Opheldering over nieuw beleid 'grote topics'

Pagina: 1
Acties:
  • 324 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:44
Invulling en behandeling Grote Topics aangepast

Er gaan dus dingen veranderen. Maar wat betekend dit nou concreet voor bijvoorbeeld de MMORPG topics in SGD? Het (enigszins dode) 3dfx topic en bijvoorbeeld de topics waarin over problemen met apparaten wordt gesproken (zoals het Xbox 360 defecten topic ) ?

(Denk ook aan topics over apparaten waarmee zoveel problemen zijn dat vragen onontkoombaar zijn?)

[ Voor 12% gewijzigd door NitroX infinity op 15-07-2007 10:26 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vragen horen al jaren niet in SGD maar in SPV - en in losse topics. Xbox 360 defecten topic is een goed voorbeeld; dat is een heel ander onderwerp dan algemeen Het Grote Xbox 360 ervaringen Topic - Deel 37. Dat dat los is,
NitroX infinity schreef op zondag 15 juli 2007 @ 10:25:
(Denk ook aan topics over apparaten waarmee zoveel problemen zijn dat vragen onontkoombaar zijn?)
Als je een probleem hebt met je apparatuur kan je daar altijd al een topic over openen. Dan liever in een eigen topic, met een topictitel die wat zegt over de specifieke situatie. Dan kan je het tenminste terugvinden als je dezelfde vraag hebt.

Alles met een vraagteken er in naar een los topic gaat - voor zover het praten over een spel, zoals WoW - niet werken.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 16:30:
maar jah wou je beweren dat hij een rogue is die niet echt skilled is ?
in een nieuw topic vind ik wat overbodig, terwijl het daar best past (nou ja, zeg ik zonder enige idee te hebben wat er in de handleidingen etc staat. Heb nooit een MMORPG op mijn PC gehad :o ).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-08 15:16
Ik vind het allemaal prima, maar wel een beetje raar eerlijk gezegd. Zo moeilijk is het niet voor de vaste mensen in zo'n topic om af en toe eens te melden dat die vraag al wel eens eerder gesteld is en dat men maar even moet zoeken. Ik denk dat het topic (Het wielren ervaringentopic - Deel 8 gaat het mij om) een stuk minder levendig zal worden zo..
Want het is en blijft een techforum hier en daarom is het juist handig om in één topic alles m.b.t. wielrennen te stoppen. Straks krijg je dus in SG of VV bijvoorbeeld "[Wielrennen] Welk verzet moet ik monteren?" en ik weet zeker dat dat 1. minder nuttige reacties oplevert, 2. meer mensen die er geen verstand van hebben zich ermee gaan bemoeien en het dus een zooitje wordt (HK-reacties, etc.) en 3. we in het wielrentopic dus nooit meer iemand van dienst kunnen zijn in feite.
Ooit zei een wijs persoon "Er is maar één ding mooier dan fietsen en dat is lullen over fietsen" en dat is dus ook mensen met minder verstand van zaken helpen. En ik vind niet dat je dat bij dit onderwerp (wielrennen) in aparte topics moet gaan behandelen. Ik vermoed bovendien dat we dus straks bij ieder nieuw topic een linkje gepost gaan krijgen in het wielrentopic, al dan niet door degene die het topic opende, om het zaakje onder de aandacht te brengen. En dan is het hele effect helemaal weg wat mij betreft.

Ik snap wel dat het bij veel andere grote topics (games, distro's, etc.) erg handig is omdat het gewoon een zooitje aan het worden is (dat onderschrijf ik ook wel in die gevallen). Maar in het geval van het wielrentopic kan ik niet zeggen dat ik het echt een geweldige beslissing vindt.

Overigens is dit geen rant ofzo, ik vind GoT geweldig forum en ik denk ook dat dit een goed besluit is, maar niet in het geval van het wielrentopic (en voor mtb/ligfiets denk ik ook niet maar dat moeten ze daar zelf maar bepalen ;) ).

Leave only footprints, take only memories

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Het is dan ook vooral toegespitst op de techfora, in GC is het een wat genuanceerder verhaal (zoals je zelf eigenlijk al zegt).

GoT blijft in eerste instantie een techforum wat een hele waardevolle knowledgebase is, maar met de grote topics zoals die er nu zijn maak je daar niet optimaal gebruik van. Daarom is het vooral van belang om de grote topics in de techfora zoveel mogelijk te bannen zodat je problemen in losse topics krijgt, die dan weer makkelijker terug te vinden zijn,.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Per toeval dat ik dit tegenkom, nu vraag ik mij af

Invulling en behandeling Grote Topics aangepast

-> wat voor gevolgen gaat dit hebben voor "Welke voeding heb ik nodig?"
Niet dat er het woordje "grote" in de topictitel voorkomt maar ik denk wel dat het als een groot topic wordt beschouwd met al die delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook over het wielren topic:

Zouden de kleine vraagjes over de afstelling van bijvoorbeeld een derailleur wel in het wielren topic mogen? Het is een redelijke klein vast groepje dat daar actief post en de meeste weten wel wat er in de vorige topics allemaal besproken is. Als een vraag al eerder is voorgekomen zullen we diegene die de vraag stelt er ook zeker naar verwijzen.

Vragen over de aankoop van een fiets bijvoorbeeld zijn misschien wel handiger in een apart topic, dat zijn vragen die meer mensen aangaan en je kan het sneller terugvinden als je zoekt naar bijv. "racefiets kopen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 17:20

JHS

Splitting the thaum.

disco stu: Het gaat niet om topics met veel delen of iets dergelijks, het gaat om topics waar verschillende zaken door elkaar lopen :) . Als lokale moderatoren van mening zijn dat een topic daadwerkelijk over één onderwerp gaat of dat - ondanks alle nadelen van een dergelijk verzameltopic - het meerwaarde heeft om zaken in één topic te bespreken, dan blijft het in één topic. Nogmaals, de invulling van dit beleid is aan lokale moderatoren. Dat laat natuurlijk niet onverlet dat het wel de bedoeling is om de policy in principe gewoon overal toe te passen.

Ik weet niet voldoende van het desbetreffende forum / topic / materie om daar een specifieke uitspraak over te doen. Maar ik kan me voorstellen dat heel veel van die voedingsvragen eigenlijk zelf wel uit te zoeken zijn, en dat voor het resterende deel aparte topics geschikt zijn. Maar ik weet er dus te weinig van af om te stellen of dat ook zo is.

Pinda: * LuNaTiC geeft hierboven volgens mij min of meer indirect aan dat het wielrentopic niet per sé onder deze noemer hoeft te vallen :) .

edit:
* SmartDoDo geeft hieronder het tegenovergestelde aan, en ik ben het eerlijkgezegd met hem eens :) .

[ Voor 10% gewijzigd door JHS op 15-07-2007 14:12 ]

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, dus de lokale moderatoren zullen beslissen of het topic 1 groot topic blijft of "opgesplitst" wordt. Hoe en wanneer gaat dit in praktijk gebracht worden? Ga ik bijvoorbeeld plotseling merken dat het topic gesloten is met als reden de vermelding die mededeling en moet het alles dan apart verder? Of komt er eerst een waarschuwing? Wordt er gewacht tot het topic zijn gebruikelijke 1000 posts heeft bereikt en wordt dan pas de opsplitsing toegepast? Als ik op dat moment niets concreet meer weet, kan ik er dan vanuit gaan dat beslist is dat het topic niet gesplitst wordt en een nieuw deel openen zonder iemand op de tenen te trappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

disco stu: Ik denk dat het het makkelijkst is als je gewoon even contact opneemt met de desbetreffende moderatoren via mail / DM of Schop een Modje :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:09

SmartDoDo

Woeptiedoe

Laurenz schreef op zondag 15 juli 2007 @ 12:43:
Ik denk dat het topic (Het wielren ervaringentopic - Deel 8 gaat het mij om) een stuk minder levendig zal worden zo.
Dat is voor mij ook een van de grootste mogelijke nadelen van dit stuk nieuw beleid. Ik denk dat het een kwestie is van per situatie kijken wat de beste weg is.
Straks krijg je dus in SG of VV bijvoorbeeld "[Wielrennen] Welk verzet moet ik monteren?" en ik weet zeker dat dat 1. minder nuttige reacties oplevert, 2. meer mensen die er geen verstand van hebben zich ermee gaan bemoeien en het dus een zooitje wordt (HK-reacties, etc.) en 3. we in het wielrentopic dus nooit meer iemand van dienst kunnen zijn in feite.
Toch is dit de koers die is gekozen. GC is niet uitgesloten van deze beleidswijziging, uiteraard moet er wel per situatie gekeken worden wat de beste keuze is :) Daarbij zie ik niet in waarom je met een apart topic geen goede en ontopic reacties kunt krijgen. De opzet is juist om voldoende ruimte en aandacht te kunnen geven aan een vraag, juist ook om het makkelijk terug te kunnen vinden.
En ik vind niet dat je dat bij dit onderwerp (wielrennen) in aparte topics moet gaan behandelen.
Waarom zou je bij een techtopic wel kunnen vragen hoe je dit geheugen het beste kunt koelen en je bij een fiets niet kunt vragen met welk vet je de ketting moet insmeren? Feit is dat beide vragen in principe in een eigen topic horen volgens de nieuwe opzet. Hoe dat in de praktijk zal gaan met zo'n kettingvraag is voor de crew ook even aankijken. Wat mij betreft dus in een apart topic.
Ik vermoed bovendien dat we dus straks bij ieder nieuw topic een linkje gepost gaan krijgen in het wielrentopic, al dan niet door degene die het topic opende, om het zaakje onder de aandacht te brengen.
Wat in feite dubbelposten is en vanzelf aangepakt zal worden :)
Maar in het geval van het wielrentopic kan ik niet zeggen dat ik het echt een geweldige beslissing vindt.
De tijd zal het leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 22:10

krvabo

MATERIALISE!

Ik vind het een beetje een nare nasmaak heeft deze beslissing :/
'Grote' topics zorgen vaak voor een beetje een groepsgevoel en een ons-kent-ons-gevoel. 'Je mag nogsteeds wel topics posten en ook een mooie topicstart wordt gewaardeerd'. Dat heeft een beetje hetzelfde gevoel alsof je baas tegen je zegt 'Je krijgt geen loon meer, maar je mag wel nogsteeds hier blijven werken hoor!'

Ik vind dit een beetje usertje pesten :/ nutteloos besluit. Mod dan wat meer in die topics.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

krvabo schreef op zondag 15 juli 2007 @ 14:12:
'Grote' topics zorgen vaak voor een beetje een groepsgevoel en een ons-kent-ons-gevoel.
Groepsgevoel kan er ook zijn als je mensen met regelmaat tegenkomt in topics en daarbij hebben we nog steeds een Huiskamer ;)
'Je mag nogsteeds wel topics posten en ook een mooie topicstart wordt gewaardeerd'. Dat heeft een beetje hetzelfde gevoel alsof je baas tegen je zegt 'Je krijgt geen loon meer, maar je mag wel nogsteeds hier blijven werken hoor!'
Wat is in jouw voorbeeld het equivalent van het loon dan?
Mod dan wat meer in die topics.
Grote topics zijn in de praktijk bijna niet modbaar dus dat is gewoon niet haalbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:06

Haan

dotnetter

krvabo schreef op zondag 15 juli 2007 @ 14:12:
Ik vind het een beetje een nare nasmaak heeft deze beslissing :/
'Grote' topics zorgen vaak voor een beetje een groepsgevoel en een ons-kent-ons-gevoel. die topics.
Dat maakt die grote topics wel juist weer minder toegankelijk voor 'nieuwelingen'.

En zoeken naar een bepaalde vraag in 'Grote [xxx]' topics is inderdaad vaak een ramp, dus losse vragen in een eigen topic is opzich wel een aardig idee :)

We zullen de komende tijd wel merken hoe het gaat, het heeft denk ik niet zo veel nut om bij voorbaat weer moord en brand te gaan schreeuwen (maar dat gebeurt altijd hier als er iets gaat veranderen ;))

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo

krvabo

MATERIALISE!

SmartDoDo schreef op zondag 15 juli 2007 @ 14:16:
[...]
Groepsgevoel kan er ook zijn als je mensen met regelmaat tegenkomt in topics en daarbij hebben we nog steeds een Huiskamer ;)
Tja als mod sta je dan denk ik toch een beetje buiten het groepsgevoel binnen grote topics. Ja natuurlijk is een minder-on-topic postje sneller gemaakt, maar maakt dat dan echt zoveel uit? Volgens mij ook niet :/
[...]
Wat is in jouw voorbeeld het equivalent van het loon dan?
In grote topics wordt veel aandacht besteedt aan de topicstart. Je krijgt van mensen complimenten en handige linkjes voor erbij te zetten. Zo breidt de topicstart zich uit met informatie over het product waardoor een complete verzameling ontstaat met kennis over $product. Met ervaringentopics, vragentopics of problementopics komt dit er _niet_ aangezien dat niet het doel is van het topic. Je verspeelt hier dus de kans om informatieverzameling te krijgen over producten.

Ik dacht dat GoT een kennisdatabase moest zijn, maar aan dit besluit te zien blijkt dat toch niet helemaal het doel te zijn. Als je het moedwillig tegen wil werken...
[...]
Grote topics zijn in de praktijk bijna niet modbaar dus dat is gewoon niet haalbaar :)
Onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

krvabo schreef op zondag 15 juli 2007 @ 14:24:
[...]

Tja als mod sta je dan denk ik toch een beetje buiten het groepsgevoel binnen grote topics. Ja natuurlijk is een minder-on-topic postje sneller gemaakt, maar maakt dat dan echt zoveel uit? Volgens mij ook niet :/
We hebben het niet over het tegengaan van groepsgevoel binnen een topic. Denk je echt dat ik actief op iedere post ga modereren in een SG-ervaringentopic of de betreffende post wel een ervaring is of niet? Het gaat erom dat vragen die verzuipen in een groot topic de ruimte krijgen in een apart topic. Hoe dat in de praktijk gaat uitpakken is lastig te zeggen omdat niet helemaal duidelijk is waar de grens ligt. Welke vraag hoort wel in een ervaringentopic? Geen enkele vraag? Of ligt de grens wellicht genuanceerder :)

Ik kan enkel voor SG/WI spreken, HK laat ik even buiten beschouwing, en mijn doel in deze subfora is om interessante topics ruimte te bieden zoals de bedoeling is volgens het nieuwe beleid. Hoe dat lokaal uit zal pakken, geen idee :)
In grote topics wordt veel aandacht besteedt aan de topicstart. Je krijgt van mensen complimenten en handige linkjes voor erbij te zetten. Zo breidt de topicstart zich uit met informatie over het product waardoor een complete verzameling ontstaat met kennis over $product. Met ervaringentopics, vragentopics of problementopics komt dit er _niet_ aangezien dat niet het doel is van het topic.
Het doel van het topic is toch juist om ervaringen in een TS en het topic te verwerken? Als ik iets lees over product A dan duik ik een ervaringentopic in om een interessante TS en daarna ervaringen over het product te lezen. Dat is nu al het geval enkel zijn er topics waar ongewenste vragen voorbijkomen.
Onzin.
Waarom onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

krvabo: Er is toch nergens gesteld dat dat soort topics niet meer mogen bestaan, maar alleen dat concrete vragen en problemen er niet in thuishoren? Juist het feit dat we een kennisdatabase willen zijn heeft dat ingegeven, losse antwoorden zijn immers niet terug te vinden in een enorme reeks. Ik zie niet in waarom de beleidswijziging zou betekenen dat we dat gaan tegenwerken, en al helemaal niet waarom dat moedwillig zou zijn. Alsof de crew graag gebruikers loopt te pesten, kom nou.

Overigens snap ik nog steeds niet wat je met loon bedoelt, ik zou ook niet weten waarom je geen complimenten n.a.v. een startpost mag krijgen.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo

krvabo

MATERIALISE!

SmartDoDo schreef op zondag 15 juli 2007 @ 14:34:
[...]
We hebben het niet over het tegengaan van groepsgevoel binnen een topic. Denk je echt dat ik actief op iedere post ga modereren in een SG-ervaringentopic of de betreffende post wel een ervaring is of niet? Het gaat erom dat vragen die verzuipen in een groot topic de ruimte krijgen in een apart topic. Hoe dat in de praktijk gaat uitpakken is lastig te zeggen omdat niet helemaal duidelijk is waar de grens ligt. Welke vraag hoort wel in een ervaringentopic? Geen enkele vraag? Of ligt de grens wellicht genuanceerder :)

Ik kan enkel voor SG/WI spreken, HK laat ik even buiten beschouwing, en mijn doel in deze subfora is om interessante topics ruimte te bieden zoals de bedoeling is volgens het nieuwe beleid. Hoe dat lokaal uit zal pakken, geen idee :)
Ok.
[...]
Het doel van het topic is toch juist om ervaringen in een TS en het topic te verwerken? Als ik iets lees over product A dan duik ik een ervaringentopic in om een interessante TS en daarna ervaringen over het product te lezen. Dat is nu al het geval enkel zijn er topics waar ongewenste vragen voorbijkomen.
Als het doel is om ervaringen te posten dan denk ik aan:
- Hij werkt prima hier, perfect, maar...
(Niemand zou hier hulp mogen bieden want het is een 'ervaringen'topic.)

- Werkt prima, omdat:
- Werkt bagger, omdat:

Meer zou er niet in mogen staan. De topicstart zou ook weinig meer mogen bevatten dan 'ik ga morgen xx kopen, heeft iemand hier ervaring mee?'.
In een 'groot' topic is ruimte voor ervaringen, productspecifieke problemen en uitleg van bepaalde features. Zo blijft alles bij elkaar.
[...]
Waarom onzin?
Omdat het doorlopen van een groot topic makkelijker is dan 10 kleine. Je opent een topic, scrollt er wat doorheen opzoek naar oneliners en onduidelijke posts. En klaar. Als je geinteresseert bent in een onderwerp lees je het topic toch al. Dus dat het modereren van een groot topic moeilijker is.. onzin.
JHS schreef op zondag 15 juli 2007 @ 14:35:
krvabo: Er is toch nergens gesteld dat dat soort topics niet meer mogen bestaan, maar alleen dat concrete vragen en problemen er niet in thuishoren?
Vragen en problemen bij bijvoorbeeld hardware zijn vaak specifiek voor een product. Als ik in een groot topic post dat ik de OSD-settings van mijn monitor niet kan aanpassen, dan is het onzin om hier een topic voor te maken. Veel mensen lezen niet alle topics en dan heb je dus mensen die weten hoe ik dat aan moet passen die dat topic niet lezen. Topics verdwijnen na 48 uur in de listing en ik ken maar weinig mensen die de listing tot 3 maanden aanzetten om te lezen. Als ik het zou posten in dat topic dan heeft mijn probleem een grotere aandachtsspanne. Tevens zitten er dan mensen die dat probleem ook hebben gehad, en het gefixt hebben, die mij dan makkelijk kunnen wijzen op hoe ik het zou moeten aanpassen.
Juist het feit dat we een kennisdatabase willen zijn heeft dat ingegeven, losse antwoorden zijn immers niet terug te vinden in een enorme reeks. Ik zie niet in waarom de beleidswijziging zou betekenen dat we dat gaan tegenwerken, en al helemaal niet waarom dat moedwillig zou zijn. Alsof de crew graag gebruikers loopt te pesten, kom nou.
In een reeks ben ik het met je eens. Toch is de zoekfunctie voor het zoeken in de topics uitgebreid genoeg. Je moet misschien even zoeken in wat meerdere topics. Als je echt een probleem wil oplossen kan die tijd er ook wel bij.
Als bij 'grote' topics er een nieuw deel komt zoekt een goede topicstarter naar oplossingen voor problemen die gegeven zijn in het topic. Zo hoef je dus niet vaak in vorige topics te gaan lezen aangezien de oplossing vaak al in de topicstart staat.
Overigens snap ik nog steeds niet wat je met loon bedoelt, ik zou ook niet weten waarom je geen complimenten n.a.v. een startpost mag krijgen.
Waarom zou ik veel tijd in een topicstart steken (alszijnde: onevenredig veel tijd om het mooi en informatievol te maken) als mijn topic toch maar een leven is beschoren van een paar posts. "Ja bij mij werkt ie heerlijk". Daar heb je toch ook niets aan?

