Voor uitzoeken notebook kun je niet meer op Got terecht?

Pagina: 1
Acties:
  • 478 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Aangezien CSL de regels wat veranderd heeft, komt het er volgens mij op neer dat je niet meer op GoT terecht kunt om uit te zoeken welke notebook je moet kopen. Ik begrijp dat men gek werd van de "welk" systeem moet ik kopen vragen en voor zo'n vraag kun je nu goed naar de BBG's kijken. Voor notebooks is er echter maar 1 BBG en als je toevallig geen studentennotebook koopt, moet je het dus doen met topics die toevallig gaan over notebooks die je op het oog hebt. Zijn die topics er niet, dan betekent dat dus dat je met je vraag niet op GoT terecht kunt. Is dat wel de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk sowieso hier eens: [Feedback] CSL FAQ / Beleid paar 100 posts met deze discussie.
Daarnaast, een notebook uitzoeken is net zo makkelijk als een normale computer, dus dat deze topics niet toegestaan is imho niet meer dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 10:57:
Aangezien CSL de regels wat veranderd heeft, komt het er volgens mij op neer dat je niet meer op GoT terecht kunt om uit te zoeken welke notebook je moet kopen. Ik begrijp dat men gek werd van de "welk" systeem moet ik kopen vragen en voor zo'n vraag kun je nu goed naar de BBG's kijken.
Het lijkt me niet dat BBG's de oplossing zijn voor 'welk systeem moet ik kopen'. De varieteit in wensen is veel groter dan de varieteit die de BBG's aanbieden. Bovendien kan je het met de BBG adviezen oneens zijn.

Maar 'welk systeem moet ik kopen'-vragen horen sowieso niet op GoT thuis, tenzij iemand grondig vooronderzoek heeft gedaan, maar dan zal die persoon gerichte vragen stellen over bepaalde verschillen tussen bepaalde systemen en is het geen 'welk systeem moet ik kopen'-vraag meer.

Dit alles met de gebruikelijke disclaimers; ik spreek namens mezelf als user, niet namens 'de crew'; over het officiele HW beleid kunnen andere uitspraken doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Confusion op 08-12-2007 11:09 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Bij een notebook valt er vaak minder te variëren aangezien het volledig zelf samenstellen maar weinig voorkomt. Om je dan in te lezen zou je in CSL eens rond kunnen kijken naar de vele ervaringentopics die er bestaan over laptops. Ik denk dat je je op die manier toch wel van de nodige informatie kunt verschaffen. En wat Terw_Dan ook zegt, het is niet moeilijker dan het uitzoeken van een pc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Ben ik het niet helemaal mee eens.

Een notebook is, vind ik lastiger samen te stellen, omdat je vast zit aan bestaande configuraties, waarbij je ook nog eens ermee zit dat:
  • je bij de ene notebook wel het geheugen makkelijk kunt uitbreiden omdat er maar één slot gebruikt wordt en bij de andere twee,
  • je bij de ene notebook de HD wel kunt vervangen zonder dat de garantie vervalt en bij de andere niet
  • dat sommige winkels de HD wel zonder garantievervallen kunnen vervangen etc.
  • benchmarks van mobiele processors zijn nauwelijks te vinden (over de TL 58 vindt ik met google eigenlijk niks bruikbaars).
  • in de pricewatch staan niet alle notebooks.
  • veel notebookmodellen zijn niet terug te vinden bij fabrikanten, omdat ze rommelen met typenummering. Asus is daar een koning in en dat kan vaak grote verschillen opleveren (bv ander scherm met andere resolutie)
  • specs bij winkels kloppen vaak niet helemaal.
  • je zit vast aan één fabrikant, waardoor het veel belangrijker wordt wat de build quality is, want je kunt vaak niet even één onderdeel vervangen. Build quality van notebooks van één fabrikant willen nog wel eens verschillen en van het gros van de notebooks kun je geen reviews vinden, dus gebruikerservaringen van medetweakers zouden best handig zijn.
Ik heb vorig jaar met mijn huisgenoot een systeem voor hem samengesteld en dat was echt een stuk makkelijker dan een notebook vinden. Een beetje hulp van andere tweakers zou ik dus echt wel een uitkomst vinden.

Als je inderdaad gerichte vragen wel mag stellen, zoals Confusion zegt, dan nog zit je er vaak mee dat zo´n topic al snel verwordt tot een "welke moet ik nemen". Je begint bv topic met dat je onderzoek gedaan hebt en je tot twee notebooks bent gekomen die aan je eisen voldoen, maar dat je nog niet zeker bent over punt x. Op een gegeven moment krijg je reactie waarom je nog niet aan notebook y hebt gedacht en vervolgens gaat de discussie over notebook y, omdat je die inderdaad over het hoofd hebt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Maar 99% van de vragen die je al stelt kan je nalezen in een handleiding.

Dat leveranciers hun websites niet up houden met oudere info is toch ook niet direct een weg om maar hier wat na te vragen. Dat het niet netjes van de leverancier is daargelaten.

Maar een notebook hoort toch juist niet al te moeilijk te zijn. En de vragen die ik zou kunnen vinden zijn gemakkelijk na te zoeken als de leverancier ook hun info behouden :) Ik

zie niet zosnel welke vragen er overblijven om hier te kunnen stellen die je niet al gewoon snel zou moeten kunnen nazoeken iig :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
disjfa schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 15:53:
Maar 99% van de vragen die je al stelt kan je nalezen in een handleiding.
Die er niet altijd is, omdat notebooks niet altijd vermeldt worden op sites. En ik kan in een handleiding niet nalezen of je de schijf door leverancier x wel kan laten vervangen met behoud van garantie. Bovendien zie ik zelden benchmarks staan in een handleiding en zijn de handleidingen vaak geschreven voor een serie notebooks. In de handleiding van mijn m6 staat niet hoeveel geheugenbanken er in gebruik zijn.
Dat leveranciers hun websites niet up houden met oudere info is toch ook niet direct een weg om maar hier wat na te vragen. Dat het niet netjes van de leverancier is daargelaten.
Foute info. Het maakt de zoektocht lastiger dan de zoektocht naar een systeem
Maar een notebook hoort toch juist niet al te moeilijk te zijn. En de vragen die ik zou kunnen vinden zijn gemakkelijk na te zoeken als de leverancier ook hun info behouden :)
Trust me, ik ben er meer tijd mee kwijt dan met het samenstellen van een systeem. Bij een systeem haak je gewoon aan bij een BBG.
Ik zie niet zosnel welke vragen er overblijven om hier te kunnen stellen die je niet al gewoon snel zou moeten kunnen nazoeken iig :)
Ik heb die benchmark van de TL 58 anders nog niet kunnen vinden en weet dus ook niet hoe die zich verhoudt tot een C2D T5250 (even uit mijn hoofd). Maar misschien kun jij de link geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 16:01:
[...]
In de handleiding van mijn m6 staat niet hoeveel geheugenbanken er in gebruik zijn.
Ik had het niet over handleidingen, ik had het over informatie van leveranciers. Ik klik m6 en site:asus.com aan en vind binnen 2 minuten
Main Memory DDR2 400/533 MHZ SDRAM, 2x SO-DIMM socket expandable to 2GB
Dit is uiteraard maar een voorbeeld :)
[...]
Foute info. Het maakt de zoektocht lastiger dan de zoektocht naar een systeem
Dus als leveranciers foute info uitleveren mogen wij dat goed gaan maken voor hun? Lijkt me een benarde situatie als tweakers.

