Dan nog kun je de ruimte tussen beide koppen (neuzen) opvatten in de lengte (dus de schortbeplating op het dak) of in de breedte (op de kop zelf).
Deze heb ik ook gezien in Roemenie.--WaaZaa-- schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 12:05:
Ze lijken volgens mij precies op deze franse dingen: [afbeelding]
[afbeelding]
Leuk en aardig, maar dat is niet de gangbare terminologie, dus mag die verwarring ontstaan?djiwie schreef op zondag 27 januari 2008 @ 01:52:
[...]
Dan nog kun je de ruimte tussen beide koppen (neuzen) opvatten in de lengte (dus de schortbeplating op het dak) of in de breedte (op de kop zelf).
Koperdieven aan het werk op de Betuweroute:
Waarom ze het nou continue Betuwelijn noemen is me een raadsel, want dat is een compleet ander traject...
Toch zit ik te wachten op de dag dat een van de niet-zo-snuggere diefjes zich vergrijpt aan de 25 kV-bovenleiding en zichzelf electrocuteert en zich op die manier nomineert voor de Darwin Awards....
nu.nlParticuliere beveiligingsdiensten zorgen dag en nacht voor de bewaking van de Betuwelijn. Aanleiding hiervoor zijn vertragingen op het spoortraject die worden veroorzaakt door koperdiefstal.
Dat liet een woordvoerster van Keyrail, exploitant van de goederenlijn, zondag weten.
De politie pakte woensdagavond nog een 18-jarige jongen uit het Gelderse Buren op, omdat hij koperen kabels langs de Betuwelijn wilde stelen. Ook een 20-jarige vrouw werd aangehouden, op verdenking van medeplichtigheid. De afgelopen maanden is meer sprake geweest van koperdiefstal langs de lijn.
"Zodra er meer treinen rijden, neemt het aantal diefstallen af", aldus de zegsvrouw. Op dit moment gaan er tachtig treinen per dag over het spoor, maar dat aantal gaat in april omhoog. "Dan is er maar weinig tijd voor sabotage", volgens de woordvoerster.
De Betuwelijn heeft een detectiesysteem gekregen, dat direct een signaal afgeeft als er wordt geknoeid aan de leidingen. Hierdoor is de politie snel op de hoogte als dieven ergens langs de spoorlijn hun slag proberen te slaan.
De 160 kilometer lange goederenspoorlijn tussen het havengebied van Rotterdam en Duitsland heeft 4,7 miljard euro gekost. Koningin Beatrix liet in juni vorig jaar de eerste trein vertrekken.
Waarom ze het nou continue Betuwelijn noemen is me een raadsel, want dat is een compleet ander traject...
Toch zit ik te wachten op de dag dat een van de niet-zo-snuggere diefjes zich vergrijpt aan de 25 kV-bovenleiding en zichzelf electrocuteert en zich op die manier nomineert voor de Darwin Awards....
Virussen? Scan ze hier!
Anoniem: 9449
Ze kunnen dan beter proberen hun slag te slaan op een 1,5 kV traject lijkt me. Niet alleen vanwege de spanning maar ook omdat deze draden veel dikker (zouden moeten) zijn.
Vanochtend aangekomen en nu uit Venlo vertrekkend op proef- en afnamerit: GTW 2/6 207.
In enige mate hoera-hoera is het per volgende week weer gaan rijden van treinen over Weert-Budel.
In enige mate hoera-hoera is het per volgende week weer gaan rijden van treinen over Weert-Budel.
[ Voor 64% gewijzigd door Luke! op 29-01-2008 13:30 ]
Rolandrail is weer geupdate, met onder andere een V200 in actie:
http://www.rolandrail.net/nieuws/08/fp_01960.htm
Briljante foto's trouwens op:
http://www.flickr.com/photos/cargofrank/
Site laat vooral foto's zien van rangeer-situaties. Er wordt nog maar 1/2 jaar op gepost, dus dit belooft nog veel moois...
Briljante foto's trouwens op:
http://www.flickr.com/photos/cargofrank/
Site laat vooral foto's zien van rangeer-situaties. Er wordt nog maar 1/2 jaar op gepost, dus dit belooft nog veel moois...
[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 30-01-2008 01:24 ]
Apparte lokAnoniem: 9449 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 15:17:
Rolandrail is weer geupdate, met onder andere een V200 in actie:

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
De bovenleiding in DE vind ik juist heel licht en elegant. Kan ook prima met 15 kV. Het kost waarschijnlijk maar een fractie van wat ze er in NL aan uitgeven. Hier is alle lomp en zwaar (overgedimensioneerd), zelfs de 25 kV trajecten (en dan bedoel ik niet de trajecten zoals A'dam - Utrecht, waar in eerste instantie 1,5 kV op zal blijven staan).
Ik zat pas geleden in een Arriva. En zag een klein rekje achter een stoel hangen, met daarin een laddertje of een uitklapbaar plankje..

Iemand enig idee wat dit moet voorstellen? Om rolstoelers makkelijk naar binnen te kunnen rijden (hoewel die uitschuifbare treeplanken al handig daarvoor zijn?) of..?

Iemand enig idee wat dit moet voorstellen? Om rolstoelers makkelijk naar binnen te kunnen rijden (hoewel die uitschuifbare treeplanken al handig daarvoor zijn?) of..?
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Denk nog niet naar de sloop. Wellicht naar zwolle om daar gestald te worden oidSv3n schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 13:48:
Zag net in Velp een hele rij wadlopers rijden in de richting van Zutphen, waren er zeker een stuk of 6. Op weg naar de sloop ?
klopt, volgens mich op somda zijn het de 3103, 3114, 3119, 3218, 3222 en de 3226. Alle 2-tjes gaan er bij Veolia dus uit, ze houden geloof ik nog 4 of 5 1-tjes over omdat nog niet alle GTW's binnen zijnIJnte schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 13:52:
[...]
Denk nog niet naar de sloop. Wellicht naar zwolle om daar gestald te worden oidZe zijn iig gesignaleerd op Zwolle Rangeer terein.
hoewel, iedereen telt 6 bakken. Denk dus dat er een 1-tje teveel is geteld door mich
[ Voor 9% gewijzigd door SleutelMan op 31-01-2008 14:15 ]
Zoals al diverse keren in dit topic gemeld: de afvoer van vier stellen (3103+3114+3222+3226) van Nijmegen naar Zwolle. Stelletje vijf en zes (3218+3119) zijn ook al gebracht. Ze gaan niet naar de sloop, maar worden in Amsterdam gestald.Sv3n schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 13:48:
Zag net in Velp een hele rij wadlopers rijden in de richting van Zutphen, waren er zeker een stuk of 6. Op weg naar de sloop ?
N.a.v. de trala op Sombaaaa: planning

