Jij weet zelf de helft van de tijd vast niet eens wat je wilt!Henk schreef op maandag 17 maart 2008 @ 13:31:
Ik vind 90% van de tijd sowieso alles dat niet-M is waardeloosMijn cam kan gewoon niet weten wat ik wil
Maar zoals in de waarschuwing staat, een universele instelling bestaat niet. Lang leve digitaal, je ziet meteen dat je goed/slecht bezig bent
Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
Nee, precies, dus als ik het zélf al niet weet, hoe moet die cam dan...samo schreef op maandag 17 maart 2008 @ 13:33:
[...]
Jij weet zelf de helft van de tijd vast niet eens wat je wilt!![]()
Maar zoals in de waarschuwing staat, een universele instelling bestaat niet. Lang leve digitaal, je ziet meteen dat je goed/slecht bezig bent
Het valt trouwens wel mee, ik weet wat ik wil, maar soms moet je gewoon even aftasten hoe ver je kan/wil gaan
Verwijderd
hoe ver je kan en wil gaan ?? met je camera of met je onderwerp ?Henk schreef op maandag 17 maart 2008 @ 13:40:
[...]
Nee, precies, dus als ik het zélf al niet weet, hoe moet die cam dan...
Het valt trouwens wel mee, ik weet wat ik wil, maar soms moet je gewoon even aftasten hoe ver je kan/wil gaan
Verwijderd
Maar bij een peopleshot is het lastig om telkens je instellingen te wijzigingen. Is dat bij jou dan nogsteeds op M en natte vinger werk (of ervaring)? Kan moeilijk vragen of ze nog 5 min blijven staan, zodat ik wat meerdere foto's kan maken...Henk schreef op maandag 17 maart 2008 @ 13:40:
[...]
Nee, precies, dus als ik het zélf al niet weet, hoe moet die cam dan...
Als ik gewoon de flash gebruik met AV gaat hij nog steeds sluitertijden van 2-3 seconden of langer hanteren. Natuurlijk houdt hij wel rekening met de flits als je M gebruikt of Tv. Het is dus meer de flitser die rekening houdt met de camera (Exposuretijd) dan andersom. Of praten we gezellig langs elkaar heen?simon schreef op maandag 17 maart 2008 @ 09:52:
[...]
als ie E-TTL is houdt Canon altijd rekening met flits.
Je hebt een idee wat voor effect je wilt bereiken, en past daarop je sluitertijd aan. De flits (E-TTL) zorgt er uiteindelijk voor dat je voorgrond goed belicht wordt.Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 14:00:
[...]
Maar bij een peopleshot is het lastig om telkens je instellingen te wijzigingen. Is dat bij jou dan nogsteeds op M en natte vinger werk (of ervaring)? Kan moeilijk vragen of ze nog 5 min blijven staan, zodat ik wat meerdere foto's kan maken...
[ Voor 44% gewijzigd door J3roen op 17-03-2008 14:22 ]
Dat hangt dan weer van het onderwerp afVerwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 13:54:
[...]
hoe ver je kan en wil gaan ?? met je camera of met je onderwerp ?
Jup... ik werk vanuit een soort standaardinstelling voor de avond, en merk ik dat iemand nu ineens met zijn kop onder bijvoorbeeld een lamp staat, dan pas ik mijn belichting aan.Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 14:00:
[...]
Maar bij een peopleshot is het lastig om telkens je instellingen te wijzigingen. Is dat bij jou dan nogsteeds op M en natte vinger werk (of ervaring)? Kan moeilijk vragen of ze nog 5 min blijven staan, zodat ik wat meerdere foto's kan maken...
Als eerste moet je leren je flitser enkel te gebruiken bij peopleshots en zelfs dan is het niet makkelijk om een beetje leuke foto te maken. 98% van de peopleshots die je ziet zijn eigenlijk gewoon mugshots, keihard van voren ingeflitst zonder enig gevoel van belichting voor het gezicht/torso.Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 23:01:
Mijn eerste ervaringen met Party fotografie. Hieronder wat shots gemaakt in Billsbar, Markelo. Alles is geschoten met de 350d, Canon 10-22 en 580EX.
Op basis hiervan toch nog wat vragen na aanleiding van mijn ervaringen van gisteravond. Sommige foto's met fill-flash zijn toch nog wat wazig. Hier gewoon een hogere sluitertijd gebruiken of is hier iets anders aan te doen? Heb veel op de Av stand geschoten met de hoogste diafragma mogelijk van de 10-22 (3.5 bij 10, 4.5 bij 22). Had ik hier beter een vaste sluitertijd kunnen gebruiken i.c.m een automatisch diafragma (b.v. 1/10 - 1/13)? Sommige platen zijn namelijk op 1/4 geschoten (icm fill flash), waardoor je wellicht toch wat fuzzy foto's krijgt...
Persoonlijk vind ik de 10-22 een waardeloos ding, niet geschikt voor portretwerk, te veel vertekenend voor allerhande andere dingen. Anderen zijn er helemaal wild van, dus het zal wel persoonlijke smaak zijn.
Wat je moet leren is:
1. 2nd Curtain flash
2. Belichting zo houden dat de achtergrond ~11/2 tot 2 stops onderbelicht is ten opzichte van je onderwerp. (Je staat niet het daglicht, dat mag dus best wat donkerder)
3. Av is leuk, maar kan niet altijd gebruikt worden; leer dus vooral ook zelf met M te werken. Begrijp de invloed van sluitertijd, ISO, diafragma en waarom je op een bepaalde manier licht moet meten.
4. Kijk naar foto's van anderen die je mooi vind, denk hoe ze dat hebben gedaan, probeer te leren van wat anderen doen. De belichting is moeilijk na te gaan, maar de hoek, de manier van framen en misschien valt je nog wel meer op
Partyfotografie is een stuk lastiger dan overdag, het is lastiger dan een (bekende) band fotograferen. Je licht is sterk veranderlijk, je onderwerp staat alles behalve stil en het is vaak best wel donker... Maar het is tegelijk ook weer niet zo heel moeilijk, er zijn een paar truukjes die je moet beheersen:
- De werking van sluitertijd, ISO, diafragma en de invloed van deze instellingen op elkaar.
- Flitstechnieken
- Timing (dus je moet maat kunnen houden, kunnen tellen etc.)
Bericht hierboven
En de 10-22 is idd lief
Kwestie van ervaringVerwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 14:00:
[...]
Verder op de muziek letten, dan weet je ook wat het licht gaat doen.
En bij grote groepen speel ik wat vaker op safe door een iets kortere sluitertijd te nemen, is vervelend als je foto mislukt is en je ze opnieuw moet neerzetten.
Ondanks dat ik nagenoeg alles op M schiet, ben ik er van overtuigd dat ik met op A schieten ook een heel eind kan komen. Het probleem zit hem alleen in de achtergrond wat laten onderbelichten en je onderwerp goed kunnen inflitsen.Henk schreef op maandag 17 maart 2008 @ 13:31:
Ik vind 90% van de tijd sowieso alles dat niet-M is waardeloosMijn cam kan gewoon niet weten wat ik wil
Verwijderd
About the 10-22: op 10mm vertekent deze lens natuurlijk behoorlijk (ookal valt dit voor een UWA behoorlijk mee), maar vanaf een mm of 14 is deze bijna weg. Het was voor mij of de kitlens of de 10-22 zaterdag, dus dan weet ik wel wat ik kies.
Ik heb zaterdag ook wat overzicht foto's vanaf het balkon van een band gemaakt. Krijg net een aanvraag of ik mijn foto op minimaal A4 aan ze wil verkopen... Nog geen ervaring hiermee. Verkopen jullie wel eens digitale bestanden, of voornamelijk echte prints? Wat zou een correcte prijs zijn?
Hier nog een foto met wat drag the shutter effect:

