Heb toen ik de 226BW ging kopen, 2 exemplaren gekocht bij verschillende winkels. Op deze manier wilde ik mijn kans vergroten op het krijgen van een S paneel, wetende dat ik één van de panelen zonder opgaaf van reden terug kon brengen en daarbij mijn geld retour zou krijgen.
Mijn eerste exemplaar kocht ik bij MM, de tweede kocht ik bij 4launch (internet). Kijkend op beide dozen viel mij op dat de één gemaakt was in Slovakia en de ander in Romania.
Ik ben begonnen met het unboxen en aansluiten van het scherm uit Slovakia. Zonder gelijk naar het hidden menu te kijken wat voor een paneel er in het exemplaar zat, ben ik een beetje gaan gamen en films gaan kijken. Wat mij eigenlijk direct opviel is dat ik het wit niet wit kreeg. Een blauwe gloed domineerde het scherm.
Daarnaast had ik mijn twijfels bij de echtheid van de kleuren. Backlight Bleeding vormde hiernaast ook een probleem. Bij het kijken van films op 16:9 bleef ik mij storen aan de overheersende witte doorschemering in de zwarte balken boven en onder. Bij het gamen kreeg ik duidelijk signalen van Ghosting door. Ik besloot in het hidden menu te gaan kijken naar het paneeltype, bleek een C paneel te zijn gemaakt door CMO
Tijd voor het tweede scherm uit Romania. Bij het aansluiten van dit scherm viel mij direct op dat de kleuren veel natuurlijker en duidelijker over kwamen. Daar kwam bij dat het wit ook echt wit was. Ik ben begonnen met het lager zetten van de contrast en brightness, dit omdat ik het gevoel had me te moeten insmeren met factor 30 zonnebrandcreme.
Na enige tijd gegamed te hebben kon ik geen enkele ghosting ontdekken. De Backlight Bleeding was ook bij dit scherm aanwezig maar in véééééééél mindere vorm en totaal niet storend. Out of the box was dit scherm qua instellingen erg goed, heb dan ook verder niets gecalibreerd behalve contrast en brightness. Na het kijken in het hidden menu bleek dat ik in het bezit was van een S paneel!
Ik heb het scherm uit Slovakia direct teruggebracht naar MM waar ik nog even naar het showmodel ben gaan kijken. Achteraf had ik het misschien kunnen weten. het showmodel had als enigste last van een blauwe gloed (tussen 30 andere schermen) Dit alles wil niet zeggen dat alle schermen uit Slovakia voorzien zijn van een C paneel. Toch is de kans groot als deze geproduceerd is januari 2008.
Voor het scherm uit Romania gemaakt in jan 2008 is de kans op een S paneel aanzienlijk groter. Echter, dit blijft natuurlijk afhankelijk van welk paneel er op stock is op dat moment. Als je het zeker wilt weten en je hebt de kans te kunnen kijken in een winkel naar het model. Kijk even op de achterkant van het toestel en let op het land en maand van de productie. Vervolgens even het hidden menu bekijken voor het paneeltype. Op de doos kun je dan zien of het productieland en maand overeen komen met die van achter op het showmodel. De kans is dan groot dat je een S paneel krijgt.
Ik vind het belachelijk dat Samsung met dit soort streken nog steeds goed weg komt. Ik vrees dat Samsung dezelfde methode zal hanteren in nieuwere schermen als deze al een tijdje uit zijn.
Al met al ben ik super tevreden over mijn S paneel!!
Have fun!
[
Voor 5% gewijzigd door
Anoniem: 253420 op 16-03-2008 23:35
]