[ Voor 29% gewijzigd door Luke! op 31-01-2008 17:22 ]
nu.nlNiet langer koukleumen op een tochtig station. Voor de treinreiziger die hier regelmatig last van heeft, zijn de nieuwe warmtezuilen op station Amsterdam Amstel vast een verademing.
Met een druk op de knop kan de liefhebber een van de twee zuilen activeren, waarna hij in een straal van 4 tot 5 meter warmte uitstraalt.
Dat maakte de NS vrijdag bekend.
De warmtezuilen zijn nieuw in Nederland, maar staan al wel op Gare du Nord in Parijs. Met de verwarmingssystemen, die voorlopig op proef zijn, willen de NS en Prorail het verblijf op het station comfortabeler maken.
De warmtezuil werkt pas als het kouder is dan 12 graden en schakelt automatisch na 4 minuten uit. De stroom wordt opgewekt door zonne-energie.
De zuilen staan er in eerste instantie tot eind maart. Volgens een woordvoerster van de NS wordt daarna gekeken of ze blijven, en of ook op andere stations in het land reizigers zich kunnen opwarmen.
Op zich wel een grappig idee, maar ik vraag me af hoelang zo'n paal het zou overleven, als je het gedrag van veel Nederlandse jongeren eens aanziet. Ik hoop heel lang, maar ik vrees dat ze binnen 8-10 dagen beiden total-loss gesloopt zijn...
Virussen? Scan ze hier!
http://ns.nl/pages/storingen.htmlStoringen
Tijdelijk geen actuele informatie i.v.m. een storing.Onze excuses daarvoor.
humor..
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell
De eerste commercië inzet van een BR186 in Nederland is een feit. ITL is met zo'n ding nu aan de rol richting de Blijfhoek.
Tot zover gaan ze goed. Maar om nou te zeggen dat ze 4-5 meter verwarmen...wildhagen schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 17:58:
[...]
nu.nl
Op zich wel een grappig idee, maar ik vraag me af hoelang zo'n paal het zou overleven, als je het gedrag van veel Nederlandse jongeren eens aanziet. Ik hoop heel lang, maar ik vrees dat ze binnen 8-10 dagen beiden total-loss gesloopt zijn...
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Misschien een gekke vraag, maar met een beetje mazzel bestaan die niet.. 
Mijn zoontje wil al een tijdje heel graag met een nieuwe dubbeldekker (IRM) mee. Ik woon in Deventer, en zo af en toe rijden ze wel eens tussen Zwolle en Nijmegen. Zaterdag wordt de dag dat we gaan, en ik vroeg me af of er een mogelijkheid is om van te voren te zien wanneer er zo'n trein langskomt.
Op de NS site zie ik wel treinnummers, maar volgens mij is dat gewoon van de dienst en heeft dat niet zoveel te maken met wat er rijdt. Anders wordt het denk ik maar een dagkaart voor mij en gaan we wel naar Arnhem en springen we daar in de eerste de beste die we zien
Mijn zoontje wil al een tijdje heel graag met een nieuwe dubbeldekker (IRM) mee. Ik woon in Deventer, en zo af en toe rijden ze wel eens tussen Zwolle en Nijmegen. Zaterdag wordt de dag dat we gaan, en ik vroeg me af of er een mogelijkheid is om van te voren te zien wanneer er zo'n trein langskomt.
Op de NS site zie ik wel treinnummers, maar volgens mij is dat gewoon van de dienst en heeft dat niet zoveel te maken met wat er rijdt. Anders wordt het denk ik maar een dagkaart voor mij en gaan we wel naar Arnhem en springen we daar in de eerste de beste die we zien
Ze rijden in de intercities tussen Nijmegen en Zwolle, maar slechts in grofweg één op de drie tot de helft van alle treinen. Vanuit Arnhem rijden ze alle intercities naar Den Haag c. en Den Helder. Een gelukje voor je zoontje (en jouSh0ckTr00per schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 19:53:
Misschien een gekke vraag, maar met een beetje mazzel bestaan die niet..
Op zaterdag rolt al dat IRM materieel van de lijn uit Den-Helder toch richting Nijmegen?
'vroegah' deed elke intercity met als eind station Den-Helder alleen nu is dat wat aan gepast en weet ik 't niet meer.
'vroegah' deed elke intercity met als eind station Den-Helder alleen nu is dat wat aan gepast en weet ik 't niet meer.
Dan kijk je toch even in de Reisplanner? De IC's uit Den Helder rijden altijd door naar Nijmegen; die uit Den Haag alleen op bepaalde tijden.GoldenSample schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:07:
Op zaterdag rolt al dat IRM materieel van de lijn uit Den-Helder toch richting Nijmegen?
Qua idee dus een beetje hetzelfde als ICE-3 en enkele andere moderne ICE-varianten als ik het zo lees.Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:16:
Misschien al langsgeweest: De opvolger van de TGV.
Mja, de 3000 serie doet dus Den Helder-Nijmegen en voor zover ik weet stopt er geen andere serie op Den Helder. Het kan zijn wegens een of andere storing etc dat er mss tot Asd of tot Ut werd geredenGoldenSample schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:07:
Anoniem: 78739
Laatst moest ik van Brussel naar Schiphol, er waren stakingen in Frankrijk en Duitsland, dus ik dacht dat ik geen problemen zou hebben. Niets was echter minder waar: In Roosendaal stonden we een half uur stil waarna ze ons meldden dat de trein defect was en iedereen moest uitstappen. Volgens een treinbestuurder konden we best via 's Hertogenbosch gaan maar daar aangekomen reed de trein niet verder wegens spoorwerkzaamheden.
Toen had ik de keuze tussen een trein die meteen naar Amsterdam vertrok of een trein die een half uur later naar Schiphol zou vertrekken. Volgens de planning zou de directe trein naar Schiphol voordeliger zijn, dus heb ik een half uur gewacht. Tien minuten vooraleer de trein zou aankomen kreeg ik te horen dat de trein afgelast was. Ik heb nog een half uur moeten wachten voor de volgende trein naar Amsterdam, daar aangekomen had ik enkele minuten tijd voor de trein naar Schiphol die ik net haalde.
Uiteindelijk ben ik 35 minuten voor departure time aangekomen op de luchthaven. Gelukkig was er weinig volk, kan ik hard lopen, had ik reeds een boarding pass en had de vlucht een kwartier vertraging, anders had ik mijn vlucht waarschijnlijk gemist, alsook het hotel op mijn bestemming en de volgende vlucht. Ik was dus zes uur voor departure time in Brussel vertrokken en toch had ik bijna mijn vlucht gemist...
Mijn ouders hebben enkele jaren geleden iets gelijkaardigs meegemaakt: In Roosendaal kon de trein niet verder omdat er geen vervangende treinbestuurder ter beschikking was, gelukkig was er meteen een andere trein naar Schiphol en hebben ze hun vlucht niet gemist...
Toen had ik de keuze tussen een trein die meteen naar Amsterdam vertrok of een trein die een half uur later naar Schiphol zou vertrekken. Volgens de planning zou de directe trein naar Schiphol voordeliger zijn, dus heb ik een half uur gewacht. Tien minuten vooraleer de trein zou aankomen kreeg ik te horen dat de trein afgelast was. Ik heb nog een half uur moeten wachten voor de volgende trein naar Amsterdam, daar aangekomen had ik enkele minuten tijd voor de trein naar Schiphol die ik net haalde.
Uiteindelijk ben ik 35 minuten voor departure time aangekomen op de luchthaven. Gelukkig was er weinig volk, kan ik hard lopen, had ik reeds een boarding pass en had de vlucht een kwartier vertraging, anders had ik mijn vlucht waarschijnlijk gemist, alsook het hotel op mijn bestemming en de volgende vlucht. Ik was dus zes uur voor departure time in Brussel vertrokken en toch had ik bijna mijn vlucht gemist...
Mijn ouders hebben enkele jaren geleden iets gelijkaardigs meegemaakt: In Roosendaal kon de trein niet verder omdat er geen vervangende treinbestuurder ter beschikking was, gelukkig was er meteen een andere trein naar Schiphol en hebben ze hun vlucht niet gemist...
Anoniem: 26121
Op http://www.deredactie.be/...tie/buitenland/080205_AGV wordt geschreven:
Op France 24 wordt ook niet gerept over dat record.
Dat record is toch met een 'oude' TGV gehaald? Volgens mij lullen die Belgen uit hun Belgische nekkenDe nieuwe AGV zal 40 kilometer per uur sneller kunnen rijden dan zijn voorgangers en concurenten. Hij heeft ook een nieuw snelheidsrecord laten optekenen: 574,8 kilometer per uur.
Ghe, ik zat dagelijks op die lijn toen in 1995 met trots werd aangekondigd dat de 'schrootlijn' allemaal nieuw materieel zou krijgen. Ik was nog niet van school af toen de eerste 'schroot' stellen alweer redenLuccus schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 19:58:
[...]
Ze rijden in de intercities tussen Nijmegen en Zwolle, maar slechts in grofweg één op de drie tot de helft van alle treinen. Vanuit Arnhem rijden ze alle intercities naar Den Haag c. en Den Helder. Een gelukje voor je zoontje (en jou) is dan dat de IC's tussen Nijmegen en Zwolle met de instroom van de nieuwe IRM'en integraal met dat materieel gereden gaat worden.

In elk geval bedankt voor alle antwoorden. Dan wordt het zo te zien een rondje Deventer, Arnhem, Utrecht en weer terug naar Deventer.
Om nog even hierop terug te komen, de 2000 serie (Ah-Gvc) werd vroeger bijna geheel (driekwart) gereden met IRM en voor de rest met ICR, inmiddels (met de dienstregeling 2008) zijn er in totaal 4 ICR composities, 1 ICL en ik geloof 4 IRM. Maar die ICL word al tijden vervangen door ICR en af en toe word ook ICM wel in de 2000 ingezet. Een voorbeeld van een serie die integraal word gereden met IRM is de 3000 (Hdr-Nm) of de 800 (maar die komt niet in NijmegenLuccus schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 19:58:
[...]
Ze rijden in de intercities tussen Nijmegen en Zwolle, maar slechts in grofweg één op de drie tot de helft van alle treinen. Vanuit Arnhem rijden ze alle intercities naar Den Haag c. en Den Helder. Een gelukje voor je zoontje (en jou) is dan dat de IC's tussen Nijmegen en Zwolle met de instroom van de nieuwe IRM'en integraal met dat materieel gereden gaat worden.
Ik wil ook wel onderweg naar school in zon nieuwe IRM reizen een keer. Toch leuk een nieuwe trein ontdekken en kijken wat er alweer vernield is, en of die vrolijke doedelzak bij het optrekken weg is.
Ik heb nu regelmatig dat ik de trein moet hebben van nijmegen naar arnhem (pak dan de trein in nijmegen naar den helder) en elke keer worden net voor mij de krantjes opgeruimd
(zo rond 8.30), echter hoevaak worden die treinen schoongemaakt echt met zeep? Want in die IRM treinen zit ik vaak op het balkon bij die dubbele zitting en die prullenbakken meuren alsof er al 1 maand fruit zit te rotten erin.
Ik heb nu regelmatig dat ik de trein moet hebben van nijmegen naar arnhem (pak dan de trein in nijmegen naar den helder) en elke keer worden net voor mij de krantjes opgeruimd

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Dat was een soort kruising tussen een TGV-POS en een AGV. Onder de drie tussenbakken zaten twee AGV-motordraaistellen (in totaal twee dus, niet twee per tussenbak, het gaat hier namelijk om jacobsdraaistellen).Anoniem: 26121 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 21:57:
Op http://www.deredactie.be/...tie/buitenland/080205_AGV wordt geschreven:
[...]
Dat record is toch met een 'oude' TGV gehaald? Volgens mij lullen die Belgen uit hun Belgische nekkenOp France 24 wordt ook niet gerept over dat record.
[ Voor 7% gewijzigd door Commendatore op 06-02-2008 00:41 ]
Het was toch zo dat de nieuwe IRM'men zonder cateringlift, en met stopcontact in 1e klas toch vanaf April zouden instromen?
Nee?Ariën Clay schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 09:47:
Het was toch zo dat de nieuwe IRM'men zonder cateringlift, en met stopcontact in 1e klas toch vanaf April zouden instromen?
O ja! Daar zit inmiddels getrokken mat. in. Alhoewel er volgens mij maar vier getrokken stammen inzitten en in het weekend eentje minder (dus meer IRM)... Goh, en ik ben niet eens blond.SleutelMan schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 23:25:
[...]
Om nog even hierop terug te komen, de 2000 serie (Ah-Gvc) werd vroeger bijna geheel (driekwart) gereden met IRM en voor de rest met ICR, inmiddels (met de dienstregeling 2008) zijn er in totaal 4 ICR composities, 1 ICL en ik geloof 4 IRM. Maar die ICL word al tijden vervangen door ICR en af en toe word ook ICM wel in de 2000 ingezet. Een voorbeeld van een serie die integraal word gereden met IRM is de 3000 (Hdr-Nm) of de 800 (maar die komt niet in Nijmegen).

Dat wordt in Arnhem dus de 3000 naar Den Helder pakken - het zekere voor het onzekere nemend.
[ Voor 12% gewijzigd door Luke! op 06-02-2008 12:23 ]
Vziw op tijd voor de nieuwe dienstregeling, dat zal dan wel iets van september/oktober worden gok ik. Ik bedoel, STM testritten worden nu al gedaan en die komen eind 2008/begin 2009 in dienst, er is nog geeneens een rijvaardig nieuw IRM stel beschikbaar
@Luccus: 4 stammen ICR klopt, alleen is er in de planning sprake van 1 stam ICL die ik echter alleen de eerste paar weken heb zien rijden, volgens berichten op somda zat dat ding nu ergens in de 1500 oid. word iig vervangen door IRM en af en toe ICM.
Sowieso zijn er in intercity's welk vaker wisselende materieelsoorten aanwezig, behalve in de series waarin word gekoppeld (zoals de 3000 en 800 die moeten splitsen of inkorten), daarin word uiteraard geen getrokken materieelsoorten ingezet. ICR zit vooral in de langere diensten zoals de 2000 en de 3600. Alleen jammer dat de ICM op de 3000 is vervangen door IRM (hoewel dat natuurlijk ook al tig jaar geleden is

Ah, ik ben niet de enige. IRM is best mooi materieel, maar vooral en alleen als het als twee gekoppelde zesjes voorbij komen zeilen. Anders...SleutelMan schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 23:44:
[...]
zitcomfort van IRM was bij een retourtje Klp-Hdr niet om over naar huis te schrijven.
Ik vind de stoelen prut, vooral die met kunstleer, de stoffen stoelen zitten wat lekkerder.
Ik vind de airco prut, vooral als je stilstaat hoor je hoeveel lawaai dat ding maakt, als je rijdt valt het minder op totdat hij een keer uitvalt, dan is het opeens stil en een veel betere temperatuur (want ook als het buiten vriest blaast dat ding koud).
Ik vind het rijcomfort prut, niet alleen bovenin maar zelfs onderin voel je die slingerbeweging van dat materieel. Het is zo erg dat ik bovenin me erg moet inspannen om goed de stylus op mijn PDA te positioneren.
Kortom: rijcomfort? Is er niet. Geef mij maar ICR.
Signatures zijn voor boomers.
En in de zomer is de airco regelmatig stuk...Maasluip schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 07:58:
[...]
Ik vind de airco prut, vooral als je stilstaat hoor je hoeveel lawaai dat ding maakt, als je rijdt valt het minder op totdat hij een keer uitvalt, dan is het opeens stil en een veel betere temperatuur (want ook als het buiten vriest blaast dat ding koud).
En ja, dat ritje Klp-Hdr was met stoffen zittingenMaasluip schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 07:58:
[...]
Ah, ik ben niet de enige. IRM is best mooi materieel, maar vooral en alleen als het als twee gekoppelde zesjes voorbij komen zeilen. Anders...
Ik vind de stoelen prut, vooral die met kunstleer, de stoffen stoelen zitten wat lekkerder.
Ik vind het rijcomfort prut, niet alleen bovenin maar zelfs onderin voel je die slingerbeweging van dat materieel. Het is zo erg dat ik bovenin me erg moet inspannen om goed de stylus op mijn PDA te positioneren.

Probleem bij de 3000 is dat (naast dat er niet genoeg ICR/ICM beschikbaar is) dat er op bepaalde trajecten (Ut-Asd, Ut-Ah) de drukte zo groot is dat je dat niet met enkeldeks materieel aankan, zeker niet in de spits (ik moest regelmatig een retourtje Klp-Nm doen en dat was zeker in de spits af en toe moeilijk om een stoel te vinden, zelfs in een dienst met 2x VIRM VI

Van de airco heb ik meestal niet zo'n last, en dat schommelen valt in vergelijking met GTW op de maaslijn ook nog reuze mee

[ Voor 12% gewijzigd door SleutelMan op 07-02-2008 15:40 ]
Vandaag weer een VIRM 4'tje in de 3000 (3059).. Er werd in de trein weer excusses aangeboden voor het tekort aan materieel. Er werdt aanbevolen dat mensen die bij Klp of Ed eruit moesten dat die op het balkon gingen staan om het in en uit stappen te versnellen..
Het enigste wat ik nu erg mis in de dienstregeling is een rechtstreekse trein van Nijmegen naar Arnhem Presikhaaf. Als ze de 3700 serie (Nijmegen-Zwolle en vv) nu zouden laten stoppen ook op Arnhem presikhaaf dan was het voor de nijmeegse studenten iets makkelijker naar de HAN te komen. En als het goed wordt getimed heb je ongeveer een kwartiersregeling naar de HAN. Als bijkomend voordeel is er ook nog dat het ongeloofelijk langzaam verbouwende station Arnhem wat wordt ontzien qua overstap.
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Hoe is dat trouwens met lelylaan.. Dat station heet gewoon 'Amsterdam Lelylaan', maar toch stáát iedereen bij NS erop dat 'de lelylaan' te noemen, zelfs in de omroep. (Hoewel tuffie 't niet doet, maar de handmatige omroepers wel.)
Amsterdam Zuid (WTC), Amsterdam Bijlmer (ArenA), zo kan ik er nog wel een paar die de ene dag wel volledig worden genoemd, de volgende dag nietCyBeR schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 00:00:
Hoe is dat trouwens met lelylaan.. Dat station heet gewoon 'Amsterdam Lelylaan', maar toch stáát iedereen bij NS erop dat 'de lelylaan' te noemen, zelfs in de omroep. (Hoewel tuffie 't niet doet, maar de handmatige omroepers wel.)
Had trouwens een heel uitgebreide reactie getikt op wontcacheme, alleen die ben ik ff kwijt

Mja, maar 't viel me op dat 't bij lelylaan heel consequent gebeurt. Alsof je laat zien dat je 'er bij hoort' door 't zo te zeggen, zegmaar.SleutelMan schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 01:04:
[...]
Amsterdam Zuid (WTC), Amsterdam Bijlmer (ArenA), zo kan ik er nog wel een paar die de ene dag wel volledig worden genoemd, de volgende dag niet.
De bus neem ik ook bijna dagelijks omdat ik nooit de aansluiting met de stoptrein heb bijna. Ik blijf het toch wel jammer vinden aangezien dit eerder altijd wel ging. Toen ging de stoptrein vanuit nijmegen ipv ede-wageningen en ook een sneltrein langs presikhaaf zonder te stoppen. Ach ja, met ene beetje geluk over een half jaar nog maar 10 minuten met de bus ivm minor. Wat me ook opvalt is de geweldige tijd tussen de snel/stoptrein naar rosendaal, de syntus en de trein vanuit den helder. 3 treinen over 1 spoor in 9 minuten. Gelukkig geeft dat ook nooit vertragingSleutelMan schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 01:04:
[...]
Had trouwens een heel uitgebreide reactie getikt op wontcacheme, alleen die ben ik ff kwijt![]()
. Kort gezegd is dat het traject vrij druk is en in het geval van de 3700 gedeeltelijk enkelsporig (plus slechts 2 perrons in Deventer) waardoor er waarschijnlijk weinig rek in de dienstregeling zit. Bovendien kun je vanaf Ah ook naar presikhaaf via de bus, niet dat ik je standpunt per se wil ontkrachten maar praktisch gezien zitten er nogal wat haken en ogen aan lijkt me. Trouwens, dat zou het begrip 'intercity' (voorzover dat nog bestaat bij de NS
![]()
) nog verder ontkrachten
![]()
.

Niet zo netjes dit, dat alle sporen meteen buiten werking zijn. Sein- en wisselstoring is zeker een generieke melding (m.a.w. er is in werkelijkheod een sein- of wisseldstoring)?ROTTERDAM - Door een sein- en wisselstoring is er sinds vrijdag 10.35 uur geen treinverkeer mogelijk van en naar Rotterdam Centraal en Dordrecht. Dat meldde ProRail.
Een woordvoerder kon nog niet zeggen wanneer weer treinverkeer mogelijk is.
Nee, er was een computerstoring. Duurde een half uur.Anoniem: 9449 schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 11:34:
[...]
Niet zo netjes dit, dat alle sporen meteen buiten werking zijn. Sein- en wisselstoring is zeker een generieke melding (m.a.w. er is in werkelijkheod een sein- of wisseldstoring)?
Na het ritje van vandaag kan ik dat onderschrijven. In Deventer kwam er al 1 aanrijden richting Nijmegen, en bovenin begon mijn zoontje na 5 minuten wit weg te trekken; zijn we maar op het balkon gaan zitten voor het geval dat. Bij zutphen beneden gaan zitten, maar dat hielp niks. Alleen op het balkon ging het goed. Komen we in Arnhem, hebben we op de stoptrein naar Zutphen na alleen keuze uit IRM. Toch maar naar Utrecht CS gegaan, en daar eerst met de Sprinter naar A'dam Zuid, met de DD-AR naar Schiphol (ook boven gezeten, nergens last van) en na even vliegtuigen gekeken te hebben met de ICM terug naar Deventer. Dat stuk heb ik het meest genoten; mijn zoon wat minder want die had geen klapstoel meerMaasluip schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 07:58:
[...]
Ah, ik ben niet de enige. IRM is best mooi materieel, maar vooral en alleen als het als twee gekoppelde zesjes voorbij komen zeilen. Anders...
...
Mijn ervaring met (V)IRM is juist dat boven het beste is. Die ervaring is gebaseerd op het stuk Woerden-Bodegraven. Hier lijkt het spoor nogal op een woeste zee. Beneden wordt je op dat stuk het meest heen en weer geschud, maar boven valt het geschud en geslinger juist wel weer mee. Anderen die ook vaak dat stuk reizen vinden dat ook.
Mooie foto's trouwens, die eerste sluit de discussie van een paar pagina's terug definitief
Mooie foto's trouwens, die eerste sluit de discussie van een paar pagina's terug definitief
Geweldige acties op het spoor vanochtend weer in nijmegen. De trein van 8.14 (roosendaal-arnhem) had +15, ze laten vervolgens de intercity van 8.22 naar den haag wachten, daardoor de 8.28 naar zwolle ook. Komt vervolgens om 8.35 de trein vanuit roosendaal aanrijden, die blijft vervolgens 7 minuten staan, de trein van 28 rijdt om 37 weg, de trein van 8.22 valt vervolgens uit. Sturen ze om 8.42 de stoptrein weg naar arnhem en 1 minuut daarna de sneltrein van 8.39 naar den helder. Die had vervolgens een stoptrein voor zijn VIRM neus hangen, waardoor de reis van 12 minuten naar Arnhem uitliep tot 30 minuten.
Laat dan toch die stoptrein nog 1 minuut wachten en eerst de IC's rijden.
nu issie wel dicht
Ziet er toch wat vreemd uit. Zo'n kleurig nieuw ding van de NS. Zolang ze die nieuwe V-IRM maar niet zo gaan schilderen.
Trouwens waar is het NS logo voor aan de zijkant van de koppen. Op de mokups staat die ook zo, maar nu hebben ze de logo's toch maar op de conventionele plekken geplaatst?
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Net door 'n defect spoor tussen Utrecht en Vleuten 'n half uur staan wachten. Kon alleen niks zien omdat ik op het balkon stond. Iemand enig idee wat er precies aan de hand was?
HENG HENG
Anoniem: 59888
Vervelend natuurlijk, maar wat wil je er nu verder mee zeggen? Dit voegt een beetje weinig toe zo, en het is hier geen NS/Prorail/Syntus/Veolia/$random klaagtopic.wontcachme schreef op maandag 11 februari 2008 @ 12:29:
Geweldige acties op het spoor vanochtend weer in nijmegen. De trein van 8.14 (roosendaal-arnhem) had +15, ze laten vervolgens de intercity van 8.22 naar den haag wachten, daardoor de 8.28 naar zwolle ook. Komt vervolgens om 8.35 de trein vanuit roosendaal aanrijden, die blijft vervolgens 7 minuten staan, de trein van 28 rijdt om 37 weg, de trein van 8.22 valt vervolgens uit. Sturen ze om 8.42 de stoptrein weg naar arnhem en 1 minuut daarna de sneltrein van 8.39 naar den helder. Die had vervolgens een stoptrein voor zijn VIRM neus hangen, waardoor de reis van 12 minuten naar Arnhem uitliep tot 30 minuten.![]()
Had geen tijd om mijn verhaal af te maken, want de les begonAnoniem: 59888 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 18:57:
[...]
Vervelend natuurlijk, maar wat wil je er nu verder mee zeggen? Dit voegt een beetje weinig toe zo, en het is hier geen NS/Prorail/Syntus/Veolia/$random klaagtopic.
Ik bedoel ermee, waarom doen ze niet slim en laten ze de andere treinen gewoon optijd rijden. Nu rijden er hierdoor 3 treinen te laat en 1 valt geheel uit. En ook, waarom een stoptrein voor een intercity laten rijden? Dat lijkt me vragen om problemen en al helemaal op die kleine stukjes tussen nijmegen en Arnhem
Ghehe, de stoelen zitten nog in de plastic
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Zoals altijd weer mooie foto'sLuccus schreef op maandag 11 februari 2008 @ 19:52:
Voor de S70- en S100-freaks:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Vraagje over de STL in dit geval: Waarom rijdt ie met 2 panto's naar boven
Aldus:
Kan iemand er meer over vertellen? Welke trein?
code:
1
2
| 16:12:21 11-02-08 P 1 TREINBRAND STATIONSWEG 3 WRD Station Woerden (Classificatie: middelbrand) Eenh: WRD782 DOV899 KMR7|2 Woerden - post Woerden - postcommandant |
Beproeven gedrag stroomafnemers.IJnte schreef op maandag 11 februari 2008 @ 20:10:
[...]
Zoals altijd weer mooie foto's![]()
Vraagje over de STL in dit geval: Waarom rijdt ie met 2 panto's naar boven1 zou toch voldoende moeten zijn lijkt me
quote van somda:Ariën Clay schreef op maandag 11 februari 2008 @ 20:22:
Aldus:
code:
1 2 16:12:21 11-02-08 P 1 TREINBRAND STATIONSWEG 3 WRD Station Woerden (Classificatie: middelbrand) Eenh: WRD782 DOV899 KMR7|2 Woerden - post Woerden - postcommandant
Verder er niets over gevondenVolgens Stephan(Spoorhaasje) bestond de defecte trein bij Woerden zojuist uit drie planV stellen(2 gereviseerde 400'tjes en een 900'tje). Trein was de 9850 met brand in de tractie-installatie.
heet nieuws
Om 20.00 uur stonden de defecte stellen mat'64 nog steeds in Woerden langs spoor 2. Waren de stellen 475, 464 en 828. Als ik het goed heb begrepen zijn van stel 464 de tractiemotoren verbrand. Kort daarop zijn ze waarschijnlijk op eigen kracht richting Ut gegaan. Kleine remproef werd namelijk al genomen.
[ Voor 21% gewijzigd door SleutelMan op 11-02-2008 22:19 ]
Volgens Somda een onterecht verwijderde damwand.Spacecowboy schreef op maandag 11 februari 2008 @ 15:15:
Net door 'n defect spoor tussen Utrecht en Vleuten 'n half uur staan wachten. Kon alleen niks zien omdat ik op het balkon stond. Iemand enig idee wat er precies aan de hand was?
Jij reist die S70/S100 ook overal achterna hé Luc...
Oh?
[ Voor 123% gewijzigd door Luke! op 13-02-2008 00:37 ]
RolandRail is weer geupdate...
Toch leuk, de eerste keer dat ik dubbeltractie met E zie op NL spoor:
http://www.rolandrail.net/nieuws/08/fp_01973.htm
En dit:
En dit:

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 13-02-2008 01:58 ]
Ze zijn bij ons bezig om het spoor te verdiepen, misschien is het interessant om een kijkje te nemen op de website, daar staat precies hoe ze alles doen.
http://www.prorail.nl/Pro...lmelo+verdiept/Nieuws.htm
http://www.prorail.nl/Pro...lmelo+verdiept/Nieuws.htm
Ik meen dat dat niet mocht op het NL spoor toch dubbeltractieAnoniem: 9449 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 01:03:
RolandRail is weer geupdate...
En dit:
[afbeelding]
Duidelijk nog nooit in Venlo geweest. Dubbeltractie 151 met een dikke kolentrein de berg op. Altijd spectaculair.
De maximale stroom die je in Nederland mag trekken is 4000A. Een 1600 doet al 3000A, dus is dubbeltractie niet mogelijk. Alleen de 1700'den zijn er voor aangepast dat als ze in dubbeltractie rijden (twee DDAR stammen) ze op halve kracht werken.
Maar die twee Belgische loks rijden daar nog altijd onder 3000V en hebben maar een maximaal vermogen van 2470kW. Als ze al hun maximale vermogen kunnen halen onder 1500V (en dat kunnen ze niet omdat het loks met weerstandsturing zijn) dan nog komen ze niet aan de 4000A.
De maximale stroom die je in Nederland mag trekken is 4000A. Een 1600 doet al 3000A, dus is dubbeltractie niet mogelijk. Alleen de 1700'den zijn er voor aangepast dat als ze in dubbeltractie rijden (twee DDAR stammen) ze op halve kracht werken.
Maar die twee Belgische loks rijden daar nog altijd onder 3000V en hebben maar een maximaal vermogen van 2470kW. Als ze al hun maximale vermogen kunnen halen onder 1500V (en dat kunnen ze niet omdat het loks met weerstandsturing zijn) dan nog komen ze niet aan de 4000A.
Ik had het over NL spoor, vanaf Venlo is de netbeheerder DB. Eerder in dit topic was (volgens mij) ter sprake gekomen dat alleen RN (6400) en NMBS (met die 7700 diesels) in dubbeltractie reden in NL. Ik wist simpelweg niet dan de NMBS dit ook met E locs doet. (trouwens, doet ACTS met die 1200 + Belg ook dubbeltractie of is die Belg alleen reserve?)Maasluip schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 10:05:
Duidelijk nog nooit in Venlo geweest. Dubbeltractie 151 met een dikke kolentrein de berg op. Altijd spectaculair.
En dubbeltractie heeft natuurlijk niet alleen te maken met maximaal vermogen. Ze zouden een dubbele 1600 ook prima kunnen begrenzen op 4000A. Je hebt dan een dubbel aantal aangedreven assen (dus makkelijk wegkomen onder niet-ideale omstandigheden) en kan vlot optrekken naar 80 km/h (daar waar een enkele 1600 dit net niet alleen lukt met een trein >= 4000 ton).
Een andere reden dat de 1600 niet in dubbeltractie mag is dat ze dan stoorstromen voor de ATB genereren. En alweer omdat de HLE 26 een klassieke lok is (zonder thyristoren) heeft die dat probleem niet.
Een 1600 aanpassen zou dus niet alleen stroombegrenzing inhouden maar ook andere zaken. Is natuurlijk altijd mogelijk maar het kost geld.
Een 1600 aanpassen zou dus niet alleen stroombegrenzing inhouden maar ook andere zaken. Is natuurlijk altijd mogelijk maar het kost geld.
De 6700 kan worden bijgeschakeld vanuit de cabine van de 1200. Zie ook dit artikel.Anoniem: 9449 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 10:25:
[...]
Trouwens, doet ACTS met die 1200 + Belg ook dubbeltractie of is die Belg alleen reserve?
Leuke link, bedanktdjiwie schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 13:53:
De 6700 kan worden bijgeschakeld vanuit de cabine van de 1200. Zie ook dit artikel.
Ik weet wel dat er max 4kA uit de bovenleiding getrokken kan wordenMaasluip schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 10:05:
Ander onderwerp:
Iemand enig idee waar dit voor kan gaan dienen

