'nogmaals mijn eerste weblayout' ... is het dan niet stiekem je tweede?
Ik vraag me een beetje af waar die enorme dropshadow voor is. Oké, het is in deze maanden hip om een enorme dropshadow om je website te hebben. Maar deze ziet er nogal overdreven uit en gaat volgens mij bij het werkelijk bouwen van je site veel problemen opleveren omdat je hele grote plaatjes krijgt. De schaduw houdt bovendien onderaan opeens op; that tricks my mind. Wat doet je 'canvas' daar? plakt het daar tegen de grijze achtergrond aan? of had je er geen bedoeling mee?
De witte hoeken bovenaan zijn nog niet mooi; het lijkt alsof ze geen antialias hebben. De blauwe vorm heeft wel antialias. Let er op dat als je in Photoshop een shape maakt met afgeronde hoeken en daar achteraf nog aan gaat zitten slepen, de hoeken dan uit proporties raken. Het is wat jammer maar je moet bij het maken van zo'n shape eigenlijk direct de goede afmeting kiezen.
Je titel vind ik een beetje vreemd uitgelijnd. Waar is die positie op gebaseerd? Nouja, voor een titel is dat niet van zo'n groot belang. Je menu vind ik mooi. Weer eens wat anders om een woordje hoger te laten staan dan de rest. Dan de uitlijning van je broodtekst. Die raakt letterlijk kant nog wal. Links iets van een centimeter, rechts is het ruim een halve. Deze brede layout maakt je tekst minder goed leesbaar. Er is een advies voor een aantal woorden per regel dat lekker leest. Jouw regels hebben meer woorden dan dat. Lezers van je blog kunnen halverwege de zin opeens kwijtraken op welke regel ze zitten, omdat die zo lang zijn. Je zou je tekstkolom kunnen versmallen. Zie daarvoor de links onderaan.
Je kleurgebruik vind ik wel leuk. Frisse blauw en groen. Geeft dat een beetje de sfeer daar in Barcelona weer? Waarom zijn de bladeren bruin? Ik associëer de kleur met herfst, terwijl de data in je blog wijzen op de winter/lente. Je zou de bladertjes ook fris groen kunnen maken! Onderaan heb je een roos. Waarom een roos? Waarom niet nog meer blaadjes? Ik durf het bijna niet te zeggen maar volgens mij heb je die roos overgenomen uit één van je voorbeelden... wat op zich niet erg is, maar ik zou zeggen; doe zoiets wel met een reden (ben je erg amoureus? is Barcelona een stad vol rozen?) en zorg ook dat hij past bij de rest van je decoratie. Rozen en herfstblaadjes - ik zie de connectie niet direct.
Verder, in je onderbalk; alles heeft een hoofdletter behalve 'contact'. Waarom?
Hier heb je ter voorbeeld nog wat templates. Vaak krijg je al een heel ander en vooral eigen interpretatie als je delen ervan probeert na te maken. Ook kun je in deze voorbeelden spieken hoe ze de breedte van de kolommen hebben opgelost (door er een menu naast te zetten bijvoorbeeld) of hoe zij alles uitlijnen.
http://btemplates.com/
Old news is bijvoorbeeld leuk om te zien hoe het uitgelijnd is:
http://btemplates.com/2009/01/09/old-news/
Summer love lijkt wel iets op jouw idee:
http://btemplates.com/2008/12/11/summer-love/
Greeny Girl laat zien dat het ook echt anders ingedeeld kan zijn en lost daarmee gelijk het brede kolom-probleem op:
http://btemplates.com/2009/02/17/greeny-girl/
En Squick Design is niet zo leerzaam misschien...maar zul je denk ik wel mooi vinden:
http://btemplates.com/2008/11/09/squick-design/
Anyway, gewoon een greep uit de designs die daar alleen al op die page staan. Je kunt ook zoeken naar Wordpress themes, dit waren Blogger Themes, gewoon geGoogled. Ik heb trouwens het idee dat je zelf een beetje geïnspireerd bent door schermen op de Wii... vanwege dat kleurtje blauw, het lettertype en het blauwe randje rond je foto?
t1mmy: (tja als ik dan toch bezig ben...)
je zegt dat je een postzegel aan het maken bent. Iets van 2,5x2 cm op hooguit 300 dpi. Waarom heb je dan zo'n HUGE canvas!

... sorry, dat moest er even uit. Volgens mij kun je die preview hier ook wel wat kleiner posten. Dit is bijna behangpapier
Ik weet niet wat je tekenstijl is - misschien heb je zo'n simplistische stijl - maar ik vind de ontbijtkoeken nu wat plat en wat eentonig. Je zou kunnen spelen met de diepte in je postzegel; is het stiekem een toneel waar je op kijkt, of een doos waar je in kijkt? Dat zou ook voor een achtergrond zorgen.
Ik zou wat verder nadenken over die tradities. Probeer adhv nieuwsberichten eens uit te vinden welke tradities de laatste maanden onder vuur hebben gelegen. Bijv. de Buys 'Zoenen' die geen Negerzoenen meer mogen heten - maar dat is niet echt een traditie. Iets prikkelends is volgens mij beter dan iets heel simpels, tenzij je echt een bom van een simplistische stijl hebt, zoals ik al eerder zei.
Op de TNT website kun je trouwens gewoon postzegels maken door ze up te loaden. Is het leuk om voor je intakegesprek een zelfgeprint velletje van je beste ontwerp mee te nemen? Ik heb eens valentijnszegels gemaakt en die kostten toen 6 euro voor 10 van 0.39ct ofzo... je betaalt wel een euro of twee bij, maar dan heb je ook echt 'moeite gedaan' en ik denk dat je docenten dat wel zullen waarderen. Jij gáát ergens voor, het blijft niet bij een leuk ideetje maar je overdondert ze ook met een kant-en-klaar product. Die postzegels kom je de rest van het jaar wel weer kwijt, desnoods verkoop je ze aan je moeder of neem je ze mee op vakantie.
Ook hier wil ik benadrukken dat het zeker helpt om goede voorbeelden erbij te leggen. Er zijn al honderden mensen je voorgegaan in postzegelontwerp. Vooral het plaatsen van de tekst en getallen lijkt een noodzaak, maar je kunt daarvan juist een kunst an sich maken. Wie zegt namelijk dat die 44ct niet van koekhapkoek mogen zijn? Met een free-for-use stockphoto en wat fotoshopwerk met licht en donker heb je zo een 44 van koek aan een touwtje.
Ohja, mijter spel je trouwens met een lange ij, dat helpt je misschien in je Googlewerk.
[
Voor 20% gewijzigd door
Dark Blue op 22-02-2009 15:48
]
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs