[Almeernet] Glasvezel in heel Almere

Pagina: 1 2 ... 47 Laatste
Acties:
  • 339.818 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quicksilvernet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-06-2023
al een idee of er meer aanbieders komen dan alleen het toch wel belachelijke dure KPN? Ik heb concepts ict gebeld en ze zeiden dat voorlopig de eerste jaren geen glasvezel in de planning staat voor almere.

Solcon zegt wel binnenkort het een en ander gecommuniceerd gekregen te hebben dat ze via twennet gaan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-05 20:10
ik heb gezien dat de site van almeernet kennelijk ge-update is, de planning voor mijn straat is een maand dichterbij komen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179986

quicksilvernet schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 14:58:
al een idee of er meer aanbieders komen dan alleen het toch wel belachelijke dure KPN? Ik heb concepts ict gebeld en ze zeiden dat voorlopig de eerste jaren geen glasvezel in de planning staat voor almere.

Solcon zegt wel binnenkort het een en ander gecommuniceerd gekregen te hebben dat ze via twennet gaan leveren.
Is er UPC in Almere? Want dan is het feest voor KPN snel afgelopen als UPC opeens met een tig keer interessanter aanbod komt zoals laatst in het nieuws kwam. Zul je zien hoe snel ze daar de abonnementen overhoop gaan gooien. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cosimo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-04 13:39
quicksilvernet schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 14:58:
al een idee of er meer aanbieders komen dan alleen het toch wel belachelijke dure KPN?
Op almeernet.nl: In het najaar zal XS4ALL ook haar diensten bekend maken.
Lekker open, die glasvezel XS4ALL=KPN= ook duur. :X

oldest job in the world: http://www.comodo.com/resources/home/newsletters/nov-10/comodo-chuckles.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170251

Cosimo schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 13:38:
[...]

Op almeernet.nl: In het najaar zal XS4ALL ook haar diensten bekend maken.
Lekker open, die glasvezel XS4ALL=KPN= ook duur. :X
Maar het is allemaal nog in de beginfase he, dus natuurlijk zijn de prijzen hoog. Dat was ook met DSL.

• Radjesh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 08:50

Radjesh

hoi

Hier hebben ze het ook gelegd vandaag :D

1325NK.

Alleen vind de prijs nog wel aan de hoge kant.

Niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 173959

Hier in mijn wijk (muziekwijk) zijn ze ook al bezig met het leggen van glasvezel,
Maar als ik op de planning van almeernet kijk dan staat mijn straat pas in april 2009 op de planning :S
Hoe kan dit? Klopt die planning wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
Ik stond eerst in de planning voor mei 2009, nu ineens september :(
Zal wel 2010 worden waarschijnlijk.

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209195

Hier hebben ze het inmiddels aangelegd (1325LZ) en 19 september komt de monteur van KPN langs.

Ben benieuwd wat die aan info kan verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 173959 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 01:21:
Hier in mijn wijk (muziekwijk) zijn ze ook al bezig met het leggen van glasvezel,
Maar als ik op de planning van almeernet kijk dan staat mijn straat pas in april 2009 op de planning :S
Hoe kan dit? Klopt die planning wel?
Eerst was het voor mij december a.s. maar nu naar februari a.s. (muziekwijk west). Ik denk dat ze gewoon wat vertraging hebben opgelopen, er staat natuurlijk ook op de website duidelijk vermeld dat het maar een planning is, niet definitief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Anoniem: 170251 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 11:58:
[...]

Eerst was het voor mij december a.s. maar nu naar februari a.s. (muziekwijk west). Ik denk dat ze gewoon wat vertraging hebben opgelopen, er staat natuurlijk ook op de website duidelijk vermeld dat het maar een planning is, niet definitief.
Ik denk dat er een en ander in de planning veranderd is, ik ben van oktober naar september 2009 gegaan. Ik mis op de site alleen nog steeds het kaartje met een overview van de planning. Nu staat er alleen nog Almere haven en volgens mij zijn ze daar wel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik zit te denken om over te stappen omdat ik nu maar 3mb/s heb. Niet eens 20mb/s.
Maar als ik nu wil overstappen zit ik er een jaar aan vast. En ik wil ook glasvezel nemen wanneer dit voor mij beschikbaar komt.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Ik ben volgens almeernet in april 2009 aan de beurt en zat te denken om van planet/kpn over te stappen naar tele2 20mb/s.
Echter 7 straten verder zijn ze in mijn wijk al bezig met het aanleggen van glasvezel :S dus of die planning wel klopt?

EDIT:
Laat maar, ik denk dat ik mijn huidig pakket vanaf planet bij kpn upgrade naar het premium pakket. en dan kan ik kosteloos overstappen naar kpn glasvezel wanneer dat voor mij beschikbaar is.
Dan heb ik geen gezeik met een jaarcontract dat eerst afgelopen moet zijn. :)
Alleen is kpn best duur met 50€ per maand

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 173959 op 06-09-2008 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-05 19:02
Ik zit nog te dubben wat ik ga doen... :? Mijn postcode (1324EV, stedenwijk) had trouwens al aangesloten moeten zijn maar door gedoe over het pop-huisje hier in de wijjk is dit dus flink vertraagd....

* Ik heb nu XS4ALL only lite (39 euro p/mnd) plus VOIP met een 036-nummer (5 euro p/mnd)
* Digitenne (7,50 p/mnd)

Op zich ben ik best genegen om over te stappen naar een brons abbo' tje op glasvezel....

* Meer up- en download (maar lang niet zoveel up als ik gehoopt had en dat kan, zeker in vergelijking met andere providers in glasvezel projecten een GROTE reden zijn om het niet te nemen)

* Terugkeer van analoge TV:
Mijn vriendin vindt het soms best vervelend om meerdere apparaten te moeten gebruiken om alleen ff TV te kijken. Daar komt bij dat Digitenne nog wel eens storingsgevoelig is en weliswaar een betere beeldkwaliteit heeft dan een UPC signaal, maar wel weer slechter dan het super scherpe beeld dat je bij analoog over glasvezel kan krijgen.
Echter, op de prijs voor die enkele TV zenders die we ooit kijken kan glasvezel niet met Digitenne concurreren

* Ik zie mogelijkheden m.b.t. de Digitale TV. Als dit bij KPN net zo wordt geregeld als bij de projecten in Zeewolde, glashart, etc.... gaat Digitale TV gewoon op een apart subnet via ethernet lopen (IP-TV). Dat biedt erg veel perspectieven voor gebruik van een mediacentertje hiervoor (bij xmsnet lees je al veel berichten over mensen die met VLC de streams kunnen oppikken, etc.

Naja... nog maar eens kijken dus. Ik zie voordelen maar ik gun het KPN eigenlijk niet om die 65 euro in de maand te vangen om vervolgens minder te geven dan andere providers doen.

Ook het feit dat KPN blijkbaar het alleenrecht ingekocht heeft om diensten aan te gaan bieden vin dik schandalig... op www.almeernet.nl wordt daar stug over gezwegen en het tegendeel beweerd.

Immers: Er moeten nog erg veel mensen toestemming geven om de kabel door hun tuin en gevel heen te sturen. Als mensen deze berichten te horen krijgen vinden ze het veel te duur en geven geen toestemming, ookal zijn ze niet verplicht om een dienst af te gaan nemen.

Dan zit je straks dus met een stad waar lang niet alle huizen zijn aangesloten en waar straks nieuwe bewoners van bepaalde huizen alsnog de hoofdprijs moeten betalen om alsnog aangesloten te worden.

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
eymey schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 09:41:
Ook het feit dat KPN blijkbaar het alleenrecht ingekocht heeft om diensten aan te gaan bieden vin dik schandalig... op www.almeernet.nl wordt daar stug over gezwegen en het tegendeel beweerd.

Immers: Er moeten nog erg veel mensen toestemming geven om de kabel door hun tuin en gevel heen te sturen. Als mensen deze berichten te horen krijgen vinden ze het veel te duur en geven geen toestemming, ook al zijn ze niet verplicht om een dienst af te gaan nemen.