10-22@10, 1/2.5, f4.5, iso 800 (Av mode)
edit: Ik merk trouwens dat mijn foto's stukken minder contrastrijk voor de boeg komen in IE dan met de standaard Windows viewer na het uploaden naar mijn host (Heb ik al eens met Neo over gehad in een ander topic). Verklaard wellicht waarom Henk vroeg waar het contrast van de 10-22 is geleven. Hieronder een screenshot (Die wellicht ook minder contrastrijk wordt weergegeven in IE...)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2008 20:09 ]
Als ik het goed zie gebruik je aRGB, voor foto's op het web kan je voor zover ik weet beter sRGB gebruiken, om dergelijke contrast/kleurverschillen te voorkomen.
[ Voor 28% gewijzigd door Orion84 op 17-03-2008 20:13 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
True, windows viewer ondersteunt tegenwoordig geloof ik idd kleurprofielen, maar helaas is het in browsers nog een vreemd iets.Orion84 schreef op maandag 17 maart 2008 @ 20:10:
Als ik het goed zie gebruik je aRGB, voor foto's op het web kan je voor zover ik weet beter sRGB gebruiken, om dergelijke contrast/kleurverschillen te voorkomen.
Jammer, want ik, en dikke kans Neo met mij, zou veel liever in aRGB werken
Verwijderd
Duidelijk wat betreft 2nd curtain. Ik heb inmiddels de instelling gevonden op de 580 en wat over het onderwerp gelezen. Wat betreft het kleurprofiel zal ik eens een testje draaien!Orion84 schreef op maandag 17 maart 2008 @ 20:10:
En als je dat shot nu 2nd (of rear-, net hoe dat genoemd wordt) curtain had geflitst, dan waren de kleurtjes niet dwars door je onderwerp heen komen zetten, maar op de achtergrond nog wel even sterk aanwezig
edit: crap, wat een verschil....

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2008 20:35 ]
Ik werk in RAW en export met lightroom als sRGBVerwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 20:31:
[...]
Duidelijk wat betreft 2nd curtain. Ik heb inmiddels de instelling gevonden op de 580 en wat over het onderwerp gelezen. Wat betreft het kleurprofiel zal ik eens een testje draaien!
edit: crap, wat een verschil....Nooit te oud om te leren natuurlijk! Runnen jullie altijd een batch voordat je foto's online zet, of werkt je gewoon standaard in sRGB binnen PS (of welke app dan ook).
Want? Ik lees aardig wat berichten dat Adobe RGB in de praktijk helemaal niet zo zaligmakend is. Zie ook http://www.kenrockwell.com/tech/adobe-rgb.htm en http://www.luminous-lands...orials/prophoto-rgb.shtml. Zo zijn er wel meer bronnen te vinden.Henk schreef op maandag 17 maart 2008 @ 20:20:
[...]
Jammer, want ik, en dikke kans Neo met mij, zou veel liever in aRGB werken
[ Voor 7% gewijzigd door Tom op 17-03-2008 20:56 ]
Meestal werk ik met argb, maar als 't een keer srgb is merk ik geen verschil.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Ook dan komen ze wel door je onderwerp vrees ikOrion84 schreef op maandag 17 maart 2008 @ 20:10:
En als je dat shot nu 2nd (of rear-, net hoe dat genoemd wordt) curtain had geflitst, dan waren de kleurtjes niet dwars door je onderwerp heen komen zetten, maar op de achtergrond nog wel even sterk aanwezig
Oh en die rear/2nd curtain stel je in in de custom functions van je camera, niet op je flitser MVa
Tom: Ken Rockwell sucks ass, maar Luminous Landscape is wel weer heul cool
[ Voor 19% gewijzigd door Floor-is op 17-03-2008 20:59 ]
Bericht hierboven
HC scherm dat het veel beter doet met aRGB dan met sRGBTom schreef op maandag 17 maart 2008 @ 20:49:
[...]
Want? Ik lees aardig wat berichten dat Adobe RGB in de praktijk helemaal niet zo zaligmakend is. Zie ook http://www.kenrockwell.com/tech/adobe-rgb.htm en http://www.luminous-lands...orials/prophoto-rgb.shtml. Zo zijn er wel meer bronnen te vinden.
Verwijderd
Huh? Het boekje heeft het weldegelijk over "Tweede-gordijn synchronisatie"... Kan met de knop rechts van de modeknop in worden gesteld en werkt hier met wat testen ook (knal een foto met een sluitertijd van 2s en hij flitst in het begin en aan het eind.Floor-is schreef op maandag 17 maart 2008 @ 20:57:
[...]
Oh en die rear/2nd curtain stel je in in de custom functions van je camera, niet op je flitser MVa
Verwijderd

