krvabo schreef op zondag 15 juli 2007 @ 14:56:
(...) Meer zou er niet in mogen staan. De topicstart zou ook weinig meer mogen bevatten dan 'ik ga morgen xx kopen, heeft iemand hier ervaring mee?'. In een 'groot' topic is ruimte voor ervaringen, productspecifieke problemen en uitleg van bepaalde features. Zo blijft alles bij elkaar.
In een ervaringsgericht topic is daar ook nog ruimte voor, minus dus het oplossen van probleemspecifieke problemen. Daarnaast is in de MED gemeld dat in de topicstart van zo'n topic nog steeds een FAQ-achtig iets mag worden opgenomen.
[...] Omdat het doorlopen van een groot topic makkelijker is dan 10 kleine. Je opent een topic, scrollt er wat doorheen opzoek naar oneliners en onduidelijke posts. En klaar.
Dat durf ik te betwijfelen

. In het ene geval moet je weet ik hoeveel posts doorlezen op zoek naar die oneliners etcetera, en bij alle vragen die gesteld worden je af gaan vragen of die wel aan het niveau vol doen. Dat kost lijkt me een stuk meer moeite dan kort een blik werpen op een topicstart, in aanmerking nemende dat in losse topics veel minder slowchat e.d. optreed. Bovendien heb ik het idee dat een zwakke topicstart veel sneller een TR oplevert dan een slappe vraag in een verzameltopic.
Als je geinteresseert bent in een onderwerp lees je het topic toch al. (...)
Maar dat geld voor een hoop topics niet, denk ik

.
[...] Vragen en problemen bij bijvoorbeeld hardware zijn vaak specifiek voor een product. Als ik in een groot topic post dat ik de OSD-settings van mijn monitor niet kan aanpassen, dan is het onzin om hier een topic voor te maken.
Waarom

? Als dat een vraag is die je zelf niet op kan lossen, dan verdient dat toch gewoon zijn eigen topic - waarna het antwoord voor iemand anders ook een stuk makkelijker terug te vinden is. Het is niet alsof een extra nuttig topic kwaad kan. Als dat een vraag is die je zelf wel op kan lossen hoorde hij ook al niet in het verzameltopic thuis.
Veel mensen lezen niet alle topics en dan heb je dus mensen die weten hoe ik dat aan moet passen die dat topic niet lezen. Topics verdwijnen na 48 uur in de listing en ik ken maar weinig mensen die de listing tot 3 maanden aanzetten om te lezen. Als ik het zou posten in dat topic dan heeft mijn probleem een grotere aandachtsspanne.
Dat betwijfel ik ten zeerste. Als je een groter snellopend topic hebt sneeuwt een vraag onder tussen alle andere vragen, de antwoorden, de offtopic reacties, de ervaringen, etcetera, terwijl een los topic juist expliciet om aandacht vraagt. Als je na 48u geen reactie hebt, kan je je topic ook weer omhoog schoppen.
Tevens zitten er dan mensen die dat probleem ook hebben gehad, en het gefixt hebben, die mij dan makkelijk kunnen wijzen op hoe ik het zou moeten aanpassen.
Die zitten er ook in het forum. In fora zonder grote topics, denk aan de devschuur, worden vragen toch ook opgelost door mensen die er al ervaring mee hebben?
[...] In een reeks ben ik het met je eens. Toch is de zoekfunctie voor het zoeken in de topics uitgebreid genoeg. Je moet misschien even zoeken in wat meerdere topics. Als je echt een probleem wil oplossen kan die tijd er ook wel bij.
Het probleem is dat voor veel mensen die moeite teveel is, en volgens mij is het sowieso altijd een stuk makkelijker om iets terug te vinden in een los topic, ook dankzij de titel, dan in een groot topic. Bovendien zijn de bijbehorende reacties automatisch ook al een stuk makkelijker terug te vinden

.
Als bij 'grote' topics er een nieuw deel komt zoekt een goede topicstarter naar oplossingen voor problemen die gegeven zijn in het topic. Zo hoef je dus niet vaak in vorige topics te gaan lezen aangezien de oplossing vaak al in de topicstart staat.
Váák, maar volgens mij lang niet altijd. Daarnaast staat het eenieder vrij om, zoals gezegd, een dergelijke informatieverzameling te onderhouden. Betergezegd, dat wordt natuurlijk enorm op prijs gesteld. Niet alleen door crewleden, maar net zoals nu juist ook door andere gebruikers die daar, net zoals nu, hun waardering voor kunnen / zullen uiten.
[...] Waarom zou ik veel tijd in een topicstart steken (alszijnde: onevenredig veel tijd om het mooi en informatievol te maken) als mijn topic toch maar een leven is beschoren van een paar posts. "Ja bij mij werkt ie heerlijk". Daar heb je toch ook niets aan?
Als je alleen de specifieke vragen / problemen uit verzameltopics haalt, blijft er bij een hoop topics nog steeds voldoende tot erg veel over.
(...) Veel mensen posten geen topic voor kleine problemen omdat de drempel daarvoor veel hoger ligt dan een post.
Met als voordeel dat je alle vragen die niet aan de eisen voldoen niet meer hebt.
Ze zullen kleine problemen dus vaak laten zitten en die nooit zullen worden opgelost.
Ik hoop en denk dat die drempel vanzelf wel omlaag zal gaan met het nieuwe model.