☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

RN 6480 heeft het net wat te warm gekregen in Vl en daarbij o.a. de bovenleiding laten aanbranden met dito stremming tot gevolg.
Meer bizar is echter dit:
Defecte verlichting station Hilversum Hilversum
Tussen Utrecht Centraal en Almere Oostvaarders moeten reizigers rekening houden met een vertraging van ongeveer 15 minuten en uitval van treinen.
Oorzaak: een defecte verlichting station Hilversum.
[ Voor 34% gewijzigd door Luke! op 28-09-2008 22:02 ]
Hey, die benelux staat in de goede volgorde daar of niet?Luccus schreef op zondag 28 september 2008 @ 22:01:
Omdat het zo fraai is:
[afbeelding]
[afbeelding]
RN 6480 heeft het net wat te warm gekregen in Vl en daarbij o.a. de bovenleiding laten aanbranden met dito stremming tot gevolg.
[...]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Mooie Pics weer Luccus!Luccus schreef op zondag 28 september 2008 @ 22:01:
Omdat het zo fraai is:
[afbeelding]
[afbeelding]
[...]
Foto van de ontsporing te Vl:

In de media wordt gesproken dat de "bovenleiding naar beneden is getrokken"..
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Vijftien beladen staalwagens met bestemming Ehein en achttien lege kalkwagens voor Jemelle, beide in België.Verwijderd schreef op zondag 28 september 2008 @ 22:09:
Da's een lange trein zeg die eerste. Is ie vol of leeg?
Check, maar inmiddels zijn meer stammen op volgende samengesteld.CyBeR schreef op zondag 28 september 2008 @ 22:15:
[...]
Hey, die benelux staat in de goede volgorde daar of niet?
Dat is zo te zien het beruchte kopspoortje waar ze al héél vaak loccen doorheen hebben geramd omdat de heren machinisten puur rijden op verwachting in plaats van hun ogen goed gebruiken. Triest volk.IJnte schreef op zondag 28 september 2008 @ 23:06:
[...]
Mooie Pics weer Luccus!
Foto van de ontsporing te Vl:
[afbeelding]
In de media wordt gesproken dat de "bovenleiding naar beneden is getrokken"..
Verwijderd
Wel bizar dat 1 van die machines in de fik gevlogen is. Was waarschijnlijk nog erg warm van de erts/kolentrein die net afgekoppeld was?
En tenslotte: zo zie je maar weer wat er komt van al die locwisselingen. Waarom rijden ze dat laatste stukje niet gewoon even door? Op Waalhaven staan al tijden vier 6400'en met indusie niets te doen dus dat (geen indusie) kan ook het argiument niet zijn...
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2008 00:27 ]
Even over Arnhem Berg (ahb), daar valt redelijk makkelijk te komen (gewoon het station uit aan de sonbeekse kant en dan linksaf de Bovenbrugstraat in, en dan de Noordelijke Paralleweg op, gewoon de bocht om), het zicht is vanaf de straat ernaast opzich niet zo heel slecht. Je kunt vanaf de straat de grotere nummertjes wel lezen, ik heb zelfs wel eens wat VIRM opgeschreven die erlangs reed (ri Ah. Maar goed, met die koeiencijfers is dat ook niet moeilijkAriën Clay schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 10:26:
ICM revisie schiet op.
Ze zijn al op de helft w.b.d. ICM-I / ICM-II serie (3 baks).
De 4044 (met ex 4007 AB bak) gaat binnenkort ook bij RB Hlm naar binnen.
Iemand enig idee wat de vaste standplaats is van Mat '54 zijn 766? Hij staat regelmatig wel eens op Cartesiusweg in Ut?
En binnenkort ga ik met een vriend eens kijken of we wat oude ICM-0 treinstellen kunnen vinden in NL.. De 4005 (geloof ik) staat bij Stator Bedrijfshulpverlening op het terrein, en we hebben toestemming om daar eens een kijkje te mogen nemen.
Kan je verder ook makkelijk spotten bij Arnhem Berg?Daar schijnt ook wel eens wat leuks aan materieel te staan, klopt dat?
Qua materieel varieert het nogal, meestal buiten de spits stikt het er van de VIRM en DM'90, soms een losse 1700/1800 die er staat en eens in de zoveel tijd wat exotischers (meestal afkomstig van de 2000, zoals DD-AR of ICM)
dit allemaal gebaseerd op mijn ervaringen in Arnhem, maar de laatste keer dat ik daar was is ook al weer een tijdje geleden (paar maanden) dus pin me niet vast op het bovenstaande
[ Voor 14% gewijzigd door SleutelMan op 29-09-2008 02:16 ]
Laatste stukje? Welke trein was het, er gaat er ook een naar Dillingen toe.Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 00:23:
En tenslotte: zo zie je maar weer wat er komt van al die locwisselingen. Waarom rijden ze dat laatste stukje niet gewoon even door? Op Waalhaven staan al tijden vier 6400'en met indusie niets te doen dus dat (geen indusie) kan ook het argiument niet zijn...
En zou die trein met Zouden die in Venlo de berg opkomen? Vast wel, maar met welke snelheid? 20 km/h?
Maar ze zouden tegenwoordig toch met BR 189 gereden worden?
Signatures zijn voor boomers.
Hij is niet in de brand gevlogen omdat de motor nog warm was, maar hij tegen een andere lok aan gebotst is en daarmee ook de bovenleiding naar beneden heeft gehaald. Wellicht door het botsen is er vloeistof gaan lekken, of wellicht heeft de bovenleiding voor wat vuurwerk gezorgdVerwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 00:23:
Wel bizar dat 1 van die machines in de fik gevlogen is. Was waarschijnlijk nog erg warm van de erts/kolentrein die net afgekoppeld was?
Waar zijn die locs dan door het stootblok gereden dat dit zo'n uitwerking heeft? Of hebben ze maar preventief heel Venlo afgeschakeld?
Dat ze Veolia maar wat geld geven dat ze met al het (overgebleven) materieel kunnen pendelen tussen Blerick en Kaldenkirchen.
Completely bullshit.Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 00:23:

Weet iemand trouwens waarom er van die halflage hekjes om de sporen in vught staan?
Staan er sinds een week, bij de splitsing denbosch-eindhoven en denbosch-tilburg.
Maar nee, via mijn telefoon snel gecheckt en er zou een extra trein ingezet worden.
Ok, CTA blijft leeg, niemand die 't weet, geen NS medewerker, geen omroepbericht.
Volgens mijn mobiel zijn alle treinen gestremd en komt er een extra trein naar Tilburg, een IC aldus NS mobiel.
Wat komt er? Een dubbele plan V welke ineens een stopper blijkt te zijn en tot Tilburg-West gaat. Ok right...
Eenmaal in Eindhoven aangekomen, om een mogelijke overstap te maken, natuurlijk net op 5 minuten te laat omdat die grafstopper alle bout stations van Helmond aan doet (fijne vervanging van een IC!). Dus een uur wachten, op naar de balie, uitleg gevraagd. Een chagrijnige mevrouw zegt dat 't allemaal aangekondigd was en dat ik niet moet zeuren (letterlijk!). Ik ben het beu en laat mijn laptop zien, vanaf Blerick normale dienstregeling. Daar had mevrouw niets van terug maar ze kon d'r verder ook niets aan doen, ik moest blij zijn dat ik om 14 uur nog in Antwerpen kon zijn (dan beginnen mijn lessen, fijn! Want tussen Roosendaal en Antwerpen is ook nog 's +10, ook al staat dat niet aangegeven, ze werken daar naast het spoor dus de IC moet langzamer...)
Uiteindelijk in Tilburg aangekomen waar ik nu dus zit, kijk ik op de CTA, staat daar ook gewoon vrolijk de IC naar Venlo aangekondigd, alsof hij ook daadwerkelijk naar Venlo doorrijdt. Weer op naar de balie en dat eens mededelen. Het NS informatiehokje was leeg, maar op de TFT's werd de vertraging wel aangekondigd. Geen omroepbericht, verder niets.
De man aan de balie lachte en gaf aan dat er bij ProRail luie mensen werkten en dat een "lamme tonnie daar te lam is om even de CTA goed in te stellen" waarna we een lachend gesprek kregen over de misstappen van ProRail.
Ik hoop dus dat ik straks wél gewoon rond 2 uur in Antwerpen aan kom, anders heb ik voor niks zo lang gereisd want dan zijn mijn lessen afgelopen.
Het is wederom stuitend dat er zoveel miscommunicatie plaats kan vinden bij zoiets. Ik vind 't echt om te janken dit. Er gaat een gepeperde brief naar ProRail want ik pik dit echt niet meer, het is echt met regelmaat van de klok. En 't vervelende is dat je NS Reizigers in het merendeel van de gevallen gewoon praktisch niets aan kan rekenen omdat ProRail 't gewoon keihard verkloot!
Als ik de onderstaande pic mag geloven van vanmorgen rijdt alles toch normaal, of lees ik nou iets geks