Klopt je hoeft het niet op de camera in te stellen. Alles wat je op de flitser zelf instelt, overruled de camera settings.Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 21:02:
[...]
Huh? Het boekje heeft het weldegelijk over "Tweede-gordijn synchronisatie"... Kan met de knop rechts van de modeknop in worden gesteld en werkt hier met wat testen ook (knal een foto met een sluitertijd van 2s en hij flitst in het begin en aan het eind.
Ja, de echt felle lampen misschien nog wel, maar toch minder dan nu. Over het algemeen kan je toch wel zeggen dat 2nd curtain juist dat effect wel terugdringt.Floor-is schreef op maandag 17 maart 2008 @ 20:57:
[...]
Ook dan komen ze wel door je onderwerp vrees ik
[...]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Verwijderd
Klik eens op die pijltjes in je hoeken van je histogram?Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 21:04:
hela is hier ook iemand met ervaring van lightroom. begrijp er niks van. mijn jpg ziet er goed uit en als ik de raw file ervan in lightroom laad dan gaat die opeens plekken overbelichten en andere enge dingen doen die in mijn standaard jpg al wel mooi naar voren komen
Standaard wijst lightroom de over en onder belichte stukken op de foto namelijk aan..
Wellicht staat er een of andere 'auto' functie aan? Check gewoon je settings evenVerwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 21:04:
hela is hier ook iemand met ervaring van lightroom. begrijp er niks van. mijn jpg ziet er goed uit en als ik de raw file ervan in lightroom laad dan gaat die opeens plekken overbelichten en andere enge dingen doen die in mijn standaard jpg al wel mooi naar voren komen
Ik ook niet, hoewel ik me af en toe wel ka-pot kan ergeren aan het verschil tussen LR en de output. Maar dat schijnt deels te wijten te zijn aan mijn schermNik schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 08:30:
[...]
Wellicht staat er een of andere 'auto' functie aan? Check gewoon je settings evenEn owjah, ik schrok ook van RAW, maar nu ik er mee werk wil ik niet meer terug.
Verwijderd
en ik erger me juist aan de input van LR, heb ik zowel raw als jpg. laad ik de raw gaat die opeens alles geler maken en of ook gebieden opeens feller maken zodat het er allemaal niet meer uit ziet en te redden is tov de jpgHenk schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 08:35:
[...]
Ik ook niet, hoewel ik me af en toe wel ka-pot kan ergeren aan het verschil tussen LR en de output. Maar dat schijnt deels te wijten te zijn aan mijn scherm

gisteren maar weer de originele jpgs opgestuurd voor afdrukken

Dat 'gele' kan nog komen door een verkeerd kleurprofiel oid, maar bij mij zit er ook een flink verschil tussen wat ik in LR zie en wat ik bij een export-jpg krijg. Inmiddels kan ik er mee werken, ik weet wat voor tint wat voor output geeft, vaakVerwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 09:04:
[...]
en ik erger me juist aan de input van LR, heb ik zowel raw als jpg. laad ik de raw gaat die opeens alles geler maken en of ook gebieden opeens feller maken zodat het er allemaal niet meer uit ziet en te redden is tov de jpg![]()
gisteren maar weer de originele jpgs opgestuurd voor afdrukken

Maar deze post is verder alleen om te laten zien dat ik nog leef...
Ok, nog een dj-shot:

Ik neem aan dat je void bedoelt? Ik zit ook te twijfelen om vrijdag even te gaan. Is studio 80 een beetje leuk om te fotograferen? Ik ben er nog nooit geweest eigenlijk.samo schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 11:15:
Afgelopen weekend geen party aangedaan, komend weekend weet ik nog niet of ik ga. Er is wel iets leuks in studio 80, dus misschien dat ik dat ga doen.
Verwijderd
zoals zoveel lokaties die geen club zijn 'met hun eigen ding' hangt het af van de organisatoren van het feest of ze er iets van weten te maken. dus is moeilijk te zeggen.J3roen schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 12:00:
[...]
Ik neem aan dat je void bedoelt? Ik zit ook te twijfelen om vrijdag even te gaan. Is studio 80 een beetje leuk om te fotograferen? Ik ben er nog nooit geweest eigenlijk.
zie hier het laatste feesie van afgelopen weekend in studio 80 wat ik heb geschoten.
http://www.thehospages.co...es/2008-03-14-artofnoize/
deze zaterdag denk ik naar trancemaffia toe aan het strand van ijmuiden bij de beachinn