Dan zit je straks dus met een stad waar lang niet alle huizen zijn aangesloten en waar straks nieuwe bewoners van bepaalde huizen alsnog de hoofdprijs moeten betalen om alsnog aangesloten te worden.
Ik heb dat verhaal rond het alleenrecht van KPN hier ook gelezen, alleen is het nergens aangetoond (ik geloof dat ze toelating van anderen zouden kunnen vertragen maar niet tegenhouden). Het lijkt me duidelijk dat KPN geen kopernetwerk naast het glasvezelnetwerk wil onderhouden (ook al is dat netwerk van Reggefiber), ze willen ooit van de centrales af.

Op de wholesale site van KPN staat een brief die KPN aan zijn wholesale aannemers heeft verstuurd met het open model van dit glasvezel netwerk(passief). De opta zal er echt wel voor zorgen dat anderen toegang krijgen en de vraag is alleen hoe KPN/reggefiber de wholesale prijs voor glasvezel mag berekenen, voor KPN is dit cruciaal voor hun beslissing om glasvezel uit te rollen, voor concurrerende aanbieders om een prijs te kunnen berekenen. Zolang dit nog niet afgerond is verwacht ik geen alternatieve aanbiedingen.

Wat betreft het niet aan laten sluiten omdat de prijs nu te hoog is, dat is gewoon dom, kost die mensen straks bij verkoop van hun huis gewoon de honderden euro's die later aansluiten kost.

[ Voor 35% gewijzigd door joop99 op 09-09-2008 11:44 ]

• eymey
Ik ben eens brutaal gaan doen en heb een mailtje naar Almeernet gestuurd :). Hierin heb ik vragen gesteld over de slechte informatie op de website (bv. m.b.t. de vertragingen in Stedenwijk door gedoe rond de POP), de openheid van het netwerk en het feit dat alleen KPN of dochters van KPN tot nu toe iets beloven...

Speerpunt van het antwoord dat ik kreeg van de projectmanager was de openheid van het netwerk (de rest schoven ze af op "zo hebben we het met de gemeente afgesproken).
Het glasvezelnetwerk van AlmeerNet is in staat om meerdere providers hun diensten aan te laten bieden. Op dit moment is KPN echter de enige provider die een contract heeft getekend. Al er morgen een andere provider eenzelfde contract tekent kan deze provider overmorgen zijn diensten aan gaan bieden.
Ik heb voor de grap eens een mailtje naar XMSnet gestuurd gezien de leuke topics over hen hier op het forum en hun pakketten in 'hun' gebieden. Misschien moeten we met meerder mensen eens XMS, Solcon en misschien zelfs Tweak (zelf een Almeerse provider) gaan benaderen :)

Verder zou ik als eigenaar van een huis en zelfs als woningbouwcorporatie (die zelf ook in het project zitten) ook wel 3x nadenken om de gratis aansluiting op de glasvezel nu te laten schieten.... Het kon wel eens zomaar gaan gebeuren dat straks mensen de koop van een huis ook gaan laten afhangen van de aanwezigheid van een aansluiting (bij verder gelijkwaardige huizen)

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-04 21:30
eymey schreef op woensdag 10 september 2008 @ 22:37:
Ik heb voor de grap eens een mailtje naar XMSnet gestuurd gezien de leuke topics over hen hier op het forum en hun pakketten in 'hun' gebieden. Misschien moeten we met meerder mensen eens XMS, Solcon en misschien zelfs Tweak (zelf een Almeerse provider) gaan benaderen :)
KPN heeft in haar gebieden een 'open' netwerk, maar wel op basis van de productportfolio van KPN glasvezel. Die van XMS verschilt daar wezenlijk van (wel symmetrisch, goedkopere bundels, etc) en het is momenteel niet mogelijk om in die KPN gebieden andere producten aan te bieden. Wellicht is dat in de toekomst anders, maar XMS zal hier nu (hoogstwaarschijnlijk) geen diensten gaan leveren.

• Niek.NET
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:58
denan schreef op woensdag 10 september 2008 @ 22:52:
[...]

KPN heeft in haar gebieden een 'open' netwerk, maar wel op basis van de productportfolio van KPN glasvezel. Die van XMS verschilt daar wezenlijk van (wel symmetrisch, goedkopere bundels, etc) en het is momenteel niet mogelijk om in die KPN gebieden andere producten aan te bieden. Wellicht is dat in de toekomst anders, maar XMS zal hier nu (hoogstwaarschijnlijk) geen diensten gaan leveren.
Dus als ik het goed begrijp kunnen 'concurrerende' aanbieders alleen hun diensten aanbieden als deze overeenkomen met die van KPN?

Beetje vreemde vorm van een 'open' netwerk dan :X

• denan
Niek.NET schreef op donderdag 11 september 2008 @ 08:31:
[...]

Dus als ik het goed begrijp kunnen 'concurrerende' aanbieders alleen hun diensten aanbieden als deze overeenkomen met die van KPN?

Beetje vreemde vorm van een 'open' netwerk dan :X
Minimaal qua snelheidsprofiel en gebruikte hardware, maar dat heb je ook als je diensten aan zou leveren op een kabel/koper netwerk :)

• joop99
denan schreef op donderdag 11 september 2008 @ 08:37:
[...]

Minimaal qua snelheidsprofiel en gebruikte hardware, maar dat heb je ook als je diensten aan zou leveren op een kabel/koper netwerk :)
Open zou je op twee manieren kunnen zien:
  • Open in de zin dat je op basis van een wholesale aanbod van KPN je diensten aanbied (zoals bij de ADSL aanbieders van KPN (al dan niet dochters)).
  • Open in de zin dat je de complete lijn overneemt en zelf als operator optreedt
Als ik naar het document van KPN kijk dan behoort de tweede variant wel degelijk tot de mogelijkheden. Dat document is overigens hier te lezen, er staat in dat er dus ook andere operators actief kunnen worden. De tweede variant betekent volgens mij ook dat je andere snelheden kunt aanbieden.

[ Voor 4% gewijzigd door joop99 op 11-09-2008 16:29 ]

• denan
joop99 schreef op donderdag 11 september 2008 @ 16:28:
[...]

Open zou je op twee manieren kunnen zien:
  • Open in de zin dat je op basis van een wholesale aanbod van KPN je diensten aanbied (zoals bij de ADSL aanbieders van KPN (al dan niet dochters)).
  • Open in de zin dat je de complete lijn overneemt en zelf als operator optreedt
Als ik naar het document van KPN kijk dan behoort de tweede variant wel degelijk tot de mogelijkheden. Dat document is overigens hier te lezen, er staat in dat er dus ook andere operators actief kunnen worden. De tweede variant betekent volgens mij ook dat je andere snelheden kunt aanbieden.
Klopt, maar dat dat document daar staat wil nog niet zeggen dat het ook een actief aanbod is :)

• joop99
denan schreef op donderdag 11 september 2008 @ 16:31:
[...]

Klopt, maar dat dat document daar staat wil nog niet zeggen dat het ook een actief aanbod is :)
Ik vermoed dat er meer aanbiedingen komen als ze er met de OPTA uit zijn en weten welke kosten met welke opslag er doorberekend mogen worden. Het is duidelijk dat de visie van de opta een beetje als heet hangijzer boven de markt hangt.

• denan
en daarna zal de uitspraak van de EU nog volgen.....

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:27
joop99 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 12:45:
[...]

Dit is toch vreemd? Ik dacht dat waterwijk voor december 2009 op de planning stond volgens de site van almeernet?
Ik woon ook in de Waterwijk, en idd oktober 2009 is de planning.
Nu rijdt ik zojuist door de wijk naar het centrum en zie dat ze daar bij de jumbo in de buurt wel degelijk straten open hebben liggen en lekker glas aan het leggen zijn.

Pff ik ben echt in het verkeerde deel gaan wonen 8)7 Zo dichtbij en toch zover weg...

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hmmm... ik vind dit inderdaad wel een heel erg vaag verhaal .

Dus het netwerk is "open", het is nieteens van KPN maar van o.a. de gemeente en woningbouwcorporaties... en toch moet het dienstenprofiel overeenkomen met dat van KPN? :?

Ben benieuwd wat de andere inwoners van Almere hiervan zouden vinden als ze dit te horen krijgen... en de OPTA. Concurrerend aanbod kan je dan dus wel vergeten.

Trouwens... ookal moet het diensten aanbod dan gelijk zijn aan wat KPN aanbiedt... moet de prijs dit ook zijn? Ookal is het niet wat providers als XMS in andere gebieden aanbieden, XMS is nog altijd goedkoper dan KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Philos31 schreef op donderdag 11 september 2008 @ 20:33:
[...]

Nu rijdt ik zojuist door de wijk naar het centrum en zie dat ze daar bij de jumbo in de buurt wel degelijk straten open hebben liggen en lekker glas aan het leggen zijn.

Pff ik ben echt in het verkeerde deel gaan wonen 8)7 Zo dichtbij en toch zover weg...
Idd, dit heb ik nu ook
Ik woon in muziekwijk-west en bij mij zijn ze op de hoek ook al glasvezel aan het leggen.
Alleen sta ik volgens de site ook pas voor april 2009 in de planning 8)7

• joop99
Anoniem: 173959 schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 23:45:
[...]

Idd, dit heb ik nu ook
Ik woon in muziekwijk-west en bij mij zijn ze op de hoek ook al glasvezel aan het leggen.
Alleen sta ik volgens de site ook pas voor april 2009 in de planning 8)7
Ik vermoed dat er gewoon per areapop wordt uitgerold, het hangt er dus vanaf wanneer de areapop voor jouw gebied gerealiseerd wordt. Helaas is een kaartje zoals voor almere haven nergens op de site te vinden voor Almere stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quicksilvernet
Ik heb xs4all gemaild, en ze zeggen dat ze GEEN glasvezel gaan aanbieden in almere via almeernet. 8)7 Beetje vaag allemaal. Ik snap niet dat almeernet zelf aanbieders gaat halen i.p.v maar zitten afwachten of er wat komt.

[ Voor 40% gewijzigd door quicksilvernet op 15-09-2008 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
quicksilvernet schreef op maandag 15 september 2008 @ 10:17:
Ik heb xs4all gemaild, en ze zeggen dat ze GEEN glasvezel gaan aanbieden in almere via almeernet. 8)7 Beetje vaag allemaal. Ik snap niet dat almeernet zelf aanbieders gaat halen i.p.v maar zitten afwachten of er wat komt.
Ik had ze ook al een keer gemaild (trouwens 2 keer 2 WEKEN moeten wachten op antwoord) en bij mij waren ze wat gematigder: Ze waren ermee bezig maar ze wisten nog niet wat en wanneer :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Philos31 schreef op donderdag 11 september 2008 @ 20:33:
[...]

Zijn ze al bij de jumbo bezig? Tof :) Dan ben ik binnenkort ook aan de beurt, terwijl ik op de site van Almeernet op december 2009 sta..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Juich maar niet te vroeg, mensen :O

Mijn straat (Raaltepad, Stedenwijk) zou al in week 30/31 aan de beurt geweest zijn. Dat is om de bekende redenen vertraagd.

Toen ik vanmiddag weer eens een mailtje naar Almeernet heb gestuurd over het verhaal van de woordvoerder van XMSNET hier, besloot ik nog eens een postcode check te doen. Na mijn vreugde over het feit dat langs 1 kant van het Arnhemplein en in de buurt van het Velsenpad namelijk de grond al is open geweest blijft het namelijk ineens akelig stil in Stedenwijk.

De postcode check geeft voor mij nu ineens aan dat er geen planning bekend is voor mijn postcode. :? |:(

Ik begin me toch serieus af te vragen wat er aan de hand is met dit project en vooral de stilte er omheen.

Volgens mij heeft Almere serieus een slecht karma rond grote projecten en wat daar allemaal steeds bij mis gaat en uitloopt.

Maaaaar.... gelukkig hebben wij geen noord-zuidlijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213443

Hallo allemaal,

Even een vraagje, is er al iemand die een werkende aansluiting heeft ?
Hier in Stedenwijk is de kabel afgelopen juli de grond in gegaan, in augustus het kastje in de meterkast gehangen, en daarna diepe stilte ....
Je zou een schriftelijke aanbieding van KPN in de bus moeten krijgen, maar tot nu toe niks.
Postcode ingevuld op kpnglasvezel.nl geeft alleen maar binnenkort, binnenkort, binnenkort.....

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 19:12
Anoniem: 213443 schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 22:30:
Hallo allemaal,

Even een vraagje, is er al iemand die een werkende aansluiting heeft ?
Hier in Stedenwijk is de kabel afgelopen juli de grond in gegaan, in augustus het kastje in de meterkast gehangen, en daarna diepe stilte ....
Je zou een schriftelijke aanbieding van KPN in de bus moeten krijgen, maar tot nu toe niks.
Postcode ingevuld op kpnglasvezel.nl geeft alleen maar binnenkort, binnenkort, binnenkort.....
Alle huisaansluitingen moeten ook nog afgelast worden en getest , apparatuur geplaatst en inregelen en de pop aansluiten op de ring.
Ze zijn druk bezig nu met de pops klaverweg dordrechtplein bunuellaan petesellershof reggepad .

[ Voor 17% gewijzigd door makkie op 17-09-2008 23:06 ]

• MoneyPriest
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-01-2024
Bij mij op de Hofmark hebben ze in april al de aansluiting in huis aangebracht. In de loop van mei zou er een KPN agent langskomen met een aanbieding...
De koffie is inmiddels wel rijp voor de magnetron ;)

Ik ben benieuwd of ze dit jaar nog met een werkend voorstel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 274958

als kruidenwijker kreeg ik een eerder fan mail van AlmeerNet.
via de website toestemming tot aanleg verstrekt, gepland week 42.
of ik inderdaad gebruik ga maken van de diensten is nog niet duidelijk. zal voor de modem toch eerst een stroomvoorziening in de meterkast moeten aanleggen.
ben benieuwd hoe alles gaat verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mijn mails richting Almeernet worden ook niet meer beantwoord.

Nou weet ik niet of dat door mijn toon komt (hoewel ik best beleefd ben, maar toch ietwat kritisch). In ieder geval, radiostilte....

So much voor onderstaande bericht:

http://www.almere.nl/de_s...lom1-1_elementId/1_295900

• quicksilvernet
Ik heb mijn antwoordkaart ontvangen en ze beginnen volgens brief in week 43. Ik woon in Waterwijk oost.

• AirtjE
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 17:27
Hier ook brief ontvangen, dat ze in week 43 in Parkwijk beginnen, dat terwijl volgens de postcode check mijn wijk/straat pas in Maart 2010 opgeleverd zou worden.... wat klopt er nou wel/niet? :s

Anyway ik laat het sowieso wel aanleggen, maar zit nog beetje te dubben wat, wil vooral meer info eigenlijk over mogelijkheden, dingen als:
  • Wel of geen HDTV? Zoja, welke zenders? Meerprijs, of inbegrepen bij welke abo?
  • Wat voor type TV signaal, digitaal (met HDMI? Digital audio out?) of analoog? of beide?
  • Kun je, omdat het ook van KPN is, je Digitenne abo behouden/gratis, zoals dat ook het geval is als je bijv Mine.TV neemt?
  • Modem/router ook zelf in te stellen? Welk merk/type?
  • Ook VoIP client zelf in te stellen op de FXS poorten? Want ik gebruik nu bijv. VoipDiscount met gratis eigen nr, bel daarmee gratis over heel europa en vele landen daarbuiten.
Mocht iemand toevallig al wat antwoorden weten, dan zou ik dat graag willen weten ;)
Zal eens kijken of ik eerdags keer langs dat pand kan gaan om eea te vragen en met eigen ogen te zien... :)

• quicksilvernet
AirtjE schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:18:
Hier ook brief ontvangen, dat ze in week 43 in Parkwijk beginnen, dat terwijl volgens de postcode check mijn wijk/straat pas in Maart 2010 opgeleverd zou worden.... wat klopt er nou wel/niet? :s
Bij mij staat er ook nog steeds december 2009 op de planning van de site. Maar die site wordt niet veel ge-update.
Anyway ik laat het sowieso wel aanleggen, maar zit nog beetje te dubben wat, wil vooral meer info eigenlijk over mogelijkheden, dingen als:

[list]• Wel of geen HDTV? Zoja, welke zenders? Meerprijs, of inbegrepen bij welke abo?
• Wat voor type TV signaal, digitaal (met HDMI? Digital audio out?) of analoog? of beide?
Toen ik naar die KPN winkel ging zei die jongen dat HD er wel bij zit (NL1HD stond aan). Hij zei dat je er niet meer voor betaalt, maar hij kon dat nergens bewijzen en het staat nergens zwart op wit. :S
Het signaal is digitaal. Je krijgt zo'n zwart groen kastje interactieve tv denk ik .Er zit analoog, HDMI en spdif optisch op :D
• Kun je, omdat het ook van KPN is, je Digitenne abo behouden/gratis, zoals dat ook het geval is als je bijv Mine.TV neemt?
Geen idee, ik gebruik maar 1 tv in huis dus mijn digitenne gaat de deur uit. :w
• Modem/router ook zelf in te stellen? Welk merk/type? VoIP gebeuren..
Ook geen idee, die jongen wist niet eens wat een spdif was dus laat staan dat hij weet wat voor modem het is en of je de modem kan instellen.

• eymey
Zie www.kpnglasvezel.nl voor wat er allemaal mogelijk gaat zijn.

Hoe dit technisch geregeld gaat worden?.... Daar heb ik ook nog geen idee van. Ik heb wel collega's in Almere Haven wonen waar het kastje al in de meterkast zit, dus zal het eens aan hun vragen :).

Maar ik weet wel hoe het bij providers als XMSnet ging... ongeveer. Daar krijg je gewoon een Coax aansluiting op het kastje voor het analoge signaal en wat rj11 en rj45 poorten.

Het zou me zelfs helemaal niet verbazen als je op de rj45 poort voor internet gewoon een publiek IP adres krijgt waar je weer een router aan kan hangen :).

Doormiddel van deze postcodecheck kunt u zien wanneer u aan de beurt bent om aangesloten te worden. Ook als u niet in Almere Haven woont, maar in een ander stadsdeel van Almere.

Postcode Huisnummer
1312** *

Status

De door u opgegeven postcode valt buiten het verzorgingsgebied van AlmeerNet.
Eerst was het op de site December 2008, toen Februari 2009, nu krijg ik het helemaal niet?

• joop99
AirtjE schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:18:
........
• Modem/router ook zelf in te stellen? Welk merk/type?

• Ook VoIP client zelf in te stellen op de FXS poorten? Want ik gebruik nu bijv. VoipDiscount met gratis eigen nr, bel daarmee gratis over heel europa en vele landen daarbuiten.[/list]

Mocht iemand toevallig al wat antwoorden weten, dan zou ik dat graag willen weten ;)
Zal eens kijken of ik eerdags keer langs dat pand kan gaan om eea te vragen en met eigen ogen te zien... :)
Op de site van KPN kun in de handleiding ontdekken dat de Thomson TG787v VDSL2 de router gaat worden in een constructie waarbij je beperkt instellingen in het modem kunt doen zoals met de internet plusbellen experia box.

De analoge tv kan aangesloten worden op het netwerk termination kastje van de glasvezel

Ik woon zelf in de verzetswijk (tussen waterwijk oost en parkwijk) dus ik hoop dat we eerder aan de beurt zijn als september 2009 zoals op de site staat.

[ Voor 4% gewijzigd door joop99 op 25-09-2008 17:12 ]

• Huig
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-05 14:21

Huig

Merino Fanatic

Ik ben vandaag bij dat kpn glasvezelhok geweest in almere haven en ik ben weer wat wijzer geworden. Bij mij thuis hangt al zo'n passief modem, en ik was benieuwd wanneer er nou eindelijk eens een abbonement afgesloten kon worden. Die gast aldaar vertelde mij dat je vermoedelijk in december via glasvezel kan gaan internetten. Ik houd rekening met 2009.
Ik heb de decoder gezien, een mooi ding. Ik zag een component aansluiting, HDMI en SPDIF uitgang. Verder zat er een hard-disk in van 160 GB. Het tv signaal gaat via een UTP kabel. De rest van je tv's blijft gewoon analoog signaal, met 40 zenders. Over de HD zenders wist de verkoper niet zo veel te vertellen, Hij had dan discovery hd vertelde hij, wat nog een pilot was, voorlopig in het gold pakket. Over het uiteindelijke aanbod van HD zenders wist hij niet zo veel. Ook het modem gezien, helaas slechts 2 netwerk uitgangen voor PC's, wel wireless.
Ik ben wel enthousiaster geworden nu, de voorlichting en marketing kan echter vele malen beter. Hoe moet ik nou aangeven dat ik zo'n abbonement wil? Bellen naar KPN? Helaas staat dat niet in de folder.

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Huig schreef op donderdag 25 september 2008 @ 23:34:
....r. Hoe moet ik nou aangeven dat ik zo'n abbonement wil? Bellen naar KPN? Helaas staat dat niet in de folder.
Ik vermoed contact opnemen via KPN via een van de manieren die hier genoemd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quicksilvernet
Huig schreef op donderdag 25 september 2008 @ 23:34:
De rest van je tv's blijft gewoon analoog signaal, met 40 zenders.
Dat is gek. Want op dit site van elk pakket staat dat tv: digitale TV-kanalen zijn.

Als KPN december/januari pas beschikbaar is hoop ik dat er wel andere aanbieders tegen die tijd zich hebben aangemeld bij almeernet, anders wordt het een "Turbo auto zonder brandstof" verhaal. Gaat dus wel even duren dan. :O

• joop99
quicksilvernet schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 10:57:
[...]

Dat is gek. Want op dit site van elk pakket staat dat tv: digitale TV-kanalen zijn.
Er wordt in het zenderoverzicht op kpnglasvezel geroepen dat je alles in "digitale" kwaliteit kunt ontvangen maar dat alleen het basispakket met wat uitzonderingen op alle tv's te ontvangen is en dat je voor de rest interactieve tv nodig hebt (dus het ip tv kastje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmontel
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-05 08:05
Ze hebben gister bij mij de straat ook open gebroken en zie de oranje kabel al liggen. Jammer dat ze die pakketten zo all inclusive aanbieden. Wilde liever de volledige lijn gebruiken voor internet en alle bandbreedte eruit trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quicksilvernet
Unet heeft op de site al een aantal wijken staan waar ze hun pakketten "gaan" leveren.

Helaas gaat het alleen om de volgende wijken: Dichterhof, Frezersplaats, Markerkant, Noorderplassen, Randstad, Staatsliedenwijk. Ik heb ze gebeld en ze doen alleen die wijken op het moment niks anders.

Misschien dat ze in de toekomst meerdere wijken gaan doen. De pakketten vind ik ook een beetje mager :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
quicksilvernet schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 09:33:
Unet heeft op de site al een aantal wijken staan waar ze hun pakketten "gaan" leveren.

Helaas gaat het alleen om de volgende wijken: Dichterhof, Frezersplaats, Markerkant, Noorderplassen, Randstad, Staatsliedenwijk. Ik heb ze gebeld en ze doen alleen die wijken op het moment niks anders.

Misschien dat ze in de toekomst meerdere wijken gaan doen. De pakketten vind ik ook een beetje mager :/
Dat zijn de wijken waarin Unet al enkele jaren pakketten aanbiedt. In deze wijken en door de bedrijventerreinen en gemeentelijke instellingen is al een aantal jaar geleden glasvezel aangelegd, ook in samenwerking met de gemeente, en Unet mag die netten nu exploiteren. Maar de netwerken hebben niks te maken met het Almeernet project.

Wel had Unet als eerste aangekondigd ook diensten aan te gaan bieden op het netwerk van Almeernet, maar dat lijkt wel van de baan (Unet heeft nog niet op mails van mij gereageerd).

Tsja, xmsnet... Unet..... waarom lijken zij er permanent niet door te komen en blijft KPN de enige? En waarom beginnen zij niet met aanbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Hm, ik woon in Waterwijk-Oost maar heb nog geen antwoordkaart gehad ofzo? Meer mensen in Waterwijk-oost die nog niets gehad hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Well.... ik heb vanmorgen weer eens een mailtje naar Almeernet gestuurd wanneer de aanleg in Stedenwijk weer verder gaat. En het ziet er naar uit dat de rest van stedenwijk (groot deel van -midden en -noord) en ik nog 2 jaar bedenktijd krijgen :/ :O

Antwoord van almeernet:
Geachte heer/mevrouw E Versteegt,

Door de commotie die is ontstaan over het pophuisje is de planning
verschoven naar begin 2010...

Met vriendelijke groet,

........
AlmeerNet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quicksilvernet
oh man |:(

[ Voor 26% gewijzigd door quicksilvernet op 02-10-2008 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmontel
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-05 08:05
Ik ging gister is kijken op http://www.kpnglasvezel.nl/web/home.htm
Toen ik gister de postcode check deed stond er dat er binnekort glasvezel voor mij beschikbaar is en vandaag kijk ik en krijg de melding :

Het glasvezel netwerk is niet beschikbaar op mijnpostcode , nummer mijnhuisnummer....

Terwijl ze wel de stoep voor onze deur hebben opengebroken.

Zal wel weer ... }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Gmontel schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 10:32:
Ik ging gister is kijken op http://www.kpnglasvezel.nl/web/home.htm
Toen ik gister de postcode check deed stond er dat er binnekort glasvezel voor mij beschikbaar is en vandaag kijk ik en krijg de melding :

Het glasvezel netwerk is niet beschikbaar op mijnpostcode , nummer mijnhuisnummer....

Terwijl ze wel de stoep voor onze deur hebben opengebroken.

Zal wel weer ... }:O
Ik heb gezien dat de kpnglasvezel site zoiezo aangepast is, het lijkt erop dat FttH (bijvoorbeeld almeernet) en FttC(VDSL2) allebei als kpnglasvezel verkocht gaan worden. Ik heb het vermoeden dat de database onder de postcode check nu anders is en pas iets meld als er echt geleverd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Ik zag vandaag dat ze druk bezig zijn rond de Albert Heijn in Parkwijk. Dit stuk staat ook in de planning op Almeernet voor oktober 2008. Het vreemde is alleen dat bijvoorbeeld de elzenstraat(zelfde wijk als resultaat heeft dat dit "buiten het verzorgingsgebied valt, de populierenstraat levert hetzelfde resultaat. Ik zag dat tussen de vaarten noord in Juli aan de beurt is maar kennelijk gaan er wat witte vlekken ontstaan.

[ Voor 14% gewijzigd door joop99 op 06-10-2008 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurupat
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Vandaag heb ik eenmailtje gekregen van KPN.
Men gaat van start met 200 aansluitingen.

Zelf ga ik niet in op deze "kans" om vier redenen.
1. De aanbieding is nog veel te duur.
2. Ik zoek eigenlijk een synchrone verbinding.
3. Als ik ook tv neem wil ik BBC1, BBC2 kunnen zien. Dat kan niet bij de kpn.
4. Ik wacht liever eerst af totdat de grootste kinderziekten verholpen zijn.

zie quote uit het mailtje hieronder:

<begin qoute>
U heeft aangegeven dat u geïnteresseerd bent in nieuws over KPN Glasvezel. En dat nieuws is er: 200 inwoners van Almere kunnen zich nu aanmelden. U profiteert dan als eerste van de ongekende mogelijkheden van glasvezel bij u thuis. De enige voorwaarden zijn dat u nu al een vast telefoonnummer heeft en dat u dit jaar niet gaat verhuizen.

Keuze uit 3 pakketten
KPN glasvezel is er al vanaf €65. Kies het pakket dat het beste bij uw wensen past. Kijk hiervoor op www.kpnglasvezel.nl.

Bestel nu
Wilt u de primeur hebben met KPN glasvezel in huis? Bel dan snel met KPN op 036-5211511 (op werkdagen van 9.00 tot 22.00 uur). Of kom naar het huis van de mogelijkheden in de Houtstraat (schuin tegenover de Almeernet winkel) in Almere Haven. Geopend van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 18.00 uur en zaterdag van 9:00 tot 16:00 uur.

Met vriendelijke groet,

Ed Vermeulen
Directeur KPN serviceprovider
<einde quote>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirtjE
Bedankt voor de replies. Dat ze de decoder gaan leveren met SPDIF/Optical + HDMI out is zeker een pluspunt, nou hopen dat je daar iets mee kan in zin van HD kanalen, en dan liefst los. Ik hoef die andere kanalen helemaal niet, liefst gewoon een basis pakket + HD pakket oid. En BBC 1/2 of BBC.HD zou ook fijn zijn.

Verder hoop ik dat de modems een beetje open zijn, zodat je zelf je VoIP provider kan instellen. Het zou dood zonde zijn als je verder niks in kan. Beetje gewend van TweakDSL dat je heel je modem kan instellen (VoIP, NAT, port forwarding, bandwidth throttling, etc)

Om deze redenen wil ik dan ook voorlopig blijven bij m'n eigen internet provider waar ik al sinds begin zit (Tweak). Heb trouwens vernomen dat begin volgend jaar er meer providers op het glasvezel netwerk van Almere hun diensten gaan aanbieden, dus ben heel erg benieuwd wie, wanneer, en hoe hun pakketten eruit gaan zien...

[ Voor 9% gewijzigd door AirtjE op 09-10-2008 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hmm tsja, het modem.. ik vraag me nog steeds af waarom ze iets van een vdsl modem ofzo (wat ik hier las van iemand die het demo-punt bezocht had) in gaan zetten op glasvezel. Achja :)

Inmiddels stond er in de Almere Stad-West nieuwsbrief van deze week ook een heel artikel over de aanleg van de glasvezel. Ik moet die mensen toch nog eens mailen dat mensen in nagenoeg de hele gelderland-buurt en noord van Stedenwijk nog een jaartje extra mogen wachten, dankzij de gemeente....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurupat
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Hallo Airtje,

Ik ben nieuwsgierig.
Van wie heb je vernomen dat er volgend jaar ook andere aanbieders komen?
Heb je daar nog meer info over?
AirtjE schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 08:21:
Heb trouwens vernomen dat begin volgend jaar er meer providers op het glasvezel netwerk van Almere hun diensten gaan aanbieden, dus ben heel erg benieuwd wie, wanneer, en hoe hun pakketten eruit gaan zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 276891

Ik woon in de Wierden en heb het basis (bronze) pakket besteld.
Ik moet nog een afspraak met de monteur regelen maar dat zal ergens volgende week of de week er op worden.
Zal wat foto's maken van de installatie en jullie op de hoogte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Ik heb nog eens verder rondgesnuffeld in de database van almeernet maar er zijn hele stukken van waterwijk waar geen datum voor bekend is en het noordoost-stuk van parkwijk lijkt buiten het verzorgingsgebied te vallen. Ik denk dus dat er een heleboel mensen teleurgesteld gaan worden als deze database de definitieve uitrol is.

[ Voor 20% gewijzigd door joop99 op 12-10-2008 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirtjE
Gurupat schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 15:50:
Ik ben nieuwsgierig.
Van wie heb je vernomen dat er volgend jaar ook andere aanbieders komen?
Heb je daar nog meer info over?
Ken wat vrienden die bij Reggefiber/KPN zitten, of meehelpt met aanleg/beheer van het netwerk... ;)
Ik heb ook even wat rondgebeld/gevraagd bij een aantal internet providers.

Helaas kan ik niets meer vertellen dan af te wachten, er zijn ISP's die geïnteresseerd zijn en hun diensten over het glasnet willen aan bieden. Eerst moet de test van KPN afgerond zijn. Daarna kan KPN zelf, maar waarschijnlijk dus ook de andere providers, hun diensten gaan uitrollen aan geinteresseerden. Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit eerder dan december / januari gebeurd. Dus nog even geduld, heb ik wel voor over, ben niet zo weg van KPN en hun (vaste) pakket...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou de afspraken zijn gemaakt.
Ze komen eerst even langs om te kijken wat ze allemaal nodig hebben om de boel te installeren en daarna komen ze langs om alles daadwerkelijk te installeren.
Met werk en alles had ik pas tijd 31 oktober en 7 november.
Dus 7 november komen ze de boel allemaal uitleggen en installeren. Ze trekken daar 3 uur voor uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quicksilvernet
Ik ben benieuwd, of KPN glasvezel het geld waard is. Ik denk dat ik zelf dat even wacht tot andere aanbieders komen, want die upload vind ik een beetje laag. En ze zijn ook een beetje onduidelijk met hdtv. "HDTV" resulteert geen zoekresultaten op de kpn site. En de pakketten kan je ook niet meer zien na een werkende glasvezel verbinding op je postcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

quicksilvernet schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 12:00:
[...]