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Als ik dat goed lees dan rijdt er elk half uur een stoptrein naar Tilburg West en rijdt de IC maar (van Den Haag) tot Eindhoven. Voor dat laatste moet je dan wel even bij Tilburg kijken, want meer dan een uur van te voren kunnen ze blijkbaar niet kijken.
En dan is blijkbaar de 5200 vanaf Deurne verlengd naar Blerick. Niet dat ze ergens een stelletje VIRM vrijmaken en daarme een vervangende 1900 gaan rijden, nee dat zal wel weer te bewerkelijk zijn.
Dat het met die IC niet helemaal lekker gaat is te begrijpen: getrokken trein, staat normaal een half uur in Venlo te keren, zou nu ofwel 45 minuten moeten keren in Blerick (wat volgens mij vrije baan is, kun je daar makkelijk omlopen?) en daarmee lang een spoor bezet houden.
Maar dat dat geen excuus is dat ze niet normaal vertellen wat er wel of niet rijdt, en helemaal dat ze niet een roodkapje in Blerick op het perron zetten dat ben ik helemaal met je eens.
Volgens Prorail gaat dit dus tot 6 oktober duren. Dus stel je maar vast in dat dit de tijdelijke dienstregeling is (elk half uur):
Eindhoven x:17 stoptrein naar Deurne ... Deurne x:40 Horst-Sevenum x:50 Blerick x:57 Blerick x:06 Horst-Sevenum x:13 Deurne x:22 ... Eindhoven x:43
[edit]
Nu krijg je trouwens wel een aanduiding dat er mogelijk vertraging is, maar een juist reisadvies krijg je niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Maasluip op 29-09-2008 13:44 ]
Yup, fijne bakken zijn dat, veel beter dan al dat moderne geneuzel.defiant schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 22:59:
Er rijdt er ook soortelijke ICL tussen Deventer (spits) en Amsterdam, ik probeer die altijd te pakken want voor een spits trein is hij altijd relatief rustig. In tegenstelling tot de intercity naar Schiphol/Den Haag, die is in de spits bijna altijd vol.
Ik doe hem ook wel eens dicht, maar dan alleen als de trein al rijdt.Ik snap niet dat ze de deuren uit de ICL niet hebben weggehaald, naast dat ze door de leeftijd nogal brak zijn, zijn er altijd van die aso's die tijdens het instappen de deur van zo'n hok demonstratief achter zich dichttrekken.
Wat ik me afvraag idd, waarom geen V-IRM, en koplopen kan in Blerick prima! Je hebt een huge ass emplacement daar! Daarnaast heb je in de richting Edh nog een kopspoortje liggen waar cargo's vaak even stilstaan. Volledig met bovenleiding! Je kunt je loc daar laten omkeren en dan via de wissels voor de spoorbrug weer goed laten zetten. En anders, op zijn boerefluitjes logica een 17/1800 loc vanuit Venlo overbrengen naar Blerick, die daar dan koppen en de loc die dan overblijft, tijdelijk laten staan. Daarna als het baanvlak vrij is die loc naar het kopspoor rijden, komt de nieuwe IC eraan, dan laat je 'm vanaf het kopspoor koppen met de achterkant de aangekomen trein. Loc aan de andere loskoppelen en het geheel blijven herhalen. Ja zo ben je een loc kwijt ja, maar er staan er in Venlo toch een aantal. En een loc slepen of overbrengen is nu ook geen raketgeleerdheid.
Ik baal gewoon dat men niets laat weten, ook dat ProRail niets op CTA's zet. Mensen stappen in Tilburg in de trein naar Venlo en volgens de borden komen ze daar ook gewoon normaal aan. Een half uur geleden gaf de dienstregeling nog steeds aan dat vanaf Blerick niets aan de washand was.
't Ligt in dit geval niet alleen aan NS, zelfs niet weinig! Maar aan ProRail, zij verzorgen communicatie. Dat NS er een rood of witkapje neer moet zetten is daarintegen, maar dat ProRail informatie via de omroep en via de CTA's moet verzorgen is gewoon een feit. En wederom slaagt het bedrijf erin om dat niet te doen.
Nu sta ik in Roosendaal te koekeloeren omdat de IC waarin ik wilde stappen vol zat en ik er nog wel in mocht maar dan moest staan. Daar was iets met 2 rijtuigen die ze hadden laten staan. De stam was dus korter en had bovendien +5. Fijn! Top!
Mijn les begint over 1 minuut en ik hang in Roosendaal vast te wachten op de NS Lowspeed richting Antwerpen die pas over drie kwartier gaat! Top dagje!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Verwijderd
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 14:22:
@zwahiel, mag ik vragen waarom je iedere dag zo lang met de trein gaat reizen? Is het niet handiger om een kamer te nemen in Antwerpen? Of ben je nog op zoek?
ghehe dat mag, ik heb een kamer
Ik woon inmiddels dan in Antwerpen, mijn werk is nog altijd in Utrecht... En daarvoor moet ik veel reizen. Dat en vorige week moest ik echt elke dag op en neer, en nee dat verveelt vrij snel dus ik ben blij dat ik verhuisd bent.
Ben eens benieuwd overigens ik heb prorail een boze mail gestuurd, kijken wat er gebeurd. Hen kennende zal er wel niets gebeuren...
Als je echt haast hebt, moet je misschien even je principes opzij zetten en een staanplaats voor lief nemen...zwahiel schreef op maandag 29 september 2008 @ 13:59:
(...)
Nu sta ik in Roosendaal te koekeloeren omdat de IC waarin ik wilde stappen vol zat en ik er nog wel in mocht maar dan moest staan. Daar was iets met 2 rijtuigen die ze hadden laten staan. De stam was dus korter en had bovendien +5. Fijn! Top!
Mijn les begint over 1 minuut en ik hang in Roosendaal vast te wachten op de NS Lowspeed richting Antwerpen die pas over drie kwartier gaat! Top dagje!
Mijn idee. Ik heb al eens een keer van Minden naar Berlijn 2,5 uur lang op de instaptrede van een ICE gezeten. Maar goed, ik was toen allang blij dat ik 1) niet hoefde te wachten op een 75 minuten vertragde IC uit Amsterdam en 2) eerder in Berlijn was dan met genoemde IC.ericding schreef op maandag 29 september 2008 @ 15:57:
[...]
Als je echt haast hebt, moet je misschien even je principes opzij zetten en een staanplaats voor lief nemen...
Maasluip schreef op maandag 29 september 2008 @ 13:25:
Volgens Prorail gaat dit dus tot 6 oktober duren. Dus stel je maar vast in dat dit de tijdelijke dienstregeling is (elk half uur):
Overigens, pics @ http://www.112venlo.nl/content/view/154/26/Hinder door ontspoorde trein Venlo ten einde
VENLO - Aan de hinder voor een deel van het Brabantse treinverkeer door het ongeluk van zondag bij Venlo lijkt langzaam een eind te komen. De locomotief die ontspoorde nadat de trein de elektrische bovenleiding had stuk gereden, staat weer goed op het spoor en kan weggetrokken worden.
ProRail brengt maandagavond de spanning terug op de kabels. Waarschijnlijk rijden de treinen tussen Eindhoven en Venlo en tussen het land van Cuijk en Venlo dinsdag nog wel met een aangepaste dienstregeling.
http://www.omroepbrabant....rein+Venlo+ten+einde.aspx
[ Voor 48% gewijzigd door TommyGun op 29-09-2008 21:02 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
zoveel haast had ik ook niet 't ging om een hoorcollege wat ik ging missen. Maar het is gewoon vervelend. En daarbij is 't niet fijn om te staan in de IC naar Antwerpen omdat je er dan soort van uitgeperst wordt. En dat is niet prettig. En die railcateraar wil er ook altijd nog door kosten wat 't kost. Handig maar minder fijn als je in 't gangpad staat zeg maar.ericding schreef op maandag 29 september 2008 @ 15:57:
[...]
Als je echt haast hebt, moet je misschien even je principes opzij zetten en een staanplaats voor lief nemen...
Verwijderd
Beetje jammer dat je steen en been loopt te klagen over anderen maar dan te beroerd bent om dat stukje van Roosendaal naar Antwerpen te staan. Als je dan toch geen haast hebt, waar klaag je dan eigenlijk zo hard over?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2008 01:00 ]
Nu de laatste wagon een gewone wagon was en niet zo een met een cabine, viel het ook meteen op dat de tussendeuren van de NS-HS-wagons niet mee zijn gespoten in de nieuwe livery en gewoon ouderwets NS-blauw zijn.
How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.
Over 't feit dat ik een duur abonnement heb op die reis en van de 10 keer dat de trein komt hij 6 a 7 keer hardstikke te laat is en daarvan nog eens de helft van de tijd bommetje vol is. Hardstikke leuk enzo, maar daar betaal ik natuurlijk niet voor!Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 00:59:
Iedere fatsoenlijke cateraar gaat gewoon op het balkon staan wachten tot het wat rustiger is. Als het gangpad vol staat kom je daar echt niet doorheen.
Beetje jammer dat je steen en been loopt te klagen over anderen maar dan te beroerd bent om dat stukje van Roosendaal naar Antwerpen te staan. Als je dan toch geen haast hebt, waar klaag je dan eigenlijk zo hard over?
Het kaartje opsturen naar NS, ja dat doe ik dus ook steeds, maar wat je terug krijgt is werkelijk bedroevend! Vandaag moest ik weer 'even' op en neer vanuit Antwerpen. Hopla +20 wat uiteindelijk +17 werd, gelukkig mijn aansluiting in Rotterdam nog kunnen halen. Terug vanuit Utrecht naar Antwerpen en ja hoor in Rotterdam +10. Ik word er een beetje moe van. Ben best flexibel maar de laatste tijd is mijn gebruik omhoog gegaan en mijn irritatie ook omdat 't ook nog regelmatig gebeurd de laatste tijd dat ze 'm gewoon schrappen!
't gaat mij niet zozeer om 't staan, maar dat 't ding überhaupt komt en op tijd komt!