donderdag denk ik naar dat goede doel feesie in westerunie
vrijdag is er ook wel leuk feest daar iets van ussr met models at work maar dat weet ik nog niet
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2008 12:06 ]
Ja misschien, zit nog behoorlijk te twijfelen. Eerst even die organisatie mailen. Van het weekend in de 11 kreeg ik een uitnodiging. Zondag Awakenings dus misschien dat ik ook lekker een rustig weekendje in plan voor de rest.samo schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 12:03:
'80 is erg donker, en het ligt een beetje aan het feestje. Maar wel vaak een fijne tent. T was voidd idd. Dus misschien zie ik je daar wel?
Het kan veel schelen per feest idd. Maar als ik het zo zie is het wel heel donker gezien je sluitertijden. Anderzijds is dat natuurlijk ook jouw stijl van fotograferenVerwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 12:05:
[...]
zoals zoveel lokaties die geen club zijn 'met hun eigen ding' hangt het af van de organisatoren van het feest of ze er iets van weten te maken. dus is moeilijk te zeggen.
zie hier het laatste feesie van afgelopen weekend in studio 80 wat ik heb geschoten.
http://www.thehospages.co...es/2008-03-14-artofnoize/
Wat je dus zult moeten doen, is de instellingen in de camera in LR nadoen, bijvoorbeeld een andere witbalans, meer 'vivid' kleuren en het contrast wat verhogen.. Zoals je met je JPG files inde camera doet dus.
Bericht hierboven
Verwijderd
meestal onthoud de raw file wel welke witbalans je hebt gebruikt, dat zie ik ook wel terug erin alleen met een 350d heb je nog niet veel andere opties dan wat contrast, scherpte etc erbij te zetten.Floor-is schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 13:12:
hos: RAW onthoud je instellingen vanuit de camera niet. JPG wel.
Wat je dus zult moeten doen, is de instellingen in de camera in LR nadoen, bijvoorbeeld een andere witbalans, meer 'vivid' kleuren en het contrast wat verhogen.. Zoals je met je JPG files inde camera doet dus.
als LR de foto laad dat ziet het in het eerste gezicht er goed uit totdat ik naar develop ga en dan gaat die processen en bij sommige bestanden een bak geel erover uitstorten en of zaken overbelichten die in de jpg heel neutraal overkomen. ook al schroef ik contrast etc terug ik kom nooit meer richting de jpg die ik heb

zal vanavond wel even wat screendumps maken
en witbalans heb ik mooi van samo geleerd afgelopen weekend door het pipetje te gebruiken

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2008 13:26 ]
Verwijderd
plaatjes van afgelopen weekend, feest van Little Sins in de oude Maassilo's in Rotterdam. Het thema was deze keer Heaven & Hell, wat natuurlijk garant stond voor wat leuke foto's.
1.

2.

3.

4.

5.

6.

( erg jammer van die uitgebeten vlam, wellicht beter eraf kunnen croppen bedenk ik me nu.. )
7.

Renske Endel ( olympisch goud ) gaf een mooie show weg.
1. zoiets dus

2. maar vooral veel van dit, mss had ik wat meer mogen croppen...

3. gek doen was ook toegestaan

4. omzettingkje naar z/w en wat schuifjes sleuren

5. blinders aan en rook, moesten de mensen hier wat meer hun armen in de lucht gooien had er misschien nog iets interessants opgestaan (topmoment in een topplaat en dan staat het volk voor de dj gewoon stil, sommige partypeople snap ik niet

het is iig niet wat ik zou willen dus minder goeie (opbouwende) kritiek is zoals altijd welkom
zaterdag in de kalender: feestje voor maximaal 350 mensen in een kerk, reservation only, ik ben benieuwd wat dat gaat geven
[ Voor 4% gewijzigd door ppFreddy op 19-03-2008 20:36 ]
Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...
1: ik vind Hos-stijl wel leuk maar dan het liefst op dat soort vage feestjes. Ik gok dat normale meiden die naar een standaard dance feestje gaan eerder zullen denken dat de foto mislukt is bij het zien hiervan.
2: weinig op aan te merken, behalve idd iets meer croppen (of gewoon dichterbij staan
3: zie 2
4: kun je die es posten in kleur? ik denk dat ik dat mooier vind dan deze bewerking.. die is erg doorgeslagen als je het mij vraagt... wat was je doel hiermee? bewerken om te bewerken of had je dit doel duidelijk voor ogen?
5: doet mij wat te donker aan. je ziet nu allen een rookwolk met wat mensjes ervoor, het was leuker als je ook een DJ tussen de rook zag staan.
ivm foto 4: origineel was totaal overbelicht, LJ gooide net de strobo's erin toen ik afdrukte (ik ken de mensen van de firma die het licht doet en die pesten me graag met strobo's of door wat rook over me heen te gooien...
mijn idee was gewoon om er nog iets uit te halen en dan vind ik de bewerking nog redelijk gelukt
origneel was dit:

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...
Als lokaties relatief neutraal zijn uitgelicht dan werkt jouw werkwijze prima. Als je in een fucked lokaties rondloopt kwa belichting, heel erg neigend naar bijv rood, of juist blauw, oranje, geel, paars etc, en je body al bijna clipped, dan is er in LR geen houden meer aan. Dat heeft Nikon, dat heeft Canon en schijnbaar Fuji dus ook.Floor-is schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 13:12:
Gelukkig kun je in LR per kleur de saturation wat terugdraaien (uit m'n hoofd ctrl - 3 en dan optie HSL - saturation). Maar als je een fucked scherm hebt, (zoals Henk bijv heeft), dan komt het beeld in LR niet overeen met de uiteindelijk output. Hierin verschil ACR (Adobe Camera Raw in Bridge weinig van LR, sterker nog, LR is vanwege die saturation per kleuren instelling net wat prettiger. Alleen Nikon's en Canon's eigen software gaan hier prettig mee overweg, of wellicht Capture One Pro (al een tijd niet meer gebruikt/bekeken)
Verwijderd
Ziet er goed uit! Vooral #1 is erg coolVerwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 20:01:
Nog iemand hier aanwezig op Paaspop komend weekend?
plaatjes van afgelopen weekend, feest van Little Sins in de oude Maassilo's in Rotterdam. Het thema was deze keer Heaven & Hell, wat natuurlijk garant stond voor wat leuke foto's.
1.
[afbeelding]
2.
[afbeelding]
3.
[afbeelding]
4.
[afbeelding]
5.
[afbeelding]
6.
[afbeelding]
( erg jammer van die uitgebeten vlam, wellicht beter eraf kunnen croppen bedenk ik me nu.. )
7.
[afbeelding]
Renske Endel ( olympisch goud ) gaf een mooie show weg.
Vanavond Off_corso, zaterdag Luxurush en daarna keihard door naarrrrr Bloomingdale! Ik hoorde dat vorig jaar half GoT op Bloemendaal was, hoe zit dat dit jaar?
ik ben er, niet om foto's te maken, maar als crewVerwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 20:01:
sta bij de theatertent, samen met een andere tweaker, die ik ook nog niet ken
Ja Jazz, dat is echt een zeer nette foto!neographikal schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 20:17:
http://farm3.static.flick...2345264495_0b13d613d4.jpg
Hij is fijn Jazz, netjes
[ Voor 23% gewijzigd door Floor-is op 23-03-2008 10:22 ]
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Verwijderd
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2008 07:18 ]
Verwijderd
Als je me voorbij ziet rennen, dan zwaai maar ff..White schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 01:43:
[...]
ik ben er, niet om foto's te maken, maar als crew.
sta bij de theatertent, samen met een andere tweaker, die ik ook nog niet ken
#3 had idd wel wat meer belicht kunnen worden. Scherpte in de foto's is iets wat ik zelf erg mooi vind, dus thanks voor het compliment.Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 01:42:
[...]
Ziet er goed uit! Vooral #1 is erg coolAlleen #3 had ik persoonlijk iets meer belicht, verder zijn al je foto's errug lekker, vooral lekker scherp
neographikal schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 20:17:
http://farm3.static.flick...2345264495_0b13d613d4.jpg
Hij is fijn Jazz, netjes
mydogisgone schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 05:12:
[...]
Ja Jazz, dat is echt een zeer nette foto!heb je die misschien ook voor mij in het groot?