Ik ben benieuwd, of KPN glasvezel het geld waard is. Ik denk dat ik zelf dat even wacht tot andere aanbieders komen, want die upload vind ik een beetje laag. En ze zijn ook een beetje onduidelijk met hdtv. "HDTV" resulteert geen zoekresultaten op de kpn site. En de pakketten kan je ook niet meer zien na een werkende glasvezel verbinding op je postcode.
Ik houd jullie op de hoogte en zal zoveel mogelijk specs verzamelen dan kun je misschien beter besluiten of het wat voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 278163

PBloem schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 19:35:
Vandaag een rondleiding gehad in Almere met TKF een aannemer die het aan het bouwen is

Ook wat foto's gemaakt
De afwerking in de meterkast + info punt KPN
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Elke glasvezelkabel is voor een huisaansluiting (2 vezelig)
[afbeelding]

Een foto's binnen in de Citypop
Lade waar glasvezels binnenkomen
[afbeelding]
voorzijde
[afbeelding]

rack met apparatuur en links de glas lades
[afbeelding]
hmm jammer dat TKF de kabelleverancier is en niet de aannemer.. de aannemer is Fiber4all (dochter van schuuring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-04 20:37
Ik snap nog niet helemaal hoe de glasvezel nou precies in/naar het huis aangesloten gaat worden?

In ons huis heb je een kruipruimte welke als het goed is alleen onder het midden van het huis loopt (dus onder hal met meterkast en keuken. Deze loopt niet onder het voorportaal en de voordeur. Hoe gaat de glasvezel dan precies in de meterkast uitkomen (die zit dus niet bij de voordeur, maar in het midden van het huis)?

Wordt sowieso altijd de kruipruimte gebruikt? (Het luik hiervan zit bij ons netjes weggewerkt onder het laminaat en om nou het laminaat helemaal los te halen is ook niet zo'n heel prettig vooruitzicht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Tsja, volglens mij is het min of meer een ongeschreven regel dat het toch handig is als je altijd je kruipruimte toegankelijk houdt 8)7. Je zou ineens een of andere lekkage hebben waarvoor ze ook in je kruipruimte moeten zijn.

Verder, de precieze details heb ik niet helemaal... maar een collega deed laatst een verslagje van hoe het bij hem thuis ging. Volgens mij werd er van de buitenkant gewerkt. In ieder geval prikte de monteur gewoon met een bijteltje een gat in de vloer van de meterkast (die schijnt expres zwakker te zijn gemaakt) zodat precies de kabel er doorheen paste :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Ik heb in de handleiding van Thompson (Thomson TG787v VDSL2 ) gelezen dat er onder andere een USB dect adapter bijgeleverd kan worden(voor dect telefoons) en dat er ook een UPnP server in zit. Als dit inderdaad de nieuwe KPN experia box wordt dan ben ik benieuwd wat er van deze features overblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-03 20:06
Ik woon in Almere-Buiten en toenik een paar maanden terug een check deed op Almeernet stond dat de planning stond op april 2009. Nu krijg ik Nov 2009.
Toen ik hoorde dat we glasvezel zouden krijgen in Almere was ik onder de indruk. Maar als ik nu kijk naar de gang van zaken en de verhalen die hier staan. Moet ik zeggen dat ik mijn twijfels krijg. Ik zal nooit van mijn leven een aansluiting van KPN nemen. Wil niks met die gasten te maken hebben en daarnaast is een vertraging van 6 maanden absurd. Het lijkt 1 van de zoveel grote 'poep' projecten in Almere te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
K3ke schreef op woensdag 05 november 2008 @ 16:34:
Ik woon in Almere-Buiten en toenik een paar maanden terug een check deed op Almeernet stond dat de planning stond op april 2009. Nu krijg ik Nov 2009.
Toen ik hoorde dat we glasvezel zouden krijgen in Almere was ik onder de indruk. Maar als ik nu kijk naar de gang van zaken en de verhalen die hier staan. Moet ik zeggen dat ik mijn twijfels krijg. Ik zal nooit van mijn leven een aansluiting van KPN nemen. Wil niks met die gasten te maken hebben en daarnaast is een vertraging van 6 maanden absurd. Het lijkt 1 van de zoveel grote 'poep' projecten in Almere te worden.
In mijn geval ben ik van oktober 2009 naar september 2009 gegaan, ik weet niet of er vertraging is in de aanleg of dat deze voorloopt op de planning. De site van almeernet geeft heel weinig informatie buiten de postcode check die heel af en toe aangepast wordt. De rest van de site is in de aanleg in almere haven blijven steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-03 20:06
joop99 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 08:52:
[...]

In mijn geval ben ik van oktober 2009 naar september 2009 gegaan, ik weet niet of er vertraging is in de aanleg of dat deze voorloopt op de planning. De site van almeernet geeft heel weinig informatie buiten de postcode check die heel af en toe aangepast wordt. De rest van de site is in de aanleg in almere haven blijven steken.
Waarschijnlijk komt het door de huidige economie. Alle bedrijven zijn voorzichtiger geworden met investeren. Ik zou niet eens gek van opkijken als ze in 2011 nog steeds bezig zijn met aanleg glasvezel. Wat ik niet snap is waarom de andere aanbieders wegblijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quicksilvernet
Waarschijnlijk komt het door de huidige economie. Alle bedrijven zijn voorzichtiger geworden met investeren. Ik zou niet eens gek van opkijken als ze in 2011 nog steeds bezig zijn met aanleg glasvezel. Wat ik niet snap is waarom de andere aanbieders wegblijven?
De aanbieders komen pas wanneer het netwerk klaar is.

Bron almere vandaag

[ Voor 48% gewijzigd door quicksilvernet op 06-11-2008 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
quicksilvernet schreef op donderdag 06 november 2008 @ 13:05:
[...]

De aanbieders komen pas wanneer het netwerk klaar is.

Bron almere vandaag
Dat is een artikel van bijna een jaar terug en zo te zien gewoon deels een samenvatting van wat ook op Almeernet staat (waar ze ook nog steeds aangeven dat je straks de keus hebt uit meerdere providers). In die tijd was het aanbod van KPN nog nieteens bekend.

En dus ook niet dat blijkt dat, als andere providers zoals XMSNET er op willen, dat ze dan (ff vrij vertaald) ong. hetzelfde moeten bieden als KPN voor dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
K3ke schreef op donderdag 06 november 2008 @ 10:01:
[...]

Tsja, een collega van mij, die 1 van de initiatiefnemers is voor het project in Zeewolde, zegt dat er tijdens aanleg 1 leverancier is die de pilot en de ervaring op doet (en meestal ook een flink investerings aandeel heeft) en dat overige providers pas komen als het netwerk klaar is.

Dat snap ik dan weer niet, want ook in Zeewolde werkt Reggefiber aan het net, waar een groot deel KPN in zit. En toch worden Solcon en XMSnet daar de voorlopige 2 aanbieders :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
K3ke schreef op woensdag 05 november 2008 @ 16:34:
Toen ik de eerste keer keek was het midden 2009, nu is het ondertussen al aangelegd compleet met kastje in de meterkast. De planning kan ook zomaar goedom omslaan. :)
Het is natuurlijk nog wel ff afwachten tot we er ook een dienst kunnen afnemen, ik hoop op de eerste helft van 2009....

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
maca schreef op donderdag 06 november 2008 @ 22:37:
[...]
.....
Het is natuurlijk nog wel ff afwachten tot we er ook een dienst kunnen afnemen, ik hoop op de eerste helft van 2009....
Ik denk. dat je er op kunt vertrouwen dat daar langzamerhand de meeste druk op staat want dat levert geld op nu er al in een behoorlijk deel glasvezel ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirtjE
Woon in een zijstraat van de Parkwijklaan. Ze zijn hier 3 weken geleden wezen graven, alles lag open. Nu is alles weer dicht en steken er bij alle voordeuren van huizen een oranje glasvezel kabeltje. Sindsdien nog geen reactie gehad. Ik zie ze ook niet meer verder gaan met graven in de wijk.

