en voor een 120mm radiator wilt gaan (heb ik ook op het moment) dan zou ik naar een winkel toe gaan waar ze meerdere 120mm radiatoren hebben, aquatuning bijvoorbeeld.
voor het verschil tussen 120 - 240 en 360 radiatoren van feser en black ice kijk even hier en dan vooral de laatste pagina, de verschillen zijn zo'n 4 graden op stress. Om dat je voor een 120mm radiator gaat lijkt het me niet dat je wilt gaan overclocken?, dan maken die 4 graden ook niet meer zoveel uit lijkt me.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een radiator groter dan 120mm wenselijk is tegenwoordig, het gaat op zich wel goed maar het kan beter en stiller.
voor het verschil tussen 120 - 240 en 360 radiatoren van feser en black ice kijk even hier en dan vooral de laatste pagina, de verschillen zijn zo'n 4 graden op stress. Om dat je voor een 120mm radiator gaat lijkt het me niet dat je wilt gaan overclocken?, dan maken die 4 graden ook niet meer zoveel uit lijkt me.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een radiator groter dan 120mm wenselijk is tegenwoordig, het gaat op zich wel goed maar het kan beter en stiller.
Je kunt ook je rad onder je bureau hangen bv. Of achter de kast hangen met draadeinden. Wees creatief, we zijn niet voor niets tweakers.
Ik vind het zelf ook wel mooi om alles in één kastje te hebben zitten
. Maar als je groter dan 120mm wilt hebben moet wel de zaag erbij gehaald worden.
Iemand op bit-tech heeft het zelfs voor elkaar gekregen om 2x 240mm radiator, een peltier element, full size atx en nog een heleboel zooi in een NZXT Rogue te proppen en die kast heeft ook geen zeeën van ruimte
.
Iemand op bit-tech heeft het zelfs voor elkaar gekregen om 2x 240mm radiator, een peltier element, full size atx en nog een heleboel zooi in een NZXT Rogue te proppen en die kast heeft ook geen zeeën van ruimte
Jeetje ik heb even die topic opgezocht over die NZXT Rogue, heb er laatst eentje voor mijn broer gekocht echt een heel mooi ding (standaard al). Maar die mod van die kerel heeft er bij mij wel even voor gezorgd dat ik mijn onderbroek moest verschonen.Flythe schreef op zondag 22 juni 2008 @ 17:43:
Ik vind het zelf ook wel mooi om alles in één kastje te hebben zitten. Maar als je groter dan 120mm wilt hebben moet wel de zaag erbij gehaald worden.
Iemand op bit-tech heeft het zelfs voor elkaar gekregen om 2x 240mm radiator, een peltier element, full size atx en nog een heleboel zooi in een NZXT Rogue te proppen en die kast heeft ook geen zeeën van ruimte.
Ik vind het ook mooier om alles in de kast te hebben, maar als je je rad ergens uit het zicht kan hangen merk je er dus niks van. Er lopen alleen twee slangen met je kabels mee. Dit is echter alleen maar handig las je je pc op één plek houdt en hem niet continu verplaatst.Flythe schreef op zondag 22 juni 2008 @ 17:43:
Ik vind het zelf ook wel mooi om alles in één kastje te hebben zitten. Maar als je groter dan 120mm wilt hebben moet wel de zaag erbij gehaald worden.
Iemand op bit-tech heeft het zelfs voor elkaar gekregen om 2x 240mm radiator, een peltier element, full size atx en nog een heleboel zooi in een NZXT Rogue te proppen en die kast heeft ook geen zeeën van ruimte.
(ik vind die NZXT Rogue mod op bit-tech overigens ook meesterlijk, vind het allee niet erg mooi maar dat is natuurlijk persoonlijk.)
[ Voor 8% gewijzigd door jdm8 op 22-06-2008 20:10 ]
Ik heb een complete set in de verkoop: V&A aangeboden: Diverse hi-end waterkoelspullenMaksvr schreef op zondag 22 juni 2008 @ 11:42:
Is echt een super-kit.., & in perfecte staat.
Kepi_nl
Nouja het probleem is dat ik 3 SATA schijven ook nog eens heb, die nemen de onderste bays in beslag. Om dan maar even alles compleet te maken: Ik heb een Thermaltake Soprano kast met een AMD 5000+ BE @ 3,2 ghz. met een Artic Freezer. Die kan het echt net aan, 40 graden, tegenwoordig soms 60 na zware load (vcore 1,473, speeds alleen bij benchmarks). Videokaart is een HD3870 met een Thermaltake Duorb (ook overpriced maar dat ding ziet er stoer uit).