De hele set foto's is overigens te bekijken op Little Sins ( foto's Jasper ) en er komt vandaag of morgen ook nog een 2e set foto's online.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2008 08:25 ]
BRZZZZT! Fout antwoord. Canon RAW bevat wèl camera settings alleen wordt dat niet uitgelezen/genegeerd door de meeste conversie software. DPP pakt namelijk wel gewoon over wat je aan "Shot settings" gebruikt hebt.Floor-is schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 13:12:
Wat je dus zult moeten doen, is de instellingen in de camera in LR nadoen, bijvoorbeeld een andere witbalans, meer 'vivid' kleuren en het contrast wat verhogen.. Zoals je met je JPG files in de camera doet dus.
Sterker nog, de RAW file bevat ruimte voor minstens twee embedded "recepten". Eentje "as shot" en eentje "as processed". Ook als je in DPP een aantal wijzigingen als recept opslaat in de RAW, dan nog kan je terug naar "as shot".
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Oh, ik wilde je uitnodigen voor de opening... laat maar zitten dan
Als we wat verder in de "zomer" zitten dan ga ik denk ik weer mensjes/nerdjes van GoT uitnodigen; was best gezellig vorig jaar.
Was best gezellig geweest andersGerardHenninger schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 12:57:
[...]
Oh, ik wilde je uitnodigen voor de opening... laat maar zitten dan
Als we wat verder in de "zomer" zitten dan ga ik denk ik weer mensjes/nerdjes van GoT uitnodigen; was best gezellig vorig jaar.
Voor jou begint het seizoen ook weer begrijp ik?
<slowchat-mod-maar-weg>Henk schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 13:07:
Nerden met Geer
Voor jou begint het seizoen ook weer begrijp ik?
Yep, deze maand is mijn "hoogseizoen" begonnen; slaap meer in hotels dan in m'n nieuwe huis
Relatief weinig evenementen die ik ga en wil doen dit jaar dus de focus blijft liggen op artiesten/modellen. Bloomingdale/Sundale zal een van de weinig feestjes zijn die ik vast leg, al die andere toffe feesten laat ik aan jullie over
</slowchat-mod-maar-weg>
Verwijderd
Sorry voor de misschien wat amateuristische vraag.
Ik ben beheerder van http://www.housebeats.net.
Nu zijn wij gevraagd om te fotograferen op Ex Porn Star in mei.
ik bezit een fujifilm finepix s5600
http://www.digicamshop.nl...ifilm-finepix-s-5600.html
Raden me jullie aan een camera te huren voor deze avond, zo ja welke.
Of is het de moeite om het met deze camera te doen?
Ik heb al wat partyfotos geschoten, de een is mooier dan de ander.
Hoor het graag.
Gr
Tristan

