In het Sony Bravia deel 5 topic wordt beschreven hoe de firmware ge-update kan worden middels een Sony Memory Stick (niet te verwarren met een USB stick, het lijkt meer op een SD kaartje). Deze Memory Stick kan je in de service poort (deze zit naast de CI slot, zie foto op http://www.hdtvtest.co.uk/Sony-KDL32D3000/Design.php ) van de TV prikken om de firmware in de TV te laden.ArChie schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 15:08:
De TV's beschikken immers niet over een firmware upgrade methode waarbij de gebruiker de update zelf via het Internet kan downloaden en via een bijvoorbeeld een USB memory stick de TV kan upgraden.
Verwijderd
In file 07TV085R2 dat te downloaden is via http://www.avforums.com/f...ead.php?t=602863&page=405 staat dat Sony een Technical Bulletin 07TV101 heeft uitgebracht over de DVB-C problemen. Het zou leuk zijn om dit Technical Bulletin te kunnen inzien... Als ik het goed lees dan hebben ze ook een software package uitgebracht die de "DVB-C problems" oplost.
Edit: ik zie dat die 07TV101 ook via zelfde post in avforums te downloaden is en op het oog weinig spannends bevat.
Edit: ik zie dat die 07TV101 ook via zelfde post in avforums te downloaden is en op het oog weinig spannends bevat.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2008 08:18 ]
Ehm...betekend dit dat de x3500 gewoon te updaten is? Ik zie namelijk allemaal reacties op bovenstaande link die gewoon geupdate hebben. Ik heb nu al die bestandjes gedowned, en er staat ook een beschrijving in hoe te updaten en welke problemen dat oplost. 1 probleem die wordt gemeld is: DVB-C problems...
Realiseer je wel dat dit niet de officiele weg is om je TV te updaten. Deze firmware update(s) worden niet via de Sony websites zelf aangeboden en zijn duidelijk bedoeld voor de Sony Service Centre medewerkers. Wat als het misgaat? Kan je dan nog terug vallen op de garantie?avdflier schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 11:06:
Ehm...betekend dit dat de x3500 gewoon te updaten is? Ik zie namelijk allemaal reacties op bovenstaande link die gewoon geupdate hebben. Ik heb nu al die bestandjes gedowned, en er staat ook een beschrijving in hoe te updaten en welke problemen dat oplost. 1 probleem die wordt gemeld is: DVB-C problems...
Verwijderd
Mee eens. Geheel voor eigen risico dus. Het gaat ook om files van het UK service centre.ArChie schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 11:15:
Realiseer je wel dat dit niet de officiele weg is om je TV te updaten. Deze firmware update(s) worden niet via de Sony websites zelf aangeboden en zijn duidelijk bedoeld voor de Sony Service Centre medewerkers. Wat als het misgaat? Kan je dan nog terug vallen op de garantie?
EDIT: het blijkt te gaan om files van het Sony Service Centre (Europe) N.V.
Wat het wel aantoont is dat het technisch mogelijk is om self-service firmware updates via Internet te doen. Ook is het op z'n minst een aanwijzing dat Sony iets aan het doen is aan DVB-C problemen gelateerd aan de W en de X series. Of dat dezelfde problemen zijn als die we in dit topic beschrijven is de vraag, maar het zou natuurlijk goed kunnen.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2008 19:51 ]
Begrijp ik.ArChie schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 11:15:
[...]
Realiseer je wel dat dit niet de officiele weg is om je TV te updaten. Deze firmware update(s) worden niet via de Sony websites zelf aangeboden en zijn duidelijk bedoeld voor de Sony Service Centre medewerkers. Wat als het misgaat? Kan je dan nog terug vallen op de garantie?
Maar kan je niet via service centers dan updates laten doen. Dit lijkt me zeker voor de hand liggend als er een update komt die de problemen oplost.
Verwijderd
ik heb sinds 2 dagen een 46KDLX3500 in huis,
zit in regio multikabel
ik had een alphacrypt met v3.09
werkte niet goed, (you are no entitle to ... etc), alle kanalen etc worden wel gezien.
echter, een alphacrypt met v3.12 werkte wel goed.
ik heb de andere alphcrypt toen geupdate naar v3.12 en... het werkte nog niet goed.
ik zie nu dat de werkende verie van de alphacrypt rev 1.4 is
en de niet werkende rev 1.3
alles werkt dus goed nu (het 396 probleem heb ik ff geen kijk op).
het kan dus wel werken.
kan iemand checken of dit reproduceert? (of ik heb een kapotte alphacrypt rev1.3, waardoor het toeval is).
de instellingen staan op : auto freq, symbol rate = 6875 en netw.id = 8888
zit in regio multikabel
werkte niet goed, (you are no entitle to ... etc), alle kanalen etc worden wel gezien.
ik heb de andere alphcrypt toen geupdate naar v3.12 en... het werkte nog niet goed.
het kan dus wel werken.
kan iemand checken of dit reproduceert? (of ik heb een kapotte alphacrypt rev1.3, waardoor het toeval is).
Natuurlijk zijn de toestellen van Sony te updaten. Waar het echter om gaat is door wie en wat het beleid is van Sony ten aanzien van het verstrekken van updates aan haar klanten. Zoals je misschien wel gezien hebt wordt er op de support sites van Sony met geen woord gerept over firmware releases voor TV's met bijbehorende uitleg wat er in elke firmware update is opgelost. Daaruit kan je afleiden dat het beleid van Sony is om zo min mogelijk ruchtbaarheid te geven aan eventuele fixes die ze in firmware release stoppen. Waarschijnlijk doen ze dit om te voorkomen dat klanten om de haverklap bij Sony en/of de dealers aankloppen voor een firmware update voor hun TV. De service organisatie van Sony draait immers om de Service Centres. Logistiek betekent dit dat voor een firmware update de TV naar het Service Centre moet dat dan weer geregeld moet worden door de Sony dealers en wie gaan voor die kosten opdraaien. Dat nog afgezien van het inpakken van de TV die opgestuurd moet worden. Veel mensen zullen de doos niet bewaren. Door het stil houden van dit soort firmware updates probeert Sony volgens mij het gedoe en de daaraan verbonden kosten te voorkomen. Vooral geen slapende honden wakker te maken zal het devies zijn, immers zolang je de klanten niet vertelt dat er iets mis is met hun TV dat via een firmware update al is opgelost dan zullen de meeste er ook niet om vragen.Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 13:18:
Wel goed nieuws dat de toestellen te updaten zijn!
Klopt, maar aan de andere kant ziet het er goed uit wanneer je als bedrijf je producten support en problemen verhelpt dmv firmware updates beschikbaar te stellen. De procedure ziet er simpel uit en als ik het goed lees kan je niet zonder of met een halve upgrade komen te zitten. Men moet echter wel over een memory stick beschikken en geen totale leek zijn, sony zou natuurlijk de optie het door hun te laten doen gewoon ook moeten vermelden.
Ik zou de update zo proberen, maar ik zit al op de laatste firmware (2.14.581), dus ik denk niet dat het voor mij zinvol is.
Voor mensen die de procedure uitgelegd willen zien:

Dit is alleen de procedure!
Ik zou de update zo proberen, maar ik zit al op de laatste firmware (2.14.581), dus ik denk niet dat het voor mij zinvol is.
Voor mensen die de procedure uitgelegd willen zien:

Dit is alleen de procedure!
Verwijderd
Voor de X3500-serie is er dus een firmware al beschikbaar.(hoewel niet officieel natuurlijk.) Is deze er ook al voor de W3000-serie?
Weet overigens iemand wat nu de laatste versie is op deze toestellen?
Weet overigens iemand wat nu de laatste versie is op deze toestellen?
Verwijderd
OK, dat kan ik volgen. Ik had uit jouw eerdere posts de indruk gekregen dat je dacht dat er geen mogelijkheid was de TVs te updaten zonder zeg maar de kast open te schroeven...ArChie schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 13:53:
Natuurlijk zijn de toestellen van Sony te updaten. Waar het echter om gaat is door wie en wat het beleid is van Sony ten aanzien van het verstrekken van updates aan haar klanten. Zoals je misschien wel gezien hebt wordt er op de support sites van Sony met geen woord gerept over firmware releases voor TV's met bijbehorende uitleg wat er in elke firmware update is opgelost. Daaruit kan je afleiden dat het beleid van Sony is om zo min mogelijk ruchtbaarheid te geven aan eventuele fixes die ze in firmware release stoppen. Waarschijnlijk doen ze dit om te voorkomen dat klanten om de haverklap bij Sony en/of de dealers aankloppen voor een firmware update voor hun TV. De service organisatie van Sony draait immers om de Service Centres. Logistiek betekent dit dat voor een firmware update de TV naar het Service Centre moet dat dan weer geregeld moet worden door de Sony dealers en wie gaan voor die kosten opdraaien. Dat nog afgezien van het inpakken van de TV die opgestuurd moet worden. Veel mensen zullen de doos niet bewaren. Door het stil houden van dit soort firmware updates probeert Sony volgens mij het gedoe en de daaraan verbonden kosten te voorkomen. Vooral geen slapende honden wakker te maken zal het devies zijn, immers zolang je de klanten niet vertelt dat er iets mis is met hun TV dat via een firmware update al is opgelost dan zullen de meeste er ook niet om vragen.
Terug naar het topic. We hebben inmiddels vastgesteld:
- wat de problemen zijn
- dat de oorzaak in de Sony TVs zit, en niet bij de kabelaars of de Alphacrypt
- dat de problemen waarschijnlijk met een firmware update te fixen zijn
- dat Sony UK voor de X en de W series een firmware update heeft gemaakt waarmee ze bepaalde DVB-C problemen kunnen fixen
- dat een firmware update technisch gezien redelijk eenvoudig kan worden uitgevoerd
Niet niets lijkt mij. Diegenen die bij Sony hebben aangeklopt krijgen te horen dat Sony hier niets aan kan/wil doen omdat:
- probleem zou zitten bij het signaal van de kabelaars
- kabelaars de TVs (nog) niet willen ondersteunen
- Sony op hun website stelt dat de digitale TV-kabeltuner tuner alleen ondersteunt wordt "met ondersteunde operators"
Ik denk dat onze volgende stap moet zijn om Sony er op te wijzen dat deze laatste argumenten geen hout snijden. Dit is geen technisch maar een juridisch punt. Argumenten zijn:
- deze problemen doen zich niet voor bij ingebouwde DVB-C tuners van andere merken (bijv. Loewe). Het ligt dus niet aan het signaal van de kabelaars of aan de Alphacrypt CAM
- de tekst op de Sony website is onduidelijk en is niet prominent op de site aanwezig. Ook vertellen de winkeliers dit er niet bij als je de televisie koopt
- het feit dat de consument toevallig in een regio woont waarin Sony geen overeenstemming heeft kunnen krijgen met de kabelaar betekent niet dat die consument maar moet leren leven met een defect produkt. Stel dat die consument naar een andere regio verhuist waar wel een ondersteunde kabelaar opereert dan zou Sony ineens wél die ondersteuning moeten gaan geven? Beetje vreemd verhaal lijkt me.
- Aangezien er in Nederland géén enkele ondersteunde kabeloperator is, had de tekst op de Sony website veel duidelijker kunnen (en moeten) zijn, bijvoorbeeld: LET OP: De ingebouwde digitale kabeltuner wordt in Nederland momenteel niet ondersteund door Sony. Bij eventuele problemen kunt u dus niet aankloppen bij Sony.
- Sony is al geruime tijd op de hoogte van de problemen (bijv testrapport van de kabelaars van september 2007) en toch blijven ze de toestellen verkopen zonder de consument er duidelijk op te wijzen dat de DVB-C tuners niet (goed) werken
- meer ?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2008 19:21 ]
Verwijderd
Voor de X serie kan ik het op Sony UK tereug vinden. Maar de update voor W-serie heb ik daar niet gezien?Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 19:14:
[...]