Is een 120 rad dan echt te weinig? Als ik een 240 rad dan moet dan zal ik inderdaad met de Dremel aan de slag moeten (kan ik dat ding ook weer eens gebruiken) maar dat doe ik liever niet...vandaar.
Ben trouwens ook op zoek naar FET waterkoelblokjes, heb nu maar een paar heatsinks er op geplakt maar ze worden nog steeds erg warm (designfoutje in de K9A2 CF
). Ik heb ze voor verschillende moederborden gezien maar nog nooit voor de K9A2. Anders moet ik daar nog steeds een fan op laten blazen namelijk.
En rabor ziet er leuk uit maar ik weet eigenlijk niet wat ik precies nodig heb.
Is een 120 rad dan echt te weinig? Als ik een 240 rad dan moet dan zal ik inderdaad met de Dremel aan de slag moeten (kan ik dat ding ook weer eens gebruiken) maar dat doe ik liever niet...vandaar.
Tja ik dus welGranted, most people should not attempt to cool an 8800GTX and a Q66600 CPU on just a 120mm radiator,
Ben trouwens ook op zoek naar FET waterkoelblokjes, heb nu maar een paar heatsinks er op geplakt maar ze worden nog steeds erg warm (designfoutje in de K9A2 CF
Heb ook een Soprano, als je de 3,5" bays eruit sloopt maakt dat heel veel ruimte, maar je krijgt er net geen 240mm radiator in (spreek uit ervaring) dan moet je ook een beetje gaan slopen in de 5.25" bays. Je zou eventueel kunnen overwegen een 360mm radiator op het dak van de kast te maken.Maksvr schreef op maandag 23 juni 2008 @ 01:40:
Nouja het probleem is dat ik 3 SATA schijven ook nog eens heb, die nemen de onderste bays in beslag. Om dan maar even alles compleet te maken: Ik heb een Thermaltake Soprano kast met een AMD 5000+ BE @ 3,2 ghz. met een Artic Freezer. Die kan het echt net aan, 40 graden, tegenwoordig soms 60 na zware load (vcore 1,473, speeds alleen bij benchmarks). Videokaart is een HD3870 met een Thermaltake Duorb (ook overpriced maar dat ding ziet er stoer uit).
[...]
Tja ik dus wel![]()
Ben trouwens ook op zoek naar FET waterkoelblokjes, heb nu maar een paar heatsinks er op geplakt maar ze worden nog steeds erg warm (designfoutje in de K9A2 CF). Ik heb ze voor verschillende moederborden gezien maar nog nooit voor de K9A2. Anders moet ik daar nog steeds een fan op laten blazen namelijk.
Thanks, en twee keer een 120 mm rad? Is dat ook mogelijk? Dan moet ik mijn hardeschijven wel een stuk hoger hangen maar dan kan ik een rad bij de intake vooraan en een rad bij de outtake links achter.The_Ownman schreef op maandag 23 juni 2008 @ 08:09:
[...]
Heb ook een Soprano, als je de 3,5" bays eruit sloopt maakt dat heel veel ruimte, maar je krijgt er net geen 240mm radiator in (spreek uit ervaring) dan moet je ook een beetje gaan slopen in de 5.25" bays. Je zou eventueel kunnen overwegen een 360mm radiator op het dak van de kast te maken.
En mijn pc neem ik twee keer per jaar ongeveer mee om te lannen dus opzich kan ik wel een externe rad denk ik. Deze vond ik mooi, dan is je rad wel extern maar dan is het toch "een geheel" dat kan ik denk ik zelf ook wel doen.
Pff zo gaat dat altijd bij mij, dan kijk ik naar een Tt Bigwater en komt er zo'n gigantische set uit
Maar iedereen in iedergeval bedankt want anders was ik voor een 120 rad gegaan, dat zou denk ik echt geen slim idee zijn.
Edit\ Dus ik wil voor een 240 extern gaan
Verwijderd
Welke beeldkaartjes zijn het daar die je koeltVerwijderd schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 21:53:
Hier nog wat foto's in actie, voor de geintereseerden.
Ik zou sowieso die 3.5" bays eruit slopen die zijn lelijk (vind ik) en dan zet je daar een 1x120 met een fan aan de binnekant (dus niet tussen de radiator en gat) dan is dat gewoon intake, dan kan je er eventueel nog eentje aan de achterkant van je kast zetten (misschien wel 2x120mm zoals de link die je zelf had). Ik denk dat je dan een mooi hanteerbare kast hebt met niet te veel gezeur van waterkoelingh.Maksvr schreef op maandag 23 juni 2008 @ 10:55:
[...]