Als ik nou mijn OSD-settingprobleem wil oplossen. Dan pak ik eerst het grootste topic. Ik lees de TS en in grote topics vind ik daar vaak de oplossing. Als alle topics los zijn zijn er misschien wel 10 topics die een beetje raakvlak hebben met mijn probleem, maar niet helemaal. Veel mensen posten geen topic voor kleine problemen omdat de drempel daarvoor veel hoger ligt dan een post. Ze zullen kleine problemen dus vaak laten zitten en die nooit zullen worden opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

krvabo schreef op zondag 15 juli 2007 @ 14:56:
(...) Meer zou er niet in mogen staan. De topicstart zou ook weinig meer mogen bevatten dan 'ik ga morgen xx kopen, heeft iemand hier ervaring mee?'. In een 'groot' topic is ruimte voor ervaringen, productspecifieke problemen en uitleg van bepaalde features. Zo blijft alles bij elkaar.
In een ervaringsgericht topic is daar ook nog ruimte voor, minus dus het oplossen van probleemspecifieke problemen. Daarnaast is in de MED gemeld dat in de topicstart van zo'n topic nog steeds een FAQ-achtig iets mag worden opgenomen.
[...] Omdat het doorlopen van een groot topic makkelijker is dan 10 kleine. Je opent een topic, scrollt er wat doorheen opzoek naar oneliners en onduidelijke posts. En klaar.
Dat durf ik te betwijfelen :) . In het ene geval moet je weet ik hoeveel posts doorlezen op zoek naar die oneliners etcetera, en bij alle vragen die gesteld worden je af gaan vragen of die wel aan het niveau vol doen. Dat kost lijkt me een stuk meer moeite dan kort een blik werpen op een topicstart, in aanmerking nemende dat in losse topics veel minder slowchat e.d. optreed. Bovendien heb ik het idee dat een zwakke topicstart veel sneller een TR oplevert dan een slappe vraag in een verzameltopic.
Als je geinteresseert bent in een onderwerp lees je het topic toch al. (...)
Maar dat geld voor een hoop topics niet, denk ik :) .
[...] Vragen en problemen bij bijvoorbeeld hardware zijn vaak specifiek voor een product. Als ik in een groot topic post dat ik de OSD-settings van mijn monitor niet kan aanpassen, dan is het onzin om hier een topic voor te maken.
Waarom :) ? Als dat een vraag is die je zelf niet op kan lossen, dan verdient dat toch gewoon zijn eigen topic - waarna het antwoord voor iemand anders ook een stuk makkelijker terug te vinden is. Het is niet alsof een extra nuttig topic kwaad kan. Als dat een vraag is die je zelf wel op kan lossen hoorde hij ook al niet in het verzameltopic thuis.
Veel mensen lezen niet alle topics en dan heb je dus mensen die weten hoe ik dat aan moet passen die dat topic niet lezen. Topics verdwijnen na 48 uur in de listing en ik ken maar weinig mensen die de listing tot 3 maanden aanzetten om te lezen. Als ik het zou posten in dat topic dan heeft mijn probleem een grotere aandachtsspanne.
Dat betwijfel ik ten zeerste. Als je een groter snellopend topic hebt sneeuwt een vraag onder tussen alle andere vragen, de antwoorden, de offtopic reacties, de ervaringen, etcetera, terwijl een los topic juist expliciet om aandacht vraagt. Als je na 48u geen reactie hebt, kan je je topic ook weer omhoog schoppen.
Tevens zitten er dan mensen die dat probleem ook hebben gehad, en het gefixt hebben, die mij dan makkelijk kunnen wijzen op hoe ik het zou moeten aanpassen.
Die zitten er ook in het forum. In fora zonder grote topics, denk aan de devschuur, worden vragen toch ook opgelost door mensen die er al ervaring mee hebben?
[...] In een reeks ben ik het met je eens. Toch is de zoekfunctie voor het zoeken in de topics uitgebreid genoeg. Je moet misschien even zoeken in wat meerdere topics. Als je echt een probleem wil oplossen kan die tijd er ook wel bij.
Het probleem is dat voor veel mensen die moeite teveel is, en volgens mij is het sowieso altijd een stuk makkelijker om iets terug te vinden in een los topic, ook dankzij de titel, dan in een groot topic. Bovendien zijn de bijbehorende reacties automatisch ook al een stuk makkelijker terug te vinden :P .
Als bij 'grote' topics er een nieuw deel komt zoekt een goede topicstarter naar oplossingen voor problemen die gegeven zijn in het topic. Zo hoef je dus niet vaak in vorige topics te gaan lezen aangezien de oplossing vaak al in de topicstart staat.
Váák, maar volgens mij lang niet altijd. Daarnaast staat het eenieder vrij om, zoals gezegd, een dergelijke informatieverzameling te onderhouden. Betergezegd, dat wordt natuurlijk enorm op prijs gesteld. Niet alleen door crewleden, maar net zoals nu juist ook door andere gebruikers die daar, net zoals nu, hun waardering voor kunnen / zullen uiten.
[...] Waarom zou ik veel tijd in een topicstart steken (alszijnde: onevenredig veel tijd om het mooi en informatievol te maken) als mijn topic toch maar een leven is beschoren van een paar posts. "Ja bij mij werkt ie heerlijk". Daar heb je toch ook niets aan?
Als je alleen de specifieke vragen / problemen uit verzameltopics haalt, blijft er bij een hoop topics nog steeds voldoende tot erg veel over.
(...) Veel mensen posten geen topic voor kleine problemen omdat de drempel daarvoor veel hoger ligt dan een post.
Met als voordeel dat je alle vragen die niet aan de eisen voldoen niet meer hebt.
Ze zullen kleine problemen dus vaak laten zitten en die nooit zullen worden opgelost.
Ik hoop en denk dat die drempel vanzelf wel omlaag zal gaan met het nieuwe model.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Zoals ik het lees snap ik er geen moer van omdat het veel en veel te vaag is omschreven. Wanneer kun je iets specifiek/concreet noemen? Een vraag om iets over een ervaring op te helderen kan ook heel concreet en specifiek zijn; een ervaring/opmerking kan ook de melding van een bug of probleem zijn, moet dit dan ook in een nieuw topic? Wat als een vraag/probleem topic uitmondt in ervaringen, opmerkingen, opsommingen (van bijv. oplossingen of mogelijke oplossingen)?

Bepaalde zaken die nu in een los topic komen te staan zullen anders ook tot de noemer "ervaringen" kunnen behoren. Is hier wel eens over nagedacht?

Zoals het er nu staat ben ik bang dat het niet gaat werken omdat het veel te vaag is en teveel overlaat aan de fantasie van de topicstarter en de moderators. Je zult een enorme discussie gaan krijgen over topics die worden gesloten. Een eenduidig beleid valt absoluut niet op te maken juist vanwege de vele interpretatie mogelijkheden die jullie nu toe laten.

[ Voor 8% gewijzigd door ppl op 15-07-2007 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

ppl: Ik zou niet weten hoe we een eensluitend, op alle of iniedergeval het overgrote deel van de subfora van toepassing zijnde specifieker beleid moeten formuleren :) . Er wordt juist ruimte geboden voor verdere invulling door gebruikers en vooral ook moderatoren, omdat beleid voor een groot deel bepaald wordt door gebruik.

Daarnaast moet ik zeggen dat een deel van de problemen die je aanstipt ik eerlijkgezegd woord-flauwigheden vind :) . Een concreet specifiek probleem is iets 'X doet het niet, ik heb dit en dit geprobeerd, hoe los ik dit op?' Natuurlijk kan je dat ook als een ervaring zien, maar het lijkt me dat je begrijp dat dat dus onder een concreet/specifiek probleem valt. Datzelfde geld natuurlijk voor oplossingen van een dergelijk probleem..

Als jij echter een beter idee hebt om e.e.a. te formuleren, dan hoor ik dat natuurlijk graag :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Hulde voor deze beslissing. Komt m.i. echter 3 jaar te laat, maar oke.