- dat Sony UK voor de X en de W series een firmware update heeft gemaakt waarmee ze bepaalde DVB-C problemen kunnen fixen
Verwijderd
Dit is niet Sony UK maar AVForums, een discussieforum dus.Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 19:40:
Voor de X serie kan ik het op Sony UK tereug vinden. Maar de update voor W-serie heb ik daar niet gezien?
Uit de file 07TV086R1 zoals die ook via dat forum is te downloaden blijkt dat er update files bestaan voor de W3000, X3000 en X3500 series. Men heeft echter slechts de update files voor de 40X3000 en 40X3500 op dat forum gepost.
Verwijderd
Bedankt G038! Nu maar wachten of we de update voor de 40W3000 daar ook zien opduiken.Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 19:49:
[...]
Dit is niet Sony UK maar AVForums, een discussieforum dus.
Uit de file 07TV086R1 zoals die ook via dat forum is te downloaden blijkt dat er update files bestaan voor de W3000, X3000 en X3500 series. Men heeft echter slechts de update files voor de 40X3000 en 40X3500 op dat forum gepost.
Dat is wel heel interessant nieuws. Bedankt voor de nauwkeurige informatie. Als iedereen bij wie het wel/niet werkt zou kunnen melden welke rev van de alphacrypt ze hebben dan zijn we weer een stuk verder mbt. probleem 1.Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 13:49:
ik heb sinds 2 dagen een 46KDLX3500 in huis,
zit in regio multikabel
het kan dus wel werken.
Die heb ik dus ook. Werelds kastje!Carbon schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 11:04:
[...]
Bij een klant in Deventer gebruiken we een aantal Elgato EyeTV610's (FireDTV met andere firmware) + AlphaCrypt, ook daar ging het achteraf activeren zonder enig probleem!
Maar dit heb ik al vrij vroeg aangeschaft. Bijna 2 jaar geleden. Kan zijn dat dat toen dus nog niet werkte en nu wel. Had toen de AlphaCrypt met versie 3.05 firmware. De eerste die het dus deed met de Casema encryptie.
Ik heb op mijn X3500 (nog zonder CAM) de TV laten zoeken naar de digitale kanalen. Ik heb niets ingesteld maar gewoon op automatisch zoeken geklikt. Volgens mij vindt de TV alle digitale kanalen (zo'n 150 stuks; in ieder geval de kanalen die mij boeien). Wat zijn de kansen als ik hier een CAM instop? Moet je nog steeds kiezen voor 3.09 firmware? Casema heeft de hele zenderindeling omgegooid; ik weet niet wat dit voor gevolgen heeft.
Ik heb al begrepen dat de belofte dat er eind januari iets met Casema geregeld zou worden de zoveelste vage belofte was. Medio 2008 zal ook wel niet gehaald worden
Ik heb al begrepen dat de belofte dat er eind januari iets met Casema geregeld zou worden de zoveelste vage belofte was. Medio 2008 zal ook wel niet gehaald worden
Verwijderd
De huidige stand van zaken is dat het niet duidelijk is waarom het soms wel werkt en soms niet. Is het de firmware versie van de Alphacrypt, de firmware versie van de TV, de revisie van de Alphacrypt, een combinatie hiervan of gewoon stom geluk?Sigmasailor schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 21:39:
Ik heb op mijn X3500 (nog zonder CAM) de TV laten zoeken naar de digitale kanalen. Ik heb niets ingesteld maar gewoon op automatisch zoeken geklikt. Volgens mij vindt de TV alle digitale kanalen (zo'n 150 stuks; in ieder geval de kanalen die mij boeien). Wat zijn de kansen als ik hier een CAM instop? Moet je nog steeds kiezen voor 3.09 firmware? Casema heeft de hele zenderindeling omgegooid; ik weet niet wat dit voor gevolgen heeft.
Mascom (fabrikant Alphacrypt) stelt bijv. dat het aan verkeerde chips/timing in de TV ligt en dat het in feite gewoon puur geluk is als het wél werkt. Mascom ontkent dat de firmware van de Alphacrypt van invloed is.
Het omgooien van de zenderindeling heeft verder geen invloed op dit probleem.
Alphacrypt 3.12 R1.3 --> op KDL-40W3000 = NO-GOFurfoot schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 20:41:
[...]
... Als iedereen bij wie het wel/niet werkt zou kunnen melden welke rev van de alphacrypt ze hebben dan zijn we weer een stuk verder mbt. probleem 1.
Ook ik heb probleem 1
Specs:
KDL-40W3000
Software versie: 2.14.554
Loader: 0.27.9
Provider: Caiway
Cam versie 3.12
De cam cpu geeft wel belasting aan van zo'n 60/63%
Voor de rest een top lcd.
Specs:
KDL-40W3000
Software versie: 2.14.554
Provider: Caiway
Cam versie 3.12
De cam cpu geeft wel belasting aan van zo'n 60/63%
Voor de rest een top lcd.
Donderdag de televisie aangekomen gelijk mijn alphacrypt uit mijn HTPC gehaald en getest.
ik heb geen problemen
, Omdat multikabel niet op 396Mhz uitzendt kan ik probleem 1 niet ondekken.En ik heb ook geen last van probleem 2., dus ik geniet van van digitale tv.
wat ik wel kan zeggen dat tussen de analog tv en digitaal tv weinig kwaliteit verschil zie op afstand,waarschijnlijk komt dat doordat de tv het signaal oppoetst
Digitaal is iets beter maar niet niet veel (sd uitzendingen natuurlijk) de HD uitzendingen zijn wel stukke beter.
specs
kabelbedrijf:multikabel
woonplaats hoofddorp
Alphacrypt
ik heb geen problemen
wat ik wel kan zeggen dat tussen de analog tv en digitaal tv weinig kwaliteit verschil zie op afstand,waarschijnlijk komt dat doordat de tv het signaal oppoetst
Digitaal is iets beter maar niet niet veel (sd uitzendingen natuurlijk) de HD uitzendingen zijn wel stukke beter.
specs
kabelbedrijf:multikabel
woonplaats hoofddorp
Alphacrypt
- version 3.05
- Rev 1.1
- cpu 65%
- loader version:euroboot v1.01
- ca-system:0x0604
- language/sprache English
- ca mode:multi/dynamic
- smartcard messages :on
- Force reading orginal pmt:off
- sofwareversie 2.14.581
- loader 0.27.9
- signaalniveau middel/sterk
- Pre rs: 3.00 e-6
- 5s:3.00 e-6
- symbol rate:687500
- F:4500000
- Qam agc:33
Verwijderd
Toestelinformatie
1. KDL-46W3000
2. 4306758
3. VI-X-A-HOG-N-HKK-M
Digitale TV Instellingen
Softwareversie: 2.14.554
Signaal: Sterk
Pre RS: 0
Ss: 0
UEC: 0
Symbol Rate: 6875000
F: 618000
QAM AGC: 58
Alphacrypt 3.11
compiliert am: MAR-12-2007
@home, gebied rondom zwolle.
Ook ik heb probleem 1, echter kan als ik niet zap, soms wel een uur kijken, zonder onderbreking.
Ik kan verder alle zenders dus wel ontvangen, maar vallen al snel weg met de bekende melding. Soms komt de zender na enkele seconden ook weer gewoon terug... het leek even met de temperatuur van de TV te maken te hebben (bij inschakelen heb ik de minste last). Ned 1 kan ik dus ook zonder alphacrypt module bekijken (super strak beeld!).
Contact met Mascom, gaf een vergelijkbare reaktie van Mary Van Kleef als hierboven. Ik heb haar vervolgens gebeld en ze gaf de volgende uitleg:
"De chip in deze sony's heeft een doorvoer snelheid van 80 mb/sec, terwijl de DVB standaard 76 mb/sec is. Je kunt soms geluk hebben en een kaart treffen, welke werkt. Dit heeft te maken met toleranties tijdens productie van de Sony chip / Alphacrypt. Meer dan 50% van de alphacrypt kaarten zullen niet werken. Het probleem is niet op te lossen d.m.v. een software update. Een hardware oplossing van Mascom kan je de eerste maanden niet verwachten...."
Ik heb nogmaals met Sony gebeld, hier kom je niet verder dan: je moet gewoon een setopbox kopen, dan is het probleem verholpen.... (maar ik wil dus geen Samsung kastje, als mijn tv is uitgevoerd met een perfecte HD tuner).
Ik volg de verschillende site's m.b.t. de kabelaars en begrijp niet dat de overheid niet ingrijpt. Waarom zijn alle "normale zenders" nou niet gewoon ongecodeerd te ontvangen en alleen de extra pakketten via een settopbox v.v. smartcard. Dan is het probleem voor 90 % van de mensen verholpen en zullen veel meer mensen over gaan naar digitale tv. Het nadeel m.b.t. de tv in de (kinder) kamer is dan ook direct verholpen (koop voor 80 euro een settopbox, klaar). Het heeft niets met inkomsten van doen, aangezien de kosten voor kabel gelijk zijn (analoog / digitaal).
Mit freundlichen Grüßen
Mary Van Kleef
Verwijderd
Archie,ArChie schreef op zondag 06 januari 2008 @ 20:29:
[...]
Ik denk het nog niet aangezien Casema nog geen keuze pakketten gaat invoeren van de week. Ik denk dat je dat moment in de gaten moet houden.
Waarom denk je dat het invoeren van de keuzepakketten door Casema een belangrijk moment is als het gaat om het 396 MHz probleem?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2008 20:42 ]
Verwijderd
G038 en ArChie bedankt voor jullie reactie in het vorige topic. Excuus voor mijn late reactie, maar ben even een weekje offline geweest door de griep.
Anyways, G038 je hebt helemaal gelijk..... Als ik zelf het bericht van Mary nog een keer terug lees, zie ik ook dat ze helemaal niet bedoeld dat "hier" (in Nederland) een andere chip in het scherm gebouwd is. Even te snel de iets gebrekkige zins opbouw gelezen, denk ik.
ArChie, jou reactie op mijn betoog snap ik ook helelmaal. Ik ben het ook met je eens dat het probleem bij Sony neergelegd moet worden en dat zij de zaak moeten oplossen. Ik hoop (misschien onterecht) alleen nog op een mogelijke andere verassende samenloop van omstandigheden die het probleem gaat verhelpen, omdat ik zelf niet zo veel vertrouwen heb in het landen van dit probleem bij Sony. Dat is absoluut niet negatief bedoeld t.a.v. jullie inspanningen (SirComeAlot, nog bedankt voor het nemen van het initiatief voor deze topic), maar ik heb voordat ik door de griep geveld werd een poging gedaan om een mailbericht achter te laten bij Sony met enerzijds mijn ongenoegen en anderzijds mijn verzoek tot hulp. Het kan aan mij liggen, maar ik kan jullie zeggen dat is nog een hele uitdaging om op een dergelijk manier met Sony in contact te komen. Ergens heb ik nog het wellicht ouderwetse gevoel dat zaken op schrift even wat tastbaarder zijn, dan gesproken woord van vandaag technisch specialist A en morgen technisch specialist B. Vandaar dat ik het via de mail heb geprobeerd. Uiteraard zonder succes.
Inmiddels wel (zoals reeds aangegeven in vorige topic) de Alphacrypt 3.12 terug kunnen sturen en het geld retour ontvangen. Perfecte service. Anderzijds betekent dit wel dat ik nu erg beperkt ben in het testen. Heb nu alleen nog maar de standaard Humax staan van Casema. Tja, die doet het wel..... Afijn, even de gegevens voor deze topic compleet maken:
- Sony 46W3000 scherm. Besteld rond 25 november 2007 en geleverd op 8 december 2007
1) KDL-46W3000
2) 4306726
3) VI-X-A-HOG-N-HKK-M
- Alphacrypt classic CAM versie 3.12 besteld bij Satshop.nl ongeveer gelijk besteld met het scherm en had ik reeds binnen twee dagen in huis.