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
disjfa schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 16:27:
[...]
Ik had het niet over handleidingen, ik had het over informatie van leveranciers. Ik klik m6 en site:asus.com aan en vind binnen 2 minuten

[...]

Dit is uiteraard maar een voorbeeld :)
Waaruit niet kan worden opgemaakt hoeveel banken er in gebruik zijn ;)
Dus als leveranciers foute info uitleveren mogen wij dat goed gaan maken voor hun? Lijkt me een benarde situatie als tweakers.
Nee, ik gaf een opsomming waarom het vinden van een goede notebook nog best wel lastig kan zijn. Soms denk je wat moois gevonden te hebben en dan zoek je verder, blijkt het verkeerd te zijn. Hoe meer mensen meekijken, hoe minder kans dat je een kat in de zak koopt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 16:50:
Waaruit niet kan worden opgemaakt hoeveel banken er in gebruik zijn ;)
Bij DualChannel chipsets dus 2 (want anders is de klantbeleving, de zogenaamde OoBE, Out of the Box Experience niet overeenkomstig de bedoeling).
Again, ook niets wat niet via een mailtje naar $fabrikant of $shop te achterhalen is.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
alt-92 schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 17:02:
Bij DualChannel chipsets dus 2 (want anders is de klantbeleving, de zogenaamde OoBE, Out of the Box Experience niet overeenkomstig de bedoeling).
Again, ook niets wat niet via een mailtje naar $fabrikant of $shop te achterhalen is.
Ik zeg ook nergens dat het niet de achterhalen is. Alles wat hier op GoT gevraagd wordt is uiteindelijk te achterhalen, de gebruikers die antwoorden hebben het immers ook ooit achterhaald. Ik ging in op de stelling dat het zo makkelijk was om even een notebook te vinden. Als je voor alle potentiële notebooks een mail moet sturen naar een fabrikant of shop om te achterhalen hoe het zit met de bezetting van de banken, ben je nog wel even zoet hoor.

De tip over dual channel notebook is overigens wel handig, had ik nog niet aan gedacht :)

Het gaat mij hier overigens niet specifiek om de notebook waar ik naar op zoek ben, maar ik vind het dus jammer dat je GoT niet meer kunt gebruiken om dat uit te zoeken, omdat een notebook niet te vergelijken is met een systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 17:16:
[...]
Het gaat mij hier overigens niet specifiek om de notebook waar ik naar op zoek ben, maar ik vind het dus jammer dat je GoT niet meer kunt gebruiken om dat uit te zoeken, omdat een notebook niet te vergelijken is met een systeem.
Ik zie nog steeds niet met welke vragen je dan zou aan moeten komen aangezien dit geheel geen extra waarde heeft. Dit zijn en blijven elke keer gewoon kijk in de handleiding vragen. Dat heeft geen discussiewaarde. Een naslagwerk van notebooks maken zou een ander uiterste zijn natuurlijk :)

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
disjfa schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 17:21:
Dit zijn en blijven elke keer gewoon kijk in de handleiding vragen.
Dat is dus niet waar. Wat ik zeg, het zijn allemaal vragen die je uiteindelijk kunt uitzoeken, maar als je dat echt allemaal wilt uitzoeken dan ben je echt heel lang bezig. BV, ik wil een notebook met 2GB ram. Twee opties, je koopt er één met 2GB aan boord, of je koopt er één met 1GB en die breid je uit met 1GB. Ga jij dan alle winkels en fabrikanten mailen om uit te vinden, welke notebooks in aanmerking komen? (die dual channel tip van net is trouwens wel handig).

Of ga jij alle webshops mailen om te vragen of ze de HD bij een Toshiba kunnen vervangen zonder dat je garantie vervalt? Of om uit te zoeken of je geheugen zelf kunt bepalen bij notebook (dat kon vroeger bij de laptopper, kon je zelf gewoon de configuratie kiezen, omdat ze op de één of andere manier de notebooks zonder geheugen aangeleverd kregen ofzo).

Natuurlijk kan dat allemaal, en natuurlijk lijk ik heel erg lui dat ik allemaal "dat kun je zelf uitzoeken" vragen stel. Maar doordat je bij een notebook zit met vaste systemen die beperkt uitbreidbaar zijn en al die andere factoren, is het uitzoeken van een notebook niet zo eenvoudig als je doet voorkomen. Ik dacht altijd dat je GoT had voor de dingen die je niet eenvoudig kunt googelen en waarbij de vele gebruikers vane en moeilijke vraag ineens een makkelijke vraag maken. Zoals ik namelijk al zei, elke vraag die hier op GoT gesteld wordt (discussietopics daargelaten), kan een gebruiker zelf uitvogelen, aangezien er uiteindelijk aan het einde van de ketting een tweaker is, die het niet van GoT heeft gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

Maar wat is de discussie waarde aan een topic waarin iemand een vraag stelt of hij bij notebook x extra geheugen kan plaatsen. Waar een ander zegt: "ja tuurlijk kan dat"

En wat als deze vraag een week later weer gestelt zou gaan worden?

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 17:16:
[...]
Als je voor alle potentiële notebooks een mail moet sturen naar een fabrikant of shop om te achterhalen hoe het zit met de bezetting van de banken, ben je nog wel even zoet hoor.
Dat doe je natuurlijk ook pas op het moment dat je je keuze al gereduceerd hebt tot de finalisten ;)
De tip over dual channel notebook is overigens wel handig, had ik nog niet aan gedacht :)
En of iets DC is of niet kan je weer uit de specs halen :)

Maar ik snap je algemene punt ook wel hoor. Helaas is het tegenwoordig niet echt haalbaar meer om een dergelijk wijde blik in CSL te gebruiken (al was vroegah ook niet alles betah hooah ;) )

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
disjfa schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 17:34:
Maar wat is de discussie waarde aan een topic waarin iemand een vraag stelt of hij bij notebook x extra geheugen kan plaatsen. Waar een ander zegt: "ja tuurlijk kan dat"

En wat als deze vraag een week later weer gestelt zou gaan worden?
Daar ga ik ook geen apart topic over openenen. Alleen zou ik wel een topic willen kunnen openen met de vraag:

Ik zoek een notebook met eisen: x, y, z

Eigen onderzoek bracht mij tot deze notebooks: k,l,m

Geen van de drie voldoet helemaal aan eisen. Welke raden jullie aan? Mijn voorkeur gaat nu uit naar x, maar wil toch nog even een dubbelcheck doen. Of zijn er wellicht notebooks die ik over hoofd heb gezien (hetgeen heel goed kan, gezien de dingen die ik eerder in het huidige topic heb genoemd, het is ondoenlijk om alles na te gaan).

Dit soort topics wordt alleen niet meer toegestaan en dat vind ik dus jammer. Het zijn geen topics waarbij je zelf niet al voorwerk hebt gedaan, waar een behoorlijk stuk eigen inzet wordt getoond en waarbij je toch veel kunt hebben aan bijdragen van andere mensen (ook al zou je alles wat ze bijdragen uiteindelijk ook wel zelf kunnen uitvinden, maar dan ben je maanden verder).

[ Voor 15% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 11-12-2007 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:14
Ik snap niet waarom het niet toegestaan is, die massathreads over één type laptop zijn zo nutteloos als je nog op zoek bent. Het verschil met een desktop is immens groot, een desktop bestaat uit vele losse onderdelen, een laptop is 1 apparaat.

Daarnaast is het hypothetische topic van Oscar Mopperkont heel erg van toegevoegde waarde, temeer omdat men vaak tussen laptops twijfelt die weinig verschillen, en er dus naar alle waarschijnlijkheid nog meer mensen tussen twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is niet toegestaan omdat het niet bij een enkele topic over iets hypothetisch blijft...

Los daarvan, een Tweaker wordt in staat geacht zelf eisen te kunnen stellen, relevante reviews en ervaringen op te kunnen zoeken en op basis daarvan zelf een keuze te kunnen maken. "Welke laptop moet ik kopen?" is wat dat betreft niet anders dan "Welke $ander_geval moet ik kopen?". Daarom snap ik dat "niet meer" niet zo. Is het ooit zo geweest dat "Welke ... moet ik kopen?"-topics hier wel de bedoeling waren :?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

MarcoC schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 17:46:
Ik snap niet waarom het niet toegestaan is, die massathreads over één type laptop zijn zo nutteloos als je nog op zoek bent. Het verschil met een desktop is immens groot, een desktop bestaat uit vele losse onderdelen, een laptop is 1 apparaat.
Nee, een laptop en een desktop bestaan beide uit losse onderdelen. En deze losse onderdelen bepalen de performance van het ding. Ik zie dus niet waarom dat anders zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Terw_Dan schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 21:13:
[...]

Nee, een laptop en een desktop bestaan beide uit losse onderdelen. En deze losse onderdelen bepalen de performance van het ding. Ik zie dus niet waarom dat anders zou zijn.
Omdat je de combinatie tussen de componenten niet kan kiezen, je bent meestal afhankelijk van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

MarcoC schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 22:17:
[...]

Omdat je de combinatie tussen de componenten niet kan kiezen, je bent meestal afhankelijk van de fabrikant.
Dan moet je dus naar een andere fabrikant gaan waar je wel de combinatie vind die je wilt. En ik kan me niet voorstellen dat je dat niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Terw_Dan schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 22:50:
[...]

Dan moet je dus naar een andere fabrikant gaan waar je wel de combinatie vind die je wilt. En ik kan me niet voorstellen dat je dat niet lukt.
Alsof je zo maar bij elke fabrikant een laptop kan vinden waarbij bijv. alleen de harde schijf grootte verschilt, toerental. Of als je bijv. een high-res scherm wilt ipv standaard 1280x800. Of als je bijv. een HDMI-output wilt, of als je bijv... Ik kan me prima voorstellen dat dat niet lukt.

Verder spelen secundaire zaken als bouwkwaliteit en accuduur ook vaak een hele grote rol in het aanschafproces, en dat staat niet echt in de specs vermeld. Ik snap niet wat er mis is met het vragen van de meningen van andere personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Laatst online: 21-07 16:23
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 17:40:
[...]

Daar ga ik ook geen apart topic over openenen. Alleen zou ik wel een topic willen kunnen openen met de vraag:

Ik zoek een notebook met eisen: x, y, z

Eigen onderzoek bracht mij tot deze notebooks: k,l,m

Geen van de drie voldoet helemaal aan eisen. Welke raden jullie aan? Mijn voorkeur gaat nu uit naar x, maar wil toch nog even een dubbelcheck doen. Of zijn er wellicht notebooks die ik over hoofd heb gezien (hetgeen heel goed kan, gezien de dingen die ik eerder in het huidige topic heb genoemd, het is ondoenlijk om alles na te gaan).

Dit soort topics wordt alleen niet meer toegestaan en dat vind ik dus jammer. Het zijn geen topics waarbij je zelf niet al voorwerk hebt gedaan, waar een behoorlijk stuk eigen inzet wordt getoond en waarbij je toch veel kunt hebben aan bijdragen van andere mensen (ook al zou je alles wat ze bijdragen uiteindelijk ook wel zelf kunnen uitvinden, maar dan ben je maanden verder).
En als je jouw voorbeeld leest, dan heb je exact te pakken waarom het niet meer toegestaan is.
Juist de vragen welke laptops aangeraden worden zorgen ervoor dat er een giga-discussie gaat ontstaan waarin iedereen zijn persoonlijke favoriet gaat noemen.

Ik zou zelf voorstellen om de BBG een update te geven. Daarnaast zou je eens op www.notebookreview.com kunnen kijken. Daar staat ongeveer elke laptop wel gereviewd. Mocht ie eventueel een grotere hd nodig hebben, dan kun je die zelf toevoegen.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

MarcoC schreef op woensdag 12 december 2007 @ 00:07:
[...]

Alsof je zo maar bij elke fabrikant een laptop kan vinden waarbij bijv. alleen de harde schijf grootte verschilt, toerental. Of als je bijv. een high-res scherm wilt ipv standaard 1280x800. Of als je bijv. een HDMI-output wilt, of als je bijv... Ik kan me prima voorstellen dat dat niet lukt.
Als dat niet lukt kan dat 2 dingen betekenen.
1. het bestaat niet
2. je hebt niet genoeg gezocht.
Verder spelen secundaire zaken als bouwkwaliteit en accuduur ook vaak een hele grote rol in het aanschafproces, en dat staat niet echt in de specs vermeld. Ik snap niet wat er mis is met het vragen van de meningen van andere personen.
Maar daar zijn genoeg ervaringen over te vinden, bijv in de productreview, of in de vele andere reviews op het internet. En de bouwkwaliteit van notebook X met cpu Y verschilt natuurlijk verdomd weinig als notebook X cpu Z heeft ipv Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

en als ik jou voorbeeld lees mag ik ervan uit gaan dat je helemaal geen topic meer mag openen met de vraag welke mp3speler/dvdspeler/gsm/{vulzelf}/etc het beste zou zijn op dit moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
dion_b schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 20:58:Is het ooit zo geweest dat "Welke ... moet ik kopen?"-topics hier wel de bedoeling waren :?
Half GoT is opgebouwd uit dit soort topics, dus ik kan die opmerking niet helemaal plaatsen. Het enige dat niet toegestaan is, is dat je simpel een eisen lijstje neerplempt en klaar is kees.
Murcielago schreef op woensdag 12 december 2007 @ 00:23:
[...]

En als je jouw voorbeeld leest, dan heb je exact te pakken waarom het niet meer toegestaan is.
Juist de vragen welke laptops aangeraden worden zorgen ervoor dat er een giga-discussie gaat ontstaan waarin iedereen zijn persoonlijke favoriet gaat noemen.
En wat is daar mis mee? Dat gebeurt overal op GoT. Lees eens de discussie over "plasma of LCD", één grote megadiscussie waar iedereen zijn persoonlijke voorkeuren naar voren brengt. Niets mis mee, net zoals heel veel topics op GoT (kijk ook eens bij welke digicam onder de x euro, kun je prima allemaal zelf uitzoeken en zo zijn er echt heel heel veel topics waar dit voor geldt). De toegevoegde waarde van een forum zijn toch juist die meningen? En de toegevoegde waarde is toch dat een groep meer weet dan één? Een groep zal altijd met opmerkingen komen waar je niet aan denkt en dingen vinden, die jij net niet gevonden hebt. Uiteindelijk kun je alles wat hier gezegd wordt, ook wel ergens anders vinden of uit afleiden, kun je net zo goed een slotje op het hele forum zetten als dat het criterium is. Het criterium is meer of het geen eenvoudige uitzoekvraag is en dat is het niet bij een notebookvraag als je zelf al huiswerk van tevoren hebt gedaan.
Ik zou zelf voorstellen om de BBG een update te geven. Daarnaast zou je eens op www.notebookreview.com kunnen kijken. Daar staat ongeveer elke laptop wel gereviewd. Mocht ie eventueel een grotere hd nodig hebben, dan kun je die zelf toevoegen.
Zeker goede site, aanname dat zo ongeveer elke notebook erop zou staan klopt alleen niet. Notebooks worden in teveel varianten uitgebracht. Verder klopt je opmerking over de HD ook niet, bij het vervangen van de HD raak je bij Toshiba de garantie kwijt. Slaat nergens op, maar toch is het zo. Echter, er blijken ook weer sommige leveranciers te zijn, waarbij Toshiba heeft bepaald dat die het wel mogen doen. Dit soort dingen zijn alleen niet op GoT te vinden en ik vind het nu allemaal zelf uit. Dus je zult wel denken "zie je wel, je kunt het allemaal zelf doen!", en dat klopt, het kan allemaal zelf gedaan worden, maar ik had het toch wel verrekte handig gevonden dat ik een topic had gelezen waar iemand anders ook hiertegenaan was gelopen en ik het gewoon had kunnen lezen uit de ervaringen (stel dat ik bv niet had doorgevraagd, dan had ik het nooit uitgevonden, terwijl iemand anders op GoT het mij misschien ook had kunnen vertellen). Dat zijn gewoon dingen die je niet met google vindt en alleen tijdrovend kan uitvinden door heen en weer te mailen met Toshiba en leveranciers, en zo zal dat wel voor meer dingen gelden, maar het leuke van een forum is juist dat iemand je dit soort dingen kan (en vaak ook wil) vertellen, omdat je elkaar een beetje wil helpen en niet alleen maar roepen dat iedereen het lekker zelf kan uitzoeken, want daar heb je geen forum voor volgens mij.

Volgens mij zijn we gewoon een beetje te ver doorgeschoten met het weren van bepaalde topics.

[ Voor 96% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 12-12-2007 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Terw_Dan schreef op woensdag 12 december 2007 @ 00:26:
[...]

Maar daar zijn genoeg ervaringen over te vinden, bijv in de productreview, of in de vele andere reviews op het internet. En de bouwkwaliteit van notebook X met cpu Y verschilt natuurlijk verdomd weinig als notebook X cpu Z heeft ipv Y.
Waar is GoT nog handig voor eigenlijk dan? Alles is toch al te vinden op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:43

Thandor

SilverStreak

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 12 december 2007 @ 00:31:
[...]

Half GoT is opgebouwd uit dit soort topics, dus ik kan die opmerking niet helemaal plaatsen. Het enige dat niet toegestaan is, is dat je simpel een eisen lijstje neerplempt en klaar is kees.
De dag voor Wijziging beleid Complete Systemen & Laptops subforum was het toegestaan om een lijstje neer te gooien vermits deze aan een aantal eisen voldeed. De reden dat we daar vanaf gestapt zijn is simpel: Dat systeem werkt niet! :o

Er zijn honderden replies te vinden in tientallen topics met ergernissen over CSL en de beruchte 'Welke moet ik nemen?'-topics. Zodra je die gelezen hebt begrijp je precies hoe merendeel van de users (die willen helpen, niet diegene die binnen 10 seconden antwoord willen hebben) denken over CSL. Vanuit het oogpunt van een moderator is het helemaal een ramp. Ik heb meerdere malen dezelfde topics op slot moeten gooien omdat de topicstarter in veel gevallen beter denkt te weten hoe het topic inelkaar moet zitten. Tot overmaat van de ramp loopt ook de e-mailbox vol met klaag mailtjes omdat 'hun mooie' topic op slot is gegaan. Dat is erg tijdrovend en begint op ten duur wel te vervelen.

Een (nadelig) gevolg voor diegene die over een ding twijfelen (Iets wat super-essentieel is, en wat niet te vinden is, en wat niet na te vragen is, en wat niet met logisch denken te achterhalen is, etc.. Een hele kleine groep dus.) geen topic meer kunnen openen. Dat is eenmaal zo en kunnen we niets doen, de ideale situatie voor iedereen bestaat helaas niet.
Zeker goede site, aanname dat zo ongeveer elke notebook erop zou staan klopt alleen niet. Notebooks worden in teveel varianten uitgebracht.
Niet iedere variant staat erop. Dat klopt en dat heb ik zelf ook ondervonden bij het zoeken naar een nieuwe laptop. In mijn geval stond er alleen een review op van een model met een AMD Sempron (met minder RAM, kleinere hardeschijf, zelfde videochip, kleinere accu). Echter kon ik op basis daarvan wel een goed beeld krijgen over de notebook die ik aangeschaft heb (met Intel Core 2 Duo, meer RAM, grotere hardeschijf, grotere accu).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

MarcoC schreef op woensdag 12 december 2007 @ 16:32:
[...]

Waar is GoT nog handig voor eigenlijk dan? Alles is toch al te vinden op internet.
Ik zou zeggen, kijk eens bij de active topics die geen slotje hebben en dan heb je je antwoord.

Jammer dat mensen altjid gelijk lopen te blaten dat er niets meer mag als er 1 ding in de policy wordt aangescherpt. Er zit gelukkig nog iets tussen zwart en wit in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Terw_Dan schreef op woensdag 12 december 2007 @ 16:38:
Ik zou zeggen, kijk eens bij de active topics die geen slotje hebben en dan heb je je antwoord.
En dan vindt je topics waarop het antwoord een stuk eenvoudiger is te vinden dan de topics waar ik het over heb. Met de volgende sites:

www.google.nl
www.kieskeurig.nl
www.dpreview.com
www.cnet.com
etc...

Is heel veel te vinden, maar toch vragen we het hier, simpelweg vanwege de toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

MarcoC schreef op woensdag 12 december 2007 @ 16:32:
Voor de ervaringen topics over desbetreffende laptops misschien?
XXODD ervaringen?
Zepto Znote 6224W / 6324W / 6625WD - Deel 5
[laptop] Sony Vaio FZ11E
[Ervaringen] Compal IFL90 / BTO 15W25(+) / inNote 154
[Ervaringen] Asus A8 serie deel 1
[Ervaringen] Dell XPS 1330 - Deel 2
[Ervaringen] Dell Inspiron 1520 en Vostro 1500

Als je tussen 'n Zepto en 'n Dell twijfelt, hop je toch tussen die 2 topics heen en weer...?

Mijn mening wat betreffende dit gehele onderwerp... Vind 't soms wel jammer dat de CSL regels zijn aangepast, vooral vanwege alle topicjes die ik wel leuk vind, waar alles tot op 'n euro'tje toe werd uitgekozen.. Maar zoals eerder gezegd bestond half CSL uit topics van 'wat moet ik kiezen'
Tegenwoordig zit ik zelf meer in de laptopscene en ik zie nog steeds regelmatig van die topicjes waarvan ik denk: 'Pfff waarom heb ik nou zo'n TS gemaakt" "Waarom heeft FongWan nou dat topic gemaakt" Allerlei simpele vraagjes over laptops die in de meeste grote ervaringen-topics al tig x aan bod zijn gekomen. Als je dan een hele nieuwe laptop op het oog hebt waar weinig van te vinden is, is het misschien leuk om zelf een ervaringentopic over zo'n laptop te starten... Kijk naar de relatief nieuwe:
Packard Bell EasyNote XS20
[Ervaringen]Acer Aspire 5920G - Deel 2
[Ervaringen] ASUS EEE PC - Deel 2

Die zijn binnen enkele weekjes uitgegroeid tot topics van groot formaat, met veel info en goede TS'en!

[ Voor 40% gewijzigd door CLB op 12-12-2007 16:57 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 12 december 2007 @ 16:45:
[...]
En dan vindt je topics waarop het antwoord een stuk eenvoudiger is te vinden dan de topics waar ik het over heb. Met de volgende sites:

www.google.nl
www.kieskeurig.nl
www.dpreview.com
www.cnet.com
etc...

Is heel veel te vinden, maar toch vragen we het hier, simpelweg vanwege de toegevoegde waarde.
Alleen word je hier gewoon doorverwezen naar de sites die je noemt als je geen nuttige discussie start :) En de informatie die we hier bediscusieren kan je zeker ook allemaal gewoon terugvinden op het grote internet. Dus klopt :)

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Dan maar even een simpel klein voorbeeld, want iedereen schijnt te denken dat alele topics zonder slotje voorbeeldtopics zijn, maar een topic als deze (en er zijn er heel wat meer te vinden):

Philips plasma 42PFP5332

bevat alleen de vraag of iemand dat ding in het echt gezien heeft. Is dat zo discussiewaardig? Het is meten met twee maten wat er gebeurt en mijns inziens zijn we bij CSL echt doorgeschoten. Dat Philips topic vind ik namelijk prima dat het er is, mocht ik een betaalbare 42" plasma gaan kopen dan kijk ik ook even in dat topic. Het forum moet niet vol komen te staan met alleen maar simpele topics, maar de echt grote ergernissen van mensen over net niet goed genoeg onderbouwde topics kan ik me niet voorstellen. Als TS gewoon heeft laten zien dat ie er wat werk in heeft gestoken, dan mag het wat mij betreft open blijven. Ook met een lage drempel kun je veel topics toch sluiten en de mensen die vinden dat elk topic een megastartpost moet hebben, hebben volgens mij wat te lange tenen, want je hoeft immers niet elk topic te kijken, je kunt het ook een keer bekijken en besluiten niets te reageren en er nooit meer naar te kijken.
CLB schreef op woensdag 12 december 2007 @ 16:52:
Als je tussen 'n Zepto en 'n Dell twijfelt, hop je toch tussen die 2 topics heen en weer...?
En je kunt je niet voorstellen dat mensen interesse hebben in notebooks zonder topic? Een ervaringentopic openen voor een notebook die je zelf niet eens hebt is een beetje zinloos, want je gaat de TS dan natuurlijk niet bijhouden. Verder is het buitensporig veel werk een ervaringentopic te gaan openen voor elke notebook die je in overweging neemt.