Thanks, en twee keer een 120 mm rad? Is dat ook mogelijk? Dan moet ik mijn hardeschijven wel een stuk hoger hangen maar dan kan ik een rad bij de intake vooraan en een rad bij de outtake links achter.
En mijn pc neem ik twee keer per jaar ongeveer mee om te lannen dus opzich kan ik wel een externe rad denk ik. Deze vond ik mooi, dan is je rad wel extern maar dan is het toch "een geheel" dat kan ik denk ik zelf ook wel doen.
Pff zo gaat dat altijd bij mij, dan kijk ik naar een Tt Bigwater en komt er zo'n gigantische set uit
Maar iedereen in iedergeval bedankt want anders was ik voor een 120 rad gegaan, dat zou denk ik echt geen slim idee zijn.
Edit\ Dus ik wil voor een 240 extern gaan
Een paar pagina's eerder staat ook mijn oplossing voor een extern rad, niet te netjes gedaan maar het werkt.
Sorry, niet helemaal goed gelezen. Ik zag in je link een 88GT blok staan, dus dan had ik een complete set liggen..Maksvr schreef op maandag 23 juni 2008 @ 01:40:
[...]
Kepi_nl
Ja nais, deze is het he?The_Ownman schreef op maandag 23 juni 2008 @ 11:47:
[...]
Ik zou sowieso die 3.5" bays eruit slopen die zijn lelijk (vind ik) en dan zet je daar een 1x120 met een fan aan de binnekant (dus niet tussen de radiator en gat) dan is dat gewoon intake, dan kan je er eventueel nog eentje aan de achterkant van je kast zetten (misschien wel 2x120mm zoals de link die je zelf had). Ik denk dat je dan een mooi hanteerbare kast hebt met niet te veel gezeur van waterkoelingh.
Een paar pagina's eerder staat ook mijn oplossing voor een extern rad, niet te netjes gedaan maar het werkt.
Die 3.5" bays krijg je die er makkelijk uit? En jammer dat de foto's met de voeding er in onscherp zijn. Want de voeding (en met name de draadjes die er uit komen) is voor mij toch een bron van ergernissen qua looks. Ik heb een modulaire voeding maar dan is het nog een draadentroep
Heb je daar nog tips voor? Ik neig nu meer naar een 240 mm rad aan de achterkant ben alleen nog op zoek naar gromets zodat het er mooi ziet als die slangen naar buiten komen (afwerking is alles he
Ik heb met een Dreml een paar stukjes metaal uit het casefangat gehaald om daar slanger door heen te doen. Verder zou ik met een hamer en beitel op de schroeven (zijn van die vastgemaakte dingen zonder schroefdraad) ze eruit tikken (10 min werk niet heel erg grof geweld nodig) en dan komen ze er vrij gemakkelijk uit. Verder heb ik de kabels redelijk goed weggewerkt. Mobo en sata kabels zichtbaar en PCI express.Maksvr schreef op maandag 23 juni 2008 @ 13:08:
[...]
Ja nais, deze is het he?
Die 3.5" bays krijg je die er makkelijk uit? En jammer dat de foto's met de voeding er in onscherp zijn. Want de voeding (en met name de draadjes die er uit komen) is voor mij toch een bron van ergernissen qua looks. Ik heb een modulaire voeding maar dan is het nog een draadentroep
Heb je daar nog tips voor? Ik neig nu meer naar een 240 mm rad aan de achterkant ben alleen nog op zoek naar gromets zodat het er mooi ziet als die slangen naar buiten komen (afwerking is alles he), weet iemand daar nog iets voor? Hoe heb jij dat gedaan Ownman?
vraagje in het algemeen he? hoe zit het met de plaatsing van de fans op de radiator? zitten die strak tegen elkaar? of hoe groot is de tussenruimte? of wisselt dat ook nog per merk?
