Notice Als je aanpassingen of opmerkingen hebt stuur dan een DM! Mijn eerste oproep voor toevoegingen aan de TS is de volgende: Ik zou graag een stukje over de M6 Savecart willen plaatsen, hiemand iemand er toevallig een? Ook wil ik graag zoveel mogelijk DM's over je favoriete DS homebrew aps zodat ik een top 20 o.i.d kan maken.Welkom in het nieuwe langverwachte deel van dit topic, zoals je ziet zit er niet echt veel nieuws bij ondanks de tijd die ik erin heb gestopt. (Gewoon teveel getwijfeld wat er wel en niet in moet en wat ik wel en niet moest recyclen, heb zelf nog lappen text staan die als daar vraag naar is ook wel geplaatst kunnen worden, onder andere tutorials en vergelijkingstests etc. maar ik hou zelf al niet van te lange TSen dus...) Ik hoop dat we samen in de loop van de komende paar weken er wel een perfecte TS van kunnen maken aan de hand van wat de topicgebruikers er graag in hebben staan. |
Waarschuwing Laat één ding duidelijk zijn: GEEN discussies over of links naar commerciële ROMs of websites die ze hosten. Dit omvat posts als "Werkt commerciële ROM X op flashcart Y?", "Ik heb alle commerciële ROMs uit de complete lijst!" en "Is het downloaden/spelen van commerciële ROMs legaal?". Dit topic gaat over de technische kenmerken en features van de verschillende kaartjes, en vragen/opmerkingen over homebrew software. Geklooi met savegames en het trimmen van ROMs kan volgens mij nog net. |
Voor de GameBoy Advance en de Nintendo DS zijn verschillende backup tools verschenen die je in staat stellen homebrew code te draaien op je GBA of DS en daarmee de mogelijkheden van je favoriete handheld flink uitbreiden. Denk aan het bekijken van filmpjes en plaatjes, draaien van muziek (waaronder .mod’s/.xm’s/.it’s en Super NES .spc’s), spelen van klassiekers door middel van emulators en het bijhouden van een agenda. De duistere realiteit is echter dat deze systemen zijn ontworpen voor het spelen van ROM dumps van commerciële spellen, iets waar wij ons in dit topic verre van willen houden. De laatste tijd echter zijn ontwikkelaars van deze backup tools een wat vriendelijker houding ten opzichte van homebrew aan gaan nemen door het vrijgeven van drivers waarmee homebrew developers specifieke backup kaartjes kunnen ondersteunen. Dit wordt extra makkelijk gemaakt door de recente ontwikkeling van DLDI, later meer hierover. Dit topic en richt zich met name op Nintendo DS backup tools, hoewel er natuurlijk ook over GBA backup tools gepraat kan worden. |
Historie: Het begon allemaal al heel lang geleden met backup producten voor de systemen van de jaren 80-90, zo waren er bijvoorbeeld al backup tools voor de oude nintendo 8bit maar ook voor bijvoorbeeld de nintendo 64. Deze producten waren zowel te onbekend als te duur om door te breken naar het grote publiek. (En cdtjes branden voor de playstation was makkelijker). GBA: Tot op een gegeven moment de eerste GBA Flashcards (zogezegd slot 2 cards) op de markt kwamen, deze waren nogsteeds niet heel bekend, niet zo heel erg gebruiksvriendelijk en alsnog relatief duur, maar zoals je in de oudere topics kan lezen bloeide de backup en daarmee de homebrew scene voor de GBA steeds meer op tot dan uiteindelijk de Nintendo DS op de markt kwam. DS: In deze nieuwe tijden met iedereen die internet heeft en shoppen op het net heel normaal word groeit dan ook de vraag naar deze producten, hier zijn de makers op in gaan spelen en hard aan de slag gegaan om het ook op de DS mogelijk te maken wat uiteindelijk lukte: De eerste generatie: Passme/Wifime/Flashme Omdat de kaarten die in slot 2 van de DS zitten alleen in GBA modus kunnen opstarten was er dus een manier nodig om de bestanden op deze kaarten toch vanuit de DS modus te kunnen aanspreken: Je had een stukje hardware (passme) nodig dat je in de ds slot van je ds plaatste en in dat stukje hardware weer een echt spel. De passme gebruikt dan het orginele spel om de DS in de DS modus te starten maar laad vervolgens bestanden en programma's vanuit het GBA slot waar je dan een backup kaart in hebt zitten van de GBA. Dit was een zeer omslachtige en lastige methode maar het werkte wel. Wat ook een mogelijkheid was, was het gebruik van bepaalde wifi chips die met een speciale firmware de DS homebrew konden laten uitvoeren via download play (waar onder andere OOK bestanden vanuit een GBA backup kaart in slot 2 konden worden aangesproken en gestart) Een derde mogelijkheid was om de ds te flashen met de flashme firmware die het mogelijk maakt om gewoon zonder een passme of wifime de Slot 2 kaarten in DS modus aan te spreken, voor meer informatie over flasmhe kan je kijken in de vorige delen van dit topic. De anderhalfste generatie: Op een gegeven moment hadden de makers van de passme's door hoe je zonder een echt DS spel in een passme de slot 2 kaarten in DS modus kan laten aanspreken, dit bouwden ze in op kaartjes die we doorgaans nopass kaartjes noemen, een verbeterde passme die niet uitsteekt dus maar nogsteeds vrij omslachtig omdat je slot 2 kaart alsnog compatible moest zijn en de roms uiteraard ook gepatched. De tweede generatie: En toen waren er de Slot 1 kaarten, op de DSLink na hebben deze kaarten allemaal ingebouwde nopass code EN intern geheugen of een microsd slot voor het geheugen. Met de komst van deze kaarten zijn de Slot 2 kaarten dus overbodig geraakt met betrekking tot het draaien van DS code. Een tweede bijkomstigheid is dat het gebruikersgemak vele malen beter is daar er niks meer gepatched etc hoeft te worden maar dat het gewoon drag en drop is. (Op de N-Card FireCard en diens clones na) De tweeenenhalfste generatie: Sinds 'kort' zien we de trend dat er ook slot 2 expansions uitkomen. Bijvoorbeeld een rumble pack en GBA/Ram packs. Deze GBA/Ram packs worden gebruikt om weer GBA code te kunnen uitvoeren zonder een traditioneel GBA kaartje of bijvoorbeeld DS homebrew dat wat meer ramgeheugen nodig heeft zoals dslinux (of bijvoorbeeld een DS browser) EEN COMPLEET OVERZICHT VAN ALLE 2e en 3e generatie solutions incl eigenschappen specs en leveranciers komt snel! |
Dit is wat veel mensen die beginnen met DS backup tools overkomt. DS backup tools zijn constant in ontwikkeling en de markt wordt overspoeld met verschillende producten waarvan de producenten je willen laten geloven dat je die van hun nodig hebt Wat wil ik met mijn DS!? Wil je enkel DS code/homebrew/backups draaien dan ben je het beste af met een slot 1 kaart die naar jouw smaak werkt (kijk in het overzicht van alle kaarten). Wil je enkel GBA code/homebrew/backups draaien dan ben je het beste af met een van de slot 2 kaarten uit de eerste 2 delen van dit topic. Wil je beiden en of bijvoorbeeld ook wat grotere ds homebrew zoals dslinux of een dsbrowser draaien dan kies je voor een Slot 1 kaart met een Slot 2 GBA/Ram expansion. HEB je al een slot 2 kaart dan kan je deze in combinatie met een nopass of flashme natuurlijk ook voor DS code gebruiken. ![]() ![]() |
Hier vind je een Excel sheet (en een PDF versie) met daarin een overzicht van zoveel mogelijk SLOT-1 en -2 backup tools en hun eigenschappen. Het is bedoeld om een objectief overzicht te geven. Ik zal dit overzicht nog updaten! Huidige Slot 1 kaarten die ik kan aanraden: R4DS, Cyclone Evolution, M3 DS Simply/Real, DSTT, SuperCard DS One, X9, EZFlash 5. Ze hebben allemaal wel hun voor en nadelen (en ik mis er een paar) maar over het algemeen werken ze allemaal vrij goed, hieronder kan je tijdelijk (zolang we ons eigen 100% up to date overzicht niet online geplaatst hebben een beetje een idee krijgen van de verschillen. Huidige Slot 2 expansion kaarten voor ram/gba: M3 Real GBA/Ram pack, Ewin GBA expansion, DSTT GBA Expansion, EZFlash 3-1 Rumble/GBA expansion GBAtemp's SLOT-1 Comparator |
Homebrew is zelfgebrouwen DS code en is verkrijgbaar in de vorm van spelletjes, programma’s en andere leuke applicaties voor je DS. Ze draaien niet zonder meer op iedere backup-tool. Het klassieke platform voor DS homebrew is de GBA Movie Player v2 CF, omdat hiervan de werking bekend is zodat homebrew in staat is bestanden te lezen en schrijven naar de CF kaart in dit systeem. Compatibiliteit voor andere systemen is afhankelijk van de populariteit maar vooral de aanwezigheid van drivers voor dat systeem. Voor de komst van DLDI waren backup tools fabrikanten niet zo happig op het vrijgeven hiervan. Sinds DLDI en homebrew die gebruik maakt van dit systeem is homebrew op de DS een stuk makkelijker geworden voor zowel de homebrewer als de eindgebruiker. DLDI? DLDI staat voor Dynamically Linked Device Interface, en is een uitvinding van Chishm. Simpel gezegd komt het erop neer dat wanneer homebrew met DLDI support wordt gecompiled, de eindgebruiker deze homebrew applicatie kan patchen met een .dldi bestandje. Deze bestandjes zijn er in verschillende smaken en bevatten als het ware de driver voor verschillende backup tools. Voor de meeste SLOT-1 en veel SLOT-2 kaartjes bestaan er inmiddels .dldi drivers. Wanneer de driver werkt en de DLDI ondersteunende homebrew ermee gepatched is werkt het op die specifieke backup tool Automatisch DLDI!? Samen met de nieuwe slot 1 overzichten zal er dan ook meteen een automatisch DLDI patch lijstje ontstaan! Wat wil dat zeggen? De nieuwere slot 1 kaarten en ook de oudere kaarten met wat nieuwere firmware beginnen nu steeds vaker automatisch DLDI te ondersteunen, oftewel geen gepatch meer! ![]() Patching tools vind je op de officiële DLDI site. Officiële DLDI Wiki. Uitgebreider artikel over DLDI op de PH Wiki. DLDI Tutorial @ GBAtemp. Icekiller's DLDI Tutorial (Nederlands)
Amstrad CPC: CrocoDS Arcade(MAME): Marca DS & Space Invaders Atari 2600: Stella DS Chip- 8: nds-8 Colecovision: ColecoDS & Cologne Commodore64: FrodoDS Dreamcast VMU: Virtuamunstaz DS Gameking: Gamekengu Gameboy & Color: DS_GBC Sega GameGear&Master System: DSMS Sega Genesis/mastersystem: GPNDS & PicodriveDS (Max media Version) Macintosh: Mini V-Mac Msx: Fmsx DS & Fmsx DS Modified & Penko NeoGeo Pocket : NDS Neopop NES(Nintendo 8bit): Nester DS & NesDS (Modified NesDS) & RetroBox DS PC(ScummVM): ScummVM DS (laatste versie met DLDI support) SNES(Super Nintendo 16bit): SnesDS & SNEmulDS (GBFS) & SnezziDS Spectrum: SpeccyDS Thomson MO5: ThomDS TI 85 Calculator: DS85 Vectrex: VectxDS Watari Supervision: PotatorDS Wonderswan: Dualswan & WonderS & Normatt DualSwan Zx81: DS81 Er zijn er vast meer, dus check emulator nieuwssites e.d. Meer bij de Links