Waarom de kabel bij de voordeur uit komt weet ik nog niet. Want ik woon boven en na de deur is er meteen een trap naar boven. Er is voor zover ik weet geen kruipruimte bij mijn voordeur en de meter kast zit midden in het huis, wat weer verbonden is met de meterkast van de onderburen... hopelijk gaat dat goed :P

Hoop wel dat de aansluitingen snel gerealiseerd worden. Al maakt het nog niet uit, ik wil afwachten totdat er een andere aanbieder dan KPN erop komt... ;-)

--

Overigens die planning zegt helemaal niets, er wordt nog regelmatig geschoven met datums. Ik stond gepland voor maart 2010. Opeens kreeg ik een brief met aankondiging van aanleg. Toen ik het weer opzocht stond dat het niet gepland staat, nu staat er volgens de site november 2008...

[ Voor 15% gewijzigd door AirtjE op 07-11-2008 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De monteur is inmiddels langsgeweest.
Alles ging redelijk voorspoedig en alles werkt tot nu toe naar behoren.

Het langst duurde een extra ethernet kabel naar boven trekken omdat ik daar ook digitale tv wilde hebben.

De glasvezel komt binnen op het volgende kastje:

Afbeeldingslocatie: http://www.barrelshifter.nl/fiber/input.jpg

De output hiervan is een ethernetkabel naar de modem en analoge coax voor tv / radio.
Ik gebruik alleen de ethernet.
Ik kon niet zo snel een betere foto maken maar dit is het thomson modem en de switch voor mijn twee digitale ontvangers.
Switch is een 5 poort 3com fast ethernet switch.

Afbeeldingslocatie: http://www.barrelshifter.nl/fiber/thomson.jpg

De output van de thomson modem gaat naar ethernet voor de tv (iptv) , analoge telefoon en ethernet voor het internet.

Wat informatie over de Thomson modem:
Thomson Speedtouch 780
Afbeeldingslocatie: http://www.barrelshifter.nl/fiber/information_tb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.barrelshifter.nl/fiber/config_tb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.barrelshifter.nl/fiber/toolbox_tb.jpg

De iptv decoder betreft een Motorola 1960-9DB 256
Afbeeldingslocatie: http://www.barrelshifter.nl/fiber/motorola_front_tb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.barrelshifter.nl/fiber/motorola_back_tb.jpg

Ik heb zelf nog niets opgenomen maar alle menuutjes e.d. zien eruit als bij een standaard hdd-recoder.
Er zitten ook opties bij voor uitzending gemist en om films te huren via videoland a 2.99 per stuk.
Er zit een soort 24h drm op de films.

Ik heb het goedkoopste pakket en heb derhalve ook even een speedtest gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.barrelshifter.nl/fiber/kpn_speed.png

Mochten jullie nog specifieke vragen hebben dan hoor ik het wel.

Ik moet nog even uitzoeken hoe het zit met bitrate en resolutie van de kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
@KareltjeW
Grappig om te zien dat de experia box een 780 is terwijl de configuratie die KPN erin laad (volgens jouw screenprint) voor een TG787V bedoeld is. Nu zul je in combinatie met glasvezel weinig missen, het VDSL2 gedeelte gebruik je toch niet en wireless levert de 787 toch niet meer als 54mbit. Het zal voor KPN puur zijn dat ze maar 1 type modem remote hoeven te configureren. De snelheid ziet er goed uit dus ik hoop dat de verzetswijk snel aan de beurt is, ik zie bij mij de adsl2 snelheid langzaam zakken en ik zit al 2,3 km van de centrale.

[ Voor 17% gewijzigd door joop99 op 08-11-2008 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@KareltjeW:

Tsjonge, wat een constructie zeg!. Wat een stroom moet dat al niet kosten om van glasvezel gebruik te kunnen maken (die Speedtouch modems zijn ook niet echt zuinig, kan ik uit eigen ervaring vertellen). Kun je die modem op z'n minst wel als router gebruiken? En zie ik het goed dat IP tv dus ook via het modem gaat?

Nu begin ik langzamerhand ook te begrijpen waarom XMSnet het zo moeilijk denkt te vinden om op het Almeerse glasvezel net te komen.

Wat ik van mijn collega begreep gaat het in zeewolde een stuk simpeler worden! Wel zo'n wit glasvezel-kastje in de meterkast, maar gewoon met RJ11's en ethernet poorten ook in gebruik op het kastje zelf, dus geen gedoe met voor dsl bedoelde modems e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@eymey
Ja het is ook allemaal wat meer dan ik gedacht had.
De modem / speedtouch kun je inderdaad gebruiken als router wat ik nu zelf ook doe.
Het is ook een wireless access point en de output voor de digitale tv (iptv) en "analoge" telefoon komt er ook uit.
Ik heb nog niet geprobeerd om direct de ethernet uit het "witte kastje" te halen en te zien of ik dan ook direct daar internet op heb.
Ik neem eigenlijk aan van wel.
Die thomson modem en switch is puur voor de extra dingen als routing telefoon en iptv. Als je alleen internet wilt zou je denk ik wel afkunnen met alleen de output van het "witte kastje"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ja, ik had op z'n minst gehoopt (zoals het bij bv. xmsnet geloof ik ook gaat) dat IPTV gewoon op een aparte poort van het glasvezel-kastje zou komen, als in op een apart v-lan over de fiber. Bij die oplossing was het dacht ik ook mogelijk om voor iptv dus een extra NIC in je pc te doen en met VLC direct de streams te spelen.

Het lijkt me helemaal niet zo optimaal dat nu blijkbaar de speedtouch dus ook het routeren van IPTV voor z'n rekening moet nemen (ik mag hopen ook wel met een soort v-lan constructie, zodat je iptv bandbreedte niet van je internet bandbreedte af gaat).

Dat de telefonie via het modem gaat zal wel zijn omdat het modem gewoon een ingebouwde sip client heeft :).

edit: Kun je in het modem geavanceerde instellingen vinden waaruit bv. zou blijken dat het ding meerdere IP subnetten gebruikt op de interface die irchting de rj45 van het kastje gaat?

[ Voor 11% gewijzigd door eymey op 10-11-2008 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Anoniem: 276891 schreef op maandag 10 november 2008 @ 12:04:
@eymey
Ja het is ook allemaal wat meer dan ik gedacht had.
De modem / speedtouch kun je inderdaad gebruiken als router wat ik nu zelf ook doe.
Het is ook een wireless access point en de output voor de digitale tv (iptv) en "analoge" telefoon komt er ook uit.
Ik heb nog niet geprobeerd om direct de ethernet uit het "witte kastje" te halen en te zien of ik dan ook direct daar internet op heb.
Ik neem eigenlijk aan van wel.
Die thomson modem en switch is puur voor de extra dingen als routing telefoon en iptv. Als je alleen internet wilt zou je denk ik wel afkunnen met alleen de output van het "witte kastje"
Ik vermoed dat KPN deze constructie heeft gekozen zodat ze met een management oplossing kunnen werken voor IPTV en voip over adsl2/vdsl2 en over glasvezel, dat is wel zo makkelijk en voor de gebruiker maakt het eigenlijk weinig uit.

Dit betekent natuurlijk niet dat andere providers op dezelfde manier moeten werken. KPN levert op deze manier voor de beheerder van het netwerk maar 1 dienst maar als andere aanbieders dat op een andere manier doen dan zal dat waarschijnlijk ook kunnen.

[ Voor 11% gewijzigd door joop99 op 11-11-2008 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quicksilvernet
Anoniem: 276891 schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 17:26:
Ik heb het goedkoopste pakket en heb derhalve ook even een speedtest gedaan:

[afbeelding]
In de praktijk lijkt het meer op het goud pakket, doe je goed ;)

Misschien dat KPN na de pilot wel gaat inkrimpen. Nadeel is dat je er een jaar aan vast zit :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 280809

26 nov komen ze dat kastje plaatsen. ik weet alleen nog niet of ik het doe, want persoonlijk vind ik het nog wel duur, wanneer komt(en) de concurrent??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-05 15:35

RoRoo

Certified Prutser

Nou ze hebben vandaag bij mij de glasvezel naar mijn meterkast gebracht.
Ik probeer ook ergens een lijst vandaan te toveren welke tv zenders er aangeboden gaan worden door de kpn, maar daar zijn ze best stil over.