@Klp
Gaat dus om het witte paaltje voor de stempelautomaat. Ik hoor net al iets van een OV chipkaart installatie maar dan moet er toch nog wat bij of niet
[ Voor 15% gewijzigd door IJnte op 13-02-2008 19:04 ]
Dat noemen ze voorbereidende werkzaamheden he
Is volgens mij ook voor de OV-Chipkaart.
Klopt, t.b.v. OV-chipkaart. Alternatief is het inbouwen van lezers in het materieel, zoals Veolia in de GTW's heeft gedaan.
Zag deze vanochtend voorbij komen over de brug tussen Dordt en Zwijndrecht. Had hem nog nooit gezien dus even gegoogled:

- NAC Breda -
Wat zit daar onder nou voor die wielen? Een soort koeienschuiver?Ritchie schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 09:48:
Zag deze vanochtend voorbij komen over de brug tussen Dordt en Zwijndrecht. Had hem nog nooit gezien dus even gegoogled:
[afbeelding]
HENG HENG
Dat is een baanschuiver. Niets nieuws overigens, ICM (Koplopers) hebben het bijvoorbeeld ook al jaren.Spacecowboy schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 17:15:
[...]
Wat zit daar onder nou voor die wielen? Een soort koeienschuiver?
Virussen? Scan ze hier!
Je bedoelt die lip die onder het koppelstuk doorloopt? m.i. hangt die toch wat hoger, en heeft 'ie een andere vorm... Of ben ik nou scheel?wildhagen schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 17:51:
[...]
Dat is een baanschuiver. Niets nieuws overigens, ICM (Koplopers) hebben het bijvoorbeeld ook al jaren.

Mja, mja je hebt wel gelijk, al ziet het er misschien iets anders uit...
[ Voor 15% gewijzigd door Spacecowboy op 15-02-2008 21:58 ]
HENG HENG
Die ja. Die is idd iets hoger dan die op deze foto, maar je hebt baanschuivers in verschillende maten he 
Die zijn destijds geplaatst om ontsporing bij botsing zoveel mogelijk te voorkomen. Oorspronkelijk had ICM ze namelijk niet. De 4042 was in 1987 de eerste waarmee proeven zijn genomen op dit gebied.
Vergelijk een ICM op deze foto zonder baanschuiver, met deze foto mét baanschuiver.
Die zijn destijds geplaatst om ontsporing bij botsing zoveel mogelijk te voorkomen. Oorspronkelijk had ICM ze namelijk niet. De 4042 was in 1987 de eerste waarmee proeven zijn genomen op dit gebied.
Vergelijk een ICM op deze foto zonder baanschuiver, met deze foto mét baanschuiver.
Virussen? Scan ze hier!
Pom pom pom-tie dom. Een pakketje uit Berlin in de vorm van de S100 2602 en een proefrit van de 2402.

[ Voor 36% gewijzigd door Luke! op 19-02-2008 22:44 ]
Best wel apart hoe ze zo'n trein vervoeren, eigenlijk nog nooit gezien..
Waarom rijd zo'n ding eigenlijk niet gewoon zelf naar de plek waar hij moet wezen? Heeft dat iets met dienstregelingen te maken ofzo?
@ hieronder:
Mjah idd, te laat ge-edit
Bedacht me net zelf ook dat er gewoon een koppeling op zit
Waarom rijd zo'n ding eigenlijk niet gewoon zelf naar de plek waar hij moet wezen? Heeft dat iets met dienstregelingen te maken ofzo?
@ hieronder:
Mjah idd, te laat ge-edit

[ Voor 92% gewijzigd door Enfer op 18-02-2008 18:55 ]
Wat zou eraan moeten beschadigen? Een koppeling is een koppeling.Enfer schreef op maandag 18 februari 2008 @ 18:48:
Best wel apart hoe ze zo'n trein vervoeren, eigenlijk nog nooit gezien..
Hoe zorgen ze er voor dat er geen beschadigingen aan de trein komen?
Edit tweede vraag:
Ze zijn bv. niet toegelaten, maar meer van belang in dit geval is dat zo'n stel niet bedrijfsvaardig is.Waarom rijd zo'n ding eigenlijk niet gewoon zelf naar de plek waar hij moet wezen? Heeft dat iets met dienstregelingen te maken ofzo?
[ Voor 29% gewijzigd door Luke! op 18-02-2008 18:58 ]
Ah de 2602 is nu ook al in Nederland dus?
Mooi geschoten foto, met beiden erop
.
De 2602 staat nu ook op de Bokkeduinen? Of is hij linea directa naar Ldd toe?
Mooi geschoten foto, met beiden erop
De 2602 staat nu ook op de Bokkeduinen? Of is hij linea directa naar Ldd toe?
Zijn die SleTjes wel uitgerust met een 25Kv 50hz installatie, anders heeft het geen nut om in de V-IRM de loze ruimte voor een 25 KV 50Hz elektrasysteem te laten zitten.
Nee, het is een spook op de fotoAriën Clay schreef op maandag 18 februari 2008 @ 21:24:
Ah de 2602 is nu ook al in Nederland dus?
Leidschendam heeft weinig met de stellen te maken op dit moment - het ding is dan ook naar de Bokkeduinen. Als eerste staan 176 km/u-raceritjes op de Schiphollijn op het programma.De 2602 staat nu ook op de Bokkeduinen? Of is hij linea directa naar Ldd toe?
Geen flauw idee. Bij VIRM gaat het niet om het "laten zitten" van de ruimte, maar is die juist bewust gecreëerd bij het VIRM-bestellingen. Overigens zijn alle moderne stellen modulair opgebouwd dus ik ga er vanuit dat de stellen makkelijker voor 25 kV om te bouwen zijn. Kort door de bocht een omvormer erin duwen.Termi schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:11:
Zijn die SleTjes wel uitgerust met een 25Kv 50hz installatie, anders heeft het geen nut om in de V-IRM de loze ruimte voor een 25 KV 50Hz elektrasysteem te laten zitten.
[ Voor 39% gewijzigd door Luke! op 18-02-2008 22:57 ]
Bovendien zijn ze ook al uitgerust met ATB-STM, en hoewel 25 kV en ERMTS niet per se tegelijkertijd hoeven is het natuurlijk wel een handige (en veelgebruikte) combinatieLuccus schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:53:
[...]
Nee, het is een spook op de foto.
[...]
Leidschendam heeft weinig met de stellen te maken op dit moment - het ding is dan ook naar de Bokkeduinen. Als eerste staan 176 km/u-raceritjes op de Schiphollijn op het programma.
[...]
Geen flauw idee. Bij VIRM gaat het niet om het "laten zitten" van de ruimte, maar is die juist bewust gecreëerd bij het VIRM-bestellingen. Overigens zijn alle moderne stellen modulair opgebouwd dus ik ga er vanuit dat de stellen makkelijker voor 25 kV om te bouwen zijn. Kort door de bocht een omvormer erin duwen.
Zo heb je 't nooit, zo heb je het 2x: alweer E dubbeltractie in NL!!!

