locked in to proprietary behaviour, precies wat MS wil
2. Er verstrijkt 43 jaar; iedereen gebruikt inmiddels internet explorer 18.0.5.2
Ik mag toch niet hopen dat MS over 43 jaar nog steeds een dominante positie heeft, al zouden ze dat wel willen. Maar dan nog: wie garandeerd er dat IE 18.0.5.2 daadwerkelijk nog de IE 8 modus ondersteund? Zou het dan niet een enorm gedrocht moeten zijn met 13 verschillende engines/rendermodi? En is die IE 8 modus nog precies gelijk aan die van IE 8 zelf? We praten hier over een proprietary implementatie van HTML/CSS/JS/DOM etcetera die frozen is vanaf het uitkomen van IE 8 en niet noodzakelijk volledig standards-compliant is, dus enkel Microsoft zelf weet wat precies de technische staat van die engine is, het valt verder nergens aan te toetsen.
En wat moeten andere browservendors met sites die die IE 8 switch aangeven? Moeten die ook voor elke switch precies het gedrag van IE gaan nadoen? Moeten ze dan weer MS' technologie gaan reverse-engineeren? If so dan heeft MS dus weer precies bereikt wat ze willen: een versterking van hun proprietary technologie als de-facto standaard boven de echte standaarden en een versterking van hun concurrentie-positie omdat reverse-engineering nu eenmaal nooit het 'origineel' zal evenaren (en als het wel in de buurt dreigt te komen dan veranderen ze gewoon weer wat dingen in IE9 zodat het spelletje weer van voor af aan kan beginnen).
3. Dat maakt niet uit, want IE 18.0.5.2 rendert mijn site nog steeds in ie8 modus.
Zie boven: wie garandeerd dat? Aangezien de IE8 rendermodus, behalve voor MS, niet gedefinieerd is in enige standaard is daar niets over te zeggen...
Oudere browsers herkennen de tag niet en vertonen wazig gedrag, zoals je gewend bent van internet explorer. Daar kan de nieuwe browser niks aan doen.
Ik verwacht ook niet dat oude browsers voor altijd nieuwe content kunnen blijven tonen. Browsers zijn implementaties van een technologie op een bepaald tijdstip en zijn volatile. Ik verwacht echter wel dat nieuwe browsers oude documenten, die niet specifiek gericht op browserquirks zijn gebouwd maar op basis van geldende standaarden, zonder poespas correct kunnen blijven renderen.
Wat willen jullie nou? De perfecte browser? Microsoft realiseert zich dat IE9 wel weer andere quirks zal hebben, en voorkomt dat je al je IE8 sites moet gaan updaten als IE9 uitkomt.
Het probleem met MS in deze is het hele point-release idee. Meer frequente updates waarbij renderissues e.d. snel gefixed worden zal ook tot gevolg hebben dat webbouwers minder zullen rekenen op bepaalde quirks. Andere browservendors hebben hier aanzienlijk minder problemen mee aangezien ze in de eerste plaats veel sneller met updates komen, maar in de tweede plaats ook altijd de door standaarden gedicteerde behaviour nastreven (en zodoende ook meer consequent gedrag onderling vertonen).
Ik zie het probleem echt niet, en ik vind het en prima idee van Microsoft.
Microsoft heeft gewoon poep op z'n hoofd en laat zich weer eens van z'n echte kant zien. Wmb hoeft er geen IE8 te komen en mag die hele bende afsterven, daar zouden ze de mensheid een groot plezier mee doen...