Sjiek dingetje, mogen ze van mij vaker doen. Als stoptrein mag natuurlijk ook
Het enige nadeel dat ik zo snel kon vinden was eigenlijk dat de automatisch pneumatisch sluitende deuren wel een beetje meer intelligentie konden gebruiken anno 2008, dan zitten er niet steeds mensen tussen. Verder een heerlijk ruime comfortabele trein die er erg netjes uit ziet.
How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.
Mjah denk eerder dat de regen je parten gaat spelenLuccus schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 09:27:
Import VIRM4 9561 vandaag via Herzogenrath. Eens zien of het licht nog wil meewerken...

zat je op een vierzitter of een coach-zitting? Ik heb vanochtend namelijk nog een (pijnlijk) nadeel ontdekt aan de nieuwe ICMm'etjes, de plaatsing van de prullenbak bij de coach-opstelling. Ik heb minstens 10x mijn knieën eraan gestoten, wat zijn die dingen onhandig geplaatst. Wat was er nou mis met de oude plek (aan de raamkant)? Zo is het bij ICRm ook gedaan...Vunzz schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 11:58:
Ik had vanmorgen op het traject Schiedam Centrum - Hollands Spoor een ICM uit de 4011-4037 serie als sneltrein.![]()
Sjiek dingetje, mogen ze van mij vaker doen. Als stoptrein mag natuurlijk ook![]()
Het enige nadeel dat ik zo snel kon vinden was eigenlijk dat de automatisch pneumatisch sluitende deuren wel een beetje meer intelligentie konden gebruiken anno 2008, dan zitten er niet steeds mensen tussen. Verder een heerlijk ruime comfortabele trein die er erg netjes uit ziet.

hehe, ja, daarbij is de prullebak dus netjes aan de zijkant onder de tafel gebleven. Echter de beenruimte bij een coach-opstelling (dus 2 stoelen naast elkaar, en voor je de volgende rij, zoals in een vliegtuig) was al niet zo groot, en die prullebak zit precies op de grens van de 2 stoelen voor je. En echt afgeronde vormen heeft hij nietVunzz schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 15:49:
Er zat een schone dame tegenover mij...., dus dat is dan vierzitter neem ik aan?

Dat gegeven is pas een keer of euh... tien aangekaart. Er loopt mogelijk een project om de plaatsing van de prullenbakken mogelijk aan te passen.SleutelMan schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 15:44:
[...]
zat je op een vierzitter of een coach-zitting? Ik heb vanochtend namelijk nog een (pijnlijk) nadeel ontdekt aan de nieuwe ICMm'etjes, de plaatsing van de prullenbak bij de coach-opstelling. Ik heb minstens 10x mijn knieën eraan gestoten, wat zijn die dingen onhandig geplaatst. Wat was er nou mis met de oude plek (aan de raamkant)? Zo is het bij ICRm ook gedaan...
[ Voor 7% gewijzigd door Luke! op 01-10-2008 17:00 ]
Die hippe blauwe tweakers casemod knopjes zijn nu in alle lagen van de samenleving doorgedrongen
Vind die tafeltjes wel prettig in de coachopstelling.
ligt natuurlijk aan onder welke spanning. onder 1,5 kV = is dat beperkt geloof ikVerwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 22:09:
Even iets heel anders:
Weet iemand wat er gebeurt als het vermogen vrijkomt dat 2500 Br189's maximaal kunnen leveren?
what the heck? 2500? waarvoor wil je dat nou weer weten?
Nog zeker maand te volle trein
donderdag 02 oktober 2008 | 03:07 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 02 oktober 2008 | 09:54
MOLENHOEK - Treinreizigers op de Maaslijn van Nijmegen naar Venlo moeten zeker nog een maand rekening houden met grote drukte. Volgens vervoerder Veolia kunnen er niet eerder extra treinstellen worden ingezet.
Veolia wil bij NS een aantal gele dieseltreinen huren, die ook wel als Buffels bekend staan. NS voerde daarmee de dienst op de Maaslijn uit tot december 2006. Voor de huur van die treinen is geld nodig dat Veolia niet heeft begroot. Directeur Frank van Setten hoopt binnen enkele dagen van de aandeelhouders toestemming voor die extra uitgave te krijgen.
Daarna duurt het nog wel enkele weken voordat de treinen operationeel zijn. Ze worden alleen ingezet op het drukke stuk tussen Nijmegen en Venray. De Buffels zijn een tijdelijke oplossing. Volgend jaar worden de eigen Veolia-treinen verlengd.
Tegen de verwachting in, is het vooral druk tussen twee en vier uur 's middags. Vanaf 14 december wil Veolia al om twee uur vier treinen per uur laten rijden.
[hart luchten]
Tussen 14.00 en 16.00 misschien, maar ook 's morgens en vroeg in de avond (de ochtend- en avondspits zegmaar) is het stervensdruk. Maandag stond ik weer platgedrukt tegen de deur aan, om 10.06 tussen Cuijk en Nijmegen.
Ik ken de treinspits in andere delen van het land (bijvoorbeeld de trein van Den Haag of A'dam naar Utrecht etc.), maar dat is echt walhalla vergeleken met de zooi die Veolia er van maakt.
Je ziet wel eens filmpjes van de metro van Tokio, waar mensen erin gedrukt worden. Zo vol zit het dus, en niet een of twee keer per dag, maar echt treinen op rij.
Dit is misschien 'grappig', maar ik heb meegemaakt dat ouderen (60-70 jaar) bijna onwel werden. Niet alleen vanwege de drukte, maar ook omdat de airco het gewoon niet aan kan zodat er te weinig zuurstof is en er een superbedompte lucht hangt.
Ondertussen doen de machinisten alsof het de schuld is van de reizigers, 'als jullie niet gewoon kunnen instappen blijf ik gewoon staan en kunt u een halfuur wachten' etc.
Ik durf er mijn hand om te verwedden dat Veolia hiermee minstens tien (Europese) veiligheidsregels breekt, en verder alle fatsoensnormen. Ze moeten of extra treinen inzetten (dan leen je maar om dat te betalen), of de kaartjes rantsoeneren, of alle spitsritten gratis maken. Je kan het niet maken om mensen ervoor te laten betalen om als een Russische staatsgevangene op weg naar de goelach klem te staan in een trein.
Veolia heeft duidelijk last van chronisch mismanagement, en had al lang een dikke boete moeten krijgen of beter: van de Maaslijn moeten worden afgezet.
En let wel: ik hoef maar een paar keer per week met Veolia te reizen. Mijn medeleven met mensen die elke dag met de trein moeten...als ik forens was tussen Venray en Nijmegen (ofzo) had ik allang de auto gepakt...
[/hart luchten]
leoaq.fm // Jeune Loop
Treinen huren gaan ze nu doen, en spitsritten gratis maken heeft geen enkel effect. Dan trek je alleen maar meer reizigers.leokennis schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 17:12:
[...]
Ze moeten of extra treinen inzetten (dan leen je maar om dat te betalen), of de kaartjes rantsoeneren, of alle spitsritten gratis maken.
Het probleem met de te korte treinen is simpelweg dat er meer reizigers zijn dan voorspeld (en ook meer dan in NS-tijden) en dat je niet zomaar even een paar geschikte treinen kunt huren. Je zult treinen moeten hebben met ATB-NG, en dat zijn alleen maar DM'90 en GTW's.
En als NS hun DM'90 niet wil verhuren (wat tot voor kort het geval was), dan zit je vast.
En dan? Dan rijdt er niets. Is dat beter?Veolia heeft duidelijk last van chronisch mismanagement, en had al lang een dikke boete moeten krijgen of beter: van de Maaslijn moeten worden afgezet.
Iew, wat is dit een onnozel, kortzichtig stuk.leokennis schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 17:12:
[...]
[hart luchten]
Tussen 14.00 en 16.00 misschien, maar ook 's morgens en vroeg in de avond (de ochtend- en avondspits zegmaar) is het stervensdruk. Maandag stond ik weer platgedrukt tegen de deur aan, om 10.06 tussen Cuijk en Nijmegen.

VLTR biedt méér vervoerscapaciteit dan NS op de Maaslijn. Het is in een dergelijke branche niet vreemd dat het aanbod de vraag volgt. Je praat over dergelijke geldbedragen enerziids en productiecapaciteit bij de fabrikanten anderzijds dat het irreëel is om vanaf het begin een te ruim materieelpark te hebben om mogelijke groei op te vangen, zeker groei met de huidige omvang. Ik wil je er overigens op wijzen dat ook bij Syntus en Arriva hetzelfde is gebeurd: extreme groei door een verbeterd aanbod en daarop vergroten capaciteit. Mijns inziens valt VLTR juist te prijzen: de vervoerder huurt tijdelijk materieel met dito extra kosten (opleiding eigen personeel, aparte onderhoudscontracten etc.). Overigens is het reizen buiten de (brede) spits geen enkel probleem; je overdreven gezanik over hoe slecht het allemaal niet is wijst echt alleen maar op de eerder aangehaalde kortzichtigheid. Je bent een beetje wereldvreemd, dus. Beperk je alsjeblieft tot de feiten en bewaar de onjuistheden voor een verjaardagsfeestje met soortgenoten.

Sta ik om 6.35 op station Breda, is de trein naar 's Hertogenbosch komen te vervallen wegens een kapotte bovenleiding bij Gilze-Rijen. Ik heb dus de trein naar Den Haag gepakt, daarna naar Schiphol, vervolgens naar Almere Muziekwijk. Uiteindelijk 20 minuten te laat, maar had het laten weten.
Met teruggaan in de trein gesprongen die klaar stond, die ging naar Schiphol. Aldaar aangekomen naar het juiste perron gegaan, en hoorde ik een vreemd geluid. Het bleek een omroepbericht te zijn van NS Hispeed, maar het geluidje ervoor was niet het klassieke "NS Internationaal"-geluid, maar een geluid van 4 tonen, zoals het op de 4 lettergrepen van NS Hispeed zou passen.
De Beneluxtrein kwam aanrijden, getrokken door groene Traxx E189 121 (denk ik), ik vond dat die Traxx niet zo'n mooi geluid maakt als HLE 11. Ik overwoog om die trein te nemen, maar aangezien hij stampvol zat heb ik dat toch niet gedaan... een paar minuten later kwam een trein naar Den Haag HS op een ander spoor.
Te Den Haag HS overgestapt op de trein naar Venlo, komen we een stukje voor Rotterdam stil te staan, wat zo'n 5 minuten duurt. Daarna doorgereden naar Rotterdam, alwaar we nog 10 minuten bleven staan met vergrendelde deuren, terwijl politie de trein doorzocht - iemand had in de achterste wagon de brandblusser leeggespoten en die waren ze eerst aan het zoeken.
Daarna gingen de deuren open en bleven we nog bijna 10 minuten staan in Rotterdam, om daarna verder te rijden - onderweg een paar keer opgehouden door een rood sein, wat niet zo gek is gezien de +20.
Wat een dagje.
We are shaping the future
Teleurstelling. Weer zo'n oude, brakke, rammelende/krakende stoptrein-achtig ding. Kan me benen er niet in kwijt
NOSIG
Verwijderd
Verwijderd
Nou doe mij die oude bakken maar_Christiaan_ schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 22:08:
Ik verheugde me vandaag op een relaxte intercity van Delft naar Rotterdam met max. beenruimte.
Teleurstelling. Weer zo'n oude, brakke, rammelende/krakende stoptrein-achtig ding. Kan me benen er niet in kwijtDie dingen moeten ze echt een keer weggooien.
Bovendien kan ik bij die dingen m'n benen helemaal niet kwijt.
NOSIG
Aansteller ... Zoveel herrie maken ze ook niet, en je moet dan wel ruim > 2 meter zijn, wil je beenruimte tekort hebben.._Christiaan_ schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 15:33:
Ja maar je rijdt tenminste comfortabel en stil. Bij die ouwe wrakken heb ik het gevoel alsof ik in een achtbaan zit. En ze maken zo'n herrie bij het remmen dat je oren bijna pijn doen
Bovendien kan ik bij die dingen m'n benen helemaal niet kwijt.
Ik denk zo dat jij nog nooit in bijvoorbeeld een Plan V gezeten hebt.. Die dingen maken vergeleken met Koplopers pas veel herrie
DUDE... Ik heb het hier over een Plan V!Enfer schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 18:58:
[...]
Aansteller ... Zoveel herrie maken ze ook niet, en je moet dan wel ruim > 2 meter zijn, wil je beenruimte tekort hebben..
Ik denk zo dat jij nog nooit in bijvoorbeeld een Plan V gezeten hebt.. Die dingen maken vergeleken met Koplopers pas veel herrie
edit: misverstand kwam mss omdat ik het over intercity had. Het was ook een intercity, maar ze hadden een plan V ingezet. Dat doen ze normaal nooit. Die dingen zijn zo fucked up, dat ik 2 zitplaatsen nodig heb en dan nog steeds met m'n benen tegen de stoel voor me klem zit. Dit, i.c.m. het stuiteren van de trein, zorgt voor een nogal oncomfortabele ervaring
[ Voor 30% gewijzigd door _Christiaan_ op 03-10-2008 22:32 ]
NOSIG
rustig maar, daar zijn ze al mee bezig_Christiaan_ schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 22:17:
[...]
DUDE... Ik heb het hier over een Plan V!Koplopers zijn imo 1 van de meest relaxte om in te zitten.
edit: misverstand kwam mss omdat ik het over intercity had. Het was ook een intercity, maar ze hadden een plan V ingezet. Dat doen ze normaal nooit. Die dingen zijn zo fucked up, dat ik 2 zitplaatsen nodig heb en dan nog steeds met m'n benen tegen de stoel voor me klem zit. Dit, i.c.m. het stuiteren van de trein, zorgt voor een nogal oncomfortabele ervaringDus daarom moet de NS die dingen gewoon weggooien.
Veolia heeft wel enigszins een voordeel met die buffels: er zitten een aantal ex-NS en ex-Syntus machinisten tussen het personeel die al ervaring hebben en (een verlopen?) bevoegdheid op de buffel. Wegleerritten in 2006 zijn natuurlijk ook gedaan op de DM'90 dus het zal niet al te veel tijd kosten om de machinisten op te leiden
[ Voor 18% gewijzigd door SleutelMan op 04-10-2008 00:02 ]
Zo erg vind ik 't eigenlijk niet, en als ik me echt erger dan ga ik een coupé verder zitten als 't kan maar dat gebeurt eigenlijk nooit.
Vervelender aan de VRIM vind ik zoals bij veel dubbeldekkers de afwezige (boven) of te kleine (onder) bagage rekken, m'n sporttas gaat daar niet in...
Zeker onderin de stellen is dat een probleem als 't vol is gezien hij niet altijd onder de stoel kan en er in Coach opstelling ook geen ruimte tussen de ruggen van de stoelen natuurlijk..
Of ben ik nu raar?
Tsja, ik kan me er ook niet echt aan storen. Maar juist leuk vinden... Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt maar zover gaat het niet bij mij
Life is not about specs, it is about joy!
Metro in R'dam maakte trouwens precies hetzelfde geluid, maar lijkt ook wel minder geworden. Dat geluid krijg je er denk ik gratis bij van Bombardier
NOSIG
Viel me idd ook al op in de metro ja, moest eigenlijk meteen aan V-IRM denken toen ik voor het eerst in een RET-metro stapte (reis er tegenwoordig dagelijks mee voor mijn werk, op de Calandlijn)_Christiaan_ schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 10:30:
Metro in R'dam maakte trouwens precies hetzelfde geluid, maar lijkt ook wel minder geworden. Dat geluid krijg je er denk ik gratis bij van Bombardier
Dat het minder word is denk ik vooral te danken aan een goede isolatie. Bij de RET-metro's uit de serie 5200 (de oudjes dus) is het geluid goed te horen, maar bij de veel nieuwere 5400-serie veel minder. Hoe het bij de nieuwe serie 5500 (het RandstadRail-materieel) zit weet ik niet, neem aan dat het daar nog minder zal zijn.
Virussen? Scan ze hier!
nu.nlSinds zaterdagochtend werken de pinautomaten op de Nederlandse NS-stations niet meer.
Bij de loketten staan volgens een woordvoerster van de Nederlandse Spoorwegen lange rijen met mensen die een kaartje willen kopen.
Conducteurs hebben opdracht gekregen coulant om te gaan met reizigers zonder treinkaartje. De NS hoopt dat de storing halverwege de middag verholpen zal zijn
Vraag me alleen af hoeveel misbruik er van die coulance gebruik zal gaan worden, ik vrees heel wat namelijk...
Virussen? Scan ze hier!
Nja het is een probleem uit het verleden_Christiaan_ schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 10:30:
Voor mijn gevoel is het minder geworden in de loop van de tijd, maar kan aan mij liggen.
Verwijderd
Zijn dat die hondekoppen? Dat is inderdaad best drama. Zeker die "nieuwere" gereviseerde versie met die groene bankjes die ik sinds een jaar of 5 geleden tegenkom. Die hebben volgens mij NOG minder ruimte, en dat is inderdaad echt geen feest. Verder ben ik het wel eens dat koplopers het meest relaxt zijn, mits je dat tijdelijk gehuurde belgische materieel niet meetelt dat een paar jaar geleden tussen eindhoven en breda reed._Christiaan_ schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 22:17:
[...]
DUDE... Ik heb het hier over een Plan V!Koplopers zijn imo 1 van de meest relaxte om in te zitten.
edit: misverstand kwam mss omdat ik het over intercity had. Het was ook een intercity, maar ze hadden een plan V ingezet. Dat doen ze normaal nooit. Die dingen zijn zo fucked up, dat ik 2 zitplaatsen nodig heb en dan nog steeds met m'n benen tegen de stoel voor me klem zit. Dit, i.c.m. het stuiteren van de trein, zorgt voor een nogal oncomfortabele ervaringDus daarom moet de NS die dingen gewoon weggooien.
Volgens mij heb jij het dan over Plan T (de vierbaksstellen) met dit interieur en dat is inderdaad vervelend krapVerwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 11:29:
[...]
Zijn dat die hondekoppen? Dat is inderdaad best drama. Zeker die "nieuwere" gereviseerde versie met die groene bankjes die ik sinds een jaar of 5 geleden tegenkom. Die hebben volgens mij NOG minder ruimte, en dat is inderdaad echt geen feest.

Ja die bedoel ik. Maar die met groene bankjes heb ik nog nooit gezien, tenzij je die dubbeldekkers bedoelt met groene bankjes. Die vind ik juist wel weer relaxed (geen hobbel-hobbel maar zoeffffVerwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 11:29:
[...]
Zijn dat die hondekoppen? Dat is inderdaad best drama. Zeker die "nieuwere" gereviseerde versie met die groene bankjes die ik sinds een jaar of 5 geleden tegenkom. Die hebben volgens mij NOG minder ruimte, en dat is inderdaad echt geen feest. Verder ben ik het wel eens dat koplopers het meest relaxt zijn, mits je dat tijdelijk gehuurde belgische materieel niet meetelt dat een paar jaar geleden tussen eindhoven en breda reed.
NOSIG
JoyReizigers staan vier uur stil in kapotte trein
DEN BOSCH - Een intercity heeft zondagavond bijna vier uur lang stil gestaan vlakbij Den Bosch. De trein kampte met materiaalpech.
De problemen ontstonden tegen zes uur zondagavond en rond kwart voor tien kwam de trein weer in beweging. Volgens een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail duurde dat zo lang door een ‘samenloop van omstandigheden’.
Zo werd een locomotief die zou worden ingezet ook door pech getroffen. Het is nog niet bekend of de Nederlandse Spoorwegen de gedupeerde treinreizigers tegemoet komt.
http://www.omroepbrabant....til+in+kapotte+trein.aspx
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Donderdag 2 weken terug iemand voor de trein, omreizen via Zuthpen. Dit resulteerde in een overvolle Syntus trein in Hengelo, wat uiteindelijk resulteerde in bijna 2 uur vertraging.
Afgelopen vrijdag sein/wisselstoring, resulteerde in een half uur vertraging via Zuthpen weer, en weer de overvolle Syntus trein.
Vanochtend 1 kapot treinstel (Plan V, staat in de buurt van Hengelo/Almelo), waardoor er maar 1 treinstel als stoptrein van Almelo naar Deventer reed, wat resulteerde in 10 minuten vertraging + bomvolle trein.
En op de terugweg een half uur vertraging in verband met een sein/wissel storing ..
Het mag van mij wel weer wat rustiger worden op die route zeg

Zoals al vaker gezegd: mat '64 ≠ hondekop!Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 11:29:
[...]
Zijn dat die hondekoppen? Dat is inderdaad best drama. Zeker die "nieuwere" gereviseerde versie met die groene bankjes die ik sinds een jaar of 5 geleden tegenkom. Die hebben volgens mij NOG minder ruimte, en dat is inderdaad echt geen feest. Verder ben ik het wel eens dat koplopers het meest relaxt zijn, mits je dat tijdelijk gehuurde belgische materieel niet meetelt dat een paar jaar geleden tussen eindhoven en breda reed.
mat '54 = hondekop

mat '64 =
Plan T (vierdelig)

Plan V (tweedelig)

Trouwens, Plan T is inderdaad gereviseerd waarbij er coach-opstelling is gebruikt (waar het treinstel oorspronkelijk niet op ingericht was), vandaar de krappe ruimte (de NS moet ook nog voldoende zitplaatsen overhouden

Sinds wanneer hebben de Vlaamse Reuzen ook Indusi?Luccus schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 18:34:
De 9562 is in theorie een kleine twee uur geleden in Sittard geland achter een Vlaamse reus.
[ Voor 14% gewijzigd door SleutelMan op 06-10-2008 20:41 ]
Plan T(wee) = vier
Plan V(ier) = twee
Als je weet dat er ook een Plan U bestaat is het misschien wat logischerAlex) schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 20:47:
Lekker verwarrend ook,
Plan T(wee) = vier
Plan V(ier) = twee
(T,U,V,...)
Nederlands is makkelijker als je denkt.
De plan-namen (Plan-T, Plan-V etc) heeft in werkelijkheid dan ook niks met de lengte te maken, het is gewoon een aanduiding die destijds steeds met één werd opgehoogd.Alex) schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 20:47:
Lekker verwarrend ook,
Plan T(wee) = vier
Plan V(ier) = twee
En Plan-T was er nu eenmaal vóór Plan-V werd geleverd (Plan-U zat er nog tussen).
Net als Plan-Y de Sprinters zijn, Plan-X de oude DE2's, Plan-Z de koplopers en Plan-F/G/M/P/Q de Hondekoppen (Mat54).
Plan-A t/m Plan-E, Plan-K, Plan-L, Plan-N en Plan-W waren diverse soorten getrokken rijtuigen.
(Plan-H/I/J/R zijn nooit gebruikt, geen idee waarom)
Virussen? Scan ze hier!
vooghel schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 20:56:
[...]
Als je weet dat er ook een Plan U bestaat is het misschien wat logischer
(T,U,V,...)
Ahh ok. Hoe dan ook, het is enigszins verwarrend nu de meeste stellen andere namen hebben enzo.wildhagen schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 21:00:
[...]
De plan-namen (Plan-T, Plan-V etc) heeft in werkelijkheid dan ook niks met de lengte te maken, het is gewoon een aanduiding die destijds steeds met één werd opgehoogd.
En Plan-T was er nu eenmaal vóór Plan-V werd geleverd (Plan-U zat er nog tussen).
Net als Plan-Y de Sprinters zijn, Plan-X de oude DE2's, Plan-Z de koplopers en Plan-F/G/M/P/Q de Hondekoppen (Mat54). Plan-A t/m Plan-E en Plan-W waren diverse soorten getrokken rijtuigen.
(Plan-H/I/J/R zijn nooit gebruikt, geen idee waarom)
Nu ik toch hier aan het posten ben, meteen maar een vakantiekiekje erbij. In Frankrijk (hier) kwam ik nog een mooie loc tegen van de SNCF, beetje zieligjes te kijk gezet op een restantje van een oud spoor... er stond een trapje bij maar de deur was afgesloten.