[ Voor 19% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 12-12-2007 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

Is een uitbreiding van de bbg met betrekking tot laptops geen optie?

Dat er bijvoorbeeld onderscheidt wordt gemaakt tussen de prijsklasse?
En dat één iemand (of een select groepje) een gefundeerde keuze maakt hierover? (inclusief goede alternatieven)
En dit in bijvoorbeeld 3 categorieën (student, middenklasse, high-end)

Dan kan het huidige systeem blijven (welke laptop moet ik kopen e.d. draadjes niet toestaan, blijven sluiten)
Echter is er dan wel plek waar over laptops e.d. gediscussieert kan worden, het bijbehorende draadje van de bbg voor laptops.

? :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het niet kunnen kiezen is sowieso in 9 van de 10 gevallen (of het nu om laptops, videokaarten of Linux-distributies gaat) puur een kwestie van dat degene die niet kan kiezen z'n eisen niet duidelijk genoeg geformuleerd heeft voor zichzelf. Als je je eisen duidelijk hebt (en dat is iets wat alleen jij kunt, en sowieso inspanning vergt) kun je alle info (reviews, ervaringen, zelfs marketingblaat) in het kader van die eisen lezen en relevante zaken noteren.

Dan heb je drie mogelijkheden:

• je houdt nog steeds teveel over om uit te kiezen. Dan moeten je eisen dus strakker. Doe dat en beoordeel je bronnen opnieuw.
• je houdt één enkele mogelijkheid over - prima, kopen :z
• je houdt niets over. Dan zijn je eisen juist te strak. Maak ze wat losser en beoordeel je bronnen opnieuw.

Gewoon bovenstaande paar keer herhalen en kiezen is makkelijk zat. Let op dat het allemaal puur subjectief is. Mijn eisen aan $onderdeel zullen anders zijn dan jouw eisen. Vooral daarom zijn topics hierover zo loos. Jij kunt misschien haarfijn vertellen waarom jij $onderdeel beter vind dan $andere_onderdeel, maar als jouw eisen anders zijn, zegt jouw motivatie weinig over mijn keuze. Zo'n topic wordt dus steevast een opsomming van persoonlijke meningen, waarbij je ofwel het gemiddelde daarvan neemt (waarmee je eigenlijk aangeeft zelf totaal geen voorkeur of inzet te hebben) of je alsnog alles wat niet relevant is terzijde schuift en je topic dus ook nutteloos geweest is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Dat algoritme kunnen we op elke keuze die je maakt in het leven toepassen, maar zo simpel werkt het helaas niet ;)

Ik noemde eerder al één voorbeeld. Het lukt me niet om een benchmark te vinden waarin ik de C2D T5250 kan vergelijken met de T64 X2 TL-58 (dat hoef je nu niet op te zoeken hoor, het ging om een notebook voor mijn pa en die heeft er vanmiddag één besteld). Als die T64 X2 TL-58 een interessante proc is, dan heb je ineens veel meer keuze.

Verder heeft Toshiba van die Harman Kardon speakertjes in de notebook zitten. Nu is dat gewoon het kopen van een naam (net als de plastic Carl Zeiss lensjes in Sony digicams), maar sommige gebruikers op kieskeurig vinden het geluid echt goed voor een notebook. Ik geloof dus best dat die notebooks best wel eens erg goed geluid voor een notebook kunnen hebben. Probleem is alleen dat deze notebooks bij vrijwel geen enkele winkel in de winkel staan en je het dus niet zelf even kunt beluisteren en al helemaal niet kunt vergelijken met het kleinere broertje dat die speakertjes niet heeft. Zit daar dan een groot verschil tussen? Ik weet het niet, het is niet te googelen en ik kan het ook hier niet vragen of iemand (die wellicht in een winkel werkt die ze wel beide heeft) het weet.

Tot slot is het moeilijk om andere subjectieve dingen te beoordelen zoals de build quality en het scherm. Je kunt wel wat afleiden uit een review van een soortgelijke notebook op notebookreviews.com, maar het zal niet de eerste keer zijn dat er binnen een lijn van notebooks verschillende schermen gebruikt worden voor verschillende typenummers. Bovendien zijn veel reviews op notebookreviews van gebruikers. Het ziet er goed uit, maar het is maar de mening van één hobbyist die wellicht maar één notebook in zijn leven heeft gehad. Dan heeft het echt wel waarde als er ook mensen van GoT zijn die er nog iets over te zeggen hebben.

Al die meningen kunnen helpen je mening te vormen en ik ben het er dus ook totaal niet mee eens dat als je je laat informeren dat je geen eigen inzet of voorkeur zou hebben. En waarom gelden al deze dingen trouwens alleen voor topics in CSL en niet bij de andere fora? Mag je bij een TV of camera wel twijfelen en je laten voorlichten en bij een notebook niet? Ik zie niet in wat daar zo anders aan is. Ik vind het niet consequent, tenzij je vindt dat alle "wat moet ik kopen" topics dicht moeten op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

Waar staat dat je geen topic over een goed uitgedachte vraag mag openen als ik vragen mag :) Het gaat nogal naar de mogenlijkheden van topics als je het mij vraagt. Het ene uiterste met het andere uiterste vergelijken. Wij zijn geen verkoopmedewerkers of helpdeskbeantwoorders vs leuke discussies.

Het een kan het andere zijn, maar ligt dat niet aan de ts en hoe hij het neerzet.

disjfa.nl

• CLB
  • Niet online

CLB

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 12 december 2007 @ 17:16:
[...]

En je kunt je niet voorstellen dat mensen interesse hebben in notebooks zonder topic?
Ik weet niet waar je dat nou weer vandaan haalt, ik zei zelfs 't tegenovergestelde...
Dat als je 'n 'nieuwe' laptop kent en daar ervaringen van wilt weten je 'n ervaringentopic kunt starten!
Een ervaringentopic openen voor een notebook die je zelf niet eens hebt is een beetje zinloos, want je gaat de TS dan natuurlijk niet bijhouden. Verder is het buitensporig veel werk een ervaringentopic te gaan openen voor elke notebook die je in overweging neemt.
En dat is natuurlijk gewoon reinste onzin 8)7 :X

Denk jij dat ik deze laptops allemaal heb:
[Ervaringen] BTO 17W24+ / BTO 15W25+ en BTO 15V125+ - Deel 2

Don't think so.. Heb er gelukkig eentje van waar ik heel blij mee ben...