Gameboy: Goomba Gameboy Color: Goomba Color MSX: MSXAdvance NES(Nintendo 8bit): PocketNES PC Sierra: GBAGI PCE: PCEAdvance Sega Master System: DrSMS & SMSAdvance Spectrum: Foon SNES(Super Nintendo 16bit): snesadvance & snezziboy Verschillende Arcade emulators: FluBBa's site WonderSwan Color: SwanAdvance Er zijn er vast meer, dus check emulator nieuwssites e.d. Meer bij de Links Waar vind ik homebrew DS software? Zie Links. |
Hoe weet ik welke firmware mijn DS heeft? Check FW version @ GBAdev.org Hoe backup ik mijn savegames van originele spellen? Met een SLOT-2 backup tool met REIN of ReinMoon of een G6 Lite. Wellicht zijn er nog meer methoden. /edit: jawel, bijvoorbeeld SavSender of EEPINATOR. Hoe zet ik savegames van mijn backup tool terug op mijn originele spellen? Met een SLOT-2 backup tool met REIN of ReinMoon of een G6 Lite. Wellicht zijn er nog meer methoden. Hoe maak ik een backup van mijn DS spellen? Doe een Google search op WRG dumper. Welke MicroSD is het beste? Om een lang verhaal kort te maken; op dit moment is een Kingston MicroSD die in Japan is gemaakt een erg snelle MicroSD voor een voordelige prijs. De versie uit Taiwan is een stuk trager en levert vaak problemen op icm DS backup tools. Is het maken/spelen van backups illegaal? Legal Information (Copyrights, Emulators, ROMs, etc.) @ Nintendo.com Hoe converteer ik savegame type x naar savegame type y? Savegames convertor V1.1 alpha by Shuny | SavConv | G6 Save Converter | sav2dsx | M3 savedata manager | ... Wat is het trimmen van ROMs en hoe doe ik dat? ROM Trimming @ pH Wiki | Software: NDS Rom Trimmer | dslazy | NDStrim | DS Trimmer | RomeR | ... Hoe kan ik cheaten? Waar kan ik mijn backup tool het beste kopen? Buitenland (goedkoop, niet snel): DealExtreme.com | VolumeRate.com | GameYeeeah.com | HopeBuy.com | WINSUNX.com | BambooGaming.com | Shop.01media.com | Sky2k.com | ... Nederland (niet goedkoop, snel): Importshop.nl | GameStar.nl | NDS-Lite.nl | Sidder.nl Winkels waar het afgeraden word zaken mee te doen: PSXBOX.net Reden: Levert over het algemeen wel uit maar is niet helemaal zuiver. Kans op oplichting bestaat. Aanvullingen welkom. LET WEL: Als je deze producten importeert en de douane maakt je pakje open om de inhoud te controlleren dan ben je de producten kwijt! Nintendo is momenteel bezig met een oorlog tegen deze producten door ze in beslag te laten nemen onder de mom van 'inbreuk makend op handelsnaam'. Dit gevecht zal nu uitgevochten moeten worden maar ik zie het vooralsnog somber in daar het gevecht in Hong Kong en Frankrijk al verloren is. |
[table border=1 width=575]
[tr][td bgcolor=#ffdfdf background=http://img219.imageshack.us/img219/3526/headerbgeu1.png][/][/]
[tr][td background=http://img404.imageshack.us/img404/1489/linksbackgroundyz9.jpg]Introductie & Tutorials
Scorpei's Beginners Guide To Nintendo DS Homebrew (update 22 juni 07 met nieuwe info/ontwikkelingen) | FifthE1ement's Complete Guide to Flashcarts and Homebrew on the Nintendo DS v1.0 | PH Wiki | WikiTemp
Reviews
GBAtemp.net | DS-Scene.net | DualScene.net | Scorpei.com's NDS Review section | NDSS Reviews | Nentindo! Reviews | MaxConsole.net (is vaak erg subjectief door achterliggende commerciële belangen)
DS backup tool/homebrew discussieforums
Nintendo DS Discussions @ GBAtemp.net | Nintendo DS section @ GBAdev.org | DS-Scene.net Forums | DualScene.net Message Boards | Nintendo DS News Forum @DCEmu.co.uk | NDSS.nl | Nentindo.nl
Homebrew
Dev-Scene's NDS/Homebrew Catalog | DS EMULATON (linker kolom onderaan) | NDS Homebrew | DS Homebrew @ WikiPedia | Homebrew Database @ GBAtemp | Homebrew News @ GBAtemp | Homebrew Applications & Games @ QJ.net
More to come...