Dit loctype is ook wel bekend als zogenaamde 'krokodillen' (dit is er eentje uit de serie BB 12000), voor meer info en foto's, kijk eens hier of hier (Frans! )benoni schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 00:29:
Net kwam ik nog een indrukwekkende serie foto's tegen van materieel op 5 voet breedte: englishrussia.com: Trains of Russia (via digg.com). De website is druk bezocht, het kan zijn dat je wat foto's apart moet openen omdat het laden van de pagina te lang duurt.
Nu ik toch hier aan het posten ben, meteen maar een vakantiekiekje erbij. In Frankrijk (hier) kwam ik nog een mooie loc tegen van de SNCF, beetje zieligjes te kijk gezet op een restantje van een oud spoor... er stond een trapje bij maar de deur was afgesloten.
[afbeelding]
[afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door SleutelMan op 07-10-2008 08:49 ]
Verwijderd
Ik bedoelde in ieder geval deze:SleutelMan schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 20:28:
[...]
Trouwens, Plan T is inderdaad gereviseerd waarbij er coach-opstelling is gebruikt (waar het treinstel oorspronkelijk niet op ingericht was), vandaar de krappe ruimte (de NS moet ook nog voldoende zitplaatsen overhouden![]()
). Trouwens, groene bankjes? Kan me die alleen herinneren van DD-AR, maar niet in plan V/T.
[...]
Wikipedia: Mat '64
Daar staat een foto van "Het interieur van Plan T, tweede klas", dat zijn de groene bankjes met minimale beenruimte
Volgens mij gingen ze deze maand weer bezig met het hulpspoor, dus ik kijk er niet van op.Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 09:57:
Overigens is het rond Almelo inderdaad geen feest laatste tijd. Gisteren weer half uur vertraging ivm sein/wisselstoring, en nu zie ik op de storingen pagina ook dat er weer ellende is door een overweg storing.
Ah, dank! Dit model heet ook nog 'krokodil' dus. Deed me inderdaad wel denken aan die groene uit Zwitserland met zo'n gelede carrosserie. Wel mooi om te zien hoe de elektrische aandrijving zich ontwikkeld heeft.SleutelMan schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 08:42:
Dit loctype is ook wel bekend als zogenaamde 'krokodillen' (dit is er eentje uit de serie BB 12000), voor meer info en foto's, kijk eens hier of hier (Frans! ), en hier
In vergelijking lopen de meeste moderne elektrische auto's eigenlijk nog best achter, die hebben nog steeds een enkele centraal geplaatste motor, met een hoop tandwielen en lagers ertussen om de torque bij de wielen te krijgen. Ik dacht dat alleen Volvo iets met de motoren direct aan de wielen had.
Ik ben het niet helemaal met je eens hier Luccus, want. Natuurlijk heeft Veolia de capaciteit vergroot en daarvoor verdienen ze idd wel een hoera, echter, zoals je al zegt heeft verhoging van de capaciteit bij andere vervoerders tot meer reizigers geleid. Het wat hier gebeurd is/gebeurd is niet een nieuw fenomeen. Dan kun je als management daarvoor risco's incalculeren. En dat is niet gedaan. Dát is een kwalijke zaak. Die extreme groei kun je niet helemaal voorspellen maar je kunt wel op basis van statisch verzamelde gegevens van de andere vervoerders die hetzelfde gedaan hebben kijken hoe 't daar verlopen is en wat zij eraan gedaan hebben. Gewoon je concurrentie in de gaten houden zeg maar. Dat heeft Veolia ook met haar dienstregeling gedaan. Verdubbeling van de dienstregeling komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. Als Syntus en Arriva het doen en daarmee extra vruchten plukken, dan kun je als nieuwkomer niet achter blijven. Why change a winning team.Luccus schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 20:19:
[...]
Iew, wat is dit een onnozel, kortzichtig stuk.![]()
VLTR biedt méér vervoerscapaciteit dan NS op de Maaslijn. Het is in een dergelijke branche niet vreemd dat het aanbod de vraag volgt. Je praat over dergelijke geldbedragen enerziids en productiecapaciteit bij de fabrikanten anderzijds dat het irreëel is om vanaf het begin een te ruim materieelpark te hebben om mogelijke groei op te vangen, zeker groei met de huidige omvang. Ik wil je er overigens op wijzen dat ook bij Syntus en Arriva hetzelfde is gebeurd: extreme groei door een verbeterd aanbod en daarop vergroten capaciteit. Mijns inziens valt VLTR juist te prijzen: de vervoerder huurt tijdelijk materieel met dito extra kosten (opleiding eigen personeel, aparte onderhoudscontracten etc.). Overigens is het reizen buiten de (brede) spits geen enkel probleem; je overdreven gezanik over hoe slecht het allemaal niet is wijst echt alleen maar op de eerder aangehaalde kortzichtigheid. Je bent een beetje wereldvreemd, dus. Beperk je alsjeblieft tot de feiten en bewaar de onjuistheden voor een verjaardagsfeestje met soortgenoten.
Dat hebben ze dus goed gedaan, maar vanaf het begin heeft het bedrijf niet goed naar de nabije toekomst gekeken, ze hebben een soort van long term management uitgevoerd. Dat al begon met het rijden van die Wadlopers. Nu is niet te zeggen dat Veolia hier alleen schuld aan is, zeker niet! Echter het is wel Veolia waar de reiziger meer te maken krijgt.
Dat men nu extra treinen in gaat zetten is eigenlijk niet meer dan logisch. Daarvoor verdienen ze vind ik geen pluim, ze zouden een pluim verdienen als ze dit binnen een maand geregeld zouden hebben. Dan hebben ze adequaat gereageerd op een situatie en tonen ze aan dat ze flexibel met de wensen en eisen van de reiziger omgaan. Dat zie ik nog niet echt gebeuren, omdat ze nog in onderhandeling zijn met NS. Naar mijn inzicht hadden ze dat bij de eerste signalen al moeten doen.
Het is niet alleen een kwestie van vervoer maar ook van de naam van het bedrijf. Als mensen onwel worden en machinisten weigeren te rijden, dan sla je de plank volledig mis. Het aanbod heb je zelf als bedrijf gecreëerd en de stroom reizigers was je eigen gevolg en wens. Dat daar problemen in groei door ontstaan moet je dan ook zelf adequaat oplossen. En dat mensen hierover beginnen te klagen vind ik absoluut niet wereldvreemd, maar een logisch gevolg!
Ik heb ook wel eens als een sardientje in zo'n GTW gestaan en een pretje is het niet. Voor ons jongeren is het prima vol te houden, maar ik kan me voorstellen dat mensen die ouder zijn, moeilijk te been, voor hen is het gewoon niet vol te houden en dan krijgt Veolia (terecht) de volle laag.
Nogmaals het is goed dat men over een oplossing bezig is, maar vergeet niet uit het oog dat het een oplossing is voor een zelf gemaakt probleem, en dat dit dus van meet of aan verantwoordelijkheid is van Veolia zelf. En dat is eigenlijk wel wereldvreemd, niet voor reiziger, maar wel van Veolia.
en verder doe 's liev
Dat is al eerder gebeurd. Je vergeet echter dat NS(FS) kort na de aanbesteding geen DM '90 kón verhuren voor een korte(re) termijn in verband met concurrentievervalsing.zwahiel schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 10:51:
[...]
Dat men nu extra treinen in gaat zetten is eigenlijk niet meer dan logisch. Daarvoor verdienen ze vind ik geen pluim, ze zouden een pluim verdienen als ze dit binnen een maand geregeld zouden hebben. Dan hebben ze adequaat gereageerd op een situatie en tonen ze aan dat ze flexibel met de wensen en eisen van de reiziger omgaan. Dat zie ik nog niet echt gebeuren, omdat ze nog in onderhandeling zijn met NS. Naar mijn inzicht hadden ze dat bij de eerste signalen al moeten doen.
Iemand is ook niet wereldvreemd omdat er wordt geklaagd over capaciteitstekorten, maar omdat er allerhande trala bij wordt gehaald die totaal irrelevant of onjuist is.Het is niet alleen een kwestie van vervoer maar ook van de naam van het bedrijf. Als mensen onwel worden en machinisten weigeren te rijden, dan sla je de plank volledig mis. Het aanbod heb je zelf als bedrijf gecreëerd en de stroom reizigers was je eigen gevolg en wens. Dat daar problemen in groei door ontstaan moet je dan ook zelf adequaat oplossen. En dat mensen hierover beginnen te klagen vind ik absoluut niet wereldvreemd, maar een logisch gevolg!
Dan staan de jongeren op en maken plaats voor de ouderen.Ik heb ook wel eens als een sardientje in zo'n GTW gestaan en een pretje is het niet. Voor ons jongeren is het prima vol te houden, maar ik kan me voorstellen dat mensen die ouder zijn, moeilijk te been, voor hen is het gewoon niet vol te houden en dan krijgt Veolia (terecht) de volle laag.
Het is natuurlijk aan Veolia om een oplossing te verzinnen voor het capaciteitstekort. Feit is echter, dat Veolia met GTW meer capaciteit biedt dan NSR met haar DM '90 en dat is dus al "voorbereid zijn op". Ten tweede: wie had verwacht dat de reizigersgroei zodanig zou zijn met het oog op het dramatische jaar met DH's? Vergeet niet dat Veolia nog geen jaar met GTW rijdt en dus ook nog geen jaar een dienst aanbiedt op het huidige niveau dat hoger ligt dan in NSR-tijd.Nogmaals het is goed dat men over een oplossing bezig is, maar vergeet niet uit het oog dat het een oplossing is voor een zelf gemaakt probleem, en dat dit dus van meet of aan verantwoordelijkheid is van Veolia zelf. En dat is eigenlijk wel wereldvreemd, niet voor reiziger, maar wel van Veolia.
Als jij regelt dat de zon het eindelijk weer eens gaat doen... Een oudje dan maar?en verder doe 's lieven kom 's met wat van die lekkere platen van je.