(ik wil namelijk in mn nieuw te bouwen case gelijk voorziening inbouwen voor waterkoeling, en als ik de fan gaten en montage vast zo maak dat ik er een 2x120 rad tussen kan schroeven zonder al te veel moeite, zou dat zeer fijn zijn
)
(ik wil namelijk in mn nieuw te bouwen case gelijk voorziening inbouwen voor waterkoeling, en als ik de fan gaten en montage vast zo maak dat ik er een 2x120 rad tussen kan schroeven zonder al te veel moeite, zou dat zeer fijn zijn
Over het algemeen zitten ze strak op de rad als je ze er normaal op schroeft. Je kan er natuurlijk wel zelf voor kiezen om ze er wat vanaf te plaatsen. De fans iets van de rad af is beter voor de koeling en het maakt ook minder herrie door ruizen door de lamellen heen.AlexanderB schreef op maandag 23 juni 2008 @ 16:58:
vraagje in het algemeen he? hoe zit het met de plaatsing van de fans op de radiator? zitten die strak tegen elkaar? of hoe groot is de tussenruimte? of wisselt dat ook nog per merk?
(ik wil namelijk in mn nieuw te bouwen case gelijk voorziening inbouwen voor waterkoeling, en als ik de fan gaten en montage vast zo maak dat ik er een 2x120 rad tussen kan schroeven zonder al te veel moeite, zou dat zeer fijn zijn)
Ik heb ze er zelf 1cm vanaf zitten door moederbord afstandsbusjes te gebruiken. Vervolgens heb ik er wel stukken tape op zitten om er voor te zorgen dat de lucht echt door de rad gaat.
Iets er vanaf is bij blazen sowieso beter dan vast er op.
Edit: Ik las je vraag even verkeerd. De fans zitten gewoon vrijwel tegen elkaar aan. Zit misschien 3mm tussen. Volgens mij is dit bij alle merken zo. De fans steken in ieder geval niet uit over de rad heen. Als een 2x120mm past dan geeft dat met fans geen problemen. (Alleen in de dikte zou het problemen kunnen geven, maar dat is gewoon even meten van te voren)
[ Voor 14% gewijzigd door PilatuS op 23-06-2008 17:25 ]
ik bedoel meer.. zijwaartste afstand tussen de fans.. 
je had et zelf al verbeterd..
"3mm ofzo".. de vraag is dus.. wat is ofzo?
want ik houd rekening met de diepte, maar ik moet wel weten hoe ver ik de bevestigingsgaten uit elkaar moet zetten, de "breedte" dus..
[edit3:]

gevonden
[edit4:]
en gecombineerd met het feit dat 120mm fans een center to center aftand van 105mm hebben op de schroefgaten, betekent dus dat de fans strak tegen elkaar zitten (tenzei je 118mm fans hebt, sommige 120mm fans zijn in werkelijkheid maar 118-119 mm breed.)
"3mm ofzo".. de vraag is dus.. wat is ofzo?

gevonden
en gecombineerd met het feit dat 120mm fans een center to center aftand van 105mm hebben op de schroefgaten, betekent dus dat de fans strak tegen elkaar zitten (tenzei je 118mm fans hebt, sommige 120mm fans zijn in werkelijkheid maar 118-119 mm breed.)
[ Voor 106% gewijzigd door AlexanderB op 23-06-2008 18:10 ]
Ik had idd ff wat moeite met de vraag goed begrijpenAlexanderB schreef op maandag 23 juni 2008 @ 17:54:
ik bedoel meer.. zijwaartste afstand tussen de fans..
"3mm ofzo".. de vraag is dus.. wat is ofzo?want ik houd rekening met de diepte, maar ik moet wel weten hoe ver ik de bevestigingsgaten uit elkaar moet zetten, de "breedte" dus..
[afbeelding]
gevonden
Is dat plaatje wel van de exacte rad die je gaat gebruiken ? Het kan namelijk per merk wel iets verschillen. Bij mij zit er toch echt 2 tot 3mm tussen de fans en jij geeft aan dat het bij die rad niets is.
Er zijn trouwens wel templates te vinden van diverse rad's. Bij mijn rad zat het er ook bij. Dan kan je dat gewoon uit printen en tegen je kast aan plakken om zo erg precies de gaten te maken.
Verwijderd
Heb geen idee, het is niet mijn pc.Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2008 @ 11:41:
[...]
Welke beeldkaartjes zijn het daar die je koelt?
Foto's heb ik van een forum afgehaald
das van een BX-II, en anders maak ik mn gaaatjes wel n klein beetje eivormig, en zet ik dr bouten in met een iets grotere kop (zodat ze dr overheen vallen).. zo'n probleem moet et niet zijn..
desnoods zaag ik een nieuwe frontplaat, tis toch allemaal modulair in mn casemod idee)
desnoods zaag ik een nieuwe frontplaat, tis toch allemaal modulair in mn casemod idee)