Populaire Homebrew programma's
Beup | DSOrganize | MoonShell | DSDoom | ScummVM DS | DSFTP | IRCDS | NitroTracker | DSLinux | NDSMail | Comic Book DS | DSLiveWeather | DS Sampling Keyboard | Image Viewer | AMAP4DS
Backup tool fabrikanten
• M3 Adapter
Homepage: M3Adapter.com
Specifieke support/info: M3 Adapter Forum | M3 Wiki | M3 Subforum @ GBAtemp | M3 Subforum @ MaxConsole
• SuperCard
Homepage: SuperCard.cn
Specifieke support/info: SCdev.org | Supercard Software Mirror | SuperCard Subforum @ GBAtemp | SuperCard Subforum @ MaxConsole
• EZ-Flash
Homepage: EZ FLASH Official Site
Specifieke support/info: EZ Flash USA Forum | EZ-Flash Wiki | EZ-Flash Subforum @ GBAtemp | EZ-Flash Subforum @ MaxConsole
• G6 Flash
Homepage: G6Flash.com
Specifieke support/info: G6 Flash Support & Discussion @ M3 Adapter Forum | G6 Subforum @ GBAtemp | G6 Subforum @ MaxConsole
• R4
Homepage: R4DS.net | R4DS.com
Specifieke support/info: R4DS Subforum @ GBAtemp | R4 DS Forums | Nederlandstalig subforum @ R4 DS Forums
• DS-Xtreme
Homepage: DS-X.com | News.DS-X.com
Specifieke support/info: DS-Xtreme Official Forums | DS-X Support Tracker | DS-Xtra (Wiki) | DS-Xtreme Subforum @ GBAtemp | DS-Xtreme Subforum @ MaxConsole
• DSLink
Homepage: DS-Link.net
Specifieke support/info: DSLink Subforum @ MaxConsole
• NinjaPass
Homepage: NinjaPass.com
Specifieke support/info: Ninjapass Evolution Forum
• NinjaDS
Homepage: NinjaDS.com
Specifieke support/info: NinjaDS Subforum @ MaxConsole
• AceKard(+)
Homepage: AceKard.com
Specifieke support/info: AceKard Subforum @ GBAtemp
• eWin
Homepage: GEEN
Specifieke support/info: eWin2 Forum | eWin Subforum @ GBAtemp
^^ Dit is stukken ingewikkelder dan jullie denken, ik zit nu persoonlijk al een tijdje wat dieper in de fabrikanten scene en niets is wat het lijkt! Ik probeer nu een zo compleet mogelijk alternatief lijstje te maken met de ECHTE fabrikanten.
Savegames
DualScene's Save Game Archive
Compatibiliteit
Scorpei's Wiki
[/][/]
Dank aan: Jelbo voor 70% van de TS | Djerique voor het emulator-overzicht. | Captain N voor een aanvulling op de Waarschuwingstekst.