Waarom ik die andere topics heb gestart..? Omdat ik 't stuk voor stuk, mooie merken, mooie configuraties & mooie laptops vind, waar ik mensen van op de hoogte wilde brengen en graag ervaringen, foto's, benchmarks en noem maar op van wilde weten!!
En natuurlijk houd ik de TS wel bij. GoT is in mijn ogen niet zo 1,2,3 'kwak je vraag (lees: topic) neer en klaar' 't Moet wel relevante en goede informatie bevatten, zodat mensen kunnen zien en zeggen: 'Daar hebben we wat aan'
(Zodoende vind ik 't ook heel tof dat twee van m'n laptoptopics in CSL aangedragen zijn als nominatie voor beste TS)

En voor elke laptop die je overweegt een ervaringentopic te openen:
- Ten eerste zijn van alle laptops die normaal te verkrijgen zijn bijna al ervaringentopics...
- Mocht dat niet 't geval zijn, ben ik zeer blij om nieuwe CSL-notebook-ervaringentopics te zien
- Ten derde ben je natuurlijk niet goed bezig als je nog steeds tig laptops overweegt om aan te schaffen

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Oscar: Maar het voorbeeld wat je aanhaalt gaat juist over ervaringen, het type topics dat nu juist nog wel toegestaan is :? .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Is deze discussie nu opeens over Oscar?? Where are you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
CLB schreef op donderdag 13 december 2007 @ 04:19:
Denk jij dat ik deze laptops allemaal heb:
[Ervaringen] BTO 17W24+ / BTO 15W25+ en BTO 15V125+ - Deel 2

Don't think so.. Heb er gelukkig eentje van waar ik heel blij mee ben...

Waarom ik die andere topics heb gestart..? Omdat ik 't stuk voor stuk, mooie merken, mooie configuraties & mooie laptops vind, waar ik mensen van op de hoogte wilde brengen en graag ervaringen, foto's, benchmarks en noem maar op van wilde weten!!
En natuurlijk houd ik de TS wel bij. GoT is in mijn ogen niet zo 1,2,3 'kwak je vraag (lees: topic) neer en klaar' 't Moet wel relevante en goede informatie bevatten, zodat mensen kunnen zien en zeggen: 'Daar hebben we wat aan'
(Zodoende vind ik 't ook heel tof dat twee van m'n laptoptopics in CSL aangedragen zijn als nominatie voor beste TS)
Ik vind het serieus mooi dat jij die moeite wel neemt (geen sarcasme of ironie), maar het is wat overdreven om dit van elke gebruiker te verlangen. Dan komt de drempel wel heel bizar hoog te liggen.
En voor elke laptop die je overweegt een ervaringentopic te openen:
- Ten eerste zijn van alle laptops die normaal te verkrijgen zijn bijna al ervaringentopics...
- Mocht dat niet 't geval zijn, ben ik zeer blij om nieuwe CSL-notebook-ervaringentopics te zien
- Ten derde ben je natuurlijk niet goed bezig als je nog steeds tig laptops overweegt om aan te schaffen
- Voor 17" notebooks geldt dat niet heb ik gemerkt
- Zou heel mooi zijn, maar daar heb ik helaas echt geen tijd voor
- Het valt wel mee of het er tig zijn, ik wilde meer weten of ik geen dingen over het hoofd zag
JHS schreef op donderdag 13 december 2007 @ 08:44:
Oscar: Maar het voorbeeld wat je aanhaalt gaat juist over ervaringen, het type topics dat nu juist nog wel toegestaan is :? .
Als ik dat zou zeggen voor één notebook, dan zou het wellicht mogen, maar dan zou ik een apart topic moeten maken voor elke notebook die ik overweeg en door de topics gescheiden te hebben krijg je geen reacties van gebruikers dat A beter is dan B of "waarom heb je niet naar C gekeken" en daar ben ik ook in geïnteresseerd. Gewoon net zoals het gaat bij alle ander fora binnen GoT, want als ik een TV wil kopen dan kan ik met een gigantisch simpele startpost af en doen weinig mensen moeilijk dat je zelf ook alles uit kan zoeken.

[ Voor 16% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 15-12-2007 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 17:42:
[...]
Ik vind het serieus mooi dat jij die moeite wel neemt (geen sarcasme of ironie), maar het is wat overdreven om dit van elke gebruiker te verlangen. Dan komt de drempel wel heel bizar hoog te liggen.
Leuk om te horen :$ Maar dat wordt toch ook niet van mij verlangd.. Ik doe 't zelf :)
Kijk naar andere CSL topics over laptops die 'n magere/ bagger TS hebben en die wel goed lopen...
- Voor 17" notebooks geldt dat niet heb ik gemerkt
Hmm noem eens specifieke laptopmodellen als je wil...
- Zou heel mooi zijn, maar daar heb ik helaas echt geen tijd voor
Je start dit topic toch ook? Dan kun je toch ook een laptop-topicje maken?
Je gooit er 3 plaatjes in, de specificaties, de prijzen, een PW-linkje en waarom je 'm mooi vind...
- Het valt wel mee of het er tig zijn, ik wilde meer weten of ik geen dingen over het hoofd zag
Waar ik op doelde is om ervoor te zorgen dat je je keuzes reduceert van tig modellen naar nog maar 2 of 3 kanshebbers en dan op onderzoek uitgaat. Denk bijna wel dat er dan van 2 vd 3 modellen al 'n ervaringentopicje is en mocht het niet zo zijn, wat laat je... Als jij 'n topic start met blabla laptop YX vind ik mooi, want 17" en goede videokaart en zus en zo, dan komen er heus wel reacties van: 'Oja die is wel mooi, maar ken je deze laptop UH al' Zodoende zie je ook geen dingen over het hoofd imho...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 16:01:
[...]