- Casema cable provider regio Amstelveen.
Wellicht ten overvloede vermeld ik nog even dat het bij mij niet werkte. Ik had alle klassieke sympthomen zoals die ook al in de topic voorbij gekomen zijn. Wel scannen en kanalen vinden, Electronic guide ook aanwezig (per kanaal, niet het overzicht), maar geen beeld. Na herhaald scannen verschillende zenders wel zichtbaar voor 10 seconden en daarna freeze van het beeld.
Ik ga dit topic uiteraard ook weer actief volgen. Begint er al meer vorm te komen in de aanpak? Of wordt er nog eerst meer input verzameld? Ik heb ergens al gelezen dat de brieven klaar lagen. Kunnen die gedeeld worden zodat we allemaal iets van dezelfde strekking kunnen sturen?
Anyways, G038 je hebt helemaal gelijk..... Als ik zelf het bericht van Mary nog een keer terug lees, zie ik ook dat ze helemaal niet bedoeld dat "hier" (in Nederland) een andere chip in het scherm gebouwd is. Even te snel de iets gebrekkige zins opbouw gelezen, denk ik.
ArChie, jou reactie op mijn betoog snap ik ook helelmaal. Ik ben het ook met je eens dat het probleem bij Sony neergelegd moet worden en dat zij de zaak moeten oplossen. Ik hoop (misschien onterecht) alleen nog op een mogelijke andere verassende samenloop van omstandigheden die het probleem gaat verhelpen, omdat ik zelf niet zo veel vertrouwen heb in het landen van dit probleem bij Sony. Dat is absoluut niet negatief bedoeld t.a.v. jullie inspanningen (SirComeAlot, nog bedankt voor het nemen van het initiatief voor deze topic), maar ik heb voordat ik door de griep geveld werd een poging gedaan om een mailbericht achter te laten bij Sony met enerzijds mijn ongenoegen en anderzijds mijn verzoek tot hulp. Het kan aan mij liggen, maar ik kan jullie zeggen dat is nog een hele uitdaging om op een dergelijk manier met Sony in contact te komen. Ergens heb ik nog het wellicht ouderwetse gevoel dat zaken op schrift even wat tastbaarder zijn, dan gesproken woord van vandaag technisch specialist A en morgen technisch specialist B. Vandaar dat ik het via de mail heb geprobeerd. Uiteraard zonder succes.
Inmiddels wel (zoals reeds aangegeven in vorige topic) de Alphacrypt 3.12 terug kunnen sturen en het geld retour ontvangen. Perfecte service. Anderzijds betekent dit wel dat ik nu erg beperkt ben in het testen. Heb nu alleen nog maar de standaard Humax staan van Casema. Tja, die doet het wel..... Afijn, even de gegevens voor deze topic compleet maken:
- Sony 46W3000 scherm. Besteld rond 25 november 2007 en geleverd op 8 december 2007
1) KDL-46W3000
2) 4306726
3) VI-X-A-HOG-N-HKK-M
- Alphacrypt classic CAM versie 3.12 besteld bij Satshop.nl ongeveer gelijk besteld met het scherm en had ik reeds binnen twee dagen in huis.
- Casema cable provider regio Amstelveen.
Wellicht ten overvloede vermeld ik nog even dat het bij mij niet werkte. Ik had alle klassieke sympthomen zoals die ook al in de topic voorbij gekomen zijn. Wel scannen en kanalen vinden, Electronic guide ook aanwezig (per kanaal, niet het overzicht), maar geen beeld. Na herhaald scannen verschillende zenders wel zichtbaar voor 10 seconden en daarna freeze van het beeld.
Ik ga dit topic uiteraard ook weer actief volgen. Begint er al meer vorm te komen in de aanpak? Of wordt er nog eerst meer input verzameld? Ik heb ergens al gelezen dat de brieven klaar lagen. Kunnen die gedeeld worden zodat we allemaal iets van dezelfde strekking kunnen sturen?
Verwijderd
Heb je helemaal geen reaktie gehad? Of het standaardverhaal over dat ze het niet ondersteunen omdat de kabelaars zo vervelend doen?Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 21:48:
[...]
Vandaar dat ik het via de mail heb geprobeerd. Uiteraard zonder succes.
Zoals ik een paar posts terug al schreef is wat mij betreft de zaak nu helder genoeg. Sony heeft TVs geleverd die een defekt hebben, maar weigert deze defekten te verhelpen. Zoals ik ook al aangaf vind ik de argumenten van Sony geen hout snijden.[...]
Niet zo zeer voor het 396 MHz probleem, maar meer voor het CAM probleem. In een eerder reactie gaf ik al aan dat er voor Casema en Multikabel nu ieder apart Irdeto 2 data wordt verstuurd omdat beide nog een eigen Irdeto 2 Conditional Access System (CAS) gebruiken. Mijn verwachting is dat die twee aparte systemen samengevoegd gaan worden tot één Irdeto 2 CAS waarin de smartcards voor klanten van deze twee Zesko kabelbedrijven zullen worden opgenomen. Dat betekent een wijziging in het digitale signaal vanwege het samenvoegen van de twee aparte Irdeto 2 data streams tot één Irdeto 2 data stream. Ik vermoed dat ze dat doen op het moment dat Casema ook de keuze pakketten gaan invoeren, anders hadden ze dat net zo goed tijdens de laatste digitale kanalen wijziging kunnen doen. Dit zou eventueel gevolgen kunnen hebben voor de werking van de CAM omdat de hoeveelheid Irdeto 2 data toeneemt.Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 20:38:
Waarom denk je dat het invoeren van de keuzepakketten door Casema een belangrijk moment is als het gaat om het 396 MHz probleem?
Verwijderd
Wat bedoel je met dit eventueel? Met een positief gevolg voor de vele CAM-bezitters bij wie het niet werkt of een negatief gevolg voor de enkele CAM-bezitters (waaronder ik ikzelf) bij wie het wel werkt?ArChie schreef op zondag 13 januari 2008 @ 22:36:
[...]
Dit zou eventueel gevolgen kunnen hebben voor de werking van de CAM omdat de hoeveelheid Irdeto 2 data toeneemt.
Ik heb overigens sinds de kanaalwijziging bij Casema een aantal zaken die mij opvallen:
1) Ik heb het gevoel dat het signaal veel minder sterk is dan voorheen. Als ik naar de kwaliteit van het beeld kijk, vind ik deze echt zichtbaar minder geworden.
2) Ondanks dat ik twee kanalen kan vinden waarop het MTV signaal zou moeten worden verzonden heb ik op geen van beiden een beeld noch geluid.
3) Ik kan inmiddels een kanaal vrijgemaakt voor Sport 1 HD. Echter, ook hiervoor geldt. Geen beeld of geluid.
Bij mij betreft het Casema in Den Haag
Zoals ik probeerde duidelijk te maken verandert er in dat geval wat aan het verzenden Irdeto data in elke Transport Stream indien die twee aparte systemen voor Casema en Multikabel inderdaad worden samengevoegd. Dat kan gevolgen hebben voor de werking van de CAM in combinatie met de Sony TV's, maar dat valt niet met zekerheid te zeggen. Vandaar het "eventueel". De praktijk zal moeten leren of het inderdaad gevolgen heeft en of die gevolgen positief danwel negatief zijn. Normaal zou het niet uit moeten maken voor de werking van de AlphaCrypt Classic CAM, maar helaas is de werking van deze CAM bij Sony nu eenmaal niet normaal.Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 08:57:
Wat bedoel je met dit eventueel? Met een positief gevolg voor de vele CAM-bezitters bij wie het niet werkt of een negatief gevolg voor de enkele CAM-bezitters (waaronder ik ikzelf) bij wie het wel werkt?
Verwijderd
Zou mij toch wel erg handig lijken als Sony zelf een test toestel zou hebben om daar de werking van de diverse versies te testen. Dit in combinatie met hun eigen firmware versies. Of is dit weer te logisch gedacht.ArChie schreef op maandag 14 januari 2008 @ 09:18:
[...]
Zoals ik probeerde duidelijk te maken verandert er in dat geval wat aan het verzenden Irdeto data in elke Transport Stream indien die twee aparte systemen voor Casema en Multikabel inderdaad worden samengevoegd. Dat kan gevolgen hebben voor de werking van de CAM in combinatie met de Sony TV's, maar dat valt niet met zekerheid te zeggen. Vandaar het "eventueel". De praktijk zal moeten leren of het inderdaad gevolgen heeft en of die gevolgen positief danwel negatief zijn. Normaal zou het niet uit moeten maken voor de werking van de AlphaCrypt Classic CAM, maar helaas is de werking van deze CAM bij Sony nu eenmaal niet normaal.
Verwijderd
Men moet zich wel bedenken dat niet de producent, maar de verkoper het product aan jou geleverd heeft.Zoals ik een paar posts terug al schreef is wat mij betreft de zaak nu helder genoeg. Sony heeft TVs geleverd die een defekt hebben.
De problemen met de DVB-C tuner zijn eerder te kwalificeren alszijnde niet conform met de overeenkomst (art 7:18 Burgerlijk Wetboek). Zolang de problemen met de DVB-C tuner niet bekend waren bij de koper ten tijde van de overeenkomst kan deze zich op dit artikel beroepen.
Dit geeft de koper het recht op correcte nakoming en kan hij het navolgende eisen (art 7:21 Burgerlijk Wetboek):
sub b) Herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen.
sub c) Vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomen te gering is om dit te rechtvaardigen.
Nu lijkt mij dit vrij kansloos aangezien het voor de verkoper onmogelijk is deze problemen zelf te verhelpen, zolang de producent hier geen oplossing voor heeft geboden. Tegenover de producent kan de koper zich eigenlijk nergens op beroepen en is dus het beste dat de verkoper van deze problemen op de hoogte is. Als genoeg verkopers bij de leverancier klagen, met het vooruitzicht dat deze dergelijke producten niet meer zal afnemen, zal deze sneller bereid zijn voor een oplossing zorg te dragen. Natuurlijk zal ook de consument minder snel geneigd zijn tot de aanschaf van de Bravia's met DVB-C tuner als hem deze problemen ten oren gebracht worden.
Rest degenen die het gebrek van een deugdelijke DVB-C tuner mentaal niet weten te overbruggen enkel nog ontbinding van de overeenkomst (art 7:22 Burgerlijk Wetboek), mitsdoen men voldoende kan onderbouwen dat de afwijking niet van geringe betekenis is.
Wat iedereen openstaat is een beroep op art 7:22 lid 1 sub b Burgerlijk Wetboek, welke het volgende betreft:
De verkoper heeft bij niet conformiteit van de zaak de bevoegdheid de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene. (Ik denk hier aan de kosten van de aanschaf van een seperate digitale tuner, welke mijn inziens niet gering is.)
Ah, weer een mooie oefening in mijn voorbereiding op het tentamen contractenrecht van volgende week.
Verwijderd
Oeh, klinkt lekker
.. Hopelijk dat we er iets mee kunnen beginnen. Het is immers de wet.
Beste jongeman, dat tentamen is je gegund
.
Beste jongeman, dat tentamen is je gegund
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 19:01 ]
Verwijderd
Je hebt hier wel een punt, het is inderdaad de vraag bij wie je de klacht moet neerleggen en indien dit niet afdoende wordt afgehandeld, wie je in gebreke moet stellen.Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 17:25:
[...]