Ik ben niet van plan direct over te stappen, heb sinds kort Telfort en ben daar eigenlijk wel over te spreken..

tenzij ik natuurlijk de UPC digitale tv eruit kan gooien, telfort eruit en dan voor minder geld ongeveer hetzelfde ervoor terug krijg.. waarschijnlijk wordt het gewoon de kinderziektes afwachten en pas halverwegen volgend jaar een overstap wagen. KPN zie ik niet zitten. XS4ALL en RoRoo zijn ook geen vrienden meer..

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Op de site van de OPTA is vandaag het beleid m.b.t glasvezeltoegang gepubliceerd, in dit document staan ook de tarieven voor aanbieders om hun diensten op het glasvezelnetwerk aan te bieden bij ongebundelde toegang (dus geen whole-sale van een KPN dienst maar op basis van eigen apparatuur). Dit document ligt nu ter inzage en zou 8-12 definitief moeten worden. Ben benieuwd welke alternatieve aanbieders zich gaan melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
RoRoo schreef op woensdag 19 november 2008 @ 21:59:
Nou ze hebben vandaag bij mij de glasvezel naar mijn meterkast gebracht.
Ik probeer ook ergens een lijst vandaan te toveren welke tv zenders er aangeboden gaan worden door de kpn, maar daar zijn ze best stil over.

Ik ben niet van plan direct over te stappen, heb sinds kort Telfort en ben daar eigenlijk wel over te spreken..

tenzij ik natuurlijk de UPC digitale tv eruit kan gooien, telfort eruit en dan voor minder geld ongeveer hetzelfde ervoor terug krijg.. waarschijnlijk wordt het gewoon de kinderziektes afwachten en pas halverwegen volgend jaar een overstap wagen. KPN zie ik niet zitten. XS4ALL en RoRoo zijn ook geen vrienden meer..
@ RoRoo,
Hier kun je nog steeds het analoge zenderoverzicht van KPN vinden(zie de voetnoot over het basispakket). Hiernaast zijn er nog de digitale zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264061

joop99 schreef op maandag 24 november 2008 @ 21:36:
[...]

@ RoRoo,
Hier kun je nog steeds het analoge zenderoverzicht van KPN vinden(zie de voetnoot over het basispakket). Hiernaast zijn er nog de digitale zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb inmiddels meer dan een maand het pakket van KPN. Probleemloos bellen. Supersnel internetten en kwalitatief geweldige tv. HD- Tv aangesloten met HDMI en superscherp beeld. Vooral de HD zenders Brava en Nat. Gio. HD. In 2009 worden Ned 1, 2 en 3 eveneens in HD uitgezonden. Geluid is via HDMI eveneens drastisch verbeterd. Erg blij met glasvezel

Anoniem: 264061 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 18:38:
Ik heb inmiddels meer dan een maand het pakket van KPN. Probleemloos bellen. Supersnel internetten en kwalitatief geweldige tv. HD- Tv aangesloten met HDMI en superscherp beeld. Vooral de HD zenders Brava en Discovery HD. In 2009 worden Ned 1, 2 en 3 eveneens in HD uitgezonden. Geluid is via HDMI eveneens rastisch verbeterd. Erg blij met glasvezel

• eymey
Anoniem: 264061 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 18:38:
Ik heb inmiddels meer dan een maand het pakket van KPN. Probleemloos bellen. Supersnel internetten en kwalitatief geweldige tv. HD- Tv aangesloten met HDMI en superscherp beeld. Vooral de HD zenders Brava en Nat. Gio. HD. In 2009 worden Ned 1, 2 en 3 eveneens in HD uitgezonden. Geluid is via HDMI eveneens drastisch verbeterd. Erg blij met glasvezel
Mooi om te lezen! Nou dus alleen nog wachten tot 2010 hier.

Verder blijf ik het nog steeds onhandig (en stroomslurpend) vinden om een compleet dslmodem te moeten hebben terwijl het dsl circuit niet gebruikt wordt maar ach, zolang het maar goed werkt :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserpower
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:44
Begrijp ik het nou goed dat jij HDTV hebt?
Als ik bij de pakketen van KPN glasvezel Almere kijk dan zie ik daar geen HDTV kanalen tussen.
Ook niet bij het goud pakket.
Ik had hier ook al een vraag over verstuurd naar KPN, maar tot op heden nog geen antwoord.
En als je HDTV hebt (gezien) dan wil je het niet meer missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

laserpower schreef op woensdag 03 december 2008 @ 20:30:
[...]

Begrijp ik het nou goed dat jij HDTV hebt?
Als ik bij de pakketen van KPN glasvezel Almere kijk dan zie ik daar geen HDTV kanalen tussen.
Ook niet bij het goud pakket.
Ik had hier ook al een vraag over verstuurd naar KPN, maar tot op heden nog geen antwoord.
En als je HDTV hebt (gezien) dan wil je het niet meer missen.
Het beeld van de normale zenders is uitermate scherp, zeker in vergelijking met andere kabelaars. Vrienden en kennissen van buiten Almere zijn erg jaloers. Er worden 2 zenders in HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264061 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 09:04:
[...]

Het beeld van de normale zenders is uitermate scherp, zeker in vergelijking met andere kabelaars. Vrienden en kennissen van buiten Almere zijn erg jaloers. Er worden 2 zenders in HD weergegeven. Discovery HD zendt voornamelijk 24 uur natuurfilms uit. Brava voornamelijk opera's. Zowel beeld als geluid zijn van uitzonderlijke kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-05 15:35

RoRoo

Certified Prutser

@Ruud..
Je citeert jezelf wel heel erg graag he..
Tip: gebruik de edit knop..

Maar als er maar 2 kanalen HD zijn... wat is dan de moeite? kunnen ze niet die US HD kanalen erop pleppen? wil daar best wel voor betalen..

anders hang ik lekker een schotel aan m'n huis..

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserpower
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:44
RoRoo schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 12:20:
@Ruud..

anders hang ik lekker een schotel aan m'n huis..
Die schotel hangt bij mij al aan het huis :)
Alleen ontvang ik nu daarop SD, als ik het wil uitbreiden naar HD dan is dat een behoorlijke uitgave.
Ook moet ik dan mijn bekabeling aanpassen, wat nogal lastig is.
Maar twee zenders in HD is wel heel mager. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cosimo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-04 13:39
Met HD wordt je een kluif voorgehouden. Wil je meer HD kanalen, dat kan, maar dan wel even de portemonnee trekken.

oldest job in the world: http://www.comodo.com/resources/home/newsletters/nov-10/comodo-chuckles.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quicksilvernet
Ik had voor de 22 december een afspraak, komen ze niet :| Bel ik ze en zeiden dat ze de afspraak waren vergeten, en kwamen op een andere dag. Ze zijn uiteindelijk voor de kerst bij mij gaan installeren. En ze waren hun boor vergeten, dus ze gingen terug om een boor te halen. Eenmaal terug, komen ze niet eens door de vundering heen. Me gang, voortuin en woonkamer was een zandbak en ze gingen weer weg |:(

Dus moet er een nieuwe afspraak gemaakt worden... Nog niks van ze gehoord. Heb almeernet gebeld en ze weten nog niks te vertellen over afspraken maken. Ze zeiden dat misschien de kabels opnieuw geschoten gaan worden door een ander bedrijf dat ik niet mocht weten of contact mee op kon nemen, lekker professioneel allemaal. :X

Iemand een idee wie dat doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286110

Ik heb aan Almeernet gevraagd hoe het zit met het aanbieden van glasvezelinternet door niet-KPN gerelateerde aanbieders, zoals bijvoorbeeld Alice dit in Amsterdam levert voor € 44,90 per maand (20Mb up én down!). De reactie was als volgt: "Het glasvezel netwerk is een open netwerk, dit houd in dat de providers zich zelf bij ons aan kunnen melden, dit is tot op heden niet gebeurt. Wij gaan er van uit dat dit in de toekomst zeker wel het geval zal worden, dat er meer concurrentie op het glasvezel netwerk komt. Alleen kunnen wij niet zeggen wanneer dit zal zijn, aangezien wij daar geen invloed op hebben." Ze doen hiermee dus voorkomen dat iedereen mag leveren, als de bedrijven het zelf maar aanvragen. Laten we met z'n allen dan flink gaan zeuren bij bedrijven zoals bijvoorbeeld Alice, misschien versneld dat het proces van aanbieders! :)
Pagina: 1 2 ... 47 Laatste