Die er niet altijd is, omdat notebooks niet altijd vermeldt worden op sites. En ik kan in een handleiding niet nalezen of je de schijf door leverancier x wel kan laten vervangen met behoud van garantie. Bovendien zie ik zelden benchmarks staan in een handleiding en zijn de handleidingen vaak geschreven voor een serie notebooks. In de handleiding van mijn m6 staat niet hoeveel geheugenbanken er in gebruik zijn.
Dan stuur je een mailtje naar de fabrikant? Zo moeilijk is het allemaal niet. Als ik een product wil kopen maak een lijstje van een aantal eisen, maak daarmee een shortlist van producten en als ik nog echt specifieke vragen heb m.b.t. garantie of aantal geheugenslots in gebruik en meer van dat soort dingen. Dan zoek ik een beetje op internet rond naar ervaringen of mail ik de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Verwijderd schreef op zondag 16 december 2007 @ 12:58:
Dan stuur je een mailtje naar de fabrikant? Zo moeilijk is het allemaal niet
Waarom hebben we dit hele forum überhaupt eigenlijk nog? Vrijwel alle vragen zijn eenvoudig op te zoeken. Verder krijg je van de fabrikant niet volledige info. Toen ik aan Toshiba vroeg hoe het zat met vervangen HD, kreeg ik niet te horen dat ze een afspraak hebben met 4launch dat die het wel mogen doen. Maar goed, dat heb ik al tig keer aangegeven, ik moet het alleen blijven herhalen. Bovendien had het ook prima kunnen gebeuren dat ik me het helemaal niet had afgevraagd dat garantie zou kunnen vervallen bij het wisselen van een HD.Ik kan namelijk geen zinnige reden, buiten dan dat fabrikanten niet graag garantie geven, waarom dat zo zou zijn.

En ja, heel veel is uit te zoeken, maar ik zeg ook nergens dat ik vragen stel waar ik zelf het antwoord niet op zou kunnen krijgen. Anders heeft het ook geen zin om het te willen vragen, ik zeg alleen dat het gewoon makkelijk zou zijn om dan meerdere gebruikers te hebben die met je meekijken, zoals bij zoveel topics op GoT gebeurt, want daar heb je GoT voor en je hebt GoT mijns inziens niet om alleen maar te horen dat je het zelf ook wel kunt uitzoeken, want waar je dat ook zegt, het klopt in wezen altijd.

Verder vraag ik me af, waarom het allemaal ineens zo zwart-wit zou zijn. Jaren lag kon je haast zonder enige eigen inzet te tonen een topic openen in CSL (en wat ik zeg dat kan op andere fora binnen GoT nog steeds) en ineens hebben we er genoeg van, en mag het in zijn geheel niet meer, en iedereen vindt het volstrekt logisch. Hoe kan dat? Hoe kan het dat iedereen dat nu ineens te logisch voor woorden vindt, en dat die algemene gedachte er 2 jaar geleden nog niet was?

@Thandor: Waarom werkt de tussenweg eigenlijk niet?

[ Voor 38% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 16-12-2007 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Oscar Mopperkont schreef op zondag 16 december 2007 @ 13:26:
[...]

Waarom hebben we dit hele forum überhaupt eigenlijk nog?
Het forum is bedoelt om op niveau te discussieren over IT gerelateerde zaken. Zoekvragen zijn niet gewenst op GoT (op geen enkel subforum hier op GoT trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Dan zijn er wat modjes die hun werk niet zo goed doen ;)

En sinds wanneer is die algehele omslag er trouwens gekomen? Want wat ik zeg, vorig jaar mocht je de vragen die ik wilde stellen nog wel stellen. En is CSL dan gekozen als proefforum ofzo?

@CLB: Ik had mij nu uiteindelijk maar tot deze notebooks beperkt:
http://tweakers.net/price...in=0&scoreMax=5&x=14&y=12

En uiteindelijk maar voor Intel gekozen, omdat ik weet dat die AMD procs wat minder zijn dat de Intels, maar ik weet nog steeds niet hoe snel die TL-58 nu is. Het is vervelend dat er geen sites zijn met benachmarks waar alle procs zo'n beetje instaan. Mobiele procs worden niet zo vaak gebenchmarked en ik moet zeggen dat je van de naamgeving ook niet altijd veel wijzer wordt.

Verder vraag ik me af of ik niet notebooks over het hoofd heb gezien. Wilde namelijk 2GB hebben en weet niet in welke winkels je nog kunt kiezen voor 2GB geheugen (waarbij er rekening mee gehouden wordt dat je de 2x512MB modules dus niet afneemt), bij de laptopper kon dat, toen ze nog bestonden, wel. Nu ben ik dus redelijk grof in mijn keuzes geweest om de boel overzichtelijk te houden.

offtopic:
Ging trouwens om een notebook voor mijn vaders. Het is de P200-1CN geworden, waarbij de schijf vervangen wordt voor een 200GB 7200RPM Hitachi en de oude schijf als backup schijf gebruikt gaat worden.

[ Voor 169% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 16-12-2007 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 19:38

PromoX

Flying solo

Oscar Mopperkont schreef op zondag 16 december 2007 @ 13:42:
Dan zijn er wat modjes die hun werk niet zo goed doen ;)
Als je iets ziet waarvan je denkt dat het niet hoort, maak je natuurlijk een TR (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif) aan. En als je niet snapt waarom er dan met een bepaalde TR niets gedaan wordt, kun je altijd een mod om uitleg vragen natuurlijk :). En dat het globale beleid niet overal even strak toegepast wordt zal wel aan de vrijheid liggen die de lokale crew daarbij heeft.
En sinds wanneer is die algehele omslag er trouwens gekomen?
Wat is er nu anders in CSL?
Invulling en behandeling Grote Topics aangepast
Opheldering over nieuw beleid 'grote topics'

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
PromoX schreef op zondag 16 december 2007 @ 14:57:
Als je iets ziet waarvan je denkt dat het niet hoort, maak je natuurlijk een TR ([afbeelding]) aan. En als je niet snapt waarom er dan met een bepaalde TR niets gedaan wordt, kun je altijd een mod om uitleg vragen natuurlijk :). En dat het globale beleid niet overal even strak toegepast wordt zal wel aan de vrijheid liggen die de lokale crew daarbij heeft.
Doe ik ook, maar alleen bij vragen waarbij je met de eerste hit op google al voldoende weet of als het gaat om huiswerk
In CSL weet ik het wel, maar Terw_Dan had het over het hele forum, en bij mijn weten geldt dit alleen bij CSL, want in de andere subforums gelden deze regels niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Oscar Mopperkont schreef op zondag 16 december 2007 @ 15:30:
[...]
In CSL weet ik het wel, maar Terw_Dan had het over het hele forum, en bij mijn weten geldt dit alleen bij CSL, want in de andere subforums gelden deze regels niet.
Het is gewoon algemeen forumbeleid dat "Wat moet ik kopen topics" niet gewenst zijn. Alleen was het zo dat er in CSL voorheen wat ruimte voor was, maar dat liep dus uit op heel veel boodschappenlijstje topics wat geen wensbare situatie was.
Pagina: 1