Men moet zich wel bedenken dat niet de producent, maar de verkoper het product aan jou geleverd heeft.
Wat ik echter mis in jouw verhaal is de fabrieksgarantie die door Sony en niet door de winkel is afgegeven. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat als de winkel failliet gaat je nog steeds beroep kan doen op de garantie bij de Sony. Veel internetwinkels stellen ook (al dan niet terecht...) dat je in het geval van een defekt binnen de garantieperiode je direkt contact moet opnemen met de fabrikant.
Toch ben ik het met je eens dat je in de eerste plaats met een klacht naar de winkel dient te gaan. Echter, gezien de aard van de problemen met de DVB-C tuners denk ik niet dat de winkel dit probleem zelf kan oplossen. De winkel zal dus weer moeten aankloppen bij Sony.
Veel succes met je examen
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 19:32 ]
Verwijderd
De producent is in dit geval geen partij in de overeenkomst en kan derhalve niet in gebreke gesteld worden.Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 19:05:
[...]
Je hebt hier wel een punt, het is inderdaad de vraag bij wie je de klacht moet neerleggen en indien dit niet afdoende wordt afgehandeld, wie je in gebreke moet stellen.
Alleen de verkoper kan, alszijnde de schuldenaar (tot levering van een deugdelijk product), in gebreke worden gesteld. Als vaststaat dat de verkoper in verzuim is, zal blijken dat dit door niet conformiteit van de geleverde zaak is en is weer mijn eerdere verhaal van toepassing.
Hoe dit exact geregeld is weet ik niet, maar dit zal zeer waarschijnlijk voortvloeien uit een overeenkomst tussen Sony als producent en de winkeliers als afnemers. Bovendien is het ook een goede (onverschuldigde) service als men deze zekerheid verschaft aan de consument.Wat ik echter mis in jouw verhaal is de fabrieksgarantie die door Sony en niet door de winkel is afgegeven. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat als de winkel failliet gaat je nog steeds beroep kan doen op de garantie bij de Sony. Veel internetwinkels stellen ook (al dan niet terecht...) dat je in het geval van een defekt binnen de garantieperiode je direkt contact moet opnemen met de fabrikant.
Dankjewel!Veel succes met je examen
Verwijderd
Zie ook http://www.kieskeurig.nl/...F2AABC1256D64003D7DA3.htm voor een uitleg over wettelijke en fabrieksgarantie. Hieruit blijkt dat het juridisch van belang kan zijn om het defekt te melden vóórdat je de TV 6 maanden hebt, aangezien men er dan van uit gaat dat het defekt er al was voordat je de TV kocht.
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 20:15 ]
Verwijderd
Klopt, ook al ben ik niet van mening dat deze problemen als een defekt te kwalificeren zijn. Maar ook bij niet conformiteit van de geleverde zaak is er een vergelijkbare regeling (art 7:18 lid 2 Burgerlijk Wetboek):Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 20:07:
Zie ook http://www.kieskeurig.nl/...F2AABC1256D64003D7DA3.htm voor een uitleg over wettelijke en fabrieksgarantie. Hieruit blijkt dat het juridisch van belang kan zijn om het defekt te melden vóórdat je de TV 6 maanden hebt, aangezien men er dan van uit gaat dat het defekt er al was voordat je de TV kocht.
lid2) Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart.
Dit betekent dat als je je binnen zes maanden meldt met dit probleem bij de verkoper, hij zal moeten bewijzen dat deze problemen niet al vanaf levering aanwezig was. Hierin zal de verkoper heel moeilijk slagen.
Na deze periode van zes maanden is de bewijslast omgedraaid: de koper moet aantonen dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord.
EDIT: Dit is natuurlijk vooral van belang voor mensen die nu nog geen gebruik (willen) maken van digitale tv via de DVB-C tuner, maar hier later wel gebruik van willen gaan maken. Wat de rest betreft: Vóór zes maanden na aankoop klagen bij de verkoper!
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 20:27 ]
Verwijderd
JonathanNL,
Je doet voorkomen alsof de fabrieksgarantie iets vrijblijvends is, de fabrikant is immers niet wettelijk verplicht om deze garantie te geven. Nu de fabrikant op vrijwillige basis besloten heeft deze garantie te geven, kan hij daar natuurlijk niet zomaar op terug komen wanneer er aanspraak op wordt gedaan. Afspraak is afspraak...
Mijn conclusie is dus dat je met deze klacht zowel naar de verkoper als rechtstreeks naar Sony kunt gaan. Mijn eigen voorkeur is hier wel om dit bij de verkoper aan te kaarten. Zoals ik eerder al schreef zal de verkoper vervolgens bij Sony aan moeten kloppen aangezien de verkoper deze problemen zelf niet zal kunnen oplossen...
Je doet voorkomen alsof de fabrieksgarantie iets vrijblijvends is, de fabrikant is immers niet wettelijk verplicht om deze garantie te geven. Nu de fabrikant op vrijwillige basis besloten heeft deze garantie te geven, kan hij daar natuurlijk niet zomaar op terug komen wanneer er aanspraak op wordt gedaan. Afspraak is afspraak...
Mijn conclusie is dus dat je met deze klacht zowel naar de verkoper als rechtstreeks naar Sony kunt gaan. Mijn eigen voorkeur is hier wel om dit bij de verkoper aan te kaarten. Zoals ik eerder al schreef zal de verkoper vervolgens bij Sony aan moeten kloppen aangezien de verkoper deze problemen zelf niet zal kunnen oplossen...
Ik heb me met m'n W3000 nog niet gemengd in dit CAM-drama, maar het lijkt me handig als Alphacrypt bezitters ook de rev. erbij vermelden.... wellicht dat dat nog invloed heeft.
Metal up your ass
Verwijderd
Dit betrof een uitleg wat er in rechte valt te behalen tussen de fabrikant en de consument, in reactie op de uitspraak dat Sony defekte televisies geleverd zou hebben. (En omdat meer mensen postten dat zij zich afvroegen wat hierin de mogelijkheden waren.)Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:42:
JonathanNL,
De werking van de geboden garantie loopt dus door middel van de verkoper. Ergo: De consument klaagt bij de verkopers en de verkopers zullen op hun beurt bij Sony klagen.
Natuurlijk streeft Sony er wel naar zijn afnemers (winkeliers) en bovenal de consument tevreden te houden.
Mochten de winkeliers teveel klachten krijgen die zij niet oplossen, of nog erger: klanten die zich beroepen op ontbinding van de koopovereenkomst of op de bevoegdheid de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking, dan is er een mogelijkheid dat zij de Sony Bravia's niet meer in hun assortiment zullen opnemen, naast het feit dat de winkeliers ook een beroep op niet conformiteit open staat; enig risico hierin is dat Sony zich beroept op dat zij aan herstel van de afgeleverde zaak niet redelijkerwijs kan voldoen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de afweging in kosten tussen schadevergoedingen (aan winkeliers) en de kosten van het oplossen van het probleem met de tuner. Dit eerste bedrag is natuurlijk grotendeels afhankelijk van hoeveel van de consumenten gebruik maken van de door mij genoemde rechtsmiddelen. Daar weinig mensen hier gebruik van zullen maken, vrees ik dat dit dus niet doorslaggevend zal zijn in de oplossing van onze problemen.
Mocht daarentegen de toekomstige 'SonyBravia-consument' ter oren komen dat de DVB-C niet naar behoren functioneert, dan zal zij mogelijk afzien van aanschaf van dit type Bravia televisie. Mijn inziens zal dit het doorslaggevende argument van Sony zijn om er alles aan te doen om deze problemen op te lossen. Onze rol hierin, als consument, is om duidelijk te maken dat een niet functionerende DVB-C tuner een groot gemis is (of dit direct tussen Sony en de consument gebeurt of via de verkoper is niet van belang, liefst beiden
Dus door de werking van de relaties 'consument <-> verkoper <-> producent' zal Sony er dus alles aan doen om de problemen op te lossen, om zodoende hun omzet niet te zien dalen.
Waar ik zelf erg pessimistisch over ben is in hoeverre dit probleem in verhouding staat tot de aangeboden diensten van de kabelbedrijven. Mocht het grotendeels hieraan gerelateerd zijn (en niet aan de DVB-C), dan zal de oplossing door samenwerking tussen de kabelbedrijven en Sony tot stand moeten komen... en wie weet hoe lang dat kan duren, áls dit al ooit gaat slagen..
Wel ga ik zelf de gok wagen of de Alphacrypt bij mij toevallig wel werkt (natuurlijk met het beding dat ik de Alphacrypt mag retourneren mocht deze niet functioneren in combinatie met de Sony DVB-C tuner).
Alle mogelijke software en rev. nummers van de tv en kaart zal ik hier dan posten, alsmede het (niet onbelangrijk) het resultaat hiervan.
Verwijderd
Ik blijf erbij dat de op vrijwillige basis door Sony aangegane fabrieksgarantie niet vrijblijvend is. Afspraak is afspraak, ook in het Nederlandse recht. Het zou een mooie boel worden als dit anders was geregeld.
Dit wordt met name aannemelijk gemaakt in de reaktie van Mascom (=fabrikant Alphacrypt) waarin ze met onderbouwing laten zien dat probleem 1 (You are not entitled...) veroorzaakt wordt door een verkeerde timing van in de Sony Bravia's (W en X series) ingebouwde chips. Deze onderbouwing verklaart m.i. ook het feit dat het soms wel, en soms niet werkt.
Het gaat om de volgende verklaring van Mascom:
Verdere ondersteuning van deze verklaring is dat zoals eerder door Archie gemeld de in de Sony Bravia's ingebouwde DVB-T tuner (voor Digitenne) ook problemen geeft in het gebruik met bepaalde merken Conax CAM kaarten. Dit kan verklaard worden doordat de Sony alleen overweg kan met die CAMs die een ruimere tolerantie hebben als het gaat om de doorvoersnelheid.
Wat betreft probleem 2 (396 MHz probleem) lijkt het me zonneklaar dat de in de TV ingebouwde tuner een afstemmingsprobleem heeft. Dit afstemmen heeft helemaal niets met de Alphacrypt te maken (TV doet dit immers ook als er geen Alphacrypt in de CI slot zit...). Ook openbaart dit probleem zich zowel bij Casema als bij sommige regio's van @home, terwijl deze kabelaars (nog) met verschillende apparatuur werken.
Ten slotte nog de opmerking dat deze problemen zich niet voordoen bij andere merken televisies met een ingebouwde digitale kabeltuner (bijv. Loewe).
Ik ben van mening dat voldoende aannemelijk is gemaakt dat de problemen aan de Sony TVs liggen en niet aan de kabelaars of aan de Alphacrypt.Waar ik zelf erg pessimistisch over ben is in hoeverre dit probleem in verhouding staat tot de aangeboden diensten van de kabelbedrijven. Mocht het grotendeels hieraan gerelateerd zijn (en niet aan de DVB-C), dan zal de oplossing door samenwerking tussen de kabelbedrijven en Sony tot stand moeten komen... en wie weet hoe lang dat kan duren, áls dit al ooit gaat slagen..
Dit wordt met name aannemelijk gemaakt in de reaktie van Mascom (=fabrikant Alphacrypt) waarin ze met onderbouwing laten zien dat probleem 1 (You are not entitled...) veroorzaakt wordt door een verkeerde timing van in de Sony Bravia's (W en X series) ingebouwde chips. Deze onderbouwing verklaart m.i. ook het feit dat het soms wel, en soms niet werkt.