[ Voor 5% gewijzigd door ThunderNet op 20-03-2008 15:38 ]
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Zeker opdrachten waar je voor gevráágd wordt
IkkesVerwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 20:01:
Bericht hierboven
Ja joh, super hip dansen in een strandtent terwijl het buiten sneeuwt! (aldus l2p in hun nieuwsbrief
En wat er hier op de planning staat, morgen weer FRANK in Rotterdam, zondag weer es in mijn oude clubbie club hoppen met een modeshow. Dat is wat ik met camera doe, zonder cam staat er nog wel meer op de agenda. Mijn weekend was gisteren al begonnen wat dat betreft
Verwijderd
Ik zal het dan met me finepix moeten doen, is dat gek? Ik heb er een aantal pics mee geschoten die ik toch aardig netjes vindt ( op me verjaardag ). Het ligt was daar ongeveer gelijkbaar mee aan in die van een discotheek
Waar ik vaak mee zit is dat de flits TE is...naar mijn idee
Niemand ervaring met het schieten van partypics met finepix s5600?
Nog wat gegevens:
foto's in RAW kwaliteit
5,1-megapixel
10x optische zoom
ISO-waarde tot 1600
uitbreidbaar met optionele voorzetlenzen
0,01 seconde ontspanvertraging
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2008 20:02 ]
Laat de foto's maar zien dan?Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:00:
Fotograaf huren wordt niks, NOG niet iedergeval.
Ik zal het dan met me finepix moeten doen, is dat gek? Ik heb er een aantal pics mee geschoten die ik toch aardig netjes vindt ( op me verjaardag ). Het ligt was daar ongeveer gelijkbaar mee aan in die van een discotheek
Nog wat gegevens:
foto's in RAW kwaliteit
5,1-megapixel
10x optische zoom
ISO-waarde tot 1600
Camspecs zeggen geen reet. Geef Floor een 20D en hij schiet nog strakke platen, geef een beginner een 1DIII en hij weet niet welke knop hij aan moet raken....
Ik ben benieuwd of ik de mensen van hier zou herkennen.
Verwijderd
zolang je hier geen foto's laat zien kan ik ( en ik denk velen met mij ) er echt geen zinnig woord van zeggen. Zoals al eerder hierboven vermeld, de camera zegt heel weinig. Wat jij al aardige foto's vindt gaat hier bij de meesten wellicht rechtstreeks de prullenbak in..Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:00:
Fotograaf huren wordt niks, NOG niet iedergeval.
Nog wat gegevens:
foto's in RAW kwaliteit
5,1-megapixel
10x optische zoom
ISO-waarde tot 1600
ShitKeppie schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 21:35:
Zijn er veel mensen van hier op Luxurush, ik ben gevraagd om voor een partysite foto's te maken op dat feest en zondag ook op Bloomingdale.
Lijkt mij trouwens erg leuk om binnenkort weer eens wat te gaan doen
[ Voor 13% gewijzigd door ThunderNet op 20-03-2008 23:12 ]
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Ik heb ook even contact gehad met een best bekende partysite... leek me opzich prima om wat contacten op te doen enzo, een keer voor ze naar een feest geweest en fototjes geschoten maar laat maar zitten verder, niks voor mij, sowieso (de arrogante) manier van werken niet.Keppie schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 21:35:
Zijn er veel mensen van hier op Luxurush, ik ben gevraagd om voor een partysite foto's te maken op dat feest en zondag ook op Bloomingdale.
Oh eh verder nee ik ga niet naar Luxurush.. maar ga zondag weer naar een feestje
Verwijderd
Dat is dan toch wel erg verschillend per partysite.. Mijn ervaringen zijn vrijwel alleen maar positief, echter ook alleen nog maar voor 1 partysite foto's gemaakt (superfeesten)Tom schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 23:11:
[...]
Ik heb ook even contact gehad met een best bekende partysite... leek me opzich prima om wat contacten op te doen enzo, een keer voor ze naar een feest geweest en fototjes geschoten maar laat maar zitten verder, niks voor mij, sowieso (de arrogante) manier van werken niet.
Oh eh verder nee ik ga niet naar Luxurush.. maar ga zondag weer naar een feestje
Verwijderd
Ik moet zeggen dat het voor mij een ideale opstap is geweest, en af en toe nog is. De diverse organisaties die mij benaderd hebben om foto's te maken, hadden vrijwel allemaal foto's gezien die ik voor superfeesten had geschoten. Ik wordt daar ook erg vrijgelaten om de dingen te doen die ik zelf leuk vind, dat scheelt wel. Maar een partysite kan dus wel degelijk een mooie opstap zijn om flink te oefenen en er uiteindelijk opdrachten uit te halen en door te groeien.Tom schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 23:23:
Ja is ook zeker zo.. achja 't is niet zo mijn ding denk ik
Morgen weer een dag, ik ga slapen!
Misschien herken je mij zondag...Keppie schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 21:35:
Jouw vorige Luxurush was met Koninginnedag... dus nog geen jaar geledenThunderNet schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 23:08:
[...]
ShitLuxurush, dat is ook al weer een jaar geleden
Damn tijd gaat echt snel
Lijkt mij trouwens erg leuk om binnenkort weer eens wat te gaan doen![]()
Nu ook bruikbare iso1600 dat is wel erg fijn
Ja klopt, dat was ook mijn insteek, zo weer wat contacten opdoen en af en toe een opdrachtje eraan over houden (na ik gestopt was in vaste tent waar ik al lange tijd wekelijks werkte).Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 23:27:
[...]
Ik moet zeggen dat het voor mij een ideale opstap is geweest, en af en toe nog is. De diverse organisaties die mij benaderd hebben om foto's te maken, hadden vrijwel allemaal foto's gezien die ik voor superfeesten had geschoten. Ik wordt daar ook erg vrijgelaten om de dingen te doen die ik zelf leuk vind, dat scheelt wel. Maar een partysite kan dus wel degelijk een mooie opstap zijn om flink te oefenen en er uiteindelijk opdrachten uit te halen en door te groeien.
Maarja, moest bij die site een week vantevoren aangeven waar ik heenga, minimaal drie shoots per maand en overeenkomst tekenen zodat je alleen voor hun fotografeert (en ook nog eens alle rechten overdragen). Leuk, ergens gratis binnenkomen maar mijn motivatie zakt dan als het vrijwillig is met zulke voorwaarden