En Maassluip, jouw 4000A argument (Maasluip in "Het grote spoorwegentopic deel 17") gaat hier dus niet op

En Maassluip, jouw 4000A argument (Maasluip in "Het grote spoorwegentopic deel 17") gaat hier dus niet op
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 20-02-2008 01:41 ]
Volgens mij zie ik op de foto niet een 1600 (waar Maassluip het over had) maar een duo 189'ers...Anoniem: 9449 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 01:40:
besides, volgens mij zijn de 189'ers ook ontworpen voor dubbeltractie (net zoals de 1700), het vermogen van die dingen weet ik zo niet uit mn hoofd maar het zou net zo'n regeling als bij de 1700 kunnen zijn waarbij beiden op half vermogen rijdendjiwie schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 08:01:
[...]
Volgens mij zie ik op de foto niet een 1600 (waar Maassluip het over had) maar een duo 189'ers...
Wat heeft dubbeltractie dan voor zin als je toch beide op half vermogen rijdt ? Het voorkomen van wielslip lijkt me een mogelijkheid, maar verder kan ik niet zo veel bedenken eigenlijk
hoe snel gaan de nederlandse treinen naar de 100 eigenlijk?
Facts don't care about your feelings
Inderdaad grip, je kunt sneller optrekken, en dat het er leuk uitziet.Carpento schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 09:22:
Wat heeft dubbeltractie dan voor zin als je toch beide op half vermogen rijdt ? Het voorkomen van wielslip lijkt me een mogelijkheid, maar verder kan ik niet zo veel bedenken eigenlijk
Je kunt vast wel zelf bedenken dat dat per materieeltype verschillend is toch?YoshiBignose schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 10:41:
'De Nederlandse trein' bestaat natuurlijk niet; er zijn nogal wat verschillende soorten treinen. Bovendien trekt een trein volgeladen met reizigers minder snel op dan een lege trein. Een losse loc zal ook sneller optrekken dan een loc met 4000 ton goederen erachter. Vermoedelijk trekken treinen sneller op met 25kV~ dan met 1500V. Op het Somda forum is een draadje over de optreksnelheid van materieel. Kleine samenvatting daaruit:YoshiBignose schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 10:41:
GTW: 50 seconden leeg, 60 seconden met reizigers
SGMm: 44 seconden
DDAR met 1700: 31 seconden
VIRM: 70 seconden
Dit zijn natuurlijk geen officiële cijfers, maar het geeft wellicht een richting aan.
uiteraard bedoelde ik met de nederlandse treinen de standaard treintjes die dagelijks mensen vervoeren in NL en ik begrijp natuurlijk dat ze allemaal verschillende snelheden hebben. daarom vroeg ik me af hoe snel ze waren vergeleken met elkaar.Anoniem: 26121 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:47:
[...]
'De Nederlandse trein' bestaat natuurlijk niet; er zijn nogal wat verschillende soorten treinen. Bovendien trekt een trein volgeladen met reizigers minder snel op dan een lege trein. Een losse loc zal ook sneller optrekken dan een loc met 4000 ton goederen erachter. Vermoedelijk trekken treinen sneller op met 25kV~ dan met 1500V. Op het Somda forum is een draadje over de optreksnelheid van materieel. Kleine samenvatting daaruit:
GTW: 50 seconden leeg, 60 seconden met reizigers
SGMm: 44 seconden
DDAR met 1700: 31 seconden
VIRM: 70 seconden
Dit zijn natuurlijk geen officiële cijfers, maar het geeft wellicht een richting aan.
een SGMm is een sprinter toch? wel apart dat die langzamer is dan de DDAR. toch leuke cijfers... en hoe zit het met de rammelbakken genaamd MAT64?
Facts don't care about your feelings
Kan het zo ook even niet vinden, uit ervaring weet ik wel dat het trager gaat dan SGM(m) (gohYoshiBignose schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:52:
[...]
uiteraard bedoelde ik met de nederlandse treinen de standaard treintjes die dagelijks mensen vervoeren in NL en ik begrijp natuurlijk dat ze allemaal verschillende snelheden hebben. daarom vroeg ik me af hoe snel ze waren vergeleken met elkaar.
een SGMm is een sprinter toch? wel apart dat die langzamer is dan de DDAR. toch leuke cijfers... en hoe zit het met de rammelbakken genaamd MAT64?

De 1700's in dubbeltractie is vooral (eigenlijk alleen) bedoeld voor combinatie met DD-AR, 2 stammen DD-AR worden dus gekoppeld waarmee de 1700's daarin dus de helft van het vermogen nodig hebbenCarpento schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 09:22:
Voor de fans (...) en geïnteresseerden staat in RM 252 het slotstuk over Veolia TLR dat met name handelt over de GTW's. Voor de hollanders onder de geïnteresseerden ook hier te vinden.
By the way: de eerste 189 (ex-DB 189 095) voor en in Veolia(-kleurstelling) nadert haar voltooiing. Loc is natuurlijk D+NL.
By the way: de eerste 189 (ex-DB 189 095) voor en in Veolia(-kleurstelling) nadert haar voltooiing. Loc is natuurlijk D+NL.
[ Voor 35% gewijzigd door Luke! op 24-02-2008 20:58 ]
Luccus schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 23:18:
Voor de fans (...) en geïnteresseerden staat in RM 252 het slotstuk over Veolia TLR dat met name handelt over de GTW's. Voor de hollanders onder de geïnteresseerden ook hier te vinden.
By the way: de eerste 189 (ex-DB 189 095) voor en in Veolia-kleurstelling nadert haar voltooiing. Loc is natuurlijk D+NL.
Cool dat ook Veolia met E gaat rijden.
Wat staat er (momenteel) eigenlijk voor spanning of de havenspoorlijn? Ik dacht 25 kV maar ik zie altijd die 1200'en op Waalhaven staan. Kan je in dat geval natuurlijk beter op Kijfhoek laten staan... Overigens heb ik nog nooit een E lok zien rijden (zelf) op de havenspoorlijn.
Dus is het 25 kV, 1,5 kV of helemaal niets?
Wat staat er (momenteel) eigenlijk voor spanning of de havenspoorlijn? Ik dacht 25 kV maar ik zie altijd die 1200'en op Waalhaven staan. Kan je in dat geval natuurlijk beter op Kijfhoek laten staan... Overigens heb ik nog nooit een E lok zien rijden (zelf) op de havenspoorlijn.
Dus is het 25 kV, 1,5 kV of helemaal niets?
Dit topic is gesloten.