Het gaat om de volgende verklaring van Mascom:
De verklaring waarom het soms wel en soms niet werkt is dus als volgt. Stel dat zowel de Sony als de Alphacrypt een (gemiddelde!) tolerantie heeft van 2 mb/sec. Dat zou betekenen dat de Sony signalen accepteert tussen 78 en 82 mb/s, terwijl de Alphacrypt signalen accepteert tussen 74 en 78 mb/s. Dat zou betekenen dat beiden net wel/net niet overweg kunnen met een doorvoersnelheid van 78 mb/s. Stel dat je net een Sony hebt die deze ondergrens op 78.1 mb/s heeft dan zal dit dus niet werken, terwijl als die ondergrens op 77.9 mb/s ligt je geen problemen hebt. Hetzelfde geldt voor de Alphacrypt kaart. Dit verklaart waarom sommige mensen nadat ze bij 1 of 2 kaarten geen succes hadden het bij de 3e kaart ineens wel blijkt te werken. Toen dit de eerste keer voorkwam werd er ten onrechte geconcludeerd dat het aan de firmware versie van de Alphacrypt kaarten lag...De chip in deze sony's heeft een doorvoer snelheid van 80 mb/sec, terwijl de DVB standaard 76 mb/sec is. Je kunt soms geluk hebben en een kaart treffen, welke werkt. Dit heeft te maken met toleranties tijdens productie van de Sony chip / Alphacrypt. Meer dan 50% van de alphacrypt kaarten zullen niet werken. Het probleem is niet op te lossen d.m.v. een software update.
Verdere ondersteuning van deze verklaring is dat zoals eerder door Archie gemeld de in de Sony Bravia's ingebouwde DVB-T tuner (voor Digitenne) ook problemen geeft in het gebruik met bepaalde merken Conax CAM kaarten. Dit kan verklaard worden doordat de Sony alleen overweg kan met die CAMs die een ruimere tolerantie hebben als het gaat om de doorvoersnelheid.
Wat betreft probleem 2 (396 MHz probleem) lijkt het me zonneklaar dat de in de TV ingebouwde tuner een afstemmingsprobleem heeft. Dit afstemmen heeft helemaal niets met de Alphacrypt te maken (TV doet dit immers ook als er geen Alphacrypt in de CI slot zit...). Ook openbaart dit probleem zich zowel bij Casema als bij sommige regio's van @home, terwijl deze kabelaars (nog) met verschillende apparatuur werken.
Ten slotte nog de opmerking dat deze problemen zich niet voordoen bij andere merken televisies met een ingebouwde digitale kabeltuner (bijv. Loewe).
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2008 13:06 ]
Verwijderd
En wat nu als de DVB-C decoder voldoet aan de eisen die de overkoepelende organisatie daaraan stelt? Dat is volgens mij het enige wat ter zake doet, of die tuner nou wel of geen 396Mhz pakt en wat ook de tolerantie is etc etc etc....Sony plakt er een DVB-C logo op, that's all. Dan moet de tuner dus aan die specificaties voldoen. Heeft er iemand dit al uitgezocht?Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 07:40:
Ik blijf erbij dat de op vrijwillige basis door Sony aangegane fabrieksgarantie niet vrijblijvend is. Afspraak is afspraak, ook in het Nederlandse recht. Het zou een mooie boel worden als dit anders was geregeld.
[...]
Ik ben van mening dat voldoende aannemelijk is gemaakt dat de problemen aan de Sony TVs liggen en niet aan de kabelaars of aan de Alphacrypt.
<knip>
Verwijderd
De frequentie van 396 MHz valt binnen het gebied dat voor DVB-C beschikbaar is en moet dus gewoon gevonden worden. Wikipedia noemt een gebied van 108 t/m 862 MHz voor DVB-C.Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 00:01:
En wat nu als de DVB-C decoder voldoet aan de eisen die de overkoepelende organisatie daaraan stelt? Dat is volgens mij het enige wat ter zake doet, of die tuner nou wel of geen 396Mhz pakt en wat ook de tolerantie is etc etc etc....Sony plakt er een DVB-C logo op, that's all. Dan moet de tuner dus aan die specificaties voldoen. Heeft er iemand dit al uitgezocht?
Verder stelt Mascom dus dat "De chip in deze sony's heeft een doorvoer snelheid van 80 mb/sec, terwijl de DVB standaard 76 mb/sec is. "
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2008 08:07 ]
Verwijderd
vandaag was iemand van sony service nerderland bij mij voor mn beeld problemen. De beste man had ook een alphacrypt kaart bij zich en deze hebben we getest, en ja hij deed het in mijn 40w3000. De versie was 3.09. helaas kon ik de kaart niet overnemen
. Volgens hem werkte alleen versie 3.09 op de sony tv's.
Ik heb ook een 3.09 revisie 1.3 en die werkte dus niet op een 40x3500 met Casema.Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 12:30:
vandaag was iemand van sony service nerderland bij mij voor mn beeld problemen. De beste man had ook een alphacrypt kaart bij zich en deze hebben we getest, en ja hij deed het in mijn 40w3000. De versie was 3.09. helaas kon ik de kaart niet overnemen. Volgens hem werkte alleen versie 3.09 op de sony tv's.
Firmware geupdate naar 3.11 en dat heeft ook niet geholpen.
Het lijkt erop dat we de CAM met revisie 1.4 moeten hebben.
Is er iemand die problemen heeft met een alphacrypt revisie 1.4?
edit: Ik heb alle firmwares geprobeerd ( 3.09 / 3.11 / 3.12 ) en geen een werkt, heb een rev 1.3 CAM
Is er iemand die problemen heeft met een alphacrypt revisie 1.4?
edit: Ik heb alle firmwares geprobeerd ( 3.09 / 3.11 / 3.12 ) en geen een werkt, heb een rev 1.3 CAM
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2008 13:04 ]
Verwijderd
Dat het alleen werkt met een 3.09 of 3.11 is echt onzin.
ik heb echt een 3.12 versie (X3500 serie). met dus een rev1.4 alphacrypt
het zou fijn zijn als meerdere mensen het proberen om te zien of dit het echt is.
(ik heb nog een succes verhaal van iemand gehoord met een W-serie en met een 3.12 versie waarbij het werkt (rev onbekend)
het zou fijn zijn als meerdere mensen het proberen om te zien of dit het echt is.
(ik heb nog een succes verhaal van iemand gehoord met een W-serie en met een 3.12 versie waarbij het werkt (rev onbekend)
En bij jou werkt het?Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:18:
Dat het alleen werkt met een 3.09 of 3.11 is echt onzin.
Verwijderd
dit kreeg ik zojuist van mascom op mijn vraag naar de rev 1.4 :
"Goedemiddag,
met de Bravia uit de serie W3000 geeft het problemen.
In deze TV's is een Chip ingebouwd die met vele modulen problemen geeft, de tegenwoordige modulen komen met deze hoge datenstroom niet klaar.
van 100 module zijn er zo'n 15 die toch funktioneren.
Sony had van ons modulen om te testen en hebben die modulen die funktioneerden behouden.
Als u een Modul bij ons bestelt is de kans groot dat het niet funktioneert.
Ik sla voor dat u het bij Sony probeert.
Mit freundlichen Grüßen"
"Goedemiddag,
In deze TV's is een Chip ingebouwd die met vele modulen problemen geeft, de tegenwoordige modulen komen met deze hoge datenstroom niet klaar.
Sony had van ons modulen om te testen en hebben die modulen die funktioneerden behouden.
Mit freundlichen Grüßen"
ik heb een x3500 met alphacrypt 3.05 met rev 1.1 en die werkt wel !
Verwijderd
Weinig nieuws. Ik raad je aan om mijn post van woensdag 16 januari 7:40 eens te lezen in plaats van je te blijven focussen op die Alphacrypt kaart. Het goede nieuws is dat Sony nu blijkbaar toch bezig is om één en ander te testen.Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 15:08:
dit kreeg ik zojuist van mascom op mijn vraag naar de rev 1.4 :
"Goedemiddag,
Mit freundlichen Grüßen"
Ik heb via mijn winkel het 396 MHz probleem nog eens voorgelegd aan Sony, maar krijg het bekende antwoord (de kabelaars willen niet meewerken, wij ondersteunen dit niet etc.).
Verwijderd
Hmmm, ik heb sinds gisteren een 40W3000, geweldig scherm, op de laptop (ff snel) ontzettend scherp beeld, maar er moet inderdaad wel digitale TV in 
Ik lees overal dat die Alphacrypt erin moet, maareh, is dat echt de enige optie, of zou deze SMC kaart ook kunnen werken?
http://www.bisco.nl/index...=viewProd&productId=27626
Ik lees overal dat die Alphacrypt erin moet, maareh, is dat echt de enige optie, of zou deze SMC kaart ook kunnen werken?
Verwijderd
Sony BRAVIA KDL 40W3000
4327519
WJ-BA-A-HOI-O-HKK-M
software 2.14.581
loader 0.27.9
Symb.rate 6875000
F: 234000
Quam: AGC:43
Multikabel
Alphacrypt 3.12 rev.1.4
Helaas werkt het niet. Hij scant wel 256 kanalen. Maar Ik krijg in het duits tezien dat er geen toestemming is om het kanaal te zien ofzo.
4327519
WJ-BA-A-HOI-O-HKK-M
software 2.14.581
loader 0.27.9
Symb.rate 6875000
F: 234000
Quam: AGC:43
Multikabel
Alphacrypt 3.12 rev.1.4
Helaas werkt het niet. Hij scant wel 256 kanalen. Maar Ik krijg in het duits tezien dat er geen toestemming is om het kanaal te zien ofzo.
Totdat iemand daadwerkelijk bevestigd dat de bewering op die website klopt ga ik er vanuit dat de AlphaCrypt Classic CAM de enige CAM is die geschikt is. In het verleden zijn al de nodige Irdeto 2 CAM's geprobeerd en elke keer zonder resultaat omdat de smartcard van de Irdeto 2 kabelbedrijven een extra beperking hebben, namelijk de camkey. Een aanbevolen kabel ontvanger voor de Irdeto 2 kabelbedrijven geeft die speciale camkey voor de Nederlandse Irdeto 2 kabelbedrijven af waardoor de smartcard wil functioneren. Andere Irdeto 2 DVB-C apparatuur en Irdeto 2 CAM's geven geen camkey af omdat dit geen standaard beperking is in het Irdeto 2 systeem, maar speciaal op verzoek van de Nederlandse Irdeto 2 kabelbedrijven door Irdeto is toegevoegd om te voorkomen dat klanten andere apparatuur gaan gebruiken dan de aanbevolen kabelontvangers. Tot dusver heeft alleen de fabrikant van de AlphaCrypt Classic CAM deze speciale camkey toegevoegd, bij andere Irdeto 2 CAM's ontbreekt die speciale camkey en dus weigert de smartcard te functioneren. Ik denk dus dat deze webshop abuis is.Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 21:20:
Verwijderd
Dit wordt ondersteund door het verhaal op het Cardwriter forum van iemand met zo'n SCM module die het niet aan de praat krijgt: http://www.cardwriter-for...module-2875.htm#post11996ArChie schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 21:48:
[...]
Totdat iemand daadwerkelijk bevestigd dat de bewering op die website klopt ga ik er vanuit dat de AlphaCrypt Classic CAM de enige CAM is die geschikt is.
[..]
Ik denk dus dat deze webshop abuis is.
Gisteren even per email contact opgenomen met Bisco en inderdaad blijkt dat ze een foutje hebben gemaakt bij het opvoeren van de SCM Irdeto 2 CAM. Ondertussen is deze SCM Irdeto 2 CAM verwijderd uit de kabel ontvangst sectie en wordt alleen nog aangeboden via de satelliet ontvangst sectie van de website. Deze SCM Irdeto 2 CAM is dus zoals verwacht niet geschikt voor de Irdeto kabelbedrijven.Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 21:20:
Hmmm, ik heb sinds gisteren een 40W3000, geweldig scherm, op de laptop (ff snel) ontzettend scherp beeld, maar er moet inderdaad wel digitale TV in
Verwijderd
Jammer, maar beter zo dan het geprobeert te hebben nietwaar... Vanavond maar eens langs MediaMarkt, gelijk ook een betere CAI-kabel meenemen, want het beeld is op dit moment *erhmz, niet zo scherp*ArChie schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 09:34:Gisteren even per email contact opgenomen met Bisco ....... Deze SCM Irdeto 2 CAM is dus zoals verwacht niet geschikt voor de Irdeto kabelbedrijven.