Dit kan binnenkort weer.
Als Veolia in de ochtendspits de doorgaande treinen met 2/6+2/8 rijdt (gecombineerd met de spitsslag die met 2/6 rijdt), dan worden er 441 zitplaatsen per half uur aangeboden. Dat staat gelijk aan 3 stellen DM'90, en ik heb begrepen dat NS dat maar bij één trein in de ochtendspits aanbood.
De vraag is dus met hoeveel treinstellen Veolia daadwerkelijk rijdt.
Op Somda lees ik van een machinist dat er in de ochtendspits tussen de 1500 en 2500 reizigers per uur zijn tussen Nijmegen en Cuijk. Daar is natuurlijk geen trein tegen te rijden. Als je daar op dit moment 1000 zitplaatsen kunt aanbieden is het veel.
Bij inzet van 6 Buffels (daarmee kun je alle spitsslagen rijden) vergroot je dat naar een kleine 1500.
Dan rij je spitslagen met 2xDM'90 en reguliere slagen met GTW2/6+GTW2/6+GTW2/8.
En dan zou je een verdriedubbeling van het aantal zitplaatsen hebben.
Daar heb ik ook vaker een staanplaats dan een zitplaats. Ben wel weer iemand die dan opstaat voor een ouder iemand, dus wellicht heeft het daar mee te maken.
De mensen die in Reuver of Swalmen instappen hebben gegarandeerd een staanplaats richting Roermond.
En ze hadden dit echt wel aan zien komen, vanaf dag één dat de GTW's ingezet zijn zaten ze bomvol, de wadlopers zaten ook al vaak bomvol.
Heb ook wel eens meegemaakt dat ik in de Intercity van Roermond naar Heerlen of terug moest staan, maar dat is sporadisch, bij Veolia is het echt structureel.
Maar, ik ben in ieder geval blij dat er aan gewerkt wordt. Altijd maar klagen heeft weinig zin, maar het is ergens wel een beetje sneu dat er mensen zijn die dag in dag uit de volle mep betalen en vervolgens in een volgepropte trein moeten staan die dan ook nog eens te laat aankomt.

En op 's-Hertogenbosch nog wat leuks gespot:

En 7 bakken later:

Dit was trouwens een lege trein, hij ging in de richting die mijn trein naar Eindhoven ook ging.
De foto's zijn (jammergenoeg) gemaakt met een mobiele telefoon (HTC Touch Dual), ik had bij die TRAXX graag mijn digicam bij me gehad... maar ik had 'm niet verwacht, was toeval dat ik 'm zag.
[ Voor 35% gewijzigd door Alex) op 07-10-2008 16:02 ]
Oeps, je hebt gelijk, ik zit half te slapen. Fixed!Boudewijn schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 15:57:
Die traxx lijkt me meer in den bosch dan eindhoven.
Zwolle-Almelo Dinsdag 7 Oktober 16:49
Oorzaak Tussen Wierden en Nijverdal rijden geen treinen door een aanrijding met een persoon.
Verwachting De verstoring is naar verwachting rond 18:00 uur verholpen.
Reisadvies
Almelo-Deventer/Zwolle Dinsdag 7 Oktober 16:35
Oorzaak Tussen Almelo en Wierden rijden geen treinen door een aanrijding met een persoon.
Verwachting De extra reistijd is meer dan 60 min. De verstoring is naar verwachting rond 18:00 uur verholpen.
Reisadvies Reizigers tussen Almelo en Amersfoort/Deventer reizen via Zwolle.
edit: fototje vergelijken met bekende info, is het waarschijnlijk n MaK 1206 van ACTS..
moo iding
en die groene loc met de buitenland wagons rijd redelijk vaak door rotterdam, of het is er een die daar heel erg op lijkt..
[ Voor 17% gewijzigd door AlexanderB op 07-10-2008 17:57 ]
Als je krokodillen interessant vind moet je de "Op de Rails" van een paar maanden terug (weet niet precies wanneer, dit voorjaar iig) eens lezen. Daar stond een behoorlijk uitgebreid artikel in, verspreid over twee OdR's, dat helemaal hieraan gewijd was, hoewel het zwaartepunt wel op de Zwitserse Krokodillen lag (logisch, daar komen ze oorspronkelijk ook vandaan).benoni schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 10:39:
[...]
Ah, dank! Dit model heet ook nog 'krokodil' dus. Deed me inderdaad wel denken aan die groene uit Zwitserland met zo'n gelede carrosserie. Wel mooi om te zien hoe de elektrische aandrijving zich ontwikkeld heeft.
offtopic:
In vergelijking lopen de meeste moderne elektrische auto's eigenlijk nog best achter, die hebben nog steeds een enkele centraal geplaatste motor, met een hoop tandwielen en lagers ertussen om de torque bij de wielen te krijgen. Ik dacht dat alleen Volvo iets met de motoren direct aan de wielen had.
Blijkt zelfs ergens in Zuid-Amerika een verdwaalde krokodil te staan (Ecuador als ik me goed herinner).
Virussen? Scan ze hier!
Leuk dat je het zegt hoor, maar het is feitelijk onjuist. Waarom blijven mensen toch met dergelijke subjectieve onzin komen in plaats van naar de feiten (aantal zitplaatsen) te kijken?GH45T schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 14:55:
En ze hadden dit echt wel aan zien komen, vanaf dag één dat de GTW's ingezet zijn zaten ze bomvol, de wadlopers zaten ook al vaak bomvol.

Leuk detail trouwens: de drukte trein bij NS reed met drie stellen DM '90. VLTR rijdt de betreffende trein (32220) op de drukste dagen met twee drietjes en een tweetje op het drukte stuk (Venlo-Nijmegen).
De 186 betreft de uitwisseling van Prio's tussen Watergraafsmeer en Maastricht (zie het onvolprezen RailMagazine). De rit van afgelopen weekend is uitgevallen en verschoven naar vandaag. Tot en met 9 november rijdt dat nog iedere zondag. Enkele foto's ervan staan op m'n site.Alex) schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 15:49:
En op 's-Hertogenbosch nog wat leuks gespot:
[afbeelding]
En 7 bakken later:
[afbeelding]
Dit was trouwens een lege trein, hij ging in de richting die mijn trein naar Eindhoven ook ging.
De foto's zijn (jammergenoeg) gemaakt met een mobiele telefoon (HTC Touch Dual), ik had bij die TRAXX graag mijn digicam bij me gehad... maar ik had 'm niet verwacht, was toeval dat ik 'm zag.
7110 is inderdaad van ACTS (type G1206); op korte termijn komt er nog zo'n identiek ding in de vorm van de 1203 voor ERSR. Welke twee machines er achter de ERSR 1203 en de ACTS 7110 schuilgaan is te zien op deze foto (rechts):AlexanderB schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 17:54:
van wie is die zwarte diesellok die in amersfoort staat? (helemaal zwart op wit vlakje op de voorkant na.. nummer 7110, wellicht ACTS?)
edit: fototje vergelijken met bekende info, is het waarschijnlijk n MaK 1206 van ACTS..
moo iding/edit

[ Voor 10% gewijzigd door Luke! op 07-10-2008 19:08 ]
Wat ben je eigenlijk met je site aan het doen