De meeste van die grote topics werken gewoon niet, je kan bijna niet anders dan je vraag neerpleuren omdat er binnen het onderwerp teveel info gepost is waar je niets aan hebt (topic doorbladeren is zinloos) en de search binnen het topic gebruiken werkt vaak ook niet (omdat niet elke vraag/probleem bruikbare zoekwoorden heeft).

Ik denk dat veel grote topics gewoon blijven bestaan, en dat is prima, tenzij 1 topic twee grote deelgebieden samenvat (dat voornoemde X-Box 360 topic is een goed voorbeeld), dan moet dat gewoon gescheiden.
Ik vind het bijv. ook onzin om alle 88xx kaarten in 1 topic samen te vatten: de GPU komt grotendeels overeen, maar de ene kaart kost 270 en de andere 700 euro. Ik ben niet geinteresseerd in framerates van mensen met een 8800 Ultra, ik wil tipcs & trucs lezen over mijn 8800GTS320mb.

Ik noem maar wat.

Dus: *O*

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
SmartDoDo schreef op zondag 15 juli 2007 @ 14:09:
Waarom zou je bij een techtopic wel kunnen vragen hoe je dit geheugen het beste kunt koelen en je bij een fiets niet kunt vragen met welk vet je de ketting moet insmeren? Feit is dat beide vragen in principe in een eigen topic horen volgens de nieuwe opzet. Hoe dat in de praktijk zal gaan met zo'n kettingvraag is voor de crew ook even aankijken. Wat mij betreft dus in een apart topic.
Omdat GoT een techforum is en geen wielerforum? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Laurenz: Maar Stuffis Generalis is ook geen techsubforum :) ?

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus wat in het tijdelijke ps3 topic is toegepast mag voortaan ook helemaal losgaan in SGD? Want dat is het beste voorbeeld van wat jullie be-ogen en welk soort forum het dan wordt.

Ik heb er geen probleem mee. In het aangehaalde 'grote' ps3 topic worden subdiscussies of problemen of ervaringen verzopen in een niet aflatende brij van random replies.

Ik heb daarnet een reply geplaatst met een paar korte overwegingen ivm de multimedia strategie van sony en de rol die de ps3 daarin speelt. Op zich kan dit een interessante losse discussie worden, maar twee posts verder is deze gedachtengang alweer verzopen.

Dus topics zoals toen mogen terugkeren. Eens benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Dat het huidige format van alles in één, in het specifieke geval van console topics, geen ideale oplossing is, daar was al eerder toe geconcludeerd.

Anderzijds is het ook zo dat ik nooit genoeg lef zou hebben om een eigen topic te starten omdat ik constant in dubio zou verkeren of dat mijn overweging/mededeling interessant genoeg is, genoeg discussiestof biedt. enz... Uit schrik voor de slotjes police, want niemand zit graag z'n topic eenzijdig gesloten worden. In een lange discussie over het waarom heeft dan ook niemand zin (als dat al mogelijk is). Dus er zullen gewoon veel minder problemen gepost worden, omdat de drempel voor een nieuw topic voor een heel specifieke niemendal te groot is (niemendal voor de andere users, niet voor de TS en de 0.01% van de gebruikers die er misschien wél iets zou aan hebben)

Just thoughts, we zien wel waar het uitkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2007 @ 00:08:
Anderzijds is het ook zo dat ik nooit genoeg lef zou hebben om een eigen topic te starten omdat ik constant in dubio zou verkeren of dat mijn overweging/mededeling interessant genoeg is, genoeg discussiestof biedt. enz... Uit schrik voor de slotjes police, want niemand zit graag z'n topic eenzijdig gesloten worden.
Slotjespolice? Je hoeft maar 1 letter te veranderen, het gaat namelijk om de policy. Als je je daaraan houd, dan gaat een topic echt niet zomaar dicht. Topics worden eigenlijk alleen maar gesloten als deze niet aan de algemene policy voldoen of aan het forumdeelspecifieke policy. :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zoek even een voorbeeld:

Klik hier

Dit is nu precies wat de bedoeling is. Aparte ervaringen, gemakkelijk op te zoeken. (stel, iemand heeft dat moederbord en vult MSI P35 ... in in de search. Veel kans dat hij hier op stuit. En dat zou nu eens precies het antwoord op zijn probleem kunnen zijn)

Weinig info, maar wel één specifiek probleem. Zoals het nu zou moeten dus.

Mijn reactie toen:
redniels schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 00:18:

6. dit was mijn aller aller laatste post op tweakers.

Ik spreek me verder niet uit over uw post, want zoals ik zei, dat is 'rode users'-material. Zelfs als het op slot gaat kan iemand met een search de betreffende ervaringen vinden, wat uiteindelijk de bedoeling was. Misschien had je het in een bestaand topic over dit moederbord moeten plaatsen of zo

Dat laatste is dus precies niet meer de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@alvi: om nu een baggertopic te gebruiken als voorbeeld, dat verheldert de discussie niet echt.

Soms werkt een groot topic wel, soms compleet niet. Ik vind zelf bijvoorbeeld de grote MSI s2xx topics heel fijn, en heb daar al een hoop aan gehad voor mijn s271. Maar dat had ook wel gelukt met kleinere topics.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Misschien nog een argument ter aanvulling van Pinda en Laurenz m.b.t. het Wielrentopic:
de userbase daarvan is zo klein dat het uit kan.

Ter toelichting: Als het gaat over hardware zijn er (inherent aan GoT) wellicht 500 mensen per topic waar het betrekking op zou kunnen hebben. Bij wielrennen zijn er hoogstens 20, al jaren dezelfde groep. Het vervuilingsniveau valt reuze mee.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2007 @ 00:08:
(...) Anderzijds is het ook zo dat ik nooit genoeg lef zou hebben om een eigen topic te starten omdat ik constant in dubio zou verkeren of dat mijn overweging/mededeling interessant genoeg is, genoeg discussiestof biedt. enz... Uit schrik voor de slotjes police, want niemand zit graag z'n topic eenzijdig gesloten worden. (...)
Waarom ervaar je die drempel als zo hoog :) ? Als je twijfelt over het niveau van het topic kan je altijd contact opnemen met een moderator, maar sowieso doen we topics waarin je duidelijk laat weten welke inzet je al vertoond hebt niet zomaar op slot hoor.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goddank, ik hoop dat ik vanaf nu wat meer oplossingen voor mijn problemen kan vinden. :)

Het frustrerende van de "Grote ..."-topics was dat ik niks kon vinden. Ja, in de FAQ die in elk deel aan het begin stond, stond wel eens een oplossing. Maar heel vaak overkwam het me dat ik het niet kon vinden, en dan zakt de moed je in de schoenen - vind die ene firmware-update maar eens in een topicreeks met 20.000 replies, om iets te noemen.

Grote hulde voor dit besluit, het maakt de search-functie meteen een stuk handiger. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok weer een beetje triest om te moeten lezen dat ervaring topics wel mogen maar toch het vista ervaringen topic gesloten is .