Wat ik me afvroeg, moet ik nou wel of niet een CAM/kaartje hebben om bijvoorbeeld die Regio22 te kijken? Ik kan geen enkel digitaal kanaal kijken, terwijl hij er wel 225 vindt ofzo....
Verwijderd
Mascom is niet degene die hierover gaat, dus dat lijkt me geen betrouwbare bron. Van Wikipedia kan hetzelfde gezegd worden. Ik heb behoorlijk gezocht op het net, maar kan het nergens vinden. Zijn de DVB-C specificaties wel openbaar?Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 07:54:
[...]
De frequentie van 396 MHz valt binnen het gebied dat voor DVB-C beschikbaar is en moet dus gewoon gevonden worden. Wikipedia noemt een gebied van 108 t/m 862 MHz voor DVB-C.
Verder stelt Mascom dus dat "De chip in deze sony's heeft een doorvoer snelheid van 80 mb/sec, terwijl de DVB standaard 76 mb/sec is. "
De meeste DVB specificaties zijn openbaar. Zie de www.dvb.org website. In DVB-IRD (Integrated Receiver Decoder) wordt het volgende aangegeven voor het frequentie bereik van o.a. een kabel ontvanger:Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 21:36:
Mascom is niet degene die hierover gaat, dus dat lijkt me geen betrouwbare bron. Van Wikipedia kan hetzelfde gezegd worden. Ik heb behoorlijk gezocht op het net, maar kan het nergens vinden. Zijn de DVB-C specificaties wel openbaar?
En Sony geeft zelf ook de VHF/UHF frequentie band op als het digitale kanalenbereik in de technische gegevens sectie van de handleiding voor hun TV's. 396 MHz valt in die frequentie band van 47 MHz tot 862 MHz terwijl de Sony TV's hem niet scannen. Waar zal het probleem nu zitten denk je als alle andere aanbevolen kabel ontvangers en niet aanbevolen DVB-C apparatuur wel de Transport Stream weten te vinden op die 396 MHz frequentie behalve de DVB-C tuner in de Sony TV's?covers the VHF/UHF frequency bands (47 MHz to 862 MHz);
Verwijderd
Denk je dat alleen "degene die hierover gaat" een standard kan lezen? Waarom zou Mascom dit niet weten? Het is voor hun bussiness essentieel dat ze weten wat er in zo'n spec staat. Waarom zou 396 MHz niet in de DVB-C range zitten?Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 21:36:
[...]
Mascom is niet degene die hierover gaat, dus dat lijkt me geen betrouwbare bron. Van Wikipedia kan hetzelfde gezegd worden. Ik heb behoorlijk gezocht op het net, maar kan het nergens vinden. Zijn de DVB-C specificaties wel openbaar?
Als je even had doorgeklikt vanuit Wikipedia (!) (Wikipedia: Digital Video Broadcast) dan was je hier uitgekomen: http://www.dvb.org/technology/standards/index.xml
Ik wens je veel leesgenoegen en hoor wel wat je bevindingen zijn...
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2008 23:40 ]
ik meeste welVerwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 15:08:
modulen komen met deze hoge datenstroom niet klaar.
Verwijderd
Zeg, rustig maar, ik vroeg me gewoon af of de officiele bron te vinden was....Bedankt voor je opbouwende commentaar!Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 23:32:
[...]
Denk je dat alleen "degene die hierover gaat" een standard kan lezen? Waarom zou Mascom dit niet weten? Het is voor hun bussiness essentieel dat ze weten wat er in zo'n spec staat. Waarom zou 396 MHz niet in de DVB-C range zitten?
Als je even had doorgeklikt vanuit Wikipedia (!) (Wikipedia: Digital Video Broadcast) dan was je hier uitgekomen: http://www.dvb.org/technology/standards/index.xml
Ik wens je veel leesgenoegen en hoor wel wat je bevindingen zijn...
Verwijderd
... tijd om ons weer met het onderwerp te gaan bezighouden. Even samenvatten:
1) De Sony Bravia's in de W en X series hebben (soms/vaak) problemen met samenwerken met de Alphacrypt Classic CAM wat resulteert in het niet kunnen decoderen van gecodeerde kanalen. Volgens Mascom (fabrikant Alphacrypt) komt dit doordat deze Sony Bravia's een hogere bitrate/doorvoersnelheid hebben dan de DVB standaard.Sommige geluksvogels hebben een Sony en/of een Alphacrypt die minder kritisch is t.a.v. de doorvoersnelheid en dan werkt het wel, maar meestal dus niet. Volgens Mascom werkt het slechts in 15% van de gevallen en is dit niet afhankelijk van firmware of kaartversie van de Alphacrypt.
2) (Vrijwel?) alle Sony Bravia's met ingebouwde DVB-C tuner kunnen een transport stream (TS) op 396 MHz niet ontvangen. Dit openbaart zich alleen bij Casema (o.a. geen Etalagekanaal) en bij @Home in Brabant en Limburg (o.a. geen Eurosport, MTV, TMF, Animal Planet), omdat bij de andere kabelmaatschappijen en @home regio's toevallig geen TS op 396 MHz wordt uitgezonden.
3) Sony stelt zich op het standpunt dat ze de werking van de ingebouwde DVB-C tuner in Nederland niet kunnen garanderen omdat de kabelmaatschappijen niet meewerken. Ondertussen heeft Sony wel een hele reeks Alphacrypt kaarten ingekocht bij Mascom om het geheel te testen...
Ik ben verder benieuwd of er Sony Bravia bezitters zijn die bij Casema wél het Etalagekanaal, of die bij @Home in Brabant/Limburg wél Eurosport etc. kunnen ontvangen met de ingebouwde digitale kabeltuner.
1) De Sony Bravia's in de W en X series hebben (soms/vaak) problemen met samenwerken met de Alphacrypt Classic CAM wat resulteert in het niet kunnen decoderen van gecodeerde kanalen. Volgens Mascom (fabrikant Alphacrypt) komt dit doordat deze Sony Bravia's een hogere bitrate/doorvoersnelheid hebben dan de DVB standaard.Sommige geluksvogels hebben een Sony en/of een Alphacrypt die minder kritisch is t.a.v. de doorvoersnelheid en dan werkt het wel, maar meestal dus niet. Volgens Mascom werkt het slechts in 15% van de gevallen en is dit niet afhankelijk van firmware of kaartversie van de Alphacrypt.
2) (Vrijwel?) alle Sony Bravia's met ingebouwde DVB-C tuner kunnen een transport stream (TS) op 396 MHz niet ontvangen. Dit openbaart zich alleen bij Casema (o.a. geen Etalagekanaal) en bij @Home in Brabant en Limburg (o.a. geen Eurosport, MTV, TMF, Animal Planet), omdat bij de andere kabelmaatschappijen en @home regio's toevallig geen TS op 396 MHz wordt uitgezonden.
3) Sony stelt zich op het standpunt dat ze de werking van de ingebouwde DVB-C tuner in Nederland niet kunnen garanderen omdat de kabelmaatschappijen niet meewerken. Ondertussen heeft Sony wel een hele reeks Alphacrypt kaarten ingekocht bij Mascom om het geheel te testen...
Ik ben verder benieuwd of er Sony Bravia bezitters zijn die bij Casema wél het Etalagekanaal, of die bij @Home in Brabant/Limburg wél Eurosport etc. kunnen ontvangen met de ingebouwde digitale kabeltuner.
Verwijderd
Is er eigenlijks nu al een officiele reactie van Sony? Laten we eerst een officieel schrijven naar ze sturen waarin de problematiek uitgelegd wordt. Ik denk dat we pas actie kunnen ondernemen als Sony een officiele reactie geeft welke niet naar onze tevredenheid is. Dan kunnen we daarmee naar kassa en radar. Dat het niet ondersteund wordt, daar kan natuurlijk geen sprake van zijn, en mocht dat zo zijn, dan hadden ze daar de winkeliers op moeten wijzen, zodat dit bij aankoop gemeld zou moeten worden.
Kassa is vorige week al gecontact, ik wacht nog op een antwoord van ze. Sony is door een aantal van ons al op de hoogte gesteld, met het welbekende antwoord dat ze geen ondersteuning bieden.
Verwijderd
nu is het geloof ik zo dat 15 % van de kaarten dus wel werkt. Als hij werkt, doet hij het dan op elke W of X serie lcd ?
Zoja, dan kan mascom toch een sony lcd uit die serie plaatsen en de kaarten van te voren testen ? Dan hebben wij de zekerheid dat we een werkende kaart hebben, en zij tevreden klaneten en een hoog kaartverkoop. Of praat ik nu laarie ??
Zoja, dan kan mascom toch een sony lcd uit die serie plaatsen en de kaarten van te voren testen ? Dan hebben wij de zekerheid dat we een werkende kaart hebben, en zij tevreden klaneten en een hoog kaartverkoop. Of praat ik nu laarie ??
Als van de 100 kaarten uit dezelfde fabriek maar 15 werkt... waarom zouden 100 tv's uit de W serie dan niet ook verschillend kunnen zijn. Straks is het een combinatie van factoren en dan testen ze het voor niks en kost het ze ook nog de aanschaf van een tv.Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 08:54:
nu is het geloof ik zo dat 15 % van de kaarten dus wel werkt. Als hij werkt, doet hij het dan op elke W of X serie lcd ?
Mascom produceert de AlphaCrypt Classic CAM voor alle DVB apparatuur met Common Interface slot, niet speciaal voor Sony of voor de Irdeto kabelbedrijven. Deze CAM is bijvoorbeeld niet alleen geschikt voor het Irdeto 2 Conditional Access Systems (CAS), maar ook voor Conax en nog een aantal CAS'en. Ik denk dat Mascom wel iets beters te doen heeft dan alle geproduceerde AlphaCrypt Classic CAM's eerst te gaan testen in combinatie met Sony TV's voordat ze deze op de markt brengen.Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 08:54:
Halllo
Hier in brabant (Breda) ook problemen met Casema
Tv : KDL 40X3500
Alphacrypt kaart r.13
Was firmware 3.09 kreeg het wel bekende probleem 1
Kaart geupgrade (6 laptops geprobeerd de laatste herkende de kaart eindelijk) naar firmware 3.12 helaas ook hier het probleem 1.
Uiteraard ook Sony gebeld geven aan dat ze er druk meebezig zijn.
Leverancier van de TV geeft aan dat er een nieuwe Alphacrypt kaart aan komt. (vandaar zo slecht leverbaar ?) die de problemen moeten verhelpen.
Alphacrypt kaart r.13
Was firmware 3.09 kreeg het wel bekende probleem 1
Kaart geupgrade (6 laptops geprobeerd de laatste herkende de kaart eindelijk) naar firmware 3.12 helaas ook hier het probleem 1.
Uiteraard ook Sony gebeld geven aan dat ze er druk meebezig zijn.
Leverancier van de TV geeft aan dat er een nieuwe Alphacrypt kaart aan komt. (vandaar zo slecht leverbaar ?) die de problemen moeten verhelpen.
Verwijderd
Ik neem aan dat je inmiddels begrijpt dat er geen problemen zijn met Casema maar met Sony...Moosepower schreef op maandag 21 januari 2008 @ 19:31:
Alphacrypt kaart r.1.3
Goed nieuws, er lijkt wat beweging in het standpunt van Sony te zitten...Uiteraard ook Sony gebeld geven aan dat ze er druk meebezig zijn.
