Zojuist heb ik een Samsung T220 gehaald, aangezien dit het laatste exemplaar was dat beschikbaar was, is het een showmodel. Voordeel is natuurlijk dat je even kunt kijken of je dode pixels ziet ja of nee en dat je nog wat korting kunt krijgen. Helaas kleven er ook wat nadelen aan (zo heb ik nu reeds ondervonden), ten eerste kwam ik er thuis achter dat er geen beschermplaat aan de achterkant zit over het gedeelte waar de kabels aangesloten moeten worden. Het lijkt erop dat deze er wel behoort te zijn en als ik het bijgeleverde boekje bekijk, dan lijkt het er ook op dat deze plaat bevestigd moet worden (misschien dat een T220 bezitter kan bevestigen of er inderdaad een afdekplaat hoort te zitten over de kabelaansluitingen, net zoals bij de 226BW bijvoorbeeld?). Ten tweede, en dat zie ik helaas pas thuis, zie ik dat er een kras van enkele centimeters ergens over de zwarte glimmende rand van het scherm zit. Blijkbaar was ik in de winkel zo gefocust op pixels, dat ik die kras gemist heb.
Maar goed, het scherm toch maar opgesteld en nu ben ik deze reactie aan het typen. Eerst maar eens pixels testen, tot nog toe geen dode (sub)pixels gevonden. Hoe zit het verder met de kwaliteit van het scherm? Helaas geeft een volledig zwart scherm de nodige backlight bleeding, vooral aan de onderkant. Vergeleken met mijn 226BW is het verschil overduidelijk. Ook is het zwart een stuk minder zwart in vergelijking met de 226BW. Bij een volledig grijs of groen scherm heb ik de indruk dat sommige hoeken en randen van het scherm wat donkerder zijn dan de rest van het scherm. Bij het weergeven van foto's zijn de kleuren wel erg mooi en is het een stuk moeilijker om backlightbleeding of donkere vlekken te zien. De kleuren zijn dan erg mooi en afbeeldingen worden haarscherp weergegeven.
backlight bleeding onderaan
links de 226BW, rechts de T220
backlight bleeding bij meer omgevings licht
Verdere punten die mij opvielen waren ten eerste het menu van het scherm, de knoppen zitten aan de zijkant, wat betekend dat je ze niet ziet. Bij regulier gebruik is dat natuurlijk fijn, maar als je het menu probeert te bedienen is dit juist heel erg onhandig. Dit is dus duidelijk een minpuntje voor het bedieningsgemak. De monitor is niet in hoogte verstelbaar, maar de standaard hoogte is iets hoger (ongeveer 1 cm) dan de hoogte van de 226BW. Wat mij betreft is dit wel fijn, want de bovenkant van het scherm komt nu iets dichter bij ooghoogte (het is nog steeds wel iets te laag).
groen lijkt bovenin en rechtsboven wat donkerder, hoewel het op deze foto toch wel wat vertekend is, waarschijnlijk door de kijkhoek
nog een keer duidelijk de backlight bleeding
Tenslotte het design: in eerste instantie is het wel een beetje wennen. De afbeeldingen op internet vond ik erg mooi, maar in het echt ziet het er natuurlijk toch iets anders uit. Maar nu ik er iets langer dan een uur achter gezeten heb, vind ik het design toch wel erg mooi. Toegegeven, je moet er natuurlijk van houden, niet iedereen zal dit mooi vinden. Maar dat is natuurlijk iets wat je zelf moet bepalen. Een klein minpuntje is verder nog dat de rode gloed aan de onderrand van het scherm nogal wegvalt in het donker, dan blijft er alleen een gloed over bij de aan/uit knop van het scherm. Echter een rode gloed over de gehele breedte zou ook als een nadeel beschouwt kunnen worden, misschien dat dit weer teveel zou afleiden. Na een beetje puzzelen in het menu ontdek ik overigens dat de led uitgeschakeld kan worden. Andere kleuren dan rood (waarnaar gevraagd wordt in een reactie hierboven) kan ik niet vinden.
Al met al: het design van het scherm bevalt me, maar vanwege de kras op de zijkant, de backlight bleeding en de manier waarop zwart wordt getoond zal ik dit exemplaar toch gaan ruilen.