Waarom geen pol houden hierover. dat lijkt me toch wel zo duidelijk.
Aangezien de onderbouwing kant nog wal raakt in mijn ogen en het dan wat beter te snappen is als de rest deze topics niet willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

De reden dat het grote Vista topic gesloten is, heeft niet zo veel met deze beslissing te maken, eigenlijk.

Zoals ik ook in het Windows Clients feedback topic heb verteld, hebben wij in Windows Clients al heel een 'verbod' op grote vragen topics - deze maatregel is dus voor Windows Clients enkel een voortzetting van wat we al deden, geen verstrenging of iets dergelijks.

De reden dat het Vista-ervaringen topic wel dicht ging, is omdat er er steeds maar vragen ingesteld bleven worden, en belangrijker - omdat heel Windows Clients over Windows Vista gaat en het dus op een gegeven moment niet heel veel meer toevoegt om in een forum dat over Vista gaat, een algemeen Vista topic te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn veel "het grote"topics.

Dat komt namelijk omdat er een behoefte naar is. Dit zie jij bij bijna alle andere forums.
Dan nog over het "vista ervaringen topic " Dit gaat over ervaringen en meningen, daar ga je normaal geen topic over starten. Daarnaast is het de taak van een MOD om mensen zich aan de regels te laten houden dus als het in dat topic fout is gegaan kan je daar niet de mensen die hier veel baat bij hebben maar afschepen met deze reden.

Het zou een groot gemis zijn zonder deze topics.

Het zal in de gedachten van een MOD een mooie optie zijn maar bij mij is dit een erg grote achteruitgang van tweakers. In mijn ogen word er hier met twee maten gemeten en dat bijt.

Gelijken monniken gelijke kappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Over behoefte: Het is niet zo dat er simpelweg gehoor wordt gegeven aan elke behoefte van gebruikers. Zo zullen er ook gebruikers zijn met behoefte aan warez, aan porn, aan direct toegang tot Stuffis Generalis of Tweakers Huiskamer, aan het openen van topics zonder dat deze aan allerlei eisen moeten voldoen, etcetera. Oftewel, dat is niet echt een argument in mijn ogen :) .

Over het Vista topic: Ik denk dat je dit beter in het feedback topic in WOS kan bespreken, eerlijkgezegd. Maar zoals /me al heeft aangegeven zijn er duidelijk redenen om het topic te sluiten. Hetgeen je aanhaalt over dat je normaal geen topic start over ervaringen en meningen is denk ik eerder een losstaand, maar wel gerelateerd, probleem dan een reden om een verzameltopic te handhaven. Kennenlijk, en dat kunnen we ook uit andere reacties hierboven opmaken, is de drempel voor het aanmaken van topics en specifiek discussie-achtige topics te hoog. Ik denk dat we daar wel even over moeten nadenken :) .

Ik snap overigens niet wat je bedoelt met je opmerking omtrend het meten met twee maten.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

gambieter schreef op maandag 16 juli 2007 @ 00:11:
[...]

Slotjespolice? Je hoeft maar 1 letter te veranderen, het gaat namelijk om de policy. Als je je daaraan houd, dan gaat een topic echt niet zomaar dicht. Topics worden eigenlijk alleen maar gesloten als deze niet aan de algemene policy voldoen of aan het forumdeelspecifieke policy. :)
Ik weet niet of je het zo bedoeld , maar j woordkeuze suggereert een beetje alsof een slotje iets 'slechts' is, dat het een soort van 'straf' zou zijn voor het openen van een topic dat 'niet aan de policy voldoet'....

Volgens mij is het enorm belangrijk om een 'mentaliteits-verandering' ook te krijgen in het idee wat een slotje is, domweg een huishoudelijke handeling om een topicstarter verder te helpen ... ofwel door hem door te verwijzen naar een andere plek waar hij eenvoudig een antwoord kan vinden, ofwel hem te dwingen misschien wat meer werk zelf te doen en wat meer te 'proberen' en als het probleem blijft bestaan, kan hij dan een uitgebeirdere probleembeschrijving postten...

Dat is zeker niet erg en 75% van de slotjes zijn bij lange na geen 'bestraffing'... pas als een gebruiker werkelijk zich niks aantrekt van tips en hulp, die juist ook in die afgelsoten topics staan, maar een houding blijft hebben alsof hij 'aan het handje genomen moet worden', is het tijd voor moderatoren ook verder in te grijpen...

Punt is wel dat 'grote Topics' eigenlijk verdomd lastig als moderator te begeleiden zijn, én dat het voor juist die 'aan-het-handje-houden-gebruikers' een omgeving is waar ze veelal hun te passieve werkwijze lang op kunnen houden en niet hoeven aan te leren hoe ze zelf ook wat pro-actiever problemen kunnen oplossen.

Een slotje is niks slechts, het is wel juist een van de minst persoonlijk 'aanvallende' maar wel resolute methodes om sturing aan te brengen op een forum... probleem is wel dat er een bepaalde beeld is ontstaan dat een 'slotje' slecht zou zijn en dat je als GoT-gebruiker vooral geen afgesloten threads op je naam zou mogen hebben ... Dat beeld zal echter ook langzaam moeten veranderen, naar een veel vriendelijk beeld van "Vragen staat vrij..., maar of er altijd antwoord op komt en de vraag ook openblijft, garanderen we niet" :)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn een heleboel topics die in mijn ogen het zelfde bedoeling hebben. Of dit nu het grote Wow is of Flight sim of b.v. het grote ubuntu topic.

Deze allen hebben de zelfde opzet als het vista topic. Informatie delen waarvoor je normaal geen losse topic over start. Er zit nog steeds geen logica achter de redenen die jullie noemen om deze topic te sluiten.

Het komt ook een beetje over dat de mods geen zin meer hebben in al deze topics te controleren dus alles maar op de schop gooien.

Als er geen animo meer is voor een "het grote topic" dan snap ik dat men deze sluit maar als het een active topic is dan heeft dit toch enig nut.

Daarom als men geen grote topics meer wil met de redenen die jullie nu aandragen dan hebben de andere ook geen bestaansrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Freaky_Revolt: Er zit natuurlijk een enorm verschil tussen een Flight Sim topic en een Vista topic: het eerste is slechts één van de vele onderwerpen die in SGD besproken worden, terwijl het laatste eigenlijk de helft van het subforum vult :) .