Whe? Werkt gewoon hoor op een paar klote IE-flaws en een missend knopje na. Mocht er nog meer mis zijn hoor ik het graag maar dan wel per DM.IJnte schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 19:31:
[...]
Wat ben je eigenlijk met je site aan het doenIs ie gehackt oid, of ben je met een nieuwe layout bezig. Ik kijk er elke dag wel even, maar de afgelopen paar dagen was een zooitje
ow, op die manier. Ik herinner me die dingen als grijs en dacht bij het groen direct aan DD-AR groen, vandaarVerwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 09:57:
[...]
Ik bedoelde in ieder geval deze:
Wikipedia: Mat '64
Daar staat een foto van "Het interieur van Plan T, tweede klas", dat zijn de groene bankjes met minimale beenruimteOverigens is het rond Almelo inderdaad geen feest laatste tijd. Gisteren weer half uur vertraging ivm sein/wisselstoring, en nu zie ik op de storingen pagina ook dat er weer ellende is door een overweg storing.
Vndaag trouwens wel in DD-AR gezet, de normale sprinters op de 7400 (Rhenen-Amsterdam Zuid) waren tijdens diverse ritjes vervangen door Plan V en DD-AR
Het zal best, weet alleen dat er vanaf dag één dat de GTW er is niet iedereen kan zitten.Luccus schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 19:04:
[...]
Leuk dat je het zegt hoor, maar het is feitelijk onjuist. Waarom blijven mensen toch met dergelijke subjectieve onzin komen in plaats van naar de feiten (aantal zitplaatsen) te kijken?DH erbij betrekken is sowieso appels met peren vergelijken: in dat tijdperk bood men gewoonweg veel minder capaciteit dan nu.Het gaat hier echter om de huidige inzet van GTW vs. NS-tijd.
En met alle respect hoor, maar als je met 6 mensen wilt zitten op 2 van die bankjes tegenover elkaar, dat is echt praktisch onmogelijk. Zo kan ik ook zitplaatsen tellen, het is te groot voor 2 mensen langs elkaar en te smal voor 3 mensen terwijl het toch voor 3 mensen is berekend.
Je zult best meer van de treinen afweten dan mij, maar ik zit er elke dag in en ik kan echt wel het verschil zien tussen een trein welke te vol is en een trein die dat niet is.
Inderdaad, mocht weer eens in een Plan-V instappen op Bunnik vanmiddag.SleutelMan schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 20:11:
[...]
Vndaag trouwens wel in DD-AR gezet, de normale sprinters op de 7400 (Rhenen-Amsterdam Zuid) waren tijdens diverse ritjes vervangen door Plan V en DD-AR
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Verwijderd
Ja en het is natuurlijk altijd zonder meer mogelijk om volle treinen te voorkomen, geen enkel excuus is mogelijk het is gewoon dom. Onverwachte reizigersgroei bestaat niet, dan hadden ze maar beter moeten weten.GH45T schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 21:52:
[...]
Het zal best, weet alleen dat er vanaf dag één dat de GTW er is niet iedereen kan zitten.
En met alle respect hoor, maar als je met 6 mensen wilt zitten op 2 van die bankjes tegenover elkaar, dat is echt praktisch onmogelijk. Zo kan ik ook zitplaatsen tellen, het is te groot voor 2 mensen langs elkaar en te smal voor 3 mensen terwijl het toch voor 3 mensen is berekend.
Je zult best meer van de treinen afweten dan mij, maar ik zit er elke dag in en ik kan echt wel het verschil zien tussen een trein welke te vol is en een trein die dat niet is.

Dat laatste betwijfel ik ten zeerste als je zegt dat je nog met zes man in de 3+3-vis-à-vis-opstelling kunt zitten. Mag ik je er ook op wijzen dat "vol" of "niet vol" niet het onderwerp van discussie was? Niemand ontkent het fenomeen capaciteitstekort, alleen onder andere jouw mening over hoe dat dat zover heeft kunnen komen wordt lichtelijk met grond gelijk gemaakt en dat wil je nog niet zien. Maar hé, als je zelfs al gaat beweren dat die zeszitters niet door zes man gelijktijdig kunnen worden gebruikt dan kijk ik nergens meer van op...GH45T schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 21:52:
[...]
Het zal best, weet alleen dat er vanaf dag één dat de GTW er is niet iedereen kan zitten.
Vanuit Venray komen veel er gewoon veel mensen, je hebt daar die verloven van dat gekkenhuis die gaan allemaal naar Nijmegen omdat 't 't dichtste bij is. En veel mensen vanuit die omgeving werken in Nijmegen maar wonen in Venray of die dorpen er omheen. Het enige wat je veel hebt (op maandagmorgen vooral) is het studentenverkeer vanuit Venlo en omstreken. Dan heb je wel drukte. Maar de overige dagen valt dat reuze mee.
Het klopt wat Luccus zegt dat NS vroeger in de topdrukte vaker drie Buffels achter elkaar plakte terwijl er 's middags dan maar eentje reed. Vaak deed NS in Venlo ook een wisseltruck en koppelde ze een of twee Buffels af zodat er maar eentje verder reed. Misschien een idee voor Veolia.
Het is jammer dat er maar 3 (toch?) GTW's aan elkaar kunnen. Wellicht hadden ze er dan nog eentje bij kunnen doen.
Verder had NS natuurlijk het grote voordeel dat het beschikte over een sneltrein en stoptrein, waar Veolia nu alleen stoptreinen rijdt. Ik geloof wel dat ze aangekondigd hadden dat men ook een sneltrein in ging zetten (doen ze toch niet momenteel toch?) Die zou dan op een kwartier tussen de stoptreinen inzitten eens per uur. Volgens mij scheelt dat ook al een hele hoop. Men wil de reiziger natuurlijk zo min mogelijk over laten stappen, maar volgens mij ontkomen ze d'r niet aan om de Maaslijn in stukken tracé te hakken. Dan wordt het zoiets als Venlo - Eindhoven, waarbij vanuit Eindhoven nu een stopper gaat richting Deurne en al die ellendige Helmond stations nu door de IC overgeslagen worden.
Ben overigens wel te spreken dat VLTR er iets aan gaat doen, adequate actie mag gedaan worden zeker na het debakel van die Wadlopers
* zwahiel komt niet meer zo vaak op de Maaslijn, tegenwoordig praktisch alleen op Venlo-Utrecht en Utrecht-AntwerpenC.
die regenachtige Vossloh ziet er toch maar vreemd uit, alsof iemand de andere kant van de cabine d'raf gehakt heeft of zo, blijf dat een vreemd gezicht vinden...
Punt is dat Veolia een betere dienstregeling bied (en meer treinen). Vraag creëert aanbod, dat is nu eenmaal een vast gegeven. Het wordt er met de opening van een nieuw station alleen maar meer op. Punt is dat Veolia wel een schatting heeft gemaakt maar dat die al snel niet meer klopte. En het bestellen en bouwen van materieel gaat eenmaal niet zo snel. Veolia valt misschien deels iets te verwijten (trage besluitvorming, en dan word er steeds gepraat over de hoge pieten in Frankrijk), maar niet alles is hun in de schoenen te schuiven, dit overvalt hun ook.
Dan moet je op een drukbereden baanvak als de noordelijke Maaslijn absoluut niet willen.zwahiel schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 23:56:
Veolia's oplossing is wellicht het splitsen. Dus niet meer uitsluitend van Nijmegen naar Venlo rijden, maar tussen stellen in een kwartiersregeling ertussen plakken. Die dan bijvoorbeeld uitsluitend van Nijmegen naar Venray rijden.
Er kunnen vier GTW's gecombineerd rijden en dat is toch ook ruim voldoende? Je kunt beginnen met tweetjes tot drietjes verlegen; zo kun je dan maximaal twaalf bakken laten rijden. Zie je het voor je, twaalf bakken op de Maaslijn?Het klopt wat Luccus zegt dat NS vroeger in de topdrukte vaker drie Buffels achter elkaar plakte terwijl er 's middags dan maar eentje reed. Vaak deed NS in Venlo ook een wisseltruck en koppelde ze een of twee Buffels af zodat er maar eentje verder reed. Misschien een idee voor Veolia.
Het is jammer dat er maar 3 (toch?) GTW's aan elkaar kunnen. Wellicht hadden ze er dan nog eentje bij kunnen doen.
Ik zie niet in waarom ze dat zouden doen?maar volgens mij ontkomen ze d'r niet aan om de Maaslijn in stukken tracé te hakken. Dan wordt het zoiets als Venlo - Eindhoven, waarbij vanuit Eindhoven nu een stopper gaat richting Deurne en al die ellendige Helmond stations nu door de IC overgeslagen worden.
Overigens, wat ik misschien niet zo duidelijk maakte in m'n vorige post over de huur van DM '90: de stellen die nu gehuurd gaan worden komen van een andere huurder dan ten tijde van de aanbesteding (NSR vs. NSFS). NSR heeft nu meer stellen dan destijds en kan dus ook makkelijker enkele stellen verhuren.
Da's gewoon slim design.die regenachtige Vossloh ziet er toch maar vreemd uit, alsof iemand de andere kant van de cabine d'raf gehakt heeft of zo, blijf dat een vreemd gezicht vinden...

Aankomend weekend is Station Hengelo CS gesloten. Dus geen treinverkeer tussen Enschede/Almelo en Oldenzaal/Zutphen, daarnaast wordt het gehele busstation van Hengelo CS tijdelijk verplaatst.
Iets met zoeken naar on-ontplofte bommen...
Nu maar hopen dat de NS eens een keer bussen inzet.
Wel een positiefs iets over de NS: Kan eindelijk eens met de pinpas betalen bij de touchscreenkaartjesautomaten
[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 09-10-2008 19:29 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dit topic is gesloten.