Uiteindelijk ben ik degene die erheen moet crossen, er met een dure cam rondloopt, z'n geld besteed aan de bar en nog wat moet presteren om zo'n site te helpen aan exposure zodat diezelfde organisatoren erop willen adverteren. Iets met gekke gerritje
Op maandje na welGerardHenninger schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 01:09:
[...]
[...]
Jouw vorige Luxurush was met Koninginnedag... dus nog geen jaar geleden
Was wel erg leuke ervaring destijds
In LR kan je het nog makkelijker doen door bij de kleur channels het adjustment tooltje te pakken en dan voor de toning die jij wil, de saturation omlaat gooien. Gebruik dat steeds vaker om bijvoorbeeld felle gekleurde lampen op een DJ te compenseren.jules schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 00:54:
[...]
Als lokaties relatief neutraal zijn uitgelicht dan werkt jouw werkwijze prima. Als je in een fucked lokaties rondloopt kwa belichting, heel erg neigend naar bijv rood, of juist blauw, oranje, geel, paars etc, en je body al bijna clipped, dan is er in LR geen houden meer aan. Dat heeft Nikon, dat heeft Canon en schijnbaar Fuji dus ook.
Gelukkig kun je in LR per kleur de saturation wat terugdraaien (uit m'n hoofd ctrl - 3 en dan optie HSL - saturation). Maar als je een fucked scherm hebt, (zoals Henk bijv heeft), dan komt het beeld in LR niet overeen met de uiteindelijk output. Hierin verschil ACR (Adobe Camera Raw in Bridge weinig van LR, sterker nog, LR is vanwege die saturation per kleuren instelling net wat prettiger. Alleen Nikon's en Canon's eigen software gaan hier prettig mee overweg, of wellicht Capture One Pro (al een tijd niet meer gebruikt/bekeken)
Snelle pc | 40D achterdop voor lenzen
Verwijderd
Ja, ik ben er za. en zo. ookKeppie schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 21:35:
Foto van Ronald van Gelderen, van de hand van Gerard, in de televaag vandaag op pagina 17. Toch even het vermelden waard :-)
Bericht hierboven
Ben benieuwd of ik jullie ga herkennen
Je kan de S5600 gebruiken met de volgende standen:
PEOPLE: A-stand, iso 200, EV 1.0, F3.2, slow sync flash, cam het werk laten doen
OVERZICHT: S-stand, iso 200, EV 1.0, 1/2.5 - 1/8 sluitertijd, geen flits
DJ: natural light-stand of S-mode 1/6 sluitertijd met normale flits
Maar als je mij het eerlijk vraagt zou ik het zonder ervaring en/of blinde bediening van je cam beter niet doen...
[ Voor 12% gewijzigd door pvdplanet op 21-03-2008 16:19 ]
Deze dus:Floor-is schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 12:19:
offtopic:
Foto van Ronald van Gelderen, van de hand van Gerard, in de televaag vandaag op pagina 17. Toch even het vermelden waard :-)

Telegraaf.nl
Nice work Gerard! Gefeliciflapstaart! Jammergenoeg geen kleur
Thanks (Floris ook). Kreeg al een SMSje dat er weer een foto van me in stondJosh schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 17:51:
[...]
Deze dus:
[afbeelding]
Telegraaf.nl
Zelfde soort ringflash foto heb ik ook van Rank 1 gemaakt en die moet binnenkort ook circuleren in de media/op het internet/op een album; die vind ik persoonlijk beter gelukt.
hoe doen jullie dat eigenlijk met betalen? krijgen jullie een bedrag per oplage of dragen jullie de rechten voor de foto af aan de krant?GerardHenninger schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 18:14:
[...]
Thanks (Floris ook). Kreeg al een SMSje dat er weer een foto van me in stond
Zelfde soort ringflash foto heb ik ook van Rank 1 gemaakt en die moet binnenkort ook circuleren in de media/op het internet/op een album; die vind ik persoonlijk beter gelukt.
Verwijderd
Congrats! Jammer idd dat het niet in kleur is.. Dat blauw voegt wel echt iets toe aan de foto. Maar sowieso een hele dikke foto.Josh schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 17:51:
[...]
Zodra er zulke eisen worden gesteld en er verder weinig tegenover staat kan ik me voorstellen dat je motivatie zakt idd.. In mijn geval was het gewoon een ideale manier om ongedwongen ervaring op te doen. Alle rechten overdragen zou ik sowieso nooit aan beginnen, dus kan me goed voorstellen dat je er mee bent gestopt. In mijn geval werd ik juist aangemoedigd om ( toen met 300d+kitlens ) mijn eigen gang te gaan en flink te experimenteren. Het balletje is eigenlijk pas gaan rollen toen ik een nieuwe body en lenzen kocht. Dat maakte toch net het verschil denk ik, waardoor de foto's beter werden en er dientengevolge ook wat opdrachten binnen kwamen. Anyway, het is ook gewoon mega verslavend!! De ambiance, laser, muziek acts , het blijven heerlijke condities om foto's bij te maken vind ik.Tom schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 01:52:
[...]
Ja klopt, dat was ook mijn insteek, zo weer wat contacten opdoen en af en toe een opdrachtje eraan over houden (na ik gestopt was in vaste tent waar ik al lange tijd wekelijks werkte).
Maarja, moest bij die site een week vantevoren aangeven waar ik heenga, minimaal drie shoots per maand en overeenkomst tekenen zodat je alleen voor hun fotografeert (en ook nog eens alle rechten overdragen). Leuk, ergens gratis binnenkomen maar mijn motivatie zakt dan als het vrijwillig is met zulke voorwaarden
Uiteindelijk ben ik degene die erheen moet crossen, er met een dure cam rondloopt, z'n geld besteed aan de bar en nog wat moet presteren om zo'n site te helpen aan exposure zodat diezelfde organisatoren erop willen adverteren. Iets met gekke gerritje
Nog een foto van zaterdag om niet alleen tekst te posten:

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2008 20:07 ]
Verwijderd

cocktails

MC

models at work

champagne is niet goed voor eendjes

hela een strobo

moderne dans danseres bezig in trappenhuis

ok dan toch nog maar een portretje

Verwijderd
je hebt het adres ontvangen ?
mailbox is nu weer open
Zelf hoofd shooter op dit moment...
Juist vanwege de partyfotografie ben ik ontzettend leergierig geworden wat fotografie in het algemeen betreft..
Gebruik zelf veelal lightroom voor eventuele nabewerking maar , naar mijn mening, is die voor maar 30 % verantwoordelijk voor de uiteindelijke pracht van de foto...
Wat ik veelal in LR doe om de pics tot een mooi eindresultaat te krijgen..??
Exposure aanpassen, fill light, blacks, clarity, Darks, de saturation van de RGB-kleuren wat plussen , de sharpening en uiteindelijk de lens vignetting
Resultaat wat eruitkomt is naar mijn mening al flink wat positiever (in kleur dan he)
Ik gebruik op dit moment een Eos 20D, Canon 17-55 2,8, zonnekap + 580 EX