Overigens, met betrekking tot 'moderatoren hebben geen zin meer, dus sluiten die hap': Natuurlijk is het zo dat verzameltopics vaak intensief modereren vereisen, en dat het dus ook een meerwaarde heeft om die topics te sluiten. Dat is echter niet de reden dat er een wijziging is ingezet. Die komt voort uit de redenen hierboven en in de mededeling gegeven, waarbij vindbaarheid van vragen en antwoorden een van de belangrijkste is :) . Bij een policywijziging gaat het altijd om een verbetering van het forum - voor de gebruikers dus - en niet om wat voor de crew het gemakkelijkst is.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RM-rf schreef op maandag 16 juli 2007 @ 11:55:
[...]
Ik weet niet of je het zo bedoeld , maar j woordkeuze suggereert een beetje alsof een slotje iets 'slechts' is, dat het een soort van 'straf' zou zijn voor het openen van een topic dat 'niet aan de policy voldoet'....
Nee, helemaal niet negatief. Ik zie een slotje als iets dat soms noodzakelijk is, net als een schoonmaakactie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
JHS schreef op zondag 15 juli 2007 @ 22:55:
Laurenz: Maar Stuffis Generalis is ook geen techsubforum :) ?
Dan ga je daar toch ook niet hetzelfde beleid voeren als in de techgedeelten als dat voor jullie blijkbaar zo'n distinctief verschil is? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

JHS schreef op zondag 15 juli 2007 @ 16:03:
ppl: Ik zou niet weten hoe we een eensluitend, op alle of iniedergeval het overgrote deel van de subfora van toepassing zijnde specifieker beleid moeten formuleren :) . Er wordt juist ruimte geboden voor verdere invulling door gebruikers en vooral ook moderatoren, omdat beleid voor een groot deel bepaald wordt door gebruik.
En dat is dus uiterst dom omdat je dan geen eenduidigheid hebt en wat doet men dan? Precies, *iets*. Met als gevolg dat men dus maar de gok waagt en jullie als moderators lekker druk bezig zijn om alles weer glad te strijken. Het nieuwe beleid is net te vrij waardoor er teveel speling zit en dat is niet erg goed. Maar goed, als je nou eenmaal van veel werk houdt...
Daarnaast moet ik zeggen dat een deel van de problemen die je aanstipt ik eerlijkgezegd woord-flauwigheden vind :) . Een concreet specifiek probleem is iets 'X doet het niet, ik heb dit en dit geprobeerd, hoe los ik dit op?' Natuurlijk kan je dat ook als een ervaring zien, maar het lijkt me dat je begrijp dat dat dus onder een concreet/specifiek probleem valt. Datzelfde geld natuurlijk voor oplossingen van een dergelijk probleem..
Probleem is dat een bug of een probleem van/over/met een product (hardware/software/etc.) onder beiden valt. Wordt er dan nu voor ieder bugje/probleem van een product een apart topic geopend?
Er zijn namelijk zat zaken die zowel onder ervaringen vallen als onder vragen en problemen. Wat schuif je dan waar naar toe? Dat is wat er nou zo vaag aan is en moeilijk in te schatten.
Er zijn zat mensen die dingen vergelijken en van anderen de ervaringen willen horen. Ze vragen dan of anderen eenzelfde werking ervaren als hij/zij dat doet. In weze zijn dat dus gewoon ervaringen en is er geen sprake van een probleem en toch ook weer wel. Wat doe je dan in zo'n situatie?

Het belangrijkste in communicatie is dat beide partijen elkaar begrijpen. Als de interpretatie van bepaalde zaken bij iedere partij weer net even anders is dan krijg je onduidelijkheid en verkeerde aannames. Je kunt dan wel stellen dat het vallen over woord-flauwigheden is maar voor de communicatie is het wel erg cruciaal ;) Zeker geen factor die je terzijde moet schuiven.
Als jij echter een beter idee hebt om e.e.a. te formuleren, dan hoor ik dat natuurlijk graag :) .
Zoals het was, was het prima geformuleerd; zoals het nu is is het imho te vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Laurenz schreef op maandag 16 juli 2007 @ 22:37:
[...]

Dan ga je daar toch ook niet hetzelfde beleid voeren als in de techgedeelten als dat voor jullie blijkbaar zo'n distinctief verschil is? :?
Zie het niet als beleid maar als richtlijn. Zoals hierboven al eens eerder is gezegd is het aan de lokale crew om te bepalen in welke mate en voor welke topics deze maatregel wordt toegepast. Forumbreed wordt er geprobeerd deze richtlijn zoveel mogelijk aan te houden, maar er kan, mag en zál vanaf geweken worden, naar vrij inzicht van de lokale crew.

Laten we de voor- en nadelen eens opsommen van het hebben van grote topics:
Voordelen:
• Groepsgevoel/gezelligheid
• Groter publiek/snellere reactietijd

Nadelen:
• Praktisch onmogelijk om dingen terug te vinden in lange topicreeksen
• Lastiger om te modereren (ja, krvabo, dat is echt zo, domweg omdat grote topics af en toe zo snel gaan)
• Grote topics lokken uit tot het snel stellen van kleine vraagjes die eigenlijk niet topic-waardig zijn
• Groepsgevoel/gezellige sfeer zorgt voor verleiding tot offtopic-geblaat.

In alle redelijkheid krijg ik het niet voor elkaar om meer voordelen dan nadelen van grote topics te bedenken. Het is jammer dat het forum er misschien iets minder "gezellig" (by lack of a better word) op wordt, maar ik denk dat dat een acceptabel offer is als daarmee de knowledge base van de site beter doorzoekbaar wordt. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
-NMe- schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 04:47:
[...]

Zie het niet als beleid maar als richtlijn. Zoals hierboven al eens eerder is gezegd is het aan de lokale crew om te bepalen in welke mate en voor welke topics deze maatregel wordt toegepast. Forumbreed wordt er geprobeerd deze richtlijn zoveel mogelijk aan te houden, maar er kan, mag en zál vanaf geweken worden, naar vrij inzicht van de lokale crew.

Laten we de voor- en nadelen eens opsommen van het hebben van grote topics:
Voordelen:
• Groepsgevoel/gezelligheid
• Groter publiek/snellere reactietijd

Nadelen:
• Praktisch onmogelijk om dingen terug te vinden in lange topicreeksen
• Lastiger om te modereren (ja, krvabo, dat is echt zo, domweg omdat grote topics af en toe zo snel gaan)
• Grote topics lokken uit tot het snel stellen van kleine vraagjes die eigenlijk niet topic-waardig zijn
• Groepsgevoel/gezellige sfeer zorgt voor verleiding tot offtopic-geblaat.

In alle redelijkheid krijg ik het niet voor elkaar om meer voordelen dan nadelen van grote topics te bedenken. Het is jammer dat het forum er misschien iets minder "gezellig" (by lack of a better word) op wordt, maar ik denk dat dat een acceptabel offer is als daarmee de knowledge base van de site beter doorzoekbaar wordt. :)
De knowledge base van GoT zal zeker beter doorzoekbaar worden, vraag me alleen af of dat in het geval van GC echt van belang is. Maar bedankt, nou weet ik iig een beetje welke afweging er gemaakt is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:07

Reacher

oldschool

Mag ik dan eens om op heldering vragen.

Sinds wanneer is het gebruik van drugs goed voor de gezondheid ? zie ( joint topic

En een informatief stukje over AAS is ineens ongewenst.
ik kreeg net een belerende push message van een voor mij onbekende modator die mij eventjes ging vertellen dat ik de AAS informatie uit dit topic moest. Hij wist ook nog te vertellen dat dit schadelijk was voor de gezondheid.
Maar ervaringen uitdelen over drugs mag wel ?

Tevens slaan jullie wel heel erg door met 'your are with us, or against us' en dicht topic.