Hoewel het probleem dus niet in de Alphacrypt lijkt te zitten, maar in de Sony, zou de meest pragmatische oplossing inderdaad wel eens een speciaal aangepaste Alphacrypt kunnen zijn (eentje die de niet standaard (hoge) doorvoersnelheid van de Sony aankan). Ik neem dan wel aan dat Sony voor de eventuele extra kosten opdraait...Leverancier van de TV geeft aan dat er een nieuwe Alphacrypt kaart aan komt. (vandaar zo slecht leverbaar ?) die de problemen moeten verhelpen.
Nu maar hopen dat het hier niet om het zoveelste onjuiste gerucht gaat!
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2008 20:31 ]
Verwijderd
Afgelopen zaterdag bij mijn leverancier van de 40W3000 langs geweest (Woldhuis in Zuid-Scharwoude). De verkoper zou na de door mij aangereikte informatie van dit forum deze week weer contact me Sony opnemen en de ernst van de zaak extra bij hun onder de aandacht brengen. Wel verbaasde het hem dat er van de door hem verkochte Sony tv's met ingebouwde DVB-C ik de enige was die nadrukkelijk problemen had.
Volgens hem was het zo dat er eind januari een nieuwe serie Alphacrypt cards aankomt die mogelijk het probleem van ons oplossen.
Zodra ik van hun meer informatie heb zal ik deze aan jullie mededelen. Verder zal ik een eventuel actie richting Sony via KASSA danwel RADAR ondersteunen.
Ter info, mijn provider is MULTIKABEL en ben woonachtig in de kop van Noord-Holland, regio Den Helder.
Volgens hem was het zo dat er eind januari een nieuwe serie Alphacrypt cards aankomt die mogelijk het probleem van ons oplossen.
Zodra ik van hun meer informatie heb zal ik deze aan jullie mededelen. Verder zal ik een eventuel actie richting Sony via KASSA danwel RADAR ondersteunen.
Ter info, mijn provider is MULTIKABEL en ben woonachtig in de kop van Noord-Holland, regio Den Helder.
Ik mag idd hopen dat Sony dan de eventueel gekochte niet functionerende Alphacrypt kaarten zonder bijbetalen inruild voor een wel werkende.Ik neem dan wel aan dat Sony voor de eventuele extra kosten opdraait...
Nu maar hopen dat het hier niet om het zoveelste onjuiste gerucht gaat!
Verwijderd
Ja ook wij hier hebben dit gehoord en krijgen eind januari deze kaart. Dus binnenkort meld ik het welVerwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 20:36:
Deels sluit ik mij bij deze verkoper aan, ik heb een 8 alphacrypt kaarten verkocht met de 3.11 firmware ( in zowel een D, V,W en X serie ) en allemaal werkte ze in 1 keer met uitzondering van het 396mhz probleem.Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 20:36:
Wel verbaasde het hem dat er van de door hem verkochte Sony tv's met ingebouwde DVB-C ik de enige was die nadrukkelijk problemen had.
Verwijderd
Dit is wel in tegenspraak met de volgende quote van Mary van Kleef (Mascom, fabrikant Alphacrypt), uit de post van Wout19 op 13 Januari:Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 20:36:
De chip in deze sony's heeft een doorvoer snelheid van 80 mb/sec, terwijl de DVB standaard 76 mb/sec is. Je kunt soms geluk hebben en een kaart treffen, welke werkt. Dit heeft te maken met toleranties tijdens productie van de Sony chip / Alphacrypt. Meer dan 50% van de alphacrypt kaarten zullen niet werken. Het probleem is niet op te lossen d.m.v. een software update. Een hardware oplossing van Mascom kan je de eerste maanden niet verwachten....
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2008 17:02 ]
Only time will tell.
(Of een officieel statement van Mascom danwel Sony)
(Of een officieel statement van Mascom danwel Sony)
Verwijderd
Is er iemand in de buurt van Breda, die een niet-werkende Alphacrypt heeft, die ik even zou kunnen testen?
(en als ie werkt, over kan nemen?)
Of toch maar eventjes wachten tot deze misschien nieuwe Alphacrypt leverbaar wordt?
Of toch maar eventjes wachten tot deze misschien nieuwe Alphacrypt leverbaar wordt?
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2008 10:48 ]
Verwijderd
Als zo'n oude kaart bij jou ook werkt zou ik zeggen; waarom niet? Echter, het lijkt mij sterk dat er een nieuwe AlphaCrypt kaart uit gaat komen. Mascom geeft redelijk veel openheid in haar ontwikkelingen en staat ons zelfs (indirect dan wel) te woord. Dan hadden ze het ook wel gemeld denk ik..Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 10:48:
Is er iemand in de buurt van Breda, die een niet-werkende Alphacrypt heeft, die ik even zou kunnen testen?(en als ie werkt, over kan nemen?)
Gisteren en vandaag via e-mail contact gehad met Mascom en ik kan jullie melden dat Mascom nog altijd ontkent dat er een speciale Alphacrypt uitkomt. Tot zoverre het lulkoek verhaal van Sony en nieuwe Alphacrypt modulen.
Geen echte verrassing. Mascom maakt niet speciaal voor één fabrikant een CAM, maar brengt gewoon CAM's uit die volgens de DVB specificaties moeten werken in allerlei DVB apparatuur die de Common Interface specificaties juist hebben toegepast.Damandan schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 09:01:
Gisteren en vandaag via e-mail contact gehad met Mascom en ik kan jullie melden dat Mascom nog altijd ontkent dat er een speciale Alphacrypt uitkomt. Tot zoverre het lulkoek verhaal van Sony en nieuwe Alphacrypt modulen.
Toen ik Mascom echter vroeg of ze zouden willen overwegen om een account aan te maken om zo mee te doen met de discussie (door middel van verstrekken van info rond dit probleem) bleken ze echter (mijns inzien) een beetje op hun teentjes getreden te zijn. De eerst volgende mail die ik terug kreeg had namelijk een eerste regel waarin stond dat het uitdrukkelijk verboden is om communicatie tussen Mascom en de vragende-partij te citeren danwel te publiceren. Men schijnt het dus niet zo leuk te vinden dat hun mails hier geciteerd worden. Misschien is het dan ook wel zo netjes om dit voortaan niet meer te doen en de mail gewoon samen te vatten.
Verwijderd
Dag allemaal,
Ik meng mij in deze discussie, na vanaf 1 januari actief de ontwikkelingen gevolgd te hebben. Direct nadat ik mijn 40W3000 besteld had, stuitte ik op dit forum en was meteen 'not amused' over de twee lopende issues met dit overigens fantastische apparaat.
Mijn situatie: ik zit nog 'gewoon' op de analoge kabel bij Casema (Uitgeest, NH), en heb nog even gewacht op de ontwikkelingen. KPN geeft aan nog geen digitenne noch interactieve tv aan te kunnen bieden, dus blijft Casema wat mij betreft over.
Aangezien ik niet zit te wachten op nog een kastje (zie alle discussies) had ik mijn zinnen gezet op de AlphaCrypt. Nu er mensen opstaan om gezamenlijk een vuist richting SONY te maken, wil ik graag meedoen. Daarvoor moet ik wel eerst constateren of het probleem zich bij mij ook voordoet.
Wat zijn nu de laatste inzichten rond het doen van zo'n test? Ik ben de draad een beetje kwijt. Stel ik koop een AlphaCrypt, welke winkel biedt dan de mogelijkheid om evt de kaart terug te sturen als het niet werkt en met welke versie heb ik de meeste kans. Uiteraard zal ik vervolgens de resultaten hier melden
Ik meng mij in deze discussie, na vanaf 1 januari actief de ontwikkelingen gevolgd te hebben. Direct nadat ik mijn 40W3000 besteld had, stuitte ik op dit forum en was meteen 'not amused' over de twee lopende issues met dit overigens fantastische apparaat.
Mijn situatie: ik zit nog 'gewoon' op de analoge kabel bij Casema (Uitgeest, NH), en heb nog even gewacht op de ontwikkelingen. KPN geeft aan nog geen digitenne noch interactieve tv aan te kunnen bieden, dus blijft Casema wat mij betreft over.
Aangezien ik niet zit te wachten op nog een kastje (zie alle discussies) had ik mijn zinnen gezet op de AlphaCrypt. Nu er mensen opstaan om gezamenlijk een vuist richting SONY te maken, wil ik graag meedoen. Daarvoor moet ik wel eerst constateren of het probleem zich bij mij ook voordoet.
Wat zijn nu de laatste inzichten rond het doen van zo'n test? Ik ben de draad een beetje kwijt. Stel ik koop een AlphaCrypt, welke winkel biedt dan de mogelijkheid om evt de kaart terug te sturen als het niet werkt en met welke versie heb ik de meeste kans. Uiteraard zal ik vervolgens de resultaten hier melden
Verwijderd
Volgens mij is het dus gewoon een kwestie van toeval/geluk of het wel of niet werkt, afhankelijk van hoe kritisch de TV/Alphacrypt combinatie is t.a.v. de doorvoersnelheid. Ik ben er niet van overtuigd dat firmware versie of kaart versie hier invloed op hebben. In principe heb je bij elke Internetwinkel het recht om de kaart te retourneren binnen 8 dagen. Ik heb zelf goede ervaringen met www.cardwriter.nl . Zij geven op hun forum ook uitdrukkelijk aan dat ze coulant omgaan met mensen die een niet werkende Alphacrypt terugzenden (http://www.cardwriter-for...acrypt-ca-module-2768.htm)Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 23:52:
Verwijderd
Hallo, ik ben een D3000 bezitten en sta op het punt een AlphaCrypt te kopen (na grondig lezen van verschillende topics)
Nu zie ik hier dat "Probleem 2" van toepassing is op de D3000..
welke zenders zal ik door dit probleem moeten gaan missen? weet iemand dat toevallig?
Nu zie ik hier dat "Probleem 2" van toepassing is op de D3000..
Ik ben van plan digitale tv van Casema te nemenOok de D3000 heeft het probleem met de Transport Stream op 396 MHz.
welke zenders zal ik door dit probleem moeten gaan missen? weet iemand dat toevallig?
Verwijderd
Je mag best even teruglezen in het forum...Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 14:19:
Ik ben van plan digitale tv van Casema te nemen
Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 18:34:
Het gevolg van het afstemmingsprobleem is dat ik de kanalen in Transport Stream 9 (zie http://www.digitalekabelt...k/casema_multikabel.shtml ) niet kan ontvangen. Het gaat om de volgende televisiekanalen:
Lig TV
Show TV
Turkmax
ATV
Kanal D
Etalagekanaal
en daarnaast 26 digitale radiozenders waaronder Sky Radio en Radio 538
De ontbrekende TV zenders zijn vrijwel allemaal Turkse zenders die in de extra pakketten Turks en Turks Plus zitten. Uitzondering is het Etalagekanaal dat in het standaard pakket zit.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2008 14:48 ]
Verwijderd
hehe
bedankt
geen turkse zenders gaat m'n vriendin niet leuk vinden maar ik versta daar toch geen moer van dus geen probleem.. radio ga ik niet luisteren op m'n tv dus ga nu de smartcard en CAM bestellen
geen turkse zenders gaat m'n vriendin niet leuk vinden maar ik versta daar toch geen moer van dus geen probleem.. radio ga ik niet luisteren op m'n tv dus ga nu de smartcard en CAM bestellen
Verwijderd
Graag gedaan!Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 14:49:
hehebedankt
Scheelt je een stuk in de abonnemenskosten (€4,95 pm voor Turks en €19,95 pm voor Turks Plus)
ik volg dit topic al een tijdje, en gebruik zelf de aphacrypt als geruime tijd naar tevredenheid (op TS9 na)
nu heeft een oom van mij een 40v3000 gekocht, ook met alphacrypt (3.12). Deze heeft het een tijd (zo'n 3 weken) goed gedaan, maar sinds een paar dagen geeft ie de bekende u are not entitled.... foutmelding.
