Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 16:41:
Ik weet niet in hoeverre jij de Voodoo 2 ervaren hebt maar 1024x768 was wel degelijk mogelijk, ook met Sli in dit geval dus. Hiervoor had je speciaale drivers genoemd de Fastvoodoo XP, die het zelfs mogelijk maken onder, jawel, Windows XP Glide te gebruiken. Dat er grafisch niets verbeterd kan worden ben ik het met je eens, maar draaien kan het wel. Ook Doom 3 op 30+ FPS op een Sli-setje.
ja, TOT 1024x768 ging prima. Hoger niet, alleen. Kaarten die wel hoger konden liepen op release moment met q3a echter nauwelijks speelbaar, zeker niet met alle eye candy op'z'n hoogst.
Tuurlijk kreeg je het wel speelbaar, maar niet, zoals gesuggereerd werd/wordt met alles op z'n hoogste mooiheidsgraad.
Ik ben trouwens bijster benieuwd naar hoe jij die 30+ fps in doom3 afmeet - is dat een gewogen gemiddelde of wat je kán halen op rustige momenten? Ik twijfel namelijk aan waar je dat vandaan haalt, als ik kijk dat m'n GF3 er nog redelijk van aan het zweten ging op 1280x1024 om een gemiddelde van rond de dertig neer te zetten... zó enorm is het verschil tussen 1024x768 en 1280x1024 niet lijkt me, maar ik heb uiteraard tegen doom3 niet meer met voodoo2 gespeeld.
Crysis had qua eyecandy, als de ontwikkelaars (want die kappen nu al na 2 patches te hebben uitgebracht....) wat meer de trics & tweaks beter & mooier kunnen laten lopen dan wat nu het geval is.
No question - absoluut waar. Maar ik geloof niet dat dat is omdat nvidia ze sponsort

Er zijn meerdere games die ook los van de Unreal Engine 3 , prima eruit zien, lekker draaien en vooral goed ogen dan crysis, en die kunnen het prima af met een single kaart.
ik neem aan dat je bedoelt dat ze d'r beter uitzien dan crysis. Gek dat me dat niet opgevallen is. Noem er eens drie?
Dat je een tri-sli setup nodig hebt om het vlot te laten lopen is gewoon bullshit & verspilling van rekenkracht + kosten zowiezo al. Crysis is idd, een grafisch hoogstandje, maar het weegt gewoon niet af tov de hardware die je erin steken moet, en dat is nu veel meer dan dat je vroeger doen moest (S3 tov een TNT kaart bijv).
ík vind het geen probleem elke 6 maanden een halve rug uit te tellen voor een upgrade hoor. Dat jij het duur vind is je goed recht en persoonlijke keuze, maar dat maakt het natuurlijk niet zo dat als jij het te duur vind om te upgraden naar goeie hardware voor je gewenste game en eyecandy, dat dan de graka fabrikanten de programmeur sponsoren om te zorgen dat jij aan een nieuwe graka "moet".
3Dfx hield de drivers voor de Voodoo 2 opzettelijk ook gesloten omdat een Sli-set niet sneller zijn mocht dan een Voodoo 3.
Kan zomaar zijn - maar is weer wat anders dan dat de programmeurs geld krijgen om games zwaar te maken.
Of dat de Pentium 1 233MHz uitgefaseerd was en niet sneller verkocht werd omdat het anders geen meerwaarde op een paar instructies & een andere casing na had tov de Pentium 2.
Klopt, maar ook hier - Intel betaalde ID softwar eniet om te maken dat hun games op p1s langzamer waren dan op p2s - de p1 was gewoon langzamer (om inderdaad de marketing reden). dat is wel een groot verschil met de stelling dat graka fabrikanten nu de softwareboeren besteken