In dit geval gaat het om http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1228517/2. Nu gaat het mij totaal niet om het topic, maar wel om de manier waarop jullie het nodig vinden dit tot een einde te brengen. Door het compleet de kop in te drukken. Als je een paar dagen geduld had gehad was het allemaal overgewaait.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Reacher schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 08:16:
In dit geval gaat het om http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1228517/2. Nu gaat het mij totaal niet om het topic, maar wel om de manier waarop jullie het nodig vinden dit tot een einde te brengen. Door het compleet de kop in te drukken. Als je een paar dagen geduld had gehad was het allemaal overgewaait.
Ik moet zeggen dat ik niet echt weet hoe het in dat topic eraan toe ging vóór de beleidswijziging, maar ik zie eigenlijk niet wat je bedoelt met "het compleet de kop in drukken". Het topic is open en er kan gewoon nog gediscussieerd worden, het is blijkbaar alleen niet meer de bedoeling dat er allemaal kleine vraagjes in gesteld gaan worden aangezien dat prima in een eigen topic kan. Ik ben het met je eens dat het iets subtieler zou kunnen, maar dat betekent meteen een stapel extra werk (aangezien er meer topics zijn dat het topic dat je noemt die van opzet wijzigen).

offtopic:
:w Haai Reacher. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:16
Het topic waar Reacher aan refereert heeft vanochtend kort (30 min. oid) dicht gezeten ivm offtopic commentaar mbt moderatie om een standpunt te bepalen en op te ruimen.

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 17-07-2007 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:07

Reacher

oldschool

Nou het topic is weer open en er is een post getrasht.
Het was dus dicht. En dat ging gewoon nergens over. Dat bedoelde ik met de kop in de drukken.

Tevens is het wat ver gezocht om overal een apart topic voor te openen. Ik kan er best in komen dat het niet overal van toepassing is, maar dit was 1 van de weinige topics waar het imo prima in gaat.
Het is ook een topic over voornamelijk vooruitgang. Moet iedereen dan bij vooruitgang een topic openen? Of bij iedere blessure ? Andere voeding ? etc.

Het is denk ik niet zo zwart - wit als het door sommige mods gezien wordt.

offtopic:
ola :w

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Reacher schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 10:50:
Moet iedereen dan bij vooruitgang een topic openen? Of bij iedere blessure ? Andere voeding ? etc.
Nee, want dat zijn ervaringen, en ervaringen passen prima in een ervaringentopic. Een vraag zou kunnen zijn of apparaat/training X goed is voor het trainen van een bepaalde spier of groep spieren. Dat zou dan weer in een eigen topic kunnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Rukapul schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 10:46:
Het topic waar Reacher aan refereert heeft vanochtend kort (30 min. oid) dicht gezeten ivm offtopic commentaar mbt moderatie om een standpunt te bepalen en op te ruimen.
En wat voor een standpunt is daar precies uitgekomen? :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:16
Tatsu schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 11:00:
[...]

En wat voor een standpunt is daar precies uitgekomen? :)
Standpuntbepaling is nog niet afgerond en er zal tzt op teruggekomen worden :) Echter, het is hier nogal offtopic, omdat het niets met het grote topicsbeleid van doen heeft, maar met een inhoudelijk punt mbt het topic in kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Reacher schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 08:16:
Tevens slaan jullie wel heel erg door met 'your are with us, or against us' en dicht topic.

Er wordt niets de kop ingedrukt dus er is ook geen sprake van "you are with us, or against us". Als je goed in dat topic leest plaats ik 2 links naar topics waar er over beleid gepraat kan worden. Als er dan vervolgens toch in het topic zelf offtopic gereageerd wordt over dat beleid lijkt het me logisch om dat dan af te kappen :)

Graag wel lezen wat er staat want van zulke ongefundeerde beschuldigingen wordt ik niet vrolijk, er staat notabene een SG Feedbacktopic Part II bovenin SG en daar is alle ruimte om commentaar op SG-beleid te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2007 @ 13:44:
Ok, dus de lokale moderatoren zullen beslissen of het topic 1 groot topic blijft of "opgesplitst" wordt. Hoe en wanneer gaat dit in praktijk gebracht worden?
Zijn we nog volop aan het bespreken.
Ga ik bijvoorbeeld plotseling merken dat het topic gesloten is met als reden de vermelding die mededeling en moet het alles dan apart verder? Of komt er eerst een waarschuwing? Wordt er gewacht tot het topic zijn gebruikelijke 1000 posts heeft bereikt en wordt dan pas de opsplitsing toegepast?
Zijn we dus nog volop aan het bespreken.
Als ik op dat moment niets concreet meer weet, kan ik er dan vanuit gaan dat beslist is dat het topic niet gesplitst wordt en een nieuw deel openen zonder iemand op de tenen te trappen?
Aangezien we nog 200 posts van een nieuwe deel zitten vermoed ik dat je voor die tijd wel duidelijkheid gaat krijgen. Sowieso is het wel nadrukkelijk de bedoeling dat ervaringentopics in overleg geopend dienen te worden, dus ik zou je aanraden om even in OH aan de bel te trekken (TR, IM/email naar mij of een van de andere mods) als je tegen de 1000 posts nog niets gehoord/gelezen hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

ppl schreef op maandag 16 juli 2007 @ 23:07:
[...] En dat is dus uiterst dom omdat je dan geen eenduidigheid hebt en wat doet men dan? Precies, *iets*. Met als gevolg dat men dus maar de gok waagt en jullie als moderators lekker druk bezig zijn om alles weer glad te strijken. Het nieuwe beleid is net te vrij waardoor er teveel speling zit en dat is niet erg goed. Maar goed, als je nou eenmaal van veel werk houdt...
En waarom is het zo erg dat mensen 'iets' doen :) ? De geest van de richtlijn lijkt me nog steeds erg duidelijk, en verder denk ik zoals gezegd dat beleid voor een groot deel wordt bepaald door de uitvoering ervan - zowel door users als door crew. Natuurlijk zal het in het begin wat meer werk kosten, maar ik zie liever dat er voor lokale crew en users ruimte is om te doen wat het beste is dan dat we met een dichtgetimmerde richtlijn komen.
[...] Probleem is dat een bug of een probleem van/over/met een product (hardware/software/etc.) onder beiden valt. Wordt er dan nu voor ieder bugje/probleem van een product een apart topic geopend?
Dat lijkt me afhankelijk van het subforum, het type product, etcetera, en dus aan de lokale crew.
(...) Er zijn zat mensen die dingen vergelijken en van anderen de ervaringen willen horen. Ze vragen dan of anderen eenzelfde werking ervaren als hij/zij dat doet. In weze zijn dat dus gewoon ervaringen en is er geen sprake van een probleem en toch ook weer wel. Wat doe je dan in zo'n situatie?
Zoals ik al zei, en dat is wat ik bedoelde met woord-flauwigheden, als het gaat om het oplossen om het probleem is het een specifiek probleem terwijl als het gaat om een negatieve ervaring met een product in de vorm van een probleem het een ervaring is.. Ik geef toe dat dat betekend dat sommige dingen in zekere zin op meerdere plaatsen besproken zouden moeten worden, en dat is misschien wel een nadeel van dit beleid, maar aan duidelijkheid laat het volgens mij niets te wensen over.
[...] Zoals het was, was het prima geformuleerd; zoals het nu is is het imho te vaag.
Het beleid was echter totaal anders dan het was, dus dat is geen vergelijk :) .

DM!

Pagina: 1