Ik dacht altijd dat een alphacrypt t doet of niet, en niet op het ene moment wel en dan niet meer. iemand hier ook ervaring mee?
nu heeft een oom van mij een 40v3000 gekocht, ook met alphacrypt (3.12). Deze heeft het een tijd (zo'n 3 weken) goed gedaan, maar sinds een paar dagen geeft ie de bekende u are not entitled.... foutmelding.
Ik dacht altijd dat een alphacrypt t doet of niet, en niet op het ene moment wel en dan niet meer. iemand hier ook ervaring mee?
Heeft die oom soms een nieuw startpakket aangeschaft bij deze TV? Als dat zo is luidt de tweede vraag: Heeft het soms twee weken probleemloos gefunctioneerd i.p.v. drie weken? De eerste twee weken heb je namelijk een zogenaamde preview periode op een smartcard waarbij je alles mag kijken. De smartcard heeft voor dan geen informatie nodig uit de digitale TV Transport Streams om te bepalen of je naar een kanaal mag kijken aangezien die informatie zich al af-fabriek op de smartcard bevindt. Zodra die preview periode van twee weken is afgelopen moet de smartcard die informatie van je kabelbedrijf ontvangen om te kunnen bepalen welke kanalen er bekeken mogen worden en dat kan gezien de problemen tussen Sony TV en AlphaCrypt net de druppel zijn die de emmer doet overlopen.darklord007 schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 20:21:
ik volg dit topic al een tijdje, en gebruik zelf de aphacrypt als geruime tijd naar tevredenheid (op TS9 na)
hij was wel wat laat met insturen, maar volgens @home zou het moeten werken en is de smartkaart vrijgegeven.
Verwijderd
Bedankt. Ik ga het daar proberen.Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 07:25:
[...]
Ik heb zelf goede ervaringen met www.cardwriter.nl . Zij geven op hun forum ook uitdrukkelijk aan dat ze coulant omgaan met mensen die een niet werkende Alphacrypt terugzenden (http://www.cardwriter-for...acrypt-ca-module-2768.htm)
Verwijderd
Ben in het bezit van een Sony KDL-32S3000 met DVB-C tuner en die werkt, voor zover ik het kan beoordelen, perfect.
Tijdens de zenderinstallatie was m'n UPC mediabox niet aangesloten en kreeg ik de melding dat er naast de analoge kanalen er ook 279 digitale kanalen waren gevonden. Ik kan echter slechts 31 digitale kanalen bekijken in een perfecte kwaliteit. De andere digitale kanalen zijn gecodeerd, maar kan ik (heb het basis abonnement voor digitale televisie) zichtbaar maken met m'n UPC box.
Ik vind echter de beeldkwaliteit met de ingebouwde tuner beter dan met de UPC mediabox.
Zie ik iets over het hoofd of moet ik ook ergens een probleen hebben?
Voor alle duidelijkheid: zonder de UPC mediabox of smart card heb ik naast de anologe ook nagenoeg hetzelfde aantal kanalen digitaal. Kan met de afstandsbediening schakelen tussen digitaal en analoog en het verschil in beeld is aanmerkelijk. Uit allerlei topics begrijp ik echter dat dit helemaal niet kan zonder smartcard en die zit er bij echt niet in.
Tijdens de zenderinstallatie was m'n UPC mediabox niet aangesloten en kreeg ik de melding dat er naast de analoge kanalen er ook 279 digitale kanalen waren gevonden. Ik kan echter slechts 31 digitale kanalen bekijken in een perfecte kwaliteit. De andere digitale kanalen zijn gecodeerd, maar kan ik (heb het basis abonnement voor digitale televisie) zichtbaar maken met m'n UPC box.
Ik vind echter de beeldkwaliteit met de ingebouwde tuner beter dan met de UPC mediabox.
Zie ik iets over het hoofd of moet ik ook ergens een probleen hebben?
Voor alle duidelijkheid: zonder de UPC mediabox of smart card heb ik naast de anologe ook nagenoeg hetzelfde aantal kanalen digitaal. Kan met de afstandsbediening schakelen tussen digitaal en analoog en het verschil in beeld is aanmerkelijk. Uit allerlei topics begrijp ik echter dat dit helemaal niet kan zonder smartcard en die zit er bij echt niet in.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2008 18:32 ]
Verwijderd
KDL40V3000
@HOME
Erg vreemd verloop hierzo. Begin december mijn alphacrypt geleverd gekregen. De boel geinstalleerd en behalve sbs6 heb ik geen zenders gemist. Sbs6 bleef zwart. Na ongeveer 2 weken kreeg ik de melding "you're not entiteld...". Even gebeld met de helpdesk van @home en na het geven van mijn smartcard code kon ik weer digitaal tv kijken, de betaalzenders waren echter niet meer beschikbaar. Opnieuw gebeld met de helpdesk en gebruik gemaakt van de 3 mnd voor 5 euro actie, welke een aantal dagen later inging. Weer iets later kon ik de sport en film zenders niet meer ontvangen, na gebeld te hebben met @home werkt nu sport 1 (eredivisie) niet meer maar sbs6 doet het nu wel gewoon?
@HOME
Erg vreemd verloop hierzo. Begin december mijn alphacrypt geleverd gekregen. De boel geinstalleerd en behalve sbs6 heb ik geen zenders gemist. Sbs6 bleef zwart. Na ongeveer 2 weken kreeg ik de melding "you're not entiteld...". Even gebeld met de helpdesk van @home en na het geven van mijn smartcard code kon ik weer digitaal tv kijken, de betaalzenders waren echter niet meer beschikbaar. Opnieuw gebeld met de helpdesk en gebruik gemaakt van de 3 mnd voor 5 euro actie, welke een aantal dagen later inging. Weer iets later kon ik de sport en film zenders niet meer ontvangen, na gebeld te hebben met @home werkt nu sport 1 (eredivisie) niet meer maar sbs6 doet het nu wel gewoon?
Verwijderd
Ik miste eerst sbs6 en de ARD (naast de missende kanalen op 396 mhz)
Toen deed sbs6 het opeens weer wel en miste ik rtl8
Nu doen rtl8 en de ARD het weer en mis ik ZDF en WDR
Niet te volgen dat apparaat!
Toen deed sbs6 het opeens weer wel en miste ik rtl8
Nu doen rtl8 en de ARD het weer en mis ik ZDF en WDR
Niet te volgen dat apparaat!
Verwijderd
Als ik aanneem dat die UPC Mediabox met een scartkabel op je TV wordt aangesloten, dan heb je zowiezo theoretisch een mindere kwaliteit omdat scart een analoog signaal is, en je dus extra omzettingen hebt van digitaal --> analoog in je mediabox en dan weer van analoog --> digitaal in je TV. Als je een mindere kwaliteit scartkabel hebt dan kun je daar ook kwaliteitsverlies hebben. Voor rond 10 Euro kan je een goede scartkabel kopen.Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 14:51:
Zie ik iets over het hoofd of moet ik ook ergens een probleem hebben?
Verwijderd
Nee hoor.Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 20:26:
nickolass en Mdeeg,
Het lijkt mij dat de problemen die jullie beschrijven meer met jullie kabelmaatschappij te maken hebben dan met de Sony Bravia. In dat geval zitten jullie dus in het verkeerde topic...
Het is die Alphacrypt module die aan het kutten is
Verwijderd
De kabelmaatschppij valt volgens mij niets te verwijten. Als ik bij m'n buurman mijn smartcard in de decoder stopt werkt alles gewoon zoals het zou moeten werken....Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 20:26:
nickolass en Mdeeg,
Het lijkt mij dat de problemen die jullie beschrijven meer met jullie kabelmaatschappij te maken hebben dan met de Sony Bravia. In dat geval zitten jullie dus in het verkeerde topic...
Verwijderd
Ben sinds 4 januari in het bezit van een SONY BRAVIA 40W3000 (SW 2.14.445) en alphacrypt (3.12, euroboot V2.00C , compiled at 05 september). Gekocht bij Expert op 28 december. Ik twijfelde bij aankoop tussen een vergelijkbare philips en deze Sony. De verkoper attendeerde me op de ingebouwde DVB-c tunner i.c.m. casema digitaal. Met geen woord zijn de problemen zoals hier op dit forum besproken aangetipt
- TS 9 probleem
- Alphacrypt i..c.m. Sony Bravia probleem
- niet ondersteund door Casema
Op 4 januari is de tv geinstalleerd door expert en alles werkte (dacht ik). Ook de HD kanalen zoals:
HDNL , NGEO HD , Discvery HD, Film 1 HD zagen er prachtig uit. Geen enkele foutmelding!! Allen Sport 1 HD was op dat geblokkeerd denk ik.
Na de zender herindeling op 9 januari moest ik gedwongen aan de slag met de tuner. Kwam er toen achter dat ik alle 56 tv zenders van het digitale basispakket ontvang. Echter als de tv aangezet wordt (niet vanuit standby) verschijnt een aantal seconden "your not entitled....". Echter na een aantal seconden verdwijnt dit weer en wordt alsnog b.v. Ned 1 weergegeven. Dit had ik niet gedurende de aanmeldperiode toen het hele digitale pakket beschikbaar was, maar is daarna ontstaan.
Vandaag was ik in de gelegenheid om dit forum eens te bestuderen en het is me nu duidelijk dat SONY met een oplossing moet komen en wel op korte termijn. Ander hadden ze hun verkopers goed moeten instrueren en een sticker op de tv moeten plakken dat de tuner niet ondersteunt wordt en in bijna alle gevallen niet correct werkt. Ga dit morgen met Expert bespreken. Ik denk ook dat dit breder in de media ingebracht moet worden want als ik het goed begrijp is SONY nog steeds niet officieel actief met deze problemen.
Of hetb ik iets over het hoofd gezien c.q. niet gelezen.
- TS 9 probleem
- Alphacrypt i..c.m. Sony Bravia probleem
- niet ondersteund door Casema
Op 4 januari is de tv geinstalleerd door expert en alles werkte (dacht ik). Ook de HD kanalen zoals:
HDNL , NGEO HD , Discvery HD, Film 1 HD zagen er prachtig uit. Geen enkele foutmelding!! Allen Sport 1 HD was op dat geblokkeerd denk ik.
Na de zender herindeling op 9 januari moest ik gedwongen aan de slag met de tuner. Kwam er toen achter dat ik alle 56 tv zenders van het digitale basispakket ontvang. Echter als de tv aangezet wordt (niet vanuit standby) verschijnt een aantal seconden "your not entitled....". Echter na een aantal seconden verdwijnt dit weer en wordt alsnog b.v. Ned 1 weergegeven. Dit had ik niet gedurende de aanmeldperiode toen het hele digitale pakket beschikbaar was, maar is daarna ontstaan.
Vandaag was ik in de gelegenheid om dit forum eens te bestuderen en het is me nu duidelijk dat SONY met een oplossing moet komen en wel op korte termijn. Ander hadden ze hun verkopers goed moeten instrueren en een sticker op de tv moeten plakken dat de tuner niet ondersteunt wordt en in bijna alle gevallen niet correct werkt. Ga dit morgen met Expert bespreken. Ik denk ook dat dit breder in de media ingebracht moet worden want als ik het goed begrijp is SONY nog steeds niet officieel actief met deze problemen.
Of hetb ik iets over het hoofd gezien c.q. niet gelezen.