Want zeg nou zelf, marketing wordt wel degelijk gedaan. Dat vista wel draaien kan op een klein systeempje maar performancegewijs ruk draait is anders. Sorry, maar developers maken iets, en passen het verder ook niet meer aan om werking op een langzamer systeem uberhaubt te optimaliseren.
Dat vraag ik me af: als ik bijvoorbeeld de Unreal engine bekijk, of hoe COD4 nog loopt op m'n vorige PC, of hoe lelijk je Crysis kunt maken om het op een x1950 speelbaar te maken (in m'n ouwe PC

)dan geloof ik best dat er wát gedaan wordt om oudere systemen mee te laten doen. Niet, inderdaad, dat ze bij het maken van de nieuwste en gewenst ook mooiste shooters hard nadenken over hoe je het op de p4 en x1950 nog pefect krijgt - maar dat het in elk geval nog een beetje loopt. Wil je meedoen met de nieuwste games - moet he hardware kopen. Dat is niet nieuw, en weer, nvidia betaalt Crytek er niet voor om de game slomer te maken dan hij is. Hooguit dat ze betalen zouden om het spel op ATI kaarten slomer te maken dan op nVidia kaarten... maar óf ze besteken de hele industrie, of die ATI kaart is gewoon wat langzamer dan de nVidia plank.
Een goed voorbeeld is overigens Windows Live messenger, die je in feite dwingt naar een 8.x te gaan. Wil je het goed laten draaien moet je toch nieuwe hardware kopen, en hierin stimuleert (of eerlijk gezegd dwingt) microsoft de hardware-verkopen wederom weer.
Dit is eerder een voorbeeld van waar het wél duidelijk een stukje hardware pushen lijkt. Echter, Windows Messenger (die met XP mee komt) werkt nog altijd. Nee, je kan niet videobellen nee. Maar je kan wel chatten, waar het ooit om begonnen was. Bovendien - wie dwingt je Live Messenger 8 te installeren? het kan wel maar ik heb het nooit hoeven doen. Sterker nog, MS doet moeite om mij er vanaf te houden, met m'n XP64bit.
Nieuwere toys vereisen nieuwere hardware. Dat MS bloatware bouwt is geen reden om aan te nemen dat nVidia Crytek besteekt om Crysis langzaam te maken zodat jij nieuwe hardware gaat kopen: het is bewijs dat er een stel luie flikkers in de wereld loopt en dat daarvan een deel programmeur is aan Live Messenger. Luiheid is geen samenzwering

Crysis had echt beter gekund. Helaas is de grote troef van Crysis hype.
Tja. Alles kon beter, en elke grote title wordt gehyped. Er zijn zat mensen die aan Crysis alle mogelijke lol beleven, dus schijnbaar is jouw mening niet de enige. Daarom is het ook een mening en geen feit. Je zult dus ongetwijfeld gelijk hebben - voor jezelf. Je kan echter voor mij nie tbepalen of Crysis pure hype is of echt een vernieuwd, danwel mooi, danwel leuk, danwel goed lopend spel.
Je kan wél bepalen of nVidia de toko besteekt om de games langzamer te maken zodat je moet upgraden. Alle argumenten die je geeft wijzen op het tegenovergestelde: er wordt door programmeurs gekozen voor de makkelijkere optie om gewoon alleen moderne snelle hardware te ondersteunen en de antieke dingen achter zich te laten. Dat je daar, als gebruiker van zulke hardware, een probleem mee hebt snap ik best, maar het bewijst geen samenzwering van de game sindustrie om jouw je poen afhandig te maken
de discussie over welke harde waren antiek zijn ga ik niet met je voeren trouwens - voor dit postje gaan we even uit van de definitie: antiek zijn die harde waren die met moderne games niet meer voldoen. Of dat ook inhoudt dat je nodig een nieuwe graka moet beslis je zelf: ik krijg uit je post de indurk dat je d'r geen geld aan uit wilt geven. Aangezien ik op 2560x1600 wil gamen gaat m'n 8800ultra d'r uit en komt er wat nieuws zodra de 280 in prijs gedaald is tot een bedrag wat ik toevallig in m'n kontzak heb als ik shoppen ga.