ISaFeeliN schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:02:
Dit is meer een ervaringspost, wellicht handig voor mensen die ook over de componenten genoemd in deze post denken.
Ik heb sinds een week of 2 de Sony KDL-46D3500. Erg tevreden mee, maar er is een learning curve. De TV heeft best veel instellings opties, en waar het beeld in het begin zelfs een beetje tegenviel, ben ik nu bijzonder tevreden over deze TV. Ik heb een mediapc aangesloten op deze TV en ook een PS3. De meeste content speel ik dus af via de htpc, alleen 'oude' dvd's speel ik nu af op de PS3. En dat gaat erg goed moet ik zeggen. Op 4-5 meter afstand van de TV kan je eigenlijk geen onderscheid maken tussen een gewone DVD (Lord of the Rings deel 3) en de FullHD versie ervan. Dat vond ik toch wel opmerkelijk. Alleen een beperkt aantal scenes zie je dat het beeld in HD beter is. Dit spreekt ook voor de PS3 die m.i. erg goed upscaled.
De HTPC is mijn voormalige PC opgebouwd tot HTPC:
- Asus AN8-SLI met 4800+ AMD CPU (Zalman koeler) en 2GB memory.
- Videokaart is een ATI EAH2400XT (kost ~55,- euro), aangesloten met apart aangeschafte DVI->HDMI kabel op de TV.
- 160 GB Samsung Spinpoint.
- Kast is "HTPC-5000" uit China. Er zijn mooiere kasten, maar deze voldeed prima voor mij.
De kast heeft standaard aan de achterkant een 3tal fans, die niet erg groot zijn, maar je hoort ze totaal niet en ze zorgen voor voldoende airflow en afvoer van warme lucht.
Het geheel is ondergebracht in een stereomeubel met deurtjes aan de voorkant. Kan dus volledig afgesloten worden. Dat is uiteraard niet echt bevoordelijk voor de warmte afvoer in de kast en daarom heb ik boven in aan de achterkant van de kast een aparte zalman fan gemonteerd die gevoed wordt uit de PC, met een regelaar erbij, die voor afvoer van warme lucht zorgt. Dit werkt bijzonder goed, want de CPU in de PC blijft op zo'n 45C hangen bij het afspelen van de moeilijkste content die je kan verzinnen.
Ik draai er Windows XP / MediaPortal op, met Media Player classic als externe speler. Dit omdat de native speler van MP soms bij, ben er nog niet achter waarom, HD content, geen beeld laat zien. Voor video gebruik ik ffdshow en voor audio AC3filter, SPDIF pass-through, DTS padding.
Alles werkt, uiteraard alle SD content, HDDVD, Blu-Ray, DTS over optisch.
Verder was het met de ATI drivers een eitje om de fullpixel/1:1/pixelmapping in 1080p goed te krijgen, wat voor een rete strak beeld zorgt, ook in XP.
Best wel een perfecte setup dus, met nog dat ene probleem dat MP zelf de HD content soms niet goed afspeelt, maar daar is omheen te werken door MPC gebruiken als externe player.
Als iemand denkt aan een setup met een of meer van dezelfde componenten en heeft vragen.. vuur maar!