Rest van de foto's volgen hopelijk maandag wanneer ik er nog 2 concert avonden op heb zitten
En dat was letterlijk 2x niets. Kreek leeg, Off_Corso leeg. Ik heb geen idee waar de mensen wél waren, maar het ging echt nergens over. Straten leeg, geen wachtrijen voor de andere clubs, ongezelligheid op Rotterdam stadhuisplein...
Ik hoop dat het vanavond en zondag een stuk beter wordt
Verwijderd
eh herstel, volgens mij begint het pas om 23:00

ik ga nog even bellen en zo
en welkom longjoy , alleen ben je bij je introductie even wat fototjes vergeten erbij te zetten. dat schijnt hier normaal te zijn
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2008 17:09 ]
ik eeeh heb inderdaad regels niet echt gelezen..
maar fototjes huh....
http://www.partypeeps2000.com/media/pictureview/6352/1.aspx
Is dit goed genoeg..??
Allemaal mijn werk...(alhoewel die avond wel met een vriendin van me geschoten maar zij handelde meer in opdracht van mij..:-) )
Let trouwens ook niet op de kwaliteit van de foto's op die site..
De foto's worden op 78 % compressie opgeslagen en dat fucked het behoorlijk op in tegenstelling tot hoe ik ze zelf thuis op mijn pc zie...
Dude...
Ik verwacht geen commentaar en/of kritiek..
Aangezien het blijkbaar normaal is hier om foto's te plaatsen of te showen die diegene heeft gemaakt doe ik het gewoon simpel en plaats ik die link.
Ik laat gewoon foto's zien die IK voor het grootste deel heb gemaakt en die een vriendin van mij heeft gemaakt aan de hand van MIJN begeleiding aangezien ik pal naast haar stond en haar de waardes doorgaf die ze moest gebruiken...
Enige wat zij hoefde te doen was op het knopje drukken..
voila...
Volgens auteursrecht ben IK op dat moment nog steeds de auteur en niet zij.
Wat betreft de kwaliteit is het alleen maar een soort van 'waarschuwing' aangezien ik er zelf allesbehalve happy mee ben hoe mijn foto's uiteindelijk op de website vertoond worden maar goed..
volgens de webmaster is 78% compressie toelaatbaar wat betreft bestandsgrootte/kwaliteit verhouding...
Ik denk er anders over maar goed....ik heb daar weinig over te zeggen....
Nog vragen Henk...?¿?¿
Ik zie namelijk veel overeenkomsten met Dummy van Partyflock. Die schiet alles op iso 1000+ en gooit er vervolgens een hoop saturation overheen om de kleuren wat op te frissen. De mensen zien er als gevolg nogal doorbakken uit.
Zie: http://partyflock.nl/gallery/3086/PAGE/A.html
Als de originele foto goed is maakt een beetje compressie ook niet veel uit.
[ Voor 18% gewijzigd door pvdplanet op 22-03-2008 19:44 ]
Verwijderd
kwaliteit 78% boeit niet, bij mij zijn de fotos ook niet hoger dan 80.
kleur ? onrealistische zuurstokkleurtjes maak je er van. maar ieder zijn meug
logo ? ach ja dat zal ook wel door externe invloeden zijn opgedrongen om het zo groot erin te plempen.
mensen ? waarom zijn sommige mensen blauw ? kennelijk witbalans nog niet onder controle
voor de rest raak ik er niet van onder de indruk en zie ik niet zo 123 een foto waarvan ik denk 'WOW'
maar ja portretjes zijn hier al zo vaak de revue gepasseerd dat je al echt van goede huize moet komen om hier op een portretje de handjes op elkaar te krijgen
Enfin, gisteren met J3roen geschoten in studio 80. Het blijft een moeilijke plek met alleen maar zwarte muren en weinig licht. Maar wel leuke mensen, in ieder geval. Een aantal shots:
#1 Een test shot

#2 Met een paraplui

#3 DJ Shotje

#4 Ehm...

en tenslotte #5 een J3roen

en ja, deze is gemaakt naar aanleiding van Hos' eerdere blauwe strobo-foto. Ongeveer op dezelfde plek.
Iso schiet ik meerendeels op 800
sluiter laat ik schommelen tussen 1/10 en 1/5
Flitser op +2/3 of +1...en recht naar voren...geen 45 graden
Witbalans staat altijd op AWB ingesteld. want op dit soort plekken heb je nooit een steady witbalans..
Tis ook meerendeels de webmasters die de foto's 'zo licht mogelijk' wil hebben...mooie background effects en ga zo maar door om het sfeervol te maken..
Ik geef wel toe dat de kleur rood eigenlijk op bepaalde momenten de boosdoender is...daar moet ik het 1 en ander aan veranderen...of misschien zelfs normaal laten zoals ze uit de camera komen.
Partyfotografie is op dit soort momenten eerder portretfotografie met als grootste verschil dat je hier vaak te maken hebt met wisselende lichtomstandigheden.
mijn bedoeling is niets...
Ik had op dat moment even geen zin om foto's op te zoeken die ik had gemakt...ergens speciaal up te loaden...en die dan hier te posten..
Dan doe ik het even makkelijk en post een link van een compleet fotoitem die ik heb geschoten...
Ik verwacht geen meningen..ik verwacht geen kritiek of zo..ik verwacht neit hoe goed/slecht ik misschien schiet..
Iemand maakte die opmerking..en ik plaats..
simpel...
Voor de rest boeit het me vrij weinig..:)
Dit topic is gesloten.
* Nieuw hier? Lees eerst de <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/29406840#29406840" target=_new>topicstart</a>. Daar worden de belangrijkste punten aangestipt.
* Gebruik de <strong>~~~[check images]</strong> knop voordat je een bericht met foto's plaatst.
* Plaats band- en concertfoto's niet hier maar in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1065101/" target=_new>dit topic</a>.
* Stel hier geen open vragen over apparatuur of settings maar wees specifiek.
* Doe hier geen verzoeken om grote versies / wallpapers.